Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Olen törmännyt sellaiseen mitä pahvi on tukkinut jäähdyttimen ja kuski huomasi kun kelit lämpeni ja auto moottori keitti ja tuli kansiremppa ja jäähdyttimen vaihto kun tiesuola oli tuhonnut kennoston kun pahvi oli täynnä suolaa ja kun koitti pestä niin jäähdytinrivastot irtosi.
Se operaatio muistakseni tuli maksamaan n 5000€ töineen ja tietysti vesipumpun vaihto ym.. kuului siihen eli voi itse valita haluaako pahvia käyttäää.
Tietysti se oli todellla huonoa tuuria ja siinä autossa oli pahvi pistetty ihan kennon eteen eikä puskuriin kiinni mitä lisää mahdollisuutta.
Ainakin omassa autossa jos lisälämmitin ei toimi kovemmilla pakkasilla niin ei se hytti edes lämpeä ja se on pakettiauton hytti mikä on pieni ja siinä saa myös öljylämpötilan katsottu jos haluaa ja sekin käy turhan viileänä mitä on nykyautoille todella huono asia kun huoltovälit on pitkät.
Tietysti suurin osa autoista millä ajaan on pakettiautoja työn takia ja yleisesti niissä on tuo lisälämmitin paitsi näissä pikku pakuilla kun niissä on niin pieni akusto eikää se virta vaan tahdo riittää lisälämmittimen.
Lisälämmittimen huonona puolena on toi typerä automaattistartti mitä ei saa kovin helposti edes estetty ja se tuhoaa tuon lisalämmittimen aika nopeasti jos joutuu parin kilometrin ajomatkoja ajamaan välillä töissä useita kymmeniä kertoja päivässä.
 
48€ merkkikohtainen maskisuoja nettikaupasta kliks kliks, nouto postista, paikoilleen ruuvarilla muutamalla sormenliikkeellä ruks ruks.

Retkipatjoja ... :confused2:
Valmiiksi muotoon leikattu ja valmiilla kiinnikkeillä tuleva on helppo ja siisti vaihtoehto, mutta on siinä katteetkin kunnossa kun kehdataan 50 euroa pyytää :D

Esim retkipatjasta ja nippusiteistä itse tehden 10 euroa riittää. Vanhoja auton lattiamattoja on tullut myös leikeltyä keulalle viimasuojaksi.
 
Mukavaa olla Skoodan omistaja, merkkiliikkeestä Octavia mk2:een kaksiosainen viimasuoja 36€ :D
 
Vähän riippuu autosta, mutta ainakin alamaskiin saa yllättävän siistin ja toimivan suojan pelkällä mustalla gorillateipillä. Pysyy paikallaan pikapesussakin, ja lähtee keväällä helposti irti.
 
Vähän riippuu autosta, mutta ainakin alamaskiin saa yllättävän siistin ja toimivan suojan pelkällä mustalla gorillateipillä.
Pysyy paikallaan pikapesussakin, ja lähtee keväällä helposti irti.

Koitin joskus jesarilla (sama asia?), niin keväällä kun otti teipit pois, niin liimat jäi puskuriin.......... kiva oli putsailla. :mad:
 
Mukavaa olla Skoodan omistaja, merkkiliikkeestä Octavia mk2:een kaksiosainen viimasuoja 36€ :D
Onko sellainen kovamuovinen, läpikuultava musta? Ei ollut tosiaan hinnalla pilattu ja ihan toimiva. Ulkonäköön kun tottui, näytti keväällä aluksi typerältä ilman sitä. Teki mieli jättää paikoilleen :D
 
Aika moneen löytyy SNT Groupilta, entinen Tammers. Myyntiä löytyy vaikkapa täältä: Maskisuojat

Eipä löytynyt mun autoon ollenkaan, vaikka 2000-luvun puolesta. Ja tehtiin tuo jakopäänremontti, niin nyt jopa tulee törkeen lämmintä ilmaa ja hyvin pysyy lämmöt siellä 83-88 asteen välillä ilman maskisuojaa, ainakin mitä parina talvena oon seurannut lämpöjä OBD-mittarilla.

En tiedä, paljonko tuon jäähdyttäjän edessä tekee ilmastoinnin kennosto lämpötiloihin.
 
Onko sellainen kovamuovinen, läpikuultava musta? Ei ollut tosiaan hinnalla pilattu ja ihan toimiva. Ulkonäköön kun tottui, näytti keväällä aluksi typerältä ilman sitä. Teki mieli jättää paikoilleen :D
Jep juuri sellainen :tup:
 
Tähän talveen lähdetään ilman mitään esilämmitysvarusteita omassa autossa. Tehdaswebasto ei ollut tarjolla, moottorin sähkölämmitin säälittävän tehoinen ja sen hinta sis. sisäpistoke liikaa vs. lisäarvo. Taidan laittaa ihan omakätisesti pelkän sisäpistokesarjan kunhan jonain aamuna sopivasti kiukuttaa. Sillä varustelulla olen paria aiempaakin autoa käyttänyt.

Toisaalta tulee ihan liikaa lähtöjä ihme maastoparkeista ilman sähköä ja ennalta tuntemattomaan aikaan eli ainoa lähes aina hyödyllinen vaihtoehto olisi mobiiliverkon yli etäaktivoitava webasto. Siihen on taas aika korkea investointikynnys edulliseen pikkuautoon pienellä bensakoneella ja pienellä akulla.

Juu ei kai viimasuojat enää ole nykypäivää. Itsellä alkaa webasto automaattisesti lämmitellä taustalla, jos ulkona on tarpeeksi kylmä. Tosin harvoinpa sitä tähän aikaan vuodesta enää kylmään autoon istuu, yleensä se on lämmitetty.
Nimenomaan omia aikojaan poltinta pöhistäviin vehkeisiin viimasuoja on hyvin tarpeellinen. Öljy-yhtiö kiittää jos et mistään piittaa.

Pelkästään moottorin hukkalämmöllä lämpiävässä taas voi kokeilla, miten toimii ilman. Joko normaali käyntilämpö pysyy tai ei pysy.

Sikäli puhut asiaa, että talvisuoja ei välttämättä ole "tätä päivää" joihinkin autoihin, joissa maski on jo tehtaan jäljiltä lähes umpinainen.
 
Viimeksi muokattu:
Juu ei kai viimasuojat enää ole nykypäivää. Itsellä alkaa webasto automaattisesti lämmitellä taustalla, jos ulkona on tarpeeksi kylmä. Tosin harvoinpa sitä tähän aikaan vuodesta enää kylmään autoon istuu, yleensä se on lämmitetty.

Kyllä ne vaan on, varsinkin dieselkoneissa. Moottori lämpiää nopeammin, kabiini nopeammin ja sen jälkeen vielä vaihteistokin nopeammin, koska sille ohjataan lämmintä öljyä jäähdytys/lämmityslämmönvaihtimeen moottorista vasta, kun muut osat ovat lämpiminä. Lisäksi esim. Fordissa on automaattinen sähkökaihdin, mutta sitä ei suljeta enää täysin jäätymisen estämiseksi.

Käypä ajamassa talvella modernia pikkudieseliä, jossa kaikki lisälämmittimet on poissa pelistä. Mielipiteesi viimasuojan hyödystä voi muuttua.
 
Jos tulee tarpeeksi kylmä niin jatkojohto pelkääjän oven välistä kabiiniin ja sisätilanlämmitin puhaltelemaan.
 
Retkipatja on hyvä. Maskin ulkopuolella sellaisilla klipseillä kiinni. Tutkien kohdilta piti leikata sopivat reiät.
Ensi viikolla alkaa pakkasjakso täällä pohjoisessa niin diesel ei pidä lämpöjä tarpeeksi varsinkaan pätkäajossa. Webasto löytyy, mutta en näe järkeä polttaa sitä jatkuvasti.
 
BMW:ssä on ainakin 15 vuotta ollut tollaiset verhot millä säädellään sitä sisään tulevaa kylmää ilmaa



Ja toimii varmaan hyvin talviolosuhteissa, kun on lumessa/jäässä. o_O
Ei niissä kaikissa ole ja ongelmat jäätävissä oloissa saattavat olla osasyy ainakin joissakin vuosimalleissa. Tai sitten vaan segmentointi ja/tai kustannussäästö. Kuten mainittua, myös ainakin Fordissa näitä on.

Eikä keksintö muutenkaan ole ihan uusi. Mekaanisia sisäänrakennettuja viimasuojia oli jo kymmeniä vuosia sitten. Samoin kuin imuilman vaihto kylmään tai lämpimään reittiin.
 
Ei se mihinkään jäädy, kyllä siitä pitää takana pöhisevä jäähdytin huolen.
 
...vaihteistokin nopeammin, koska sille ohjataan lämmintä öljyä jäähdytys/lämmityslämmönvaihtimeen moottorista vasta, kun muut osat ovat lämpiminä.
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että mitäs Esson baarin takapöydän juttuja tää nyt on...?:D
 
Ihan vaan moottorin lämmönohjausta nykyaikaisessa autossa, ei sen kummempaa.

Edit: anteeksi, ei ollutkaan öljyllä vaan ilmeisesti jäähdytysnesteellä tapahtuva. Liitteestä D voivat siellä Esson baarin perällä istuvat lukea lisätietoja. :geek:

Googleen haku "active transmission warm-up" ja sitten lukekaa ensimmäisten joukossa oleva EPA:n dokumentti. Suoraa linkkausta en saa tehtyä tuohon PDF:ään.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vaan moottorin lämmönohjausta nykyaikaisessa autossa, ei sen kummempaa.
No missäs nykaikaisessa autossa, noin esimerkiksi, vaihteistoa lämmitetään moottorin lämmöllä? Tai ylipäätään millään vaihteiston ulkopuolisella järjestelmällä?
 
Ainakin Ford ja Nissan (CVT), kaiva Googlella lisää muita jos kiinnostaa.
 
No missäs nykaikaisessa autossa, noin esimerkiksi, vaihteistoa lämmitetään moottorin lämmöllä? Tai ylipäätään millään vaihteiston ulkopuolisella järjestelmällä?
Ei ole aivan ennenkuulumaton uutuus, että erilaisten öljyjen jäähdytyskierto toteutetaan moottorin nestejäähdytyksen yhteyteen. Lämmönvaihdin on tyypillisesti samassa osassa, joka ensisijaisesti palvelee moottorin jäähdytyselementtinä. Tällaisia on mm. Mercedes-Benz -henkilöautoissa automaattivaihteiston öljylle. Aivan vastaava rakenne on tuttu traktoreista ja vastaavista työkoneista. Siellä voi olla hydrauliöljy tai yhdistetty vaihteiston, vetopyörästön ja hydrauliikan öljy, joka käy moottorin jäähdyttäjällä.

Tällainen järjestelmä ilmastosta ja käyttötilanteesta riippuen joko lämmittää tai jäähdyttää kyseessä olevaa öljykiertoa. Se on aivan toinen kysymys, onko tässä läheskään aina mitään järkeä ja toimiiko tämä haluttu ilmiö millään merkittävällä teholla. Erillinen jäähdytin voi usein olla parempi.

Se taas, miten tätä mahdollisesti tarkalleen uusissa henkilöautoissa ohjataan, onkin minulle tuntematon aihe. Ainakin perinteisessä järjestelyssä ei mitenkään ja homma perustuu siihen, että öljy voi tietenkin ulkopuolisesti lämmetä vasta, kun ja jos jäähdyttäjä on sitä lämpimämpi. Näin tapahtuu esimerkiksi traktorin lämmityskäytöllä, jos laitetaan hydrauliikkaan kiertoa päälle ja viivytetään ajoon lähtöä. Sama tietenkin kovassa pakkasessa työskentelyn aikana, jos vaikkapa kuormitetaan vain moottoria ja erillishydrauliikkaa - tällöin saadaan ylläpidettyä esim. vetopyörästössä ja ohjausjärjestelmässä jonkinlaista öljyn lämpötilaa. Henkilöautosta ja kylmälähdöstä en osaa sanoa, onko realistista saada öljyä lämmitettyä moottorin kautta ennen kuin öljy on jo siedettävästi lämmennyt vaihteiston sisäisen lämmön ansiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Ford ja Nissan (CVT), kaiva Googlella lisää muita jos kiinnostaa.
Mainitsemasi kuuklehaku johtaa tutkimukseen jossa pähkäillään miten vaihteiston lämmittämisestä olisi hyötyä, ri sitä miten sitä käytetään jo.
Mainitsemillasi merkeillä ei tietääkseni ole kyseisiä järjestelmiä käytössä, vaan "aktiivinen lämmitys" on toteutettu esimerkiksi blokkaamalla jäähdytystä tai tarkoituksellisesti luistattamalla vaihteistoa ja/tai käyttämällä pienempiä vaihteita...

Ei ole aivan ennenkuulumaton uutuus, että erilaisten öljyjen jäähdytyskierto toteutetaan moottorin nestejäähdytyksen yhteyteen. Lämmönvaihdin on tyypillisesti samassa osassa, joka ensisijaisesti palvelee moottorin jäähdytyselementtinä. Tällaisia on mm. Mercedes-Benz -henkilöautoissa automaattivaihteiston öljylle. Aivan vastaava rakenne on tuttu traktoreista ja vastaavista työkoneista. Siellä voi olla hydrauliöljy tai yhdistetty vaihteiston, vetopyörästön ja hydrauliikan öljy, joka käy moottorin jäähdyttäjällä.

Tällainen järjestelmä ilmastosta ja käyttötilanteesta riippuen joko lämmittää tai jäähdyttää kyseessä olevaa öljykiertoa. Se on aivan toinen kysymys, onko tässä läheskään aina mitään järkeä ja toimiiko tämä haluttu ilmiö millään merkittävällä teholla. Erillinen jäähdytin voi usein olla parempi.

Se taas, miten tätä mahdollisesti tarkalleen uusissa henkilöautoissa ohjataan, onkin minulle tuntematon aihe. Ainakin perinteisessä järjestelyssä ei mitenkään ja homma perustuu siihen, että öljy voi tietenkin ulkopuolisesti lämmetä vasta, kun ja jos jäähdyttäjä on sitä lämpimämpi. Näin tapahtuu esimerkiksi traktorin lämmityskäytöllä, jos laitetaan hydrauliikkaan kiertoa päälle ja viivytetään ajoon lähtöä. Henkilöautosta ja kylmälähdöstä en osaa sanoa, onko realistista saada öljyä lämmitettyä moottorin kautta ennen kuin öljy on jo siedettävästi lämmennyt vaihteiston sisäisen lämmön ansiosta.
Niin, eli vaihteiston _jäähdytys_kierto, johon tuo vaihteiston lämmönvaihdin on ensisijaisesti tarkoitettu, ihan samalla lailla kuin se moottorin jäähdyttäjäkin - ei se sitä moottoria lämmitä missään tilanteessa...
Periaatteessa vaihteistoa olisi mahdollista lämmittää lämmönvaihtimesta, mutta käytännössä se vaihteisto lämpeää pakkasilla paljon nopeammin itsekseen mitä moottori ja sen jäähdytysjärjestelmä... Ainoa paikka mistä voisi saada hyödynnettävää hukkalämpöä vaihteistolle asti on EGRän lämmönvaihdin (tai muu pakojärjestelmä), mutta sekin nykyisellään hyödynnetään(häivytetään) moottorin jähynesteisiin niissä joissa ko. nestekierto on. Eikä varmasti ole millään valmistajalla intresseissä rakentaa tuohon vielä ylimääräistä nestekiertoa "turhaan"...
Manuaaleissahan mitään ulkoisia kiertoja ei edes ole eikä ole tarvettakaan.

Menee pahasti offiksi, mutta särähti vaan niin korvaan lämmitetty vaihteisto, kun yleensä pyritään kaikin keinoin juuri päinvastaiseen...:D
 
Minulla se johtaa Fordin hakemukseen, jolla se pyytää EPA:lta jotain "off-cycle credits" puoltoa tai hyväksyntää.

vr3A4ui.jpg

ZYgVbpB.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän toimis automaattilaatikolle oma säteilylämmitin.. Tosin auton starttaamisen jälkeen lämmennyt öljy kiertää syylärin kautta jäähtymässä joten hyöty voisi olla kyseenalainen.
 
Minulla se johtaa Fordin hakemukseen, jolla se pyytää EPA:lta jotain "off-cycle credits" puoltoa tai hyväksyntää.

vr3A4ui.jpg

ZYgVbpB.jpg
Noniinno, mulle tämä kuva ainakin kertoo sen, että ko järjestelmä tuo autoon turhaa monimutkaisuutta ja hintaa, ilman mitään hyötyjä. Ilmeisesti fordkin on sitten ynnännyt mitä 1+1 on, kun ei ko. järjestelmää tietääkseni yhdessäkään tehdasautossa ole.

Kuukletappas mitä se off-cycle credit program meinaa... Täyttä huuhaata jolla valmistajat kerää ekopojoja.

Kuukletteles samalla suoraan tuo ATWU niin näet, että ainoa joka tuosta nykypäivänä edes puhuu on jenkkiläinen Dana Inc. ja heilläkin näyttäisi äkkisilmäyksellä hyvin teoreettiselta koko projekti...:D

Mitenhän toimis automaattilaatikolle oma säteilylämmitin.. Tosin auton starttaamisen jälkeen lämmennyt öljy kiertää syylärin kautta jäähtymässä joten hyöty voisi olla kyseenalainen.
Ei ne toimi moottorissakaan, joten kannata kokeillakaan vaihteistoon...
Ja kyllä, omassa kilkkeessäkin on ko. harakanlämmitin, koska sen edellinen omistaja on siihen laittanut...ja kyllä on muuten webastoa ikävä.
 
Viimeksi muokattu:
Emmää mitään enää Googlaile, sain oman pointtini todennettua ja se riittää.
 
Emmää mitään enää Googlaile, sain oman pointtini todennettua ja se riittää.
Vetoamalla "off-cycle" hakemukseen joissa enemmän sääntö kuin poikkeus termi "non-validated inventions"...? No sehän selvä :D

Riittääpä se offi mullekin.

Kysytääs nyt samaan syssyyn onko kellään kokemusta bensa planareista/binareista? Alkoi jo nyt pikkupakkasilla ahdistamaan kellokytkin pelleily, kun tuli siirryttyä dieselweba autosta bensadefakinneriin ja suunnitellut venäjän webastoa kustannussyistä...
 
Ei ne toimi moottorissakaan, joten kannata kokeillakaan vaihteistoon...
Ja kyllä, omassa kilkkeessäkin on ko. harakanlämmitin, koska sen edellinen omistaja on siihen laittanut...ja kyllä on muuten webastoa ikävä.
No jaa. Onhan se toki perseestä verrattuna vesitilan lämmittimeen tai kahteen tai hyvään letkulämmittimeen. Toisaalta ei se, että lämmitin tuntuu heikkotehoiselta vielä tarkoita, etteikö siitä voisi olla todellista mitattavaa hyötyä. Saattaisi auttaa vaihteistossa enemmän kuin moottorissa. Mitäs jos laitetaankin esilämmitys pelkästään vaihdelaatikkoon? :confused2:

Onhan ylläpitolaturi tai akun lämmitinkin "turha" siihen saakka kun niille tulee tarvetta. Toki näiden(kin) vaikutuksen voi joissain talvioloissa havaita starttimoottorin pyörinnästä jo ennen potentiaalisia ongelmia.
 
No jaa. Onhan se toki perseestä verrattuna vesitilan lämmittimeen tai kahteen tai hyvään letkulämmittimeen. Toisaalta ei se, että lämmitin tuntuu heikkotehoiselta vielä tarkoita, etteikö siitä voisi olla todellista mitattavaa hyötyä. Saattaisi auttaa vaihteistossa enemmän kuin moottorissa. Mitäs jos laitetaankin esilämmitys pelkästään vaihdelaatikkoon? :confused2:

Onhan ylläpitolaturi tai akun lämmitinkin "turha" siihen saakka kun niille tulee tarvetta. Toki näiden(kin) vaikutuksen voi joissain talvioloissa havaita starttimoottorin pyörinnästä jo ennen potentiaalisia ongelmia.
No siis onhan se säteilykin tyhjää parempi, se on silkka fakta. Mutta jos verrataan vaikka nestelämmitintä ja säteilyä keskenään, niin nestelämmittimet on yleensä useamman sata wattia tehokkaampia kuin säteilyt + karrikoiden: nestelämmitin siirtää koko tehonsa ympäröivään lämmitettävään materiaaliin, kun taas säteily lämmittää varsinaista lämmitettävää materiaalia väliaineen läpi vain 1/4 pinta-alallaan... Ja onhan siinä sekin että tuo öljyn notkistajan lämmittämä öljy jäähtyy taas hyvin äkkiä käynnistyksen jälkeen, kun koko lohko+kansi on edelleen -30asteisia....

Automaatissa säteily itseasiassa "toimiikin" paremmin, mutta todellinen hyöty on varmaan häviävän pieni. Jossain robottilootassa/DSGssä voisi olla oikeasti hyötyäkin, mutta tuskin sielläkään mitään riittävää edes sen parin satkun satsaukseen.

Ylläpitolaturia en sanoisi turhaksi, ainakin webavolvossa ja pätkäajossa oli aivan ehdoton kampe, jos ei joka syksy halunnut ostaa uutta akkua..:D
 
Menee pahasti offiksi, mutta särähti vaan niin korvaan lämmitetty vaihteisto, kun yleensä pyritään kaikin keinoin juuri päinvastaiseen...
Mulla on Audista tällä hetkellä rikki venttiili N488 joka säätelee moottorin jäähdytysnesteen kiertoa vaihteiston öljynjäähdyttimessä. Moottorin toimintaa käsittelevä dokumentti SSP 606 sanoo (paskasti googlekäännettynä) kyseisen venttiilin toiminnasta "When starting the engine, it is closed. The coolant flows to the box is open at a temperature of the coolant of 80 ° C and closed at 90 ° C. This assists the mechanical box to reach its optimum temperature in terms of friction.".

Emmätiiä onko tolla mitään käytännön merkitystä yhtään mihinkään, mutta vaikuttaisi siltä että autonvalmistaja ainakin esittää tuota käytettävän jäähdytyksen lisäksi myös lootan öljyjen lämmittämiseen. o_O
 
Mulla on Audista tällä hetkellä rikki venttiili N488 joka säätelee moottorin jäähdytysnesteen kiertoa vaihteiston öljynjäähdyttimessä. Moottorin toimintaa käsittelevä dokumentti SSP 606 sanoo (paskasti googlekäännettynä) kyseisen venttiilin toiminnasta "When starting the engine, it is closed. The coolant flows to the box is open at a temperature of the coolant of 80 ° C and closed at 90 ° C. This assists the mechanical box to reach its optimum temperature in terms of friction.".

Emmätiiä onko tolla mitään käytännön merkitystä yhtään mihinkään, mutta vaikuttaisi siltä että autonvalmistaja ainakin esittää tuota käytettävän jäähdytyksen lisäksi myös lootan öljyjen lämmittämiseen. o_O
Niinno, kyseinen venttiili ohjaa nestettä lauhduttimelle tai katkaisee sen -> säätelee lämmönvaihtimen lämpötilaa -> vaikuttaa vaihteistoöljyn lämpöön. Lähinnä tuon tarkoitus on kai estää vaihteiston ylikuumeneminen kuumassa/kovassa rasituksessa, kun moottorin nestekierto ei tarpeettomasti lämmitä vaihteiston lauhdutinta.
Ei sinne silti mistään taiota lisää lämpöä jolla sitä vaihteistoa lämmitettäisiin.
Sinänsä tuo boldattu lausekin ainakin mun teknisessä päässä kääntyy muotoon "avitetaan vaihteistoa optimilämmöille - alaspäin". Ihan kuten "engine cooler assists the engine to reach more efficient running temperatures..."

Homma karkas muutenkin jo aivan lapasesta, puhe oli onko autossa purpose-built järjestelmää lämmittämässä vaihteistoa ja vastaus on ei. Jos sä raapaset pakkasesta vehkeen ajoon, niin se tavan tomaattiloota on optimilämmöissään paljon ennen moottoria tai sen nesteitä...
 
Viimeksi muokattu:
Jos sä raapaset pakkasesta vehkeen ajoon, niin se tavan tomaattiloota on optimilämmöissään paljon ennen moottoria tai sen nesteitä...
Ei mun autoissa ole kyllä ollut, vaan moottorin jäähyneste on ylivoimaisesti nopeimmin lämpenevää tavaraa. Eikö se vaadi melkoiset voimansiirron häviöt, jos vaihteiston öljy lämpenee nopeammin kuin moottorin jäähdytysneste jota sentään lämmittää iso osuus polttoaineen sisältämästä (hukka)lämpöenergiasta. :eek:
 
Sinänsä tuo boldattu lausekin ainakin mun teknisessä päässä kääntyy muotoon "avitetaan vaihteistoa optimilämmöille - alaspäin".
Koska oon ilmeisesti vähän autistinen, niin tässä vielä toinen ote (lähde SSP 457) joka on mun mielestä erittäin vaikea tulkita tuohon muotoon.

"Initial situation – engine/gearbox cold. The gearbox control unit signals its heating requirements to the engine control unit 1) (the objective is to heat up the ATF as quickly as possible). The engine first tries to heat up as quickly as possible. Solenoid valves N509 (energised) and N488 (deenergised) are closed. N488 is not opened (energised) until the engine has reached a predetermined target temperature. Warm coolant now flows from the cylinder heads to the ATF heat exchanger. The ATF is heated."

Siitä voidaan kyllä kiistellä kuinka iso merkitys tuolla lämmityksellä on käytännössä mihinkään, mutta mun mielestä on turha alkaa nillittää jos joku puhuu vaihteiston lämmittämisestä. :)
 
Sovitaan että seison korjattuna ja nillitetään jostain ihan muusta.:tup:
 
Viimeksi muokattu:
autoa ei lämmitetä sen takia et sinne ois mukava mennä istuun vaan moottorin takia, auto lämpiää ajos nopiaa, jos ei kerkiä kantsii pyöräillä vaikka
Ensinnäkin autoa lämmitetään usein juuri mukavuus- ja näkyvyyssyistä lainkaan piittaamatta moottorista eikä se ole mitään väärinkäyttöä. Hienosti kestävät työkalut ikänsä.

Jos nyt kuitenkin saivarrellaan tekniikan kestävyydestä, niin se nykyaikainen moottori jossa nykyään aina käytetään helvetin kallista ja hienoa super-moniasteöljyä, on kaikkein viimeinen osa joka kylmäkäytöstä kärsii. Jos kärsisi, olisivat 1970-luvulla kaikki pakkasella käynnistetyt autot porsineet viimeistään kolmannella kerralla. Sen koneen kuormitusta on vieläpä helppo rajoittaa ajotavalla. Melkein kaikki muut liikkuvat osat ovat sen sijaan ainakin teoriassa riskivyöhykkeellä eikä niitä pahemmin lämmitellä ennen ajoa kuin lämpimällä tallilla.

Tai voihan niitä äärioloissa yrittää lämmittää hieman ennen ajoon lähtöä, kuten työkoneissakin joskus toimitaan tai pitäisi toimia. Vähemmälti henkilöautossa esim. hydraulipiirejä vaihteistoa ja jarruja lukuun ottamatta on, mutta voihan sitä vanhanaikaista tehostinta varoen jumpata alkuun jne. Perinteisiä automaatteja on joskus lämmitetty luistattamalla paikallaan. Pyörän laakeria tai vetoniveltä sen sijaan et ulkona lämmitä muuten kuin varoen ajamalla.
 
Ensinnäkin autoa lämmitetään usein juuri mukavuus- ja näkyvyyssyistä lainkaan piittaamatta moottorista eikä se ole mitään väärinkäyttöä. Hienosti kestävät työkalut ikänsä.

Jos nyt kuitenkin saivarrellaan tekniikan kestävyydestä, niin se nykyaikainen moottori jossa nykyään aina käytetään helvetin kallista ja hienoa super-moniasteöljyä, on kaikkein viimeinen osa joka kylmäkäytöstä kärsii.

Ero onkin siinä, että haluaako moottorin kestävän 300tkm vaiko yli 500tkm. Jos autoa vaihtaa uuteen kolmen vuoden välein, niin silloin on aivan sama.

Kyllä siinä tiivisteet. starttimoottori yms. kestää paljon pidempään, jos on lämmin moottori pyöritettävänä
 
Ero onkin siinä, että haluaako moottorin kestävän 300tkm vaiko yli 500tkm. Jos autoa vaihtaa uuteen kolmen vuoden välein, niin silloin on aivan sama.

Kyllä siinä tiivisteet. starttimoottori yms. kestää paljon pidempään, jos on lämmin moottori pyöritettävänä
Ja vaikka ei kestosta välittäisi niin aika raakasti oma automaagi rankaisee aluksi kulutuksella jos ei lämmitä.
 
Kyllä ne vaan on, varsinkin dieselkoneissa. Moottori lämpiää nopeammin, kabiini nopeammin ja sen jälkeen vielä vaihteistokin nopeammin, koska sille ohjataan lämmintä öljyä jäähdytys/lämmityslämmönvaihtimeen moottorista vasta, kun muut osat ovat lämpiminä. Lisäksi esim. Fordissa on automaattinen sähkökaihdin, mutta sitä ei suljeta enää täysin jäätymisen estämiseksi.

Käypä ajamassa talvella modernia pikkudieseliä, jossa kaikki lisälämmittimet on poissa pelistä. Mielipiteesi viimasuojan hyödystä voi muuttua.

Itsehän olen ajellut päivittäin vuodesta 2014 kolmea eri modernia pikkudieseliä 2.0tdi. (iso diesel on V6 3.0tdi alkaen) En ole missään näistä huomannut, että olisi ollut kylmä. Mikäli jostain syystä webaston unohtaa kytkeä päälle ennen lähtöä ja istuu kylmään autoon, niin se menee automaattisesti päälle siksi aikaa, kunnes moottori on lämmin.
 
Itsehän olen ajellut päivittäin vuodesta 2014 kolmea eri modernia pikkudieseliä 2.0tdi. (iso diesel on V6 3.0tdi alkaen) En ole missään näistä huomannut, että olisi ollut kylmä. Mikäli jostain syystä webaston unohtaa kytkeä päälle ennen lähtöä ja istuu kylmään autoon, niin se menee automaattisesti päälle siksi aikaa, kunnes moottori on lämmin.
Mitäs nämä 1.4-1.6L dieselit sitten on? :D
 
Itsehän olen ajellut päivittäin vuodesta 2014 kolmea eri modernia pikkudieseliä 2.0tdi. (iso diesel on V6 3.0tdi alkaen) En ole missään näistä huomannut, että olisi ollut kylmä. Mikäli jostain syystä webaston unohtaa kytkeä päälle ennen lähtöä ja istuu kylmään autoon, niin se menee automaattisesti päälle siksi aikaa, kunnes moottori on lämmin.

Ihan mielenkiinnosta, millaisella ajolla? Pysyykö moottori normaalilämmöissä myös keskustoissa? Koska tähän mennessä kaikissa alle 2 litran dieseleissä mitä minulla on ollut (tämä on kolmas), moottorin lämpötila kyykkää kun tullaan keskustanopeuksiin talvella.

Ja pointtihan oli nimenomaan, että ILMAN lisälämmittimiä kyllä huomaa pikkudieselissä, milloin nokka on tukossa ja milloin ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 714
Viestejä
4 493 687
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom