Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Luulen saaneeni tämän korjattua. Kävin ruopimassa ja jarruttelemassa niin, että ABSit ruksuttivat. Ei ollut enää vaikutusta vaihdenäytön kirkkauteen tai radion toimintaan. Vika tosiaan oli maadoituspuolella kuten ehdotettiin. Siirsin kaksi ABS-pumpun läheltä löytyvää maadoituspistettä uuteen kohtaan koriin. Samasta kohdasta vedin vielä 6mm^2:n piuhat suoraan ABS-pumpun runkoon sekä moottoriin.2008 Kia Sorentossa (korimalli JC, 3.3 bensa automaatti) on ollut sellaista vaivaa tänä talvena, että lukkojarrutuksessa tai ajonvakautuksen toimiessa sammuu radio (alkuperäinen) ja himmenee mittaristossa vaihdenäytön valo. Auton akku on hyvä. Eilen oli todella liukasta työmatkalla molempiin suuntiin. Aamulla risteykseen saapuessa tiputin käsivalinnalla kakkoselle jarruttaakseni moottorilla, jonka seurauksena mittaristoon syttyi vakuuttava määrä ajonvakautukseen liittyviä valoja. (Pelkkä takaveto oli kytkettynä) Kun lähdin töistä kotiin, eivät valot palaneet, mutta sain matkan aikana sytytettyä ne uudelleen samalla tempulla. Absien ruksuttamiseen johtava jarrutus ei taaskaan valoja sytyttänyt, mutta radion kyllä edelleen sammutti.
Olen päätellyt ABSien toiminnan tiputtavan kyseisen virtapiirin jännitteen niin alas, että se saa aikaan radion buuttaamisen (radio ilmeisesti saa jännitteen samasta virtapiiristä). Olen veikannut myös, että ilmeisesti moottorijarrutus sai absit toimimaan jokaisessa nurkassa samaan aikaan, jolloin ABSien pumppu otti niin paljon virtaa, että jokin jänniteraja alittui, joka sytytti vikavalot. Löytyisiköhän jostakin sähkökaavioo autoon? Onko ideoita, mistä ja miten vikaa etsisi?
Oli tosi sopivan hintaista hoitoa sitten. Itse käytin aikaisemmin nykyisiä kulkupelejä tuoreempaa autoa huollossa, ja se maksoi joka kerta 400-700€. Jakohihnan vaihtoa lukuunotammatta niissä ei tehty mitään isompaa. Sen takia kuvittelin tänään säästäneeni useamman satasen, mutta tuon hinnan perusteella en sääsätnyt kuin yhden.En tiedä, mutta itsellä oli moottorin, laatikon ja perän öljyt, jarrunesteet ja perän stefan vaihto. Oli siinä käsijarrun säätökin, mutta 120 köyhdyin, kun itse vein litkut. Ei tuo kyllä mikään perus liikkeen hinta ole.
Tänään jaksoin vihdoinkin nykertää uuden tehostimen letkun paikalleen. Vihtu mikä työmaa taas tääkin Pitänee varmaan suorittaa jonkin sortin puhdistusta tuonne ohjausvaihteen alle kun tuntuu et on tonni mönjää mennyt tuonne aikojen saatossa...
Oli tosi sopivan hintaista hoitoa sitten. Itse käytin aikaisemmin nykyisiä kulkupelejä tuoreempaa autoa huollossa, ja se maksoi joka kerta 400-700€. Jakohihnan vaihtoa lukuunotammatta niissä ei tehty mitään isompaa. Sen takia kuvittelin tänään säästäneeni useamman satasen, mutta tuon hinnan perusteella en sääsätnyt kuin yhden.
Laskutti pelkästään käytetyn ajan mukaan, tuttu kyseessä ja pari tuntia meni aikaa. Kuten mainitsin niin ei ollut mikään perushinta.Oli tosi sopivan hintaista hoitoa sitten. Itse käytin aikaisemmin nykyisiä kulkupelejä tuoreempaa autoa huollossa, ja se maksoi joka kerta 400-700€. Jakohihnan vaihtoa lukuunotammatta niissä ei tehty mitään isompaa. Sen takia kuvittelin tänään säästäneeni useamman satasen, mutta tuon hinnan perusteella en sääsätnyt kuin yhden.
Onko kokemuksia alumiinivanteista, joissa on kartiopultin sijaan käytetty pultteja pallokartiolla? Tämmöinen ylläri tuli vastaan.
Kolina joka nurkasta on aika miehekästä töyssyissä, mutta vähenee, kun ajelee jonkun aikaa (lämpölaajeneminen?). Tosin en tiedä, asettuivatko jotenkin paremmin paikalleen, kun lukuisten mutkitteluiden ja kuopissa ja töyssyissä ajon jälkeen hiljenivät lopulta. Lisäksi pultit tuntuvat löystyvän ja jälkikiristykselle oli tarvetta jo 10 kilometrin ajon jälkeen. Sen jälkeen alkoivat pysymään vähän paremmin kireällä.
Kannattaako kokeilla vielä kiristää isolla vipuvarrella apinan raivolla ja toivoa, että kestävät tämän kesän? Ja luonnollisesti pitää työkalut aina takakontissa. Vai nakkaanko kierrätykseen ja etsin toiset vanteet tilalle? Harmillisen hyvät Misukan renkaat vain noissa päällä.
Nyt on ihan oikeat pultit. Silti kolisee.Hanki oikeat pultit niille vanteille.
Ei kyllä ole normaalia, jos siellä on nyt oikeat pultit. Oikeilla pulteilla ei kyllä kolise, eikä myöskään löysty. Onko ihan varman, että on oikeat pultit?
Kyllä on. Yhteensä kolmen hengen tuumin todettiin, että kartiopultti pitäisi mennä vanteeseen ja vielä kaksia erilaisia kartiopultteja sinne soviteltiin. Pallopultit on kyllä tehnyt jo jälkiä noihin.Ei kyllä ole normaalia, jos siellä on nyt oikeat pultit. Oikeilla pulteilla ei kyllä kolise, eikä myöskään löysty. Onko ihan varman, että on oikeat pultit?
Jos on pilattu palloilla niin voipi olla ongelmia.
Kyllä on. Yhteensä kolmen hengen tuumin todettiin, että kartiopultti pitäisi mennä vanteeseen ja vielä kaksia erilaisia kartiopultteja sinne soviteltiin. Pallopultit on kyllä tehnyt jo jälkiä noihin.
Järjetön kolina alkuun. Laskin 10 minuutin testilenkillä 25 kolahdusta eri nurkista autoa, kun töyssyjä oli siellä täällä. Toisilla, pallopultillisilla vanteilla ei ole kolissut ikinä. Soviterenkaatkin ovat juuri oikean kokoiset ja muuten vanteista en löydä mitään ulkoista vikaa.
Luultavasti elektroniikkaliikkeestä voi löytyä tarpeeksi lähelle samanlainen. Irroita mikrokytkin ja googlaile sen merkinnät, sekä vertaile kuvia.Kakkoskopan octavian takaluukun "kahva" lopetti toimimasta niin liekkö sitä kahvan sisällä olevaa mikrokytkintä saatavilla jostain erikseen? Kahvan varaosanumero vissiin 1Z0827574C ja motonetissä koko kahva päälle 50€ ...vai pitääkö tyytyä uusimaan koko kahva.
Vaihdoin vararenkaan eniten kolisevan renkaan kohdalle ja ei mitään apua. Töyssystä kun ajaa alas, niin oikein rusahtaa välillä ja tuntuu jaloissa. Toisaalta kokemusta on myös siitä, että sisältä noita kolinoita on todella vaikea paikantaa. Joskus vannoin, että väljän etujarrusatulan kolina kuului takaa. Otin myös takapenkille istumaan kuuntelijan, mutta ei siitä paljon viisaammaksi tullut. Eniten tuota kuuluu, kun lyö vetoa päälle ja pois ja usein töyssyissä. Kolinaa on vaan mahdoton paikantaa, kun tuntuu kuuluvan joka kerta eri nurkasta. Äänet on sitä luokkaa, ettei hirveästi uskalla edes kauemmas lähteä ajamaan.Tuossa yllähän se mahdollinen syy tuli. Jos ei ala pysymään kiinni/kolisee, niin harkitsisin kyllä toisten vanteiden hankkimista. Ei ihan hirveästi naurata jos se irtoaa joskus motarilla tms.
Vaihdoin vararenkaan eniten kolisevan renkaan kohdalle ja ei mitään apua. Töyssystä kun ajaa alas, niin oikein rusahtaa välillä ja tuntuu jaloissa. Toisaalta kokemusta on myös siitä, että sisältä noita kolinoita on todella vaikea paikantaa. Joskus vannoin, että väljän etujarrusatulan kolina kuului takaa. Otin myös takapenkille istumaan kuuntelijan, mutta ei siitä paljon viisaammaksi tullut. Eniten tuota kuuluu, kun lyö vetoa päälle ja pois ja usein töyssyissä. Kolinaa on vaan mahdoton paikantaa, kun tuntuu kuuluvan joka kerta eri nurkasta. Äänet on sitä luokkaa, ettei hirveästi uskalla edes kauemmas lähteä ajamaan.
Vaihdan huomenna toiset kesärenkaat ja vanteet alle. Jos ei sillä lopu äänet, niin on aivan käsittämätön juttu. Alkoi siis välittömästi renkaiden vaihdon jälkeen pihasta peruuttaessa. Ikinä ennen ei ole kolissut ja ei ole pitkä aika nelipyöräsuuntauksesta ja yhden puslan vaihdosta.
Mietin, olisiko autoa tunkatessa voinut tapahtua jotain? Ihan oikeista nostokohdista nostin kyllä, mutta lähinnä mietin, että joku kivi on vierähtänyt pohjamuovin alla kriittisesti, kun auton toinen puoli nousi ja nyt liikkuu siellä ja kolahtelee eri puolille. Tuli myös mieleen pakoputki, joka voi aiheuttaa kolinoita pidemmällä matkalla, eli aina moottorista takapuskuriin saakka. Täytyy tarkistaa sekin huomenna.
Tuo voisi kuulostaa järkevältä! Kiitos vinkistä. Etenkin töyssystä alas ajaessa rusahtaa juuri siihen malliin, että jousen välissä voisi olla jotain. Teoriassa autoa ylös tunkatessa jouset nousevat ylöspäin, jolloin kivet mahtuvat menemään väliin.Meillä oli kiviä jousen ja jousilautasen väliin joutunut. Etsittiin kolinaa viikon verran ennen kuin löydettiin syyllinen.
Pika edit. Sun kuvaus vaan kuulostaa täysin samalta kuin mitä itse koin ja vaimo.
Vaihdoin vararenkaan eniten kolisevan renkaan kohdalle ja ei mitään apua. Töyssystä kun ajaa alas, niin oikein rusahtaa välillä ja tuntuu jaloissa. Toisaalta kokemusta on myös siitä, että sisältä noita kolinoita on todella vaikea paikantaa. Joskus vannoin, että väljän etujarrusatulan kolina kuului takaa. Otin myös takapenkille istumaan kuuntelijan, mutta ei siitä paljon viisaammaksi tullut. Eniten tuota kuuluu, kun lyö vetoa päälle ja pois ja usein töyssyissä. Kolinaa on vaan mahdoton paikantaa, kun tuntuu kuuluvan joka kerta eri nurkasta. Äänet on sitä luokkaa, ettei hirveästi uskalla edes kauemmas lähteä ajamaan.
Vaihdan huomenna toiset kesärenkaat ja vanteet alle. Jos ei sillä lopu äänet, niin on aivan käsittämätön juttu. Alkoi siis välittömästi renkaiden vaihdon jälkeen pihasta peruuttaessa. Ikinä ennen ei ole kolissut ja ei ole pitkä aika nelipyöräsuuntauksesta ja yhden puslan vaihdosta.
Mietin, olisiko autoa tunkatessa voinut tapahtua jotain? Ihan oikeista nostokohdista nostin kyllä, mutta lähinnä mietin, että joku kivi on vierähtänyt pohjamuovin alla kriittisesti, kun auton toinen puoli nousi ja nyt liikkuu siellä ja kolahtelee eri puolille. Tuli myös mieleen pakoputki, joka voi aiheuttaa kolinoita pidemmällä matkalla, eli aina moottorista takapuskuriin saakka. Täytyy tarkistaa sekin huomenna.
Tapauksessa on jotain myyttistä, joka ei liity mutterien tai pultin kannan muotoon. Jos muttereissa tai pulteissa on oikea kierre ja ne kiristyvät vasten vannetta, on aivan sama, minkä mallisia ne ovat. Muttereita tai pultteja on hyvä olla ainakin kaksi ja mieluiten laittaa ne ei vierekkäisiin reikiin. Näin voi ajaa koko kauden, eikä ajossa ole havaittavissa mitään erityistä. Jos ajaa radalla, yli 200km/h, isoissa lämpötilaeroissa, maastossa tai muuten jotenkin haastavissa olosuhteissa tai haastavalla tavalla, kannattaa laittaa ruuvi tai mutteri jokaiseen reikään ja kiristää 50-150Nm -momenttiin. Jos haluaa säästää vanteita, kannattaa myös valita vanteille sopivat ruuvit tai pultit. Mihinkään ajossa havainnoitavaan ne eivät kuitenkaan vaikuta, vaikka ajaisi haastavissa olosuhteissa haastavalla tavalla.Kyllä on. Yhteensä kolmen hengen tuumin todettiin, että kartiopultti pitäisi mennä vanteeseen ja vielä kaksia erilaisia kartiopultteja sinne soviteltiin. Pallopultit on kyllä tehnyt jo jälkiä noihin.
Järjetön kolina alkuun. Laskin 10 minuutin testilenkillä 25 kolahdusta eri nurkista autoa, kun töyssyjä oli siellä täällä. Toisilla, pallopultillisilla vanteilla ei ole kolissut ikinä. Soviterenkaatkin ovat juuri oikean kokoiset ja muuten vanteista en löydä mitään ulkoista vikaa.
Liian pitkät pultit. Pultti menee pohjaan ja vanne ei kiristy.Kävin vielä testailemassa ja vuorotellen joka nurkasta kuului kolinaa. Olisi helpompaa, jos ääni tulisi edes yhdestä nurkasta, mutta ei. En voi uskoa, että tiukalle kiristetyt vanteet voisivat kolista noin rajusti. Ei tässä auta muu kuin nostaa huomenna koko auto ja tutkia kaikki paikat. Jousetkin kävin läpi, eikä näkynyt kiviä. Periaatteessa tuo kolina voisi olla kivi jossain muualla kolahtelemassa eri puolille alustaa ja sen takia äänen sijainti vaihtelee. Nyt kun tarkkaan mietin, niin ääni saattoi alkaa sen jälkeen, kun peruutin pitkän matkan kivistä metsätietä. Tuli sen verran lunta vastaan, että kesärenkailla katsoin järkevämmäksi peruuttaa takaisin. Pohjamuovit tuossa autossa on paikoin rikki, niin kiviä pääsee helposti väliin.
Luultavasti elektroniikkaliikkeestä voi löytyä tarpeeksi lähelle samanlainen. Irroita mikrokytkin ja googlaile sen merkinnät, sekä vertaile kuvia.
Vanhan bemarin takaluukun mikrokytkin hajosi. Uusi kahva listoineen reilu satasen, joten läheisestä liikkeestä kävin hakemassa uuden kytkimen eurolla.
Ei ota kiinni. Hyvin tilaa.Ottaako jarrusatula kiinni vanteen sisäosaan? Normaaliajossa saattaa toimia, mutta kun on mutkissa tms löysät pois niin raapii kiinni ja tulee erikoisia ääniä. Tämä on helppo todeta kun kurkkaa vanteen sisäpuolelle onko jälkiä
Kokeilin pyörittää pulttia sormin napaan ilman vannetta ja meni ihan kantaan myöten sinne. Eli pitäisi kiristyä hyvin.Liian pitkät pultit. Pultti menee pohjaan ja vanne ei kiristy.
Useamman kerran ku käynnitää/sammuttaa uudelleen pitäisi poistaa(ei tosin kokemusta antipöllöstä).Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.
Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.
Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.
Ei tarvitse ajaa metriäkään. Muutaman kerran kun käynnistää/sammuttaa(3-5kertaa) pitäisi poistaa häiriövalon, jos vika ei ole enään päällä(pieni varaus, että uudempien autojen vikavalon toiminnoissa voi olla eroja). Psa-vehkeissä pitää muistaa, että ennen akunkengän irroittamista Ecun täytyy päässä lepotilaan, tai voi mahdollisesti hukata esim. avaimen koodauksen ja muuta kivaa. Nm. Näppärä lisävaloasennus vaihtui lavetilla kuljettamiseen merkkiliikkeen pihalle(lennosta akunkengän irroitus) ja avaimet koodaukseen.Tietämättä nyt minkä ikäisestä autosta on kyse, niin yleisesti ottaen akunkengän irti käyttämisen pitäisi aktiivisen vian poistaa vikamuistista. Mutta poistuu myös itsestään, kun tulee riittävän monta ajosykliä.
Tälle tarinalle onneksi onnellinen loppu. Tuli juuri se osa Postnordilla mikä tilattu. Täysin uus oem osa ja just laitoin paikalleen niin flekti heräsi eloon. Kelpaa käytellä ilmastointia kesällä kun ei pääse lauhduttimen paineet nousee tappiin ylipainerajan yli.No voihan vee.. Pahoittelen jo etukäteen, jos tuo tuottaa ongelmia - yleensä kotimaasta on uskaltanut paremmin tilailla.
Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.
Juu antipöllökin häviää muutaman käynnistyksen jälkeen aktiivisista vioista jos vika ei uusiudu, mutta jää kyllä sinne muistiin joten katsastuksessa voi olla että tulee silti sanomista.Useamman kerran ku käynnitää/sammuttaa uudelleen pitäisi poistaa(ei tosin kokemusta antipöllöstä).
Ei tarvitse ajaa metriäkään. Muutaman kerran kun käynnistää/sammuttaa(3-5kertaa) pitäisi poistaa häiriövalon, jos vika ei ole enään päällä(pieni varaus, että uudempien autojen vikavalon toiminnoissa voi olla eroja). Psa-vehkeissä pitää muistaa, että ennen akunkengän irroittamista Ecun täytyy päässä lepotilaan, tai voi mahdollisesti hukata esim. avaimen koodauksen ja muuta kivaa. Nm. Näppärä lisävaloasennus vaihtui lavetilla kuljettamiseen merkkiliikkeen pihalle(lennosta akunkengän irroitus) ja avaimet koodaukseen.
Jospa tuon firman korpitaival olisi jo käyty ja saavat hommat rullaamaan. Aina toisinaan tarvitsee jotain, mitä ei varaosaliike myy, merkkiliike pyytää mansikoita, eikä ihan kuukausitolkulla haluttaisi osia metsästää. Lisään Meretekin omassa päässäni taas varteenotettavien listalle ihan tämän kokemuksesi perusteella.Tälle tarinalle onneksi onnellinen loppu. Tuli juuri se osa Postnordilla mikä tilattu. Täysin uus oem osa ja just laitoin paikalleen niin flekti heräsi eloon. Kelpaa käytellä ilmastointia kesällä kun ei pääse lauhduttimen paineet nousee tappiin ylipainerajan yli.
Juu. Todella nopea toimitus oli. Tilauksesta heti seuraavana aamuna jo kilahti seurantakoodi sähköpostiin. Ainoa hidaste oli pääsiäinen välissä.Jospa tuon firman korpitaival olisi jo käyty ja saavat hommat rullaamaan. Aina toisinaan tarvitsee jotain, mitä ei varaosaliike myy, merkkiliike pyytää mansikoita, eikä ihan kuukausitolkulla haluttaisi osia metsästää. Lisään Meretekin omassa päässäni taas varteenotettavien listalle ihan tämän kokemuksesi perusteella.
Missäpäin suomea asut? Lähinnä sillä mietin että varmasti täältä löytyy joku avuksi koodien nollailuun. Itsellä löytyy yleismallinen Autocom Jyväskylän seudulta jolla saisi varmasti nollattua jos vaan ei ole turhan uusi auto omalle softalle.Hienoa toimintaa Aero Motorsilta vaikka menikin pääsiäisen jälkeiseen aikaan, mutta ei ollut heidän vikansa. Saako moottorin vikavaloa nollattua mitenkään itse (Peugeotista) ilman lukijaa esim. irroittamalla akun tietyksi ajaksi?
Vaihdon ajan oli akun napa irti, mutta käynnistäessä edelleen piippaa "antipollution fault" ja vikavalo palaa vaikka kuntoon tuli.
LaakeriToyota avensis - 98, oikeassa etupyörässä inauksen verran klappia. Ei heilu, mutta käsin väännellessä tuntee tai kuulee pienen napautuksen. Rengasta pyörittäessä ei kuulu jurnutusta eikä jousesta kokeilemalla tunne minkäänlaista laakerivikaan viittaavaa. Pyörii aavistuksen tahmeasti kuitenkin. Joskus ajaessa hitaassa vauhdissa vasemmalle jyrkkään kääntäessä kuuluu kyseiseltä pyörältä vinkunaa. Mikähän olisi todennäköisin oireiden alkuperä?
Rattia kääntäessä myöskin hitaassa vauhdissa tuntuu pientä napsetta tai kolinaa, jonka olen ajatellut johtuvan jalkatilassa olevasta ohjausakselin ristikkonivelestä jota olen ajoittain rasvannut. Olisikohan näillä lie yhteyttä.
Jaahas, remonttia olisi tiedossa Renault Megane vm 1999.
Ettei olisi vauhtipyörä tai painelaakeri tiensä päässä? Videosta en kuullut mitään.VW T4, 1,9TD (ABL)
Ajaessa kuuluu kohinaa moottorin lämmettyä (ikään kuin ikkuna olisi vähän raollaan vaikka ei ole) eikä ääneen vaikuta onko vaihde silmässä, vapaalla, kytkin pohjassa jne. Alkaa kuulua vähän jo 30 km/h vauhdissa, selkeästi 50 km/h vauhdissa ja voimakkaasti suuremmilla nopeuksilla. Lisäksi välillä kuuluu lyhyt, ikävä, hankaava/laahaava ääni kun kaasun päästää tai kytkimen painaa pohjaan, mutta vain pitkän ajon jälkeen. Myös tyhjäkäynnillä kuuluu joku ylimääräinen ääni. Ilmeisesti jokin laakeri? Vesipumppu uusittu hiljattain, ei auttanut. Laturi tuntuu olevan iskussa (antaa 13,9 V). Olen itse alkanut epäillä turboa (ja sen laakereita). Voiko turbo aiheuttaa tuollaista ja myös tyhjäkäynnillä kun kuormaa ei varsinaisesti ole?
Tuossa video tyhjäkäynniltä. Kuuluu voimakkaammin keskellä ja apukuskin puolella, varsinkin renkaan luona.
Mutteri auki vaan ja satula sivuun, ei se levy noissa usein ole ruostunut sinne lainkaan.Jaahas, remonttia olisi tiedossa Renault Megane vm 1999.
Takajarrulevyt ja palat ovat loppuun kuluneet ja ne pitäisi vaihtaa.
Mietin parhaillaan mitä teen remontin kanssa, korjaamolle vai itse.
Nuo Rellun takajarrulevyt ovat sellaiset, että niissä on laakeri ja abs-rengas kiinnitetty. Uudet levyt on jo valmiina odottamassa olleet vuosia.
Ongelmaksi muodostuu vanhojen levyjen irrotus. Voin vaikka veikata, että vanhat levyt eivät lähde irti tuosta vaan vetämällä, vaan välissä on ruostetta.
Siihen tarvitsisi sellaisen ulosvetäjän joka kiinnitetään pyörän pulttireikiin tuohon jarrulevyyn. Siinähän on kierteet.
Joskus katselin, että ne sellaiset ulosvetäjät on aika hintavia. Vai onko kellään ideaa?
Mulla on takasatulan mäntien sisään painamiseksi työkalusarja, jota olenkin vuosien mittaan käyttänyt. Siinähän pitää pyörittää mäntää myötäpäivään samalla kun painaa. Mutta jos tosiaan ei yleensä jarrulevy ole jumissa, niin voisi harkita itse tehdä tuon homman.Mutteri auki vaan ja satula sivuun, ei se levy noissa usein ole ruostunut sinne lainkaan.
Kato että satula on perinteistä mallia eikä tarvii jotain työkalua niiden mäntien paineluun.
Mulla on takasatulan mäntien sisään painamiseksi työkalusarja, jota olenkin vuosien mittaan käyttänyt. Siinähän pitää pyörittää mäntää myötäpäivään samalla kun painaa. Mutta jos tosiaan ei yleensä jarrulevy ole jumissa, niin voisi harkita itse tehdä tuon homman.