Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

12 vm vito ja bluetooth radio.

Toinen osapuoli kuulee ääneni hyvin ja kirkkaasti, mutta itse en kuin pätkittäin. Ts en voi käyttää bt radiota.
Muissa autoissa tai hf ei ole ollut ongelmia.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä?
 
Kuvittelin tyhmänä, että Kia Nirossa olisi samanlainen 12V akun latausjärjestelmä kuin Hyundai Ioniqissa, eli 12V akkua ladattaisiin korkeajänniteakulta muuntajalla. Eipä ole. Niron 12V akku ladataan ihan tavallisella laturilla, joka tietenkin pyörii vain silloin, kun polttomoottori käy.

Tähän lisätään bonuksena se fakta, että akku sijaitsee takakontissa ja on tavallinen 45 Ah pikkuakku niin varman akun tyhjenemisen resepti on valmis.

Tämä vinkkinä siis jos olette ko. autoa hommaamassa. Jos ajatte pätkäajoa, ostakaa ylläpitolaturi saman tien. Webastoa en voi suositella ilman lisäakun asentamista.
 
Syksyllä oli ongelmana rutina/kolahtelu Skodan eturenkaasta hiljaa liikkeelle lähtiessä ja kolahtelu ympyrää ajaessa vetoa päälle ja pois lyödessä. Varasin jo ajan vetonivelen vaihtoon, mutta menin vaihtamaan talvirenkaat ennen sitä ja äänet katosivat kokonaan. Korjaamolla auto koeajettiin ja tutkittiin täysin ja vikaa ei löytynyt mistään. Nyt 4000km myöhemmin alkoi samat oireet paitsi että hiljaa kääntyessä kolahduksen tilalla on kumimainen rutina. Olisiko ulompi vetonivel ollut leveillä kesärenkailla kovemmilla ja sen takia äänteli ja nyt kulunut sen verran, että kapeammilla talvirenkaillakin ääntelee?

Muistelen, että korjaamolla tarkistettiin renkaita pyörittelemällä ja taivuttelemalla, ettei ainakaan pyöränlaakerit olisi lopussa. Ulommalta kuskin puolen vetoniveltä tuo omasta mielestä vaikuttaa.
 
Kuvittelin tyhmänä, että Kia Nirossa olisi samanlainen 12V akun latausjärjestelmä kuin Hyundai Ioniqissa, eli 12V akkua ladattaisiin korkeajänniteakulta muuntajalla. Eipä ole. Niron 12V akku ladataan ihan tavallisella laturilla, joka tietenkin pyörii vain silloin, kun polttomoottori käy.

Tähän lisätään bonuksena se fakta, että akku sijaitsee takakontissa ja on tavallinen 45 Ah pikkuakku niin varman akun tyhjenemisen resepti on valmis.

Tämä vinkkinä siis jos olette ko. autoa hommaamassa. Jos ajatte pätkäajoa, ostakaa ylläpitolaturi saman tien. Webastoa en voi suositella ilman lisäakun asentamista.
Kuulostaa ympäristöystävälliseltä
 
Kuulostaa ympäristöystävälliseltä

Sehän se ongelma onkin, kun kaupunkiajossa tuo Niro käy ehkä puolet ajasta ja kuitenkin esim. 12v sähköllä toimiva ilmalämpöpumppu käy jatkuvasti oli kone käynnissä tai ei. Ja lisäksi kun talvella mulla on ollut ilmastoinnin lämpöasetus 15,5 asteessa (koska olen autossa talvivaatteet päällä kuitenkin) niin kone sammuu jo melko aikaiseen käynnistämisen jälkeen.

Asennutin siis ylläpitolaturin autoon nyt, että lataa aina kun on esilämmityksessä. Tämä probleema ei ole mulla mitenkään ainutlaatuinen. Molemmat Avensikset ja Mondeo mitä mulla oli vaativat myös ylläpitolaturin ettei niissä nyykähtäneet akut talvella. Ainoa auto, joka ei tarvinnut ylläpitolaturia oli 116da Bemari, todennäköisesti siksi, että siinä oli iso AGM akku johon tuupattiin virtaa myös jarrutuksista.
 
Sehän se ongelma onkin, kun kaupunkiajossa tuo Niro käy ehkä puolet ajasta ja kuitenkin esim. 12v sähköllä toimiva ilmalämpöpumppu käy jatkuvasti oli kone käynnissä tai ei. Ja lisäksi kun talvella mulla on ollut ilmastoinnin lämpöasetus 15,5 asteessa (koska olen autossa talvivaatteet päällä kuitenkin) niin kone sammuu jo melko aikaiseen käynnistämisen jälkeen.

Asennutin siis ylläpitolaturin autoon nyt, että lataa aina kun on esilämmityksessä. Tämä probleema ei ole mulla mitenkään ainutlaatuinen. Molemmat Avensikset ja Mondeo mitä mulla oli vaativat myös ylläpitolaturin ettei niissä nyykähtäneet akut talvella. Ainoa auto, joka ei tarvinnut ylläpitolaturia oli 116da Bemari, todennäköisesti siksi, että siinä oli iso AGM akku johon tuupattiin virtaa myös jarrutuksista.

On kyllä perseelleen suunniteltu auto, kun ei sieltä korkeajänniteakulta ladata sitä 12v akkua. Sama ongelmahan se on kuumissa ilmastoissakin, jos se auto pyritään jäähdyttämään sillä ilmalämpöpumpulla. On kyllä kurjaksi mennyt autoili, jos sisällä joutuu pitämään 15.5c lämpöjä :D

Tuossa BMW:ssä se akku olisi vielä paljon paremmin kestänyt, jos siitä olisi koodauttanut tuon jarruenergian talteenoton pois. Kun tuon jarruenergian talteenoton koodaa pois, niin akku ladataa täyteen auton laturilla. Jarruenergiantalteenoton takia se akku ladataan vain 80%, joka ei taas ole kovin hyvä webasto ym. käyttöön. Jarrutusenergian talteenostossa on järkeä vasta, kun sillä ladataan sitä korkeajänniteakkua. Normi AGM akkua sillä saadaan niin vähän ladattua, että ei mitään järkeä kun se vastaavasti sitten taas lyhentää esim. webaston toiminta-aikaa, pakkasella se AGM ei ota virtaa riittävän nopeasti vastaan jne.
 
12 vm vito ja bluetooth radio.

Toinen osapuoli kuulee ääneni hyvin ja kirkkaasti, mutta itse en kuin pätkittäin. Ts en voi käyttää bt radiota.
Muissa autoissa tai hf ei ole ollut ongelmia.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä?

Voi olla kaukaa haettua, mutta oli eräässä autossa ongelmia ihan tavallisen automankan suhteen, että oli kaikenlaista rätinää äänessä. Muistelisin, että laturiin liittyvästä konkasta oli johto irronnut ja juottelin sen paikalleen niin rätinät loppui. Veikkaan, että se konkka oli jonkinlainen häiriönpoistokonkka.
 
On kyllä perseelleen suunniteltu auto, kun ei sieltä korkeajänniteakulta ladata sitä 12v akkua. Sama ongelmahan se on kuumissa ilmastoissakin, jos se auto pyritään jäähdyttämään sillä ilmalämpöpumpulla. On kyllä kurjaksi mennyt autoili, jos sisällä joutuu pitämään 15.5c lämpöjä :D

Itse asiassa nostin siis nyt "pyyntiä" 18 asteeseen, jossa ei vielä tule talvivaatteissa liian kuuma, mutta moottori käy hieman kauemmin.

Mutta tosiaan Niron 12V akkujärjestelmää miettiessä ei ole kyllä pätkääkään ajateltu kylmiä olosuhteita ja/tai pätkäajoa. Ilmeisesti kuitenkin sen verran kalliimpi ratkaisu olisi tuo muuntimella korkeajänniteakulta tapahtuva lataus, että ovat päätyneet perinteiseen hihnakäyttöiseen laturiin.
 
Webasto tänään vinkui että pitää huoltaa ja oli sammunut jonkun aikaa lämmitettyään :/
Volvo V70 D4 2013 (-14), tt vevo tässä kait.
Pitää lukee koodit ja alkaa arvailemaan että mitä vaihtaa..
 
Webasto tänään vinkui että pitää huoltaa ja oli sammunut jonkun aikaa lämmitettyään :/
Volvo V70 D4 2013 (-14), tt vevo tässä kait.
Pitää lukee koodit ja alkaa arvailemaan että mitä vaihtaa..
Yleisinhän noissa webastoissa on kiertovesipumppu. Sen takia sitten ei nesteet kierrä ja ylikuumenee. Jos toimii hyvin kun auto käynnissä niin se on vikana.
 
Yleisinhän noissa webastoissa on kiertovesipumppu. Sen takia sitten ei nesteet kierrä ja ylikuumenee. Jos toimii hyvin kun auto käynnissä niin se on vikana.

Joo isken vidan kiinni kun pääsen takaisin kotia ja testaan matkalla lähteekö käyntiin. Varmaan lukossa kuitenkin.
edit: CPM ei yhteyttä, onkohan liian vanha vida..
 
Viimeksi muokattu:
view

DSC-0089.jpg
Noniin, kansi nypätty irti ja mäntien päällä ei näkynyt mitään irto-osia. Kansi myös toimi mitä pöydällä pyöritin nokkaa. Taitaa olla alakerta sökönä.
 
view

DSC-0089.jpg
Noniin, kansi nypätty irti ja mäntien päällä ei näkynyt mitään irto-osia. Kansi myös toimi mitä pöydällä pyöritin nokkaa. Taitaa olla alakerta sökönä.

Ei käy kyllä kateeksi sinun korjaustiloja. Ei minullakaan parhaat tilat ole(peltihalli jossa on läpiveto ja sama lämpötila kuin ulkona) mutta on sentään katto päällä. Asiasta kolmanteen meinaatko laittaa volkkarin vielä iskuun?
 
view

Noniin, kansi nypätty irti ja mäntien päällä ei näkynyt mitään irto-osia. Kansi myös toimi mitä pöydällä pyöritin nokkaa. Taitaa olla alakerta sökönä.
Hatunnoston arvoinen suoritus ulkolämpötilassa ja aika vähällä purkamisella sait kannen irti. Kuinka kauan tuossa purkuvaiheessa meni?

Edit.
Tässä inspiraatiokuvia moottorinvaihdosta:
Motorumbau von 115 PS (AJM) nach 130 PS (AVF)
 
Ei käy kyllä kateeksi sinun korjaustiloja. Ei minullakaan parhaat tilat ole(peltihalli jossa on läpiveto ja sama lämpötila kuin ulkona) mutta on sentään katto päällä. Asiasta kolmanteen meinaatko laittaa volkkarin vielä iskuun?
Minullakin on pihassa ihan hyvänkokoinen katos, oviaukkoa vaille umpinainen, mutta jenkki on siellä talvisäilössä niin en lähtenyt sitä siirtelemään. Meneehän tuo remppa pohjolan tallissakin nyt kun ilmat lauhtui. Uusi käyttis nyt alkuun hakusessa, katsoo josko puuhastelee sitten tuon kuntoon ja myy pois.
Hatunnoston arvoinen suoritus ulkolämpötilassa ja aika vähällä purkamisella sait kannen irti. Kuinka kauan tuossa purkuvaiheessa meni?

Edit.
Tässä inspiraatiokuvia moottorinvaihdosta:
Motorumbau von 115 PS (AJM) nach 130 PS (AVF)
Ei tuo niin paha ollut tehdä miltä näyttää. En lähtenyt purkamaan keulaa huoltoasentoon niin on helpompi siirrellä tuota hylsyä pihassa tarvittaessa. Parin illan valoisa aika siihen meni, olisiko noin 8h mennyt, jonkinverran teetti töitä irroitella ruosteisia pakosarjan muttereita.
 
Katsastussetä rikkoi C5 takajarruputken joka tulee edestä ja huomasi alapallonivelessä väljyyttä.
Päätin vaihtaa molemmat jarruputket edestä-taakse.

Sitikka foorumia luettuani sain selville, että tankki ja kallistuksenvaimennin tarvii irrottaa---> auton alla tutkimuksia tehdessäni totesin ettei uudet putket tule menemään tankinpäällä ja kallistuksenvaimentimin irroitus yrityksen jälkeen (n. 2h ja 2 torx 55 jälkeen, 1 pultti auki) aloin miettimään vaihtoehtoista tapaa joka osoittautui puukkosahaksi, pohjassa on pellinpala johon tulee putken ja letkun liitos ja kallistuksen vaimennin estää tehokkaasti liitoksen aukaisun.
Tällaiseen ratkaisuun päädyin:
IMG_20190126_201712.jpg
Alapallon vaihto meni taas siten että napa irti ja ruustukkiin.

Ja koska vastoinkäymiset ei tähän loppuneet niin eräänä aamuna oli perse maassa ja lds lammikko auton alla. Oli jousisylinteri syöpynyt jousipallon kiinityskohdasta siten että tiivisterengas vuosi.
IMG_20190215_155907.jpg
Lähi hajoittamoilla ei osaa ollut joten Sitroselta tilasin tarvittavat kamat 325€ (sylinteri, paineputki, sokka ja kynkän korjaussarja).
Pelkääjän puolelle vielä kynkän laakerit pitäis vaihtaa.

Edit. Sori huonosta kuvauksesta.
 
C5 Hydellä on todella mielenkiintoinen rassattava. Onko painepalloja vaihdettu?. Niin jos toinenpuoli korjataan niin kohta myös toinenpuoli. On päässyt vaihtamaan kynkän laakerit + yms. kivaa tekemistä. Onneksi tämä C5:nen on kaverin auto.
 
C5 Hydellä on todella mielenkiintoinen rassattava. Onko painepalloja vaihdettu?. Niin jos toinenpuoli korjataan niin kohta myös toinenpuoli. On päässyt vaihtamaan kynkän laakerit + yms. kivaa tekemistä. Onneksi tämä C5:nen on kaverin auto.
Pallot ovat 90% varmuudella alkuperäiset, toki näissä on tuplakalvot jolla typen karkaaminen on vähäistä ja toistaiseksi jousitus toimii eikä ole kova (ei C5 mikään ds/cs/xm/xantia ole uutenakaan).
Sehän tässä jännittää miten tuo oikea puoli kestää ja et uskaltaako jousisylinteriä putsata niin että näkee kunnon...
 
Viimeksi muokattu:
Nollasin perjantaina vika koodit muistista.
Nyt tänääb citroen pisti vika tilan päälle nelosnpytyssä sytytyskatkoksia eli huomenna puola ostoksille.

IMG_20190220_220057.jpg
 
Pallot ovat 90% varmuudella alkuperäiset, toki näissä on tuplakalvolla jolla typen karkaaminen on vähäistä ja toistaiseksi jousitus toimii eikä ole kova (ei C5 mikään ds/cs/xm/xantia ole uutenakaan).
Sehän tässä jännittää miten tuo oikea puoli kestää ja et uskaltaako jousisylinteriä putsata niin että näkee kunnon...
Oikean puolen sylkky on NFP ja viimeinenkin tilattiin sitroselta joku kuukaus sitten. :btooth: Ellei sun auto satu olemaan just ykköskoppanen berline niin sen tilannetta en tiedä. Jotkut on korjannut noita vuotoja tuosta kohdasta hiomalla pinnan suoraksi ja sit USIT-tiivisteillä tiiviiksi, ja joku hurja oli myös vetänyt vaan pallon kierteeseen hätäratkaisuna teflon-teippiä ja ei ollut ainakaan parin vuoden päästä pettänyt.
 
Farkku on ja 37mm laitoin 40mm tilalle just sunnuntaina, ei huomaa eroa.
Edit. 40mm sylinterin valmistus on lopetettu, näin sitronen kertoi.
 
Farkku on ja 37mm laitoin 40mm tilalle just sunnuntaina, ei huomaa eroa.
Edit. 40mm sylinterin valmistus on lopetettu, näin sitronen kertoi.
Joo ei kai tuon 37mm kanssa tule ongelmia, lähinnähän noissa farkuissa taitaa olla isompi paremman kuormankantavuuden takia, kun tuota tavaraa mahtuu farkun konttiin aika paljon enemmän kuin berlineen, eli normaalitilanteessa ei pitäisi olla suurtakaan eroa pitäisi olla.
 
Joo ei kai tuon 37mm kanssa tule ongelmia, lähinnähän noissa farkuissa taitaa olla isompi paremman kuormankantavuuden takia, kun tuota tavaraa mahtuu farkun konttiin aika paljon enemmän kuin berlineen, eli normaalitilanteessa ei pitäisi olla suurtakaan eroa pitäisi olla.

Parempihan se on laittaa ylimitoitettu osa.
 
40mm sylinteri olis ollu vielä halvempikin, mutta kun ei enää ole uutena saatavilla.
Vastoin sitikka foorumeiden veikkauksia epäilen, että vanhemmissa farkuissa on käytetty 40mm sylkkyä ja uudempiin on laitettu 37mm. Tai andre on päättänyt säästää varaosa hankinnoissa ja teettää enää 37mm sylkkyä, onhan C5 1&2 johon samat alustan osat käy uusimmillaankin jo 11v. iässä.
Kyseinen yksilö on alkuvuoden -02.
 
Tuossa oli kytkimistä aiemminkin asiaa, niin omastakin alkaa olla uusintakunnossa, painelaakeri huutaa ja sitä tuskin kannattaa pelkästään vaihtaa uusimatta koko pakettia samalla. Pikkaisen päälle 300tkm ajettu ja käsittääkseni alkuperäinen kytkin vielä.

Paljonko teidän mielestä olisi nykyään kohtuullinen korjaamohinta täydelliselle kytkinremontille vm. 2006 Mondeoon? Töineen siis. Asun pk-seudulla, mutta voisihan tuon periaatteessa mennä muuallekin korjauttamaan jos säästö on merkittävä. Autojerry tarjoaa semmoista ~1200€, liekö lähellä totuutta?
 
Tuossa oli kytkimistä aiemminkin asiaa, niin omastakin alkaa olla uusintakunnossa, painelaakeri huutaa ja sitä tuskin kannattaa pelkästään vaihtaa uusimatta koko pakettia samalla. Pikkaisen päälle 300tkm ajettu ja käsittääkseni alkuperäinen kytkin vielä.

Paljonko teidän mielestä olisi nykyään kohtuullinen korjaamohinta täydelliselle kytkinremontille vm. 2006 Mondeoon? Töineen siis. Asun pk-seudulla, mutta voisihan tuon periaatteessa mennä muuallekin korjauttamaan jos säästö on merkittävä. Autojerry tarjoaa semmoista ~1200€, liekö lähellä totuutta?

Jos siihen vaihdetaan kaksoismassa vauhtipyörä, jos ei niin ryöstöä.

Niin ja vaihdata se kaksoismassa samalla...
 
Sanokaapa miten helvetissä saisin puristesovitteella kiinni tulevan ohjaustehostimen hihnapyörän kiinni pumpun akselille suoraan. Nyt on jo kahteen eri pumppuun koitettu kahta eri hihnapyörää, ainainen lopputulos on se, että kun pyörää pyörittää näkee sen pyörivän hieman vongertaen, ts. pyörä on enemmän tai vähemmän vinossa akselilla.
 
C5:n omistajan aamut on jännitystä täynnä, perse maassa ja pieni lds lammikko auton alla. Pikainen tutkimus osoittaa onneksi sylinterin tiivisteiden falskausta joten rahallinen meno on onneksi huomattavasti pienempi vaikka työ on yhtä vittumainen.
Sanokaapa miten helvetissä saisin puristesovitteella kiinni tulevan ohjaustehostimen hihnapyörän kiinni pumpun akselille suoraan. Nyt on jo kahteen eri pumppuun koitettu kahta eri hihnapyörää, ainainen lopputulos on se, että kun pyörää pyörittää näkee sen pyörivän hieman vongertaen, ts. pyörä on enemmän tai vähemmän vinossa akselilla.
Ootte varmaan kaikenlaista koittanu.... Pienellä vasaralla jos kevyesti koittaa naputella ja samalla vähän pyörittää ja onko akseli/hihnapyörä putsattu?
 
Sanokaapa miten helvetissä saisin puristesovitteella kiinni tulevan ohjaustehostimen hihnapyörän kiinni pumpun akselille suoraan. Nyt on jo kahteen eri pumppuun koitettu kahta eri hihnapyörää, ainainen lopputulos on se, että kun pyörää pyörittää näkee sen pyörivän hieman vongertaen, ts. pyörä on enemmän tai vähemmän vinossa akselilla.
Jos ymmärsin tilanteen oikein, sanoisin että pumpun akseli vipottaa. Eihän tuossa oikein muita mahdollisuuksia ole.
 
Yleensä nuo puristussovitteiset asennetaan, käyttäen lämpölaajentumista hyväksi.
pumppu pakastimeen, akseli kutistuu, hihnapyörä uuniin, metalli laajenee ja myös aukko akselille, ja hoplaa solahtaa paikalleen.
Jos on väkivaltaisesti, yritetty asentaa saattaa vipottaa.
 
Jos ymmärsin tilanteen oikein, sanoisin että pumpun akseli vipottaa. Eihän tuossa oikein muita mahdollisuuksia ole.
Kahdella eri pumpulla koitettu. Ja sen näkee että se pyörä ei ole akselilla suorassa. Ei siinä akselissa mitään vikaa ole.

Yleensä nuo puristussovitteiset asennetaan, käyttäen lämpölaajentumista hyväksi.
pumppu pakastimeen, akseli kutistuu, hihnapyörä uuniin, metalli laajenee ja myös aukko akselille, ja hoplaa solahtaa paikalleen.
Jos on väkivaltaisesti, yritetty asentaa saattaa vipottaa.
En vaan tiedä miten tommonen muovinen hihnapyörä tykkää uunista. Muuten kyllä voisi olla ihan hyvä ratkaisu ja helpottaisi asentamista. Ihan virallista työkalua käytetty eli tuhoa ei pitäisi syntyä.
 
Oikeella työkalulla se siihen menee suoraan? Kuva toki helpottais kummasti mimmonen se on.

Mulla on ainaskin itellä nimenomaan noihin omat työkalut, yhen vaihoin omatekosella, seuraavaa en jaksanu ni ostin oikeet työkalut noitten hihnapyörien irrottamiseen/asentamiseen.
 
On oikea työkalu. Gm 3.1 v6 hihnapyörästä puhutaan ja työkalussa osat myös tuolle mallille. Ilmeisesti ei ole vaan tarpeeksi piukassa sitten vieläkään, ei jaksettu höyläpenkissä tota jyystää.

Kaveri katsoo ensi viikolla pajalla tuota tarkemmin, kai sen siihen jotenkin saa survottua.
 
Juuri huomautuksitta katsastettu Touareg ja kotimatkalla kardaanin tukilaakeri antautui. Jumalatoman kolinan saattelemalla 20km/h kotiin ja ihmettelemään.

Ei muutaku kardaani irti, katkaisu, uusi tukilaakeri ja nivelen suojakoppa ja takaisin...

Ennen:

IMG_20190215_140348.jpg
IMG_20190215_181002.jpg

Jälkeen:

IMG_20190221_132619.jpg
IMG_20190221_145553.jpg
 
Jos nyt hiukan. Ihan mielenkiinnosta, mistä koneesta ja paljonko ajettu? Veivi näyttää VAG:lta?
 
Hahhah, nainen teki pari mäkilähtöä vahingossa kolmosella, aivan kaamea kytkimen käry seurauksena. Mutta: kuukausia kiusanneet täydeksi mysteerioksi jääneet moottorivärinät loppuivat. Olisko vauhtipyörässä tms voinut olla jotain paskaa niin paljon, että tuntuu joillakin kierroksilla ohjaamoon asti? Jaa'a. No muutenkin alkoi kytkin toimia sillä lailla smoothisti, kun joskus liikkeellelähdöissä/risteyksissä pienillä kierroksilla luistattaessa se vähän vatkas. Nyt ei sitten enää.
 
Jahhas, pitkästä aikaa pakoputkihommia kun tilapäisautosta (farkku focus 2002 1.6 bensa) päätti pakoputki katketa heti keskimmäisen äänenvaimentimen takaa ihan juuresta. Täysin poikki eli käytännössä takapönttöä ei ole ollenkaan. Kivasti röpeltää ja tuntuu että vaikuttaa tehoihinkin, mutta onneksi kiinnikkeet on siten ettei putki roiku ihan maassa.
Varmaan sama vetää kerralla koko keskipätkä + takapönttö uusiksi niin on yksi perkeleen ruostunut liitos vähemmän tapeltavana vaihtotyössä.

Ihanaa vaan kun tuota autoa tarvitsee päivittäin niin ei oikein jouda odottelemaan 2 viikon toimitusaikoja saksasta, vaikka sieltä saisikin osat alle puolella siitä hinnasta mitä suomen kiskurit nyhtää. Onneksi lupailivat osien toimitusta huomiselle niin tuurilla huomenna illankähmässä pääsee kiroilemaan.

Osat ~200e kiitos nam, pitänee koettaa vaihtaa omana hommana niin saa säästettyä edes jossain, jos olis saksan hinnoissa osat niin olisin ilolla vienyt korjaamolle vaihtotyöhön ja maksanut sen ~80-100e siitä ilosta ettei tarvitse itse kikkailla tunkkien varassa ja könytä helvetin ahtaassa rakosessa kirjoilemassa yhdeksi puuksi ruostuneita pultteja.

Halpisautoilu on ihanaa kun pääsee harrastamaan, mutta jos remppakulut pysyy alle 1000€/vuosi niin siltikin edukkaampaa kuin uudella ajelu arvonlaskuineen.
 
Jahhas, pitkästä aikaa pakoputkihommia kun tilapäisautosta (farkku focus 2002 1.6 bensa) päätti pakoputki katketa heti keskimmäisen äänenvaimentimen takaa ihan juuresta. Täysin poikki eli käytännössä takapönttöä ei ole ollenkaan. Kivasti röpeltää ja tuntuu että vaikuttaa tehoihinkin, mutta onneksi kiinnikkeet on siten ettei putki roiku ihan maassa.
Varmaan sama vetää kerralla koko keskipätkä + takapönttö uusiksi niin on yksi perkeleen ruostunut liitos vähemmän tapeltavana vaihtotyössä.

Ihanaa vaan kun tuota autoa tarvitsee päivittäin niin ei oikein jouda odottelemaan 2 viikon toimitusaikoja saksasta, vaikka sieltä saisikin osat alle puolella siitä hinnasta mitä suomen kiskurit nyhtää. Onneksi lupailivat osien toimitusta huomiselle niin tuurilla huomenna illankähmässä pääsee kiroilemaan.

Osat ~200e kiitos nam, pitänee koettaa vaihtaa omana hommana niin saa säästettyä edes jossain, jos olis saksan hinnoissa osat niin olisin ilolla vienyt korjaamolle vaihtotyöhön ja maksanut sen ~80-100e siitä ilosta ettei tarvitse itse kikkailla tunkkien varassa ja könytä helvetin ahtaassa rakosessa kirjoilemassa yhdeksi puuksi ruostuneita pultteja.

Halpisautoilu on ihanaa kun pääsee harrastamaan, mutta jos remppakulut pysyy alle 1000€/vuosi niin siltikin edukkaampaa kuin uudella ajelu arvonlaskuineen.

Jos se on vasta sen kesikimmäisen pöntön takaa poikki, niin mikä ongelma? Ajaa vaan kunnes saa osat saksasta. Siellä välissä kuitenkin katti ja se keskivaimennin, niin hiljaisempi se on kuitenkin kun jonkun amiksen tunaroima. Sellaista se on tilapäisautoilla ajelu, radiota vähän kovemmalle.
 
Jos se on vasta sen kesikimmäisen pöntön takaa poikki, niin mikä ongelma? Ajaa vaan kunnes saa osat saksasta. Siellä välissä kuitenkin katti ja se keskivaimennin, niin hiljaisempi se on kuitenkin kun jonkun amiksen tunaroima. Sellaista se on tilapäisautoilla ajelu, radiota vähän kovemmalle.

Entisestä Golf IV V6 oli ennen takapönttöä oleva klemmari palanut puhki. N. 5 centtisen kolikon kokoinen reikä. Kyllä hävetti vetää käyntiin rivitalon pihalla ennen kuutta aamulla.. Omasta mielestä ainakin aika kova pörinä tuli vaikka oli katit ja keskivaimennin... :dead:

edit. kuvaIMAG0137.jpg
 
@Gugi^ Ostat motonetistä/biltemasta yleismallisia osia ja vähän rälläkkää ja hitsiä peliin. Osat alle 100e.

Jos se on vasta sen kesikimmäisen pöntön takaa poikki, niin mikä ongelma? Ajaa vaan kunnes saa osat saksasta. Siellä välissä kuitenkin katti ja se keskivaimennin, niin hiljaisempi se on kuitenkin kun jonkun amiksen tunaroima. Sellaista se on tilapäisautoilla ajelu, radiota vähän kovemmalle.

Kai se on jäänyt paha tapa että jos joku on rempallaan niin paras korjata se heti kunnolla ja omat vermeet koetetaan pitää kunnossa. Oli sen näköinen tuo putki kun tuolla auton alla könysin että jos nyt tekee purkkapaikkauksen tuohon niin varmaan kuukauden päästä saa tehdä taas uuden purkkapaikkauksen toiseen kohtaan, ja kohta on pelkkää laastaria koko putki ja työtä ollut moninkertaisesti verrattuna yhteen kunnon vaihtotyöhön.

Ei tuo nyt niin hirveää meteliä pitänyt että kai tuolleenkin voisi ajella jonkun aikaa, mutta ainakin takapönttö pitäisi ruuvata ihan kokonaan veke kun sen putkenpää kolisee nyt keskivaimenninta vasten. Ja tuosta kolinasta se kaikkein kovin mekkala taitaa tulla. Keskimmäinen vaimennin on nyt vain yhden kiinnikkeen varassa joka on heti keskipöntön etupuolella, joten voi pitempään ajeltuna rasittaa putken etuosaa turhan paljon.

Vielä kun ilmat lämpenis niin voisi alkaa rassaamaan takakontin poikki murtuneet johdot kuntoon että kontin saisi auki muutenkin kuin avaimella. Tympäsee joskus kun laittaa auton käyntiin ja muistaa sitten että konttiin piti laittaa tavaraa, eikun sammuta auto, avaa kontti avaimella ja käynnistä auto uudelleen. Toinen avain olis plussaa.
 
Kai se on jäänyt paha tapa että jos joku on rempallaan niin paras korjata se heti kunnolla ja omat vermeet koetetaan pitää kunnossa. Oli sen näköinen tuo putki kun tuolla auton alla könysin että jos nyt tekee purkkapaikkauksen tuohon niin varmaan kuukauden päästä saa tehdä taas uuden purkkapaikkauksen toiseen kohtaan, ja kohta on pelkkää laastaria koko putki ja työtä ollut moninkertaisesti verrattuna yhteen kunnon vaihtotyöhön.

Ei tuo nyt niin hirveää meteliä pitänyt että kai tuolleenkin voisi ajella jonkun aikaa, mutta ainakin takapönttö pitäisi ruuvata ihan kokonaan veke kun sen putkenpää kolisee nyt keskivaimenninta vasten. Ja tuosta kolinasta se kaikkein kovin mekkala taitaa tulla. Keskimmäinen vaimennin on nyt vain yhden kiinnikkeen varassa joka on heti keskipöntön etupuolella, joten voi pitempään ajeltuna rasittaa putken etuosaa turhan paljon.

Vielä kun ilmat lämpenis niin voisi alkaa rassaamaan takakontin poikki murtuneet johdot kuntoon että kontin saisi auki muutenkin kuin avaimella. Tympäsee joskus kun laittaa auton käyntiin ja muistaa sitten että konttiin piti laittaa tavaraa, eikun sammuta auto, avaa kontti avaimella ja käynnistä auto uudelleen. Toinen avain olis plussaa.

No eikös takaluukun saa auki napista? Jossei muuten, niin avaimeton käynnistys on poikaa :D
 
No eikös takaluukun saa auki napista? Jossei muuten, niin avaimeton käynnistys on poikaa :D

Saishan sen auki kojelaudan napista, jos vaan se johto napilta takaluukun lukolle olis kunnossa, mutta kun se on poikki niin avaussignaali ei koskaan tavoita lukkoa.
Eikä Fordin takaluukussa tietenkään ole mitään omaa avausnappia vaan ainoa nappi on sisällä kojelaudassa, koska Fordissa ei tarvita nappia takaluukussa kun senhän saa auki avaimella. Sehän se oliskin kun askartelis 2002 vuosimallin Focukseen avaimettoman käynnistyksen.

edit: Olihan se joskus 90-luvulla entisessä nissanissa "avaimeton käynnistys" kun sen sai käymään kääntämällä talttapäämeisseliä virtalukossa.
 
Saishan sen auki kojelaudan napista, jos vaan se johto napilta takaluukun lukolle olis kunnossa, mutta kun se on poikki niin avaussignaali ei koskaan tavoita lukkoa.
Eikä Fordin takaluukussa tietenkään ole mitään omaa avausnappia vaan ainoa nappi on sisällä kojelaudassa, koska Fordissa ei tarvita nappia takaluukussa kun senhän saa auki avaimella. Sehän se oliskin kun askartelis 2002 vuosimallin Focukseen avaimettoman käynnistyksen.

edit: Olihan se joskus 90-luvulla entisessä nissanissa "avaimeton käynnistys" kun sen sai käymään kääntämällä talttapäämeisseliä virtalukossa.
Mulla aukee focuksen takaluukku kun laittaa lämmöt tuulilasille mistä ne menee myös takakonttiin ja kun auto on lämmennyt tarpeeksi niin kojelaudan nappikin toimii ja samalla keskuslukitus. Joku oikosulku jossain tai maaongelmaa. Kaikki kaapelit näyttää ehjältä ja liitokset on kunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom