Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

view

Noniin, kansi nypätty irti ja mäntien päällä ei näkynyt mitään irto-osia. Kansi myös toimi mitä pöydällä pyöritin nokkaa. Taitaa olla alakerta sökönä.
Hatunnoston arvoinen suoritus ulkolämpötilassa ja aika vähällä purkamisella sait kannen irti. Kuinka kauan tuossa purkuvaiheessa meni?

Edit.
Tässä inspiraatiokuvia moottorinvaihdosta:
Motorumbau von 115 PS (AJM) nach 130 PS (AVF)
 
Ei käy kyllä kateeksi sinun korjaustiloja. Ei minullakaan parhaat tilat ole(peltihalli jossa on läpiveto ja sama lämpötila kuin ulkona) mutta on sentään katto päällä. Asiasta kolmanteen meinaatko laittaa volkkarin vielä iskuun?
Minullakin on pihassa ihan hyvänkokoinen katos, oviaukkoa vaille umpinainen, mutta jenkki on siellä talvisäilössä niin en lähtenyt sitä siirtelemään. Meneehän tuo remppa pohjolan tallissakin nyt kun ilmat lauhtui. Uusi käyttis nyt alkuun hakusessa, katsoo josko puuhastelee sitten tuon kuntoon ja myy pois.
Hatunnoston arvoinen suoritus ulkolämpötilassa ja aika vähällä purkamisella sait kannen irti. Kuinka kauan tuossa purkuvaiheessa meni?

Edit.
Tässä inspiraatiokuvia moottorinvaihdosta:
Motorumbau von 115 PS (AJM) nach 130 PS (AVF)
Ei tuo niin paha ollut tehdä miltä näyttää. En lähtenyt purkamaan keulaa huoltoasentoon niin on helpompi siirrellä tuota hylsyä pihassa tarvittaessa. Parin illan valoisa aika siihen meni, olisiko noin 8h mennyt, jonkinverran teetti töitä irroitella ruosteisia pakosarjan muttereita.
 
Katsastussetä rikkoi C5 takajarruputken joka tulee edestä ja huomasi alapallonivelessä väljyyttä.
Päätin vaihtaa molemmat jarruputket edestä-taakse.

Sitikka foorumia luettuani sain selville, että tankki ja kallistuksenvaimennin tarvii irrottaa---> auton alla tutkimuksia tehdessäni totesin ettei uudet putket tule menemään tankinpäällä ja kallistuksenvaimentimin irroitus yrityksen jälkeen (n. 2h ja 2 torx 55 jälkeen, 1 pultti auki) aloin miettimään vaihtoehtoista tapaa joka osoittautui puukkosahaksi, pohjassa on pellinpala johon tulee putken ja letkun liitos ja kallistuksen vaimennin estää tehokkaasti liitoksen aukaisun.
Tällaiseen ratkaisuun päädyin:
IMG_20190126_201712.jpg
Alapallon vaihto meni taas siten että napa irti ja ruustukkiin.

Ja koska vastoinkäymiset ei tähän loppuneet niin eräänä aamuna oli perse maassa ja lds lammikko auton alla. Oli jousisylinteri syöpynyt jousipallon kiinityskohdasta siten että tiivisterengas vuosi.
IMG_20190215_155907.jpg
Lähi hajoittamoilla ei osaa ollut joten Sitroselta tilasin tarvittavat kamat 325€ (sylinteri, paineputki, sokka ja kynkän korjaussarja).
Pelkääjän puolelle vielä kynkän laakerit pitäis vaihtaa.

Edit. Sori huonosta kuvauksesta.
 
C5 Hydellä on todella mielenkiintoinen rassattava. Onko painepalloja vaihdettu?. Niin jos toinenpuoli korjataan niin kohta myös toinenpuoli. On päässyt vaihtamaan kynkän laakerit + yms. kivaa tekemistä. Onneksi tämä C5:nen on kaverin auto.
 
C5 Hydellä on todella mielenkiintoinen rassattava. Onko painepalloja vaihdettu?. Niin jos toinenpuoli korjataan niin kohta myös toinenpuoli. On päässyt vaihtamaan kynkän laakerit + yms. kivaa tekemistä. Onneksi tämä C5:nen on kaverin auto.
Pallot ovat 90% varmuudella alkuperäiset, toki näissä on tuplakalvot jolla typen karkaaminen on vähäistä ja toistaiseksi jousitus toimii eikä ole kova (ei C5 mikään ds/cs/xm/xantia ole uutenakaan).
Sehän tässä jännittää miten tuo oikea puoli kestää ja et uskaltaako jousisylinteriä putsata niin että näkee kunnon...
 
Viimeksi muokattu:
Nollasin perjantaina vika koodit muistista.
Nyt tänääb citroen pisti vika tilan päälle nelosnpytyssä sytytyskatkoksia eli huomenna puola ostoksille.

IMG_20190220_220057.jpg
 
Pallot ovat 90% varmuudella alkuperäiset, toki näissä on tuplakalvolla jolla typen karkaaminen on vähäistä ja toistaiseksi jousitus toimii eikä ole kova (ei C5 mikään ds/cs/xm/xantia ole uutenakaan).
Sehän tässä jännittää miten tuo oikea puoli kestää ja et uskaltaako jousisylinteriä putsata niin että näkee kunnon...
Oikean puolen sylkky on NFP ja viimeinenkin tilattiin sitroselta joku kuukaus sitten. :btooth: Ellei sun auto satu olemaan just ykköskoppanen berline niin sen tilannetta en tiedä. Jotkut on korjannut noita vuotoja tuosta kohdasta hiomalla pinnan suoraksi ja sit USIT-tiivisteillä tiiviiksi, ja joku hurja oli myös vetänyt vaan pallon kierteeseen hätäratkaisuna teflon-teippiä ja ei ollut ainakaan parin vuoden päästä pettänyt.
 
Farkku on ja 37mm laitoin 40mm tilalle just sunnuntaina, ei huomaa eroa.
Edit. 40mm sylinterin valmistus on lopetettu, näin sitronen kertoi.
 
Farkku on ja 37mm laitoin 40mm tilalle just sunnuntaina, ei huomaa eroa.
Edit. 40mm sylinterin valmistus on lopetettu, näin sitronen kertoi.
Joo ei kai tuon 37mm kanssa tule ongelmia, lähinnähän noissa farkuissa taitaa olla isompi paremman kuormankantavuuden takia, kun tuota tavaraa mahtuu farkun konttiin aika paljon enemmän kuin berlineen, eli normaalitilanteessa ei pitäisi olla suurtakaan eroa pitäisi olla.
 
Joo ei kai tuon 37mm kanssa tule ongelmia, lähinnähän noissa farkuissa taitaa olla isompi paremman kuormankantavuuden takia, kun tuota tavaraa mahtuu farkun konttiin aika paljon enemmän kuin berlineen, eli normaalitilanteessa ei pitäisi olla suurtakaan eroa pitäisi olla.

Parempihan se on laittaa ylimitoitettu osa.
 
40mm sylinteri olis ollu vielä halvempikin, mutta kun ei enää ole uutena saatavilla.
Vastoin sitikka foorumeiden veikkauksia epäilen, että vanhemmissa farkuissa on käytetty 40mm sylkkyä ja uudempiin on laitettu 37mm. Tai andre on päättänyt säästää varaosa hankinnoissa ja teettää enää 37mm sylkkyä, onhan C5 1&2 johon samat alustan osat käy uusimmillaankin jo 11v. iässä.
Kyseinen yksilö on alkuvuoden -02.
 
Tuossa oli kytkimistä aiemminkin asiaa, niin omastakin alkaa olla uusintakunnossa, painelaakeri huutaa ja sitä tuskin kannattaa pelkästään vaihtaa uusimatta koko pakettia samalla. Pikkaisen päälle 300tkm ajettu ja käsittääkseni alkuperäinen kytkin vielä.

Paljonko teidän mielestä olisi nykyään kohtuullinen korjaamohinta täydelliselle kytkinremontille vm. 2006 Mondeoon? Töineen siis. Asun pk-seudulla, mutta voisihan tuon periaatteessa mennä muuallekin korjauttamaan jos säästö on merkittävä. Autojerry tarjoaa semmoista ~1200€, liekö lähellä totuutta?
 
Tuossa oli kytkimistä aiemminkin asiaa, niin omastakin alkaa olla uusintakunnossa, painelaakeri huutaa ja sitä tuskin kannattaa pelkästään vaihtaa uusimatta koko pakettia samalla. Pikkaisen päälle 300tkm ajettu ja käsittääkseni alkuperäinen kytkin vielä.

Paljonko teidän mielestä olisi nykyään kohtuullinen korjaamohinta täydelliselle kytkinremontille vm. 2006 Mondeoon? Töineen siis. Asun pk-seudulla, mutta voisihan tuon periaatteessa mennä muuallekin korjauttamaan jos säästö on merkittävä. Autojerry tarjoaa semmoista ~1200€, liekö lähellä totuutta?

Jos siihen vaihdetaan kaksoismassa vauhtipyörä, jos ei niin ryöstöä.

Niin ja vaihdata se kaksoismassa samalla...
 
Sanokaapa miten helvetissä saisin puristesovitteella kiinni tulevan ohjaustehostimen hihnapyörän kiinni pumpun akselille suoraan. Nyt on jo kahteen eri pumppuun koitettu kahta eri hihnapyörää, ainainen lopputulos on se, että kun pyörää pyörittää näkee sen pyörivän hieman vongertaen, ts. pyörä on enemmän tai vähemmän vinossa akselilla.
 
C5:n omistajan aamut on jännitystä täynnä, perse maassa ja pieni lds lammikko auton alla. Pikainen tutkimus osoittaa onneksi sylinterin tiivisteiden falskausta joten rahallinen meno on onneksi huomattavasti pienempi vaikka työ on yhtä vittumainen.
Sanokaapa miten helvetissä saisin puristesovitteella kiinni tulevan ohjaustehostimen hihnapyörän kiinni pumpun akselille suoraan. Nyt on jo kahteen eri pumppuun koitettu kahta eri hihnapyörää, ainainen lopputulos on se, että kun pyörää pyörittää näkee sen pyörivän hieman vongertaen, ts. pyörä on enemmän tai vähemmän vinossa akselilla.
Ootte varmaan kaikenlaista koittanu.... Pienellä vasaralla jos kevyesti koittaa naputella ja samalla vähän pyörittää ja onko akseli/hihnapyörä putsattu?
 
Sanokaapa miten helvetissä saisin puristesovitteella kiinni tulevan ohjaustehostimen hihnapyörän kiinni pumpun akselille suoraan. Nyt on jo kahteen eri pumppuun koitettu kahta eri hihnapyörää, ainainen lopputulos on se, että kun pyörää pyörittää näkee sen pyörivän hieman vongertaen, ts. pyörä on enemmän tai vähemmän vinossa akselilla.
Jos ymmärsin tilanteen oikein, sanoisin että pumpun akseli vipottaa. Eihän tuossa oikein muita mahdollisuuksia ole.
 
Yleensä nuo puristussovitteiset asennetaan, käyttäen lämpölaajentumista hyväksi.
pumppu pakastimeen, akseli kutistuu, hihnapyörä uuniin, metalli laajenee ja myös aukko akselille, ja hoplaa solahtaa paikalleen.
Jos on väkivaltaisesti, yritetty asentaa saattaa vipottaa.
 
Jos ymmärsin tilanteen oikein, sanoisin että pumpun akseli vipottaa. Eihän tuossa oikein muita mahdollisuuksia ole.
Kahdella eri pumpulla koitettu. Ja sen näkee että se pyörä ei ole akselilla suorassa. Ei siinä akselissa mitään vikaa ole.

Yleensä nuo puristussovitteiset asennetaan, käyttäen lämpölaajentumista hyväksi.
pumppu pakastimeen, akseli kutistuu, hihnapyörä uuniin, metalli laajenee ja myös aukko akselille, ja hoplaa solahtaa paikalleen.
Jos on väkivaltaisesti, yritetty asentaa saattaa vipottaa.
En vaan tiedä miten tommonen muovinen hihnapyörä tykkää uunista. Muuten kyllä voisi olla ihan hyvä ratkaisu ja helpottaisi asentamista. Ihan virallista työkalua käytetty eli tuhoa ei pitäisi syntyä.
 
Oikeella työkalulla se siihen menee suoraan? Kuva toki helpottais kummasti mimmonen se on.

Mulla on ainaskin itellä nimenomaan noihin omat työkalut, yhen vaihoin omatekosella, seuraavaa en jaksanu ni ostin oikeet työkalut noitten hihnapyörien irrottamiseen/asentamiseen.
 
On oikea työkalu. Gm 3.1 v6 hihnapyörästä puhutaan ja työkalussa osat myös tuolle mallille. Ilmeisesti ei ole vaan tarpeeksi piukassa sitten vieläkään, ei jaksettu höyläpenkissä tota jyystää.

Kaveri katsoo ensi viikolla pajalla tuota tarkemmin, kai sen siihen jotenkin saa survottua.
 
Juuri huomautuksitta katsastettu Touareg ja kotimatkalla kardaanin tukilaakeri antautui. Jumalatoman kolinan saattelemalla 20km/h kotiin ja ihmettelemään.

Ei muutaku kardaani irti, katkaisu, uusi tukilaakeri ja nivelen suojakoppa ja takaisin...

Ennen:

IMG_20190215_140348.jpg
IMG_20190215_181002.jpg

Jälkeen:

IMG_20190221_132619.jpg
IMG_20190221_145553.jpg
 
Jos nyt hiukan. Ihan mielenkiinnosta, mistä koneesta ja paljonko ajettu? Veivi näyttää VAG:lta?
 
Hahhah, nainen teki pari mäkilähtöä vahingossa kolmosella, aivan kaamea kytkimen käry seurauksena. Mutta: kuukausia kiusanneet täydeksi mysteerioksi jääneet moottorivärinät loppuivat. Olisko vauhtipyörässä tms voinut olla jotain paskaa niin paljon, että tuntuu joillakin kierroksilla ohjaamoon asti? Jaa'a. No muutenkin alkoi kytkin toimia sillä lailla smoothisti, kun joskus liikkeellelähdöissä/risteyksissä pienillä kierroksilla luistattaessa se vähän vatkas. Nyt ei sitten enää.
 
Jahhas, pitkästä aikaa pakoputkihommia kun tilapäisautosta (farkku focus 2002 1.6 bensa) päätti pakoputki katketa heti keskimmäisen äänenvaimentimen takaa ihan juuresta. Täysin poikki eli käytännössä takapönttöä ei ole ollenkaan. Kivasti röpeltää ja tuntuu että vaikuttaa tehoihinkin, mutta onneksi kiinnikkeet on siten ettei putki roiku ihan maassa.
Varmaan sama vetää kerralla koko keskipätkä + takapönttö uusiksi niin on yksi perkeleen ruostunut liitos vähemmän tapeltavana vaihtotyössä.

Ihanaa vaan kun tuota autoa tarvitsee päivittäin niin ei oikein jouda odottelemaan 2 viikon toimitusaikoja saksasta, vaikka sieltä saisikin osat alle puolella siitä hinnasta mitä suomen kiskurit nyhtää. Onneksi lupailivat osien toimitusta huomiselle niin tuurilla huomenna illankähmässä pääsee kiroilemaan.

Osat ~200e kiitos nam, pitänee koettaa vaihtaa omana hommana niin saa säästettyä edes jossain, jos olis saksan hinnoissa osat niin olisin ilolla vienyt korjaamolle vaihtotyöhön ja maksanut sen ~80-100e siitä ilosta ettei tarvitse itse kikkailla tunkkien varassa ja könytä helvetin ahtaassa rakosessa kirjoilemassa yhdeksi puuksi ruostuneita pultteja.

Halpisautoilu on ihanaa kun pääsee harrastamaan, mutta jos remppakulut pysyy alle 1000€/vuosi niin siltikin edukkaampaa kuin uudella ajelu arvonlaskuineen.
 
Jahhas, pitkästä aikaa pakoputkihommia kun tilapäisautosta (farkku focus 2002 1.6 bensa) päätti pakoputki katketa heti keskimmäisen äänenvaimentimen takaa ihan juuresta. Täysin poikki eli käytännössä takapönttöä ei ole ollenkaan. Kivasti röpeltää ja tuntuu että vaikuttaa tehoihinkin, mutta onneksi kiinnikkeet on siten ettei putki roiku ihan maassa.
Varmaan sama vetää kerralla koko keskipätkä + takapönttö uusiksi niin on yksi perkeleen ruostunut liitos vähemmän tapeltavana vaihtotyössä.

Ihanaa vaan kun tuota autoa tarvitsee päivittäin niin ei oikein jouda odottelemaan 2 viikon toimitusaikoja saksasta, vaikka sieltä saisikin osat alle puolella siitä hinnasta mitä suomen kiskurit nyhtää. Onneksi lupailivat osien toimitusta huomiselle niin tuurilla huomenna illankähmässä pääsee kiroilemaan.

Osat ~200e kiitos nam, pitänee koettaa vaihtaa omana hommana niin saa säästettyä edes jossain, jos olis saksan hinnoissa osat niin olisin ilolla vienyt korjaamolle vaihtotyöhön ja maksanut sen ~80-100e siitä ilosta ettei tarvitse itse kikkailla tunkkien varassa ja könytä helvetin ahtaassa rakosessa kirjoilemassa yhdeksi puuksi ruostuneita pultteja.

Halpisautoilu on ihanaa kun pääsee harrastamaan, mutta jos remppakulut pysyy alle 1000€/vuosi niin siltikin edukkaampaa kuin uudella ajelu arvonlaskuineen.

Jos se on vasta sen kesikimmäisen pöntön takaa poikki, niin mikä ongelma? Ajaa vaan kunnes saa osat saksasta. Siellä välissä kuitenkin katti ja se keskivaimennin, niin hiljaisempi se on kuitenkin kun jonkun amiksen tunaroima. Sellaista se on tilapäisautoilla ajelu, radiota vähän kovemmalle.
 
Jos se on vasta sen kesikimmäisen pöntön takaa poikki, niin mikä ongelma? Ajaa vaan kunnes saa osat saksasta. Siellä välissä kuitenkin katti ja se keskivaimennin, niin hiljaisempi se on kuitenkin kun jonkun amiksen tunaroima. Sellaista se on tilapäisautoilla ajelu, radiota vähän kovemmalle.

Entisestä Golf IV V6 oli ennen takapönttöä oleva klemmari palanut puhki. N. 5 centtisen kolikon kokoinen reikä. Kyllä hävetti vetää käyntiin rivitalon pihalla ennen kuutta aamulla.. Omasta mielestä ainakin aika kova pörinä tuli vaikka oli katit ja keskivaimennin... :dead:

edit. kuvaIMAG0137.jpg
 
@Gugi^ Ostat motonetistä/biltemasta yleismallisia osia ja vähän rälläkkää ja hitsiä peliin. Osat alle 100e.

Jos se on vasta sen kesikimmäisen pöntön takaa poikki, niin mikä ongelma? Ajaa vaan kunnes saa osat saksasta. Siellä välissä kuitenkin katti ja se keskivaimennin, niin hiljaisempi se on kuitenkin kun jonkun amiksen tunaroima. Sellaista se on tilapäisautoilla ajelu, radiota vähän kovemmalle.

Kai se on jäänyt paha tapa että jos joku on rempallaan niin paras korjata se heti kunnolla ja omat vermeet koetetaan pitää kunnossa. Oli sen näköinen tuo putki kun tuolla auton alla könysin että jos nyt tekee purkkapaikkauksen tuohon niin varmaan kuukauden päästä saa tehdä taas uuden purkkapaikkauksen toiseen kohtaan, ja kohta on pelkkää laastaria koko putki ja työtä ollut moninkertaisesti verrattuna yhteen kunnon vaihtotyöhön.

Ei tuo nyt niin hirveää meteliä pitänyt että kai tuolleenkin voisi ajella jonkun aikaa, mutta ainakin takapönttö pitäisi ruuvata ihan kokonaan veke kun sen putkenpää kolisee nyt keskivaimenninta vasten. Ja tuosta kolinasta se kaikkein kovin mekkala taitaa tulla. Keskimmäinen vaimennin on nyt vain yhden kiinnikkeen varassa joka on heti keskipöntön etupuolella, joten voi pitempään ajeltuna rasittaa putken etuosaa turhan paljon.

Vielä kun ilmat lämpenis niin voisi alkaa rassaamaan takakontin poikki murtuneet johdot kuntoon että kontin saisi auki muutenkin kuin avaimella. Tympäsee joskus kun laittaa auton käyntiin ja muistaa sitten että konttiin piti laittaa tavaraa, eikun sammuta auto, avaa kontti avaimella ja käynnistä auto uudelleen. Toinen avain olis plussaa.
 
Kai se on jäänyt paha tapa että jos joku on rempallaan niin paras korjata se heti kunnolla ja omat vermeet koetetaan pitää kunnossa. Oli sen näköinen tuo putki kun tuolla auton alla könysin että jos nyt tekee purkkapaikkauksen tuohon niin varmaan kuukauden päästä saa tehdä taas uuden purkkapaikkauksen toiseen kohtaan, ja kohta on pelkkää laastaria koko putki ja työtä ollut moninkertaisesti verrattuna yhteen kunnon vaihtotyöhön.

Ei tuo nyt niin hirveää meteliä pitänyt että kai tuolleenkin voisi ajella jonkun aikaa, mutta ainakin takapönttö pitäisi ruuvata ihan kokonaan veke kun sen putkenpää kolisee nyt keskivaimenninta vasten. Ja tuosta kolinasta se kaikkein kovin mekkala taitaa tulla. Keskimmäinen vaimennin on nyt vain yhden kiinnikkeen varassa joka on heti keskipöntön etupuolella, joten voi pitempään ajeltuna rasittaa putken etuosaa turhan paljon.

Vielä kun ilmat lämpenis niin voisi alkaa rassaamaan takakontin poikki murtuneet johdot kuntoon että kontin saisi auki muutenkin kuin avaimella. Tympäsee joskus kun laittaa auton käyntiin ja muistaa sitten että konttiin piti laittaa tavaraa, eikun sammuta auto, avaa kontti avaimella ja käynnistä auto uudelleen. Toinen avain olis plussaa.

No eikös takaluukun saa auki napista? Jossei muuten, niin avaimeton käynnistys on poikaa :D
 
No eikös takaluukun saa auki napista? Jossei muuten, niin avaimeton käynnistys on poikaa :D

Saishan sen auki kojelaudan napista, jos vaan se johto napilta takaluukun lukolle olis kunnossa, mutta kun se on poikki niin avaussignaali ei koskaan tavoita lukkoa.
Eikä Fordin takaluukussa tietenkään ole mitään omaa avausnappia vaan ainoa nappi on sisällä kojelaudassa, koska Fordissa ei tarvita nappia takaluukussa kun senhän saa auki avaimella. Sehän se oliskin kun askartelis 2002 vuosimallin Focukseen avaimettoman käynnistyksen.

edit: Olihan se joskus 90-luvulla entisessä nissanissa "avaimeton käynnistys" kun sen sai käymään kääntämällä talttapäämeisseliä virtalukossa.
 
Saishan sen auki kojelaudan napista, jos vaan se johto napilta takaluukun lukolle olis kunnossa, mutta kun se on poikki niin avaussignaali ei koskaan tavoita lukkoa.
Eikä Fordin takaluukussa tietenkään ole mitään omaa avausnappia vaan ainoa nappi on sisällä kojelaudassa, koska Fordissa ei tarvita nappia takaluukussa kun senhän saa auki avaimella. Sehän se oliskin kun askartelis 2002 vuosimallin Focukseen avaimettoman käynnistyksen.

edit: Olihan se joskus 90-luvulla entisessä nissanissa "avaimeton käynnistys" kun sen sai käymään kääntämällä talttapäämeisseliä virtalukossa.
Mulla aukee focuksen takaluukku kun laittaa lämmöt tuulilasille mistä ne menee myös takakonttiin ja kun auto on lämmennyt tarpeeksi niin kojelaudan nappikin toimii ja samalla keskuslukitus. Joku oikosulku jossain tai maaongelmaa. Kaikki kaapelit näyttää ehjältä ja liitokset on kunnossa.
 
Entisestä Golf IV V6 oli ennen takapönttöä oleva klemmari palanut puhki. N. 5 centtisen kolikon kokoinen reikä. Kyllä hävetti vetää käyntiin rivitalon pihalla ennen kuutta aamulla.. Omasta mielestä ainakin aika kova pörinä tuli vaikka oli katit ja keskivaimennin... :dead:

edit. kuvaIMAG0137.jpg

Riippuu varmaan paljon autosta, minkälaista meteliä pitää. Kaikissa ei keskivaimenninta, niin niissä on varmasti meteliä vähän turhan paljon aamu käynnistykseen. Itselle mitä on sattunut kohdalle, niin aika maltilliset äänet on olleet noissa, mistä on ennen takavaimenninta putki mennyt poikki (kaikissa ollut keskivaimennin). Tuossa sun tapauksessa toki viisainta vaan vaihtaa se klemmari (jos se putki ei muuten ole kovin rapea), jos olisi keskellä putkea, niin vetäsee siihen palan vaikka hernekeittopurkista, vähän pakoputki tahnaa väliin ja pari metalliklemmari -> kestää hyvin sen reilun viikon kunnes saa osat tilattua saksasta. Täällä ainakin sen verran kalliit hinnat paikallisilla varaosaputkilla, että ei paljon kiinnosta täältä ostaa osia jotka ei estä ajamista.

Kai se on jäänyt paha tapa että jos joku on rempallaan niin paras korjata se heti kunnolla ja omat vermeet koetetaan pitää kunnossa. Oli sen näköinen tuo putki kun tuolla auton alla könysin että jos nyt tekee purkkapaikkauksen tuohon niin varmaan kuukauden päästä saa tehdä taas uuden purkkapaikkauksen toiseen kohtaan, ja kohta on pelkkää laastaria koko putki ja työtä ollut moninkertaisesti verrattuna yhteen kunnon vaihtotyöhön.

Ei tuo nyt niin hirveää meteliä pitänyt että kai tuolleenkin voisi ajella jonkun aikaa, mutta ainakin takapönttö pitäisi ruuvata ihan kokonaan veke kun sen putkenpää kolisee nyt keskivaimenninta vasten. Ja tuosta kolinasta se kaikkein kovin mekkala taitaa tulla. Keskimmäinen vaimennin on nyt vain yhden kiinnikkeen varassa joka on heti keskipöntön etupuolella, joten voi pitempään ajeltuna rasittaa putken etuosaa turhan paljon.

Hyvä tapa se on heti korjata. En tarkoittanut, että tuohon mitään ihmeempiä virityksiä kannattaisi tehdä kun ei ne ole mikään ratkaisu. Virittää sen verran, että putki kestää autossa kiinni, kun äänet ei ole mahdottomat ja tilaa osat saksasta. Reilu viikko ja sitten uudet hilut paikalleen. Ruosteisia pakoputkia on ihan turha yrittää elvyttää, saksasta saa niin halvalla, että vaihtoon vaan kaikki happaman näköiset. Itsekin yritän mahdollisimman nopeasti korjata, mutta vältän kyllä suomesta osien ostoa ihan niiden järjettömän hinnottelun takia. Juuri kukaan tällä foorumilla ostaisi mitään ATK-tavaraa Suomesta, jos Suomessa pitäisi maksaa tupla tai tripla hinta vrt. Saksa.
 
Mulla aukee focuksen takaluukku kun laittaa lämmöt tuulilasille mistä ne menee myös takakonttiin ja kun auto on lämmennyt tarpeeksi niin kojelaudan nappikin toimii ja samalla keskuslukitus. Joku oikosulku jossain tai maaongelmaa. Kaikki kaapelit näyttää ehjältä ja liitokset on kunnossa.

Omassa on vika siinä luukun ja katon välissä olevan haitarikumin sisällä kulkevissa johdoissa. Sen verran tuossa yks viikonloppu raotin että näkyi olevan pari johtoa kokonaan poikki ja yksi melkein poikki. Mutta vaatii muovipaneelien irrottelua ja paljain sormin närpäämistä jos meinaa yhtään paremmin korjata että totesin "keväämmällä sitten" ja odottelen lämpimämpiä kelejä, kun ei ole mitään lämmintä tallia missä laitella.
Näkyi muuten olevan ihan oma korjaussarja olemassa juuri tuohon haitarikumin sisällä olevaan johtonippuun, joten lienee jonkun sortin "tyyppivika" vaikkei Fordissa koskaan mitään vikoja ole.
 
Noi pystyy kyllä korjaamaan ihan ilman korjaussarjojakin jos käyttis kyseessä vaan ja kolvi pysyy kädessä. Hyvät ja laadukkaat kolvaukset tekee sinne piuhoille ja uusii koko matkalta missä taitoksia jne. Ja ei osta sitä mätänetin paksua punasta paukkulankaa joka talvella muuttuu kiveksi, vaan hakee alan liikkeestä jotakin silikonijohtoa tms. mikä pysyy pehmeänä.

Omassa 9-5 saapissa tuota samaa ongelmaa, jonka kesällä tein uusiksi, edellinen oli käyttänyt nimenomaan näitä motonetin johtoja ja ne oli sitten jo murtuneet, mutta taisi nekin viitisen vuotta vähintään kestää. Noi lörppämallin piuhat todnäk kestäävät sinne paaliin asti.
 
Riippuu varmaan paljon autosta, minkälaista meteliä pitää. Kaikissa ei keskivaimenninta, niin niissä on varmasti meteliä vähän turhan paljon aamu käynnistykseen. Itselle mitä on sattunut kohdalle, niin aika maltilliset äänet on olleet noissa, mistä on ennen takavaimenninta putki mennyt poikki (kaikissa ollut keskivaimennin). Tuossa sun tapauksessa toki viisainta vaan vaihtaa se klemmari (jos se putki ei muuten ole kovin rapea), jos olisi keskellä putkea, niin vetäsee siihen palan vaikka hernekeittopurkista, vähän pakoputki tahnaa väliin ja pari metalliklemmari -> kestää hyvin sen reilun viikon kunnes saa osat tilattua saksasta. Täällä ainakin sen verran kalliit hinnat paikallisilla varaosaputkilla, että ei paljon kiinnosta täältä ostaa osia jotka ei estä ajamista.

Klemmarin vaihdollahan tuo tuli kuntoon, putki kun on rosterinen kokonaan pönttöjä myöden :)
 
Juuri eilen töissä yksi työkaveri kertoi miten poikansa oli tilannut Lexukseensa uuden rosteriputken. Oli pitänyt japanista saakka uittaa ja yli 800e oli ollut hintaa ennen toimituskuluja. Ei joku parisataa tuntunut niin isolta summalta enää.
Ei enää viitsinyt alkaa perumaan tuota omaa pakoputkitilausta kun olivat jo ennättäneet tilaamaan putken tuohon paikallisen firman varastoon. Tuleepahan tuettua paikallisyrittäjää.

Ja tuohon takakontin johtojen korjaukseen ajattelin kyllä laittaa jotain notkeampaa kuin nuo tarvike-rautalangat. (eikös Defa osannut tehdä notkeaa kaapelia :D) Tosin eipä tuo tarvikesarjakaan paljoa kustantaisi, oliko joku 20€ saksanmaalla ja tulee kaikkine tarvittavine liittimineen yms. roippeineen. Mutta tarvitsisi kylkeen muutakin tilattavaa ettei postikulut muodostu liian isoksi osaksi.
 
edit: Olihan se joskus 90-luvulla entisessä nissanissa "avaimeton käynnistys" kun sen sai käymään kääntämällä talttapäämeisseliä virtalukossa.
88 Jetta ei ilman avainta käynnistynyt mutta kun katkaisin avaimen (ei toiminu pullonavaajana) vuolin jätskitikusta uuden, hyvin toimi... Katsuri katto vaan vähä pitkään.
 
88 Jetta ei ilman avainta käynnistynyt mutta kun katkaisin avaimen (ei toiminu pullonavaajana) vuolin jätskitikusta uuden, hyvin toimi... Katsuri katto vaan vähä pitkään.

No siinä on kyllä jo ollut keksiläisyyttä :D Varmasti hyvä ilme ollut inssillä, kun on avaimen nähnyt :rofl:
 
Juuri eilen töissä yksi työkaveri kertoi miten poikansa oli tilannut Lexukseensa uuden rosteriputken. Oli pitänyt japanista saakka uittaa ja yli 800e oli ollut hintaa ennen toimituskuluja. Ei joku parisataa tuntunut niin isolta summalta enää.
Ei enää viitsinyt alkaa perumaan tuota omaa pakoputkitilausta kun olivat jo ennättäneet tilaamaan putken tuohon paikallisen firman varastoon. Tuleepahan tuettua paikallisyrittäjää.

Ja tuohon takakontin johtojen korjaukseen ajattelin kyllä laittaa jotain notkeampaa kuin nuo tarvike-rautalangat. (eikös Defa osannut tehdä notkeaa kaapelia :D) Tosin eipä tuo tarvikesarjakaan paljoa kustantaisi, oliko joku 20€ saksanmaalla ja tulee kaikkine tarvittavine liittimineen yms. roippeineen. Mutta tarvitsisi kylkeen muutakin tilattavaa ettei postikulut muodostu liian isoksi osaksi.
Tilaa samalla kaikkea kulutusosaa varastoon. Öljynsuodattimia, pyyhkijänsulkia, polttimoita ja mitä nyt ikinä tarvitseekaan. Saksasta noi kaikki saa halvemmalla kuin motonetistä. Esim. noi sulat about 4e/sulka vs motonetin 15e/sulka.
 
Pakoputki vaihdettu ja pers-dynolla tuntuu että etenkin alavääntöä tuli 30-40%% lisää verrattuna katki olleeseen pakoputkeen. Kyllä se vaan auton toimintaan tuntuu vaikuttavan vaikka vain takapönttö tippui pois pelistä. Huomasi silloin heti kun pakoputki katkesi että alakierroksilla tuntui kovin laiskalta, ja nyt kun on uusi putki niin tehot palasi ennalleen.
Nyt alkaa uusi putki heti katalysaatorin (ja happianturin?) takaa ja kestänee tuon pirssin loppuelämän, ellei pasauta johonkin kiveen.
Oli muuten alkuperäinen 17 vuotta vanha putki mikä katkesi, ei ollut pakosarjan jälkeen ainuttakaan klemmariliitosta niin piti vetää rälläkällä poikki että sai liitettyä uuden putken paikoilleen. Vielä vaan jäi vanhan ja uuden putken liitoksesta vähän suhisemaan kun kotona ei ollutkaan tahnoja varastossa, pitänee joskus kittailla vielä jos ei ruoste tuki suhinaa.

Tuli tuossa päivällä tutkailtua Autodocin luetteloa vähän tarkemmin niin huomasin että eihän siellä olisi ollutkaan niitä halpisputkia ollenkaan varastossa.
Ainoat mitä oli varastossa niin kokonaishinta olisi ollut ~230e ennen toimituskuluja, ja tuosta paikallisesta varaosamyymälästä takapönttö+keskipönttö+2xklemmarit irtosi 208e hintaan. Kait tuo Walker lienee peruslaadukas merkki.
 
Tiistaina ähelsin C5:n alla ja vaihdoin puolet pitkästä hydeputkesta taakse (helmiliitos auton alle) ja muut paineputket.
3,5/3,3mm kupariputkea kun ei järkevällä toimitusajalla saanut, tilasin sitroselta kaikki putket ja helmiliitokset (3 kpl/a 10€ :beye:). Itse putket maksoi kans kohtuullisesti, mutta alkuperäisenä ja kun ei ainakaan sitrosen mukaan päitä pysty tekemään niin minkäs teet...

Keskipallon liitosta kun avasin oli kartio jumissa ja sain putken poikki. Varovaisella porailulla sain kartion pois, enkä kyllä ainakaan paljoa tuhonnut kun asennuksen jälkeen liitos ei vuotanut. Tankkia en alkanut tiputtamaan vaan vedin putken tankin reunaa pitkin täyttöputken yläkautta jalkatilan alle jossa tein liitoksen.
Vanha putki oli takapäästä aivan haperaa ja hajosi poistettaessa. Nyt jännittää koska putki hajoaa etupäästä.
Korjaus onnistui kun ainakin kahden yön jälkeen perse on ollut oikealla korkeudella.
Jos nyt pääsisi hoitamaan tuon oikeanpuolen kynkän laakerit ilman uusia takaiskuja.
Ja muutama valokuva:
Ehjä liitos
IMG_20190305_131027.jpg
Näin tuli:
IMG_20190306_165710.jpg
 
Tiistaina ähelsin C5:n alla ja vaihdoin puolet pitkästä hydeputkesta taakse (helmiliitos auton alle) ja muut paineputket.
3,5/3,3mm kupariputkea kun ei järkevällä toimitusajalla saanut, tilasin sitroselta kaikki putket ja helmiliitokset (3 kpl/a 10€ :beye:). Itse putket maksoi kans kohtuullisesti, mutta alkuperäisenä ja kun ei ainakaan sitrosen mukaan päitä pysty tekemään niin minkäs teet...

Keskipallon liitosta kun avasin oli kartio jumissa ja sain putken poikki. Varovaisella porailulla sain kartion pois, enkä kyllä ainakaan paljoa tuhonnut kun asennuksen jälkeen liitos ei vuotanut. Tankkia en alkanut tiputtamaan vaan vedin putken tankin reunaa pitkin täyttöputken yläkautta jalkatilan alle jossa tein liitoksen.
Vanha putki oli takapäästä aivan haperaa ja hajosi poistettaessa. Nyt jännittää koska putki hajoaa etupäästä.
Korjaus onnistui kun ainakin kahden yön jälkeen perse on ollut oikealla korkeudella.
Jos nyt pääsisi hoitamaan tuon oikeanpuolen kynkän laakerit ilman uusia takaiskuja.
Ja muutama valokuva:
Ehjä liitos
IMG_20190305_131027.jpg
Näin tuli:
IMG_20190306_165710.jpg
Kynkän laakerit vaihtuu suht mukavasti myös kun kynkkää ei irrota. Citroën foorumilta löytyy ohjeet.
Toki omassa autossa oli kynkätkin sen verran kuluneet että ei taida stefat pitää rasvoja ja vettä erossa toisistaan kovin hyvin :( Vähän naksuu jo toisella puolella mutta on ne kohta kolme vuotta kestäneet. Odotan kauhulla milloin pääsen putkien kimppuun.
 
Olen jo vasemman kynkän laakerit vaihtanu ja sen kaiken lekattelun ja vääntämisen jälkeen luultavasti oikeapuolen vaihto sujuu 60% nopeammin, enkä ota kallistuksenvaimenninta pois koska hajoitin jo kyseisen osan irroitus yritykseen 2 torx avainta.
Työkaveri kertoi, että raskaskalusto puolella tuon tyyppiset liittimet otetaan pois avaamalla juntturia pari kierrosta ja lekalla lyöden kartio liikkumaan kun on ruosteessa kuitenkin (C5:n kohdalla vasara on luultavammin suositelltavampi työkalu), eikä varmaan pieni lämmityskään ole pahitteeksi.
 
Taas olis kaverin C5 huolto operaatioita. Niin kynkät ovat vielä kunnossa, mutta takasylintereiden tiivisteiden vaihtoo. Öljyjen vaihto automaattiin ja moottoriin + hyde nesteet. yms kivaa on odotettavissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 114
Viestejä
4 619 124
Jäsenet
75 992
Uusin jäsen
Dodoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom