Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Taas se romu on hajalla
icon_evil.gif
e60 koitti palaa tänään leimakonttorilla käynnin jälkeen :/

Mietoja käryjä haistelin kabiinissa ja leimamieskin tuumi että jokin haisee vähän, mutta ei siinä sen kummempia. Kotio tullessa pelti auki uudestaan ja käry oli voimistunut, sitten paikansin lähteen tuohon vesiventtiilin pistokkeeseen (https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1527) eli osanro. 4seen tulevasta pistokkeesta. Sitten se alkoikin jo savuta niin tuli jo kiire ja riuhtaisin vain töpselin irti ja tilanne lakkasi siihen.

VMP, taustatietona että yksi e39 on palanut minulta ajossa päättyen vakuutusyhtiön pihaan. Mitään virityksiäkään sähköihin en todellakaan tee vaan aina alkuperäisillä johtosarjoilla ym. asianmukaisilla tarvikkeilla. Paska säkä näköjään seuraa vaan mukana. :mad:

Paskaa tuuria sähköjen kanssa. Onhan se akun virtakaapelinläpivienti kamppis tehty autoon? Sen takia näitä on palanut.
 
Paskaa tuuria sähköjen kanssa. Onhan se akun virtakaapelinläpivienti kamppis tehty autoon? Sen takia näitä on palanut.

Sen käytän nyt kyllä merkkarilla varmasti asap tuon jälkeen, palakoot vaikka sitten niiden pihaan ennemmin :D

Vararengaskotelossa oli ed. omistajan jäljiltä pitkä punainen +kaapeli joten en ole pitänyt kiirettä sen kanssa (oletin siis että vaihdettu omaan laskuun jo aiemmin).
 
Auto keksinyt alkaa polttamaan pakokaasujärjestelmän vikavaloa reippaan kiihdytyksen jälkeen ja koodina oli P0420, eli katalysaattorin toiminta heikko. Onko nyt suoraan katti mennyt, vai olisiko lambda:n arvot metsässä?
 
Mieltä lohduttavaa lukea muidenkin ongelmia autojen kanssa, samalla kun ihmettelee omien huollettavien kanssa eteenpäin.

VCDS tipahti tänään postilaatikkoon ja hetihän se piti suunnata kokeilemaan ja ihmettelemään! Pienten alkukankeuksien jälkeen sain muodostettua yhteyden auton purkkeihin ja kieli pitkällä odottelin vikakoodia johonkin auton valoihin liittyvään seikkaan. Paitsi että eipäs tullut! Kaikki vaikuttaa koodien perusteella olevan ok, mutta pohdintaa aiheuttaa nuo toisen kuvan lukemat valopurkkia ihmetellessä.

Etusensoria ilmoittaa, ettei ole asennettukaan, takasensori kai nippanappa menee ohjearvon sisään, ehkä? Säätömoottorit tuntui kyllä surisevan kun haki tietoja valoyksiköltä. Valojen säätö ja kalibrointi sekä muunlainen ihmettely jäi viikonlopulle, kun tuli kiire saunaan ja juomaan kaljaa.

Hävetköön tallissa vielä hetken, jos vaikka oppisi sillä olemaan taas ihmisiksi. Autona siis edelleen Audi A4 B8.
 

Liitteet

  • IMG_20200212_202703.jpg
    IMG_20200212_202703.jpg
    3,1 MB · Luettu: 130
  • IMG_20200212_204027.jpg
    IMG_20200212_204027.jpg
    5,1 MB · Luettu: 129
Oliskohan B8 jo niin uusi että käyttää pelkästään takasensoria korkeuden havainnointiin. Vanhemmissa autoissa oli kaksi erillistä sensoria etu/taka-akselilla.

Prosenttiluku ei myöskään ole mikään ohjearvo, vaan absoluuttinen sensorin asentoarvo. Sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä, kunhan autolle vain kertoo että milloinka se on "normaalissa" korkeudessa ja suhteuttaa säätelyt sitten tuon arvon ympärille. Toki jos sensorista loppuu mittauskyky 100% arvon saavutettaessa niin valot ei enää säädy siitä enempää..
 
Oliskohan B8 jo niin uusi että käyttää pelkästään takasensoria korkeuden havainnointiin
Riippuu auton varustelusta. Voi olla pelkkä taka-anturi tai sitten anturi molemmissa päissä. Tässä kyseisessä autossa näköjään pelkkä taka-anturi.
 
Riippuu auton varustelusta. Voi olla pelkkä taka-anturi tai sitten anturi molemmissa päissä. Tässä kyseisessä autossa näköjään pelkkä taka-anturi.

Nyt on pakko heittää tietämättömän tyhmä kyssäri, et miks auton varustelu vaikuttaa siihen et onko vain toinen tai molemmat asennettu?
 
Nyt on pakko heittää tietämättömän tyhmä kyssäri, et miks auton varustelu vaikuttaa siihen et onko vain toinen tai molemmat asennettu?
Sitä en äkkiseltään osaa sanoa. Kytkentäkaaviossa noi anturit on vaan merkattu tähdellä ja huomautuksella" According to equipment" joka meinaa ettei niitä ole kaikissa autoissa.
 
Sitä en äkkiseltään osaa sanoa. Kytkentäkaaviossa noi anturit on vaan merkattu tähdellä ja huomautuksella" According to equipment" joka meinaa ettei niitä ole kaikissa autoissa.

Okei. Mielenkiintoista ois kyl tietää :D
 
Eipähän mennyt nappiin väliholkkien vaihto pakoputkeen. Ensinnäkin tosiaan tuli ostettua vääränkokoiset väliholkit ja piti käydä vaihtamassa, mut motonetissa ei ollu niitä 5mm pienempiä lainkaan, vaikka saldojen mukaan ois pitäny olla 9 kpl. Noh isommat sitten taas mukaan ja pakoputkinauhaa kans. Ekan sain vähän peltisaksia ja mirgeliä käyttämällä sopivaks ja nauhan kera tiiviiksi kaiketi, mut nauha kävi todella vähiin jo.
Ja sit toisen puolen holkista lähti vaan pultit pyörimään, ku se pultin kannan puolella oleva neliö meni pyöreeks, eli en saanu lainkaan irti :beye:. Sit jäljellä olevalla pakoputkinauhalla ja alumiiniteipillä jonkinlainen patentti siihen vanhan holkin päälle siteiden väliin ja hioin toisesta uudesta holkista kiristinlenkin kapeeks ja se siihen ympärille. Vähän vuotaa, mut ei huuda sillee helvetisti.. pitää huomenna hakee 50mm holkki jostain toisesta liikkeestä ja vaihtaa sekin vielä sit :sfacepalm:


Noniin. Toisenkin putken holkki/klemmari/whatever vaihdettu. Eikä taaskaan mennyt putkeen :lol:

1581615574906.png


Eli moinen tsydeemi vaihdettu nyt sitten toiseenkin putkeen, eikä vuoda enää.. Kai. Noh, rälläkällä tosiaan vanha irti nopeasti, uus tilalle nopeasti. Sen jälkeen uusi moottorin ilmansuodatin vaihtoon ja pissapoikaan nestettä.

Sit autoon ja ulos ns. äkkiä.. Noei, ku unohtu käsijarru päälle, sähköinen sellainen. Mittaritaulu täyteen punaista ja välkkyvää, vittu! Ennestään oli jo oranssi ilmoitus käsijarrusta, muuttui nyt punaiseksi ja välkkyväksi eikä käsijarru irronnut oikealta takaa lainkaan. Perinteisesti sitten vaan kulkinetta sammuksiin ja starttia muutamat kerrat, samaa shittiä jatkuu. Sitten tupakaksi ja sisälle ihmettelee googlen kautta mahdollista ratkaisua. Tyhmä kysely googlelle antoikin vastauksen, että virrat päälle, kaasupoljin pohjaan, käsijarrun nappi pohjaan aka ala-asentoon, pidetään pohjassa samalla kun virrat pois ja sitten virrat takaisin päälle alle 5 sekunnin päästä. Eli tuumasta toimeen.

No talliin päästiin ja autoon, mut päätettiin et josko ihan vaan kokeillaan startata ja räplätä käsijarru-nappia. Ja kas kummaa, jarru vapautui ja sain auton pois tallista, mutta mittariston keskinäyttöön jäi punaisena vilkkuttamaan handbrake -erhe. Tähän auttoi sitten se, että pysäytti auton, P-päälle lootasta, käsijarru päälle ja hetken päästä pois, niin hävis näytöstä. Samalla hävis myös kuukausia näytöllä kummitellut oranssi käsijarrun huomio.... :hmm: VCDSllä sitä ei siis saanut pois lainkaan.
 
Sitä en äkkiseltään osaa sanoa. Kytkentäkaaviossa noi anturit on vaan merkattu tähdellä ja huomautuksella" According to equipment" joka meinaa ettei niitä ole kaikissa autoissa.

No, halogeeni-karvapenkkimalleissa noita antureita ei ainakaan ole, voi olla vain tuollaisestakin seikasta kyse.
 
Kun nyt näinkin paljon herätti keskustelua, niin kaivoin lisää. A4 B8 tapauksessa perusxenonien kanssa on anturi vain takana. Etuanturi tulee sen lisäksi siinä vaiheessa jos autossa on joko kääntyvät valot (AFS) tai ilma-alusta.
 
Ja tänään käytiin katsastuksessa. Ei menny sekään putkeen :facepalm:

WhatsApp Image 2020-02-14 at 14.08.41.jpegWhatsApp Image 2020-02-14 at 14.08.15.jpeg
 
Ei torseni mitään erikoistesteriä tarvitse. Ei mitään ongelmaa testata jarruja ihan normaalissa yhden akselin jarrudynossa.

Juurikin näin. Torsenin hienous on se, että esim. voimaa ei välitetä jos toisella akselilla ei ole lainkaan pitoa. Ja sallii tosiaan oliko 3% vai jopa 6% pyörimisnopeus-eron akselien välillä. Kyllä saksalainen insinööri on viisas olento :cigar:

Muoks.

Ja tosissaan aitoa nelivetoa ei pysty testaamaan normaalilla jarrutesterillä, vaan pitää olla tosiaan kaikkia neljää rengasta pyörittävä.
 
Siltikään jos on yhden akselin rullat vaikka kuinka on ohjelma kaikkia ei voi ajaa. Raumalle tulee plus katsastukseen vain se ohjelma muutos tuohon. omaani en anna tiputtaa sinne.
 
Siltikään jos on yhden akselin rullat vaikka kuinka on ohjelma kaikkia ei voi ajaa. Raumalle tulee plus katsastukseen vain se ohjelma muutos tuohon. omaani en anna tiputtaa sinne.
Ne on neljällä rullalla mistä puhun mihin voi kaikki autot ajaa. Eipä ne sun mielipidettä kysy mihinkään auton jarrujen testaukseen.
 
Ainakin viime katsastuksessa kun sanoin ettei saa rullille tiputtaa kun on lsd lukot edessä ja takana. Katsuri totesi ettei uskalla ajaa.
 
Ite oon antanu kyllä katsurin päättää, yks multa joskus kysyikin saako ajaa. Kyllä ne aika hyvin nuo tietää.
 
Aikoinaan kun minulla oli E46 325ix, niin sanoin aina katsureille, etteivät aja rullille, eikä kukaan kyllä yrittänytkään.

V70 Volvon haldex nelikon kanssa sanoin saman homman ja kahtena vuonna tyytyivät testaamaan jarrut ajamalla.
Mutta kerran yksi innokas katsuri otti selvää, että haldexin voi testata pyörä kerrallaan pyörittämällä ja yrittikin säätää jarrudynosta sellaista ohjelmaa päälle, mutta kun ei onnistunut 30 minuutin säätämisellä, niin tyytyi testaamaan jarrut toimiviksi koeajolla.
 
Minultakin on pariin otteeseen etsitty haldexin sulaketta sen poiskytkemiseksi mutta lopulta on aina ajanut koeajolla vain jarrut läpi.
 
Nyt on pakko heittää tietämättömän tyhmä kyssäri, et miks auton varustelu vaikuttaa siihen et onko vain toinen tai molemmat asennettu?
Samaa sensoria käytetään ilma-alustan säätöön. Sensorista lähtee myös PWM signaali jolla "4-level suspension" alustaa säädetään joka kulmasta (auto aina suorassa).
Pelkkien lamppujen säätöön riittää kaksi sensoria (uudemmissa siis 4-sensoria aktiiviselle ilma-alustalle, vanhemmpissa vain 2).
 
Aikoinaan kun minulla oli E46 325ix, niin sanoin aina katsureille, etteivät aja rullille, eikä kukaan kyllä yrittänytkään.

V70 Volvon haldex nelikon kanssa sanoin saman homman ja kahtena vuonna tyytyivät testaamaan jarrut ajamalla.
Mutta kerran yksi innokas katsuri otti selvää, että haldexin voi testata pyörä kerrallaan pyörittämällä ja yrittikin säätää jarrudynosta sellaista ohjelmaa päälle, mutta kun ei onnistunut 30 minuutin säätämisellä, niin tyytyi testaamaan jarrut toimiviksi koeajolla.
Minultakin on pariin otteeseen etsitty haldexin sulaketta sen poiskytkemiseksi mutta lopulta on aina ajanut koeajolla vain jarrut läpi.

Multa edellisessä golf IV 2.8 V6 4Motionissa viimesellä katsastuksella katsuri oli selvittänyt, et haldexin voi jarrutestata kun vetää just soppelisti virrat pois autosta... Aika rutinaa oli, mut sai se ne testattua. Olis ehkä pitänyt vaatia joku kirjallinen todistus tästä testauksesta mikäli oli sattunut rikkomaan jotain. Mutta auto meni aika pian tuon jälkeen eteenpäin, et sen puolesta ei hätää :D
 
15820209569511598448626883462499.jpg

C5 leimalle tänään, antipöllon poisto.
Edit. Löytyi P0485 vikakoodi sen lisäilmapumpun koodin lisäksi. Paikallisessa motonetissä ei ollut flektin etuvastuksia hyllyssä joten tilasin sitroselta molemmat ja toivottavasti olis huomenna postista noudettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko veikkauksia mitä pitää Skoda Yetista (TDI2.0 2010) uusia, kun konepellin alta moniurahihnan paikkeilta kuuluu jo tyhjäkäynnilläkin heinäsirkkamainen jatkuva sirinä?
 
Mikäs toi alternator pulley nyt suomeksi sitten onkaan. Joillakin foorumeilla kuvatut oireet matchaa melko hyvin tähän omaan ongelmaan, ja siinä nimenomaan viitataan alternator pulleyn vaihtoon. Tuo pitäisi onnistua ihan itsekin, tosin vaatii spesiaalimman avaimen.
Tuosta kiristimestä en sitten vielä tiedäkään, että voiko sitä itse vaihtaa alkuunkaan. Huoltoliikkeissähän ne näitä toki tekee.
 
Mikäs toi alternator pulley nyt suomeksi sitten onkaan. Joillakin foorumeilla kuvatut oireet matchaa melko hyvin tähän omaan ongelmaan, ja siinä nimenomaan viitataan alternator pulleyn vaihtoon. Tuo pitäisi onnistua ihan itsekin, tosin vaatii spesiaalimman avaimen.
Tuosta kiristimestä en sitten vielä tiedäkään, että voiko sitä itse vaihtaa alkuunkaan. Huoltoliikkeissähän ne näitä toki tekee.

Alternator == laturi
Pulley == hihnapyörä
 
Volvo S40 meni aikoinaan paaliin, kun petti moniurahihnan kiristin, piti ensin vikinää ja kun ääni loppui, niin katkasi hihnan. Taisi se jonkun viikon kestää kun ääni alkoi ja loppui.
 
Juu pitää paikallistaa. Mites sen fiksuiten tekisi. Vettä hihnalle ja jos kitinä loppuu, niin ongelma hihnassa. Jos kitinä ei lopu, niin vika "hihnapyörässä" tai kiristimessä. Mites noiden välillä pystyis vian paikallistamaan? Ajatuksia?
 
Volvo S40 meni aikoinaan paaliin, kun petti moniurahihnan kiristin, piti ensin vikinää ja kun ääni loppui, niin katkasi hihnan. Taisi se jonkun viikon kestää kun ääni alkoi ja loppui.
Kuin se paaliin meni? Kävikö niinkuin mulla sitikan kanssa aikoinaan, että moniurahihnan kiristimen petettyä moniurahihna meni jakopään väliin? vai puhutko nyt jakopäänkiristimen pettämisestä?
 
Vedelläkin saattaa hihna hiljentyä, jos ei niin hihna irti ja käyntiin, jos ääntä ei kuulu niin käsin pyöräyttelet ohjainrullia ja kuuntelet rahiseeko tjms...laturin vapaakytkimen saa testattua ilman hihnaa siten että pyöriikö toiseen suuntaan vapaasti, jos ei niin rikki, hihna paikallaan huomaa siitä jos hihna hyppii/värisee pyöriessään.
 
Okei, kiitos. Ja vielä tyhmä lisäkysymys jos joku tietää. Lähteekö koko hihna tarvittaessa sivukautta pois, vai vaatisiko hihnan vaihto isompaa purkua?
 
Tuosta kiristimestä en sitten vielä tiedäkään, että voiko sitä itse vaihtaa alkuunkaan. Huoltoliikkeissähän ne näitä toki tekee.
se kiristin on tällänen Kiristysrulla, moniurahihna GATES T39292 Ø: 65mm, FleetRunner™ Micro-V® Kit — Osta heti! en tiedä onko tuo kyseinen juuri sinun moottorille mutta kiinni on vain muutamalla pultilla. Helppo vaihtaa ja yleensä kannattaa vaihtaa jos sen moniurahihnan vaihtaa.

Ja yleensä pääsee helposti käsiksi eturenkaan pois ottamalla ja lokarissa yleensä "huoltoluukku" kautta.
 
↑ Kuten tuossa edellä Corle sanoi niin jokainen laakeri on sadan tuhannen (noin) jälkeen jo elikaarensa päässä, ei ainakaan kannata riskeerata toista mokomaa matkaa. Kejtukoneetkin vaativat juttuansa mutta remmillä on oma aikansa ja kilometrit. Ehdottomasti kaikki mikä niissä liittyy venttilikoneistoon niin samalla kertaa vaihtoon. Myös mahdollinen vesipumppu → laakeri.
 
Kuin se paaliin meni? Kävikö niinkuin mulla sitikan kanssa aikoinaan, että moniurahihnan kiristimen petettyä moniurahihna meni jakopään väliin? vai puhutko nyt jakopäänkiristimen pettämisestä?
Ei sentään, auto oli Irlannissa eikä vaan kannattanut korjata. Semmoistakin on kyllä tapahtunut, että jakohihna on mennyt samalla, mikä kävi mm. vanhempien Rellu Laguna II:sen kanssa. Moniurahihna poikki ja jakohihnan väliin ja kone remontiin, meni onneksi takuuseen.
 
Takuu ok mutta kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta. Siksi fokus huoltokirjaan. ( :D
ei niin merkillä väliä)

Ei ne osat niinkään mutta työtunnit maksaa. (entinen mekaanikko)
 
↑ Kuten tuossa edellä Corle sanoi niin jokainen laakeri on sadan tuhannen (noin) jälkeen jo elikaarensa päässä, ei ainakaan kannata riskeerata toista mokomaa matkaa. Kejtukoneetkin vaativat juttuansa mutta remmillä on oma aikansa ja kilometrit. Ehdottomasti kaikki mikä niissä liittyy venttilikoneistoon niin samalla kertaa vaihtoon. Myös mahdollinen vesipumppu → laakeri.
Sama homma jakopään rempan kanssa. Kannattaa vaihtaa apulaitehihna(t) ja KAIKKI siihen liittyvät rullat. Teetätin itse jakohihnan vaihdon autoon korjaamolla ja yksi ohjainrulla jätettiin vaihtamatta, sehän sieltä sitten kilahti parin vuoden päästä. Näppärä kun se rulla maksoi rockautossa noin 15 euroa ja suomesta ostettuna 60 euroa :cautious:
 
Joihinkin ohjainrulliin saa kyllä (normi) laakerin vaihdettua, ei siis tarvitse koko kallista rullaa hommata. Prässi edes auttaa asiassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 085
Viestejä
4 877 476
Jäsenet
78 764
Uusin jäsen
Soffis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom