Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Hö, mulla kyllä lataa AGM akkua, talvi asentoon vaan se. (lumihiutaleen kuva). Ohjekirjassa oli et kyseinen moodi AGM akulle.

Auto BMW 520D Xdrive -14
-edit- Tää laturi: Smart 4A -akkulaturi
AGM akut kaipaavat vähän lisäjännitettä vrt perinteinen, kuten lyijyakut muutenkin talvella. Tuo lumihiutale nostanee latausjännitettä. Jollain kiinalaisen päättämällä random-jännitteellä saattaa kyllä sitten mennä ylilatauksen puolelle joka pilaa akun.
 
Ctekissä samalla lailla lumihiutale joka tarkoitettu myös AGM akulle. 14,7V taisi olla jännite mihin lataa sillä moodilla.
 
Terminillä mennään, ja plussana taloyhtiön kelloton loistavasti suunniteltu ja päivitetty lämpötolppa, josta tulee sähköä sen 24/7:cigar2:
No olishan tuohon tolppaan oma ajastin jossain kaapin perällä mutta mitäpä noista. Kymmenen vuotta vanha VAG-bensaturbo lämpeää riittävän nopeaan.

Pitänyt vaan viimeisen viikon pitää roikassa kun on ollut ~15-20c pakkasta.
Aina on lämmin kun on johto kiinnio_O
Edit:
Niin pitäishän se akkukin vielä ennen kevättä varmuudeks latailla kerran kunhan kelit vähän lämpenee vaikka ei ongelmia. Pätkää tulee kumminkin ajeltua:dead:
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei se ole ihan vaarin aikainen lämmitin jossa langat hehkuu punaisena, niin uskaltaa.

Nykyaikaisissa on lämmityselementtinä vastus, jonka teho hiipuu lämpötilan noustessa. Sisätila ei siis nouse saunalukemiin, vaikka se olisi päällä viikon putkeen.
 
Auton sisätilalämmittimissä pitäisi olla(laki pakottaa käsittääkseni) tuplasuojaus ja näyttäisi olevan muissakin lämmitimissä. Oliko sille peräti oma merkintäkin? tuplalaatikot?
Kait Tukes nämä tutkii paitsi vaarin aikaiset.

Yhden 10€ Motonet merkkisen sisätilalämmittimen purkasin niin eivät ne suojaosat ihmeen näköisiä ollut ja pieniäkin. Pitkään palveli, mutta tuuletin hirtti kiinni ja saletisti tuli lämpösuoja vastaan niin siis, että vaimeksi lämpövastusta.
 
Viimeksi muokattu:
Auton sisätilalämmittimissä pitäisi olla(laki pakottaa käsittääkseni) tuplasuojaus ja näyttäisi olevan muissakin lämmitimissä. Oliko sille peräti oma merkintäkin? tuplalaatikot?

Se "tuplalaatikko" tarkoittaa suojaeristettyä laitetta, eli siinä on kaksinkertainen eristys sähköiskulta suojaamiseksi. Ei sillä juuri mitään tekemistä ole sen kanssa, onko lämmitin vaarallinen (ylikuumenemisen kautta) jos sitä käytetään pitkään yhtäjaksoisesti.
 
Tokmannin tarjouksesta ostettu halppis. Hyvin tuo lataa. Tosin kaksi kertaa käyttäny, ku ei tuo bemmi ole nihkeilly edes 30 asteen pakkasissa .

Tosin meillä ajomatkaa töihin 22km noin, niin lataa mennen tullen edes hieman.

Kauanko se 22km ottaa ajallisesti?

30min webasto niin suosittelevat vähintään saman verran ajoa, sitten kun akku on kylmä, kaikki sähkölaitteet päällä niin tunti olisi sopiva ajoaika että akku saa varmasti virtaa tarpeeksi takaisin.
 
1200 wattinen Termini II, ei siis waarin aikainen (vaikka ne kyllä lämmittää paremmin)
Huoletta saa puhaltaa läpi yön. Tuossakin terminissä on lämmityselementtinä PTC-vastus (kts. wikipediasta PTC-vastus), jonka teho pienenee lämpötilan noustessa. Itselläkin puhalteli edellisessä asunnossa kovilla pakkasilla koko yön kun oli tolpasta kello rikki. Pienemmillä pakkasilla hilpaisin vasta aamulla laittamaan töpselin kiinni.

Lämmityksestä puheenollen. Olen tainnut joskus mainitakin, että Hyundain/Kian 1.0-litraisessa bensaturbossa on lohkon kyljessä kolo, johon tuollainen Defan lämmitin asentuu. Vaikka säteilylämmittimesta tässäkin kysymys (ei siis ole vesitilassa tuo), niin on huomattavan paljon parempi kuin sellainen öljypohjalämiskä.
http://old.defa.com/file/ea345c798532/420856.pdf
 
Syö aika paljon virtaa käytössä. Maksimit 10A.
Webasto syö ehkä saman verran samantehoisena?

Sytytyksessä syö webastot ja eberit about yhtä paljon kun hehkutetaan.
On kyllä aika lapsellisen tarkka kopio eberistä Puhaltimessa jopa noi magneetit vaikka ilmeisesti ei niistä osaa mitään lukea
 
Kauanko se 22km ottaa ajallisesti?

30min webasto niin suosittelevat vähintään saman verran ajoa, sitten kun akku on kylmä, kaikki sähkölaitteet päällä niin tunti olisi sopiva ajoaika että akku saa varmasti virtaa tarpeeksi takaisin.

Aikaa menee 25min keskimäärin. Varmaa sen 30min etenkin ku perus lapset päiväkotiin ja vaimo töihin ralli sit tohon mukaan laskee.

Eipä ole viel ollu ongelmia. Pakkasta kylläkin jo pidempään reilusti :)
 
Aikaa menee 25min keskimäärin. Varmaa sen 30min etenkin ku perus lapset päiväkotiin ja vaimo töihin ralli sit tohon mukaan laskee.

Eipä ole viel ollu ongelmia. Pakkasta kylläkin jo pidempään reilusti :)

Eipä se heti näy, mutta monta starttia tuossa ajassa niin ei se akku paljoa lataudu ja kesto putoaa reilusti.
 
Defan letkulämmittimellä pari tuntia -30 pakkasessa ja neste on plussan puolella.
 
Tänä aamuna kun oli -30 astetta pakkasta, laitoin lohkarin lisäksi 3 sisätilanlämmitintä, niin 16 Ampeerin sulake poksahti (ottavat täyden tehon -25 ja kylmemmässä).

Piti sitten tyytyä lohkariin + kahteen sisälämmittimeen. :D
 
Koska nyt etelässäkin on vähän tiukempia pakkasia ollut muutamana päivänä, on joutunut Webastoa pitämään pidempiä jaksoja päällä ja ajatus on ohjautunut tuohon akun lataamiseen vaikkei oireita vielä olekaan. Varastosta löytyy Ctekin laturi jonka saisi lämpötolpasta lataamaan max. 5 tuntia kerrallaan, niin onko parempi ladata kotiin tullessa käyttölämpöistä akkua sen mitä se ottaa, vai ajastaa tuo lataus ennemmin sinne aamuyöhön viideksi tunniksi kun webastoa käytetään? Ei webastoa toki viittä tuntia :D Akkuhan on silloin kylmä, mutta virran tarve pahimmillaan.
 
Laittaisin ajastuksen sille ajalle missä webastoa käytetään. Sillä hetkellä ainakin laturista saa hyödyksi kaiken sen tarjoaman virran ja menee sinne muunakin aikana jotakin, vaikka se akku kylmä onkin.
 
Eikä se käyttölämpöinen akku kovin lämmin ole, jos verrataam litium akkuihin.
Laittaisin latautumaan 5h ennen töihin lähtöä. Ajon jälkeen akku on muutenkin juuri ladattu.
 
Asiaan enemmän ja vähemmän liittyen, saakohan Volkkarista sarjanumerolla tms. jostain haettua mikä lämmitin löytyy asennettuna tehtaalta? Kiinnostaisi tarkempi tieto tuosta kun jäi eilisillä -30 pakkasilla käynnistymättä.
 
Varmimmin volkkarista sen tyypin saa kun ottaa autosta VCDS-skannauksen ja katsoo sieltä lämmitinmoduulin ohjainlaitteen tyypin.

Tosin aika vähän nuo on tainneet vaihdella tuota tyyppiä, eli ihan auton mallin ja valmistusvuodenkin perusteella pääsee pitkälle. Thermo Top V on ainakin yleinen (murheenkryyni).
 
Asiaan enemmän ja vähemmän liittyen, saakohan Volkkarista sarjanumerolla tms. jostain haettua mikä lämmitin löytyy asennettuna tehtaalta? Kiinnostaisi tarkempi tieto tuosta kun jäi eilisillä -30 pakkasilla käynnistymättä.
Soita merkkihuoltoon niin saavat rekisterinumerolla kaikki tiedot ja osanumerot?
 
Nyt kun vihdoin sain kellon jumitettua 24/7 asentoon, niin mietin että uskaltaako jättää sisätilalämmittimen pohottamaan yöksi (23-10) päälle?
Aamulla pitäisi lähteä ajelemaan, mutta kun ei tuo lämpene sisältä parissa tunnissa ja ei jaksaisi herätä aiemminkaan että kävisi pistämässä roikkaan. Nyt on päivisin ollut sen 4h kerrallaan niin lämmennyt hyvin.
Eikö olisi fiksumpaa ostaa sopivan tehoinen lämmitin?
 
Mitäs tällaisella Calix-releellä saa tehtyä? rele Calix RK2102, 8A, 12V,230V - AK24.fi Saako tuosta tilatiedon ulos, vai onko tuota tarkoitus ohjata ulkoisella kellolla?
Vastaan itse itselleni. Tuolla saa siis ohjattua lämmitystä. Pitäisi virittää joku langaton kauko-ohjattava ajastussysteemi, jolla saa tarvittaessa lämmityksen päälle myös välittömästi. Calix ei itse tarjoa enää muuta kuin jotain naurettavaa puhelinsovelluksella ohjattavaa Bluetooth-himmeliä, joka siis ei toimi kuin auton välittömässä läheisyydessä, ja tietenkin vielä "älykkäästi päättää lämmitysajan käyttäjän puolesta", jota en voi mitenkään hyväksyä. Haluan itse päättää lämmitysajan. Minkähän laista kauko-ohjattavaa ajastinta tuon releen perään löytyisi? Kantomatkaa saisi olla ainakin 30-40 metriä.
 
Ilmeisesti Defan SmartStart toimii myös Calixin kanssa Calixin relettä ohjaten. Ihan normaalin 12V-ohjausjännitteen SmartStart-vastaanotinkin käsittääkseki antaa ulos. Kantomatkaakin pitäisi olla riittävästi, mutta niin on hintaakin.

Calixilla on joskus ollut langaton ajastin/kaukosäädinsysteemi markkinoilla, mutta ajastimen ulkonäön perusteella se on sama kuin Nexa, jonka arvosteluita lukemalla kantomatka ei yllä lähellekään luvattua 30 metriä.

Calix-ajastin:
cx1756600-kaukosaadin-ajastin-calix-kaukosaadin-ajastin-30374-39411.jpg

Nexa-ajastin:
gt-207.jpg
 
Calixilla on joskus ollut langaton ajastin/kaukosäädinsysteemi markkinoilla, mutta ajastimen ulkonäön perusteella se on sama kuin Nexa, jonka arvosteluita lukemalla kantomatka ei yllä lähellekään luvattua 30 metriä.

Tuo pikkukaukkari on ainakin ihan 1:1 nexan avaimenperäohjaimen kanssa. Siinä ei meinannut kantama riittää ikkuna läpi 10m päähän autokatokseen vaikka osoitti suoraan kohti, kun taas halpahallista ostettu kympin kaukokytkin pelaa parhaimmillaan talon sisältä huitomalla. Halpahallin vehkeessä on myös led indikaattori sille milloin kytkimestä on laittanut lämppäriin sähköt päälle, nexan vehkeessä tällaista hienoutta ei ollut.
 
On kyllä sen verran hinnoissaan tuo Defan SmartStart, kun kaukosäätimiäkin pitäisi olla kaksi, ettei sitä ainoaa tarvitse aina muistaa ottaa mukaan autoon, kun lähtee töihin ja laittaa auton siellä tolppaan. Ja lisäksi vielä tuo Calixin rele sellaiset 100€. Joten ei viidellä sadalla selviäisi koko paketista, niin taidanpa jatkossakin juoksennella ulos ajastinta pyörittelemään.
 
Calixilla on joskus ollut langaton ajastin/kaukosäädinsysteemi markkinoilla, mutta ajastimen ulkonäön perusteella se on sama kuin Nexa, jonka arvosteluita lukemalla kantomatka ei yllä lähellekään luvattua 30 metriä.
Minulla oli yhden talven käytössä Nexa, mutta kantama ei tuurista riippuen riittänyt edes 10 metriä suoralla näköyhteydellä. Kun Nexan vehje ei ei osannut edes vastata, ei voinut koskaan olla varma, menikö lämmitys päälle vai ei. Lisäksi, jos sälekaihtimet olivat kiinni, ei signaali kulkenut ollenkaan.
 
En lämmitä autoa ollenkaan. Turhaa ajan,rahan ja energian hukkaamista. Kovilla pakkasilla -20c ja yli anna olla pari minsaa tyhjäkäynnillä ennenkuin lähen ajamaan.
 
Eihän tuohon mene kuin minuutti, kun ohjelmoi webastoon seuraavan haluamansa lähtöajan. ABC-ketju ja ilmasto kiittää :kahvi:
 
Jännä jos kantama on noin surkea, mitä sellaisella kakella ylipäätään tekee, jos viereen pitää mennä jotta saa pälle? Itselläni eberi/webasto kantama on luokkaa 100-200m, jos edessä ei ole mitään puita kummallisempaa.

En ole jaksanut opetella ajastinta käyttämään, niin kerrostalossa ikkunasta ja töissä samaten saa laitettua autot hyvin kakella päälle.
 
Onneksi eberin saa käyntiin myös suoraan mobiiliapista välittömällä käynnistyksellä tai ajastuksella. Itse en viitsi tuota lämmityskakea edes kantaa mukana, kun sen verran kätevä tuo mobiiliappi.

Hueen liitettyjä älypistorasioita toki löytyy, mutta ne ovat jouluvalojen säätöön.
Auton lämmittämiseen ainoa oikea tapa on polttaa dieseliä, ei tarvi piuhoja repiä irti lähteissä tai laitella kiinni kotiin tullessa. Kauhistuttaa ajatuskin noista ajoista.
 
Kylmät ilmat on taas tullut.
Kuten otsiokosasa kysytään, "Miten lämmität autosi?"
Webastolla, kauko-ohjauksella. Näin kerrostalossa asuessa myös aiemman auton tolppa + sisätilanlämmitin oli ihan toimiva kombinaatio, joskin välillä turhautti asiakseen käydä lykkäämässä auto piuhaan jos tuli joku ex tempore -lähtö, johon ei edellisen kerran pysäköidessä ollut varautunut (eli ajastanut kelloa ja laittanut piuhaa kiinni). Viime kesänä vaimokkeen kanssa autoa vaihtaessa päätettiin, että seuraavassa (eli nykyisessä) autossa on sitten Webasto/Eberi. Miellyttävää, kun voi napattaa munasillaan sohvalta auton lämpeämään ja puolen tunnin päästä lähteä vaikka havaijipaidassa ja shortseissa ajelemaan.
 
Esilämmittäminen säästää rahaa, energiaa, ja autoa.
Ainakin jos otamme tietolähteeksi lämmittimien valmistajan ja uskomme sitä. Sisätilan lämmittäminen ainakin on ihan pelkkää energian haaskaamista hyötynäkökulmista tarkasteltuna. Lisäksi sisätilan lämmitys vie suurimman osan auton lämmittämiseen käytetystä energiasta.
 
Ainakin jos otamme tietolähteeksi lämmittimien valmistajan ja uskomme sitä. Sisätilan lämmittäminen ainakin on ihan pelkkää energian haaskaamista hyötynäkökulmista tarkasteltuna. Lisäksi sisätilan lämmitys vie suurimman osan auton lämmittämiseen käytetystä energiasta.
On siitä jotain hyötyä ettei tarvitse jyrsiä tuulilasia vaihtokuntoon.
 
Toiset tykkää pakastimessa istumisesta, toiset ovat valmiita käyttämään pari desiä polttoainetta siihen että auto on kuin palmun alta lähtisi pakkasellakin. Puhumattakaan noista muista em. hyödyistä. Väitän, että tuo Webaston käyttämä polttoainemäärä kumuloituu jo lähtiessä lämpimämmällä moottorilla ajaessa.
 
On siitä jotain hyötyä ettei tarvitse jyrsiä tuulilasia vaihtokuntoon.
Onneksi nykytuulilasit menevät vaihtokuntoon parista kiveniskemästä, eikä skrabaamisesta tule oikein tehtynä vaurioita.

Toiset tykkää pakastimessa istumisesta, toiset ovat valmiita käyttämään pari desiä polttoainetta siihen että auto on kuin palmun alta lähtisi pakkasellakin. Puhumattakaan noista muista em. hyödyistä. Väitän, että tuo Webaston käyttämä polttoainemäärä kumuloituu jo lähtiessä lämpimämmällä moottorilla ajaessa.
Monet ovat myös valmiita käyttämään taloyhtiön sähköä holtittomasti autonsa lämmittämiseen. Mihin perustat väitteesi polttoainemäärän kompensoitumisesta?
 
Ainakin jos otamme tietolähteeksi lämmittimien valmistajan ja uskomme sitä. Sisätilan lämmittäminen ainakin on ihan pelkkää energian haaskaamista hyötynäkökulmista tarkasteltuna. Lisäksi sisätilan lämmitys vie suurimman osan auton lämmittämiseen käytetystä energiasta.
Nopeammin moottori esilämmitettynä lämpenee, ja kulutus laskee. Uusilla autoilla hyöty on pienempi.
Sisätilanlämmittäminen on hyödyllistä, laseja ei tarvitse skrabata koskaan, ja matkaan pääsee välittömästi.
 
Montako tuulilasia olet jyrsinyt vaihtokuntoon muovisella skrapalla?:facepalm:

Jatkuvastihan tuota näkee, että ihmiset hiekkaista laskia raapii muovilätkällä.
Itse en edes pitä jääskraappaa autossa, koska se on turha kapistus eikä kuulu moderniin autoon.
Harja on siltä varalta, että lunta tulee joskus niin paljon, ettei webasto saa kaikkea sulatettua ja pyyhkäsee sitten loput harjalla esim konepelliltä ja katolta.
 
Jatkuvastihan tuota näkee, että ihmiset hiekkaista laskia raapii muovilätkällä.
Itse en edes pitä jääskraappaa autossa, koska se on turha kapistus eikä kuulu moderniin autoon.
Harja on siltä varalta, että lunta tulee joskus niin paljon, ettei webasto saa kaikkea sulatettua ja pyyhkäsee sitten loput harjalla esim konepelliltä ja katolta.

Kyllä se lasi naarmuuntuu enemmän siitä että sitä pyyhitään kuivilla sulilla tai ylipäätänsä kun näkee liikenteessä kun porukka seisoo valoissa ja pyyhkijät raapii täysillä.
 
Hienoa porukkaa, kun ei tarvitse autoa lämmittää ja ikkunat voi skraapata huoletta vaikka olisi minkälaista hiekapölyä päällä :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 740
Viestejä
4 494 424
Jäsenet
74 286
Uusin jäsen
taavio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom