Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 017
Kiitos tästä kommentista.

Ja pieni päivitys tilanteeseen.
Päätin vielä yrittää ja pyysin että korjaavat öljyletkun ja laittavat öljyä laatikkoon. Meni kuulemma 7l ja Haynesin kirjan mukaan max 9 eli aika tyhjä oli. Korjaamon mukaan ei vaihda kunnolla, tulee heti painettä jäähdyttimeen eikä suositellä ajoa.
Yrittänyttä ei laiteta eli päätin silti yrittää ajaa auton kotikulmille, matkaa noin 150km.
Matkan aikana ei ilmennyt mitään oireita (paitsi moottorin vikavalo paloi alkumatkan, se syttyi jo silloin kun matka katkesi ensimmäisen kerran). Vaihtoi normaalisti eikä lämmennyt liikaa ainakaan mittarin mukaan. Matkalla 2 pysähdystä (kahvi + tarkastus) eikä kummallakaan kerralla näkynyt vuotoja missään. Ajeltiin rauhallisesti ~80km/h vähän muiden harmiksi, onneksi oli vain vähän liikennettä.
Ehkä ongelmana olikin vain ne öljyletkut, muutamalla kympillä saa uudet niin taidan vaihtaa ja katsoa taas miten kestää.

Tämän episodin seurauksena pihassa on nyt sitten 3 autoa...
Voi olla että se kansipaffi on ottanut kipeetä mutta jenkit kyllä tekee aikamoisen paineen ylävesiletkuun jo viileämmälläkin koneella. Aivan kivikova ei toki sais olla, mutta eurooppalaisissa on ihan lösöt paineet vrt jenkkikoneet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
570
c vectrassa pyyhkijät alko temppuilemaan muutama päivä sitten....pyyhki ensin silleen hitaammin ja nykimällä ja sitten lopetti kokonaan....sitten kun vähän käsillä avitti vetämällä vartta niin jakso yhden pyyhkäsyn taas tehdä. Eilen just alko satamaankin just ennen määränpäätä mutta pääsin perille kuiteskin vaikka pyyhkijät ei toiminu.
Tänään sitten lähdin kokeilemaan sateella taas ja toimi ihan normaalisti.
Lainatakseni itseäni niin pyyhkijän moottori veteli viimesiään....helppo on toi vaihtaa ja halpa osa (25e lähipurkaamolta)....samalla kannattaa sitten vaihtaa raitisilmasuodatin kun kuiteskin joutuu repimään ton muovin edestä pois pyyhkijöitten alta ja tarkistaa että vesi pääsee valumaan pois, mulla oli toisen puolen reikä tukossa lehdistä ja havuista.
Ainoo erikoistyökalu jonka tarvitisin oli pyyhkijänvarren ulosvetäjä ja piti varta vasten käydä vielä ostamassa E8 torx hylsy kun just semmonen näköjään omasta setistä puuttu ja 4 kiinnitysruuvia oli just tommosella päällä.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
3 919
Tommonen lenti tiellä. On ohuempi kun jousen alapää. Voisko se olla yläpäästä sitten? Qashqai 2014 kulkine. Ja pauketta pitää keulasta kun ajaa tai ohjausta kääntelee.
 

Liitteet

Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
413
Tommonen lenti tiellä. On ohuempi kun jousen alapää. Voisko se olla yläpäästä sitten? Qashqai 2014 kulkine. Ja pauketta pitää keulasta kun ajaa tai ohjausta kääntelee.
Jousen pala se on. Nyt molemmin puolin uudet jouset ja iskarit+ pölysuojat. Virosta tilaat edulliset kiinalaiset niin menee taas yhdestä leimasta läpi.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
3 919
Jospa ne iskarit vielä kestäs. Liikkeellä vaihtoivat iskarit,
kun ostin auton kaksi kuukautta sitten.
Jousen pala se on. Nyt molemmin puolin uudet jouset ja iskarit+ pölysuojat. Virosta tilaat edulliset kiinalaiset niin menee taas yhdestä leimasta läpi.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 186
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti järkeviä lukemia. Yksi anturi näytti kuitenkin vauhdissa 1-3 km/h vähemmän kuin muut.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 533
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti oikeita lukemia.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.
Uudemmissa myös jos sulla on auto hold päällä niin alkaa sähköisesti sulkemaan takajarruja pysähtyessä. Jos takapalat/lehyt on heikossa hapessa niin tekee myös ääntä kun alkaa ruosteet irtoilemaan.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 186
Uudemmissa myös jos sulla on auto hold päällä niin alkaa sähköisesti sulkemaan takajarruja pysähtyessä. Jos takapalat/lehyt on heikossa hapessa niin tekee myös ääntä kun alkaa ruosteet irtoilemaan.
Voi olla tuokin. Takajarrut eivät ole enää missään parhaassa kunnossa ja etujarrut uusinkin jo viime kesänä. Mutta jännä, ettei muuten jarruttaessa rohise. Ainoastaan juuri ennen pysähtymistä jarrupolkimessa tuntuva kohina ja sitten saattaa olla taas tasaista menoa.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
376
Voi olla tuokin. Takajarrut eivät ole enää missään parhaassa kunnossa ja etujarrut uusinkin jo viime kesänä. Mutta jännä, ettei muuten jarruttaessa rohise. Ainoastaan juuri ennen pysähtymistä jarrupolkimessa tuntuva kohina ja sitten saattaa olla taas tasaista menoa.
Jos autoholdin ottaa pois päältä niin tekeekö samaa?
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 186
Jos autoholdin ottaa pois päältä niin tekeekö samaa?
Yritin kokeilla tuota, mutta en saanut vikaa enää toistettua, oli Auto Hold päällä tai ei.

Mietin vielä tuota, että autolla on ollut koko omistuksen (3v) ajan tapana vetää välillä ihan hitaassa vauhdissa Auto Holdilla jarrut pohjaan liian aikaisin. Esimerkiksi parkkipaikalle hiljaa valuttaessa. Tuokin voisi selittyä sillä, että yksi antureista näyttää virheellisesti auton jo pysähtyneen, vaikka todellisuudessa on vielä 2-3km/h vauhtia. Kuittien perusteella tuohon on edellisen omistajan aikana vaihdettu pyöränlaakeri, millä saattaa olla asiaan vaikutusta. Vielä pitäisi selvittää, mitä anturia lähden tutkimaan. OBD Eleven listasi vain neljä nopeutta, joista yksi oli välillä pari km/h muita matalampi ja kuitista ei lue, mikä laakeri on vaihdettu.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
3 919
Kestääköhän tuollaisella jousella ajella joka on poikki? Kun noin 20 kilsaa on korjaamolle tästä matkaa. Ei hankaa ainakaan renkaaseen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
603
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti järkeviä lukemia. Yksi anturi näytti kuitenkin vauhdissa 1-3 km/h vähemmän kuin muut.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.
Muistuttaako tätä? jos muistuttaa, niin oma Golf on alkanut pitää samanlaista ääntä, kun olen sammuttanut auton ja sähköinen käsijarru on päällä ja auto hold menee päälle jne. Olisi kiva tietää, mistä tulee, jos vaikka tartteis tehrä jotakin asialle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
433
Tein sukulaiselle ajovalojen kirkastuksen. Tuote oli Lidl Ultimate Speed paketti jossa oli kiillotustahna, tiivistetahna, 3 eri karkeutta hiomapaperia ja huopaa.
Ohjeessa ei ollut määritelmää paljonko pitää laittaa tahnoja lasiin.
Onko tarkoitus että noi tuubit käytetään kokonaan vai kuinka paljon sitä kiillotustahnaa ja tiivistetahnaa pitää laittaa?
Laitoin nyt ehkä molempia noin ½-1 teelusikallisen verran. Tuubeissa on vielä paljon jäljellä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 186
Muistuttaako tätä? jos muistuttaa, niin oma Golf on alkanut pitää samanlaista ääntä, kun olen sammuttanut auton ja sähköinen käsijarru on päällä ja auto hold menee päälle jne. Olisi kiva tietää, mistä tulee, jos vaikka tartteis tehrä jotakin asialle.
Suunnilleen tuollainen, mutta enemmän ehkä rohinaa. Voi johtua siitä, että palat ja levyt enemmän kuluneita. Tuntuu myös jarrupolkimessa ikävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tein sukulaiselle ajovalojen kirkastuksen. Tuote oli Lidl Ultimate Speed paketti jossa oli kiillotustahna, tiivistetahna, 3 eri karkeutta hiomapaperia ja huopaa.
Ohjeessa ei ollut määritelmää paljonko pitää laittaa tahnoja lasiin.
Onko tarkoitus että noi tuubit käytetään kokonaan vai kuinka paljon sitä kiillotustahnaa ja tiivistetahnaa pitää laittaa?
Laitoin nyt ehkä molempia noin ½-1 teelusikallisen verran. Tuubeissa on vielä paljon jäljellä.
Niitä käytetään sen verran, kuin on tarvetta.
Ainoastaan sillä viimeiseksi laitettavalla UV-suojan tuottavan aineen riittävällä määrällä on jotain merkitystä.

Itse olen kiillotellut sumeita valoja ihan paineilma epäkeskolla ja pehmeillä hiomalaikoilla vesissä karkeuksilla 800,1000,1500, 2000 viimeistely sitten Rupesin tahnoilla ja mikrokuitu laikoilla.
Lopuksi sitten huolellinen rasvan poisto ja päälle sopiva kirkaslakka, tuossa on esimerkiksi yksi kyseiseen käyttöön suunniteltu tuote, joka on ihan ok.
Tosin myös tavallinen kirkaslakka toimii hyvin.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
657
Itse olen kiillotellut sumeita valoja ihan paineilma epäkeskolla ja pehmeillä hiomalaikoilla vesissä karkeuksilla 800,1000,1500, 2000 viimeistely sitten Rupesin tahnoilla ja mikrokuitu laikoilla.
Lopuksi sitten huolellinen rasvan poisto ja päälle sopiva kirkaslakka, tuossa on esimerkiksi yksi kyseiseen käyttöön suunniteltu tuote, joka on ihan ok.
Tosin myös tavallinen kirkaslakka toimii hyvin.
Onko muka tarve 800-hienommalle paperille, jos lakkaa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 052
Taas B6 passatista (4motion dieseli variantti) jousi poikki. MITÄ IHMETTÄ.

Vähintään 1 jousi per vuosi katkeaa :D

Nyt tilasin Lesjöförssit, jospa kestäis pidempään.

Aina sellanen max puoli kierros ylhäältä tai alhaalta katkee.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
413
Taas B6 passatista (4motion dieseli variantti) jousi poikki. MITÄ IHMETTÄ.

Vähintään 1 jousi per vuosi katkeaa :D

Nyt tilasin Lesjöförssit, jospa kestäis pidempään.

Aina sellanen max puoli kierros ylhäältä tai alhaalta katkee.
Osta alkuperäiset ja anna jonkun ammattilaisen katsoa onko jotain muuta mätää mikä niitä katkoo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 017
Taas B6 passatista (4motion dieseli variantti) jousi poikki. MITÄ IHMETTÄ.

Vähintään 1 jousi per vuosi katkeaa :D

Nyt tilasin Lesjöförssit, jospa kestäis pidempään.

Aina sellanen max puoli kierros ylhäältä tai alhaalta katkee.
Oot varmaan yläpäät uusinut samalla? Jos vaikka laakeri kanittaisi tms...

Tosin nykypäivän varaosalaatu huomioiden en ihmettelisi jos jousiakin saa kohta vaihdella joka leimalle
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 052
Oot varmaan yläpäät uusinut samalla? Jos vaikka laakeri kanittaisi tms...

Tosin nykypäivän varaosalaatu huomioiden en ihmettelisi jos jousiakin saa kohta vaihdella joka leimalle
No nyt laitan eteen uudet yläpäät, mutta ihmettelen vaan kun takajousiakin menee poikki. Viimeks vaihdoin molemmat takajouset kun kummastakin pätkä katkennu alapäästä.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
608
Jos yläpäät on kunnossa, niin ei jäljelle jää syypääksi oikein muuta, kuin huonot iskarit, se on se todennäköisin vika. Jos auto syö jousia, niin ei siellä kaikki kunnossa ole. Vaikka ajaisi vähän enemmänkin rallia niin että on kalusto kovilla. Eikä niin huonoa tuuriakaan voi oikein olla, että uusistakin jousista tulisi aina joka kerta pelkkiä maanantaikappaleita vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 377
Voisi myös varmistaa että tuleeko ostaneeksi varmasti juuri kyseiseen autoon oikeita jousia. Mielellään VINin mukaan vaikka kysyä merkkiliikkeestä varmasti oikeat jouset.

Ainakin volkkarin ihmemaailmassa on samaan autoon aika paljon erilaisia jousia.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
413
Autona w168 A mersu vuosimallia 2002 pensa.

Ongelma ei meinaa lähteä kuumalla käyntiin käynnistyy ja sammuu 5kertaa joutuu startata, toinen vika tänään lämpimällä varsinki sammu kun tulit valoihin ja vauhti hiljeni. Eikä meinannu startata.
Star diagnostic ohjelmalla vikakoodit ulos ( mersun oma). Millään yleis ohjelmilla tai motonetin tuotteilla et saa mersusta mitään järjellistä ulos. Jos tuntuu että maksaa palvelu liikaa, niin menet mersuforumille missä saatavilla paikkakunta kohtaisesti edullisia koodin lukuja.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
413
Taas B6 passatista (4motion dieseli variantti) jousi poikki. MITÄ IHMETTÄ.

Vähintään 1 jousi per vuosi katkeaa :D

Nyt tilasin Lesjöförssit, jospa kestäis pidempään.

Aina sellanen max puoli kierros ylhäältä tai alhaalta katkee.
Ja voi olla vaihdettu joku muukin väärän laatuinen osa, esim tukivarret koko autoon.. väärällä koodilla. Ei toimi geometria enää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
336
VW Golf VII (2014) takaa on jouset poikki. Kannattaako sinne vaihtaa/vaihdattaa muuta rojua kuin itse jouset ns. samoilla tulilla kun autossa on 155tkm mittarissa? Tarkoitus siis tilata osat netistä kun ei niin kiirehomma ole.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
413
VW Golf VII (2014) takaa on jouset poikki. Kannattaako sinne vaihtaa/vaihdattaa muuta rojua kuin itse jouset ns. samoilla tulilla kun autossa on 155tkm mittarissa? Tarkoitus siis tilata osat netistä kun ei niin kiirehomma ole.
2022 tapana kun työ kallista, samaan jousi pakettiin iskarit ja suojakumit jos on.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 186
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti järkeviä lukemia. Yksi anturi näytti kuitenkin vauhdissa 1-3 km/h vähemmän kuin muut.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.
Ja nyt meni vasemman takarenkaan anturi lopullisesti. Neljä vikavaloa syttyi mittaristoon. Onneksi olin jo aiemmin tullut tulokseen, että yksi antureista häröilee, niin vältyin pahemmalta säikähdykseltä. Jopa ohjaustehostimen ja käsijarrun vikavalot syttyivät :D

Kierrosten humppaamisella kylmällä/puolikylmällä koneella tekisi mieli tehdä jo jotain. Nyt kesällä ilmastointi varsinkin saa kierroslukumittarin vetämään ylös alas. Syyksi tuohon on epäilty kaikkea tehtaalta tulleista erilaisista vauhtipyöräkonfiguraatioista päästöhuijauspäivityksen ongelmiin ja liian vahvaan EGR:n kierrätykseen. Nyt tuli netissä useampi tapaus vastaan, jossa ongelma korjaantui vaihtamalla polttoaineen paineensäädin. Uusi osa 300€, mutta Ovokolta purkuautosta 20€, mikä on ihan käypä hinta kokeiluun. Tuo kierrosten heittely taitaa kuitenkin olla aika yleinen ongelma Vagin TDI CR -koneille. Lenkillä pari päivää sitten kävelin käynnissä olevan Skoda Superbin ohi, josta kuuli ihan selvästi, että kierrokset aaltoili ylös alas.

Toisaalta ilmiö on ihan identtinen siihen tilanteeseen, kun letkulämmittimen takia moottori luulee olevansa lämpöisempi kuin todellisuudessa on ja kierrokset heittää. Siksi epäilys on myös jotain lämpötila-anturia kohtaan. Polttoaineen lämpötila-anturi ainakin näytti kerran parkissa selvästi kuumempia lukemia kuin mikään muu anturi, mutta pian käynnistyksen jälkeen tasottui. Mittariston lämpötilamittari käyttäytyy myös nykyään hieman erikoisesti, eli jää pitkäksi aikaa näyttämään vähän alle 90 astetta, vaikka olisi hellettä. Lopulta kuitenkin siirtyy tasan 90 asteen lukemaan ja pysyy siinä. Tarkkahan tuo mittari ei ole, mutta toimii kuitenkin nykyään eri tavalla kuin ennen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
74
Mikä ihme voi aiheuttaa pyyhkijöiden tahmaamisen? Tilanne alkaa olla se ettei oikein sateella kehtaa laittaa pyyhkijöitä päälle (!!) koska nuo kumit hyppii, tahmaa ja vinkuu tuulilasilla

Tähän mennessä olen vaihtanut kolmet eri pyyhkijät ja tuulilasikin on ajan saatossa vaihtunut toiseen eikä mikään tunnu auttavan. Vivustossakaan ei tunnu olevan mitään vastetta kun käsin pyörittää, vastus tulee lasin ja kumin välisestä kitkasta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 377
Mikä ihme voi aiheuttaa pyyhkijöiden tahmaamisen? Tilanne alkaa olla se ettei oikein sateella kehtaa laittaa pyyhkijöitä päälle (!!) koska nuo kumit hyppii, tahmaa ja vinkuu tuulilasilla

Tähän mennessä olen vaihtanut kolmet eri pyyhkijät ja tuulilasikin on ajan saatossa vaihtunut toiseen eikä mikään tunnu auttavan. Vivustossakaan ei tunnu olevan mitään vastetta kun käsin pyörittää, vastus tulee lasin ja kumin välisestä kitkasta
Transporterista vaihdoin näillä oireilla pyyhkijöiden vivuston kokonaan uuteen. Vanha oli huomattavan väljä joka nivelestä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 674
Uudemmissa myös jos sulla on auto hold päällä niin alkaa sähköisesti sulkemaan takajarruja pysähtyessä.
Varsinainen ongelma taisi jo ratketa, mutta oikaistaan nyt vielä tämä. Ei volkkarin autohold käytä pysähdyttäessä sähköistä seisontajarrua mihinkään, vaan operoi niitä samoja hydraulisia jarruja joita jarrupoljinkin komentaa.

Sitten jos on seisottu autoholdin varassa riittävän kauan paikallaan (luokkaa useita minuutteja) niin tietyn ajan kuluttua järjestelmä vetää sen sähköisen käsijarrun kiinni ja vapauttaa hydraulipaineet pois. Normaalissa ajossa tämmöisiä pysähdyksiä ei tule oikein ikinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
74
Transporterista vaihdoin näillä oireilla pyyhkijöiden vivuston kokonaan uuteen. Vanha oli huomattavan väljä joka nivelestä.
Pitänee siis ottaa irti ja tunkea voitelua niveliin, tilataan uusi sitten jos ero on huomattava muttei riittävä. Ja autollahan on kilometrejä vasta 130tkm mittarissa :tdown:
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
608
Mä alan kallistua siihen, että tuo on vain ominaisuus joissakin autoissa. Joissakin autoissa vaan ilmeisesti tuulilasin kulma ja pyyhkimien asento on sellainen, että pyyhkimien vinkuminen ja pomppiminen "kuuluu vuosimalliin". Sen lisäksi nykyisin käytössä olevat yksiosaiset pyyhkijät eivät mukaile lasin muotoja läheskään yhtä hyvin, kuin vanhan malliset pyyhkijät. Jos kiinnitys on sellainen, että vanhanmallisen pyyhkijän siihen saa, kannattaa kokeilla niitä yhtenä konstina, ne myös pyyhkivät huomattavasti paremmin sen veden pois. ( Joku kun kuitenkin sanoo, että lättypyyhkimet toimii, niin toimiihan ne kyllä hyvin jos tuulilasin muoto on niille otollinen. ). Lisäksi kun ostaa niitä uusia pyyhkimiä, kannattaa vähän katsoa mistä ostaa ja minkä ikäistä tavaraa saa, pyyhkimissä on sama efekti kuin kaikissa muissakin kumituotteissa, vanhemmiten se kumi kovettuu eikä toimi kuten pitäisi (vrt vaikka pyyhekumi).
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
608
Mistä johtuu kitisevä ääni autossa kun ajaa hiljaisilla nopeuksilla? Auto on aygo 2013
Vähän tarkempi kuvaus ehkä? kuuluuko se edestä/takaa/ullkoa/sisältä? Vaikuttaako vauhti siihen mitään? Vaikuttaako jarrutus? Kääntyminen? Onko vika satunnainen, vai koko ajan toistuva?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
755
Mistä johtuu kitisevä ääni autossa kun ajaa hiljaisilla nopeuksilla? Auto on aygo 2013
Mahdotonta sanoa vielä näillä tiedoilla. Muutama kysymys näin alkuun:
  • Mistä päin ääni tulee?
  • Vaikuttaako moottorin kierrokset ääneen?
  • Kuuluuko ääni kaikilla vaihteilla? Entä vapaalla? Entä kytkin pohjassa?
  • Muuttuuko ääni kun jarruttaa kevyesti?
  • Muuttuuko ääni jos ohjausta kääntää suuntaan tai toiseen?
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
en osaa vastata näihin kysymyksiin hirveästi.
yleensä jos ajan vaikka kotipihaan ja on ikkuna auki, on siis vauhti hidas ja kuulen sen äänen.
ääni on sellaista metallista kitinää.
itse veikkaan että jokin pyörivä osa ottaa toiseen kiinni lievän epäkeskeisyyden vuoksi, äänen taajuus on sellainen vaihteleva, sekunnin sykleissä tms kitinä voimistuu hetkeksi, vaimenee, voimistuu tms.

ehkä jarrut hankaa kiinni jotenkin, tai sitten kytkimen jokin pyörivä osa? aygothan on herkkäkytkimisiä autoja, (pienimoottorinen auto jolla kytkintä painetaan paljon city olosuhteissa)
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
3 784
en osaa vastata näihin kysymyksiin hirveästi.
yleensä jos ajan vaikka kotipihaan ja on ikkuna auki, on siis vauhti hidas ja kuulen sen äänen.
ääni on sellaista metallista kitinää.
itse veikkaan että jokin pyörivä osa ottaa toiseen kiinni lievän epäkeskeisyyden vuoksi, äänen taajuus on sellainen vaihteleva, sekunnin sykleissä tms kitinä voimistuu hetkeksi, vaimenee, voimistuu tms.

ehkä jarrut hankaa kiinni jotenkin, tai sitten kytkimen jokin pyörivä osa? aygothan on herkkäkytkimisiä autoja, (pienimoottorinen auto jolla kytkintä painetaan paljon city olosuhteissa)
Jarrupalat lopussa ja kulumisenilmaisin ottaa levyyn kiinni?
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
eiköhän oo jarrupalat lopussa. Milloinkohan vaihdattais...kestäiskö auto jotenkin kasassa vuodenvaihteeseen, sillon olis vuosihuollon paikka jos samalla tekis..
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
608
Tarjoaisin näillä tiedoilla todennäköisemmiksi syyllisiksi jarrupalojen kulumisenilmaisinta. Voi myös olla kivi jarrulevyn ja suojapellin välissä, se voi joskus pysyä siellä yllättävän kauankin. Jarrulevyn suojapelti voi olla vääntynyt ja ottaa kiinni jarrulevyyn. Jos taas äänen lähteen suuntakaan ei ole selvillä, voi olla vaikka sisäpuhaltimen moottori joka vinkuu.

Vaikuttaako jarrun tai kytkimen painaminen asiaan? Ja auton paikallaan ollessa ei ääntele?
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Tarjoaisin näillä tiedoilla todennäköisemmiksi syyllisiksi jarrupalojen kulumisenilmaisinta. Voi myös olla kivi jarrulevyn ja suojapellin välissä, se voi joskus pysyä siellä yllättävän kauankin. Jarrulevyn suojapelti voi olla vääntynyt ja ottaa kiinni jarrulevyyn. Jos taas äänen lähteen suuntakaan ei ole selvillä, voi olla vaikka sisäpuhaltimen moottori joka vinkuu.

Vaikuttaako jarrun tai kytkimen painaminen asiaan? Ja auton paikallaan ollessa ei ääntele?
jarruja epäilen, kytkintä pelkään.

koitin tossa kotiutuessa kytkintä painaa, voi olla että ääni muuttui, en perehtynyt hirveästi asiaan.
mutta vaikka ääni olisi muuttunut jotenkin, se voi johtua vaan siitä että kytkimen painaminen poisto työntövoiman ja nopeus muuttui hieman...emt...täytyy jatkaa tutkimista kun ajelen
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 589
Tänään vaihdettiin Maximaan öljyt+suodatin, uudet kesärenkaat, xenoneiden tasoantureiden nivelet, yksi moottorin tukikumi ja lisäksi tehtiin ilmastoinnille täyttöhuolto. Etupään kopina poistui tuolla tukikumin vaihdolla. Se olikin viimeinen vaihtoehto kun aiemmin oli jo vaihdettu koiranluut, vakaajan puslat sekä iskarit ja niiden yläpäät. No, pääasia että ääni on nyt poissa.

Ilmastoinnin täyttömäärä on 650gr mutta järjestelmässä oli jäljellä vain 363gr. Silti ilmastointi on toiminut tän viimeiset pari vuotta ihan normaalisti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 197
Huollossa täytettiin vuoden aikana kuivaksi mennyt ilmastointi. Tyhjiötesteissä ei löytynyt vuotoja ja vartin koekäytön aikana aineet pysyivät sisällä. Mutta mihin ihmeeseen 880g kylmäainetta voi hävitä jälkiä jättämättä kun yhtäkkiä kaikki vaikutti olevan kunnossa? Siihen lisättiin nyt väriaineet josko vuodon löytäminen olisi ensi kerralla helpompaa. Vuoto olisi paras löytyä koska ei lainkaan huvittaisi täyttää ilmastointia 400 eurolla kerran vuoteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
198 906
Viestejä
3 573 996
Jäsenet
63 312
Uusin jäsen
Jusaz

Hinta.fi

Ylös Bottom