Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Apua. Passatti sammui 5 metriä ennen kotipihaa eikä vitullakaa käyntii, joku releen naksutus kuuluu jalkatilasta. Vituttaa sen verran etten ala nyt tutkimaan paskassa kelissä mutta onko jollain heti tietoa tai hyviä veikkauksia? VM 99 ja bensakutonen passatti kyseessä.
 
Apua. Passatti sammui 5 metriä ennen kotipihaa eikä vitullakaa käyntii, joku releen naksutus kuuluu jalkatilasta. Vituttaa sen verran etten ala nyt tutkimaan paskassa kelissä mutta onko jollain heti tietoa tai hyviä veikkauksia? VM 99 ja bensakutonen passatti kyseessä.
Kristallipallosta hankala sanoa mutta raottaisin jakopäätä ja kattoisin että onko hampaita lähteny.
 
Kun kerta työkalut löytyy, niin kokeile nyt ainakin saako sen levyn irti. Yleensä viimeistää pari napautusta moskalla sen irroittaa ellei kyseessä ole sellainen auto, johon jumittuvat todella tiukasti. Napamutterit on joskus olleet niin tiukassa, että 2m varrella on pitänyt avata, nämä ei tosin ole olleet ranskalaisia autoja.
Innostuin tänä iltana vaihtamaan takalevyt ja palat. Tilasin kauan sitten Puolasta originaalilevyt ja palat kävin Motonetistä hakee. Alfamerin oppaasta selvisi kiristysmomentit jne. Vanhat levyt lähti helposti irti.
 
Jaa se olis varmaan ilmastoinnin magneettikytken vaihto kun laakeri ihan paskana ja välillä pitää sellasta mekkalaa että oksat pois, sit taas hiljenee puoleksi vuodeksi. Tai sitten vaihtaa eri hihnan ja ohittaa sen kun ei ilmastointi toimi kummiskaan. Auto on siis Micra K11 2002.
 
Potilaana Citroen Xsara, 160tkm ajettu. Ongelmana oli, että purkaa akkua johonkin. Edellinen omistaja oli vaihdattanut akun ja laturin. Googlella etsin ohjeita ja yksi syyllinen voisi olla etuovien (2-ovinen) tai takaluukun johdot. Kuskin oven johtojen kuori olikin useassa johdossa vähän rikki. Apukuskin ovessa oli vielä isompi ongelma. Kaksi johtoa poikki ja kolmaskin katkesi. Taisi siis ratketa tuo mysteeri miksi auto ei seisonnan jälkeen enää käynnisty :)

Itse ostin auton vasta eillen 380 eurolla. Ja aika nopeasti taisi saada auton parempaan kuntoon. Vajaan 2kk päästä sitten katsastus.
 
Ongelmana on parin viimeisen talven aikana pakkasella tapahtuva käsijarrun jäätyminen. Heti kun menee vähänkin pakkaselle, niin käsijarru ei palaudu. Tällöin joutuu siirtoleukapihdeillä kampeamaan käsijarrumekanismin pois päältä. Takajarrusatulat ovat noin 8 vuotta vanhoja ja käsijarruvaijerit on uusittu toinen 2014 ja toinen 2017.
Auto on Renault Megane Break 1,6 vm 1999.
Huomiona sellainen asia, että takajarrusatulassa on palautusjousi, joka palauttaa käsijarrun pois päältä.
Mitä tuumii arvon raati? Kannattaisiko uusia nuo käsijarrun palautusjouset? Uusi kyseinen jousi maksaa yhden euron.
Vai pitääkö uusia vaijerit jotta ongelma poistuu?
 
Ongelmana on parin viimeisen talven aikana pakkasella tapahtuva käsijarrun jäätyminen. Heti kun menee vähänkin pakkaselle, niin käsijarru ei palaudu. Tällöin joutuu siirtoleukapihdeillä kampeamaan käsijarrumekanismin pois päältä. Takajarrusatulat ovat noin 8 vuotta vanhoja ja käsijarruvaijerit on uusittu toinen 2014 ja toinen 2017.
Auto on Renault Megane Break 1,6 vm 1999.
Huomiona sellainen asia, että takajarrusatulassa on palautusjousi, joka palauttaa käsijarrun pois päältä.
Mitä tuumii arvon raati? Kannattaisiko uusia nuo käsijarrun palautusjouset? Uusi kyseinen jousi maksaa yhden euron.
Vai pitääkö uusia vaijerit jotta ongelma poistuu?

No jos jousi maksaa euron niin aika halpahan tuo on ensin kokeilla pelkän jousen avulla josko auttaisi?
 
Ongelmana on parin viimeisen talven aikana pakkasella tapahtuva käsijarrun jäätyminen. Heti kun menee vähänkin pakkaselle, niin käsijarru ei palaudu. Tällöin joutuu siirtoleukapihdeillä kampeamaan käsijarrumekanismin pois päältä. Takajarrusatulat ovat noin 8 vuotta vanhoja ja käsijarruvaijerit on uusittu toinen 2014 ja toinen 2017.
Auto on Renault Megane Break 1,6 vm 1999.
Huomiona sellainen asia, että takajarrusatulassa on palautusjousi, joka palauttaa käsijarrun pois päältä.
Mitä tuumii arvon raati? Kannattaisiko uusia nuo käsijarrun palautusjouset? Uusi kyseinen jousi maksaa yhden euron.
Vai pitääkö uusia vaijerit jotta ongelma poistuu?
Onhan noilla satuloilla ikää eli niiden vaihto voisi auttaa. ei kai vaijerit ihan noin nopeasti jumiudu? Jumittaako molemmat puolet?
 
Irroita ensin vaijeri satulasta ja kokeile kuinka osat (vipu/vaijeri) liikkuvat erillään.

Vaijereissa vika todennäköisesti on, kuoren sisällä oleva kosteus jäätyy, sama ongelma itsellä.
 
Itsekin veikkaisin vaijereita syylliseksi. Monet halvat tarvike vaijerit ei pitkään kestä.
Joo mullakin Octavian uudet tarvikevaijerit jäätyi jo kolmen viikon päästä. Minä hölmö vaihdoin satulat kun aattelin, ettei vika voi olla muualla. Sitten kävin hakemassa alkuperäiset vaijerit ja sen jälkeen ei enää ole ollut ongelmia. Sain toki tarvikevaijereista rahat takaisin. 26€
 
Näissä tapauksissa vaijereiden voitelu uutena voisi auttaa tuleviin ongelmiin aika paljon? Joskus kun kunnolla on tehty, niin uusiin vaijereihin teipattiin tratti ja jätettii pystyasentoon valumaan ihan moottoriöljyä yön yli ennen asennusta. Esim yhdessä Primerassa katkesi kytkinvaijeri ja uudella vaijerilla ei kytkin edes palauttanut. Vaijeri uudestaan irti, kunnon voitelu ja johan pelasi kuin uusi.
 
Laittakaa niihin vaijereiden sisälle jotain öljyä niin ei jäädy tai jumita ja kestää pidempää
 
Joo mullakin Octavian uudet tarvikevaijerit jäätyi jo kolmen viikon päästä. Minä hölmö vaihdoin satulat kun aattelin, ettei vika voi olla muualla. Sitten kävin hakemassa alkuperäiset vaijerit ja sen jälkeen ei enää ole ollut ongelmia. Sain toki tarvikevaijereista rahat takaisin. 26€

Itse olen suosinut ATE vaijereita ja ovat toimivia. Vaikka niitä halpavaijereita öljyää, niin monissa silti ne kuoret ei kestä kun vuoden tms. Ero hinnassa ei ole paljoa, jos tilaa ulkomailta vaijerit.
 
Itse olen suosinut ATE vaijereita ja ovat toimivia. Vaikka niitä halpavaijereita öljyää, niin monissa silti ne kuoret ei kestä kun vuoden tms. Ero hinnassa ei ole paljoa, jos tilaa ulkomailta vaijerit.
Octaviaan ei kyllä alkuperäiset vaijerit olleet kalliit. Harmi, että tuli tarvikkeet ensin ostettua. Tarvikevaijerit öljysin ennen asennusta, mutta vaijerin ja kuoren välissä oleva kumitiiviste ei pysynyt paikoillaan ja vaijerin sisälle pääsi vesi. Orggisvaijereita en öljynnyt ja kyllä niistä näki heti, että ovat kyllä laadukkaat. Niissä on pari vuotta takuuta ja tuskin on tuo auto mulla enää takuun päättyessä.
 
Octaviaan ei kyllä alkuperäiset vaijerit olleet kalliit. Harmi, että tuli tarvikkeet ensin ostettua. Tarvikevaijerit öljysin ennen asennusta, mutta vaijerin ja kuoren välissä oleva kumitiiviste ei pysynyt paikoillaan ja vaijerin sisälle pääsi vesi. Orggisvaijereita en öljynnyt ja kyllä niistä näki heti, että ovat kyllä laadukkaat. Niissä on pari vuotta takuuta ja tuskin on tuo auto mulla enää takuun päättyessä.

No joo joihinkin on kohtuu hintaiset ne alkuperäisetkin. Ate tekee monille valmistajille alkuperäiset jarruosat. Monesti vaan se alkuperäinen on 3x ATE. Nuo ATE vaijerit on ainakin omien kokemusten perusteella laadukkaat. Tosin monissa autoissa sen verran hommaa tuossa vaihdossa ettei kannata kyllä paljon säästellä.
 
Merssun kojelautaan tuli kellertävää väriä. Abs esp ebv ja ties mitä...

Onneksi diagnostiikkahärpäkkeestä sai vikakoodit ja livedataa: oikea pyörintänopeusensori puhaltelee nollaa.

Voisiko päästä niinkin helpolla kuin anturin vaihdolla. Meikäläisen tuurilla tuskin mutta yritetään. Varmaan parempi mennä näissä sensoreissa alkuperäisosiin ettei mitään ping pong halpista. Tulee pian väärät ohmit ja ties mitä...
abs-jpg.586486
 

Liitteet

  • ABS.jpg
    ABS.jpg
    78,7 KB · Luettu: 1 046
Mikä Merssu kyseessä? Parista mallista ainakin menee ABS -kehiä melko tuuheaan tahtiin.
 
Mikä Merssu kyseessä? Parista mallista ainakin menee ABS -kehiä melko tuuheaan tahtiin.

ML (w164). Mitä nyt vähän tuubivideoita yms. vilkuilin niin näillä vikakoodeilla ja havainnoilla anturi tuntuu olevan päivän sana. Se ABS kehä on tässä ilmeisesti laakerin sisällä, ainakin takana. Ei tunnu olevan kovin yleinen vaiva. Yhden tapauksen löysin että laakeri oli laitettu väärinpäin niin ei paljon dataa tule :) Mutta mennään nyt sensori edellä. Vaihto-operaatio ei vaikuta kovin monimutkaiselta. Jahka saa sisälokarin muoviklipsut rikkomatta irti ja anturin johdon omintakaisen liittimen irti konehuoneen puolelta, niin asia pitäisi olla taputeltu.
 
Toyota avensis - 98, oikeassa etupyörässä inauksen verran klappia. Ei heilu, mutta käsin väännellessä tuntee tai kuulee pienen napautuksen. Rengasta pyörittäessä ei kuulu jurnutusta eikä jousesta kokeilemalla tunne minkäänlaista laakerivikaan viittaavaa. Pyörii aavistuksen tahmeasti kuitenkin. Joskus ajaessa hitaassa vauhdissa vasemmalle jyrkkään kääntäessä kuuluu kyseiseltä pyörältä vinkunaa. Mikähän olisi todennäköisin oireiden alkuperä?

Rattia kääntäessä myöskin hitaassa vauhdissa tuntuu pientä napsetta tai kolinaa, jonka olen ajatellut johtuvan jalkatilassa olevasta ohjausakselin ristikkonivelestä jota olen ajoittain rasvannut. Olisikohan näillä lie yhteyttä.
Jos jarrut on kunnossa eikä laahaa niin tuo tahmea pyörintä viittais laakeriin, mutta voi olla muitakin lähteitä. Tuntuuko klappi vaaka- vai pystyakselilla kun rengasta pyörittelet ja heilutat? Vaaka-akselin klappi, eli kun otat renkaan etu- ja takapuolelta kiinni ja käännät renkaan eri puolilta sisään/ulos, viittaa raidetangon ulko- tai sisäpäähän tai iskarin yläpäähän. Vaaka- tai pystyklappi alapalloniveleen. Pyörintäklappia pitää olla pikkasen, mutta jos on enemmän ja varsinkin jos rahisee tai napsuu voimakkaasti niin vetoakseli, varsinkin jos rahina/napse lisääntyy kun rengasta pyörittää linkussa ollessa. Iskarin yläpää oireilee ylös-alas suunnassa rengasta nostaessa, mutta myös kun rengas kääntyy, napse on aika hyvä ääni kuvaamaan vikaa.

Eli voi olla laakerin lisäksi mikä tahansa noista muistakin kohteista annetuilla tiedoilla, ja noita on vaikea sanallisesti kuvailla että miten sitä pitää pyöritellä. Pitäisi kuulostella mistä se napsutus kuuluu, se on aika helppo paikallistaa lopulta korvilla ja käsituntumalla...
 
ML (w164). Mitä nyt vähän tuubivideoita yms. vilkuilin niin näillä vikakoodeilla ja havainnoilla anturi tuntuu olevan päivän sana. Se ABS kehä on tässä ilmeisesti laakerin sisällä, ainakin takana. Ei tunnu olevan kovin yleinen vaiva. Yhden tapauksen löysin että laakeri oli laitettu väärinpäin niin ei paljon dataa tule :) Mutta mennään nyt sensori edellä. Vaihto-operaatio ei vaikuta kovin monimutkaiselta. Jahka saa sisälokarin muoviklipsut rikkomatta irti ja anturin johdon omintakaisen liittimen irti konehuoneen puolelta, niin asia pitäisi olla taputeltu.
Pystyyköhän noita antureita vaihtaa ristiin? Ei tarvis turhaan ostaa jos vika ei olekkaan siinä.
 
Pystyyköhän noita antureita vaihtaa ristiin? Ei tarvis turhaan ostaa jos vika ei olekkaan siinä.

Varaosaa tilatessa tuli ilmi että edessä on samat pihat molemmilla puolilla. Marmorilla oli sitten suht hävytön hinta, jotain 240€..päädyin sitten 60€ tarvikkeeseen :D

Jos olisi luppoaikaa kokeilisin varmaan ristiin mutta nyt on kädet täynnä puuhaa, joten yritetään mennä sieltä mistä aita on matalin...
 
Huomasin, että auton peräkontin pohjasta puuttuu pieni muovitulppa. Löytyyköhän jostain Motonet tms. paikasta kokoelmaa eri kokoisia autoissa yleisesti käytettävistä tulpista kun noille tuntuu aina satunnaisesti löytyvän käyttöä? Vai pitääkö mitata reikä ja tilata ihan varta vasten tuon kokoinen.
 
Huomasin, että auton peräkontin pohjasta puuttuu pieni muovitulppa. Löytyyköhän jostain Motonet tms. paikasta kokoelmaa eri kokoisia autoissa yleisesti käytettävistä tulpista kun noille tuntuu aina satunnaisesti löytyvän käyttöä? Vai pitääkö mitata reikä ja tilata ihan varta vasten tuon kokoinen.

Saattaa löytyä jostain ebaysta tms. muutamalla eurolla jos saat jostain kaivettua alkuperäisen osakoodin.
 
Saattaa löytyä jostain ebaysta tms. muutamalla eurolla jos saat jostain kaivettua alkuperäisen osakoodin.
Näyttää noita kumitulppia löytyvän irtotavarana. Hyvässä lykyssä löytyy ihan paikallisesta autovaraosamyymälästä. Olisi ihan kätevää vain olla jokin pieni kokoelma noita.
 
Pikaisesti googlattuna, pitää otsellekkin tuollainen hankkia.

Juuri tuollaista hain, täytyy laittaa tilaukseen. Itse löysin vain irtotavaroina noita.
Mikä noiden nimi on muuten englanniksi? Koitin etsiä trunk rubber sealilla ja rubber plugilla ja löytyi vain kontin ympäri menevä tiivistenauha.
 
Ostin viime vuoden lopulla vajaa 200t ajetun Saab 9-5 Aeron, joka tuntui ostotilanteessa hypistellessä ikäisekseen oikein hyväkuntoiselta. Muutaman sadan kilsan kotimatkakin taittui ongelmitta ja auto kulki nätisti.
Eipä mennyt kauaa, kun alkoi tuntua, että ei oikein tehot ole tallella ja ahtojakin puuttuu. Lopulta alkoi kovemmassa kiihdytyksessä nykimään rajusti ja vilkuttamaan moottorin vikavaloa.
Ensialkuun sytytyskasetti vaihtoon. Väärät tulpatkin sinne joku oli ruuvannut, joten nekin vaihdoin samalla, vaan eipä auttanut. Paikallinen Saab-velho paikansi ongelman sulaneisiin katteihin, jotka tukkivat pakoputken.
Onneksi auto tuli ostettua autoliikkeestä, joka myönsi tämän kuuluvan heidän virhevastuuseen ja korvaavat puolet huollon kustannuksista. Jää tuosta itselle silti mukava summa maksettavaa ihan jo näiden tuhojen korjaamisesta, saati sitten jos ongelma osoittautuu olevan muualla kuin viallisessa kasetissa ja väärissä tulpissa, jotka mahdollisesti aiheuttivat sytytyskatkoksia ja rikkoivat katalysaattorit.
Pitää tuo putki nyt ensin hoitaa kuntoon, ennen kuin pääsee selvittämään, mitä muuta on hajalla. :rolleyes:
 
Juuri tuollaista hain, täytyy laittaa tilaukseen. Itse löysin vain irtotavaroina noita.
Mikä noiden nimi on muuten englanniksi? Koitin etsiä trunk rubber sealilla ja rubber plugilla ja löytyi vain kontin ympäri menevä tiivistenauha.

Oisko rubber cap.
 
Tilaan tuon Kärkkäisen setin kun siinä on myös noita umpinaisia joita tällä hetkellä tarvitsen. Monta kertaa tullut tilanne vastaan jolloin noita tarvitsee johonkin.
 
Ostin viime vuoden lopulla vajaa 200t ajetun Saab 9-5 Aeron, joka tuntui ostotilanteessa hypistellessä ikäisekseen oikein hyväkuntoiselta. Muutaman sadan kilsan kotimatkakin taittui ongelmitta ja auto kulki nätisti.
Eipä mennyt kauaa, kun alkoi tuntua, että ei oikein tehot ole tallella ja ahtojakin puuttuu. Lopulta alkoi kovemmassa kiihdytyksessä nykimään rajusti ja vilkuttamaan moottorin vikavaloa.
Ensialkuun sytytyskasetti vaihtoon. Väärät tulpatkin sinne joku oli ruuvannut, joten nekin vaihdoin samalla, vaan eipä auttanut. Paikallinen Saab-velho paikansi ongelman sulaneisiin katteihin, jotka tukkivat pakoputken.
Onneksi auto tuli ostettua autoliikkeestä, joka myönsi tämän kuuluvan heidän virhevastuuseen ja korvaavat puolet huollon kustannuksista. Jää tuosta itselle silti mukava summa maksettavaa ihan jo näiden tuhojen korjaamisesta, saati sitten jos ongelma osoittautuu olevan muualla kuin viallisessa kasetissa ja väärissä tulpissa, jotka mahdollisesti aiheuttivat sytytyskatkoksia ja rikkoivat katalysaattorit.
Pitää tuo putki nyt ensin hoitaa kuntoon, ennen kuin pääsee selvittämään, mitä muuta on hajalla. :rolleyes:
Oletko tarkistanut huohotin- ja alipaineletkut ja erityisesti niissä olevat takaiskuventtiilit? Risat takaiskut/vuotavat letkut saattavat päästää lisää ilmaa ilmamäärämittarin jälkeen, jolloin menee laihalle ja voi tulla syttykatkoja/nykiä.
 
Oletko tarkistanut huohotin- ja alipaineletkut ja erityisesti niissä olevat takaiskuventtiilit? Risat takaiskut/vuotavat letkut saattavat päästää lisää ilmaa ilmamäärämittarin jälkeen, jolloin menee laihalle ja voi tulla syttykatkoja/nykiä.
Käytin auton pienimuotoisessa kuntotarkastuksessa oston jälkeen, jolloin kaikki näistä olivat kunnossa. Noiden takaiskujen kunto tosin hieman mietityttää, sillä oman tietämykseni mukaan ne voivat olla vialliset, vaikka päällisin puolin olisivatkin kunnossa. Vielä en ole niitä irrotellut. 30 vuotta Saabeihin erikoistunut huoltomies kyllä vakuutti, että niin kauan kun takaisku ei ole poikki, se toimii.
 
Saabeihin erikoistunut huoltomies kyllä vakuutti, että niin kauan kun takaisku ei ole poikki, se toimii.
Nyt on kyllä tullut pieni tietokatkos jossain välissä.. Takaisku on nimensä mukaisesti takaiskuventtiili, estää virtauksen toiseen suuntaan. Siellä on kalvo, jonka alipaine sulkee. Jos tämä kalvo on esim puhki, niin ilma liikkuu molempiin suuntiin, vaikka saisi liikkua vain toiseen suuntaan. Testataan puhaltamalla molempiin suuntiin. Vikaa ei näe mitenkään päällepäin.
 
Autossa alkoi vinkua apulaitehihna(t). Noh korjaamolla vaihdettiin pari uutta tilalle, niin nyt se sitten vinkuu vielä enemmän :hmm:
 
Autossa alkoi vinkua apulaitehihna(t). Noh korjaamolla vaihdettiin pari uutta tilalle, niin nyt se sitten vinkuu vielä enemmän :hmm:

Olisikohan pitänyt selvittää mikä siellä vinkuun pelkkian osien vaihtamisen sijaan :hmm:. Ei ole rakettitiedettä korjaamolle. Itsekin voi asiaa tutkia, hihnat yksi kerrallaan irti ja kuuntelee kummasta se ääni tulee. Sillä saa jo vähän rajattua kumpi hihna siellä vinkuu. Sitten vaan kaikki hihnalla pyörivä tarkistukseen ja toki kiristimet myös.
 
Autossa alkoi vinkua apulaitehihna(t). Noh korjaamolla vaihdettiin pari uutta tilalle, niin nyt se sitten vinkuu vielä enemmän :hmm:
Mikä korjaamo vaihtaa pelkästään hihnan, kun ylimääräistä alkaa kuulumaan? :facepalm: Kiristin on hyvin suurella todennäköisyydellä syypää.
 
Olisikohan pitänyt selvittää mikä siellä vinkuun pelkkian osien vaihtamisen sijaan :hmm:. Ei ole rakettitiedettä korjaamolle. Itsekin voi asiaa tutkia, hihnat yksi kerrallaan irti ja kuuntelee kummasta se ääni tulee. Sillä saa jo vähän rajattua kumpi hihna siellä vinkuu. Sitten vaan kaikki hihnalla pyörivä tarkistukseen ja toki kiristimet myös.

Mikä korjaamo vaihtaa pelkästään hihnan, kun ylimääräistä alkaa kuulumaan? :facepalm: Kiristin on hyvin suurella todennäköisyydellä syypää.

Katsoin noille hihnoille kiristyksen ohjearvot ja kävin autolla. Laturin hihna oli todella löysällä! Kiristin sen ja siihen loppu vinkumiset, ainakin toistaiseksi. Mitenhän ihmeessä se asentaja on jättänyt noin löysälle tuon hihnan??! o_O

Ja minä kun meinasin tuonne pajalle vielä viedä jakohihnaremppaan, kun edullisesti tarjosivat. Nyt täytyy kyllä harkita vielä.
 
Katsoin noille hihnoille kiristyksen ohjearvot ja kävin autolla. Laturin hihna oli todella löysällä! Kiristin sen ja siihen loppu vinkumiset, ainakin toistaiseksi. Mitenhän ihmeessä se asentaja on jättänyt noin löysälle tuon hihnan??! o_O

Ja minä kun meinasin tuonne pajalle vielä viedä jakohihnaremppaan, kun edullisesti tarjosivat. Nyt täytyy kyllä harkita vielä.
Mistähän lie edullinen hinta johtuu :lol: Hyvän nyrkkipajan kun löytää, niin siitä kannattaa pitää kiinni.
 
Nyt on kyllä tullut pieni tietokatkos jossain välissä.. Takaisku on nimensä mukaisesti takaiskuventtiili, estää virtauksen toiseen suuntaan. Siellä on kalvo, jonka alipaine sulkee. Jos tämä kalvo on esim puhki, niin ilma liikkuu molempiin suuntiin, vaikka saisi liikkua vain toiseen suuntaan. Testataan puhaltamalla molempiin suuntiin. Vikaa ei näe mitenkään päällepäin.
Suurin piirtein näin oon itsekin ymmärtänyt. Vaikea vain uskoa, että ne yksin saisivat seokset näin sekaisin. Pitää nekin kyllä kurkata, eivät ihan äsken näytä olevan vaihdettu.
 
Suurin piirtein näin oon itsekin ymmärtänyt. Vaikea vain uskoa, että ne yksin saisivat seokset näin sekaisin. Pitää nekin kyllä kurkata, eivät ihan äsken näytä olevan vaihdettu.
Joo, voi olla epätodennäköistä, että seos niin laihalle menisi. Etenkään, kun ahdoillahan ilmavuoto tarkoittaisi rikasta seosta.. Itsellä oli Aerossa jarrutehostimen letkun takaisku rikki, niin tehostin paineistui ahdoilla. Oli poljin aika kova, jos yritti dynaamisemmin ajella:lol:
 
Varaosaa tilatessa tuli ilmi että edessä on samat pihat molemmilla puolilla. Marmorilla oli sitten suht hävytön hinta, jotain 240€..päädyin sitten 60€ tarvikkeeseen :D

Jos olisi luppoaikaa kokeilisin varmaan ristiin mutta nyt on kädet täynnä puuhaa, joten yritetään mennä sieltä mistä aita on matalin...

Lainaan itseäni: ABS/ESP vikavalot sammui uudella anturilla/piuhalla. Kerrankin hyvä tuuri ja vaihtokin sujui kuin stömssöössä. Miten tämä voi olla mahdollista, tämä kyllä kostautuu seuraavan rempan ohessa korkojen kera...
 
Suurin piirtein näin oon itsekin ymmärtänyt. Vaikea vain uskoa, että ne yksin saisivat seokset näin sekaisin. Pitää nekin kyllä kurkata, eivät ihan äsken näytä olevan vaihdettu.
Kyllä ne vaikuttaa. Etenkin jos sun autossa on re85 ohjelma, joka adaptoituu sitten virheellisesti ilmavuodon takia.

Hyvä tapa testata imuvuodot (ei paljasta paskoja takaiskuja): maffilta kärsä irti ja se naamalle. Turbon kärsältä venttiilikopan vas nurkkaan menevä putki tukkoon sormella ja puhisemaan. Yhtään ilmaa ei saa mennä läpi.

Takaiskut testaa tosiaan erikseen.

Onko Opensid?
Joo, voi olla epätodennäköistä, että seos niin laihalle menisi. Etenkään, kun ahdoillahan ilmavuoto tarkoittaisi rikasta seosta.. Itsellä oli Aerossa jarrutehostimen letkun takaisku rikki, niin tehostin paineistui ahdoilla. Oli poljin aika kova, jos yritti dynaamisemmin ajella:lol:
Tuskin joo kakomista yksittäinen takaisku tekee, mutta syy-seuraus suhteita se voi aiheuttaa. Etenkin ohjelman sekaisin saamiseksi riittää jo, että se valkoinen takaisku venttiilikopan ja kaasuläpän välissä vuotaa.

Imuvuoto ei ole sekään ahdoilla hyvä ja riippuu täysin sen sijainnista meneekö laihalle vai ei. Etenkin imupuolella pienikin vuoto voi aiheuttaa jo laihaa seosta.
 
Mulla palo ilosesti polttoaine putkessa ku og93 2.0t meni takaiskuventtiili... Se syötti niin rikasta seosta koneelle että osa polttoaineesta meni palamatta läpi ja sytty sitten putkessa palamaan. Katalysaattori ei hajonnut, tosin mulla ei ollut alkuperänen katti siinä paikallaan vaan supersprintin settiin kuuluva "kisakatti", se kesti sen joten tuon kokemuksen perusteella ei voi sanoa että kestääkö vakiokatti. Takaiskun ku otti irti kalvo oli silmämääräsesti ehjä, mutta ilosesti liikku ilma molempiin suuntiin ihan samaan tahtiin kun sitä puhalteli. Jos en väärin muista niin uus venttiili tais maksaa 70-80e aineelta haettuna alkuperäsenä varaosana. Ja ei tarvi viedä pajalle, muistaakseni vaihtoon tarvi avata kolme kuusiokoloa ja klemmarit irti molemminpuolin venttiiliä. Vikakoodeja anto monenmoista, en muista enää mitä kaikkea kun tästä on useampi vuosi aikaa, mutta ensin kerkesin vaihtaa uuden maffin johon se anto vikakoodia suoraan..
 
Ei ole opensid.

Vikakoodeja anto monenmoista
Tuolta ei muistaakseni löytynyt muita koodeja kuin sytkäkatkoja joka pytyltä.

Hyvä tapa testata imuvuodot (ei paljasta paskoja takaiskuja): maffilta kärsä irti ja se naamalle. Turbon kärsältä venttiilikopan vas nurkkaan menevä putki tukkoon sormella ja puhisemaan. Yhtään ilmaa ei saa mennä läpi.
Kiitos vinkistä. Täytyy nyt viikonloppuna koittaa löytää sopiva rako tuon ja takaiskujen testaamiseen.
 
Mulla palo ilosesti polttoaine putkessa ku og93 2.0t meni takaiskuventtiili... Se syötti niin rikasta seosta koneelle että osa polttoaineesta meni palamatta läpi ja sytty sitten putkessa palamaan. Katalysaattori ei hajonnut, tosin mulla ei ollut alkuperänen katti siinä paikallaan vaan supersprintin settiin kuuluva "kisakatti", se kesti sen joten tuon kokemuksen perusteella ei voi sanoa että kestääkö vakiokatti. Takaiskun ku otti irti kalvo oli silmämääräsesti ehjä, mutta ilosesti liikku ilma molempiin suuntiin ihan samaan tahtiin kun sitä puhalteli. Jos en väärin muista niin uus venttiili tais maksaa 70-80e aineelta haettuna alkuperäsenä varaosana. Ja ei tarvi viedä pajalle, muistaakseni vaihtoon tarvi avata kolme kuusiokoloa ja klemmarit irti molemminpuolin venttiiliä. Vikakoodeja anto monenmoista, en muista enää mitä kaikkea kun tästä on useampi vuosi aikaa, mutta ensin kerkesin vaihtaa uuden maffin johon se anto vikakoodia suoraan..
Nyt on kyllä pakko kysyä missä og 9-3 sijaitsee takaiskuventtiili joka maksaa 70-80€ ja irrotukseen pitää availla kuusiokoloja?
 
On se hyvä kyllä että sujuu, tilasin jo viime kesänä palat, liut ja uudet kumit eteen. Jotenkin onnistuin tilaan sitten tuon liuku+kumi setin taakse. Kamat tuli hyvältä ja tutulta näytti silloin kun just olin tehnyt taakse saman homman.

Nyt sit renkaan vaihdon yhteydessä aloin vaihteleen. Vähän sellainen wtf olo kun otin liu-ut irti ja toinen pultti oli pidempi. Ei siinä sit heti kellot soinut, sitten kun aloin laittaan kumeja niin ihmettelin miksi videossa toinen ei mee niinkun pohjaan, hetken kesti että kellot soi ja tajusin että toinen kumi pitäisi olla pidempi :). Edessä on siis 1/2 takapään osista samoja. Klo 20:50, ihan ei ehdi motonettiin kuulemaan tuomiota, mutta ihmettelen jos heidän paketti sisältää muuta kuin tapit, no huomen aamulla sitten.

Silleen kätevästi vielä että yleensä otan osat ehjänä irti vaikka tiedän roskiin menevän. Tuo pidempi kumi oli aikas piukasssa ja sen verran se osumaa otti ettei sitä pysyvästi kyllä viitti jättää/laittaa takas. Kasatakaan ei viittis kun kaiken pääsee melkeinpä purkaan kumin vaihtaakseen, jotta näkee että se menee kunnolla paikalleen.

Bmw osanumero: 34 11 6 758 707, jos motonetissa ei oo niin mistäs voisi espoosta huomenna löytää niin ei autoa tarttis pihassa pitää levällään - ei sille sinänsä tarvetta ole...

KL-varaosissa ei kuitenkaan oo hyllyssä ja on kiinni

Tää on kyl yks perkeleleen kirous, sen kerran kun hommat sujuu ja minkään vitun pultit jengat ei oo solmussa tai kanta korkannut tai muuten vain osat hitsautuneet kiinni, niin sitten vittu on väärät osat (on muuten ekan kerran auton pidon 10v aikana ja vielä kattoin tilausvahvistuksenkin ja ihan itte tötöillyt :)).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 684
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom