Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

tänään käytin peugeot 107:n leimalla ja läpi meni paitsi tuli korjauskehotus toisen puolen rekisterikilven valosta. ostin uuden polttimon ennen leimalle vientiä mutta toi ei saa virtaa eli pitäs alkaa tutkimaan tota johtoa mihin asti virta tulee....tai jos ei löydy niin vois vetää sitten toisen puolen rekkarinvalosta toiselle puolelle.
 
Vaihdoin Skodaan kesärenkaat ja ihmeelliset kolinat alkoivat töyssyissä. Takatalvi iski ja melkein heti uudestaan talvirenkaat alle ja hiljeni. Nyt taas kesärenkaat alla ja etenkin vasen eturengas ja oikea takarengas kolahtaa töyssyissä. Pultit on ihan ähkimiskireydelle vedetty ja tarkistettu. Juuri katsastettu ilman huomautuksia.

Onkohan nuo pultit väärät noille kesävanteille, jos niiden takia kolisee? Sekä talvi- että kesäkumit ovat tarvikevanteilla ja ajattelin samojen pulttien sopivan. Tuohon autoon löytyy kyllä kolmet eri pultit Vianorin pusseissa, eli varmaan kokeiltava jotain toisia :think:
 
Vaihdoin Skodaan kesärenkaat ja ihmeelliset kolinat alkoivat töyssyissä. Takatalvi iski ja melkein heti uudestaan talvirenkaat alle ja hiljeni. Nyt taas kesärenkaat alla ja etenkin vasen eturengas ja oikea takarengas kolahtaa töyssyissä. Pultit on ihan ähkimiskireydelle vedetty ja tarkistettu. Juuri katsastettu ilman huomautuksia.

Onkohan nuo pultit väärät noille kesävanteille, jos niiden takia kolisee? Sekä talvi- että kesäkumit ovat tarvikevanteilla ja ajattelin samojen pulttien sopivan. Tuohon autoon löytyy kyllä kolmet eri pultit Vianorin pusseissa, eli varmaan kokeiltava jotain toisia :think:

Ei niissä parissa vanteessa tai renkaassa mitään vikaa ole?
 
Ei niissä parissa vanteessa tai renkaassa mitään vikaa ole?
Viime viikolla ostin uudet kesärenkaat ja ei ainakaan rengasliike huomannut mitään, enkä kyllä itsekään. Tuo kopsahtelu on juuri semmoista, että jossain on reilusti väljää. Pitää tutkia ja vaikka vaihtaa vanteiden paikkaa.
 
Viime viikolla ostin uudet kesärenkaat ja ei ainakaan rengasliike huomannut mitään, enkä kyllä itsekään. Tuo kopsahtelu on juuri semmoista, että jossain on reilusti väljää. Pitää tutkia ja vaikka vaihtaa vanteiden paikkaa.

Ei luulisi olevan alustassa vikaa jos talvirenkailla toimii hyvin ja kesärenkailla ei toimi. Onko renkailla paljon kokoeroa?
 
Ei luulisi olevan alustassa vikaa jos talvirenkailla toimii hyvin ja kesärenkailla ei toimi. Onko renkailla paljon kokoeroa?
Talvirenkaat 195/65/15 muistaakseni ja kesärenkaat 225/45/17. Toki töyssyjä vaimentaa vähän heikommin nuo uudet kesärenkaat, mutta yllättävän mukavat silti ja en usko saavan kolinaa aikaan. Talvirenkailla pystyi ryskäämään vaikka missä ilman kolinoita ja kesärenkailla pienikin kuoppa saattaa kolahtaa. Melko satunnaista tuo kolina kun esim. hidastetöyssyissä ehkä 20% kerroista kuuluu kopahdus.
 
Vaihdoin Skodaan kesärenkaat ja ihmeelliset kolinat alkoivat töyssyissä. Takatalvi iski ja melkein heti uudestaan talvirenkaat alle ja hiljeni. Nyt taas kesärenkaat alla ja etenkin vasen eturengas ja oikea takarengas kolahtaa töyssyissä. Pultit on ihan ähkimiskireydelle vedetty ja tarkistettu. Juuri katsastettu ilman huomautuksia.

Onkohan nuo pultit väärät noille kesävanteille, jos niiden takia kolisee? Sekä talvi- että kesäkumit ovat tarvikevanteilla ja ajattelin samojen pulttien sopivan. Tuohon autoon löytyy kyllä kolmet eri pultit Vianorin pusseissa, eli varmaan kokeiltava jotain toisia :think:
Kokeile toisia pultteja ja ~100nm riittää kiristykseen vallan mainiosti, jos hampaat irvessä vääntää niin aluvanne ottaa helposti itseensä.
 
Kokeile toisia pultteja ja ~100nm riittää kiristykseen vallan mainiosti, jos hampaat irvessä vääntää niin aluvanne ottaa helposti itseensä.
Täytyy kokeilla huomenna. Muistaakseni ainakin yhdet pultit olivat eri kokoisia. Ja en nyt hampaat irvessä väännä, mutta kuitenkin tarpeeksi kireälle :D
 
tänään käytin peugeot 107:n leimalla ja läpi meni paitsi tuli korjauskehotus toisen puolen rekisterikilven valosta. ostin uuden polttimon ennen leimalle vientiä mutta toi ei saa virtaa eli pitäs alkaa tutkimaan tota johtoa mihin asti virta tulee....tai jos ei löydy niin vois vetää sitten toisen puolen rekkarinvalosta toiselle puolelle.

Katoitko sen kannan ettei ole hapettunut?
 
Vaihdoin Skodaan kesärenkaat ja ihmeelliset kolinat alkoivat töyssyissä. Takatalvi iski ja melkein heti uudestaan talvirenkaat alle ja hiljeni. Nyt taas kesärenkaat alla ja etenkin vasen eturengas ja oikea takarengas kolahtaa töyssyissä. Pultit on ihan ähkimiskireydelle vedetty ja tarkistettu. Juuri katsastettu ilman huomautuksia.

Onkohan nuo pultit väärät noille kesävanteille, jos niiden takia kolisee? Sekä talvi- että kesäkumit ovat tarvikevanteilla ja ajattelin samojen pulttien sopivan. Tuohon autoon löytyy kyllä kolmet eri pultit Vianorin pusseissa, eli varmaan kokeiltava jotain toisia :think:

Itselläni omat mutterit molemmille sarjoille - talvivanteiden mutterit eivät kiristä kesävanteissa tarpeeksi.

Olisko voinut vanteen mahdollinen soviterengas unohtua tai rikkoutua..?
 
Uskollinen hopeasalama taas haluaa, että rahaa laitetaan kiinni. Kuskin puolen jousi poikki, pelkääjänpuolelta joku tukivarsi hieman klappaa. Vajaa 3v sitten laitettu takapönttö ihan mätä ja pöntön jälkeinen putkenpätkä juuri tippui. <3 Ööpel.
Onko Turun alueella jollain tiedossa jotain halpaa nyrkkipajaa, en tarvitse kuittia.
 
Eipä ollutkaan vanteissa tai pulteissa vikaa. Tarkempi tarkastelu paljasti, että alle vuoden vanha Motonetin halvin koiranluu oli väljä ja lisäksi yksi jarrusatula heilui ja kolisi. Uusi laadukkaampi koiranluu, liukutapit ja ohjurikumit hakemaan ja kolinat loppuivat. Jännä, että katsastuksessa ei huomattu ja että talvirenkailla ei kolissut.
 
Koiranluu saa olla katsastuksessa vähän väljä, tosin kyllä siitä olisi hyvä ainakin mainita. Jarrusatulassa on aina jonkin verran väljyyttä, eli eivät kyllä siihenkään puutu, ellei nyt tolkuttomasti elä, eivät mielestäni edes pahemmin tutki kuin silmämääräisesti. Jos satulasta on irronnut jousi, jollainen taitaa monessa satulassa olla, niin silloin kyllä kolkottelee...
 
No voihan volvo. Vasta keväällä vaihdettu tankin täyttöputken mutka ja nyt taas kusee alle. Eikä siinä, emännän volvon toinen takajarru laahaa. Pieniä murheita sinänsä mutta ottaa päähän tuommoset.
 
Audissani (-05 A6 3.2FSI Quattro) on pidempään ainakin kylmällä koneella naputusta kuulunut hanttarin puoleisen kannen suunnilta. Huomenna vien tuon huoltoon ja saavat ihmetellä vähän ja antaa kustannusarviota korjaukselle. Itse ja muutama kaveri on veikannut, että hydraulinen venttiilinnostin naputtaa. Melko varmaan touhutonni menee kättelyssä :D
 
Antaisin ääneni sille että, hanttarin puolella nokkien välinen ketjunkiristin on huonona. Helppo homma itse vaihtaa.
 
tänään käytin peugeot 107:n leimalla ja läpi meni paitsi tuli korjauskehotus toisen puolen rekisterikilven valosta. ostin uuden polttimon ennen leimalle vientiä mutta toi ei saa virtaa eli pitäs alkaa tutkimaan tota johtoa mihin asti virta tulee....tai jos ei löydy niin vois vetää sitten toisen puolen rekkarinvalosta toiselle puolelle.

1€ vetoo että se koko rek.kilvenvalon umpio tarvii vaihtaa. Ei muuta. Halpa osa onneks. Olis kohtuu tyypillinen ongelma..
 
Käykö kiinan skodeen joku motonetin yleismallin virtalukko?

Virtalukot | Motonet Oy

Nyt tuo perkele ei toimi sen vertaa, kun välillä väläyttää mittariston päälle, mutta ei anna startata. Viime kesästä tilanne huonontunut sen verran että nyt ne hetkelliset virrat on jo silloin kun avain on väärässä asennossa. Ennen sai ränkätä avainta n. ~ 10 kertaa tms. ennenkuin antoi startata.

Akku on kunnossa, ja tehnyt tuota ennenkin.

Ai niin joo. Mitenkäs tankolukko, ja sitten istuinosa aukeaa solenoidilla, eli siihenkin tarvii tuota virtalukkoa. Näillä spekseillä voinee jo unohtaa nuo linkin lukot:facepalm:

Vai jotain kikkakolmosta mielessä?
 
Käykö kiinan skodeen joku motonetin yleismallin virtalukko?

Virtalukot | Motonet Oy

Nyt tuo perkele ei toimi sen vertaa, kun välillä väläyttää mittariston päälle, mutta ei anna startata. Viime kesästä tilanne huonontunut sen verran että nyt ne hetkelliset virrat on jo silloin kun avain on väärässä asennossa. Ennen sai ränkätä avainta n. ~ 10 kertaa tms. ennenkuin antoi startata.

Akku on kunnossa, ja tehnyt tuota ennenkin.

Ai niin joo. Mitenkäs tankolukko, ja sitten istuinosa aukeaa solenoidilla, eli siihenkin tarvii tuota virtalukkoa. Näillä spekseillä voinee jo unohtaa nuo linkin lukot:facepalm:

Vai jotain kikkakolmosta mielessä?

Lukkosarja, Baotian, Kiina 4t skootterit - Mopo Sport

Osia odotellessa jos tarvitsee ajella, niin katko johdot heti tuosta lukon perästä ja yhdistä sopivat toisiinsa.

http://i.imgur.com/0y6j6Oo.png Tossa vielä kiinanihmeen sähkökaavio, niin tiedät millä johdoilla käynnistyy, melkein samat noissa on jokaisessa.
 
Audissani (-05 A6 3.2FSI Quattro) on pidempään ainakin kylmällä koneella naputusta kuulunut hanttarin puoleisen kannen suunnilta. Huomenna vien tuon huoltoon ja saavat ihmetellä vähän ja antaa kustannusarviota korjaukselle. Itse ja muutama kaveri on veikannut, että hydraulinen venttiilinnostin naputtaa. Melko varmaan touhutonni menee kättelyssä :D

Mulla on kans '76 Furyssa naputtanut hydr. nostin abouttiarallaa 6-8vuotta, varmaan entisellä omistajalla myös. Kylmänä nimenomaan, on se hirveää kuunneltavaa, mutta hyvin on vielä kestänyt :D
 
Lukkosarja, Baotian, Kiina 4t skootterit - Mopo Sport

Osia odotellessa jos tarvitsee ajella, niin katko johdot heti tuosta lukon perästä ja yhdistä sopivat toisiinsa.

http://i.imgur.com/0y6j6Oo.png Tossa vielä kiinanihmeen sähkökaavio, niin tiedät millä johdoilla käynnistyy, melkein samat noissa on jokaisessa.

Thanks! 4t tosiaan,lukon hinta kohtuullinen. Menee kyllä sarjaan taas että joku muu korjaa. On niin vittumainen purkaa päreiksi. No kaveri saa hakea ja kattoa, tilaan sitten lukon jos se näyttää edes etäisesti oikealta, tai sitten johtojen tai jonkun muun systeemin laittamista millä saa käyntiin. Itsehän en tuosta kaaviosta mitään ymmärrä. Ei tuolla nyt niin kiire ole, mutta kelit sallis jo.

Ohoh, hups. Merkkikohtaisella haulla hinta tuplaantuikin. No katsoopa miten tuon saa toimimaan jollain piuhavirityksellä...
 
Mulla on kans '76 Furyssa naputtanut hydr. nostin abouttiarallaa 6-8vuotta, varmaan entisellä omistajalla myös. Kylmänä nimenomaan, on se hirveää kuunneltavaa, mutta hyvin on vielä kestänyt :D
Oletko kokeillut eri öljymerkeillä, -viskositeeteillä....? :think:
 
Mistä suunnasta kannattas katella ongelmaa, kun eilen oma auto, Avensis vm.-00 2.0TD, rupes nykiin heti aamusta riippumatta kiihdyttikö, vai ajoko tasakaasulla? Nykiminen oli sellasta et ihan niinku ois veto kadonnu sekunniksi ja palautu samantien takasi. Nykiminen onneksi lakkas sen jälkeen kun kävin myöhemmin päivällä revittämässä konetta motarilla ja tänään ei oo tuntunu (ainakaan vielä) mitään nykimistä. Ainoo mitä omalla about nollatietämyksellä keksin on polttoainasuodatin, joka kenties oli osittain tukossa...

Muita ideoita?
 
Noniin, eli audia käytettiin nk. nyrkkipajalla. Diagnoosi olikin sitten että pari kappaletta puolia oli paskana/rikki. Ei mennyt touhutonnia ees :D
 
Noniin, eli audia käytettiin nk. nyrkkipajalla. Diagnoosi olikin sitten että pari kappaletta puolia oli paskana/rikki. Ei mennyt touhutonnia ees :D

Eikös sulla ollut se nakutus kylmänä? Yleensä tuommoinen puoliviallinen puola pätkii juurikin lämpimänä. Nooh.. väliäkös tuolla, jos auto nyt toimii :tup:
 
Eikös sulla ollut se nakutus kylmänä? Yleensä tuommoinen puoliviallinen puola pätkii juurikin lämpimänä. Nooh.. väliäkös tuolla, jos auto nyt toimii :tup:

Kyl tuo nakutti näemmä lämpimänäkin. Tuli n. 60km ajoa naantaliin pajalle ja edelleen nakutti...
 
Tilasin nyt varuiks kuitenkin kaikki puolat ja tulpat uusia. Boschin puolat ja NGKn tulpat :)
 
Ilmeisesti kenekään Tojossa oo ikinä ollu mitään vastaavaa ongelmaa ku kukaan ei uskalla vastata :(...

Mistä suunnasta kannattas katella ongelmaa, kun eilen oma auto, Avensis vm.-00 2.0TD, rupes nykiin heti aamusta riippumatta kiihdyttikö, vai ajoko tasakaasulla? Nykiminen oli sellasta et ihan niinku ois veto kadonnu sekunniksi ja palautu samantien takasi. Nykiminen onneksi lakkas sen jälkeen kun kävin myöhemmin päivällä revittämässä konetta motarilla ja tänään ei oo tuntunu (ainakaan vielä) mitään nykimistä. Ainoo mitä omalla about nollatietämyksellä keksin on polttoainasuodatin, joka kenties oli osittain tukossa...

Muita ideoita?

Diudit, Beeverit ja mikä se yks merkki nyt olikaan, hajoo jo pelkästään siitä et mä ajan oman Tojon viereen :rofl::cigar2:
 
Johan tossa ehti monta tuntia mennäkkin ettei kukaan reagoinut.

Jos kiire on, vie se korjaamolle. Tai kysele jostain tojofoorumilta.

Dieselit ei ole ihan ominta alaa, mutta oisko jostain syystä voinut olla ilmaa tai vettä tjsp dieselin seassa ja sitten vähän oireili. Nilkka suorana ajelu sitten saanut ilmat/vedet pois tahi loppumaan. Tai jotain muuta. Jos se kerran on aamusella nypytellyt niin en huolestuisi jos ei ala toistumaan.
 
Onko toi avensis vielä kammiodiesel? Jos on niin nypytyksen syy saattaa olla ihan karsta joka lähtee kenkimällä. Dieselit ei mulle tuttuja ole joten en tiedä karstuttaako suoraruisku samalla lailla.
 
Autoja pitääkin välillä vähän kenkiä, ne tykkää siittä. Ja kyllähän se kuskiakin piristää välillä, riippuen tehon määrästä :)
 
Onhan niitä jotain autoja joita oikeasti kuuluu käyttää välillä korkeilla kierroksilla kuten wankel jossa se auttaa männän tiivisteitä.

Dieselissä pitäisi kyllä riittää se että ajaa välillä pitkää matkaa siten että paikat lämpiää. Toki kengityskin voi auttaa.

Itsellä jälleen kerran useita reikiä odottamassa paikkausta. Tosin harrasteautossa, joten eipähän ole kiirus.
 
1.6 tdci, suutin vuoti juuresta pakokaasua/polttoainetta, irrotin suuttimen ja vaihdoin uuden kuparitiivisteen sinne. Itse vaihtotyö meni helposti, suutin irtosi nätisti pienellä väännöllä ja meni takasinkin helposti.. Auto lähti käyntiin vaihdon jälkeen, mutta ei käynyt kunnolla ja sammui sitten. ja ei lähde enää käyntiin. Onnistuinkohan nyt hajottamaan tuon oletettavasti 280tkm ajetun suuttimen kun sen käytin irti, vai jotakin muuta... :confused:
 
1.6 tdci, suutin vuoti juuresta pakokaasua/polttoainetta, irrotin suuttimen ja vaihdoin uuden kuparitiivisteen sinne. Itse vaihtotyö meni helposti, suutin irtosi nätisti pienellä väännöllä ja meni takasinkin helposti.. Auto lähti käyntiin vaihdon jälkeen, mutta ei käynyt kunnolla ja sammui sitten. ja ei lähde enää käyntiin. Onnistuinkohan nyt hajottamaan tuon oletettavasti 280tkm ajetun suuttimen kun sen käytin irti, vai jotakin muuta... :confused:

Suosittelen lukemaan vikakoodit. Fordin kohdalla toimii vaikka Tokmannin halpis Drivelooper bluetooth obd-lukija ja sitten läppäriin ilmainen Forscan ohjelma. www.forscan.org
Forscanilla saa about kaiken mahdollisen tiedon irti Fordin koneista. Voi seurailla reaaliajassa polttoainekäppyröitä yms. kivaa jos on tarvis. Toiminee myös muilla Fordin tekniikkaa käyttävillä.
 
Suosittelen lukemaan vikakoodit. Fordin kohdalla toimii vaikka Tokmannin halpis Drivelooper bluetooth obd-lukija ja sitten läppäriin ilmainen Forscan ohjelma. www.forscan.org
Forscanilla saa about kaiken mahdollisen tiedon irti Fordin koneista. Voi seurailla reaaliajassa polttoainekäppyröitä yms. kivaa jos on tarvis. Toiminee myös muilla Fordin tekniikkaa käyttävillä.

Mjoo, pitänee lähtä hakemaan tokmannilta lukia, jos sillä sais enemmän dataa irti. Nykysellään oleva bilteman lukija ei antanut mitään koodeja, mutta en oikein luota tuohon nyt foordin kanssa, ku koskaan ei oo mittää muka. Saabi ku oli niin sillä sai kaikki muut koodit irti pl. turvalaitteisiin liittyvät...
 
1.6 tdci, suutin vuoti juuresta pakokaasua/polttoainetta, irrotin suuttimen ja vaihdoin uuden kuparitiivisteen sinne. Itse vaihtotyö meni helposti, suutin irtosi nätisti pienellä väännöllä ja meni takasinkin helposti.. Auto lähti käyntiin vaihdon jälkeen, mutta ei käynyt kunnolla ja sammui sitten. ja ei lähde enää käyntiin. Onnistuinkohan nyt hajottamaan tuon oletettavasti 280tkm ajetun suuttimen kun sen käytin irti, vai jotakin muuta... :confused:

Sehän on semmone juttu että siitä jos irrotit suuttimen niistä polttoaineputkista, niin olis hyvä vaihtaa ne tiivisteet sen siitä putken suulta. Jos siitä falskaa nyt irrottamisen jälkeen. Ittellä ne oli kaikissa ruiskuissa vauhtoa vaille valmiit. Toihan on ranskan diiseli joten DV6 aiheiset videot vois vähän valaista asiaa.
Se kannen puoleinen pinta pitäs kans kalvaimella tasata samalla syöpymien osalta tasaseks, kun sen kuparitiivisteen vaihtaa.. jos siinä kannessa on viel pintaa mitä tasata.

Satuitko ilmaamaan polttoainepiirin tuon episodin jälkeen? Ilmauspumppu on siinä tulipellin ja kannen välissä .. sitä saa tosissaan lutkuttaa että homman saa valmiiks. Yleensä piiriin jää sen verran ainetta, että se hörähtää hetkeks käymään mutta sitten tulee ilmat ja pata sammuu...
 
Vieläkin kuitenkin kuuluu kopsahduksia ja kolinoita joka puolelta Skodan alustasta, vaikka vaihtelin osia. Pakko liittyä jotenkin vanteisiin, kun talvirenkailla ikinä ei mitään ylimääräisiä ääniä pahimmissakaan perunapelloissa. Todella outoa, kun välillä minkä tahansa renkaan kun ajaa kuoppaan niin saattaa kopsahtaa. Kopsahdus saattaa jopa kuulua jarruttaessa tai kääntäessä tasaisella. Nyt taas ajoin tunnin matkan huonokuntoisia teitä kelirikon aikaan, eikä mitään hälyääniä.

Vanteiden soviterenkaat ovat ehjät ja vaikuttavat juuri oikean kokoisilta autolle. Viime kesän ajelin noilla ilman kolinoita, mutta silloin joku oli vetänyt pultit niin kireälle, että rikoin talvirenkaita vaihtaessa vain omat työkalut ja piti ajaa rengasliikkeeseen. Pitää varmistaa momenttiavaimen momentti, ettei jäänyt liian löysälle. Auto kävi eilen muista syistä ylhäällä renkaat ilmassa ja sain hyvän tilaisuuden tutkia alustaa. Tukivarsista, koiranluista, vakaajista tai pyöränlaakereista ei ainakaan mistään vääntelemällä löytynyt enää väljää :think:
 
Viimeksi muokattu:
Sehän on semmone juttu että siitä jos irrotit suuttimen niistä polttoaineputkista, niin olis hyvä vaihtaa ne tiivisteet sen siitä putken suulta. Jos siitä falskaa nyt irrottamisen jälkeen. Ittellä ne oli kaikissa ruiskuissa vauhtoa vaille valmiit. Toihan on ranskan diiseli joten DV6 aiheiset videot vois vähän valaista asiaa.
Se kannen puoleinen pinta pitäs kans kalvaimella tasata samalla syöpymien osalta tasaseks, kun sen kuparitiivisteen vaihtaa.. jos siinä kannessa on viel pintaa mitä tasata.

Satuitko ilmaamaan polttoainepiirin tuon episodin jälkeen? Ilmauspumppu on siinä tulipellin ja kannen välissä .. sitä saa tosissaan lutkuttaa että homman saa valmiiks. Yleensä piiriin jää sen verran ainetta, että se hörähtää hetkeks käymään mutta sitten tulee ilmat ja pata sammuu...

Noniin. Ilmaamista en tehnyt, jos tuolla ilmauspumppu on. Että se sitten seuraavaksi ohjelmassa... yläpään letkuun laitoin uuden tiivisteen ku kasasin takasin paikalleen. Tänään työpäivä, niin pitää jatkaa huomenna harrastamista. Vikakoodeiksi antaa suutinta ja egr-venttiiliä..
 
Toivottavasti siellä se käsipummpu on. PSA vehkeisssä se sijaitsee 2&3 suutinten kohdalla sen suutinten kohdilla olevsn letku/johto pidikkeen takana. Sillä on siinä sellanen pidike jossa se pumppu on kiinni, PSA:ssa sen saa nostettua siitä ylös ja pumppaaminen helpottuu.
 
Ilmeisesti kenekään Tojossa oo ikinä ollu mitään vastaavaa ongelmaa ku kukaan ei uskalla vastata :(...



Diudit, Beeverit ja mikä se yks merkki nyt olikaan, hajoo jo pelkästään siitä et mä ajan oman Tojon viereen :rofl::cigar2:

Ohops... Tuli nolattua itteni näköjään aika komeesti. Ei pitäis kännissä kirjotella aamun tunteina, kun aivotoiminta tipahtaa jonnekki Jonne 6v. luokkaa :facepalm:. Noh, ei oo eka kerta ja tuskin viimenenkään :btooth:.

SPOILER ALERT:
Korkki on taas hukassa, joten omien viestien kohdalla vastuu on lukijalla tästä viestistä eteenpäin noin klo. 6.00 asti :D.
 
Onko toi avensis vielä kammiodiesel? Jos on niin nypytyksen syy saattaa olla ihan karsta joka lähtee kenkimällä. Dieselit ei mulle tuttuja ole joten en tiedä karstuttaako suoraruisku samalla lailla.

Ei mitään käryä mikä on kammio diesel. Pitää tutkia tarkemmin.
 
Onhan niitä jotain autoja joita oikeasti kuuluu käyttää välillä korkeilla kierroksilla kuten wankel jossa se auttaa männän tiivisteitä.

Dieselissä pitäisi kyllä riittää se että ajaa välillä pitkää matkaa siten että paikat lämpiää. Toki kengityskin voi auttaa.

Itsellä jälleen kerran useita reikiä odottamassa paikkausta. Tosin harrasteautossa, joten eipähän ole kiirus.

Oon pyrkiny aina ajamaan koneen sen normilämpötilaan sen takia et sinne ei sitä karstaa pääsis kertymään. Paino pyrkiny ajamaa. Koneella tulee kohta 400.000km täyteen, joten toi karstottuminnenki on mahdollista.
 
Tuppaa monissa suorasuihkutusmoottoreissa kertymään karstaa imuventtiileihin väkisinkin ajoipa miten pitkää matkaa tahansa, kun polttoaine suihkutetaan suoraan sylinteriin eikä se huuhtele imuventtiilin takaosaa johon kertyy paskaa kiitos EGR:n ja koneen huohotuksen (PCV venttiili)
Suorasuihkutuksella on kyllä sitten etunsa tehokkuuden ja polttoainetalouden kannalta, mutta venttiilien karstoittumista se lisää ja sitä kautta vanhemmiten tulee ongelmia.
Uusissa moottoreissa monella valmistajalla (2016 eteenpäin?) on ilmeisesti alettu käyttämään joissakin moottoreissa molempia tekniikoita, eli moottorissa on suorasuihku sekä imukanavasuihkutus. (vai ruiskutus)
 
Vieläkin kuitenkin kuuluu kopsahduksia ja kolinoita joka puolelta Skodan alustasta, vaikka vaihtelin osia. Pakko liittyä jotenkin vanteisiin, kun talvirenkailla ikinä ei mitään ylimääräisiä ääniä pahimmissakaan perunapelloissa. Todella outoa, kun välillä minkä tahansa renkaan kun ajaa kuoppaan niin saattaa kopsahtaa. Kopsahdus saattaa jopa kuulua jarruttaessa tai kääntäessä tasaisella. Nyt taas ajoin tunnin matkan huonokuntoisia teitä kelirikon aikaan, eikä mitään hälyääniä.

Vanteiden soviterenkaat ovat ehjät ja vaikuttavat juuri oikean kokoisilta autolle. Viime kesän ajelin noilla ilman kolinoita, mutta silloin joku oli vetänyt pultit niin kireälle, että rikoin talvirenkaita vaihtaessa vain omat työkalut ja piti ajaa rengasliikkeeseen. Pitää varmistaa momenttiavaimen momentti, ettei jäänyt liian löysälle. Auto kävi eilen muista syistä ylhäällä renkaat ilmassa ja sain hyvän tilaisuuden tutkia alustaa. Tukivarsista, koiranluista, vakaajista tai pyöränlaakereista ei ainakaan mistään vääntelemällä löytynyt enää väljää :think:

Tuli vaan mieleen että eihän pakoputken kiinnikkeet ole väsyneet/rikki?
Tuossa omassa kulkineessa myös ihmettelin pitkään mikä alkoi kolisemaan takaosassa ykskaks ja kävin niveliä läpi. Löytyi sieltä väljäksi menossa oleva takapyörän laakeri mutta ei mitään muuta.
Sitten heiluttelin pakoputkea niin huomasin että talvella vaihdetussa pakoputkessa yksi pakoputken kiinnikeraudoista on huomattavasti pidempi kuin vanhassa ja kopisee herkästi auton alustaan jos auto sattuu heilahtamaan. Talvella lienee nuo putken kannatinkumit olleet sen verran jähmeät ettei putki heilunut niin paljon että olisi kolissut, nyt sitten lämpimillä keileillä alkanut elämään enemmän.
 
Ei mitään käryä mikä on kammio diesel. Pitää tutkia tarkemmin.
Oikea termi on esikammiodiesel, niissä palotapahtuma on epätäydellisempää kuin suoraruisku koneissa joten noki tukkii pakoputkiston ajan saatossa.
Tähän lääkkeenä on kenkiä autoa (ajaa vaikka nelosella 100km/h muutamia kilometrejä) sitten kun taustapeilistä näkyy vain musta pölläys tietää että pakoputkisto on auki, samoin bensa kone mene tukkoon kun ajaa vain kaupungissa. Kokemusta yhdetä unosta kun ajoin 100km/h karsta kipinöiden saattelemana ja kaasupoljinta sai nostaa pikku hiljaa kun kaikki 45hv alkoi löytyä, katti meni vaihtoon kun kennoon paloi reikiä :cigar2:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 094
Viestejä
4 618 529
Jäsenet
75 992
Uusin jäsen
Dodoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom