- Liittynyt
- 30.07.2019
- Viestejä
- 864
Noniin, kiitokset vielä kerran kaikille, jouset on nyt vaihdetty ja huomenna jälkitarkastukseen, niin josko tuolla romulla vielä vuoden pääsisi ja sen jälkeen viimein paaliin. Jouset tosiaan oli, kuten jo mainitsinkin, alapäästä poikki. Tämän lisäksi olivat molemmat aika pitkälle kuoleentuneet pari-kolme ekaa ja vikaa kierrosta, että kyllä ihan rehellisesti sanottuna ajokielto varmaan oli oikea ratkaisu, enpä yhtään ihmettelisi vaikka olisivat voineet kunnon lyötteessä hypätäkin pois paikoiltaan.
Teknisenä suoritteena homma hoitui niin, että kävin hakemassa bilhelvetestä ne satasen puristimet ja vaihdoin niillä (kuvasta näkee hyvin miten tuo alapää on ollut täysin kasassa, tuo on alimmassa kohtaa mihin puristimen sai, kun uudella jousella sen sai heti ekan kierroksen jälkeen):
![]()
Tutkin myymälässä hetken noita ja totesin myyjän kuumotellessa selän takana kohtuullisiksi, mutta jos saisin ottaa uusiksi, niin jättäisin kauppaan. Sen verran kiinan valurautaa nuo kuitenkin on ja aika hepponen ristikko, jolla tuo kierretanko tulee noihin lautasiin kiinni. Enpä paljon Focuksen jousia jämäkämpiä jousia uskaltaisi vaihtaa. Käyttöergonomiakin oli aika kökkö, noissa ei ollut kunnollista uraa noille jousille, joten aika tuskaista oli asetella paikoilleen. Lisäksi Focuksen jousten halkaisija on 116mm, noissa taas lautasten läpimitta 60-120 tai 120-170, eli just rajalla ja kuten kuvasta näkyy, niin todellakin rajoilla mennään. Siinä kahden sadan setissä tais about kaikki nämä asiat olla kunnossa, eli älkää hemmetissä muut ostako tuota satasen settiä, pistäkää satku lisää, kaikki on paremmin.
Jeps, näin se on. Eipä ollut vaan kokemusta noista puristimista, niin en oikein osannu asiaa näin ajatella. Ruosteisista pulteista on sen sijaan kokemusta... Onneksi, koska nyt väitän, että nämä ei enää olisi auenneet.
Siis hait satasen puristimet vaihtaaksesi takapään jousen joka on ilman iskaria?
Omissa olen vaihtanut tunkaamalla ylös ja vääntämällä rautakangella tukivartta alas ja jousi onkin kädessä.
Jos on mallia traktori niin alapään pultti irti ja laskee kelkan ala-asentoon ja jousen voi kääntää käsivoimin.