Talon lämmitysratkaisut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMK
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä mistä on peräisin se käsitys, että nuo anturit olisivat usein kovin vaikeasti vaihdettavissa. Aikoinaan tuli tehtyä enemmänkin noita energiaremppoja jossa vaihdettiin kaikki lattiatermostaatit ja ne tapaukset, joissa uutta anturia ei ole ollut mahdollista vaihtaa ovat laskettavissa kahden käden sormilla.
Parissa anturi on ollut valussa, muutamassa laastia ja betonimurua putkessa niin paljon että vanha anturi jumiutunut, osassa remppaukot jättäneet pystyosalta putken pois jolloin uutta anturia ei ole saanut paikalleen seinää avaamatta ja muutamassa putki syystä tai toisesta läjässä mutkakohdassa.
Mutta lähes poikkeuksetta se uusi anturi on mennyt putkeen samalle etäisyydelle kuin alkuperäinenkin, oli putki sitten jappia, jäykkää muovia tai kurttuputkea.
Itse ainakin koen sen enemmän niin, että seuraus pieleen menneestä vaihdosta on sen verran suuri, että turha yrittää ellei ole pakko. Helppohan työ tuo on, jos kaikki menee hyvin. Palkatulle asentajalle epäonnistuminen ei samalla tavalla näy riskinä, kun harvemmin joutuu vituiksi menemisen seuraamuksia (lämmitys sekoilee) kärsimään.

Antureissakin on eroa ja etenkin niiden kaapeleissa. Devin lämmityskaapelin mukana tuli anturi ja Heatitin termarin mukana oma. Molemmissa oli NTC mokkula samaa kokoluokkaa (~4x10mm) mutta Devin kaapeli oli hiukan jäykempää ja se meni sukkana sisään kuin toista sai rynkyttää ryppyputkeen vartin. Hankalaan kohteeseen voi sitten etsiä slimmimpää NTC päätäkin. Aliexpressistä saa senteillä kaapeleita sopivalla päällä ja haluamallaan NTC:llä, kaapelit noissa on sitten mitä sattuu tulemaan, joten YMMV.

Itse jätin kyllä 20v vanhat anturit vaihtamatta ja konffasin termariin vain oikean arvon. Vaihtaa sitten kun oikeasti hajoaa.

En kyllä ymmärrä miksi se anturi pitäis vaihtaa, jos sen vanhan saa toimimaan uuden termarin kanssa :confused: Ei nuo PTC/NTC vastukset nyt kuitenkaan erityisen vikaherkkiä ole.
No itseasiassa tuossa 15v sitten asen ettujen enston termareiden anturit ovat lähes säännönmukaisesti paskana, mutta suurin syy on se että mistä helvetistä sen tietää mikä anturi siellä on nyt?

Toki eihän sillä ammuta, ei se lämpö niin tarkka ole.

No itseasiassa tuossa 15v sitten asen ettujen enston termareiden anturit ovat lähes säännönmukaisesti paskana, mutta suurin syy on se että mistä helvetistä sen tietää mikä anturi siellä on nyt?

Toki eihän sillä ammuta, ei se lämpö niin tarkka ole.

Anturin kunnon voi selvittää kun mittaa sen resistanssin ja vertaa tulosta NTC/PTC vastustaulukkoihin.

Anturin kunnon voi selvittää kun mittaa sen resistanssin ja vertaa tulosta NTC/PTC vastustaulukkoihin.
Joo, tai ei.. Esim ne enston termareiden hajonneet anturit näytti liian pieniä lukemia, niin että se mitattu arvo olisi voinut mennä esim 5k anturista, mutta vaikka se olisikin täysin ehjä, niin miten esim 10k ja 12k erottaa toisistaan, kun sitä lämpötilaa siellä lattian sisällä ei kovin tarkasti voi tietää?

Jokatapauksessa, mä olen kyllä aina vaihtanut tuon anturin, toki kovin usein noita termareita ei tule vaihdettua ylipäätään, tai ne tehdään jonkun rempan yhteydessä kun paikat räjäytetään muutenkin, ja ne kaikki vanhat lentää roskiin, mukaan lukien ne putket joissa anturit on asuneet.

Joo, tai ei.. Esim ne enston termareiden hajonneet anturit näytti liian pieniä lukemia, niin että se mitattu arvo olisi voinut mennä esim 5k anturista, mutta vaikka se olisikin täysin ehjä, niin miten esim 10k ja 12k erottaa toisistaan, kun sitä lämpötilaa siellä lattian sisällä ei kovin tarkasti voi tietää?

Jokatapauksessa, mä olen kyllä aina vaihtanut tuon anturin, toki kovin usein noita termareita ei tule vaihdettua ylipäätään, tai ne tehdään jonkun rempan yhteydessä kun paikat räjäytetään muutenkin, ja ne kaikki vanhat lentää roskiin, mukaan lukien ne putket joissa anturit on asuneet.
No lähtökohtaisesti varmaan sen vanhan anturin tyyppi täytyy olla jo etukäteen tiedossa, jos meinaa pelkän uuden termarin hankkia. Edelleenkään en minä anturin vaihtamista ollut kieltämässä vaan ihmettelin, että se olisi muka joku erityinen pakko vaihtaa.

Sen anturin kyllä pystyy mittaamaan suht helposti. Lämmitys pois ja jonkun tunnin päästä mittaa lämpötilan lattian pinnasta, niin ihan varmaan riittävällä tarkkuudella tietää mihin taulukkoarvoon anturia pitää verrata vaikka anturi olisi lämmityksen vieressä. Lämmitettynäkin tietysti lämpötilaa vaihtamalla saa useampaa mittauspistettä aikaiseksi.

1000073335.jpg

Tossa on meidän themon eri lämmöt eri arvoilla, eli eiköhän sen pysty päättelemään.

No lähtökohtaisesti varmaan sen vanhan anturin tyyppi täytyy olla jo etukäteen tiedossa, jos meinaa pelkän uuden termarin hankkia. Edelleenkään en minä anturin vaihtamista ollut kieltämässä vaan ihmettelin, että se olisi muka joku erityinen pakko vaihtaa.

Sen anturin kyllä pystyy mittaamaan suht helposti. Lämmitys pois ja jonkun tunnin päästä mittaa lämpötilan lattian pinnasta, niin ihan varmaan riittävällä tarkkuudella tietää mihin taulukkoarvoon anturia pitää verrata vaikka anturi olisi lämmityksen vieressä. Lämmitettynäkin tietysti lämpötilaa vaihtamalla saa useampaa mittauspistettä aikaiseksi.
Pelkkää uutta termaria ei vaan pysty hankkia, vaan niissä tulee aina myös se anturi mukana.

Ihan perustuen noihin ongelmiin joita noiden lattia-antureiden kanssa on ollut, se anturin ottaa helposti jotain mystisiä lämmönsiirtymiä, joiden kanssa periaatteessa ihan oikeinkin asennettujen systeemien kanssa joutuu joskus säätämään. Toki jos on tieto että se anturi on "tuossa kohdassa" sen lämpötilan voi siitä kohdasta mitata, ja verrata sitä vastusarvoon, ja sen perusteella päätellä että mikä anturi siellä on, ja miksipä sitä ei kotiolossa voisi harrastusmielessä tehdä, ja käyttää sitä vanhaa anturia jos sattuu mätsäämään uuteen termariin..

Ammattilaista tuota tuskin saa tekemään, muuten kuin tapauksessa että se vanha anturi on jumissa siellä lattiassa, ja silloinkin siihen asennukseen ei saa tuon anturin toimivuuteen takuuta. Siinä anturin vaihtamattomuudessa säästää ehkä 30sekuntia, joka jo menee sen vanhan anturin mittaamiseen, ei ole mitenkään perusteltua olla vaihtamatta sitä.

Bonuksena, esim mun hyvin yleisellä asennustesterillä ei pysty mittaamaan lainkaan 2k-100kohmin välillä olevia vastuksia, pitäisi vielä kantaa tuota varten erikseen jotain yleismittaria mukana.

1000073335.jpg

Tossa on meidän themon eri lämmöt eri arvoilla, eli eiköhän sen pysty päättelemään.
Pystyy toki, eikä tuossa mitään valtavaa ongelmaa tule jos se nyt 5°C heittää se lämpötila. Ainakin jos se anturi on ehjä.

Joo, mutta sitten tulee kysymys että miksi? Jos sulla on kädessä se uusi juuri sille uudelle termostaatille tarkoitettu anturi, miksi lähtisit arpomaan sen vanhan anturin kanssa?
Mielestäni tähän vastasin jo ylemmässä viestissä. Jos vanha anturi toimii ja uuden vaihto "varmuuden vuoksi" menee pieleen, niin ainakin henk. koht. siinä kohtaa miettisin, että voiko vitutukseen kuolla. Ei ehjää kannata alkaa korjaamaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 626
Jäsenet
79 032
Uusin jäsen
tbk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom