Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Entisestä Golf IV V6 oli ennen takapönttöä oleva klemmari palanut puhki. N. 5 centtisen kolikon kokoinen reikä. Kyllä hävetti vetää käyntiin rivitalon pihalla ennen kuutta aamulla.. Omasta mielestä ainakin aika kova pörinä tuli vaikka oli katit ja keskivaimennin... :dead:

edit. kuva IMAG0137.jpg

Riippuu varmaan paljon autosta, minkälaista meteliä pitää. Kaikissa ei keskivaimenninta, niin niissä on varmasti meteliä vähän turhan paljon aamu käynnistykseen. Itselle mitä on sattunut kohdalle, niin aika maltilliset äänet on olleet noissa, mistä on ennen takavaimenninta putki mennyt poikki (kaikissa ollut keskivaimennin). Tuossa sun tapauksessa toki viisainta vaan vaihtaa se klemmari (jos se putki ei muuten ole kovin rapea), jos olisi keskellä putkea, niin vetäsee siihen palan vaikka hernekeittopurkista, vähän pakoputki tahnaa väliin ja pari metalliklemmari -> kestää hyvin sen reilun viikon kunnes saa osat tilattua saksasta. Täällä ainakin sen verran kalliit hinnat paikallisilla varaosaputkilla, että ei paljon kiinnosta täältä ostaa osia jotka ei estä ajamista.

Kai se on jäänyt paha tapa että jos joku on rempallaan niin paras korjata se heti kunnolla ja omat vermeet koetetaan pitää kunnossa. Oli sen näköinen tuo putki kun tuolla auton alla könysin että jos nyt tekee purkkapaikkauksen tuohon niin varmaan kuukauden päästä saa tehdä taas uuden purkkapaikkauksen toiseen kohtaan, ja kohta on pelkkää laastaria koko putki ja työtä ollut moninkertaisesti verrattuna yhteen kunnon vaihtotyöhön.

Ei tuo nyt niin hirveää meteliä pitänyt että kai tuolleenkin voisi ajella jonkun aikaa, mutta ainakin takapönttö pitäisi ruuvata ihan kokonaan veke kun sen putkenpää kolisee nyt keskivaimenninta vasten. Ja tuosta kolinasta se kaikkein kovin mekkala taitaa tulla. Keskimmäinen vaimennin on nyt vain yhden kiinnikkeen varassa joka on heti keskipöntön etupuolella, joten voi pitempään ajeltuna rasittaa putken etuosaa turhan paljon.

Hyvä tapa se on heti korjata. En tarkoittanut, että tuohon mitään ihmeempiä virityksiä kannattaisi tehdä kun ei ne ole mikään ratkaisu. Virittää sen verran, että putki kestää autossa kiinni, kun äänet ei ole mahdottomat ja tilaa osat saksasta. Reilu viikko ja sitten uudet hilut paikalleen. Ruosteisia pakoputkia on ihan turha yrittää elvyttää, saksasta saa niin halvalla, että vaihtoon vaan kaikki happaman näköiset. Itsekin yritän mahdollisimman nopeasti korjata, mutta vältän kyllä suomesta osien ostoa ihan niiden järjettömän hinnottelun takia. Juuri kukaan tällä foorumilla ostaisi mitään ATK-tavaraa Suomesta, jos Suomessa pitäisi maksaa tupla tai tripla hinta vrt. Saksa.
 
Mulla aukee focuksen takaluukku kun laittaa lämmöt tuulilasille mistä ne menee myös takakonttiin ja kun auto on lämmennyt tarpeeksi niin kojelaudan nappikin toimii ja samalla keskuslukitus. Joku oikosulku jossain tai maaongelmaa. Kaikki kaapelit näyttää ehjältä ja liitokset on kunnossa.

Omassa on vika siinä luukun ja katon välissä olevan haitarikumin sisällä kulkevissa johdoissa. Sen verran tuossa yks viikonloppu raotin että näkyi olevan pari johtoa kokonaan poikki ja yksi melkein poikki. Mutta vaatii muovipaneelien irrottelua ja paljain sormin närpäämistä jos meinaa yhtään paremmin korjata että totesin "keväämmällä sitten" ja odottelen lämpimämpiä kelejä, kun ei ole mitään lämmintä tallia missä laitella.
Näkyi muuten olevan ihan oma korjaussarja olemassa juuri tuohon haitarikumin sisällä olevaan johtonippuun, joten lienee jonkun sortin "tyyppivika" vaikkei Fordissa koskaan mitään vikoja ole.
 
Noi pystyy kyllä korjaamaan ihan ilman korjaussarjojakin jos käyttis kyseessä vaan ja kolvi pysyy kädessä. Hyvät ja laadukkaat kolvaukset tekee sinne piuhoille ja uusii koko matkalta missä taitoksia jne. Ja ei osta sitä mätänetin paksua punasta paukkulankaa joka talvella muuttuu kiveksi, vaan hakee alan liikkeestä jotakin silikonijohtoa tms. mikä pysyy pehmeänä.

Omassa 9-5 saapissa tuota samaa ongelmaa, jonka kesällä tein uusiksi, edellinen oli käyttänyt nimenomaan näitä motonetin johtoja ja ne oli sitten jo murtuneet, mutta taisi nekin viitisen vuotta vähintään kestää. Noi lörppämallin piuhat todnäk kestäävät sinne paaliin asti.
 
Riippuu varmaan paljon autosta, minkälaista meteliä pitää. Kaikissa ei keskivaimenninta, niin niissä on varmasti meteliä vähän turhan paljon aamu käynnistykseen. Itselle mitä on sattunut kohdalle, niin aika maltilliset äänet on olleet noissa, mistä on ennen takavaimenninta putki mennyt poikki (kaikissa ollut keskivaimennin). Tuossa sun tapauksessa toki viisainta vaan vaihtaa se klemmari (jos se putki ei muuten ole kovin rapea), jos olisi keskellä putkea, niin vetäsee siihen palan vaikka hernekeittopurkista, vähän pakoputki tahnaa väliin ja pari metalliklemmari -> kestää hyvin sen reilun viikon kunnes saa osat tilattua saksasta. Täällä ainakin sen verran kalliit hinnat paikallisilla varaosaputkilla, että ei paljon kiinnosta täältä ostaa osia jotka ei estä ajamista.

Klemmarin vaihdollahan tuo tuli kuntoon, putki kun on rosterinen kokonaan pönttöjä myöden :)
 
Juuri eilen töissä yksi työkaveri kertoi miten poikansa oli tilannut Lexukseensa uuden rosteriputken. Oli pitänyt japanista saakka uittaa ja yli 800e oli ollut hintaa ennen toimituskuluja. Ei joku parisataa tuntunut niin isolta summalta enää.
Ei enää viitsinyt alkaa perumaan tuota omaa pakoputkitilausta kun olivat jo ennättäneet tilaamaan putken tuohon paikallisen firman varastoon. Tuleepahan tuettua paikallisyrittäjää.

Ja tuohon takakontin johtojen korjaukseen ajattelin kyllä laittaa jotain notkeampaa kuin nuo tarvike-rautalangat. (eikös Defa osannut tehdä notkeaa kaapelia :D) Tosin eipä tuo tarvikesarjakaan paljoa kustantaisi, oliko joku 20€ saksanmaalla ja tulee kaikkine tarvittavine liittimineen yms. roippeineen. Mutta tarvitsisi kylkeen muutakin tilattavaa ettei postikulut muodostu liian isoksi osaksi.
 
edit: Olihan se joskus 90-luvulla entisessä nissanissa "avaimeton käynnistys" kun sen sai käymään kääntämällä talttapäämeisseliä virtalukossa.
88 Jetta ei ilman avainta käynnistynyt mutta kun katkaisin avaimen (ei toiminu pullonavaajana) vuolin jätskitikusta uuden, hyvin toimi... Katsuri katto vaan vähä pitkään.
 
88 Jetta ei ilman avainta käynnistynyt mutta kun katkaisin avaimen (ei toiminu pullonavaajana) vuolin jätskitikusta uuden, hyvin toimi... Katsuri katto vaan vähä pitkään.

No siinä on kyllä jo ollut keksiläisyyttä :D Varmasti hyvä ilme ollut inssillä, kun on avaimen nähnyt :rofl:
 
Juuri eilen töissä yksi työkaveri kertoi miten poikansa oli tilannut Lexukseensa uuden rosteriputken. Oli pitänyt japanista saakka uittaa ja yli 800e oli ollut hintaa ennen toimituskuluja. Ei joku parisataa tuntunut niin isolta summalta enää.
Ei enää viitsinyt alkaa perumaan tuota omaa pakoputkitilausta kun olivat jo ennättäneet tilaamaan putken tuohon paikallisen firman varastoon. Tuleepahan tuettua paikallisyrittäjää.

Ja tuohon takakontin johtojen korjaukseen ajattelin kyllä laittaa jotain notkeampaa kuin nuo tarvike-rautalangat. (eikös Defa osannut tehdä notkeaa kaapelia :D) Tosin eipä tuo tarvikesarjakaan paljoa kustantaisi, oliko joku 20€ saksanmaalla ja tulee kaikkine tarvittavine liittimineen yms. roippeineen. Mutta tarvitsisi kylkeen muutakin tilattavaa ettei postikulut muodostu liian isoksi osaksi.
Tilaa samalla kaikkea kulutusosaa varastoon. Öljynsuodattimia, pyyhkijänsulkia, polttimoita ja mitä nyt ikinä tarvitseekaan. Saksasta noi kaikki saa halvemmalla kuin motonetistä. Esim. noi sulat about 4e/sulka vs motonetin 15e/sulka.
 
Pakoputki vaihdettu ja pers-dynolla tuntuu että etenkin alavääntöä tuli 30-40%% lisää verrattuna katki olleeseen pakoputkeen. Kyllä se vaan auton toimintaan tuntuu vaikuttavan vaikka vain takapönttö tippui pois pelistä. Huomasi silloin heti kun pakoputki katkesi että alakierroksilla tuntui kovin laiskalta, ja nyt kun on uusi putki niin tehot palasi ennalleen.
Nyt alkaa uusi putki heti katalysaatorin (ja happianturin?) takaa ja kestänee tuon pirssin loppuelämän, ellei pasauta johonkin kiveen.
Oli muuten alkuperäinen 17 vuotta vanha putki mikä katkesi, ei ollut pakosarjan jälkeen ainuttakaan klemmariliitosta niin piti vetää rälläkällä poikki että sai liitettyä uuden putken paikoilleen. Vielä vaan jäi vanhan ja uuden putken liitoksesta vähän suhisemaan kun kotona ei ollutkaan tahnoja varastossa, pitänee joskus kittailla vielä jos ei ruoste tuki suhinaa.

Tuli tuossa päivällä tutkailtua Autodocin luetteloa vähän tarkemmin niin huomasin että eihän siellä olisi ollutkaan niitä halpisputkia ollenkaan varastossa.
Ainoat mitä oli varastossa niin kokonaishinta olisi ollut ~230e ennen toimituskuluja, ja tuosta paikallisesta varaosamyymälästä takapönttö+keskipönttö+2xklemmarit irtosi 208e hintaan. Kait tuo Walker lienee peruslaadukas merkki.
 
Tiistaina ähelsin C5:n alla ja vaihdoin puolet pitkästä hydeputkesta taakse (helmiliitos auton alle) ja muut paineputket.
3,5/3,3mm kupariputkea kun ei järkevällä toimitusajalla saanut, tilasin sitroselta kaikki putket ja helmiliitokset (3 kpl/a 10€ :beye:). Itse putket maksoi kans kohtuullisesti, mutta alkuperäisenä ja kun ei ainakaan sitrosen mukaan päitä pysty tekemään niin minkäs teet...

Keskipallon liitosta kun avasin oli kartio jumissa ja sain putken poikki. Varovaisella porailulla sain kartion pois, enkä kyllä ainakaan paljoa tuhonnut kun asennuksen jälkeen liitos ei vuotanut. Tankkia en alkanut tiputtamaan vaan vedin putken tankin reunaa pitkin täyttöputken yläkautta jalkatilan alle jossa tein liitoksen.
Vanha putki oli takapäästä aivan haperaa ja hajosi poistettaessa. Nyt jännittää koska putki hajoaa etupäästä.
Korjaus onnistui kun ainakin kahden yön jälkeen perse on ollut oikealla korkeudella.
Jos nyt pääsisi hoitamaan tuon oikeanpuolen kynkän laakerit ilman uusia takaiskuja.
Ja muutama valokuva:
Ehjä liitos
IMG_20190305_131027.jpg
Näin tuli:
IMG_20190306_165710.jpg
 
Tiistaina ähelsin C5:n alla ja vaihdoin puolet pitkästä hydeputkesta taakse (helmiliitos auton alle) ja muut paineputket.
3,5/3,3mm kupariputkea kun ei järkevällä toimitusajalla saanut, tilasin sitroselta kaikki putket ja helmiliitokset (3 kpl/a 10€ :beye:). Itse putket maksoi kans kohtuullisesti, mutta alkuperäisenä ja kun ei ainakaan sitrosen mukaan päitä pysty tekemään niin minkäs teet...

Keskipallon liitosta kun avasin oli kartio jumissa ja sain putken poikki. Varovaisella porailulla sain kartion pois, enkä kyllä ainakaan paljoa tuhonnut kun asennuksen jälkeen liitos ei vuotanut. Tankkia en alkanut tiputtamaan vaan vedin putken tankin reunaa pitkin täyttöputken yläkautta jalkatilan alle jossa tein liitoksen.
Vanha putki oli takapäästä aivan haperaa ja hajosi poistettaessa. Nyt jännittää koska putki hajoaa etupäästä.
Korjaus onnistui kun ainakin kahden yön jälkeen perse on ollut oikealla korkeudella.
Jos nyt pääsisi hoitamaan tuon oikeanpuolen kynkän laakerit ilman uusia takaiskuja.
Ja muutama valokuva:
Ehjä liitos
IMG_20190305_131027.jpg
Näin tuli:
IMG_20190306_165710.jpg
Kynkän laakerit vaihtuu suht mukavasti myös kun kynkkää ei irrota. Citroën foorumilta löytyy ohjeet.
Toki omassa autossa oli kynkätkin sen verran kuluneet että ei taida stefat pitää rasvoja ja vettä erossa toisistaan kovin hyvin :( Vähän naksuu jo toisella puolella mutta on ne kohta kolme vuotta kestäneet. Odotan kauhulla milloin pääsen putkien kimppuun.
 
Olen jo vasemman kynkän laakerit vaihtanu ja sen kaiken lekattelun ja vääntämisen jälkeen luultavasti oikeapuolen vaihto sujuu 60% nopeammin, enkä ota kallistuksenvaimenninta pois koska hajoitin jo kyseisen osan irroitus yritykseen 2 torx avainta.
Työkaveri kertoi, että raskaskalusto puolella tuon tyyppiset liittimet otetaan pois avaamalla juntturia pari kierrosta ja lekalla lyöden kartio liikkumaan kun on ruosteessa kuitenkin (C5:n kohdalla vasara on luultavammin suositelltavampi työkalu), eikä varmaan pieni lämmityskään ole pahitteeksi.
 
Taas olis kaverin C5 huolto operaatioita. Niin kynkät ovat vielä kunnossa, mutta takasylintereiden tiivisteiden vaihtoo. Öljyjen vaihto automaattiin ja moottoriin + hyde nesteet. yms kivaa on odotettavissa.
 
Startatessa ihme ääntä pitää jonkin aikaa ja loppuu äkkiä kun vähän aikaa kone käynyt. Jos heti uudestaan käynnistää niin ääntä ei kuulu. Videossa käynnistys. Jakoketju? Auto mb vito -09 365000km
 

Liitteet

Aikalailla ketjultahan tuo kuulostaa ja youtubessa näytti olevan pari samankaltaista ääninäytettä joissa mainittiin että aika vaihtaa jakoketju/kiristin.
Taitaa about noissa kilometreissä alkaa olemaan jakoketjuremppa ajankohtainen kaikissa jakoketjullisissa mersuissa, muissakin kuin vitossa.
Ja lienee muidenkin merkkien jakoketjut aika loppu kun alkaa 400 000 kilometriä lähestymään.
 
peugeot 107:aan pitäs etupyörän laakeri vaihtaa kun on kuultavissa jonkun verran jurinaa ja välystä on tuntuvasti että pomppaa leimalta varmasti....onko kellään kokemusta paljon korjaamot suunnilleen ottaa jos itse vie irrotetun etupyörän navan jossa laakeri kiinni eli tarviis vain prässin että entinen pois ja uus tilalle....itse pystysin muun purkamis ja kasausprosessin tekemään paitsi ton itse laakerin vaihdon
 
peugeot 107:aan pitäs etupyörän laakeri vaihtaa kun on kuultavissa jonkun verran jurinaa ja välystä on tuntuvasti että pomppaa leimalta varmasti....onko kellään kokemusta paljon korjaamot suunnilleen ottaa jos itse vie irrotetun etupyörän navan jossa laakeri kiinni eli tarviis vain prässin että entinen pois ja uus tilalle....itse pystysin muun purkamis ja kasausprosessin tekemään paitsi ton itse laakerin vaihdon

Pari-kolme kymppiä maksoin itse samasta hommasta pari vuotta sitten
 
Sanokaapa miten helvetissä saisin puristesovitteella kiinni tulevan ohjaustehostimen hihnapyörän kiinni pumpun akselille suoraan. Nyt on jo kahteen eri pumppuun koitettu kahta eri hihnapyörää, ainainen lopputulos on se, että kun pyörää pyörittää näkee sen pyörivän hieman vongertaen, ts. pyörä on enemmän tai vähemmän vinossa akselilla.
Ja tässä keississä oli molemmat pyörät, uus ja vanha kieroja. Nyt on suora paikallaan.

Chevyyn pitäis uusia kanssa nippu pyörän laakereita. Viimekesänä alkoi kuulua ulinoita ja jurinoita... no eihän klappia ollut kun kolmessa pyörässä neljästä. :D En meinannut uskoa ennekuin jarrutestillä varmistin klapin laakeriin..

Ja siihen yhteen ei väljään vaihtui laakeri pari vuotta sitten.
 
Pitäisi korjata tai vaihtaa 2016 malliseen Opel Movanoon ( eli Renault Masteriin ) välijäähyltä koneelle menevän ahtoputken kiinnikkeet, nyt putki roikkuu pelkästään kumisten kulmaliitosten varassa ja pitää pientä mutta ärsyttävää kilkutusta.

Ovat kyllä tehneet Rellulla onnettomat peltikiinnikkeet, kun tuon ikäisestä hajoavat.
Ensimmäissä määräaikaishuollossa ( 40 tkm ) 2017 sanoivat, että yksi korvake on poikki ja toisessa määräaikaishuollossa ( 80 tkm ) 2018 sanoivat, että nyt molemmat ovat poikki, vaihdetaanko uusi putki n. 400 € + työt 200 € ?

Molemmilla kerroilla kysyin, kuuluuko vika takuun piiriin, kun oli kuitenkin viime vuoden marraskuuhun asti GM:n takuun alainen auto, mutta vastausta en koskaan Länsiautolta saanut.

Nyt ajattelin korjata putken itse, joko hitsaamalla alkuperäiset kiinnikkeet kasaan tai vaihtamalla tilalle paremmat kumipannalla varustetusta putkikannakkeesta ja pienestä lattaraudasta tehdyt versiot.
En viitsi maksaa yli 400 euroa noin puolen metrin pituisesta sinkitystä putken pätkästä ja siihen hepatuista kahdesta pellin palasta.

Täytyy vielä kerran kysyä Länsiautolta, josko tuon saisi takuuseen, kun vika on kuitenkin raportoitu takuuaikana, mutta jos ei mene takuuseen niin pitää tyhjentää hallia sen verran että saa auton sisälle ja ruveta askartelemaan.
 
Pitäisi korjata tai vaihtaa 2016 malliseen Opel Movanoon ( eli Renault Masteriin ) välijäähyltä koneelle menevän ahtoputken kiinnikkeet, nyt putki roikkuu pelkästään kumisten kulmaliitosten varassa ja pitää pientä mutta ärsyttävää kilkutusta.

Ovat kyllä tehneet Rellulla onnettomat peltikiinnikkeet, kun tuon ikäisestä hajoavat.
Ensimmäissä määräaikaishuollossa ( 40 tkm ) 2017 sanoivat, että yksi korvake on poikki ja toisessa määräaikaishuollossa ( 80 tkm ) 2018 sanoivat, että nyt molemmat ovat poikki, vaihdetaanko uusi putki n. 400 € + työt 200 € ?

Molemmilla kerroilla kysyin, kuuluuko vika takuun piiriin, kun oli kuitenkin viime vuoden marraskuuhun asti GM:n takuun alainen auto, mutta vastausta en koskaan Länsiautolta saanut.

Nyt ajattelin korjata putken itse, joko hitsaamalla alkuperäiset kiinnikkeet kasaan tai vaihtamalla tilalle paremmat kumipannalla varustetusta putkikannakkeesta ja pienestä lattaraudasta tehdyt versiot.
En viitsi maksaa yli 400 euroa noin puolen metrin pituisesta sinkitystä putken pätkästä ja siihen hepatuista kahdesta pellin palasta.

Täytyy vielä kerran kysyä Länsiautolta, josko tuon saisi takuuseen, kun vika on kuitenkin raportoitu takuuaikana, mutta jos ei mene takuuseen niin pitää tyhjentää hallia sen verran että saa auton sisälle ja ruveta askartelemaan.

Tämä mua ihmetyttää, vuoden iässä huomattu vika eikä viety takuukorjaukseen, 2v kohdalla toinen vika eikä vieläkään viety takuukorjaukseen? Sitten aletaan itse tekemään purkkavirityksiä:facepalm:
 
kyllähän nyt tollaset pitäs takuuseen mennä ihan helposti. Käytännössä kaikki epänormaali, sekä tyyppiviat menee. Vai onko Rellulla muka noin tiukkaa...
 
kyllähän nyt tollaset pitäs takuuseen mennä ihan helposti. Käytännössä kaikki epänormaali, sekä tyyppiviat menee. Vai onko Rellulla muka noin tiukkaa...

No ei tasan ole, toi menee ihan takuuseen kunhan vain tekee jotain asian eteen! Toki helpompi ulista netissä kuinka paska palvelu ja auto.:facepalm:
 
Eikä valmistajan omalla takuulla ole mitään väliä kun kyse on virhevastuusta.
 
Voi US Parts hinnat sentään. Stratuksesta hajosi laturin hihnan ohjainrulla. Rockautossa rulla maksaa 11,95€, Nimarkilla 16,50€ ja US Partsilla 42,10€. Ihan hyvä kate.
Kun nyt kyseessä ei kuitenkaan tuon kalliimpi osa ole niin ajattelin kuitenkin tukea paikallista ja tilata sen sieltä, eli tulee US partsilta kuitenkin tuo osa.
Onneksi mitään muuta ei hajonnut, jopa hihna näyttää olevan ihan ehjä. Voipa tuolla ajella ilman laturia pari päivää.
 
Voi US Parts hinnat sentään. Stratuksesta hajosi laturin hihnan ohjainrulla. Rockautossa rulla maksaa 11,95€, Nimarkilla 16,50€ ja US Partsilla 42,10€. Ihan hyvä kate.
Kun nyt kyseessä ei kuitenkaan tuon kalliimpi osa ole niin ajattelin kuitenkin tukea paikallista ja tilata sen sieltä, eli tulee US partsilta kuitenkin tuo osa.
Onneksi mitään muuta ei hajonnut, jopa hihna näyttää olevan ihan ehjä. Voipa tuolla ajella ilman laturia pari päivää.

Ota huomioon, että tuolta Rockautosta kun sen lähettävät niin taitaa olla loppukustannus jossain 30-40e hujakoilla. Parit kerrat jotain pientä tilannut sieltä, yleensä toki useampia osia kerralla, mutta loppujen lopuksi jäänyt paikalliseen jenkkivaraosaliikkeeseen hyvin pieni hintaero ja ois saanut nopeampaa sieltä :D
 
Kyseessä GOLF IV vm- 2002. Kerran näytti vikavaloa ja ajotietokoneessa luki Emission Workshop. Sitten katosi ja ajattelin huvikseen OBD2 lukijalla katsella niin siellä ainoastaan koodi P0171, mutta kojetaulussa ei näy mitään. Pienen googlailun tuloksena kone käy laihalla. Mistäs tätä lähtisi katselemaan. Imuvuotoa en korvakuulolla tai käsillä tunnistelemalla ainakaan löytänyt. Onko tuo EGR karstan puhdistus isokin homma?

Ja tosiaan muuta oiretta ei ole kuin se, että tyhjäkäynti heijaa välillä. Ei aina.
 
Kyseessä GOLF IV vm- 2002. Kerran näytti vikavaloa ja ajotietokoneessa luki Emission Workshop. Sitten katosi ja ajattelin huvikseen OBD2 lukijalla katsella niin siellä ainoastaan koodi P0171, mutta kojetaulussa ei näy mitään. Pienen googlailun tuloksena kone käy laihalla. Mistäs tätä lähtisi katselemaan. Imuvuotoa en korvakuulolla tai käsillä tunnistelemalla ainakaan löytänyt. Onko tuo EGR karstan puhdistus isokin homma?

Ja tosiaan muuta oiretta ei ole kuin se, että tyhjäkäynti heijaa välillä. Ei aina.

reaaliaikaloggaus päälle ja katsomaan vaikka miten fuel trimmit käyttäytyy kierroslukemien suhteen. lambdojen toiminta hyvä katsoa samalla.
 
Ota huomioon, että tuolta Rockautosta kun sen lähettävät niin taitaa olla loppukustannus jossain 30-40e hujakoilla. Parit kerrat jotain pientä tilannut sieltä, yleensä toki useampia osia kerralla, mutta loppujen lopuksi jäänyt paikalliseen jenkkivaraosaliikkeeseen hyvin pieni hintaero ja ois saanut nopeampaa sieltä :D
Tuttu juttu, hinnat ovat yleensä kuitenkin niin paljon halvempia että kustannus jää silti selvästi alle suomen hintojen.
Tuolle kyseiselle rullalle kokonaiskustannukset ovat 30.24€.
 
Tämä mua ihmetyttää, vuoden iässä huomattu vika eikä viety takuukorjaukseen, 2v kohdalla toinen vika eikä vieläkään viety takuukorjaukseen? Sitten aletaan itse tekemään purkkavirityksiä:facepalm:

Vian takuukorjauksesta on tiedusteltu suullisesti sekä kirjallisesti Länsiautolta useampaan kertaan kummankin vuosihuollon jälkeen, mutta useista sähköposteista ja puhelinsoitoista huolimatta selvää päätöstä vian korjaamisesta takuun piikkiin ei ole kuulunut, vaan asia on aina päättynyt joko jälkimarkkinointipäällikön toteamukseen "tuo se tänne, niin laitetaan kuntoon ja katsotaan takuuasioita ja maksupolitiikkaa sitten" tai siihen, että takuukorjauksesta on jääty odottamaan GM:n takuuosaston päätöstä.

Eli ainakaan Länsiautolla ei ole ollut hirveää hinkua suorittaa takuukorjausta.

Syynä saattaa olla se, että olen itse tuonut auton saksasta noin vuoden vanhana ja siinä on ollut voimassa GM:n euroopan laajuinen takuu vuoden 2018 marraskuuhun asti.

Renaultin alkuperäinen millin peltipannoilla tehty kiinnitys on varsinainen purkkaviritys, kun taivuttelen siihen itse 3 millin latasta korvakkeet ja kiinnitän putken niihin kunnon eristetyillä pannoilla, tulee siitä sellainen, kun sen olisi pitänyt olla jo tehtaalta lähtiessään.
 
No ei tasan ole, toi menee ihan takuuseen kunhan vain tekee jotain asian eteen! Toki helpompi ulista netissä kuinka paska palvelu ja auto.:facepalm:

Länsiauton mielestä kyseesä ei ole selvästi takuun alainen vika ja takuukorjauksen eteen on tehty kaikki mahdollinen, paitsi väkivallalla uhkailu.

Palvelun laadusta en ole valittanut, palvelu on ollut asiallista, vaikka en takuukorjausta olekkaan saanut tai asiaa ei ole Länsiauton puolelta kovin aktiivisesti edistetty.

Auto itsessään on hintaansa nähden mainio, vaikka siinä muutamia ranskalaisia ominaispiirteitä onkin ja minua ei haittaa vaikka siitä muutaman huonosti suunnitellun kohdan joudunkin parantelemaan.
Tätäkin Rellua koskee sama kuin kiinalaisia mönkijöitä, ne ovat ihan hyviä aihioita ja niistä saa muutaman illan puuhastelulla autotallissa ihan kelpoja käyttöpelejä.
 
Voi US Parts hinnat sentään. Stratuksesta hajosi laturin hihnan ohjainrulla. Rockautossa rulla maksaa 11,95€, Nimarkilla 16,50€ ja US Partsilla 42,10€. Ihan hyvä kate.
Kun nyt kyseessä ei kuitenkaan tuon kalliimpi osa ole niin ajattelin kuitenkin tukea paikallista ja tilata sen sieltä, eli tulee US partsilta kuitenkin tuo osa.
Onneksi mitään muuta ei hajonnut, jopa hihna näyttää olevan ihan ehjä. Voipa tuolla ajella ilman laturia pari päivää.
Paras kate oli aikanaan sw tradella kun kyselin corsicaan raidetankojen säätöruuvia (se mikä tulee sisemmän ja ulomman väliin). Sw tradella taisi olla ~80€, rockauto 5e. Posteineen reilu kymppi. Siinä ihmetteli ukko jo itsekin että mikä järki on kys. hinnassa.

Ota huomioon, että tuolta Rockautosta kun sen lähettävät niin taitaa olla loppukustannus jossain 30-40e hujakoilla. Parit kerrat jotain pientä tilannut sieltä, yleensä toki useampia osia kerralla, mutta loppujen lopuksi jäänyt paikalliseen jenkkivaraosaliikkeeseen hyvin pieni hintaero ja ois saanut nopeampaa sieltä :D
Joo mutta rokista saakin sitten laatuosaa eikä mitään kiinapaskaa, mitä on suurin osa kotimaisten tarjonnassa. Toki takuu kotimaahan helppo vaikka paskaa saakin, mutta kuinka monta kertaa jaksaa jonkun osan vaihtaa. :)

Corsicaan asensin viimekesänä uuden syylärin, OSZ merkkisen tilasin riskillä rokkiautosta. No, jouluna hulautti vedet työpaikan parkkikselle, proppu oli auennut itsekseen eikä pysy enää kiinni. Konekin keitti vielä kaiken kunniaksi tuolloin. Ois pitänyt vissiin satsata kunnon osaan. Spectra premiumiin tms.

Taidan purkaa varaosa autosta ehjän syylärin ja lätkästä paikalleen.
 
Kyseessä GOLF IV vm- 2002. Kerran näytti vikavaloa ja ajotietokoneessa luki Emission Workshop. Sitten katosi ja ajattelin huvikseen OBD2 lukijalla katsella niin siellä ainoastaan koodi P0171, mutta kojetaulussa ei näy mitään. Pienen googlailun tuloksena kone käy laihalla. Mistäs tätä lähtisi katselemaan. Imuvuotoa en korvakuulolla tai käsillä tunnistelemalla ainakaan löytänyt. Onko tuo EGR karstan puhdistus isokin homma?

Ja tosiaan muuta oiretta ei ole kuin se, että tyhjäkäynti heijaa välillä. Ei aina.
Kannattaa vilkaista bensanpaine ainakin ennen kuin ostelet mitään jos laihalla. Jos suodatin tukossa tai pumppu menossa.

Ei toki saata päteä mutta yleisenä vinkkinä tietää ensin mistä johtuu ja sit vasta tekee töitä.
 
Kyseessä GOLF IV vm- 2002. Kerran näytti vikavaloa ja ajotietokoneessa luki Emission Workshop. Sitten katosi ja ajattelin huvikseen OBD2 lukijalla katsella niin siellä ainoastaan koodi P0171, mutta kojetaulussa ei näy mitään. Pienen googlailun tuloksena kone käy laihalla. Mistäs tätä lähtisi katselemaan. Imuvuotoa en korvakuulolla tai käsillä tunnistelemalla ainakaan löytänyt. Onko tuo EGR karstan puhdistus isokin homma?

Ja tosiaan muuta oiretta ei ole kuin se, että tyhjäkäynti heijaa välillä. Ei aina.
2 mutteria egr:tä alhaalta ja 2 ruuvia kaasuläpästä siitä putkesta.Kaasuläppä olis kans hyvä puhdistaa, mutta voi olla että tarvii sopeutuksen, vaikka akunkenkä on ollut irti.
 
Viimeksi muokattu:
Joo mutta rokista saakin sitten laatuosaa eikä mitään kiinapaskaa, mitä on suurin osa kotimaisten tarjonnassa. Toki takuu kotimaahan helppo vaikka paskaa saakin, mutta kuinka monta kertaa jaksaa jonkun osan vaihtaa. :)
Tuo onkin Rockauton parhaita puolia että niitä osia on tilattavana kiinapaskasta laatuun. Joskus kun oikein piheys iskee niin voi tilata sen halvimman kiinaosan, ja sitten myöhemmin sen oikean :D
 
Puolan hattukin voi aiheuttaa tyhjäkäynti häikkää jos on menossa rikki.
 
Tuossa ainakin muutama vaihtoehto viasta.. Melko yleisluontoinen vikakoodi näyttäs olevan. Taisiis, monta mahdollista aiheuttajaa :beye:

P0171 VOLKSWAGEN System Too Lean Bank 1
Kaikki tuolla koodilla mitä itsellä tullut vastaan on korjaantunut maffin vaihdolla jos on äärimmäisen varmaa ettei mitään vuotoja ole. Maffin putsauskin voi auttaa mutta aika harvinaista että se oikeasti mitään korjaa. Yleensä maffin pitäisi antaa samoja grammalukemia täydellä kaasulla kuin autossa on kilowatteja, jos tuosta hirveästi poikkeaa niin syyllinen on löytynyt.
 
2 vuotta ollu nykynen tuulilasi tojossa ja viime viikon maanantaina 2 nastaa (?) kilahti siihen. Helvetti ton auton kanssa ole ollu ku harmia :grumpy:
Saattais olla korjauskitti jossakin mutta ei tuolla pakkasessa oikein innosta tehdä mitään.
Helvetti kun ois se talli...
 
Kaikki tuolla koodilla mitä itsellä tullut vastaan on korjaantunut maffin vaihdolla jos on äärimmäisen varmaa ettei mitään vuotoja ole. Maffin putsauskin voi auttaa mutta aika harvinaista että se oikeasti mitään korjaa. Yleensä maffin pitäisi antaa samoja grammalukemia täydellä kaasulla kuin autossa on kilowatteja, jos tuosta hirveästi poikkeaa niin syyllinen on löytynyt.
Mä olen luullut, että kyse on lambda-anturista, ja nimenomaan siitä lämmityksestä.. Omasta 1.6 bensagolffista tuota on kuittailtu noin pari vuotta aina sillointällöin.. Ei uusi kovin usein. Siksi en ole viitsinyt tehdä asialle mitään.

Edit, kun ei lainauksessa näy, niin kyse oli siis p171 emissions workshop -vikakoodista.
 
Mä olen luullut, että kyse on lambda-anturista, ja nimenomaan siitä lämmityksestä.. Omasta 1.6 bensagolffista tuota on kuittailtu noin pari vuotta aina sillointällöin.. Ei uusi kovin usein. Siksi en ole viitsinyt tehdä asialle mitään.

Edit, kun ei lainauksessa näy, niin kyse oli siis p171 emissions workshop -vikakoodista.
Jos lambdan lämmitys on rikki niin sille on oma vikakoodi, P0030. Yleensä se vastus on kuitenkin aika simppeli, joko se toimii tai ei.
 
Voi olla kaukaa haettua, mutta oli eräässä autossa ongelmia ihan tavallisen automankan suhteen, että oli kaikenlaista rätinää äänessä. Muistelisin, että laturiin liittyvästä konkasta oli johto irronnut ja juottelin sen paikalleen niin rätinät loppui. Veikkaan, että se konkka oli jonkinlainen häiriönpoistokonkka.

Ottaa kellosta häiriötä.
Muissa autoissa toimii ja esim hf toimii, mutta vitossa ei toimi jos kello on yhteydessä puhelimeen :think:
 
2 vuotta ollu nykynen tuulilasi tojossa ja viime viikon maanantaina 2 nastaa (?) kilahti siihen. Helvetti ton auton kanssa ole ollu ku harmia :grumpy:
Saattais olla korjauskitti jossakin mutta ei tuolla pakkasessa oikein innosta tehdä mitään.
Helvetti kun ois se talli...

Kiviä ne on kyllä enimmäkseen mitä tuolla lentelee ja sen pystyy monesti toteamaan siitä vauriokohdasta, kun sinne on jäänyt kivestä jäämiä.
 
Voi US Parts hinnat sentään. Stratuksesta hajosi laturin hihnan ohjainrulla. Rockautossa rulla maksaa 11,95€, Nimarkilla 16,50€ ja US Partsilla 42,10€. Ihan hyvä kate.
Kun nyt kyseessä ei kuitenkaan tuon kalliimpi osa ole niin ajattelin kuitenkin tukea paikallista ja tilata sen sieltä, eli tulee US partsilta kuitenkin tuo osa.
Onneksi mitään muuta ei hajonnut, jopa hihna näyttää olevan ihan ehjä. Voipa tuolla ajella ilman laturia pari päivää.
Uspartsin hinnat on lähtenyt ihan käsistä. Toki jollain se uus Ford GT on maksettava...
Tilasin erään tiivisteen ja kuluineen Uspartsista 97€. Laittoivat sitten väärän vuosimallin tiivisteen vielä.
Tilasin sitten Rockautosta saman Felpron tiivisteen, mutta oikean vuosimallin ja kuluineen se maksoi 44€. Rockautosta yleensä osat tulee alle viikossa.
 
Eli ainakaan Länsiautolla ei ole ollut hirveää hinkua suorittaa takuukorjausta.

Eivät varmaan mielellään takuukorjauksia tee, kun eivät varsinaisesti niillä taida tienata vaan päinvastoin, koska tehtaan määrittämät ohjeajat ovat aika tiukat.

Tutullakin oli yksi takuukorjauskeissi Länsiauton kanssa. Alkuun väittivät, että autossa on vain 2 vuoden takuu vaikka oikeasti oli 3 vuotta voimassa. Pienen väännön jälkeen homma kuitenkin onnistui eli noissa täytyy oikeasti pitää omista oikeuksistaan kiinni, jos haluaa jotain tapahtuvan.
 
Eivät varmaan mielellään takuukorjauksia tee, kun eivät varsinaisesti niillä taida tienata vaan päinvastoin, koska tehtaan määrittämät ohjeajat ovat aika tiukat.

Tutullakin oli yksi takuukorjauskeissi Länsiauton kanssa. Alkuun väittivät, että autossa on vain 2 vuoden takuu vaikka oikeasti oli 3 vuotta voimassa. Pienen väännön jälkeen homma kuitenkin onnistui eli noissa täytyy oikeasti pitää omista oikeuksistaan kiinni, jos haluaa jotain tapahtuvan.

Tässä intoa varmaan vielä jarruttaa se, että kyseessä on itse saksalaisesta Opel-liikkeestä hankittu auto, jolle on myönnetty GM:n euroopan laajuinen takuu.

Olen asiaa hoitanut korjaamopäällikön ja jälkimarkkinointipäällikön kanssa, sekä työnantajani runsaan leasing kaluston korjauksista vastaavan hyötyauto puolen työnjohtajan kanssa, mutta jotenkin tuntuu vaikealta saada tuota takuukorjaukseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom