Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Saabi keksi pudottaa kuskin puolen ikkunan. No tämähän nyt ei ole mikään ongelma. Pari vihreää rullaa motonetistä, ovipahvi irti. Rullat vaihtoon ja kovaa ajoa taas.
Paitsi että vitun motonetin rulla paukahti paskaksi kiinnittäessä. *ttu.
 
Koitin katsella lukijalla noita fuel trimmejä ja heitti kyllä ihan häränpyllyä molemmat :rofl: tiedä sitten johtuuko halpislukijasta vai mistä, mutta näytti -70% - 0%. Tämä siis kone lämpimänä tyhjäkäynnillä. Vähän parani kun nosti kierroksia 2000rpm, mutta ei huomattavasti. Yli 3000 kierroksilla jo nollissa molemmat. Eikös nuo arvot kuuluisi olla juurikin positiivisia jos kone käy laihalla.
 
Fuel trimmien maksimi on yleensä +-25%, en tiedä mitä se halpislukija on sitten arponut näkyville.

Jälleen kerran, VCDS auttaisi eteenpäin...
 
Koitin katsella lukijalla noita fuel trimmejä ja heitti kyllä ihan häränpyllyä molemmat :rofl: tiedä sitten johtuuko halpislukijasta vai mistä, mutta näytti -70% - 0%. Tämä siis kone lämpimänä tyhjäkäynnillä. Vähän parani kun nosti kierroksia 2000rpm, mutta ei huomattavasti. Yli 3000 kierroksilla jo nollissa molemmat. Eikös nuo arvot kuuluisi olla juurikin positiivisia jos kone käy laihalla.

Jos meinaat tuota autoa pitää pitempäänkin ja tykkäät itse puuhastella, niin voisi olla kannattava hankinta hommata siihen sopiva lukija. Parillakympillä saat kaapelin ja läppäriin laitat ilmaisen VCDS-liten, niin saat kaivettua paljon luotettavammin noita tietoja. Toinen vaihtoehto onkin käyttää se jonkun aidon VCDS kaapelin omaavan tyypin luona. Yleensä oikean lisenssin omaavilla on myös pelisilmää niihin saatuihin lukemiin. Vaihtoehtoja tuon auton nykimiseen tai muuhun oireiluun löytyy sen verran useita, että olisi hyvä saada lukijalla edes osa poissuljettua.
 


Vaihdettu männänrenkaat + kk-laakerit + runkolaakerit + kampuran pään tiivisteet jakopään puolelta

Joku aikaisempi idiootti vaihtanu runkolaakerit, mutta laitellu niitä liuskoja vähän väärin kun osassa oli umpinaiset sielä puolella jossa pitäs olla reiälliset versiot, eli öljy ei niissä sitten kulkenu :D
 


Vaihdettu männänrenkaat + kk-laakerit + runkolaakerit + kampuran pään tiivisteet jakopään puolelta

Joku aikaisempi idiootti vaihtanu runkolaakerit, mutta laitellu niitä liuskoja vähän väärin kun osassa oli umpinaiset sielä puolella jossa pitäs olla reiälliset versiot, eli öljy ei niissä sitten kulkenu :D

Kampura kuitenkin kunnossa?
 
Jälleen kerran, VCDS auttaisi eteenpäin...

Jos meinaat tuota autoa pitää pitempäänkin ja tykkäät itse puuhastella, niin voisi olla kannattava hankinta hommata siihen sopiva lukija. Parillakympillä saat kaapelin ja läppäriin laitat ilmaisen VCDS-liten, niin saat kaivettua paljon luotettavammin noita tietoja. Toinen vaihtoehto onkin käyttää se jonkun aidon VCDS kaapelin omaavan tyypin luona.

Jees, Lähtee hankintaan. Edelliset autot ollut vanhempia japseja ja niitä oli helppo itse lähinnä väkivalloin fiksailla :vihellys:
 
Uspartsin hinnat on lähtenyt ihan käsistä. Toki jollain se uus Ford GT on maksettava...
Tilasin erään tiivisteen ja kuluineen Uspartsista 97€. Laittoivat sitten väärän vuosimallin tiivisteen vielä.
Tilasin sitten Rockautosta saman Felpron tiivisteen, mutta oikean vuosimallin ja kuluineen se maksoi 44€. Rockautosta yleensä osat tulee alle viikossa.

Ei sieltä kannata ostaa yhtään mitään nykyään ellei ole helvetin moinen kiire. Rockautosta SBM tiivistesarja jotain 70e kuluineen, USParts 140e+.
Aivan järetöntä riistoo, nivelet kans ihan tolkuttoman hintasia kun maksaa ykköseuroja parhaassa tapauksessa Rockauto, ja on mistä valita.
 
Tulispa itellekin, yleensä saa kolmatta viikkoa odotella.
Aika hyvin ne toimitusarviot ovat minulla pitäneet paikkaansa. Tuossa esimerkiksi yhdelle iskarille vaihtoehdot:
upload_2019-3-14_9-32-43.png
 
Onkohan sijainnilla jokin merkitys tämän asian suhteen? Aina on tullut romut Hämeenlinna Tampere akselille aikarajan puitteissa.

Voi olla, mutta tässä duunissa kun mietin niin Furyn syyläri tuli noin viikossa, mutta sillä kertaa ei ollut jääkaappimagneettia mukana :(
 
Tulispa itellekin, yleensä saa kolmatta viikkoa odotella.

Aina tulee Fedexillä ajallaan, Economyllä joskus arvioitua nopeemminkin.

Hyvin tuntunut toimivan kikka jos on eri varastoista paljon tavaraa et tilaa eka Economyllä kaikki ja sit viimesen paketin Priorityllä ja jotenkin ne kaikki paketit eksyy aina sen Priority paketin mukaan ja on 3 päivässä hallilla :D

Ja ei siis kannata mitään muuta käyttää kun Fedex tuolla, kaikki muut on sontaa tavalla tai toisella. Posti varsinkin.
 
Kytkin on jo hetken luistanut pösössä, ei muuten harmittaisi näin 380+ tkm ajetussa autossa, mutta kun vaihdoin sen jo kertaalleen viime kesänä vähän 360 tkm jälkeen :kahvi:. Laitoin tuolloin uuden Sachsin kaksoismassapyörän, Valeon kytkinpaketin sekä kampiakselin stefan, joiden osanumerot täsmäävät valmistajan ilmoitukseen. Näin jälkeenpäin varaosakuvia selaamalla ja endoskoopilla tutkimalla selvisi, että kytkinpaketin mukana taisi tulla mitoiltaan identtinen mutta vanhemman ja vähemmän vääntävän koneen kytkinlevy. Samalla kameralla katsellessa kävi selväksi se, että kytkimelle ei ole vuotanut mitään liemiä.

Sparetolta ei myöskään "yllättäen" ole kuulunut kahteen s-postitiedusteluun mitään vastausta siitä, että haluaisin kuvan toisen vastaavan kytkinpaketin sisällöstä (jotta voisin varmistua diagnoosista). Homman ollessa tuoreessa muistissa pitäisi laittaa siis uusi paketti sisään (OE-osanro 2052 N1).

OE-valmistajalta Valeolta saa vain tuota aiemmin laittamaani "economy"-kittiä 170€ hintaan, jossa on säästetty vaihtamalla itsestään säätyvä asetelma kiinteään ja kitkamateriaali kovempaan & täten vähemmän kuluvaan. Oletettavasti oikeilla osilla ihan soiva peli, mutta itseäni häiritsi alusta lähtien alkuperäistä kytkintä reilusti jäykempi ja "muljahtavampi" poljintuntuma, joten tällä kertaa voisi kokeilla alkup. kaltaista säätyvää settiä.

LUK:lta saisi edullisempaan hintaan (~130€) säätyvällä asetelmalla olevaa sarjaa 624323100, ovatko nuo mistään kotoisin? Ebaysta näyttäisi löytyvän myös jotain varastojämiä Valeon ja Sachsin säätyvistä malleista, jotka ovat jo valmistajien omien katalogien mukaan lopetettuja.

Itse olisin kallistumassa tuon LUKin suuntaan, mutta jos joku osaa haukkua ne totaalisen lyttyyn niin harkitsen uudestaan :D.
 
Kyllä saa sitten olla todella iso vääntöero koneissa jos kytkin sen vuoksi luistaa. Kun järjestäen vakio kytkimetkin kestävät reilusti isompaa momenttia.
 
Diesel pösö kyseessä ilmeisesti?

ei ihmeellistä jos autossa on joku vääntösofta laitettu mikä ottaa kaikki tehot irti. Mutta jos sellaista ei ole niin johan on outoa. Itellä alko hdi xsarassa luistamaan välittömästi kytkin softauksen jälkeen, tosin se loppui kuitenkin uudella kytkinpaketilla.
vanha ei kuitenkaan ollut mitenkään erityisen kuluneen näköinen...
 
Kyllä saa sitten olla todella iso vääntöero koneissa jos kytkin sen vuoksi luistaa. Kun järjestäen vakio kytkimetkin kestävät reilusti isompaa momenttia.

Vanha DW10 on 80 kW / 250 Nm, uudemmassa on 100 kW / 340 Nm. Tosin nyt tarkastaessa vanhemman kytkimen halkaisija on selvästi pienempi ja tuo levy kävi kyllä vauhtipyörän syvennykseen välyksettä kun niitä ihmettelin ennen asennusta.

Joka tapauksessa Valeon varaosakuvien mukaan 240 mm levyn pitäisi näyttää tältä, prässätyllä navalla:
upload_2019-3-14_23-14-11.png


Ja ~tämännäköinen levy valetulla navalla tuli & meni sarjan mukana (kuva tuon vanhemman koneen 226 mm levystä):
upload_2019-3-14_23-14-59.png


Onhan tuo toki mahdollista, että ovat vaihtaneet alemman näköisen levyn sarjaan ja itselläni on käynyt asennuskälli.

Eniten epäilystä herätti jo asentaessa se, että uusi levy oli muutaman millin kymmenyksen marginaalilla yhtä paksu kuin originaali, oletettavasti 360 tkm rullattu osa, mutta laitoin tuon säätymättömyyden piikkiin. Lisäksi kytkimen käyttölusikka jäi jo uutena laatikon lovessa "kuluneen" kytkinlevyn päätyyn.

Diesel pösö kyseessä ilmeisesti?

ei ihmeellistä jos autossa on joku vääntösofta laitettu mikä ottaa kaikki tehot irti. Mutta jos sellaista ei ole niin johan on outoa. Itellä alko hdi xsarassa luistamaan välittömästi kytkin softauksen jälkeen, tosin se loppui kuitenkin uudella kytkinpaketilla.
vanha ei kuitenkaan ollut mitenkään erityisen kuluneen näköinen...

Joo, 2.0 hdi, 100 kW. Voihan tuossa olla softakin sisässä, ei vaan ole mitään hajua miten tuollaisen kuuluisi vakiona kulkea. Ei tuo kyllä mikään raketti ole, mutta toisaalta enpä tiedä onko sillä mitään väliä 1600 kg autossa, että onko siinä 130 vai 150 hevosta.

Eniten ihmetyttää se, että jos varaosa on oikea niin miten olisin saanut asennettua sen siten, että toimii ongelmitta ja meluamatta kymppitonnin ja sitten alkaa lipsumaan :bored:. Puhumattakaan siitä, että vanha, huomattavasti löysemmän tuntuinen kuuhun saakka ajettu asetelma piti väännön ongelmitta.

Tosin purkamallahan tuo selviää, että ovatko hilut väärin paikoillaan vai tuliko maanantaimallin varaosat. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun tulee korjattua jotain niin hyvin, että jälkikäteen se on enemmän rikki :rofl:. Kummallakaan ei ole LUKin kytkimistä kokemusta?
 
Kytkin on jo hetken luistanut pösössä, ei muuten harmittaisi näin 380+ tkm ajetussa autossa, mutta kun vaihdoin sen jo kertaalleen viime kesänä vähän 360 tkm jälkeen :kahvi:. Laitoin tuolloin uuden Sachsin kaksoismassapyörän, Valeon kytkinpaketin sekä kampiakselin stefan, joiden osanumerot täsmäävät valmistajan ilmoitukseen. Näin jälkeenpäin varaosakuvia selaamalla ja endoskoopilla tutkimalla selvisi, että kytkinpaketin mukana taisi tulla mitoiltaan identtinen mutta vanhemman ja vähemmän vääntävän koneen kytkinlevy. Samalla kameralla katsellessa kävi selväksi se, että kytkimelle ei ole vuotanut mitään liemiä.

Sparetolta ei myöskään "yllättäen" ole kuulunut kahteen s-postitiedusteluun mitään vastausta siitä, että haluaisin kuvan toisen vastaavan kytkinpaketin sisällöstä (jotta voisin varmistua diagnoosista). Homman ollessa tuoreessa muistissa pitäisi laittaa siis uusi paketti sisään (OE-osanro 2052 N1).

OE-valmistajalta Valeolta saa vain tuota aiemmin laittamaani "economy"-kittiä 170€ hintaan, jossa on säästetty vaihtamalla itsestään säätyvä asetelma kiinteään ja kitkamateriaali kovempaan & täten vähemmän kuluvaan. Oletettavasti oikeilla osilla ihan soiva peli, mutta itseäni häiritsi alusta lähtien alkuperäistä kytkintä reilusti jäykempi ja "muljahtavampi" poljintuntuma, joten tällä kertaa voisi kokeilla alkup. kaltaista säätyvää settiä.

LUK:lta saisi edullisempaan hintaan (~130€) säätyvällä asetelmalla olevaa sarjaa 624323100, ovatko nuo mistään kotoisin? Ebaysta näyttäisi löytyvän myös jotain varastojämiä Valeon ja Sachsin säätyvistä malleista, jotka ovat jo valmistajien omien katalogien mukaan lopetettuja.

Itse olisin kallistumassa tuon LUKin suuntaan, mutta jos joku osaa haukkua ne totaalisen lyttyyn niin harkitsen uudestaan :D.

Itse laittaisin LUK satsin ennemmin kuin Valeon. Monissa merkeissa ensiasennus kytkin on LUK valmistama.
 
Tosin purkamallahan tuo selviää, että ovatko hilut väärin paikoillaan vai tuliko maanantaimallin varaosat. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun tulee korjattua jotain niin hyvin, että jälkikäteen se on enemmän rikki :rofl:. Kummallakaan ei ole LUKin kytkimistä kokemusta?

Jos tosiaan laitoit 226mm setin, ja pitäisi olla 240mm niin varmaan siinä syy miksi luistaa. Nehän todennäkösesti kyllä sopivat samaan vauhtipyörään ihan ongelmitta (kun kerran kytkinpaketista puhutaan, eli levy+asetelma)

Onkos vaijeri muuten uusittu/nollattu automaattisäätö? Se on aina säädettävä uusiksi jos kytkinremppa tehdään. Jos on vaijerikytkimellä siis.
 
Nopealla googlella tosiaan yli 300nm ei tuosta tehottomasta koneesta ilmeisesti saa ilman kytkin ongelmaa. Mikä on yllättävän vähän pelivaraa. Vauhtipyörät tosiaan voivat olla samoja on kytkin sitten kaikkea 215-240mm väliltä esim.

On kyllä äärettömän paska säkä nyt käynyt :/

Sen verran kokemusta että monessa autossa on LuK orkkiksena. Tuskin ihan vikaan menee jos sen valitsee.

Lukkiin myös itse luottanut ongelmitta.
 
Jos tosiaan laitoit 226mm setin, ja pitäisi olla 240mm niin varmaan siinä syy miksi luistaa. Nehän todennäkösesti kyllä sopivat samaan vauhtipyörään ihan ongelmitta (kun kerran kytkinpaketista puhutaan, eli levy+asetelma)

Onkos vaijeri muuten uusittu/nollattu automaattisäätö? Se on aina säädettävä uusiksi jos kytkinremppa tehdään. Jos on vaijerikytkimellä siis.

Tuo 226mm levy näyttäisi olevan samalla boorituksella, eli oletettavasti menisi ihan heittämällä paikalleen. Näin muistinvaraisesti sanoisin tosin, että kytkinlevy sopi vauhtipyörän upotukseen välyksettä ja se oli vanhaan vertaillessa identtisen kokoinen.

Tuo on onneksi nestetoiminen, eli ei tarvitse siitäkin huolehtia :rofl:.

Nopealla googlella tosiaan yli 300nm ei tuosta tehottomasta koneesta ilmeisesti saa ilman kytkin ongelmaa. Mikä on yllättävän vähän pelivaraa. Vauhtipyörät tosiaan voivat olla samoja on kytkin sitten kaikkea 215-240mm väliltä esim.

On kyllä äärettömän paska säkä nyt käynyt :/

Lukkiin myös itse luottanut ongelmitta.

Eipä tälle uudemmallekaan koneelle uskomattomia lupailla, vakiona tosiaan tuo 100 kW/320 Nm (+20 Nm hetkellisesti) ja virityspajat lupailevat ~120 kW/380 Nm lukemia, taitaa kuitenkin pieni GT1749V-turbo ottaa pian vastaan. Virallisesti tuon kuusilovisen manuaalin väännönkestokin taitaa olla siellä 350-370 Nm huitteilla riippuen versiosta.

Mielenkiinnolla odotan, mitä siellä on vastassa :rolleyes:. Taidan näillä rohkaisuilla laittaa tuon LUKin tulemaan, katsellaan tässä parin viikon sisällä jos tuon saisi jälleen roplattua kuntoon.
 
Tuo 226mm levy näyttäisi olevan samalla boorituksella, eli oletettavasti menisi ihan heittämällä paikalleen. Näin muistinvaraisesti sanoisin tosin, että kytkinlevy sopi vauhtipyörän upotukseen välyksettä ja se oli vanhaan vertaillessa identtisen kokoinen.

Tuo on onneksi nestetoiminen, eli ei tarvitse siitäkin huolehtia :rofl:.



Eipä tälle uudemmallekaan koneelle uskomattomia lupailla, vakiona tosiaan tuo 100 kW/320 Nm (+20 Nm hetkellisesti) ja virityspajat lupailevat ~120 kW/380 Nm lukemia, taitaa kuitenkin pieni GT1749V-turbo ottaa pian vastaan. Virallisesti tuon kuusilovisen manuaalin väännönkestokin taitaa olla siellä 350-370 Nm huitteilla riippuen versiosta.

Mielenkiinnolla odotan, mitä siellä on vastassa :rolleyes:. Taidan näillä rohkaisuilla laittaa tuon LUKin tulemaan, katsellaan tässä parin viikon sisällä jos tuon saisi jälleen roplattua kuntoon.

Ota LUK, oli veljellä ja itsellä samat autot ja molempiin laitettiin uudet kytkimet. Minulle lyötiin LUK ja veljelle sachs, LUK oli aivan selkeästi mukavampi. Helpompi luistattaa liikkeellelähdöissä tasaisesti ja poljintuntumakin oli tarkempi.
 
Vanha röntäntönttä heräsi taas henkiin talviuniensa päätteeksi. Vuosimallin 1989 1.9 Diesel audi 80. Mittarissa 527tkm ja moottoriremontti takana (laakerit, männänrenkaat, tiivisteet, jakopää, ruiskupumpun laakerit, pari venttiilinnostajaa ja venttiiliä). Varsinainen syy remonttiin oli kampiakselin tiivisteen pettäminen ja kuluneet ruiskupumpun laakeripuslat jotka aiheutti sen että jakohihna kulki linjastaan sivussa.


Moottorin ilmaus alipainekoneella paluulinjasta imemällä (pumppu ja suodatin täysin tyhjä, näissä ei ole muuta polttoainepumppua kuin ruiskupumpun sisäinen joka imee aineen suoraan tankista suodattimen läpi.)

Dropbox - 2019-03-17 19.17.31.mp4


Ja ensikäynnistys. Ennakkoa voisi olla äänestä pääteltynä vähäsen enemmänkin :D

Dropbox - 2019-03-17 19.21.08.mp4
 
Vanha röntäntönttä heräsi taas henkiin talviuniensa päätteeksi. Vuosimallin 1989 1.9 Diesel audi 80. Mittarissa 527tkm ja moottoriremontti takana (laakerit, männänrenkaat, tiivisteet, jakopää, ruiskupumpun laakerit, pari venttiilinnostajaa ja venttiiliä). Varsinainen syy remonttiin oli kampiakselin tiivisteen pettäminen ja kuluneet ruiskupumpun laakeripuslat jotka aiheutti sen että jakohihna kulki linjastaan sivussa.


Moottorin ilmaus alipainekoneella paluulinjasta imemällä (pumppu ja suodatin täysin tyhjä, näissä ei ole muuta polttoainepumppua kuin ruiskupumpun sisäinen joka imee aineen suoraan tankista suodattimen läpi.)

Dropbox - 2019-03-17 19.17.31.mp4


Ja ensikäynnistys. Ennakkoa voisi olla äänestä pääteltynä vähäsen enemmänkin :D

Dropbox - 2019-03-17 19.21.08.mp4
Piti muuten kääntää ennakkoa lisää ja reippaasti, pumpun laipasta mitattuna käänsin pumppua luokkaa 3mm aikasemmalle. Nyt se kuulostaa dieselmoottorilta eikä bensamoottorilta :D Vehkeet olisi mutta ei jaksa alkaa mittaamaan todellista ennakkoa, vaparikoneelle good enough just noin

Ja kulkeekin enemmän kuin 78km/h kaasu pohjassa.
 
Civic sedan 09 automaatti. Auton/koneen ollessa lämmin kuuluu jostain konehuoneen puolelta rahinaa vauhdin ollessa noin 30-50km/h. Ei kuulu koskaan päivän eka kilsoilla eikä tainnut kuulua kovemmilla pakkaskeleilläkään, mutta nyt lauhoina päivinä on ääni tullut tutuksi. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään, vain tuossa noin 30-50km/h kohdalla eikä silloinkaan aina. Arvauksia viasta, vai liekö vain jotain resonointia?
 
Mitäs noin hepposen näkösellä liitoksella on pohjassa? Toisessa kuvassa toki näyttää kestävältä.

Auto on 2005 mallia että onhan se kestänyt 250tkm, pieni kuminen pusla siinä kuuluisi olla mutta todennäköisesti antoi lopulta periksi. Jenkeistä näköjään saa ostettua uusia puslia mutta GM-vara osina pitää osta koko kaapeli.

Laatikko on 4l65e
 
Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.

Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.

Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.

Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?

Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.
 
Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.

Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.

Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.

Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?

Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.

Tarkista onko siellä laatikossa oikea määrä öljyä.
 
Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.

Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.

Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.

Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?

Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.
Semmonen pieni muistikuva, että noissa 2000 luvun alun corolloissa ja avensiksissa leipoi noita laatikoita aika hyvään tahtiin.

Eivät siis olleet järin kestäviä.
 
Semmonen pieni muistikuva, että noissa 2000 luvun alun corolloissa ja avensiksissa leipoi noita laatikoita aika hyvään tahtiin.

Eivät siis olleet järin kestäviä.

Leipoo autosta kuin autosta kun niitä käytetään väärin, ajetaan liian pienillä kierroksilla.

Mutta ääni hän voi tulla vetareista, kytkimestä pyöränlaakerista, vaikka pakoputken suojapelti.

Öljyn vaihto laatikkoon maksaa 10-20€ jos itse tekee.
 
Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.

Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.

Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.

Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?

Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.

Kuuluuko ylimääräinen ääni auton ollessa paikoillaan käynnissä?
Häviääkö ääni, jos painat kytkimen pohjaan?
 
Kuuluuko ylimääräinen ääni auton ollessa paikoillaan käynnissä?
Häviääkö ääni, jos painat kytkimen pohjaan?

Nyt en ole auton luona, mutta muistaakseni ei kuulu paikallaan, ja muistaakseni ainakin muuttui kytkimen mukana, ellei hävinnyt kokonaan. Ja ääni myös muuttuu sen mukaan, miten painaa kaasua, eli ääni kuuluu selvemmin sekä moottorijarrutuksella että selvässä kiihdytyksessä, mutta kun löysää kaasua ihan pintakaasulle siten että pyörille tuleva vääntö on hyvin pieni, ääni käytännössä katoaa.
 
Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.

Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.

Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.

Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?

Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.
Kuuluuko kaikilla vaihteilla, vai jollain tietyllä vaihteella?

Varmaan nopea ja helppo lisätä vaihteistoöljyä, jos öljyä sattuisi olemaan liian vähän. Jossain autossa lisäys oli sivussa, eli ei saanut menemään laatikkoon liikaa öljyä.

Jos öljyä on riittävästi, niin ajaisin vaan äänestä huolimatta. :) Yhdestä Peugeot 407:sta kuului kytkimestä pieni ääni joskus. Ei kumminkaan hajonnut, niin en tiedä mikä ääni mahtoi olla.

Volvo V50 2.0D hajosi taas seuraavalla omistajalla kaksoismassa, mutta en nyt mitään suurempaa vikaa autossa huomannut. Mahtoi hajota siis aika yllättäen.
 
Autosta (corolla vm 2000, manuaali) kuuluu jotain ylimääräistä ääntä. Todennäköisesti vaihdelaatikosta, päätelleen siitä, miten reagoi kierroksiin ja vaihteisiin. Auto kuitenkin kulkee ja on pitänyt tätä ääntä jo pidemmän aikaa.

Auto meni juuri katsastuksesta läpi, eli vuosi sillä pitäisi ajella. Katsastusmiestä ei tuo ääni niin paljoa häirinnyt, että olisi sanonut siitä mitään.

Vuoden päästä olisi edessä jarruremontti ja uusien kesärenkaiden osto, silloin varmaan viimeistään luovun koko autosta.

Käynyt mielessä, että onkohan sieltä vaihdelaatikossa öljyt lopussa, voiko se aiheuttaa ylimääräistä ääntä?

Tai sitten joku laakeri menossa sieltä.

Jos pitää sellaista rahinaa vedättäessä kaikilla vaihteilla ja kun painaa kytkimen pohjaan niin ääni katoaa niin voisi vaikuttaa laakeri vialta. Omassa - 07 manuaali corollassa oli tuollaiset oireet ja sieltä oli toisioakselin päätylaakeri viittä vaille rikki. Laakerin kun vaihdoin niin äänet loppuivat. Kannattaa tosissaan selvittää mistä ääni kuuluu jos se nyt laatikosta kuuluu niin en paljoa ylimääräistä ajelisi.
 
Leipoo autosta kuin autosta kun niitä käytetään väärin, ajetaan liian pienillä kierroksilla.

Mutta ääni hän voi tulla vetareista, kytkimestä pyöränlaakerista, vaikka pakoputken suojapelti.

Öljyn vaihto laatikkoon maksaa 10-20€ jos itse tekee.
Jep, mutta noista normaalia enempi. Toiset laatikot kestää enemmän väärinkäyttöä kuin toiset.

Ääni voi tosiaankin tulla ihan jostakin muualtakin, mutta kytkimenkäytön vaikutus äänentasoon tietenkin enteilee rahanmenoa.
 
Pjärkele kun pitäisi katsastaa auto, mutta avain ei meinaa aina kääntyä pesässä. Mitäköhän katsastusmies tuommoiseen tokaisee jos ei lähde heti kääntymään vaan joutuu väännellä ja käännellä, että saa auton päälle? Ilmeisesti lukkopesän haitat kuluneet ja ne pitäisi korjata. Tämä ilmeisimmin tapahtuu lukkoliikkeessä vai pitääkö viedä jonkun korjaamon kautta? Toki vika voi myös olla avaimessa ja pitää sekin näyttää siinä samalla.

-06 Punto kyseessä. Voisi vaihtaa pelkän lukkopesän, mutta vain yksi avain tällä hetkellä joten pitäisi teettä yksi lisää pelkälle oven avaukselle.
 
Jos virtalukko vain takeltelee, tulee nähdäkseni korjauskehotus. Jos se ei toimi, tulee hylsä. Jos avain lähtee virtalukosta irti ajon aikana, napsahtaa ajokielto.
 
Nyt vielä kun avain kääntyy virtalukossa kannattaa lukkopesä ottaa pois ja putsata kunnolla esim. jarrupuhdistus nestellä ja teettää uusi avain. Ei missään nimessä crc tms. vastaavaa rasvaa lukkoon, lopettaa vähäisenkin toiminnan.
 
Mä "korjasin" muutaman satasen puntossa takkuilevan virtalukon teetättämällä parilla kympillä kaksi avainta ilman ajonestoa, ja se jälkeen kiinnitin alkuperäisen avaimen virtalukon lähelle piiloon.
 
Onkohan sisätilan puhaltimen moottorin hiilet menossa/menneet, kun e12 -03 corolla puhallin ei aina lähde päälle. Yleensä kun odottaa viitisen minuuttia niin sitten alkaa toimia. Teki viime kesänä kuumalla tätä usein, mutta nyt ruvennut talvellakin takkuilemaan.
 
Onkohan sisätilan puhaltimen moottorin hiilet menossa/menneet, kun e12 -03 corolla puhallin ei aina lähde päälle. Yleensä kun odottaa viitisen minuuttia niin sitten alkaa toimia. Teki viime kesänä kuumalla tätä usein, mutta nyt ruvennut talvellakin takkuilemaan.
Väittäisin että kyllä. Voit koittaa vielä niin että kun laitat puhaltimen päälle kopautat moottoria, jos lähtee pyörimään on hiilet loppu.
 
Mä "korjasin" muutaman satasen puntossa takkuilevan virtalukon teetättämällä parilla kympillä kaksi avainta ilman ajonestoa, ja se jälkeen kiinnitin alkuperäisen avaimen virtalukon lähelle piiloon.

Kävin teettämässä kanssa vara avaimen ja sillä käänty hyvin käyntiin. Virtalukon ympäriltä jouduin irroittamaan anturin ja teippaamaan vanhan avaimen siihen kiinni, että lähti taas käyntiin vara avaimella. Selvisi siis vähemmällä mitä odotin.
 
Käytin juuri auton jakopäärempassa, samassa vaihdettiin ymmärrettävästi moniurahihnakin.

Olisiko kiristin kannattanut vaihtaa myöskin? Kuulemma ainakin kakkoskoppasissa V70:eissa suositeltiin että joka jakopäärempan yhteydessä nekin uusiksi.. :D kyseessä siis kolmoskoppainen V70
 
Käytin juuri auton jakopäärempassa, samassa vaihdettiin ymmärrettävästi moniurahihnakin.

Olisiko kiristin kannattanut vaihtaa myöskin? Kuulemma ainakin kakkoskoppasissa V70:eissa suositeltiin että joka jakopäärempan yhteydessä nekin uusiksi.. :D kyseessä siis kolmoskoppainen V70
Totta kai. Vähän aikaa sitten vaihdoin yhden ohjainrullan. Ihmettelin kun pari vuotta sitten oli jakopää tehty, että eipä kauaa kestänyt. Kuittia sitten tutkin niin se oli ainoa rulla jota ei oltu vaihdettu :facepalm:
 
Totta kai. Vähän aikaa sitten vaihdoin yhden ohjainrullan. Ihmettelin kun pari vuotta sitten oli jakopää tehty, että eipä kauaa kestänyt. Kuittia sitten tutkin niin se oli ainoa rulla jota ei oltu vaihdettu :facepalm:

Noh perkele.. Kyseessä siis 2014(2015 mallia) oleva D4 yksilö.

Pitänee vaihdatuttaa ens öljynvaihdossa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom