Edellinen pannulämmitin vei vuonna 2015 ostetussa autossa huikeat 250 W/h ...
Omaan autoon, 2001 lohkolämmitin Defan mukaan 550w eli on tuossa eroja kieltämättä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Edellinen pannulämmitin vei vuonna 2015 ostetussa autossa huikeat 250 W/h ...
Aika iso ero, kun säteilylämmitin on 400w ja lohkolämmitin jopa autosta riippuen 1500w. Ite huomannu, että jos 0-asteen lämpötilassa antaa sen 2 tuntia olla, niin ylävesiletkukin lämpeää osan matkaa ja se on sentään termostaatin jälkeen.
Moottorinlämmittimet Archives • DEFA
Säteilylämmitin saattaa jättää auton pakkasella kotipihaan
Tuon ylen mukaan säteilylämmittimen teho on tarkoituksella rajoitettu.
Tunti webastoa
Jos sisäkierto on päällä. Hajosi se sisäkiertoläppää ohjaava moottori, niin on muuten melko raju vaikutus lämmitysaikaan kun vetgää kokoajan ulkoa kylmää ilmaa lämppärin kennon läpi.Ei sitä Webastoa tuntia poltetakaan. 20 min max riittää melkein autossa kuin autossa pakkasella kuin pakkasella.
TT-THERMO 1000XC
Onkos teillä tämmöisiä?
Suosittelisitko?
Paljonko maksanee asennus, onko joku asennuttanut?
Kävin asennuttamassa saksantuonti ML:ään defan letkulämmittimen ja sisähaaran tuossa hiljattain. Jälkimmäiseen tarvitsi jonkun jatkokaapelin mikä nosti kustannuksia. Paikallisessa merssuihin erikoistuneessa puljussa toimenpide kustansi n. 490€. Olisi ehkä saanut jossain geneerisemmassä nyrkkipajassa hieman halvemmalla mutta maksoin mielelläni muutaman kympin extraa kun tiesivät heti puhelimessa latoa faktat pöytään asennuksen yksityiskohdista.
Kyllähän tuo letkulämmitinkin tuntuu toimivan ihan kivasti ainakin näin pikkupakkasilla. Parempi se varmasti on kuin säteilylämmitin.
Meinasin alkuun tuollaista TT-thermoa mutta kun aikani luin käyttökokemuksia niin mieli muuttui. Laatu on ilmeisesti mitä sattuu tai ainakin vaihtelee rajusti.
Ei sitä Webastoa tuntia poltetakaan. 20 min max riittää melkein autossa kuin autossa pakkasella kuin pakkasella.
Kokeilin vielä tänä aamuna uudemman kerran, nyt oli lämpötila läpi yön -4..-5C ja auto piuhassa tunnin verran ennen lähtöä. Havaitsin heti ainakin sen, että sisätilalämppäri on huonossa paikassa tai tehoton tuulilasia ajatellen, jouduin raappaamaan mutta lähti helposti puhtaaksi. Tärkeintä tietysti se, että sisäpuolella ei ole kuuraa.Lämpötila +5 … -5°C: 0,5-1 tuntia
Lämpötila -5 … -10°C: 1-2 tuntia
Lämpötla alle ... -10°C: 2-3 tuntia
Säteilylämmittimen arvoja kopioitu iltalehdestä (luotettavuus saattaa olla luokkaa ö). Noh, jos asteita on 0 ja +5 väliltä niin silloin tuo 30min - 45min riittää hyvin. Pakkasella pistän enemmän aikaa.
Kokeilin vielä tänä aamuna uudemman kerran, nyt oli lämpötila läpi yön -4..-5C ja auto piuhassa tunnin verran ennen lähtöä. Havaitsin heti ainakin sen, että sisätilalämppäri on huonossa paikassa tai tehoton tuulilasia ajatellen, jouduin raappaamaan mutta lähti helposti puhtaaksi. Tärkeintä tietysti se, että sisäpuolella ei ole kuuraa.
Käynnistymisessä en huomannut mitään erikoista. Golf on etanoliversio, joten teoriassa sen pitäisi startata huonommin kylmällä mutta ei eroa normaaliin kylmänä käynnistämiseen. Pannun öljyt lämpenivät alimpaan mitattavaan arvoon eli 50 asteeseen samassa kohdassa kuin aiemminkin eli noin 11 km ajon jälkeen. Tänään oli vielä siinä mielessä hyvä testipätkä, että seisoin valoissa vain kerran, jolloin moottori ei ollut käynnissä. Sikäli öljyt on saaneet lämmetä rauhassa koko ajan. Kulutuskin näytti siltä mitä se on ollut samanlaisella ajolla samalla reitillä tässä syksyn mittaan sekä pakkaskeleillä että lämpimämmällä.
TLDR; omalla kohdalla lämmityksestä ei tunnu olevan moottorin kannalta etua.
Puhallus jää kyllä jotenkin niin rakenteiden alle, että sulamattomuus johtunee ihan siitä. Sivulasit oli kirkkaat, takalasi jäässä mutta se on tuossa Sportsvan-mallissa muutenkin vähän taaempana niin ei saa puhallusta kovin lähelle. Sisällä ei ollut varsinaisesti kylmä eikä trooppisen lämmin niin sinänsä ihan sopiva tilanne. Vaimo kun huudattaa Micran lämppäriä puoli tuntia niin siellä ei pysty olemaan takki päälläAika heikko sisätilanlämmitin jos ei tunnissa tuulilasi sulana pikku pakkasella. Tai sitten nimenomaan sijainti todella huono.
Muuten en voi sanoa kuin, että kokeiles pari tuntia. Itse huomaan jo tunnin lämmityksen jälkeen, että kierrokset käy pienemmällä ja kulutukset alemmat. Ensihörähdyksen osalta en huomaa itse eroa, muutenkuin saattaa aavistuksen nopeammin syttyä päälle. Hyundai i20 autona.
Itse lämpötilaa en ole juurikaan seurannut, että miten nousee. Tässä ei kyllä merkittävää eroa.
Ootko varmistanut, että se moottorinlämmitin ylipäätään sulla toimii niinkuin pitää?
Puhallus jää kyllä jotenkin niin rakenteiden alle, että sulamattomuus johtunee ihan siitä. Sivulasit oli kirkkaat, takalasi jäässä mutta se on tuossa Sportsvan-mallissa muutenkin vähän taaempana niin ei saa puhallusta kovin lähelle. Sisällä ei ollut varsinaisesti kylmä eikä trooppisen lämmin niin sinänsä ihan sopiva tilanne. Vaimo kun huudattaa Micran lämppäriä puoli tuntia niin siellä ei pysty olemaan takki päällä
Täytyy kokeilla huomenna sitten pidempää lämmitysaikaa. Luulen, että lämppärin vastus on vaan hyvinkin tehoton.
Jep, täytyy tuokin kokeilla vaikka kotiin mennessä niin ei ainakaan jää epäselväksi. Autolla kun on takuuta vielä talven yli niin saa tarvittaessa uuden lämmittimen jos tuo ei satukaan toimimaan.Kannattaa kokeilla. Meinaa että se vastus siellä ylipäätään toimii Mutta tehottomuus myös hyvin mahdollista.
Ei kannata välttämättä liikaa päätellä tuosta, että tuulilasi ja takalasi jäässä, mutta sivulasit kirkkaat. Sama tilanne oli minulla tänä aamuna. Auto oli toista vuorokautta parkissa ilman mitään lämmitystä.Puhallus jää kyllä jotenkin niin rakenteiden alle, että sulamattomuus johtunee ihan siitä. Sivulasit oli kirkkaat, takalasi jäässä mutta se on tuossa Sportsvan-mallissa muutenkin vähän taaempana niin ei saa puhallusta kovin lähelle. Sisällä ei ollut varsinaisesti kylmä eikä trooppisen lämmin niin sinänsä ihan sopiva tilanne. Vaimo kun huudattaa Micran lämppäriä puoli tuntia niin siellä ei pysty olemaan takki päällä
Täytyy kokeilla huomenna sitten pidempää lämmitysaikaa. Luulen, että lämppärin vastus on vaan hyvinkin tehoton.
TT-THERMO 1000XC
Onkos teillä tämmöisiä?
Suosittelisitko?
Paljonko maksanee asennus, onko joku asennuttanut?
Itsellä Defan kiertovesipumpullinen letkulämmitin 2.0l koneessa ja huomaa sen käytössä ihan selkeän eron moottorin lämpiämisessä. Ilman esilämmitystä kone (=öljyt, anturi pääöljykanavassa) lämpenee muutaman kilsan myöhemmin normaalilämpöiseksi kuin esilämmityksen kanssa. Tuo lämmittää veden noin 45 asteiseksi (anturi kannessa) ja öljyn noin 20 asteiseksi eli ei ihmekään, että eron huomaa kylmään koneeseen.Huomaa tuon pakkasen vaikka esilämmittää autoa. Ei tuo kone lämpiä niin hyvin. Ongelmahan lienee kun kone on pieni, ei tule hukkalämpöä.
Vertailun vuoksi faijan -99 2.0l Toyota lämpenee hyvin kelillä kuin kelillä. No kovilla pakkasilla ei meinaa viisari kääntyä. Tosin jos tätä ei esilämmitä niin saa aika usein käydä tankkaamassa.
Niin ja työmatka tällä hetkellä se alle 5km. Pieni ylimääräinen lenkki tekee hyvää.
Itsellä Defan kiertovesipumpullinen letkulämmitin 2.0l koneessa ja huomaa sen käytössä ihan selkeän eron moottorin lämpiämisessä. Ilman esilämmitystä kone (=öljyt, anturi pääöljykanavassa) lämpenee muutaman kilsan myöhemmin normaalilämpöiseksi kuin esilämmityksen kanssa. Tuo lämmittää veden noin 45 asteiseksi (anturi kannessa) ja öljyn noin 20 asteiseksi eli ei ihmekään, että eron huomaa kylmään koneeseen.
Öljyt jää kuitenkin viileämmäksi kuin kesällä eli maskisuojasta voisi olla marginaalinen hyöty. Talvellä öljyt jäävät noin 90-100 asteisiksi kun kesällä lämmöt ovat 100-115 asteiset. Toki talvirajoitukset aiheuttavat osan viilenemisestä, kun kone on pienemmällä kuormalla. Lämmöt siis motariajossa eli kesällä 120kmh ja talvella 100kmh.
Tästä huolimatta Webasto houkuttelisi, kun aina ei saa tolppapaikkaa töissä. Tolppia riittää noin neljäsosalle eli jos tulee yhtään myöhemmin töihin, on tolppapaikat jo varattu. Kysyin Laakkoselta karkeaa tarjousta alkuperäis Webaston asennukselle ja se oli 4000€. Jää laittamatta tuolla hinnalla...
Vähän huono homma vaan, että sisätilan lämppäri huutaa yhtä pitkään ja todennäköisesti osin turhaan.
Thebenin mekaaninen kellokytkin on toiminut nyt muutaman talven ajan ilman hyytymistä ja pysynyt ajassa.Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
Nexan pistorasia ja säädin.Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
Mulla itseasiassa juuri samanlaiset, ja hyvin on molemmat pelannutVuorokausiajastin Tällänen ollut käytössä jo 2-3 vuotta ja aina toiminut.
KELLOKYTKIN OPAL 24H -25 AST IP44 | K-rauta.fi Toisena löytyy juuri tämän kaltainen ja myös toimii hyvin
Minä taas ajattelin että tuo on niin paljon, että mieluummin jätän pois ja asennan pelkän sisäpistorasian jos siltä tuntuu. Tuohan on jo aika pitkä penni kohti Webaston ostoa.Itselläni jäi myös Webasto kakkoseksi kun säteilylämmittimen sisäpistokkeineen oli 470€. Pärjää tuolla.
Pitää kyllä harkita maskisuojaa jos pakkanen menee yli 10 asteen. Ei tosiaan meinaa lämmöt nousta jo -7 asteen pakkasessa lyhyellä matkalla. Litran turbokone.
Eikös tuollaisessa skenaariossa olisi mahdollista asentaa sisälle vaikka millaista ohjauslogiikkaa? Tuotesuosituksia ei nyt ole, mutta kunhan kävi mielessä.Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
Eikö tuossa tapauksessa kannattaisi laittaa sisälle se ohjaus. Itse laittaisin jonkun kotiautomaatiosysteemin jotta voisi ohjata puhelimella tuota rasiaa.(tosin teenkin kaikesta aina niin teknistä kuin mahdollista) mutta varmatoimisimman ja käytettävyydestä parhaan saisi jos laittaisi kellon sisälle. Ei tarvitse lähteä ulos sitten kovaan pakkaseen säätämään jos tarvitsee säätää ja ajastus toimii varmasti vaikka olisi -40C jne.Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
Ei sitä onneksi pakko ole keskukseen saada, voi laittaa myös oman erillisen pienen kotelonsa sille.Keskukseen ei ainakaan saa enää mitenkään järkevästi kelloa
Ei vaikuta akun latautumiseen mitään. Suosittelen pitämään päällä jos se on jo ennen lähtöäkin ollut esilämmittämässä. Moottori lämpenee nopeammin käyntilämpöön ja webastokin saa varmasti olla riittävän kauan päällä.Webastoahan voi käyttää myös ajon aikana (kyseisessä Passatissa automaattitoiminnon saa kuitenkin pois päältä), latautuuko akku silloin yhtä tehokkaasti? Vielä pikkupakkasilla ja lyhyillä ajomatkoilla en ole Webastoa ajon aikana pitänyt päällä vaan sammuttanut sen aina ennen auton käynnistystä. Kiinteä ylläpitolaturi olis varmaan omiaan auton kaveriksi ylipäänsä.
Ei vaikuta akun latautumiseen mitään. Suosittelen pitämään päällä jos se on jo ennen lähtöäkin ollut esilämmittämässä. Moottori lämpenee nopeammin käyntilämpöön ja webastokin saa varmasti olla riittävän kauan päällä.
Ylläpitolaturin asennusta suosittelen, jos kotona on mahdollisuus saada sähköä. Mulla seisoo talviaikana molemmat autot aina pihassa piuhan päässä, molemmissa on Defan 1204. Tuo huolettomuutta, kun ei tarvitse miettiä milloin webaa uskaltaa käyttää ja milloin ei, vaikka ajelisi välillä lyhyitäkin pätkiä.
Ja kyllä, kesälläkin olisi hyvä muutaman kerran muistaa käynnistää se webasto. Ja tietenkin käyttää sitten myös kunnolla lämpöiseksi, se pätkäkäyttö on pahasta kaikkina vuodenaikoina...
On siitä etua. Auto voidaan tällöin turvallisesti esilämmittää myös suljetussa kylmässä tallissa. Voidaan myös pitää järjellisellä tavalla lämpimänä pidemmän aikaa, jos vaan valmistaudutaan lähtöön ilman ennakkoaikataulua.Onko muuten yleistä että autossa on sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin että lohko-/säteilylämmitin? Tiedä sitten olisiko siitä mitään etua jos Webasto tai vastaava löytyy jo.
Ylläpitolaturin asennusta suosittelen, jos kotona on mahdollisuus saada sähköä. Mulla seisoo talviaikana molemmat autot aina pihassa piuhan päässä, molemmissa on Defan 1204. Tuo huolettomuutta, kun ei tarvitse miettiä milloin webaa uskaltaa käyttää ja milloin ei, vaikka ajelisi välillä lyhyitäkin pätkiä.
Viikoittaisella latauksella olisi todennäköisesti akkukin säilynyt pidempään, mutta varsinkin jos akku täytyy ladata asettelemalla laturi johonkin pellinalle, niin voihan sen akunvaihdon hinnan laskea vaan mukavuustekijäksi.Oma ajo on pääasiassa tuollaista parinkymmenen kilsan maantieajoa suuntaansa ja satunnaisesti pidempää matkaa. Edellisessä autossa taisi olla ~100Ah akku, ja akkua joutui kerran talvessa lataamaan tuolla ylläpitolaturilla kun auton järjestelmät valitti alhaisesta jännitteestä. Pari päivää lataili töissä ja kotona niin sillä ajeli sitten kevyesti lopputalven. Akulle tuo ei varmasti ollut kovinkaan optimaalinen tilanne, ja akku meni vaihtoon heti (ajallisesti noin neljän vuoden iässä) kun alkoi tulla tilanne, että auto ei jaksanut lähteä käyntiin ilman ulkopuolista apua. Webastolla lämmitettiin autoa yleensä vähintään kaksi kertaa päivässä.
Jep. Jos akku on jossain vaiheessa päässyt purkautumaan niin heikoksi että diagnostiikka kertoo matalasta jännitteestä, voidaan surutta päätellä, että se on ollut lähes koko talven pahasti purkautuneessa tilassa, mikä ei edesauta sen säilymistä. Auton käynnistyminen ylipäänsä niinkin pitkään on ollut seurausta vain ylimittaisesta varakapasiteetista.Viikoittaisella latauksella olisi todennäköisesti akkukin säilynyt pidempään, mutta varsinkin jos akku täytyy ladata asettelemalla laturi johonkin pellinalle, niin voihan sen akunvaihdon hinnan laskea vaan mukavuustekijäksi.
Kyllähän tuohon vaikuttaa monet tekijät. Ajettava matka vaikuttaa, kuten myös akun sijoituspaikka. Esim jossain pakussa jossa akku on siellä auton alustassa, ei välttämättä enää riitä se sääntö että vähintään yhtä pitkään pitää ajaa kuin käyttää lämmitintä, koska se akku ei oikein lataudu kun on niin kylmässä.Edellisen -08 Mondeon alkuperäinen akku meni vaihtoon 2017, 9 vuoden iässä eikä siinä ollu mitään ylläpitolatureita koskaan, ja Webastoa poltettiin talvisin joka päivä kahteen kertaan.
Tuo mielessä meinasin pärjätä Focuksenkin kanssa ilman ylläpitolaturia, kaupasta saa uuden akun sitten kun se kyrvähtää.