Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kyllä on. Yhteensä kolmen hengen tuumin todettiin, että kartiopultti pitäisi mennä vanteeseen ja vielä kaksia erilaisia kartiopultteja sinne soviteltiin. Pallopultit on kyllä tehnyt jo jälkiä noihin.

Järjetön kolina alkuun. Laskin 10 minuutin testilenkillä 25 kolahdusta eri nurkista autoa, kun töyssyjä oli siellä täällä. Toisilla, pallopultillisilla vanteilla ei ole kolissut ikinä. Soviterenkaatkin ovat juuri oikean kokoiset ja muuten vanteista en löydä mitään ulkoista vikaa.
Tapauksessa on jotain myyttistä, joka ei liity mutterien tai pultin kannan muotoon. Jos muttereissa tai pulteissa on oikea kierre ja ne kiristyvät vasten vannetta, on aivan sama, minkä mallisia ne ovat. Muttereita tai pultteja on hyvä olla ainakin kaksi ja mieluiten laittaa ne ei vierekkäisiin reikiin. Näin voi ajaa koko kauden, eikä ajossa ole havaittavissa mitään erityistä. Jos ajaa radalla, yli 200km/h, isoissa lämpötilaeroissa, maastossa tai muuten jotenkin haastavissa olosuhteissa tai haastavalla tavalla, kannattaa laittaa ruuvi tai mutteri jokaiseen reikään ja kiristää 50-150Nm -momenttiin. Jos haluaa säästää vanteita, kannattaa myös valita vanteille sopivat ruuvit tai pultit. Mihinkään ajossa havainnoitavaan ne eivät kuitenkaan vaikuta, vaikka ajaisi haastavissa olosuhteissa haastavalla tavalla.
 
Kävin vielä testailemassa ja vuorotellen joka nurkasta kuului kolinaa. Olisi helpompaa, jos ääni tulisi edes yhdestä nurkasta, mutta ei. En voi uskoa, että tiukalle kiristetyt vanteet voisivat kolista noin rajusti. Ei tässä auta muu kuin nostaa huomenna koko auto ja tutkia kaikki paikat. Jousetkin kävin läpi, eikä näkynyt kiviä. Periaatteessa tuo kolina voisi olla kivi jossain muualla kolahtelemassa eri puolille alustaa ja sen takia äänen sijainti vaihtelee. Nyt kun tarkkaan mietin, niin ääni saattoi alkaa sen jälkeen, kun peruutin pitkän matkan kivistä metsätietä. Tuli sen verran lunta vastaan, että kesärenkailla katsoin järkevämmäksi peruuttaa takaisin. Pohjamuovit tuossa autossa on paikoin rikki, niin kiviä pääsee helposti väliin.
 
Kävin vielä testailemassa ja vuorotellen joka nurkasta kuului kolinaa. Olisi helpompaa, jos ääni tulisi edes yhdestä nurkasta, mutta ei. En voi uskoa, että tiukalle kiristetyt vanteet voisivat kolista noin rajusti. Ei tässä auta muu kuin nostaa huomenna koko auto ja tutkia kaikki paikat. Jousetkin kävin läpi, eikä näkynyt kiviä. Periaatteessa tuo kolina voisi olla kivi jossain muualla kolahtelemassa eri puolille alustaa ja sen takia äänen sijainti vaihtelee. Nyt kun tarkkaan mietin, niin ääni saattoi alkaa sen jälkeen, kun peruutin pitkän matkan kivistä metsätietä. Tuli sen verran lunta vastaan, että kesärenkailla katsoin järkevämmäksi peruuttaa takaisin. Pohjamuovit tuossa autossa on paikoin rikki, niin kiviä pääsee helposti väliin.
Liian pitkät pultit. Pultti menee pohjaan ja vanne ei kiristy.
 
Nurkka ylös tunkilla ja pyörää retuuttamaan, kyllä se klappi siinä tuntuu jos ääni on renkaista.
 
Ottaako jarrusatula kiinni vanteen sisäosaan? Normaaliajossa saattaa toimia, mutta kun on mutkissa tms löysät pois niin raapii kiinni ja tulee erikoisia ääniä. Tämä on helppo todeta kun kurkkaa vanteen sisäpuolelle onko jälkiä
 
Luultavasti elektroniikkaliikkeestä voi löytyä tarpeeksi lähelle samanlainen. Irroita mikrokytkin ja googlaile sen merkinnät, sekä vertaile kuvia.

Vanhan bemarin takaluukun mikrokytkin hajosi. Uusi kahva listoineen reilu satasen, joten läheisestä liikkeestä kävin hakemassa uuden kytkimen eurolla.

Vähä happamat tekstit oli kytkimessä, mutta hivenen googlea kaveriksi niin Omronin valmistamia kytkimiä näissä näköjään on. Parilla eurolla siis hoituu homma tuon uusimalla.
 
Ottaako jarrusatula kiinni vanteen sisäosaan? Normaaliajossa saattaa toimia, mutta kun on mutkissa tms löysät pois niin raapii kiinni ja tulee erikoisia ääniä. Tämä on helppo todeta kun kurkkaa vanteen sisäpuolelle onko jälkiä
Ei ota kiinni. Hyvin tilaa.

Liian pitkät pultit. Pultti menee pohjaan ja vanne ei kiristy.
Kokeilin pyörittää pulttia sormin napaan ilman vannetta ja meni ihan kantaan myöten sinne. Eli pitäisi kiristyä hyvin.

Mutta tosiaan pesin koko auton alustan painepesurilla oikein huolella ja hiekkaa, kiviä ja kaikkea siitä väliltä irtosi pohjamuovien välistä ja jousikuppien päältä. Nyt ei ainakaan kolahtanut kuin pari kertaa edestä ja sitten oli suorastaan oudon hiljaista, vaikka kiersin varmaan kaikki lähiseudun hidastetöyssyt läpi. Nyt vain sormet ristissä täytyy toivoa, ettei kolina palaa. Tuo etuvasen oli pahin kolisija ja äänsi kyllä peltivanteellakin, kun kokeilin. Noh, ainakin sai alustan pestyä huolella ja perään suihkin kotelosuojaa oikein urakalla.

Tutkin vielä vanteita irrallaan ja tulin siihen tulokseen, ettei ne voi olla löysällä. Uusista mustista kartiopulteista näki jäljistä, että ihan hyvin ne kiristyivät vannetta vasten, vaikka pallopultit olivatkin tehneet jo uria vanteisiin.
 
Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.
 
Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.
Useamman kerran ku käynnitää/sammuttaa uudelleen pitäisi poistaa(ei tosin kokemusta antipöllöstä).
 
Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.

Tietämättä nyt minkä ikäisestä autosta on kyse, niin yleisesti ottaen akunkengän irti käyttämisen pitäisi aktiivisen vian poistaa vikamuistista. Mutta poistuu myös itsestään, kun tulee riittävän monta ajosykliä.
 
Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.

Turunseudulla on harrastajia, jotka (nimellistä) korvausta vastaan voivat lukea/nollata koodit. (facebook - ranskalaisten autojen harrastajat).

Ja ei, en ole turusta.
 
Tietämättä nyt minkä ikäisestä autosta on kyse, niin yleisesti ottaen akunkengän irti käyttämisen pitäisi aktiivisen vian poistaa vikamuistista. Mutta poistuu myös itsestään, kun tulee riittävän monta ajosykliä.
Ei tarvitse ajaa metriäkään. Muutaman kerran kun käynnistää/sammuttaa(3-5kertaa) pitäisi poistaa häiriövalon, jos vika ei ole enään päällä(pieni varaus, että uudempien autojen vikavalon toiminnoissa voi olla eroja). Psa-vehkeissä pitää muistaa, että ennen akunkengän irroittamista Ecun täytyy päässä lepotilaan, tai voi mahdollisesti hukata esim. avaimen koodauksen ja muuta kivaa. Nm. Näppärä lisävaloasennus vaihtui lavetilla kuljettamiseen merkkiliikkeen pihalle(lennosta akunkengän irroitus) ja avaimet koodaukseen. :asif:
 
No voihan vee.. Pahoittelen jo etukäteen, jos tuo tuottaa ongelmia - yleensä kotimaasta on uskaltanut paremmin tilailla.
Tälle tarinalle onneksi onnellinen loppu. Tuli juuri se osa Postnordilla mikä tilattu. Täysin uus oem osa ja just laitoin paikalleen niin flekti heräsi eloon. Kelpaa käytellä ilmastointia kesällä kun ei pääse lauhduttimen paineet nousee tappiin ylipainerajan yli.
 
Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.
Useamman kerran ku käynnitää/sammuttaa uudelleen pitäisi poistaa(ei tosin kokemusta antipöllöstä).
Juu antipöllökin häviää muutaman käynnistyksen jälkeen aktiivisista vioista jos vika ei uusiudu, mutta jää kyllä sinne muistiin joten katsastuksessa voi olla että tulee silti sanomista.
 
Ei tarvitse ajaa metriäkään. Muutaman kerran kun käynnistää/sammuttaa(3-5kertaa) pitäisi poistaa häiriövalon, jos vika ei ole enään päällä(pieni varaus, että uudempien autojen vikavalon toiminnoissa voi olla eroja). Psa-vehkeissä pitää muistaa, että ennen akunkengän irroittamista Ecun täytyy päässä lepotilaan, tai voi mahdollisesti hukata esim. avaimen koodauksen ja muuta kivaa. Nm. Näppärä lisävaloasennus vaihtui lavetilla kuljettamiseen merkkiliikkeen pihalle(lennosta akunkengän irroitus) ja avaimet koodaukseen. :asif:

Tässäkin on eroja sukupolvien välillä, jotkut vaatii joidenkin päästöön liittyvien vikojen poistumiseen X määrän ajoa. Toki suotavinta olisi antaa BSI:n nukahtaa ja sitten vasta irroittaa akunkenkä, mutta mitä tuli noiden kanssa viitsen vuotta työelämässä puljattua, niin yhtäkään autoa en vikatilaan saanut vaikka akunkengän irroitti BSI:n ollessa hereillä. Ainoat kerrat kun BSI on mennyt solmuun on syynä ollut avainkoodin kloonausyritys tai sitten se, että testeri on heittänyt BSOD:t kesken telekoodauksen. Toki jos merkkitesteriä ei olisi lähimaillakaan, niin sitten kyllä odottaisin sen 180 sekunttia.
 
Tälle tarinalle onneksi onnellinen loppu. Tuli juuri se osa Postnordilla mikä tilattu. Täysin uus oem osa ja just laitoin paikalleen niin flekti heräsi eloon. Kelpaa käytellä ilmastointia kesällä kun ei pääse lauhduttimen paineet nousee tappiin ylipainerajan yli.
Jospa tuon firman korpitaival olisi jo käyty ja saavat hommat rullaamaan. Aina toisinaan tarvitsee jotain, mitä ei varaosaliike myy, merkkiliike pyytää mansikoita, eikä ihan kuukausitolkulla haluttaisi osia metsästää. Lisään Meretekin omassa päässäni taas varteenotettavien listalle ihan tämän kokemuksesi perusteella.
 
Jospa tuon firman korpitaival olisi jo käyty ja saavat hommat rullaamaan. Aina toisinaan tarvitsee jotain, mitä ei varaosaliike myy, merkkiliike pyytää mansikoita, eikä ihan kuukausitolkulla haluttaisi osia metsästää. Lisään Meretekin omassa päässäni taas varteenotettavien listalle ihan tämän kokemuksesi perusteella.
Juu. Todella nopea toimitus oli. Tilauksesta heti seuraavana aamuna jo kilahti seurantakoodi sähköpostiin. Ainoa hidaste oli pääsiäinen välissä.
 
Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.
Missäpäin suomea asut? Lähinnä sillä mietin että varmasti täältä löytyy joku avuksi koodien nollailuun. Itsellä löytyy yleismallinen Autocom Jyväskylän seudulta jolla saisi varmasti nollattua jos vaan ei ole turhan uusi auto omalle softalle.
 
Jaahas, remonttia olisi tiedossa Renault Megane vm 1999.
Takajarrulevyt ja palat ovat loppuun kuluneet ja ne pitäisi vaihtaa.
Mietin parhaillaan mitä teen remontin kanssa, korjaamolle vai itse.
Nuo Rellun takajarrulevyt ovat sellaiset, että niissä on laakeri ja abs-rengas kiinnitetty. Uudet levyt on jo valmiina odottamassa olleet vuosia.

Ongelmaksi muodostuu vanhojen levyjen irrotus. Voin vaikka veikata, että vanhat levyt eivät lähde irti tuosta vaan vetämällä, vaan välissä on ruostetta.
Siihen tarvitsisi sellaisen ulosvetäjän joka kiinnitetään pyörän pulttireikiin tuohon jarrulevyyn. Siinähän on kierteet.
Joskus katselin, että ne sellaiset ulosvetäjät on aika hintavia. Vai onko kellään ideaa?

20210408-134659.jpg
 
Toyota avensis - 98, oikeassa etupyörässä inauksen verran klappia. Ei heilu, mutta käsin väännellessä tuntee tai kuulee pienen napautuksen. Rengasta pyörittäessä ei kuulu jurnutusta eikä jousesta kokeilemalla tunne minkäänlaista laakerivikaan viittaavaa. Pyörii aavistuksen tahmeasti kuitenkin. Joskus ajaessa hitaassa vauhdissa vasemmalle jyrkkään kääntäessä kuuluu kyseiseltä pyörältä vinkunaa. Mikähän olisi todennäköisin oireiden alkuperä?

Rattia kääntäessä myöskin hitaassa vauhdissa tuntuu pientä napsetta tai kolinaa, jonka olen ajatellut johtuvan jalkatilassa olevasta ohjausakselin ristikkonivelestä jota olen ajoittain rasvannut. Olisikohan näillä lie yhteyttä.
 
Toyota avensis - 98, oikeassa etupyörässä inauksen verran klappia. Ei heilu, mutta käsin väännellessä tuntee tai kuulee pienen napautuksen. Rengasta pyörittäessä ei kuulu jurnutusta eikä jousesta kokeilemalla tunne minkäänlaista laakerivikaan viittaavaa. Pyörii aavistuksen tahmeasti kuitenkin. Joskus ajaessa hitaassa vauhdissa vasemmalle jyrkkään kääntäessä kuuluu kyseiseltä pyörältä vinkunaa. Mikähän olisi todennäköisin oireiden alkuperä?

Rattia kääntäessä myöskin hitaassa vauhdissa tuntuu pientä napsetta tai kolinaa, jonka olen ajatellut johtuvan jalkatilassa olevasta ohjausakselin ristikkonivelestä jota olen ajoittain rasvannut. Olisikohan näillä lie yhteyttä.
Laakeri
 
VW T4, 1,9TD (ABL)
Ajaessa kuuluu kohinaa moottorin lämmettyä (ikään kuin ikkuna olisi vähän raollaan vaikka ei ole) eikä ääneen vaikuta onko vaihde silmässä, vapaalla, kytkin pohjassa jne. Alkaa kuulua vähän jo 30 km/h vauhdissa, selkeästi 50 km/h vauhdissa ja voimakkaasti suuremmilla nopeuksilla. Lisäksi välillä kuuluu lyhyt, ikävä, hankaava/laahaava ääni kun kaasun päästää tai kytkimen painaa pohjaan, mutta vain pitkän ajon jälkeen. Myös tyhjäkäynnillä kuuluu joku ylimääräinen ääni. Ilmeisesti jokin laakeri? Vesipumppu uusittu hiljattain, ei auttanut. Laturi tuntuu olevan iskussa (antaa 13,9 V). Olen itse alkanut epäillä turboa (ja sen laakereita). Voiko turbo aiheuttaa tuollaista ja myös tyhjäkäynnillä kun kuormaa ei varsinaisesti ole?

Tuossa video tyhjäkäynniltä. Kuuluu voimakkaammin keskellä ja apukuskin puolella, varsinkin renkaan luona.
 
Viimeksi muokattu:
VW T4, 1,9TD (ABL)
Ajaessa kuuluu kohinaa moottorin lämmettyä (ikään kuin ikkuna olisi vähän raollaan vaikka ei ole) eikä ääneen vaikuta onko vaihde silmässä, vapaalla, kytkin pohjassa jne. Alkaa kuulua vähän jo 30 km/h vauhdissa, selkeästi 50 km/h vauhdissa ja voimakkaasti suuremmilla nopeuksilla. Lisäksi välillä kuuluu lyhyt, ikävä, hankaava/laahaava ääni kun kaasun päästää tai kytkimen painaa pohjaan, mutta vain pitkän ajon jälkeen. Myös tyhjäkäynnillä kuuluu joku ylimääräinen ääni. Ilmeisesti jokin laakeri? Vesipumppu uusittu hiljattain, ei auttanut. Laturi tuntuu olevan iskussa (antaa 13,9 V). Olen itse alkanut epäillä turboa (ja sen laakereita). Voiko turbo aiheuttaa tuollaista ja myös tyhjäkäynnillä kun kuormaa ei varsinaisesti ole?

Tuossa video tyhjäkäynniltä. Kuuluu voimakkaammin keskellä ja apukuskin puolella, varsinkin renkaan luona.
Ettei olisi vauhtipyörä tai painelaakeri tiensä päässä? Videosta en kuullut mitään.
 
Jaahas, remonttia olisi tiedossa Renault Megane vm 1999.
Takajarrulevyt ja palat ovat loppuun kuluneet ja ne pitäisi vaihtaa.
Mietin parhaillaan mitä teen remontin kanssa, korjaamolle vai itse.
Nuo Rellun takajarrulevyt ovat sellaiset, että niissä on laakeri ja abs-rengas kiinnitetty. Uudet levyt on jo valmiina odottamassa olleet vuosia.

Ongelmaksi muodostuu vanhojen levyjen irrotus. Voin vaikka veikata, että vanhat levyt eivät lähde irti tuosta vaan vetämällä, vaan välissä on ruostetta.
Siihen tarvitsisi sellaisen ulosvetäjän joka kiinnitetään pyörän pulttireikiin tuohon jarrulevyyn. Siinähän on kierteet.
Joskus katselin, että ne sellaiset ulosvetäjät on aika hintavia. Vai onko kellään ideaa?

20210408-134659.jpg
Mutteri auki vaan ja satula sivuun, ei se levy noissa usein ole ruostunut sinne lainkaan.

Kato että satula on perinteistä mallia eikä tarvii jotain työkalua niiden mäntien paineluun.
 
Mutteri auki vaan ja satula sivuun, ei se levy noissa usein ole ruostunut sinne lainkaan.

Kato että satula on perinteistä mallia eikä tarvii jotain työkalua niiden mäntien paineluun.
Mulla on takasatulan mäntien sisään painamiseksi työkalusarja, jota olenkin vuosien mittaan käyttänyt. Siinähän pitää pyörittää mäntää myötäpäivään samalla kun painaa. Mutta jos tosiaan ei yleensä jarrulevy ole jumissa, niin voisi harkita itse tehdä tuon homman.
 
Mulla on takasatulan mäntien sisään painamiseksi työkalusarja, jota olenkin vuosien mittaan käyttänyt. Siinähän pitää pyörittää mäntää myötäpäivään samalla kun painaa. Mutta jos tosiaan ei yleensä jarrulevy ole jumissa, niin voisi harkita itse tehdä tuon homman.

Kun kerta työkalut löytyy, niin kokeile nyt ainakin saako sen levyn irti. Yleensä viimeistää pari napautusta moskalla sen irroittaa ellei kyseessä ole sellainen auto, johon jumittuvat todella tiukasti. Napamutterit on joskus olleet niin tiukassa, että 2m varrella on pitänyt avata, nämä ei tosin ole olleet ranskalaisia autoja.
 
Apua. Passatti sammui 5 metriä ennen kotipihaa eikä vitullakaa käyntii, joku releen naksutus kuuluu jalkatilasta. Vituttaa sen verran etten ala nyt tutkimaan paskassa kelissä mutta onko jollain heti tietoa tai hyviä veikkauksia? VM 99 ja bensakutonen passatti kyseessä.
 
Apua. Passatti sammui 5 metriä ennen kotipihaa eikä vitullakaa käyntii, joku releen naksutus kuuluu jalkatilasta. Vituttaa sen verran etten ala nyt tutkimaan paskassa kelissä mutta onko jollain heti tietoa tai hyviä veikkauksia? VM 99 ja bensakutonen passatti kyseessä.
Kristallipallosta hankala sanoa mutta raottaisin jakopäätä ja kattoisin että onko hampaita lähteny.
 
Kun kerta työkalut löytyy, niin kokeile nyt ainakin saako sen levyn irti. Yleensä viimeistää pari napautusta moskalla sen irroittaa ellei kyseessä ole sellainen auto, johon jumittuvat todella tiukasti. Napamutterit on joskus olleet niin tiukassa, että 2m varrella on pitänyt avata, nämä ei tosin ole olleet ranskalaisia autoja.
Innostuin tänä iltana vaihtamaan takalevyt ja palat. Tilasin kauan sitten Puolasta originaalilevyt ja palat kävin Motonetistä hakee. Alfamerin oppaasta selvisi kiristysmomentit jne. Vanhat levyt lähti helposti irti.
 
Jaa se olis varmaan ilmastoinnin magneettikytken vaihto kun laakeri ihan paskana ja välillä pitää sellasta mekkalaa että oksat pois, sit taas hiljenee puoleksi vuodeksi. Tai sitten vaihtaa eri hihnan ja ohittaa sen kun ei ilmastointi toimi kummiskaan. Auto on siis Micra K11 2002.
 
Potilaana Citroen Xsara, 160tkm ajettu. Ongelmana oli, että purkaa akkua johonkin. Edellinen omistaja oli vaihdattanut akun ja laturin. Googlella etsin ohjeita ja yksi syyllinen voisi olla etuovien (2-ovinen) tai takaluukun johdot. Kuskin oven johtojen kuori olikin useassa johdossa vähän rikki. Apukuskin ovessa oli vielä isompi ongelma. Kaksi johtoa poikki ja kolmaskin katkesi. Taisi siis ratketa tuo mysteeri miksi auto ei seisonnan jälkeen enää käynnisty :)

Itse ostin auton vasta eillen 380 eurolla. Ja aika nopeasti taisi saada auton parempaan kuntoon. Vajaan 2kk päästä sitten katsastus.
 
Ongelmana on parin viimeisen talven aikana pakkasella tapahtuva käsijarrun jäätyminen. Heti kun menee vähänkin pakkaselle, niin käsijarru ei palaudu. Tällöin joutuu siirtoleukapihdeillä kampeamaan käsijarrumekanismin pois päältä. Takajarrusatulat ovat noin 8 vuotta vanhoja ja käsijarruvaijerit on uusittu toinen 2014 ja toinen 2017.
Auto on Renault Megane Break 1,6 vm 1999.
Huomiona sellainen asia, että takajarrusatulassa on palautusjousi, joka palauttaa käsijarrun pois päältä.
Mitä tuumii arvon raati? Kannattaisiko uusia nuo käsijarrun palautusjouset? Uusi kyseinen jousi maksaa yhden euron.
Vai pitääkö uusia vaijerit jotta ongelma poistuu?
 
Ongelmana on parin viimeisen talven aikana pakkasella tapahtuva käsijarrun jäätyminen. Heti kun menee vähänkin pakkaselle, niin käsijarru ei palaudu. Tällöin joutuu siirtoleukapihdeillä kampeamaan käsijarrumekanismin pois päältä. Takajarrusatulat ovat noin 8 vuotta vanhoja ja käsijarruvaijerit on uusittu toinen 2014 ja toinen 2017.
Auto on Renault Megane Break 1,6 vm 1999.
Huomiona sellainen asia, että takajarrusatulassa on palautusjousi, joka palauttaa käsijarrun pois päältä.
Mitä tuumii arvon raati? Kannattaisiko uusia nuo käsijarrun palautusjouset? Uusi kyseinen jousi maksaa yhden euron.
Vai pitääkö uusia vaijerit jotta ongelma poistuu?

No jos jousi maksaa euron niin aika halpahan tuo on ensin kokeilla pelkän jousen avulla josko auttaisi?
 
Ongelmana on parin viimeisen talven aikana pakkasella tapahtuva käsijarrun jäätyminen. Heti kun menee vähänkin pakkaselle, niin käsijarru ei palaudu. Tällöin joutuu siirtoleukapihdeillä kampeamaan käsijarrumekanismin pois päältä. Takajarrusatulat ovat noin 8 vuotta vanhoja ja käsijarruvaijerit on uusittu toinen 2014 ja toinen 2017.
Auto on Renault Megane Break 1,6 vm 1999.
Huomiona sellainen asia, että takajarrusatulassa on palautusjousi, joka palauttaa käsijarrun pois päältä.
Mitä tuumii arvon raati? Kannattaisiko uusia nuo käsijarrun palautusjouset? Uusi kyseinen jousi maksaa yhden euron.
Vai pitääkö uusia vaijerit jotta ongelma poistuu?
Onhan noilla satuloilla ikää eli niiden vaihto voisi auttaa. ei kai vaijerit ihan noin nopeasti jumiudu? Jumittaako molemmat puolet?
 
Irroita ensin vaijeri satulasta ja kokeile kuinka osat (vipu/vaijeri) liikkuvat erillään.

Vaijereissa vika todennäköisesti on, kuoren sisällä oleva kosteus jäätyy, sama ongelma itsellä.
 
Itsekin veikkaisin vaijereita syylliseksi. Monet halvat tarvike vaijerit ei pitkään kestä.
Joo mullakin Octavian uudet tarvikevaijerit jäätyi jo kolmen viikon päästä. Minä hölmö vaihdoin satulat kun aattelin, ettei vika voi olla muualla. Sitten kävin hakemassa alkuperäiset vaijerit ja sen jälkeen ei enää ole ollut ongelmia. Sain toki tarvikevaijereista rahat takaisin. 26€
 
Näissä tapauksissa vaijereiden voitelu uutena voisi auttaa tuleviin ongelmiin aika paljon? Joskus kun kunnolla on tehty, niin uusiin vaijereihin teipattiin tratti ja jätettii pystyasentoon valumaan ihan moottoriöljyä yön yli ennen asennusta. Esim yhdessä Primerassa katkesi kytkinvaijeri ja uudella vaijerilla ei kytkin edes palauttanut. Vaijeri uudestaan irti, kunnon voitelu ja johan pelasi kuin uusi.
 
Laittakaa niihin vaijereiden sisälle jotain öljyä niin ei jäädy tai jumita ja kestää pidempää
 
Joo mullakin Octavian uudet tarvikevaijerit jäätyi jo kolmen viikon päästä. Minä hölmö vaihdoin satulat kun aattelin, ettei vika voi olla muualla. Sitten kävin hakemassa alkuperäiset vaijerit ja sen jälkeen ei enää ole ollut ongelmia. Sain toki tarvikevaijereista rahat takaisin. 26€

Itse olen suosinut ATE vaijereita ja ovat toimivia. Vaikka niitä halpavaijereita öljyää, niin monissa silti ne kuoret ei kestä kun vuoden tms. Ero hinnassa ei ole paljoa, jos tilaa ulkomailta vaijerit.
 
Itse olen suosinut ATE vaijereita ja ovat toimivia. Vaikka niitä halpavaijereita öljyää, niin monissa silti ne kuoret ei kestä kun vuoden tms. Ero hinnassa ei ole paljoa, jos tilaa ulkomailta vaijerit.
Octaviaan ei kyllä alkuperäiset vaijerit olleet kalliit. Harmi, että tuli tarvikkeet ensin ostettua. Tarvikevaijerit öljysin ennen asennusta, mutta vaijerin ja kuoren välissä oleva kumitiiviste ei pysynyt paikoillaan ja vaijerin sisälle pääsi vesi. Orggisvaijereita en öljynnyt ja kyllä niistä näki heti, että ovat kyllä laadukkaat. Niissä on pari vuotta takuuta ja tuskin on tuo auto mulla enää takuun päättyessä.
 
Octaviaan ei kyllä alkuperäiset vaijerit olleet kalliit. Harmi, että tuli tarvikkeet ensin ostettua. Tarvikevaijerit öljysin ennen asennusta, mutta vaijerin ja kuoren välissä oleva kumitiiviste ei pysynyt paikoillaan ja vaijerin sisälle pääsi vesi. Orggisvaijereita en öljynnyt ja kyllä niistä näki heti, että ovat kyllä laadukkaat. Niissä on pari vuotta takuuta ja tuskin on tuo auto mulla enää takuun päättyessä.

No joo joihinkin on kohtuu hintaiset ne alkuperäisetkin. Ate tekee monille valmistajille alkuperäiset jarruosat. Monesti vaan se alkuperäinen on 3x ATE. Nuo ATE vaijerit on ainakin omien kokemusten perusteella laadukkaat. Tosin monissa autoissa sen verran hommaa tuossa vaihdossa ettei kannata kyllä paljon säästellä.
 
Merssun kojelautaan tuli kellertävää väriä. Abs esp ebv ja ties mitä...

Onneksi diagnostiikkahärpäkkeestä sai vikakoodit ja livedataa: oikea pyörintänopeusensori puhaltelee nollaa.

Voisiko päästä niinkin helpolla kuin anturin vaihdolla. Meikäläisen tuurilla tuskin mutta yritetään. Varmaan parempi mennä näissä sensoreissa alkuperäisosiin ettei mitään ping pong halpista. Tulee pian väärät ohmit ja ties mitä...
abs-jpg.586486
 

Liitteet

  • ABS.jpg
    ABS.jpg
    78,7 KB · Luettu: 1 060
Mikä Merssu kyseessä? Parista mallista ainakin menee ABS -kehiä melko tuuheaan tahtiin.
 
Mikä Merssu kyseessä? Parista mallista ainakin menee ABS -kehiä melko tuuheaan tahtiin.

ML (w164). Mitä nyt vähän tuubivideoita yms. vilkuilin niin näillä vikakoodeilla ja havainnoilla anturi tuntuu olevan päivän sana. Se ABS kehä on tässä ilmeisesti laakerin sisällä, ainakin takana. Ei tunnu olevan kovin yleinen vaiva. Yhden tapauksen löysin että laakeri oli laitettu väärinpäin niin ei paljon dataa tule :) Mutta mennään nyt sensori edellä. Vaihto-operaatio ei vaikuta kovin monimutkaiselta. Jahka saa sisälokarin muoviklipsut rikkomatta irti ja anturin johdon omintakaisen liittimen irti konehuoneen puolelta, niin asia pitäisi olla taputeltu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 319
Viestejä
4 865 013
Jäsenet
78 641
Uusin jäsen
Fintukani

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom