Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Maffia se on seuraavaksi koitettava. Toivon vain, että vika paikallistuu näihin ensimmäisiin kokeiluihin, sillä mahdollisia aiheuttajia on melkoisen monta. Bensapaineitakaan ei vielä ole tarkistettu. Kannen välistä hieman lirputteli öljyä talvella, joten kansipultit meni uudelleenkiristykseen. Eli kansipahvinkaan kuntoa ei voi täysin tietää. Ahtoputketkin pitäisi ennättää tarkistaa Jne jne.. Opensid ois nyt mukava olla kaverina. Pakko se varmaan on käydä ohjelmoimassa, jos tästä ilman konkurssia selvitään. :D
Satunnaisten osienvaihdon sijaan kannattaa joo panostaa kunnon diagnoosiin ja mahdollisesti asiantuntevan korjaajan löytämiseen. Jos olet lähelläkään pirkanmaata niin suolinko oy noita korjailee ainakin ja ohjelmoi myös.

Maffilta eka vaan töpsä pois ja kattoo loppuuko rykellys.
 
Satunnaisten osienvaihdon sijaan kannattaa joo panostaa kunnon diagnoosiin ja mahdollisesti asiantuntevan korjaajan löytämiseen. Jos olet lähelläkään pirkanmaata niin suolinko oy noita korjailee ainakin ja ohjelmoi myös.

Maffilta eka vaan töpsä pois ja kattoo loppuuko rykellys.
Hieman ehkä epäselvästi muotoilin, mutta tarkoitin nimenomaan, että toivottavasti vika löytyy ihan kotikonstein tehtävän diagnoosin kautta. Mitään osia en ollut vaihtamassa.

Omalla paikkakunnalla on yksityinen Saabeihin erikoistunut korjaamo, jonka palveluun tähän asti oon ollut oikein tyytyväinen. Työtunti ei ehkä ole se halvin mutta eipähän tarvitse maksaa ihmettelystä.
 
Kuinkas normaalia on, että 1.6 TDI Passatissa tyhjäkäynti seilaa kylmänä, jos laturilla on kuormaa?

Huomasin lisävaloja (3 x 55W) seinää vasten suunnatessa, että nyt ei kone käy ihan tasaisesti ja kierroslukumittari vahvisti saman asian. Lisävalot sammuttamalla tyhjäkäynti tasaantui. Lyömällä penkinlämmittimet ja takalasinlämmittimen päälle kierrokset alkoivat taas heilumaan. Tuota jatkui noin 5 minuuttia, kunnes kone alkoi lämpenemään ja käynti tasottui.

Laturin vapaakytkin ei ainakaan sormin tuntunut ahdistavan, akku on uudehko ja rasitustesti tehty ja latausjännite pysyi kyllä suhteellisen tasaisena. Mietin, olisiko kylmällä koneella jokin jälkihehkutus menossa, joka kuluttaa huomaamatta paljon virtaa. Nyt kun mietin, niin tuota on tapahtunut joskus kauan sitten aiemminkin satunnaisesti, mutta en ole silloin jaksanut huolestua.
Mutu:
Kun virran käyttö lisääntyy ja laturin täytyy tuottaa lisää nostamalla moottorin kierroksia.. itsellä ekat ajatukset siirtyy maadoitusten huonoon kontaktiin tai kaapeleiden hapettumiseen.
 
No niin. Olisi tällainen ongelma --> Auton vanteissa on kiinni lukolliset keskiön suojukset. Pultit siis niiden takana. Avainta noihin ei tietenkään ole missään. Millä perkeleellä tuon tuosta saa irti ilman sitä?
Keskiön lukko.png
 
No niin. Olisi tällainen ongelma --> Auton vanteissa on kiinni lukolliset keskiön suojukset. Pultit siis niiden takana. Avainta noihin ei tietenkään ole missään. Millä perkeleellä tuon tuosta saa irti ilman sitä?
Keskiön lukko.png
Poraat auki. Ei kai siinä muuta jos avaimia ei ole. Toki youtube täynnä tiirikointi videoita.
 
No niin. Olisi tällainen ongelma --> Auton vanteissa on kiinni lukolliset keskiön suojukset. Pultit siis niiden takana. Avainta noihin ei tietenkään ole missään. Millä perkeleellä tuon tuosta saa irti ilman sitä?
Keskiön lukko.png

Nyt voi olla yllättävä ehdotus, mut jos tihruut siitä reiästä sisään jonkun valon avulla niin asia saattaa edetä lähes itsekseen. Tai sit odottelet jotain mersumistä kertoon sen.. Toki jos siinä on ihan oikea lukko niin tihruuminen ei auta, veikkaan kuitenkin siellä olevan vaan ruuvin.
 
Nyt voi olla yllättävä ehdotus, mut jos tihruut siitä reiästä sisään jonkun valon avulla niin asia saattaa edetä lähes itsekseen. Tai sit odottelet jotain mersumistä kertoon sen..

Tihrusteltu on. Siinä on pyöreä reikä, jonka toisella reunalla on tappi. Mersumiehiä ei tarvita, kun nuo eivät suinkaan alkuperäisvanteet ole. Ajattelin vain, että jos joku on vastaavaan ongelmaan törmännyt.

Sitäkin toki pohdin, että mahtaisiko valmistajalta saada korvaavan avaimen (ei ole itse hankitut vanteet). Tuskin tuollaiset kuitenkaan niin yksilöllisiä ovat kuin talon avaimet...
 
Sopian kokoinen ruuvimeisselikin saattaa ensihätään pelastaa avaamisessa, tai joku isompi rengasliike, niillä on usein hyvä valikoima erimoisia vermeitä tollasten avaamiseen.
 
No niin. Olisi tällainen ongelma --> Auton vanteissa on kiinni lukolliset keskiön suojukset. Pultit siis niiden takana. Avainta noihin ei tietenkään ole missään. Millä perkeleellä tuon tuosta saa irti ilman sitä?
Keskiön lukko.png

Ei siellä olisi kuusiokolo avaimelle paikkaa jossain on tuon tyylisissä?
 
Ei se nyt varsinaisesti hajalla ole vaan rupesihan viimein kyllästyttämään tehokkaampiin autoihin tottuneempana 136hp mattineljäseiskan hätäisyys, ja kävi sattumalta pieni heräteostos ja poistin kaverilta M52B28:n jenkkiversion eli kyseinen laitos on rautalohkolla versus perus M52:n alulohko. Eli tekniikan ja samalla käyttövoiman vaihto kyseessä. Löytyi jo bensan ECU omasta takaa, samoin tuttavapiiristä bensan mittaristo. Ebaysta kutoskoneen moottorinkorvat 35e ja vielä pitäisi jostain yhyttää käypäinen moottorin johtosarja. Että silleen...

169985552_1431364090539773_8913447923622064930_n.jpg
 
Ei siellä olisi kuusiokolo avaimelle paikkaa jossain on tuon tyylisissä?
Kuusiokoloavaimelle pitää olla kuusikulmainen reikä. Nyt siellä on pyöreä reikä, jonka reunassa on tappi:
Siinä on pyöreä reikä, jonka toisella reunalla on tappi.
Eihän reiässä mitään kaulusta ole? Joissain omissa vanteissa nuo kapselit oli muovia ja ne lähti irti nykäisemällä sopivalla koukulla reiästä.
 
No niin. Olisi tällainen ongelma --> Auton vanteissa on kiinni lukolliset keskiön suojukset. Pultit siis niiden takana. Avainta noihin ei tietenkään ole missään. Millä perkeleellä tuon tuosta saa irti ilman sitä?
Keskiön lukko.png

Kyselepä tuolta.
Jos kiire on niin poraamalla. Uudet pultit sitten edellämainitusta paikasta.

Eihän reiässä mitään kaulusta ole? Joissain omissa vanteissa nuo kapselit oli muovia ja ne lähti irti nykäisemällä sopivalla koukulla reiästä.

Mikäli kyseessä aidot Crown Jewelit niin ei moisia virityksiä à la Lenso ja Japan Racing.
 
Kuusiokoloavaimelle pitää olla kuusikulmainen reikä. Nyt siellä on pyöreä reikä, jonka reunassa on tappi:

Eihän reiässä mitään kaulusta ole? Joissain omissa vanteissa nuo kapselit oli muovia ja ne lähti irti nykäisemällä sopivalla koukulla reiästä.

Lukon lukitustyyppi ainakin selvisi. Avain tuohon on sellainen pyöreä tanko, jossa on sivussa kohouma.

Erittäin yksinkertainen sinänsä, mutta erikoistyökalu kuitenkin, mitä ei missään myydä.

Astars kommentoikin jo MAE:sta. Vantaat taitavat tosiaan olla heiltä. Vanhat, mutta malli on sama kuin mitä sivuilta löytyy.

Pitää tonkia nettiä lisää. Muutoin tuo ei aukea kuin tekemällä pulttiin esimerkiksi vako ruuvitalttaa varten tai tosiaan poraamalla.
 
Viimeksi muokattu:
25299678_563340640675460_5670126368069557300_o.jpg


Muistuupa mieleeni tapaus, kun joskus muinoin ostin omaan teinibemariin kuvassa näkyvät Kerscherin New Starit, joissa jaon määrittävä lätty oli poikkeuksellisesti vanteen ulkopuolella. No, sankarilla jolta vanteet ostin ei luonnollisestikaan näitä limppuja ollut ja pätevänä oli mennyt porailemaan keskiöstä reiät soikeaksi. Onneksi ko. valmistajalta vielä uustuotantona noita löytyi samaten kuin keskikuppeja (tulivat eri lähetyksessä joten eivät ennättäneet kuvaan) juurikin moisella erikoislukituksella kuin ylläoleva aprikoinut.
 
pyöreä tanko, jossa on sivussa kohouma

Ei nyt tuu mieleen tarkemmin moinen avain, mtta kuvauksesi perusteella ei kuulosta ihan mahdottoman vaikealta tehdä itsekään by trial and error-menetelmällä jollei sellasta mistään saa..
 
Lukon lukitustyyppi ainakin selvisi. Avain tuohon on sellainen pyöreä tanko, jossa on sivussa kohouma.

Erittäin yksinkertainen sinänsä, mutta erikoistyökalu kuitenkin, mitä ei missään myydä.

Astars kommentoikin jo MAE:sta. Vantaat taitavat tosiaan olla heiltä. Vanhat, mutta malli on sama kuin mitä sivuilta löytyy.

Pitää tonkia nettiä lisää. Muutoin tuo ei aukea kuin tekemällä pulttiin esimerkiksi vako ruuvitalttaa varten tai tosiaan poraamalla.

Onko niissä siis Tubular pin tumbler lock?
 
Renkaita vaihtaessa pyörittelin joka nurkan renkaat tunkin varassa läpi. Vasemman eturenkaan kohdalla tuntui selvä tärinä jousessa, jollaista en oikean puolen eturengasta pyöritellessä huomannut. Myös oikealle kääntäessä hitaissa vauhdeissa (<30km/h) kuuluu toisinaan omituista ulahtelua jostain päin autoa, mahdollisesti vasemmalta puolelta, jonka esiintyvyystiheys on noussut viime aikoina. Maantievauhdeissa ei saa kuitenkaan painonsiirroilla sellaista selkeää jurinaa kuulumaan, mikä ainakin aiemmin oli havaittavissa, kun oikea takapyöränlaakeri veteli viimeisiään.

Onko tuo tärinä jousessa aina laakerivikaan viittaava asia? Vetarit on vaihdettu alle 30tkm sitten. Pitää vielä huomenna tunkkailla nurkka ylös uudestaan ja tsekata tuntuuko rengasta heilutellessa välystä, kun en muistanut tänään kokeilla. Katsastuksessa ei tullut mitään mainintaa asiasta alle 1000km sitten, vaikka tuota ulahtelua on kuulunut satunnaisesti jostain viime kesästä asti.

Focus '05.
 
Viimeksi muokattu:
No olipas wanha ja wäsynyt juttu. Joskus myöhäisteini-iässä oli stansepeli vahva ja piti olla aina paskat länässä.
10483514_251991411673674_136229630_n.jpg
biimer2.jpg
914700_235892109939885_1840870401_n.jpg
bmw-320-7977227_l_8fb8350469da859d.jpg
1.jpg
bemmi4.jpg
11275320_742358565883735_1131398321_n.jpg
DSC_0028.JPG
20120423_202213.jpg

Nykyään noista kengistä kasvettu suurimmaksi osaksi ulos ja opittu arvostamaan käytännöllisyyttäkin. Tosin tuo kuvissa oleva musta E46 touring elää ja voi hyvin - toivottavasti kohta uudella tekniikalla :hammer:

IMG_20200723_214642.jpg
IMG_20200809_220032-01.jpeg

IMG_20200820_204927.jpg
 
Renkaita vaihtaessa pyörittelin joka nurkan renkaat tunkin varassa läpi. Vasemman eturenkaan kohdalla tuntui selvä tärinä jousessa, jollaista en oikean puolen eturengasta pyöritellessä huomannut. Myös oikealle kääntäessä hitaissa vauhdeissa (<30km/h) kuuluu toisinaan omituista ulahtelua jostain päin autoa, mahdollisesti vasemmalta puolelta, jonka esiintyvyystiheys on noussut viime aikoina. Maantievauhdeissa ei saa kuitenkaan painonsiirroilla sellaista selkeää jurinaa kuulumaan, mikä ainakin aiemmin oli havaittavissa, kun oikea takapyöränlaakeri veteli viimeisiään.

Onko tuo tärinä jousessa aina laakerivikaan viittaava asia? Vetarit on vaihdettu alle 30tkm sitten. Pitää vielä huomenna tunkkailla nurkka ylös uudestaan ja tsekata tuntuuko rengasta heilutellessa välystä, kun en muistanut tänään kokeilla. Katsastuksessa ei tullut mitään mainintaa asiasta alle 1000km sitten, vaikka tuota ulahtelua on kuulunut satunnaisesti jostain viime kesästä asti.

Focus '05.


Kyllähän se laakerivika yleensä ääntää kovemmin maantienopeuksissa. Jousesta kokeilua saattaa haitata, jos jarrupalat laahaa jarrulevyä kovemmin. Kannattaa käyttää ylhäällä ja kokeilla kokeilla löytyykö välystä.

Itse vasta katsastin auton jossa kauhea jurina kun rattia käänsi oikealle, renkaan kun nosti ilmaan nii oli myös ihan selvä välys. Läpi meni, eikä laakerista mitään mainintaa.
 
Renkaita vaihtaessa pyörittelin joka nurkan renkaat tunkin varassa läpi. Vasemman eturenkaan kohdalla tuntui selvä tärinä jousessa, jollaista en oikean puolen eturengasta pyöritellessä huomannut. Myös oikealle kääntäessä hitaissa vauhdeissa (<30km/h) kuuluu toisinaan omituista ulahtelua jostain päin autoa, mahdollisesti vasemmalta puolelta, jonka esiintyvyystiheys on noussut viime aikoina. Maantievauhdeissa ei saa kuitenkaan painonsiirroilla sellaista selkeää jurinaa kuulumaan, mikä ainakin aiemmin oli havaittavissa, kun oikea takapyöränlaakeri veteli viimeisiään.

Onko tuo tärinä jousessa aina laakerivikaan viittaava asia? Vetarit on vaihdettu alle 30tkm sitten. Pitää vielä huomenna tunkkailla nurkka ylös uudestaan ja tsekata tuntuuko rengasta heilutellessa välystä, kun en muistanut tänään kokeilla. Katsastuksessa ei tullut mitään mainintaa asiasta alle 1000km sitten, vaikka tuota ulahtelua on kuulunut satunnaisesti jostain viime kesästä asti.

Focus '05.
Laakerivialta tuon minun mielestä kuulostaa, eritoten jousen tärinä. Parin tuhannen kilometrin päästä olet viisaampi.
 
Tuota, nyt onkin jännä juttu... Emäntä käytti autoa katsastuksessa ja napsahti ajokielto; Jousitus ja iskunvaimennus. Jousi, Katkennut, Takana vas. ja oik. Vähän jännä juttu kun edellisessä katsastuksessa ok ja koronan takia ajettu vain muutama tuhat... Tunkkasin auton ylös, että olisin kartoittanut onko järkevä homma vaihtaa vai ajanko paaliin. Mutta ei nuo jouset minun silmiini poikki ole. Kuoleentuneet ehkä (?), muttei poikki. Ainakin mielestäni pystyn silmilläni seuraamaan jousen päästä päähän, eikä nyt irtipoikkikatki ole ja kun messinkiharjalla harjailin irtoruosteet irti, niin ei kyllä mitään selkeitä murtumiakaan.

Voiko toi virhekoodi tulla, jos jouset on kuoleentuneet tms, vai pitäisikö noiden oikeasti olla irtipoikki? Näkeekö am. kuvasta, että onko näissä oikeasti jotain sanomista? Ylälaidastahan noi jotensakin irvistää, eikä lepää tuota kumia vasten täysin, mutta en tiedä pitäisikökään?

IMG_0882_small.JPG


Kumma juttu sekin, että tuli korjauskehoituksia aiheesta, jotka eivät olleet 100% varmuudella rikki. Mutta nämä tietty voi mennä inhimillisen virheen piikkiin.
 
Kuvasta on vaikea sanoa, mutta irvistys viittaisi siihen, että yläpäästä voisi olla pätkä poikki. Yleensä jousesta katkeaa muutaman sentin pikkupätkä ylä- tai alapäästä, eikä sitä ensivilkaisulla välttämättä huomaa.
 
Kuvasta on vaikea sanoa, mutta irvistys viittaisi siihen, että yläpäästä voisi olla pätkä poikki. Yleensä jousesta katkeaa muutaman sentin pikkupätkä ylä- tai alapäästä, eikä sitä ensivilkaisulla välttämättä huomaa.
Ääni tälle.
1618945782584.png
 
Kuvasta on vaikea sanoa, mutta irvistys viittaisi siihen, että yläpäästä voisi olla pätkä poikki. Yleensä jousesta katkeaa muutaman sentin pikkupätkä ylä- tai alapäästä, eikä sitä ensivilkaisulla välttämättä huomaa.

Jeps kiitokset, tää varmaan on oikea selitys, tutkiskelin vähän tuota ja jos ne noin irvistää, niin käytännössähän noi jouset hakkaisi kumit paskaksi aika nopeasti. Kai se on sitten lähdettävä jousikaupoille ja yritettävä vaihtaa itse, ei vaikuttanut olevan kummoinenkaan homma, kun ei tarvitse mitään jousipuristimia Focuksessa tms. Helvetin ruosteessa toki kaikki on, että saa nähdä saako pultit irti kotikonstein.

Jos jotain hyvää pitää hakea, niin aiemmin kirjoittelemani takapään jarruremppa meni vissiin ihan ok, kun mitatu ero jarruissa oli 0% ja käppärissä 5%. ..
 
Ei se nyt varsinaisesti hajalla ole vaan rupesihan viimein kyllästyttämään tehokkaampiin autoihin tottuneempana 136hp mattineljäseiskan hätäisyys, ja kävi sattumalta pieni heräteostos ja poistin kaverilta M52B28:n jenkkiversion eli kyseinen laitos on rautalohkolla versus perus M52:n alulohko. Eli tekniikan ja samalla käyttövoiman vaihto kyseessä. Löytyi jo bensan ECU omasta takaa, samoin tuttavapiiristä bensan mittaristo. Ebaysta kutoskoneen moottorinkorvat 35e ja vielä pitäisi jostain yhyttää käypäinen moottorin johtosarja. Että silleen...

169985552_1431364090539773_8913447923622064930_n.jpg

Helpoin varmaan ottaa ajonesto pois käytöstä. Hieman lisää kulkua saa kun muuttaa etanolille, onnistuu vakioeculla. Näkyisi olevan sinkkuvanos, niin ms41 joka on melko yksinkertainen säätää. Kunhan se ecu on vaan softattava versio, niin melkoisen simppeli homma verrattuna tuohon tekniikan vaihtoon ainakin näin omasta näkökulmasta.
 
Mistä lähin noista jousistakin saa ajokiellon jos alusta nyt kuitenkin pysyy kasassa.

Tähän ei kannata takertua, auton katsastus oli pari päivää yliajalla, eli hylsy == ajokielto. Taisin vaan käyttää sanamuotoja, jotka antoivat ymmärtää, että ajokielto tuli niistä jousista (tosin en tiedä että olisiko ajokieltoa tullut vaikka ei olisi ollut yliajalla).
 
Viimeksi muokattu:
Samaa ihmettelin minäkin, en ole koskaan saanut katkenneen jousen takia ajokieltoa.
Ymmärrän hyvin katsurin linjan, jos antaa ajokiellon katkenneesta jousesta. Tuo päästään katkennut jousi voi oikeasti karata paikaltaan, koska se pää ei enää lukitu sille tarkoitettuun koloon.
Olen itse nähnyt karanneen etujousen, joka on repinyt mennessään renkaan ja vetonivelen suojakumin. Oli kuulemma melko äkkinäinen tapahtuma tien päällä.
Tuommoinen viimeiseltä kierrokselta napsahtanut takajousi tuskin karkaa kokonaan pois edes routaheitossa, mutta eihän sitä mikään pidä paikallaan, jos katkoskohta onkin kupin ulkopuolella. Tästä seuraava dramatiikka riippuu sitten monesta asiasta.
 
No hei kysytääs vielä noista jousien vaihdoista... Tein itselleni työsuunnitelman nettiohjeiden mukaan, jossa puretaan vaan alustaa niin pitkälle, että jousen saa irti ja uuden tilalle. Helppo homma, mutta kaikki niin ruosteessa, että voi olla vaikea tai mahdotonkin homma.

Jossain oli maininta, että Ford Focus mk2:ssa voisi käyttää jousen sisäpuolista jousipuristinta ja vaihtaa jousen purkamatta mitään. Pitäisi olla jousikupissa vai mikä lieneekään reikä, josta puristimen saa sisään. Kuvassahan reikä näkyykin. Onnistuuko Foordin vaihto purkamatta mitään sisäpuolisella puristimella, esim Biltemassahan näyttäisi maksavan 24 egeä moinen?

Semisti hirvittäisi kokeilla, paljoa en ole oppia auton rassaamisesta saanut, mutta sen muistan, että jousipuristimista isäukko oli aika ehdoton, että niiden kanssa pitää olla saakelin varovainen, sillä jos paketti lasahtaa silmille, niin henki voi mennä. Toinen oppi oli, että tukemattoman auton (siis pelkän tunkin varassa olevalle) alle ei mennä ja kolmas, että pylväsporakone repii kaiken mitä sillä syöttää, eli hiukset, vaatteista roikkuvat narut, hanskat jne. kuriin. Näillä on pärjätty, mutta puristettujen jousien kanssa en oo pelannut.
 
No hei kysytääs vielä noista jousien vaihdoista... Tein itselleni työsuunnitelman nettiohjeiden mukaan, jossa puretaan vaan alustaa niin pitkälle, että jousen saa irti ja uuden tilalle. Helppo homma, mutta kaikki niin ruosteessa, että voi olla vaikea tai mahdotonkin homma.

Jossain oli maininta, että Ford Focus mk2:ssa voisi käyttää jousen sisäpuolista jousipuristinta ja vaihtaa jousen purkamatta mitään. Pitäisi olla jousikupissa vai mikä lieneekään reikä, josta puristimen saa sisään. Kuvassahan reikä näkyykin. Onnistuuko Foordin vaihto purkamatta mitään sisäpuolisella puristimella, esim Biltemassahan näyttäisi maksavan 24 egeä moinen?

Semisti hirvittäisi kokeilla, paljoa en ole oppia auton rassaamisesta saanut, mutta sen muistan, että jousipuristimista isäukko oli aika ehdoton, että niiden kanssa pitää olla saakelin varovainen, sillä jos paketti lasahtaa silmille, niin henki voi mennä. Toinen oppi oli, että tukemattoman auton (siis pelkän tunkin varassa olevalle) alle ei mennä ja kolmas, että pylväsporakone repii kaiken mitä sillä syöttää, eli hiukset, vaatteista roikkuvat narut, hanskat jne. kuriin. Näillä on pärjätty, mutta puristettujen jousien kanssa en oo pelannut.
Joo ei, unohda heti nuo Bilteman hinnat alkaen mallit. Siinä voi olla huonolla tuurilla tosiaan henki pois. Oikean tyylinen työkalu on tämä:
En tiedä sopiiko Fordeihin. Vanhempiin mersuihin nuo on pakolliset. Uusista en tiedä :D Itse vaihdoin mersun etujousen tuollaisella, sain korjaamolta lainaan.
 
Joo ei, unohda heti nuo Bilteman hinnat alkaen mallit. Siinä voi olla huonolla tuurilla tosiaan henki pois. Oikean tyylinen työkalu on tämä:
En tiedä sopiiko Fordeihin. Vanhempiin mersuihin nuo on pakolliset. Uusista en tiedä :D Itse vaihdoin mersun etujousen tuollaisella, sain korjaamolta lainaan.
Kaveri oli kaksi viikkoa pandana, kun 90-luvun E-mersun jousi tuli silmille puristimen porsittua. Ei tosiaan kannata leikkiä paskojen puristimien kanssa ja muutenkin pitää olla varovainen noiden kanssa.
 
Jeps kiitokset, elikkä jääpi sitten jousenpuristimella tekemättä, kunnolliset maksaa sen verran paljon ja käyttöä ei oikeastaan ole kuin tämän kerran. Pitää kokeilla saako noita ruosteisia pultteja aukji, että voisi tehdä "turvallisella" tavalla (toki tällöinkin se jousen voima pitää hallitusti purkaa, mutta kunnon tunkillahan se käy). Jos ei, niin sitten pitää viedä pajalle, että tekeevät kunnon jousipuristimilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jeps kiitokset, elikkä jääpi sitten jousenpuristimella tekemättä, kunnolliset maksaa sen verran paljon ja käyttöä ei oikeastaan ole kuin tämän kerran. Pitää kokeilla saako noita ruosteisia pultteja aukji, että voisi tehdä "turvallisella" tavalla (toki tällöinkin se jousen voima pitää hallitusti purkaa, mutta kunnon tunkillahan se käy). Jos ei, niin sitten pitää viedä pajalle, että tekeevät kunnon jousipuristimilla.
Jos sä saat sen homman tehtyä varmasti ja helposti satasen puristimella niin mikäli vähänkään laskee arvoa omalle vitutukselle niin eihän tuota edes kannata alkaa paikkoja avaamalla tekemään. Pajalle vietäessä tuo satku on taas palanut kun käsipäivää sanottu.

Ymmärtäisin logiikkasi jos olisi 300€ puristin. Tuo satku on kuitenkin halpa jos homman sillä kivuttomasti saa tehtyä. Paljon ”kalliimpaa” on ensin yrittää äheltää niitä paikkoja auki jos on käytännössä varmaa ettei ne omilla työkaluilla aukea ja muutenkin jos omalle ajalle laskee jotain arvoa.
 
Biltemassa oli muuten halvempikin satsi takajousille:
Kummastakaan sarjasta ei ole omakohtaista kokemusta.
 
Oli pakko käydä kahvitauolla möyrimässä auton alla. Kyllä ne jouset on oikeasti poikki; ei yläpäästä, vaan alapäästä. En tiedä miksi, mutta ylä ja alapäässä on jousissa joku muoviletku ja jouset on poikki letkun sisältä. Näkyy vasta kun sorkkaraudalla vääntelin jousia, kyllä on katsastusukko ollut haukansilmä...

Samalla tuli testattua, että on niin ruosteessa kaikki pultit, että eivät ole lähdössä auki. Metrisellä varrella annoin voimaa molempiin suuntiin sen verran mitä uskalsin, kyllä menee pultti poikki ennen kuin avautuu ilman hitsipillin avustusta ja minähän bensatankin alla liekkiä polta... Eli se on palattava jousipuristimiin, pitää soittaa naapurin ukolle, ottaisiko työn alle.
 
Biltemassa oli muuten halvempikin satsi takajousille:
Kummastakaan sarjasta ei ole omakohtaista kokemusta.

Tuossa olisi hinta jo siedettävissä rajoissa, vaan kyllähän tuo pikkasen rimpulammalta näyttää, kuin mitä tuo 200 euron setti. Pitääpä käydä bilhelvetessä hypistelemässä, että näyttäisikö siltä, minkä varaan uskaltaa hengen asettaa.

Edit: Myös IKH:n 33 egen sisäpuolinen jousenpuristin (KIERREJOUSIPURISTIN SISÄP.) näyttäisi edes vähän laadukkaamalta, kuin Bilteman. Siinä vaikuttaisi noi "koukut" olevan paljon tukevammalla kiinnityksellä. Tuon IKH:n puristimen melkein väittäisin kestävän, ellei ole valuvikaa. Mutta en tiedä onko tuollaisessa koukkuvirityksessä se isoin ongelma se, että noi koukut voi luiskahtaa helposti irti ja päästä jousen purkautumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvan perusteella tuo ei vaikuta kovin ahtaalta paikalta joten hyvillä puristimilla pääsee varmaan vähimmällä tuskailulla.
Alustan pultteja irrotellessa kannattaa miettiä myös sitä, pysyykö jumpatessa renkaiden suuntaukset kohdallaan. Ylimääräinen suuntaus lisää äkkiä rempan kuluja. Tietysti nekin olisi hyvä toisinaan tarkastaa.

Focuksen jouset eivät ole kaikkein jäykimmästä päästä, joten kohtuullisilla puristimilla ja hyvin rasvatuilla kierteillä varmasti selvittää näin vähäisen käyttötarpeen. Laatukamppeet kestää sitten jatkuvaakin käyttöä.
Olipa puristin mitä mallia tahansa, niin maltti ja pikku kuumotus noiden kanssa touhutessa on jokatapauksessa ihan terveellistä.
 
Entäs tommoset, nimimerkillä mitään en näistä ymmärrä...

Nämä tulee jousen ulkopuolelle ja väittävät, etteivät mahdu, pitää olla sisäpuolinen. Ja jos tuota ottamaani kuvaa katsoo, niin niin ei varmaan mahdukaan, tulee tuo kuppi tms. kierretankojen eteen. Netissä joku oli rälläköinut noita kierretankoja jostain markan puristimista lyhyemmiksi ja saanut Focukseen vaihdettua jouset, mutta menee vähän hankalaksi...
 
Itse aloin vaihtamaan yläkääntölaakeria puutteellisilla välineillä: noh aikansa turattua sain iskarin jousineen puristimeen kiinni ja aloin löysäämään iskarin mutteria. Sonta ja ruoste oli jumittanut aika tiukkaan(crc:tä kierteille ja aikaa); kaveri vääntämään kaveriksi ja lopulta iskarin yläpää sanoi poks ja halki. Eikö auto kasaan ja sama projekti + uusi iskari, mutta liikkeen toimesta. Ei se loppupeleissä liikkeen tekemänä ole kauhean kallis, jos itsellä ei ole kunnon vehkeitä eikä tiloja tehdä sitä(vara-autoa ja varaosaliikettä lähellä). Kunnon nyrkkipaja tekee homman noin 2 tunnissa.
 
Helpoin varmaan ottaa ajonesto pois käytöstä. Hieman lisää kulkua saa kun muuttaa etanolille, onnistuu vakioeculla. Näkyisi olevan sinkkuvanos, niin ms41 joka on melko yksinkertainen säätää. Kunhan se ecu on vaan softattava versio, niin melkoisen simppeli homma verrattuna tuohon tekniikan vaihtoon ainakin näin omasta näkökulmasta.

Öö, mitähän nyt tässä ajat takaa? Siis kone vaihtuu M47D20 -> M52B28US. Osasyynä ajosuoritteen vähäisyys vuositasolla ja osittain koska kaikki järjen rajat on tämän kiulun kohdalla jo ohitettu vuosia sitten.

ECU on jo softattavana, ohjelmoidaan EWS pois käytöstä. Katellaan karttoja viinalle sitten kunhan jotain muutakin tuolle on tehty joskus tulevaisuudessa, pitäisi ainakin sisuskalujen puolesta tuon rautalohkon jotain kestää...

Noihin talvikippoihin molempiin öljyt ja suodattimet vaihdeltu ja kesätöppöset ruuvailtu alle. Mersu pitäisi vielä pestä vaimon ajojen jäljiltä... :vihellys:

175669846_1439803823029133_2687420209771569913_n.jpg
175528663_1439803869695795_1821822679759520416_n.jpg

175897335_1440641106278738_3578728550606656681_n.jpg
175913972_1440640942945421_7910139407609670174_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itse aloin vaihtamaan yläkääntölaakeria puutteellisilla välineillä: noh aikansa turattua sain iskarin jousineen puristimeen kiinni ja aloin löysäämään iskarin mutteria. Sonta ja ruoste oli jumittanut aika tiukkaan(crc:tä kierteille ja aikaa); kaveri vääntämään kaveriksi ja lopulta iskarin yläpää sanoi poks ja halki. Eikö auto kasaan ja sama projekti + uusi iskari, mutta liikkeen toimesta. Ei se loppupeleissä liikkeen tekemänä ole kauhean kallis, jos itsellä ei ole kunnon vehkeitä eikä tiloja tehdä sitä(vara-autoa ja varaosaliikettä lähellä). Kunnon nyrkkipaja tekee homman noin 2 tunnissa.
Tuo yläpultti on monesti helppo herkistellä liikkeelle siinä lähtötilanteessa, ennenkuin remonttia edes kunnolla aloittaa. Tämäkään ei tietysti joka autossa onnistu. Yhtään järeämmät jousitolpat (pakut yms.) olen suosiolla kantanut korjaamolle, jossa ne saa prässättyä tukevassa puristimessa ilman isompia riskejä.
 
Pikku näpertelyä autolle. Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 203hv, kaksoiskytkinnautomaatti (6), 2011.

-vaihteistoöljyn ja suodattimen vaihto. Meni 7 litraa tuota öljyä (5+1+1): Comma AQDCTP 1l DSG-automaattiöljy | Motonet Oy
-öljyt ja suodatin. Fordin 5W30 öljyä reilu 5 litraa.
-raitisilmasuodattimen vaihto. Täytyi ottaa kaasupoljin irti, mutta helppo vaihtaa kumminkin.
-tulppien vaihto huomenna.

Eli tuollaista perus huoltoa ja oli yllättävän helppo tehdä itsekin. Vaihteisto ehkä vähän parani, mutta vaikea sanoa, kun toimi ihan hyvin ennen vaihtoakin.

-ilmastoinnin huolto oli myös tänään. Kesti tunnin ja maksoi 50€. Oli siis aika edullinen, mutta kumminkin hyvin tehty.

Huoltoväli vaihteistoöljylle ja tulpille taisi olla 60tkm.
 
Ymmärrän hyvin katsurin linjan, jos antaa ajokiellon katkenneesta jousesta. Tuo päästään katkennut jousi voi oikeasti karata paikaltaan, koska se pää ei enää lukitu sille tarkoitettuun koloon.
Olen itse nähnyt karanneen etujousen, joka on repinyt mennessään renkaan ja vetonivelen suojakumin. Oli kuulemma melko äkkinäinen tapahtuma tien päällä.
Tuommoinen viimeiseltä kierrokselta napsahtanut takajousi tuskin karkaa kokonaan pois edes routaheitossa, mutta eihän sitä mikään pidä paikallaan, jos katkoskohta onkin kupin ulkopuolella. Tästä seuraava dramatiikka riippuu sitten monesta asiasta.
Jep, ja kaverin tutulle taas kävi rellun kanssa niin että jousi katkesi keskeltä ajossa ja lopputulos sen mukainen. Eli kyllä nuo ihan mistä vaan voi mennä ja tuurissaan kiinni miten käy, tämä tuttu oli kait onnistunut nilkuttamaan kotiin kuitenkin.
 
Noniin, kiitokset vielä kerran kaikille, jouset on nyt vaihdetty ja huomenna jälkitarkastukseen, niin josko tuolla romulla vielä vuoden pääsisi ja sen jälkeen viimein paaliin. Jouset tosiaan oli, kuten jo mainitsinkin, alapäästä poikki. Tämän lisäksi olivat molemmat aika pitkälle kuoleentuneet pari-kolme ekaa ja vikaa kierrosta, että kyllä ihan rehellisesti sanottuna ajokielto varmaan oli oikea ratkaisu, enpä yhtään ihmettelisi vaikka olisivat voineet kunnon lyötteessä hypätäkin pois paikoiltaan.

Teknisenä suoritteena homma hoitui niin, että kävin hakemassa bilhelvetestä ne satasen puristimet ja vaihdoin niillä (kuvasta näkee hyvin miten tuo alapää on ollut täysin kasassa, tuo on alimmassa kohtaa mihin puristimen sai, kun uudella jousella sen sai heti ekan kierroksen jälkeen):
1619037469219.png


Tutkin myymälässä hetken noita ja totesin myyjän kuumotellessa selän takana kohtuullisiksi, mutta jos saisin ottaa uusiksi, niin jättäisin kauppaan. Sen verran kiinan valurautaa nuo kuitenkin on ja aika hepponen ristikko, jolla tuo kierretanko tulee noihin lautasiin kiinni. Enpä paljon Focuksen jousia jämäkämpiä jousia uskaltaisi vaihtaa. Käyttöergonomiakin oli aika kökkö, noissa ei ollut kunnollista uraa noille jousille, joten aika tuskaista oli asetella paikoilleen. Lisäksi Focuksen jousten halkaisija on 116mm, noissa taas lautasten läpimitta 60-120 tai 120-170, eli just rajalla ja kuten kuvasta näkyy, niin todellakin rajoilla mennään. Siinä kahden sadan setissä tais about kaikki nämä asiat olla kunnossa, eli älkää hemmetissä muut ostako tuota satasen settiä, pistäkää satku lisää, kaikki on paremmin.

Jos sä saat sen homman tehtyä varmasti ja helposti satasen puristimella niin mikäli vähänkään laskee arvoa omalle vitutukselle niin eihän tuota edes kannata alkaa paikkoja avaamalla tekemään. Pajalle vietäessä tuo satku on taas palanut kun käsipäivää sanottu.

Jeps, näin se on. Eipä ollut vaan kokemusta noista puristimista, niin en oikein osannu asiaa näin ajatella. Ruosteisista pulteista on sen sijaan kokemusta... Onneksi, koska nyt väitän, että nämä ei enää olisi auenneet.
 
Öö, mitähän nyt tässä ajat takaa? Siis kone vaihtuu M47D20 -> M52B28US. Osasyynä ajosuoritteen vähäisyys vuositasolla ja osittain koska kaikki järjen rajat on tämän kiulun kohdalla jo ohitettu vuosia sitten.

ECU on jo softattavana, ohjelmoidaan EWS pois käytöstä. Katellaan karttoja viinalle sitten kunhan jotain muutakin tuolle on tehty joskus tulevaisuudessa, pitäisi ainakin sisuskalujen puolesta tuon rautalohkon jotain kestää...

No lähinnä nyt sitä meinasin, että ottaa sen ajoneston pois käytöstä eikä ala sitä laittamaan toimintaan kun tekniikka vaihtuu. Tuosta kun ei ollut mitään mainintaa mitä meinasit sen ajoneston kanssa tehdä. Samalla kun sen ajoneston ottaa pois voisi tuupata sen etanolisoftan sisään. Se on se halvin viritys näihin, ennakkoja lisäämällä kuitenkin tuo jonkun verran lisää menoa. Ahtamalla sitten toki saa voimaa reilusti ja tuo vakiokone kestää melko isot tehot ilman osien vaihtoa. Ei ole pitkäaika kun viimeksi yhdestä M52 otin ajoneston pois ja samalla tuuppasin etanolisoftan sisään.
 
Ettei olisi vauhtipyörä tai painelaakeri tiensä päässä? Videosta en kuullut mitään.
Vasen etupyörän laakeri vaihdettu ja hiljeni mutta nämä pahimmat laahavat äänet jäivät. On varmaankin ihan mahdollisia vauhtipyörä ja painelaakeri. Pitää varmaan viedä uudestaan pajalle jos en itse ihmettelemällä keksi. Hyvin kummallinen tapaus.

Vaikkei autojen korjaamisesta juurikaan ole kokemusta niin parin tonnin pommin omistajana sitä kyllä oppii. Ja paikallinen korjaamo tulee tutuksi.

Ensimmäistä kertaa ikinä DIY jarrupalojen vaihto. Tilasin laatikollisen tavaraa Autodocista ja samalla jarrupalat. No kaikki meni muuten hyvin kunnes huomasin uusia paloja laittaessa että koko ei oikein täsmää, väärät jarrupalat. Rekisterinumeron perusteella piti olla sopivat mutta eipä tullut varmistettua tarkemmin. Laitoin vanhat jarrupalat takaisin ja jarrut toimii vielä joten opin uutta kuitenkin. Tuskin jatkossa tilaan Autodocista, kesti kaksi viikkoa tulla muutenkin.

Helma oli vähän ruskettunut, hioin akkuporakoneeseen liitetyllä laikalla kunnes tervettä peltiä tuli näkyviin. Vähän hiekkapaperilla hiomista. Ruosteenestoprimeria päälle, pintaan clear coat, jospa sen avulla pysyisi parempana kunnes saan pintamaalin laitettua. Tämän auton värikoodilla ei tunnu löytyvän mistään kivijalasta oikeaa maalia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 640
Viestejä
4 761 977
Jäsenet
77 512
Uusin jäsen
Jyr1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom