Taloyhtiön hallitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reeman
  • Aloitettu Aloitettu
Lainaan itseäni tähän parista viestistä:

+

+

Eli tuohon vastikkeeseen kuuluu nyt myös ulkoistettu lumien huolto ja tuo 50/50Mb netti.

Jos on jotain "pientä" siihen ei kysellä eikä tarvita isännöintifirman apua. Eli osataan itse kilpailuttaa tarjouksia (esim. maalämpö kilpailutettiin itse hallituksen puolelta ei siinä tarvita kallista ulkopuolista apua), ostaa esim. lautoja ja maalia tai siemeniä jos tarvii jotain istuttaa, maalata, korjata. On yhteiset työkalut ja jokainen ajelee sen oman etu ja takakaistaleen nurmikosta.

Kun esim. kiuas hajosi tilasin uuden Gigantista toimituksen & asennuksen kera. Laitoin sähköpostilla kuvan asennustodistuksesta isännöitsijälle sekä hallituksen puheenjohtajalle.

Jos on jotain asioita mistä en ole varma niin kysyn. Esim. kun terassin ulkovalo hajosi (paloi) laitoin hallituksen PJ:lle kyselyn. Kävi ilmi että osakkaan (minun) vastuullani, normi kanta ja kerrottiin missä olisi tikapuita jos tarvetta.. ..otin keittiöjakkaraa ja vaihdoin ledilampun tilalle..

Eikä todellakaan tarvita hallituksen PJ:tä, isännöitsijää tai jotain "tarkastajaa" vetämään asennuskaljaa ja katselemaan vieressä kun tuollaisia juttuja tehdään. Joko ne saa tehtyä itse tai sitten ammattilaiset tekevät ja heiltä tulee paperit kyllä & vastaavat työstään. Joku ulkopuolinen tarkastaja mitä se osaisi tehdä? Katsoa kun tyypit poraavat maakaivoa ja vetävät putkea maalämmön yhteydessä? Neuvoa ehkä tekijöitä.. ..tuskin.
Niin, kun se ei kaikkialla ole näin helppoa. Oli sitten ulkoinen isännöitsijä tai ei.

Meilläkin on yhtiö joka tuolta vuodelta -65 ja kun isännöinti on ennen hoidettu yhden osakkaan toimesta niin homma ollut aika villiä ja vapaata. Mistään ei löydy dokumentteja (ei näitä ole oikein aikaisemmin kyseltykään).

Niin, kun se ei kaikkialla ole näin helppoa. Oli sitten ulkoinen isännöitsijä tai ei.

Meilläkin on yhtiö joka tuolta vuodelta -65 ja kun isännöinti on ennen hoidettu yhden osakkaan toimesta niin homma ollut aika villiä ja vapaata. Mistään ei löydy dokumentteja (ei näitä ole oikein aikaisemmin kyseltykään).

Ei se toinenkaan ääripää tietysti hyvä ole. Eli "tosi hyvä yhtiö, mitään ei ole tarvinut koskaan korjata ja halpa vastike" sitten ei saada lainaa, kaikki on tekemättä ja jokaista asiaa vastustetaan henkeen & vereen.

Jokainen saanut tehdä mitä itse haluaa ilmoittamatta eikä ketään edes kiinnostanut. Maksimissaan se yksi henkilö joka toiminut isännöitsijänä on todennut että "kyllähän sää osaat, tee vaan" eikä mitään tietysti laiteta ylös. Ehkä se pakollinen yhtiökokouskin on parin kaverin ryyppykerho missä nähdään, juodaan se pullo ja todetaan että kaikki kunnossa, mitään ei tarvi tehdä eikä kirjata ylös. Sitten jossain vaiheessa tulee se karu herätys kun eletty kädestä suuhun eikä ole yhtään ylimääräistä jos jotain pitäisi korjata tai uusia.

Toki suurin osa asioista on tekemättä ja remontteja lykätty kun pahimmillaan suurin osa on "alkuperäisiä asukkaita" jotka nykyisin eläkkeellä ja odottavat että ei ainakaan heidän aikanaan mitään tarvitse tehdä.

Asia tullut uutena asukkaan vähän yllätyksenä, kuten myös 13500€ hallintokuluja 15 asunnon rivarissa etelä- Suomessa. Aika paksu hinta mielestäni> on n. 25% vastikkeesta, kun kai 10% on normaalia? Toki pieni yhtiö
Meillä noin tuo sama 42 asunnon kerrostalossa mikä voidaan laskea olevan etelä-suomessa. Tuohon sisältyy isännöintoi, tilintarkastus, kokouspalkkiot, pankki-, maksu-, kopiointi ja postituskulut, mistä suurimmat isännöinti, tilintarkastus ja pankki- ja maksuliikennekulut.

Helsingissä pitää vaan maksaa.. Meillä oli totaalisen paska isännöinti, nähtävästi isännöitsijä oli juuri saanut burnoutin, niin nykyinen keskiverto/normaali isännöitsijä tuntuu juhlalta, vaikka tykkääkin laskuttaa kaikesta.

--

Juuri sain hallituksen puheenjohtajana tarjouksia, joissa uusi isännöinti lupaa säästöjä - kilpailuttamalla meidän sopimukset. Ehh.. toimiva hallitus ja isännöitsijä tekee tuota normaalisti ja automaattisesti. Meillä ei ole kokouksissa kampaviinereitä, ja teemme niissä oikeita töitä.
Lisäksi olemme vähentäneet kokoukset minimiin, niin ei tästä oikeaa palkkaa saa. Mutta taloyhtiö säästää rahaa.

--

Katsoin silloin huonon isännöitsijän aikaan , paljon maksaisi ammattihallitus, ja juu, ei todellakaan. Viime tilikaudella laskutimme yhden (1) kokouksen ja se on henkilökohtainen ennätys, kun järjestäytymiskokous on lakisääteinen vakio. Jotekin vain sähköpostissa sovitut asiat jäi laskuttamatta, ja en minä valita - tässä säästi kaikki.

Statistiikka

Viestiketjuista
274 477
Jäsenet
77 186
Uusin jäsen
Mr.Natte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom