Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Kuulostaa ympäristöystävälliseltäKuvittelin tyhmänä, että Kia Nirossa olisi samanlainen 12V akun latausjärjestelmä kuin Hyundai Ioniqissa, eli 12V akkua ladattaisiin korkeajänniteakulta muuntajalla. Eipä ole. Niron 12V akku ladataan ihan tavallisella laturilla, joka tietenkin pyörii vain silloin, kun polttomoottori käy.
Tähän lisätään bonuksena se fakta, että akku sijaitsee takakontissa ja on tavallinen 45 Ah pikkuakku niin varman akun tyhjenemisen resepti on valmis.
Tämä vinkkinä siis jos olette ko. autoa hommaamassa. Jos ajatte pätkäajoa, ostakaa ylläpitolaturi saman tien. Webastoa en voi suositella ilman lisäakun asentamista.
Kuulostaa ympäristöystävälliseltä
Sehän se ongelma onkin, kun kaupunkiajossa tuo Niro käy ehkä puolet ajasta ja kuitenkin esim. 12v sähköllä toimiva ilmalämpöpumppu käy jatkuvasti oli kone käynnissä tai ei. Ja lisäksi kun talvella mulla on ollut ilmastoinnin lämpöasetus 15,5 asteessa (koska olen autossa talvivaatteet päällä kuitenkin) niin kone sammuu jo melko aikaiseen käynnistämisen jälkeen.
Asennutin siis ylläpitolaturin autoon nyt, että lataa aina kun on esilämmityksessä. Tämä probleema ei ole mulla mitenkään ainutlaatuinen. Molemmat Avensikset ja Mondeo mitä mulla oli vaativat myös ylläpitolaturin ettei niissä nyykähtäneet akut talvella. Ainoa auto, joka ei tarvinnut ylläpitolaturia oli 116da Bemari, todennäköisesti siksi, että siinä oli iso AGM akku johon tuupattiin virtaa myös jarrutuksista.
12 vm vito ja bluetooth radio.
Toinen osapuoli kuulee ääneni hyvin ja kirkkaasti, mutta itse en kuin pätkittäin. Ts en voi käyttää bt radiota.
Muissa autoissa tai hf ei ole ollut ongelmia.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä?
On kyllä perseelleen suunniteltu auto, kun ei sieltä korkeajänniteakulta ladata sitä 12v akkua. Sama ongelmahan se on kuumissa ilmastoissakin, jos se auto pyritään jäähdyttämään sillä ilmalämpöpumpulla. On kyllä kurjaksi mennyt autoili, jos sisällä joutuu pitämään 15.5c lämpöjä
Yleisinhän noissa webastoissa on kiertovesipumppu. Sen takia sitten ei nesteet kierrä ja ylikuumenee. Jos toimii hyvin kun auto käynnissä niin se on vikana.Webasto tänään vinkui että pitää huoltaa ja oli sammunut jonkun aikaa lämmitettyään :/
Volvo V70 D4 2013 (-14), tt vevo tässä kait.
Pitää lukee koodit ja alkaa arvailemaan että mitä vaihtaa..
Yleisinhän noissa webastoissa on kiertovesipumppu. Sen takia sitten ei nesteet kierrä ja ylikuumenee. Jos toimii hyvin kun auto käynnissä niin se on vikana.
Noniin, kansi nypätty irti ja mäntien päällä ei näkynyt mitään irto-osia. Kansi myös toimi mitä pöydällä pyöritin nokkaa. Taitaa olla alakerta sökönä.
Hatunnoston arvoinen suoritus ulkolämpötilassa ja aika vähällä purkamisella sait kannen irti. Kuinka kauan tuossa purkuvaiheessa meni?
Noniin, kansi nypätty irti ja mäntien päällä ei näkynyt mitään irto-osia. Kansi myös toimi mitä pöydällä pyöritin nokkaa. Taitaa olla alakerta sökönä.
Minullakin on pihassa ihan hyvänkokoinen katos, oviaukkoa vaille umpinainen, mutta jenkki on siellä talvisäilössä niin en lähtenyt sitä siirtelemään. Meneehän tuo remppa pohjolan tallissakin nyt kun ilmat lauhtui. Uusi käyttis nyt alkuun hakusessa, katsoo josko puuhastelee sitten tuon kuntoon ja myy pois.Ei käy kyllä kateeksi sinun korjaustiloja. Ei minullakaan parhaat tilat ole(peltihalli jossa on läpiveto ja sama lämpötila kuin ulkona) mutta on sentään katto päällä. Asiasta kolmanteen meinaatko laittaa volkkarin vielä iskuun?
Ei tuo niin paha ollut tehdä miltä näyttää. En lähtenyt purkamaan keulaa huoltoasentoon niin on helpompi siirrellä tuota hylsyä pihassa tarvittaessa. Parin illan valoisa aika siihen meni, olisiko noin 8h mennyt, jonkinverran teetti töitä irroitella ruosteisia pakosarjan muttereita.Hatunnoston arvoinen suoritus ulkolämpötilassa ja aika vähällä purkamisella sait kannen irti. Kuinka kauan tuossa purkuvaiheessa meni?
Edit.
Tässä inspiraatiokuvia moottorinvaihdosta:
Motorumbau von 115 PS (AJM) nach 130 PS (AVF)
Pallot ovat 90% varmuudella alkuperäiset, toki näissä on tuplakalvot jolla typen karkaaminen on vähäistä ja toistaiseksi jousitus toimii eikä ole kova (ei C5 mikään ds/cs/xm/xantia ole uutenakaan).C5 Hydellä on todella mielenkiintoinen rassattava. Onko painepalloja vaihdettu?. Niin jos toinenpuoli korjataan niin kohta myös toinenpuoli. On päässyt vaihtamaan kynkän laakerit + yms. kivaa tekemistä. Onneksi tämä C5:nen on kaverin auto.
Oikean puolen sylkky on NFP ja viimeinenkin tilattiin sitroselta joku kuukaus sitten. Ellei sun auto satu olemaan just ykköskoppanen berline niin sen tilannetta en tiedä. Jotkut on korjannut noita vuotoja tuosta kohdasta hiomalla pinnan suoraksi ja sit USIT-tiivisteillä tiiviiksi, ja joku hurja oli myös vetänyt vaan pallon kierteeseen hätäratkaisuna teflon-teippiä ja ei ollut ainakaan parin vuoden päästä pettänyt.Pallot ovat 90% varmuudella alkuperäiset, toki näissä on tuplakalvolla jolla typen karkaaminen on vähäistä ja toistaiseksi jousitus toimii eikä ole kova (ei C5 mikään ds/cs/xm/xantia ole uutenakaan).
Sehän tässä jännittää miten tuo oikea puoli kestää ja et uskaltaako jousisylinteriä putsata niin että näkee kunnon...
Joo ei kai tuon 37mm kanssa tule ongelmia, lähinnähän noissa farkuissa taitaa olla isompi paremman kuormankantavuuden takia, kun tuota tavaraa mahtuu farkun konttiin aika paljon enemmän kuin berlineen, eli normaalitilanteessa ei pitäisi olla suurtakaan eroa pitäisi olla.Farkku on ja 37mm laitoin 40mm tilalle just sunnuntaina, ei huomaa eroa.
Edit. 40mm sylinterin valmistus on lopetettu, näin sitronen kertoi.
Joo ei kai tuon 37mm kanssa tule ongelmia, lähinnähän noissa farkuissa taitaa olla isompi paremman kuormankantavuuden takia, kun tuota tavaraa mahtuu farkun konttiin aika paljon enemmän kuin berlineen, eli normaalitilanteessa ei pitäisi olla suurtakaan eroa pitäisi olla.
Tuossa oli kytkimistä aiemminkin asiaa, niin omastakin alkaa olla uusintakunnossa, painelaakeri huutaa ja sitä tuskin kannattaa pelkästään vaihtaa uusimatta koko pakettia samalla. Pikkaisen päälle 300tkm ajettu ja käsittääkseni alkuperäinen kytkin vielä.
Paljonko teidän mielestä olisi nykyään kohtuullinen korjaamohinta täydelliselle kytkinremontille vm. 2006 Mondeoon? Töineen siis. Asun pk-seudulla, mutta voisihan tuon periaatteessa mennä muuallekin korjauttamaan jos säästö on merkittävä. Autojerry tarjoaa semmoista ~1200€, liekö lähellä totuutta?
Ootte varmaan kaikenlaista koittanu.... Pienellä vasaralla jos kevyesti koittaa naputella ja samalla vähän pyörittää ja onko akseli/hihnapyörä putsattu?Sanokaapa miten helvetissä saisin puristesovitteella kiinni tulevan ohjaustehostimen hihnapyörän kiinni pumpun akselille suoraan. Nyt on jo kahteen eri pumppuun koitettu kahta eri hihnapyörää, ainainen lopputulos on se, että kun pyörää pyörittää näkee sen pyörivän hieman vongertaen, ts. pyörä on enemmän tai vähemmän vinossa akselilla.
Jos ymmärsin tilanteen oikein, sanoisin että pumpun akseli vipottaa. Eihän tuossa oikein muita mahdollisuuksia ole.Sanokaapa miten helvetissä saisin puristesovitteella kiinni tulevan ohjaustehostimen hihnapyörän kiinni pumpun akselille suoraan. Nyt on jo kahteen eri pumppuun koitettu kahta eri hihnapyörää, ainainen lopputulos on se, että kun pyörää pyörittää näkee sen pyörivän hieman vongertaen, ts. pyörä on enemmän tai vähemmän vinossa akselilla.
Kahdella eri pumpulla koitettu. Ja sen näkee että se pyörä ei ole akselilla suorassa. Ei siinä akselissa mitään vikaa ole.Jos ymmärsin tilanteen oikein, sanoisin että pumpun akseli vipottaa. Eihän tuossa oikein muita mahdollisuuksia ole.
En vaan tiedä miten tommonen muovinen hihnapyörä tykkää uunista. Muuten kyllä voisi olla ihan hyvä ratkaisu ja helpottaisi asentamista. Ihan virallista työkalua käytetty eli tuhoa ei pitäisi syntyä.Yleensä nuo puristussovitteiset asennetaan, käyttäen lämpölaajentumista hyväksi.
pumppu pakastimeen, akseli kutistuu, hihnapyörä uuniin, metalli laajenee ja myös aukko akselille, ja hoplaa solahtaa paikalleen.
Jos on väkivaltaisesti, yritetty asentaa saattaa vipottaa.
Jos nyt hiukan. Ihan mielenkiinnosta, mistä koneesta ja paljonko ajettu? Veivi näyttää VAG:lta?
Jahhas, pitkästä aikaa pakoputkihommia kun tilapäisautosta (farkku focus 2002 1.6 bensa) päätti pakoputki katketa heti keskimmäisen äänenvaimentimen takaa ihan juuresta. Täysin poikki eli käytännössä takapönttöä ei ole ollenkaan. Kivasti röpeltää ja tuntuu että vaikuttaa tehoihinkin, mutta onneksi kiinnikkeet on siten ettei putki roiku ihan maassa.
Varmaan sama vetää kerralla koko keskipätkä + takapönttö uusiksi niin on yksi perkeleen ruostunut liitos vähemmän tapeltavana vaihtotyössä.
Ihanaa vaan kun tuota autoa tarvitsee päivittäin niin ei oikein jouda odottelemaan 2 viikon toimitusaikoja saksasta, vaikka sieltä saisikin osat alle puolella siitä hinnasta mitä suomen kiskurit nyhtää. Onneksi lupailivat osien toimitusta huomiselle niin tuurilla huomenna illankähmässä pääsee kiroilemaan.
Osat ~200e kiitos nam, pitänee koettaa vaihtaa omana hommana niin saa säästettyä edes jossain, jos olis saksan hinnoissa osat niin olisin ilolla vienyt korjaamolle vaihtotyöhön ja maksanut sen ~80-100e siitä ilosta ettei tarvitse itse kikkailla tunkkien varassa ja könytä helvetin ahtaassa rakosessa kirjoilemassa yhdeksi puuksi ruostuneita pultteja.
Halpisautoilu on ihanaa kun pääsee harrastamaan, mutta jos remppakulut pysyy alle 1000€/vuosi niin siltikin edukkaampaa kuin uudella ajelu arvonlaskuineen.
Jos se on vasta sen kesikimmäisen pöntön takaa poikki, niin mikä ongelma? Ajaa vaan kunnes saa osat saksasta. Siellä välissä kuitenkin katti ja se keskivaimennin, niin hiljaisempi se on kuitenkin kun jonkun amiksen tunaroima. Sellaista se on tilapäisautoilla ajelu, radiota vähän kovemmalle.
@Gugi^ Ostat motonetistä/biltemasta yleismallisia osia ja vähän rälläkkää ja hitsiä peliin. Osat alle 100e.
Jos se on vasta sen kesikimmäisen pöntön takaa poikki, niin mikä ongelma? Ajaa vaan kunnes saa osat saksasta. Siellä välissä kuitenkin katti ja se keskivaimennin, niin hiljaisempi se on kuitenkin kun jonkun amiksen tunaroima. Sellaista se on tilapäisautoilla ajelu, radiota vähän kovemmalle.
Kai se on jäänyt paha tapa että jos joku on rempallaan niin paras korjata se heti kunnolla ja omat vermeet koetetaan pitää kunnossa. Oli sen näköinen tuo putki kun tuolla auton alla könysin että jos nyt tekee purkkapaikkauksen tuohon niin varmaan kuukauden päästä saa tehdä taas uuden purkkapaikkauksen toiseen kohtaan, ja kohta on pelkkää laastaria koko putki ja työtä ollut moninkertaisesti verrattuna yhteen kunnon vaihtotyöhön.
Ei tuo nyt niin hirveää meteliä pitänyt että kai tuolleenkin voisi ajella jonkun aikaa, mutta ainakin takapönttö pitäisi ruuvata ihan kokonaan veke kun sen putkenpää kolisee nyt keskivaimenninta vasten. Ja tuosta kolinasta se kaikkein kovin mekkala taitaa tulla. Keskimmäinen vaimennin on nyt vain yhden kiinnikkeen varassa joka on heti keskipöntön etupuolella, joten voi pitempään ajeltuna rasittaa putken etuosaa turhan paljon.
Vielä kun ilmat lämpenis niin voisi alkaa rassaamaan takakontin poikki murtuneet johdot kuntoon että kontin saisi auki muutenkin kuin avaimella. Tympäsee joskus kun laittaa auton käyntiin ja muistaa sitten että konttiin piti laittaa tavaraa, eikun sammuta auto, avaa kontti avaimella ja käynnistä auto uudelleen. Toinen avain olis plussaa.
No eikös takaluukun saa auki napista? Jossei muuten, niin avaimeton käynnistys on poikaa
Mulla aukee focuksen takaluukku kun laittaa lämmöt tuulilasille mistä ne menee myös takakonttiin ja kun auto on lämmennyt tarpeeksi niin kojelaudan nappikin toimii ja samalla keskuslukitus. Joku oikosulku jossain tai maaongelmaa. Kaikki kaapelit näyttää ehjältä ja liitokset on kunnossa.Saishan sen auki kojelaudan napista, jos vaan se johto napilta takaluukun lukolle olis kunnossa, mutta kun se on poikki niin avaussignaali ei koskaan tavoita lukkoa.
Eikä Fordin takaluukussa tietenkään ole mitään omaa avausnappia vaan ainoa nappi on sisällä kojelaudassa, koska Fordissa ei tarvita nappia takaluukussa kun senhän saa auki avaimella. Sehän se oliskin kun askartelis 2002 vuosimallin Focukseen avaimettoman käynnistyksen.
edit: Olihan se joskus 90-luvulla entisessä nissanissa "avaimeton käynnistys" kun sen sai käymään kääntämällä talttapäämeisseliä virtalukossa.