- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 925
Ihan mielenkiinnosta, millaisella ajolla? Pysyykö moottori normaalilämmöissä myös keskustoissa? Koska tähän mennessä kaikissa alle 2 litran dieseleissä mitä minulla on ollut (tämä on kolmas), moottorin lämpötila kyykkää kun tullaan keskustanopeuksiin talvella.
Ja pointtihan oli nimenomaan, että ILMAN lisälämmittimiä kyllä huomaa pikkudieselissä, milloin nokka on tukossa ja milloin ei.
Lämpötila ilmoitetaan audissa kuudella palkilla ja normaali käytilämpötila on 3/6. Siihen se nousee nopsaan käynnistämisen jälkeen, eikä koskaan ole ajon aikana tippunut. En tiedä miten nuo palkit korreloivat oikeiden lämpöasteiden takia. Muistan itse nuo keulapahvit lähinnä 80-luvulta lapsuudesta ja aika absurdilta kuulostaa sellaisten tarve nykypäivänä. Yksikään auto ei ole itsellä jättänyt starttaamatta pakkasella missään tilanteessa ja ainoa todellinen varotoimi talven varalle on vaihtaa ralvirenkaat ja tekstiilimattojen tilalle kumimatot.
VAG:n 1,6tdi:n kyydissä on myös tullut työreissuilla istuttua aika paljon ja eikä ikinä ole ollut ongelmaa lämpiämisen kautta. Toki nämäkin olleet varustettuna ilmastoinnin sähkövastuksilla tai webastolla. Onko ylipäätään moderneja diesel autoja, jossa ei olisi sähkövastuksia tai polttoainetoimista lisälämmitystä kabiinin lämmitykseen. Käsittääkseni VAG:lla ei ainakana ole, mutta en muita merkkejä tunne niin tarkkaan.