Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos yläpäät on kunnossa, niin ei jäljelle jää syypääksi oikein muuta, kuin huonot iskarit, se on se todennäköisin vika. Jos auto syö jousia, niin ei siellä kaikki kunnossa ole. Vaikka ajaisi vähän enemmänkin rallia niin että on kalusto kovilla. Eikä niin huonoa tuuriakaan voi oikein olla, että uusistakin jousista tulisi aina joka kerta pelkkiä maanantaikappaleita vastaan.
 
Voisi myös varmistaa että tuleeko ostaneeksi varmasti juuri kyseiseen autoon oikeita jousia. Mielellään VINin mukaan vaikka kysyä merkkiliikkeestä varmasti oikeat jouset.

Ainakin volkkarin ihmemaailmassa on samaan autoon aika paljon erilaisia jousia.
 
Autona w168 A mersu vuosimallia 2002 pensa.

Ongelma ei meinaa lähteä kuumalla käyntiin käynnistyy ja sammuu 5kertaa joutuu startata, toinen vika tänään lämpimällä varsinki sammu kun tulit valoihin ja vauhti hiljeni. Eikä meinannu startata.
Star diagnostic ohjelmalla vikakoodit ulos ( mersun oma). Millään yleis ohjelmilla tai motonetin tuotteilla et saa mersusta mitään järjellistä ulos. Jos tuntuu että maksaa palvelu liikaa, niin menet mersuforumille missä saatavilla paikkakunta kohtaisesti edullisia koodin lukuja.
 
Taas B6 passatista (4motion dieseli variantti) jousi poikki. MITÄ IHMETTÄ.

Vähintään 1 jousi per vuosi katkeaa :D

Nyt tilasin Lesjöförssit, jospa kestäis pidempään.

Aina sellanen max puoli kierros ylhäältä tai alhaalta katkee.
Ja voi olla vaihdettu joku muukin väärän laatuinen osa, esim tukivarret koko autoon.. väärällä koodilla. Ei toimi geometria enää.
 
VW Golf VII (2014) takaa on jouset poikki. Kannattaako sinne vaihtaa/vaihdattaa muuta rojua kuin itse jouset ns. samoilla tulilla kun autossa on 155tkm mittarissa? Tarkoitus siis tilata osat netistä kun ei niin kiirehomma ole.
 
VW Golf VII (2014) takaa on jouset poikki. Kannattaako sinne vaihtaa/vaihdattaa muuta rojua kuin itse jouset ns. samoilla tulilla kun autossa on 155tkm mittarissa? Tarkoitus siis tilata osat netistä kun ei niin kiirehomma ole.
2022 tapana kun työ kallista, samaan jousi pakettiin iskarit ja suojakumit jos on.
 
Eilen ja tänään VW Passat tehnyt muutaman kerran alle 20 km/h nopeuksissa sen, että kevyesti jarruttaessa esimerkiksi juuri ennen pysähtymistä kuuluu kova kohiseva hankaava ääni, jonka tuntee jarrupolkimessa. Samalla ehkä tuntui, että auton hidastavuus olisi kasvanut hieman. Ääntä voisi kuvailla sillä, että jarruttaisi aivan lopussa olevilla jarrupaloilla. Mikähän ihme tuo on? Tuli mieleen, että Auto Hold tai ABS häröilee omiaan. Vikakoodeja ei ollut ja livedatasta tsekkasin alkuun, että ABS-anturit ja jarrupolkimen paine ainakin näytti järkeviä lukemia. Yksi anturi näytti kuitenkin vauhdissa 1-3 km/h vähemmän kuin muut.

Auto Hold on siinä mielessä ollut aina vähän hölmö, että ihan hitaassa vauhdissa auto luulee, että pysähdytään, vaikka oikeasti ei ole vielä tarkoitus pysähtyä. Siitä on seurannut äkkipysähdys. Tuo tuntui vähän samalta, mutta nyt ei kuitenkaan auto lyönyt jarruja pohjaan.

EDIT: Nopealla googlailulla löytyi paljon juttua vagien jarrujen rohinasta ja kohinasta aivan pysähdyksen lopussa. Syynä voi olla se, että ihan hitaassa vauhdissa yksi ABS-antureista antaa väärää tietoa ja siksi absit rutisee. Täytyy seurailla livedataa. Nyt oli kyllä ollut todella kostea ja sateinen keli, eli voi olla kostetuttakin jossain.
Ja nyt meni vasemman takarenkaan anturi lopullisesti. Neljä vikavaloa syttyi mittaristoon. Onneksi olin jo aiemmin tullut tulokseen, että yksi antureista häröilee, niin vältyin pahemmalta säikähdykseltä. Jopa ohjaustehostimen ja käsijarrun vikavalot syttyivät :D

Kierrosten humppaamisella kylmällä/puolikylmällä koneella tekisi mieli tehdä jo jotain. Nyt kesällä ilmastointi varsinkin saa kierroslukumittarin vetämään ylös alas. Syyksi tuohon on epäilty kaikkea tehtaalta tulleista erilaisista vauhtipyöräkonfiguraatioista päästöhuijauspäivityksen ongelmiin ja liian vahvaan EGR:n kierrätykseen. Nyt tuli netissä useampi tapaus vastaan, jossa ongelma korjaantui vaihtamalla polttoaineen paineensäädin. Uusi osa 300€, mutta Ovokolta purkuautosta 20€, mikä on ihan käypä hinta kokeiluun. Tuo kierrosten heittely taitaa kuitenkin olla aika yleinen ongelma Vagin TDI CR -koneille. Lenkillä pari päivää sitten kävelin käynnissä olevan Skoda Superbin ohi, josta kuuli ihan selvästi, että kierrokset aaltoili ylös alas.

Toisaalta ilmiö on ihan identtinen siihen tilanteeseen, kun letkulämmittimen takia moottori luulee olevansa lämpöisempi kuin todellisuudessa on ja kierrokset heittää. Siksi epäilys on myös jotain lämpötila-anturia kohtaan. Polttoaineen lämpötila-anturi ainakin näytti kerran parkissa selvästi kuumempia lukemia kuin mikään muu anturi, mutta pian käynnistyksen jälkeen tasottui. Mittariston lämpötilamittari käyttäytyy myös nykyään hieman erikoisesti, eli jää pitkäksi aikaa näyttämään vähän alle 90 astetta, vaikka olisi hellettä. Lopulta kuitenkin siirtyy tasan 90 asteen lukemaan ja pysyy siinä. Tarkkahan tuo mittari ei ole, mutta toimii kuitenkin nykyään eri tavalla kuin ennen.
 
Mikä ihme voi aiheuttaa pyyhkijöiden tahmaamisen? Tilanne alkaa olla se ettei oikein sateella kehtaa laittaa pyyhkijöitä päälle (!!) koska nuo kumit hyppii, tahmaa ja vinkuu tuulilasilla

Tähän mennessä olen vaihtanut kolmet eri pyyhkijät ja tuulilasikin on ajan saatossa vaihtunut toiseen eikä mikään tunnu auttavan. Vivustossakaan ei tunnu olevan mitään vastetta kun käsin pyörittää, vastus tulee lasin ja kumin välisestä kitkasta
 
Mikä ihme voi aiheuttaa pyyhkijöiden tahmaamisen? Tilanne alkaa olla se ettei oikein sateella kehtaa laittaa pyyhkijöitä päälle (!!) koska nuo kumit hyppii, tahmaa ja vinkuu tuulilasilla

Tähän mennessä olen vaihtanut kolmet eri pyyhkijät ja tuulilasikin on ajan saatossa vaihtunut toiseen eikä mikään tunnu auttavan. Vivustossakaan ei tunnu olevan mitään vastetta kun käsin pyörittää, vastus tulee lasin ja kumin välisestä kitkasta
Transporterista vaihdoin näillä oireilla pyyhkijöiden vivuston kokonaan uuteen. Vanha oli huomattavan väljä joka nivelestä.
 
Uudemmissa myös jos sulla on auto hold päällä niin alkaa sähköisesti sulkemaan takajarruja pysähtyessä.
Varsinainen ongelma taisi jo ratketa, mutta oikaistaan nyt vielä tämä. Ei volkkarin autohold käytä pysähdyttäessä sähköistä seisontajarrua mihinkään, vaan operoi niitä samoja hydraulisia jarruja joita jarrupoljinkin komentaa.

Sitten jos on seisottu autoholdin varassa riittävän kauan paikallaan (luokkaa useita minuutteja) niin tietyn ajan kuluttua järjestelmä vetää sen sähköisen käsijarrun kiinni ja vapauttaa hydraulipaineet pois. Normaalissa ajossa tämmöisiä pysähdyksiä ei tule oikein ikinä.
 
Transporterista vaihdoin näillä oireilla pyyhkijöiden vivuston kokonaan uuteen. Vanha oli huomattavan väljä joka nivelestä.
Pitänee siis ottaa irti ja tunkea voitelua niveliin, tilataan uusi sitten jos ero on huomattava muttei riittävä. Ja autollahan on kilometrejä vasta 130tkm mittarissa :tdown:
 
Noita AeroTwinejä käyttänyt nyt jotain 11v harrasteessa, toiset nyt menossa. Noita toisia kun olin hakemassa niin jotenkin puusilmäilin samalla kun puhelimessa olin ja ostin pelkät Twinit... Heti hakkasi tuulilasiin kun eka sade osu kohdalle. Pesunesteen kanssa toimi ok, pelkän veden kanssa ei.

Bosch AeroTwin MultiClip AP tuulilasinpyyhin | Motonet Oy
 
Mä alan kallistua siihen, että tuo on vain ominaisuus joissakin autoissa. Joissakin autoissa vaan ilmeisesti tuulilasin kulma ja pyyhkimien asento on sellainen, että pyyhkimien vinkuminen ja pomppiminen "kuuluu vuosimalliin". Sen lisäksi nykyisin käytössä olevat yksiosaiset pyyhkijät eivät mukaile lasin muotoja läheskään yhtä hyvin, kuin vanhan malliset pyyhkijät. Jos kiinnitys on sellainen, että vanhanmallisen pyyhkijän siihen saa, kannattaa kokeilla niitä yhtenä konstina, ne myös pyyhkivät huomattavasti paremmin sen veden pois. ( Joku kun kuitenkin sanoo, että lättypyyhkimet toimii, niin toimiihan ne kyllä hyvin jos tuulilasin muoto on niille otollinen. ). Lisäksi kun ostaa niitä uusia pyyhkimiä, kannattaa vähän katsoa mistä ostaa ja minkä ikäistä tavaraa saa, pyyhkimissä on sama efekti kuin kaikissa muissakin kumituotteissa, vanhemmiten se kumi kovettuu eikä toimi kuten pitäisi (vrt vaikka pyyhekumi).
 
Mistä johtuu kitisevä ääni autossa kun ajaa hiljaisilla nopeuksilla? Auto on aygo 2013

Vähän tarkempi kuvaus ehkä? kuuluuko se edestä/takaa/ullkoa/sisältä? Vaikuttaako vauhti siihen mitään? Vaikuttaako jarrutus? Kääntyminen? Onko vika satunnainen, vai koko ajan toistuva?
 
Mistä johtuu kitisevä ääni autossa kun ajaa hiljaisilla nopeuksilla? Auto on aygo 2013
Mahdotonta sanoa vielä näillä tiedoilla. Muutama kysymys näin alkuun:
  • Mistä päin ääni tulee?
  • Vaikuttaako moottorin kierrokset ääneen?
  • Kuuluuko ääni kaikilla vaihteilla? Entä vapaalla? Entä kytkin pohjassa?
  • Muuttuuko ääni kun jarruttaa kevyesti?
  • Muuttuuko ääni jos ohjausta kääntää suuntaan tai toiseen?
 
en osaa vastata näihin kysymyksiin hirveästi.
yleensä jos ajan vaikka kotipihaan ja on ikkuna auki, on siis vauhti hidas ja kuulen sen äänen.
ääni on sellaista metallista kitinää.
itse veikkaan että jokin pyörivä osa ottaa toiseen kiinni lievän epäkeskeisyyden vuoksi, äänen taajuus on sellainen vaihteleva, sekunnin sykleissä tms kitinä voimistuu hetkeksi, vaimenee, voimistuu tms.

ehkä jarrut hankaa kiinni jotenkin, tai sitten kytkimen jokin pyörivä osa? aygothan on herkkäkytkimisiä autoja, (pienimoottorinen auto jolla kytkintä painetaan paljon city olosuhteissa)
 
en osaa vastata näihin kysymyksiin hirveästi.
yleensä jos ajan vaikka kotipihaan ja on ikkuna auki, on siis vauhti hidas ja kuulen sen äänen.
ääni on sellaista metallista kitinää.
itse veikkaan että jokin pyörivä osa ottaa toiseen kiinni lievän epäkeskeisyyden vuoksi, äänen taajuus on sellainen vaihteleva, sekunnin sykleissä tms kitinä voimistuu hetkeksi, vaimenee, voimistuu tms.

ehkä jarrut hankaa kiinni jotenkin, tai sitten kytkimen jokin pyörivä osa? aygothan on herkkäkytkimisiä autoja, (pienimoottorinen auto jolla kytkintä painetaan paljon city olosuhteissa)
Jarrupalat lopussa ja kulumisenilmaisin ottaa levyyn kiinni?
 
eiköhän oo jarrupalat lopussa. Milloinkohan vaihdattais...kestäiskö auto jotenkin kasassa vuodenvaihteeseen, sillon olis vuosihuollon paikka jos samalla tekis..
 
Tarjoaisin näillä tiedoilla todennäköisemmiksi syyllisiksi jarrupalojen kulumisenilmaisinta. Voi myös olla kivi jarrulevyn ja suojapellin välissä, se voi joskus pysyä siellä yllättävän kauankin. Jarrulevyn suojapelti voi olla vääntynyt ja ottaa kiinni jarrulevyyn. Jos taas äänen lähteen suuntakaan ei ole selvillä, voi olla vaikka sisäpuhaltimen moottori joka vinkuu.

Vaikuttaako jarrun tai kytkimen painaminen asiaan? Ja auton paikallaan ollessa ei ääntele?
 
Tarjoaisin näillä tiedoilla todennäköisemmiksi syyllisiksi jarrupalojen kulumisenilmaisinta. Voi myös olla kivi jarrulevyn ja suojapellin välissä, se voi joskus pysyä siellä yllättävän kauankin. Jarrulevyn suojapelti voi olla vääntynyt ja ottaa kiinni jarrulevyyn. Jos taas äänen lähteen suuntakaan ei ole selvillä, voi olla vaikka sisäpuhaltimen moottori joka vinkuu.

Vaikuttaako jarrun tai kytkimen painaminen asiaan? Ja auton paikallaan ollessa ei ääntele?

jarruja epäilen, kytkintä pelkään.

koitin tossa kotiutuessa kytkintä painaa, voi olla että ääni muuttui, en perehtynyt hirveästi asiaan.
mutta vaikka ääni olisi muuttunut jotenkin, se voi johtua vaan siitä että kytkimen painaminen poisto työntövoiman ja nopeus muuttui hieman...emt...täytyy jatkaa tutkimista kun ajelen
 
Tänään vaihdettiin Maximaan öljyt+suodatin, uudet kesärenkaat, xenoneiden tasoantureiden nivelet, yksi moottorin tukikumi ja lisäksi tehtiin ilmastoinnille täyttöhuolto. Etupään kopina poistui tuolla tukikumin vaihdolla. Se olikin viimeinen vaihtoehto kun aiemmin oli jo vaihdettu koiranluut, vakaajan puslat sekä iskarit ja niiden yläpäät. No, pääasia että ääni on nyt poissa.

Ilmastoinnin täyttömäärä on 650gr mutta järjestelmässä oli jäljellä vain 363gr. Silti ilmastointi on toiminut tän viimeiset pari vuotta ihan normaalisti.
 
Huollossa täytettiin vuoden aikana kuivaksi mennyt ilmastointi. Tyhjiötesteissä ei löytynyt vuotoja ja vartin koekäytön aikana aineet pysyivät sisällä. Mutta mihin ihmeeseen 880g kylmäainetta voi hävitä jälkiä jättämättä kun yhtäkkiä kaikki vaikutti olevan kunnossa? Siihen lisättiin nyt väriaineet josko vuodon löytäminen olisi ensi kerralla helpompaa. Vuoto olisi paras löytyä koska ei lainkaan huvittaisi täyttää ilmastointia 400 eurolla kerran vuoteen.
 
Huollossa täytettiin vuoden aikana kuivaksi mennyt ilmastointi. Tyhjiötesteissä ei löytynyt vuotoja ja vartin koekäytön aikana aineet pysyivät sisällä. Mutta mihin ihmeeseen 880g kylmäainetta voi hävitä jälkiä jättämättä kun yhtäkkiä kaikki vaikutti olevan kunnossa? Siihen lisättiin nyt väriaineet josko vuodon löytäminen olisi ensi kerralla helpompaa. Vuoto olisi paras löytyä koska ei lainkaan huvittaisi täyttää ilmastointia 400 eurolla kerran vuoteen.
Missä maksaa täyttö 400€? Itse pari kuukautta sitten täytätin ilmastoinnin. 800g meni kylmäainetta, hinta oli 150€.
 
Missä maksaa täyttö 400€? Itse pari kuukautta sitten täytätin ilmastoinnin. 800g meni kylmäainetta, hinta oli 150€.
Lexus kaivoksela. Kai ne on vähän eri kullasta tehdyt lisäaineet hybridin ilmastoinnissa. En kylläkään katsonut tarkemmin kuitista sisältyikö siihen myös vuodon etsintää kun se vaatii paneelien irroittamista auton pohjasta jne.
 
Lexus kaivoksela. Kai ne on vähän eri kullasta tehdyt lisäaineet hybridin ilmastoinnissa. En kylläkään katsonut tarkemmin kuitista sisältyikö siihen myös vuodon etsintää kun se vaatii paneelien irroittamista auton pohjasta jne.
r134a-kaasu on käytännössä ilmasta verrattuna 1234yf-kaasuun. Tuota 1234yf:ää on uudemmissa autoissa.
 
Huollossa täytettiin vuoden aikana kuivaksi mennyt ilmastointi. Tyhjiötesteissä ei löytynyt vuotoja ja vartin koekäytön aikana aineet pysyivät sisällä. Mutta mihin ihmeeseen 880g kylmäainetta voi hävitä jälkiä jättämättä kun yhtäkkiä kaikki vaikutti olevan kunnossa? Siihen lisättiin nyt väriaineet josko vuodon löytäminen olisi ensi kerralla helpompaa. Vuoto olisi paras löytyä koska ei lainkaan huvittaisi täyttää ilmastointia 400 eurolla kerran vuoteen.

Jokainen liitoskohtahan siellä on potentiaalinen vuotokohta (löystynyt liitos, hapertunut tiiviste) + mahdolliset vaurioituneet osat päälle (esim kenno). Kyllä niitä mahdollisia vuotopaikkoja on siellä paljon. Mahdoton arvailla, nyt merkkiaineen laiton jälkeen voi löytyä helpostikin. Vuoto voi myös esiintyä vain tietyissä olosuhteissa, esimerkiksi riittävän kuumana tai riittävän kylmänä, sen takia ei välttämättä löydy ihan heti tai näy alipainetestissä.
 
Lyhyesti

Lähtökohtaisesti jos auton ilmastointijärjestelmä on tyhjä kylmäaineesta, se vuotaa ja on rikki. Järjestelmän täyttö ei ole korjaus, vaan vika olisi syytä ensin paikallista ja korjata. Vasta täyttää tämän jälkeen. Hyväksytty alipainevuototesti ei ole vielä mikään tae toimivasta järjestelmästä.

Pidempi versio

Se että ilmastointi menee 15-30 minuutin vuototestistä (tyhjiötesti) läpi, ei anna mitään takeita siitä että järjestelmä olisi ihan oikeasti tiivis.

Jos järjestelmä on kokonaan tyhjä kylmäaineesta, on kyllä ihan vastuutonta minusta täyttää sitä järjestelmään varsinkin jos asiakas ei ymmärrä mistä on kyse. Lisäksi se on sitäpaitsi laitonta täyttää tyhjä järjestelmä ilman että on löytynyt syy vuodolle. Tietysti jos asiakas se nyt haluaa täyteen ja se korjaamon mielestä on ok, niin mikä ettei. Mutta melko naivia olettaa että tyhjän järjestelmän täyttö varsinaisesti kovin pitkäikäinen ratkaisu olisi. Ehkä sitten ensi kerralla kun vie sitä samaa kärryä huoltoon niin tulee mieleen että pistetäänkö samanlainen paketti uusiksi vai voisikohan tähän olla jotain muitakin ratkasuita, kuten vaikka asianmukainen korkeapainetestaus. Tottahan järjestelmä tyhjenee itsestääkin pikkuhiljaa, mutta eriasia onko kylmäaine vähissä vai tyhjä aivan tyhjä. Kyllä se ilmastointi käytänössä lakkaa toimimnasta jo ennenkuin järjestelmä on täysin tyhjä ja sellaisen täyttö on ihan normaalia. Kuten vaikka tuossa pari postausta aikaisemmin @Mawerick kirjoitti että että oli 300g kadonnut, että jos se on sen 10-20% vaikka vuodessa, niin ei se nyt ihan yhessä kesässä mene tuohon kuntoon saatika sitten kokonaan tyhjäksi.

@pelitys todellakin toivon että järjestelmään on tehty asianmukaisesti vuototesti, luulisi että merkin edustuskorjaamolla olisi edes jotain tolkkua noissa töissä kun sitä laskua kumminkin osataan kirjoitella. Ei varmasti täytä missään olosuhteissa valmistajan tai ketjun ohjeistuksia. Itse en todellakaan suostuisi maksamaan senttiäkään moisesta "korjauksesta", jos sitä vikaa ei ole yritetty edes etsiä ja korjata. Joo toki se väriaine voi paljastaa sen vuodon, mutta ei se sitä korjaa ainakaan ja melko kallista jos ens vuonna sama ruljassi edessä. En tiedä, mutta mieleen voisiko sitä tilannetta korjata sillä että koittaisi lähiaikoina katsella jossain näkyykö siellä sitten sitä vuotoa, turha kai sitä on odottaa että satojen eurojen aineet haihtuu taivaan tuuliin? Mutta hieman haiskahtaa siltä että on väärin korjattu. Ja lisäksi, käytitkö sitä vuosi sitten samassa liikkeessä, eikö sitä väriainetta sitten muka viimevuonna tajuttu laittaa ja oliko se järjestelmä aivan tyhjä silloinkin? Luulis hieman herättävän kysymyksiä että mikähän tässä on? Ehkä sitä on yritelty katsella jos kerta pohjapanssaria on irroiteltu mutta ei löytynyt. Ehkä sitten ensi vuonna löytyy... ?

Toki kiireiset aikataulut (bookattu töitä kalenteri täyteen) ja ilmastoinnin täyttö on helppoa, letkut kiinni ja antaa koneen hurista ja voi vaikka itse keskittyä puhelimen räpläämiseen.

Pikaisella googleteluksella löytyi jotain järkevän oloista tekstiä, ilmastoinnin vuotokorjaus – Luiginpaja ja tuolla Luigin pajan sivuilla mainittiin huollon yhteydessä että R134a 2€ / 10g ja R1234yf 5€ / 10g, että kannattaa tosiaan miettiä miten niitä ilmastointeja "korjaillaan" mutta kukin tyylillään...

En ole missään tekemissä Luigin pajan kanssa, en koskaan autoani käyttänyt siellä tai saatikaan edes käynyt liikkeessä, mutta sattui vaan vastaan kun etin jotain missä olisi hyvä yhteenveto ilmastoinnin vuotokorjauksesta.

Tekniikan Maailma lisälukemisena vielä TM:n juttu reilun 10 vuoden takaa aiheesta.
 
Kuten vaikka tuossa pari postausta aikaisemmin @Mawerick kirjoitti että että oli 300g kadonnut, että jos se on sen 10-20% vaikka vuodessa, niin ei se nyt ihan yhessä kesässä mene tuohon kuntoon saatika sitten kokonaan tyhjäksi.
Tarkennuksena todettakoon, että mulla ei ole mitään havaintoa milloin tuota ilmastointia on viimeksi huollettu. Ei sinä aikana kun auto on mulla ollut, eli reilut pari vuotta. Koko ajan se on kuitenkin toiminut ihan normaalisti.
 
Lyhyesti

Lähtökohtaisesti jos auton ilmastointijärjestelmä on tyhjä kylmäaineesta, se vuotaa ja on rikki. Järjestelmän täyttö ei ole korjaus, vaan vika olisi syytä ensin paikallista ja korjata. Vasta täyttää tämän jälkeen. Hyväksytty alipainevuototesti ei ole vielä mikään tae toimivasta järjestelmästä.

Pidempi versio

Se että ilmastointi menee 15-30 minuutin vuototestistä (tyhjiötesti) läpi, ei anna mitään takeita siitä että järjestelmä olisi ihan oikeasti tiivis.

Jos järjestelmä on kokonaan tyhjä kylmäaineesta, on kyllä ihan vastuutonta minusta täyttää sitä järjestelmään varsinkin jos asiakas ei ymmärrä mistä on kyse. Lisäksi se on sitäpaitsi laitonta täyttää tyhjä järjestelmä ilman että on löytynyt syy vuodolle. Tietysti jos asiakas se nyt haluaa täyteen ja se korjaamon mielestä on ok, niin mikä ettei. Mutta melko naivia olettaa että tyhjän järjestelmän täyttö varsinaisesti kovin pitkäikäinen ratkaisu olisi. Ehkä sitten ensi kerralla kun vie sitä samaa kärryä huoltoon niin tulee mieleen että pistetäänkö samanlainen paketti uusiksi vai voisikohan tähän olla jotain muitakin ratkasuita, kuten vaikka asianmukainen korkeapainetestaus. Tottahan järjestelmä tyhjenee itsestääkin pikkuhiljaa, mutta eriasia onko kylmäaine vähissä vai tyhjä aivan tyhjä. Kyllä se ilmastointi käytänössä lakkaa toimimnasta jo ennenkuin järjestelmä on täysin tyhjä ja sellaisen täyttö on ihan normaalia. Kuten vaikka tuossa pari postausta aikaisemmin @Mawerick kirjoitti että että oli 300g kadonnut, että jos se on sen 10-20% vaikka vuodessa, niin ei se nyt ihan yhessä kesässä mene tuohon kuntoon saatika sitten kokonaan tyhjäksi.

@pelitys todellakin toivon että järjestelmään on tehty asianmukaisesti vuototesti, luulisi että merkin edustuskorjaamolla olisi edes jotain tolkkua noissa töissä kun sitä laskua kumminkin osataan kirjoitella. Ei varmasti täytä missään olosuhteissa valmistajan tai ketjun ohjeistuksia. Itse en todellakaan suostuisi maksamaan senttiäkään moisesta "korjauksesta", jos sitä vikaa ei ole yritetty edes etsiä ja korjata. Joo toki se väriaine voi paljastaa sen vuodon, mutta ei se sitä korjaa ainakaan ja melko kallista jos ens vuonna sama ruljassi edessä. En tiedä, mutta mieleen voisiko sitä tilannetta korjata sillä että koittaisi lähiaikoina katsella jossain näkyykö siellä sitten sitä vuotoa, turha kai sitä on odottaa että satojen eurojen aineet haihtuu taivaan tuuliin? Mutta hieman haiskahtaa siltä että on väärin korjattu. Ja lisäksi, käytitkö sitä vuosi sitten samassa liikkeessä, eikö sitä väriainetta sitten muka viimevuonna tajuttu laittaa ja oliko se järjestelmä aivan tyhjä silloinkin? Luulis hieman herättävän kysymyksiä että mikähän tässä on? Ehkä sitä on yritelty katsella jos kerta pohjapanssaria on irroiteltu mutta ei löytynyt. Ehkä sitten ensi vuonna löytyy... ?
Viime vuonna samassa merkkiliikkeessä täytettiin määräaikaishuollon yhteydessä, silloin vajausta oli muistaakseni 400-500g, puhalsi vielä osittain kylmää. Silloin auto ei ollut minulla kovin kauaa enkä ollut ehtinyt seuraamaan ettei kyse ollut tavanomaisesta aineiden karkailusta, enkä tiennyt pyytää merkkiaineen lisäystä. Nyt ei ollut näkynyt mitään UV-lampulla eli ensi huollossa sitten pitäisi näkyä tai jos sen vie aikaisemmin tutkittavaksi, kun huomaa että se ei taas puhalla tasaisesti kylmää.
Mutta Lexuksen merkkihuollon tuntien se vuotaa jostain kompressorin tiivisteestä mitä he eivät voi tietenkään vaihtaa yksittäin vaan pitää laittaa tietysti törkeällä rahalla koko kompura uusiksi. Täytyy toivoa että vuoto on lauhduttimessa, tulee halvemmaksi vaihtaa.
 
Ilmastointiin vielä liittyen, niin jos ilmastointijärjestelmä on täysin tyhjä ja oletus on se, että jostain se vuotaa, niin ilmastoinnin täyttäminen ilman järjestelmän korjaamista on rikos. Koska yleisimmät ilmastointikaasut ovat myrkkyjä ilmastolle.
 
@pelitys Nojuu eipä tuosta voi oikein tietää mutta tottahan tässä tulee mieleen että olikohan vuotava ilmastointi juuri ennen myyntiinlaittoa täytetty kenties? mutta edelleen minusta täysin vastuutonta toimintaa merkkihuollolta, varsinkin kun se viimevuonna on siellä kerta ollut kanssa ilmastoinnin täytössä. Luulis niiden tietävän vai eikö siitä täytöstä ole tehty mitää merkintää. Tietämättä tarinan taustoja mutta miten on asian itse esittänyt ja miten siellä on toimittu, mutta kyllä luulis edes vähintään asiakkaalta kysyvän mitä tehdään. Ehkä kysyivätkin.

Ainahan sen toki viedä muuallekkin korjattavaksi / tutkittavaksi (tosin kannattaa ottaa huomioon, että ihan mikä tahansa paja ei välttämättä pysty tuota huoltamaan jos hybridi ja merkkikään ei ihan kovin yleinen, vaatiiko jotain erikoista? osaavat kyllä eittämättä sanoa onnistuu jos kysyy) jos epäilyttää, mutta vaikuttaa siltä että ensi vuonna saa sitten vaihtaa sen vuotavan osan ja laittaa uudet kylmäaineet. Pelkän akselitiivisteen tiivisteen vaihto voi olla vähän sellaista touhua ymmärtääkseni (mutua, ei tietoa) että voi olla vähän kyseenalaista järkevyydelta kannalta varsinkaan jos siitä joutuu ihan kovaa tuntiliksaa maksamaan ja pitäisi jotain työtakuutakin antaa vielä. Toki riippuen taas korjaajasta, uuden kompuran hinnasta ja mallista jne.

Vaikka se se tyhjän järjestelmän täyttäminen ei laitonta olisikaan niin melko kalliiksi se ainakin tuntuu tulevan...
 
Ei välttämättä löydykään alipaineen kanssa. Ylipaineella voisi sitten löytyäkin.
Vuotava järjestelmä koeponnistetaan typellä reiluun ylipaineeseen, annetaan paineen tasaantua pari tuntia ja tutkitaan onko paineet laskeneet mittarista. Sen jälkeen tutkitaan vuotopaikka vuodon ilmaisu suihkeella.

Ja korjataan vuotavat paikat. Lopuksi tyhjiöinti ja kaasun/öljyn/uv värin lisäys.
Kunnolla kun tehdään.
Kylmäkoneen vuodot eivät näy juurikaan alipaine testissä, vaikka niin yleisesti luullaan.
 
Alipaine testi on yksi vitsi. Parhaimmillaan uudet kaasut vuotivat samana päivänä pihalle, vaikka alipaine testin mukaan piti olla täysin tiivis järjestelmä. Testissä tehdään 1 bar alipaine, järjestelmässä on 14-16 bar ylipaine toimiessaan. Välillä tuntuu olevan jopa vaikeaa löytää korjaamoa jolla olisi typpipullo ja voisivat tehdä oikean vuototestin.
 
Autojen kompressoritkaan (ainakaan polttomoottioriautoissa) ei ole hermeettisiä, eli vuotomahdollisuus on heti laakeroinnissa ja akselin tiivistyksessä. Talvella nuo eivät suomessa juurikaan pyöri, joten sinne voi syntyä ajan kanssa ongelmia.
 
Ostin kuukausi sitten Kia Optima PHEV -16 pirssin liikkeestä. Kova luotto korealaisten laatuun, ei juuri mitään pahaa niistä kuule.

Meni viikko niin huomasin sen nypyttävän pienesti aina silloin kun bensamoottori on käynnissä/käytössä. Sähköllä menee smoothisti.
Nyt kuukausi kaupoista niin nykii jo pahasti. Sain tingattua sijaisauton siksiaikaa kun auto menee pajalle ja autoliike maksaa viulut.

Vahva epäily on sytkäpuolat. Tosin, aina kun moottorin kuulee niin käy ihan tasaisesti. Myöskään vedon määrällä, kierroksilla eikä vaihteella ole merkitystä nykimiseen.

Muuten kyllä diggaan autosta, potkua nippanappa riittävästi (250hv saabin jälkeen), kyyti on leppoista ja himmeleitä riittää vaativaankin makuun.
 
Olen ymmärtänyt, että alipainetesti on brändätty testiksi vain kuluttajien harhauttamikseksi. Alipaineella tarkoitus on vain tyhjentää järjestelmä kylmäaineesta.
 
kun tein ilppihommia niin kyllä joskus kävi niin että putket vuoti paineistettuna, ei tyhjiössä. Alipaineisena vuoto saattaa umpeutua, kun se vetää esim tiivisterenkaan tiiviimmäksi.

Typpipullo on halpa ja helppo tapa koeponnistaa tiiveys.

Jos käyttää hitsauksessa typpeä, ei tarvii kuin hommata autoon sopiva AC-liitin niin itse voi ihan hyvin testailla onko vuotoja. Kaasuhan löytyykin jo.
 
Olen ymmärtänyt, että alipainetesti on brändätty testiksi vain kuluttajien harhauttamikseksi. Alipaineella tarkoitus on vain tyhjentää järjestelmä kylmäaineesta.
Itse olen käsittänyt että tarkoitus on tyhjentää kaikki muu paitsi kylmäaine, esim kosteus.
 
Itse olen käsittänyt että tarkoitus on tyhjentää kaikki muu paitsi kylmäaine, esim kosteus.
Tutkin hieman asiaa. Ilmeisesti alipaineella ensin tyhjennetään järjestelmä ja sen jälkeen kuivataan se. Kuivaamiseen käytetään myös alipainetta. Lopuksi palautetaan vanhat aineet järjestelmään ja lisätään uutta tarpeen mukaan.

Ilmastointihuollon vajaampi versio eli täyttöhuolto ohittaa kuivausvaiheen, joka voi myöhemmin kostautua korroosiona.

Lähde on mitä on, mutta tässä artikkelissa aihetta on selostettu sopivan yksinkertaisesti.
 
Tutkin hieman asiaa. Ilmeisesti alipaineella ensin tyhjennetään järjestelmä ja sen jälkeen kuivataan se. Kuivaamiseen käytetään myös alipainetta. Lopuksi palautetaan vanhat aineet järjestelmään ja lisätään uutta tarpeen mukaan.

Ilmastointihuollon vajaampi versio eli täyttöhuolto ohittaa kuivausvaiheen, joka voi myöhemmin kostautua korroosiona.

Lähde on mitä on, mutta tässä artikkelissa aihetta on selostettu sopivan yksinkertaisesti.

ÖÖ. ei. Toi mtv:n artikkeli on melkosta hölynpölyä.

Jos autojen ilmastoinneista puhutaa niin alipaineistus poistaa automaattisesti myös kosteuden, mitään erillistä kuivausta ei ole. (tai on, mutta siitä alempana) Tyhjennys ja kuivaus on siis sama asia. Sit jos puhutaan tyhjennyslaitteesta, niin se on eri asia, mutta ei sellaista autohommissa käytetäkkään. Se on pumppu joka pystyy siirtämään kylmäainetta kylmälaitteista ulos, mutta ei pysty tekemään alipainetta. Tällasta tarvii siis ainoastaan muualla kuin autojen ilmastoinneissa. Itse oon käyttäny lämpöpumpun kanssa. Niitä ei autojutuissa käytetä.

Pelkkää täyttämistä ei tehdä missään, koska se olis täysin arpapeliä aineen määrän suhteen. Ainoastaan jotkut DIY-ukot laittaa pienistä täyttöpulloista lisää ainetta, mutta sellasta palvelua ei kyllä missään myydä. Jos ei lisätä kosteutta samalla (eli kustaan hommat) niin ei se kyllä korroosiota lisää mitenkään.

No tuo artikkelissa pitää paikkaansa että vanhat aineet voidaan palauttaa ja uutta lisätä tarpeen mukaan.

"Ilmastointihuollon vajaampi versio eli täyttöhuolto ohittaa kuivausvaiheen, joka voi myöhemmin kostautua korroosiona."

Tuossa on pakko olla kyse siitä että ei esimerkiksi vaihdeta kuivainta (osa ilmastoinnissa) silloin kun putket on ollu auki, tai ollut tarpeeksi kauan tai usein ollut vuotoa, ja ollut systeemi "huoltamatta" -> kuivain ei pysty enää keräämään enempää kosteutta -> rupeaa korroosioriski kasvamaan. Jos ilmastointi on ollut käyttökunnossa aina, kuivainta ei todellakaan tarvitse vaihtaa, toki voi, mutta miksi? lisää €€€ korjaamolle?


Tietysti silloin ei kannata "muutaman kympin säästö" jos on vaikkapa vaihdettu ilmastoinnin letkuja, mutta jätetään kuivain vaihtamatta :lol: (nehän ovat juurikin n. 15€-50€ hintasia osia)
 
Viimeksi muokattu:
Nissan Primera P12 :sick:

Tuttu osti tuollaisen paskan, on ajettu paljon jne... Leimattu ja vikojakin löytyi mitä ostajalle ei kerrottu. Eli mitä maksaa noin suunnilleen, liikkeessä tehtynä siis

Vetarin suojakumi - pahimmillaan vetarikin.

Moottori vuotaa öljyä, en tiedä mistä kun en ole vielä nähnyt ja tuskin auton alle pääsenkään. Joku tyyppivika ehkä? Tietäjät tietää.
 
Nissan Primera P12 :sick:

Tuttu osti tuollaisen paskan, on ajettu paljon jne... Leimattu ja vikojakin löytyi mitä ostajalle ei kerrottu. Eli mitä maksaa noin suunnilleen, liikkeessä tehtynä siis

Vetarin suojakumi - pahimmillaan vetarikin.

Moottori vuotaa öljyä, en tiedä mistä kun en ole vielä nähnyt ja tuskin auton alle pääsenkään. Joku tyyppivika ehkä? Tietäjät tietää.

Alle 100€ vetoakseli netin mukaan. Öljyvuodon korjaus voi olla vaan öljypohjan tiiviste (halpa) mutta jos kampiakselin tiiviste niin sitten on kalliimpi. Työ voi olla sitten kallista jos vie korjaamolle. Joku rasvanäppi vaihtaa pimeenä sopu hintaan.
 
Nissan Primera P12 :sick:

Tuttu osti tuollaisen paskan, on ajettu paljon jne... Leimattu ja vikojakin löytyi mitä ostajalle ei kerrottu. Eli mitä maksaa noin suunnilleen, liikkeessä tehtynä siis

Vetarin suojakumi - pahimmillaan vetarikin.

Moottori vuotaa öljyä, en tiedä mistä kun en ole vielä nähnyt ja tuskin auton alle pääsenkään. Joku tyyppivika ehkä? Tietäjät tietää.
Useinhan nuo korjauskehotukset löytyy traficomin tiedoista. Esim se öljyvuoto olisi saattanut näkyä? Mikä moottori?

Mulla on myös P12, 1.6 bensa, joka maksoi juuri katsastettuna 700€. Koukku löytyy myös. Öljyä ei vuoda eikä syö ja vetarin suojakumit on ehjät.

Edit:
Ilmeisesti tyyppivikana radio ei toimi. Eli jotkut juotokset pettää?
 
Alle 100€ vetoakseli netin mukaan. Öljyvuodon korjaus voi olla vaan öljypohjan tiiviste (halpa) mutta jos kampiakselin tiiviste niin sitten on kalliimpi. Työ voi olla sitten kallista jos vie korjaamolle. Joku rasvanäppi vaihtaa pimeenä sopu hintaan.
Öljypohjan tiivistettä noissa ei taida olla vaan on liimattu melko tiukasti kiinni. Ainakin 1.8 litraisessa oli melkoinen työmaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 871
Viestejä
4 665 436
Jäsenet
76 511
Uusin jäsen
maymay

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom