• Live: io-techin Apple iPhone 17 -kisastudio klo 19:45 alkaen. Seurataan Applen julkaisutilaisuus ja keskustellaan tuotejulkaisuista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Suzuki SX4 1.6 4x4 vuosimalli 2011.

Nyt on ilmastointI ongelma. Välillä tulee kylmää ja välillä ei.
- Vuotoja ei ole, paineet on ok ja kylmäainetta on. Huollossa tarkistin. Puhallin toimii normaalisti. Ainoastaan kylmäilma lakkaa tulemasta.

Mietin, että olisiko se magneetti venttiili? Kompura se tuskin on kun välillä toimii.

Jos kylmäainetta on oikeasti riittävästi ei vaihtoehtoja ole ihan montaa. Paras veikkaus on paineanturi (niitä voi olla myös useampi) voi olla sökö tai huono kontakti liitoksissa eikä anna käynnistää kompuraa. Huono kontakti jossakin muussa sähköliitänässä. Fyysisesti kulunut kompura/kytkin. Kompuran kytkmessä on usein shimmilevyjä, joista voi kamppeen kuluessa ottaa yhden tai muutaman pois, jolloin saadaan välykset taas sopiviksi ja kompura pysyy taas päällä. Vikaa voi myös olla sisälämpötilan anturissa/ohjauspaneelissa. Voi olla myös ulkolämpötilan anturi mikä kiukuttelee.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, N42 on.
Jakopää on tehty uusiksi viitisen tonnia sitten mutta pakko nuo puristukset on mitata silti.
Laite startatessa kyllä kuulostaa siltä että kaikissa pytyissä olisi tasaisesti vastusta mutta eipä sitä mittaamatta tiedä.
Outoa(?) on myös se että jos otan Valvetronicin säätömoottorilta liittimen irti niin moottori käynnistyy mutta piuha kiinni vain pyörittää.

Sitte vika voi olla valvetronic tai ajoitus tai se kaapelointi @atanos

Kone lähtee käyntiin koska se käyttää kaasuläppää kun valvetronic on vikatilassa
 
Sitte vika voi olla valvetronic tai ajoitus tai se kaapelointi @atanos

Kone lähtee käyntiin koska se käyttää kaasuläppää kun valvetronic on vikatilassa

Jes, tänään tsekattu puristukset ja nelospytyssä niitä ei ollut ollenkaan ja ampui startatessa imusarjaan.
Ketju myös löysällä. Ei korjata, tuo viisi tonnia on jakopäälle vähän kilsoina mutta takuuta ei enää ole kun laite seisoi välissä pari vuotta.
Katsellaan uutta moteuria tai ennemminkin autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkastettu kyllä että on kunnolla kiinni.
Voi olla että olen omalla fiksailulla(räpellyksellä) aiheuttanut tämän. :poop:
Putsasin kaasuläpän ja ilmamäärä mittarin niin saattaa olla jompikumpi nyt sökönä. Ei vaan heti nämä ongelmat ilmaantuneet mutta voihan se olla että johtuu siitä.
Ainaskin vaggilaisissa täytyy opettaa läpälle raja-arvot (sopeutus) uudestaan jos menee putsaa... liekkö sama Volvoissa.
 
Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.

Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.

Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.

Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.

Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.
 
Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.

Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.

Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.

Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.

Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.

Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.

Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.

SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.
 
Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.

Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.

SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.

Motonetin myymässä A4:n SKF:n nivelessä suojakumi oli pöperönä muutaman kuukauden ajon jälkeen, samaa oiretta havainnut kaikissa nivelissä viimeaikoina. Mielestäni varmaan päälle huoltaja ostaa vaikka halvimman nivelen (luultavasti kaikki tulee samalta tehtaalta) ja siihen marmorilta suojakumin.
 
Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.

Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.

SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.

Tuskin se vetonivel tuosta hajoaa.
 
Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.

Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.

Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.

Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.

Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.
Jollei nyt ihan Virossa ole tehty niin ei mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Motonetin myymässä A4:n SKF:n nivelessä suojakumi oli pöperönä muutaman kuukauden ajon jälkeen, samaa oiretta havainnut kaikissa nivelissä viimeaikoina. Mielestäni varmaan päälle huoltaja ostaa vaikka halvimman nivelen (luultavasti kaikki tulee samalta tehtaalta) ja siihen marmorilta suojakumin.

Kyllä niissä vetareissa on ihan selkeitä eroja, halvimmat no name kiinalaiset ovat koneistusjäljeltään karkeita ja mitatkin ovat vähän sinne päin, kaiken kruunaa nivelessä oleva joko liian vähäinen tai aivan liian ylenpalttinen valaanrasva, jonka voiteluominaisuudet häviävät ensimmäisten kilometrien aikana.
Suojakumit näissä ovat yleensä täyttä muovia.

Jotain tuollaisia kiinavetareita on sitten pakattu SKF:än laatikkoon.

Laadukkaammissa tuotteissa koneistusjälki ja mittatarkkuus on sitten kohdillaan ja suojakumitkin ihan oikeaa joustavaa kumia.

Tuskin se vetonivel tuosta hajoaa.

Vaikka se vetari kestääkin pikku naputtelua yllättävän hyvin, niin kyllä näitä kaikkia oman elämänsä seppä ilmarisia on liikkeellä, jotka takovat kaikkea rankalla kädellä ajattelematta sen enempää.
Itsekkin paskoin yhden harraste 106:sen rypälöityneen vetarin, kun naputtelin sitä irti napa-asetelmasta, tosin minulla oli muutenkin tarkoitus vaihtaa molemmat vetarit, niin en ollut kovin helläkätinen sitä irroittaessani.

Jollei nyt ihan ihan Virossa ole tehty niin ei mahdollista.

Virolaisilta korjaamoilta saa monesti pätevämpää palvelua kohtuullisempaan hintaan, kuin kotimaisilta karvakäsiltä ja rasvanäpeiltä, toki molemmissa maissa on yksilöllisiä eroja ja löytyy aivan huippuja tekijöitä, sekä pahnanpohjimmaisia ranettajia.
 
Vaikka se vetari kestääkin pikku naputtelua yllättävän hyvin, niin kyllä näitä kaikkia oman elämänsä seppä ilmarisia on liikkeellä, jotka takovat kaikkea rankalla kädellä ajattelematta sen enempää.

Kun kyseessä on korjaamo, niin eiköhän heillä vasaran käyttö ja toimintatavat ole hallussa, jos on tarvinnut voimakeinoja. 3v sitten vaihdettu vetoakseli tuskin on kovin kiinnihitsautunut ja ulosvetäjällä olen itse vaikeimmat tapaukset saanut navasta. Pyöränlaakerin vaihto on niin perussuoritus tavalliseen autoon, ei siinä voi korjaamo epäonnistua.
SKF tekee alihankintana Kiinassa laajalla rintamalla autonosia, ettei se yllätä, jos saa huonolaatuisia osia. Kovista vetonivelen kumeista minullakin on kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, vetarista se ääni kuului. En tiedä niiden sielunelämästä mitään, mutta pajan ukko näytti vetaria käsin vääntelemällä kuinka nivelistä löytyi väljää ja nivelet "tuntui oudon jähmeältä" mitä se sitten ikinä tarkottaakaan. Suojakumitkin oli ehjiä.

Ainakin suurin osa kolinoista hävisi vasemman puolen vetarin vaihdolla. Ihan kun yhden tai kaksi kertaa olisin kotimatkalla kuullut kuitenkin vielä vastaavia ääniä. En tiiä onko sitä tullut vainoharhaiseksi vai onko tuo toisenkin puolen vetari menossa :rolleyes:

Varaosa24.fi:stä nuo skf:n vetarit aikanaan hommasin tosiaan 3v/45tkm sitten, onko veikkauksia mitä mahtavat tuumata jos niille naputtelee jonkunlaisen reklamaatioviestin?
 
Joo, vetarista se ääni kuului. En tiedä niiden sielunelämästä mitään, mutta pajan ukko näytti vetaria käsin vääntelemällä kuinka nivelistä löytyi väljää ja nivelet "tuntui oudon jähmeältä" mitä se sitten ikinä tarkottaakaan. Suojakumitkin oli ehjiä.

Ainakin suurin osa kolinoista hävisi vasemman puolen vetarin vaihdolla. Ihan kun yhden tai kaksi kertaa olisin kotimatkalla kuullut kuitenkin vielä vastaavia ääniä. En tiiä onko sitä tullut vainoharhaiseksi vai onko tuo toisenkin puolen vetari menossa :rolleyes:

Varaosa24.fi:stä nuo skf:n vetarit aikanaan hommasin tosiaan 3v/45tkm sitten, onko veikkauksia mitä mahtavat tuumata jos niille naputtelee jonkunlaisen reklamaatioviestin?
Ylittänyt moninkertaisesti elinikänsä.

SKF on aika kuraa. Vuoden ja 40tkm kesti itsellä ja kumi paskana.
 
Fiat Puntoon vaihtelin etuapurungon. On kyllä onnetonta peltiä ilman mitään ruostesuojauksia. Vanhassa oli nyrkin mentävä reikä.

2009vuoden auto ja 150tkm ajettu.
 
Fiat Puntoon vaihtelin etuapurungon. On kyllä onnetonta peltiä ilman mitään ruostesuojauksia. Vanhassa oli nyrkin mentävä reikä.

2009vuoden auto ja 150tkm ajettu.
Fiat Uno Fire sai joskus saman käsittelyn. Eivät näemmä ole "hyvästä" rakenteesta luopuneet (fire oli vuoden 1988 tai 1987 kippo).
Unhohdin vaan brkele kiristää ohjausakselin uuteen runkoon - menin sisälle pesemään roskia silmistä tms ja unohdin jatkaa samasta kohtaa mihin jäin :D
 
No yleensä laatinko varottelee luistamalla vähistä nesteistä. Jos yhtäkkiä räjähtää joku letku niin yleensä laukka loppuu siihen ja eipä sitä tuhoakaan paljoa kerkeä syntymään.

Luistaminen on se mikä sen rikkoo mutta ison vuodon tullessa ei kauaa luista vaan meno loppuu vallan kuten sinulla. Hyvää se nesteiden ulostuminen kesken ajon ei tee, mutta eise mitään vastaavaa toimintaa ole kun ajelisit moottorin kuivaksi.

Todennäköisesti korjaamalla vuodot ja laittamalla nesteet sisään laatikko pelaa siinä missä ennenkin.

Kiitos tästä kommentista.

Ja pieni päivitys tilanteeseen.
Päätin vielä yrittää ja pyysin että korjaavat öljyletkun ja laittavat öljyä laatikkoon. Meni kuulemma 7l ja Haynesin kirjan mukaan max 9 eli aika tyhjä oli. Korjaamon mukaan ei vaihda kunnolla, tulee heti painettä jäähdyttimeen eikä suositellä ajoa.
Yrittänyttä ei laiteta eli päätin silti yrittää ajaa auton kotikulmille, matkaa noin 150km.
Matkan aikana ei ilmennyt mitään oireita (paitsi moottorin vikavalo paloi alkumatkan, se syttyi jo silloin kun matka katkesi ensimmäisen kerran). Vaihtoi normaalisti eikä lämmennyt liikaa ainakaan mittarin mukaan. Matkalla 2 pysähdystä (kahvi + tarkastus) eikä kummallakaan kerralla näkynyt vuotoja missään. Ajeltiin rauhallisesti ~80km/h vähän muiden harmiksi, onneksi oli vain vähän liikennettä.
Ehkä ongelmana olikin vain ne öljyletkut, muutamalla kympillä saa uudet niin taidan vaihtaa ja katsoa taas miten kestää.

Tämän episodin seurauksena pihassa on nyt sitten 3 autoa...
 
Kiitos tästä kommentista.

Ja pieni päivitys tilanteeseen.
Päätin vielä yrittää ja pyysin että korjaavat öljyletkun ja laittavat öljyä laatikkoon. Meni kuulemma 7l ja Haynesin kirjan mukaan max 9 eli aika tyhjä oli. Korjaamon mukaan ei vaihda kunnolla, tulee heti painettä jäähdyttimeen eikä suositellä ajoa.
Yrittänyttä ei laiteta eli päätin silti yrittää ajaa auton kotikulmille, matkaa noin 150km.
Matkan aikana ei ilmennyt mitään oireita (paitsi moottorin vikavalo paloi alkumatkan, se syttyi jo silloin kun matka katkesi ensimmäisen kerran). Vaihtoi normaalisti eikä lämmennyt liikaa ainakaan mittarin mukaan. Matkalla 2 pysähdystä (kahvi + tarkastus) eikä kummallakaan kerralla näkynyt vuotoja missään. Ajeltiin rauhallisesti ~80km/h vähän muiden harmiksi, onneksi oli vain vähän liikennettä.
Ehkä ongelmana olikin vain ne öljyletkut, muutamalla kympillä saa uudet niin taidan vaihtaa ja katsoa taas miten kestää.

Tämän episodin seurauksena pihassa on nyt sitten 3 autoa...
Voi olla että se kansipaffi on ottanut kipeetä mutta jenkit kyllä tekee aikamoisen paineen ylävesiletkuun jo viileämmälläkin koneella. Aivan kivikova ei toki sais olla, mutta eurooppalaisissa on ihan lösöt paineet vrt jenkkikoneet.
 
c vectrassa pyyhkijät alko temppuilemaan muutama päivä sitten....pyyhki ensin silleen hitaammin ja nykimällä ja sitten lopetti kokonaan....sitten kun vähän käsillä avitti vetämällä vartta niin jakso yhden pyyhkäsyn taas tehdä. Eilen just alko satamaankin just ennen määränpäätä mutta pääsin perille kuiteskin vaikka pyyhkijät ei toiminu.
Tänään sitten lähdin kokeilemaan sateella taas ja toimi ihan normaalisti.

Lainatakseni itseäni niin pyyhkijän moottori veteli viimesiään....helppo on toi vaihtaa ja halpa osa (25e lähipurkaamolta)....samalla kannattaa sitten vaihtaa raitisilmasuodatin kun kuiteskin joutuu repimään ton muovin edestä pois pyyhkijöitten alta ja tarkistaa että vesi pääsee valumaan pois, mulla oli toisen puolen reikä tukossa lehdistä ja havuista.
Ainoo erikoistyökalu jonka tarvitisin oli pyyhkijänvarren ulosvetäjä ja piti varta vasten käydä vielä ostamassa E8 torx hylsy kun just semmonen näköjään omasta setistä puuttu ja 4 kiinnitysruuvia oli just tommosella päällä.
 
Tommonen lenti tiellä. On ohuempi kun jousen alapää. Voisko se olla yläpäästä sitten? Qashqai 2014 kulkine. Ja pauketta pitää keulasta kun ajaa tai ohjausta kääntelee.
 

Liitteet

  • 20220714_172136.jpg
    20220714_172136.jpg
    1,6 MB · Luettu: 231
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti järkeviä lukemia. Yksi anturi näytti kuitenkin vauhdissa 1-3 km/h vähemmän kuin muut.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti oikeita lukemia.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.
Uudemmissa myös jos sulla on auto hold päällä niin alkaa sähköisesti sulkemaan takajarruja pysähtyessä. Jos takapalat/lehyt on heikossa hapessa niin tekee myös ääntä kun alkaa ruosteet irtoilemaan.
 
Uudemmissa myös jos sulla on auto hold päällä niin alkaa sähköisesti sulkemaan takajarruja pysähtyessä. Jos takapalat/lehyt on heikossa hapessa niin tekee myös ääntä kun alkaa ruosteet irtoilemaan.
Voi olla tuokin. Takajarrut eivät ole enää missään parhaassa kunnossa ja etujarrut uusinkin jo viime kesänä. Mutta jännä, ettei muuten jarruttaessa rohise. Ainoastaan juuri ennen pysähtymistä jarrupolkimessa tuntuva kohina ja sitten saattaa olla taas tasaista menoa.
 
Voi olla tuokin. Takajarrut eivät ole enää missään parhaassa kunnossa ja etujarrut uusinkin jo viime kesänä. Mutta jännä, ettei muuten jarruttaessa rohise. Ainoastaan juuri ennen pysähtymistä jarrupolkimessa tuntuva kohina ja sitten saattaa olla taas tasaista menoa.
Jos autoholdin ottaa pois päältä niin tekeekö samaa?
 
Jos autoholdin ottaa pois päältä niin tekeekö samaa?
Yritin kokeilla tuota, mutta en saanut vikaa enää toistettua, oli Auto Hold päällä tai ei.

Mietin vielä tuota, että autolla on ollut koko omistuksen (3v) ajan tapana vetää välillä ihan hitaassa vauhdissa Auto Holdilla jarrut pohjaan liian aikaisin. Esimerkiksi parkkipaikalle hiljaa valuttaessa. Tuokin voisi selittyä sillä, että yksi antureista näyttää virheellisesti auton jo pysähtyneen, vaikka todellisuudessa on vielä 2-3km/h vauhtia. Kuittien perusteella tuohon on edellisen omistajan aikana vaihdettu pyöränlaakeri, millä saattaa olla asiaan vaikutusta. Vielä pitäisi selvittää, mitä anturia lähden tutkimaan. OBD Eleven listasi vain neljä nopeutta, joista yksi oli välillä pari km/h muita matalampi ja kuitista ei lue, mikä laakeri on vaihdettu.
 
Kestääköhän tuollaisella jousella ajella joka on poikki? Kun noin 20 kilsaa on korjaamolle tästä matkaa. Ei hankaa ainakaan renkaaseen.
 
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti järkeviä lukemia. Yksi anturi näytti kuitenkin vauhdissa 1-3 km/h vähemmän kuin muut.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.

Muistuttaako tätä? jos muistuttaa, niin oma Golf on alkanut pitää samanlaista ääntä, kun olen sammuttanut auton ja sähköinen käsijarru on päällä ja auto hold menee päälle jne. Olisi kiva tietää, mistä tulee, jos vaikka tartteis tehrä jotakin asialle.
 
Tein sukulaiselle ajovalojen kirkastuksen. Tuote oli Lidl Ultimate Speed paketti jossa oli kiillotustahna, tiivistetahna, 3 eri karkeutta hiomapaperia ja huopaa.
Ohjeessa ei ollut määritelmää paljonko pitää laittaa tahnoja lasiin.
Onko tarkoitus että noi tuubit käytetään kokonaan vai kuinka paljon sitä kiillotustahnaa ja tiivistetahnaa pitää laittaa?
Laitoin nyt ehkä molempia noin ½-1 teelusikallisen verran. Tuubeissa on vielä paljon jäljellä.
 
Muistuttaako tätä? jos muistuttaa, niin oma Golf on alkanut pitää samanlaista ääntä, kun olen sammuttanut auton ja sähköinen käsijarru on päällä ja auto hold menee päälle jne. Olisi kiva tietää, mistä tulee, jos vaikka tartteis tehrä jotakin asialle.
Suunnilleen tuollainen, mutta enemmän ehkä rohinaa. Voi johtua siitä, että palat ja levyt enemmän kuluneita. Tuntuu myös jarrupolkimessa ikävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Tein sukulaiselle ajovalojen kirkastuksen. Tuote oli Lidl Ultimate Speed paketti jossa oli kiillotustahna, tiivistetahna, 3 eri karkeutta hiomapaperia ja huopaa.
Ohjeessa ei ollut määritelmää paljonko pitää laittaa tahnoja lasiin.
Onko tarkoitus että noi tuubit käytetään kokonaan vai kuinka paljon sitä kiillotustahnaa ja tiivistetahnaa pitää laittaa?
Laitoin nyt ehkä molempia noin ½-1 teelusikallisen verran. Tuubeissa on vielä paljon jäljellä.

Niitä käytetään sen verran, kuin on tarvetta.
Ainoastaan sillä viimeiseksi laitettavalla UV-suojan tuottavan aineen riittävällä määrällä on jotain merkitystä.

Itse olen kiillotellut sumeita valoja ihan paineilma epäkeskolla ja pehmeillä hiomalaikoilla vesissä karkeuksilla 800,1000,1500, 2000 viimeistely sitten Rupesin tahnoilla ja mikrokuitu laikoilla.
Lopuksi sitten huolellinen rasvan poisto ja päälle sopiva kirkaslakka, tuossa on esimerkiksi yksi kyseiseen käyttöön suunniteltu tuote, joka on ihan ok.
Tosin myös tavallinen kirkaslakka toimii hyvin.
 
Itse olen kiillotellut sumeita valoja ihan paineilma epäkeskolla ja pehmeillä hiomalaikoilla vesissä karkeuksilla 800,1000,1500, 2000 viimeistely sitten Rupesin tahnoilla ja mikrokuitu laikoilla.
Lopuksi sitten huolellinen rasvan poisto ja päälle sopiva kirkaslakka, tuossa on esimerkiksi yksi kyseiseen käyttöön suunniteltu tuote, joka on ihan ok.
Tosin myös tavallinen kirkaslakka toimii hyvin.
Onko muka tarve 800-hienommalle paperille, jos lakkaa?
 
Taas B6 passatista (4motion dieseli variantti) jousi poikki. MITÄ IHMETTÄ.

Vähintään 1 jousi per vuosi katkeaa :D

Nyt tilasin Lesjöförssit, jospa kestäis pidempään.

Aina sellanen max puoli kierros ylhäältä tai alhaalta katkee.
 
Taas B6 passatista (4motion dieseli variantti) jousi poikki. MITÄ IHMETTÄ.

Vähintään 1 jousi per vuosi katkeaa :D

Nyt tilasin Lesjöförssit, jospa kestäis pidempään.

Aina sellanen max puoli kierros ylhäältä tai alhaalta katkee.
Osta alkuperäiset ja anna jonkun ammattilaisen katsoa onko jotain muuta mätää mikä niitä katkoo.
 
Taas B6 passatista (4motion dieseli variantti) jousi poikki. MITÄ IHMETTÄ.

Vähintään 1 jousi per vuosi katkeaa :D

Nyt tilasin Lesjöförssit, jospa kestäis pidempään.

Aina sellanen max puoli kierros ylhäältä tai alhaalta katkee.
Oot varmaan yläpäät uusinut samalla? Jos vaikka laakeri kanittaisi tms...

Tosin nykypäivän varaosalaatu huomioiden en ihmettelisi jos jousiakin saa kohta vaihdella joka leimalle
 
Oot varmaan yläpäät uusinut samalla? Jos vaikka laakeri kanittaisi tms...

Tosin nykypäivän varaosalaatu huomioiden en ihmettelisi jos jousiakin saa kohta vaihdella joka leimalle

No nyt laitan eteen uudet yläpäät, mutta ihmettelen vaan kun takajousiakin menee poikki. Viimeks vaihdoin molemmat takajouset kun kummastakin pätkä katkennu alapäästä.
 
Jos yläpäät on kunnossa, niin ei jäljelle jää syypääksi oikein muuta, kuin huonot iskarit, se on se todennäköisin vika. Jos auto syö jousia, niin ei siellä kaikki kunnossa ole. Vaikka ajaisi vähän enemmänkin rallia niin että on kalusto kovilla. Eikä niin huonoa tuuriakaan voi oikein olla, että uusistakin jousista tulisi aina joka kerta pelkkiä maanantaikappaleita vastaan.
 
Voisi myös varmistaa että tuleeko ostaneeksi varmasti juuri kyseiseen autoon oikeita jousia. Mielellään VINin mukaan vaikka kysyä merkkiliikkeestä varmasti oikeat jouset.

Ainakin volkkarin ihmemaailmassa on samaan autoon aika paljon erilaisia jousia.
 
Autona w168 A mersu vuosimallia 2002 pensa.

Ongelma ei meinaa lähteä kuumalla käyntiin käynnistyy ja sammuu 5kertaa joutuu startata, toinen vika tänään lämpimällä varsinki sammu kun tulit valoihin ja vauhti hiljeni. Eikä meinannu startata.
Star diagnostic ohjelmalla vikakoodit ulos ( mersun oma). Millään yleis ohjelmilla tai motonetin tuotteilla et saa mersusta mitään järjellistä ulos. Jos tuntuu että maksaa palvelu liikaa, niin menet mersuforumille missä saatavilla paikkakunta kohtaisesti edullisia koodin lukuja.
 
Taas B6 passatista (4motion dieseli variantti) jousi poikki. MITÄ IHMETTÄ.

Vähintään 1 jousi per vuosi katkeaa :D

Nyt tilasin Lesjöförssit, jospa kestäis pidempään.

Aina sellanen max puoli kierros ylhäältä tai alhaalta katkee.
Ja voi olla vaihdettu joku muukin väärän laatuinen osa, esim tukivarret koko autoon.. väärällä koodilla. Ei toimi geometria enää.
 
VW Golf VII (2014) takaa on jouset poikki. Kannattaako sinne vaihtaa/vaihdattaa muuta rojua kuin itse jouset ns. samoilla tulilla kun autossa on 155tkm mittarissa? Tarkoitus siis tilata osat netistä kun ei niin kiirehomma ole.
 
VW Golf VII (2014) takaa on jouset poikki. Kannattaako sinne vaihtaa/vaihdattaa muuta rojua kuin itse jouset ns. samoilla tulilla kun autossa on 155tkm mittarissa? Tarkoitus siis tilata osat netistä kun ei niin kiirehomma ole.
2022 tapana kun työ kallista, samaan jousi pakettiin iskarit ja suojakumit jos on.
 
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti järkeviä lukemia. Yksi anturi näytti kuitenkin vauhdissa 1-3 km/h vähemmän kuin muut.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.
Ja nyt meni vasemman takarenkaan anturi lopullisesti. Neljä vikavaloa syttyi mittaristoon. Onneksi olin jo aiemmin tullut tulokseen, että yksi antureista häröilee, niin vältyin pahemmalta säikähdykseltä. Jopa ohjaustehostimen ja käsijarrun vikavalot syttyivät :D

Kierrosten humppaamisella kylmällä/puolikylmällä koneella tekisi mieli tehdä jo jotain. Nyt kesällä ilmastointi varsinkin saa kierroslukumittarin vetämään ylös alas. Syyksi tuohon on epäilty kaikkea tehtaalta tulleista erilaisista vauhtipyöräkonfiguraatioista päästöhuijauspäivityksen ongelmiin ja liian vahvaan EGR:n kierrätykseen. Nyt tuli netissä useampi tapaus vastaan, jossa ongelma korjaantui vaihtamalla polttoaineen paineensäädin. Uusi osa 300€, mutta Ovokolta purkuautosta 20€, mikä on ihan käypä hinta kokeiluun. Tuo kierrosten heittely taitaa kuitenkin olla aika yleinen ongelma Vagin TDI CR -koneille. Lenkillä pari päivää sitten kävelin käynnissä olevan Skoda Superbin ohi, josta kuuli ihan selvästi, että kierrokset aaltoili ylös alas.

Toisaalta ilmiö on ihan identtinen siihen tilanteeseen, kun letkulämmittimen takia moottori luulee olevansa lämpöisempi kuin todellisuudessa on ja kierrokset heittää. Siksi epäilys on myös jotain lämpötila-anturia kohtaan. Polttoaineen lämpötila-anturi ainakin näytti kerran parkissa selvästi kuumempia lukemia kuin mikään muu anturi, mutta pian käynnistyksen jälkeen tasottui. Mittariston lämpötilamittari käyttäytyy myös nykyään hieman erikoisesti, eli jää pitkäksi aikaa näyttämään vähän alle 90 astetta, vaikka olisi hellettä. Lopulta kuitenkin siirtyy tasan 90 asteen lukemaan ja pysyy siinä. Tarkkahan tuo mittari ei ole, mutta toimii kuitenkin nykyään eri tavalla kuin ennen.
 
Mikä ihme voi aiheuttaa pyyhkijöiden tahmaamisen? Tilanne alkaa olla se ettei oikein sateella kehtaa laittaa pyyhkijöitä päälle (!!) koska nuo kumit hyppii, tahmaa ja vinkuu tuulilasilla

Tähän mennessä olen vaihtanut kolmet eri pyyhkijät ja tuulilasikin on ajan saatossa vaihtunut toiseen eikä mikään tunnu auttavan. Vivustossakaan ei tunnu olevan mitään vastetta kun käsin pyörittää, vastus tulee lasin ja kumin välisestä kitkasta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 542
Viestejä
4 922 526
Jäsenet
79 202
Uusin jäsen
Seppo (nimi muutettu)

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom