Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Aika iso ero, kun säteilylämmitin on 400w ja lohkolämmitin jopa autosta riippuen 1500w. Ite huomannu, että jos 0-asteen lämpötilassa antaa sen 2 tuntia olla, niin ylävesiletkukin lämpeää osan matkaa ja se on sentään termostaatin jälkeen.

Moottorinlämmittimet Archives • DEFA

Säteilylämmitin saattaa jättää auton pakkasella kotipihaan

Tuon ylen mukaan säteilylämmittimen teho on tarkoituksella rajoitettu.

No onhan niitä tietysti isojakin lohkolämmittimiä, mutta silloin on kyllä iso moottorikin. Faijalla oli joskus kuorma-auto jossa oli ihan saman näköinen lämmitysvastus myös öljytilassa kuin vesitilassakin. En kyllä muista enää kokonaistehoa.

Aikanaan kun poltettiin ulkopistorasian sulake kahden auton lämmittämisellä, eikä noista autojen lämmittimistä ollut mitään dataa, niin laskin sen tehon puhtaasti vastusarvosta laskemalla, ja silloin sain että Opelin lohkolämmitin oli 350W, ja Volvon säteilylämmitin muistaakseni 420W, jokatapauksessa niin päin että säteilylämmitin oli se tehokkaampi.

Sulakkeen poltti tietysti sisälämppärit, Opelissa oli vaan sisälämppärin tehokytkin loogisesti niinpäin että II merkki tarkoitti vajaatehoa.
 
Ei sitä Webastoa tuntia poltetakaan. 20 min max riittää melkein autossa kuin autossa pakkasella kuin pakkasella.
Jos sisäkierto on päällä. Hajosi se sisäkiertoläppää ohjaava moottori, niin on muuten melko raju vaikutus lämmitysaikaan kun vetgää kokoajan ulkoa kylmää ilmaa lämppärin kennon läpi.
 
TT-THERMO 1000XC

Onkos teillä tämmöisiä?
Suosittelisitko?
Paljonko maksanee asennus, onko joku asennuttanut?

Mulla on tuo käytössä, suosittelen todellakin, aikaisemmin ollut lohkolämppäriä ja tää on kyllä parempi.
Tänään iltapäivällä -2 pakkasta noin 1.5h lämmitti ja jäähdytysnesteen lämpö 50astetta.
Asensin tuon itse, oli helppo asennus mersun om642 koneeseen, vesipumpulta lähtevän letkun väliin vain :)
 
Kävin asennuttamassa saksantuonti ML:ään defan letkulämmittimen ja sisähaaran tuossa hiljattain. Jälkimmäiseen tarvitsi jonkun jatkokaapelin mikä nosti kustannuksia. Paikallisessa merssuihin erikoistuneessa puljussa toimenpide kustansi n. 490€. Olisi ehkä saanut jossain geneerisemmassä nyrkkipajassa hieman halvemmalla mutta maksoin mielelläni muutaman kympin extraa kun tiesivät heti puhelimessa latoa faktat pöytään asennuksen yksityiskohdista.

Kyllähän tuo letkulämmitinkin tuntuu toimivan ihan kivasti ainakin näin pikkupakkasilla. Parempi se varmasti on kuin säteilylämmitin.

Meinasin alkuun tuollaista TT-thermoa mutta kun aikani luin käyttökokemuksia niin mieli muuttui. Laatu on ilmeisesti mitä sattuu tai ainakin vaihtelee rajusti.
 
Kävin asennuttamassa saksantuonti ML:ään defan letkulämmittimen ja sisähaaran tuossa hiljattain. Jälkimmäiseen tarvitsi jonkun jatkokaapelin mikä nosti kustannuksia. Paikallisessa merssuihin erikoistuneessa puljussa toimenpide kustansi n. 490€. Olisi ehkä saanut jossain geneerisemmassä nyrkkipajassa hieman halvemmalla mutta maksoin mielelläni muutaman kympin extraa kun tiesivät heti puhelimessa latoa faktat pöytään asennuksen yksityiskohdista.

Kyllähän tuo letkulämmitinkin tuntuu toimivan ihan kivasti ainakin näin pikkupakkasilla. Parempi se varmasti on kuin säteilylämmitin.

Meinasin alkuun tuollaista TT-thermoa mutta kun aikani luin käyttökokemuksia niin mieli muuttui. Laatu on ilmeisesti mitä sattuu tai ainakin vaihtelee rajusti.

Pari kolme vuotta vanhoissa thermoissa oli kyllä lastentauteja, tuoreimmissa malleissa laatu on parempi ja saa asentaakkin vapaammin.
 
Ei sitä Webastoa tuntia poltetakaan. 20 min max riittää melkein autossa kuin autossa pakkasella kuin pakkasella.

Eipäs yleistetä. Ainakin Audissa , kun sisäpuhallus on päällä se vie kyllä nesteeltä lämmöt ihan kympillä ja jos 20 minsaa lämmittää -20c pakkasella eihän se oo lämmin edes 50c.
Ja tuota sisäpuhallusta ei voi ottaa pois koska se sammuttaa sit eberin. Edellisissä audeissa sai ton sisäpuhalluksen konfattua että se ei sammuta moottorinlämmitystä.
 
Lämpötila +5 … -5°C: 0,5-1 tuntia

Lämpötila -5 … -10°C: 1-2 tuntia

Lämpötla alle ... -10°C: 2-3 tuntia

Säteilylämmittimen arvoja kopioitu iltalehdestä (luotettavuus saattaa olla luokkaa ö). Noh, jos asteita on 0 ja +5 väliltä niin silloin tuo 30min - 45min riittää hyvin. Pakkasella pistän enemmän aikaa.
Kokeilin vielä tänä aamuna uudemman kerran, nyt oli lämpötila läpi yön -4..-5C ja auto piuhassa tunnin verran ennen lähtöä. Havaitsin heti ainakin sen, että sisätilalämppäri on huonossa paikassa tai tehoton tuulilasia ajatellen, jouduin raappaamaan mutta lähti helposti puhtaaksi. Tärkeintä tietysti se, että sisäpuolella ei ole kuuraa.
Käynnistymisessä en huomannut mitään erikoista. Golf on etanoliversio, joten teoriassa sen pitäisi startata huonommin kylmällä mutta ei eroa normaaliin kylmänä käynnistämiseen. Pannun öljyt lämpenivät alimpaan mitattavaan arvoon eli 50 asteeseen samassa kohdassa kuin aiemminkin eli noin 11 km ajon jälkeen. Tänään oli vielä siinä mielessä hyvä testipätkä, että seisoin valoissa vain kerran, jolloin moottori ei ollut käynnissä. Sikäli öljyt on saaneet lämmetä rauhassa koko ajan. Kulutuskin näytti siltä mitä se on ollut samanlaisella ajolla samalla reitillä tässä syksyn mittaan sekä pakkaskeleillä että lämpimämmällä.

TLDR; omalla kohdalla lämmityksestä ei tunnu olevan moottorin kannalta etua.
 
Kokeilin vielä tänä aamuna uudemman kerran, nyt oli lämpötila läpi yön -4..-5C ja auto piuhassa tunnin verran ennen lähtöä. Havaitsin heti ainakin sen, että sisätilalämppäri on huonossa paikassa tai tehoton tuulilasia ajatellen, jouduin raappaamaan mutta lähti helposti puhtaaksi. Tärkeintä tietysti se, että sisäpuolella ei ole kuuraa.
Käynnistymisessä en huomannut mitään erikoista. Golf on etanoliversio, joten teoriassa sen pitäisi startata huonommin kylmällä mutta ei eroa normaaliin kylmänä käynnistämiseen. Pannun öljyt lämpenivät alimpaan mitattavaan arvoon eli 50 asteeseen samassa kohdassa kuin aiemminkin eli noin 11 km ajon jälkeen. Tänään oli vielä siinä mielessä hyvä testipätkä, että seisoin valoissa vain kerran, jolloin moottori ei ollut käynnissä. Sikäli öljyt on saaneet lämmetä rauhassa koko ajan. Kulutuskin näytti siltä mitä se on ollut samanlaisella ajolla samalla reitillä tässä syksyn mittaan sekä pakkaskeleillä että lämpimämmällä.

TLDR; omalla kohdalla lämmityksestä ei tunnu olevan moottorin kannalta etua.

Aika heikko sisätilanlämmitin jos ei tunnissa tuulilasi sulana pikku pakkasella. Tai sitten nimenomaan sijainti todella huono.

Muuten en voi sanoa kuin, että kokeiles pari tuntia. Itse huomaan jo tunnin lämmityksen jälkeen, että kierrokset käy pienemmällä ja kulutukset alemmat. Ensihörähdyksen osalta en huomaa itse eroa, muutenkuin saattaa aavistuksen nopeammin syttyä päälle. Hyundai i20 autona.

Itse lämpötilaa en ole juurikaan seurannut, että miten nousee. Tässä ei kyllä merkittävää eroa.

Ootko varmistanut, että se moottorinlämmitin ylipäätään sulla toimii niinkuin pitää?
 
Aika heikko sisätilanlämmitin jos ei tunnissa tuulilasi sulana pikku pakkasella. Tai sitten nimenomaan sijainti todella huono.

Muuten en voi sanoa kuin, että kokeiles pari tuntia. Itse huomaan jo tunnin lämmityksen jälkeen, että kierrokset käy pienemmällä ja kulutukset alemmat. Ensihörähdyksen osalta en huomaa itse eroa, muutenkuin saattaa aavistuksen nopeammin syttyä päälle. Hyundai i20 autona.

Itse lämpötilaa en ole juurikaan seurannut, että miten nousee. Tässä ei kyllä merkittävää eroa.

Ootko varmistanut, että se moottorinlämmitin ylipäätään sulla toimii niinkuin pitää?
Puhallus jää kyllä jotenkin niin rakenteiden alle, että sulamattomuus johtunee ihan siitä. Sivulasit oli kirkkaat, takalasi jäässä mutta se on tuossa Sportsvan-mallissa muutenkin vähän taaempana niin ei saa puhallusta kovin lähelle. Sisällä ei ollut varsinaisesti kylmä eikä trooppisen lämmin niin sinänsä ihan sopiva tilanne. Vaimo kun huudattaa Micran lämppäriä puoli tuntia niin siellä ei pysty olemaan takki päällä :D

Täytyy kokeilla huomenna sitten pidempää lämmitysaikaa. Luulen, että lämppärin vastus on vaan hyvinkin tehoton.
 
Puhallus jää kyllä jotenkin niin rakenteiden alle, että sulamattomuus johtunee ihan siitä. Sivulasit oli kirkkaat, takalasi jäässä mutta se on tuossa Sportsvan-mallissa muutenkin vähän taaempana niin ei saa puhallusta kovin lähelle. Sisällä ei ollut varsinaisesti kylmä eikä trooppisen lämmin niin sinänsä ihan sopiva tilanne. Vaimo kun huudattaa Micran lämppäriä puoli tuntia niin siellä ei pysty olemaan takki päällä :D

Täytyy kokeilla huomenna sitten pidempää lämmitysaikaa. Luulen, että lämppärin vastus on vaan hyvinkin tehoton.

Kannattaa kokeilla. Meinaa että se vastus siellä ylipäätään toimii :vihellys: Mutta tehottomuus myös hyvin mahdollista.
 
Kannattaa kokeilla. Meinaa että se vastus siellä ylipäätään toimii :vihellys: Mutta tehottomuus myös hyvin mahdollista.
Jep, täytyy tuokin kokeilla vaikka kotiin mennessä niin ei ainakaan jää epäselväksi. Autolla kun on takuuta vielä talven yli niin saa tarvittaessa uuden lämmittimen jos tuo ei satukaan toimimaan.
 
Tiedä sitten onko vain hetkellinen etu, mutta kun vahasi auton lasit viikonloppuna niin eivät ole jäätyneet näissä pikkupakkasissa kuten viereisissä autoissa. Auto on tolpassa säteilylämmittimessä läpi yön klo21-06 (tolpassa kun ei ole mitään ajastinta ja ajastin ei sinne edes mahdu), sisälämppäriä kun ei ole.
 
Puhallus jää kyllä jotenkin niin rakenteiden alle, että sulamattomuus johtunee ihan siitä. Sivulasit oli kirkkaat, takalasi jäässä mutta se on tuossa Sportsvan-mallissa muutenkin vähän taaempana niin ei saa puhallusta kovin lähelle. Sisällä ei ollut varsinaisesti kylmä eikä trooppisen lämmin niin sinänsä ihan sopiva tilanne. Vaimo kun huudattaa Micran lämppäriä puoli tuntia niin siellä ei pysty olemaan takki päällä :D

Täytyy kokeilla huomenna sitten pidempää lämmitysaikaa. Luulen, että lämppärin vastus on vaan hyvinkin tehoton.
Ei kannata välttämättä liikaa päätellä tuosta, että tuulilasi ja takalasi jäässä, mutta sivulasit kirkkaat. Sama tilanne oli minulla tänä aamuna. Auto oli toista vuorokautta parkissa ilman mitään lämmitystä.
 
Huomaa tuon pakkasen vaikka esilämmittää autoa. Ei tuo kone lämpiä niin hyvin. Ongelmahan lienee kun kone on pieni, ei tule hukkalämpöä.

Vertailun vuoksi faijan -99 2.0l Toyota lämpenee hyvin kelillä kuin kelillä. No kovilla pakkasilla ei meinaa viisari kääntyä. Tosin jos tätä ei esilämmitä niin saa aika usein käydä tankkaamassa.

Niin ja työmatka tällä hetkellä se alle 5km. Pieni ylimääräinen lenkki tekee hyvää.
 
Huomaa tuon pakkasen vaikka esilämmittää autoa. Ei tuo kone lämpiä niin hyvin. Ongelmahan lienee kun kone on pieni, ei tule hukkalämpöä.

Vertailun vuoksi faijan -99 2.0l Toyota lämpenee hyvin kelillä kuin kelillä. No kovilla pakkasilla ei meinaa viisari kääntyä. Tosin jos tätä ei esilämmitä niin saa aika usein käydä tankkaamassa.

Niin ja työmatka tällä hetkellä se alle 5km. Pieni ylimääräinen lenkki tekee hyvää.
Itsellä Defan kiertovesipumpullinen letkulämmitin 2.0l koneessa ja huomaa sen käytössä ihan selkeän eron moottorin lämpiämisessä. Ilman esilämmitystä kone (=öljyt, anturi pääöljykanavassa) lämpenee muutaman kilsan myöhemmin normaalilämpöiseksi kuin esilämmityksen kanssa. Tuo lämmittää veden noin 45 asteiseksi (anturi kannessa) ja öljyn noin 20 asteiseksi eli ei ihmekään, että eron huomaa kylmään koneeseen.

Öljyt jää kuitenkin viileämmäksi kuin kesällä eli maskisuojasta voisi olla marginaalinen hyöty. Talvellä öljyt jäävät noin 90-100 asteisiksi kun kesällä lämmöt ovat 100-115 asteiset. Toki talvirajoitukset aiheuttavat osan viilenemisestä, kun kone on pienemmällä kuormalla. Lämmöt siis motariajossa eli kesällä 120kmh ja talvella 100kmh.

Tästä huolimatta Webasto houkuttelisi, kun aina ei saa tolppapaikkaa töissä. Tolppia riittää noin neljäsosalle eli jos tulee yhtään myöhemmin töihin, on tolppapaikat jo varattu. Kysyin Laakkoselta karkeaa tarjousta alkuperäis Webaston asennukselle ja se oli 4000€. Jää laittamatta tuolla hinnalla...
 
joudun nyt tigralla ajamaan talven läpi....näissä on omat ongelmansa eli pitää ottaa huomioon että sisään pääsee joten tehokas sisätilanlämmitin on pakollinen tai jos jättää pakkasella jonnekkin pitemmäks aikaa ettei saa lämmitettyä niin ikkunat sitten raolleen että ovet aukee. ikkuna jos ei laskeudu sitä paria senttiä niin ovi ei aukee.
 
Itsellä Defan kiertovesipumpullinen letkulämmitin 2.0l koneessa ja huomaa sen käytössä ihan selkeän eron moottorin lämpiämisessä. Ilman esilämmitystä kone (=öljyt, anturi pääöljykanavassa) lämpenee muutaman kilsan myöhemmin normaalilämpöiseksi kuin esilämmityksen kanssa. Tuo lämmittää veden noin 45 asteiseksi (anturi kannessa) ja öljyn noin 20 asteiseksi eli ei ihmekään, että eron huomaa kylmään koneeseen.

Öljyt jää kuitenkin viileämmäksi kuin kesällä eli maskisuojasta voisi olla marginaalinen hyöty. Talvellä öljyt jäävät noin 90-100 asteisiksi kun kesällä lämmöt ovat 100-115 asteiset. Toki talvirajoitukset aiheuttavat osan viilenemisestä, kun kone on pienemmällä kuormalla. Lämmöt siis motariajossa eli kesällä 120kmh ja talvella 100kmh.

Tästä huolimatta Webasto houkuttelisi, kun aina ei saa tolppapaikkaa töissä. Tolppia riittää noin neljäsosalle eli jos tulee yhtään myöhemmin töihin, on tolppapaikat jo varattu. Kysyin Laakkoselta karkeaa tarjousta alkuperäis Webaston asennukselle ja se oli 4000€. Jää laittamatta tuolla hinnalla...

Itselläni jäi myös Webasto kakkoseksi kun säteilylämmittimen sisäpistokkeineen oli 470€. Pärjää tuolla.

Pitää kyllä harkita maskisuojaa jos pakkanen menee yli 10 asteen. Ei tosiaan meinaa lämmöt nousta jo -7 asteen pakkasessa lyhyellä matkalla. Litran turbokone.
 
Eilen tuli kokeiltua, että lämppäri todella toimii niin jatkoin sitten tätä muuta kokeilua. Tänä aamuna oli pannu puolitoista tuntia lämmityksessä ja nyt oli kaikki lasit kirkkaat. Naapuritalon pihassa yön seissyt auto täysin kuurassa. Kone lähti aavistuksen paremmin käyntiin, ei tuo ole ennenkään jurnuttanut juurikaan mutta nyt hörähti käyntiin ehkä vähän lyhyemmässä ajassa. Öljyt lämpenivät silti samassa ajassa, kulutuksesta paha sanoa kun tänään oli aika sujuva matka ja pystyin rullailemaan pidempiä matkoja. Nyt auto on työpaikan lämmitystolpassa ja ehtii olla pari tuntia lämmityksessä ennen lähtöä. Sitten pystyy sanomaan vähän paremmin tuosta käynnistymisestä. Vastus vaikuttaisi olevan vaan niin heikkotehoinen, että kaipaa tuota pitkää lämmitysaikaa. Vähän huono homma vaan, että sisätilan lämppäri huutaa yhtä pitkään ja todennäköisesti osin turhaan.
 
Vähän huono homma vaan, että sisätilan lämppäri huutaa yhtä pitkään ja todennäköisesti osin turhaan.

Niinhän se tekee säteilylämmittimen kanssa. Ja kovalla pakkasella suositusaika lämmitykselle on se 3 tuntia. Siinähän sitten sisälämmitin pauhaa siellä saman ajan :D
 
Volle lämpöä webastolla, on kiva. Yks aamu ei lähtenyt päälle kun oli liian vähän löpöä tankis.
 
Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
 
Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
Thebenin mekaaninen kellokytkin on toiminut nyt muutaman talven ajan ilman hyytymistä ja pysynyt ajassa.
 
Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.

Meillä on näitä Opalin ja vastaavien ihan perus mekaannisia ajastimia ulkovaloilla eikä ole yksikään koskaan lakannut toimimasta talvella. Syksyllä seinään ja keväällä pois, välissä pari säätöä pimeyden keston mukaan.

KELLOKYTKIN OPAL 24H -25 AST IP44 | K-rauta.fi
 
Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
Nexan pistorasia ja säädin.
 
Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.

Thebenin mekaaninen on täällä toiminut aina tonne -35c asti. Ei kertaakaan jäänyt jumiin, pitäisi ostaa uusi kun vanha katosi.
 
Mulla taisi olla tuollainen OPAL:a vastaava mekaaninen. En nyt muista oliko siinä joku suoja tjsp. joka laukesi välillä, mutta välillä kello oli pysähtynyt. Ehkä se oli maanantaikappale. Samoiten tuollainen Biltemaa vastaava malli kokeiltu myös aikaisemmin ja se ainakin välillä jumitti. Ehkä vika oli silloisessa ulkopistorasiassa. Ei muutenkaan tuolla Keski-Euroopassa oikein tajuttu miksi vedän joka yöksi talvella sähkökaapelin parvekkeelta alas autoon kiinni. Erityisesti kun takuuvarmasti savupilvestä näkivät ja haistoivat ettei ollut kyse mistään Teslasta.
 
Itselläni jäi myös Webasto kakkoseksi kun säteilylämmittimen sisäpistokkeineen oli 470€. Pärjää tuolla.

Pitää kyllä harkita maskisuojaa jos pakkanen menee yli 10 asteen. Ei tosiaan meinaa lämmöt nousta jo -7 asteen pakkasessa lyhyellä matkalla. Litran turbokone.
Minä taas ajattelin että tuo on niin paljon, että mieluummin jätän pois ja asennan pelkän sisäpistorasian jos siltä tuntuu. Tuohan on jo aika pitkä penni kohti Webaston ostoa. :D

1.2 ei sekään lämpiä ihan hetkessä, mutta litraisessa olisi sentään sähkölämmityselementti. Tässä ei ole sitäkään. :nb:

-7 asteessa kesti tänäänkin hetki saada lämmintä ilmaa lasille. Toki asiaan ehkä vaikutti se, että huijasin ja käytin jäänpoistoa sen sijaan, että olisin mekaanisesti raapinut. Joutui vielä hetkeksi pysähtymään ettei näkyvyys taas hävinnyt.

Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
Eikös tuollaisessa skenaariossa olisi mahdollista asentaa sisälle vaikka millaista ohjauslogiikkaa? Tuotesuosituksia ei nyt ole, mutta kunhan kävi mielessä.
 
Komppaan edellä mainittua, kun kerran sisällä on jo kytkin josta voi ohjata rasiaa niin tottahan sen kellonkin voi asentaa sisälle. Mukavampi sitä on sieltä ajastella sopivaksi kuin ulkona pakkasessa.

Mulla on autotallin seinässä yksi pistorasia jolle on ohjaus sisältä. Keskuksessa on 2-kanavainen digitaalinen kellokytkin jonka kaverina on seinässä kolmeosainen kytkin. Siinä nappulat 1-K-2. Kellokytkimen toiseen kanavaan on ohjelmoitu sopiva lämmitysaika jos lähden itse autolla töihin, toiseen kanavaan vaimon lähtöaika. Auto saa olla aina kiinni piuhassa ja illalla voi napsauttaa kytkimestä kummanko kanavan lämmitysaikaa rele tottelee, tai jos ei aamulla ole lähtöä niin sitten ei paina mitään. K on tietysti käsikäyttö, jolla auton saa lämpenemään milloin tahansa ohi kellokytkimen.

Tosin auto vaihtui ja nykyään molemmissa autoissa on webasto jota voi ohjata ja ajastaa kännykällä, joten turhaksihan nuo asennukset jäi...

kello.jpg kytkin.jpg
 
Onko kokemuksia luotettavasta ajastimesta pistorasiaan ulos? Omakotitaloon ei tullut aikoinaan laitettua kunnon erillistä lämmitystolppaa, vaan sen sijasta ulkoseinässä on ulkopistorasia. Rasia on sentään ohjattavissa sisällä olevalla kytkimellä, mutta ajastinta tässä kaipaisi. Olen kokeillut sekä sellaista mekaanista ajastinta, sekä ohjelmoitavaa digitaalista. Kummallakin tuntuu olevan vaikeuksia pakkaskeleissä, eli aina välillä kello on hirttänyt kiinni ja erityisesti tuo digitaalinen ei tykkää kun pakkanen kovenee. Liian usein viime talvena auto oli kylmä kun piti lähteä liikkeelle.
Eikö tuossa tapauksessa kannattaisi laittaa sisälle se ohjaus. Itse laittaisin jonkun kotiautomaatiosysteemin jotta voisi ohjata puhelimella tuota rasiaa.(tosin teenkin kaikesta aina niin teknistä kuin mahdollista) mutta varmatoimisimman ja käytettävyydestä parhaan saisi jos laittaisi kellon sisälle. Ei tarvitse lähteä ulos sitten kovaan pakkaseen säätämään jos tarvitsee säätää ja ajastus toimii varmasti vaikka olisi -40C jne.
 
Ulkopistorasian kytkimen takana on myös pihavalo liiketunnistimella. Autotallin seinässä on myös pistorasiat (ilman kytkimiä), mutta pitää tutkia miten ne on vedetty. Keskukseen ei ainakaan saa enää mitenkään järkevästi kelloa ja kyseessä hyvin vanha taloa ja sähköjen uusimisen kanssa oli muutenkin säveltämistä aikoinaan. Webaston tai Eberin jälkiasennusta mietin, mutta 2K€ hinta tuntuu vaan ihan päättömältä. Mielummin laittaa taloon toisen ILP:n samalla rahalla ja kärsii siitä lämmityspiuhan kanssa säätämisestä aina talvella.
 
Ensimmäistä kertaa autossa Webasto tai ylipäänsä polttoainekäyttöinen lisälämmitin - tähän saakka ollut tavan lohkoa ja säteilylämmitintä. Hieman askarruttaa tuon käyttö niin itse Webaston kuin esim. akun kestävyyden kantilta, kun lisäksi diesel lämpiää selkeästi hitaammin ainakin lämpömittaria tuijottamalla kuin edelliset bensakoneella varustetut autot. Kyseessä on B8 Passat.

Nyrkkisääntönä on ilmeisesti että ajomatkan tulisi olla vähintään yhtä pitkä kuin Webastoa käytetyn ajan. Eli esim. 15min Webasto päällä ennen lähtöä ja 15min+ ajoa. Alle 10min käyttöajat ei tee hyvää? Nollakelillä ja pikkupakkasella tuntuisi ainakin kajuutta olevan lämmin jo 10-15min käytöllä. Ainahan tuo ei kuitenkaan ole mahdollista, esim. kylmillä pakkasilla lämmitysaikaa täytyy oletettavasti varata 20-30min ja ajomatka voi jäädä silti 10-15 minuuttiin. Entä tilanteet joissa täytyy jo parin minuutin ajon jälkeen tehdä välipysähdys esim. heittämään lapsi päiväkotiin, ainakin akun kannaltahan parasta olisi jättää auto käymään siksi aikaa.

Webastoahan voi käyttää myös ajon aikana (kyseisessä Passatissa automaattitoiminnon saa kuitenkin pois päältä), latautuuko akku silloin yhtä tehokkaasti? Vielä pikkupakkasilla ja lyhyillä ajomatkoilla en ole Webastoa ajon aikana pitänyt päällä vaan sammuttanut sen aina ennen auton käynnistystä. Kiinteä ylläpitolaturi olis varmaan omiaan auton kaveriksi ylipäänsä.

Kesälläkin vissiin kannattaisi esim. kerran kuussa pöhöttää Webastoa vaikkapa vartin verran karstoittumisen tms estämiseksi? Varmaan monet seikat käytön suhteen on paljon myös tottumis- ja mieltymiskysymyksiä, kuten autoilussa(kin) aina.
 
Webastohan ei ihan älyttömästi sitä virtaa syö, ongelma tulee akun kylmyydestä, se ei luonnollisesti käyttöaikana ota virtaa niin hyvin vastaan. Moottorin käydessä laturi kyllä tuuppaa niin paljon virtaa, ettei webaston käytöllä ole mitään käytännön merkitystä.
 
Webastoahan voi käyttää myös ajon aikana (kyseisessä Passatissa automaattitoiminnon saa kuitenkin pois päältä), latautuuko akku silloin yhtä tehokkaasti? Vielä pikkupakkasilla ja lyhyillä ajomatkoilla en ole Webastoa ajon aikana pitänyt päällä vaan sammuttanut sen aina ennen auton käynnistystä. Kiinteä ylläpitolaturi olis varmaan omiaan auton kaveriksi ylipäänsä.
Ei vaikuta akun latautumiseen mitään. Suosittelen pitämään päällä jos se on jo ennen lähtöäkin ollut esilämmittämässä. Moottori lämpenee nopeammin käyntilämpöön ja webastokin saa varmasti olla riittävän kauan päällä.

Ylläpitolaturin asennusta suosittelen, jos kotona on mahdollisuus saada sähköä. Mulla seisoo talviaikana molemmat autot aina pihassa piuhan päässä, molemmissa on Defan 1204. Tuo huolettomuutta, kun ei tarvitse miettiä milloin webaa uskaltaa käyttää ja milloin ei, vaikka ajelisi välillä lyhyitäkin pätkiä.

Ja kyllä, kesälläkin olisi hyvä muutaman kerran muistaa käynnistää se webasto. Ja tietenkin käyttää sitten myös kunnolla lämpöiseksi, se pätkäkäyttö on pahasta kaikkina vuodenaikoina...
 
Ei vaikuta akun latautumiseen mitään. Suosittelen pitämään päällä jos se on jo ennen lähtöäkin ollut esilämmittämässä. Moottori lämpenee nopeammin käyntilämpöön ja webastokin saa varmasti olla riittävän kauan päällä.

Ylläpitolaturin asennusta suosittelen, jos kotona on mahdollisuus saada sähköä. Mulla seisoo talviaikana molemmat autot aina pihassa piuhan päässä, molemmissa on Defan 1204. Tuo huolettomuutta, kun ei tarvitse miettiä milloin webaa uskaltaa käyttää ja milloin ei, vaikka ajelisi välillä lyhyitäkin pätkiä.

Ja kyllä, kesälläkin olisi hyvä muutaman kerran muistaa käynnistää se webasto. Ja tietenkin käyttää sitten myös kunnolla lämpöiseksi, se pätkäkäyttö on pahasta kaikkina vuodenaikoina...

Hyvä tietää.

Kotona on auto aina katoksessa, josta asunnon eteisestä päälle napsautettavat pistokkeet. Ylläpitolaturinkin saisi siis kätevästi päälle esimerkiksi yön ajaksi talvella. Täytyy kysellä paikallisilta pajoilta mitä tuon asennus maksaisi. Passatissa on akku tavaratilassa, eikä tuo ylläpitolaturi taida moottoritilasta muutenkaan paljoa tilaa viedä.

Onko muuten yleistä että autossa on sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin että lohko-/säteilylämmitin? Tiedä sitten olisiko siitä mitään etua jos Webasto tai vastaava löytyy jo.
 
Kaikkia Webastoja ei vaan saa päälle esim kesälämpötiloissa. Focuksen Webbe ei tietääkseni starttaa jos ulkolämpötila on yli +5 astetta.
Voi olla että muistan väärin mutta jotain tuollasta muistelen lukeneeni.
 
Onko muuten yleistä että autossa on sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin että lohko-/säteilylämmitin? Tiedä sitten olisiko siitä mitään etua jos Webasto tai vastaava löytyy jo.
On siitä etua. Auto voidaan tällöin turvallisesti esilämmittää myös suljetussa kylmässä tallissa. Voidaan myös pitää järjellisellä tavalla lämpimänä pidemmän aikaa, jos vaan valmistaudutaan lähtöön ilman ennakkoaikataulua.

Säästön vuoksi ei ole järkevää molempia hankkia, mutta pientä säästöä voi toki saada käyttämällä sähköä aina kun voi. Molemmat järjestelmät saattaa olla autossa edellämainituista syistä tai siksi, että verkkosähköinen järjestelmä oli jo kun polttoainelämmitin jälkiasennettiin.

Edit: Toki jos olisin itse asennuttamassa sekä Webaston että verkkovirtakäyttöisiä talvivarusteita, menisin järjestyksessä webasto-varusteet-akkulaturi-sisäpistoke-sisälämmitin-akunlämmitin ja vasta sitten sähköinen moottorinlämmitin, josta voisin luopuakin. Toisaalta jos noin paljon aikoo panostaa, ei siinä konkurssissa yksi letkulämmitinsarja tunnu missään.
 
Viimeksi muokattu:
Ylläpitolaturin asennusta suosittelen, jos kotona on mahdollisuus saada sähköä. Mulla seisoo talviaikana molemmat autot aina pihassa piuhan päässä, molemmissa on Defan 1204. Tuo huolettomuutta, kun ei tarvitse miettiä milloin webaa uskaltaa käyttää ja milloin ei, vaikka ajelisi välillä lyhyitäkin pätkiä.

Oma ajo on pääasiassa tuollaista parinkymmenen kilsan maantieajoa suuntaansa ja satunnaisesti pidempää matkaa. Edellisessä autossa taisi olla ~100Ah akku, ja akkua joutui kerran talvessa lataamaan tuolla ylläpitolaturilla kun auton järjestelmät valitti alhaisesta jännitteestä. Pari päivää lataili töissä ja kotona niin sillä ajeli sitten kevyesti lopputalven. Akulle tuo ei varmasti ollut kovinkaan optimaalinen tilanne, ja akku meni vaihtoon heti (ajallisesti noin neljän vuoden iässä) kun alkoi tulla tilanne, että auto ei jaksanut lähteä käyntiin ilman ulkopuolista apua. Webastolla lämmitettiin autoa yleensä vähintään kaksi kertaa päivässä.
 
Oma ajo on pääasiassa tuollaista parinkymmenen kilsan maantieajoa suuntaansa ja satunnaisesti pidempää matkaa. Edellisessä autossa taisi olla ~100Ah akku, ja akkua joutui kerran talvessa lataamaan tuolla ylläpitolaturilla kun auton järjestelmät valitti alhaisesta jännitteestä. Pari päivää lataili töissä ja kotona niin sillä ajeli sitten kevyesti lopputalven. Akulle tuo ei varmasti ollut kovinkaan optimaalinen tilanne, ja akku meni vaihtoon heti (ajallisesti noin neljän vuoden iässä) kun alkoi tulla tilanne, että auto ei jaksanut lähteä käyntiin ilman ulkopuolista apua. Webastolla lämmitettiin autoa yleensä vähintään kaksi kertaa päivässä.
Viikoittaisella latauksella olisi todennäköisesti akkukin säilynyt pidempään, mutta varsinkin jos akku täytyy ladata asettelemalla laturi johonkin pellinalle, niin voihan sen akunvaihdon hinnan laskea vaan mukavuustekijäksi.

8 vuotta kesti alkuperäisakku surutonta webaston käyttöä, mutta 95% talviajasta kotipihassa kiinteän akkulaturin johto kytkettynä.
 
Omat havainnot myös tuon suuntaisia, että akku kestää webastoautossa paljon pidempään kun sen kaverina on ylläpitolaturi. Vaikka ajot olisi sellaisia, että auto lähtee aina käyntiin eikä mitään ongelmia tunnu olevan, niin se poloinen akku on vaan aika tiukoilla jos se on on jatkuvasti vähän tai vähän enemmänkin vajaana. Tämä kostautuu lyhyempänä käyttöikänä.
 
Viikoittaisella latauksella olisi todennäköisesti akkukin säilynyt pidempään, mutta varsinkin jos akku täytyy ladata asettelemalla laturi johonkin pellinalle, niin voihan sen akunvaihdon hinnan laskea vaan mukavuustekijäksi.
Jep. Jos akku on jossain vaiheessa päässyt purkautumaan niin heikoksi että diagnostiikka kertoo matalasta jännitteestä, voidaan surutta päätellä, että se on ollut lähes koko talven pahasti purkautuneessa tilassa, mikä ei edesauta sen säilymistä. Auton käynnistyminen ylipäänsä niinkin pitkään on ollut seurausta vain ylimittaisesta varakapasiteetista.

Mukavuustekijäksi voi laskea myös sen, ettei jää välille akun purkautumisen(ei siis välttämättä edes vaurioitumisen) takia. Sehän on helposti ennakoitava ja vältettävä tilanne. Itse en viitsi yhtään ylimääräistä härnätä autopiruja, akun sippaaminen kun muutenkin tuntuu tapahtuvan liian yllättäen. Modernimmissa autoissa se on yleensä ilmennyt jälkeenpäin kuuluvalla varoitusäänellä "naks" ja parissa vanhassa katiskassa niin, että noitumisella ja loitsimisella tai vähäisellä apuvirralla moottori on saatu kerran käyntiin. Näin on aina käynyt ilman edeltäviä oireita ja useimmiten korkean varaustilan lepojännitteellä, eli kyseessä ei ole ollut purkautuminen vaan kunnon huonontuminen alle kriittisen rajan. Siihenhän ei ole paljon muuta lääkettä kuin kuormitustestaus tai ennakoiva vaihto.
 
Viimeksi muokattu:
Edellisen -08 Mondeon alkuperäinen akku meni vaihtoon 2017, 9 vuoden iässä eikä siinä ollu mitään ylläpitolatureita koskaan, ja Webastoa poltettiin talvisin joka päivä kahteen kertaan.
Tuo mielessä meinasin pärjätä Focuksenkin kanssa ilman ylläpitolaturia, kaupasta saa uuden akun sitten kun se kyrvähtää.
 
Onko haisulia millaisissa hinnoissa tuollaisen ylläpitolaturin hommaaminen asennuksineen (liikkeessä) pyörii?

Tuntuu että nykyakuille joku 4v on normi settiä. Näin myös äitimuorille totesivat ihan suoraan akkuliikkeessä vaihdettuaan uuden akun. Taitaa olla samaa settiä kuin kodinkoneet yms, ei ne vaan nykyisin kestä, hyvää bisnestä.
 
Alkuperäiset akut kestää todella hyvin verrattuna hyllystä ostettuihin. Vaihdoin Micraan viime vuonna 12 vuotta toimineen alkuperäisakun. Vaikka latailen suht säännöllisesti talviaikaan älylaturilla niin 3-4 vuotta on ihan maksimit.
 
Edellisen -08 Mondeon alkuperäinen akku meni vaihtoon 2017, 9 vuoden iässä eikä siinä ollu mitään ylläpitolatureita koskaan, ja Webastoa poltettiin talvisin joka päivä kahteen kertaan.
Tuo mielessä meinasin pärjätä Focuksenkin kanssa ilman ylläpitolaturia, kaupasta saa uuden akun sitten kun se kyrvähtää.
Kyllähän tuohon vaikuttaa monet tekijät. Ajettava matka vaikuttaa, kuten myös akun sijoituspaikka. Esim jossain pakussa jossa akku on siellä auton alustassa, ei välttämättä enää riitä se sääntö että vähintään yhtä pitkään pitää ajaa kuin käyttää lämmitintä, koska se akku ei oikein lataudu kun on niin kylmässä.

Jos tuolla mondeolla on tuon weban käytön lisäksi ollut ajo vähäistä, niin silloin on kyllä poikkeuksellisen kovakuntoinen akku ollut.

Se että akusta puretaan paljonkin virtaa ei ole ongelma, mutta se että se viettää pitkiä aikoja vajaalla latauksella ei tee sille hyvää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 411
Viestejä
4 550 503
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom