Jos jarrut on kunnossa eikä laahaa niin tuo tahmea pyörintä viittais laakeriin, mutta voi olla muitakin lähteitä. Tuntuuko klappi vaaka- vai pystyakselilla kun rengasta pyörittelet ja heilutat? Vaaka-akselin klappi, eli kun otat renkaan etu- ja takapuolelta kiinni ja käännät renkaan eri puolilta sisään/ulos, viittaa raidetangon ulko- tai sisäpäähän tai iskarin yläpäähän. Vaaka- tai pystyklappi alapalloniveleen. Pyörintäklappia pitää olla pikkasen, mutta jos on enemmän ja varsinkin jos rahisee tai napsuu voimakkaasti niin vetoakseli, varsinkin jos rahina/napse lisääntyy kun rengasta pyörittää linkussa ollessa. Iskarin yläpää oireilee ylös-alas suunnassa rengasta nostaessa, mutta myös kun rengas kääntyy, napse on aika hyvä ääni kuvaamaan vikaa.Toyota avensis - 98, oikeassa etupyörässä inauksen verran klappia. Ei heilu, mutta käsin väännellessä tuntee tai kuulee pienen napautuksen. Rengasta pyörittäessä ei kuulu jurnutusta eikä jousesta kokeilemalla tunne minkäänlaista laakerivikaan viittaavaa. Pyörii aavistuksen tahmeasti kuitenkin. Joskus ajaessa hitaassa vauhdissa vasemmalle jyrkkään kääntäessä kuuluu kyseiseltä pyörältä vinkunaa. Mikähän olisi todennäköisin oireiden alkuperä?
Rattia kääntäessä myöskin hitaassa vauhdissa tuntuu pientä napsetta tai kolinaa, jonka olen ajatellut johtuvan jalkatilassa olevasta ohjausakselin ristikkonivelestä jota olen ajoittain rasvannut. Olisikohan näillä lie yhteyttä.
Eli voi olla laakerin lisäksi mikä tahansa noista muistakin kohteista annetuilla tiedoilla, ja noita on vaikea sanallisesti kuvailla että miten sitä pitää pyöritellä. Pitäisi kuulostella mistä se napsutus kuuluu, se on aika helppo paikallistaa lopulta korvilla ja käsituntumalla...