Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Taisin vähän epäselvästi ilmaista asian. Eli kyllä, peili pitäisi saada ns.parkkiasentoon, jotta saisin päädyssä olevan ruuvin irti. Peilin kokonaisvaltainen purkaminen edessä... Voimalla olen kevyesti kokeillut, mutta ei tunnu helposti kääntyvän. Uskallanko kokeilla kunnon voimalla?
Katoitko miltä vanhat tulpat näytti? Oliko likaiset tai kliiniseksi palaneet? Tuosta näkee yleensä hyvin minkälainen koneen yleiskunto onHarjoittelin vähän tulppien vaihtamista (Citroen C4 1.6, -04, 290tkm). Motonetistä löytyi 3€ 16mm avain ja Denso tulpat 20€. Eka moottorin päältä suoja pois. Sitten puola paketti pois. Pari tulppaa oli aika kireällä ja täytyi pihdeillä vääntää siitä tulppa-avaimesta. Summissa yritin kiristää riittävän kireälle, mutta ei liian kireälle. Vaihtoväli tulpille on ilmeisesti 60tkm.
Minusta palaneilta sekä vähän likaisilta näytti. Kuluneilta myös ja kärkiväli oli kasvanut aika isoksi. Eka tulpanvaihto, niin en osaa tarkemmin verrata. En osaa sanoa, että koska on viimeksi vaihdettu (180tkm vai esim 240tkm?). Uusissa Denso:issa oli pieni "piikki" lisänä tuossa varressa, jota ei noissa vanhoissa ole.Katoitko miltä vanhat tulpat näytti? Oliko likaiset tai kliiniseksi palaneet? Tuosta näkee yleensä hyvin minkälainen koneen yleiskunto on
Yllättävän hyvältä tuo näyttää minusta. Ei mitään öljyisiä räkäjälkiä tms. Suhteellisen puhtaana palanut.Minusta palaneilta sekä vähän likaisilta näytti. Kuluneilta myös ja kärkiväli oli kasvanut aika isoksi. Eka tulpanvaihto, niin en osaa tarkemmin verrata. En osaa sanoa, että koska on viimeksi vaihdettu (180tkm vai esim 240tkm?). Uusissa Denso:issa oli pieni "piikki" lisänä tuossa varressa, jota ei noissa vanhoissa ole.
![]()
Kannattaahan tuota rempata, etenkin jos kori on kohtuullisessa kunnossa. Muutamia ajatuksia:Näin se paluu vanhoihin romuihin osui itsellekin..
Hainpa tuossa juuri isäukolta vuoden 1996 C-Mersun, 1.8 bensakoneella ja automaatilla. Eli W202 mersukielellä. Auto on Saksan tuonti mutta ollut Suomessa ainakin 15 vuotta.
Koska autolla on ajanut 82-vuotias isäni ja autolla on ajettu todella vähän vuosittain ja vain talvisin (long story), on yleinen huolto jäänyt lähinnä öljynvaihtojen asteelle ja muu ylläpito on ollu käytännössä olematonta. Ovat ajaneet tolla ehkä 2tkm vuoteen viimeiset 10 vuotta.
Leimoja on tullu kuitenkin joka vuosi.
Vikalistaa olisi ainakin seuraavanlaisesti:
- puhallin ei toimi, Jkl-Tre matkalla se alkoi puhaltamaan todella hennosti vasta Orivedellä ja puhallus lakkasi taas taajamassa. Moottorista hiilet menny? Jotain muuta, regulaattori tjsp?
- ilmastointi ei toimi, koska autolla on todellakin ajettu vain talvisin viimeiset 10 vuotta ja arvaan että siellä on kaikki kuivunut. Voiko tuolle edes tehdä enää mitään vai onko koko laitos mennyttä?
- keskuslukitus ei toimi kuskin ovesta avaimella lukittaessa, kuskin ovi menee lukkoon.
- vänkärin ikkunannostin ei toimi
- vänkärin peilinsäätö ei toimi
Tuossa nyt juttuja joita pitäs lähteä käymään läpi, muistui taas mieleen miksi jätin nämä vanhat paskat aikoinaan muiden murheeksi ja ostin uuden auton.
Mutta koska auto tulee itselle vain työmatkakäyttöön duunipaikan muuttaessa niin kai tuosta olisi jonkinlainen soiva vehje rempattava ainakin niin kauan kuin leima tulee paperiin.
Ja mukava autohan tuo on ajaa, joskin jumalattoman laiska..![]()
Kannattaahan tuota rempata, etenkin jos kori on kohtuullisessa kunnossa.
Autodocilta vois saada edullisesti. Mut nuo kuulemani mukaan ei ole pakolliset. Jos toinen puoli on ruosteessa, niin tulee se uusia. Mutta nuo voi periaatteessa nyppiä irti ja ajaa huoletta.Yaris versosta jäi käteen takajarrukilpi, vähän molemmista. Kysyin tarvikkeena ja kaikkialla sama vastaus, mene Toyotalle, ei löydy.
Menin marmori tiskille kysymään.
Onneksi istuin tukevasti, oli nimittäin 330e lähtöhinta kpl, tingattuna 260e kpl, ehheheehe.
Jarru kilven hinta selittyy sillä että siinä on kiinni kaikki seisontajarrun hilut.
Jos auto maksaa 2500e ja takajarru kilvet 520e pari, niin onhan tuo köyhälle kallista.
Eteen 50e pari.
Joko jotkut halvat sakemannin kilvet leikkaa/liimaa periaatteella tai sitten kovaa etsintää purkaamoilta.
Ovet, kaaret ja nostokohdat helmoissa on ne päällepäin näkyvimmät, alustasta kannattaa katsoa jousen yläkupit ja alatukivarret edestä ainakin melko tarkalla silmälläEi se oikein ole..
Faija on helmoja ja muita ruosteita paikkaillu pelkästään pohjamaalin ja mustan sprayn voimin, ei ole siis hionu ruosteita pois ollenkaan ja helmat on sanalla sanoen karut.
Ne nyt ei omaa menoa haittaa kun tulee tosiaa vaa työkäyttöön. Saattaa olla että ne joskus teen kunnolla kun jaksan/kerkiän/kiinnostaa.
Mutta esim pohja on terve eikä ole saanu koskaan huomautuksia ruosteesta pohjassa. Noi ovethan taitaa ollakin W202:n tyypillisesti ruostuvia juttuja.
Mutta esim varapyörän kotelo oli kuin uusi, ei ruostetta missään. En tosin tiedä liekö nuo Mersuissa kovin herkkiä ruostumaankaan, nuo ovien helmat sivulistojen molemmin puolin ja lokasuojat on ne pahat paikat.
Letkunkiristin toki. Aika ikävä ottaa ilmansuodatinkoteloa irti jos tuloletku on siihen liimattu kiinni. Mitä hyötyä liimaamisesta olisi?Autostani on imuilman putki (ennen ilmansuodatinta) aikalailla rikki. Tilasin tästä linkistä uuden putken.
En ole vielä saanut tuota lähetystä. Millainen tuo putki on? Venyykö se materiaali jos se onkin hieman tiukka? Mittasin kyllä putken paksuuden.
Olisiko se syytä liimata kiinni vai laittaa letkunkiristin?
Ainakin citroen xsarassa on huono akku aiheuttanut huonokäyntisyyttä joka korjaantunut uudella akulla. Ilmeisesti kun akun voltit tippuu startissa liikaa se saa auton ecun jotenkin sekaisin.Kaverin puolesta kyselen, nyt kun ei viikonloppuna oikein mitään voi tehdä.
Avensis -05, ajettu noin satkun vaan.
-Eilen illalla jäi ajotietokoneen näyttö palamaan. Millään kikkailulla ei sammunut virta-avaimella tai napeista.
-Akun miinus irti. Pimeni koko näyttö kokonaan.
-Ajaessa tyhjäkäynnillä välillä kävi kolmella pytyllä, siis liikennevaloissa tms, muuten neljällä.
-Akun iästä ei mitään tietoa joten voi olla vaikka kuinka vanha.
Latausta ei nyt voinut mitata kun ei ollut mittaria lähettyvillä. Lähinnä ihmetyttää miten tuo ajotietokone ensin jäi päälle, sitten pimeni kokonaan. Ja miten alkoi käymään kolmella pytyllä satunnaisesti. Ihan säännöllisesti huollettu auto. Bensa, joku motti en tiedä tarkemmin.
Viimeisin tilanne, akku laturissa kiinni vaikka oli avaimesta käyntiin tätä ennen. Joten akku varmaan paskana, vaan vaikuttaako tuo sitten noin vahvasti käyntiin ja ajotietsikkaan?
Hupsis saatana.
Tolla on tosiaa ajettu ehkä se 30tkm viimesen 10 vuoden aikana ja viimeksi viime lokakuussa leimattu huomautuksitta joten kai tuosta auton saa.
Puhallin ja erityisesti tuo ilmastointi pitää vaan kyllä saada ehdottomasti kuntoon ja sen korjuukustannukset hirvittää ehkä eniten.
Ainakin citroen xsarassa on huono akku aiheuttanut huonokäyntisyyttä joka korjaantunut uudella akulla. Ilmeisesti kun akun voltit tippuu startissa liikaa se saa auton ecun jotenkin sekaisin.
Autostani on imuilman putki (ennen ilmansuodatinta) aikalailla rikki. Tilasin tästä linkistä uuden putken.
En ole vielä saanut tuota lähetystä. Millainen tuo putki on? Venyykö se materiaali jos se onkin hieman tiukka? Mittasin kyllä putken paksuuden.
Olisiko se syytä liimata kiinni vai laittaa letkunkiristin?
Jos sinulla on vielä se Megane, niin taitaapa olla soikea se sovitin imuilman koteloon päin. Liimaisin itte sellasen soikean kiinni, mieluummin kuin klemmarilla tiukkaan. Koska soikea muoto kiristyy klemmarilla enemmän "kapeista" päistään kuin keskeltä. Mututuntuma ^
Näemmä joku seosmetalli lanka tuossa kulkee vahvikkeena tuossa putkessa, luulis ottavan tiukkaan sillä sovitteella.
Ajotietokone pimeni meillä ihan vastaavalla tavalla. Tyyppivialle haisi kun asiaa tutkin.Kaverin puolesta kyselen, nyt kun ei viikonloppuna oikein mitään voi tehdä.
Avensis -05, ajettu noin satkun vaan.
-Eilen illalla jäi ajotietokoneen näyttö palamaan. Millään kikkailulla ei sammunut virta-avaimella tai napeista.
-Akun miinus irti. Pimeni koko näyttö kokonaan.
-Ajaessa tyhjäkäynnillä välillä kävi kolmella pytyllä, siis liikennevaloissa tms, muuten neljällä.
-Akun iästä ei mitään tietoa joten voi olla vaikka kuinka vanha.
Latausta ei nyt voinut mitata kun ei ollut mittaria lähettyvillä. Lähinnä ihmetyttää miten tuo ajotietokone ensin jäi päälle, sitten pimeni kokonaan. Ja miten alkoi käymään kolmella pytyllä satunnaisesti. Ihan säännöllisesti huollettu auto. Bensa, joku motti en tiedä tarkemmin.
Viimeisin tilanne, akku laturissa kiinni vaikka oli avaimesta käyntiin tätä ennen. Joten akku varmaan paskana, vaan vaikuttaako tuo sitten noin vahvasti käyntiin ja ajotietsikkaan?
Löytyisiköhän ulkomailta? Minä tilasin Ceratoon takajarrukilvet varaosanumerolla Etelä-Koreasta. Maksoivat 5€/kpl + postikulut eli n. 30€ toimitettuna.Yaris versosta jäi käteen takajarrukilpi, vähän molemmista. Kysyin tarvikkeena ja kaikkialla sama vastaus, mene Toyotalle, ei löydy.
Menin marmori tiskille kysymään.
Onneksi istuin tukevasti, oli nimittäin 330e lähtöhinta kpl, tingattuna 260e kpl, ehheheehe.
Jarru kilven hinta selittyy sillä että siinä on kiinni kaikki seisontajarrun hilut.
Jos auto maksaa 2500e ja takajarru kilvet 520e pari, niin onhan tuo köyhälle kallista.
Eteen 50e pari.
Joko jotkut halvat sakemannin kilvet leikkaa/liimaa periaatteella tai sitten kovaa etsintää purkaamoilta.
Kyllä ne pitää siellä olla.Autodocilta vois saada edullisesti. Mut nuo kuulemani mukaan ei ole pakolliset. Jos toinen puoli on ruosteessa, niin tulee se uusia. Mutta nuo voi periaatteessa nyppiä irti ja ajaa huoletta.
Mistä johtuu että auton jarrut rupeaa ulvomaan kuumana? Pitkää alamäkeä kun laskee kevyesti jarrua painamalla TAI kaupunkiajossa kun joutuu pysähtelemään usein. Välillä seassa pientä vinkumistakin.
Se ääni on käytännössä jatkuvaa aina jos palat on kulunut niin paljon, etttä se metalli pääsee hinkaamaan levyä ja se ääni on niin järkyttävä vielä.Mietin vaan että voiko palat olla ehtoopuolella? Mazda 6 ("mk1") ja palojen paksuutta ei näe ellei ota vähintään rengasta irti.
Ajotietokone pimeni meillä ihan vastaavalla tavalla. Tyyppivialle haisi kun asiaa tutkin.
Eikä vaikuttanut koneen toimintaan mitenkään.
Oliko kalliskin lysti korjata?
Noilla kahdella asialla ei sitten ilmeisestikään ole yhteyttä. Noh pitää ens viikolla kysellä mikä sitä akkua tai käyntipuolta vaivasi. Kumma että sattui ilmeisesti samaan aikaan nuo ongelmat.
Huonon akun vuoks alastippuvat jännitteet tekee kaikenlaisia häröjä kyl autolle.
Löytyisiköhän ulkomailta? Minä tilasin Ceratoon takajarrukilvet varaosanumerolla Etelä-Koreasta. Maksoivat 5€/kpl + postikulut eli n. 30€ toimitettuna.
Kyllä ne pitää siellä olla.
Mietin vaan että voiko palat olla ehtoopuolella? Mazda 6 ("mk1") ja palojen paksuutta ei näe ellei ota vähintään rengasta irti.
Ebaystä nyt ensin katsoin mutta hinnat käytetyillekkin satasen luokkaa. Mikä oli osoite mistä tilasit Korean osat?
Tämän varaosa nron sain Toyotalta 46504-52040.
Taitaa katsastuksessa tulla sanomista kun kilvet ovat olleet tehtaalta tullessa niin ne pitää olla nytkin.
On tämä jännä auto, ainakun pyllistää vieressä niin löytyy ruostetta...
Yaris Verso 1.3 2003Minkä vuotinen Yaris?
Googlailin aikanaan purkin hintaa, ei tainnut alle 500e löytyä joten jätettiin korjaamatta.Oliko kalliskin lysti korjata?
Noilla kahdella asialla ei sitten ilmeisestikään ole yhteyttä. Noh pitää ens viikolla kysellä mikä sitä akkua tai käyntipuolta vaivasi. Kumma että sattui ilmeisesti samaan aikaan nuo ongelmat.
Googlailin aikanaan purkin hintaa, ei tainnut alle 500e löytyä joten jätettiin korjaamatta.
Saattaa ollakkin, tosin puristuspainetesti taitaa hoitaa saman homman vähemmällä vaivalla.Puristuspaineet kannattaa mitata. Jos ei ole painetta niin taitaa olla motti rikki. Onko endoskooppia jolla voi katsoa tulpan reijästä onko mäntä ehjä.
Venttiili palanut tai kantaa, onko toi vielä niitä vanhoja työntötanko koneita?
En usko, että tuon ikäinen Foordi käyttää enään työntötankomoottoria
Onko akku ollut irti jossain vaiheessa ennen vian ilmentymistä?Mysteeri. Auto ei enää käynnisty. Starttaa kyllä ainakin pätkissä, mutta ei yritäkään käyntiin. Yksi tulppa näytti kuivalta. Auto Citroen C4 1.6, -04, 293tkm. Bensapumppu näyttäisi toimivan. Nyt laitoin akun lataukseen. Tulpat vaihdoin muutama päivä sitten, mutta auto kyllä toimi uusillakin tulpilla.
Muut valot sammuu, mutta moottorivalo jää päälle. En tiedä missä polttoainesuodatin mahtaa olla.
On ollut irti. Auto kyllä vielä käynnistyi useita kertojakin akun irrotuksen jälkeen. Syynä irrotukseen oli, että näkisin akun kunnon/koon silmämääräisesti, kun akussa oli se suojamuovi edessä. En tiedä sitten onko tullut vikaa juuri akun irrotuksesta. Siihen oli jotkut tarkemmat ohjeetkin, enkä nyt tiedä menikö aivan ohjeen mukaan.Onko akku ollut irti jossain vaiheessa ennen vian ilmentymistä?
Mysteeri. Auto ei enää käynnisty. Starttaa kyllä ainakin pätkissä, mutta ei yritäkään käyntiin. Yksi tulppa näytti kuivalta. Auto Citroen C4 1.6, -04, 293tkm. Bensapumppu näyttäisi toimivan. Nyt laitoin akun lataukseen. Tulpat vaihdoin muutama päivä sitten, mutta auto kyllä toimi uusillakin tulpilla.
Muut valot sammuu, mutta moottorivalo jää päälle. En tiedä missä polttoainesuodatin mahtaa olla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.