Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jaa. Ilmaantuipa ihana vika Volvoon(V70 -08 2.5T). Sammuu aivan yhtäkkiä mitään varoittamatta oli ajossa tai tyhjäkäynnillä paikallaan. Lähtee kyllä heti sitten käyntiin kun starttaa.
Tuollaisella perus OBD käkkylällä ei mitään koodeja anna. :hmm: Jotain juttua luin että saattaa olla polttoaineen paineen tunnistin joka moista aiheuttaa.
Kellekkään sattunut vastaavaa tai kuullut moista?
 
Jaa. Ilmaantuipa ihana vika Volvoon(V70 -08 2.5T). Sammuu aivan yhtäkkiä mitään varoittamatta oli ajossa tai tyhjäkäynnillä paikallaan. Lähtee kyllä heti sitten käyntiin kun starttaa.
Tuollaisella perus OBD käkkylällä ei mitään koodeja anna. :hmm: Jotain juttua luin että saattaa olla polttoaineen paineen tunnistin joka moista aiheuttaa.
Kellekkään sattunut vastaavaa tai kuullut moista?

Akun kenkä löysällä?
 
_20220620_140039.JPG

Kia Ceediin tuli kallis remontti, mutta kyllä vaihtuu vaihteet saumattomasti, kun kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinpaketti vaihdettiin. Tyhjäkäynti hiljeni ja start/stop sammutus ei enää "rytkäytä" autoa.

Pari viikkoa sitten meni vielä peruutuskamera sumeaksi. Ceedin oma kamera maksaa n. 500€ ja Kiinasta saisi kameran muutamalla kympillä. Kaipa tuokin on pakko vaihtaa jossain vaiheessa

Eikä tässä vielä kaikki: Huomasin juhannus viikonloppuna tuulilasin haljenneen itsestään parkissa. Lähdettiin ajamaan mökille ja edellä olevasta autosta lensi kivi, joka teki lisää tuhoa lasiin. Eipähän enää tarvitse arpoa meneekö lasi vaihtoon vai ei. Uusi lasi maksaa n. 400€.
DSC_4947.JPG
IMG-20220626-WA0007.jpg
 
Akun kenkä löysällä?
Tarkastettu kyllä että on kunnolla kiinni.
Voi olla että olen omalla fiksailulla(räpellyksellä) aiheuttanut tämän. :poop:
Putsasin kaasuläpän ja ilmamäärä mittarin niin saattaa olla jompikumpi nyt sökönä. Ei vaan heti nämä ongelmat ilmaantuneet mutta voihan se olla että johtuu siitä.
 
kaasuläpän puhdistuksella sen voi myös saada rikki jos väkisin liikuttelee läppää
 
Tässä kuva systeemistä:
1656176165184.png

Putsasin vielä kertaalleen releet ja mittasin että ne toimivat. Kyllä se vaikuttaa että itse puhaltimessa on vika. Se pyörii käsin aika hyvin, mutta taitaa kuitenkin imaista liikaa virtaa täydellä nopeudella. Kokeilin uudella sulakkeella niin hitaalla nopeudella toimii hyvin, mutta täydellä nopeudella polttaa sulakkeen.
Ei kai se ihme ole kun tuskin tuota hetkeen on vaihdettu..
No niin, tämä tuli eilen lopullisesti kuntoon. Kokeilin ensin putsata vanhaa puhallinta paineilmalla. Paljon moskaa sieltä tulikin, mutta ei se toiminut kuin päivän. Tilasin halvimman mahdollisen uuden puhaltimen Aeromotorsilta ja askartelin paikalleen. Piuha oli lyhyt mutta nappasin pätkän vanhan puhaltimen johdosta ja liitin uuteen puhaltimeen Abikoilla. Päälle kutistesukkaa kosteutta estämään.
Uusi puhallin maksoi posteineen 45 euroa ja toiminee auton loppuiän. Ilmastoinnin kennokin oli jo parhaat päivän päivänsä nähnyt mutta pitää aineet sisällä ja toimii riittävästi.
 
Nyt taitaa yksi jäädä korjaamatta.
Dodge grand caravan 1999 3.3L ~390tkm jätti matkan varrelle.
Oletettavasti kansitiiviste koska päästi korkista jäähdytysnestettä konetilaan. Ehkä tuon vuoksi tai muuten vaan vaihdelaatikon laihduttimen letku halki ja öljyt pihalle ajossa niin että tippui vapaalle pysähtyessä.
Korjausarvio yli 3k€ eikä itsellä tilaa/mahdollisuutta irrottaa konetta.
Paalataan paitsi jos joku tarvitsee varaosiksi
 
Suzuki SX4 1.6 4x4 vuosimalli 2011.

Nyt on ilmastointI ongelma. Välillä tulee kylmää ja välillä ei.
- Vuotoja ei ole, paineet on ok ja kylmäainetta on. Huollossa tarkistin. Puhallin toimii normaalisti. Ainoastaan kylmäilma lakkaa tulemasta.

Mietin, että olisiko se magneetti venttiili? Kompura se tuskin on kun välillä toimii.
 
Kompuran magneetti kytkin voi oikutella? Jos on kulunut liiaksi, niin kytkimen välys voi olla liian suuri eikä kytkeydy aina päälle. Toimiiko jäähdyttimen tuuletin? Jos auto on paikallaan tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään, jos ei toimi, niin järjestelmän paine nousee liian korkeaksi ja sammuttaa kompuran.
 
Potilaana 2004-mallinen e46 316i joka päätti alkaa käymään kahdella-kolmella pytyllä.
Huollettu pari tonnia sitten ja toiminut tähän asti moitteitta.
Rouva ajeli laitteella kotia kohti kunnes alkoi käymään oudosti ja sammahti. Käynnistyi kyllä uudelleen mutta käy tosiaan kahdella-kolmella pytyllä eikä kierrä kuin reiluun tonniin asti.
Tulpat vaihdoin ja puolat vaihdoin ristiin, nelospytty pysyy pimeänä uudesta tulpasta ja toimivasta puolasta huolimatta.
Kipinää ei tule vaikka puolaan kytkee tulpan joka on maadoitettu koriin.

Ideoita?
 
Ittellä selvisi mysteeri vika -84 corollasta mikä aiheutti satunnaista sammuilua muuten kuin startti päällä aina joskus yleensä kovalla pakkasella, en muista valitinko siitä tässä ketjussa vai toisessa. Puolan etuvastukselta puolalle menevä johto oli kuoren sisältä nyrppääntyny poikki ja korvattiin 10cm pätkälle uutta johtoa, hintaa ehkä sentti tai viisi metritavaralle. Ei kestäny 38 vuotta enempää.
 
Nyt taitaa yksi jäädä korjaamatta.
Dodge grand caravan 1999 3.3L ~390tkm jätti matkan varrelle.
Oletettavasti kansitiiviste koska päästi korkista jäähdytysnestettä konetilaan. Ehkä tuon vuoksi tai muuten vaan vaihdelaatikon laihduttimen letku halki ja öljyt pihalle ajossa niin että tippui vapaalle pysähtyessä.
Korjausarvio yli 3k€ eikä itsellä tilaa/mahdollisuutta irrottaa konetta.
Paalataan paitsi jos joku tarvitsee varaosiksi
Vapaallehan se laatikko tipahtaa jos on nesteet loppu. Neste sisään niin alkaa skulaamaan.

Nesteet voi tulla korkista ulos jos on paska korkki (ei paineista) tai termari tms jumissa. Toki voi olla hattuvikakin.

Jos auto on luokkaa ilmanen niin voisi kiinnostaakin projektiksi, itellä on pontiacin trans sporttikin 3.8 koneella ja oon noihin minivaneihin tykästynyt...
 
Potilaana 2004-mallinen e46 316i joka päätti alkaa käymään kahdella-kolmella pytyllä.
Huollettu pari tonnia sitten ja toiminut tähän asti moitteitta.
Rouva ajeli laitteella kotia kohti kunnes alkoi käymään oudosti ja sammahti. Käynnistyi kyllä uudelleen mutta käy tosiaan kahdella-kolmella pytyllä eikä kierrä kuin reiluun tonniin asti.
Tulpat vaihdoin ja puolat vaihdoin ristiin, nelospytty pysyy pimeänä uudesta tulpasta ja toimivasta puolasta huolimatta.
Kipinää ei tule vaikka puolaan kytkee tulpan joka on maadoitettu koriin.

Ideoita?
Puristuspaineet mittaukseen.
 
Potilaana 2004-mallinen e46 316i joka päätti alkaa käymään kahdella-kolmella pytyllä.
Huollettu pari tonnia sitten ja toiminut tähän asti moitteitta.
Rouva ajeli laitteella kotia kohti kunnes alkoi käymään oudosti ja sammahti. Käynnistyi kyllä uudelleen mutta käy tosiaan kahdella-kolmella pytyllä eikä kierrä kuin reiluun tonniin asti.
Tulpat vaihdoin ja puolat vaihdoin ristiin, nelospytty pysyy pimeänä uudesta tulpasta ja toimivasta puolasta huolimatta.
Kipinää ei tule vaikka puolaan kytkee tulpan joka on maadoitettu koriin.

Ideoita?

Oliko n42, eikös näitten ominaisuuskiin kuulu jakopuolen purkeentuminen? Kuten @satakunta ehdotti, puristuspaineet / ohivuotomittaus ja jakopää auki jos vuodon saa kohdistettua venttiileihin
 
Vapaallehan se laatikko tipahtaa jos on nesteet loppu. Neste sisään niin alkaa skulaamaan.

Nesteet voi tulla korkista ulos jos on paska korkki (ei paineista) tai termari tms jumissa. Toki voi olla hattuvikakin.

Jos auto on luokkaa ilmanen niin voisi kiinnostaakin projektiksi, itellä on pontiacin trans sporttikin 3.8 koneella ja oon noihin minivaneihin tykästynyt...

Kuinkahan nopeasti mahtaa laatikko mennä pilalle tällaisessa tapauksessa ?
Tai oikeammin kun öljy vähenee ja tippuu vapaalle niin tuleeko jo siinä vaiheessa vahinkoa ?

Pientä jäähyvuotoa oli jo aiemmin ja korjaamo (koska ei ollut aikaa/paikkaa itsellä) löysi haljenneen syylärin yläyhteen.
Syyläri vaihdettiin ja vähän sen jälkeen vesipumppu koska sen akselin juuresta lähti vuotamaan.
Oletettavasti korkki pitää painetta, ainakin letkut muuttuu kivikoviksi käyntilämpöisenä.
Sitä en keksi miten termarin jumiutuminen voisi kerätä liikaa painetta syyläriin (jos jää kiinni niin pitäisi lämmetä liikaa, jos auki niin lämpenisi vain hitaammin).
 
Kuinkahan nopeasti mahtaa laatikko mennä pilalle tällaisessa tapauksessa ?
Tai oikeammin kun öljy vähenee ja tippuu vapaalle niin tuleeko jo siinä vaiheessa vahinkoa ?

Pientä jäähyvuotoa oli jo aiemmin ja korjaamo (koska ei ollut aikaa/paikkaa itsellä) löysi haljenneen syylärin yläyhteen.
Syyläri vaihdettiin ja vähän sen jälkeen vesipumppu koska sen akselin juuresta lähti vuotamaan.
Oletettavasti korkki pitää painetta, ainakin letkut muuttuu kivikoviksi käyntilämpöisenä.
Sitä en keksi miten termarin jumiutuminen voisi kerätä liikaa painetta syyläriin (jos jää kiinni niin pitäisi lämmetä liikaa, jos auki niin lämpenisi vain hitaammin).
Termari jumissa lämpeää liikaa, ja siinä samalla paineet nousee. Tai painetta tulee muualtakin, esim haljenneesta kannesta.
 
Oliko n42, eikös näitten ominaisuuskiin kuulu jakopuolen purkeentuminen? Kuten @satakunta ehdotti, puristuspaineet / ohivuotomittaus ja jakopää auki jos vuodon saa kohdistettua venttiileihin
Joo, N42 on.
Jakopää on tehty uusiksi viitisen tonnia sitten mutta pakko nuo puristukset on mitata silti.
Laite startatessa kyllä kuulostaa siltä että kaikissa pytyissä olisi tasaisesti vastusta mutta eipä sitä mittaamatta tiedä.
Outoa(?) on myös se että jos otan Valvetronicin säätömoottorilta liittimen irti niin moottori käynnistyy mutta piuha kiinni vain pyörittää.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan nopeasti mahtaa laatikko mennä pilalle tällaisessa tapauksessa ?
Tai oikeammin kun öljy vähenee ja tippuu vapaalle niin tuleeko jo siinä vaiheessa vahinkoa ?

Pientä jäähyvuotoa oli jo aiemmin ja korjaamo (koska ei ollut aikaa/paikkaa itsellä) löysi haljenneen syylärin yläyhteen.
Syyläri vaihdettiin ja vähän sen jälkeen vesipumppu koska sen akselin juuresta lähti vuotamaan.
Oletettavasti korkki pitää painetta, ainakin letkut muuttuu kivikoviksi käyntilämpöisenä.
Sitä en keksi miten termarin jumiutuminen voisi kerätä liikaa painetta syyläriin (jos jää kiinni niin pitäisi lämmetä liikaa, jos auki niin lämpenisi vain hitaammin).
No yleensä laatinko varottelee luistamalla vähistä nesteistä. Jos yhtäkkiä räjähtää joku letku niin yleensä laukka loppuu siihen ja eipä sitä tuhoakaan paljoa kerkeä syntymään.

Luistaminen on se mikä sen rikkoo mutta ison vuodon tullessa ei kauaa luista vaan meno loppuu vallan kuten sinulla. Hyvää se nesteiden ulostuminen kesken ajon ei tee, mutta eise mitään vastaavaa toimintaa ole kun ajelisit moottorin kuivaksi.

Todennäköisesti korjaamalla vuodot ja laittamalla nesteet sisään laatikko pelaa siinä missä ennenkin.
 
Joo, N42 on.
Jakopää on tehty uusiksi viitisen tonnia sitten mutta pakko nuo puristukset on mitata silti.
Laite startatessa kyllä kuulostaa siltä että kaikissa pytyissä olisi tasaisesti vastusta mutta eipä sitä mittaamatta tiedä.
Outoa(?) on myös se että jos otan Valvetronicin säätömoottorilta liittimen irti niin moottori käynnistyy mutta piuha kiinni vain pyörittää.
Johtosarja viallinen, oikosulku maihin tai johonkin toiseen johtoon, joku johdin poikki, huono maadoitus... Tai sitten moottorin ohjainlaite sanoi sopimuksensa irti.
 
Suzuki SX4 1.6 4x4 vuosimalli 2011.

Nyt on ilmastointI ongelma. Välillä tulee kylmää ja välillä ei.
- Vuotoja ei ole, paineet on ok ja kylmäainetta on. Huollossa tarkistin. Puhallin toimii normaalisti. Ainoastaan kylmäilma lakkaa tulemasta.

Mietin, että olisiko se magneetti venttiili? Kompura se tuskin on kun välillä toimii.

Jos kylmäainetta on oikeasti riittävästi ei vaihtoehtoja ole ihan montaa. Paras veikkaus on paineanturi (niitä voi olla myös useampi) voi olla sökö tai huono kontakti liitoksissa eikä anna käynnistää kompuraa. Huono kontakti jossakin muussa sähköliitänässä. Fyysisesti kulunut kompura/kytkin. Kompuran kytkmessä on usein shimmilevyjä, joista voi kamppeen kuluessa ottaa yhden tai muutaman pois, jolloin saadaan välykset taas sopiviksi ja kompura pysyy taas päällä. Vikaa voi myös olla sisälämpötilan anturissa/ohjauspaneelissa. Voi olla myös ulkolämpötilan anturi mikä kiukuttelee.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, N42 on.
Jakopää on tehty uusiksi viitisen tonnia sitten mutta pakko nuo puristukset on mitata silti.
Laite startatessa kyllä kuulostaa siltä että kaikissa pytyissä olisi tasaisesti vastusta mutta eipä sitä mittaamatta tiedä.
Outoa(?) on myös se että jos otan Valvetronicin säätömoottorilta liittimen irti niin moottori käynnistyy mutta piuha kiinni vain pyörittää.

Sitte vika voi olla valvetronic tai ajoitus tai se kaapelointi @atanos

Kone lähtee käyntiin koska se käyttää kaasuläppää kun valvetronic on vikatilassa
 
Sitte vika voi olla valvetronic tai ajoitus tai se kaapelointi @atanos

Kone lähtee käyntiin koska se käyttää kaasuläppää kun valvetronic on vikatilassa

Jes, tänään tsekattu puristukset ja nelospytyssä niitä ei ollut ollenkaan ja ampui startatessa imusarjaan.
Ketju myös löysällä. Ei korjata, tuo viisi tonnia on jakopäälle vähän kilsoina mutta takuuta ei enää ole kun laite seisoi välissä pari vuotta.
Katsellaan uutta moteuria tai ennemminkin autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkastettu kyllä että on kunnolla kiinni.
Voi olla että olen omalla fiksailulla(räpellyksellä) aiheuttanut tämän. :poop:
Putsasin kaasuläpän ja ilmamäärä mittarin niin saattaa olla jompikumpi nyt sökönä. Ei vaan heti nämä ongelmat ilmaantuneet mutta voihan se olla että johtuu siitä.
Ainaskin vaggilaisissa täytyy opettaa läpälle raja-arvot (sopeutus) uudestaan jos menee putsaa... liekkö sama Volvoissa.
 
Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.

Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.

Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.

Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.

Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.
 
Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.

Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.

Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.

Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.

Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.

Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.

Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.

SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.
 
Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.

Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.

SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.

Motonetin myymässä A4:n SKF:n nivelessä suojakumi oli pöperönä muutaman kuukauden ajon jälkeen, samaa oiretta havainnut kaikissa nivelissä viimeaikoina. Mielestäni varmaan päälle huoltaja ostaa vaikka halvimman nivelen (luultavasti kaikki tulee samalta tehtaalta) ja siihen marmorilta suojakumin.
 
Kyllähän vetarin saa murjottua, kun napa-asetelmaa irroittaessaan kolauttaa päähän pari kertaa pajavasaralla ajattelematta mitä on tekemässä.

Toki viallinen vetonivel napsuttaa yleensä eniten kääntyessä, mutta toki vedon muutokset myös aiheuttavat risan nivelen välysten napsumista.

SKF:än "laatu" tuntien on toki myös mahdollista, että vetari on tullut tiensä päähän, mutta lähtisin liikkeelle väärästä irroitustavasta.

Tuskin se vetonivel tuosta hajoaa.
 
Mitä porukka on mieltä, voiko pyöränlaakerin vaihdossa saada jotenkin vetoakselin rikottua? Autona Ford Focus.

Vein viikko sitten toisella paikkakunnalla auton huoltoon pyöränlaakerin vaihtoon ja muutama päivä huollon jälkeen alkoi kuulumaan outoa napsahtelua keulan suunnalta kun esim. vaihteita vaihtaessa tai kun pumppaa kaasua päälle ja pois.

Nyt toisella korjaamolla kun vaihdatin takajarrut ja käskin tutkia ääntä, korjaaja sanoi että saattaa liittyä jotenkin kyseiseen pyöränlaakeriin tai vetoakseliin.

Vetoakselit vaihdettu 3v/40tkm sitten SKF:n tekeleisiin, joten kuulostaa oudolta jos toinen sattumalta olisi nyt kaput juuri siltä puolen mistä pyöränlaakeri vaihdettiin.

Auto jäi nyt sinne tutkittavaksi ja saa nähä mitä sieltä löytyy.
Jollei nyt ihan Virossa ole tehty niin ei mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Motonetin myymässä A4:n SKF:n nivelessä suojakumi oli pöperönä muutaman kuukauden ajon jälkeen, samaa oiretta havainnut kaikissa nivelissä viimeaikoina. Mielestäni varmaan päälle huoltaja ostaa vaikka halvimman nivelen (luultavasti kaikki tulee samalta tehtaalta) ja siihen marmorilta suojakumin.

Kyllä niissä vetareissa on ihan selkeitä eroja, halvimmat no name kiinalaiset ovat koneistusjäljeltään karkeita ja mitatkin ovat vähän sinne päin, kaiken kruunaa nivelessä oleva joko liian vähäinen tai aivan liian ylenpalttinen valaanrasva, jonka voiteluominaisuudet häviävät ensimmäisten kilometrien aikana.
Suojakumit näissä ovat yleensä täyttä muovia.

Jotain tuollaisia kiinavetareita on sitten pakattu SKF:än laatikkoon.

Laadukkaammissa tuotteissa koneistusjälki ja mittatarkkuus on sitten kohdillaan ja suojakumitkin ihan oikeaa joustavaa kumia.

Tuskin se vetonivel tuosta hajoaa.

Vaikka se vetari kestääkin pikku naputtelua yllättävän hyvin, niin kyllä näitä kaikkia oman elämänsä seppä ilmarisia on liikkeellä, jotka takovat kaikkea rankalla kädellä ajattelematta sen enempää.
Itsekkin paskoin yhden harraste 106:sen rypälöityneen vetarin, kun naputtelin sitä irti napa-asetelmasta, tosin minulla oli muutenkin tarkoitus vaihtaa molemmat vetarit, niin en ollut kovin helläkätinen sitä irroittaessani.

Jollei nyt ihan ihan Virossa ole tehty niin ei mahdollista.

Virolaisilta korjaamoilta saa monesti pätevämpää palvelua kohtuullisempaan hintaan, kuin kotimaisilta karvakäsiltä ja rasvanäpeiltä, toki molemmissa maissa on yksilöllisiä eroja ja löytyy aivan huippuja tekijöitä, sekä pahnanpohjimmaisia ranettajia.
 
Vaikka se vetari kestääkin pikku naputtelua yllättävän hyvin, niin kyllä näitä kaikkia oman elämänsä seppä ilmarisia on liikkeellä, jotka takovat kaikkea rankalla kädellä ajattelematta sen enempää.

Kun kyseessä on korjaamo, niin eiköhän heillä vasaran käyttö ja toimintatavat ole hallussa, jos on tarvinnut voimakeinoja. 3v sitten vaihdettu vetoakseli tuskin on kovin kiinnihitsautunut ja ulosvetäjällä olen itse vaikeimmat tapaukset saanut navasta. Pyöränlaakerin vaihto on niin perussuoritus tavalliseen autoon, ei siinä voi korjaamo epäonnistua.
SKF tekee alihankintana Kiinassa laajalla rintamalla autonosia, ettei se yllätä, jos saa huonolaatuisia osia. Kovista vetonivelen kumeista minullakin on kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, vetarista se ääni kuului. En tiedä niiden sielunelämästä mitään, mutta pajan ukko näytti vetaria käsin vääntelemällä kuinka nivelistä löytyi väljää ja nivelet "tuntui oudon jähmeältä" mitä se sitten ikinä tarkottaakaan. Suojakumitkin oli ehjiä.

Ainakin suurin osa kolinoista hävisi vasemman puolen vetarin vaihdolla. Ihan kun yhden tai kaksi kertaa olisin kotimatkalla kuullut kuitenkin vielä vastaavia ääniä. En tiiä onko sitä tullut vainoharhaiseksi vai onko tuo toisenkin puolen vetari menossa :rolleyes:

Varaosa24.fi:stä nuo skf:n vetarit aikanaan hommasin tosiaan 3v/45tkm sitten, onko veikkauksia mitä mahtavat tuumata jos niille naputtelee jonkunlaisen reklamaatioviestin?
 
Joo, vetarista se ääni kuului. En tiedä niiden sielunelämästä mitään, mutta pajan ukko näytti vetaria käsin vääntelemällä kuinka nivelistä löytyi väljää ja nivelet "tuntui oudon jähmeältä" mitä se sitten ikinä tarkottaakaan. Suojakumitkin oli ehjiä.

Ainakin suurin osa kolinoista hävisi vasemman puolen vetarin vaihdolla. Ihan kun yhden tai kaksi kertaa olisin kotimatkalla kuullut kuitenkin vielä vastaavia ääniä. En tiiä onko sitä tullut vainoharhaiseksi vai onko tuo toisenkin puolen vetari menossa :rolleyes:

Varaosa24.fi:stä nuo skf:n vetarit aikanaan hommasin tosiaan 3v/45tkm sitten, onko veikkauksia mitä mahtavat tuumata jos niille naputtelee jonkunlaisen reklamaatioviestin?
Ylittänyt moninkertaisesti elinikänsä.

SKF on aika kuraa. Vuoden ja 40tkm kesti itsellä ja kumi paskana.
 
Fiat Puntoon vaihtelin etuapurungon. On kyllä onnetonta peltiä ilman mitään ruostesuojauksia. Vanhassa oli nyrkin mentävä reikä.

2009vuoden auto ja 150tkm ajettu.
 
Fiat Puntoon vaihtelin etuapurungon. On kyllä onnetonta peltiä ilman mitään ruostesuojauksia. Vanhassa oli nyrkin mentävä reikä.

2009vuoden auto ja 150tkm ajettu.
Fiat Uno Fire sai joskus saman käsittelyn. Eivät näemmä ole "hyvästä" rakenteesta luopuneet (fire oli vuoden 1988 tai 1987 kippo).
Unhohdin vaan brkele kiristää ohjausakselin uuteen runkoon - menin sisälle pesemään roskia silmistä tms ja unohdin jatkaa samasta kohtaa mihin jäin :D
 
No yleensä laatinko varottelee luistamalla vähistä nesteistä. Jos yhtäkkiä räjähtää joku letku niin yleensä laukka loppuu siihen ja eipä sitä tuhoakaan paljoa kerkeä syntymään.

Luistaminen on se mikä sen rikkoo mutta ison vuodon tullessa ei kauaa luista vaan meno loppuu vallan kuten sinulla. Hyvää se nesteiden ulostuminen kesken ajon ei tee, mutta eise mitään vastaavaa toimintaa ole kun ajelisit moottorin kuivaksi.

Todennäköisesti korjaamalla vuodot ja laittamalla nesteet sisään laatikko pelaa siinä missä ennenkin.

Kiitos tästä kommentista.

Ja pieni päivitys tilanteeseen.
Päätin vielä yrittää ja pyysin että korjaavat öljyletkun ja laittavat öljyä laatikkoon. Meni kuulemma 7l ja Haynesin kirjan mukaan max 9 eli aika tyhjä oli. Korjaamon mukaan ei vaihda kunnolla, tulee heti painettä jäähdyttimeen eikä suositellä ajoa.
Yrittänyttä ei laiteta eli päätin silti yrittää ajaa auton kotikulmille, matkaa noin 150km.
Matkan aikana ei ilmennyt mitään oireita (paitsi moottorin vikavalo paloi alkumatkan, se syttyi jo silloin kun matka katkesi ensimmäisen kerran). Vaihtoi normaalisti eikä lämmennyt liikaa ainakaan mittarin mukaan. Matkalla 2 pysähdystä (kahvi + tarkastus) eikä kummallakaan kerralla näkynyt vuotoja missään. Ajeltiin rauhallisesti ~80km/h vähän muiden harmiksi, onneksi oli vain vähän liikennettä.
Ehkä ongelmana olikin vain ne öljyletkut, muutamalla kympillä saa uudet niin taidan vaihtaa ja katsoa taas miten kestää.

Tämän episodin seurauksena pihassa on nyt sitten 3 autoa...
 
Kiitos tästä kommentista.

Ja pieni päivitys tilanteeseen.
Päätin vielä yrittää ja pyysin että korjaavat öljyletkun ja laittavat öljyä laatikkoon. Meni kuulemma 7l ja Haynesin kirjan mukaan max 9 eli aika tyhjä oli. Korjaamon mukaan ei vaihda kunnolla, tulee heti painettä jäähdyttimeen eikä suositellä ajoa.
Yrittänyttä ei laiteta eli päätin silti yrittää ajaa auton kotikulmille, matkaa noin 150km.
Matkan aikana ei ilmennyt mitään oireita (paitsi moottorin vikavalo paloi alkumatkan, se syttyi jo silloin kun matka katkesi ensimmäisen kerran). Vaihtoi normaalisti eikä lämmennyt liikaa ainakaan mittarin mukaan. Matkalla 2 pysähdystä (kahvi + tarkastus) eikä kummallakaan kerralla näkynyt vuotoja missään. Ajeltiin rauhallisesti ~80km/h vähän muiden harmiksi, onneksi oli vain vähän liikennettä.
Ehkä ongelmana olikin vain ne öljyletkut, muutamalla kympillä saa uudet niin taidan vaihtaa ja katsoa taas miten kestää.

Tämän episodin seurauksena pihassa on nyt sitten 3 autoa...
Voi olla että se kansipaffi on ottanut kipeetä mutta jenkit kyllä tekee aikamoisen paineen ylävesiletkuun jo viileämmälläkin koneella. Aivan kivikova ei toki sais olla, mutta eurooppalaisissa on ihan lösöt paineet vrt jenkkikoneet.
 
c vectrassa pyyhkijät alko temppuilemaan muutama päivä sitten....pyyhki ensin silleen hitaammin ja nykimällä ja sitten lopetti kokonaan....sitten kun vähän käsillä avitti vetämällä vartta niin jakso yhden pyyhkäsyn taas tehdä. Eilen just alko satamaankin just ennen määränpäätä mutta pääsin perille kuiteskin vaikka pyyhkijät ei toiminu.
Tänään sitten lähdin kokeilemaan sateella taas ja toimi ihan normaalisti.

Lainatakseni itseäni niin pyyhkijän moottori veteli viimesiään....helppo on toi vaihtaa ja halpa osa (25e lähipurkaamolta)....samalla kannattaa sitten vaihtaa raitisilmasuodatin kun kuiteskin joutuu repimään ton muovin edestä pois pyyhkijöitten alta ja tarkistaa että vesi pääsee valumaan pois, mulla oli toisen puolen reikä tukossa lehdistä ja havuista.
Ainoo erikoistyökalu jonka tarvitisin oli pyyhkijänvarren ulosvetäjä ja piti varta vasten käydä vielä ostamassa E8 torx hylsy kun just semmonen näköjään omasta setistä puuttu ja 4 kiinnitysruuvia oli just tommosella päällä.
 
Tommonen lenti tiellä. On ohuempi kun jousen alapää. Voisko se olla yläpäästä sitten? Qashqai 2014 kulkine. Ja pauketta pitää keulasta kun ajaa tai ohjausta kääntelee.
 

Liitteet

  • 20220714_172136.jpg
    20220714_172136.jpg
    1,6 MB · Luettu: 226
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti järkeviä lukemia. Yksi anturi näytti kuitenkin vauhdissa 1-3 km/h vähemmän kuin muut.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti oikeita lukemia.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.
Uudemmissa myös jos sulla on auto hold päällä niin alkaa sähköisesti sulkemaan takajarruja pysähtyessä. Jos takapalat/lehyt on heikossa hapessa niin tekee myös ääntä kun alkaa ruosteet irtoilemaan.
 
Uudemmissa myös jos sulla on auto hold päällä niin alkaa sähköisesti sulkemaan takajarruja pysähtyessä. Jos takapalat/lehyt on heikossa hapessa niin tekee myös ääntä kun alkaa ruosteet irtoilemaan.
Voi olla tuokin. Takajarrut eivät ole enää missään parhaassa kunnossa ja etujarrut uusinkin jo viime kesänä. Mutta jännä, ettei muuten jarruttaessa rohise. Ainoastaan juuri ennen pysähtymistä jarrupolkimessa tuntuva kohina ja sitten saattaa olla taas tasaista menoa.
 
Voi olla tuokin. Takajarrut eivät ole enää missään parhaassa kunnossa ja etujarrut uusinkin jo viime kesänä. Mutta jännä, ettei muuten jarruttaessa rohise. Ainoastaan juuri ennen pysähtymistä jarrupolkimessa tuntuva kohina ja sitten saattaa olla taas tasaista menoa.
Jos autoholdin ottaa pois päältä niin tekeekö samaa?
 
Jos autoholdin ottaa pois päältä niin tekeekö samaa?
Yritin kokeilla tuota, mutta en saanut vikaa enää toistettua, oli Auto Hold päällä tai ei.

Mietin vielä tuota, että autolla on ollut koko omistuksen (3v) ajan tapana vetää välillä ihan hitaassa vauhdissa Auto Holdilla jarrut pohjaan liian aikaisin. Esimerkiksi parkkipaikalle hiljaa valuttaessa. Tuokin voisi selittyä sillä, että yksi antureista näyttää virheellisesti auton jo pysähtyneen, vaikka todellisuudessa on vielä 2-3km/h vauhtia. Kuittien perusteella tuohon on edellisen omistajan aikana vaihdettu pyöränlaakeri, millä saattaa olla asiaan vaikutusta. Vielä pitäisi selvittää, mitä anturia lähden tutkimaan. OBD Eleven listasi vain neljä nopeutta, joista yksi oli välillä pari km/h muita matalampi ja kuitista ei lue, mikä laakeri on vaihdettu.
 
Kestääköhän tuollaisella jousella ajella joka on poikki? Kun noin 20 kilsaa on korjaamolle tästä matkaa. Ei hankaa ainakaan renkaaseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 723
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom