Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Webasto päälle aamukahvin aikoihin kaukkarista tai talvella sitten kun tarvitaan pidempi lämmitysaika niin autosta ajastettu lämmitys. Ei vois helpompaa olla.

Kyllä voisi, kun lämmityksen saa vaikka sängyssä maatessaan joko ajastettua tai käynnistettyä kännykällä. ;)
 
Talossa on sopivasti kahden auton katos ja autotalli. Auto katoksessa ja Fiat Puntossa on lohkolämmitin. Jossain "tallessa" on myös sisätilanlämmitin, mutta autossa ei ole paikkaa sille. Joutuu siis kikkailemaan, jos haluaa lämpimän auton.
 
Paljo tommonen kännykällä toimiva webasto maksaa? Eikös siinä ole joku kk maksu, vai voiko sen "lunastaa itselleen" ikuisesti, ettei tarvitsi niitä oliko se nyt 5e kk maksuja maksaa?
 
Paljo tommonen kännykällä toimiva webasto maksaa? Eikös siinä ole joku kk maksu, vai voiko sen "lunastaa itselleen" ikuisesti, ettei tarvitsi niitä oliko se nyt 5e kk maksuja maksaa?
Prepaid-liittymät on yleensä voimassa 12 kk edellisestä latauksesta.


Onko tämä ketju oikea paikka keskustelulle akkulämmittimistä? Joka tapauksessa onko suosituksia kohtuuhintaisista lämmittimistä? En ole vielä päättänyt haluaisinko lämmittimen, joka lämmittää akkua auton esilämmityksen aikana vai ajon aikana.
 
Varmaan mädättää, jos auto on jo valmiiksi vanha ja ruosteinen.
Riippuu ajaako suolatuilla teillä. Ei se pelkkä vesi tai kura varmaan kovin paha ole, mutta itse esimerkiksi ajan talvella 9 päivää 10:stä suolaliuoksessa, joten voisin kuvitella että ei uudellakaan autolla montaa vuotta mene että ruosteet kukkii kun tuon ajaisi joka päivä 5-15 asteiseen talliin muhimaan.

Jos tallissa pitäisin, niin lämpöä ainakin se 20+ astetta, hyvä ilmanvaihto ja jotkut helkutin isot tuulettimet puhaltamaan että kuivuu varmasti nopeasti.
 
Prepaid-liittymät on yleensä voimassa 12 kk edellisestä latauksesta.


Onko tämä ketju oikea paikka keskustelulle akkulämmittimistä? Joka tapauksessa onko suosituksia kohtuuhintaisista lämmittimistä? En ole vielä päättänyt haluaisinko lämmittimen, joka lämmittää akkua auton esilämmityksen aikana vai ajon aikana.

Olenkohan minä sitten katsonut jostain muualta, kun mielestäni joku Webaston malli oli sellainen, mikä oli ns. "3kk ilmainen" ja sitten lisensointimaksut tms. meni jatkossa hamaan loppuun asti liittymän lisäksi.
Mutta että ilmeisesti niin, että pelkkä prepaid (joku oma hankkima) kelpaa ja maksaa vain sen, minkä se liittymä maksaa, eikä lisää erikoisuuksia?

Nyt ei ole lämmitintä ollenkaan autossa (paitsi 2100w defa), mutta ehdottomasti kännykkään perustuva sen pitää olla, jotta voi muualtakin laittaa sen pöhisemään, kuin 200m säteellä..
 
Pahin tilanne on sellainen viileän kostea talli. Jos auton ajaa aina ajon jälkeen talliin, sen pitää olla sen verran lämmin että auto ja talli kuivuu, ja myös ilmanvaihdon toimia oikein että se kostea ilma pääsee ulos.

Kannattaisi melkein polttoainelisälämmittimen kaveriksi hommata se akkulämmitin ja konetilaan tuleva kiinteä akkulaturi. Kummasti lisätään akun kestoa talvella ja monihan ihmettelee, kun akku on entinen jopa parissa vuodessa.

Kesällä, kun ottaa sen lämmittimen johdon pois, niin samaa laturilla voi latailla sitten.

Ja lämmin akku antaa eri tavalla virtaa ulos ja ottaa vastaan eli ei tarvitse huolehtia ajossa sitä, että pitää ajella väh. sitä polttoainelisälämmittimen käyttämää aikaa.

Akun lämmitin JA akkulaturi eivät ole tarpeen, vaan yleensä pikemminkin jompikumpi.

Jos autossa on kiinteä akkulaturi, niin se kyllä latailee pikkuhiljaa kylmänkin akun täyteen. Jos akkulaturin käyttöön ei ole mahdollista se akkulämmitin on ihan hyvä ratkaisu, se lämmittää akun, niin että akku latautuu ajossa paremmin. Jos ajo on lyhyttä, niin silloinhan sitä akkua on pakko joskus päästä lataamaan, vaikka siinä lämmitin olisikin.

Poikkeustilanne on ehkä se että jos käytettävissä on esim vain 2h lämpöpaikka, niin yhdistämällä tuon akkulämmittimen ja laturin se ehtii sen 2h aikana ladata huomattavasti paremmin sen akun kun sitä lämmitetään samalla, tuolloin tietysti se lämmitinkin kannattaa olla verkkovirralla toimiva.
 
Paljo tommonen kännykällä toimiva webasto maksaa? Eikös siinä ole joku kk maksu, vai voiko sen "lunastaa itselleen" ikuisesti, ettei tarvitsi niitä oliko se nyt 5e kk maksuja maksaa?
Jos auto ei ole hirmuisen kaukana, niin perinteisellä kaukosäätimellä lämmityksen saa myös käynnistettyä, eikä siinä ole mitään kuukausimaksuja.
 
Joskus kyselin paikallisesta akkuliikkeestä et onko myyneet paljonki akkujen lämmittimiä ja vanhempi myyjä tuumas ettei ainuttakaan. Jos semmoista tarttee niin kannattaa vaihtaa akku.
 
Olenkohan minä sitten katsonut jostain muualta, kun mielestäni joku Webaston malli oli sellainen, mikä oli ns. "3kk ilmainen" ja sitten lisensointimaksut tms. meni jatkossa hamaan loppuun asti liittymän lisäksi.
Mutta että ilmeisesti niin, että pelkkä prepaid (joku oma hankkima) kelpaa ja maksaa vain sen, minkä se liittymä maksaa, eikä lisää erikoisuuksia?

Nyt ei ole lämmitintä ollenkaan autossa (paitsi 2100w defa), mutta ehdottomasti kännykkään perustuva sen pitää olla, jotta voi muualtakin laittaa sen pöhisemään, kuin 200m säteellä..
Myönnän, etten tiedä webaston erityispiirteistä gms-ohjauksen suhteen yhtään mitään. Etsin vain halvan liittymän.

Akun lämmitin JA akkulaturi eivät ole tarpeen, vaan yleensä pikemminkin jompikumpi.

Jos autossa on kiinteä akkulaturi, niin se kyllä latailee pikkuhiljaa kylmänkin akun täyteen. Jos akkulaturin käyttöön ei ole mahdollista se akkulämmitin on ihan hyvä ratkaisu, se lämmittää akun, niin että akku latautuu ajossa paremmin. Jos ajo on lyhyttä, niin silloinhan sitä akkua on pakko joskus päästä lataamaan, vaikka siinä lämmitin olisikin.

Poikkeustilanne on ehkä se että jos käytettävissä on esim vain 2h lämpöpaikka, niin yhdistämällä tuon akkulämmittimen ja laturin se ehtii sen 2h aikana ladata huomattavasti paremmin sen akun kun sitä lämmitetään samalla, tuolloin tietysti se lämmitinkin kannattaa olla verkkovirralla toimiva.
Tuo poikkeustilanne taitaa olla useimmille se tavallisin tilanne. Ongelma on juuri siinä, että vaikka akkulaturi lataa kylmänkin akun pikkuhiljaa täyteen, niin aikaa pitkään lataukseen ei ole ilman säätämistä. Akkulämmitin voisi olla apu tähän.
Joskus kyselin paikallisesta akkuliikkeestä et onko myyneet paljonki akkujen lämmittimiä ja vanhempi myyjä tuumas ettei ainuttakaan. Jos semmoista tarttee niin kannattaa vaihtaa akku.
Jos paikallisen akkuliikkeen markkinointikoneisto ei saa myytyä lämmittiä, se ei tarkoita sitä ettei lämmitin voisi olla hyödyllinen. Lämmin akku antaa käynnistykseen enemmän virtaa ja ottaa paremmin latausta vastaan. Molemmat ominaisuudet ovat erityisen toivottavia talvella.

Akkulämmittimethän on melko kalliita, eikä kovin montaa lämmittimien tarjoajaa ole markkinoilla. Nämä varmasti hidastaa lämmittimien yleistymistä.
 
Jos paikallisen akkuliikkeen markkinointikoneisto ei saa myytyä lämmittiä, se ei tarkoita sitä ettei lämmitin voisi olla hyödyllinen. Lämmin akku antaa käynnistykseen enemmän virtaa ja ottaa paremmin latausta vastaan. Molemmat ominaisuudet ovat erityisen toivottavia talvella.

Akkulämmittimethän on melko kalliita, eikä kovin montaa lämmittimien tarjoajaa ole markkinoilla. Nämä varmasti hidastaa lämmittimien yleistymistä.
En kyselly tarkemmin. Oma kulkinehan lämpiää tolpasta vesiputkilämmittimen voimin ja eipä oikeastaan ole tullu tarvetta tuolle akun lämmittimelle.

E: Toki sillointällöin käytän akkulaturia.
 
Viimeksi muokattu:
En kyselly tarkemmin. Oma kulkinehan lämpiää tolpasta vesiputkilämmittimen voimin ja eipä oikeastaan ole tullu tarvetta tuolle akun lämmittimelle.

E: Toki sillointällöin käytän akkulaturia.
Mutta pidentäisikö lämmittimen käyttö akun käyttöikää? Vai onko vaikutus niin pieni ettei kannata?
 
Mutta pidentäisikö lämmittimen käyttö akun käyttöikää? Vai onko vaikutus niin pieni ettei kannata?
Nyt tartteis saada vertailudataa paljonko porukalla yleensä kestää akut ilman lämmitintä ja sitten vastaavasti yhtäpaljon niitä joilla lämmitin akulle on.
 
Nyt tartteis saada vertailudataa paljonko porukalla yleensä kestää akut ilman lämmitintä ja sitten vastaavasti yhtäpaljon niitä joilla lämmitin akulle on.
Siinä taas tulee ongelmaksi datan keräämisen mahdottomuus ilman hirveän tarkkoja kyyläämislaitteita. Akun keston lyheneminen talvikäytön takiahan johtuu pääosin polttoainelämmittimen käytöstä esilämmityksessä, erityisesti keskittyen tapauksiin, joissa kova pakkanen on jatkuvaa, polttoajat pitkiä ja/tai ajot pääosin lyhyitä, eikä välillä ajeta lämpimään parkkiin. Osatekijänä saattaa olla akunhallinnan tyhmyys, mittava määrä kulutuslaitteita kuten PTC jne.

Kaikkein normaaleimmassa suomalaisessa käytössä(karvalakkiauto, ei webastoa, kohtuullinen säännöllinen ajomatka, ei äärimmäistä talvea) ongelmia ei talven takia tule, ja akun käyttöikä on jopa pidempi kuin lämpimissä maissa. Mistä pääsemmekin siihen, että akun käyttöikään vaikuttaa meilläkin myös kesäaikainen käyttö ja auton ominaisuudet akun kesäkäytön kannalta.

Väittäisin siis tarkan tutkimuksen tekoa juuri tästä muuttujasta mahdottomaksi. Sen sijaan akun talvikautista varaustilaahan voisi seurata ominaispainon mukaan erilaisissa tapauksissa, ja jättää vaikutuksen akun elinikään johtopäätösten puolelle. Menetelmä olisi työläs, mutta tutkimus mahdollista edes jonkinlaisella muuttujien määrittelyllä tehdä. Jonkinasteista dataa saisi jo ajonaikaisen latausjännitteen sekä startin aikaisen jännitteen loggaamisesta yhdistettynä mahdollisimman kattavaan lämpötilojen mittaukseen. Vähintään vesi, ulkoilma ja akun pinta. Edelleen akkujen pettäminen kierrätyskuntoon jäisi pienessä tapaustutkimuksessa merkityksettömäksi otoskoon takia.
 
Aika päheältä näyttää. Ei ehkä noinkaan tehokasta tarvitse, mutta laitetaan ylös ;)

E: No tuo on sen verran edullinen, että eiköhän tuo lähde tulemaan.
Tuossa on siis mahdollisuus pitää se tuossa telineessä missä se ainakin itselläni pysyy hyvin jalusta sijoitettuna osittain matkustajan kumimaton alle niin puhallus menee aina ylöspäin ja lämmitintä on mahdollista hieman kallistaa myös vasemmalle tai oikealle, kun siinä on semmoinen kääntömekanismi. Tai sitten sen voi laittaa ruuveilla myös kiinni konsoliin.

Mielestäni hintaisekseen hyvä ostos ja tuo on Ruotsissa valmistettu.
 
Webaston thermo connect, eka vuosi kuuluu pakettiin ja sen jälkeen muistaakseni 36e/v. Sim-kortti ja liittymä siis tulee mukana. Eikä tarvi kuukausittain maksaa, vaan esim. vuosi kerrallaan.
 
Webaston thermo connect, eka vuosi kuuluu pakettiin ja sen jälkeen muistaakseni 36e/v. Sim-kortti ja liittymä siis tulee mukana. Eikä tarvi kuukausittain maksaa, vaan esim. vuosi kerrallaan.
Tarkoittaako tämä sitä, että liittymän(ilmeisesti siis Webaston hallinnoiman) kulut kokonaisuudessaan sisältyvät tuohon palvelumaksuun? Siinä tapauksessahan tuo on edullisempi kuin odotin.

En ole koskaan olettanutkaan palvelumaksua mitenkään oleelliseksi osaksi systeemin elinkaaren kokonaishintaa, ja jos ostaisin peräti Webaston(erotuksena ryssähalpikseen) jälkiasenteisen lämmittimen, niin toki tiesin jo aiemmin, että valitsisin juuri tuon vaihtoehdon. On se vaan pelkkään kaukosäätimeen verrattuna aika kuninkaallista, että ensinnäkin voi kytkeä ilman huolta radion kantavuudesta, ajastaa muualtakin kuin ohjaamosta, ja vielä näkee edes karkeasti lämpötilat ja akun jännitteen etänä.

Tietenkin automerkkien omat etähallinnat sitten erikseen. Tietyn pisteen jälkeen on aina parempi mitä vähemmän integroidaan poropietareita toisiinsa.
 
Tarkoittaako tämä sitä, että liittymän(ilmeisesti siis Webaston hallinnoiman) kulut kokonaisuudessaan sisältyvät tuohon palvelumaksuun?
Kyllä tarkoittaa. Weban thermoconnectissa on valmiina SIM-kortti joka toimii tuolla vuosittaisella reilun kolmenkympin maksulla. Olisiko jopa jossain lukenut, ettei sitä korttia edes voi vaihtaa mihinkään muuhun. Tai jos fyysisesti voikin, niin laite ei toimisi muilla liittymillä. Enpäs nyt muista varmaksi, pari kuukautta sitten asensin omaan autoon tuollaisen.

Ja olen ollut tyytyväinen, aivan kuten tämän edeltäjäänkin eli Remuciin joka toisessa autossani on.

Jos Skodani olisi vuotta uudempi, niin valmistajan omassa Skoda Connectissa olisi myös lämmittimen etäkäynnistys. Olisin varmaan silti laittanut tuon thermoconnectin sinne, kun se toimii. Skodan appi (tai serverit varmaankin) on taas ollut nurin monta päivää. Kylläpä lämmittäisi mieltä lähteä aamulla kylmällä autolla, koska autovalmistaja on palkannut (huonosti) opetettuja apinoita koodaamaan etäkäyttösoftat. :D
 
Kyllä tarkoittaa. Weban thermoconnectissa on valmiina SIM-kortti joka toimii tuolla vuosittaisella reilun kolmenkympin maksulla. Olisiko jopa jossain lukenut, ettei sitä korttia edes voi vaihtaa mihinkään muuhun. Tai jos fyysisesti voikin, niin laite ei toimisi muilla liittymillä. Enpäs nyt muista varmaksi, pari kuukautta sitten asensin omaan autoon tuollaisen.

Ja olen ollut tyytyväinen, aivan kuten tämän edeltäjäänkin eli Remuciin joka toisessa autossani on.

Jos Skodani olisi vuotta uudempi, niin valmistajan omassa Skoda Connectissa olisi myös lämmittimen etäkäynnistys. Olisin varmaan silti laittanut tuon thermoconnectin sinne, kun se toimii. Skodan appi (tai serverit varmaankin) on taas ollut nurin monta päivää. Kylläpä lämmittäisi mieltä lähteä aamulla kylmällä autolla, koska autovalmistaja on palkannut (huonosti) opetettuja apinoita koodaamaan etäkäyttösoftat. :D
Volvoissa on volvo on call jolla saa lämppärin päälle puhelin softasta. Ja jos tuota ei ole niin obd väylään saa netistä systeemin jonka avulla onnistuu myös puhelimella webaston käynnistys, vaatii tosin sim kortin sitten. Ja on tuo voc myös maksullinen.
 
Volvoissa on volvo on call jolla saa lämppärin päälle puhelin softasta.
Tiedän, tosin autofoorumeilta lukemani perusteella se toimii suunnilleen yhtä luotettavasti kuin Skodankin vastaava systeemi. :rolleyes: Enimmäkseen siis toimii, mutta joskus sitten takkuilee pahastikin.

Mulla ei kestäisi kasetti yhtäkään pakkasaamua lasien raappaamista sen takia että softat on bugailleet.
 
Tiedän, tosin autofoorumeilta lukemani perusteella se toimii suunnilleen yhtä luotettavasti kuin Skodankin vastaava systeemi. :rolleyes: Enimmäkseen siis toimii, mutta joskus sitten takkuilee pahastikin.

Mulla ei kestäisi kasetti yhtäkään pakkasaamua lasien raappaamista sen takia että softat on bugailleet.


Tuo skoda connect tosiaan on muutaman kerran takkuillut. Harvoin, mutta joskus. Onneksi webasto lähtee myös kauko ohjaimesta päälle, joten ei tarvitse kylmällä autolla lähteä
 
Katselin tuossa läppärisoftalla että nykyiseen ja vissiin tulevaankin autoon saisi laitettua kaukokäynnistyksen käyttöön.
Ongelmakohtia talvella tosin on kolme:
1) ei taida olla Suomessa sallittu
2) tarvitsee avaimen jossa erillinen kolmas painike käynnistykselle, en ole löytänyt mistään. Nykyisessä on kyllä piirilevyllä paikka, mutta liekkö vaatisi avaimen koodaustakin.
3) vaihde oltava vapaalla jolloin riski että käsijarru jäätyy sopivilla keleillä.

Toki etäkäynnistys on Suomessa sallittu. Itsellä tuo on Focuksessa toiminu kuin se kuuluisa junan vessa ja ne harvat kerrat kun on jääny toimimatta, softa ei ole ollu ajan tasalla koska en pidä luurissa automaattisia päivityksiä päällä.
Manuaaliautossa aiheuttaa omat ongelmansa eikä Focuksenkaan manuaaliin tuota edes saa.
Mutta 5/5 varuste kauko-ohjattavan Webaston lisäksi.
 
Kyllä tarkoittaa. Weban thermoconnectissa on valmiina SIM-kortti joka toimii tuolla vuosittaisella reilun kolmenkympin maksulla. Olisiko jopa jossain lukenut, ettei sitä korttia edes voi vaihtaa mihinkään muuhun. Tai jos fyysisesti voikin, niin laite ei toimisi muilla liittymillä. Enpäs nyt muista varmaksi, pari kuukautta sitten asensin omaan autoon tuollaisen.

Näin minullekkin asentaja sanoi, sim-kortti lukitsee itsensä jos sen poistaa laitteesta. Tyytyväinen olen itsekkin ollut laitteeseen toistaiseksi. Toissapäivänä oli ilmeisesti serveri alhaalla pari tuntia, kun appi väitti ettei ole yhteyttä.
 
Näin minullekkin asentaja sanoi, sim-kortti lukitsee itsensä jos sen poistaa laitteesta. Tyytyväinen olen itsekkin ollut laitteeseen toistaiseksi. Toissapäivänä oli ilmeisesti serveri alhaalla pari tuntia, kun appi väitti ettei ole yhteyttä.

Tuo on järjetöntä kieltämättä, kun jos tuo käyttää yhden operaattorin verkkoa ja se ei kuulu tai toimii huonosti, niin huonompi juttu
 
Tuo on järjetöntä kieltämättä, kun jos tuo käyttää yhden operaattorin verkkoa ja se ei kuulu tai toimii huonosti, niin huonompi juttu

Ehkä joo näin, mutta harvassa on Suomessa (toimii EU-maissa, mutta eipä Ruotsin&Norjan lisäksi oikeen akuuttia tarvetta säiden puolesta ole yleensä muualla) paikat mihin pääsee autolla tietä pitkin, mutta ei ole ollenkaan verkkoa (käyttöohjeen mukaan 2G-verkko riittää toimintaan) . Etenkin kun tämän rajaa vielä paikkoihin mihin auton parkeerataan pidemmäksi aikaa. Joo ehkä jossain lapissa hirvimetsällä ja auto parkissa jossain metsäautotiellä.

Muoks. "
5.3. Kulloinenkin palveluntarjoaja järjestää pääsyn operaattorin matkapuhelinverkkoon. Asiakkaalla on velvollisuus käyttää SIM-korttia, joka on saatu WebastoConnect-palvelun tilauksen yhteydessä. Jos asiakas käyttää omaa SIM-korttia, palveluntarjoaja tai Webasto ei ota minkäänlaista vastuuta SIM-
korttiin liittyvistä ongelmista eikä myöskään tarjoa tukea tällaisten tilanteiden ratkaisuun. Asiakkaan itse hankkiman SIM-kortin on täytettävä WebastoConnect:in ja palveluiden edellyttämät vähimmäisvakiovaatimukset. Oman SIM-kortin käyttö ei myöskään mitätöi asiakkaan velvollisuutta maksaa tilaustaan."

Eli ilmeisesti on kuitenkin mahdollisuus käyttää itse hankkimaa sim-korttiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos autoa pitää Jumalan Selän Takana (tm), niin saahan tuohon Remucciin, eli nyk. Thermoconnectiin, halutessaan piuhan päähän kiinni ajastimen tai kaukosäätimenkin.

Itsellä aikoinaan jätettiin Eberistä kello pois ja laitettiin vain nappi tilalle Remucin kanssa, mutta ei sille ole käsittääkseni mitään merkitystä mikä siellä johdon päässä on; nappi, kello tai vastaanotin...
 
Jos autoa pitää Jumalan Selän Takana (tm), niin saahan tuohon Remucciin, eli nyk. Thermoconnectiin, halutessaan piuhan päähän kiinni ajastimen tai kaukosäätimenkin.

Itsellä aikoinaan jätettiin Eberistä kello pois ja laitettiin vain nappi tilalle Remucin kanssa, mutta ei sille ole käsittääkseni mitään merkitystä mikä siellä johdon päässä on; nappi, kello tai vastaanotin...

Juu ei ole. Itsellä tehdasasenteinen webasto, jossa namikka keskikonsolissa+kaukosäädin ja molemmat siis toimii kuten ennenkin. Thermoconnectin mukana tuli myös starttinappula, joka alunperin ajateltiin jätettävän pois, kunnes huomattiin, että härvelin lämpötila-anturi sijaitsee tässä namikassa. Koska en tällä namiskalla mitään normikäytössä tee, niin tämä asennettiin lyhimmän johdonvedon mukaan ja koska webston ohjaus sijaitsee takakontin seinässä, niin tämä mukana tullut nappula on nyt takakontin pilarissa (onkohan tää sit D-pilari farkussa?). Lämmittäessä nousee lämpö tietenkin viiveellä eikä ihan totuutta näytä silloin, mutta ajaa sen minkä pitää, eli näyttää ennen lähtöä ajoneuvon sisälämpötilan ja täten kertoo tarviiko lämmitin kytkeä päälle vai ei.

Ainoa tilanne jolloin tota nappia saattaa tarvita on se, että yhteydet on poikki eikä kaukosäädin ole mukana (ei yleensä itselläni ole). En ole kokeillut, saako tehdasnamiskasta webastoa käyntiin ilman startti virtaa, mutta ainakin tästä napista saa.
 
Mulla on tämmöinen nyt Calix Slim Line 1400W sisätilalämmitin | Karkkainen.com verkkokauppa honda cr-v:ssä, kun aiempi tehokkaampi defa hajosi kesken käytön. Ei hirveästi vielä ole kokemusta, mutta ikkunat ainakin olleet sulana.

Tuli eilen testattua tätä ja 20min riitti, että autossa oli jo lämmin. Toki taisi olla +3 ulkona, mutta silti. Tehokas vehje. Helppo myös asentaa. Lämmitin telineeseen ja hihnalla penkkiin kiinni, pysyy yllättävän hyvin paikallaan. Jos tulee joku kyytiin niin nopeasti tuon kiskoo irti.
 
Tuli viime viikolla kokeiltua auton lohkolämmitintä kun oli pientä pakkasta yöllä. Autoa ostaessa myyjä totesi, että ei sillä koneen kylkeen lätkäistävällä mallilla oikeastaan saa aikaan muuta kuin hyvän omatunnon ja pitää kyllä paikkansa. Auto oli kolme varttia lämmityksessä ja öljyn lämpötila nousi samanlaisella ajolla 50 asteeseen täsmälleen samoilla paikkeilla kuin ilman lämmitystä. Edellisessä autossa oli vielä mahdollista saada kunnollinen ruuvattava, nestettä lämmittävä malli ja siinä ero oli ihan selkeä lyhyelläkin lämmitysajalla. Ja kuulihan sen, miten "perunoiden keittäminen" alkoi kun laittoi auton piuhaan kiinni. Eli jos voisin valita, käyttäisin vain sisätilalämppäriä.
 
En tiedä muiden autoista, mutta tuossa omassa automaattilaatikollisessa kuljettimessa kyllä huomaa onko auto ollut kovalla pakkasella roikan päässä vai eikö. Moottorin ääni on pehmeämpi ja vaihteisto toimii heti paljon notkeammin kuin lämmittämättä. Lisäksi lämmintä tulee paremmin/nopeammin kuin kylmänä startatessa. Kulutuslukemat tippuvat paljon nopeammin lämmityksen jälkeen kuin lämmittämättä.

Edit: ja kyseessä siis 2016 mallin Astra 1.4T ja koneessa säteilylämmitin.
 
Tuli viime viikolla kokeiltua auton lohkolämmitintä kun oli pientä pakkasta yöllä. Autoa ostaessa myyjä totesi, että ei sillä koneen kylkeen lätkäistävällä mallilla oikeastaan saa aikaan muuta kuin hyvän omatunnon ja pitää kyllä paikkansa. Auto oli kolme varttia lämmityksessä ja öljyn lämpötila nousi samanlaisella ajolla 50 asteeseen täsmälleen samoilla paikkeilla kuin ilman lämmitystä. Edellisessä autossa oli vielä mahdollista saada kunnollinen ruuvattava, nestettä lämmittävä malli ja siinä ero oli ihan selkeä lyhyelläkin lämmitysajalla. Ja kuulihan sen, miten "perunoiden keittäminen" alkoi kun laittoi auton piuhaan kiinni. Eli jos voisin valita, käyttäisin vain sisätilalämppäriä.

Meinaat säteilylämmitintä? Taitaa olla minunkin autoon asennettu samanlainen. Vaatii kyllä 45min - 3h lämmitysajan riippuen ulkolämpötilasta, aika tehottomia ovat loppupeleissä. Parempi kuin ei mitään joka tapauksessa. 470€ maksoi sisäpistokkeineen.

Nykyään suurin osa on noita säteilylämmittimiä mitä asiasta lukenut. En kyllä ymmärrä miksi tekniikassa pitää mennä takapakkia. Saisi joku keksiä paremmat systeemit.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä muiden autoista, mutta tuossa omassa automaattilaatikollisessa kuljettimessa kyllä huomaa onko auto ollut kovalla pakkasella roikan päässä vai eikö. Moottorin ääni on pehmeämpi ja vaihteisto toimii heti paljon notkeammin kuin lämmittämättä. Lisäksi lämmintä tulee paremmin/nopeammin kuin kylmänä startatessa. Kulutuslukemat tippuvat paljon nopeammin lämmityksen jälkeen kuin lämmittämättä.

Edit: ja kyseessä siis 2016 mallin Astra 1.4T ja koneessa säteilylämmitin.

Itse vasta pari kertaa lämmittänyt, mutta kierrokset ei nouse niin ylös kun käynnistää. Hörähdyksessä en huomaa eroa. Kulutuksessa myös selvästi eroa.

Kyllä tuosta lämmittimesta on hyötyä joka tapauksessa.
 
Meinaat säteilylämmitintä? Taitaa olla minunkin autoon asennettu samanlainen. Vaatii kyllä 45min - 3h lämmitysajan riippuen ulkolämpötilasta, aika tehottomia ovat loppupeleissä. Parempi kuin ei mitään joka tapauksessa. 470€ maksoi sisäpistokkeineen.

Nykyään suurin osa on noita säteilylämmittimiä mitä asiasta lukenut. En kyllä ymmärrä miksi tekniikassa pitää mennä takapakkia. Saisi joku keksiä paremmat systeemit.
Jep, säteilylämmitin kyseessä. Onhan noita ollut olemassa iät ja ajat.. ongelma taitaa olla lähinnä siinä, että se ruuvattava jäähdytysnestettä lämmittävä lämmitin vaatii eri tavalla tilaa kuin kylkeen tai pohjaan lätkäistävä vastus. Golfissakin on konehuone niin tiivis, että ei siellä ole yhtään ylimääräistä tilaa. Edellinen auto oli Honda Accord, jossa oli selkeästi väljempää.
 
Katselin tuossa Giuliaan Defan lämmittimien hintoja. Atoyllä näyttäisi olevan 390€ asennettuna.
Sisätilanpistokkeen kanssa 550€. Vaikuttaisi aika normihinnalta.
Onkos jollain tiedossa itä-helsingin suunnalta mistä kannattaisi kysellä?(Atoyllä herttoniemessä paikka mm.)
 
Jep, säteilylämmitin kyseessä. Onhan noita ollut olemassa iät ja ajat.. ongelma taitaa olla lähinnä siinä, että se ruuvattava jäähdytysnestettä lämmittävä lämmitin vaatii eri tavalla tilaa kuin kylkeen tai pohjaan lätkäistävä vastus. Golfissakin on konehuone niin tiivis, että ei siellä ole yhtään ylimääräistä tilaa. Edellinen auto oli Honda Accord, jossa oli selkeästi väljempää.

Lämpötila +5 … -5°C: 0,5-1 tuntia

Lämpötila -5 … -10°C: 1-2 tuntia

Lämpötla alle ... -10°C: 2-3 tuntia

Säteilylämmittimen arvoja kopioitu iltalehdestä (luotettavuus saattaa olla luokkaa ö). Noh, jos asteita on 0 ja +5 väliltä niin silloin tuo 30min - 45min riittää hyvin. Pakkasella pistän enemmän aikaa.
 
Nykyään suurin osa on noita säteilylämmittimiä mitä asiasta lukenut. En kyllä ymmärrä miksi tekniikassa pitää mennä takapakkia. Saisi joku keksiä paremmat systeemit.

Aiemmin käynnistymisongelma juonsi pitkälti siitä että kylmään imusarjaan, kanteen ja sylinerilohkoon johdettua seosta ei saatu höyrystymään niin tasaisesti että se olisi syttynyt luotettavasti. Sen sylinerilohkon lämmittäminen ei kuitenkaan kovin merkittävästi lämmittänyt öljyä.

Nykyään seon sopivan seoksen muodostaminen ei ole enää ongelma, kunhan tiedetään moottorin todellinen lämpötila ja moottori ja polttoainepumppu pyörii riittävän rivakasti startatessa, jonka takia ollaan keskitytty enemmän öljyn lämmittämiseen, joka on myös huomattavasti merkittävämpi moottorin kulumista ehkäisevä tekijä, jonka lisäksi se sylinteriryhmän lämmittäminen saa aikaan sen että moottorinohjauksella ei ole kovin tarkkaa tietoa moottorin todellisesta lämpötilasta. Käytännössä sähköisen lohkolämmittimen käyttö aiheittaa lähinnä, vain jossain määrin väärän seossuhteen, kun tehokkaalla polttoainelämmittimellä lyhyen lämmityksen jälkeen moottori ei välttämättä lähde käyntiin, koska anturi väittää moottorin olevan esimerkiksi 50°C todellista lämpimämpi, kun lämpö ei ole ehtinyt vielä levitä riittävän tasaisesti.
 
Saabbii tuli uusi lohkolämmitin , vanhassa oli sellainen vika että vuoti nestettä läpi, tätä ei kuulemma pysty korjaamaan vaan uutta tilalle, hinta asennettuna oli n. 180€.
Virittelin sähköt sillä tavalla että laitan illalla auton piuhaan ja aamulla herättyäni laitan eteiseen valot (ok-talo) tämä kytkee virrat myös lohkolämppäriin, hörppään aamukaffet ja noin tunnin kuluttua käynnistän auton. Riittänyt kovillakin pakkasilla ihan hyvin.
 
Jep, säteilylämmitin kyseessä. Onhan noita ollut olemassa iät ja ajat.. ongelma taitaa olla lähinnä siinä, että se ruuvattava jäähdytysnestettä lämmittävä lämmitin vaatii eri tavalla tilaa kuin kylkeen tai pohjaan lätkäistävä vastus. Golfissakin on konehuone niin tiivis, että ei siellä ole yhtään ylimääräistä tilaa. Edellinen auto oli Honda Accord, jossa oli selkeästi väljempää.

Osassahan autoissa lohkostahan puuttuu lämmittimelle paikka. Ja säteilylämmittimen tehoan on reippaasti siitä, mitä lohkolämmittimen teho.
 
Osassahan autoissa lohkostahan puuttuu lämmittimelle paikka. Ja säteilylämmittimen tehoan on reippaasti siitä, mitä lohkolämmittimen teho.
Tuohan se tietysti on tärkein syy miksi niitä vesimarkkalämmittimiä ei enää voi asentaa: vesimarkkoja ei enää lohkossa ole.

Teholtaan ne ovat kyllä suunnillen samaa luokkaa kuin ne suoraan lohkon vesitilaan asennettavat lämmittimetkin, vaikka teho vaihteleekin jonkinverran moottorin koon mukaan. Käytännössä vaan se vesitilalämmitin johtaa lämmön paljon tehokkaammin.
 
Webastolla lämpiää niin motti kuin sisätilakin. Eka talvi webaston kanssa joten hieman mietityttää millaisen ajomatkan vaatii että lataa akkua riittävästi käytön jälkeen :think: Työmatkaa kun tulee vaivaiset 18km suuntaansa maantietä.
 
Webastolla lämpiää niin motti kuin sisätilakin. Eka talvi webaston kanssa joten hieman mietityttää millaisen ajomatkan vaatii että lataa akkua riittävästi käytön jälkeen :think: Työmatkaa kun tulee vaivaiset 18km suuntaansa maantietä.

Tunti webastoa vaatii noin tunnin ajelun, siitä laskemaan. Ylläpitolaturin käyttö ei välttämättä huono ajatus.

Yks tuttu sai dieselin akun tyhjennettyä viime talvena kun matkat oli kilsa tai pari kerrallaan, ja aina kylmällä koneella ilman mitään lohkolämppäriä tai webastoa. Tai oli siinä se volvon oma, artic vai mikä lie - joka rikki. Jos se olis toiminut niin sillä käytöllä kuitenkin olisi syönyt akun tyhjäksi.
 
Tuohan se tietysti on tärkein syy miksi niitä vesimarkkalämmittimiä ei enää voi asentaa: vesimarkkoja ei enää lohkossa ole.

Teholtaan ne ovat kyllä suunnillen samaa luokkaa kuin ne suoraan lohkon vesitilaan asennettavat lämmittimetkin, vaikka teho vaihteleekin jonkinverran moottorin koon mukaan. Käytännössä vaan se vesitilalämmitin johtaa lämmön paljon tehokkaammin.

Aika iso ero, kun säteilylämmitin on 400w ja lohkolämmitin jopa autosta riippuen 1500w. Ite huomannu, että jos 0-asteen lämpötilassa antaa sen 2 tuntia olla, niin ylävesiletkukin lämpeää osan matkaa ja se on sentään termostaatin jälkeen.

Moottorinlämmittimet Archives • DEFA

Säteilylämmitin saattaa jättää auton pakkasella kotipihaan

Tuon ylen mukaan säteilylämmittimen teho on tarkoituksella rajoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Edellinen pannulämmitin vei vuonna 2015 ostetussa autossa huikeat 250 W/h ...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 712
Viestejä
4 493 119
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom