Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei tuon ikäisessä tarvi kaapelia valojen säätöön. Säädät vaan oikeasta ruuvista niistä kolmesta niin kyllä valot alas menee. Jos vaikuttaa ettei säädy niin valon kiinnityksessä häikkää, kannattaa tarkistaa siinä tapauksessa.
Eiköhän se vika sieltä tasoantureista kuitenkin löydy... Jos oikeasti valot näyttää kohti taivasta ja vastaantulijat vilkuttelee, niin ei ole mikään säätökysymys enää. Jos vaan toinen, niin sitten voi olla valossakin se vika mutta jos molemmat niin tasoantureita veikkaisin.

Testeri on toki oivallinen apuväline vianhaussa, katsoo mitä ne tasoanturit näyttää niin tietää mihin päähän alkaa vaihtamaan.

Jos umpion ruuvista kääntämällä ei valo liikkunut yhtään alaspäin, niin käänsit väärää ruuvia.

Pitänee vielä vilkuilla tarkemmin, itse en löytänyt kuin yhden tasonsäätöruuvilta vaikuttavan kuusiokolon. Normaalisti tullut ruuvailtua vain ruotsinlaivoja, niin nämä eivät ole niin tuttuja.
Kyllähän se tasoanturien simahtaminen vaikuttaa myös hyvin todennäköiseltä vaihtoehdolta, mutta sama tosiaan testailla kaapelin välityksellä ensin, mitä anturit sanovat. Käynnistettäessä auto valot kyllä käyvät alhaalla, mutta nousevat sitten takaisin ylimpään korkeuteen.
 
Pitänee vielä vilkuilla tarkemmin, itse en löytänyt kuin yhden tasonsäätöruuvilta vaikuttavan kuusiokolon. Normaalisti tullut ruuvailtua vain ruotsinlaivoja, niin nämä eivät ole niin tuttuja.
Kyllähän se tasoanturien simahtaminen vaikuttaa myös hyvin todennäköiseltä vaihtoehdolta, mutta sama tosiaan testailla kaapelin välityksellä ensin, mitä anturit sanovat. Käynnistettäessä auto valot kyllä käyvät alhaalla, mutta nousevat sitten takaisin ylimpään korkeuteen.
E: Tuossa tapauksessa tarkistaisin säädöt ja että kaikki umpion pultit on kunnolla kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kyllä se käynnistettäessä siis hakee sen asennon, mutta ei palaa keskelle optimaaliseen asentoon, vaan nostaa valot osoittamaan mahdollisimman ylös.

Purkkaratkaisuna näköjään voi VCDSää odotellessa käyttää B8ista löytyvää "Headlamp converteria", joka laskee valoja alaspäin vasemmanpuoleista liikennettä ajatellen. Eipähän niin paljoa syö ajella tuolla, kun kuvio on edes vähän alaspäin.
 
Joo, kyllä se käynnistettäessä siis hakee sen asennon, mutta ei palaa keskelle optimaaliseen asentoon, vaan nostaa valot osoittamaan mahdollisimman ylös.

Purkkaratkaisuna näköjään voi VCDSää odotellessa käyttää B8ista löytyvää "Headlamp converteria", joka laskee valoja alaspäin vasemmanpuoleista liikennettä ajatellen. Eipähän niin paljoa syö ajella tuolla, kun kuvio on edes vähän alaspäin.

Päivänselvä anturivika / anturi irti.
 
Joo, kyllä se käynnistettäessä siis hakee sen asennon, mutta ei palaa keskelle optimaaliseen asentoon, vaan nostaa valot osoittamaan mahdollisimman ylös.

Purkkaratkaisuna näköjään voi VCDSää odotellessa käyttää B8ista löytyvää "Headlamp converteria", joka laskee valoja alaspäin vasemmanpuoleista liikennettä ajatellen. Eipähän niin paljoa syö ajella tuolla, kun kuvio on edes vähän alaspäin.

Lähtisin kans tsekkaa ettei ole tasoanturin varsi mennyt poikki. Kuskin puolella alatukivarren vieressä pitäs olla edessä ja takana sellanen vipuanturi. Joku kuvan tapainen hässäkkä löytynee :)

1580908471535.png
 
Sitikka C5 sai uuden oikean etupyörän laakerin. Kumma kun laakeri äänsi enemmän kun autolla kaartoi oikealle :confused: Yleensä kun paino on mennyt vialliselle laakerille niin ääni on suurentunut.
Stratus sai uuden sisätilapuhaltimen. Vanha ei enää pyörinyt ollenkaan, pikkuisen nytkähti kun kokeilin puhallinta irrallaan jalkatilassa. Epäilinkin kun syksyllä vaihdoin etuvastuksen ettei kauaa kestä.
Jos näillä rempoilla menisi kesään asti :)
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kyllä se käynnistettäessä siis hakee sen asennon, mutta ei palaa keskelle optimaaliseen asentoon, vaan nostaa valot osoittamaan mahdollisimman ylös.

Purkkaratkaisuna näköjään voi VCDSää odotellessa käyttää B8ista löytyvää "Headlamp converteria", joka laskee valoja alaspäin vasemmanpuoleista liikennettä ajatellen. Eipähän niin paljoa syö ajella tuolla, kun kuvio on edes vähän alaspäin.


Noiden xenonien adaptaatio VCDSllä on helppoa, kunhan on vain oikeasti suora ja tasainen lattia tms. ja hiukan vajaan 8 metrin päässä seinästä/ovesta tms. pitäis ajovalojen kuvion yläreunan olla muistaakseni 64 cm korkealla... Vai oliko se 84 cm... :bored:
 
Noiden xenonien adaptaatio VCDSllä on helppoa, kunhan on vain oikeasti suora ja tasainen lattia tms. ja hiukan vajaan 8 metrin päässä seinästä/ovesta tms. pitäis ajovalojen kuvion yläreunan olla muistaakseni 64 cm korkealla... Vai oliko se 84 cm... :bored:
Prosentin lasku pitää olla xenoneissa vai oliko jopa alle. Mittaa siis lampun korkeuden ja katsoo että pudotus on sentin metriä kohden. Käytännön laskulla siis tarkistettuna kumpikaan antamistasi senteistä ei pidä paikkaan. Voisko olla halogeeneilla noin :unsure:
 
Prosentin lasku pitää olla xenoneissa vai oliko jopa alle. Mittaa siis lampun korkeuden ja katsoo että pudotus on sentin metriä kohden. Käytännön laskulla siis tarkistettuna kumpikaan antamistasi senteistä ei pidä paikkaan. Voisko olla halogeeneilla noin :unsure:

Ainakin e60 lci bemarin umpiossa (jota olen nyt viimeksi ropannut useasti) siinä päällä lukee se, en ole nyt auton tykönä mutta ulkomuistista 1,2%. Luulisi muissakin umpioissa olevan merkintä säätöä varten.
 
Jotain C6 audin ohjetta kaivelin netistä nopeasti, niin laskua annettiin siinä 1.5%...
 
Ai että nyt kelpaa. Töissä käydessä hieman vuotanut (yksi tai molemmat) klemmari pakoputkessa antoi kunnolla periks... Kyllä nyt on mörinät audissa prkl :smoke: Varsinkin kun ne klemmarit on kohta kattien jälkeen, että ei mitään vaimennusta...
 
Onko kumissa uraa johon rintapellin aukon reunojen pitäisi mennä, monta kertaa olen itsekin joutunut tappelemaan läpivientien kanssa kun vaikuttaisi olevan oikein mutta ei sitten ole kuitenkaan asettunut uraansa kunnolla ja irtoaa. Joutuu pienellä meisselillä tjms painelemaan reunoilta että menee oikein. Tuosta kuvasta on vaikea sanoa tarkemmin.

Edit: katselin googlella noita, vaikuttaisi että kumi jää kanittamaan kartio osastaan, kokeile suihkia jotain rasvaa ja nuljuttele kumia paikalleen, jospase siitä.
 
Tästä rellun korjauksesta saisi kyllä aikaiseksi pienen eepoksen.
Jos se konepelti toimii niinkuin pitää, niin kannattaako tuommoista asiaa (varsinkin muutaman kympin rellussa) sen enempää murehtia?

Jos se tiiviste on samassa paikassa kuin entinenkin, niin kovaa ajoa vaan. Ei se siellä vauhdissa edestakas vatkaa. Vanha saattoi olla "tiukasti paikoillaan" ihan vaan vanhuuttaan.
 
Onhan tämä rellun kunnossapito ollut loputon savotta. 7 vuoden aikana korjattu ja huollettu 6000e.
Mutta pitää nyt koittaa tehdä asiat kunnolla eikä jättää puolitiehen. Jos se auttaa kun laitan sitä liukastetta tiivisteeseen.

Kuulostaa aika kohtuuttomalta rahamäärältä vanhaan relluun.
 
Kyllä nää vanhat romut kiittettävästi rahaa vie jos huonosti sattuu. Itsellä on mennyt noin kuuden vuoden ja ~100 tkm aikana C5 sitikkaan noin 5k€. Vaan mihinpä sitä ei menisi :confused2: Isoimmat menoerät on eka käynti merkkihuollossa ~600€, talvirenkaat ~400€ ja jakohihnan hilut ~320€. Etupyöränlaakeritkin vaihdatin korjaamolla kun itsellä ei ole prässiä, á 200€ per puoli. Näissä kestää etupyöränlaakerit about 100 tkm.
Itse kun tykkää rapata niin tää menee vähän niin kuin kalliista harrastuksesta :D
 
Jaa niin, noin 10 vuotiaalla Avensiksella about 50 tkm ja 1,5 vuotta, kulut ~3800€. Loppuhuipennuksena kansi halki ja auto paaliin. Jakopään remppa merkkihuollossa vaatimattomat ~1500€.
 
Kyllä nää vanhat romut kiittettävästi rahaa vie jos huonosti sattuu. Itsellä on mennyt noin kuuden vuoden ja ~100 tkm aikana C5 sitikkaan noin 5k€. Vaan mihinpä sitä ei menisi :confused2: Isoimmat menoerät on eka käynti merkkihuollossa ~600€, talvirenkaat ~400€ ja jakohihnan hilut ~320€. Etupyöränlaakeritkin vaihdatin korjaamolla kun itsellä ei ole prässiä, á 200€ per puoli. Näissä kestää etupyöränlaakerit about 100 tkm.
Itse kun tykkää rapata niin tää menee vähän niin kuin kalliista harrastuksesta :D

Näinhän se on. Täysin kiinni siitäkin, miten edelliset omistajat on autoa huoltaneet, tai jättäneet huoltamatta.
 
Eipähän mennyt nappiin väliholkkien vaihto pakoputkeen. Ensinnäkin tosiaan tuli ostettua vääränkokoiset väliholkit ja piti käydä vaihtamassa, mut motonetissa ei ollu niitä 5mm pienempiä lainkaan, vaikka saldojen mukaan ois pitäny olla 9 kpl. Noh isommat sitten taas mukaan ja pakoputkinauhaa kans. Ekan sain vähän peltisaksia ja mirgeliä käyttämällä sopivaks ja nauhan kera tiiviiksi kaiketi, mut nauha kävi todella vähiin jo.
Ja sit toisen puolen holkista lähti vaan pultit pyörimään, ku se pultin kannan puolella oleva neliö meni pyöreeks, eli en saanu lainkaan irti :beye:. Sit jäljellä olevalla pakoputkinauhalla ja alumiiniteipillä jonkinlainen patentti siihen vanhan holkin päälle siteiden väliin ja hioin toisesta uudesta holkista kiristinlenkin kapeeks ja se siihen ympärille. Vähän vuotaa, mut ei huuda sillee helvetisti.. pitää huomenna hakee 50mm holkki jostain toisesta liikkeestä ja vaihtaa sekin vielä sit :sfacepalm:
 
Ja itsekseni totean, et tätä se on ku vanhojen romujen kans tarvii ite tuhdata :facepalm: Varsinkin kun rälläkkää ei ollut käytettävissä olosuhteissa joissa nyt tuota remonttia tein. Kaikkee muuta kyl melkein löyty :shy:

WhatsApp Image 2020-02-09 at 12.09.07.jpeg
 
Vanhan -97 Corollan paisuntasäiliö on täynnä. Paisarin kannen alla letku näyttäisi olevan paskana ainakin maallikon silmään, kuten kuvasta näkyy. Miten tuo letkuviritys oikeastaan toimii? Syyläriltä lähtee siis letku tuohon paisarin kanteen/korkkiin. Se on jollain klipsulla kiinni. Kannen alla taas näyttäisi olevan joku ohuempi putki (se, joka on kuvan mukaan paskana) jonkun vähän paksumman letkun sisällä. Miksi tuossa näyttäisi olevan tuollainen ohut letku paksu letku sisäkkäin -viritys?

Toinen juttu on, että millä nimellä löytää tuollaisen varaosan, jos lähtökohtaisesti haluaisin uusia nuo kaikki letkut syyläriltä paisariin? Paisuntasäiliön letku tai -kansi hauilla ei öytynyt mitään tuon näköisiä ja muutama varaosa nettikauppa sanoi vain out of stockia. Pitääkö ostaa kokonaan uusi paisuntasäiliö ja siinä sitten korkki ja letkut mukana?

IMG_20200209_171428.jpg
 
Vanhan -97 Corollan paisuntasäiliö on täynnä. Paisarin kannen alla letku näyttäisi olevan paskana ainakin maallikon silmään, kuten kuvasta näkyy. Miten tuo letkuviritys oikeastaan toimii? Syyläriltä lähtee siis letku tuohon paisarin kanteen/korkkiin. Se on jollain klipsulla kiinni. Kannen alla taas näyttäisi olevan joku ohuempi putki (se, joka on kuvan mukaan paskana) jonkun vähän paksumman letkun sisällä. Miksi tuossa näyttäisi olevan tuollainen ohut letku paksu letku sisäkkäin -viritys?

Toinen juttu on, että millä nimellä löytää tuollaisen varaosan, jos lähtökohtaisesti haluaisin uusia nuo kaikki letkut syyläriltä paisariin? Paisuntasäiliön letku tai -kansi hauilla ei öytynyt mitään tuon näköisiä ja muutama varaosa nettikauppa sanoi vain out of stockia. Pitääkö ostaa kokonaan uusi paisuntasäiliö ja siinä sitten korkki ja letkut mukana
Japan-partsista rungon numerolla hakemalla löydät kuvat ja varaosanumerot. Jos tuo on pallolamppuinen 1.3:lla bensakoneella, oikea varaosanumero on 16405-1510. Hinta marmorilla todennäköisesti jossain kympin ja kahden välissä.
 
Volvo V70 vm 2009 kanssa hieman ongelmia.

Kytkinpolkimen ollessa pohjassa kuuluu eräänlaista jyrinää. Kytkimen ollessa ylhäällä ääntä ei kuulu, esim. liikennevaloissa vapaalla ollessa. Vaihteet menevät hienosti silmään eikä kytkin luista, mutta tuo ääni häiritsee. Voisiko olla painelaakeri menossa vai kenties jotain muuta?

Toinen ongelma on puhaltimessa. Se toimii hyvin toisaikaisesti. Kun laitan esim. tuulilasille puhalluksen täysille, niin puhallus voi olla pitkän aikaa erittäin vaimea, ja sitten alkaa puhaltamaan kunnolla. Sama on kesällä viileän puhalluksen kanssa, eli puhallus toimii mutta silloin tällöin. Olin huomaavinani että puhallus toimisi sitä paremmin mitä kovempaa ajaa. :D Mutta tämä on mutuna havaittua. Mikähän tässä voisi olla vialla? Tätä on ollut vaikea googlettaa tai sitten en vain ole osannut muotoilla ongelmaa oikein.
 
Ei nyt oma auto varsinaisesti, mutta ihan mielenkiintoinen kuitenkin.

Eli edellinen F11 BMW, johon oli retrofitattu Professional Navi. Vaihdoin auton pari-kolme vuotta sitten ja uusi koti bemarille löytyi nopeasti. Noh, kuten xDrivessä on tapana, niin jakolaatikko oli käytännössä sanonut työsuhteen irti ja tämän tiimoilta uusi omistaja marmorille. Jakolaatikkoleikki meni ymmärtääkseni BMW:n piikkiin, mutta ilmeisestikin nyt pitäisi päivittää ohjelmisto, mutta kas kummaa softa ei suostu menemään sisään, kun ohjelmaa on luonnollisestikin muutettu Navin asennuksen yhteydessä. Minulla sattui olemaan jäänyt varastoon auton vanhat roippeet ja postitin ne Laakkoselle. Ei vieläkään mene ohjelmisto sisään ja nyt heidän ratkaisunsa on tilanteeseen uuden vastaavan myynti ja asennus (1400 €).
 
Tästä rellun korjauksesta saisi kyllä aikaiseksi pienen eepoksen.
Jos se konepelti toimii niinkuin pitää, niin kannattaako tuommoista asiaa (varsinkin muutaman kympin rellussa) sen enempää murehtia?

Jos se tiiviste on samassa paikassa kuin entinenkin, niin kovaa ajoa vaan. Ei se siellä vauhdissa edestakas vatkaa. Vanha saattoi olla "tiukasti paikoillaan" ihan vaan vanhuuttaan.
Tätä samaa se on rellufoorumillakin, aivan yksinkertaisista asioista saadaan väännettyä kuukausi tolkulla.

Kuten olen monta kertaa sanonut niin rellu omistajista 90% ei ole mitään käryä auton korjaamisesta ja jokainen vika korjataan korjaamolla. 9% osaa jotain mutta yleensä olettaa liikaa ja pahentaa asiaa ja 1% sitten oikeasti ymmärtää autojen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Mä taidan kuulua tuohon 9% joukkoon :D Tietty intternjetistä löytää paljon apuja jos/kun osaa etsiä ja vähän on kokemusta auton ropailusta :hmm:
 
Ite kyllä mieluummin tosin ottaisin käytettynä teho75:n auton kuin Welmarin. Siinä on sit kiva seuraavana omistajana ihmetellä kun edellinen on korjannut vähän sinnepäin. Parempi se on varmistaa, että se osa on asennettu oikein, jos ei ole varma.
 
Ite kyllä mieluummin tosin ottaisin käytettynä teho75:n auton kuin Welmarin. Siinä on sit kiva seuraavana omistajana ihmetellä kun edellinen on korjannut vähän sinnepäin. Parempi se on varmistaa, että se osa on asennettu oikein, jos ei ole varma.
Tai sitten, kun projektin taso on mallia

niin tajuaa, että yhdellä konepellin vaijerilla ei ole mitään väliä, kunhan se toimii.
 
Tai sitten, kun projektin taso on mallia

niin tajuaa, että yhdellä konepellin vaijerilla ei ole mitään väliä, kunhan se toimii.
Minusta juuri toisinpäin. Mitä isompi projekti niin sitä enemmän väliä että asiat tekee kunnolla.

ja yksi syy olla ostamatta muiden projekteja. Yksi konepellin vaijeri nyt ei ole maailman loppu jos se on hieman väärin, mutta jos koko auto on rakennettu samalla asenteella...
 
Yksi konepellin vaijeri nyt ei ole maailman loppu jos se on hieman väärin, mutta jos koko auto on rakennettu samalla asenteella...
Kyse oli 20v vanhasta rellusta, jolla elinikää on todennäköisesti jäljellä muutama vuosi. Ja siihen asennettiin uusi konepellin vaijeri, joka toimii ja on oikealla paikallaan. Ainoastaan joku tiiviste vähän heiluu läpiviennissä, jos sitä heiluttelee.
Siitä voidaan sitten alkaa miettimään, että jos se alkuperäinen vaijeri on kestänyt sen 20v ja tuon vaijerin asennuksessa ei ollut muuta vialla kuin se tiiviste, onko se minkäänmoisen stressaamisen aihe koko auton loppuiän aikana. Kyseessä kuitenkin vaijeri, joka kiinnittyy kumpaankin päähän ja joko toimii tai ei.

Tietenkin jos kuuluu siihen edellä mainittuun 90%, niin joku konepellin vaijerikin voi tuntua ylitsepääsemättömältä ongelmalta. Silloin ei oikein voi muuta kuin taputtaa olalle ja toivottaa hyvää matkaa.
 
Mihis prosenttiin welmari muuten itsensä laskee? Ite oon ollu mukana värkkäämässä kaikenlaista satasen mikrasta näyttelyautoihin ja en itse kyllä siihen autotietäjien 1% kuulu millään.

Toki ymmärrän welmarin pointin että eforttia vähän kohteen mukaan mutta ei siitä haittaa ole vaikka sitä eforttia laittas satasen relluun.
 
Mihis prosenttiin welmari muuten itsensä laskee? Ite oon ollu mukana värkkäämässä kaikenlaista satasen mikrasta näyttelyautoihin ja en itse kyllä siihen autotietäjien 1% kuulu millään.

Toki ymmärrän welmarin pointin että eforttia vähän kohteen mukaan mutta ei siitä haittaa ole vaikka sitä eforttia laittas satasen relluun.
Kuulun siihen prosenttiin, joka ei osaa tehdä mitään ja kaikki on opeteltava ihan alusta lähtien. Lähestulkoon kaiken mitä teen, opettelen lennossa/vähän varaudun ennakkoon vaikka jotain juutuuppi-videota katsellen. Mutta aika hyvin tähän saakka on työ tekijäänsä opettanut. Ja vaikka projekteja tykkäänkin haalia, niin 95% ajasta niiden ropaaminen ottaa päähän suunnattomasti. Kyllähän tuo etukelkan vaihtaminen jännitti aika paljon, mutta niin sekin vaan paikalleen meni.

Jos nyt vähän OTna vielä puhutaan, niin nykyään varsinkin netissä on porukalla ihmeellinen tapa yrittää päteä rakennettujen autojen kohdalla. Otetaan nyt vaikka tuo nettiauto-topikki. Sinne kun postataan joku vähänkin rakennetumpi yksilö, on yleensä joku viiden ensimmäisen viestin sisällä jo huutamassa, että "hajoaa kohta!!" tai "paskasti rakennettu, täynnä omia patenttejaaaa!!"

Jos nyt verrokiksi otetaan vaikka nuo kaksi omaa projektia, niin jos haluaa vähänkin jotain "ei OEM"-systeemejä laittaa, on pakko luovia ja miettiä vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa jotain. Remmiahtimen asennuksen yhteydessä jouduin ottamaan ilmastoinnin pois. Ja koska ilmastoinnin kompura ja ohjaustehostimen pumppu oli saman pultin takana (ja lyhempää ei ihan helpolla löydy), oli pakko tehdä spaceri siihen. Kaasarin vaihto ruiskuun aiheutti sen, että kaasuvivusto piti rakentaa uusiksi. Mustangiin ei ole tehty 2JZ-koneelle kannakkeita, niin ostin E46:seen tarkoiteut kannakkeet ja joudun muokkaamaan niistä. Vaihdelaatikolle ei ole olemassa kannaketta, joten se on tehtävä itse jne jne jne.
Nuo on vain pakko tehdä, mutta silti tiedän jonkun noistakin pahoittavan mielensä ja miettivän, että mitäköhän tuokin on ranettanut tuon autonsa kanssa yms. Harvemmin näiltä kuitenkaan tulee mitään ehdotusta, miten asiat olisi ollut parempi tehdä.
 
2002 Mondeo vittuilee taas.

30sek käynnistyksestä toimii normaalisti, sit syttyy abs-valo, sit välkytää käsijarruvaloa pari kertaa, sit häviää data mittaristosta, sit syttyy öljynpainevalo ja sitte ei toimi enää ohjaustehostimet yms.

Minuutin kun on sammuksissa niin starttaa normaalisti ja sama homma jatkuu.

Joku sähkövika mutta mikä? Voiko korjata, kannattaako korjata vai ajanko tuon paskan paaliin?
 
Otetaan nyt vaikka tuo nettiauto-topikki.

Jos nyt verrokiksi otetaan vaikka nuo kaksi omaa projektia.

Tässäpä se syy. Itsellensä voi rakentaa / ranettaa / modata vaikka minkälaisen häristimien, mutta ihan turha odottaa pystyvänsä myymään sitä samalla tavalla / hinnalla kuin tehdastekoista laitetta. Poikkeuksiakin toki löytyy, jos koko rakenteluprosessi on esim. dokumentoitu kuvien, tekstien ja aikaleimojen kera jonnekin julkiselle foorumille, ja käytetty ns. tehdasosia.
 
2002 Mondeo vittuilee taas.

30sek käynnistyksestä toimii normaalisti, sit syttyy abs-valo, sit välkytää käsijarruvaloa pari kertaa, sit häviää data mittaristosta, sit syttyy öljynpainevalo ja sitte ei toimi enää ohjaustehostimet yms.

Minuutin kun on sammuksissa niin starttaa normaalisti ja sama homma jatkuu.

Joku sähkövika mutta mikä? Voiko korjata, kannattaako korjata vai ajanko tuon paskan paaliin?
Ford eli paaliin :cigar2:.
Lähtisin suihkimaan elektroniikka sprayta ainakin ecun liittimiin ja miksei kaikkiin mahdollisiin mitkä konehuoneessa on helposti saatavilla.
Maadoituspisteiden putsaus ja akun kunnon tarkastus, jos on yleismittari niin mittapäät akkun kiinni ja starttaamaan jos startatessa jännite tippuu ~9v on akku huono ja voi aiheuttaa kaikennäköista vaikka auto lähtee hyvin käymään.
 
Nuo on vain pakko tehdä, mutta silti tiedän jonkun noistakin pahoittavan mielensä ja miettivän, että mitäköhän tuokin on ranettanut tuon autonsa kanssa yms. Harvemmin näiltä kuitenkaan tulee mitään ehdotusta, miten asiat olisi ollut parempi tehdä.
Oma ehdotus on, että tekee asiat kunnolla eikä suurinpiirtein sinnepäin. Usein se ei edes vaadi suurta vaivaa tarkistaa, että ne osat on oikein paikallaan.
 
Ford eli paaliin :cigar2:.
Lähtisin suihkimaan elektroniikka sprayta ainakin ecun liittimiin ja miksei kaikkiin mahdollisiin mitkä konehuoneessa on helposti saatavilla.
Maadoituspisteiden putsaus ja akun kunnon tarkastus, jos on yleismittari niin mittapäät akkun kiinni ja starttaamaan jos startatessa jännite tippuu ~9v on akku huono ja voi aiheuttaa kaikennäköista vaikka auto lähtee hyvin käymään.
Akku on jotain 2v vanha. Tuo elektroniikkaspray vois olla ihan kokeilun arvoinen, sit kun tietäis vielä että minne sitä pitää ruiskia. Ei oo kauheesti tullu autojen kanssa tapeltua joten nää on vähän kysymysmerkkejä.
 
Akku on jotain 2v vanha. Tuo elektroniikkaspray vois olla ihan kokeilun arvoinen, sit kun tietäis vielä että minne sitä pitää ruiskia. Ei oo kauheesti tullu autojen kanssa tapeltua joten nää on vähän kysymysmerkkejä.
Avaat jokaisen liittimen jonka näet konehuoneessa ja suihkit sprayta.
Mulla ei oo tietoa missä päin fordin ecu sijaitsee, google auttaa tai joku täällä oleva ford kuiskaaja.
Putsaa myös akun navan ja liittimet ja maadoituspisteet jotka löydät.

Tollanen juttu löytyi on tosin focus mutta viat kuulostaa samanlaiselta: Tässä

Tää puolenvuoden vesisade ei oikeen sovi autoille ja olen odottanut koska omat citikat jumahtaa pihaan.
 
2002 Mondeo vittuilee taas.

30sek käynnistyksestä toimii normaalisti, sit syttyy abs-valo, sit välkytää käsijarruvaloa pari kertaa, sit häviää data mittaristosta, sit syttyy öljynpainevalo ja sitte ei toimi enää ohjaustehostimet yms.

Minuutin kun on sammuksissa niin starttaa normaalisti ja sama homma jatkuu.

Joku sähkövika mutta mikä? Voiko korjata, kannattaako korjata vai ajanko tuon paskan paaliin?

Jos ei tyyliin johtoja seuraamalla selviä niin paaliin vain, voi olla huono kontakti maajohdossa tms. mutta en mä melkein 20v vanhaan paskaan enää vaivaa näkisi kuin muutaman tunnin...
 
Tietenkin jos kuuluu siihen edellä mainittuun 90%, niin joku konepellin vaijerikin voi tuntua ylitsepääsemättömältä ongelmalta. Silloin ei oikein voi muuta kuin taputtaa olalle ja toivottaa hyvää matkaa.
Ja jos kuuluu siihen 10% niin kuin minä (eli luulee osaavansa ja päätyy vaan tuhlaamaan rahaa ja pahentamaan asiaa), niin tietysti epävarman asennuksen jälkeen kysytään foorumilta, koska on hyvin mahdollista että joku siellä osaa neuvoa, ja asennuksensa saa korjattua.

Muuten ei voi oikein kuin syyttää itseään, kun motarin levähdyspaikalla jäätävässä räntä-kurakelissä lasinpesunestesäiliö on tyhjä eikä se konepelti aukea.
 
Viimeksi muokattu:
Myös huono akku itsessään voi aiheuttaa erinäistä sähkövikaa.

Eräässä diesel e39ssä esim. vaikka jaksoi startata vielä hyvin niin sähköpenkit ja -ratti eivät pelanneet vanhalla akulla ollenkaan.
 
Meillä temppusi samanikäinen mondeo samalla tavalla, varoitusvaloja tauluun, mittarit hyppi/pimeni jne...akku oli sökö vaikka starttasikin hyvin. Jossain välissä taisi laturikin hajota mikä tekee vastaavia oireita mutta se nyt ei kumma homma ole tuossa vaihtaa.
 
No joo yleensä vähänkään harvinaisemman/rakennellumman auton ostaa sellainen ihminen joka sellaisen haluaa ja näin ollen vähän tutustuu miten niitä muutoksia siihen autoon pystyy tekemään jne. Pointtina siis se, että vaikka kuinka foorumeilla jeesusteltaisiin orkkissivulistamiesten toimesta, sillä on lopulta auton myyntiin/hintaan vaikutusta aikalailla pyöreät 0.

Toki sitten on niitä rakentajia jotka laskee sen autonsa pyynnin kaavalla hankintahinta+ostetutosat+hattuvakiollaomaatyötä=2.23xvakion hinta joka taas ei toteudu koskaan. Viimeisen päälle hyvin tehdyistä muutoksista voi jotain pientä extraa saada, jos löytyy se just sellasen haluava.
 
Pitää vissiin kokeilla tuota akun kontaktia ja varaustasoa yms. Eilen kun viimeksi ajoin niin tuntui kyllä siltä että lasinpyyhkimet pyyhkii hitaammin.
 
Taas se romu on hajalla
icon_evil.gif
e60 koitti palaa tänään leimakonttorilla käynnin jälkeen :/

Mietoja käryjä haistelin kabiinissa ja leimamieskin tuumi että jokin haisee vähän, mutta ei siinä sen kummempia. Kotio tullessa pelti auki uudestaan ja käry oli voimistunut, sitten paikansin lähteen tuohon vesiventtiilin pistokkeeseen (https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1527) eli osanro. 4seen tulevasta pistokkeesta. Sitten se alkoikin jo savuta niin tuli jo kiire ja riuhtaisin vain töpselin irti ja tilanne lakkasi siihen.

VMP, taustatietona että yksi e39 on palanut minulta ajossa päättyen vakuutusyhtiön pihaan. Mitään virityksiäkään sähköihin en todellakaan tee vaan aina alkuperäisillä johtosarjoilla ym. asianmukaisilla tarvikkeilla. Paska säkä näköjään seuraa vaan mukana. :mad:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 085
Viestejä
4 877 476
Jäsenet
78 764
Uusin jäsen
Soffis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom