Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

En kyllä tiedä kenelläkään auton syttyneen palamaan venttiilikopan tiivisteen vuodon takia. Kuten tuossa todettiin, niin valuu pakosarjan päälle ja siksi savuaa. Minkäikäinen auto kyseessä eli millä moottorilla? Jos on vielä M-moottori, niin aika simppeli vaihtaa, tosin itse venttiilikoppakin voi olla halki ja ne eivät ole ihan ilmaisia.
Vuosimallin 2000 bmw 523. 100km/h vauhdissa auto vähän tärisytti ja vaihdelaatikko oli ehkä vähän kulunut, mutta kaikki vaihteet kyllä meni päälle. Kytkin otti melko ylhäältä.

Suurimpina vikoina siis tuo savuava moottori ja ihan sen tärinänkin perusteella jo jättäisin ostamatta. Auto ei tosiaan alkuun savunnut, mutta kun peruutin parkkiin, niin savua alkoi tulla tosi paljon ohjaamoon :)

Aiemmin kävin koeajamassa kanssa huutokaupassa olevan Alfa Romeo 156 2.5 farmarin. Siinä oli oikein mukava moottori (moottori vaihdettu). Oikein mukava auto, mutta tuo bmw alkoi olla aika loppu.

Bmw 523, 230tkm:

Muutama auto siis koeajettu, mutta nuo huutokaupan hinnat tahtoo nousta suuriksi autojen vikoihin nähden. Parissa autossa ainakin moottorivalo on syttynyt kesken koeajon ja tehot katoaa. Eli on pitänyt pysäyttää auto ja startata uudelleen. Yhdessä myös jäähdytysneste meni alarajalle ja joutui lyhentää koeajo reittiä.
 
Näihin pätee aina se että helppoja ja halpoja korjauksia ei ole olemassa, jos vika löytyy myytävästä autosta. Muutenhan ne olisi korjattu!

Ei se aina mene noin, välillä omistaja on vain niin turopetteri, ettei edes helppo ja halpa korjaus onnistu.

Esimerkiksi aikoinaan yksi ostamani brittiauto ei mennyt leimasta läpi liian korkeiden päästöjen takia, edellinen omistaja oli kokeillut ratkaista ongelmaa vaihtamalla alkuperäisen lambdan tilalle uutta tarvike lambdaa ja ajamalla autoa RE85:sella sekä pienkonebensalla.
Nopealla tutkimisella huomasi, että katti on tyhjä, niin eikun briteistä uusi katti tilalle ja tarvike lambdan tilalle uusi alkuperäinen, niin johan oli päästöt oikealla tasolla.

Samoin yhden vähän ajetun ja siistin 1.25i mk4 Fiestan sain muutamalla satasella, kun siitä oli napannut roikkuva takapönttö johonkin kiinni ja putken kiinnikkeet olivat ottaneet hiukan kipeää ja vaativat hitsausta.
Remontissa meni ehkä 3 tuntia, kun hitsasi pari repeytynyttä kiinnikettä takaisin kiinni ja vaihtoi uuden putken alusta loppuun, kustannuksia tuli pari satkua.
Auton möin parin kuukauden kuluttua kaverille kesäautoksi 1500 eurolla, joka ei ollut edes ryöstöhinta.
 
Ei se aina mene noin, välillä omistaja on vain niin turopetteri, ettei edes helppo ja halpa korjaus onnistu.

Esimerkiksi aikoinaan yksi ostamani brittiauto ei mennyt leimasta läpi liian korkeiden päästöjen takia, edellinen omistaja oli kokeillut ratkaista ongelmaa vaihtamalla alkuperäisen lambdan tilalle uutta tarvike lambdaa ja ajamalla autoa RE85:sella sekä pienkonebensalla.
Nopealla tutkimisella huomasi, että katti on tyhjä, niin eikun briteistä uusi katti tilalle ja tarvike lambdan tilalle uusi alkuperäinen, niin johan oli päästöt oikealla tasolla.

Samoin yhden vähän ajetun ja siistin 1.25i mk4 Fiestan sain muutamalla satasella, kun siitä oli napannut roikkuva takapönttö johonkin kiinni ja putken kiinnikkeet olivat ottaneet hiukan kipeää ja vaativat hitsausta.
Remontissa meni ehkä 3 tuntia, kun hitsasi pari repeytynyttä kiinnikettä takaisin kiinni ja vaihtoi uuden putken alusta loppuun, kustannuksia tuli pari satkua.
Auton möin parin kuukauden kuluttua kaverille kesäautoksi 1500 eurolla, joka ei ollut edes ryöstöhinta.
Tämä. Yhdessä autossa kun ostin ei palanut toinen etuvalo. No siitä puuttui polttimon kanta! Muutamalla eurolla motonetistä uusi kanta eikä mitään muuta vikaa ollut.
Mitään järkeä tuollaisen vian korjaamattomuudelle ei oikein ole.
 
Vuosimallin 2000 bmw 523. 100km/h vauhdissa auto vähän tärisytti ja vaihdelaatikko oli ehkä vähän kulunut, mutta kaikki vaihteet kyllä meni päälle. Kytkin otti melko ylhäältä.

Suurimpina vikoina siis tuo savuava moottori ja ihan sen tärinänkin perusteella jo jättäisin ostamatta. Auto ei tosiaan alkuun savunnut, mutta kun peruutin parkkiin, niin savua alkoi tulla tosi paljon ohjaamoon :)

Aiemmin kävin koeajamassa kanssa huutokaupassa olevan Alfa Romeo 156 2.5 farmarin. Siinä oli oikein mukava moottori (moottori vaihdettu). Oikein mukava auto, mutta tuo bmw alkoi olla aika loppu.

Bmw 523, 230tkm:

Muutama auto siis koeajettu, mutta nuo huutokaupan hinnat tahtoo nousta suuriksi autojen vikoihin nähden. Parissa autossa ainakin moottorivalo on syttynyt kesken koeajon ja tehot katoaa. Eli on pitänyt pysäyttää auto ja startata uudelleen. Yhdessä myös jäähdytysneste meni alarajalle ja joutui lyhentää koeajo reittiä.

No joo tämän ikäisten autojen kanssa kannattaa kyllä katsoa ettei ihan pommia osta mitä joutuu tolkuttomasti korjaamaan. Voi olla hyvinkin helppo & halpa korjata tai sitten ei. Hankala sanoa näin netin välityksellä. Ei näytä mitenkään helmeltä tuo, joten jättäisin ehkä väliin ellet itse sitten tee kaikkia korjauksia.
 
Vuosimallin 2000 bmw 523. 100km/h vauhdissa auto vähän tärisytti ja vaihdelaatikko oli ehkä vähän kulunut, mutta kaikki vaihteet kyllä meni päälle. Kytkin otti melko ylhäältä.

Suurimpina vikoina siis tuo savuava moottori ja ihan sen tärinänkin perusteella jo jättäisin ostamatta. Auto ei tosiaan alkuun savunnut, mutta kun peruutin parkkiin, niin savua alkoi tulla tosi paljon ohjaamoon :)

Aiemmin kävin koeajamassa kanssa huutokaupassa olevan Alfa Romeo 156 2.5 farmarin. Siinä oli oikein mukava moottori (moottori vaihdettu). Oikein mukava auto, mutta tuo bmw alkoi olla aika loppu.

Bmw 523, 230tkm:

Muutama auto siis koeajettu, mutta nuo huutokaupan hinnat tahtoo nousta suuriksi autojen vikoihin nähden. Parissa autossa ainakin moottorivalo on syttynyt kesken koeajon ja tehot katoaa. Eli on pitänyt pysäyttää auto ja startata uudelleen. Yhdessä myös jäähdytysneste meni alarajalle ja joutui lyhentää koeajo reittiä.

Hyvinkin pieniltä vioilta kuulostaa. Tärinä voi johtua ihan jo pelkästään huonosti tasapainotetuista renkaista tai sitten yksinkertaisesti tuolla ajomäärällä alkaa jo joku tukivarsi olla väljä. Mitä tarkoitat vaihdelaatikon kulumisella, kuinka totesit sen? Jos keppi oli kuin soppakauha, se on enemmän sääntö kuin poikkeus tuon ikäisessä. Uudet puslat vaihdevivustoon niin johan on tarkempi, kenties myös öljyjen vaihto tekisi terää. Kytkimessäkin saattaa olla tuurillaan vain ilmaa, tai noilla kilometreillä voi olla myös kulunut.

Markalla saa markan auton, mutta kunnossa ollessaan E39 on todella hyvä ajaa. Ei ole turhaan kehuttu maailman parhaaksi autoksi lehdistön toimesta. Kun asiaan vihkiytyy niin saattaapa noista huutokaupoista löytää hinta-laatusuhteeltaan kohtalaisen hyvänkin auton, mutta tarkkana saa kyllä olla. Jos oma tietotaito ei riitä niin otat sen autoista enemmän ymmärtävän kaverin mukaan niin et tule huijatuksi. Ehkä olen hieman jäävi sanomaan mutta luuletkos ettei italiaanossa ole vikoja jo nurkan takana?

Näihin pätee aina se että helppoja ja halpoja korjauksia ei ole olemassa, jos vika löytyy myytävästä autosta. Muutenhan ne olisi korjattu!

Niin no miten sen nyt ottaa. Vaikeudesta tai kalleudesta ei ainakaan pitäisi tämän homman olla kiinni, viitseliäisyydestä kylläkin.

IMG_20210510_151910-01.jpeg


Ei kellään olisi tarvetta 235t ajetulle M47D20 apulaitteineen? Kuva liittyy vahvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Markalla saa markan auton, mutta kunnossa ollessaan E39 on todella hyvä ajaa. Ei ole turhaan kehuttu maailman parhaaksi autoksi lehdistön toimesta. Kun asiaan vihkiytyy niin saattaapa noista huutokaupoista löytää hinta-laatusuhteeltaan kohtalaisen hyvänkin auton, mutta tarkkana saa kyllä olla. Jos oma tietotaito ei riitä niin otat sen autoista enemmän ymmärtävän kaverin mukaan niin et tule huijatuksi. Ehkä olen hieman jäävi sanomaan mutta luuletkos ettei italiaanossa ole vikoja jo nurkan takana?
Kyllähän nuo bemarit ihan varmasti kuntoon laitettuna automaailman kaikkien aikojen aatelia on, mutta ne on myös niin haluttuja, että pikkurahalla saat varmasti vain paskaa, kun taas samalla tai pienemmälläkin rahalla saa hyvällä tuurilla jonkun suht kunnossa olevan hyvin pidetyn Alfan tai Saabin joiden tarjonta on hyvää ja kysyntä aivan olematonta.

Pari kesää sitten ostin huutokaupasta lähes ilmaisen 156 Alfan. Ainoa ilmennyt vika oli ruosteiden ohella se että kerran pysäköidessä repsikan jalkatilassa roikkuva ohjainboksi jäi surisemaan ja aamulla oli akku tyhjä. Tämä vika ei kuitenkaan koskaan uusiutunut ja ajoin sillä hymy korvissa tuhansia kilsoja laittamalla vain ysikasia tankkiin, ja myin syksyllä pois kolminkertaisella hinnalla. Sinä kesänä ymmärsin miksi se valittiin (Motor Trend car of the year) vuoden autoksi 1998.
 
pienemmälläkin rahalla saa hyvällä tuurilla jonkun suht kunnossa olevan hyvin pidetyn Alfan tai Saabin joiden tarjonta on hyvää ja kysyntä aivan olematonta.
Aiemmin tuli omistettua parikin Saabia (900i 8v ja 9000) kun tuntuivat olevan yhtä haluttuja kuin sukupuolitaudit. Eniten ihmettelyä ja suunsoittoa merkkivalinnasta tuli ihmisiltä, joiden lähin kontakti merkkiin oli parkkeeraus viereiseen ruutuun parkkipaikalla. Hinta/laatu noissa kohtasi kyllä erittäin hyvin. Lisäksi tuttaviin kuului pari saab-tietäjää eikä eräs piireissä tunnettu Saab-korjaamokaan ole kaukana. Eli yhtään jos itse osaa autoja laittaa niin suhteellisen hyviä ajaa ja ainakin minulla halpoja ylläpitää.
 

Tämäkin seissyt pihassa kohta vuoden, joten olisihan se varmaan hyvä laittaa liikenteeseen.

Käsijarrusta on palautinvaijeri poikki. Se pitäisi uusia.

Ennenkuin käyttää järkeä yhtään, on hyvä aina yrittää väkivallalla ratkaista asiat.

(eikä sinne taakse mukamas mahtunut käsi mistään)
Sitten, kun homma alkoi tuntumaan epätoivoiselta, piti tutkia tuota uutta osaa ja sieltähän löytyi tuommoinen hahlo.

Joten ehkäpä tähän onkin joku helpompi vaihtoehto?

Siitähän löytyikin tuommoinen luukku ja takaa löytyi sitten tuommoinen klipsi:

No, joku paikka on vieläkin jumissa, koska jarru ei palauta ollenkaan. Pitää siirtää tuo paremmalle paikalle pihassa ja lähteä mönkimään auton alle.

Etuvilkun ei vissiin pitäisi olla tuommoisessa asennossa. Jollain ihmeellä siitäkin on saatu kummatkin kiinnityskohdat murrettua hajalle. Nyt sitten pohditaan vaihtoehtoisia kiinnitysmenetelmiä.

Termostaatin vaihdon pitää sentään onnistua aina. No olisi se onnistunutkin, mutta ilmeisesti oon unohtanut tilata sen termostaatin. Onneksi paikallisesta varaosaputkasta löytyi termari.

Eli mikään ei onnistunut. Tätä se elämä on.
 
T4 Transporter käyty katsastamassa käyty ja vikalistaahan sieltä tuli. Voisi olla asiat huonomminkin.

Hylätty:
- Ylätukivarren pallonivel, välyksellinen
- Jousi, katkennut, takana vas. ja oik.
Ei silminnähden ole poikki mutta kai se on uskottava. Periaatteessa itse korjattavissa olevia mutta en taida viitsiä.

Korjauskehotukset:
- Peruutusvalo, ei toimi
Pitää tutkia tarkemmin, ilmeisesti sähköissä eikä polttimossa vika. No vaihtaa sen polttimonkin samalla noin minuutissa.

- Moottori öljyinen
En tiedä mistä öljyä tulee, jos ei muuta niin rätillä puhtaaksi.

- Kallistuksen vakaajan kiinnitys, välyksellinen, edessä vas. ja oik., tankojen yläpäät
En hahmota mistä osasta edes on kyse, korjaamo saa hoitaa.

- Ulkotaustapeili, säännösten vastainen, oikealla, vääristää
Tätä hieman ihmettelen. Näyttää vähän eri lailla kuin vasemmanpuoleinen. Onhan toki mahdollista että joku on vaihtanut sen säännöstenvastaiseksi sen kolmen kuukauden aikana edellisestä katsastuksesta siihen että ostin auton. Meinasin hakea Motonetistä uuden peilin lasin. Tässä autossa on vain ulkosäätö. Tietääkö kukaan meneekö lämmitetty ja sisäsäätöinen peili autoon missä ei ole näitä ominaisuuksia? Ei näytä missään olevan hyllyssä tuota ulkosäätöistä.

Korjauskehotukset kuntoon viikonloppuaskareena ja maanantaina taas pajalle, ei ole maannut kuin viimeiset 1,5 viikkoa siellä :)
 
Viimeksi muokattu:
Eikö siihen voi liimata vaan tollasen.

 
Eikö siihen voi liimata vaan tollasen.

Tämä ratkesi. Lohjan Motonetissa oli yksi hyllyssä, ja sattui vielä olemaan matkan varrella, PK-seudulla ei.

Vähän kyllä epäilen että tuo vanha peili on tullut tuollaisenaan tehtaalta. Vanhan irroittaminen oli vaikein osuus, meni aivan säpäleiksi ja lopulta kampesin sen irti kahdella kiintolenkillä. Uuden painaminen paikalleen meni onneksi aika kivuttomasti.

Peruutusvalokin tuli kuntoon. Vaihdelaatikon päällä olevasta kytkimestä tuleva kaapeli oli poikki. Jatkoin vipuwagolla ja nyt toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Imusarjan tiivisteet vähän puhallellu välistä niin piti vaihtaa.. :)
Eilen hajosi myös kontin mikrokytkin mutta bilialla oli suoraan hyllyssä niin senkin sai heti kuntoon.

46e yht korjaukset.
 

Liitteet

  • 20210514_130821.jpg
    20210514_130821.jpg
    3,6 MB · Luettu: 182
Vm. 2015 Opel Corsassa (1.3 CDTI), jolla ajettu 180 000 km, on mielenkiintoisia vikoja. Start&stop toimii yleensä vain kylmällä moottorilla, ei lämpimällä käytännössä ollenkaan. Mielestäni moottori lämpenee nyt kesäkelillä hitaasti normaaliin käyttölämpötilaan ja jonkun kerran flekti on jäänyt huutamaan sammuttamisen jälkeen. Nyt viimeisimpänä manuaali-ilmastointi ei mene aina päälle. Siis ilmastoinnin nappiin ei syty edes valo. Teki samaa joskus talvella, mutta toimi nyt muutaman kerran ihan hyvin ja puhalsi kylmää.

Voiko noilla vioilla olla mitään yhteyttä? Tulee mieleen huono akku, maadoitus tai joku lämpötila-anturi. Auto on juuri katsastettu eikä esim. päästöissä ollut huomautettavaa. Auto lähtee hyvin käyntiin. Millähän noita vikoja kannaisi lähteä etsimään?
 
Tervehdys

Ford Focus MK2 2009 1.8TDCI

Eilen toimi täysin normaalisti, tänään käynnistyi normaalisti mutta kun peruutin autotallista niin auto sammui eikä enää käynnisty vaikka kuinka sahaa. Antaa vikakoodia P0089 eli:
Matala polttoaineen paine

Autossa on talvella vaihdettu uudet hehkut (tuskin nyt 15c lämmössä muutenkaan vaikuttaisi) ja suodatin vaihdettu kuukausi sitten. Avasin polttoainesuodattimen kotelon, ja pohjalla oli vain hieman dieseliä. Lisäsin täyteen, suljin kannen ja sahasin n. 20s autoa kunnes käynnistyi normaalisti mutta kävi vain noin 5-6 sekuntia kunnes sammui eikä enää starttaa. Katsoin suodatinkoteloon ja sama juttu: vain pohjalla polttoainetta.

Mistä etsimään seuraavaksi vikaa? Suodattimessa oli jo hieman likaa, mutta tuskin aiheuttamaan ongelmaa. Ja miten tuo alempi polttoaineliitin, eli suodattimelta koneelle pitäisi oikein avata? Youtuben ohjeiden mukaan painetaan mutta ei painamalla mitään tapahdu, siinä on muutenkin 2 vipua joista pienempi ei liiku ja isompi sen ympärillä liikkuu mutta eihän tuota erkkikään saa pois. Onneksi ei haittaa suodattimen avausta liikaa.
 
Vm. 2015 Opel Corsassa (1.3 CDTI), jolla ajettu 180 000 km, on mielenkiintoisia vikoja. Start&stop toimii yleensä vain kylmällä moottorilla, ei lämpimällä käytännössä ollenkaan. Mielestäni moottori lämpenee nyt kesäkelillä hitaasti normaaliin käyttölämpötilaan ja jonkun kerran flekti on jäänyt huutamaan sammuttamisen jälkeen. Nyt viimeisimpänä manuaali-ilmastointi ei mene aina päälle. Siis ilmastoinnin nappiin ei syty edes valo. Teki samaa joskus talvella, mutta toimi nyt muutaman kerran ihan hyvin ja puhalsi kylmää.

Voiko noilla vioilla olla mitään yhteyttä? Tulee mieleen huono akku, maadoitus tai joku lämpötila-anturi. Auto on juuri katsastettu eikä esim. päästöissä ollut huomautettavaa. Auto lähtee hyvin käyntiin. Millähän noita vikoja kannaisi lähteä etsimään?
Merkkitesteri olisi suositeltava lähtökohta, jossain vika tilassa se varmaan on kuka ties juuri lämpöanturin vuoksi.
 
Tervehdys

Ford Focus MK2 2009 1.8TDCI

Eilen toimi täysin normaalisti, tänään käynnistyi normaalisti mutta kun peruutin autotallista niin auto sammui eikä enää käynnisty vaikka kuinka sahaa. Antaa vikakoodia P0089 eli:
Matala polttoaineen paine

Autossa on talvella vaihdettu uudet hehkut (tuskin nyt 15c lämmössä muutenkaan vaikuttaisi) ja suodatin vaihdettu kuukausi sitten. Avasin polttoainesuodattimen kotelon, ja pohjalla oli vain hieman dieseliä. Lisäsin täyteen, suljin kannen ja sahasin n. 20s autoa kunnes käynnistyi normaalisti mutta kävi vain noin 5-6 sekuntia kunnes sammui eikä enää starttaa. Katsoin suodatinkoteloon ja sama juttu: vain pohjalla polttoainetta.

Mistä etsimään seuraavaksi vikaa? Suodattimessa oli jo hieman likaa, mutta tuskin aiheuttamaan ongelmaa. Ja miten tuo alempi polttoaineliitin, eli suodattimelta koneelle pitäisi oikein avata? Youtuben ohjeiden mukaan painetaan mutta ei painamalla mitään tapahdu, siinä on muutenkin 2 vipua joista pienempi ei liiku ja isompi sen ympärillä liikkuu mutta eihän tuota erkkikään saa pois. Onneksi ei haittaa suodattimen avausta liikaa.
Paljonko autolla on ajettu? Voisiko olla vaikka dieselpumppu (tankin polttoainepumppu) rikki? Itse en kyllä autoista ymmärrä juuri mitään.


Citroen C4 1.6 bensa-autossa otin sieltä takapenkin alta esiin sen bensapumpun letkut. Samoin takapenkin alta sai irrotettua vw new beetlen bensapumpun. Citroenissä se pumppu pumppasi vain hetken, kun käänsi virrat päälle. Eli ilmeisesti auto käynnissä pumppää tietenkin jatkuvasti. Mutta tuosta Fordin 1.8TDCI en osaa kyllä neuvoa. Mulla oli Volvo S80 2.4 bensa vm1999 ja siihen oli taidettu bensapumppu vaihtaa.
 
Tervehdys

Ford Focus MK2 2009 1.8TDCI

Eilen toimi täysin normaalisti, tänään käynnistyi normaalisti mutta kun peruutin autotallista niin auto sammui eikä enää käynnisty vaikka kuinka sahaa. Antaa vikakoodia P0089 eli:
Matala polttoaineen paine

Autossa on talvella vaihdettu uudet hehkut (tuskin nyt 15c lämmössä muutenkaan vaikuttaisi) ja suodatin vaihdettu kuukausi sitten. Avasin polttoainesuodattimen kotelon, ja pohjalla oli vain hieman dieseliä. Lisäsin täyteen, suljin kannen ja sahasin n. 20s autoa kunnes käynnistyi normaalisti mutta kävi vain noin 5-6 sekuntia kunnes sammui eikä enää starttaa. Katsoin suodatinkoteloon ja sama juttu: vain pohjalla polttoainetta.

Mistä etsimään seuraavaksi vikaa? Suodattimessa oli jo hieman likaa, mutta tuskin aiheuttamaan ongelmaa. Ja miten tuo alempi polttoaineliitin, eli suodattimelta koneelle pitäisi oikein avata? Youtuben ohjeiden mukaan painetaan mutta ei painamalla mitään tapahdu, siinä on muutenkin 2 vipua joista pienempi ei liiku ja isompi sen ympärillä liikkuu mutta eihän tuota erkkikään saa pois. Onneksi ei haittaa suodattimen avausta liikaa.

Dieseli ei liiku syystä x nyt sinne suodattimelle. Tuntematta tarkemmin paha sanoa minkälainen tuossa on polttoainejärjestelmä. Onko tankki yksi vai kaksiosainen, onko tankissa pumppu, onko matkalla joku siirtopumppu jne. Joissakin autoissa meno loppuu kun tankissa on 15l ainetta, jos siirtopumppu on rikki. Paljonko siellä tankissa on dieseliä? Itse kokeilisin laittaa ensimmäisenä tankkii sen 15l lisää jos tankki on alle puolillaan.
 
Dieseli ei liiku syystä x nyt sinne suodattimelle. Tuntematta tarkemmin paha sanoa minkälainen tuossa on polttoainejärjestelmä. Onko tankki yksi vai kaksiosainen, onko tankissa pumppu, onko matkalla joku siirtopumppu jne. Joissakin autoissa meno loppuu kun tankissa on 15l ainetta, jos siirtopumppu on rikki. Paljonko siellä tankissa on dieseliä? Itse kokeilisin laittaa ensimmäisenä tankkii sen 15l lisää jos tankki on alle puolillaan.
Ei mitään tietoa polttoainejärjestelmistä tai tankin osioista, kun auto itselle melko uusi. Polttoainetta on 40% jäljellä OBD scannerin mukaan. Kuulostaisi kyllä loogiselta, kun selkeästi kuitenkin polttoainesuodattimen säiliöltä polttoaine tuntuu kelpaavaan.

googletus tuo melko vähän tuloksia, polttoaineen paineensäädintä osa googletuksen tuloksista antaa tuolle p0087. Pumppu se tuskin on kun tosiaan kelpaa suodatinsäiliöstäkin aine.
 
Ei mitään tietoa polttoainejärjestelmistä tai tankin osioista, kun auto itselle melko uusi. Polttoainetta on 40% jäljellä OBD scannerin mukaan. Kuulostaisi kyllä loogiselta, kun selkeästi kuitenkin polttoainesuodattimen säiliöltä polttoaine tuntuu kelpaavaan.

googletus tuo melko vähän tuloksia, polttoaineen paineensäädintä osa googletuksen tuloksista antaa tuolle p0087. Pumppu se tuskin on kun tosiaan kelpaa suodatinsäiliöstäkin aine.

Kun suodattimen täyttämällä toimii, niin eiköhän se vika ole siellä ennen suodatinta. Kannattaa muistaa, että ne tankin lukematkin voi olla perseellään, jos anturi(t) ei ole kunnossa. Eli siihen ei voi sokeasti luottaa. Joissakin autoissa on aine loppunut ajossa vaikka polttoainemittarin mukaan oli vielä reilusti jäljellä. Helpoin on kokeilla laittaa tankkiin lisää ainetta ja katsoa vaikuttaako. Seuraavaksi pitäisi selvittää onko siirtopumppu missä ja tarkistaa sen toiminta.
 
Kun suodattimen täyttämällä toimii, niin eiköhän se vika ole siellä ennen suodatinta. Kannattaa muistaa, että ne tankin lukematkin voi olla perseellään, jos anturi(t) ei ole kunnossa. Eli siihen ei voi sokeasti luottaa. Joissakin autoissa on aine loppunut ajossa vaikka polttoainemittarin mukaan oli vielä reilusti jäljellä. Helpoin on kokeilla laittaa tankkiin lisää ainetta ja katsoa vaikuttaako. Seuraavaksi pitäisi selvittää onko siirtopumppu missä ja tarkistaa sen toiminta.
Autolla on ajettu vielä viime kuussa niin että näyttää tankilla pääsevän alle 100km, nyt näyttää että 324km pääsisi ja tankilla ajettu 590km, kulutusmittarin mukaan 6.0l/100km kulutus joka on tankkauksista mitattuna liioitellut aina 0.5l/100km. Sen mukaan kyllä tuolla tankissa pitäisi se 20l noin olla. Täytyy kanistereista täytellä ja katsoa mikä on.

Jos jollain kokemusta vastaavasta, kertokaa. Pikkuhommia autoon osaan tehdä mutta isommat olen teetättänyt huollossa. Ensimmäinen diesel ford itsellä joten tuottaa haasteita kun ei oikein tiedä tekniikasta.
 
Tervehdys

Ford Focus MK2 2009 1.8TDCI

Eilen toimi täysin normaalisti, tänään käynnistyi normaalisti mutta kun peruutin autotallista niin auto sammui eikä enää käynnisty vaikka kuinka sahaa. Antaa vikakoodia P0089 eli:
Matala polttoaineen paine

Autossa on talvella vaihdettu uudet hehkut (tuskin nyt 15c lämmössä muutenkaan vaikuttaisi) ja suodatin vaihdettu kuukausi sitten. Avasin polttoainesuodattimen kotelon, ja pohjalla oli vain hieman dieseliä. Lisäsin täyteen, suljin kannen ja sahasin n. 20s autoa kunnes käynnistyi normaalisti mutta kävi vain noin 5-6 sekuntia kunnes sammui eikä enää starttaa. Katsoin suodatinkoteloon ja sama juttu: vain pohjalla polttoainetta.

Mistä etsimään seuraavaksi vikaa? Suodattimessa oli jo hieman likaa, mutta tuskin aiheuttamaan ongelmaa. Ja miten tuo alempi polttoaineliitin, eli suodattimelta koneelle pitäisi oikein avata? Youtuben ohjeiden mukaan painetaan mutta ei painamalla mitään tapahdu, siinä on muutenkin 2 vipua joista pienempi ei liiku ja isompi sen ympärillä liikkuu mutta eihän tuota erkkikään saa pois. Onneksi ei haittaa suodattimen avausta liikaa.
Tuossa eri moottori, mutta vika suurinpiirtein sama. Eli siis ilmaa järjestelmässä?

"Thanks mates, taas käy ja kukkuu :P
Ei olisi pitänyt olettaa, että kyllä se järjestelmä itekseen ilmaantuu, kunhan konetta vaan kierrättää.
Suodatin ja siitä lähtevä letku täyteen naftaa ja eiku kone käymään. Varmuuden vuoksi sekaan vähän moottoriöljyä kuivaa pumppua voitelemaan."

 
Tuossa eri moottori, mutta vika suurinpiirtein sama. Eli siis ilmaa järjestelmässä?

"Thanks mates, taas käy ja kukkuu :p
Ei olisi pitänyt olettaa, että kyllä se järjestelmä itekseen ilmaantuu, kunhan konetta vaan kierrättää.
Suodatin ja siitä lähtevä letku täyteen naftaa ja eiku kone käymään. Varmuuden vuoksi sekaan vähän moottoriöljyä kuivaa pumppua voitelemaan."

Hmm.

Tankkasin 5l kanisterista minkä hain lähihuoltsikalta ja täytin säiliön. Sahausta pitkään, ja STARTTASI! Hieman epätasainen hetken sitten tasaantui. Annoin käydä normaali lämpöön, parkkipaikalla pientä ajoa ja toimi normaalisti. Ei vikakoodeja. Yritin käynnistää uudelleen ja hyvin käynnistyi.

Roska systeemissä, vai huolto tössäsi polttoainesuodattimen vaihdossa jotain? Painetta ainakin piisaa kun torque softan polttoaineen jakoputken paine tyhjäkäynnillä n. 30 000kpa ja 2750rpm on 80 000kpa. Omiin silmiin vaikuttaa normaalilta.

Vai onko tässä kuitenkin joku siirtopumppu tai vastaava ja ratkaisu oli tuo pieni määrä lisää polttoainetta?

Kiitos avustaneille. Selvitystyö jatkuu ettei sama pääse uusiutumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm.

Tankkasin 5l kanisterista minkä hain lähihuoltsikalta ja täytin säiliön. Sahausta pitkään, ja STARTTASI! Hieman epätasainen hetken sitten tasaantui. Annoin käydä normaali lämpöön, parkkipaikalla pientä ajoa ja toimi normaalisti. Ei vikakoodeja. Yritin käynnistää uudelleen ja hyvin käynnistyi.

Roska systeemissä, vai huolto tössäsi polttoainesuodattimen vaihdossa jotain? Painetta ainakin piisaa kun torque softan polttoaineen jakoputken paine tyhjäkäynnillä n. 30 000kpa ja 2750rpm on 80 000kpa. Omiin silmiin vaikuttaa normaalilta.

Vai onko tässä kuitenkin joku siirtopumppu tai vastaava ja ratkaisu oli tuo pieni määrä lisää polttoainetta?

Kiitos avustaneille. Selvitystyö jatkuu ettei sama pääse uusiutumaan.

Tämähän on nyt helppo testa. Täytät sen 5l kanisterin ja laitat konttiin. Sitten vaan ajelet normaalimenot ja katsot loppuuko meno taas kun se 5l on kulutettu tankista. Jos loppuu viittaisi johonkin siirtopumppu tms. ongelmaan. Roska tuskin aiheuttaa moista kun järjestelmässä on suodattimet, joihin ne roskat pysähtyy.
 
Selvitin vihdoin että miksi laturi saa heräte virta. Kone johtosarjankotellon pohjalla oli tollanen valkoinen diodi joka ei johda mitään enää.
auto04.jpg
Sitten päätin katsoa että mistä vuotaa ohjaustehostin / tasonsäätö säiliö. Lopputulos on että meni muoviliittin enmmän rikki ja vuoti kaikki säiliön nesteet maahan.
auto01.jpgauto02.jpg

Noh sitten koko paska irti mutta ei meinanut lähtee irti yhdestä letkusta ollenkaan vaikka känsi koko säiliö ympäri. Noh ei muutta kun saatanan voimat käytöön sihen asti että paska lähti irti.

auto03.jpg

Arvaa saako sitä säiliötä nyt mistään. Noh ei tietenkää..... Kaikki varastot tyhjilään.
Ei sitten muutta kun odotaa että tehtalta tulee uusi osa.....
 
Selvitin vihdoin että miksi laturi saa heräte virta. Kone johtosarjankotellon pohjalla oli tollanen valkoinen diodi joka ei johda mitään enää.
auto04.jpg
Sitten päätin katsoa että mistä vuotaa ohjaustehostin / tasonsäätö säiliö. Lopputulos on että meni muoviliittin enmmän rikki ja vuoti kaikki säiliön nesteet maahan.
auto01.jpgauto02.jpg

Noh sitten koko paska irti mutta ei meinanut lähtee irti yhdestä letkusta ollenkaan vaikka känsi koko säiliö ympäri. Noh ei muutta kun saatanan voimat käytöön sihen asti että paska lähti irti.

auto03.jpg

Arvaa saako sitä säiliötä nyt mistään. Noh ei tietenkää..... Kaikki varastot tyhjilään.
Ei sitten muutta kun odotaa että tehtalta tulee uusi osa.....

Vinkkinä sellanen, et lämmitä noita letkuja tulevaisuudessa vaikka sytkärillä jossei muuta ole, nii lähtee vähän vähemmällä apinanraivolla :)
 
Itse irroitan tiukassa olevia letkuja 90 asteen o-rengas koukulla sen työntää varovasti letkun ja letkukaran väliin. Sitten pyöränttää karan ympäri ja katsos kun irtoaa helposti. Toki hommassa pitää olla tarkkana, että ei töki reikiä letkuun.
 
Tuli viimevuonna ostettua moinen bahcon o-rengassetti :)
 
Ideoita mistä suunnalta kannattais lähteä metsästämään Citroen C5 heittämää P0136 koodia? Katin jälkeiseen lambdaan viittasi ja anturi uusittu & liittimet tarkastettu, mutta silti pukkaa samaa koodia. Bilteman halpis, Motonetin testi ja katsurin testeri ei anna muita koodeja. Voisko vika olla kuitenkin jossain ekassa lambdassa, imusarjan paine tai lämpötila anturissa? Päästöistä meni läpi eli ei kai tuossa sinällään voi olla mitään vuotoja? Kat ja pakoputkikin uusittu sen verran hiljattain, että ruosteongelma tuntuisi oudolta. Tämä rämä on kisakireä 19 v. tuhnulla 1.8 litran bensakoneella. Pystyyköhä tuollaisen lambdan kunnon mittaamaan, vittumaista jos uusi olisi rikki.

e: Kone siis käy ja kukkuu ihan normaalisti, vähän tyhjäkäynti seilaa kylmänä. Joskus aiemmin kylmänä käymisessä oli satunnaisesti suurempaakin ongelmaa, mutta nokka-akselin asentotunnistin oli silloin paskana asiamukaisen vikakoodin kera.
 
Viimeksi muokattu:
ECUn pää on vielä vähän hakusessa, ainoita paikkoja autossa, jota en ole koskaan joutunut rassaamaan. En ole ihan varma löytyykö multa tietoja mitä liitintä ecun päässä pitäisi alkaa ihmettelemään. Sinällään joku kontaktihäiriö ei olisi mikään ihme, kun auto seisoi joutilaana talvella useamman kuukauden. Täytyy alkaa tutustumaan, en ole kovin toiveikas.

e: Tämä auto on jo pari vuotta kuulostanut vähän "sporttiselta" kaasua painaessa, googlen perusteella diagnosoin sen pakosarjan (tyyppivika) räminäksi. Tuskin tuollainen mitään voi lambdaan vaikuttaa, kun mahd. räminä tapahtuisi "pakoputken" sisällä. Jossain rellufoorumilla vaan tuli p0136 googlella vastaan kommentti, että joku imupuolen vuoto aiheutti siihen (rellun) koneeseen p0136 sekoittamalla moottorinohjauksen.
 
ECUn pää on vielä vähän hakusessa, ainoita paikkoja autossa, jota en ole koskaan joutunut rassaamaan. En ole ihan varma löytyykö multa tietoja mitä liitintä ecun päässä pitäisi alkaa ihmettelemään. Sinällään joku kontaktihäiriö ei olisi mikään ihme, kun auto seisoi joutilaana talvella useamman kuukauden. Täytyy alkaa tutustumaan, en ole kovin toiveikas.

e: Tämä auto on jo pari vuotta kuulostanut vähän "sporttiselta" kaasua painaessa, googlen perusteella diagnosoin sen pakosarjan (tyyppivika) räminäksi. Tuskin tuollainen mitään voi lambdaan vaikuttaa, kun mahd. räminä tapahtuisi "pakoputken" sisällä. Jossain rellufoorumilla vaan tuli p0136 googlella vastaan kommentti, että joku imupuolen vuoto aiheutti siihen (rellun) koneeseen p0136 sekoittamalla moottorinohjauksen.

Jos toi P0136 koodi on kerran todellinen ja oikea koodi tuolle vialle, niin eipä tuossa montaa mahdollisuutta ole. Joko putki vuotaa, anturi rikki tai sitten liitokset hapettuneet/johto poikki. Pääsetkö jollain katsomaan kyseisen lambadan livearvoja?
 
Itse irroitan tiukassa olevia letkuja 90 asteen o-rengas koukulla sen työntää varovasti letkun ja letkukaran väliin. Sitten pyöränttää karan ympäri ja katsos kun irtoaa helposti. Toki hommassa pitää olla tarkkana, että ei töki reikiä letkuun.
Joo olisin kans olllut kivaa omistaa letkupihti. Mutta uusi letku löytyy jo tilalle niin ei tarvi välitää että jäi kiinni.
 
Ideoita mistä suunnalta kannattais lähteä metsästämään Citroen C5 heittämää P0136 koodia? Katin jälkeiseen lambdaan viittasi ja anturi uusittu & liittimet tarkastettu, mutta silti pukkaa samaa koodia. Bilteman halpis, Motonetin testi ja katsurin testeri ei anna muita koodeja. Voisko vika olla kuitenkin jossain ekassa lambdassa, imusarjan paine tai lämpötila anturissa? Päästöistä meni läpi eli ei kai tuossa sinällään voi olla mitään vuotoja? Kat ja pakoputkikin uusittu sen verran hiljattain, että ruosteongelma tuntuisi oudolta. Tämä rämä on kisakireä 19 v. tuhnulla 1.8 litran bensakoneella. Pystyyköhä tuollaisen lambdan kunnon mittaamaan, vittumaista jos uusi olisi rikki.

e: Kone siis käy ja kukkuu ihan normaalisti, vähän tyhjäkäynti seilaa kylmänä. Joskus aiemmin kylmänä käymisessä oli satunnaisesti suurempaakin ongelmaa, mutta nokka-akselin asentotunnistin oli silloin paskana asiamukaisen vikakoodin kera.

Kuten edellä todettiin, niin katsomaan live-dataa. Ennen lambda vaihtamista itse katson aina live-dataa niin näkee toimiiko se vai ei. Kannattaa katsoa tyhjäkäynnillä, korotetulla käynnillä ja ajossa. Kun kerta kuulostaa sporttiselta, niin vuotaako se jostain? Savullahan vuodot näkee nopeasti.

Joo olisin kans olllut kivaa omistaa letkupihti. Mutta uusi letku löytyy jo tilalle niin ei tarvi välitää että jäi kiinni.

No joo letkupihditkin on ihan kiva, mutta ilmankin selviää. Tuollainen O-rengas koukku sarja maksaa ~10€ ja sille on kyllä paljon käyttöä jos autoja roplaa.
 
Kuten edellä todettiin, niin katsomaan live-dataa. Ennen lambda vaihtamista itse katson aina live-dataa niin näkee toimiiko se vai ei. Kannattaa katsoa tyhjäkäynnillä, korotetulla käynnillä ja ajossa. Kun kerta kuulostaa sporttiselta, niin vuotaako se jostain? Savullahan vuodot näkee nopeasti.
Millä nuo livet saa näkymiin halvimmalla? Bluetooth-palikka ja appi? En kyllä tiedä mitä niistä pitäisi nähdä lukuarvoina (toimii vs. ei-toimi). Tuo sporttisuus on siis jossain muualla (pakosarja?) kuin pakoputkessa. Koko pakoputki oli lähes uusi kun alkoi pitämään tuota ääntä ja toiminut ainakin sen pari vuotta ilman koodeja. Lambdan pistin vaihtoon suoraan jo ihan senkin takia, että pakoputken vaihdon yhteydessä ulkoasu näytti johdotuksen yms. osalta "mielenkiintoiselta" eli pidin todennäköisimpänä syynä vikakoodiin. Ei osunut arpa ilmeisesti tällä kertaa.

e: Ja ehkä sporttisuus oli väärä termi kuvaamaan ääntä. "Pakoputki ottaa alustaan kiinni" -räminä lähempänä tätä ääntä. Sopii hyvin tyyppivikaan, jossa pakosarjan sisärakenne pääsee värisemään pistehitsien annettua periksi. Ei kaiken järjen mukaan pitäisi vaikuttaa (lambdojen) toimintaan, varsinkin kun lambdat ovat pakosarjasta jousto-osalla erotettu. Mulla on kyllä purkuosana uus pakosarja ja tiiviste odottamassa inspiraatiota, mutta tähän mennessä ääni ole haitannut tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Millä nuo livet saa näkymiin halvimmalla? Bluetooth-palikka ja appi? En kyllä tiedä mitä niistä pitäisi nähdä lukuarvoina (toimii vs. ei-toimi). Tuo sporttisuus on siis jossain muualla (pakosarja?) kuin pakoputkessa. Koko pakoputki oli lähes uusi kun alkoi pitämään tuota ääntä ja toiminut ainakin sen pari vuotta ilman koodeja. Lambdan pistin vaihtoon suoraan jo ihan senkin takia, että pakoputken vaihdon yhteydessä ulkoasu näytti johdotuksen yms. osalta "mielenkiintoiselta" eli pidin todennäköisimpänä syynä vikakoodiin. Ei osunut arpa ilmeisesti tällä kertaa.

e: Ja ehkä sporttisuus oli väärä termi kuvaamaan ääntä. "Pakoputki ottaa alustaan kiinni" -räminä lähempänä tätä ääntä. Sopii hyvin tyyppivikaan, jossa pakosarjan sisärakenne pääsee värisemään pistehitsien annettua periksi. Ei kaiken järjen mukaan pitäisi vaikuttaa (lambdojen) toimintaan, varsinkin kun lambdat ovat pakosarjasta jousto-osalla erotettu. Mulla on kyllä purkuosana uus pakosarja ja tiiviste odottamassa inspiraatiota, mutta tähän mennessä ääni ole haitannut tarpeeksi.

Halvimmalla varmaan joku bluetooth palikka ja siihen app. Itsellä ei noista ranskalaisista niin ole kokemusta, mutta satunnaisia merkkejä varten itseltä löytyy Delphi, maksaa vähän ostopaikasta riippuen ~30-60€ ja käytetään windows läppärin/tabletin kanssa. Etulambdan pitäisi piirtää nättiä siniaaltoa. Taemmalta usein tulee tasainen signaali kun kaikki on kunnossa. Tarkkoja arvoja paha sanoa tietämättä minkälainen lambda siellä on, mutta ihan katsomalla live-dataa näkee kyllä muuttuuko ne arvot. Kaasupohjassa pitäisi etulambdan näyttää rikasta seosta jne. Arpa välillä osuu ja välillä ei, siksi itse katson aina live-datat ensin niin siitä pääse jo hyvin liikkeelle. Toki vaatii se muutenkin testaamista, mutta tuo live-datan katsominen on kaikkien helppo tehdä ennen anturin vaihtoa.

No sitten varmaan joo jotain pakosarjan sisältä irti eikä se aiheuta muuta kuin tuon äänen.
 
Millä nuo livet saa näkymiin halvimmalla? Bluetooth-palikka ja appi? En kyllä tiedä mitä niistä pitäisi nähdä lukuarvoina (toimii vs. ei-toimi). Tuo sporttisuus on siis jossain muualla (pakosarja?) kuin pakoputkessa. Koko pakoputki oli lähes uusi kun alkoi pitämään tuota ääntä ja toiminut ainakin sen pari vuotta ilman koodeja. Lambdan pistin vaihtoon suoraan jo ihan senkin takia, että pakoputken vaihdon yhteydessä ulkoasu näytti johdotuksen yms. osalta "mielenkiintoiselta" eli pidin todennäköisimpänä syynä vikakoodiin. Ei osunut arpa ilmeisesti tällä kertaa.

e: Ja ehkä sporttisuus oli väärä termi kuvaamaan ääntä. "Pakoputki ottaa alustaan kiinni" -räminä lähempänä tätä ääntä. Sopii hyvin tyyppivikaan, jossa pakosarjan sisärakenne pääsee värisemään pistehitsien annettua periksi. Ei kaiken järjen mukaan pitäisi vaikuttaa (lambdojen) toimintaan, varsinkin kun lambdat ovat pakosarjasta jousto-osalla erotettu. Mulla on kyllä purkuosana uus pakosarja ja tiiviste odottamassa inspiraatiota, mutta tähän mennessä ääni ole haitannut tarpeeksi.

Halvimmillaan saa kun pyytää kaveria kellä on diag-box/lexia. Minulta löytyy Jyväskylästä ko kampe, ja ihan pulla-kaffe -palkalla olen lueskellut vikakoodeja.
 
Alustan suojauksesta ruosteelta taitaa olla useampaa koulukuntaa. Tarkoitus olisi rapsutella ja hioa alustan tukipalkista pintaruosteet pois ja laittaa siihen ruosteensuoja-aine tai massa. Mitä ainetta raati suosittaa? Dinitrol?
 
Huollossa varmaan tyrineet jotakin jarrujen kanssa.. Ensimmäiseksi pinnapultti katkesi tästä oikean etupyörän luota. Ulkomailta tuli paketti, jossa oli uusia pinnapultteja, ja tänään suoraan postin tuotua paikalleen laittamaan, että pääsisi autolla vihdoin ajamaan.

Paskan marjat, eipä mennäkää ajamaan. Tuossa kuvassa merkittynä olevat (jarrusatulan kiinnikkeet auton runkoon?) kierteet menneet paskaksi pulteista että vastakappaleesta. Sormipelin saisi ne kiristettyä, ehkä kierroksen vielä avaimella, ja sitten pyörähtää ympäri löysäksi taas. Eihän niitten sellaisia kuuluisi olla..

Eihän noita aukastaessa itse mitenkään pysty kierteitä kai tuhoamaan edes? Etenkin kun normaali avaimella aukaisee, niin ahtaassa paikassa oli.

Ja huoltoliike pesee kätensä tietenkin.. :rolleyes: itekö pitää kaikki tehdä mieluummi.

+ mukava tuolla helvetimoisessa räntäsateessa tuota tehdä sitte.

Kyseessä 2005 vm honda cr-v


1621605174488.png


1621606245148.png


kannattaako mieluummi uus satula vaa ottaa tarvikkeineen, vai ettiä tuota yhtä osaa?
 
Huollossa varmaan tyrineet jotakin jarrujen kanssa.. Ensimmäiseksi pinnapultti katkesi tästä oikean etupyörän luota. Ulkomailta tuli paketti, jossa oli uusia pinnapultteja, ja tänään suoraan postin tuotua paikalleen laittamaan, että pääsisi autolla vihdoin ajamaan.

Paskan marjat, eipä mennäkää ajamaan. Tuossa kuvassa merkittynä olevat (jarrusatulan kiinnikkeet auton runkoon?) kierteet menneet paskaksi pulteista että vastakappaleesta. Sormipelin saisi ne kiristettyä, ehkä kierroksen vielä avaimella, ja sitten pyörähtää ympäri löysäksi taas. Eihän niitten sellaisia kuuluisi olla..

Eihän noita aukastaessa itse mitenkään pysty kierteitä kai tuhoamaan edes? Etenkin kun normaali avaimella aukaisee, niin ahtaassa paikassa oli.

Ja huoltoliike pesee kätensä tietenkin.. :rolleyes: itekö pitää kaikki tehdä mieluummi.

+ mukava tuolla helvetimoisessa räntäsateessa tuota tehdä sitte.

Kyseessä 2005 vm honda cr-v


1621605174488.png


1621606245148.png


kannattaako mieluummi uus satula vaa ottaa tarvikkeineen, vai ettiä tuota yhtä osaa?


Eiköhän tossa tilanteessa kannata hakea uusi satula suoraan tai jos aikaa on etsiskellä niin käytettynä satula on tietty halvempi. Alle 100€ varmaan irtoo uusi satula ja toi menee vaihdossa sinne.
 
Huollossa varmaan tyrineet jotakin jarrujen kanssa.. Ensimmäiseksi pinnapultti katkesi tästä oikean etupyörän luota. Ulkomailta tuli paketti, jossa oli uusia pinnapultteja, ja tänään suoraan postin tuotua paikalleen laittamaan, että pääsisi autolla vihdoin ajamaan.

Paskan marjat, eipä mennäkää ajamaan. Tuossa kuvassa merkittynä olevat (jarrusatulan kiinnikkeet auton runkoon?) kierteet menneet paskaksi pulteista että vastakappaleesta. Sormipelin saisi ne kiristettyä, ehkä kierroksen vielä avaimella, ja sitten pyörähtää ympäri löysäksi taas. Eihän niitten sellaisia kuuluisi olla..

Eihän noita aukastaessa itse mitenkään pysty kierteitä kai tuhoamaan edes? Etenkin kun normaali avaimella aukaisee, niin ahtaassa paikassa oli.

Ja huoltoliike pesee kätensä tietenkin.. :rolleyes: itekö pitää kaikki tehdä mieluummi.

+ mukava tuolla helvetimoisessa räntäsateessa tuota tehdä sitte.

Kyseessä 2005 vm honda cr-v


1621605174488.png


1621606245148.png


kannattaako mieluummi uus satula vaa ottaa tarvikkeineen, vai ettiä tuota yhtä osaa?

Eli jarrusatulan kannakkeesta sekä sen pulteista kierteet pilattu. Kannake kiinnittyy napaan. Kun kerta pinnapulttikin mennyt poikki, niin eiköhän siellä ole vaan mopolla vedetty kierteet paskaksi ja jätetty tämä kertomatta asiakkaalle. Avatessa ei voi kierteitä rikkoa, kyllä ne rikotaan sitä edeltäneessä kiristyksessä. Kyllähän tämä selvästi on liikkeen syytä, jos ei valmiiksi ollut jo paskottu. Jos oli valmiiksi rikki olisi pitänyt soittaa asiakkaalle ja kertoa tilanne Jos on aikaa niin purkuautosta saa melko edullisesti. Saakohan tuota kannaketta edes tarvikeliikkeesssä. Läheskään aina ei tule satulan mukana.
 
Eiköhän tossa tilanteessa kannata hakea uusi satula suoraan tai jos aikaa on etsiskellä niin käytettynä satula on tietty halvempi. Alle 100€ varmaan irtoo uusi satula ja toi menee vaihdossa sinne.

Eli jarrusatulan kannakkeesta sekä sen pulteista kierteet pilattu. Kannake kiinnittyy napaan. Kun kerta pinnapulttikin mennyt poikki, niin eiköhän siellä ole vaan mopolla vedetty kierteet paskaksi ja jätetty tämä kertomatta asiakkaalle. Avatessa ei voi kierteitä rikkoa, kyllä ne rikotaan sitä edeltäneessä kiristyksessä. Kyllähän tämä selvästi on liikkeen syytä, jos ei valmiiksi ollut jo paskottu. Jos oli valmiiksi rikki olisi pitänyt soittaa asiakkaalle ja kertoa tilanne Jos on aikaa niin purkuautosta saa melko edullisesti. Saakohan tuota kannaketta edes tarvikeliikkeesssä. Läheskään aina ei tule satulan mukana.

Liike pesi kätensä täysin asiasta..

Autopurkaamoille ny laittelen viestiä, jos sattuisi tuota jarrusatulan "pidikettä" löytymään.. satulahan toimii kyllä yhä, tuo osa vaan mihin satula kiinnitetään ja se koko paketti sitten autohon, niin tarvittis.. + ne pultit siihen. Uutena en meinaa tuota pidikettä löytää mistään?

Sentään sen verran nuo piti kiinni, että auton sai sateensuojaan ajettua.. ettei täydy täydessä räntä / lumisateessa mutavellissä tehdä hommia.

1621610177488.png


Onko se jarrusatulan pidin, vai jarrusatulan kannake vai mikähän viralliselta nimeltään :hmm:
 
Liike pesi kätensä täysin asiasta..

Autopurkaamoille ny laittelen viestiä, jos sattuisi tuota jarrusatulan "pidikettä" löytymään.. satulahan toimii kyllä yhä, tuo osa vaan mihin satula kiinnitetään ja se koko paketti sitten autohon, niin tarvittis.. + ne pultit siihen. Uutena en meinaa tuota pidikettä löytää mistään?

Sentään sen verran nuo piti kiinni, että auton sai sateensuojaan ajettua.. ettei täydy täydessä räntä / lumisateessa mutavellissä tehdä hommia.

1621610177488.png

Brake caliper carrier on muistaakseni englanninkielinen nimi ja jarrusatulan kannakkeesta usein puhutaan. On kyllä melkoinen liike, jos pinnapultteja katkotaan, jarrusatulan kannekkeen & pulttien kierteen paskotaan ja heillä ei ole mitään vastuuta. Tuo on sellainen osa, että moniin autoihin sitä saa vain alkuperäisenä, koska sitä ei yleensä tarvitse vaihtaa. Satuloita löytyy kaikista varaosaliikkeistä kun niitä joutuu vaihtamaan. Marmorilta saa tuota osaa ainakin. Toimitusaika tosin voi olla pitkä kun noita ei yleensä vaihdella, joten tuskin on Suomessa varastossa. Sulla kun oli tuo varaosaluettelo auki, niin katso osanumero ja sillä kokeile löytyy autodoc jne. Jos ei löydy niin tarkoittaa sitä että tuskin löytyy Suomestakaan mistään muualta kuin marmorilta uusi. Tälläiset osat helpoin ottaa jostain purkuautosta.
 
Brake caliper carrier on muistaakseni englanninkielinen nimi ja jarrusatulan kannakkeesta usein puhutaan. On kyllä melkoinen liike, jos pinnapultteja katkotaan, jarrusatulan kannekkeen & pulttien kierteen paskotaan ja heillä ei ole mitään vastuuta. Tuo on sellainen osa, että moniin autoihin sitä saa vain alkuperäisenä, koska sitä ei yleensä tarvitse vaihtaa. Satuloita löytyy kaikista varaosaliikkeistä kun niitä joutuu vaihtamaan. Marmorilta saa tuota osaa ainakin. Toimitusaika tosin voi olla pitkä kun noita ei yleensä vaihdella, joten tuskin on Suomessa varastossa. Sulla kun oli tuo varaosaluettelo auki, niin katso osanumero ja sillä kokeile löytyy autodoc jne. Jos ei löydy niin tarkoittaa sitä että tuskin löytyy Suomestakaan mistään muualta kuin marmorilta uusi. Tälläiset osat helpoin ottaa jostain purkuautosta.


Lähetin muutamaan autopurkaamoon kysymystä jos sattuisi olemaan.. Jarrusatula kun toimii kuitenkin itsessään, tuo kannake vaan se ongelma nyt on.

Sehän ei suoraan ollut liikkeessä tapahtunut. Aloin vaihtamaan kesärenkaita autoon vihdoin ja viimein, ja sitten aukaistaessa se pinnapultti katkesi. Sitä odottelin n. viikon sitä pinnapulttia, ja sitä ei saanut paikalleen jollei levyä ja noita ottanut pois. Liikkeessä pyörittelivät päätään vaan kun sanoin että "olette laittaneet perkeleen tiukkaan nuo, kun katkesi pinnapulttikin aukastaessa".. Ja ne oli aivan helvetin tiukassa tosiaan.

Ja tämä nykyne probleema tuli esille kun takasin meinasi näitä koota.. :rolleyes:
 
Lähetin muutamaan autopurkaamoon kysymystä jos sattuisi olemaan.. Jarrusatula kun toimii kuitenkin itsessään, tuo kannake vaan se ongelma nyt on.

Sehän ei suoraan ollut liikkeessä tapahtunut. Aloin vaihtamaan kesärenkaita autoon vihdoin ja viimein, ja sitten aukaistaessa se pinnapultti katkesi. Sitä odottelin n. viikon sitä pinnapulttia, ja sitä ei saanut paikalleen jollei levyä ja noita ottanut pois. Liikkeessä pyörittelivät päätään vaan kun sanoin että "olette laittaneet perkeleen tiukkaan nuo, kun katkesi pinnapulttikin aukastaessa".. Ja ne oli aivan helvetin tiukassa tosiaan.

Ja tämä nykyne probleema tuli esille kun takasin meinasi näitä koota.. :rolleyes:

No ei se pinnapulttikaan huvikseen katkea. Eli sekin oli käytännössä ylikiristetty mopolla. Itsekin huomasit, että oli todella tiukassa. Ei ne ihan mahdottomia kestä mopolla vetää. Eräällä sukulaisessa yhdessä rengasliikkeessä katkottiin jokaisessa renkaanvaihdossa noita pinnapultteja (3 vaihtoa peräkkäin). Kummasti ongelma loppui kun vaihtoi toiseen rengashotelliin. :rolleyes:

Kuten sanoin ne ongelmat tehdään kiristysvaiheessa ei aikaistessa, kun puhutaan pulteista, jotka on lähiaikoina avattu. Kiinni ruostuneet pultit sitten asia erikseen.

Edit: kannattaa muuten vilkaista honda foorumilta olisiko siellä jollakin ko. osaa (en ole honda foorumeilla käynyt, mutta muiden merkkien foorumien kautta saa usein kätevästi purkuosia).
 
No ei se pinnapulttikaan huvikseen katkea. Eli sekin oli käytännössä ylikiristetty mopolla. Itsekin huomasit, että oli todella tiukassa. Ei ne ihan mahdottomia kestä mopolla vetää. Eräällä sukulaisessa yhdessä rengasliikkeessä katkottiin jokaisessa renkaanvaihdossa noita pinnapultteja (3 vaihtoa peräkkäin). Kummasti ongelma loppui kun vaihtoi toiseen rengashotelliin. :rolleyes:

Kuten sanoin ne ongelmat tehdään kiristysvaiheessa ei aikaistessa, kun puhutaan pulteista, jotka on lähiaikoina avattu. Kiinni ruostuneet pultit sitten asia erikseen.

Edit: kannattaa muuten vilkaista honda foorumilta olisiko siellä jollakin ko. osaa (en ole honda foorumeilla käynyt, mutta muiden merkkien foorumien kautta saa usein kätevästi purkuosia).

hmmh.. tietääpi välttää kyseistä liikettä tulevaisuudessa.

1621611848510.png

Tuolla pidikkeellä ei edes oem numeroa ole, noille pulteille siihen sentään on :hmm: varmaa viikonloppu tässä ootellessa menee et purkaamoilta vastausta suap..

Edit: lisäkuva

nimetön.png
 
Viimeksi muokattu:
En tunne Hondaa, eikä mulla liioin ole auton tarkempia tietojakaan mutta mielenkiinnosta penkaisin jostain nettiepcstä. Vas. puolen osanro ilmeisesti on 45019-S9A-E00 ja melkeen väittäisin, että orkkiksena tuo kannatin seuraa satulan mukana ainakin jos kuvaan on yhtään luottaminen. Myös Google tarjoaa kuvia joissa tuo on mukana. Hondalla maksaa todennäköisesti hunajaa tuo kikkare.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 593
Viestejä
4 512 535
Jäsenet
74 420
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom