Lyhyesti
Lähtökohtaisesti jos auton ilmastointijärjestelmä on tyhjä kylmäaineesta, se vuotaa ja on rikki. Järjestelmän täyttö ei ole korjaus, vaan vika olisi syytä ensin paikallista ja korjata. Vasta täyttää tämän jälkeen. Hyväksytty alipainevuototesti ei ole vielä mikään tae toimivasta järjestelmästä.
Pidempi versio
Se että ilmastointi menee 15-30 minuutin vuototestistä (tyhjiötesti) läpi, ei anna mitään takeita siitä että järjestelmä olisi ihan oikeasti tiivis.
Jos järjestelmä on kokonaan tyhjä kylmäaineesta, on kyllä ihan vastuutonta minusta täyttää sitä järjestelmään varsinkin jos asiakas ei ymmärrä mistä on kyse. Lisäksi se on sitäpaitsi laitonta täyttää tyhjä järjestelmä ilman että on löytynyt syy vuodolle. Tietysti jos asiakas se nyt haluaa täyteen ja se korjaamon mielestä on ok, niin mikä ettei. Mutta melko naivia olettaa että tyhjän järjestelmän täyttö varsinaisesti kovin pitkäikäinen ratkaisu olisi. Ehkä sitten ensi kerralla kun vie sitä samaa kärryä huoltoon niin tulee mieleen että pistetäänkö samanlainen paketti uusiksi vai voisikohan tähän olla jotain muitakin ratkasuita, kuten vaikka asianmukainen korkeapainetestaus. Tottahan järjestelmä tyhjenee itsestääkin pikkuhiljaa, mutta eriasia onko kylmäaine vähissä vai tyhjä aivan tyhjä. Kyllä se ilmastointi käytänössä lakkaa toimimnasta jo ennenkuin järjestelmä on täysin tyhjä ja sellaisen täyttö on ihan normaalia. Kuten vaikka tuossa pari postausta aikaisemmin
@Mawerick kirjoitti että että oli 300g kadonnut, että jos se on sen 10-20% vaikka vuodessa, niin ei se nyt ihan yhessä kesässä mene tuohon kuntoon saatika sitten kokonaan tyhjäksi.
@pelitys todellakin toivon että järjestelmään on tehty asianmukaisesti vuototesti, luulisi että merkin edustuskorjaamolla olisi edes jotain tolkkua noissa töissä kun sitä laskua kumminkin osataan kirjoitella. Ei varmasti täytä missään olosuhteissa valmistajan tai ketjun ohjeistuksia. Itse en todellakaan suostuisi maksamaan senttiäkään moisesta "korjauksesta", jos sitä vikaa ei ole yritetty edes etsiä ja korjata. Joo toki se väriaine voi paljastaa sen vuodon, mutta ei se sitä korjaa ainakaan ja melko kallista jos ens vuonna sama ruljassi edessä. En tiedä, mutta mieleen voisiko sitä tilannetta korjata sillä että koittaisi lähiaikoina katsella jossain näkyykö siellä sitten sitä vuotoa, turha kai sitä on odottaa että satojen eurojen aineet haihtuu taivaan tuuliin? Mutta hieman haiskahtaa siltä että on väärin korjattu. Ja lisäksi, käytitkö sitä vuosi sitten samassa liikkeessä, eikö sitä väriainetta sitten muka viimevuonna tajuttu laittaa ja oliko se järjestelmä aivan tyhjä silloinkin? Luulis hieman herättävän kysymyksiä että mikähän tässä on? Ehkä sitä on yritelty katsella jos kerta pohjapanssaria on irroiteltu mutta ei löytynyt. Ehkä sitten ensi vuonna löytyy... ?