Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tilaatteko yleensä Aeromotorsilta tms. osat ja viette auton huoltoon?
Kyselin jakohihnasarjasta töineen hintoja ja ainakin osat tilaamalla säästäisi yli 100€ (sain erittelyn osista ja töistä). Työ nyt täytyy teettää muualla, vai miten iso homma tuo jakohihnasarjan vaihto vesipumppuineen olisi Peugeot 207:aan?
En ole koskaan vienyt omia osia. Jossain paikoissa taitaa olla kalliimpi tuntihinnasto, jos vie omat osat. Lisäksi osat+työ -kokonaisuudelle saatu takuu/virhevastuu merkkaa ainakin itselle melko paljon, jos on niinkin kriittisestä huollosta kyse kuin jakopää.
 
Tilaatteko yleensä Aeromotorsilta tms. osat ja viette auton huoltoon?
Kyselin jakohihnasarjasta töineen hintoja ja ainakin osat tilaamalla säästäisi yli 100€ (sain erittelyn osista ja töistä). Työ nyt täytyy teettää muualla, vai miten iso homma tuo jakohihnasarjan vaihto vesipumppuineen olisi Peugeot 207:aan?

Kannattaa kyllä antaa liikkeen hankkia ne jakopäänosat, niin takuu toimii silloin ilman ongelmia. Itse kun viet osat, niin saat itse hoitaa osien takuun, liike toki vastaa työnosuudesta. Mikäli se jakopää pettää sitten ajossa, niin ei taida maksajaa ihan helpolla löytyä.
 
Kannattaa kyllä antaa liikkeen hankkia ne jakopäänosat, niin takuu toimii silloin ilman ongelmia. Itse kun viet osat, niin saat itse hoitaa osien takuun, liike toki vastaa työnosuudesta. Mikäli se jakopää pettää sitten ajossa, niin ei taida maksajaa ihan helpolla löytyä.
Nojoo, järki voitti. Peruutin Aeromotorsin tilauksen ja vien suoraan huoltoon, jossa saavat laittaa omat osat. Halpaa ei missään nimessä ole, mutta tämäkin toki tiedossa oleva huolto.
 
Nojoo, järki voitti. Peruutin Aeromotorsin tilauksen ja vien suoraan huoltoon, jossa saavat laittaa omat osat. Halpaa ei missään nimessä ole, mutta tämäkin toki tiedossa oleva huolto.

Jotkut osat on tälläisiä, jotka kannattaa takuun selvyyden takia antaa liikkeen itse hankkia, niin takuu kuviot on selvät. Lähinnä siis tälläiset, jotka voi aiheuttaa suuren vaurion pettäessään. Muuten osat voi hankkia kyllä ihan vapaasti itse netistä ja asennuttaa korjaamolla, jos suostuvat osat asentamaan ja tuntihinta ei sitten pomppaa niin kovaksi ettei hommassa ole järkeä. Jakopää remonttia ei kannata ihan jokaisessa pärnäsen pajassa teettää ihan siksi, että homma voi epäonnistua. Tiedän lukuisia tapauksia, joissa homma on ryssitty ja sitten onkin kova vääntö kuka maksaa. Eihän tuo jakopää laitto mitään rakettitiedettä ole, mutta vaatii oikeat työkalut ja hieman tietoa miten se pitää tehdä ja viitseliäisyyttä tehdä se kunnolla. Itse tein viime kesänä kahteen kaverin autoon ja kumpikin käy ja kukkuu edelleen, joten homma lie onnistui. Osat tilasin Aerolta. Ei olleet ensimmäiset jakopäät, joten jotain kokemusta löytyi pohjalta. Joissakin merkeissä kannattaa kysyä hinta myös merkkihuollosta. Tulee siellä halvemmaksi teettää joihinkin autoihin kun on kiinteä hinta rempalla.
 
Jotkut osat on tälläisiä, jotka kannattaa takuun selvyyden takia antaa liikkeen itse hankkia, niin takuu kuviot on selvät. Lähinnä siis tälläiset, jotka voi aiheuttaa suuren vaurion pettäessään. Muuten osat voi hankkia kyllä ihan vapaasti itse netistä ja asennuttaa korjaamolla, jos suostuvat osat asentamaan ja tuntihinta ei sitten pomppaa niin kovaksi ettei hommassa ole järkeä. Jakopää remonttia ei kannata ihan jokaisessa pärnäsen pajassa teettää ihan siksi, että homma voi epäonnistua. Tiedän lukuisia tapauksia, joissa homma on ryssitty ja sitten onkin kova vääntö kuka maksaa. Eihän tuo jakopää laitto mitään rakettitiedettä ole, mutta vaatii oikeat työkalut ja hieman tietoa miten se pitää tehdä ja viitseliäisyyttä tehdä se kunnolla. Itse tein viime kesänä kahteen kaverin autoon ja kumpikin käy ja kukkuu edelleen, joten homma lie onnistui. Osat tilasin Aerolta. Ei olleet ensimmäiset jakopäät, joten jotain kokemusta löytyi pohjalta. Joissakin merkeissä kannattaa kysyä hinta myös merkkihuollosta. Tulee siellä halvemmaksi teettää joihinkin autoihin kun on kiinteä hinta rempalla.
No tämähän se, mutta kyllä tuossa ainakin Fixus huoltamo olisi suostunut. Työn hinnaksi sanoivat 200€. Osa sanoi suoraan etteivät vaihda kuin omilla osilla.
Lähinnä tuo takuuasia käänsi pään, vaikka säästöä olisi kuitenkin tullut se n. 200€. Iso summa kuitenkin kun puhutaan jo vanhemmasta Pösöstä.

Ei tässä nyt vararikkoon mene, mutta periaatteesta, kun ei tiedä millaista vikaa tuon ikäiseen autoon tulee. Itsekin jotain huoltoja tehnyt, mutta tuota jakopäätä ei ole aiemmin tullut tehtyä eikä riitä nyt aika opiskella.
 
No tämähän se, mutta kyllä tuossa ainakin Fixus huoltamo olisi suostunut. Työn hinnaksi sanoivat 200€. Osa sanoi suoraan etteivät vaihda kuin omilla osilla.
Lähinnä tuo takuuasia käänsi pään, vaikka säästöä olisi kuitenkin tullut se n. 200€. Iso summa kuitenkin kun puhutaan jo vanhemmasta Pösöstä.

Ei tässä nyt vararikkoon mene, mutta periaatteesta, kun ei tiedä millaista vikaa tuon ikäiseen autoon tulee. Itsekin jotain huoltoja tehnyt, mutta tuota jakopäätä ei ole aiemmin tullut tehtyä eikä riitä nyt aika opiskella.

No joo tottakai se raha painaan näissä aina vaakakupissa varsinkin kun autolle tulee ikää. Hyvin ymmärrettävää, ettei lähde itse jakopääremppaa tekemään, jos hommaan joutuu vielä työkaluja hankkimaan, niin taitaa säästö jäädä aika pieneksi. Takuu on myös aika merkittävä asia tälläisissä. Jakopään kohdalla kun se on kerralla mentävä oikein tai saa alkaa etsimään vaihtokonetta useinmiten.
 
Hävisi lauantaina ikkunoiden ohjaus kuskin ovesta ja sisävalot ei enää palanut. Senhän nyt heti arvasi mitä on käynyt ja tänään kurkkasin johtosarjaan.

4 kolvasin uusiksi ja muutamat suojasin uusiksi kun kuparit oli ehjiä. Oven otin irti kokonaan niin mahtui hyvin tekemään :)
 

Liitteet

  • 20210614_170949.jpg
    20210614_170949.jpg
    1,2 MB · Luettu: 104
Montako kertaa kattopeltiin kärsii tehdä paikkamaalausta ruosteen päälle. Viimeksi 1,5v sitten putsattu ja paikkamaalattu ja nyt kukkii uusiksi. Ongelmana siis se että tuo ruostekukka on tuulilasin ylälaidassa ja kunnon korjaus olisi about 2000€ koska myös tuulilasi menee uusiksi. Odottelen siis että tuulilasi menisi vaihtoon vakuutuksen kautta mutta pelkona että tuo aiheuttaa suurempaa työtä jos nyt tekee vaan uuden paikan.
 
Montako kertaa kattopeltiin kärsii tehdä paikkamaalausta ruosteen päälle. Viimeksi 1,5v sitten putsattu ja paikkamaalattu ja nyt kukkii uusiksi. Ongelmana siis se että tuo ruostekukka on tuulilasin ylälaidassa ja kunnon korjaus olisi about 2000€ koska myös tuulilasi menee uusiksi. Odottelen siis että tuulilasi menisi vaihtoon vakuutuksen kautta mutta pelkona että tuo aiheuttaa suurempaa työtä jos nyt tekee vaan uuden paikan.
Ruosteen päälle? Ei kannata, putsaa ruosteet pois ja laita kunnon pohjamaali alle ennen pintaväriä. Itsellä on käytössä POR-15 sekä SIKA ikkunakittisetin mukana tullut musta pohjamaali. Kumpikin on pysynyt paikoillaan erittäin mallikkaasti eikä ruosteet ole tulleet läpi.

Ennen noiden hankintaa yritin tiesmitä motonetin yms lafkan "ruostemaaleja" ja aina tuli uudestaan läpi vaikka muutaman kerroksen laittoikin.

Henk. Koht suosittelen tuota POR15 maalia. Kallista ja hieman haastavaa saada suomesta, mutta sillä tulee erittäin siisti ja todella kova maalipinta. Harrasteauton paneeleita kun on maalannut siveltimellä, niin tasoittuu ruiskulla vedetyn näköiseksi.


Ja sitten omiin auto-ongelmiin. Syksyllä hankittu SUV identifioi itsensä uima-altaana. Nähtävästi tuo kapine on jossain kohtaa ollut täynnä jotain erikoisvarustetta. Kattokiskon pohjaan tehty 2 noin 13mm reikää joista on mennyt paksua kaapelia johonkin katolle asennettuun juttuun. No nuo tulpattu paskoilla muovitulpilla jotka ovat vuotaneet kuin seula. Sitten paloseinään on tehty reikä josta vedetty iso nippu erilaista kaapelia läpi. Eipä ne kittaukset ole tiiviit ja sieltä lisää vettä sisälle... Katkottuja kaapeleita löytyy kymmeniä metrejä nyt kun koko sisusta on revitty auki. Niin ja lattialla on tietysti käytännössä suojaamattomia johto spliceja jotka ovat tykänneet todella paljon kylvystä.
 
Montako kertaa kattopeltiin kärsii tehdä paikkamaalausta ruosteen päälle. Viimeksi 1,5v sitten putsattu ja paikkamaalattu ja nyt kukkii uusiksi. Ongelmana siis se että tuo ruostekukka on tuulilasin ylälaidassa ja kunnon korjaus olisi about 2000€ koska myös tuulilasi menee uusiksi. Odottelen siis että tuulilasi menisi vaihtoon vakuutuksen kautta mutta pelkona että tuo aiheuttaa suurempaa työtä jos nyt tekee vaan uuden paikan.
Laita ruosteenmuunto ainetta ennen maalausta, lyö lasiin niin se menee rikki?
 
Laita ruosteenmuunto ainetta ennen maalausta, lyö lasiin niin se menee rikki?
Ei oikeen omatunto anna myöden vakuutuspetokseen. Viimeksi nuo siis korjasi väliaikaisella paikalla nimenomaan maalaamo ja he sanoivat että vuoden kaksi tuo kestää ja oikeassa näyttivät olevan.
 
Ei oikeen omatunto anna myöden vakuutuspetokseen. Viimeksi nuo siis korjasi väliaikaisella paikalla nimenomaan maalaamo ja he sanoivat että vuoden kaksi tuo kestää ja oikeassa näyttivät olevan.
Mä korjasin itse rapsutin puukolla ruosteet irti, reilusti ruosteenmuuntoa perään, myös sinne listan alle ja sitten maalia myös sinne lista alle. Ei hienoin korjaus mutta ajoin 6v ja 120tkm eikä lähtenyt uusiutumaan
 
Aeromotorssilta halvemmalla sama tavara ja paaaljon nopeampi toimitus. Itse tilasin osia sieltä viime viikon tiistaina puoliltapäivin ja perjantaina aamulla oli jo hallussa.
 
Auton kun käynnistää ilmastointi ei pidä ääntä. Toisen kerran kun kompura käynnistyy sieltä suunnilta saattaa kuulua sirinää/surinaa? Ainetta lisätty vasta.
 
Jokin ääninäyte voisi olla ihan jees.
Hankala saada hyvää näytettä.

Mitä nyt tutkin niin tyhjäkäynnillä kompurasta ei kuulu mitään ihmeellistä. Veto päällä tai lievällä moottorijarrulla sirinä/jurina kuuluu selvästi? Loppuu kun pysähtyy.
 
Vm. 2015 Opel Corsassa (1.3 CDTI), jolla ajettu 180 000 km, on mielenkiintoisia vikoja. Start&stop toimii yleensä vain kylmällä moottorilla, ei lämpimällä käytännössä ollenkaan. Mielestäni moottori lämpenee nyt kesäkelillä hitaasti normaaliin käyttölämpötilaan ja jonkun kerran flekti on jäänyt huutamaan sammuttamisen jälkeen. Nyt viimeisimpänä manuaali-ilmastointi ei mene aina päälle. Siis ilmastoinnin nappiin ei syty edes valo. Teki samaa joskus talvella, mutta toimi nyt muutaman kerran ihan hyvin ja puhalsi kylmää.
Ohjauspaneeli oli viallinen ja sen takia ei lähtenyt ilmastointi päälle. Muihin vikoihin ei löytynyt syytä edes merkkikorjaamolla.
 
Ohjauspaneeli oli viallinen ja sen takia ei lähtenyt ilmastointi päälle. Muihin vikoihin ei löytynyt syytä edes merkkikorjaamolla.

Voisko olla, että alkuperäinen akku ei ole enää ihan riittävän hyvässä kunnossa Start/Stop järjestelmälle kylmällä kelillä.
 
Oma tonnin pommi KIA Rio 2005 sai kummallisen vian. Sisätilan mistään tuuletuaukoista ei tule yhtäkkiä ilmaa. Tuuletin kyllä pyörii kaikissa 4 asennossa, ääni kuuluu. Autossa on manuaali-ilmastointi. Missään ilman ulostulon valinnassa kytkimellä ei tule tuuleetusilmaa, ei ikkunalle, ei kasvoille, ei jalkoihin.

Voisiko raitisilmasuodatin mennä tukkoon näin yhtäkkisesti, epäilen. Jokin läppä juuttunut järjestelmässä? Mitähän tuossa voisi koittaa...
 
Oma tonnin pommi KIA Rio 2005 sai kummallisen vian. Sisätilan mistään tuuletuaukoista ei tule yhtäkkiä ilmaa. Tuuletin kyllä pyörii kaikissa 4 asennossa, ääni kuuluu. Autossa on manuaali-ilmastointi. Missään ilman ulostulon valinnassa kytkimellä ei tule tuuleetusilmaa, ei ikkunalle, ei kasvoille, ei jalkoihin.

Voisiko raitisilmasuodatin mennä tukkoon näin yhtäkkisesti, epäilen. Jokin läppä juuttunut järjestelmässä? Mitähän tuossa voisi koittaa...
Tuskin mikään suodatin menee niin tukkoon, että yhtään ilmaa ei tulisi läpi. Pyörisikö tuuletin tyhjää, eli propelli pysyy paikallaan.
Voihan siellä olla jokin läppäkin jumissa, mutta jos kaikki on "tukossa" niin ihmeelliseltä tuntuu. Tiedätkö onko läppien ohjaus mekaaninen? Tuntuuko säätönuppi normaalilta.
 
Oma tonnin pommi KIA Rio 2005 sai kummallisen vian. Sisätilan mistään tuuletuaukoista ei tule yhtäkkiä ilmaa. Tuuletin kyllä pyörii kaikissa 4 asennossa, ääni kuuluu. Autossa on manuaali-ilmastointi. Missään ilman ulostulon valinnassa kytkimellä ei tule tuuleetusilmaa, ei ikkunalle, ei kasvoille, ei jalkoihin.

Voisiko raitisilmasuodatin mennä tukkoon näin yhtäkkisesti, epäilen. Jokin läppä juuttunut järjestelmässä? Mitähän tuossa voisi koittaa...
Muistaakseni sisäilmansuodatin on aika helpossa paikassa hanskalokerossa. Nyppää se ensin irti ja tarkastele sitten uudelleen, liikkuuko ilma mihinkään.
 
En tiedä, mutta mutuilen. Sisäkierrossa ilmaa ei oteta ilmaa ulkoa vaan apumiehen jalkatilasta. Jos sisäkierto on toteutettu kahdella erillisellä läpällä: ulkoa ilman oton sulkevalla ja sisältä ilman oton avaavalla, olisi periaatteessa mahdollista vikatila, jossa molemmat ilman ottoreitit olisivat ummessa.
 
Ebayn halvin 3BG passatin tukivarsisarja kesti aivan himpan alle 100tkm ja tuli ensimmäinen kolisija.

Hanttarin puolen takimmaisessa alatukivarressa on korin pään pusla aivan paskana. Laitan kyllä tilalle uudelleen parhaan eli halvimman, nämähän on mainioita :D
 
Kiitokset kaikille korjausehdotuksista ja mitä voisi tarkistaa tuossa KIA Rion ilmankierto-ongelmassa. Pääsin juuri kokeilemaan ja olin valmistautunut noilla ohjeilla toimimaan. Nyt se sitten toimikin ok, mystistä. Täytynee seurailla...
 
Onko ilmastoinnin lauhdutinta vaihtaessa syytä vaihtaa jotain muuta? Kuivain kai lähinnä tulisi kyseeseen.
 
Onko ilmastoinnin lauhdutinta vaihtaessa syytä vaihtaa jotain muuta? Kuivain kai lähinnä tulisi kyseeseen.
Tietty tiivisteet lauhduttimen putkiin. Kuivain susoiteltavaa vaihtaa aina, jos järjestelmässä ollut vuoto, mutta ei pakollista riippuen kuinka pitkään ollut auki. Kuivain muuten monesti lauhduttimen yhteydessä kiinteänä.
 
Onko ilmastoinnin lauhdutinta vaihtaessa syytä vaihtaa jotain muuta? Kuivain kai lähinnä tulisi kyseeseen.
Just saman remontin teettäneenä vaihdatin myös kuivaimen. Omaan kulkineeseen se maksoi noin 50 euroa eli ei olisi ollut järkeä olla vaihtamatta. Se mahtoi olla alkuperäinen eli vuodelta 2001.
Muuta ei tarvitse vaihtaa jos ei ole rikki.
 
Ohjauspaneeli oli viallinen ja sen takia ei lähtenyt ilmastointi päälle. Muihin vikoihin ei löytynyt syytä edes merkkikorjaamolla.
Eipä se paneelin vaihto auttanutkaan. Kaikki mahdolliset johdot ja liittimet on tutkittu eikä niistä löytynyt vikaa. Viimeinen vikapaikka on merkkikorjaamon mukaan ohjainlaite ja se maksaisi 1000 euroa. Liittyyköhän tuo jollain tavalla auton väylään, koska siitä löytyi vikakoodeja vaikka ne ei ilmastointiin liittyneetkään? Jätin tuon nyt vaihdattamatta ja mietin, mitä tuolle pitäisi tehdä.
 
Eipä se paneelin vaihto auttanutkaan. Kaikki mahdolliset johdot ja liittimet on tutkittu eikä niistä löytynyt vikaa. Viimeinen vikapaikka on merkkikorjaamon mukaan ohjainlaite ja se maksaisi 1000 euroa. Liittyyköhän tuo jollain tavalla auton väylään, koska siitä löytyi vikakoodeja vaikka ne ei ilmastointiin liittyneetkään? Jätin tuon nyt vaihdattamatta ja mietin, mitä tuolle pitäisi tehdä.

Merkkikorjaamolla nykyisin harvoin tutkitaan ongelmaa syvällisemmin, lähinnä vaihdetaan osia kunnes toimii. Nyt pitäisi löytää korjaamo, joka viitsii tutkia missä se vika on osien vaihtamisen sijaan.
 
Merkkikorjaamolla nykyisin harvoin tutkitaan ongelmaa syvällisemmin, lähinnä vaihdetaan osia kunnes toimii. Nyt pitäisi löytää korjaamo, joka viitsii tutkia missä se vika on osien vaihtamisen sijaan.
Lmao. Mistä tämäkin oletus tulee? Merkkikorjaamoilla kuitenkin pääsääntöisesti kyseiseen autoon koulutetut kaverit töissä. Toki noinkin saa auton kuntoon jossain vaiheessa, mutta kalliiksi se liikkeelle tulee.
 
Lmao. Mistä tämäkin oletus tulee? Merkkikorjaamoilla kuitenkin pääsääntöisesti kyseiseen autoon koulutetut kaverit töissä. Toki noinkin saa auton kuntoon jossain vaiheessa, mutta kalliiksi se liikkeelle tulee.

Ei kyllä ole oletusta. Ihan normaalikäytäntö kun asiansa osaavalle huolto-ukolle ei suostuta maksamaan palkkaa sen ammattitaidon mukaan, niin sitten otetaan vaan joku amiksesta ja käsketään diagnoosin mukaan vaihtaa osaa.
 
Itse olin joskus entisen työnantajan kuorma-autolla raskoneella kun jäi toinen sivuikkuna auki (sähkö-ikkunat siis). Raskoneella Turussa ukko purki ekaks ovipaneelin pois ja haki uuden nostomoottorin. Ei alkanu toimii. Sitten se haki uuden nappimoduulin (vaihto kesti n. 30s) ja kippaskappas, alko futaa. Kysy vielä, et kait me se uus moottori jätetään sinne paikalleen? Totesin vaan kylmästi, et ei varmasti jätetä. Oli aikalailla fjonga otsas jätkällä ku oli sen ovipaneelinkin laittanu kiinni ennen nappimoduulin kokeilua.
 
Ei kyllä ole oletusta. Ihan normaalikäytäntö kun asiansa osaavalle huolto-ukolle ei suostuta maksamaan palkkaa sen ammattitaidon mukaan, niin sitten otetaan vaan joku amiksesta ja käsketään diagnoosin mukaan vaihtaa osaa.
Toki jos diagnoosi tehdään ja sen mukaan osa vaihdetaan, muttei auto tule kuntoon on vastuu tämän tehneellä liikkeellä. Ei kai kukaan pakota turhaa vaihdettua osaa maksamaan?

Itsellä vaan täysin päinvastaiset kokemukset, että annetaan pärnäsillä kaikki anteeksi, kun siellä on tehty vaikka ja mitä, muttei toimi, niin ei voi mitään.
Mutta merkkiliikkeessä vastuu on aina kannettu.
 
Lmao. Mistä tämäkin oletus tulee? Merkkikorjaamoilla kuitenkin pääsääntöisesti kyseiseen autoon koulutetut kaverit töissä. Toki noinkin saa auton kuntoon jossain vaiheessa, mutta kalliiksi se liikkeelle tulee.

Ei tämä ole mikään oletus, vaan ihan käytännössä nähty toimintamalli. Kyllä täällä ainakin maksatetaan kaikki vaihdetut osat tuli vika kuntoon tai ei. Mainitaan nyt esimerkiksi vaikka Laakkonen. Ai mistäkö tiedän? No sanotaan nyt näin, että aika monta autoa on tullut sieltä laakkoselta osien arpomisen jälkeen.
 
Turhaampa noita yleistää tuon enempää, samanlaisia vaihteluita löytyy merkkikorjaamojen ja monimerkkikorjaamojen väliltä. Riippuu niin täysin korjaamon henkilöstöstä, kokemuksesta, työmoraalista, jne.

Enemmän ehkä merkkikorjaamoilla toimintaa ohjaa merkkiohjeistus, joka enenevässä määrin yksinkertaistuu. Todella monen merkin edustus vaatii että valmistajan ohjeita seurataan ja ohjeet on yleensä luokkaa "jos vika X, niin vaihda osa Y", ja jos ei auta niin voivoi... Nykyään ko. ohjeistukset sisältää läjän tarpeettomiakin osia, niin kyllähän se vikakin suurella todennäköisyydellä ja rahanipulla korjaantuu. Paras esimerkki ehkä Teslalta, jotka antoi asiakkaalle merkkitiskiltä autoa näkemättä 5k€ tarjouksen etupään koko jousituksen/ripustuksen vaihdosta, koska auto kolisee keulasta... Olishan se kieltämättä sillä kuntoon tullut, mutta...:rolleyes:

Oman mausteensa tuo sitten nykykoulutus mekaanikoille josta on käytännössä jäänyt vianhaku kokonaan pois, koska "valmistajalla on ohjeet ja seurataan niitä". Näkee todella monella keltanokka-asentajalla miten sormi menee välittömästi suuhun jos mitään pitäisi itse osata diagnosoida...ja pahimmillaan vielä ilman vikakoodeja ja kuvallisia ohjeita.
Onhan tuo nyt vähän surkuhupaisaa kun valmistuva opiskelija tulee viimeiseen työharjoitteluun, eikä osaa käyttää yleismittaria...
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa oma 2009 mallinen focus farmari (175tkm) kolisemaan jo ikävästi peräpäästä, niin kai se pitäisi jussina yrittää tutkailla et missä on väljää. Ja et pitääkö muutakin uusia kuin taka-akselin ylä ja alatuennat. Hinnat noille sentään kohtuulliset ~20e/kpl saksasta napattuna. Ketuttaa kyl jos kolinan lähde onkin se koriin tuleva pusla, sen vaihtaminen vaatis kotikonstein ehkä liikaa työtä.
 
Ei tämä ole mikään oletus, vaan ihan käytännössä nähty toimintamalli. Kyllä täällä ainakin maksatetaan kaikki vaihdetut osat tuli vika kuntoon tai ei. Mainitaan nyt esimerkiksi vaikka Laakkonen. Ai mistäkö tiedän? No sanotaan nyt näin, että aika monta autoa on tullut sieltä laakkoselta osien arpomisen jälkeen.
Ei voi sanoa, kun että on kyseisen Laakkosen toiminta kummallista. Jos ovat sanoneet, että vika korjaantuu kun osa X vaihdetaan, mutta ei tulekkaan kuntoon, niin eihän se asiakkaan vika ole vaan liikkeen, jolloin vastuu kuuluu liikkeelle. Itse en ainakaan maksaisi turhia osien vaihtoja.
 
Ei voi sanoa, kun että on kyseisen Laakkosen toiminta kummallista. Jos ovat sanoneet, että vika korjaantuu kun osa X vaihdetaan, mutta ei tulekkaan kuntoon, niin eihän se asiakkaan vika ole vaan liikkeen, jolloin vastuu kuuluu liikkeelle. Itse en ainakaan maksaisi turhia osien vaihtoja.

No näin se vaan menee käytännössä. Ihan sama touhu on muillakin Laakkosen toimipisteillä. Eikä tämä rajoitu mitenkään Laakkoseen.
 
mondeo mk4 on nyt kovemmilla helteillä tehny että puhallin ei puhalla keskeltä, jalkatilasta ja tuulilasille puhaltaa ok...vähän aikaa kun rämppää eri puhallusssuuntia niin alkaa sitten keskellekin puhaltamaan. toi on aina kun kylmiltään lähtee pihasta liikkeelle ja minuutin parin päästä alkaa sit toimimaan puhallus normaalisti...ainoastaan tehny muutaman kerran tota kovilla helteillä, ei muulloin.
 
Ei voi sanoa, kun että on kyseisen Laakkosen toiminta kummallista. Jos ovat sanoneet, että vika korjaantuu kun osa X vaihdetaan, mutta ei tulekkaan kuntoon, niin eihän se asiakkaan vika ole vaan liikkeen, jolloin vastuu kuuluu liikkeelle. Itse en ainakaan maksaisi turhia osien vaihtoja.
Ei ainakaan Länsiautossa tarvinnut maksaa vaihdettua ilmastoinnin ohjauspaneelia, koska vika ei korjaantunut sillä.
 
Noniin. Pitkään jatkunut kolina, jolle korjaamot ja katsastusasema eivät löytäneet syytä selvisi.

Passatin molemmissa sisemmissä raidetangoissa tuntuu klappia, kun renkaan yläreunaa vääntelee. Samoin tuntui, kun toinen heilutti rattia ja toinen piti raidetangosta kiinni.

Joitakin kauhutarinoita lukenut, kun hammastangot menneet väljäksi. Nyt kuitenkin välys tuntui sitä vähemmän, mitä lähempää hammastankoa piti kiinni. Eli kovimmillaan kolina oli juuri siinä raidetangon kapeimmassa kohdassa. Eli tuskin hammastanko on väljä?

B6-korisista Passateista menee ilmeisesti hammastangosta kuskin puolen hela. Mutta silloin vissiin tuntuu vain toisella puolella välys ja silloinkin enemmän ylös-alas-liikkeellä. Ja tämä on B7.
 
Noniin. Pitkään jatkunut kolina, jolle korjaamot ja katsastusasema eivät löytäneet syytä selvisi.

Passatin molemmissa sisemmissä raidetangoissa tuntuu klappia, kun renkaan yläreunaa vääntelee. Samoin tuntui, kun toinen heilutti rattia ja toinen piti raidetangosta kiinni.

Joitakin kauhutarinoita lukenut, kun hammastangot menneet väljäksi. Nyt kuitenkin välys tuntui sitä vähemmän, mitä lähempää hammastankoa piti kiinni. Eli kovimmillaan kolina oli juuri siinä raidetangon kapeimmassa kohdassa. Eli tuskin hammastanko on väljä?

B6-korisista Passateista menee ilmeisesti hammastangosta kuskin puolen hela. Mutta silloin vissiin tuntuu vain toisella puolella välys ja silloinkin enemmän ylös-alas-liikkeellä. Ja tämä on B7.
Voisko klappi tulla rattiakselin nivelestä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 192
Viestejä
4 863 911
Jäsenet
78 615
Uusin jäsen
Zahida

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom