Talon lämmitysratkaisut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMK
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä mistä on peräisin se käsitys, että nuo anturit olisivat usein kovin vaikeasti vaihdettavissa. Aikoinaan tuli tehtyä enemmänkin noita energiaremppoja jossa vaihdettiin kaikki lattiatermostaatit ja ne tapaukset, joissa uutta anturia ei ole ollut mahdollista vaihtaa ovat laskettavissa kahden käden sormilla.
Parissa anturi on ollut valussa, muutamassa laastia ja betonimurua putkessa niin paljon että vanha anturi jumiutunut, osassa remppaukot jättäneet pystyosalta putken pois jolloin uutta anturia ei ole saanut paikalleen seinää avaamatta ja muutamassa putki syystä tai toisesta läjässä mutkakohdassa.
Mutta lähes poikkeuksetta se uusi anturi on mennyt putkeen samalle etäisyydelle kuin alkuperäinenkin, oli putki sitten jappia, jäykkää muovia tai kurttuputkea.
Itse ainakin koen sen enemmän niin, että seuraus pieleen menneestä vaihdosta on sen verran suuri, että turha yrittää ellei ole pakko. Helppohan työ tuo on, jos kaikki menee hyvin. Palkatulle asentajalle epäonnistuminen ei samalla tavalla näy riskinä, kun harvemmin joutuu vituiksi menemisen seuraamuksia (lämmitys sekoilee) kärsimään.
 
Antureissakin on eroa ja etenkin niiden kaapeleissa. Devin lämmityskaapelin mukana tuli anturi ja Heatitin termarin mukana oma. Molemmissa oli NTC mokkula samaa kokoluokkaa (~4x10mm) mutta Devin kaapeli oli hiukan jäykempää ja se meni sukkana sisään kuin toista sai rynkyttää ryppyputkeen vartin. Hankalaan kohteeseen voi sitten etsiä slimmimpää NTC päätäkin. Aliexpressistä saa senteillä kaapeleita sopivalla päällä ja haluamallaan NTC:llä, kaapelit noissa on sitten mitä sattuu tulemaan, joten YMMV.

Itse jätin kyllä 20v vanhat anturit vaihtamatta ja konffasin termariin vain oikean arvon. Vaihtaa sitten kun oikeasti hajoaa.
 
En kyllä ymmärrä miksi se anturi pitäis vaihtaa, jos sen vanhan saa toimimaan uuden termarin kanssa :confused: Ei nuo PTC/NTC vastukset nyt kuitenkaan erityisen vikaherkkiä ole.
No itseasiassa tuossa 15v sitten asen ettujen enston termareiden anturit ovat lähes säännönmukaisesti paskana, mutta suurin syy on se että mistä helvetistä sen tietää mikä anturi siellä on nyt?

Toki eihän sillä ammuta, ei se lämpö niin tarkka ole.
 
No itseasiassa tuossa 15v sitten asen ettujen enston termareiden anturit ovat lähes säännönmukaisesti paskana, mutta suurin syy on se että mistä helvetistä sen tietää mikä anturi siellä on nyt?

Toki eihän sillä ammuta, ei se lämpö niin tarkka ole.

Anturin kunnon voi selvittää kun mittaa sen resistanssin ja vertaa tulosta NTC/PTC vastustaulukkoihin.
 
Anturin kunnon voi selvittää kun mittaa sen resistanssin ja vertaa tulosta NTC/PTC vastustaulukkoihin.
Joo, tai ei.. Esim ne enston termareiden hajonneet anturit näytti liian pieniä lukemia, niin että se mitattu arvo olisi voinut mennä esim 5k anturista, mutta vaikka se olisikin täysin ehjä, niin miten esim 10k ja 12k erottaa toisistaan, kun sitä lämpötilaa siellä lattian sisällä ei kovin tarkasti voi tietää?

Jokatapauksessa, mä olen kyllä aina vaihtanut tuon anturin, toki kovin usein noita termareita ei tule vaihdettua ylipäätään, tai ne tehdään jonkun rempan yhteydessä kun paikat räjäytetään muutenkin, ja ne kaikki vanhat lentää roskiin, mukaan lukien ne putket joissa anturit on asuneet.
 
Joo, tai ei.. Esim ne enston termareiden hajonneet anturit näytti liian pieniä lukemia, niin että se mitattu arvo olisi voinut mennä esim 5k anturista, mutta vaikka se olisikin täysin ehjä, niin miten esim 10k ja 12k erottaa toisistaan, kun sitä lämpötilaa siellä lattian sisällä ei kovin tarkasti voi tietää?

Jokatapauksessa, mä olen kyllä aina vaihtanut tuon anturin, toki kovin usein noita termareita ei tule vaihdettua ylipäätään, tai ne tehdään jonkun rempan yhteydessä kun paikat räjäytetään muutenkin, ja ne kaikki vanhat lentää roskiin, mukaan lukien ne putket joissa anturit on asuneet.
No lähtökohtaisesti varmaan sen vanhan anturin tyyppi täytyy olla jo etukäteen tiedossa, jos meinaa pelkän uuden termarin hankkia. Edelleenkään en minä anturin vaihtamista ollut kieltämässä vaan ihmettelin, että se olisi muka joku erityinen pakko vaihtaa.

Sen anturin kyllä pystyy mittaamaan suht helposti. Lämmitys pois ja jonkun tunnin päästä mittaa lämpötilan lattian pinnasta, niin ihan varmaan riittävällä tarkkuudella tietää mihin taulukkoarvoon anturia pitää verrata vaikka anturi olisi lämmityksen vieressä. Lämmitettynäkin tietysti lämpötilaa vaihtamalla saa useampaa mittauspistettä aikaiseksi.
 
1000073335.jpg

Tossa on meidän themon eri lämmöt eri arvoilla, eli eiköhän sen pysty päättelemään.
 
No lähtökohtaisesti varmaan sen vanhan anturin tyyppi täytyy olla jo etukäteen tiedossa, jos meinaa pelkän uuden termarin hankkia. Edelleenkään en minä anturin vaihtamista ollut kieltämässä vaan ihmettelin, että se olisi muka joku erityinen pakko vaihtaa.

Sen anturin kyllä pystyy mittaamaan suht helposti. Lämmitys pois ja jonkun tunnin päästä mittaa lämpötilan lattian pinnasta, niin ihan varmaan riittävällä tarkkuudella tietää mihin taulukkoarvoon anturia pitää verrata vaikka anturi olisi lämmityksen vieressä. Lämmitettynäkin tietysti lämpötilaa vaihtamalla saa useampaa mittauspistettä aikaiseksi.
Pelkkää uutta termaria ei vaan pysty hankkia, vaan niissä tulee aina myös se anturi mukana.

Ihan perustuen noihin ongelmiin joita noiden lattia-antureiden kanssa on ollut, se anturin ottaa helposti jotain mystisiä lämmönsiirtymiä, joiden kanssa periaatteessa ihan oikeinkin asennettujen systeemien kanssa joutuu joskus säätämään. Toki jos on tieto että se anturi on "tuossa kohdassa" sen lämpötilan voi siitä kohdasta mitata, ja verrata sitä vastusarvoon, ja sen perusteella päätellä että mikä anturi siellä on, ja miksipä sitä ei kotiolossa voisi harrastusmielessä tehdä, ja käyttää sitä vanhaa anturia jos sattuu mätsäämään uuteen termariin..

Ammattilaista tuota tuskin saa tekemään, muuten kuin tapauksessa että se vanha anturi on jumissa siellä lattiassa, ja silloinkin siihen asennukseen ei saa tuon anturin toimivuuteen takuuta. Siinä anturin vaihtamattomuudessa säästää ehkä 30sekuntia, joka jo menee sen vanhan anturin mittaamiseen, ei ole mitenkään perusteltua olla vaihtamatta sitä.

Bonuksena, esim mun hyvin yleisellä asennustesterillä ei pysty mittaamaan lainkaan 2k-100kohmin välillä olevia vastuksia, pitäisi vielä kantaa tuota varten erikseen jotain yleismittaria mukana.

1000073335.jpg

Tossa on meidän themon eri lämmöt eri arvoilla, eli eiköhän sen pysty päättelemään.
Pystyy toki, eikä tuossa mitään valtavaa ongelmaa tule jos se nyt 5°C heittää se lämpötila. Ainakin jos se anturi on ehjä.
 
No jos vaihdetaan sanan hankkia tilalle asentaa, niin riittäiskö pilkunviilaus?
Joo, mutta sitten tulee kysymys että miksi? Jos sulla on kädessä se uusi juuri sille uudelle termostaatille tarkoitettu anturi, miksi lähtisit arpomaan sen vanhan anturin kanssa?
 
Joo, mutta sitten tulee kysymys että miksi? Jos sulla on kädessä se uusi juuri sille uudelle termostaatille tarkoitettu anturi, miksi lähtisit arpomaan sen vanhan anturin kanssa?
Mielestäni tähän vastasin jo ylemmässä viestissä. Jos vanha anturi toimii ja uuden vaihto "varmuuden vuoksi" menee pieleen, niin ainakin henk. koht. siinä kohtaa miettisin, että voiko vitutukseen kuolla. Ei ehjää kannata alkaa korjaamaan.
 
Mielestäni tähän vastasin jo ylemmässä viestissä. Jos vanha anturi toimii ja uuden vaihto "varmuuden vuoksi" menee pieleen, niin ainakin henk. koht. siinä kohtaa miettisin, että voiko vitutukseen kuolla. Ei ehjää kannata alkaa korjaamaan.
No mikäpä siinä jos sen vanhan anturin tosiaan tietää toimivaksi.. Toisaalta omia systeemejä harrastaessa voi tietysti palata asian äärelle helposti, jos homma menee pieleen.

Jos sinne ammattilaisen ottaa sitä termaria vaihtamaan, niin se anturi kyllä vaihtuu samalla, ellei se syystä tai toisesta onnistu. Jos siellä on anturilangat seinän sisällä vapaana, niin aika turha on koittaa sähkärin piikkiin koittaa saada seinää puretuksi, se on kuitenkin silloin virheellisesti toteutettu.

Yleensä jos sitä lattiaa ei voi anturoida ja termarikaan ei ole samassa tilassa sinne laitetaan pulssittava "termostaatti", joka pitää vaan lämmitystehon suunnilleen vakiona.
 
Täällä olisi useampikin ketju mihin tän voisi laittaa mutta kysytään täältä.

Mitä luokkaa on ollut rivari kolmion lämmityskustannukset kahdelta aikuiselta jos asunnossa on ilppi ? Haulla en tarkkaa vastausta löytänyt.. kyseessä siis Uudellamaalla sijaitseva yksikerroksinen kasari rt jossa pinta-ala n. 74m2. Jotain haarukkaa kun saisi budjetointiin.. Vanhat lukemat saa myyjältä ilman ilppiä se tulee heti oston jälkeen hankittavaksi.
 
Ilmeisesti lämmitysmuotona suorasähkö? Heitetään hatusta 10500kWh.
Juu se jäi mainitsematta.. eli suora sähkölämmitys kyseessä. Tämän takia budjetti hieman erilainen verrattuna kaukolämpöön ja myös ilppi lämmityskäyttöön ostoslistan kärjessä.
 
2005 OKT Pirkanmaalla, 2 kerrosta, n. 150 m2 lattiapinta-alaa. Suorasähkö-lattialämmitys korvattu 2 ILP:llä.

2 x ILP vienyt edellisen 24kk aikana n. 8600 kWh eli 4300 kWh/v (sis kesäajan jäähdytyksen)

Lisäksi saunaosaston suorasähkö-lattialämmitys haukannut n. 2400kWh eli 1200 kWh/v

IV-koneen suorasähkö-jälkilämmityspatteri haukkaa vielä arviota päälle n. 500 kWh/v.

Kaikkiaan n. 6000 kWh/v tilojen lämmitykseen.

Eiköhän puolet pienemmässä, mutta vanhemmassa kämpässä Uudellamaalla pitäisi päästä n. 4000 kWh kieppeille, jos ILP päälämmitysmuoto?
 
Isovanhempien talossa vesikiertoinen patterijärjestelmä + puukattila. Jostain syystä lämminvesi ei lähde kiertämään pattereihin/käyttöveteen. Olen ilmannut patterit, ei ollut ilmaa (toki viileää vettä pattereissa).

Joku firma oli paikalla käynyt ja tarjonnut 18k€ hintaista vilp järjestelmää tilalle. Ei muuten ollut tutkinut miksi vesi ei kierrä .Ongelmana vaan, että asukkailla ikää +90.v ., niin ei ole järkeä investoida noin paljoa.

Heiltä löytyy ilp, joten mietin olisiko fiksuin vaihtaa sähköpattereihin tai ostaa vaikka toinen Ilp kaveriksi, kun talo sen muotoinen että nykyinen ei lämmitä kaikkialle. Valitettavasti ehkä montaa vuotta ei heille tarvitse enää lämmitystä olla, joten isompi remontti voisi jäädä seuraaville.

Uusi puukattilakin voisi olla, mutta vanhakin lämpeni välillä "räjähdys" vaaraan asti kun eivät muistaneet oliko puita lisätty vai ei ja lisää laittoivat silti 🫣
 
Isovanhempien talossa vesikiertoinen patterijärjestelmä + puukattila. Jostain syystä lämminvesi ei lähde kiertämään pattereihin/käyttöveteen. Olen ilmannut patterit, ei ollut ilmaa (toki viileää vettä pattereissa).

Joku firma oli paikalla käynyt ja tarjonnut 18k€ hintaista vilp järjestelmää tilalle. Ei muuten ollut tutkinut miksi vesi ei kierrä .Ongelmana vaan, että asukkailla ikää +90.v ., niin ei ole järkeä investoida noin paljoa.

Heiltä löytyy ilp, joten mietin olisiko fiksuin vaihtaa sähköpattereihin tai ostaa vaikka toinen Ilp kaveriksi, kun talo sen muotoinen että nykyinen ei lämmitä kaikkialle. Valitettavasti ehkä montaa vuotta ei heille tarvitse enää lämmitystä olla, joten isompi remontti voisi jäädä seuraaville.

Uusi puukattilakin voisi olla, mutta vanhakin lämpeni välillä "räjähdys" vaaraan asti kun eivät muistaneet oliko puita lisätty vai ei ja lisää laittoivat silti 🫣
Hanki sinne joku muu kuin "kotisun" tyyppinen putkifirma paikalle...
Voi päästä ihan parin satasen kiertovesipumpulla tms. Uskoisin että siellä sähkövastukset on jo valmiina niin ei sinne hyödytä alkaa sähköpattereita laitteleen...
 
Hanki sinne joku muu kuin "kotisun" tyyppinen putkifirma paikalle...
Voi päästä ihan parin satasen kiertovesipumpulla tms. Uskoisin että siellä sähkövastukset on jo valmiina niin ei sinne hyödytä alkaa sähköpattereita laitteleen...
Tarjouksen oli tehnyt ihan paikallinen putkifirma, hinta avain posketon. Muuta eivät olleet siis tehneet kun uutta järjestelmää ehdottaneet tilalle, rahaa heille...

No minun eilinen pattereiden ilmaus/shuntin käsipelillä pyörittely toikin tulosta ja tänään patterit oli lämmenneet 👍 ajatella jos firma olisi kehdannut nuo ensin edes kokeilla.
 
Tarjouksen oli tehnyt ihan paikallinen putkifirma, hinta avain posketon. Muuta eivät olleet siis tehneet kun uutta järjestelmää ehdottaneet tilalle, rahaa heille...

No minun eilinen pattereiden ilmaus/shuntin käsipelillä pyörittely toikin tulosta ja tänään patterit oli lämmenneet 👍 ajatella jos firma olisi kehdannut nuo ensin edes kokeilla.
Kyllä siinä on tilauksessa tai firmassa on silti jotain vikaa jos ainoa ratkaisu kylmään kämppään on laittaa uusi vilp...
 
Minun eilinen pattereiden ilmaus/shuntin käsipelillä pyörittely toikin tulosta ja tänään patterit oli lämmenneet 👍 ajatella jos firma olisi kehdannut nuo ensin edes kokeilla.
Hyvä!
Onko siis puukattila ja varaaja jossa lisäksi sähkövastuksia?

Yli 90v vanhemmille liian työläs tai mahdoton lämmittää pelkällä polttopuulla?

Toinen ilp voisi olla ainakin ihan fiksu investointi?

Edit:
Tänne tuli OSO 300L käyttövesivaraaja, joka oli muistaakseni 750€. Tuo siis viime syksynä. Myös Daikin Perfera 40N ilp tuli (2440€). Tuo siis vanhan Panasonicin rinnalle. Myös käyttövesiputket tuli uudet. Ne kuparilla ja hinta oli 3000€. Talo vm1981 ja 155m2 kokonaisneliöt.
 
Etherma Coloriin tullut yöllä joku bugi. Herjas sovelluksen mukaan ylilämpöä ja harvemmin tuo lattia on ns. lämmin ja nyt tuntui selkeästi. Oli jostain syystä mennyt asetuspisteeksi 25 astetta eikä antanut muuttaa sitä mihinkään ja näytössä oli lämmityskuvakkeen kohdalla nuoli alaspäin. Kävin laitteen asetukset läpi ja tuon jälkeen sai taas asettaa lämpötilan. Mikälie?
 
Polttipuilla mennään 50-luvulla tehty talo jossa kaikki tulisijat alkuperäisiä 6kpl. Sähköpattereita avustamassa noin 2000w edestä. Erikoisuutena klapivarasto josta hissi suoraan ylös keittiöön. 2kpl 60cm varastolaatikkoa menee juuri millileen hissiin.

Jonkin veran myös hakelaitteta tullut käytettyä toiseen perintö torppaani tee-se-itse mallia missä 40m3 varasto tankopurkaimilla. Tilattu myös tp-stokerilta mittatilaus palopää högfors 20/21 kattilaan. Liikkuva-arinainen ja automaattinen tuhkanpoisto mahdollisuus eli joku 1kk menee ilman isompaa nuohousta.
IMG_20250920_111950.jpgIMG_20251122_210315.jpgIMG_20250918_115916.jpg
 
Polttipuilla mennään 50-luvulla tehty talo jossa kaikki tulisijat alkuperäisiä 6kpl. Sähköpattereita avustamassa noin 2000w edestä. Erikoisuutena klapivarasto josta hissi suoraan ylös keittiöön. 2kpl 60cm varastolaatikkoa menee juuri millileen hissiin.

Patterit kuulostaa niin vähältä että voiko isäntäväki olla talven kovilla pakkasilla matkoilla ollenkaan? :)
 
Noh remppa vaiheessa vielä suurin osa huoneista pidän vain keittiössä yhtä 1000w patteria ja makuuhuoneessa 500w. Eteisessä toinen 500w. ovet kiinni niin pysyy lämmöt näissä huoneissa vaikka ei lämmittäisi niin +21. Kai tarvitsee hommata jossain vaiheessa ilmalämpöpumppu tulevaan olohuoneeseen. Vessaan sähköinen lattialämmitys eli tulee kyllä vielä nousemaan wattimäärät, mutta riittää nyt tähän kahden huoneen ratkaisuun tämä. Talossa neliöitä jonkun verran kun laskin kellari 75m2, asuinkerros sama ja yläkerta 75m2, mutta siellä puolet kylmää ullakkoa. Kellari pysyy plussalla vaikka siellä ei mitään lämmitystä kuin puusauna. Putket ei jäädy vaikka eristeitä ei siellä ole.
 
Makuuhuoneissa on jokaisessa 2x 400w patterit, jotka on sarjaan kytketty. Jokaisen huoneen patterit on oman 10A sulakkeen takana. Kannattaako noihin hommata 1- vai 2-kanavainen 16A Shelly ohjaamaan ja mittaamaan noita? 2-kavavaisella noita sais kai ohjattua molempia erikseen ja yhdessä.
 
Makuuhuoneissa on jokaisessa 2x 400w patterit, jotka on sarjaan kytketty. Jokaisen huoneen patterit on oman 10A sulakkeen takana. Kannattaako noihin hommata 1- vai 2-kanavainen 16A Shelly ohjaamaan ja mittaamaan noita? 2-kavavaisella noita sais kai ohjattua molempia erikseen ja yhdessä.
Onko siellä nyt kaksi erillistä patteria, vai onko toinen orjapatteri?
 
Täällä olisi useampikin ketju mihin tän voisi laittaa mutta kysytään täältä.

Mitä luokkaa on ollut rivari kolmion lämmityskustannukset kahdelta aikuiselta jos asunnossa on ilppi ? Haulla en tarkkaa vastausta löytänyt.. kyseessä siis Uudellamaalla sijaitseva yksikerroksinen kasari rt jossa pinta-ala n. 74m2. Jotain haarukkaa kun saisi budjetointiin.. Vanhat lukemat saa myyjältä ilman ilppiä se tulee heti oston jälkeen hankittavaksi.

Meillä 77m2 rivari kolmio uudellamaalla. Rakennettu 91 vuonna. Aikalailla tasan 10 000 kwh sähkönkulutus vuodessa. Käydään saunassa 4-5 kertaa viikossa. Aika pitkälti pelkällä ilpillä pärjää. Kovemmilla pakkasilla 1-2 patteria hetkeksi päälle.

Ilppikin jo 16v vanha mitsu. Ei ole raskinut päivittää vaikka itse näitä asentelenkin 😂
 
Onko siellä nyt kaksi erillistä patteria, vai onko toinen orjapatteri?

Mitä tarkoittaa orjapatteri? 2 patteria on joista toinen ei edes toimi. Eilen nopeasti vilkaisin, että tuleeko noille molemmille omat piuhat ja piuha siis tulee keskukselta lähimmälle patterille, josta lähtee toiselle patterille seinän sisässä. Se jolle piuha keskuksesta tulee ei toimi, mutta sen perässä oleva toimii.

Taitaa olla niin, että turhaa noilla mitään 2-kanavaista shellyä miettii, 1 kappale 1PM ja se riittänee.
 
Mitä tarkoittaa orjapatteri? 2 patteria on joista toinen ei edes toimi. Eilen nopeasti vilkaisin, että tuleeko noille molemmille omat piuhat ja piuha siis tulee keskukselta lähimmälle patterille, josta lähtee toiselle patterille seinän sisässä. Se jolle piuha keskuksesta tulee ei toimi, mutta sen perässä oleva toimii.

Taitaa olla niin, että turhaa noilla mitään 2-kanavaista shellyä miettii, 1 kappale 1PM ja se riittänee.
Siis aika usein jos samassa huoneessa on kaksi patteria, ne kytketään master-slave pariksi, niin että se slave patteri saa sähkön master patterilta, jolloin kummatkin patterit toimivat saman termarin ohjaamana.
 
Siis aika usein jos samassa huoneessa on kaksi patteria, ne kytketään master-slave pariksi, niin että se slave patteri saa sähkön master patterilta, jolloin kummatkin patterit toimivat saman termarin ohjaamana.
Tai sitten vaan ensimmäisen patterin kytkentäboksista haaroitettu sähköt toiseen. Meillä jokainen patteri toimii oman termostaatin voimin ja kytketty juuri noin.
 
Meillä 77m2 rivari kolmio uudellamaalla. Rakennettu 91 vuonna. Aikalailla tasan 10 000 kwh sähkönkulutus vuodessa. Käydään saunassa 4-5 kertaa viikossa. Aika pitkälti pelkällä ilpillä pärjää. Kovemmilla pakkasilla 1-2 patteria hetkeksi päälle.

Ilppikin jo 16v vanha mitsu. Ei ole raskinut päivittää vaikka itse näitä asentelenkin 😂
Näin yleisenä vertailuna, meillä 2018 rakennettu rivari kolmio 64 neliötä ja tämä ensimmäinen vuosi tulee olemaan noin 8500-9000kWh, Nilan EC9 hoitaa käyttöveden ja asunnon lämmityksen + viilennyksen kesän helteillä.

Toinen vuosi tulee olemaan sitten tulevaisuudessa huomattavasti pienempi, kun oli edellisen asukkaan toimesta Nilanin asetukset aivan sekaisin ja tämän vuoden ensimmäisen kuukauden sähkönkulutus oli +1000kWh. Asetukset kohdilleen, niin nyt pienemmillään on mennyt jotain 550kWh/kk.
 
Makuuhuoneissa on jokaisessa 2x 400w patterit, jotka on sarjaan kytketty. Jokaisen huoneen patterit on oman 10A sulakkeen takana. Kannattaako noihin hommata 1- vai 2-kanavainen 16A Shelly ohjaamaan ja mittaamaan noita? 2-kavavaisella noita sais kai ohjattua molempia erikseen ja yhdessä.
Nuo voitu laittaa myös 5x1,5 vedolla ensimmäiselle pattereille ja seuraavalle viedään toinen vaihe ja kolmannelle kolmas vaihe. Eli esim 3 huoneen patterit on vedetty 3-vaihe kytkennällä taululta ja eroteltu matkan varrella sopiviin tehoryppäisiin. Sarjaan kytkettyjä tuskin löytyy yhdestäkään vedosta.
 
Nuo voitu laittaa myös 5x1,5 vedolla ensimmäiselle pattereille ja seuraavalle viedään toinen vaihe ja kolmannelle kolmas vaihe. Eli esim 3 huoneen patterit on vedetty 3-vaihe kytkennällä taululta
Tätä olin tulossa kertomaan. Minulla on kotona vastaava järjestely ja maallikkojärjellä pidän jopa todennäköisenä että kysyjälläkin on näin. Olisi puupäistä tunkea koko setti väkisin samaan ketjuun yhden varokkeen ja yhden vaiheen taakse. Tässähän päästään yhtä lailla yhdellä kaapelivedolla ja saadaan useita etuja.
 
Onko ihmisillä kokemusta wifi lämpöpatteriratkaisuista? Olen porojektina remontoida rintamamiestalo, joka on toisella paikakunnalla. Siellä on nyt 80-luvun lopulla hommatut läpivirtauspatterit, joiden termostaatit tuntuvat toimivan vähän miten sattuu. Lämpöpatterit on siis tarkoitus uusia. Myös ilmalämpöpumput on tulossa, kunhan saan tarpeeksi valmista seinäpintaa, joihin ne asennetaan.

Tarkoituksena olisi saada ilmalämpöpumppuja tukevat lämpöpatterit ikkunoiden alle, joita olisi mahdollista säätää etänä. Valikoimaa on melko paljon, ja arvosteluita todella vähän. Älykäs Purmo näyttää maksavat noin 3-4 kertaa enemmän kuin älykäs Adex - toki Purmo on öljytäytteinen ja Adex läpivirtaus, mutta onko sillä nyt niin väliä?

Optimaalisinta olisi, jos termostaatin voisi asentaa jonnekin talon keskelle, ja kaikki lämpöpatterit säätyisivät sen pattereista irrallaan olevan termostaatin mukaan.
 
Täällä on Purmon etäohjattavat patterit, mutta ilpin tultua taloon myin ensimmäisenä sen wifi ohjauspanelin pois eli etätoiminto on pois pelistä. Pattereiden käyttö ilpin tultua on käytännössä pyöreä nolla, oon jopa miettiny noiden myymistä. Ovat siis ehkä yhden tai maks kaks talvea olleet käytössä. Mitään hyötyä ei ilpin kanssa ole noista etäohjattavista pattereista joten en ite ainakaan varta vasten suosittele ostamaan. Hyvät patterit nuo toki on ja kaikenlaisia ominaisuuksia löytyy ihan riittävästi, ei vaan löydy käyttöä. Suosittelen mielummin ostamaan halvimmat mahdolliset katseen kestävät patterit ilman mitään ylimääräistä älyä. Käyttöhän on hyvin yksinkertaista, kun säätää vaan patterien termarit vaikka 3-4c alle ilpin pyynnin, siinä vaiheessa, kun pumpuissa loppuu hönkä niin patterit takaa kuitenkin asuttavan lämpötilan, ei tartte mitään turhia termari virityksiä keskelle taloa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: AIF
Onko ihmisillä kokemusta wifi lämpöpatteriratkaisuista? Olen porojektina remontoida rintamamiestalo, joka on toisella paikakunnalla. Siellä on nyt 80-luvun lopulla hommatut läpivirtauspatterit, joiden termostaatit tuntuvat toimivan vähän miten sattuu. Lämpöpatterit on siis tarkoitus uusia. Myös ilmalämpöpumput on tulossa, kunhan saan tarpeeksi valmista seinäpintaa, joihin ne asennetaan.

Tarkoituksena olisi saada ilmalämpöpumppuja tukevat lämpöpatterit ikkunoiden alle, joita olisi mahdollista säätää etänä. Valikoimaa on melko paljon, ja arvosteluita todella vähän. Älykäs Purmo näyttää maksavat noin 3-4 kertaa enemmän kuin älykäs Adex - toki Purmo on öljytäytteinen ja Adex läpivirtaus, mutta onko sillä nyt niin väliä?

Optimaalisinta olisi, jos termostaatin voisi asentaa jonnekin talon keskelle, ja kaikki lämpöpatterit säätyisivät sen pattereista irrallaan olevan termostaatin mukaan.

Jos kysymyksessä on jotkut 600W patterit niin itse laitattaisin töpselit pattereiden sivuun ja niihin vaikka 10€/kpl maksavat TP-LINK TAPO WLAN-pistorasiat P110 energiamittauksella. Samaan syssyyn tilaan lämpötila/kosteus-anturi T310 (10€), jotka sitten napsauttavat patterit päälle asetetussa lämpötilassa. Lämpötila-anturit tarvitsevat hubin (H100 20€) ja samaan hubiin kannattaa liittää myös muutama vuotoanturi (T300 10€). Tietty sitten voi lisätä kameraa, lamppua yms. Kannattaa katsoa hintoja mistä tilaa. Näissä on helposti 50% eroja hinnoissa.

En missään olosuhteissa maksaisi mistään "älypattereita" vaikka voittaisin lotossa :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Jos kysymyksessä on jotkut 600W patterit niin itse laitattaisin töpselit pattereiden sivuun ja niihin vaikka 10€/kpl maksavat TP-LINK TAPO WLAN-pistorasiat P110 energiamittauksella. Samaan syssyyn tilaan lämpötila/kosteus-anturi T310 (10€), jotka sitten napsauttavat patterit päälle asetetussa lämpötilassa. Lämpötila-anturit tarvitsevat hubin (H100 20€) ja samaan hubiin kannattaa liittää myös muutama vuotoanturi (T300 10€). Tietty sitten voi lisätä kameraa, lamppua yms. Kannattaa katsoa hintoja mistä tilaa. Näissä on helposti 50% eroja hinnoissa.

En missään olosuhteissa maksaisi mistään "älypattereita" vaikka voittaisin lotossa :rolleyes:

Toki arvostan periaatteen miehiä mutta täytyy myöntää että jos tuo 10 miljoonaa itselle napsahtaisi ja tarvisi pattereita uusia en ehkä jaksaisi alkaa tuolla tarkkuudella niitä katsomaan vaan luultavasti ottaisin mitä remontin yhteydessä suositeltaisiin ellen peräti vaihtaisi asuntoa uuteen missä lämmitys olisi jo valmiiksi tehtynä ja myisi vanhaa pois...
 
Onkos kellään kokemuksia seinälle asennettavista lämpöpuhaltimista?

Wc tilaan pitäisi sellasta ehkä miettiä.. nyt tilanne sellainen, että siellä kun on vesipumput, säiliöt, lämminvesivaraaja, pyykinpesukone yms kaikki..
Se alkuperäinen lämpöpatteri seinällä on siellä hieman huonossa paikassa, ulkopuolen seinällä. On seinän ja pyykinpesukoneen välissä osittain, etenkin se termostaatti. Ei osaa pitää oikeassa lämpötilassa kunnolla, etenkään yli -10 pakkasilla. Saa säätää melkein 30 asteeseen, että pysyy huone 18 asteessa.
1765701308352.png


Pyykinpesukonetta ei voi muualle siirtää, ja patteria ei voi siirtää keskemmälle, koska siihen on tulossa vedensuodatus laitteisto seinälle. Vastapuolen seinällä olisi tilaa lämpöpuhaltimelle ylhäällä. Sen takia sellaista miettinyt..
Joku tämän tyylinen? Toki pitäisi osata sähkökatkon jälkeen käynnistää ittensä uusiksi..
 
Viimeksi muokattu:
Jos kysymyksessä on jotkut 600W patterit niin itse laitattaisin töpselit pattereiden sivuun ja niihin vaikka 10€/kpl maksavat TP-LINK TAPO WLAN-pistorasiat P110 energiamittauksella. Samaan syssyyn tilaan lämpötila/kosteus-anturi T310 (10€), jotka sitten napsauttavat patterit päälle asetetussa lämpötilassa. Lämpötila-anturit tarvitsevat hubin (H100 20€) ja samaan hubiin kannattaa liittää myös muutama vuotoanturi (T300 10€). Tietty sitten voi lisätä kameraa, lamppua yms. Kannattaa katsoa hintoja mistä tilaa. Näissä on helposti 50% eroja hinnoissa.

En missään olosuhteissa maksaisi mistään "älypattereita" vaikka voittaisin lotossa :rolleyes:
No ei Purmon älypatterit nyt niin kalliita sentään olleet, ite maksoin rapiat tonnin ohjausyksikön kanssa. Sain tuosta ohjausyksiköstä vielä pari satasta myymällä eli pattereille jäi hintaa luokkaa tonni. Sähköpattereissa on termostaatti jonka avulla patteri naksahtaa tarvittaessa päälle, termostaatti on useimmiten säädettävissä 0,5-1c tarkkuudella. Pumpulla voidaan yrittää pitää talo vaikka +20c läpi vuoden ja hätävarana asettaa sähköpattereiden termostaatti +16c, tällä tavalla eivät naksu koskaan päälle, jos pumput on oikein mitoitettu. Jos muutaman päivän vuodessa joutuukin avittaan sähköpattereilla niin sillä ei sähkönkulutuksen kannalta ole mitään merkitystä.
 
No ei Purmon älypatterit nyt niin kalliita sentään olleet, ite maksoin rapiat tonnin ohjausyksikön kanssa. Sain tuosta ohjausyksiköstä vielä pari satasta myymällä eli pattereille jäi hintaa luokkaa tonni. Sähköpattereissa on termostaatti jonka avulla patteri naksahtaa tarvittaessa päälle, termostaatti on useimmiten säädettävissä 0,5-1c tarkkuudella. Pumpulla voidaan yrittää pitää talo vaikka +20c läpi vuoden ja hätävarana asettaa sähköpattereiden termostaatti +16c, tällä tavalla eivät naksu koskaan päälle, jos pumput on oikein mitoitettu. Jos muutaman päivän vuodessa joutuukin avittaan sähköpattereilla niin sillä ei sähkönkulutuksen kannalta ole mitään merkitystä.
Tonnilla saa aika monta patteria ilman älyä. Purmo voi olla toki joskus järkevä hankinta vesikiertoisessa järjestelmässä, jossa mekaanisella rakenteella on merkitystä. Mitään Purmon älyohjausta en ehkä huolisi taas yhdeksi erilliseksi appiksi.

Tuosta voi katsella montako saisit samalla tonnilla. Nyt varsinkin hyvä hankkia kun saa vielä satkun alea jokaisesta viidestä sadasta. Ainakin ulkonäkö voittaa 5-0 Purmon tekeleet: Adax Neo Basic lämpöpaneeli NP04KDT (valkoinen)
 
Tonnilla saa aika monta patteria ilman älyä. Purmo voi olla toki joskus järkevä hankinta vesikiertoisessa järjestelmässä, jossa mekaanisella rakenteella on merkitystä. Mitään Purmon älyohjausta en ehkä huolisi taas yhdeksi erilliseksi appiksi.

Tuosta voi katsella montako saisit samalla tonnilla. Nyt varsinkin hyvä hankkia kun saa vielä satkun alea jokaisesta viidestä sadasta. Ainakin ulkonäkö voittaa 5-0 Purmon tekeleet: Adax Neo Basic lämpöpaneeli NP04KDT (valkoinen)
Myös Adaxin Wifi-versio on yksi vaihtoehto. Kun katsoo että ostaa oikeaa lajia, on myös HA:n lokaali integraatio mahdollinen, ja vältytään ylimääräiseltä pieruappsilta. Ihan äkkiä en lähtisi remppaamisvaiheessa edellä mainittua pistorasiaratkaisua ostamaan.

Toki Adaxit voi myös laiskana asentaa tilapäisesti(yeah right) pistorasiakäyttöön eikä tällöin tarvita edes sitä älypistorasiaa tai älysyylää.
 
Myös Adaxin Wifi-versio on yksi vaihtoehto. Kun katsoo että ostaa oikeaa lajia, on myös HA:n lokaali integraatio mahdollinen, ja vältytään ylimääräiseltä pieruappsilta. Ihan äkkiä en lähtisi remppaamisvaiheessa edellä mainittua pistorasiaratkaisua ostamaan.

Toki Adaxit voi myös laiskana asentaa tilapäisesti(yeah right) pistorasiakäyttöön eikä tällöin tarvita edes sitä älypistorasiaa tai älysyylää.
Just remppaamisvaiheessa niitä pistorasioita laitetaan/uusitaan rintamiestaloon. Jos ei halua pistorasian kautta ajaa patteria niin voihan sen tehdä miten lystää. Mutta millään Purmon appsilla sitä ei kannata tehdä :whistling:
 
Jos kysymyksessä on jotkut 600W patterit niin itse laitattaisin töpselit pattereiden sivuun ja niihin vaikka 10€/kpl maksavat TP-LINK TAPO WLAN-pistorasiat P110 energiamittauksella. Samaan syssyyn tilaan lämpötila/kosteus-anturi T310 (10€), jotka sitten napsauttavat patterit päälle asetetussa lämpötilassa. Lämpötila-anturit tarvitsevat hubin (H100 20€) ja samaan hubiin kannattaa liittää myös muutama vuotoanturi (T300 10€). Tietty sitten voi lisätä kameraa, lamppua yms. Kannattaa katsoa hintoja mistä tilaa. Näissä on helposti 50% eroja hinnoissa.

En missään olosuhteissa maksaisi mistään "älypattereita" vaikka voittaisin lotossa :rolleyes:

En suosittele noita Tapo-laitteita ainakaan valmistajan omalla softalla. Meillä toi h200-hubi on tippunut kuukauden välein netistä, eikä löydä enää signaalia itsestään. Nopeasti katsoin ohjeita, niin neuvottiin resetoimaan. Kas, resetointi poistaa kaikkien sensorien tiedot, nimet, automaatiot ja muut.

Sensoreiden asennus on toteutettu typerästi, eli niiden pitää olla asennusvaiheessa lähellä hubia, pelkkä wifin tai hubin kattavuusalue ei kelpaa. Lisäksi pitää avata paristokotelo pinnillä ja resetointi/uudelleenliittäminen löytyy vasta sieltä.

Jos käytät Tapon softia niin kaikki on pilvipalvelussa, joka sekin kaatuu pari kertaa vuodessa. Mitään varmuuskopiointeja ei ole kuitenkaan tarjolla edes noille liitetyille sensoreille.

Perusautomaatiot toimii esim. lämpötilan kynnysrajan ylittyessä tai alittuessa. Mikäli jostain syystä rajan ylitys ei rekisteröidy, ei automaatio käynnisty. Tähän tarvitaan lisää ehtoja tai useampia lämpörajoja varmuudeksi. Meillä on eri huoneissa eri lämpötilarajat ja vielä yöaikaan omansa. Kaiken konfigurointi kännykällä on tuskallisen hidasta ja turhauttavaa.

Laitteita ei voi fiksusti jakaa useammalle käyttäjille, sillä jako on toteutettu vajaavaisena, eli kaikki ominaisuudet ei toimi.

Plussana halpa hinta ja perusosien saatavuus. Miinuksena aiemman lisäksi se ettei perusosia kummempaa ole olemassa tai ainakaan hyvin saatavilla.

Suosittelen pysymään erossa koko Tapo-järjestelmästä, mikäli kaipaa helppoutta ja luotettavuutta. Laitoin nyt hubin vastentahtoisesti ethernet-kaapelin päähän ja mietin Home assistantin asennusta. Tohon h200-hubiin ei valitettavasti taida saada custom-firmwarea.
 
Ei ole kokemusta TP-LINKin vehkeistä kuin kameroiden ja kauko-ohjattavien pistorasioiden osalta, joita ei tarvitse kumpiakaan laittaa pilveen ja ovat toimineet kiitettävästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 160
Viestejä
5 046 976
Jäsenet
80 820
Uusin jäsen
Olliriik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom