Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Juu pitää H7:n kanssa testata paremmin valokuviota seinää vasten. Kun ajattelin että kamerani näyttäis hyvin pimeällä tienpätkällä hyvät ja huonot puolet noista.
Mutta selvästikkään kaikkia "valovuotoja" kamera ei näyttänyt hyvin.
Ja laittelen sen tulevan H7 LED videon ja tekstin tonne "oikeaan" topiciin, minkä olemassa oloa en edes huomannut.

Mutta mitä itse vuos kaksi sitten kokeilin B6 Passatissa H7 LEDejä niin niissä valokuvio oli hyvä. Mutta valoteho oli aivan paska kun eivät valaisseet edes pihan toisella puolella olevaa koivua joka oli noin 20m päässä.

Nyt noita "uusia" H7 LEDejä tulevan testaamaan Ford Focucella missä taas kerran on vain heijastin umpiot. Että saapi nähdä kuinka päin helvettiä ne näyttää.



No, mihän niitä kirjaimellisesti kokeilin ( kun olihan videon otsikkokin että "Testissä") vain toisessa valoumpiossa että näki eron halogeeniin verrattuna.
Ja totesinkin sitten videolla että valoteho on aivan mahtava LEDeillä, mutta heijastinumpioilla ainakin valokuvio on aivan perseestä kun valaisee taivaankin.
Että näin. Mutta antaa tämän asian nyt olla.

Mutta tulen tähän lähiaikoina postamaan videoitani uudestan halpa auto projektistani kun minulla on sen kanssa mielenkiintoinen ongelma.
Ja videoilla sitten testaan kaikkea millä saada ongelma/vika korjattua.
Mutta laitan myös tällä kertaa sitten jutun tähän myös teksti muodossa.

Hyvä, kun pelkästä videosta ja lyhyestä kysymyksestä voi tulla olo että tarkoitus on vain mainostaa noita videoita joka voi sitten ärsyttää ihmisiä.
 
Hyvä, kun pelkästä videosta ja lyhyestä kysymyksestä voi tulla olo että tarkoitus on vain mainostaa noita videoita joka voi sitten ärsyttää ihmisiä.

Mikäs lyhyt kysymys se oli ? Ja sain apua siihen kysymykseeni ja nyt ois softakin ladattu jo että pääsee Fordiin aktivoimaan vakkarin, kunhan vaan napit eka saapuvat.
Mutta sitä ennen tässä on isompikin ongelma ratkaistavana kyseisen kulkupelin kanssa (tehot hukassa), kun vasta tässä viimevuosina alkanut kiinnostamaan autojen remppaaminen.
Ja nyt kesällä tuli vasta ensimmäinen projekti auto (2004 Opel Vectra) hommattua kun aikaisemmin vaan rouvan ja omaan autooni tehnyt huoltoja ja muita pikku juttuja.
Nyt perjantaina luovuin Vectrasta ja samana päivänä kävin noutamassa vuoden 2008 Ford Focuksesn seuraavaksi projekti autoksi.

Joten kaikki jutut ovat tyyliin ekaa kertaa koskaan tekemässä, niin tuppaa tulemaan kysymyksiä asioista ja kaikkiin en ole löytänyt vastauksia netin ihmeellisestä maailmasta.
Ja siksi aloitin kesällä tuo uuden tube kanavanikin että haluan näyttää että osaamatonkin saa noita korjailtua ja vahingossa välillä löytyy ihme korjauksia vikoihin.
Tuppaan videoni tekemään ilman mitään valmisteluita, niin välillä höpötän ihan mitä sattuu ja välillä jää joitain asioita sanomattakin.

Samaan tyyppiseen videon formaattiin siirsin tuo SER-rauta testaus kanavanikin... minkä takia nyt porukkaa lähtee sieltä kiihtyvään tahtiin :whistling:
Ja en todellakaan näitä videoitani tee rahan takia, koska ei näistä mitään saa. SER-jutuistani saan about 0.10 - 0.20€/per video/per kk ja uudella kanavallani en tietenkään mitään koska ei ole tarpeeksi tilaajia.
Minusta noiden tekeminen on vaan hauskaa ja näyttää muillekkin noita juttuja jos vaikka jollekkin niistä on apua.
 
Mikäs lyhyt kysymys se oli ? Ja sain apua siihen kysymykseeni ja nyt ois softakin ladattu jo että pääsee Fordiin aktivoimaan vakkarin, kunhan vaan napit eka saapuvat.
Mutta sitä ennen tässä on isompikin ongelma ratkaistavana kyseisen kulkupelin kanssa (tehot hukassa), kun vasta tässä viimevuosina alkanut kiinnostamaan autojen remppaaminen.
Ja nyt kesällä tuli vasta ensimmäinen projekti auto (2004 Opel Vectra) hommattua kun aikaisemmin vaan rouvan ja omaan autooni tehnyt huoltoja ja muita pikku juttuja.
Nyt perjantaina luovuin Vectrasta ja samana päivänä kävin noutamassa vuoden 2008 Ford Focuksesn seuraavaksi projekti autoksi.

Joten kaikki jutut ovat tyyliin ekaa kertaa koskaan tekemässä, niin tuppaa tulemaan kysymyksiä asioista ja kaikkiin en ole löytänyt vastauksia netin ihmeellisestä maailmasta.
Ja siksi aloitin kesällä tuo uuden tube kanavanikin että haluan näyttää että osaamatonkin saa noita korjailtua ja vahingossa välillä löytyy ihme korjauksia vikoihin.
Tuppaan videoni tekemään ilman mitään valmisteluita, niin välillä höpötän ihan mitä sattuu ja välillä jää joitain asioita sanomattakin.

Samaan tyyppiseen videon formaattiin siirsin tuo SER-rauta testaus kanavanikin... minkä takia nyt porukkaa lähtee sieltä kiihtyvään tahtiin :whistling:
Ja en todellakaan näitä videoitani tee rahan takia, koska ei näistä mitään saa. SER-jutuistani saan about 0.10 - 0.20€/per video/per kk ja uudella kanavallani en tietenkään mitään koska ei ole tarpeeksi tilaajia.
Minusta noiden tekeminen on vaan hauskaa ja näyttää muillekkin noita juttuja jos vaikka jollekkin niistä on apua.

Hirvee wall of text, mutta siis ihan noita sun aiemmin postaamia videoitakin tarkoitin ja mitä niiden postauksista on jäänyt mieleen. Älä nyt mieltäsi hyvä mies noin pahoita, kun pyydetään vähän pidemmästi kertomaan myös tekstinäkin.

Edit: Selvennetty että postauksista ja videoita en ole siis katsonut
 
Hirvee wall of text, mutta siis ihan noita sun aiemmin postaamia videoitakin tarkoitin ja mitä niistä on jäänyt mieleen. Älä nyt mieltäsi hyvä mies noin pahoita, kun pyydetään vähän pidemmästi kertomaan myös tekstinäkin.

En minä mieltäni pahoittanut ollenkaan :)

EDIT: Ja en välillä vaan jaksa kirjoittaa kasaa tekstiä jos minulla on se puhuttuna video formaatissa, varsinkin jos olen luurilla enkä tietokoneella. En vaan tykkää kirjoittaa kosketusnäytöltä en niin yhtään.
 
Raidetangon päät Chrysleriin. Onneksi sai sisemmästä nivelestä kiinni ja aukaistua sen raidetangosta putkipihdeillä, muuten olisi ollut paljon vaikeampi homma ja olisi jäänyt itsellä tekemättä. Nivelet eivät olleet väljät mutta olivat ruosteen voimasta fuusioituneet niin hyvin yhteen ettei saanut pyöriä suunnattua.
Toiselle puolelle sitten ensi viikolla, siellä on kumi rikki ulommasta päästä. Ja jarrulevyt ja -palat samalla.
1599405321355.png
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tossa kuvassakin näy lovet mistä olisi voinut ihan kiintoavaimella/jakarilla pitää kiinni?

Mutta joo, nuo on välillä ihania irrotella jos ovat kunnolla ruostehitsanneet
 
Noi lovet on sellasia kaikissa ettei niistä mitään voimalla väännetä kun pyörähtää. Mutta toisaalta ei tartte ihan hulluna vääntääkään kun lämmittää liitoksen kuumaksi, lämmöllä aukeaa helposti.
 
Eikö tossa kuvassakin näy lovet mistä olisi voinut ihan kiintoavaimella/jakarilla pitää kiinni?

Mutta joo, nuo on välillä ihania irrotella jos ovat kunnolla ruostehitsanneet
On siinä joo, ei se ole omassa asennuksissa ongelma vaan sisäpään irrotus kun yleensä ei mahdu millään työkalulla ottamaan kunnolla kiinni.
Vahnat päät olivat tosiaan niin hyvin ruostuneet kiinni etteivät saaneet korjaamolla edes lämmittämällä liikkeelle.
1599415894424.png
 
Noi lovet on sellasia kaikissa ettei niistä mitään voimalla väännetä kun pyörähtää. Mutta toisaalta ei tartte ihan hulluna vääntääkään kun lämmittää liitoksen kuumaksi, lämmöllä aukeaa helposti.

Ei ne putkipihditkään mahdottomia pidä toki. Oma taktiikka toki on yleensä "hyvin" tiukkova jakari johonkin väliin kiilattuna, lämpöä ja sitten koputellen auki. Toki joskus on joutunut ottamaan koko paketin irti ja sillon on sama vaihtaa koko setti. Ja tämä siis raidetangon pään irroituksesta, toki sisäpään irrottelu on tapauksesta riippuen oma helvettinsä.
 
Eiku vittu mähän käsitin vissiin ihan väärin mikä se ongelma oli ja mistä otettiin pihdeillä kiinni. Nevermind
 
Täällä kun eräät otti itseensä kun "mainostin" tube-videoitani. Ja nämä kyseiset henkilöt eivät selvästikkään tajua että ongelmat ja ratkaisut ongelmaan ovat paljon helpompi näyttää kuin selittää henkilöltä jolla ei ole autotermit hallussa.
Mutta yritetään kertoa pieni tarina ja laitan tuohon myös linkin videoihin asiasta mistä asia selviää paremmin.

Eli tuossa tuli myytyä edellinen (ja samalla ensimmäinen) auto projektini ja tilalle sitten hommasin huutokaupat.comin kautta 1000€:lla 1.6l diesel Ford Focusen vuosmallia 2008.
Joka piti olla kunnossa muuten paitsi että mittarissa lähes 340000km, tuulilasi halki ja pieniäruoste kohtia siellä sun täällä.
Ja ajattelinkin että tästä tulee mukava maalaus ja putsaus projekti enimmäkseen, no tuli vähän muutakin.

Eli kävin sitten kyseisen Foordin noutamassa ja ongelmat alkoivat heti kun yritin päästä pois liikkeen pihasta. Liike oli näet mäessä ja Focus oli mäen alla parkkeerattuna.
Enkä meinannut saada sitä menemään mäkeä ylös vaan aina se sammui. Neljännellä kerralla sitten annoin auton valua ihan alassaakka ja sitten kaasu pohjaan ja etiäpäin...
Ja sillä kerralla juuri ja juuri Focus jaksoi kivuta mäen päälle, kun tuollakin kerralla meinas just sammua kun mäen päälle pääsin.

Kotimatka (10p0km) oli myös todella hauska koska tehoa alle 2000 kiekan ei ollut yhtään ja ainoa millä tuon sai liikkeelle edes jotenkin oli nostaa kiekat päälle 2000 ja luistattaa kytkintä.
Motarilla huomasi myös että tehoa ei vaan ole yhtään kun 90 -> 100km/h kiihdyttämiseen piti laittaa jo nelosta tupaan. Olikin kaikissa risteyksissä ym. liikennevaloissa jännittävää aina miten sen saa liikkeelle ja mihin väliin sitä uskalti tunkea kun ei kiihdy niin ei kiihdy.
Kotia lopulta pääsin ja laittelin tablettini kiinni ja löytyykö mitä vika koodeja. Ja sieltä löyty vähän kaikkea liittyen kyllä juuri siihen tehtyyn kytkin remonttiin, mutta yksi sieltä joukosta erottautu eli koodi että DPF pöntön poltto ei ole onnistunut.

No laittelin sitten tabletille FORScanin ja sillä sitten manuaalisesti polttopäälle ja ekalla kerralla 57% kohdalla tuli ERROR ja homma stoppas siihen. Toisella yrittämällä 58% ja taas ERROR.

IMG_20200904_165802.jpg

Joten aloin suuresti pelkäämään että tuo pönttö on tukossa ja siitä tuli epäilyksiä videoni kommentteihinkin. Toisina vaihtoehtoina oli EGR (mutta se ei vissiin tommosta edes voi aiheuttaa ?), diesel polttoainesuodatin, turbo kaput tai tietenkin että joku vuotaa jostain.

Mutta lopulta vika sitten olikin todella simppeli ahtovuoto...
Nimittäin kun suojamuovin otti pois niin heti kiinnittyi huomio että koneen kuskinpuoli oli öljyssä. Ja keskellä sitä yksi turbolle menevä letku oli irti, että aika iso "vuoto".
Ja syy miksi se oli irti oli kanssa ihan simppeli, eli muovinen kiinnitys sydeemi oli hajonnut ja laitoin paketin kasaan milläs muulla kuin nippusiteellä :)

IMG_20200907_114115.jpgIMG_20200907_114108.jpg

Että nyt Foordi rullaa nätisti ja voinkin keskittyä paikkamaalauksiin sekä myöhemmin Android 10 navin/radion ja vakkarin asennuksiin.
Myöskin idea testata tällä H7 LEDejä mitkä tuossa hyllyssä makaavat, vaikkakin tässäkin on vaan heijastinumpiot. Mutta haluan nähdä miten perseelleen valokuvia menee niillä.

Ja jos kiinnostaa tämä juttu video formaatissa niin tässä niihin linkit ja kakkos osassa näytän kuinka tehdään se manuaalinen DPF poltto.


 
Viimeksi muokattu:
Täällä kun eräät otti itseensä kun "mainostin" tube-videoitani. Ja nämä kyseiset henkilöt eivät selvästikkään tajua että ongelmat ja ratkaisut ongelmaan ovat paljon helpompi näyttää kuin selittää henkilöltä jolla ei ole autotermit hallussa.
Mutta yritetään kertoa pieni tarina ja laitan tuohon myös linkin videoihin asiasta mistä asia selviää paremmin.

Kukaan muu ei ottanut itseensä kuin näköjään sinä kun vieläkin jaksat jatkaa? Mulle henkilökohtaisesti on ihan ok jos laittelet videoita, mutta älä tee niistä clickbait videoita "katso lopputulos videolta" kuten 99% tubettajista tekee, sitä minä kritisoin en videoita muuten ja siinä on aika iso ero.

ja edelleen, valokuvio menee päin helve**iä myös H7 ledeillä heijastinumpiossa, projektoriumpiossa saattaa toimia kun siellä on fyysinen este hajavalolle, mutta valoteho on onneton.
 
Nyt sitten ne jarrut paikalleen rysyyn. Jarrurempat ovat oikeastaan aika mukavia silloin _jos_ mikään ei vastusta.
1599492804639.png

Vielä pitää palauttaa toiset vääränkokoiset levyt. Tottakai tilasin ensin kahdesta vaihtoehdosta väärät.
Keskiviikkona sitten toisen puolen raidetangon päät ja perjantaina suuntaukseen. Josko tuo alkaisi tämän vuoden suurimmat remontit olemaan sitten takana :)
 
Kaverin 2013 Toyota Auriksessa outo sattumus. Tänään kun astuin pelkääjän paikalle kyytiin, huomasin että kumimaton alla on märkä lammikko vettä. Eli "lattiamatto" oli litimärkä. Ei sitä senttejä ollut, eikä noussut kumimaton päälle, mutta kumminkin. Varmaan jokunen desi. Tiedossa ei ole, että autossa olisi reikiä, ikkuna ei ole ollut auki. Tällä viikolla huolto saa katsoa, mutta onko kellään haisua, mikä voi tuon veden syy olla? Ei haissut muuta kuin vähän ummehtuneelle. Mitään pulloa ei autossa ollut, joka olisi voinut falskata.

Disclaimer. En tiedä autoista juuri mitään. Ja jos on parempi ketju tällaiselle, niin vinkatkaa.
 
Kaverin 2013 Toyota Auriksessa outo sattumus. Tänään kun astuin pelkääjän paikalle kyytiin, huomasin että kumimaton alla on märkä lammikko vettä. Eli "lattiamatto" oli litimärkä. Ei sitä senttejä ollut, eikä noussut kumimaton päälle, mutta kumminkin. Varmaan jokunen desi. Tiedossa ei ole, että autossa olisi reikiä, ikkuna ei ole ollut auki. Tällä viikolla huolto saa katsoa, mutta onko kellään haisua, mikä voi tuon veden syy olla? Ei haissut muuta kuin vähän ummehtuneelle. Mitään pulloa ei autossa ollut, joka olisi voinut falskata.

Disclaimer. En tiedä autoista juuri mitään. Ja jos on parempi ketju tällaiselle, niin vinkatkaa.
Veikkaus että ilmastoinnin kondenssiputki tukossa.
 
Kaverin 2013 Toyota Auriksessa outo sattumus. Tänään kun astuin pelkääjän paikalle kyytiin, huomasin että kumimaton alla on märkä lammikko vettä. Eli "lattiamatto" oli litimärkä. Ei sitä senttejä ollut, eikä noussut kumimaton päälle, mutta kumminkin. Varmaan jokunen desi. Tiedossa ei ole, että autossa olisi reikiä, ikkuna ei ole ollut auki. Tällä viikolla huolto saa katsoa, mutta onko kellään haisua, mikä voi tuon veden syy olla? Ei haissut muuta kuin vähän ummehtuneelle. Mitään pulloa ei autossa ollut, joka olisi voinut falskata.

Disclaimer. En tiedä autoista juuri mitään. Ja jos on parempi ketju tällaiselle, niin vinkatkaa.

Voi olla myös varsinkin VAG:ien klassikko, eli tuulilasin alapuoliset vedenpoistoreijät täynnä lehtiä ja muuta moskaa.
 
Syy selvisi tuohon vedentuloon. Touko-kesäkuussa tehdyssä tuulilasinvaihdossa oli tapahtunut asennusvirhe. Sielä siis pääsi liimauksista vesi sisään jostain välistä ja lopulta sinne pelkääjän jalkatilaan. Tiedä sitten, onko se alkanut vasta nyt repsottaa vai onko vettä tullut aiemminkin kesällä. No, kuivattavat sisätilat ja asentavat uuden tuulilasin ja antoivat laina-auton korjauksen ajaksi. Ja tekevät kaiken tietenkin veloituksetta. Tämä siis Toyota-merkkihuolto. Olivat sanoneet, ettei ollut ensimmäinen tapaus jossa liimat ovat pettäneet.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vaihdoin oikealle puolelle raidetangon päät. Sitä ennen kävin hakemassa leiman. Perjantaina sitten suuntaukseen.
Tässä kuva mitä aiemmin tarkoitin, eli sisempi raidetangon pää lähtee irti putkipihdeillä:
1599650026285.png

Onneksi sain perintönä kolmet hyvät erikokoiset putkipihdit :)
Samalla vaihdoin koiranluun. Tuosta näkee että vaikka nipat on niin ei niihin kovin hyvin rasvaa saa :confused2:
1599650117694.png
 
Syy selvisi tuohon vedentuloon. Touko-kesäkuussa tehdyssä tuulilasinvaihdossa oli tapahtunut asennusvirhe. Sielä siis pääsi liimauksista vesi sisään jostain välistä ja lopulta sinne pelkääjän jalkatilaan. Tiedä sitten, onko se alkanut vasta nyt repsottaa vai onko vettä tullut aiemminkin kesällä. No, kuivattavat sisätilat ja asentavat uuden tuulilasin ja antoivat laina-auton korjauksen ajaksi. Ja tekevät kaiken tietenkin veloituksetta. Tämä siis Toyota-merkkihuolto. Olivat sanoneet, ettei ollut ensimmäinen tapaus jossa liimat ovat pettäneet.

Täytyy kyllä todeta, että tuo on kyllä kädetön merkkihuolto, jos siellä useinkin epäonnistuu tuulilasin liimaaminen. Ei nyt kuitenkaan ole mitenkään rakettitiedettä tuo homma.. Olettaisin kuitenkin, että käytössä on kunnon liimat ei mitkään Bilteman halvimmat.
 
Olettaisin että joku alihankkija hoitaa lasinvaihdot ja siellä on ollut joku joka ei ole hommaa hallinnut.
Tai sitten tuollainen helppo työ on annettu juuri ammattikoulusta tulleille kesäpojille tehtäväksi.

Eihän tuossa ole käytännössä kuin pari kohtaa, joissa voi epäonnistua, toinen on se ettei levitä liimaa sopivaa palkoa tasaisesti ( onnistuu myös käsipuristimella ja akkukoneella lähes idioottivarmasti ) ja toinen on se, että kohdistaa lasin väärin.
Tietty vanha liimapalko pitää osata leikata/kaapia pois tai osata leikata se sen verran tasaiseksi, että saa laitettua päälle uuden palon ja primeri pitää osata levittää joka paikkaan.
 
Tai sitten on sattunut viallinen satsi liimaa. Muutama viikko lasin vaihdosta korjaamosta soitettiin ja pyydettiin tuomaan auto uudelleen lasin vaihtoon, koska liima oli ollut huonoa. En ollut itse vielä huomannut sitä.
 
Täytyy kyllä todeta, että tuo on kyllä kädetön merkkihuolto, jos siellä useinkin epäonnistuu tuulilasin liimaaminen. Ei nyt kuitenkaan ole mitenkään rakettitiedettä tuo homma.. Olettaisin kuitenkin, että käytössä on kunnon liimat ei mitkään Bilteman halvimmat.
Mulla vaihdettiin merkkihuollossa tuulilasi vinoon...2 kertaa, että kyllä "osataan" muuallakin
edit: ai niin, myivät samalla käynnillä väärän keulamaskin merkin varaosatiskillä. Alkoi huumori olla jo aika vähissä loppujaan
 
Niin, ei se bilteman halvin liimakaan petä lasin paikallaan ollessa, on vaan osattu ei oo vaan osattu..
 
Kysymys ajovaloista, kuvitellaan hypoteettinen tilanne että lasinen ajovalo umpio on paskana (kivi lentänyt ja lasi lohjennut joten ajovalokuvio väärä). Voiko ajoneuvon alkuperäisen ajovaloumpion korvata yleismallisella umpiolla? Google haku tuotti laihasti tuloksia ajovaloumpioihin missä olisi ns autojen valokuvio (eli oikean puoleinen osoittaa pidemmalle). Ajoneuvon vuosimalli on -91 mikäli tämä vaikuttaa asiaan.
 
Tänään kun suurin osa päivästä oli poutaista, niin tuli sitten tänään suoritettua Focuksen ruoste kohtien korjaamista.
Ja taaskaan kaikki.. tai oikeastaan mikään ei mennyt silleen kuin piti.

Aloitin takaluukusta ja aloin irroittamaan sitä muovilistaa.
No verhoilu irtosi hienosti, mutta sitten tulikin iso ongelma vastaan. Eli lista on neljällä mutterilla kiinni ja ne kaikki olivat pahasti ruostuneet. Ja juuri se neljäs oli sitten niin pahasti ruostunut että mikään hylsy eikä avain siihen sopinut.
Joten jätin sitten listan paikoilleen, mutta sen verran sitä sai raotettua että sain teipit väliin että pääs ruosteita hiomaan ja tekemään muita pohjatöitä.
Kaikki pohjatyöt näyttikin menneen nappiin kun pohjamaalin jälkeen kaikki näytti vielä OK:lta, mutta pintamaalin jälkeen huomasinkin että eipä sittenkään mennyt hionnat ja tasotukset ihan nappiin.
Mutta en jaksanut alkaa korjaamaan, koska listan allehan jäi kaikki ruosteet korjaamatta. Joten tuskin tuo pysyy tommosenaan pitkään.

IMG_20200909_142753.jpgIMG_20200909_155409.jpg

Lokasuojasta sentään tuli ihan hyvän näköinen, mutta paljon vielä opittavaa näissä maalaus hommissa. :)

IMG_20200909_155417.jpg
 
Kysymys ajovaloista, kuvitellaan hypoteettinen tilanne että lasinen ajovalo umpio on paskana (kivi lentänyt ja lasi lohjennut joten ajovalokuvio väärä). Voiko ajoneuvon alkuperäisen ajovaloumpion korvata yleismallisella umpiolla? Google haku tuotti laihasti tuloksia ajovaloumpioihin missä olisi ns autojen valokuvio (eli oikean puoleinen osoittaa pidemmalle). Ajoneuvon vuosimalli on -91 mikäli tämä vaikuttaa asiaan.

Kyllä tuo on mahdollista ainakin tuon ikäisessä autossa, esimerkiksi legendaarisessa kakkoskoppaisessa ( samoin kuin ykköskoppaisessa ) Golfissa ja monessa muussakin vanhassa vehkeessä ajovalot ovat tasan samanlaisia auton molemmilla puolen ja ero valokuviossa tehdään ainoastaan valoa kallistamalla.
Samoin oikealta ohjattavissa japseissa on tehty noita katsastusvirityksiä, että on pultattu yleismallinen valo kiinni vaikka vaneriin ja se on asennettu alkuperäisen väärällä valokuviolla olleen umpion tilalle ja "hyvin" on mennyt leimasta läpi.

Tänään kun suurin osa päivästä oli poutaista, niin tuli sitten tänään suoritettua Focuksen ruoste kohtien korjaamista.
Ja taaskaan kaikki.. tai oikeastaan mikään ei mennyt silleen kuin piti.

Aloitin takaluukusta ja aloin irroittamaan sitä muovilistaa.
No verhoilu irtosi hienosti, mutta sitten tulikin iso ongelma vastaan. Eli lista on neljällä mutterilla kiinni ja ne kaikki olivat pahasti ruostuneet. Ja juuri se neljäs oli sitten niin pahasti ruostunut että mikään hylsy eikä avain siihen sopinut.
Joten jätin sitten listan paikoilleen, mutta sen verran sitä sai raotettua että sain teipit väliin että pääs ruosteita hiomaan ja tekemään muita pohjatöitä.
Kaikki pohjatyöt näyttikin menneen nappiin kun pohjamaalin jälkeen kaikki näytti vielä OK:lta, mutta pintamaalin jälkeen huomasinkin että eipä sittenkään mennyt hionnat ja tasotukset ihan nappiin.
Mutta en jaksanut alkaa korjaamaan, koska listan allehan jäi kaikki ruosteet korjaamatta. Joten tuskin tuo pysyy tommosenaan pitkään.

Lokasuojasta sentään tuli ihan hyvän näköinen, mutta paljon vielä opittavaa näissä maalaus hommissa. :)

Eikö tuo luukku olisi nyt kannattanut tehdä kerralla kunnolla, kun aloitti?
Millä olet noita maalannut?
Näyttää aika matalta, ei ole lipakat pinnat ja noita voi olla vaikea enää korjata vesihionnalla tai kiillotuksella.
 
Eikö tuo luukku olisi nyt kannattanut tehdä kerralla kunnolla, kun aloitti?
Millä olet noita maalannut?
Näyttää aika matalta, ei ole lipakat pinnat ja noita voi olla vaikea enää korjata vesihionnalla tai kiillotuksella.

Lahden Colornetistä kävin hakemassa spraypurkissa maalin sekä lakan. Ja samanlaiseksi jäi rouvan i20:n takaluukku kun sitä tuossa maalailin kaksi viikkoa sitten.
Eli vasta maalattu näytti siihen saakka hyvältä kun laittoi lakan päälle ja sitten se jotenkin muuttui mataksi vaikka kiiltävää sen piti olla.
Mutta kun keli tästä taas paranee niin pitää tuo Foordi pestä ja vahata kunnolla ja katsoa näyttääkö sitten nuo maalatut kohdat paremmalta.
 
Auton sähköhommia tuli vähäse tehtyä.. piti saada taakse tuonne hondaan uusi tupakinsytytin pistoke, josta saa kokoajan virtaa (myös sammutettuna ollessa). Eilen sain nätisti vedettyö johdot yms.. ja tälläsen hain motonetistä:

Mutta, taitaapi lähteä vaihtoon / uutta hakemaa, sillä tuossa kaikki liitetyt systeemit pyörii vaan ja on aivan helkutin löysällä. Vai onko se nykyään tapana...? Vähänkin tärähtää / osuu joku, niin virran saanti laitteilla kehnohkoa.. Etupään alkuperästä liitintä kun testaa, niin siinä on ja pysyy kunnolla kaikki liitetyt vehkeet..


Mahtasko nämä halvemmat jopa olla parempia, vai onko huonoa tuuria ollu?


 
Kyllä tuo on mahdollista ainakin tuon ikäisessä autossa, esimerkiksi legendaarisessa kakkoskoppaisessa ( samoin kuin ykköskoppaisessa ) Golfissa ja monessa muussakin vanhassa vehkeessä ajovalot ovat tasan samanlaisia auton molemmilla puolen ja ero valokuviossa tehdään ainoastaan valoa kallistamalla.
Samoin oikealta ohjattavissa japseissa on tehty noita katsastusvirityksiä, että on pultattu yleismallinen valo kiinni vaikka vaneriin ja se on asennettu alkuperäisen väärällä valokuviolla olleen umpion tilalle ja "hyvin" on mennyt leimasta läpi.

Kiitos selkeästä vastauksesta, vielä lisäkysymyksenä onko niin että valokuvio on vain lähivaloissa ja pitkät valot ovat aina samalla kuviolla? Eli jos on yleismallinen umpio jossa on esim H4 niin siinähän on pitkä valo mukana niin haittaako jos tämä pitkä on myös "pidempi" oikealta puolelta vai pitääkö sen olla juuri näin?
 
Lahden Colornetistä kävin hakemassa spraypurkissa maalin sekä lakan. Ja samanlaiseksi jäi rouvan i20:n takaluukku kun sitä tuossa maalailin kaksi viikkoa sitten.
Eli vasta maalattu näytti siihen saakka hyvältä kun laittoi lakan päälle ja sitten se jotenkin muuttui mataksi vaikka kiiltävää sen piti olla.
Mutta kun keli tästä taas paranee niin pitää tuo Foordi pestä ja vahata kunnolla ja katsoa näyttääkö sitten nuo maalatut kohdat paremmalta.

Todennäköisesti pesu ja vaha eivät tuota pelasta, ettei vaan olisi liian vähän lakkaa, vähän näyttäisi siltä, että on jäänyt liian kuivaksi.
Mielummin vaikka pari valumaa ja lipakat pinnat, kuin kuiva ja pilalla.
Valumat saa pois vesihionnalla ja puleerauksella, mutta kuivaa pintaa ei pelasta enää millään.

Kiitos selkeästä vastauksesta, vielä lisäkysymyksenä onko niin että valokuvio on vain lähivaloissa ja pitkät valot ovat aina samalla kuviolla? Eli jos on yleismallinen umpio jossa on esim H4 niin siinähän on pitkä valo mukana niin haittaako jos tämä pitkä on myös "pidempi" oikealta puolelta vai pitääkö sen olla juuri näin?

Ainoastaan lähivaloilla on merkitystä, pitkissä häikäisyllä ei ole mitään merkitystä, kun häikäisevät kuitenkin vastaantulijoita.
 
Todennäköisesti pesu ja vaha eivät tuota pelasta, ettei vaan olisi liian vähän lakkaa, vähän näyttäisi siltä, että on jäänyt liian kuivaksi.
Mielummin vaikka pari valumaa ja lipakat pinnat, kuin kuiva ja pilalla.
Valumat saa pois vesihionnalla ja puleerauksella, mutta kuivaa pintaa ei pelasta enää millään.

No laitoin kolme ohutta kerrosta kuten maaliakin, eli vissiin sitten liian vähän ?
Mutta vituiksi toi meni, kun näemmä ei kerennyt tarpeeksi kuivua ennen kuin alkoi sataa vettä:

IMG_20200910_140244.jpg
 
No laitoin kolme ohutta kerrosta kuten maaliakin, eli vissiin sitten liian vähän ?
Mutta vituiksi toi meni, kun näemmä ei kerennyt tarpeeksi kuivua ennen kuin alkoi sataa vettä:

Kuvien perusteella ainakin näyttää liian kuivalta, lakkaa saa vetää pinnoille reilusti, siitä ei ole mitään muuta haittaa kuin mahdolliset valumat, jotka saa tarvittaessa pois valumahöylällä/vesihionnalla/puleerauksella.
 
Lahden Colornetistä kävin hakemassa spraypurkissa maalin sekä lakan. Ja samanlaiseksi jäi rouvan i20:n takaluukku kun sitä tuossa maalailin kaksi viikkoa sitten.
Eli vasta maalattu näytti siihen saakka hyvältä kun laittoi lakan päälle ja sitten se jotenkin muuttui mataksi vaikka kiiltävää sen piti olla.
Mutta kun keli tästä taas paranee niin pitää tuo Foordi pestä ja vahata kunnolla ja katsoa näyttääkö sitten nuo maalatut kohdat paremmalta.
Saattaa olla kyse liiallisesta ilmankosteudesta. Itselle on ainakin käynyt ihan tavallisenkin automaalin kanssa(ruiskulla), et tulee matta kun sateenuhan alla on maalannut.
 
@Zetteri kuten @Jims tuossa jo kirjoitti niin olisin samaa mieltä. Liian ohut lakkakerros jos menee lakan jälkeen mataksi. Maalin tarkoitus on luoda pigmenttipeitto. Eli peittää alleen muut värit. Lakan on tarkoitus tuoda pintaan tasainen kiiltävä kerros, ja siksi sitä ei voi lisätä pintaan kuten pigmenttiä.
Eli ensin lakalle harso ja sen jälkeen kaksi suht märkää kerrosta. Kaksi koska suihkutussuunnat on tarkoitus kerrosten välillä vaihtaa, ettei jää pintoja "varjoon".
 
Mutta lopulta vika sitten olikin todella simppeli ahtovuoto...
Nimittäin kun suojamuovin otti pois niin heti kiinnittyi huomio että koneen kuskinpuoli oli öljyssä. Ja keskellä sitä yksi turbolle menevä letku oli irti, että aika iso "vuoto".
Ja syy miksi se oli irti oli kanssa ihan simppeli, eli muovinen kiinnitys sydeemi oli hajonnut ja laitoin paketin kasaan milläs muulla kuin nippusiteellä :)

Eipä muuten ole ahtovuoto vaan imuvuoto. Öljyä on sumuttanut ulos koska kyseinen letku on huohotuksen letku.
 
Eipä muuten ole ahtovuoto vaan imuvuoto. Öljyä on sumuttanut ulos koska kyseinen letku on huohotuksen letku.

Juu, mulla on nämä termit.... no vähän hakusessa.
Kun kyllähän tuo letku meni samaan putkeen mistä turbo imee raikastailmaa ilmasuodattimen lävitse.
 
@Zetteri kuten @Jims tuossa jo kirjoitti niin olisin samaa mieltä. Liian ohut lakkakerros jos menee lakan jälkeen mataksi. Maalin tarkoitus on luoda pigmenttipeitto. Eli peittää alleen muut värit. Lakan on tarkoitus tuoda pintaan tasainen kiiltävä kerros, ja siksi sitä ei voi lisätä pintaan kuten pigmenttiä.
Eli ensin lakalle harso ja sen jälkeen kaksi suht märkää kerrosta. Kaksi koska suihkutussuunnat on tarkoitus kerrosten välillä vaihtaa, ettei jää pintoja "varjoon".

Tein eilen kun oli aurinkoinen päivä tuon uudestaan ja nyt reilulla lakalla. Ja tulihan siihen vähän epätasaisuuksia joten tänään kun vettä taas vaihteeksi sataa niin ruiskin siihen vettä lisäksi ja nyt uskalsin hioa sen pinna vesihiomapaperilla ja sehän muuttu hirveän näköiseksi.
Ja käsin yritin sitä kiillotaa ja eihän se mihinkään muuttunut, mutta nyt kun pari tuntia oli taas sateetonta niin tuon takalokasuojan kuivasin ja kokeilin ihan koneella kiillottaa ja kappas kun nyt näyttää paljon paremmalta :) (alkoi satamaan vettä uudestaan juuri kun sain tuon kiillotettua)

Tää on tätä kun ei ole ennen tehnyt ja kuulostaa pinnan hiominen jotenkin oudolta. Mutta kun uskalsi tehdä niin jälki onkin nyt oikein hyvä.
Eli pitää rouvan i20:n takaluukku tehdä joku sateeton päivä uudestaan eli vesihioa, lakata ja uudestaan vesihioa että saa siitäkin kiiltävän.
Mutta kiitoksia vaan kaikille näistä opettavaisista jutuista :thumbsup:

Tässä muuten yritän saada rouvaa kokeilemaan tota Foordia, että mielummin tuon i20:n hävittäisin kun se on aivan paska auto ajaa ja taas Foordi on todella hyvä, vaikka sillä on 240000km enemmän ajettu ja on 2 vuotta vanhempi.
Kun rouva tuossa kohta kaksi kuukautta ajanut minun 2017 Opel Astralla kouluun (30km suuntaansa) ja vaikka aikaisemmin sano että i20:n on ihan hyvä ja sitä ei hävitetä. Mutta nyt Opelin ajon jälkeen ajoi pitkästä aikaa tuolla i20:llä niin alko valittamaan että siinä on jotain vikaa kun on niin "epävakaa" ajettava.
Ja ei siinä mitään vikaa ole, kun itse sillä "jouduin" ajamaan parina päivänä (kun Foordi oli kuivumassa), että rouva oli vaan tottunut jo isompaan autoon :)

Että tässä ois vielä mahdollista saada se ylipuhuttua edes kokeilemaan Foordia, kun nyt se sitä vastustaa muutaman asia takia:
1. Vanhempi ja enemmän ajettu
2. Se on Ford, kun muistelee aina vm 82 Fiestaansa mikä oli kuulemma kasa paskaa
3. Se on Dieseli (ajanut siis minun Diesel Opelilla eikä huomannut edes mitään eroa bensaan)
4. Tuulilasi on halki (ihan kun sitä ei voisi vaihdattaa)
 
Tein eilen kun oli aurinkoinen päivä tuon uudestaan ja nyt reilulla lakalla. Ja tulihan siihen vähän epätasaisuuksia joten tänään kun vettä taas vaihteeksi sataa niin ruiskin siihen vettä lisäksi ja nyt uskalsin hioa sen pinna vesihiomapaperilla ja sehän muuttu hirveän näköiseksi.
Ja käsin yritin sitä kiillotaa ja eihän se mihinkään muuttunut, mutta nyt kun pari tuntia oli taas sateetonta niin tuon takalokasuojan kuivasin ja kokeilin ihan koneella kiillottaa ja kappas kun nyt näyttää paljon paremmalta :) (alkoi satamaan vettä uudestaan juuri kun sain tuon kiillotettua)

Tää on tätä kun ei ole ennen tehnyt ja kuulostaa pinnan hiominen jotenkin oudolta. Mutta kun uskalsi tehdä niin jälki onkin nyt oikein hyvä.
Eli pitää rouvan i20:n takaluukku tehdä joku sateeton päivä uudestaan eli vesihioa, lakata ja uudestaan vesihioa että saa siitäkin kiiltävän.
Mutta kiitoksia vaan kaikille näistä opettavaisista jutuista :thumbsup:

Tässä muuten yritän saada rouvaa kokeilemaan tota Foordia, että mielummin tuon i20:n hävittäisin kun se on aivan paska auto ajaa ja taas Foordi on todella hyvä, vaikka sillä on 240000km enemmän ajettu ja on 2 vuotta vanhempi.
Kun rouva tuossa kohta kaksi kuukautta ajanut minun 2017 Opel Astralla kouluun (30km suuntaansa) ja vaikka aikaisemmin sano että i20:n on ihan hyvä ja sitä ei hävitetä. Mutta nyt Opelin ajon jälkeen ajoi pitkästä aikaa tuolla i20:llä niin alko valittamaan että siinä on jotain vikaa kun on niin "epävakaa" ajettava.
Ja ei siinä mitään vikaa ole, kun itse sillä "jouduin" ajamaan parina päivänä (kun Foordi oli kuivumassa), että rouva oli vaan tottunut jo isompaan autoon :)

Että tässä ois vielä mahdollista saada se ylipuhuttua edes kokeilemaan Foordia, kun nyt se sitä vastustaa muutaman asia takia:
1. Vanhempi ja enemmän ajettu
2. Se on Ford, kun muistelee aina vm 82 Fiestaansa mikä oli kuulemma kasa paskaa
3. Se on Dieseli (ajanut siis minun Diesel Opelilla eikä huomannut edes mitään eroa bensaan)
4. Tuulilasi on halki (ihan kun sitä ei voisi vaihdattaa)

Jos kiinnostaa hommata toinen lähes samanmoinen projektiksi niin voin myydä sulle hyvinkin halvalla, kopalla leimaa huhtikuulle.
 
Jos kiinnostaa hommata toinen lähes samanmoinen projektiksi niin voin myydä sulle hyvinkin halvalla, kopalla leimaa huhtikuulle.

Kun en tallia omista, niin tämä nykyinen on tän vuoden vika projekti. Että ens keväänä sitten alan katselemaan uutta.
Mutta haluan eri autoja, joten mikä tuleekaan seuraavaksi niin se ei ole Opel Vectra tai Ford Focus vaan joku aivan muu.
Se on vaan varma että VAG konsernin auto se tuskin tulee olemaan. Tai no, jonkun 1.9/1.6/2 dieselin vois manuaalina nipin napin harkita projektiksi.
 
Tein eilen kun oli aurinkoinen päivä tuon uudestaan ja nyt reilulla lakalla. Ja tulihan siihen vähän epätasaisuuksia joten tänään kun vettä taas vaihteeksi sataa niin ruiskin siihen vettä lisäksi ja nyt uskalsin hioa sen pinna vesihiomapaperilla ja sehän muuttu hirveän näköiseksi.
Ja käsin yritin sitä kiillotaa ja eihän se mihinkään muuttunut, mutta nyt kun pari tuntia oli taas sateetonta niin tuon takalokasuojan kuivasin ja kokeilin ihan koneella kiillottaa ja kappas kun nyt näyttää paljon paremmalta :) (alkoi satamaan vettä uudestaan juuri kun sain tuon kiillotettua)

Tää on tätä kun ei ole ennen tehnyt ja kuulostaa pinnan hiominen jotenkin oudolta. Mutta kun uskalsi tehdä niin jälki onkin nyt oikein hyvä.
Eli pitää rouvan i20:n takaluukku tehdä joku sateeton päivä uudestaan eli vesihioa, lakata ja uudestaan vesihioa että saa siitäkin kiiltävän.
Mutta kiitoksia vaan kaikille näistä opettavaisista jutuista :thumbsup:

Tässä muuten yritän saada rouvaa kokeilemaan tota Foordia, että mielummin tuon i20:n hävittäisin kun se on aivan paska auto ajaa ja taas Foordi on todella hyvä, vaikka sillä on 240000km enemmän ajettu ja on 2 vuotta vanhempi.
Kun rouva tuossa kohta kaksi kuukautta ajanut minun 2017 Opel Astralla kouluun (30km suuntaansa) ja vaikka aikaisemmin sano että i20:n on ihan hyvä ja sitä ei hävitetä. Mutta nyt Opelin ajon jälkeen ajoi pitkästä aikaa tuolla i20:llä niin alko valittamaan että siinä on jotain vikaa kun on niin "epävakaa" ajettava.
Ja ei siinä mitään vikaa ole, kun itse sillä "jouduin" ajamaan parina päivänä (kun Foordi oli kuivumassa), että rouva oli vaan tottunut jo isompaan autoon :)

Että tässä ois vielä mahdollista saada se ylipuhuttua edes kokeilemaan Foordia, kun nyt se sitä vastustaa muutaman asia takia:
1. Vanhempi ja enemmän ajettu
2. Se on Ford, kun muistelee aina vm 82 Fiestaansa mikä oli kuulemma kasa paskaa
3. Se on Dieseli (ajanut siis minun Diesel Opelilla eikä huomannut edes mitään eroa bensaan)
4. Tuulilasi on halki (ihan kun sitä ei voisi vaihdattaa)

Noita oikeasti mattoja pintoja, joissa kuitenkin on se lakka tarpeeksi paksuna kerroksena, voi ihan hyvin kokeilla pelastaa myllyttämällä, aloittamalla medium compoundista suoraan ja siitä hienompaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä tämän jälkeen, vaikka leikkaakin osan siitä lakkakerroksestasi pois. Suurin ongelma on, että jos tarttuvuus pohjiin ei ole hyvä, niin laikka voi "leikata" sen koko lakkakerroksen pois (ainakin perinteisillä rotaareilla) siitä pinnasta.

Kuitenkin, ennen kun aloittaisin alusta (pl. tuo takaluukun vesisateessa lakattu pinta), niin päästäisin 20min laikalla ja katsoisin saako kiiltoa takaisin kun leikkaa pinnasta pois.

Amazonista kiillotuskone ja aineet (halvimmillaan varmaan ~80e) ja kokeilemaan:
 
Clioon uusi termostaatti tiivisteineen ja termostaattikotelo vaihdettu sekä jäähdytysnesteet huuhdeltu, mutta niin vaan vuotaa kotelon juuresta. Järjestelmää huuhdellessa en huomannut vuotoa, mutta illalla näytti tippaa valuvan kotelon juuresta.

Pientä röpöä oli Febin muovisessa termostaattikotelossa, puukon hamaralla siloitin tasaisemmaksi. Arvelin ensimmäisen asennuksen menneen vituix, kun laitoin termostaatin takapuolessa olevan uran kotelosta löytyvään hahloon. Ura vaikutti tarttuvan hahloon sen verran napakasti, että termostaatti pysyi kotelossa paikalleen viennin ajan.

Tänään kokeilin laittaa termostaatin ura irti hahlosta, mikäli se olisi kanittanut eikä puristunut pohjaan. Pahvi termostaattikotelon alapuolelle vuotoa paljastamaan, kone käyntiin ja hetken päästä kevyesti kierroksia polkemaan. Vieläkin tiputti ja isommilla kierroksilla näytti purskauttavan kotelon ympärille.

Suht kevyesti kädellä koteloa sivuun työntäessä alkaa keventyvän puolen juurelta vuoto. Parin illan pähkäilyn perusteella vikana voisi olla:
-termostaatin tiiviste ei puristu tarpeeksi ->liian ohut tiiviste/korkea reuna kotelossa(?)
-tiiviste ei tarpeeksi leveä (tuskinpa sentään)
-uudet kotelon kiinnityspultit ovat kriittisen millin liian pitkät
-termostaatti valunut liian alas asentaessa (??)
Ja tämmöstä ääneenkirjoittelua, vaikutti menevän turhan hyvin vielä huuhtelun jälkeen. Joku pikkunippelihän tässä on oltava persiillään, en tahdo uskoa että siellä termostaatin koneen puolella olisi joku hiuslohkeama.:beye:
Screenshot_20200912-223629.jpg
 
Onkos täällä kokemusta ilmajuosista, dunlop vs arnott? Otin E61:seen arnotit kun hyllystä löytyi mutta toistaalta huomattavasti huokeampaan hintaa olisi saanut dunloppia euroopasta (karkeasti 220e vs 350+e) jos olisi jaksanut hetken (viikon) odottaa - olisko kannattanut? Sinänsä itse vaihtaminen INPAn kanssa oli helppoa, ei tarvinnut puukolla puhkoa ehjääkään bagia kun laittoi pyynnön tyhjentää (ko. puoli alaspäin) ja tunkkasi tukivarren pari kertaa ylös. Uusien laittaminenkin kävi kätevästi kun tunkkasi alapään hollille ja venytti semikiinni sekä INPA:lla pisti pyynnön sisään ilman lisäyksestä (ko. puoli ylöspäin), isoin ongelma oli melkeinpä saada uusi pussi paikalleen/ohi runkopalkista sekä yläpää pyöräytettyä kiinni (huom. se kumisuojus vanhasta pitää siirtää uuteen bagiin).

Itse vähän jälkikäteen aattelen että työmäärä huomioon ottaen dunlop olisi hinta/laatusuhde huomioiden hyvä valinta, vaikka se kestäisi 50-100tkm vähemmän, mutta toisaalta jos on kulma maassa ja autolla pitäisi ajamaan päästä niin ihan hirveästi ei siinä vaiheessa ole varaa tehdä kustannusoptimoitua hankintaa :)... Sinänsä paskamainen vika, että ajot loppuu käytännössä siihen jos pussi puhkeaa - ja näin voi käydä täysin varoittamatta, montaakan kymmentä kilsaa ihan vapaaehtoisesti ei viitsi ajella jousi pohjassa. Itsellä toki kesti reippaat 260tkm ettei sinänsä huono ja suht nopeasti sai uudetkin alle, mutta taas yks tälläinen "deal breaker" vika ko. autossa, tänä vuonna,. On jäänyt myös toisenkin kerran pihana kun moottorin maakaapeli oli ruostunut puhki, joka sekin käytännössä voi tapahtua koska tahansa :)...
 
Tein eilen kun oli aurinkoinen päivä tuon uudestaan ja nyt reilulla lakalla. Ja tulihan siihen vähän epätasaisuuksia joten tänään kun vettä taas vaihteeksi sataa niin ruiskin siihen vettä lisäksi ja nyt uskalsin hioa sen pinna vesihiomapaperilla ja sehän muuttu hirveän näköiseksi.
Ja käsin yritin sitä kiillotaa ja eihän se mihinkään muuttunut, mutta nyt kun pari tuntia oli taas sateetonta niin tuon takalokasuojan kuivasin ja kokeilin ihan koneella kiillottaa ja kappas kun nyt näyttää paljon paremmalta :) (alkoi satamaan vettä uudestaan juuri kun sain tuon kiillotettua)

Tää on tätä kun ei ole ennen tehnyt ja kuulostaa pinnan hiominen jotenkin oudolta. Mutta kun uskalsi tehdä niin jälki onkin nyt oikein hyvä.
Eli pitää rouvan i20:n takaluukku tehdä joku sateeton päivä uudestaan eli vesihioa, lakata ja uudestaan vesihioa että saa siitäkin kiiltävän.
Mutta kiitoksia vaan kaikille näistä opettavaisista jutuista :thumbsup:

Tässä muuten yritän saada rouvaa kokeilemaan tota Foordia, että mielummin tuon i20:n hävittäisin kun se on aivan paska auto ajaa ja taas Foordi on todella hyvä, vaikka sillä on 240000km enemmän ajettu ja on 2 vuotta vanhempi.
Kun rouva tuossa kohta kaksi kuukautta ajanut minun 2017 Opel Astralla kouluun (30km suuntaansa) ja vaikka aikaisemmin sano että i20:n on ihan hyvä ja sitä ei hävitetä. Mutta nyt Opelin ajon jälkeen ajoi pitkästä aikaa tuolla i20:llä niin alko valittamaan että siinä on jotain vikaa kun on niin "epävakaa" ajettava.
Ja ei siinä mitään vikaa ole, kun itse sillä "jouduin" ajamaan parina päivänä (kun Foordi oli kuivumassa), että rouva oli vaan tottunut jo isompaan autoon :)

Että tässä ois vielä mahdollista saada se ylipuhuttua edes kokeilemaan Foordia, kun nyt se sitä vastustaa muutaman asia takia:
1. Vanhempi ja enemmän ajettu
2. Se on Ford, kun muistelee aina vm 82 Fiestaansa mikä oli kuulemma kasa paskaa
3. Se on Dieseli (ajanut siis minun Diesel Opelilla eikä huomannut edes mitään eroa bensaan)
4. Tuulilasi on halki (ihan kun sitä ei voisi vaihdattaa)
Sama paikka, ainoastaan erona että jälkimmäinen on myllytyksen jälkeen, joten syvätkin naarmut saa pois jos vain lakka on ehjä.
 

Liitteet

  • inCollage_20200810_075236777.jpg
    inCollage_20200810_075236777.jpg
    3,2 MB · Luettu: 202
Rekisterikilven molempien polttimoiden vaihto mondeoon... Toinen vaihtuu hetkessä mutta toisen piuha liian lyhyt tai jumissa eikä tule tarpeeksi alas että saisi polttimon irti umpiosta, pitäneekö vaan antaa olla pimeänä, kehtaisi sisäpuolen verhoilujakaan irrottaa...
 
Myytiinkö mulle taannoin väärät pyyhkijänsulat vai enkö mä nyt hoksaa tässä jotakin?

IMG_20200920_130310.jpg

Oikealla boschin sulka kiinni pyyhkijänvarressa, vasemman puoleinen ei mahdu hahloon vaan tuo muoviosa on liian paksu.
 
Edit: eipä mitään, pitää kurkkia koneelta toi kuva
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 293
Viestejä
4 867 490
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom