Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Joo, selvästi jakopään puolen päädystä tuli vedet ulos lohkon ja kannen välistä kansipahvia pitkin
Äkkiä tulisi mieleen että noilla oireilla voisi olla ettei huohotus toimi oikein, en nyt muista ulkoa miltä sen systeemin pitäisi tuossa moottorissa näyttää. Siinä taitaa olla venttiilikopassa jonkunmoinen PCV hässäkkä?
 

Kakkonen tai kolmonen, eli toi vaaleampi on niin poikkeava että lähtisin siitä eteenpäin, voiko olla joku asennuksessa käynyt käpy ettei saa bensaa ainakaan riittävästi, voisi kokeilla lämpeneekö kaikki pakosarjan putket samaan tahtiin kun kylmänä lyö tulille esim. kastelemalla ne vedellä jos ei ole infrapunamittaria käsillä. Toinen mikä tulee mieleen, voiko pahvi/kansi vuotaa tuohon sylinteriin, jos kurkkii tulpan reijistä lampun kanssa niin männän pään pitäisi olla karstasta puhtaampi kuin muissa.
 
Kakkonen tai kolmonen, eli toi vaaleampi on niin poikkeava että lähtisin siitä eteenpäin, voiko olla joku asennuksessa käynyt käpy ettei saa bensaa ainakaan riittävästi, voisi kokeilla lämpeneekö kaikki pakosarjan putket samaan tahtiin kun kylmänä lyö tulille esim. kastelemalla ne vedellä jos ei ole infrapunamittaria käsillä. Toinen mikä tulee mieleen, voiko pahvi/kansi vuotaa tuohon sylinteriin, jos kurkkii tulpan reijistä lampun kanssa niin männän pään pitäisi olla karstasta puhtaampi kuin muissa.

Tuo kyllä näyttää siltä, että aika pikaisesti kannattaa tehdä jotain, lisää polttoainetta huutaa ja pikaisesti. Se, että syy voi olla suuttimessa, kannessa tai kannentiivisteessä, niin tuolla ei todellakaan kannata kovin pitkään kuvailla, kohta männässä reikä. Tulpan reiästä kannattaa vilkaista se mäntä, että miltä näyttää, puhtaampi kuin muut, niin eikun hattu pois.

Edit: piti lainata orkkis kuva, mutta jotenkin onnistuin toisin...
 
Äkkiä tulisi mieleen että noilla oireilla voisi olla ettei huohotus toimi oikein, en nyt muista ulkoa miltä sen systeemin pitäisi tuossa moottorissa näyttää. Siinä taitaa olla venttiilikopassa jonkunmoinen PCV hässäkkä?

Mulla on tämmönen viritelmä siinä:

Venttiilikoppa huohottaa vapaasti ilmaan (pieneen suodattimeen letkun päässä) ja kylmänä <40c on korotettu tyhjäkäynti lisäilmaventtiilin+takaiskun kautta eli lisäilmaa imusarjaan. Alakerran huohotus menee sitten vapaavirtaussuodattimen luokse. Se letku lähtee lohkon kyljessä olevasta öljyloukusta. Täytyy koittaa nuo kaikki irrallaan mutta aika epätodennäköistä kun ei noissa letkuissa öljyä näkynyt sisällä.

1655580254909.png
 
Tuo kyllä näyttää siltä, että aika pikaisesti kannattaa tehdä jotain, lisää polttoainetta huutaa ja pikaisesti. Se, että syy voi olla suuttimessa, kannessa tai kannentiivisteessä, niin tuolla ei todellakaan kannata kovin pitkään kuvailla, kohta männässä reikä. Tulpan reiästä kannattaa vilkaista se mäntä, että miltä näyttää, puhtaampi kuin muut, niin eikun hattu pois.

Edit: piti lainata orkkis kuva, mutta jotenkin onnistuin toisin...

Toi yks vaaleampi onkin tosiaan vain muita tuoreempi tulppa eikä ole ehtinyt kerätä karstaa (joo, ostin vain yhden uuden), vanha lakkasi toimimasta yhtäkkiä. Mutta jotain keltaista möhnää siinä on...

Katoin tulppien reijistä sisään sen jälkeen kun käytin koneen kuumaksi ja annoin seisoa. 1 ja 3 pytyissä (toi erinäköinen tulppa on 3:sta) oli semmonen pieni märkä tippa öljyä, että se nyt ei hälyttävältä näyttänyt. Tulpat täysin kuivia. Paha sanoo.. Kaikki männät ovat muuten väriltään semmosia pähkinän tai maitokahvinruskeita.
 
Toi yks vaaleampi onkin tosiaan vain muita tuoreempi tulppa eikä ole ehtinyt kerätä karstaa (joo, ostin vain yhden uuden), vanha lakkasi toimimasta yhtäkkiä. Mutta jotain keltaista möhnää siinä on...

Katoin tulppien reijistä sisään sen jälkeen kun käytin koneen kuumaksi ja annoin seisoa. 1 ja 3 pytyissä (toi erinäköinen tulppa on 3:sta) oli semmonen pieni märkä tippa öljyä, että se nyt ei hälyttävältä näyttänyt. Tulpat täysin kuivia. Paha sanoo.. Kaikki männät ovat muuten väriltään semmosia pähkinän tai maitokahvinruskeita.

Se velkoinen savu mikä sieltä tulee on kyllä ihan puhtaasti vettä, joten ei siellä montaa vaihtoehtoa ole. Musta sitten viittää polttoaineeseen ja loput on öljyä. Pienet öljytupsaukset on ihan normaaleja lähes joka moottorissa ja kun käyttämisen jäljiltä kattelet sylinteihin, niin oikeastaan vesi on se mikä hälyyttävästi merkkaa.
 
c vectrassa pyyhkijät alko temppuilemaan muutama päivä sitten....pyyhki ensin silleen hitaammin ja nykimällä ja sitten lopetti kokonaan....sitten kun vähän käsillä avitti vetämällä vartta niin jakso yhden pyyhkäsyn taas tehdä. Eilen just alko satamaankin just ennen määränpäätä mutta pääsin perille kuiteskin vaikka pyyhkijät ei toiminu.
Tänään sitten lähdin kokeilemaan sateella taas ja toimi ihan normaalisti.
 
c vectrassa pyyhkijät alko temppuilemaan muutama päivä sitten....pyyhki ensin silleen hitaammin ja nykimällä ja sitten lopetti kokonaan....sitten kun vähän käsillä avitti vetämällä vartta niin jakso yhden pyyhkäsyn taas tehdä. Eilen just alko satamaankin just ennen määränpäätä mutta pääsin perille kuiteskin vaikka pyyhkijät ei toiminu.
Tänään sitten lähdin kokeilemaan sateella taas ja toimi ihan normaalisti.
Siellä alkaa olla vivusto jumissa. Teräsakselit alumiinirungossa. Purettava, puhdistettava ja voideltava!
 
Jes! Piti olla helppo jarruremontti Volovoon(P3 -08 2.5T) mutta ei. Joka kulmaan levyt ja palat.
Autossa sähkönen käsijarru eikä saanut sitä kässärin moottoria irti että saa sylinterin työnnettyä sisään kun ruuvit on joku korkannut ja korkannut samalla ilmausruuvin. käpy meni ja nyt menee sitten vaihtoon molemmat satulat taakse(eli +200€/puoli). Noh tuleepahan kerralla hyvä. :x3:

Ei sitä moottoria tarvitse irrottaa. Helpointa on kun ottaa moottorilta sähköliittimen irti ja 9V paristolla syöttää virtaa ja ajaa sylinterin sisään.


Kaikkein helpointa on lyödä testeri kiinni ja ajaa satulat sillä huoltoasentoon.

Justiinsa viikonloppuna tein yhden sähkökäsijarrullisen B8 Passatin jarruremontin ja nätisti menivät männät sisään, kun laittoi ne iCarsoftilla huoltoasentoon.
Tosin onhan se mukavaa vaihtaa vanhat rypälöityneet satulat uusiin ja kiiltäviin. :love:
 
Kaikkein helpointa on lyödä testeri kiinni ja ajaa satulat sillä huoltoasentoon.

Justiinsa viikonloppuna tein yhden sähkökäsijarrullisen B8 Passatin jarruremontin ja nätisti menivät männät sisään, kun laittoi ne iCarsoftilla huoltoasentoon.
Tosin onhan se mukavaa vaihtaa vanhat rypälöityneet satulat uusiin ja kiiltäviin. :love:

Olisi varmasti helpointa, mutta eipä ole testeriä itsellä ainakaan vielä. :rofl: Mutta täytyy kyllä todeta että oli hyvä kun tuli purettua kaikki atomeiksi, putsattua ja voideltua.
Oli nimittäin vasemman takasatulan liukutapit ihan jumissa, tuskin on edes toiminut hetkeen ollenkaan. Mutta nyt pysähtyy. :cool:
 
Pösö 206 vuosimallia 2006, 1.4 koneella, ajettu 150tkm. Jakamattoman kuolinpesän pihamonumentti pitäisi viimein laittaa myyntiin.
Ihan nätti kesäv*tunvihreä 4-ovinen sämpylä, johon olen abaut 1000 kilometriä sitten vaihtanut kunnostetun taka-akselin, kun tyyppivikana olleet vääntösauvojen laakerit porsi.

Niin. Kinnerissä on oikein ilmastointikin, manuaalitoiminen. Käytin sen huollossa joskus 2017, ilmastoinnista todettiin, että pieni vuoto on kuivaimen liittimessä, menee täytöllä helposti vuosikausia.
Menihän se, kunnes kojelaudan sisältä alkoi kuulumaan metallinen hinkaava ääni, eikä ilmastointi puhkunut kylmää. Kompura kyllä naksahti päälle.

Onko näissä oma puhallin ilmastoinnin kennolle, vai mikä voisi olla vikana?

Autohan on ollut abaut käyttämättömänä ko. huollon jälkeen, ehkä 500 kilsaa ajettu. Lämppäri kyllä toimii, puhaltaa kuumaa ja ulkolämpötilan mukaisesti viileää.

Ai niin, takimmainen äänenvaimennin on jo aika lehtevää tavaraa. Näytti olevan kiinni V-band -tyyppisellä liitoksella, saa kertoa suosituksia korvaavalle vaimentimelle. Kiitos :tongue:
Niin onko se ilmastointi nyt siis täytetty ja silti ei toimi? Metallinen hinkkaava ääni sopii kyllä siihen mitä meidän piharaato (C5 2002) tekee, jos aineet on vähissä.

Jotenkin tuntuu siltä, että vaikka nuo viat korjaisit, niin yhtään enempää et autosta saa. Toki jos harrastustoimintaa haluat tehdä, niin :)
 
Niin onko se ilmastointi nyt siis täytetty ja silti ei toimi? Metallinen hinkkaava ääni sopii kyllä siihen mitä meidän piharaato (C5 2002) tekee, jos aineet on vähissä.

Jotenkin tuntuu siltä, että vaikka nuo viat korjaisit, niin yhtään enempää et autosta saa. Toki jos harrastustoimintaa haluat tehdä, niin :)

Kiitti vastauksesta, ilmastointi tosiaan toimi noin vuoden verran täytön jälkeen. Luultavasti siis aineet vähissä, kun kahina kuuluu näiden taudinkuvaan :interested:
 
Joo, jos siellä on 2017 todettu vuoto ja 2022 ihmettelet miksi ei toimi, niin ihan selvähän tuo "vika" on. Meidän raadosta katoaa joka talvi kaikki, tosin nyt ei ole enää jaksanut edes huollattaa, kun rautakauppa/jäteasema ajot ovat niin lyhyitä.
 
Pösö 206 vuosimallia 2006, 1.4 koneella, ajettu 150tkm. Jakamattoman kuolinpesän pihamonumentti pitäisi viimein laittaa myyntiin.
Ihan nätti kesäv*tunvihreä 4-ovinen sämpylä, johon olen abaut 1000 kilometriä sitten vaihtanut kunnostetun taka-akselin, kun tyyppivikana olleet vääntösauvojen laakerit porsi.

Niin. Kinnerissä on oikein ilmastointikin, manuaalitoiminen. Käytin sen huollossa joskus 2017, ilmastoinnista todettiin, että pieni vuoto on kuivaimen liittimessä, menee täytöllä helposti vuosikausia.
Menihän se, kunnes kojelaudan sisältä alkoi kuulumaan metallinen hinkaava ääni, eikä ilmastointi puhkunut kylmää. Kompura kyllä naksahti päälle.

Onko näissä oma puhallin ilmastoinnin kennolle, vai mikä voisi olla vikana?

Autohan on ollut abaut käyttämättömänä ko. huollon jälkeen, ehkä 500 kilsaa ajettu. Lämppäri kyllä toimii, puhaltaa kuumaa ja ulkolämpötilan mukaisesti viileää.

Ai niin, takimmainen äänenvaimennin on jo aika lehtevää tavaraa. Näytti olevan kiinni V-band -tyyppisellä liitoksella, saa kertoa suosituksia korvaavalle vaimentimelle. Kiitos :tongue:
Ihan normaali ääni tyhjentyneistä kylmäaineista. Uusi täyttö ja menee max vuosi tai pari.

Eri asia kannattaako tuon ikäistä enää täyttää jos kun on jo viisi vuotta sitten havaittu. Muutenkin jos paljon laittoa, kannattanee myydä jos joku jotain tarjoaa. Noita kuitenkin laitetaan paaliin ja viestisi perusteella toi olisi parhaillaan varaosamateriaalina.
 
Noh, joka vuosi katsastettu siisikuntoinen pösö, ainoat viat tuo ilmastointi ja lehtevä takapönttö.

Ei tuo nyt ihan paalivalmis ole, muistaakseni tonnin luokkaa tuo peräremppakin teetettynä.
Mutta eihän tuollaista jalokivenä kannata myydessä yrittää arvostaa :btooth:
 
Ihan normaali ääni tyhjentyneistä kylmäaineista. Uusi täyttö ja menee max vuosi tai pari.

Eri asia kannattaako tuon ikäistä enää täyttää jos kun on jo viisi vuotta sitten havaittu.

Selvästi vuotavaa järjestelmää ei saa edes täyttää, koska kylmäaineet ovat voimakkaita kasvihuonekaasuja. Järjestelmän tiiveys pitää todeta muulla turvallisemmalla kaasulla, kuten typellä. Jos putkistossa on pienikin vuoto, niin kylmäaine ei pysy vuosia sisällä, ihme korjaaja jos niin väitti.

Korjaajasta voi ilmoittaa Tukes:lle, niin hän saa todennäköisesti sanktiota, tai menettää lupansa. Luvaton ilmastointikorjaaja voi saada jopa vankeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä alkaa olla vivusto jumissa. Teräsakselit alumiinirungossa. Purettava, puhdistettava ja voideltava!

Se tais olla vikana...en sitä purkanu kun ei ollu pyyhkijän varsille ulosvetäjää joten en saanu muovipaneelia pois mutta sen verran raotettua kuiteskin että suihkin crc:tä liikkuviin osiin ja nyt näyttäs toimivan ok.
 
Selvästi vuotavaa järjestelmää ei saa edes täyttää, koska kylmäaineet ovat voimakkaita kasvihuonekaasuja. Järjestelmän tiiveys pitää todeta muulla turvallisemmalla kaasulla, kuten typellä. Jos putkistossa on pienikin vuoto, niin kylmäaine ei pysy vuosia sisällä, ihme korjaaja jos niin väitti.

Korjaajasta voi ilmoittaa Tukes:lle, niin hän saa todennäköisesti sanktiota, tai menettää lupansa. Luvaton ilmastointikorjaaja voi saada jopa vankeutta.
Tilaa Ebay.de täyttöpullo ilmastointiin. Maksaa muutaman kympin. Saat kotipostiin tilattua. Mukana seuraa ohjeet.
 
Tilaa Ebay.de täyttöpullo ilmastointiin. Maksaa muutaman kympin. Saat kotipostiin tilattua. Mukana seuraa ohjeet.
Nuo vaan kun tulli huomaakin niin tulee enemmän kuin sanomista. Ja noilla saa olla tarkkana että saa oikean määrän täytettyä. Kompura kun haukkaa nestettä imupuolelta sisään ylitäytön vuoksi tulee sisuskalut herkästi morjestamaan kompurasta.
 
Tilaa Ebay.de täyttöpullo ilmastointiin. Maksaa muutaman kympin. Saat kotipostiin tilattua. Mukana seuraa ohjeet.

En ymmärrä, miksi ei voi korjata vuotavaa ilmastointia? Tiivisteet maksaa joitain euroja, kuivain pari kymppiä, kenno ~50. Autokohtaiset putkistot ovat kalliita kun uutena löytyy vain alkuperäisenä, mutta yleisimpiin autoihin löytyy purkaamolta edullisesti.

Kun järjestelmä on tiivis, niin kylmäaine pysyy sisällä useita vuosia. Ei täyttöainekaan niin halpaa ole, että viitsii taivaan tuuliin päästää.
Ostaja kyllä arvostaa toimivaa ilmastointia, jos autoa myy.
 
En ymmärrä, miksi ei voi korjata vuotavaa ilmastointia? Tiivisteet maksaa joitain euroja, kuivain pari kymppiä, kenno ~50. Autokohtaiset putkistot ovat kalliita kun uutena löytyy vain alkuperäisenä, mutta yleisimpiin autoihin löytyy purkaamolta edullisesti.

Kun järjestelmä on tiivis, niin kylmäaine pysyy sisällä useita vuosia. Ei täyttöainekaan niin halpaa ole, että viitsii taivaan tuuliin päästää.
Ostaja kyllä arvostaa toimivaa ilmastointia, jos autoa myy.
Joo ei sitä ehjästä järjestelmästä paljon haihdu. Itse täytin C5 sitikan ilmastoinnin ensimmäistä kertaa ja auto on ollut mulla kuusi vuotta eikä taatusti ollut hetkeen sitä ennenkään huollettu. Ainetta meni järjestelmään vain 50 grammaa! Kokonaistilavuus 675 grammaa. Ilmastoinnin ajoittainen toimimattomuus ei johtunut tuosta vaan jäähdyttäjän puhaltimen toimimattomuudesta.
 
Nuo vaan kun tulli huomaakin niin tulee enemmän kuin sanomista. Ja noilla saa olla tarkkana että saa oikean määrän täytettyä. Kompura kun haukkaa nestettä imupuolelta sisään ylitäytön vuoksi tulee sisuskalut herkästi morjestamaan kompurasta.
Ihan laillista tilata toiseeta eu maasta kylmäainetta.
 
Ihan laillista tilata toiseeta eu maasta kylmäainetta.

Ei ole laillista ilman kylmäainelupia. Jos jostain onnistuu yksityisenä kylmäaineita tilaamaan niin lakia rikkoo sekä ostaja, että myyjä. Myyjänkin on pidettävä ostajista kirjaa ja varmistuttava, että ostajalla on kylmäaineluvat. Myös nuo kertakäyttöpullot on laittomia nykyisin.
 
Ei ole laillista ilman kylmäainelupia. Jos jostain onnistuu yksityisenä kylmäaineita tilaamaan niin lakia rikkoo sekä ostaja, että myyjä. Myyjänkin on pidettävä ostajista kirjaa ja varmistuttava, että ostajalla on kylmäaineluvat. Myös nuo kertakäyttöpullot on laittomia nykyisin.
Toisesta eu maassa ei vaadi mitään lupia, kun yksityisenä tilaa. Tullilta kesäkuussa varmistettu.

Jännä että ruotsalaisessa isossa varaosakaupassa on ihan kivijalassa myynnissä keskellä Tukholmaa.
 
Itse täytin C5 sitikan ilmastoinnin ensimmäistä kertaa ja auto on ollut mulla kuusi vuotta eikä taatusti ollut hetkeen sitä ennenkään huollettu. Ainetta meni järjestelmään vain 50 grammaa! Kokonaistilavuus

Käyttämäni paja suositteli vaihtamaan kuivaimen vähintään joka toinen täyttö, ja varsinkin jos ei tiedä koska täytetty.
Moni ei huomaa/viitsi, mutta kosteus on pahaksi kompressorille, ja kuivain vain muutaman kympin. Työ vielä lisäksi, mutta ei ole kovin monimutkainen vaihtaa, kun järjestelmä kuitenkin tyhjätään ennen täyttöä. Tai ainakin korjausliikkeiden automatisoidut koneet tyhjentävät, eri asia jos itse säätää täyttöpulloilla. Mutta yksityisenä saa arvaten täyttää vain omaa autoa, että tuskin se viranomaisia kiinnostaa, kun sillä ei tienaa ja kylmäainemäärät pieniä.
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Roomster 1,6 vm2007.
ABS-valo syttyi ja vikakoodina oli ABS-pumpun jännitteen katoaminen. Sulake on ehjä.
Mielessä on nyt pumpun liittimen irrottaminen ja pinnien suihkuttaminen kontaktispraylla.
Kuitenkaan en tiedä kuinka liittimen saa auki. Siinä on muovinen vipu mutta en tiedä yhtään mihin suuntaan vipua napsautetaan ja millain liitin lähtee irti.
 
Skoda Roomster 1,6 vm2007.
ABS-valo syttyi ja vikakoodina oli ABS-pumpun jännitteen katoaminen. Sulake on ehjä.
Mielessä on nyt pumpun liittimen irrottaminen ja pinnien suihkuttaminen kontaktispraylla.
Kuitenkaan en tiedä kuinka liittimen saa auki. Siinä on muovinen vipu mutta en tiedä yhtään mihin suuntaan vipua napsautetaan ja millain liitin lähtee irti.
Kyllä kannatti itse taas ropata ja tutkia. En saanut abs-yksikön liitintä irti mutta ajattelin hiomapaperilla puhdistaa akun napojen, maakaapelin, pluskaapelin ja moottoritilan suurien sulakkeiden kontaktipinnat hiomapaperilla jos olisi ollut hapettumaa. Yksi kerrallaan irrotin sitten sulakkeita ja kuinka ollakkaan yksi 40A sulake oli katki kun sitä tutkin. Nyt on puhtaat liitokset ja uusi sulake. ABS-varoitusvalo lähti heti ajaessa pois.
 
Kyllä kannatti itse taas ropata ja tutkia. En saanut abs-yksikön liitintä irti mutta ajattelin hiomapaperilla puhdistaa akun napojen, maakaapelin, pluskaapelin ja moottoritilan suurien sulakkeiden kontaktipinnat hiomapaperilla jos olisi ollut hapettumaa. Yksi kerrallaan irrotin sitten sulakkeita ja kuinka ollakkaan yksi 40A sulake oli katki kun sitä tutkin. Nyt on puhtaat liitokset ja uusi sulake. ABS-varoitusvalo lähti heti ajaessa pois.

Hienoa! Huoltoon kun olisit vienyt, olisivat varmaan ensin vaihtaneet jonkin kalliin ABS-yksikön ensitöikseen.
 
Kyllä kannatti itse taas ropata ja tutkia. En saanut abs-yksikön liitintä irti mutta ajattelin hiomapaperilla puhdistaa akun napojen, maakaapelin, pluskaapelin ja moottoritilan suurien sulakkeiden kontaktipinnat hiomapaperilla jos olisi ollut hapettumaa. Yksi kerrallaan irrotin sitten sulakkeita ja kuinka ollakkaan yksi 40A sulake oli katki kun sitä tutkin. Nyt on puhtaat liitokset ja uusi sulake. ABS-varoitusvalo lähti heti ajaessa pois.
Itsellä hieman uudemmassa Passatissa tuli muistaakseni vikakoodi siitä, ettei ABS-yksikköön saanut yhteyttä. Hieman säikäytti joulukuusen valot mittaristossa ja mahdollinen kallis remontti, vaikka vikavalot sammuivat itsekseen melkein heti. Omallakin kohdalla auttoi kaikkien liittimien puhdistus ja läpikäynti. Lisäksi akun plussakaapeli oli löysällä. Huono kontakti voi aiheuttaa mielenkiintoisia ongelmia :D
 
Palataan hieman tähän eiliseen aiheeseeni sulakkeista.
Kuvassa näkyy moottoritilan sulakerasia. Siitä oli eilen yksi 40A sulake poikki. Vieressä oli yksi vapaa 40A sulake ja siihen kytkin johdon.
Ostin eilen Motonetistä hakasulakkeita, jotka kyllä pituutensa puolesta sopivat tuohon rasiaan, mutta ne ovat sen verran leveitä, että kuvassa näkyvän punaisen nuolen kohdalla oleva muovi ottaa kiinni.
Näyttäisi siltä, että tuo nuolen kohdalla oleva muovipalanen irtoaisi siitä pihdeillä, mutta en ole asiasta aivan varma.
Eilen yritin pienellä voimalla pihdeillä irrottaa tuota muovin palaa, mutta ei lähtenyt irti.
Tietääkö kukaan, että onko nuo muoviosat irroitettavissa tuosta, jotta Hakasulake mahtuu tuohon paikkaan.
En ole varma, onko marmorilla myynnissä noita alkuperäisen kokoisia sulakkeita.
20220624_091500.jpg
 
Hae merkkiliikkeestä tai romikselta uus nalli... Ton sulakeboxin kyrvähtäminen on tyyppivika kun ei jälkikiristellä noita muttereita jotka sitten löystyy.
 
Palataan hieman tähän eiliseen aiheeseeni sulakkeista.
Kuvassa näkyy moottoritilan sulakerasia. Siitä oli eilen yksi 40A sulake poikki. Vieressä oli yksi vapaa 40A sulake ja siihen kytkin johdon.
Ostin eilen Motonetistä hakasulakkeita, jotka kyllä pituutensa puolesta sopivat tuohon rasiaan, mutta ne ovat sen verran leveitä, että kuvassa näkyvän punaisen nuolen kohdalla oleva muovi ottaa kiinni.
Näyttäisi siltä, että tuo nuolen kohdalla oleva muovipalanen irtoaisi siitä pihdeillä, mutta en ole asiasta aivan varma.
Eilen yritin pienellä voimalla pihdeillä irrottaa tuota muovin palaa, mutta ei lähtenyt irti.
Tietääkö kukaan, että onko nuo muoviosat irroitettavissa tuosta, jotta Hakasulake mahtuu tuohon paikkaan.
En ole varma, onko marmorilla myynnissä noita alkuperäisen kokoisia sulakkeita.
20220624_091500.jpg
Suden merkit onkin painettu näkyvästi kuvassa vasemmalla näkyvään muoviin. Koska kakka on housussa, eli kulkuneuvosta löytyy suden merkit, menisin nöyrästi hakemaan susimyymälän tiskiltä alkuperäisen osan. En jaksa uskoa, että olisi jätetty optio käyttää standardi osaa, kun on ensin pilattu mahdollisuus sellaisen käyttöön. Sekin on täysin tyypillistä laitteelle, josta suden merkkejä löytyy.
 
Palataan hieman tähän eiliseen aiheeseeni sulakkeista.
Kuvassa näkyy moottoritilan sulakerasia. Siitä oli eilen yksi 40A sulake poikki. Vieressä oli yksi vapaa 40A sulake ja siihen kytkin johdon.

Vähän outo valinta laittaa nylock-mutterit sulakerasiaan, kun lähellä on akku. Rikkihappo kun syövyttää nylonia.
Itse laittaisin Nordlock lukituslevyt tavallisten mutterien alle, niin ei tarvitse jälkikiristää. Niitä löytyy aika hyvin varaosaliikkeistä. Hinta on aika korkea mutta sopivat tuollaisiin asenna ja unohda paikkoihin.
 
Vähän outo valinta laittaa nylock-mutterit sulakerasiaan, kun lähellä on akku. Rikkihappo kun syövyttää nylonia.
Itse laittaisin Nordlock lukituslevyt tavallisten mutterien alle, niin ei tarvitse jälkikiristää. Niitä löytyy aika hyvin varaosaliikkeistä. Hinta on aika korkea mutta sopivat tuollaisiin asenna ja unohda paikkoihin.
Minkälaisessa tilanteessa akusta, todennäköisesti ns. suljetusta huoltovapaasta akusta, pääsee akkuhappoa kannellisen sulakerasian alle niin paljon että muttereiden nylonit sulaa kokonaan pois?

Eikä nordlockin käyttö ymmärtääkseni tarkoita että jälkikiristystä ei tarvi. Jälkikiristys on olemassa sen takia koska liitos elää ja asettuu, nordlock ei voi sitä estää sen enempää kuin nylock.

Onhan se nordlock varmasti kiva laittaa jos niitä saa vaikka töistä muutaman pöllittyä, mutta vaikuttaa pikkusen ylimitoitetulta varta vasten erikseen lähtä ostaan kalliita erikoisprikkoja sen takia että jos ajaa auton puuhun niin nylockit sulaa.
 
En ymmärrä, miksi ei voi korjata vuotavaa ilmastointia? Tiivisteet maksaa joitain euroja, kuivain pari kymppiä, kenno ~50. Autokohtaiset putkistot ovat kalliita kun uutena löytyy vain alkuperäisenä, mutta yleisimpiin autoihin löytyy purkaamolta edullisesti.

Kun järjestelmä on tiivis, niin kylmäaine pysyy sisällä useita vuosia. Ei täyttöainekaan niin halpaa ole, että viitsii taivaan tuuliin päästää.
Ostaja kyllä arvostaa toimivaa ilmastointia, jos autoa myy.
Ihan turhaa jeesustelua, kun kyse on käytännössä paalivalmiista autosta. Purkamon kamat ovat ihan samaa paskaa kuin ne paikalla olevat, uudet maksaa auton verran jos edes tarjolla. 50 eurolla ei saa yhtään mitään kennoa ainakaan sitikkaan. Putket menee ympäri konehuonetta… C5:ssa ainakin toinen on täysin haistapaska paikassa. Kaikki liittimet ihan saatanan jumissa. 50€ täyttö vs. pahimmillaan päivien työ ja 500 €. Auton elinikä päättyminen katsotaan katsastuksessa vuosittain.
 
Eipäs se alkanutkaan ykköskoppaisen C5:n jäähdyttimen puhallin vielä toimimaan. Toisaan joku aika sitten tutkin ilmastoinnin toimimattomuutta ja huomasin ettei puhallin pyöri. Sulakehan sieltä oli palanut. Noh, putsasin puhaltimen ohjaukseen liittyvät kolme relettä jotka olivatkin aika hapettuneita. Tuossa on siis kolme nopeutta puhaltimelle joille jokaiselle oma rele. Hitain nopeus toimi hienosti, mutta nyt kun lämpötila nousi yli 25 asteen niin sulake paloi taas.
Mitäs tuolle muuta keksisi kuin putsata vielä kertaalleen kaikki liittimet ja releet? Itse puhallin pyörii kevyesti enkä usko siinä olevan vikaa.
 
Kannattaa tutkia puhallin, onko siinä joka nopeudelle oma käämitys. Ettei olisi jokin niistä oikarissa. Releet harvemmin menee oikariin.
 
Tässä kuva systeemistä:
1656176165184.png

Putsasin vielä kertaalleen releet ja mittasin että ne toimivat. Kyllä se vaikuttaa että itse puhaltimessa on vika. Se pyörii käsin aika hyvin, mutta taitaa kuitenkin imaista liikaa virtaa täydellä nopeudella. Kokeilin uudella sulakkeella niin hitaalla nopeudella toimii hyvin, mutta täydellä nopeudella polttaa sulakkeen.
Ei kai se ihme ole kun tuskin tuota hetkeen on vaihdettu..
 
Ihan turhaa jeesustelua, kun kyse on käytännössä paalivalmiista autosta. Purkamon kamat ovat ihan samaa paskaa kuin ne paikalla olevat, uudet maksaa auton verran jos edes tarjolla. 50 eurolla ei saa yhtään mitään kennoa ainakaan sitikkaan. Putket menee ympäri konehuonetta… C5:ssa ainakin toinen on täysin haistapaska paikassa. Kaikki liittimet ihan saatanan jumissa. 50€ täyttö vs. pahimmillaan päivien työ ja 500 €. Auton elinikä päättyminen katsotaan katsastuksessa vuosittain.

Aeromotorsilta uusia kennoja 50 eurolla tuommoseen pösöön mistä kyse. kuivain sen ~15e. Omaan citikkaan pari vuotta sitten ilmastoinnin kennon 60 eurolla.
 
Aeromotorsilta uusia kennoja 50 eurolla tuommoseen pösöön mistä kyse. kuivain sen ~15e. Omaan citikkaan pari vuotta sitten ilmastoinnin kennon 60 eurolla.
Ihan tuurista kiinni löytyykö sopiva. C5 eka sukupolvi oli helvetin kallis, kun ei ole tehty kuin muutama vuosi sillä kennolla.
 
Minkälaisessa tilanteessa akusta, todennäköisesti ns. suljetusta huoltovapaasta akusta, pääsee akkuhappoa kannellisen sulakerasian alle niin paljon että muttereiden nylonit sulaa kokonaan pois?

Eihän ne huoltovapaat akut täysin tiiviitä ole, niistä voi vapautua akkuhappoa ympäristöön. Osa huoltovapaista akuista on ihan tavallisia akkuja, joissa täyttökorkit ovat peitetty valmistajan huoltovapaa tarroilla piiloon. Näitä kuivaneita akkuja on tullut herätettyä henkiin uudelleen täytöllä.

Nordlock joustaa hieman enemmän, kuin nylock. Myös jousiprikka on parempi tuollaisessa sulakekäytössä, koska nylockin kitka huononee uudelleenkäytössä. Ihan positiivisia kokemuksia tuotteesta ainakin minulla, vaikka olen niitä kaupasta omalla rahalla ostanut. Joku VW maksaa tietty eri hintaa, jos käyttää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 735
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom