- Liittynyt
- 03.01.2018
- Viestejä
- 453
Ruiskupumppu ei tee tarpeeksi painetta, että suuttimet avautuisi. Onko kokeiltu lämmittää pumppua?
Edelleen tästä videosta, pakoputkesta ei tule mitään, kone ei saa polttoainetta, tai sitten siellä ei ole yhtään puristuspaineita että edes yrittää syttyä.Tuossa ääninäytettä, saman kuuloinen nyttenkin oli.
Testaat käynnistyykö starttipilotilla ja jos lähtee ni eihän se saa sitte polttoainettaNoniin, tänään tehty seuraavanlaisia toimenpiteitä massikalle..
- Tankki tyhjennetty ja puhdistettu.
- Asennettu uusi polttoainehana (vanhassa ei ollut edes sihtiä).
- Letkuja uusittu
- Uusi syöttöpumppu laitettu
- Vaihdettu polttoainesuodattimet
- Uusi thermostart laitettu.
Ilmasin tämän ohjeiden mukaan, ja polttoainetta oikein suihkusi jakajapumpulta ennen kiristystä. Nyt olen kokeillut startilla pyörittää tätä (yksi suutin hieman auki, ja nyt kokeillut toinenkin suutin hieman auki). Polttoainetta sieltä valuttaa, mutta ei edelleenkään starttaa.
Olen apuvirran kanssa koittanut myös, akku näyttää tällä hetkellä 12,45V.
Startatessa öljynpainemittari pompahtaa punaiselle, toki en varmaksi sano toimiiko kunnolla. Ihan kuin jotain kolinaa kuuluisi välillä kun starttia pyörittää? Kohta kymmenes kerta jo menossa kun koittaa startata, että kokeiltu on..
Niin, mahtaako tuossa "videossa" olla vain ääni ja kuva on ihan vaan still-kuva? Ainakin näin kännykän ruudulta tarkasteltuna...Edelleen tästä videosta, pakoputkesta ei tule mitään, kone ei saa polttoainetta, tai sitten siellä ei ole yhtään puristuspaineita että edes yrittää syttyä.
Syöttöpumppu ja Puristuspaineet tarkistukseen
Mikähän mahtaa olla autossa vika?
2009, Ford Focus MK2.5 1.8TDCi.
Ajoittain toimii todella hyvin, ajoittain heittää ajossa "engine malfunction" ilmoituksen mittaristoon ja päälle tulee nilkutusmoodi. Vikakoodeja nyt useamman kerran kokemuksella on yleensä 2kpl, joko:
U2023-E0 ja P1201-61 tai U2023-E0 ja P1203-61
Koodit näyttävän tarkoittavan:
U2023-E0 Fault Received From External Node
P1201-61 Cylinder 1 Injector Circuit Open
P1203-61 Cylinder 3 Injector Circuit Open
Onko kyseessä mystinen sähkövika, kun tuossa yleensä heittää myös esp pois, ja joskus ennen engine malfuncionia esim. lähtee vakionopeudensäädin pois päältä tai saattaa tuntua pari nykäystä ajossa? Vai kenties nuo kaksi suutinta huonoja. Nuo suuttimen vikakoodit eivät tule koskaan kerralla molemmat.
Auton historiaa:
- Autossa on mittariston juotokset korjattu vastikään kun tuntui että monella on ollut vastaavia oireita ja kylmäjuotokset ovat menneet mittaristosta. 3kpl oli murtunut, ja kaikki korjattiin ja piirilevy puhdistettiin. -> ei vaikutusta
- Perushuollot tehty ja kaikki ajallaan, polttoainesuodatin keväällä vaihdettu, samoin öljyt jne.
- Kun auto toimii, toimii tosi hyvin. Saattaa olla vaikka 500km ettei tee tuota kertaakaan, ja sitten saattaa olla että tekee ns. koko ajan.
- Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner putsausaine ajettu tankillisella läpi, ei vaikutusta
- Kytkin/vauhtipyörä on vuoden vanha, alkuperäisosa
- Ei syö nesteitä, vetää hyvin kun ei ole engine malfunction päällä
- Käynnissä ollessa on koitettu mm. johtoja heilutella suuttimilta mutten saanut aikaan tökkimisiä tai ilmiselviä katkoksia
- Vika lähtee pois jos auto on hetken pois päältä. Jos auton käynnistää heti uudestaan kun on tämä engine malfunction ilmennyt, se uusiutuu välittömästi.
Tässä on nyt muutama kuukausi ihmetelty ja alkaa olla takki tyhjä. Suuttimet maksavat 500e/kpl ja jos noita alkaa arvalla vaihdella tulee nopeasti kannattavuus vastaan auton arvon suhteen. Onko kellään vastaavaa kokemusta vastaavanlaisen tekniikan fordista?
Kuvat Forscan litellä, forscannilla läppärin kautta antaa samoja, samoin torquella.
Noniin suuttimet tuli latviasta tosi nopeasti kun perjantaina tilattu ja tänään kotiovella. Siemens VDO Continentalit tuli, minkä pitäisi olla ns. uusi versio noista vanhoista. En kalvannut tiivistepintoja, mutta putsasin kissan rikkinäisestä lelusta saadulla kepillä, teipatulla vanulapulla ja pienellä määrällä ipaa nuo tiivistepinnat puhtaaksi + paineilmalla roskia pois. Ja sitten pakollinen kommervenkki: fordin dieselin ilmaus on aina helvetillistä ja se piti tehdä 3 kertaa ennenkuin auto pysyi käynnissä.Sen verran usein alkoi nyt auto herjailla että lähti suoraan 2 suutinta tilaukseen. Jos sieltä löytyi ongelma, pitänee uusia nuo 2 muutakin sitten lähiaikoina.
Kävin irrottaa vanhat suuttimet. 1 sylinterin irtosi hyvin, 3 sylinterin oli jumissa. Irtosi kyllä hitaalla suostuttelulla. Aika kehnon näköisiä nuo kyllä on. Ainoa ongelma mikä tuli: Ylivuotoletkun 3.s sylinterin liitos ei kestänyt irroitusta. Eiku selvittämään mistä noita saa.
Tilauksessa uudet. Kiitos kokemuksista (Uudet alkuperäiset siemensit latviasta, 561e 2kpl posteineen).
Hyvä huomioNiin, mahtaako tuossa "videossa" olla vain ääni ja kuva on ihan vaan still-kuva? Ainakin näin kännykän ruudulta tarkasteltuna...
Juu, siinähän oli pelkästää kuva liitetty äänitiedoston mukaan. Nyt aamulla oli akku täyteen ladattu, ja kokeilin sillä + pienellä apuakulla käynnistää tätä (ja muutamaa pikku keinoa). Savua kyllä tuli, mutta tuntuu kuin ei saisi tarpeeksi virtaa että jaksaisi pyörittää, jos siellä on painetta?Niin, mahtaako tuossa "videossa" olla vain ääni ja kuva on ihan vaan still-kuva? Ainakin näin kännykän ruudulta tarkasteltuna...
Vähän tuntuu siltä että savua tulee liian vähän, alussa kun tuli enemmän se jopa vähän lupas mutta sitten loppui lupaaminen, eli syöttöpumppuJuu, siinähän oli pelkästää kuva liitetty äänitiedoston mukaan. Nyt aamulla oli akku täyteen ladattu, ja kokeilin sillä + pienellä apuakulla käynnistää tätä (ja muutamaa pikku keinoa). Savua kyllä tuli, mutta tuntuu kuin ei saisi tarpeeksi virtaa että jaksaisi pyörittää, jos siellä on painetta?
Videolla näkyy / kuuluu jotenkin.
on kyllä vmäisessä kohin tuo akku, mutta onnistuu vaihto sentää.
Edellinen omistaja laittanut pienen 70ah auton akun tänne, eihän se jaksa kummosta pyörittää.. tilasin kunnollisen ison akun tähän tilalle, millainen pitäisikin olla.
Varmatoimiset akut kaikelle kalustolle | Akkumarket
Akut kaikelle kalustolle. Suoraan varastosta. Geeliakut, AGM, EFB, litium, käynnistysakut, vapaa-ajan akut, veneakut, moottoripyörän ja pienkoneen akutakkumarket.fi
Ja on kyllä insinöörin taidonnäyte tuo kolmas suuttimen paikka, jos pitäisi muka auki saada.. normi avain ei sinne mahdu, ja tuon kaarisilmukka avaimen saa sinne, kunhan otti rälläkällä pikku palasen pois, että sai polttoaineputkesta läpi. Mutta ei siltikään saa liikuteltua kumpaakaa suuntaa, kun heti ottaa jonnekin kiinni..
Eli noilla kahdella ensimmäisellä suuttimella testattu polttoaineen tulo.
Tai sitten vaan sitä pilottia, kylä ne ilmat lähtee, kunhan saa kunnolla kierroksia.Aika vähän tullu vanhojen dieseleiden kassa pelattua, mutta olisko se alunperin vaan hyytynyt jonkun jäätyneen vesihelmen tai parafinoituneen suodattimen vuoksi. Tosin tällöin usein hiipuu vähitellen eikä sammu ihan yhtä-äkkiä. No nyt kun paikkoja on ollu auki, niin todennäköisesti vaan ilmaongelmaa. Sitkeää ilmaamista vaan. Ensin kaikki ruiskutuspumppua edeltävät linjat käsipumpun avulla. Sitten varmaan avaisin kaikki suutinmutterit ja pyörittäisin startilla useaan otteeseen noin ja sitten alkaisin sulkemaan startatessa yksitellen. Jos lupailee, niin jättäisin kiinni ja sitten seuraava jne.
Ei välttämättä jos pumppu kulunut ja ei nosta kunnon paineita muutenkaan. Ilma painuu vain kasaan kun pumppu yrittää pumpata ja kun tulee tauko niin ilma taas laajenee ja lopulta polttoainetta ei mene suuttimesta yhtään läpi kun paine ei vain nouse.Tai sitten vaan sitä pilottia, kylä ne ilmat lähtee, kunhan saa kunnolla kierroksia.
Ja jos pumppu ei tuota kunnolla, niin käyttäisin suuttimia ja pumppua dieselkorjaamolla. Näkevät viimeistään siellä, missä kunnossa pumppu/suuttimet ovat.Ei välttämättä jos pumppu kulunut ja ei nosta kunnon paineita muutenkaan. Ilma painuu vain kasaan kun pumppu yrittää pumpata ja kun tulee tauko niin ilma taas laajenee ja lopulta polttoainetta ei mene suuttimesta yhtään läpi kun paine ei vain nouse.
ei se mihinkään automaattiin mahdu. Lähetys tulee todnäk matkahuollolla.Pitäisi tilata etulokasuoja (peltiä) netistä ja kaikki on muuten ok, mutta mitä jos tuo paketti on suuri mitoiltaan ja täällä käpykylässsä on R-kioskin lokerot yms. jotka on kovin pieniä. Pelkään että lokasuoja jää jonnekin 50 km päähän. Miten tuo sujuu teillä jotka olette useammin tilanneet?
Jos nyt aletaan purkamaan, niin ei sietä tarvi saada kuin yksi suutin ylös, niin näkee, että tekeekö sumun, jos paine ei riitä, niin tommonen mekaaninen suutin ei aukea-> eli pumppu on rikki.Ja jos pumppu ei tuota kunnolla, niin käyttäisin suuttimia ja pumppua dieselkorjaamolla. Näkevät viimeistään siellä, missä kunnossa pumppu/suuttimet ovat.
No jättää samalla sitten inan raolleen niitä suutinputkia, kun pilotilla käyttää. Nää on niin yksinkertaisia ja pomminvarmoja vehkeitä, että ei pitäis olla vianhaku näin monimutkaista...Ei välttämättä jos pumppu kulunut ja ei nosta kunnon paineita muutenkaan. Ilma painuu vain kasaan kun pumppu yrittää pumpata ja kun tulee tauko niin ilma taas laajenee ja lopulta polttoainetta ei mene suuttimesta yhtään läpi kun paine ei vain nouse.
Siksi epäilen että siellä on jotain mekaanista rikki, tai sitten ei vain uskalleta antaa pilottia tarpeeksi?No jättää samalla sitten inan raolleen niitä suutinputkia, kun pilotilla käyttää. Nää on niin yksinkertaisia ja pomminvarmoja vehkeitä, että ei pitäis olla vianhaku näin monimutkaista...
Jos ulkomailta meinaat tilata, niin monet nettikaupat ovat lopettaneet peltiosien lähettämisen, kun niiden erikoislähetys maksaa moninkertaisesti hintaansa nähden. Tuotteen lisäys ostoskoriin voi onnistua, mutta kassalla totuus tulee esiin.Pitäisi tilata etulokasuoja (peltiä) netistä ja kaikki on muuten ok, mutta mitä jos tuo paketti on suuri mitoiltaan ja täällä käpykylässsä on R-kioskin lokerot yms. jotka on kovin pieniä. Pelkään että lokasuoja jää jonnekin 50 km päähän. Miten tuo sujuu teillä jotka olette useammin tilanneet?
Usein tuo oire tulee esiin vasta lämpimänä kuin diesel on ohuempaa ja tässä tapauksessa laite oli vissiin pikkuhiljaa vaan hiipunut.Ei välttämättä jos pumppu kulunut ja ei nosta kunnon paineita muutenkaan. Ilma painuu vain kasaan kun pumppu yrittää pumpata ja kun tulee tauko niin ilma taas laajenee ja lopulta polttoainetta ei mene suuttimesta yhtään läpi kun paine ei vain nouse.
Jos autossa vetokoukku, niin tutkipa sen sähköt ensin..Auto on Skoda Roomster 1,6 vm2007.
Sulake kärvähtää heti kun uuden laittaa. Kyseessä on vasen seisontavalo ja rekisterikilven valo.
Luin, että oikosulku on päällä.
Siihen on helppo tutkintakeino, alla linkki:
Jännitehäviö ja oikosulun etsintä
Olisiko jossain myynnissä valmiina sellaista lamppua jonka voi kytkeä sulakeliittimeen?
Siksi epäilen että siellä on jotain mekaanista rikki, tai sitten ei vain uskalleta antaa pilottia tarpeeksi?
Britteistä vähän huono nykyään tilata kun tulee EU:n ulkopuolelta niin pitää ainakin ALV maksaa ja ehkä tullikin. Sama(?) setti airomoottorilla 568,58€:Kokeillaanpas jos täällä ammamiehiä/naisia paikalla. Potilas Focus ST MK2 2006, ja kytkinpaketti kaikkineen pitäisi tilata. RS kytkinpaketti sopinee suoraan mk2 st:seen.?
Nopsaa katseltuna Suomesta esim Ford 2.5 ST, Volvo T5, 2.5 T 01/04-, LuK kaksoismassa vauhtipyörä ja Focus RS:n kytkinpaketti | Kytkinkauppa.fi
Ebaysta löytyy esim:
FOR FORD FOCUS RS LUK CLUTCH & DUAL MASS FLYWHEEL - MK2 ST UPGRADE 225 2.5L DMF | eBay
Hintaero aikamoinen.. Mistä ja mitä itse tilaisit? Laitoin kyselyä molemmille myyjille varuulta, mutta ymmärtäisin itse että samasta paketista kyse.
No ei tuossa niin älytöntä eroa ole:Britteistä vähän huono nykyään tilata kun tulee EU:n ulkopuolelta niin pitää ainakin ALV maksaa ja ehkä tullikin. Sama(?) setti airomoottorilla 568,58€:
Suomen hinnat on yleensä aivan älyttömiä. Aeromotorsilta paketti tulee yleensä viikossa. Palautus on vähän kallista kun pitää itse maksaa kuriirilla sinne mutta toimii muuten hyvin.
Vaimolla on vastaava 08 Roomster ja siitä on lahonnut johtosarjat ympäri autoa.Ovien,takaluukun ja moottotilan johtoja on joutunut korjaamaan useamman kerran,eristeet hapertuu ja johdot katkeilee.Auto on Skoda Roomster 1,6 vm2007.
Sulake kärvähtää heti kun uuden laittaa. Kyseessä on vasen seisontavalo ja rekisterikilven valo.
Luin, että oikosulku on päällä.
Siihen on helppo tutkintakeino, alla linkki:
Jännitehäviö ja oikosulun etsintä
Olisiko jossain myynnissä valmiina sellaista lamppua jonka voi kytkeä sulakeliittimeen?
Niin joo, pirun Brexit.. Ei ole tullut tilattua ulkomailta mitään aikoihin!Britteistä vähän huono nykyään tilata kun tulee EU:n ulkopuolelta niin pitää ainakin ALV maksaa ja ehkä tullikin. Sama(?) setti airomoottorilla 568,58€:
Suomen hinnat on yleensä aivan älyttömiä. Aeromotorsilta paketti tulee yleensä viikossa. Palautus on vähän kallista kun pitää itse maksaa kuriirilla sinne mutta toimii muuten hyvin.
Löysin eilen vian. Syy oli rekisterikilven valossa, joka oli rikki, ja liitin otti runkoon kiinni.Vaimolla on vastaava 08 Roomster ja siitä on lahonnut johtosarjat ympäri autoa.Ovien,takaluukun ja moottotilan johtoja on joutunut korjaamaan useamman kerran,eristeet hapertuu ja johdot katkeilee.
Technicluthilta joskus tilasin ja levy sekä vauhtipyörä oli luvattua LUK laatua, mutta asetelma ja työsylinteri oli joku noname, jossa ei ollut tarpeeksi jäykkyyttä ja kytkin jäi luistamaan. Se, että aspaväännön jälkeen sai paremman tilalle ei ihan hirveästi lohduta, kun työt ja viiveet ottaa huomioon.Kokeillaanpas jos täällä ammamiehiä/naisia paikalla. Potilas Focus ST MK2 2006, ja kytkinpaketti kaikkineen pitäisi tilata. RS kytkinpaketti sopinee suoraan mk2 st:seen.?
Nopsaa katseltuna Suomesta esim Ford 2.5 ST, Volvo T5, 2.5 T 01/04-, LuK kaksoismassa vauhtipyörä ja Focus RS:n kytkinpaketti | Kytkinkauppa.fi
Ebaysta löytyy esim:
FOR FORD FOCUS RS LUK CLUTCH & DUAL MASS FLYWHEEL - MK2 ST UPGRADE 225 2.5L DMF | eBay
Hintaero aikamoinen.. Mistä ja mitä itse tilaisit? Laitoin kyselyä molemmille myyjille varuulta, mutta ymmärtäisin itse että samasta paketista kyse.
Pääasia on, että kone on kunnossa, joten oikein harrastettu PohjolanHallissa. Mutta ihan tulevaisuuteen vinkiksi, että sitä pilotin käyttöä ei kannata pelätä tällaisissa tilanteissa. Edes yhdellä kun saat tuon käymään, niin pikkuhiljaa ne muut sylinterit tulee sieltä mukaan, ilma poistuu kyllä.Noniin, tännää tuli vihdoi tätä massikkata ihmeteltyä tuasen.
Asensin uuden akun paikalleen, ja kokeilin startata. Ei mitään eroa.
Kokeilin kiristää siitä pumpusta sitä pientä luukkua hieman, jossa on tuo "naru" siinä päällä. Kuulemma sekin voi olla syyllinen jos sieltä kautta saa ilmaa..
Ja otin kokonaan yhden venttiileille menevistä putkista auki, että videolla sain ihmeteltyä miten sieltä polttoainetta tulloo oikee. Jotenkute sieltä sitä tuli, kun katselin ja laitoin sitten kiinni takaisin.
Ajattelin että kokeillaa vielä startata vähän pitempää. No mitäs ihmettä, se lähti sitten n. 30s jälkeen käyntiin vihdoin!
En sitten tiedä, saiko tuolta luukun kautta ilmaa, vai oliko niin paha ilmalukko jossain, vai mikähän oli. Mutta nyt tuntuu toimivan taas ihan kuten ennenkin, ja uudelleenkin käynnistyi hyvin. Kokeilin hieman lumihommiakin sillä, ja tuntui hyvin toimivan
Toyota ja Honda taitaa olla eniten varkauksien uhriksi joutuvia merkkejä. Niiden katalysaattorit on arvokkaita ja niihin pääsee helposti käsiksi. Mahdollisuus joutua uudestaan varkauden kohteeksi on olemassa.Hondasta vietiin katalysaattori, nyt on pajalla ja odottaa uusia osia. Mietin tässä vain että pystyykö tässä nyt itse mitään tekemään vai saako taas jännittää joka kerta että onko se taas viety. Vai eikö ole muuta mahdollisuutta kuin auton vaihto sellaiseen joka ei niin kiinnosta varkaita(varastaminen vaikeampaa).
Kilikalilla maalaat sen neonkeltaiseksi niin ei kiinnosta jatkossa varkaita. En kyllä tiedä sitten oikeasti miten romukauppiaita häiritsee tuollaiset. Mutta tälläisiä ohjeita olen lukenut lehdistä.Hondasta vietiin katalysaattori, nyt on pajalla ja odottaa uusia osia. Mietin tässä vain että pystyykö tässä nyt itse mitään tekemään vai saako taas jännittää joka kerta että onko se taas viety. Vai eikö ole muuta mahdollisuutta kuin auton vaihto sellaiseen joka ei niin kiinnosta varkaita(varastaminen vaikeampaa).
No ei kyllä romukauppiasta kiinnosta minkä värinen se katalysaattori on, ulkomailla vielä vähemmän. Ei tuohon oikein muuta toimivaa estoa ole kuin pitää auto sellaisessa paikassa, ettei sinne käsiksi pääse.Kilikalilla maalaat sen neonkeltaiseksi niin ei kiinnosta jatkossa varkaita. En kyllä tiedä sitten oikeasti miten romukauppiaita häiritsee tuollaiset. Mutta tälläisiä ohjeita olen lukenut lehdistä.
OT, joku aika sitten olin tupakilla vkl klo 02 ja kuulin että puukkosaha laulaa tuossa lähellä. Soitin 112 ja annoin summittaisen osoitteen mistä päin ääni kuului. Toivottavasti jäivät kiinni, kun eihän kukaan tee mitään autoremppaa kerrostalon pihalla keskellä yötä.
Rohkeaa menoa kun siihenkin aikaan näkyi muutamia valoja talon ikkunasta. Puhelu ei kyllä pitkään kestänyt ilman kummempia kyselyitä, niin ehkä siellä oli joku muukin soittanut häkeen.
Eikä kyllä sekään, onko siinä ne kuoret tallessa.No ei kyllä romukauppiasta kiinnosta minkä värinen se katalysaattori on, ulkomailla vielä vähemmän. Ei tuohon oikein muuta toimivaa estoa ole kuin pitää auto sellaisessa paikassa, ettei sinne käsiksi pääse.
No ei kyllä romukauppiasta kiinnosta minkä värinen se katalysaattori on, ulkomailla vielä vähemmän. Ei tuohon oikein muuta toimivaa estoa ole kuin pitää auto sellaisessa paikassa, ettei sinne käsiksi pääse.
Näin sen vähän ajattelinkin olevankin. Vähissä on keinot ja autonvaihto vähämmän kiinnostavaan kulkineeseen on vähän niin ja näin.Eikä kyllä sekään, onko siinä ne kuoret tallessa.
Muutamaan kotteroon tehty katin laiton yhteydessä.. reilun kokoinen suojapelti katalysaattorille, 3mm haponkestävästä pellistä. Ja 12mm läpipulteilla pohjapellistä ( happosia) kiinni.Hondasta vietiin katalysaattori, nyt on pajalla ja odottaa uusia osia. Mietin tässä vain että pystyykö tässä nyt itse mitään tekemään vai saako taas jännittää joka kerta että onko se taas viety. Vai eikö ole muuta mahdollisuutta kuin auton vaihto sellaiseen joka ei niin kiinnosta varkaita(varastaminen vaikeampaa).
Ymmärsinkö oikein että katti varastettiin, teit vakuutukseen ilmoituksen ja uuden katin lisäksi vakuutus maksoi sulle osittain tuon suojapellin? Minkä arvoinen pelti oli asennuksineen?Muutamaan kotteroon tehty katin laiton yhteydessä.. reilun kokoinen suojapelti katalysaattorille, 3mm haponkestävästä pellistä. Ja 12mm läpipulteilla pohjapellistä ( happosia) kiinni.
Ei lähde akku kalustolla.
Lähivakuutus maksoi tuon pellin laiton valtaosin pariinkin uudehkoon.
Firman puitteissa tehtiin nämä korjaukset autoon mistä katti varastettu. Vakuutusyhtiöltä saatiin laskutettua heidän suostumuksella muutama extra satanen.Ymmärsinkö oikein että katti varastettiin, teit vakuutukseen ilmoituksen ja uuden katin lisäksi vakuutus maksoi sulle osittain tuon suojapellin? Minkä arvoinen pelti oli asennuksineen?
Tarvikekatteja ei viedä niin helpolla, koska sisältävät vähän, jos ollenkaan arvometalleja. Romukauppiaat ei maksa tarvikkeista mitään, toisin kuin alkuperäisistä. Autofoorumeita kun lukee, niin tarvikekatit ovat hajonneet jopa seuraavassa katsastuksessa.Toyota ja Honda taitaa olla eniten varkauksien uhriksi joutuvia merkkejä. Niiden katalysaattorit on arvokkaita ja niihin pääsee helposti käsiksi. Mahdollisuus joutua uudestaan varkauden kohteeksi on olemassa.
Pokattu ja leikattu niin että 125 mm akku koneella ei pääse käsiksi. 3mm Happonen hiukan pokattuna reunoiltaan niin että hyvin vaikea leikellä edes verkkovirta koneella. Ja pultit omalla kierteellä ylhäältäpäin. Ja muistaakseni ilkeällä kannalla. Muutamaan merkkiin niitä yksi ukko piirteli, leikkurilla aihiot ja cnc pokkaus koneessa muodot. Ja tuo 3mm hapan erittäin huonosti leikattava jo sellaisenaan. Puhumattakaan kun toteutunut muoto on niin suunniteltu ettei rälläkkä tepsi.Emmääänytiiä miksei tuo lähtis akkurälläkällä siinä missä kattikin irti putkesta, mutta lisävaivaa toki varkaalle tuottaa joka sitten toki voi varkaan ohjata seuraavalle autolle