Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä saa sitten olla todella iso vääntöero koneissa jos kytkin sen vuoksi luistaa. Kun järjestäen vakio kytkimetkin kestävät reilusti isompaa momenttia.
Diesel pösö kyseessä ilmeisesti?
ei ihmeellistä jos autossa on joku vääntösofta laitettu mikä ottaa kaikki tehot irti. Mutta jos sellaista ei ole niin johan on outoa. Itellä alko hdi xsarassa luistamaan välittömästi kytkin softauksen jälkeen, tosin se loppui kuitenkin uudella kytkinpaketilla.
vanha ei kuitenkaan ollut mitenkään erityisen kuluneen näköinen...
Kytkin on jo hetken luistanut pösössä, ei muuten harmittaisi näin 380+ tkm ajetussa autossa, mutta kun vaihdoin sen jo kertaalleen viime kesänä vähän 360 tkm jälkeen. Laitoin tuolloin uuden Sachsin kaksoismassapyörän, Valeon kytkinpaketin sekä kampiakselin stefan, joiden osanumerot täsmäävät valmistajan ilmoitukseen. Näin jälkeenpäin varaosakuvia selaamalla ja endoskoopilla tutkimalla selvisi, että kytkinpaketin mukana taisi tulla mitoiltaan identtinen mutta vanhemman ja vähemmän vääntävän koneen kytkinlevy. Samalla kameralla katsellessa kävi selväksi se, että kytkimelle ei ole vuotanut mitään liemiä.
Sparetolta ei myöskään "yllättäen" ole kuulunut kahteen s-postitiedusteluun mitään vastausta siitä, että haluaisin kuvan toisen vastaavan kytkinpaketin sisällöstä (jotta voisin varmistua diagnoosista). Homman ollessa tuoreessa muistissa pitäisi laittaa siis uusi paketti sisään (OE-osanro 2052 N1).
OE-valmistajalta Valeolta saa vain tuota aiemmin laittamaani "economy"-kittiä 170€ hintaan, jossa on säästetty vaihtamalla itsestään säätyvä asetelma kiinteään ja kitkamateriaali kovempaan & täten vähemmän kuluvaan. Oletettavasti oikeilla osilla ihan soiva peli, mutta itseäni häiritsi alusta lähtien alkuperäistä kytkintä reilusti jäykempi ja "muljahtavampi" poljintuntuma, joten tällä kertaa voisi kokeilla alkup. kaltaista säätyvää settiä.
LUK:lta saisi edullisempaan hintaan (~130€) säätyvällä asetelmalla olevaa sarjaa 624323100, ovatko nuo mistään kotoisin? Ebaysta näyttäisi löytyvän myös jotain varastojämiä Valeon ja Sachsin säätyvistä malleista, jotka ovat jo valmistajien omien katalogien mukaan lopetettuja.
Itse olisin kallistumassa tuon LUKin suuntaan, mutta jos joku osaa haukkua ne totaalisen lyttyyn niin harkitsen uudestaan.
Kummallakaan ei ole LUKin kytkimistä kokemusta?
Tosin purkamallahan tuo selviää, että ovatko hilut väärin paikoillaan vai tuliko maanantaimallin varaosat. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun tulee korjattua jotain niin hyvin, että jälkikäteen se on enemmän rikki. Kummallakaan ei ole LUKin kytkimistä kokemusta?
Sen verran kokemusta että monessa autossa on LuK orkkiksena. Tuskin ihan vikaan menee jos sen valitsee.
Jos tosiaan laitoit 226mm setin, ja pitäisi olla 240mm niin varmaan siinä syy miksi luistaa. Nehän todennäkösesti kyllä sopivat samaan vauhtipyörään ihan ongelmitta (kun kerran kytkinpaketista puhutaan, eli levy+asetelma)
Onkos vaijeri muuten uusittu/nollattu automaattisäätö? Se on aina säädettävä uusiksi jos kytkinremppa tehdään. Jos on vaijerikytkimellä siis.
Nopealla googlella tosiaan yli 300nm ei tuosta tehottomasta koneesta ilmeisesti saa ilman kytkin ongelmaa. Mikä on yllättävän vähän pelivaraa. Vauhtipyörät tosiaan voivat olla samoja on kytkin sitten kaikkea 215-240mm väliltä esim.
On kyllä äärettömän paska säkä nyt käynyt :/
Lukkiin myös itse luottanut ongelmitta.
Tuo 226mm levy näyttäisi olevan samalla boorituksella, eli oletettavasti menisi ihan heittämällä paikalleen. Näin muistinvaraisesti sanoisin tosin, että kytkinlevy sopi vauhtipyörän upotukseen välyksettä ja se oli vanhaan vertaillessa identtisen kokoinen.
Tuo on onneksi nestetoiminen, eli ei tarvitse siitäkin huolehtia.
Eipä tälle uudemmallekaan koneelle uskomattomia lupailla, vakiona tosiaan tuo 100 kW/320 Nm (+20 Nm hetkellisesti) ja virityspajat lupailevat ~120 kW/380 Nm lukemia, taitaa kuitenkin pieni GT1749V-turbo ottaa pian vastaan. Virallisesti tuon kuusilovisen manuaalin väännönkestokin taitaa olla siellä 350-370 Nm huitteilla riippuen versiosta.
Mielenkiinnolla odotan, mitä siellä on vastassa. Taidan näillä rohkaisuilla laittaa tuon LUKin tulemaan, katsellaan tässä parin viikon sisällä jos tuon saisi jälleen roplattua kuntoon.
Mitäs noin hepposen näkösellä liitoksella on pohjassa? Toisessa kuvassa toki näyttää kestävältä.Traileria peruuttaessa pihassa
![]()
![]()
Piti muuten kääntää ennakkoa lisää ja reippaasti, pumpun laipasta mitattuna käänsin pumppua luokkaa 3mm aikasemmalle. Nyt se kuulostaa dieselmoottorilta eikä bensamoottoriltaVanha röntäntönttä heräsi taas henkiin talviuniensa päätteeksi. Vuosimallin 1989 1.9 Diesel audi 80. Mittarissa 527tkm ja moottoriremontti takana (laakerit, männänrenkaat, tiivisteet, jakopää, ruiskupumpun laakerit, pari venttiilinnostajaa ja venttiiliä). Varsinainen syy remonttiin oli kampiakselin tiivisteen pettäminen ja kuluneet ruiskupumpun laakeripuslat jotka aiheutti sen että jakohihna kulki linjastaan sivussa.
Moottorin ilmaus alipainekoneella paluulinjasta imemällä (pumppu ja suodatin täysin tyhjä, näissä ei ole muuta polttoainepumppua kuin ruiskupumpun sisäinen joka imee aineen suoraan tankista suodattimen läpi.)
Dropbox - 2019-03-17 19.17.31.mp4
Ja ensikäynnistys. Ennakkoa voisi olla äänestä pääteltynä vähäsen enemmänkin
Dropbox - 2019-03-17 19.21.08.mp4
Mitäs noin hepposen näkösellä liitoksella on pohjassa? Toisessa kuvassa toki näyttää kestävältä.
Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.
Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.
Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.
Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?
Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.
Semmonen pieni muistikuva, että noissa 2000 luvun alun corolloissa ja avensiksissa leipoi noita laatikoita aika hyvään tahtiin.Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.
Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.
Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.
Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?
Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.
Semmonen pieni muistikuva, että noissa 2000 luvun alun corolloissa ja avensiksissa leipoi noita laatikoita aika hyvään tahtiin.
Eivät siis olleet järin kestäviä.
Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.
Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.
Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.
Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?
Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.
Kuuluuko ylimääräinen ääni auton ollessa paikoillaan käynnissä?
Häviääkö ääni, jos painat kytkimen pohjaan?
Kuuluuko kaikilla vaihteilla, vai jollain tietyllä vaihteella?Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.
Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.
Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.
Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?
Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.
Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.
Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.
Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.
Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?
Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.
Jep, mutta noista normaalia enempi. Toiset laatikot kestää enemmän väärinkäyttöä kuin toiset.Leipoo autosta kuin autosta kun niitä käytetään väärin, ajetaan liian pienillä kierroksilla.
Mutta ääni hän voi tulla vetareista, kytkimestä pyöränlaakerista, vaikka pakoputken suojapelti.
Öljyn vaihto laatikkoon maksaa 10-20€ jos itse tekee.
Jep, mutta noista normaalia enempi. Toiset laatikot kestää enemmän väärinkäyttöä kuin toiset.
Ääni voi tosiaankin tulla ihan jostakin muualtakin, mutta kytkimenkäytön vaikutus äänentasoon tietenkin enteilee rahanmenoa.
Väittäisin että kyllä. Voit koittaa vielä niin että kun laitat puhaltimen päälle kopautat moottoria, jos lähtee pyörimään on hiilet loppu.Onkohan sisätilan puhaltimen moottorin hiilet menossa/menneet, kun e12 -03 corolla puhallin ei aina lähde päälle. Yleensä kun odottaa viitisen minuuttia niin sitten alkaa toimia. Teki viime kesänä kuumalla tätä usein, mutta nyt ruvennut talvellakin takkuilemaan.
Mä "korjasin" muutaman satasen puntossa takkuilevan virtalukon teetättämällä parilla kympillä kaksi avainta ilman ajonestoa, ja se jälkeen kiinnitin alkuperäisen avaimen virtalukon lähelle piiloon.
Totta kai. Vähän aikaa sitten vaihdoin yhden ohjainrullan. Ihmettelin kun pari vuotta sitten oli jakopää tehty, että eipä kauaa kestänyt. Kuittia sitten tutkin niin se oli ainoa rulla jota ei oltu vaihdettuKäytin juuri auton jakopäärempassa, samassa vaihdettiin ymmärrettävästi moniurahihnakin.
Olisiko kiristin kannattanut vaihtaa myöskin? Kuulemma ainakin kakkoskoppasissa V70:eissa suositeltiin että joka jakopäärempan yhteydessä nekin uusiksi..kyseessä siis kolmoskoppainen V70
Totta kai. Vähän aikaa sitten vaihdoin yhden ohjainrullan. Ihmettelin kun pari vuotta sitten oli jakopää tehty, että eipä kauaa kestänyt. Kuittia sitten tutkin niin se oli ainoa rulla jota ei oltu vaihdettu![]()
Itse yleensä vaihdatan kaikki rullat, kiristimet ja vesipumpun tuossa yhteydessä ettei tarvitse viikkoa myöhemmin alkaa uudelleen kun uusi hihna rikkoo vanhat väljät.Käytin juuri auton jakopäärempassa, samassa vaihdettiin ymmärrettävästi moniurahihnakin.
Olisiko kiristin kannattanut vaihtaa myöskin? Kuulemma ainakin kakkoskoppasissa V70:eissa suositeltiin että joka jakopäärempan yhteydessä nekin uusiksi..kyseessä siis kolmoskoppainen V70
Itse yleensä vaihdatan kaikki rullat, kiristimet ja vesipumpun tuossa yhteydessä ettei tarvitse viikkoa myöhemmin alkaa uudelleen kun uusi hihna rikkoo vanhat väljät.
Yrittääkö se edes startata jos kääntää avainta vai ei tapahdu mitään?Onkohan täällä vanhan Volvo 740 -sarjan asiantuntijoita? Eli 91-mallinen 740 Volvo, jonka kone on 2.3 litrainen ruisku!
Väistin tuossa taannoin poroa ja auto kynti ojanpohjaa. Auto saatiin vetämällä ojanpohjalta pois. Käyntiin ei startista lähtenyt, mutta vetämällä saatiin käyntiin.
Mistähän vikaa etsisi? Bensapumppu, bensapumpun rele, virtalukon pohja, nokka-akselin asentotunnistin jne on käynyt mielessä? Vikakoodeja en ole saanut luettua eli ei näytä mitään....
Yrittääkö se edes startata jos kääntää avainta vai ei tapahdu mitään?
No jos ojanpohjaa kyntää, niin voihan siellä olla mitä vaan mekaanista vikaa. Bensaputki lytyssä tai jotain? Vai pelaako täysin normaalisti, kun saa käyntiin?Onkohan täällä vanhan Volvo 740 -sarjan asiantuntijoita? Eli 91-mallinen 740 Volvo, jonka kone on 2.3 litrainen ruisku!
Väistin tuossa taannoin poroa ja auto kynti ojanpohjaa. Auto saatiin vetämällä ojanpohjalta pois. Käyntiin ei startista lähtenyt, mutta vetämällä saatiin käyntiin.
Mistähän vikaa etsisi? Bensapumppu, bensapumpun rele, virtalukon pohja, nokka-akselin asentotunnistin jne on käynyt mielessä? Vikakoodeja en ole saanut luettua eli ei näytä mitään....
Onko tuossa muutosta nykyiseen ts. onko nykyinen mallia keyless-go?
Onko tuossa muutosta nykyiseen ts. onko nykyinen mallia keyless-go?
Ainoo orkkispalvelu on noi merkkihuollot, sieltä avain. Sitten siellä paikan päällä ohjelmointi (kaikki avaimet pitää olla mukana) tai kuka tahansa vcds kaapelilla.
https://cdn.discordapp.com/attachme...692/WhatsApp_Video_2019-04-13_at_14.39.39.mp4
Yllä olevassa videossa ääninäyte, kuullostaisi ehkä laakerilta ennemminkin. Hihnojen vaihdon jälkeen on ajettu siis n. 20km
Jooh, tätä samaa.No ainakaan mun mielestä tossa ei kyllä kuulu mitään erikoista ääntä. Kiristin alkaa pitämään kyllä selvää ujellusta ainakin jos on hihna laitettu liian kireälle.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.