Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jep, ja kaverin tutulle taas kävi rellun kanssa niin että jousi katkesi keskeltä ajossa ja lopputulos sen mukainen. Eli kyllä nuo ihan mistä vaan voi mennä ja tuurissaan kiinni miten käy, tämä tuttu oli kait onnistunut nilkuttamaan kotiin kuitenkin.
Itseltä katkesi jousi tänään maantiellä 110 km/h vauhdista. Auto niiasi sellaisen "rohisevan" äänen kanssa ja oletin välittömästi renkaan räjähtäneen. Himmailin levikkeelle ja ihmettelin, että mitään ihmeellistä ääntä ei kuulu ja levikkeelle kääntäessä ei ole levoton, kuten rengas tyhjänä yleensä on. Potkin renkaat läpi, vilkaisin konetilasta hihnat ja kaikki ok.

Ajoin vielä n. 10 km maantienopeutta suoraan renkaiden vaihtoon kaverin hallille ja ajettavuus oli kaikin puolin ok, ohjaus vähän levoton näin jälkeenpäin ajateltuna. Pakko sanoa, että olin todella yllättynyt, kun auto nostettiin ylös ja vanne napattiin irti niin vastassa oli kokonaan omalta paikaltaan alas tippunut ja poikki oleva jousi. Onneksi ei särkenyt mitään antureita, vetarin suojakumia, rengasta tai jarruletkua.

Ettei ihan mene pelkäksi tarinaksi niin sinne jäi auto pajalle odottamaan osia. Samoissa tiloissa toimiva toinen yrittäjä sattui olemaan ropailemassa asiakkaansa autoa niin lupasi hoitaa auton kuntoon, ettei tarvinnut hinauttaa autoa muulle korjaamolle.

Koronan aikana on tullut suht vähän kilometrejä, mutta ne on olleet sitäkin kalliimpia. Seuraava auto tulee olemaan 0-100 tkm ajettu tai sitten 250-300 tkm ajettu johon on kaikki isoimmat remontit jo tehty. 200 tkm pyörähti koronan aikana mittariin ja joka paikka alkaa antautumaan.
 
Ihmettelin, kun auto ei lähtenyt käyntiin töihin lähtiessä. Laturin mukaan akku ns. lataantuisi, mutta silti akun jännite on aina 10.5V luokkaa. Onko sieltä yksi kenno mennyt rikki akusta? On akulla jo 7 vuotta ikää. Lisäksi kiinnitin huomion jälkikäteen, että akku rupeaa nopeasti pitämään kiehuvaa ääntä enkä ruvennut uudestaan akkua lataamaan. Huomenna akkukaupoille.
Joo porina kuuluu siitä oikkarissa olevasta kennosta ja 10v alkava jännite vähän viittaisi että akku alkaa olemaan valmis. Oma auto jopa aikanaam käynnistyi kennovikasella akulla kun jaksoi aikansa sahata, mutta ei ladannut ja muutenkin oli sekasin kuin seinäkello kun bokseille ym ei riittänyt jännite
 
Joo porina kuuluu siitä oikkarissa olevasta kennosta ja 10v alkava jännite vähän viittaisi että akku alkaa olemaan valmis. Oma auto jopa aikanaam käynnistyi kennovikasella akulla kun jaksoi aikansa sahata, mutta ei ladannut ja muutenkin oli sekasin kuin seinäkello kun bokseille ym ei riittänyt jännite
Mielenkiintoista on se, että se akun silmä mikä näyttää akun kunnon on vihreänä eli ok. Mihinköhän sen toiminta perustuu, kun väittää akun mukamas olevan ok.
 
Mielenkiintoista on se, että se akun silmä mikä näyttää akun kunnon on vihreänä eli ok. Mihinköhän sen toiminta perustuu, kun väittää akun mukamas olevan ok.

En sen kummemmin kommentoi tuota vihreää silmää, mut jos akulla tosiaan ikää jo 7 vuotta, niin aikalailla valmishan se on. Optimaa tilalle niin voi ajatella 10+ vuoden ikääkin sitten :)
 
Mielenkiintoista on se, että se akun silmä mikä näyttää akun kunnon on vihreänä eli ok. Mihinköhän sen toiminta perustuu, kun väittää akun mukamas olevan ok.
Se silmä on yhden kennon akkuhappomittari eli kun se mittarin kenno ok ok niin silmä vihreä vaikka akun jännite olisi 2v (eli 1/6 kennosta kunnossa).
 
Pikkuisen oli kaksoismassa päässyt loppuun audista. Ihmekkö tuo jos vähän täristi. :D
 
Mikä vauhtipyörässä edes kuluu? Kaksoismassa jouset voisi veltostua, mutta veltostuuko nekään?
 
Epäilemme. Laita samanlainen videopätkä uudesta. Jos se on joku perus 1.9 TDI niin muistaakseni jotain 5 hammasta on OK vapaaliike, ja eihän tuossa tainnut olla paria hammasta enempää vanhassakaan.
 
Vedin tasan 100 km/h vauhdilla 50 cm halkaisijalta ja 10 cm syvyydeltä olevaan kuoppaan ja vanne otti osumaa. Soittelin "vikailmoitusta" ja korvausta niin ohje oli että auto korjaamolle ja vahinkovaatimus heille niin kertovat 6-8 KUUKAUDEN kuluttua mitä korvaavat. Pari viikkoa osuman jälkeen katkesi samalta puolelta etujousi...
Ehjää jousta ei voi mitenkään saada poikki ajamalla kuoppaan. Heikkouttaan katkesi se.
 
Epäilemme. Laita samanlainen videopätkä uudesta. Jos se on joku perus 1.9 TDI niin muistaakseni jotain 5 hammasta on OK vapaaliike, ja eihän tuossa tainnut olla paria hammasta enempää vanhassakaan.
Aina eppäillä sopii. :) Uusi pyörä on jo kytkinkopan sisällä niin jäi kuvaamatta, mutta onhan nuita vertailuvideoita tube pullollaan. Kyllä sen tuossakin huomaa, miten uudessa pyörässä on nahkeampi liike. Pitääpä huvikseen kolistella vanhaa pyörää myös ylös-alas suunnassa. Ja ei tässä nyt ihan ensimmäistä kertaa olla asialla..
 
Oli pienehkö (sähkö) vika heti autoa ostettaessa. Ford Mondeo 2.0 EcoBoost A6, 2011. Eli siis piippasi ja näyttöön tuli teksti, että pesunestettä on liian vähän. Puskurin alamuovin kun purki pois edestä, niin pääsi jollain lailla käsiksi säiliön etuseinään, jossa se tasoanturi on. Sellainen kääntyvä koho. Yritin mittailla vanhaa anturia, mutta rikki se taisi olla. Uusi anturi 30€ ja paikalleen vaan painamalla, sekä oikein päin. Nyt tuntuisi taas toimivan normaalisti.

Ei kuulu enää sitä turhaa piippailua ja sitten mittaristoon katsomista, että mikä siellä herjaa (joka käynnistyksen jälkeen) :)
 
Aina eppäillä sopii. :) Uusi pyörä on jo kytkinkopan sisällä niin jäi kuvaamatta, mutta onhan nuita vertailuvideoita tube pullollaan. Kyllä sen tuossakin huomaa, miten uudessa pyörässä on nahkeampi liike. Pitääpä huvikseen kolistella vanhaa pyörää myös ylös-alas suunnassa. Ja ei tässä nyt ihan ensimmäistä kertaa olla asialla..

Tässä tuli hiljattain vastaan yksi missä kaksoismassa oli siinä kunnossa että nuo reiät ei olleet enää kohdallaan. Eikä se suostunut liikkumaan edes moskalla ja tuurnalla hakkaamalla niin että olisi saanut pultit avattua.

Piti rälläkällä palotella keskiö koko kaksoismassasta... ihanaa hommaa.

massapyörä1.jpg massapyörä2.jpg


Kytkinkoppakin oli ihan ruvella kun vauhtipyörästä irronneet osat oli pyörineet siellä irrallaan :D
 
Mutta edelleenkään tuo Kaktuksen vanha vauhtis ei vielä mitenkään "loppu" ollut. Toki saa halutessaan jokainen vaihtaa ehjiä osia uusiin ihan vapaasti. Ihmettelin muuten vaan.
 
Epäilemme. Laita samanlainen videopätkä uudesta. Jos se on joku perus 1.9 TDI niin muistaakseni jotain 5 hammasta on OK vapaaliike, ja eihän tuossa tainnut olla paria hammasta enempää vanhassakaan.
Videosta ei tosiaan näkynyt muuta, kuin tuo liikevara, mutta eihän se siitä ehjää tee.
Jos vapaaliike, ennenkuin jouset ottavat vastaan, on alle viisi hammasta, niin laittaisitko sen itse takaisin paikoilleen? Metelistä riippumatta? Vaikka siellä olisi jo metallisilppua tai joku jousista poikki?
Eihän tuon vauhtipyörän todellista kuntoa voi mitenkään päätellä näin etäältä ja usein se on ihan järkevää vaihtaa samalla muun kytkinrempan yhteydessä. Jostain syystä tuo oli tuohon pisteeseen purettu (kolina?) ja kaikki eivät halua uusia samaa operaatiota kovin tiheästi.
 
Mutta edelleenkään tuo Kaktuksen vanha vauhtis ei vielä mitenkään "loppu" ollut. Toki saa halutessaan jokainen vaihtaa ehjiä osia uusiin ihan vapaasti. Ihmettelin muuten vaan.
Eikai kukaan ala irrottelemaaan askia ihan vaan huvikseen? Kolahtelut startissa ja sammutuksessa, sekä tietyllä kierrosalueella ilmenevä täristys ilmaisi sen olevan loppu ihan ilman purkamista. Ehjä vauhtipyörä ei myöskään kihnuta tuollatavalla, vaikka kuinka pyörittelee käsissään.
 
Ehjää jousta ei voi mitenkään saada poikki ajamalla kuoppaan. Heikkouttaan katkesi se.
Totta tuokin, oletettavasti molemmilla etujousilla ajettu 250 tkm mutta kuoppaan osumaton edelleen yhtenä palana. Oli sellainen pohjaanlyönti että piti oikein pyytää autolta anteeksi seen jälkeen. ;)
 
pitäisi tuossa jarruja ilmailla ja ajattelin hankkia laitteen helpottamaan koska pitäisi yksin selvitä. Paineilmaa on käytettävissä, mutta olisiko tuollainen käsipumpulla varustettu kuitenkin kätevämpi:


Vai tämä paineilmaversio: Jarrujen ilmauslaite

Tällainen löytyisi jo, mutta sitä ei taida saada valjastettua jarrujen ilmaukseen (ostin kerran hätäpäissäni kun joku oli paskonu öljypropun kierteen eikä auennut): MTX Automotive öljynvaihto-/alipainepumppu 6,5 l | Motonet Oy
 
pitäisi tuossa jarruja ilmailla ja ajattelin hankkia laitteen helpottamaan koska pitäisi yksin selvitä. Paineilmaa on käytettävissä, mutta olisiko tuollainen käsipumpulla varustettu kuitenkin kätevämpi:


Vai tämä paineilmaversio: Jarrujen ilmauslaite

Tällainen löytyisi jo, mutta sitä ei taida saada valjastettua jarrujen ilmaukseen (ostin kerran hätäpäissäni kun joku oli paskonu öljypropun kierteen eikä auennut): MTX Automotive öljynvaihto-/alipainepumppu 6,5 l | Motonet Oy

Omasta mielestäni kaikista kätevin on tälläinen, kun paineilmaa löytyy: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy . Tai no eihän siihen välttämättä tarvitse paineilmaa kun ilman saa otettua renkaasta, mutta renkaassa on yleensä liikaa painetta, joten pitäisi lopuksi saada sinne renkaaseen lisää ilmaa.

Alipaineella toimiva yleensä vetää välistä ilmaa, jolloin ilmatessa ei näe milloin se ilman tulo loppuu. Tuo on todella halpa ja sen laittaa vaan täyteen jarrunestettä ja sitten vaan nippoja avaamaan. Itsellä on tuollainen, tosin merkkituote, mutta näyttää hyvin samalta kuin tuo motonetin laite. Esim. BMW tehdasohjeissa käsketään käyttämään tuollaista, joilla saadaan sopiva paine sinne jarrunestesäiliöön.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestäni kaikista kätevin on tälläinen, kun paineilmaa löytyy: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy . Tai no eihän siihen välttämättä tarvitse paineilmaa kun ilman saa otettua renkaasta, mutta renkaassa on yleensä liikaa painetta, joten pitäisi lopuksi saada sinne renkaaseen lisää ilmaa.

Alipaineella toimiva yleensä vetää välistä ilmaa, jolloin ilmatessa ei näe milloin se ilman tulo loppuu. Tuo on todella halpa ja sen laittaa vaan täyteen jarrunestettä ja sitten vaan nippoja avaamaan. Itsellä on tuollainen, tosin merkkituote, mutta näyttää hyvin samalta kuin tuo motonetin laite. Esim. BMW tehdasohjeissa käsketään käyttämään tuollaista, joilla saadaan sopiva paine sinne jarrunestesäiliöön.

Tuossa kannattaa tarkistaa minkälaiset kierteet jarrunestesäiliössä on. Omasta löytyy vajaakierteillä, joten ei ole millään ilmatiivis ja painelaitteet lähinnä sylkevät jarrunesteet pitkin konehuonetta.
 
Letku ja purkki, purkkiin hieman nestettä pohjalle ja letkun pää nipalta sinne ettei saa ilmaa, ruuvi auki ja pumppaamaan. Helppoa ja halpaa.
 
Omasta mielestäni kaikista kätevin on tälläinen, kun paineilmaa löytyy: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy . Tai no eihän siihen välttämättä tarvitse paineilmaa kun ilman saa otettua renkaasta, mutta renkaassa on yleensä liikaa painetta, joten pitäisi lopuksi saada sinne renkaaseen lisää ilmaa.

Alipaineella toimiva yleensä vetää välistä ilmaa, jolloin ilmatessa ei näe milloin se ilman tulo loppuu. Tuo on todella halpa ja sen laittaa vaan täyteen jarrunestettä ja sitten vaan nippoja avaamaan. Itsellä on tuollainen, tosin merkkituote, mutta näyttää hyvin samalta kuin tuo motonetin laite. Esim. BMW tehdasohjeissa käsketään käyttämään tuollaista, joilla saadaan sopiva paine sinne jarrunestesäiliöön.

siis tämä painaa nipasta uudet nesteet sisään? Eli jarrusäiliöstä pitää sitten lappoa vanhat pois?
 
Tuossa kannattaa tarkistaa minkälaiset kierteet jarrunestesäiliössä on. Omasta löytyy vajaakierteillä, joten ei ole millään ilmatiivis ja painelaitteet lähinnä sylkevät jarrunesteet pitkin konehuonetta.

Itsellä on kyllä käynyt kaikkiin autoihin, joihin olen kokeillut. Itsellä ei tosin ole tuo motonetin versio. Eihän tuo tietenkään kaikkiin autoihin käy, kun noita jarrunestesäiliöitä on niin monenlaisia.

siis tämä painaa nipasta uudet nesteet sisään? Eli jarrusäiliöstä pitää sitten lappoa vanhat pois?

Painaa säiliöstä jarrusatulaa kohti. Tuo pullo täytetään uudella jarrunesteellä. Toisinpäin työntäisi mahdollisesti paskaa abs pumppuun/venttiileihin. Tuo nyt taitaa olla lähinnä teoreettinen ongelma, kun kyllähän mäntien sisään painaminen ilman nipan aukaisua on melko yleistä ja en kyllä tiedä kenelle tuo olisi aiheuttanut ongelmia.
 
Itsellä on kyllä käynyt kaikkiin autoihin, joihin olen kokeillut. Itsellä ei tosin ole tuo motonetin versio. Eihän tuo tietenkään kaikkiin autoihin käy, kun noita jarrunestesäiliöitä on niin monenlaisia.



Painaa säiliöstä jarrusatulaa kohti. Tuo pullo täytetään uudella jarrunesteellä. Toisinpäin työntäisi mahdollisesti paskaa abs pumppuun/venttiileihin. Tuo nyt taitaa olla lähinnä teoreettinen ongelma, kun kyllähän mäntien sisään painaminen ilman nipan aukaisua on melko yleistä ja en kyllä tiedä kenelle tuo olisi aiheuttanut ongelmia.
niinpäinhän se tietty pitääkin toimia, ajatuskatkos edes kysyä:) Tuossa nähtävästi on joku venttiili jolla voi vähän säädellä kuinka lujaa se painaa nestettä, näkee pitääkö korkki ennenkuin lähtee kohti jarrusatulan nippaa. Pitänee tuollainen ostaa kokeiltavaksi kun ei tosiaan tuon kalliimpi ole.
 
niinpäinhän se tietty pitääkin toimia, ajatuskatkos edes kysyä:) Tuossa nähtävästi on joku venttiili jolla voi vähän säädellä kuinka lujaa se painaa nestettä, näkee pitääkö korkki ennenkuin lähtee kohti jarrusatulan nippaa. Pitänee tuollainen ostaa kokeiltavaksi kun ei tosiaan tuon kalliimpi ole.

Omassa ei tuossa kohti ole mitään venttiiliä. Säätää siihen renkaaseen sopivan paineen, niin sitten vaan nippa auki neste tulee ulos. Itse yleensä laitan ~1bar, jos on vanhempi auto, niin ei räjähdä se jarrunestesäiliö. Kannattaa ennen nesteen laittamista tuohon pulloon kokeilla onko se korkki tiivis. Näin muistaakseni oli ohjeistuskin tuossa omassani.
 
pitäisi tuossa jarruja ilmailla ja ajattelin hankkia laitteen helpottamaan koska pitäisi yksin selvitä. Paineilmaa on käytettävissä, mutta olisiko tuollainen käsipumpulla varustettu kuitenkin kätevämpi:


Vai tämä paineilmaversio: Jarrujen ilmauslaite
Ota tuo paineilmaversio. Itsellä on identtinen motonetistä ostettu ja toimii hyvin jarrujen kuin myös kytkimen ilmauksessa.
 
Onko kellään omaa kokemusta tuosta Bilteman 49.90€ manuaalisesta ilmaus laitteesta? Onko tuo nyt alipaine vai ylipaine toiminen? Äkkiseltään näyttäisi että tulee kanssa jarrunestesäiliöön ja paineistaa sen, mutta eipä tuossa sivulla mitään kerrota.

Aiemmin on tullut käytettyä tuota renkaasta ilmansa ottavaa vihjettä, joka kyllä toimii hyvin. Mutta olisihan tuo Bilteman vehje kätevämpi jos saisi suoraan pumpattua sen paineen tuonne.
 
Onko kellään omaa kokemusta tuosta Bilteman 49.90€ manuaalisesta ilmaus laitteesta? Onko tuo nyt alipaine vai ylipaine toiminen? Äkkiseltään näyttäisi että tulee kanssa jarrunestesäiliöön ja paineistaa sen, mutta eipä tuossa sivulla mitään kerrota.

Aiemmin on tullut käytettyä tuota renkaasta ilmansa ottavaa vihjettä, joka kyllä toimii hyvin. Mutta olisihan tuo Bilteman vehje kätevämpi jos saisi suoraan pumpattua sen paineen tuonne.
minusta tuo näyttää siltä, että säiliöön pumpataan alipaine ja letku kiinnitetään nippaan, sitten tuossa on tuo pieni venttiili jossa jousi, siitä painetaan niin se alkaisi imeä satulasta nestettä. Hieman hintava tuo on mutta jotenkin näistä kaikista vaihtoehdoista näyttäisi kyllä kätevimmältä, ei tarvitse paineletkuja tai auton rengasta viritellä työmaalle.
 
Itsellä on kyllä käynyt kaikkiin autoihin, joihin olen kokeillut. Itsellä ei tosin ole tuo motonetin versio. Eihän tuo tietenkään kaikkiin autoihin käy, kun noita jarrunestesäiliöitä on niin monenlaisia.
Mulla on tuo motonetin himmeli ja varastossa käymättä sanoisin että siinä on 3 eri korkkia paketissa.
Tuossa nähtävästi on joku venttiili jolla voi vähän säädellä kuinka lujaa se painaa nestettä, näkee pitääkö korkki ennenkuin lähtee kohti jarrusatulan nippaa. Pitänee tuollainen ostaa kokeiltavaksi kun ei tosiaan tuon kalliimpi ole.
Mulla ei tuo säätö ainakaan toimi siten että sitä saisi ainakaan kokonaan kiinni, en tiiä onko vika vai ominaisuus mutta tästä syystä se on mulla ainakin ollut aina "kokonaan auki". PS. tuossa ei sitten ehkä ole stopparia auki pyöritettäessä ollenkaan, ainakin se nousee hiton korkeelle eli paineet päällä ja liemet sisässä en leikkisi että saako sen "ihan kokonaan auki".
Omassa ei tuossa kohti ole mitään venttiiliä. Säätää siihen renkaaseen sopivan paineen, niin sitten vaan nippa auki neste tulee ulos. Itse yleensä laitan ~1bar, jos on vanhempi auto, niin ei räjähdä se jarrunestesäiliö. Kannattaa ennen nesteen laittamista tuohon pulloon kokeilla onko se korkki tiivis. Näin muistaakseni oli ohjeistuskin tuossa omassani.
Ohjeessa on max 1.4bar, sitä luokkaa olen itse pitänyt niin vaihtuu takajarruistakin liemet joskus. Ja ohjeessa tosiaan ohjeistetaan koittamaan tiiveys ensin tyhjällä pullolla ilman litkuja. Ihan vararenkaasta olen ilman tuohon ottanut eli ei tartte kompuraakaan.

Mulla tuo ainakin vuotaa jotenkin oudosti siitä pullosta lähtevästi nipasta, selvästi näkyy miten jarruneste kuplii siinä nipan ympärillä, mutta ei kuitenkin syystä x kuse sitä nestettä. Epäilen että tehoja vie jos/kun tuosta ilmaa karkaa, jännästi vaan ilman nestettä ei samasta kohdasta ainakaan mitään ääntä kuulu. Olisko mulla tuo nyt 6v tai 4v ollut eli, väittäisin että 3 liemet olen sillä vaihtanut eli kyllä se nyt jonkinlaista hintalaatusuhdetta tarjoaa vaikka roskiin vippaisikin nyt.
 
Mulla on tuo motonetin himmeli ja varastossa käymättä sanoisin että siinä on 3 eri korkkia paketissa.
Mulla ei tuo säätö ainakaan toimi siten että sitä saisi ainakaan kokonaan kiinni, en tiiä onko vika vai ominaisuus mutta tästä syystä se on mulla ainakin ollut aina "kokonaan auki". PS. tuossa ei sitten ehkä ole stopparia auki pyöritettäessä ollenkaan, ainakin se nousee hiton korkeelle eli paineet päällä ja liemet sisässä en leikkisi että saako sen "ihan kokonaan auki".
Ohjeessa on max 1.4bar, sitä luokkaa olen itse pitänyt niin vaihtuu takajarruistakin liemet joskus. Ja ohjeessa tosiaan ohjeistetaan koittamaan tiiveys ensin tyhjällä pullolla ilman litkuja. Ihan vararenkaasta olen ilman tuohon ottanut eli ei tartte kompuraakaan.

Mulla tuo ainakin vuotaa jotenkin oudosti siitä pullosta lähtevästi nipasta, selvästi näkyy miten jarruneste kuplii siinä nipan ympärillä, mutta ei kuitenkin syystä x kuse sitä nestettä. Epäilen että tehoja vie jos/kun tuosta ilmaa karkaa, jännästi vaan ilman nestettä ei samasta kohdasta ainakaan mitään ääntä kuulu. Olisko mulla tuo nyt 6v tai 4v ollut eli, väittäisin että 3 liemet olen sillä vaihtanut eli kyllä se nyt jonkinlaista hintalaatusuhdetta tarjoaa vaikka roskiin vippaisikin nyt.

Tuossa minun laitteessa ei edes mitään säätöä tosiaan ole, enkä kyllä näe sillä paljon hyötyä kun ilman mittaria mahdoton sanoa paljonko siellä on painetta. Helpompi vaan säätää tuleva paine sopivaksi, jos ottaa vararenkaasta, niin tiputtaa sen paineen sopivaksi ennen aloitusta. Jos siitä vararenkaasta ottaa ilmaa, niin pitäisi sinne vararenkaaseen jostain laittaa ilmaa lisää ettei renkaan puhjetessa siinä vararenkaassa ole se ~1bar paine. Toki voihan sen täyttää vaikka huoltoasemalla, mutta kun sitä paineilmaa kysyjältä löytyy, niin saa homman päätteeksi renkaaseen takaisin oikeat paineet.

Jos se pullon nippa vuotaa, niin sen voi tiivistää sopivalla tiivisteliimalla/massalla. Näitähän yleensä autoja rassaavilla on hyllyssä yhtä jos toista, niin jotain sellaista siihen laittaa ettei vuoda enää. Esim. butyylimassa ei kovetu, joten sen saa helposti pois tarvittaessa. Itse olen kyllä moneen autoon tuota käyttänyt ja hintansa edestä on kyllä saanut sillä hyötyä jo aikaa sitten. Hankin tuon omani paljon ennen kuin motonettiin tuo tuli ja ensimmäisenä vuotena taisin käyttää jo neljän tai viiden auton kanssa.
 
Helpompi vaan säätää tuleva paine sopivaksi, jos ottaa vararenkaasta, niin tiputtaa sen paineen sopivaksi ennen aloitusta. Jos siitä vararenkaasta ottaa ilmaa, niin pitäisi sinne vararenkaaseen jostain laittaa ilmaa lisää ettei renkaan puhjetessa siinä vararenkaassa ole se ~1bar paine. Toki voihan sen täyttää vaikka huoltoasemalla, mutta kun sitä paineilmaa kysyjältä löytyy, niin saa homman päätteeksi renkaaseen takaisin oikeat paineet.
Mullakin on kyllä "kompura", mutta se on sellainen motonetin '4x4 autoon' markkinoitu (tai olla 40e ja "metallinen" ja on hyvin kestänyt aikaa ja käyttöä, renkaanvaihtojen takia en oo huoltiksella käynyt) tupakansytkäristä sähkönsä saava eli painaa aina ns. täysillä ja koko ajan eli vararenkaan tuolla helposti täyttää takas mutta ei tuolla suoraan tuota ilmausvehjettä voi käyttää.

Vararenkaassa on sekin etu että kun sinne laittaa sen 1,4bar tai mitä haluaakaan painetta niin ei voi käydä niin että sitä painetta tulisi jostain lisää. Kompurasta jos jostain syystä pettäisi (en tiiä onko mahdollista) se painesäädin (tai painemittari ei pidä paikkaansa) ja ampuu sen 8-10bar säiliöstä räjäyttäen jarrunesteet pitkin konehuonetta niin kyllä siinä tovin itseään saa selkään taputella :) - skenaario saattaa olla ihan keksitty mutta itte olettavasti käyttäisin rengasta vaikka kompura olisikin.
 
Mullakin on kyllä "kompura", mutta se on sellainen motonetin '4x4 autoon' markkinoitu (tai olla 40e ja "metallinen" ja on hyvin kestänyt aikaa ja käyttöä, renkaanvaihtojen takia en oo huoltiksella käynyt) tupakansytkäristä sähkönsä saava eli painaa aina ns. täysillä ja koko ajan eli vararenkaan tuolla helposti täyttää takas mutta ei tuolla suoraan tuota ilmausvehjettä voi käyttää.

Vararenkaassa on sekin etu että kun sinne laittaa sen 1,4bar tai mitä haluaakaan painetta niin ei voi käydä niin että sitä painetta tulisi jostain lisää. Kompurasta jos jostain syystä pettäisi (en tiiä onko mahdollista) se painesäädin (tai painemittari ei pidä paikkaansa) ja ampuu sen 8-10bar säiliöstä räjäyttäen jarrunesteet pitkin konehuonetta niin kyllä siinä tovin itseään saa selkään taputella :) - skenaario saattaa olla ihan keksitty mutta itte olettavasti käyttäisin rengasta vaikka kompura olisikin.

No joo itsekin yleensä otan renkaasta sen paineen, kun niitä irto renkaita on kuitenkin siinä käden ulottuvilla. Vararengasta en itse jaksa alkaa kaivamaan kun ainakin omassa autossa on sen verren työläs se ottaa esille. Varmaan tuonkin ihan mahdollista, että se paineensäädin hajoaa ja tuuppaa sitten maksimipaineet. Jonkunlainen kompura kuitenkin hyvä olla, jos siitä vararenkaasta ottaa ne paineet.
 
No joo itsekin yleensä otan renkaasta sen paineen, kun niitä irto renkaita on kuitenkin siinä käden ulottuvilla. Vararengasta en itse jaksa alkaa kaivamaan kun ainakin omassa autossa on sen verren työläs se ottaa esille. Varmaan tuonkin ihan mahdollista, että se paineensäädin hajoaa ja tuuppaa sitten maksimipaineet. Jonkunlainen kompura kuitenkin hyvä olla, jos siitä vararenkaasta ottaa ne paineet.
Mähän käytin perskules vielä väärää termiäkin, eihän mulla edes ole vararengasta :). Yleensä olen renkaat vaihtaessa vaihtanut nesteet kun on paikat siinä sopivasti auki niin ensimmäisestä pois otettavasta renkaasta on näin ollen tullut tuo "vararengas". Nyt kun tuli toinen pikkuauto pihaan ja renkaat on vajassa vieressä niin 1 pikkuauton rengas toimitti vararenkaan virkaa.

Mutta toki joo, tietysti jos jostain renkaasta ilmat päästää pihalle niin olisi se myös syytä ensitilassa täyttääkin takas, vaikka toki tuollainen 1-1,4bar on sekin selkeästi parempi kuin täysin tussu kumi :).
 
Mähän käytin perskules vielä väärää termiäkin, eihän mulla edes ole vararengasta :). Yleensä olen renkaat vaihtaessa vaihtanut nesteet kun on paikat siinä sopivasti auki niin ensimmäisestä pois otettavasta renkaasta on näin ollen tullut tuo "vararengas". Nyt kun tuli toinen pikkuauto pihaan ja renkaat on vajassa vieressä niin 1 pikkuauton rengas toimitti vararenkaan virkaa.

Mutta toki joo, tietysti jos jostain renkaasta ilmat päästää pihalle niin olisi se myös syytä ensitilassa täyttääkin takas, vaikka toki tuollainen 1-1,4bar on sekin selkeästi parempi kuin täysin tussu kumi :).

No joo sitten jos on ihan säilytyksessä oleva rengas, niin ei sillä niin kiirettä ole, itse tosin tykkään niihinkin laittaa paineet takaisin vaikka rengaspaineet tulee kyllä aina kausivaihdon yhteydessä tarkistettua. Itse vaihdan yleensä kesällä nesteet, niin on mukavammat kelit puuhastella (ei ole lämmintä tallia).
 
Mitäs muroraati iotekkiläiset on mieltä, mitä olisi hatusta vedetyllä arviolla menossa vaihtoon kun autossa jokin kolisee selvästi oikealla kun kääntää oikealle, tulee sekä pienessä että suuremmassa vauhdissa yhtälailla. Otettiin koeajoon ja tuo kolina + jotain perästä päin aina kun kanttia ylittää ottivat korvaan heti.

Helvetin kova alusta autossa kyllä muutenkin, mutta pirtsakan oloinen 1.8 ja ihan kiva ajettava. Toki jos muita täkyjä on heittää mitä kannattaa tarkistaa hintaneuvotteluja varten niin nyörimmin otan vastaan.

https://www.nettiauto.com/honda/civic/12075677 <- About sama malli kyseessä kuin tuossa, hieman kilsoja.
 
Mitäs muroraati iotekkiläiset on mieltä, mitä olisi hatusta vedetyllä arviolla menossa vaihtoon kun autossa jokin kolisee selvästi oikealla kun kääntää oikealle, tulee sekä pienessä että suuremmassa vauhdissa yhtälailla. Otettiin koeajoon ja tuo kolina + jotain perästä päin aina kun kanttia ylittää ottivat korvaan heti.

Helvetin kova alusta autossa kyllä muutenkin, mutta pirtsakan oloinen 1.8 ja ihan kiva ajettava. Toki jos muita täkyjä on heittää mitä kannattaa tarkistaa hintaneuvotteluja varten niin nyörimmin otan vastaan.

https://www.nettiauto.com/honda/civic/12075677 <- About sama malli kyseessä kuin tuossa, hieman kilsoja.
Koliseeko tasaisellakin? Ja onko kyseessä juurikin kolina eikä enemmän naputtava ääni?

Kokeilitko kuuluuko mitään jos paikallaan rattia kääntää päädystä päätyyn?
 
Koliseeko tasaisellakin? Ja onko kyseessä juurikin kolina eikä enemmän naputtava ääni?

Kokeilitko kuuluuko mitään jos paikallaan rattia kääntää päädystä päätyyn?

Ehkä huono sanamuoto: Tuo kolahdus oikealta tosiaan kuuluu ihan tasaisella kääntyessä, ei tarvi ajaa kantista. Ja nimenomaan kolina / kolahtelua, ei naputusta. Kantissa kolahtaa joku muu.

En ole huomannut rattia kääntää päädystä päätyyn tasaisella, kiitos vinkistä. Äärivasemmalle vetäessä ei kuulunut mitään, sen muistan kun parkkisella käänsin ympäri.
 
Ehkä huono sanamuoto: Tuo kolahdus oikealta tosiaan kuuluu ihan tasaisella kääntyessä, ei tarvi ajaa kantista. Ja nimenomaan kolina / kolahtelua, ei naputusta. Kantissa kolahtaa joku muu.

En ole huomannut rattia kääntää päädystä päätyyn tasaisella, kiitos vinkistä. Äärivasemmalle vetäessä ei kuulunut mitään, sen muistan kun parkkisella käänsin ympäri.
Periaatteessa vetari jos oikealle kääntyessä oireilee, mutta vetari tuppaa naputtamaan.

Todnäk alapallo/raidetanko tai iskari. Muistaa sitten että jos ja kun alustaan vaihdetaan osia niin kulmasäätö maksaa sen ~70€ muun työn päälle. Eli kannattaa ton kolinan perusteelta tinkiä kunnolla, varsinkin jossei itse laittele kuntoon. Ja sillonkin joudut tuonne säätöön menemään ellei kaveri tms tee ilmaiseksi tai sitten ajele väärillä kulmilla henkensä uhalla.
 
Mitäs muroraati iotekkiläiset on mieltä, mitä olisi hatusta vedetyllä arviolla menossa vaihtoon kun autossa jokin kolisee selvästi oikealla kun kääntää oikealle, tulee sekä pienessä että suuremmassa vauhdissa yhtälailla. Otettiin koeajoon ja tuo kolina + jotain perästä päin aina kun kanttia ylittää ottivat korvaan heti.

Helvetin kova alusta autossa kyllä muutenkin, mutta pirtsakan oloinen 1.8 ja ihan kiva ajettava. Toki jos muita täkyjä on heittää mitä kannattaa tarkistaa hintaneuvotteluja varten niin nyörimmin otan vastaan.

https://www.nettiauto.com/honda/civic/12075677 <- About sama malli kyseessä kuin tuossa, hieman kilsoja.
Siis kolina takana? Koiranluut?
 
Kävinpä nyt vielä pyörittämässä hetken näiden kommenttien pohjalta:

Periaatteessa vetari jos oikealle kääntyessä oireilee, mutta vetari tuppaa naputtamaan.

Todnäk alapallo/raidetanko tai iskari. Muistaa sitten että jos ja kun alustaan vaihdetaan osia niin kulmasäätö maksaa sen ~70€ muun työn päälle. Eli kannattaa ton kolinan perusteelta tinkiä kunnolla, varsinkin jossei itse laittele kuntoon. Ja sillonkin joudut tuonne säätöön menemään ellei kaveri tms tee ilmaiseksi tai sitten ajele väärillä kulmilla henkensä uhalla.
Siis kolina takana? Koiranluut?

Tosiaan korjataan tuota lausuntoa nyt kun sai hiljaisessa yössä ilman vaimoa ajella hetken: Se edestä kuuluva ääni on enemmän sellaista kuin jousta venytettäisiin äärimmilleen, laidasta laitaan kun vetää niin äärioikealla selvästi nitisee.

Kolinat puolestaan kuulostaisivat tulevat enemmän takaa, pienikin epätasaisuus tiessä niin metallinen kalahdus kauttaaltaan takaa. Sitten jos vain toinen puoli renkaista menee montusta niin oikealta lähtee jotain kolinaa. (onpas vittumaista koittaa muistella kun palannut koneelle istumaan)
 
Kävinpä nyt vielä pyörittämässä hetken näiden kommenttien pohjalta:




Tosiaan korjataan tuota lausuntoa nyt kun sai hiljaisessa yössä ilman vaimoa ajella hetken: Se edestä kuuluva ääni on enemmän sellaista kuin jousta venytettäisiin äärimmilleen, laidasta laitaan kun vetää niin äärioikealla selvästi nitisee.

Kolinat puolestaan kuulostaisivat tulevat enemmän takaa, pienikin epätasaisuus tiessä niin metallinen kalahdus kauttaaltaan takaa. Sitten jos vain toinen puoli renkaista menee montusta niin oikealta lähtee jotain kolinaa. (onpas vittumaista koittaa muistella kun palannut koneelle istumaan)
En tunne Civicin jousituksen rakennetta, mutta voisiko joustintuen kääntölaakeri takerrella edessä? Takaa kuuluva kolina voi olla koiranluu. Siitä tulee nimenomaan metallinen terävä ääni
 
Kääntölaakerilta tai katkenneelta jouselta kuulostaa tosiaan tuo etupää. Koita ajaa kanttarin yli suorassa ja vinottain, mikäli kuuluu vinottain ajaessa kolahdus mutta ei suoraan ajaessa niin todennäköisesti koiranluu on väljä takana.
 
palatakseni vielä jarrunesteen vaihtoon, olen katsellut videoita eri tyyppisillä laitteille tehtynä. Vaikuttaisi paremmalta, että pumppu ja paine tulee jarrunestesäiliöstä käsin. Ei tule sitä ongelmaa, että ilmausruuvin juuresta alkaa vuotaa jos tehdään alipaineella.

 
palatakseni vielä jarrunesteen vaihtoon, olen katsellut videoita eri tyyppisillä laitteille tehtynä. Vaikuttaisi paremmalta, että pumppu ja paine tulee jarrunestesäiliöstä käsin. Ei tule sitä ongelmaa, että ilmausruuvin juuresta alkaa vuotaa jos tehdään alipaineella.



Jarrunestesäiliön paineistaminen on mielestäni se paras tapa. Tämä on myös se BMW virallinen tapa (tuossa nyt kun sattui E39 olemaan videossa). Ei sillä alipaineellakaan ilmaa saa järjestelmään, kun neste tulee painovoimaisestikin kokoajan ulos, jos nipan avaa. Toki jos alkaa polkemaan jarrupoljinta nippa auki, niin sitten on mahdollista saada ilmaa vedettyä. Paineistamalla näkee milloin ilman tuleminen loppuu sen jälkeen kun järjestelmä on ollut remontti varten auki. Alipaineella ei ainakaan omien kokemuksien mukaan tätä näe kun vetää välistä ilmaa, jolloin ilmaa näyttäisi vielä olevan, tällä nyt ei ole väliä jos vaan jarrunesteiden vaihto on menossa.
 
Sormella pyöräyttää nokareen rasvaa siihen nipan tyveen niin ei ime ilmaa kierteiden kautta. Ja aukeepahan seuraavalla kerralla nippa hyvin kun ei pääse ruostumaan.
 
Ei sinäänsä korjaamista mutta perus huollosta:

Ford Focus MK2.5. Kuka p*rkele keksi että kaasupolkimen takana on hyvä paikka raitisilmasuodattimelle? Tuossa pitäisi varmaan olla 160cm/40kg ukko ja 30cm ufo-ukon sormilla varustettuna että saisi nuo polkimen ruuvit / suodattimen vaihdon tehtyä ilman selkävaivoja. Ihan karsea paikka, ja isona miehenä kyllä sain 45-50min menemään tuohon operaatioon joka sisältää 5 ruuvin irroituksen / takaisin laiton. E46 bemussa tuli joskus aikoinaan vaihdettua näitä kirjaimellisesti MINUUTISSA siitä kun avasi auton lukot.

Edit. Ihan varmasti nuo youtuben "näin vaihdat suodattimen" ohjeen tekijät ovat irrottaneet kuskin penkin pois. Sillä tavalla hoituisi varmaan kivuttomammin.
 
Ei sinäänsä korjaamista mutta perus huollosta:

Ford Focus MK2.5. Kuka p*rkele keksi että kaasupolkimen takana on hyvä paikka raitisilmasuodattimelle? Tuossa pitäisi varmaan olla 160cm/40kg ukko ja 30cm ufo-ukon sormilla varustettuna että saisi nuo polkimen ruuvit / suodattimen vaihdon tehtyä ilman selkävaivoja. Ihan karsea paikka, ja isona miehenä kyllä sain 45-50min menemään tuohon operaatioon joka sisältää 5 ruuvin irroituksen / takaisin laiton. E46 bemussa tuli joskus aikoinaan vaihdettua näitä kirjaimellisesti MINUUTISSA siitä kun avasi auton lukot.

Edit. Ihan varmasti nuo youtuben "näin vaihdat suodattimen" ohjeen tekijät ovat irrottaneet kuskin penkin pois. Sillä tavalla hoituisi varmaan kivuttomammin.
Ford Mondeo MK4.5 pitää myös kaasupoljin irrottaa, että saa raitisilmasuodattimen vaihdettua. Melko nopeasti se homma kumminkin sujui. Itse taisin olla polvillani maassa auton ulkopuolella ja puhelin oli valona. Ainakin ne kaasupolkimen kaksi ruuvia ja johto oli helppo irrottaa.

Esim Kia Ceed:ssä ei tarvinnut mitään työkaluja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 248
Viestejä
4 866 061
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom