Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

1.6 tdci, suutin vuoti juuresta pakokaasua/polttoainetta, irrotin suuttimen ja vaihdoin uuden kuparitiivisteen sinne. Itse vaihtotyö meni helposti, suutin irtosi nätisti pienellä väännöllä ja meni takasinkin helposti.. Auto lähti käyntiin vaihdon jälkeen, mutta ei käynyt kunnolla ja sammui sitten. ja ei lähde enää käyntiin. Onnistuinkohan nyt hajottamaan tuon oletettavasti 280tkm ajetun suuttimen kun sen käytin irti, vai jotakin muuta... :confused:

Suosittelen lukemaan vikakoodit. Fordin kohdalla toimii vaikka Tokmannin halpis Drivelooper bluetooth obd-lukija ja sitten läppäriin ilmainen Forscan ohjelma. www.forscan.org
Forscanilla saa about kaiken mahdollisen tiedon irti Fordin koneista. Voi seurailla reaaliajassa polttoainekäppyröitä yms. kivaa jos on tarvis. Toiminee myös muilla Fordin tekniikkaa käyttävillä.
 
Suosittelen lukemaan vikakoodit. Fordin kohdalla toimii vaikka Tokmannin halpis Drivelooper bluetooth obd-lukija ja sitten läppäriin ilmainen Forscan ohjelma. www.forscan.org
Forscanilla saa about kaiken mahdollisen tiedon irti Fordin koneista. Voi seurailla reaaliajassa polttoainekäppyröitä yms. kivaa jos on tarvis. Toiminee myös muilla Fordin tekniikkaa käyttävillä.

Mjoo, pitänee lähtä hakemaan tokmannilta lukia, jos sillä sais enemmän dataa irti. Nykysellään oleva bilteman lukija ei antanut mitään koodeja, mutta en oikein luota tuohon nyt foordin kanssa, ku koskaan ei oo mittää muka. Saabi ku oli niin sillä sai kaikki muut koodit irti pl. turvalaitteisiin liittyvät...
 
1.6 tdci, suutin vuoti juuresta pakokaasua/polttoainetta, irrotin suuttimen ja vaihdoin uuden kuparitiivisteen sinne. Itse vaihtotyö meni helposti, suutin irtosi nätisti pienellä väännöllä ja meni takasinkin helposti.. Auto lähti käyntiin vaihdon jälkeen, mutta ei käynyt kunnolla ja sammui sitten. ja ei lähde enää käyntiin. Onnistuinkohan nyt hajottamaan tuon oletettavasti 280tkm ajetun suuttimen kun sen käytin irti, vai jotakin muuta... :confused:

Sehän on semmone juttu että siitä jos irrotit suuttimen niistä polttoaineputkista, niin olis hyvä vaihtaa ne tiivisteet sen siitä putken suulta. Jos siitä falskaa nyt irrottamisen jälkeen. Ittellä ne oli kaikissa ruiskuissa vauhtoa vaille valmiit. Toihan on ranskan diiseli joten DV6 aiheiset videot vois vähän valaista asiaa.
Se kannen puoleinen pinta pitäs kans kalvaimella tasata samalla syöpymien osalta tasaseks, kun sen kuparitiivisteen vaihtaa.. jos siinä kannessa on viel pintaa mitä tasata.

Satuitko ilmaamaan polttoainepiirin tuon episodin jälkeen? Ilmauspumppu on siinä tulipellin ja kannen välissä .. sitä saa tosissaan lutkuttaa että homman saa valmiiks. Yleensä piiriin jää sen verran ainetta, että se hörähtää hetkeks käymään mutta sitten tulee ilmat ja pata sammuu...
 
Vieläkin kuitenkin kuuluu kopsahduksia ja kolinoita joka puolelta Skodan alustasta, vaikka vaihtelin osia. Pakko liittyä jotenkin vanteisiin, kun talvirenkailla ikinä ei mitään ylimääräisiä ääniä pahimmissakaan perunapelloissa. Todella outoa, kun välillä minkä tahansa renkaan kun ajaa kuoppaan niin saattaa kopsahtaa. Kopsahdus saattaa jopa kuulua jarruttaessa tai kääntäessä tasaisella. Nyt taas ajoin tunnin matkan huonokuntoisia teitä kelirikon aikaan, eikä mitään hälyääniä.

Vanteiden soviterenkaat ovat ehjät ja vaikuttavat juuri oikean kokoisilta autolle. Viime kesän ajelin noilla ilman kolinoita, mutta silloin joku oli vetänyt pultit niin kireälle, että rikoin talvirenkaita vaihtaessa vain omat työkalut ja piti ajaa rengasliikkeeseen. Pitää varmistaa momenttiavaimen momentti, ettei jäänyt liian löysälle. Auto kävi eilen muista syistä ylhäällä renkaat ilmassa ja sain hyvän tilaisuuden tutkia alustaa. Tukivarsista, koiranluista, vakaajista tai pyöränlaakereista ei ainakaan mistään vääntelemällä löytynyt enää väljää :think:
 
Viimeksi muokattu:
Sehän on semmone juttu että siitä jos irrotit suuttimen niistä polttoaineputkista, niin olis hyvä vaihtaa ne tiivisteet sen siitä putken suulta. Jos siitä falskaa nyt irrottamisen jälkeen. Ittellä ne oli kaikissa ruiskuissa vauhtoa vaille valmiit. Toihan on ranskan diiseli joten DV6 aiheiset videot vois vähän valaista asiaa.
Se kannen puoleinen pinta pitäs kans kalvaimella tasata samalla syöpymien osalta tasaseks, kun sen kuparitiivisteen vaihtaa.. jos siinä kannessa on viel pintaa mitä tasata.

Satuitko ilmaamaan polttoainepiirin tuon episodin jälkeen? Ilmauspumppu on siinä tulipellin ja kannen välissä .. sitä saa tosissaan lutkuttaa että homman saa valmiiks. Yleensä piiriin jää sen verran ainetta, että se hörähtää hetkeks käymään mutta sitten tulee ilmat ja pata sammuu...

Noniin. Ilmaamista en tehnyt, jos tuolla ilmauspumppu on. Että se sitten seuraavaksi ohjelmassa... yläpään letkuun laitoin uuden tiivisteen ku kasasin takasin paikalleen. Tänään työpäivä, niin pitää jatkaa huomenna harrastamista. Vikakoodeiksi antaa suutinta ja egr-venttiiliä..
 
Toivottavasti siellä se käsipummpu on. PSA vehkeisssä se sijaitsee 2&3 suutinten kohdalla sen suutinten kohdilla olevsn letku/johto pidikkeen takana. Sillä on siinä sellanen pidike jossa se pumppu on kiinni, PSA:ssa sen saa nostettua siitä ylös ja pumppaaminen helpottuu.
 
Ilmeisesti kenekään Tojossa oo ikinä ollu mitään vastaavaa ongelmaa ku kukaan ei uskalla vastata :(...



Diudit, Beeverit ja mikä se yks merkki nyt olikaan, hajoo jo pelkästään siitä et mä ajan oman Tojon viereen :rofl::cigar2:

Ohops... Tuli nolattua itteni näköjään aika komeesti. Ei pitäis kännissä kirjotella aamun tunteina, kun aivotoiminta tipahtaa jonnekki Jonne 6v. luokkaa :facepalm:. Noh, ei oo eka kerta ja tuskin viimenenkään :btooth:.

SPOILER ALERT:
Korkki on taas hukassa, joten omien viestien kohdalla vastuu on lukijalla tästä viestistä eteenpäin noin klo. 6.00 asti :D.
 
Onko toi avensis vielä kammiodiesel? Jos on niin nypytyksen syy saattaa olla ihan karsta joka lähtee kenkimällä. Dieselit ei mulle tuttuja ole joten en tiedä karstuttaako suoraruisku samalla lailla.

Ei mitään käryä mikä on kammio diesel. Pitää tutkia tarkemmin.
 
Onhan niitä jotain autoja joita oikeasti kuuluu käyttää välillä korkeilla kierroksilla kuten wankel jossa se auttaa männän tiivisteitä.

Dieselissä pitäisi kyllä riittää se että ajaa välillä pitkää matkaa siten että paikat lämpiää. Toki kengityskin voi auttaa.

Itsellä jälleen kerran useita reikiä odottamassa paikkausta. Tosin harrasteautossa, joten eipähän ole kiirus.

Oon pyrkiny aina ajamaan koneen sen normilämpötilaan sen takia et sinne ei sitä karstaa pääsis kertymään. Paino pyrkiny ajamaa. Koneella tulee kohta 400.000km täyteen, joten toi karstottuminnenki on mahdollista.
 
Tuppaa monissa suorasuihkutusmoottoreissa kertymään karstaa imuventtiileihin väkisinkin ajoipa miten pitkää matkaa tahansa, kun polttoaine suihkutetaan suoraan sylinteriin eikä se huuhtele imuventtiilin takaosaa johon kertyy paskaa kiitos EGR:n ja koneen huohotuksen (PCV venttiili)
Suorasuihkutuksella on kyllä sitten etunsa tehokkuuden ja polttoainetalouden kannalta, mutta venttiilien karstoittumista se lisää ja sitä kautta vanhemmiten tulee ongelmia.
Uusissa moottoreissa monella valmistajalla (2016 eteenpäin?) on ilmeisesti alettu käyttämään joissakin moottoreissa molempia tekniikoita, eli moottorissa on suorasuihku sekä imukanavasuihkutus. (vai ruiskutus)
 
Vieläkin kuitenkin kuuluu kopsahduksia ja kolinoita joka puolelta Skodan alustasta, vaikka vaihtelin osia. Pakko liittyä jotenkin vanteisiin, kun talvirenkailla ikinä ei mitään ylimääräisiä ääniä pahimmissakaan perunapelloissa. Todella outoa, kun välillä minkä tahansa renkaan kun ajaa kuoppaan niin saattaa kopsahtaa. Kopsahdus saattaa jopa kuulua jarruttaessa tai kääntäessä tasaisella. Nyt taas ajoin tunnin matkan huonokuntoisia teitä kelirikon aikaan, eikä mitään hälyääniä.

Vanteiden soviterenkaat ovat ehjät ja vaikuttavat juuri oikean kokoisilta autolle. Viime kesän ajelin noilla ilman kolinoita, mutta silloin joku oli vetänyt pultit niin kireälle, että rikoin talvirenkaita vaihtaessa vain omat työkalut ja piti ajaa rengasliikkeeseen. Pitää varmistaa momenttiavaimen momentti, ettei jäänyt liian löysälle. Auto kävi eilen muista syistä ylhäällä renkaat ilmassa ja sain hyvän tilaisuuden tutkia alustaa. Tukivarsista, koiranluista, vakaajista tai pyöränlaakereista ei ainakaan mistään vääntelemällä löytynyt enää väljää :think:

Tuli vaan mieleen että eihän pakoputken kiinnikkeet ole väsyneet/rikki?
Tuossa omassa kulkineessa myös ihmettelin pitkään mikä alkoi kolisemaan takaosassa ykskaks ja kävin niveliä läpi. Löytyi sieltä väljäksi menossa oleva takapyörän laakeri mutta ei mitään muuta.
Sitten heiluttelin pakoputkea niin huomasin että talvella vaihdetussa pakoputkessa yksi pakoputken kiinnikeraudoista on huomattavasti pidempi kuin vanhassa ja kopisee herkästi auton alustaan jos auto sattuu heilahtamaan. Talvella lienee nuo putken kannatinkumit olleet sen verran jähmeät ettei putki heilunut niin paljon että olisi kolissut, nyt sitten lämpimillä keileillä alkanut elämään enemmän.
 
Ei mitään käryä mikä on kammio diesel. Pitää tutkia tarkemmin.
Oikea termi on esikammiodiesel, niissä palotapahtuma on epätäydellisempää kuin suoraruisku koneissa joten noki tukkii pakoputkiston ajan saatossa.
Tähän lääkkeenä on kenkiä autoa (ajaa vaikka nelosella 100km/h muutamia kilometrejä) sitten kun taustapeilistä näkyy vain musta pölläys tietää että pakoputkisto on auki, samoin bensa kone mene tukkoon kun ajaa vain kaupungissa. Kokemusta yhdetä unosta kun ajoin 100km/h karsta kipinöiden saattelemana ja kaasupoljinta sai nostaa pikku hiljaa kun kaikki 45hv alkoi löytyä, katti meni vaihtoon kun kennoon paloi reikiä :cigar2:
 
Tuli vaan mieleen että eihän pakoputken kiinnikkeet ole väsyneet/rikki?
Tuossa omassa kulkineessa myös ihmettelin pitkään mikä alkoi kolisemaan takaosassa ykskaks ja kävin niveliä läpi. Löytyi sieltä väljäksi menossa oleva takapyörän laakeri mutta ei mitään muuta.
Sitten heiluttelin pakoputkea niin huomasin että talvella vaihdetussa pakoputkessa yksi pakoputken kiinnikeraudoista on huomattavasti pidempi kuin vanhassa ja kopisee herkästi auton alustaan jos auto sattuu heilahtamaan. Talvella lienee nuo putken kannatinkumit olleet sen verran jähmeät ettei putki heilunut niin paljon että olisi kolissut, nyt sitten lämpimillä keileillä alkanut elämään enemmän.
Pitää muuten varmistaa tuo, kun auton saa ilmaan. Niin epämääräisiä ja harvoin toistuvia nuo äänet, että voi jäädä selvittämättä :D
 
Voi perse. 1.6 Hdi pösöstä vissiin menossa kakkossylinterin suutin. Korjausarvot huitelevat ties missä ja välillä alkaa käydä vajailla pytyillä. Uusien hinnat jotain 350+€, marmorilla 500€... "Tehdaskorjattuja" kalibrointirapsoineen saanee ebaystä sadan punnan tienoilla. Kellään kokemusta dieselfixneuss (ebay.co.uk) tai nerings.lv korjaamista osista?

Tietysti nuo korkeapaineputket pitää kiristää 27nm, pienempi momenttiavain mikä jo on loppuu 25nm ja joku prkl crow foot (kukonjalka?) adapteri pitäisi olla kiristykseen. Noitakaan näytä olevan missään "tavan tallaajien" kaupassa helposti saatavissa. Pitääkö tässä nyt sitten hitsata joku hylsy kiintoavaimeen ja vääntää sillä? Ja mikä helvetin 7mm kuusiokolokärki pitäisi kaivaa suuttimen kiristämiseen. Motonetissä on joku 1/2" karalla oleva mutta noissa on kiristysmomentti luokkaa 5nm ja momenttiavain sen 1/4". Pitääkö tuohonkin sitten tunkea väliin ensin 1/4" -> 3/8" ja perään 3/8" -> 1/2" adapterit? 6mm kuusiokolokärkiä ja avaimia nyt olisi vaikka muille jakaa mutta tuo 7mm tuntuu puuttuvan kaikista sarjoista...

Plussana sentään nuo suuttimet ovat suoraan siinä koneen päällä, toisin kuin esim. hehkut, jotka olivat moottorin takana tulipeltiä vasten o_O
 
Viimeksi muokattu:
Voi perse. 1.6 Hdi pösöstä vissiin menossa kakkossylinterin suutin. Korjausarvot huitelevat ties missä ja välillä alkaa käydä vajailla pytyillä. Uusien hinnat jotain 350+€, marmorilla 500€... "Tehdaskorjattuja" kalibrointirapsoineen saanee ebaystä sadan punnan tienoilla. Kellään kokemusta dieselfixneuss (ebay.co.uk) tai nerings.lv korjaamista osista?

Tietysti nuo korkeapaineputket pitää kiristää 27nm, pienempi momenttiavain mikä jo on loppuu 25nm ja joku prkl crow foot (kukonjalka?) adapteri pitäisi olla kiristykseen. Noitakaan näytä olevan missään "tavan tallaajien" kaupassa helposti saatavissa. Pitääkö tässä nyt sitten hitsata joku hylsy kiintoavaimeen ja vääntää sillä? Ja mikä helvetin 7mm kuusiokolokärki pitäisi kaivaa suuttimen kiristämiseen. Motonetissä on joku 1/2" karalla oleva mutta noissa on kiristysmomentti luokkaa 5nm ja momenttiavain sen 1/4". Pitääkö tuohonkin sitten tunkea väliin ensin 1/4" -> 3/8" ja perään 3/8" -> 1/2" adapterit? 6mm kuusiokolokärkiä ja avaimia nyt olisi vaikka muille jakaa mutta tuo 7mm tuntuu puuttuvan kaikista sarjoista...

Plussana sentään nuo suuttimet ovat suoraan siinä koneen päällä, toisin kuin esim. hehkut, jotka olivat moottorin takana tulipeltiä vasten o_O

jaa tämmöne: Avolenkkiavainsarja
 
Voi perse. 1.6 Hdi pösöstä vissiin menossa kakkossylinterin suutin. Korjausarvot huitelevat ties missä ja välillä alkaa käydä vajailla pytyillä. Uusien hinnat jotain 350+€, marmorilla 500€... "Tehdaskorjattuja" kalibrointirapsoineen saanee ebaystä sadan punnan tienoilla. Kellään kokemusta dieselfixneuss (ebay.co.uk) tai nerings.lv korjaamista osista?

Tietysti nuo korkeapaineputket pitää kiristää 27nm, pienempi momenttiavain mikä jo on loppuu 25nm ja joku prkl crow foot (kukonjalka?) adapteri pitäisi olla kiristykseen. Noitakaan näytä olevan missään "tavan tallaajien" kaupassa helposti saatavissa. Pitääkö tässä nyt sitten hitsata joku hylsy kiintoavaimeen ja vääntää sillä? Ja mikä helvetin 7mm kuusiokolokärki pitäisi kaivaa suuttimen kiristämiseen. Motonetissä on joku 1/2" karalla oleva mutta noissa on kiristysmomentti luokkaa 5nm ja momenttiavain sen 1/4". Pitääkö tuohonkin sitten tunkea väliin ensin 1/4" -> 3/8" ja perään 3/8" -> 1/2" adapterit? 6mm kuusiokolokärkiä ja avaimia nyt olisi vaikka muille jakaa mutta tuo 7mm tuntuu puuttuvan kaikista sarjoista...

Plussana sentään nuo suuttimet ovat suoraan siinä koneen päällä, toisin kuin esim. hehkut, jotka olivat moottorin takana tulipeltiä vasten o_O
Siis 1/2 tuuman 7mm kuusiokolokärki? Ei se nyt kovin harvinainen ole..
MTX Tools Kuusiokolohylsy 7 mm 1/2 | Motonet Oy
E: Ei kun ei mitään, osta isompi momenttiavain.
 
Noniin, föördi hörähti ilosesti käyntiin ku sain sen ilmattua, vika oli siis siellä. Eka ajatus oli että sainko suuttimen ranetettua tukkoon ku sitä puhdistin tiivisteenvaihdon yhteydessä. 1.6 tdci ei ollu mitään pumppua konehuoneessa, mutta ilmaaminen kävi ihan imemällä, paluuletku vaan irti juutuubin ohjeiden mukaan (vihreästä liittimestä) ja 10mm letku kiinni ja imua vaan. Ainakin nyt äkkiseltään näyttäis että tiivisteiden vaihto korjasi vuodon, tai ainakaan pakokaasua ei tule kädellä tuntuvissa määrin konehuoneeseen.
 
1.6 Hdi on vielä varsin tunnettu löystyvistä ja vuotavista suuttimista niin aika varmasti on tarvetta suutinpesän kunnolliseen putsaukseen, jos haluaa että uusikin varmasti pitää.
 
Nojuu. En usko että tuon kanssa tulee kauheasti ongelmia. Suuttimesta ei näy ulospäin mitään merkkejä vuodosta (ei näytä tuollaiselta tervakasalta mitä netissä näkee) ja en usko että se on kovin pahasti jumissa. Vaihdettiin viime kesänä hehkut ja ne olivat käytännössä karstattomat. Ja jos siellä ei ole mitään paskaa mikä jumisi niin ei pitäisi olla kovin pahasti putsaustakaan.

Kilsoja moottorilla 145tkm.

Meinasin kyllä vielä kysellä kunhan pyhät päättyvät josko saisi järkihintaan ihan Suomesta sen suuttimen ja mahdollisesti työt, dieselasennus.fi vissiin tekee ainakin moisia.
 
Kaverin 2003 vuoden Audissa (A4 1.8t) kuuluu ajossa outo surina, kuulostaa aivan kuin joku automaatti-ilmastoinnin servomoottori taikka jokin muu sähköinen pumppu surisisi kojelaudan sisuksissa, keskellä autoa kojelaudan sisällä. Ääni alkaa kuulua 50km/h nopeudesta alkaen ja sen taajuus muuttuu vauhdin kasvaessa. Auton laittaminen vapaalle ja moottorin sammuttaminen ei muuta ääntä. Samoin sisätilanpuhaltimen tehonsäädöllä / sammuttamisella ei ole vaikutusta. Ääni ei kuulosta pyöränlaakerilta, eikä oikein tuuleenkaan liittyvältä, mutta erikoisesti se kuitenkin kuuluu ainoastaan vauhdissa ja nopeus on ainoa ääneen vaikuttava tekijä. Olisikohan kuitenkin pyöränlaakeri, vaikka ääni kuulostaakin enemmän sähköpumpun/-moottorin surinalta, eikä muutu kaarteissa?
 
Kaverin 2003 vuoden Audissa (A4 1.8t) kuuluu ajossa outo surina, kuulostaa aivan kuin joku automaatti-ilmastoinnin servomoottori taikka jokin muu sähköinen pumppu surisisi kojelaudan sisuksissa, keskellä autoa kojelaudan sisällä. Ääni alkaa kuulua 50km/h nopeudesta alkaen ja sen taajuus muuttuu vauhdin kasvaessa. Auton laittaminen vapaalle ja moottorin sammuttaminen ei muuta ääntä. Samoin sisätilanpuhaltimen tehonsäädöllä / sammuttamisella ei ole vaikutusta. Ääni ei kuulosta pyöränlaakerilta, eikä oikein tuuleenkaan liittyvältä, mutta erikoisesti se kuitenkin kuuluu ainoastaan vauhdissa ja nopeus on ainoa ääneen vaikuttava tekijä. Olisikohan kuitenkin pyöränlaakeri, vaikka ääni kuulostaakin enemmän sähköpumpun/-moottorin surinalta, eikä muutu kaarteissa?
Onko varmistettu ettei kojelauta tai joku muu kojelaudan paneeli resonoi, tavarat hanskalokerossa tai jossain muussa lokerossa?
 
Ei nyt ihan autosta ole kyse, mutta sopinee tähän ketjuun. Laittelen tuollaista vm 2000 derbi senda sm ajokuntoon. Ongelmana on ettei kytkin irroita, vaikka kääntäisi pihdeillä vipua. Vastus kyllä tuntuu hyvin. Voiko kuluneet kytkinlevyt aiheuttaa tuollaista? Motonetistä löytyi tuohon kytkinlevysarja viidellä massalevyllä, mutta räjäytyskuvan mukaan siinä on vain 4 massalevyä. Jätetäänkö niistä levyistä yksi laittamatta? Öljyt vaihdoin jo mutta ei vaikuttanut mitään. Vaihteet tuntuu muuten pelaavan normaalisti.
 
Ei nyt ihan autosta ole kyse, mutta sopinee tähän ketjuun. Laittelen tuollaista vm 2000 derbi senda sm ajokuntoon. Ongelmana on ettei kytkin irroita, vaikka kääntäisi pihdeillä vipua. Vastus kyllä tuntuu hyvin. Voiko kuluneet kytkinlevyt aiheuttaa tuollaista? Motonetistä löytyi tuohon kytkinlevysarja viidellä massalevyllä, mutta räjäytyskuvan mukaan siinä on vain 4 massalevyä. Jätetäänkö niistä levyistä yksi laittamatta? Öljyt vaihdoin jo mutta ei vaikuttanut mitään. Vaihteet tuntuu muuten pelaavan normaalisti.
Yleensä kuluneet levyt aiheuttaa just päinvastaista eli kytkimen luistamista. Melkein kannattanee purkaa kytkinkoppa pois ja tarkistaa kytkimen yleinen kunto, esim syvät hakkaumat kytkinkorissa voi aiheuttaa sitä, ettei kytkin irroita kunnolla. Joskus rempan jälkeen on pitänyt myös ajaa hetki kytkin pohjassa jotta se alkaa irroittaa. Mitkä öljyt muuten laitoit laatikkoon?
 
Yleensä kuluneet levyt aiheuttaa just päinvastaista eli kytkimen luistamista. Melkein kannattanee purkaa kytkinkoppa pois ja tarkistaa kytkimen yleinen kunto, esim syvät hakkaumat kytkinkorissa voi aiheuttaa sitä, ettei kytkin irroita kunnolla. Joskus rempan jälkeen on pitänyt myös ajaa hetki kytkin pohjassa jotta se alkaa irroittaa. Mitkä öljyt muuten laitoit laatikkoon?
Motul transoil 10w30 öljyt laitoin. Joo kai se pitää vaan avata ja ihmetellä. Taidan kuitenkin vaihtaa uudet levyt sinne kun sen kerran avaa. Mopo on tosiaan seisonut ajamatta melkein 15 vuotta, mutta muistaakseni kytkin toimi huonosti myös aiemmin. Kilometrejä ei ole paljoa, niin ei luulisi kovin isoa kulumaa olevan kytkimen rungossa.
 
Motul transoil 10w30 öljyt laitoin. Joo kai se pitää vaan avata ja ihmetellä. Taidan kuitenkin vaihtaa uudet levyt sinne kun sen kerran avaa. Mopo on tosiaan seisonut ajamatta melkein 15 vuotta, mutta muistaakseni kytkin toimi huonosti myös aiemmin. Kilometrejä ei ole paljoa, niin ei luulisi kovin isoa kulumaa olevan kytkimen rungossa.
Saattaa olla kytkinlevyt, turvonneet, liimautuneet toisiinsa (yleensä väärä öljy aiheuttaa, tai väärin säädettyna luistanut pikkuisen kokoajan). Minä tarkistaisin kytkimen ensin, jos tuota omgelmaa on ollut jo 15 vuotta sitten.
Kytkin vaan rohkeesti palasina pöydälle, siitä on hyvä aloittaa.
 
Motul transoil 10w30 öljyt laitoin. Joo kai se pitää vaan avata ja ihmetellä. Taidan kuitenkin vaihtaa uudet levyt sinne kun sen kerran avaa. Mopo on tosiaan seisonut ajamatta melkein 15 vuotta, mutta muistaakseni kytkin toimi huonosti myös aiemmin. Kilometrejä ei ole paljoa, niin ei luulisi kovin isoa kulumaa olevan kytkimen rungossa.

Avaa koppa niin näät sen pakan ja paljonko se aukeaa kun painaa kytkintä.
Siinä samalla voi varmaan vähän talttapäällä koittaa irrotella levyjä toisistaan jos vaan seisomisen jälkeen jumissa.

AM6 koneessa oli kytkimen osissa merkit mitkä piti kasatessa laittaa oikeisiin kohtiin.
 
Ei nyt ihan autosta ole kyse, mutta sopinee tähän ketjuun. Laittelen tuollaista vm 2000 derbi senda sm ajokuntoon. Ongelmana on ettei kytkin irroita, vaikka kääntäisi pihdeillä vipua. Vastus kyllä tuntuu hyvin. Voiko kuluneet kytkinlevyt aiheuttaa tuollaista? Motonetistä löytyi tuohon kytkinlevysarja viidellä massalevyllä, mutta räjäytyskuvan mukaan siinä on vain 4 massalevyä. Jätetäänkö niistä levyistä yksi laittamatta? Öljyt vaihdoin jo mutta ei vaikuttanut mitään. Vaihteet tuntuu muuten pelaavan normaalisti.
Purin kytkimen ja kaikki osat näytti lähes uudelta, niin en sitten viitsinyt vaihtaa levyjä. Kolmannen kerran kun otin kytkinkopan irti ja renkkasin kytkinvaijerin käyttöakselia, niin jokin loksahti paikalleen ja nyt kytkin toimii hyvin. Ilmeisesti tuossa spoilerissa olevassa kuvassa ratas 18 jää helposti kanittamaan kasatessa.

senda_50_r_export_market_2000-2001_page_0034_image_0003.jpg
 
Alumiinisen öljypohjan kierteet korkkasivat ja paikallinen koneistamo teki uudet. Uudellakin propulla tiputti reilusti öljyä ja laitettiin erilainen prikka ja putkiteippiä. Nyt taas tiputtaa öljyläikkiä parkkipaikoille. Mitähän tuolle vielä keksisi, kun ei yhtään huvittaisi uutta öljypohjaa metsästää? Jatkossa öljyt voi kyllä imeä yläkautta pois, jos löytyy vähän pysyvämpi ratkaisu propulle.
 
Alumiinisen öljypohjan kierteet korkkasivat ja paikallinen koneistamo teki uudet. Uudellakin propulla tiputti reilusti öljyä ja laitettiin erilainen prikka ja putkiteippiä. Nyt taas tiputtaa öljyläikkiä parkkipaikoille. Mitähän tuolle vielä keksisi, kun ei yhtään huvittaisi uutta öljypohjaa metsästää? Jatkossa öljyt voi kyllä imeä yläkautta pois, jos löytyy vähän pysyvämpi ratkaisu propulle.

Kokeile usit tiivisteellä.
 
Alumiinisen öljypohjan kierteet korkkasivat ja paikallinen koneistamo teki uudet. Uudellakin propulla tiputti reilusti öljyä ja laitettiin erilainen prikka ja putkiteippiä. Nyt taas tiputtaa öljyläikkiä parkkipaikoille. Mitähän tuolle vielä keksisi, kun ei yhtään huvittaisi uutta öljypohjaa metsästää? Jatkossa öljyt voi kyllä imeä yläkautta pois, jos löytyy vähän pysyvämpi ratkaisu propulle.
Helicoil eli kierteenkorjaussarja voisi olla ratkaisu.
 
Helicoil eli kierteenkorjaussarja voisi olla ratkaisu.
Kierteet ovat nyt kunnossa, mutta jostain raosta vain tihkuu vielä.

Onko noilla tiivisteillä eroa? On tavallista kuparitiivistettä, kokoonpainuvaa kuparitiivistettä ja massatiivistettä? Joku mahdollisimman hyvin muotoutuva ja tiiviisti painautuva pitäisi varmaan saada.
 
Meni ohi tuo eka viesti itseltä :facepalm:

Eli täytyy lähteä metsästämään tuollaista. Kannattaako öljypohjaa hioa jollain propun ympäriltä, jos siinä on jotain kulumaa tai vastaavaa? Kyllähän nytkin kuparitiivisteen luulisi pitävän, vaikka kierteistä falskaisi läpi. Täytyy kyllä varmistaa, ettei ole halkeamaa.
 
Alumiinisen öljypohjan kierteet korkkasivat ja paikallinen koneistamo teki uudet. Uudellakin propulla tiputti reilusti öljyä ja laitettiin erilainen prikka ja putkiteippiä. Nyt taas tiputtaa öljyläikkiä parkkipaikoille. Mitähän tuolle vielä keksisi, kun ei yhtään huvittaisi uutta öljypohjaa metsästää? Jatkossa öljyt voi kyllä imeä yläkautta pois, jos löytyy vähän pysyvämpi ratkaisu propulle.

Mä aina mietin tälläisissä että miten päin helvettiä ne kierteet ja tiivistyksen voikaan tehdä kun ei saada paineetonta nestettä pysymään siellä missä kuuluu vaan jättää ihan lammikkoa allensa!?:facepalm:

Ei siinä mitään mutta kun itse olen tekemisissä tuhansien baarien kanssa ja niitä liitoksia ei edes väännetä erityisen kovaa kiinni.
 
Mä aina mietin tälläisissä että miten päin helvettiä ne kierteet ja tiivistyksen voikaan tehdä kun ei saada paineetonta nestettä pysymään siellä missä kuuluu vaan jättää ihan lammikkoa allensa!?:facepalm:

Ei siinä mitään mutta kun itse olen tekemisissä tuhansien baarien kanssa ja niitä liitoksia ei edes väännetä erityisen kovaa kiinni.
Itse mietin ihan samaa. Jotenkin silti aina tihkuu pisara jostain välistä :D

Kävin hakemassa USIT-tiivisteen. Kannattaako öljypohjaa hioa varovasti propun ympäriltä, ettei jää rakoja?
 
Onhan ne nyt sen kierteen tehnyt varmasti suoraan? Ei nimittäin todellakaan pidä jos proppu ottaa tiivisteeseen vain osittain. Jos kierre on suorassa, niin ei tarvitse mitään hiomisia jos sitä tiivistepintaa ei ole naarmutettu tms.
 
Jos sen haluaa vaan toimimaan, eikä tarvitse sen suuremmin sitä enää availla, niin Permatexin Supraa vaikka tuuttaa siihen ja sitten kiinni, ei varmasti vuoda.
 
Kesävanteet hankaa aavistuksen jarrusatulaan. Millaiset spacerit tuohon kannattaa hankkia kun auto on Citroën C5 ja vanne tulee pultilla kiinni eli vastakappaleessa on vaan reiät joten pultit ilmeisesti keskittää renkaan?
 
Kesävanteet hankaa aavistuksen jarrusatulaan. Millaiset spacerit tuohon kannattaa hankkia kun auto on Citroën C5 ja vanne tulee pultilla kiinni eli vastakappaleessa on vaan reiät joten pultit ilmeisesti keskittää renkaan?
Alla olevassa kuvassa (jossa siis on pyörän napa) keskellä oleva tasopinnasta ulkoneva pyöreä osa on napa, joka keskittää vanteen keskelle riippumatta siitä tuleeko vanne kiinni ruuveilla vai muttereilla.

Ohuilla spacereilla saattaa onnistua, mikäli vanne ei tule niin ulos, ettei se enää keskittyisi napaan. Esimerkiksi nämä:
Levikepalasarja 5MM 5x108 65,1 PEUGEOT CITROEN | Motonet Oy
Pitää muistaa varmistaa, että ruuvien pituus riittää.

Muuten suosittelisin tällaisia vähän paksumpia keskittäviä spacereita. Jos nämä nyt ovat keskittävät:
Levikepalasarja 12MM M12 pultit 5x108 65,1 PEUGEOT CITROEN | Motonet Oy

Edelleen nämä ovat laittomia tieliikenteessä ja katsastuksessa saattaa ilmeta ongelmia.

image_31856_big.jpg
 
Alla olevassa kuvassa (jossa siis on pyörän napa) keskellä oleva tasopinnasta ulkoneva pyöreä osa on napa, joka keskittää vanteen keskelle riippumatta siitä tuleeko vanne kiinni ruuveilla vai muttereilla.

Ohuilla spacereilla saattaa onnistua, mikäli vanne ei tule niin ulos, ettei se enää keskittyisi napaan. Esimerkiksi nämä:
Levikepalasarja 5MM 5x108 65,1 PEUGEOT CITROEN | Motonet Oy
Pitää muistaa varmistaa, että ruuvien pituus riittää.

Muuten suosittelisin tällaisia vähän paksumpia keskittäviä spacereita. Jos nämä nyt ovat keskittävät:
Levikepalasarja 12MM M12 pultit 5x108 65,1 PEUGEOT CITROEN | Motonet Oy

Edelleen nämä ovat laittomia tieliikenteessä ja katsastuksessa saattaa ilmeta ongelmia.

image_31856_big.jpg

Tuleeko tuo alempi kiinni siis pelkästään kiinnityspulteilla vanteen ja navan väliin vai millä tuo kiinnitetään t: avuton
 
Auto jätti tiensivuun hyvin lähelle paikallista korjaamoa pääsiäisreissulla. Nyt ilmoittivat että kampiakselin asennontunnistin pitää vaihtaa. Onko kellään kokemuksia että minkä hintaista tuommoinen voisi olla? Käskin vaihtaa samalla öljyt, ajovalot, laturinhihnan ja tulpatkin kun kerran auto muutenkin korjaamolle päätyi.
 
Auto jätti tiensivuun hyvin lähelle paikallista korjaamoa pääsiäisreissulla. Nyt ilmoittivat että kampiakselin asennontunnistin pitää vaihtaa. Onko kellään kokemuksia että minkä hintaista tuommoinen voisi olla? Käskin vaihtaa samalla öljyt, ajovalot, laturinhihnan ja tulpatkin kun kerran auto muutenkin korjaamolle päätyi.
Alfa Romeo 156 2.0 T.S. maksoi kampiakselin asentotunnistin varaosaliikkeessa noin 20€. Vaihdoin itse, niin ei tullut ylimääräistä kulua. Vaihtaminen oli hyvin yksinkertainen juttu, vaikka paikka olikin aika ahdas. Altapäin pääsi irrottamaan osan ja uusi tilalle.
 
Riippuu autosta toi kampiakselin asentotunnistimen vaihdon helppous. Ainakin huyndai getz ja 1.0 moottorissa ihan helvetinmoinen homma. Pitää irroittaa jakohihnan kotelointi, kaikki hihnapyörät ja apulaitehihnat jne. ja ahdasta on!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 328
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom