Ostin viime vuoden lopulla vajaa 200t ajetun Saab 9-5 Aeron, joka tuntui ostotilanteessa hypistellessä ikäisekseen oikein hyväkuntoiselta. Muutaman sadan kilsan kotimatkakin taittui ongelmitta ja auto kulki nätisti.
Eipä mennyt kauaa, kun alkoi tuntua, että ei oikein tehot ole tallella ja ahtojakin puuttuu. Lopulta alkoi kovemmassa kiihdytyksessä nykimään rajusti ja vilkuttamaan moottorin vikavaloa.
Ensialkuun sytytyskasetti vaihtoon. Väärät tulpatkin sinne joku oli ruuvannut, joten nekin vaihdoin samalla, vaan eipä auttanut. Paikallinen Saab-velho paikansi ongelman sulaneisiin katteihin, jotka tukkivat pakoputken.
Onneksi auto tuli ostettua autoliikkeestä, joka myönsi tämän kuuluvan heidän virhevastuuseen ja korvaavat puolet huollon kustannuksista. Jää tuosta itselle silti mukava summa maksettavaa ihan jo näiden tuhojen korjaamisesta, saati sitten jos ongelma osoittautuu olevan muualla kuin viallisessa kasetissa ja väärissä tulpissa, jotka mahdollisesti aiheuttivat sytytyskatkoksia ja rikkoivat katalysaattorit.
Pitää tuo putki nyt ensin hoitaa kuntoon, ennen kuin pääsee selvittämään, mitä muuta on hajalla.