Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Oli pakko käydä kahvitauolla möyrimässä auton alla. Kyllä ne jouset on oikeasti poikki; ei yläpäästä, vaan alapäästä. En tiedä miksi, mutta ylä ja alapäässä on jousissa joku muoviletku ja jouset on poikki letkun sisältä. Näkyy vasta kun sorkkaraudalla vääntelin jousia, kyllä on katsastusukko ollut haukansilmä...

Samalla tuli testattua, että on niin ruosteessa kaikki pultit, että eivät ole lähdössä auki. Metrisellä varrella annoin voimaa molempiin suuntiin sen verran mitä uskalsin, kyllä menee pultti poikki ennen kuin avautuu ilman hitsipillin avustusta ja minähän bensatankin alla liekkiä polta... Eli se on palattava jousipuristimiin, pitää soittaa naapurin ukolle, ottaisiko työn alle.
 
Biltemassa oli muuten halvempikin satsi takajousille:
Kummastakaan sarjasta ei ole omakohtaista kokemusta.

Tuossa olisi hinta jo siedettävissä rajoissa, vaan kyllähän tuo pikkasen rimpulammalta näyttää, kuin mitä tuo 200 euron setti. Pitääpä käydä bilhelvetessä hypistelemässä, että näyttäisikö siltä, minkä varaan uskaltaa hengen asettaa.

Edit: Myös IKH:n 33 egen sisäpuolinen jousenpuristin (KIERREJOUSIPURISTIN SISÄP.) näyttäisi edes vähän laadukkaamalta, kuin Bilteman. Siinä vaikuttaisi noi "koukut" olevan paljon tukevammalla kiinnityksellä. Tuon IKH:n puristimen melkein väittäisin kestävän, ellei ole valuvikaa. Mutta en tiedä onko tuollaisessa koukkuvirityksessä se isoin ongelma se, että noi koukut voi luiskahtaa helposti irti ja päästä jousen purkautumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvan perusteella tuo ei vaikuta kovin ahtaalta paikalta joten hyvillä puristimilla pääsee varmaan vähimmällä tuskailulla.
Alustan pultteja irrotellessa kannattaa miettiä myös sitä, pysyykö jumpatessa renkaiden suuntaukset kohdallaan. Ylimääräinen suuntaus lisää äkkiä rempan kuluja. Tietysti nekin olisi hyvä toisinaan tarkastaa.

Focuksen jouset eivät ole kaikkein jäykimmästä päästä, joten kohtuullisilla puristimilla ja hyvin rasvatuilla kierteillä varmasti selvittää näin vähäisen käyttötarpeen. Laatukamppeet kestää sitten jatkuvaakin käyttöä.
Olipa puristin mitä mallia tahansa, niin maltti ja pikku kuumotus noiden kanssa touhutessa on jokatapauksessa ihan terveellistä.
 
Entäs tommoset, nimimerkillä mitään en näistä ymmärrä...

Nämä tulee jousen ulkopuolelle ja väittävät, etteivät mahdu, pitää olla sisäpuolinen. Ja jos tuota ottamaani kuvaa katsoo, niin niin ei varmaan mahdukaan, tulee tuo kuppi tms. kierretankojen eteen. Netissä joku oli rälläköinut noita kierretankoja jostain markan puristimista lyhyemmiksi ja saanut Focukseen vaihdettua jouset, mutta menee vähän hankalaksi...
 
Itse aloin vaihtamaan yläkääntölaakeria puutteellisilla välineillä: noh aikansa turattua sain iskarin jousineen puristimeen kiinni ja aloin löysäämään iskarin mutteria. Sonta ja ruoste oli jumittanut aika tiukkaan(crc:tä kierteille ja aikaa); kaveri vääntämään kaveriksi ja lopulta iskarin yläpää sanoi poks ja halki. Eikö auto kasaan ja sama projekti + uusi iskari, mutta liikkeen toimesta. Ei se loppupeleissä liikkeen tekemänä ole kauhean kallis, jos itsellä ei ole kunnon vehkeitä eikä tiloja tehdä sitä(vara-autoa ja varaosaliikettä lähellä). Kunnon nyrkkipaja tekee homman noin 2 tunnissa.
 
Helpoin varmaan ottaa ajonesto pois käytöstä. Hieman lisää kulkua saa kun muuttaa etanolille, onnistuu vakioeculla. Näkyisi olevan sinkkuvanos, niin ms41 joka on melko yksinkertainen säätää. Kunhan se ecu on vaan softattava versio, niin melkoisen simppeli homma verrattuna tuohon tekniikan vaihtoon ainakin näin omasta näkökulmasta.

Öö, mitähän nyt tässä ajat takaa? Siis kone vaihtuu M47D20 -> M52B28US. Osasyynä ajosuoritteen vähäisyys vuositasolla ja osittain koska kaikki järjen rajat on tämän kiulun kohdalla jo ohitettu vuosia sitten.

ECU on jo softattavana, ohjelmoidaan EWS pois käytöstä. Katellaan karttoja viinalle sitten kunhan jotain muutakin tuolle on tehty joskus tulevaisuudessa, pitäisi ainakin sisuskalujen puolesta tuon rautalohkon jotain kestää...

Noihin talvikippoihin molempiin öljyt ja suodattimet vaihdeltu ja kesätöppöset ruuvailtu alle. Mersu pitäisi vielä pestä vaimon ajojen jäljiltä... :vihellys:

175669846_1439803823029133_2687420209771569913_n.jpg
175528663_1439803869695795_1821822679759520416_n.jpg

175897335_1440641106278738_3578728550606656681_n.jpg
175913972_1440640942945421_7910139407609670174_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itse aloin vaihtamaan yläkääntölaakeria puutteellisilla välineillä: noh aikansa turattua sain iskarin jousineen puristimeen kiinni ja aloin löysäämään iskarin mutteria. Sonta ja ruoste oli jumittanut aika tiukkaan(crc:tä kierteille ja aikaa); kaveri vääntämään kaveriksi ja lopulta iskarin yläpää sanoi poks ja halki. Eikö auto kasaan ja sama projekti + uusi iskari, mutta liikkeen toimesta. Ei se loppupeleissä liikkeen tekemänä ole kauhean kallis, jos itsellä ei ole kunnon vehkeitä eikä tiloja tehdä sitä(vara-autoa ja varaosaliikettä lähellä). Kunnon nyrkkipaja tekee homman noin 2 tunnissa.
Tuo yläpultti on monesti helppo herkistellä liikkeelle siinä lähtötilanteessa, ennenkuin remonttia edes kunnolla aloittaa. Tämäkään ei tietysti joka autossa onnistu. Yhtään järeämmät jousitolpat (pakut yms.) olen suosiolla kantanut korjaamolle, jossa ne saa prässättyä tukevassa puristimessa ilman isompia riskejä.
 
Pikku näpertelyä autolle. Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 203hv, kaksoiskytkinnautomaatti (6), 2011.

-vaihteistoöljyn ja suodattimen vaihto. Meni 7 litraa tuota öljyä (5+1+1): Comma AQDCTP 1l DSG-automaattiöljy | Motonet Oy
-öljyt ja suodatin. Fordin 5W30 öljyä reilu 5 litraa.
-raitisilmasuodattimen vaihto. Täytyi ottaa kaasupoljin irti, mutta helppo vaihtaa kumminkin.
-tulppien vaihto huomenna.

Eli tuollaista perus huoltoa ja oli yllättävän helppo tehdä itsekin. Vaihteisto ehkä vähän parani, mutta vaikea sanoa, kun toimi ihan hyvin ennen vaihtoakin.

-ilmastoinnin huolto oli myös tänään. Kesti tunnin ja maksoi 50€. Oli siis aika edullinen, mutta kumminkin hyvin tehty.

Huoltoväli vaihteistoöljylle ja tulpille taisi olla 60tkm.
 
Ymmärrän hyvin katsurin linjan, jos antaa ajokiellon katkenneesta jousesta. Tuo päästään katkennut jousi voi oikeasti karata paikaltaan, koska se pää ei enää lukitu sille tarkoitettuun koloon.
Olen itse nähnyt karanneen etujousen, joka on repinyt mennessään renkaan ja vetonivelen suojakumin. Oli kuulemma melko äkkinäinen tapahtuma tien päällä.
Tuommoinen viimeiseltä kierrokselta napsahtanut takajousi tuskin karkaa kokonaan pois edes routaheitossa, mutta eihän sitä mikään pidä paikallaan, jos katkoskohta onkin kupin ulkopuolella. Tästä seuraava dramatiikka riippuu sitten monesta asiasta.
Jep, ja kaverin tutulle taas kävi rellun kanssa niin että jousi katkesi keskeltä ajossa ja lopputulos sen mukainen. Eli kyllä nuo ihan mistä vaan voi mennä ja tuurissaan kiinni miten käy, tämä tuttu oli kait onnistunut nilkuttamaan kotiin kuitenkin.
 
Noniin, kiitokset vielä kerran kaikille, jouset on nyt vaihdetty ja huomenna jälkitarkastukseen, niin josko tuolla romulla vielä vuoden pääsisi ja sen jälkeen viimein paaliin. Jouset tosiaan oli, kuten jo mainitsinkin, alapäästä poikki. Tämän lisäksi olivat molemmat aika pitkälle kuoleentuneet pari-kolme ekaa ja vikaa kierrosta, että kyllä ihan rehellisesti sanottuna ajokielto varmaan oli oikea ratkaisu, enpä yhtään ihmettelisi vaikka olisivat voineet kunnon lyötteessä hypätäkin pois paikoiltaan.

Teknisenä suoritteena homma hoitui niin, että kävin hakemassa bilhelvetestä ne satasen puristimet ja vaihdoin niillä (kuvasta näkee hyvin miten tuo alapää on ollut täysin kasassa, tuo on alimmassa kohtaa mihin puristimen sai, kun uudella jousella sen sai heti ekan kierroksen jälkeen):
1619037469219.png


Tutkin myymälässä hetken noita ja totesin myyjän kuumotellessa selän takana kohtuullisiksi, mutta jos saisin ottaa uusiksi, niin jättäisin kauppaan. Sen verran kiinan valurautaa nuo kuitenkin on ja aika hepponen ristikko, jolla tuo kierretanko tulee noihin lautasiin kiinni. Enpä paljon Focuksen jousia jämäkämpiä jousia uskaltaisi vaihtaa. Käyttöergonomiakin oli aika kökkö, noissa ei ollut kunnollista uraa noille jousille, joten aika tuskaista oli asetella paikoilleen. Lisäksi Focuksen jousten halkaisija on 116mm, noissa taas lautasten läpimitta 60-120 tai 120-170, eli just rajalla ja kuten kuvasta näkyy, niin todellakin rajoilla mennään. Siinä kahden sadan setissä tais about kaikki nämä asiat olla kunnossa, eli älkää hemmetissä muut ostako tuota satasen settiä, pistäkää satku lisää, kaikki on paremmin.

Jos sä saat sen homman tehtyä varmasti ja helposti satasen puristimella niin mikäli vähänkään laskee arvoa omalle vitutukselle niin eihän tuota edes kannata alkaa paikkoja avaamalla tekemään. Pajalle vietäessä tuo satku on taas palanut kun käsipäivää sanottu.

Jeps, näin se on. Eipä ollut vaan kokemusta noista puristimista, niin en oikein osannu asiaa näin ajatella. Ruosteisista pulteista on sen sijaan kokemusta... Onneksi, koska nyt väitän, että nämä ei enää olisi auenneet.
 
Öö, mitähän nyt tässä ajat takaa? Siis kone vaihtuu M47D20 -> M52B28US. Osasyynä ajosuoritteen vähäisyys vuositasolla ja osittain koska kaikki järjen rajat on tämän kiulun kohdalla jo ohitettu vuosia sitten.

ECU on jo softattavana, ohjelmoidaan EWS pois käytöstä. Katellaan karttoja viinalle sitten kunhan jotain muutakin tuolle on tehty joskus tulevaisuudessa, pitäisi ainakin sisuskalujen puolesta tuon rautalohkon jotain kestää...

No lähinnä nyt sitä meinasin, että ottaa sen ajoneston pois käytöstä eikä ala sitä laittamaan toimintaan kun tekniikka vaihtuu. Tuosta kun ei ollut mitään mainintaa mitä meinasit sen ajoneston kanssa tehdä. Samalla kun sen ajoneston ottaa pois voisi tuupata sen etanolisoftan sisään. Se on se halvin viritys näihin, ennakkoja lisäämällä kuitenkin tuo jonkun verran lisää menoa. Ahtamalla sitten toki saa voimaa reilusti ja tuo vakiokone kestää melko isot tehot ilman osien vaihtoa. Ei ole pitkäaika kun viimeksi yhdestä M52 otin ajoneston pois ja samalla tuuppasin etanolisoftan sisään.
 
Ettei olisi vauhtipyörä tai painelaakeri tiensä päässä? Videosta en kuullut mitään.
Vasen etupyörän laakeri vaihdettu ja hiljeni mutta nämä pahimmat laahavat äänet jäivät. On varmaankin ihan mahdollisia vauhtipyörä ja painelaakeri. Pitää varmaan viedä uudestaan pajalle jos en itse ihmettelemällä keksi. Hyvin kummallinen tapaus.

Vaikkei autojen korjaamisesta juurikaan ole kokemusta niin parin tonnin pommin omistajana sitä kyllä oppii. Ja paikallinen korjaamo tulee tutuksi.

Ensimmäistä kertaa ikinä DIY jarrupalojen vaihto. Tilasin laatikollisen tavaraa Autodocista ja samalla jarrupalat. No kaikki meni muuten hyvin kunnes huomasin uusia paloja laittaessa että koko ei oikein täsmää, väärät jarrupalat. Rekisterinumeron perusteella piti olla sopivat mutta eipä tullut varmistettua tarkemmin. Laitoin vanhat jarrupalat takaisin ja jarrut toimii vielä joten opin uutta kuitenkin. Tuskin jatkossa tilaan Autodocista, kesti kaksi viikkoa tulla muutenkin.

Helma oli vähän ruskettunut, hioin akkuporakoneeseen liitetyllä laikalla kunnes tervettä peltiä tuli näkyviin. Vähän hiekkapaperilla hiomista. Ruosteenestoprimeria päälle, pintaan clear coat, jospa sen avulla pysyisi parempana kunnes saan pintamaalin laitettua. Tämän auton värikoodilla ei tunnu löytyvän mistään kivijalasta oikeaa maalia.
 
Noniin, kiitokset vielä kerran kaikille, jouset on nyt vaihdetty ja huomenna jälkitarkastukseen, niin josko tuolla romulla vielä vuoden pääsisi ja sen jälkeen viimein paaliin. Jouset tosiaan oli, kuten jo mainitsinkin, alapäästä poikki. Tämän lisäksi olivat molemmat aika pitkälle kuoleentuneet pari-kolme ekaa ja vikaa kierrosta, että kyllä ihan rehellisesti sanottuna ajokielto varmaan oli oikea ratkaisu, enpä yhtään ihmettelisi vaikka olisivat voineet kunnon lyötteessä hypätäkin pois paikoiltaan.

Teknisenä suoritteena homma hoitui niin, että kävin hakemassa bilhelvetestä ne satasen puristimet ja vaihdoin niillä (kuvasta näkee hyvin miten tuo alapää on ollut täysin kasassa, tuo on alimmassa kohtaa mihin puristimen sai, kun uudella jousella sen sai heti ekan kierroksen jälkeen):
1619037469219.png


Tutkin myymälässä hetken noita ja totesin myyjän kuumotellessa selän takana kohtuullisiksi, mutta jos saisin ottaa uusiksi, niin jättäisin kauppaan. Sen verran kiinan valurautaa nuo kuitenkin on ja aika hepponen ristikko, jolla tuo kierretanko tulee noihin lautasiin kiinni. Enpä paljon Focuksen jousia jämäkämpiä jousia uskaltaisi vaihtaa. Käyttöergonomiakin oli aika kökkö, noissa ei ollut kunnollista uraa noille jousille, joten aika tuskaista oli asetella paikoilleen. Lisäksi Focuksen jousten halkaisija on 116mm, noissa taas lautasten läpimitta 60-120 tai 120-170, eli just rajalla ja kuten kuvasta näkyy, niin todellakin rajoilla mennään. Siinä kahden sadan setissä tais about kaikki nämä asiat olla kunnossa, eli älkää hemmetissä muut ostako tuota satasen settiä, pistäkää satku lisää, kaikki on paremmin.



Jeps, näin se on. Eipä ollut vaan kokemusta noista puristimista, niin en oikein osannu asiaa näin ajatella. Ruosteisista pulteista on sen sijaan kokemusta... Onneksi, koska nyt väitän, että nämä ei enää olisi auenneet.

Siis hait satasen puristimet vaihtaaksesi takapään jousen joka on ilman iskaria?

Omissa olen vaihtanut tunkaamalla ylös ja vääntämällä rautakangella tukivartta alas ja jousi onkin kädessä.

Jos on mallia traktori niin alapään pultti irti ja laskee kelkan ala-asentoon ja jousen voi kääntää käsivoimin.
 
Tuli mieleen noista jousista että onko kukaan hakenut korvauksia tienpitäjältä? Tuntuu että joka vuos saa vaihtaa johonkin kippoon uutta jousta. Saati sitten muut alustan osat ja iskarit.
Ite ajelen pääosin valtionteillä ja ne vissiin pesee kätensä hyvin noilla erilaisilla varoitusmerkeillä.
 
Tuli mieleen noista jousista että onko kukaan hakenut korvauksia tienpitäjältä? Tuntuu että joka vuos saa vaihtaa johonkin kippoon uutta jousta. Saati sitten muut alustan osat ja iskarit.
Ite ajelen pääosin valtionteillä ja ne vissiin pesee kätensä hyvin noilla erilaisilla varoitusmerkeillä.
Vedin tasan 100 km/h vauhdilla 50 cm halkaisijalta ja 10 cm syvyydeltä olevaan kuoppaan ja vanne otti osumaa. Soittelin "vikailmoitusta" ja korvausta niin ohje oli että auto korjaamolle ja vahinkovaatimus heille niin kertovat 6-8 KUUKAUDEN kuluttua mitä korvaavat. Pari viikkoa osuman jälkeen katkesi samalta puolelta etujousi...
 
Tuli mieleen noista jousista että onko kukaan hakenut korvauksia tienpitäjältä? Tuntuu että joka vuos saa vaihtaa johonkin kippoon uutta jousta. Saati sitten muut alustan osat ja iskarit.
Ite ajelen pääosin valtionteillä ja ne vissiin pesee kätensä hyvin noilla erilaisilla varoitusmerkeillä.
Epäilen, että pesevät kätensä jousivaurioista, jos ei samalla rysäyksellä porsineet kaikki(vanne, rengas, jousi, iskari) ja tiessä hirveä monttu. Hyvin saa valtatielläki väistellä monttuja, kun ilkeän näköisiä reikiä ilmestynyt tiehen.
 
Nonnih, tänään koitin sitten saada audia leimasta läpi. Pomppas jo päästöihin, kun CO2 liian korkea kierroksilla ja helmassa reikä. Katsuri-ukko kysy, et onko seissyt pitkään ja minkälaista ajoa yleensä. Totesin, et seisonut nyt 5vkoa ja normaali ajo on 3-5km pätkiä ympäri vuoden. Totes, et laitetaan pari päivää ajoaikaa niin saat katit kuumaks kunnolla välillä :D

edit. Ajoaika on siis jo umpeutunut kiesistä kuukausi sitten.
 
Nonnih, tänään koitin sitten saada audia leimasta läpi. Pomppas jo päästöihin, kun CO2 liian korkea kierroksilla ja helmassa reikä. Katsuri-ukko kysy, et onko seissyt pitkään ja minkälaista ajoa yleensä. Totesin, et seisonut nyt 5vkoa ja normaali ajo on 3-5km pätkiä ympäri vuoden. Totes, et laitetaan pari päivää ajoaikaa niin saat katit kuumaks kunnolla välillä :D

edit. Ajoaika on siis jo umpeutunut kiesistä kuukausi sitten.

Kemppi liimaa helmaan ja reilusti happea, niin eiköhän se siitä. Sulla sattui mukava inssi kohdalle.
 
Joo. Kävin hakee jo faijan luota hitsauskoneen broidin luokse tuonne peräkylälle missä on talli jossa voi hitsata. Tunnin ajelut eestaas. Ja kun sit on syrjäkylällä, niin voi vähän polkaista muutenkin menee siellä hiekkateillä ennen maanantaita :D Tosiaan se katsuri kirjoitti tän päivän ja maanantain ajolupaa :)
 
Mut kivasti tuolla kakkostiellä rekan ohi pääsi kun iski sport-vaihteet silmään ja anto 3.2 litrasen V6 koneen 255 hepan laulaa :cool:
 
Ihmettelin, kun auto ei lähtenyt käyntiin töihin lähtiessä. Laturin mukaan akku ns. lataantuisi, mutta silti akun jännite on aina 10.5V luokkaa. Onko sieltä yksi kenno mennyt rikki akusta? On akulla jo 7 vuotta ikää. Lisäksi kiinnitin huomion jälkikäteen, että akku rupeaa nopeasti pitämään kiehuvaa ääntä enkä ruvennut uudestaan akkua lataamaan. Huomenna akkukaupoille.
 
Jep, ja kaverin tutulle taas kävi rellun kanssa niin että jousi katkesi keskeltä ajossa ja lopputulos sen mukainen. Eli kyllä nuo ihan mistä vaan voi mennä ja tuurissaan kiinni miten käy, tämä tuttu oli kait onnistunut nilkuttamaan kotiin kuitenkin.
Itseltä katkesi jousi tänään maantiellä 110 km/h vauhdista. Auto niiasi sellaisen "rohisevan" äänen kanssa ja oletin välittömästi renkaan räjähtäneen. Himmailin levikkeelle ja ihmettelin, että mitään ihmeellistä ääntä ei kuulu ja levikkeelle kääntäessä ei ole levoton, kuten rengas tyhjänä yleensä on. Potkin renkaat läpi, vilkaisin konetilasta hihnat ja kaikki ok.

Ajoin vielä n. 10 km maantienopeutta suoraan renkaiden vaihtoon kaverin hallille ja ajettavuus oli kaikin puolin ok, ohjaus vähän levoton näin jälkeenpäin ajateltuna. Pakko sanoa, että olin todella yllättynyt, kun auto nostettiin ylös ja vanne napattiin irti niin vastassa oli kokonaan omalta paikaltaan alas tippunut ja poikki oleva jousi. Onneksi ei särkenyt mitään antureita, vetarin suojakumia, rengasta tai jarruletkua.

Ettei ihan mene pelkäksi tarinaksi niin sinne jäi auto pajalle odottamaan osia. Samoissa tiloissa toimiva toinen yrittäjä sattui olemaan ropailemassa asiakkaansa autoa niin lupasi hoitaa auton kuntoon, ettei tarvinnut hinauttaa autoa muulle korjaamolle.

Koronan aikana on tullut suht vähän kilometrejä, mutta ne on olleet sitäkin kalliimpia. Seuraava auto tulee olemaan 0-100 tkm ajettu tai sitten 250-300 tkm ajettu johon on kaikki isoimmat remontit jo tehty. 200 tkm pyörähti koronan aikana mittariin ja joka paikka alkaa antautumaan.
 
Ihmettelin, kun auto ei lähtenyt käyntiin töihin lähtiessä. Laturin mukaan akku ns. lataantuisi, mutta silti akun jännite on aina 10.5V luokkaa. Onko sieltä yksi kenno mennyt rikki akusta? On akulla jo 7 vuotta ikää. Lisäksi kiinnitin huomion jälkikäteen, että akku rupeaa nopeasti pitämään kiehuvaa ääntä enkä ruvennut uudestaan akkua lataamaan. Huomenna akkukaupoille.
Joo porina kuuluu siitä oikkarissa olevasta kennosta ja 10v alkava jännite vähän viittaisi että akku alkaa olemaan valmis. Oma auto jopa aikanaam käynnistyi kennovikasella akulla kun jaksoi aikansa sahata, mutta ei ladannut ja muutenkin oli sekasin kuin seinäkello kun bokseille ym ei riittänyt jännite
 
Joo porina kuuluu siitä oikkarissa olevasta kennosta ja 10v alkava jännite vähän viittaisi että akku alkaa olemaan valmis. Oma auto jopa aikanaam käynnistyi kennovikasella akulla kun jaksoi aikansa sahata, mutta ei ladannut ja muutenkin oli sekasin kuin seinäkello kun bokseille ym ei riittänyt jännite
Mielenkiintoista on se, että se akun silmä mikä näyttää akun kunnon on vihreänä eli ok. Mihinköhän sen toiminta perustuu, kun väittää akun mukamas olevan ok.
 
Mielenkiintoista on se, että se akun silmä mikä näyttää akun kunnon on vihreänä eli ok. Mihinköhän sen toiminta perustuu, kun väittää akun mukamas olevan ok.

En sen kummemmin kommentoi tuota vihreää silmää, mut jos akulla tosiaan ikää jo 7 vuotta, niin aikalailla valmishan se on. Optimaa tilalle niin voi ajatella 10+ vuoden ikääkin sitten :)
 
Mielenkiintoista on se, että se akun silmä mikä näyttää akun kunnon on vihreänä eli ok. Mihinköhän sen toiminta perustuu, kun väittää akun mukamas olevan ok.
Se silmä on yhden kennon akkuhappomittari eli kun se mittarin kenno ok ok niin silmä vihreä vaikka akun jännite olisi 2v (eli 1/6 kennosta kunnossa).
 
Pikkuisen oli kaksoismassa päässyt loppuun audista. Ihmekkö tuo jos vähän täristi. :D
 
Mikä vauhtipyörässä edes kuluu? Kaksoismassa jouset voisi veltostua, mutta veltostuuko nekään?
 
Epäilemme. Laita samanlainen videopätkä uudesta. Jos se on joku perus 1.9 TDI niin muistaakseni jotain 5 hammasta on OK vapaaliike, ja eihän tuossa tainnut olla paria hammasta enempää vanhassakaan.
 
Vedin tasan 100 km/h vauhdilla 50 cm halkaisijalta ja 10 cm syvyydeltä olevaan kuoppaan ja vanne otti osumaa. Soittelin "vikailmoitusta" ja korvausta niin ohje oli että auto korjaamolle ja vahinkovaatimus heille niin kertovat 6-8 KUUKAUDEN kuluttua mitä korvaavat. Pari viikkoa osuman jälkeen katkesi samalta puolelta etujousi...
Ehjää jousta ei voi mitenkään saada poikki ajamalla kuoppaan. Heikkouttaan katkesi se.
 
Epäilemme. Laita samanlainen videopätkä uudesta. Jos se on joku perus 1.9 TDI niin muistaakseni jotain 5 hammasta on OK vapaaliike, ja eihän tuossa tainnut olla paria hammasta enempää vanhassakaan.
Aina eppäillä sopii. :) Uusi pyörä on jo kytkinkopan sisällä niin jäi kuvaamatta, mutta onhan nuita vertailuvideoita tube pullollaan. Kyllä sen tuossakin huomaa, miten uudessa pyörässä on nahkeampi liike. Pitääpä huvikseen kolistella vanhaa pyörää myös ylös-alas suunnassa. Ja ei tässä nyt ihan ensimmäistä kertaa olla asialla..
 
Oli pienehkö (sähkö) vika heti autoa ostettaessa. Ford Mondeo 2.0 EcoBoost A6, 2011. Eli siis piippasi ja näyttöön tuli teksti, että pesunestettä on liian vähän. Puskurin alamuovin kun purki pois edestä, niin pääsi jollain lailla käsiksi säiliön etuseinään, jossa se tasoanturi on. Sellainen kääntyvä koho. Yritin mittailla vanhaa anturia, mutta rikki se taisi olla. Uusi anturi 30€ ja paikalleen vaan painamalla, sekä oikein päin. Nyt tuntuisi taas toimivan normaalisti.

Ei kuulu enää sitä turhaa piippailua ja sitten mittaristoon katsomista, että mikä siellä herjaa (joka käynnistyksen jälkeen) :)
 
Aina eppäillä sopii. :) Uusi pyörä on jo kytkinkopan sisällä niin jäi kuvaamatta, mutta onhan nuita vertailuvideoita tube pullollaan. Kyllä sen tuossakin huomaa, miten uudessa pyörässä on nahkeampi liike. Pitääpä huvikseen kolistella vanhaa pyörää myös ylös-alas suunnassa. Ja ei tässä nyt ihan ensimmäistä kertaa olla asialla..

Tässä tuli hiljattain vastaan yksi missä kaksoismassa oli siinä kunnossa että nuo reiät ei olleet enää kohdallaan. Eikä se suostunut liikkumaan edes moskalla ja tuurnalla hakkaamalla niin että olisi saanut pultit avattua.

Piti rälläkällä palotella keskiö koko kaksoismassasta... ihanaa hommaa.

massapyörä1.jpg massapyörä2.jpg


Kytkinkoppakin oli ihan ruvella kun vauhtipyörästä irronneet osat oli pyörineet siellä irrallaan :D
 
Mutta edelleenkään tuo Kaktuksen vanha vauhtis ei vielä mitenkään "loppu" ollut. Toki saa halutessaan jokainen vaihtaa ehjiä osia uusiin ihan vapaasti. Ihmettelin muuten vaan.
 
Epäilemme. Laita samanlainen videopätkä uudesta. Jos se on joku perus 1.9 TDI niin muistaakseni jotain 5 hammasta on OK vapaaliike, ja eihän tuossa tainnut olla paria hammasta enempää vanhassakaan.
Videosta ei tosiaan näkynyt muuta, kuin tuo liikevara, mutta eihän se siitä ehjää tee.
Jos vapaaliike, ennenkuin jouset ottavat vastaan, on alle viisi hammasta, niin laittaisitko sen itse takaisin paikoilleen? Metelistä riippumatta? Vaikka siellä olisi jo metallisilppua tai joku jousista poikki?
Eihän tuon vauhtipyörän todellista kuntoa voi mitenkään päätellä näin etäältä ja usein se on ihan järkevää vaihtaa samalla muun kytkinrempan yhteydessä. Jostain syystä tuo oli tuohon pisteeseen purettu (kolina?) ja kaikki eivät halua uusia samaa operaatiota kovin tiheästi.
 
Mutta edelleenkään tuo Kaktuksen vanha vauhtis ei vielä mitenkään "loppu" ollut. Toki saa halutessaan jokainen vaihtaa ehjiä osia uusiin ihan vapaasti. Ihmettelin muuten vaan.
Eikai kukaan ala irrottelemaaan askia ihan vaan huvikseen? Kolahtelut startissa ja sammutuksessa, sekä tietyllä kierrosalueella ilmenevä täristys ilmaisi sen olevan loppu ihan ilman purkamista. Ehjä vauhtipyörä ei myöskään kihnuta tuollatavalla, vaikka kuinka pyörittelee käsissään.
 
Ehjää jousta ei voi mitenkään saada poikki ajamalla kuoppaan. Heikkouttaan katkesi se.
Totta tuokin, oletettavasti molemmilla etujousilla ajettu 250 tkm mutta kuoppaan osumaton edelleen yhtenä palana. Oli sellainen pohjaanlyönti että piti oikein pyytää autolta anteeksi seen jälkeen. ;)
 
pitäisi tuossa jarruja ilmailla ja ajattelin hankkia laitteen helpottamaan koska pitäisi yksin selvitä. Paineilmaa on käytettävissä, mutta olisiko tuollainen käsipumpulla varustettu kuitenkin kätevämpi:


Vai tämä paineilmaversio: Jarrujen ilmauslaite

Tällainen löytyisi jo, mutta sitä ei taida saada valjastettua jarrujen ilmaukseen (ostin kerran hätäpäissäni kun joku oli paskonu öljypropun kierteen eikä auennut): MTX Automotive öljynvaihto-/alipainepumppu 6,5 l | Motonet Oy
 
pitäisi tuossa jarruja ilmailla ja ajattelin hankkia laitteen helpottamaan koska pitäisi yksin selvitä. Paineilmaa on käytettävissä, mutta olisiko tuollainen käsipumpulla varustettu kuitenkin kätevämpi:


Vai tämä paineilmaversio: Jarrujen ilmauslaite

Tällainen löytyisi jo, mutta sitä ei taida saada valjastettua jarrujen ilmaukseen (ostin kerran hätäpäissäni kun joku oli paskonu öljypropun kierteen eikä auennut): MTX Automotive öljynvaihto-/alipainepumppu 6,5 l | Motonet Oy

Omasta mielestäni kaikista kätevin on tälläinen, kun paineilmaa löytyy: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy . Tai no eihän siihen välttämättä tarvitse paineilmaa kun ilman saa otettua renkaasta, mutta renkaassa on yleensä liikaa painetta, joten pitäisi lopuksi saada sinne renkaaseen lisää ilmaa.

Alipaineella toimiva yleensä vetää välistä ilmaa, jolloin ilmatessa ei näe milloin se ilman tulo loppuu. Tuo on todella halpa ja sen laittaa vaan täyteen jarrunestettä ja sitten vaan nippoja avaamaan. Itsellä on tuollainen, tosin merkkituote, mutta näyttää hyvin samalta kuin tuo motonetin laite. Esim. BMW tehdasohjeissa käsketään käyttämään tuollaista, joilla saadaan sopiva paine sinne jarrunestesäiliöön.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestäni kaikista kätevin on tälläinen, kun paineilmaa löytyy: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy . Tai no eihän siihen välttämättä tarvitse paineilmaa kun ilman saa otettua renkaasta, mutta renkaassa on yleensä liikaa painetta, joten pitäisi lopuksi saada sinne renkaaseen lisää ilmaa.

Alipaineella toimiva yleensä vetää välistä ilmaa, jolloin ilmatessa ei näe milloin se ilman tulo loppuu. Tuo on todella halpa ja sen laittaa vaan täyteen jarrunestettä ja sitten vaan nippoja avaamaan. Itsellä on tuollainen, tosin merkkituote, mutta näyttää hyvin samalta kuin tuo motonetin laite. Esim. BMW tehdasohjeissa käsketään käyttämään tuollaista, joilla saadaan sopiva paine sinne jarrunestesäiliöön.

Tuossa kannattaa tarkistaa minkälaiset kierteet jarrunestesäiliössä on. Omasta löytyy vajaakierteillä, joten ei ole millään ilmatiivis ja painelaitteet lähinnä sylkevät jarrunesteet pitkin konehuonetta.
 
Letku ja purkki, purkkiin hieman nestettä pohjalle ja letkun pää nipalta sinne ettei saa ilmaa, ruuvi auki ja pumppaamaan. Helppoa ja halpaa.
 
Omasta mielestäni kaikista kätevin on tälläinen, kun paineilmaa löytyy: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy . Tai no eihän siihen välttämättä tarvitse paineilmaa kun ilman saa otettua renkaasta, mutta renkaassa on yleensä liikaa painetta, joten pitäisi lopuksi saada sinne renkaaseen lisää ilmaa.

Alipaineella toimiva yleensä vetää välistä ilmaa, jolloin ilmatessa ei näe milloin se ilman tulo loppuu. Tuo on todella halpa ja sen laittaa vaan täyteen jarrunestettä ja sitten vaan nippoja avaamaan. Itsellä on tuollainen, tosin merkkituote, mutta näyttää hyvin samalta kuin tuo motonetin laite. Esim. BMW tehdasohjeissa käsketään käyttämään tuollaista, joilla saadaan sopiva paine sinne jarrunestesäiliöön.

siis tämä painaa nipasta uudet nesteet sisään? Eli jarrusäiliöstä pitää sitten lappoa vanhat pois?
 
Tuossa kannattaa tarkistaa minkälaiset kierteet jarrunestesäiliössä on. Omasta löytyy vajaakierteillä, joten ei ole millään ilmatiivis ja painelaitteet lähinnä sylkevät jarrunesteet pitkin konehuonetta.

Itsellä on kyllä käynyt kaikkiin autoihin, joihin olen kokeillut. Itsellä ei tosin ole tuo motonetin versio. Eihän tuo tietenkään kaikkiin autoihin käy, kun noita jarrunestesäiliöitä on niin monenlaisia.

siis tämä painaa nipasta uudet nesteet sisään? Eli jarrusäiliöstä pitää sitten lappoa vanhat pois?

Painaa säiliöstä jarrusatulaa kohti. Tuo pullo täytetään uudella jarrunesteellä. Toisinpäin työntäisi mahdollisesti paskaa abs pumppuun/venttiileihin. Tuo nyt taitaa olla lähinnä teoreettinen ongelma, kun kyllähän mäntien sisään painaminen ilman nipan aukaisua on melko yleistä ja en kyllä tiedä kenelle tuo olisi aiheuttanut ongelmia.
 
Itsellä on kyllä käynyt kaikkiin autoihin, joihin olen kokeillut. Itsellä ei tosin ole tuo motonetin versio. Eihän tuo tietenkään kaikkiin autoihin käy, kun noita jarrunestesäiliöitä on niin monenlaisia.



Painaa säiliöstä jarrusatulaa kohti. Tuo pullo täytetään uudella jarrunesteellä. Toisinpäin työntäisi mahdollisesti paskaa abs pumppuun/venttiileihin. Tuo nyt taitaa olla lähinnä teoreettinen ongelma, kun kyllähän mäntien sisään painaminen ilman nipan aukaisua on melko yleistä ja en kyllä tiedä kenelle tuo olisi aiheuttanut ongelmia.
niinpäinhän se tietty pitääkin toimia, ajatuskatkos edes kysyä:) Tuossa nähtävästi on joku venttiili jolla voi vähän säädellä kuinka lujaa se painaa nestettä, näkee pitääkö korkki ennenkuin lähtee kohti jarrusatulan nippaa. Pitänee tuollainen ostaa kokeiltavaksi kun ei tosiaan tuon kalliimpi ole.
 
niinpäinhän se tietty pitääkin toimia, ajatuskatkos edes kysyä:) Tuossa nähtävästi on joku venttiili jolla voi vähän säädellä kuinka lujaa se painaa nestettä, näkee pitääkö korkki ennenkuin lähtee kohti jarrusatulan nippaa. Pitänee tuollainen ostaa kokeiltavaksi kun ei tosiaan tuon kalliimpi ole.

Omassa ei tuossa kohti ole mitään venttiiliä. Säätää siihen renkaaseen sopivan paineen, niin sitten vaan nippa auki neste tulee ulos. Itse yleensä laitan ~1bar, jos on vanhempi auto, niin ei räjähdä se jarrunestesäiliö. Kannattaa ennen nesteen laittamista tuohon pulloon kokeilla onko se korkki tiivis. Näin muistaakseni oli ohjeistuskin tuossa omassani.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 633
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom