Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Pösö 206 vuosimallia 2006, 1.4 koneella, ajettu 150tkm. Jakamattoman kuolinpesän pihamonumentti pitäisi viimein laittaa myyntiin.
Ihan nätti kesäv*tunvihreä 4-ovinen sämpylä, johon olen abaut 1000 kilometriä sitten vaihtanut kunnostetun taka-akselin, kun tyyppivikana olleet vääntösauvojen laakerit porsi.

Niin. Kinnerissä on oikein ilmastointikin, manuaalitoiminen. Käytin sen huollossa joskus 2017, ilmastoinnista todettiin, että pieni vuoto on kuivaimen liittimessä, menee täytöllä helposti vuosikausia.
Menihän se, kunnes kojelaudan sisältä alkoi kuulumaan metallinen hinkaava ääni, eikä ilmastointi puhkunut kylmää. Kompura kyllä naksahti päälle.

Onko näissä oma puhallin ilmastoinnin kennolle, vai mikä voisi olla vikana?

Autohan on ollut abaut käyttämättömänä ko. huollon jälkeen, ehkä 500 kilsaa ajettu. Lämppäri kyllä toimii, puhaltaa kuumaa ja ulkolämpötilan mukaisesti viileää.

Ai niin, takimmainen äänenvaimennin on jo aika lehtevää tavaraa. Näytti olevan kiinni V-band -tyyppisellä liitoksella, saa kertoa suosituksia korvaavalle vaimentimelle. Kiitos :tongue:
Ihan normaali ääni tyhjentyneistä kylmäaineista. Uusi täyttö ja menee max vuosi tai pari.

Eri asia kannattaako tuon ikäistä enää täyttää jos kun on jo viisi vuotta sitten havaittu. Muutenkin jos paljon laittoa, kannattanee myydä jos joku jotain tarjoaa. Noita kuitenkin laitetaan paaliin ja viestisi perusteella toi olisi parhaillaan varaosamateriaalina.
 
Noh, joka vuosi katsastettu siisikuntoinen pösö, ainoat viat tuo ilmastointi ja lehtevä takapönttö.

Ei tuo nyt ihan paalivalmis ole, muistaakseni tonnin luokkaa tuo peräremppakin teetettynä.
Mutta eihän tuollaista jalokivenä kannata myydessä yrittää arvostaa :btooth:
 
Ihan normaali ääni tyhjentyneistä kylmäaineista. Uusi täyttö ja menee max vuosi tai pari.

Eri asia kannattaako tuon ikäistä enää täyttää jos kun on jo viisi vuotta sitten havaittu.

Selvästi vuotavaa järjestelmää ei saa edes täyttää, koska kylmäaineet ovat voimakkaita kasvihuonekaasuja. Järjestelmän tiiveys pitää todeta muulla turvallisemmalla kaasulla, kuten typellä. Jos putkistossa on pienikin vuoto, niin kylmäaine ei pysy vuosia sisällä, ihme korjaaja jos niin väitti.

Korjaajasta voi ilmoittaa Tukes:lle, niin hän saa todennäköisesti sanktiota, tai menettää lupansa. Luvaton ilmastointikorjaaja voi saada jopa vankeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä alkaa olla vivusto jumissa. Teräsakselit alumiinirungossa. Purettava, puhdistettava ja voideltava!

Se tais olla vikana...en sitä purkanu kun ei ollu pyyhkijän varsille ulosvetäjää joten en saanu muovipaneelia pois mutta sen verran raotettua kuiteskin että suihkin crc:tä liikkuviin osiin ja nyt näyttäs toimivan ok.
 
Selvästi vuotavaa järjestelmää ei saa edes täyttää, koska kylmäaineet ovat voimakkaita kasvihuonekaasuja. Järjestelmän tiiveys pitää todeta muulla turvallisemmalla kaasulla, kuten typellä. Jos putkistossa on pienikin vuoto, niin kylmäaine ei pysy vuosia sisällä, ihme korjaaja jos niin väitti.

Korjaajasta voi ilmoittaa Tukes:lle, niin hän saa todennäköisesti sanktiota, tai menettää lupansa. Luvaton ilmastointikorjaaja voi saada jopa vankeutta.
Tilaa Ebay.de täyttöpullo ilmastointiin. Maksaa muutaman kympin. Saat kotipostiin tilattua. Mukana seuraa ohjeet.
 
Tilaa Ebay.de täyttöpullo ilmastointiin. Maksaa muutaman kympin. Saat kotipostiin tilattua. Mukana seuraa ohjeet.
Nuo vaan kun tulli huomaakin niin tulee enemmän kuin sanomista. Ja noilla saa olla tarkkana että saa oikean määrän täytettyä. Kompura kun haukkaa nestettä imupuolelta sisään ylitäytön vuoksi tulee sisuskalut herkästi morjestamaan kompurasta.
 
Tilaa Ebay.de täyttöpullo ilmastointiin. Maksaa muutaman kympin. Saat kotipostiin tilattua. Mukana seuraa ohjeet.

En ymmärrä, miksi ei voi korjata vuotavaa ilmastointia? Tiivisteet maksaa joitain euroja, kuivain pari kymppiä, kenno ~50. Autokohtaiset putkistot ovat kalliita kun uutena löytyy vain alkuperäisenä, mutta yleisimpiin autoihin löytyy purkaamolta edullisesti.

Kun järjestelmä on tiivis, niin kylmäaine pysyy sisällä useita vuosia. Ei täyttöainekaan niin halpaa ole, että viitsii taivaan tuuliin päästää.
Ostaja kyllä arvostaa toimivaa ilmastointia, jos autoa myy.
 
En ymmärrä, miksi ei voi korjata vuotavaa ilmastointia? Tiivisteet maksaa joitain euroja, kuivain pari kymppiä, kenno ~50. Autokohtaiset putkistot ovat kalliita kun uutena löytyy vain alkuperäisenä, mutta yleisimpiin autoihin löytyy purkaamolta edullisesti.

Kun järjestelmä on tiivis, niin kylmäaine pysyy sisällä useita vuosia. Ei täyttöainekaan niin halpaa ole, että viitsii taivaan tuuliin päästää.
Ostaja kyllä arvostaa toimivaa ilmastointia, jos autoa myy.
Joo ei sitä ehjästä järjestelmästä paljon haihdu. Itse täytin C5 sitikan ilmastoinnin ensimmäistä kertaa ja auto on ollut mulla kuusi vuotta eikä taatusti ollut hetkeen sitä ennenkään huollettu. Ainetta meni järjestelmään vain 50 grammaa! Kokonaistilavuus 675 grammaa. Ilmastoinnin ajoittainen toimimattomuus ei johtunut tuosta vaan jäähdyttäjän puhaltimen toimimattomuudesta.
 
Nuo vaan kun tulli huomaakin niin tulee enemmän kuin sanomista. Ja noilla saa olla tarkkana että saa oikean määrän täytettyä. Kompura kun haukkaa nestettä imupuolelta sisään ylitäytön vuoksi tulee sisuskalut herkästi morjestamaan kompurasta.
Ihan laillista tilata toiseeta eu maasta kylmäainetta.
 
Ihan laillista tilata toiseeta eu maasta kylmäainetta.

Ei ole laillista ilman kylmäainelupia. Jos jostain onnistuu yksityisenä kylmäaineita tilaamaan niin lakia rikkoo sekä ostaja, että myyjä. Myyjänkin on pidettävä ostajista kirjaa ja varmistuttava, että ostajalla on kylmäaineluvat. Myös nuo kertakäyttöpullot on laittomia nykyisin.
 
Ei ole laillista ilman kylmäainelupia. Jos jostain onnistuu yksityisenä kylmäaineita tilaamaan niin lakia rikkoo sekä ostaja, että myyjä. Myyjänkin on pidettävä ostajista kirjaa ja varmistuttava, että ostajalla on kylmäaineluvat. Myös nuo kertakäyttöpullot on laittomia nykyisin.
Toisesta eu maassa ei vaadi mitään lupia, kun yksityisenä tilaa. Tullilta kesäkuussa varmistettu.

Jännä että ruotsalaisessa isossa varaosakaupassa on ihan kivijalassa myynnissä keskellä Tukholmaa.
 
Itse täytin C5 sitikan ilmastoinnin ensimmäistä kertaa ja auto on ollut mulla kuusi vuotta eikä taatusti ollut hetkeen sitä ennenkään huollettu. Ainetta meni järjestelmään vain 50 grammaa! Kokonaistilavuus

Käyttämäni paja suositteli vaihtamaan kuivaimen vähintään joka toinen täyttö, ja varsinkin jos ei tiedä koska täytetty.
Moni ei huomaa/viitsi, mutta kosteus on pahaksi kompressorille, ja kuivain vain muutaman kympin. Työ vielä lisäksi, mutta ei ole kovin monimutkainen vaihtaa, kun järjestelmä kuitenkin tyhjätään ennen täyttöä. Tai ainakin korjausliikkeiden automatisoidut koneet tyhjentävät, eri asia jos itse säätää täyttöpulloilla. Mutta yksityisenä saa arvaten täyttää vain omaa autoa, että tuskin se viranomaisia kiinnostaa, kun sillä ei tienaa ja kylmäainemäärät pieniä.
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Roomster 1,6 vm2007.
ABS-valo syttyi ja vikakoodina oli ABS-pumpun jännitteen katoaminen. Sulake on ehjä.
Mielessä on nyt pumpun liittimen irrottaminen ja pinnien suihkuttaminen kontaktispraylla.
Kuitenkaan en tiedä kuinka liittimen saa auki. Siinä on muovinen vipu mutta en tiedä yhtään mihin suuntaan vipua napsautetaan ja millain liitin lähtee irti.
 
Skoda Roomster 1,6 vm2007.
ABS-valo syttyi ja vikakoodina oli ABS-pumpun jännitteen katoaminen. Sulake on ehjä.
Mielessä on nyt pumpun liittimen irrottaminen ja pinnien suihkuttaminen kontaktispraylla.
Kuitenkaan en tiedä kuinka liittimen saa auki. Siinä on muovinen vipu mutta en tiedä yhtään mihin suuntaan vipua napsautetaan ja millain liitin lähtee irti.
Kyllä kannatti itse taas ropata ja tutkia. En saanut abs-yksikön liitintä irti mutta ajattelin hiomapaperilla puhdistaa akun napojen, maakaapelin, pluskaapelin ja moottoritilan suurien sulakkeiden kontaktipinnat hiomapaperilla jos olisi ollut hapettumaa. Yksi kerrallaan irrotin sitten sulakkeita ja kuinka ollakkaan yksi 40A sulake oli katki kun sitä tutkin. Nyt on puhtaat liitokset ja uusi sulake. ABS-varoitusvalo lähti heti ajaessa pois.
 
Kyllä kannatti itse taas ropata ja tutkia. En saanut abs-yksikön liitintä irti mutta ajattelin hiomapaperilla puhdistaa akun napojen, maakaapelin, pluskaapelin ja moottoritilan suurien sulakkeiden kontaktipinnat hiomapaperilla jos olisi ollut hapettumaa. Yksi kerrallaan irrotin sitten sulakkeita ja kuinka ollakkaan yksi 40A sulake oli katki kun sitä tutkin. Nyt on puhtaat liitokset ja uusi sulake. ABS-varoitusvalo lähti heti ajaessa pois.

Hienoa! Huoltoon kun olisit vienyt, olisivat varmaan ensin vaihtaneet jonkin kalliin ABS-yksikön ensitöikseen.
 
Kyllä kannatti itse taas ropata ja tutkia. En saanut abs-yksikön liitintä irti mutta ajattelin hiomapaperilla puhdistaa akun napojen, maakaapelin, pluskaapelin ja moottoritilan suurien sulakkeiden kontaktipinnat hiomapaperilla jos olisi ollut hapettumaa. Yksi kerrallaan irrotin sitten sulakkeita ja kuinka ollakkaan yksi 40A sulake oli katki kun sitä tutkin. Nyt on puhtaat liitokset ja uusi sulake. ABS-varoitusvalo lähti heti ajaessa pois.
Itsellä hieman uudemmassa Passatissa tuli muistaakseni vikakoodi siitä, ettei ABS-yksikköön saanut yhteyttä. Hieman säikäytti joulukuusen valot mittaristossa ja mahdollinen kallis remontti, vaikka vikavalot sammuivat itsekseen melkein heti. Omallakin kohdalla auttoi kaikkien liittimien puhdistus ja läpikäynti. Lisäksi akun plussakaapeli oli löysällä. Huono kontakti voi aiheuttaa mielenkiintoisia ongelmia :D
 
Palataan hieman tähän eiliseen aiheeseeni sulakkeista.
Kuvassa näkyy moottoritilan sulakerasia. Siitä oli eilen yksi 40A sulake poikki. Vieressä oli yksi vapaa 40A sulake ja siihen kytkin johdon.
Ostin eilen Motonetistä hakasulakkeita, jotka kyllä pituutensa puolesta sopivat tuohon rasiaan, mutta ne ovat sen verran leveitä, että kuvassa näkyvän punaisen nuolen kohdalla oleva muovi ottaa kiinni.
Näyttäisi siltä, että tuo nuolen kohdalla oleva muovipalanen irtoaisi siitä pihdeillä, mutta en ole asiasta aivan varma.
Eilen yritin pienellä voimalla pihdeillä irrottaa tuota muovin palaa, mutta ei lähtenyt irti.
Tietääkö kukaan, että onko nuo muoviosat irroitettavissa tuosta, jotta Hakasulake mahtuu tuohon paikkaan.
En ole varma, onko marmorilla myynnissä noita alkuperäisen kokoisia sulakkeita.
20220624_091500.jpg
 
Hae merkkiliikkeestä tai romikselta uus nalli... Ton sulakeboxin kyrvähtäminen on tyyppivika kun ei jälkikiristellä noita muttereita jotka sitten löystyy.
 
Palataan hieman tähän eiliseen aiheeseeni sulakkeista.
Kuvassa näkyy moottoritilan sulakerasia. Siitä oli eilen yksi 40A sulake poikki. Vieressä oli yksi vapaa 40A sulake ja siihen kytkin johdon.
Ostin eilen Motonetistä hakasulakkeita, jotka kyllä pituutensa puolesta sopivat tuohon rasiaan, mutta ne ovat sen verran leveitä, että kuvassa näkyvän punaisen nuolen kohdalla oleva muovi ottaa kiinni.
Näyttäisi siltä, että tuo nuolen kohdalla oleva muovipalanen irtoaisi siitä pihdeillä, mutta en ole asiasta aivan varma.
Eilen yritin pienellä voimalla pihdeillä irrottaa tuota muovin palaa, mutta ei lähtenyt irti.
Tietääkö kukaan, että onko nuo muoviosat irroitettavissa tuosta, jotta Hakasulake mahtuu tuohon paikkaan.
En ole varma, onko marmorilla myynnissä noita alkuperäisen kokoisia sulakkeita.
20220624_091500.jpg
Suden merkit onkin painettu näkyvästi kuvassa vasemmalla näkyvään muoviin. Koska kakka on housussa, eli kulkuneuvosta löytyy suden merkit, menisin nöyrästi hakemaan susimyymälän tiskiltä alkuperäisen osan. En jaksa uskoa, että olisi jätetty optio käyttää standardi osaa, kun on ensin pilattu mahdollisuus sellaisen käyttöön. Sekin on täysin tyypillistä laitteelle, josta suden merkkejä löytyy.
 
Palataan hieman tähän eiliseen aiheeseeni sulakkeista.
Kuvassa näkyy moottoritilan sulakerasia. Siitä oli eilen yksi 40A sulake poikki. Vieressä oli yksi vapaa 40A sulake ja siihen kytkin johdon.

Vähän outo valinta laittaa nylock-mutterit sulakerasiaan, kun lähellä on akku. Rikkihappo kun syövyttää nylonia.
Itse laittaisin Nordlock lukituslevyt tavallisten mutterien alle, niin ei tarvitse jälkikiristää. Niitä löytyy aika hyvin varaosaliikkeistä. Hinta on aika korkea mutta sopivat tuollaisiin asenna ja unohda paikkoihin.
 
Vähän outo valinta laittaa nylock-mutterit sulakerasiaan, kun lähellä on akku. Rikkihappo kun syövyttää nylonia.
Itse laittaisin Nordlock lukituslevyt tavallisten mutterien alle, niin ei tarvitse jälkikiristää. Niitä löytyy aika hyvin varaosaliikkeistä. Hinta on aika korkea mutta sopivat tuollaisiin asenna ja unohda paikkoihin.
Minkälaisessa tilanteessa akusta, todennäköisesti ns. suljetusta huoltovapaasta akusta, pääsee akkuhappoa kannellisen sulakerasian alle niin paljon että muttereiden nylonit sulaa kokonaan pois?

Eikä nordlockin käyttö ymmärtääkseni tarkoita että jälkikiristystä ei tarvi. Jälkikiristys on olemassa sen takia koska liitos elää ja asettuu, nordlock ei voi sitä estää sen enempää kuin nylock.

Onhan se nordlock varmasti kiva laittaa jos niitä saa vaikka töistä muutaman pöllittyä, mutta vaikuttaa pikkusen ylimitoitetulta varta vasten erikseen lähtä ostaan kalliita erikoisprikkoja sen takia että jos ajaa auton puuhun niin nylockit sulaa.
 
En ymmärrä, miksi ei voi korjata vuotavaa ilmastointia? Tiivisteet maksaa joitain euroja, kuivain pari kymppiä, kenno ~50. Autokohtaiset putkistot ovat kalliita kun uutena löytyy vain alkuperäisenä, mutta yleisimpiin autoihin löytyy purkaamolta edullisesti.

Kun järjestelmä on tiivis, niin kylmäaine pysyy sisällä useita vuosia. Ei täyttöainekaan niin halpaa ole, että viitsii taivaan tuuliin päästää.
Ostaja kyllä arvostaa toimivaa ilmastointia, jos autoa myy.
Ihan turhaa jeesustelua, kun kyse on käytännössä paalivalmiista autosta. Purkamon kamat ovat ihan samaa paskaa kuin ne paikalla olevat, uudet maksaa auton verran jos edes tarjolla. 50 eurolla ei saa yhtään mitään kennoa ainakaan sitikkaan. Putket menee ympäri konehuonetta… C5:ssa ainakin toinen on täysin haistapaska paikassa. Kaikki liittimet ihan saatanan jumissa. 50€ täyttö vs. pahimmillaan päivien työ ja 500 €. Auton elinikä päättyminen katsotaan katsastuksessa vuosittain.
 
Eipäs se alkanutkaan ykköskoppaisen C5:n jäähdyttimen puhallin vielä toimimaan. Toisaan joku aika sitten tutkin ilmastoinnin toimimattomuutta ja huomasin ettei puhallin pyöri. Sulakehan sieltä oli palanut. Noh, putsasin puhaltimen ohjaukseen liittyvät kolme relettä jotka olivatkin aika hapettuneita. Tuossa on siis kolme nopeutta puhaltimelle joille jokaiselle oma rele. Hitain nopeus toimi hienosti, mutta nyt kun lämpötila nousi yli 25 asteen niin sulake paloi taas.
Mitäs tuolle muuta keksisi kuin putsata vielä kertaalleen kaikki liittimet ja releet? Itse puhallin pyörii kevyesti enkä usko siinä olevan vikaa.
 
Kannattaa tutkia puhallin, onko siinä joka nopeudelle oma käämitys. Ettei olisi jokin niistä oikarissa. Releet harvemmin menee oikariin.
 
Tässä kuva systeemistä:
1656176165184.png

Putsasin vielä kertaalleen releet ja mittasin että ne toimivat. Kyllä se vaikuttaa että itse puhaltimessa on vika. Se pyörii käsin aika hyvin, mutta taitaa kuitenkin imaista liikaa virtaa täydellä nopeudella. Kokeilin uudella sulakkeella niin hitaalla nopeudella toimii hyvin, mutta täydellä nopeudella polttaa sulakkeen.
Ei kai se ihme ole kun tuskin tuota hetkeen on vaihdettu..
 
Ihan turhaa jeesustelua, kun kyse on käytännössä paalivalmiista autosta. Purkamon kamat ovat ihan samaa paskaa kuin ne paikalla olevat, uudet maksaa auton verran jos edes tarjolla. 50 eurolla ei saa yhtään mitään kennoa ainakaan sitikkaan. Putket menee ympäri konehuonetta… C5:ssa ainakin toinen on täysin haistapaska paikassa. Kaikki liittimet ihan saatanan jumissa. 50€ täyttö vs. pahimmillaan päivien työ ja 500 €. Auton elinikä päättyminen katsotaan katsastuksessa vuosittain.

Aeromotorsilta uusia kennoja 50 eurolla tuommoseen pösöön mistä kyse. kuivain sen ~15e. Omaan citikkaan pari vuotta sitten ilmastoinnin kennon 60 eurolla.
 
Aeromotorsilta uusia kennoja 50 eurolla tuommoseen pösöön mistä kyse. kuivain sen ~15e. Omaan citikkaan pari vuotta sitten ilmastoinnin kennon 60 eurolla.
Ihan tuurista kiinni löytyykö sopiva. C5 eka sukupolvi oli helvetin kallis, kun ei ole tehty kuin muutama vuosi sillä kennolla.
 
Minkälaisessa tilanteessa akusta, todennäköisesti ns. suljetusta huoltovapaasta akusta, pääsee akkuhappoa kannellisen sulakerasian alle niin paljon että muttereiden nylonit sulaa kokonaan pois?

Eihän ne huoltovapaat akut täysin tiiviitä ole, niistä voi vapautua akkuhappoa ympäristöön. Osa huoltovapaista akuista on ihan tavallisia akkuja, joissa täyttökorkit ovat peitetty valmistajan huoltovapaa tarroilla piiloon. Näitä kuivaneita akkuja on tullut herätettyä henkiin uudelleen täytöllä.

Nordlock joustaa hieman enemmän, kuin nylock. Myös jousiprikka on parempi tuollaisessa sulakekäytössä, koska nylockin kitka huononee uudelleenkäytössä. Ihan positiivisia kokemuksia tuotteesta ainakin minulla, vaikka olen niitä kaupasta omalla rahalla ostanut. Joku VW maksaa tietty eri hintaa, jos käyttää.
 
Jaa. Ilmaantuipa ihana vika Volvoon(V70 -08 2.5T). Sammuu aivan yhtäkkiä mitään varoittamatta oli ajossa tai tyhjäkäynnillä paikallaan. Lähtee kyllä heti sitten käyntiin kun starttaa.
Tuollaisella perus OBD käkkylällä ei mitään koodeja anna. :hmm: Jotain juttua luin että saattaa olla polttoaineen paineen tunnistin joka moista aiheuttaa.
Kellekkään sattunut vastaavaa tai kuullut moista?
 
Jaa. Ilmaantuipa ihana vika Volvoon(V70 -08 2.5T). Sammuu aivan yhtäkkiä mitään varoittamatta oli ajossa tai tyhjäkäynnillä paikallaan. Lähtee kyllä heti sitten käyntiin kun starttaa.
Tuollaisella perus OBD käkkylällä ei mitään koodeja anna. :hmm: Jotain juttua luin että saattaa olla polttoaineen paineen tunnistin joka moista aiheuttaa.
Kellekkään sattunut vastaavaa tai kuullut moista?

Akun kenkä löysällä?
 
_20220620_140039.JPG

Kia Ceediin tuli kallis remontti, mutta kyllä vaihtuu vaihteet saumattomasti, kun kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinpaketti vaihdettiin. Tyhjäkäynti hiljeni ja start/stop sammutus ei enää "rytkäytä" autoa.

Pari viikkoa sitten meni vielä peruutuskamera sumeaksi. Ceedin oma kamera maksaa n. 500€ ja Kiinasta saisi kameran muutamalla kympillä. Kaipa tuokin on pakko vaihtaa jossain vaiheessa

Eikä tässä vielä kaikki: Huomasin juhannus viikonloppuna tuulilasin haljenneen itsestään parkissa. Lähdettiin ajamaan mökille ja edellä olevasta autosta lensi kivi, joka teki lisää tuhoa lasiin. Eipähän enää tarvitse arpoa meneekö lasi vaihtoon vai ei. Uusi lasi maksaa n. 400€.
DSC_4947.JPG
IMG-20220626-WA0007.jpg
 
Akun kenkä löysällä?
Tarkastettu kyllä että on kunnolla kiinni.
Voi olla että olen omalla fiksailulla(räpellyksellä) aiheuttanut tämän. :poop:
Putsasin kaasuläpän ja ilmamäärä mittarin niin saattaa olla jompikumpi nyt sökönä. Ei vaan heti nämä ongelmat ilmaantuneet mutta voihan se olla että johtuu siitä.
 
kaasuläpän puhdistuksella sen voi myös saada rikki jos väkisin liikuttelee läppää
 
Tässä kuva systeemistä:
1656176165184.png

Putsasin vielä kertaalleen releet ja mittasin että ne toimivat. Kyllä se vaikuttaa että itse puhaltimessa on vika. Se pyörii käsin aika hyvin, mutta taitaa kuitenkin imaista liikaa virtaa täydellä nopeudella. Kokeilin uudella sulakkeella niin hitaalla nopeudella toimii hyvin, mutta täydellä nopeudella polttaa sulakkeen.
Ei kai se ihme ole kun tuskin tuota hetkeen on vaihdettu..
No niin, tämä tuli eilen lopullisesti kuntoon. Kokeilin ensin putsata vanhaa puhallinta paineilmalla. Paljon moskaa sieltä tulikin, mutta ei se toiminut kuin päivän. Tilasin halvimman mahdollisen uuden puhaltimen Aeromotorsilta ja askartelin paikalleen. Piuha oli lyhyt mutta nappasin pätkän vanhan puhaltimen johdosta ja liitin uuteen puhaltimeen Abikoilla. Päälle kutistesukkaa kosteutta estämään.
Uusi puhallin maksoi posteineen 45 euroa ja toiminee auton loppuiän. Ilmastoinnin kennokin oli jo parhaat päivän päivänsä nähnyt mutta pitää aineet sisällä ja toimii riittävästi.
 
Nyt taitaa yksi jäädä korjaamatta.
Dodge grand caravan 1999 3.3L ~390tkm jätti matkan varrelle.
Oletettavasti kansitiiviste koska päästi korkista jäähdytysnestettä konetilaan. Ehkä tuon vuoksi tai muuten vaan vaihdelaatikon laihduttimen letku halki ja öljyt pihalle ajossa niin että tippui vapaalle pysähtyessä.
Korjausarvio yli 3k€ eikä itsellä tilaa/mahdollisuutta irrottaa konetta.
Paalataan paitsi jos joku tarvitsee varaosiksi
 
Suzuki SX4 1.6 4x4 vuosimalli 2011.

Nyt on ilmastointI ongelma. Välillä tulee kylmää ja välillä ei.
- Vuotoja ei ole, paineet on ok ja kylmäainetta on. Huollossa tarkistin. Puhallin toimii normaalisti. Ainoastaan kylmäilma lakkaa tulemasta.

Mietin, että olisiko se magneetti venttiili? Kompura se tuskin on kun välillä toimii.
 
Kompuran magneetti kytkin voi oikutella? Jos on kulunut liiaksi, niin kytkimen välys voi olla liian suuri eikä kytkeydy aina päälle. Toimiiko jäähdyttimen tuuletin? Jos auto on paikallaan tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään, jos ei toimi, niin järjestelmän paine nousee liian korkeaksi ja sammuttaa kompuran.
 
Potilaana 2004-mallinen e46 316i joka päätti alkaa käymään kahdella-kolmella pytyllä.
Huollettu pari tonnia sitten ja toiminut tähän asti moitteitta.
Rouva ajeli laitteella kotia kohti kunnes alkoi käymään oudosti ja sammahti. Käynnistyi kyllä uudelleen mutta käy tosiaan kahdella-kolmella pytyllä eikä kierrä kuin reiluun tonniin asti.
Tulpat vaihdoin ja puolat vaihdoin ristiin, nelospytty pysyy pimeänä uudesta tulpasta ja toimivasta puolasta huolimatta.
Kipinää ei tule vaikka puolaan kytkee tulpan joka on maadoitettu koriin.

Ideoita?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 835
Viestejä
4 664 426
Jäsenet
76 504
Uusin jäsen
Dotti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom