Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Noniin, kiitokset vielä kerran kaikille, jouset on nyt vaihdetty ja huomenna jälkitarkastukseen, niin josko tuolla romulla vielä vuoden pääsisi ja sen jälkeen viimein paaliin. Jouset tosiaan oli, kuten jo mainitsinkin, alapäästä poikki. Tämän lisäksi olivat molemmat aika pitkälle kuoleentuneet pari-kolme ekaa ja vikaa kierrosta, että kyllä ihan rehellisesti sanottuna ajokielto varmaan oli oikea ratkaisu, enpä yhtään ihmettelisi vaikka olisivat voineet kunnon lyötteessä hypätäkin pois paikoiltaan.

Teknisenä suoritteena homma hoitui niin, että kävin hakemassa bilhelvetestä ne satasen puristimet ja vaihdoin niillä (kuvasta näkee hyvin miten tuo alapää on ollut täysin kasassa, tuo on alimmassa kohtaa mihin puristimen sai, kun uudella jousella sen sai heti ekan kierroksen jälkeen):
1619037469219.png


Tutkin myymälässä hetken noita ja totesin myyjän kuumotellessa selän takana kohtuullisiksi, mutta jos saisin ottaa uusiksi, niin jättäisin kauppaan. Sen verran kiinan valurautaa nuo kuitenkin on ja aika hepponen ristikko, jolla tuo kierretanko tulee noihin lautasiin kiinni. Enpä paljon Focuksen jousia jämäkämpiä jousia uskaltaisi vaihtaa. Käyttöergonomiakin oli aika kökkö, noissa ei ollut kunnollista uraa noille jousille, joten aika tuskaista oli asetella paikoilleen. Lisäksi Focuksen jousten halkaisija on 116mm, noissa taas lautasten läpimitta 60-120 tai 120-170, eli just rajalla ja kuten kuvasta näkyy, niin todellakin rajoilla mennään. Siinä kahden sadan setissä tais about kaikki nämä asiat olla kunnossa, eli älkää hemmetissä muut ostako tuota satasen settiä, pistäkää satku lisää, kaikki on paremmin.



Jeps, näin se on. Eipä ollut vaan kokemusta noista puristimista, niin en oikein osannu asiaa näin ajatella. Ruosteisista pulteista on sen sijaan kokemusta... Onneksi, koska nyt väitän, että nämä ei enää olisi auenneet.

Siis hait satasen puristimet vaihtaaksesi takapään jousen joka on ilman iskaria?

Omissa olen vaihtanut tunkaamalla ylös ja vääntämällä rautakangella tukivartta alas ja jousi onkin kädessä.

Jos on mallia traktori niin alapään pultti irti ja laskee kelkan ala-asentoon ja jousen voi kääntää käsivoimin.
 
Tuli mieleen noista jousista että onko kukaan hakenut korvauksia tienpitäjältä? Tuntuu että joka vuos saa vaihtaa johonkin kippoon uutta jousta. Saati sitten muut alustan osat ja iskarit.
Ite ajelen pääosin valtionteillä ja ne vissiin pesee kätensä hyvin noilla erilaisilla varoitusmerkeillä.
 
Tuli mieleen noista jousista että onko kukaan hakenut korvauksia tienpitäjältä? Tuntuu että joka vuos saa vaihtaa johonkin kippoon uutta jousta. Saati sitten muut alustan osat ja iskarit.
Ite ajelen pääosin valtionteillä ja ne vissiin pesee kätensä hyvin noilla erilaisilla varoitusmerkeillä.
Vedin tasan 100 km/h vauhdilla 50 cm halkaisijalta ja 10 cm syvyydeltä olevaan kuoppaan ja vanne otti osumaa. Soittelin "vikailmoitusta" ja korvausta niin ohje oli että auto korjaamolle ja vahinkovaatimus heille niin kertovat 6-8 KUUKAUDEN kuluttua mitä korvaavat. Pari viikkoa osuman jälkeen katkesi samalta puolelta etujousi...
 
Tuli mieleen noista jousista että onko kukaan hakenut korvauksia tienpitäjältä? Tuntuu että joka vuos saa vaihtaa johonkin kippoon uutta jousta. Saati sitten muut alustan osat ja iskarit.
Ite ajelen pääosin valtionteillä ja ne vissiin pesee kätensä hyvin noilla erilaisilla varoitusmerkeillä.
Epäilen, että pesevät kätensä jousivaurioista, jos ei samalla rysäyksellä porsineet kaikki(vanne, rengas, jousi, iskari) ja tiessä hirveä monttu. Hyvin saa valtatielläki väistellä monttuja, kun ilkeän näköisiä reikiä ilmestynyt tiehen.
 
Nonnih, tänään koitin sitten saada audia leimasta läpi. Pomppas jo päästöihin, kun CO2 liian korkea kierroksilla ja helmassa reikä. Katsuri-ukko kysy, et onko seissyt pitkään ja minkälaista ajoa yleensä. Totesin, et seisonut nyt 5vkoa ja normaali ajo on 3-5km pätkiä ympäri vuoden. Totes, et laitetaan pari päivää ajoaikaa niin saat katit kuumaks kunnolla välillä :D

edit. Ajoaika on siis jo umpeutunut kiesistä kuukausi sitten.
 
Nonnih, tänään koitin sitten saada audia leimasta läpi. Pomppas jo päästöihin, kun CO2 liian korkea kierroksilla ja helmassa reikä. Katsuri-ukko kysy, et onko seissyt pitkään ja minkälaista ajoa yleensä. Totesin, et seisonut nyt 5vkoa ja normaali ajo on 3-5km pätkiä ympäri vuoden. Totes, et laitetaan pari päivää ajoaikaa niin saat katit kuumaks kunnolla välillä :D

edit. Ajoaika on siis jo umpeutunut kiesistä kuukausi sitten.

Kemppi liimaa helmaan ja reilusti happea, niin eiköhän se siitä. Sulla sattui mukava inssi kohdalle.
 
Joo. Kävin hakee jo faijan luota hitsauskoneen broidin luokse tuonne peräkylälle missä on talli jossa voi hitsata. Tunnin ajelut eestaas. Ja kun sit on syrjäkylällä, niin voi vähän polkaista muutenkin menee siellä hiekkateillä ennen maanantaita :D Tosiaan se katsuri kirjoitti tän päivän ja maanantain ajolupaa :)
 
Mut kivasti tuolla kakkostiellä rekan ohi pääsi kun iski sport-vaihteet silmään ja anto 3.2 litrasen V6 koneen 255 hepan laulaa :cool:
 
Ihmettelin, kun auto ei lähtenyt käyntiin töihin lähtiessä. Laturin mukaan akku ns. lataantuisi, mutta silti akun jännite on aina 10.5V luokkaa. Onko sieltä yksi kenno mennyt rikki akusta? On akulla jo 7 vuotta ikää. Lisäksi kiinnitin huomion jälkikäteen, että akku rupeaa nopeasti pitämään kiehuvaa ääntä enkä ruvennut uudestaan akkua lataamaan. Huomenna akkukaupoille.
 
Jep, ja kaverin tutulle taas kävi rellun kanssa niin että jousi katkesi keskeltä ajossa ja lopputulos sen mukainen. Eli kyllä nuo ihan mistä vaan voi mennä ja tuurissaan kiinni miten käy, tämä tuttu oli kait onnistunut nilkuttamaan kotiin kuitenkin.
Itseltä katkesi jousi tänään maantiellä 110 km/h vauhdista. Auto niiasi sellaisen "rohisevan" äänen kanssa ja oletin välittömästi renkaan räjähtäneen. Himmailin levikkeelle ja ihmettelin, että mitään ihmeellistä ääntä ei kuulu ja levikkeelle kääntäessä ei ole levoton, kuten rengas tyhjänä yleensä on. Potkin renkaat läpi, vilkaisin konetilasta hihnat ja kaikki ok.

Ajoin vielä n. 10 km maantienopeutta suoraan renkaiden vaihtoon kaverin hallille ja ajettavuus oli kaikin puolin ok, ohjaus vähän levoton näin jälkeenpäin ajateltuna. Pakko sanoa, että olin todella yllättynyt, kun auto nostettiin ylös ja vanne napattiin irti niin vastassa oli kokonaan omalta paikaltaan alas tippunut ja poikki oleva jousi. Onneksi ei särkenyt mitään antureita, vetarin suojakumia, rengasta tai jarruletkua.

Ettei ihan mene pelkäksi tarinaksi niin sinne jäi auto pajalle odottamaan osia. Samoissa tiloissa toimiva toinen yrittäjä sattui olemaan ropailemassa asiakkaansa autoa niin lupasi hoitaa auton kuntoon, ettei tarvinnut hinauttaa autoa muulle korjaamolle.

Koronan aikana on tullut suht vähän kilometrejä, mutta ne on olleet sitäkin kalliimpia. Seuraava auto tulee olemaan 0-100 tkm ajettu tai sitten 250-300 tkm ajettu johon on kaikki isoimmat remontit jo tehty. 200 tkm pyörähti koronan aikana mittariin ja joka paikka alkaa antautumaan.
 
Ihmettelin, kun auto ei lähtenyt käyntiin töihin lähtiessä. Laturin mukaan akku ns. lataantuisi, mutta silti akun jännite on aina 10.5V luokkaa. Onko sieltä yksi kenno mennyt rikki akusta? On akulla jo 7 vuotta ikää. Lisäksi kiinnitin huomion jälkikäteen, että akku rupeaa nopeasti pitämään kiehuvaa ääntä enkä ruvennut uudestaan akkua lataamaan. Huomenna akkukaupoille.
Joo porina kuuluu siitä oikkarissa olevasta kennosta ja 10v alkava jännite vähän viittaisi että akku alkaa olemaan valmis. Oma auto jopa aikanaam käynnistyi kennovikasella akulla kun jaksoi aikansa sahata, mutta ei ladannut ja muutenkin oli sekasin kuin seinäkello kun bokseille ym ei riittänyt jännite
 
Joo porina kuuluu siitä oikkarissa olevasta kennosta ja 10v alkava jännite vähän viittaisi että akku alkaa olemaan valmis. Oma auto jopa aikanaam käynnistyi kennovikasella akulla kun jaksoi aikansa sahata, mutta ei ladannut ja muutenkin oli sekasin kuin seinäkello kun bokseille ym ei riittänyt jännite
Mielenkiintoista on se, että se akun silmä mikä näyttää akun kunnon on vihreänä eli ok. Mihinköhän sen toiminta perustuu, kun väittää akun mukamas olevan ok.
 
Mielenkiintoista on se, että se akun silmä mikä näyttää akun kunnon on vihreänä eli ok. Mihinköhän sen toiminta perustuu, kun väittää akun mukamas olevan ok.

En sen kummemmin kommentoi tuota vihreää silmää, mut jos akulla tosiaan ikää jo 7 vuotta, niin aikalailla valmishan se on. Optimaa tilalle niin voi ajatella 10+ vuoden ikääkin sitten :)
 
Mielenkiintoista on se, että se akun silmä mikä näyttää akun kunnon on vihreänä eli ok. Mihinköhän sen toiminta perustuu, kun väittää akun mukamas olevan ok.
Se silmä on yhden kennon akkuhappomittari eli kun se mittarin kenno ok ok niin silmä vihreä vaikka akun jännite olisi 2v (eli 1/6 kennosta kunnossa).
 
Pikkuisen oli kaksoismassa päässyt loppuun audista. Ihmekkö tuo jos vähän täristi. :D
 
Mikä vauhtipyörässä edes kuluu? Kaksoismassa jouset voisi veltostua, mutta veltostuuko nekään?
 
Epäilemme. Laita samanlainen videopätkä uudesta. Jos se on joku perus 1.9 TDI niin muistaakseni jotain 5 hammasta on OK vapaaliike, ja eihän tuossa tainnut olla paria hammasta enempää vanhassakaan.
 
Vedin tasan 100 km/h vauhdilla 50 cm halkaisijalta ja 10 cm syvyydeltä olevaan kuoppaan ja vanne otti osumaa. Soittelin "vikailmoitusta" ja korvausta niin ohje oli että auto korjaamolle ja vahinkovaatimus heille niin kertovat 6-8 KUUKAUDEN kuluttua mitä korvaavat. Pari viikkoa osuman jälkeen katkesi samalta puolelta etujousi...
Ehjää jousta ei voi mitenkään saada poikki ajamalla kuoppaan. Heikkouttaan katkesi se.
 
Epäilemme. Laita samanlainen videopätkä uudesta. Jos se on joku perus 1.9 TDI niin muistaakseni jotain 5 hammasta on OK vapaaliike, ja eihän tuossa tainnut olla paria hammasta enempää vanhassakaan.
Aina eppäillä sopii. :) Uusi pyörä on jo kytkinkopan sisällä niin jäi kuvaamatta, mutta onhan nuita vertailuvideoita tube pullollaan. Kyllä sen tuossakin huomaa, miten uudessa pyörässä on nahkeampi liike. Pitääpä huvikseen kolistella vanhaa pyörää myös ylös-alas suunnassa. Ja ei tässä nyt ihan ensimmäistä kertaa olla asialla..
 
Oli pienehkö (sähkö) vika heti autoa ostettaessa. Ford Mondeo 2.0 EcoBoost A6, 2011. Eli siis piippasi ja näyttöön tuli teksti, että pesunestettä on liian vähän. Puskurin alamuovin kun purki pois edestä, niin pääsi jollain lailla käsiksi säiliön etuseinään, jossa se tasoanturi on. Sellainen kääntyvä koho. Yritin mittailla vanhaa anturia, mutta rikki se taisi olla. Uusi anturi 30€ ja paikalleen vaan painamalla, sekä oikein päin. Nyt tuntuisi taas toimivan normaalisti.

Ei kuulu enää sitä turhaa piippailua ja sitten mittaristoon katsomista, että mikä siellä herjaa (joka käynnistyksen jälkeen) :)
 
Aina eppäillä sopii. :) Uusi pyörä on jo kytkinkopan sisällä niin jäi kuvaamatta, mutta onhan nuita vertailuvideoita tube pullollaan. Kyllä sen tuossakin huomaa, miten uudessa pyörässä on nahkeampi liike. Pitääpä huvikseen kolistella vanhaa pyörää myös ylös-alas suunnassa. Ja ei tässä nyt ihan ensimmäistä kertaa olla asialla..

Tässä tuli hiljattain vastaan yksi missä kaksoismassa oli siinä kunnossa että nuo reiät ei olleet enää kohdallaan. Eikä se suostunut liikkumaan edes moskalla ja tuurnalla hakkaamalla niin että olisi saanut pultit avattua.

Piti rälläkällä palotella keskiö koko kaksoismassasta... ihanaa hommaa.

massapyörä1.jpg massapyörä2.jpg


Kytkinkoppakin oli ihan ruvella kun vauhtipyörästä irronneet osat oli pyörineet siellä irrallaan :D
 
Mutta edelleenkään tuo Kaktuksen vanha vauhtis ei vielä mitenkään "loppu" ollut. Toki saa halutessaan jokainen vaihtaa ehjiä osia uusiin ihan vapaasti. Ihmettelin muuten vaan.
 
Epäilemme. Laita samanlainen videopätkä uudesta. Jos se on joku perus 1.9 TDI niin muistaakseni jotain 5 hammasta on OK vapaaliike, ja eihän tuossa tainnut olla paria hammasta enempää vanhassakaan.
Videosta ei tosiaan näkynyt muuta, kuin tuo liikevara, mutta eihän se siitä ehjää tee.
Jos vapaaliike, ennenkuin jouset ottavat vastaan, on alle viisi hammasta, niin laittaisitko sen itse takaisin paikoilleen? Metelistä riippumatta? Vaikka siellä olisi jo metallisilppua tai joku jousista poikki?
Eihän tuon vauhtipyörän todellista kuntoa voi mitenkään päätellä näin etäältä ja usein se on ihan järkevää vaihtaa samalla muun kytkinrempan yhteydessä. Jostain syystä tuo oli tuohon pisteeseen purettu (kolina?) ja kaikki eivät halua uusia samaa operaatiota kovin tiheästi.
 
Mutta edelleenkään tuo Kaktuksen vanha vauhtis ei vielä mitenkään "loppu" ollut. Toki saa halutessaan jokainen vaihtaa ehjiä osia uusiin ihan vapaasti. Ihmettelin muuten vaan.
Eikai kukaan ala irrottelemaaan askia ihan vaan huvikseen? Kolahtelut startissa ja sammutuksessa, sekä tietyllä kierrosalueella ilmenevä täristys ilmaisi sen olevan loppu ihan ilman purkamista. Ehjä vauhtipyörä ei myöskään kihnuta tuollatavalla, vaikka kuinka pyörittelee käsissään.
 
Ehjää jousta ei voi mitenkään saada poikki ajamalla kuoppaan. Heikkouttaan katkesi se.
Totta tuokin, oletettavasti molemmilla etujousilla ajettu 250 tkm mutta kuoppaan osumaton edelleen yhtenä palana. Oli sellainen pohjaanlyönti että piti oikein pyytää autolta anteeksi seen jälkeen. ;)
 
pitäisi tuossa jarruja ilmailla ja ajattelin hankkia laitteen helpottamaan koska pitäisi yksin selvitä. Paineilmaa on käytettävissä, mutta olisiko tuollainen käsipumpulla varustettu kuitenkin kätevämpi:


Vai tämä paineilmaversio: Jarrujen ilmauslaite

Tällainen löytyisi jo, mutta sitä ei taida saada valjastettua jarrujen ilmaukseen (ostin kerran hätäpäissäni kun joku oli paskonu öljypropun kierteen eikä auennut): MTX Automotive öljynvaihto-/alipainepumppu 6,5 l | Motonet Oy
 
pitäisi tuossa jarruja ilmailla ja ajattelin hankkia laitteen helpottamaan koska pitäisi yksin selvitä. Paineilmaa on käytettävissä, mutta olisiko tuollainen käsipumpulla varustettu kuitenkin kätevämpi:


Vai tämä paineilmaversio: Jarrujen ilmauslaite

Tällainen löytyisi jo, mutta sitä ei taida saada valjastettua jarrujen ilmaukseen (ostin kerran hätäpäissäni kun joku oli paskonu öljypropun kierteen eikä auennut): MTX Automotive öljynvaihto-/alipainepumppu 6,5 l | Motonet Oy

Omasta mielestäni kaikista kätevin on tälläinen, kun paineilmaa löytyy: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy . Tai no eihän siihen välttämättä tarvitse paineilmaa kun ilman saa otettua renkaasta, mutta renkaassa on yleensä liikaa painetta, joten pitäisi lopuksi saada sinne renkaaseen lisää ilmaa.

Alipaineella toimiva yleensä vetää välistä ilmaa, jolloin ilmatessa ei näe milloin se ilman tulo loppuu. Tuo on todella halpa ja sen laittaa vaan täyteen jarrunestettä ja sitten vaan nippoja avaamaan. Itsellä on tuollainen, tosin merkkituote, mutta näyttää hyvin samalta kuin tuo motonetin laite. Esim. BMW tehdasohjeissa käsketään käyttämään tuollaista, joilla saadaan sopiva paine sinne jarrunestesäiliöön.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestäni kaikista kätevin on tälläinen, kun paineilmaa löytyy: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy . Tai no eihän siihen välttämättä tarvitse paineilmaa kun ilman saa otettua renkaasta, mutta renkaassa on yleensä liikaa painetta, joten pitäisi lopuksi saada sinne renkaaseen lisää ilmaa.

Alipaineella toimiva yleensä vetää välistä ilmaa, jolloin ilmatessa ei näe milloin se ilman tulo loppuu. Tuo on todella halpa ja sen laittaa vaan täyteen jarrunestettä ja sitten vaan nippoja avaamaan. Itsellä on tuollainen, tosin merkkituote, mutta näyttää hyvin samalta kuin tuo motonetin laite. Esim. BMW tehdasohjeissa käsketään käyttämään tuollaista, joilla saadaan sopiva paine sinne jarrunestesäiliöön.

Tuossa kannattaa tarkistaa minkälaiset kierteet jarrunestesäiliössä on. Omasta löytyy vajaakierteillä, joten ei ole millään ilmatiivis ja painelaitteet lähinnä sylkevät jarrunesteet pitkin konehuonetta.
 
Letku ja purkki, purkkiin hieman nestettä pohjalle ja letkun pää nipalta sinne ettei saa ilmaa, ruuvi auki ja pumppaamaan. Helppoa ja halpaa.
 
Omasta mielestäni kaikista kätevin on tälläinen, kun paineilmaa löytyy: MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu | Motonet Oy . Tai no eihän siihen välttämättä tarvitse paineilmaa kun ilman saa otettua renkaasta, mutta renkaassa on yleensä liikaa painetta, joten pitäisi lopuksi saada sinne renkaaseen lisää ilmaa.

Alipaineella toimiva yleensä vetää välistä ilmaa, jolloin ilmatessa ei näe milloin se ilman tulo loppuu. Tuo on todella halpa ja sen laittaa vaan täyteen jarrunestettä ja sitten vaan nippoja avaamaan. Itsellä on tuollainen, tosin merkkituote, mutta näyttää hyvin samalta kuin tuo motonetin laite. Esim. BMW tehdasohjeissa käsketään käyttämään tuollaista, joilla saadaan sopiva paine sinne jarrunestesäiliöön.

siis tämä painaa nipasta uudet nesteet sisään? Eli jarrusäiliöstä pitää sitten lappoa vanhat pois?
 
Tuossa kannattaa tarkistaa minkälaiset kierteet jarrunestesäiliössä on. Omasta löytyy vajaakierteillä, joten ei ole millään ilmatiivis ja painelaitteet lähinnä sylkevät jarrunesteet pitkin konehuonetta.

Itsellä on kyllä käynyt kaikkiin autoihin, joihin olen kokeillut. Itsellä ei tosin ole tuo motonetin versio. Eihän tuo tietenkään kaikkiin autoihin käy, kun noita jarrunestesäiliöitä on niin monenlaisia.

siis tämä painaa nipasta uudet nesteet sisään? Eli jarrusäiliöstä pitää sitten lappoa vanhat pois?

Painaa säiliöstä jarrusatulaa kohti. Tuo pullo täytetään uudella jarrunesteellä. Toisinpäin työntäisi mahdollisesti paskaa abs pumppuun/venttiileihin. Tuo nyt taitaa olla lähinnä teoreettinen ongelma, kun kyllähän mäntien sisään painaminen ilman nipan aukaisua on melko yleistä ja en kyllä tiedä kenelle tuo olisi aiheuttanut ongelmia.
 
Itsellä on kyllä käynyt kaikkiin autoihin, joihin olen kokeillut. Itsellä ei tosin ole tuo motonetin versio. Eihän tuo tietenkään kaikkiin autoihin käy, kun noita jarrunestesäiliöitä on niin monenlaisia.



Painaa säiliöstä jarrusatulaa kohti. Tuo pullo täytetään uudella jarrunesteellä. Toisinpäin työntäisi mahdollisesti paskaa abs pumppuun/venttiileihin. Tuo nyt taitaa olla lähinnä teoreettinen ongelma, kun kyllähän mäntien sisään painaminen ilman nipan aukaisua on melko yleistä ja en kyllä tiedä kenelle tuo olisi aiheuttanut ongelmia.
niinpäinhän se tietty pitääkin toimia, ajatuskatkos edes kysyä:) Tuossa nähtävästi on joku venttiili jolla voi vähän säädellä kuinka lujaa se painaa nestettä, näkee pitääkö korkki ennenkuin lähtee kohti jarrusatulan nippaa. Pitänee tuollainen ostaa kokeiltavaksi kun ei tosiaan tuon kalliimpi ole.
 
niinpäinhän se tietty pitääkin toimia, ajatuskatkos edes kysyä:) Tuossa nähtävästi on joku venttiili jolla voi vähän säädellä kuinka lujaa se painaa nestettä, näkee pitääkö korkki ennenkuin lähtee kohti jarrusatulan nippaa. Pitänee tuollainen ostaa kokeiltavaksi kun ei tosiaan tuon kalliimpi ole.

Omassa ei tuossa kohti ole mitään venttiiliä. Säätää siihen renkaaseen sopivan paineen, niin sitten vaan nippa auki neste tulee ulos. Itse yleensä laitan ~1bar, jos on vanhempi auto, niin ei räjähdä se jarrunestesäiliö. Kannattaa ennen nesteen laittamista tuohon pulloon kokeilla onko se korkki tiivis. Näin muistaakseni oli ohjeistuskin tuossa omassani.
 
pitäisi tuossa jarruja ilmailla ja ajattelin hankkia laitteen helpottamaan koska pitäisi yksin selvitä. Paineilmaa on käytettävissä, mutta olisiko tuollainen käsipumpulla varustettu kuitenkin kätevämpi:


Vai tämä paineilmaversio: Jarrujen ilmauslaite
Ota tuo paineilmaversio. Itsellä on identtinen motonetistä ostettu ja toimii hyvin jarrujen kuin myös kytkimen ilmauksessa.
 
Onko kellään omaa kokemusta tuosta Bilteman 49.90€ manuaalisesta ilmaus laitteesta? Onko tuo nyt alipaine vai ylipaine toiminen? Äkkiseltään näyttäisi että tulee kanssa jarrunestesäiliöön ja paineistaa sen, mutta eipä tuossa sivulla mitään kerrota.

Aiemmin on tullut käytettyä tuota renkaasta ilmansa ottavaa vihjettä, joka kyllä toimii hyvin. Mutta olisihan tuo Bilteman vehje kätevämpi jos saisi suoraan pumpattua sen paineen tuonne.
 
Onko kellään omaa kokemusta tuosta Bilteman 49.90€ manuaalisesta ilmaus laitteesta? Onko tuo nyt alipaine vai ylipaine toiminen? Äkkiseltään näyttäisi että tulee kanssa jarrunestesäiliöön ja paineistaa sen, mutta eipä tuossa sivulla mitään kerrota.

Aiemmin on tullut käytettyä tuota renkaasta ilmansa ottavaa vihjettä, joka kyllä toimii hyvin. Mutta olisihan tuo Bilteman vehje kätevämpi jos saisi suoraan pumpattua sen paineen tuonne.
minusta tuo näyttää siltä, että säiliöön pumpataan alipaine ja letku kiinnitetään nippaan, sitten tuossa on tuo pieni venttiili jossa jousi, siitä painetaan niin se alkaisi imeä satulasta nestettä. Hieman hintava tuo on mutta jotenkin näistä kaikista vaihtoehdoista näyttäisi kyllä kätevimmältä, ei tarvitse paineletkuja tai auton rengasta viritellä työmaalle.
 
Itsellä on kyllä käynyt kaikkiin autoihin, joihin olen kokeillut. Itsellä ei tosin ole tuo motonetin versio. Eihän tuo tietenkään kaikkiin autoihin käy, kun noita jarrunestesäiliöitä on niin monenlaisia.
Mulla on tuo motonetin himmeli ja varastossa käymättä sanoisin että siinä on 3 eri korkkia paketissa.
Tuossa nähtävästi on joku venttiili jolla voi vähän säädellä kuinka lujaa se painaa nestettä, näkee pitääkö korkki ennenkuin lähtee kohti jarrusatulan nippaa. Pitänee tuollainen ostaa kokeiltavaksi kun ei tosiaan tuon kalliimpi ole.
Mulla ei tuo säätö ainakaan toimi siten että sitä saisi ainakaan kokonaan kiinni, en tiiä onko vika vai ominaisuus mutta tästä syystä se on mulla ainakin ollut aina "kokonaan auki". PS. tuossa ei sitten ehkä ole stopparia auki pyöritettäessä ollenkaan, ainakin se nousee hiton korkeelle eli paineet päällä ja liemet sisässä en leikkisi että saako sen "ihan kokonaan auki".
Omassa ei tuossa kohti ole mitään venttiiliä. Säätää siihen renkaaseen sopivan paineen, niin sitten vaan nippa auki neste tulee ulos. Itse yleensä laitan ~1bar, jos on vanhempi auto, niin ei räjähdä se jarrunestesäiliö. Kannattaa ennen nesteen laittamista tuohon pulloon kokeilla onko se korkki tiivis. Näin muistaakseni oli ohjeistuskin tuossa omassani.
Ohjeessa on max 1.4bar, sitä luokkaa olen itse pitänyt niin vaihtuu takajarruistakin liemet joskus. Ja ohjeessa tosiaan ohjeistetaan koittamaan tiiveys ensin tyhjällä pullolla ilman litkuja. Ihan vararenkaasta olen ilman tuohon ottanut eli ei tartte kompuraakaan.

Mulla tuo ainakin vuotaa jotenkin oudosti siitä pullosta lähtevästi nipasta, selvästi näkyy miten jarruneste kuplii siinä nipan ympärillä, mutta ei kuitenkin syystä x kuse sitä nestettä. Epäilen että tehoja vie jos/kun tuosta ilmaa karkaa, jännästi vaan ilman nestettä ei samasta kohdasta ainakaan mitään ääntä kuulu. Olisko mulla tuo nyt 6v tai 4v ollut eli, väittäisin että 3 liemet olen sillä vaihtanut eli kyllä se nyt jonkinlaista hintalaatusuhdetta tarjoaa vaikka roskiin vippaisikin nyt.
 
Mulla on tuo motonetin himmeli ja varastossa käymättä sanoisin että siinä on 3 eri korkkia paketissa.
Mulla ei tuo säätö ainakaan toimi siten että sitä saisi ainakaan kokonaan kiinni, en tiiä onko vika vai ominaisuus mutta tästä syystä se on mulla ainakin ollut aina "kokonaan auki". PS. tuossa ei sitten ehkä ole stopparia auki pyöritettäessä ollenkaan, ainakin se nousee hiton korkeelle eli paineet päällä ja liemet sisässä en leikkisi että saako sen "ihan kokonaan auki".
Ohjeessa on max 1.4bar, sitä luokkaa olen itse pitänyt niin vaihtuu takajarruistakin liemet joskus. Ja ohjeessa tosiaan ohjeistetaan koittamaan tiiveys ensin tyhjällä pullolla ilman litkuja. Ihan vararenkaasta olen ilman tuohon ottanut eli ei tartte kompuraakaan.

Mulla tuo ainakin vuotaa jotenkin oudosti siitä pullosta lähtevästi nipasta, selvästi näkyy miten jarruneste kuplii siinä nipan ympärillä, mutta ei kuitenkin syystä x kuse sitä nestettä. Epäilen että tehoja vie jos/kun tuosta ilmaa karkaa, jännästi vaan ilman nestettä ei samasta kohdasta ainakaan mitään ääntä kuulu. Olisko mulla tuo nyt 6v tai 4v ollut eli, väittäisin että 3 liemet olen sillä vaihtanut eli kyllä se nyt jonkinlaista hintalaatusuhdetta tarjoaa vaikka roskiin vippaisikin nyt.

Tuossa minun laitteessa ei edes mitään säätöä tosiaan ole, enkä kyllä näe sillä paljon hyötyä kun ilman mittaria mahdoton sanoa paljonko siellä on painetta. Helpompi vaan säätää tuleva paine sopivaksi, jos ottaa vararenkaasta, niin tiputtaa sen paineen sopivaksi ennen aloitusta. Jos siitä vararenkaasta ottaa ilmaa, niin pitäisi sinne vararenkaaseen jostain laittaa ilmaa lisää ettei renkaan puhjetessa siinä vararenkaassa ole se ~1bar paine. Toki voihan sen täyttää vaikka huoltoasemalla, mutta kun sitä paineilmaa kysyjältä löytyy, niin saa homman päätteeksi renkaaseen takaisin oikeat paineet.

Jos se pullon nippa vuotaa, niin sen voi tiivistää sopivalla tiivisteliimalla/massalla. Näitähän yleensä autoja rassaavilla on hyllyssä yhtä jos toista, niin jotain sellaista siihen laittaa ettei vuoda enää. Esim. butyylimassa ei kovetu, joten sen saa helposti pois tarvittaessa. Itse olen kyllä moneen autoon tuota käyttänyt ja hintansa edestä on kyllä saanut sillä hyötyä jo aikaa sitten. Hankin tuon omani paljon ennen kuin motonettiin tuo tuli ja ensimmäisenä vuotena taisin käyttää jo neljän tai viiden auton kanssa.
 
Helpompi vaan säätää tuleva paine sopivaksi, jos ottaa vararenkaasta, niin tiputtaa sen paineen sopivaksi ennen aloitusta. Jos siitä vararenkaasta ottaa ilmaa, niin pitäisi sinne vararenkaaseen jostain laittaa ilmaa lisää ettei renkaan puhjetessa siinä vararenkaassa ole se ~1bar paine. Toki voihan sen täyttää vaikka huoltoasemalla, mutta kun sitä paineilmaa kysyjältä löytyy, niin saa homman päätteeksi renkaaseen takaisin oikeat paineet.
Mullakin on kyllä "kompura", mutta se on sellainen motonetin '4x4 autoon' markkinoitu (tai olla 40e ja "metallinen" ja on hyvin kestänyt aikaa ja käyttöä, renkaanvaihtojen takia en oo huoltiksella käynyt) tupakansytkäristä sähkönsä saava eli painaa aina ns. täysillä ja koko ajan eli vararenkaan tuolla helposti täyttää takas mutta ei tuolla suoraan tuota ilmausvehjettä voi käyttää.

Vararenkaassa on sekin etu että kun sinne laittaa sen 1,4bar tai mitä haluaakaan painetta niin ei voi käydä niin että sitä painetta tulisi jostain lisää. Kompurasta jos jostain syystä pettäisi (en tiiä onko mahdollista) se painesäädin (tai painemittari ei pidä paikkaansa) ja ampuu sen 8-10bar säiliöstä räjäyttäen jarrunesteet pitkin konehuonetta niin kyllä siinä tovin itseään saa selkään taputella :) - skenaario saattaa olla ihan keksitty mutta itte olettavasti käyttäisin rengasta vaikka kompura olisikin.
 
Mullakin on kyllä "kompura", mutta se on sellainen motonetin '4x4 autoon' markkinoitu (tai olla 40e ja "metallinen" ja on hyvin kestänyt aikaa ja käyttöä, renkaanvaihtojen takia en oo huoltiksella käynyt) tupakansytkäristä sähkönsä saava eli painaa aina ns. täysillä ja koko ajan eli vararenkaan tuolla helposti täyttää takas mutta ei tuolla suoraan tuota ilmausvehjettä voi käyttää.

Vararenkaassa on sekin etu että kun sinne laittaa sen 1,4bar tai mitä haluaakaan painetta niin ei voi käydä niin että sitä painetta tulisi jostain lisää. Kompurasta jos jostain syystä pettäisi (en tiiä onko mahdollista) se painesäädin (tai painemittari ei pidä paikkaansa) ja ampuu sen 8-10bar säiliöstä räjäyttäen jarrunesteet pitkin konehuonetta niin kyllä siinä tovin itseään saa selkään taputella :) - skenaario saattaa olla ihan keksitty mutta itte olettavasti käyttäisin rengasta vaikka kompura olisikin.

No joo itsekin yleensä otan renkaasta sen paineen, kun niitä irto renkaita on kuitenkin siinä käden ulottuvilla. Vararengasta en itse jaksa alkaa kaivamaan kun ainakin omassa autossa on sen verren työläs se ottaa esille. Varmaan tuonkin ihan mahdollista, että se paineensäädin hajoaa ja tuuppaa sitten maksimipaineet. Jonkunlainen kompura kuitenkin hyvä olla, jos siitä vararenkaasta ottaa ne paineet.
 
No joo itsekin yleensä otan renkaasta sen paineen, kun niitä irto renkaita on kuitenkin siinä käden ulottuvilla. Vararengasta en itse jaksa alkaa kaivamaan kun ainakin omassa autossa on sen verren työläs se ottaa esille. Varmaan tuonkin ihan mahdollista, että se paineensäädin hajoaa ja tuuppaa sitten maksimipaineet. Jonkunlainen kompura kuitenkin hyvä olla, jos siitä vararenkaasta ottaa ne paineet.
Mähän käytin perskules vielä väärää termiäkin, eihän mulla edes ole vararengasta :). Yleensä olen renkaat vaihtaessa vaihtanut nesteet kun on paikat siinä sopivasti auki niin ensimmäisestä pois otettavasta renkaasta on näin ollen tullut tuo "vararengas". Nyt kun tuli toinen pikkuauto pihaan ja renkaat on vajassa vieressä niin 1 pikkuauton rengas toimitti vararenkaan virkaa.

Mutta toki joo, tietysti jos jostain renkaasta ilmat päästää pihalle niin olisi se myös syytä ensitilassa täyttääkin takas, vaikka toki tuollainen 1-1,4bar on sekin selkeästi parempi kuin täysin tussu kumi :).
 
Mähän käytin perskules vielä väärää termiäkin, eihän mulla edes ole vararengasta :). Yleensä olen renkaat vaihtaessa vaihtanut nesteet kun on paikat siinä sopivasti auki niin ensimmäisestä pois otettavasta renkaasta on näin ollen tullut tuo "vararengas". Nyt kun tuli toinen pikkuauto pihaan ja renkaat on vajassa vieressä niin 1 pikkuauton rengas toimitti vararenkaan virkaa.

Mutta toki joo, tietysti jos jostain renkaasta ilmat päästää pihalle niin olisi se myös syytä ensitilassa täyttääkin takas, vaikka toki tuollainen 1-1,4bar on sekin selkeästi parempi kuin täysin tussu kumi :).

No joo sitten jos on ihan säilytyksessä oleva rengas, niin ei sillä niin kiirettä ole, itse tosin tykkään niihinkin laittaa paineet takaisin vaikka rengaspaineet tulee kyllä aina kausivaihdon yhteydessä tarkistettua. Itse vaihdan yleensä kesällä nesteet, niin on mukavammat kelit puuhastella (ei ole lämmintä tallia).
 
Mitäs muroraati iotekkiläiset on mieltä, mitä olisi hatusta vedetyllä arviolla menossa vaihtoon kun autossa jokin kolisee selvästi oikealla kun kääntää oikealle, tulee sekä pienessä että suuremmassa vauhdissa yhtälailla. Otettiin koeajoon ja tuo kolina + jotain perästä päin aina kun kanttia ylittää ottivat korvaan heti.

Helvetin kova alusta autossa kyllä muutenkin, mutta pirtsakan oloinen 1.8 ja ihan kiva ajettava. Toki jos muita täkyjä on heittää mitä kannattaa tarkistaa hintaneuvotteluja varten niin nyörimmin otan vastaan.

https://www.nettiauto.com/honda/civic/12075677 <- About sama malli kyseessä kuin tuossa, hieman kilsoja.
 
Mitäs muroraati iotekkiläiset on mieltä, mitä olisi hatusta vedetyllä arviolla menossa vaihtoon kun autossa jokin kolisee selvästi oikealla kun kääntää oikealle, tulee sekä pienessä että suuremmassa vauhdissa yhtälailla. Otettiin koeajoon ja tuo kolina + jotain perästä päin aina kun kanttia ylittää ottivat korvaan heti.

Helvetin kova alusta autossa kyllä muutenkin, mutta pirtsakan oloinen 1.8 ja ihan kiva ajettava. Toki jos muita täkyjä on heittää mitä kannattaa tarkistaa hintaneuvotteluja varten niin nyörimmin otan vastaan.

https://www.nettiauto.com/honda/civic/12075677 <- About sama malli kyseessä kuin tuossa, hieman kilsoja.
Koliseeko tasaisellakin? Ja onko kyseessä juurikin kolina eikä enemmän naputtava ääni?

Kokeilitko kuuluuko mitään jos paikallaan rattia kääntää päädystä päätyyn?
 
Koliseeko tasaisellakin? Ja onko kyseessä juurikin kolina eikä enemmän naputtava ääni?

Kokeilitko kuuluuko mitään jos paikallaan rattia kääntää päädystä päätyyn?

Ehkä huono sanamuoto: Tuo kolahdus oikealta tosiaan kuuluu ihan tasaisella kääntyessä, ei tarvi ajaa kantista. Ja nimenomaan kolina / kolahtelua, ei naputusta. Kantissa kolahtaa joku muu.

En ole huomannut rattia kääntää päädystä päätyyn tasaisella, kiitos vinkistä. Äärivasemmalle vetäessä ei kuulunut mitään, sen muistan kun parkkisella käänsin ympäri.
 
Ehkä huono sanamuoto: Tuo kolahdus oikealta tosiaan kuuluu ihan tasaisella kääntyessä, ei tarvi ajaa kantista. Ja nimenomaan kolina / kolahtelua, ei naputusta. Kantissa kolahtaa joku muu.

En ole huomannut rattia kääntää päädystä päätyyn tasaisella, kiitos vinkistä. Äärivasemmalle vetäessä ei kuulunut mitään, sen muistan kun parkkisella käänsin ympäri.
Periaatteessa vetari jos oikealle kääntyessä oireilee, mutta vetari tuppaa naputtamaan.

Todnäk alapallo/raidetanko tai iskari. Muistaa sitten että jos ja kun alustaan vaihdetaan osia niin kulmasäätö maksaa sen ~70€ muun työn päälle. Eli kannattaa ton kolinan perusteelta tinkiä kunnolla, varsinkin jossei itse laittele kuntoon. Ja sillonkin joudut tuonne säätöön menemään ellei kaveri tms tee ilmaiseksi tai sitten ajele väärillä kulmilla henkensä uhalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 361
Viestejä
4 657 629
Jäsenet
76 427
Uusin jäsen
Vilpuri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom