Joo nyt kävi pieni aivopieru, luulin tuota jonkin kiinakipon koneen suodattimeksi.Ehkä kommentoija ei tiedä mikä on Haldex?![]()

Minkäs sitä tyhmyydelleen voipi, ei ole nelivetoa ikinä ollut niin ei hirveästi tietoa niiden toimintaperiaatteista.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo nyt kävi pieni aivopieru, luulin tuota jonkin kiinakipon koneen suodattimeksi.Ehkä kommentoija ei tiedä mikä on Haldex?![]()
Paikallinen paja ei pystynyt vuotoa paikallistamaan, joten ma-aamuna Tammer Dieseliin syväluotaukseen (ilm. jokin paineistustesti tehtävä että vuotokohta paljastuu).Opel Astra H - 2006 - 1.8L (172 000km)
Käynnistin vloppuna ja ekalla ei lähtenyt. Koskaan aikasemmin ei ole ollut noin huonoa käynnistymisyritystä. Toisella lähti mutta tod. huonoa oli käynti - tuntui ettei millään jaksaisi pitää itseään käynnissä. Muutaman min. jälkeen käynti parani ja lopulta palautui normaaliksi. Tein pienen testikierroksen, ei nykimistä ja muutenkin kulki normaalisti. Sitten alkoi haisemaan jokin outu, mutta palaneen käryä se ei ollut. Pysäkille parkkiin ja konehuoneen tarkistus josta ilmaantui vaalea pilvi jotain, mutta ei palaneen käryä. Huomasin katsoa jäähdytysaineen tankkia ja kappas se oli miltei tyhjä.
Eli jääh. nesteen vuoto ilm. jossakin. Katsotaan mitä huomenna huollossa löytyy. Toivotaan ettei ole rikkonut moottorista mitään. Tätä ongelmaa ei ole aikaisemmin ollut, eikä noin huonoa käynnistystä/käyntiä. Kun ajoin auton huoltoon, käynnistyi se normaalista ja myös kävi ok - sellainen pilvi kuitenkin tuli jälleen konehuoneesta.
Muutamia vikavaihtoehtoja:Opel Astra H - 2006 - 1.8L (172 000km)
Käynnistin vloppuna ja ekalla ei lähtenyt. Koskaan aikasemmin ei ole ollut noin huonoa käynnistymisyritystä. Toisella lähti mutta tod. huonoa oli käynti - tuntui ettei millään jaksaisi pitää itseään käynnissä. Muutaman min. jälkeen käynti parani ja lopulta palautui normaaliksi. Tein pienen testikierroksen, ei nykimistä ja muutenkin kulki normaalisti. Sitten alkoi haisemaan jokin outu, mutta palaneen käryä se ei ollut. Pysäkille parkkiin ja konehuoneen tarkistus josta ilmaantui vaalea pilvi jotain, mutta ei palaneen käryä. Huomasin katsoa jäähdytysaineen tankkia ja kappas se oli miltei tyhjä.
Eli jääh. nesteen vuoto ilm. jossakin. Katsotaan mitä huomenna huollossa löytyy. Toivotaan ettei ole rikkonut moottorista mitään. Tätä ongelmaa ei ole aikaisemmin ollut, eikä noin huonoa käynnistystä/käyntiä. Kun ajoin auton huoltoon, käynnistyi se normaalista ja myös kävi ok - sellainen pilvi kuitenkin tuli jälleen konehuoneesta.
Kansipahvi varmaa menny. Vuotaa vesikanavasta palotilaan. Ne tekee varmaan ohivuototestin tms sille koneelle jolloin toi näkyy.Muutamia vikavaihtoehtoja:
- vesipumppu (jakopää+vesipumppuremppa tehty n. vuosi sitten, paikallisen pajan mukaan epätodennäköistä että olisi vpumppu)
- vuoto (yritetään paikallistaa ma)
- kannentiiviste sökönä (paikallisen pajan mukaan tod. näköisin skenaario. tosin lisäsin juuri öljyä niin sen seassa ei ollut valkoista mönjää)
Eipä noi yleensä kovin pahoissa paikoissa ole, meinaat varmaan lämmittimen esivastusta?Nissan Interstarissa (facelift) ei tuulettimen kakkosasento toimi ollenkaan - ilmeisesti (esi)vastus palanut. Ei ketään sattunu vaihtmaan moiseen koskaan - millainen homma mahtaa olla purkamisen kannalta?
Osat itse näköjään siellä 20-30 eur välissä joten ei paha.
Mikä lie oikealta termiltään - tällä hetkellä sisällä lämppärin muut asennot paitsi 2 toimii. Sen asennon käyttö sammuttaa ilmastoinninkin valon.Eipä noi yleensä kovin pahoissa paikoissa ole, meinaat varmaan lämmittimen esivastusta?
Puhut nyt täysin eri asiasta. Puhaltimen etuvastus säätää puhaltimen nopeutta ja siinä on eri nopeuksille eri vastukset yhden palikan sisällä.Se etuvastushan on yleensä siis siellä puhallinkanavan sisällä ja kuumenee sähköllä ennen kun lämmintä tulee hyttiin. Jos meinaat nyt sitä 2 nopeutta niin en kyl tiedä onko tosta lämppärivastuksesta kyse.
Kansipahvi varmaa menny. Vuotaa vesikanavasta palotilaan. Ne tekee varmaan ohivuototestin tms sille koneelle jolloin toi näkyy.
Oli tuossa 6kk sitten itselläkin pari kk. ajan 07- H-Astma 1.6 twinportilla.
Sama juttu oli että jäähdytysnestettä kului ns. liikaa ja mistään en saanut tai kerennyt ottaa selvää mistä sekin johtui kun aika meni ecun pätkimiseen ja sen korjaukseen myyneen autoliikkeen toimesta..
No 500e:llä ensin fixauksia ja sen jälkeen ecu vaihtoon.
Reilu 2000€ kaikkineen+sijaisauton kulut päälle myyneen autoliikkeen piikkiin.
Kaikki kunnia kyllä Autosilta Espoolle etteivät hirveämmin väittäneet vastaan kun oli selvät screenshotit vikakoodeista yms.. Eliko. autoliikkelle asian hoidosta.
No jäähdytysnesteongelma jäi mysteeriksi kun ooppeli meni luojan kiitos lunariin pian ecun vaihdon jälkeen.
Paskin auto ikinä mikä allani ollut, ja niitä on ollut aika monta kumminkin kaikissa hintaluokissa melkeinpä..
Vetarin kumien vaihto ---> miten kauan oli rikki? Väljä vetari voi kait rutinan lisäksi myös ravisuttaa vedossa? Vetoakseli voi olla myös kiero jolloin ainakin ravistaa vedossa. Tämä kuitenkin epätodennäköistä.
Jarruy hypyttää kahdesta syystä: levyt kierot ja/tai alatukivarren sisemmät puslat väsyneet. En tiedä aiheuttaako sis. alatukivarren puslat myös ravistusta vedossa?
Jos tarvikeromut ja kunnon jarruttelulla hävisi ravistus niin siinäpä se sitten taitaa syy olla.Kiitos kaikille kommenteista. Vetarin kumi ehti olemaan rikki varmaan kuukauden päivät. Käytin korjaamolla vaihdossa ja tutkivat, että ei ollut ehtinyt rikkomaan mitään. Vaihtoivat suojakumin ja siinäpä se. Se tärisytys tuossa nopeusluokassa on tosiaan melko lyhyt ehkä 2-3 sekuntia, mutta tärisyttää sen verran että huolestuttaa.
Jarrupuoli on sitten jännä juttu. Pari vuotta sitten vaihdatin tosiaan levyt ja palat. Kysyivät että pistetäänkö tarvike vai aitoa kamaa ja päädyin hintasyistä tarvikkeeseen. Nyt tuli mieleen, että voisiko tarvikeosat olla vaan niin paskoja että toiminta näkyy sitten jarrujen käytössä noin. Jouduin yksi päivä hätäjarruttamaan ettei bussi tule päälle, niin pomppuilu katosi tuon jarrun jälkeen hetkellisesti pois. Ajattelin, että levyissä ollut paskaa, mutta kyllä se vaan takaisin sitten tuli. Autolla ajetaan viikossa ehkä 60km. Pientä lyhytkestoista ajoa, jossa matkan varrella pari jarruristeystä mutta muuten vakkarinopeudensäätimellä tasaista ajoa. Omissa satunnaisissa pidemmissä ajoissa pelaan melko paljon moottorijarrulla..tosin nyt yrittänyt väkisin opetella kunnon jarrutteluun että jarrut pysyisi muuten herkkinä.
Kertokaapas onko tietoa missä kannattaisi teettää sylinterikannen koneistus keravalla asun niin pääkaupunkiseudulla/uudellamaalla
tommonen 2 litranen avensiksen kansi on nyt irti pöydällä, päästi paineita vesipuolelle. Mitähän tuolle kannelle nyt kannattaa tehdä siellä koneistamolla kun kerta irti?
Varmaan se nyt hiotaan suoraksi ja venttiilinvarren tiivisteet vaihetaan?
Termostaatin tiiviste vuotaa.Opel Astra H - 2006 - 1.8L (172 000km)
Käynnistin vloppuna ja ekalla ei lähtenyt. Koskaan aikasemmin ei ole ollut noin huonoa käynnistymisyritystä. Toisella lähti mutta tod. huonoa oli käynti - tuntui ettei millään jaksaisi pitää itseään käynnissä. Muutaman min. jälkeen käynti parani ja lopulta palautui normaaliksi. Tein pienen testikierroksen, ei nykimistä ja muutenkin kulki normaalisti. Sitten alkoi haisemaan jokin outu, mutta palaneen käryä se ei ollut. Pysäkille parkkiin ja konehuoneen tarkistus josta ilmaantui vaalea pilvi jotain, mutta ei palaneen käryä. Huomasin katsoa jäähdytysaineen tankkia ja kappas se oli miltei tyhjä.
Eli jääh. nesteen vuoto ilm. jossakin. Katsotaan mitä huomenna huollossa löytyy. Toivotaan ettei ole rikkonut moottorista mitään. Tätä ongelmaa ei ole aikaisemmin ollut, eikä noin huonoa käynnistystä/käyntiä. Kun ajoin auton huoltoon, käynnistyi se normaalista ja myös kävi ok - sellainen pilvi kuitenkin tuli jälleen konehuoneesta.
Selkeästikin Suomen talvesta naattinut kori ja alusta.Pari vuotta tallissa majaillut Peugeot 406 HDi 110@130, -00, 520tkm sai "vähän" remppakäsittelyä. Hylkyyn meni ruosteiden ja katkenneen takapyörän aurauksen säätötangon takia. Ratti oli kyllä aivan suorassa ennen katsastusta.Takapyörä vielä odottaa uutta osaa. Kynnykset hitsattiin neljästä kohtaa sisä ja ulkopuolelta. Jotain metri meni peltiä.
Ennen katsastusta uusittiin jarrulevyn takapelti ja kasattiin jarrukengät uudelleen. Molemmat takapään jarrusylinterit oli aivan jumissa ja ne täytyi hakata irti ja korjata. Taakse uudet jarrupalat. Käsijarrun päävaijeri ei enää kestänyt ja meni poikki. Se täytyi korjata. Aiemmin uusittu jarrukengät ja lyhyet käsijarruvaijerit taakse. Vielä pakoputken hitsaus/korjaus parista kohtaa. Tutkittiin että jousen kääntölaakeri ei pyöri oikealla puolella ollenkaan ja tuo laakeri vaihdettiin. Vasemmalla puolella vielä laakeri pyöri. Ohjauskin keveni huomattavasti.
18 v autoon siis vähän liikaakin remppaa, mutta jos leiman saa ja 12kk pääsee ajamaan, niin ihan hyvä. Suht mukava ajaa ja jotain varusteitakin löytyy. Vakionopeudensäädin, ajotietokone, sädetunnistin, automaatti ilmastointi ja kyynärnoja. Paku niin melko halpa ajaa. Toisaalta helpommalla olisi päässyt jos olisi vain paalannut auton ja katsellut jotain leimattua autoa tilalle. Omaan käyttöön Peugeotissa plussaa vetokoukku ja tilava farkku kori. Ja nyt kun auto on melkein valmis, niin ei siitä raaskisi aivan heti luopuakaan. Voi olla että jopa seuraavat 3 vuotta vielä pääsisi.
Totta. Ihan tiedossa olevia vikoja oikeastaan oli kaikki. Yllättävästi etujarrut oli aivan kunnossa, vaikka vähän reilu 3 vuotta edellisestä katsastuksesta. Se korin ruostuminenkin varmaan jatkuu, vaikka autolla ei ole ajettu kahteen vuoteen ja toisaalta 525tkm ja 18v ja autossa alkuperäiset kynnykset ja maalipinta, niin ei ihme että tarvitsi jo hitsata.Selkeästikin Suomen talvesta naattinut kori ja alusta.
Ihan hyvin kilsaa alla silti, eipä noista mikään ylläri sinänsä pitäisi olla.
Suuttimet tarkistettu? Onko paljon kisoja?Kysytäämpäs nyt täältä, jos vaikka joku olisi paininut samaisen ongelman kanssa, eli:
Seat Leon FR -2010 2.0TDI koneella on alkanut nykimään ja välillä nykäsee niin pahasti, että auto sammuu. Kylmällä koneella tekee ja täydessä lämmössä en ole huomannut, että tekisi näin. Aamulla kun lähtee töihin, niin huomaa hyvin, että joku prakaa ja auto nykii, ehkä juuri siinä vetoalueen alkupuolella alkaa, eli noin 1500rpm ja nykii myös 3000rpm.
Tänään vaihdoin polttoainesuodattimen ja ilmanputsarin, mutta eipä ollut siitä apua.
Suuttimet tarkistettu? Onko paljon kisoja?
Ilmeisesti se aurauksen säätötanko katkesi katsastuksen aikana ja siitä tietysti tuli ajokielto. Oikea takapyörä siis pääsi tosi paljon auraukselle (tai myös haritukselle). Kyllä se sitten ratissakin näkyi, että ratti piti olla vinossa ja auto kulki "suoraan". Mutta perähän meni varmaan vähän vinossa ja siksi ratilla piti korjata ajosuuntaa tien suuntaiseksi. Ei saanut siis ajaa yhtään, mutta laittomasti vähän siirsin ja tosi hiljaa ja varovasti.Mites pitäisikö takarenkaan aurauksen näkyä ratissaItse en keksi miksi näkyisi.
En tiedä näistä uudemmista TDI koneista mutta 1.9TDi:ssä ainakin ilmanmäärä mittari oli yleisin vika nykimiseen. Jos jostain löytyy tietoa että suuttimissa ollut vikoja niin siitä lähtisin kattomaan. Ei kuitenkaan mitään vikavaloja sytyttäny ?
Kysytäämpäs nyt täältä, jos vaikka joku olisi paininut samaisen ongelman kanssa, eli:
Seat Leon FR -2010 2.0TDI koneella on alkanut nykimään ja välillä nykäsee niin pahasti, että auto sammuu. Kylmällä koneella tekee ja täydessä lämmössä en ole huomannut, että tekisi näin. Aamulla kun lähtee töihin, niin huomaa hyvin, että joku prakaa ja auto nykii, ehkä juuri siinä vetoalueen alkupuolella alkaa, eli noin 1500rpm ja nykii myös 3000rpm.
Tänään vaihdoin polttoainesuodattimen ja ilmanputsarin, mutta eipä ollut siitä apua.
Mulla oli (tosin bensa ja toinen merkki) samanlaista ongelmaa, kun ahtopaineen solenoidi oli hajonnut. Tunnisti sitten, että olisi liikaa ahtoja ja katkaisi hetkellisesti sytytyksen suojellakseen moottoria. Pätkäsy tuli juuri siinä kohtaa, kun tulee suurimmat ahdot normaalisti.
Kyllä mullakin kun puslat ja nivelet vaihdoin taakse, meni auto ihan sekasin ja ratti vinoon.Mites pitäisikö takarenkaan aurauksen näkyä ratissaItse en keksi miksi näkyisi.
Voi olla myös laakerit, niihin yleensä vaikuttaa tuo kääntyminen, toiseen suuntaan tulee ääni ja toiseen hiljenee.Etuvetoisella autolla jyrkästi vasemmalle kääntäessä ja kaasua tai kytkintä pumpatessa kuuluu rutinaa vasemman eturenkaan luota. Välillä ihan hienoista rutinaa suoraan liikkeelle lähtiessä ja peruuttamalla en saanut mitään ääntä aikaan. Ilmeisesti vetonivel menossa, vaikka suojakumit näyttivät ehjiltä? Huomenna pitäisi vielä lähteä Helsinkiin. Ääni ei vielä mikään hirveän kova ole, eli varmaan uskaltaa maantieajoa vielä ajaa?
Itse lähtisin tsekkailemaan ensimmäisenä moottorin kumityynyjä, ja ylipäätään kaikkia kumityynyjä mitä sieltä löytyy. Oletan, että on kuitenkin jo ajettu kiitettävästi tuollakin kun 2011 vuosimalli?
Palttiarallaa 165000km. Pitääpä nuo tukigummit tarkastaa. Toivottavasti olisi niistä kyse, ovat kai kohtuullinen kustannus vaihtaa/vaihdattaa.
Väännetty joskus liian tiukalle pultit niin ne on venyneet.On se perkele t25 avensiksen pyörän pinnapulttien kanssa...
Talvirenkaanvaihdossa katkesi yksi jo paskaksi, hain uuden ja vaihdoin. Ei tarvinnut onneksi kun kiskasta jarru pois tieltä. Nyt kiristettiin talvinakit niin seuraava katkesi samasta pyörästä. Jumalauta, "japanilaista laatua".
Vaihdan nyt sitten kaikki. Ihme homma miten 100tkm rullatusta kiesistä voi nyt jo pultit napsua paskaksi. Seuraavaksi varmaan tippuu pyörä tielle...
Niinpä, luulisi vaan muissakin talouden kieseissä katkeilevan sitten kun jokaseen joskus remppamiehet kiskoneet pyöriä pyssyllä paikalleen.Väännetty joskus liian tiukalle pultit niin ne on venyneet.
On se perkele t25 avensiksen pyörän pinnapulttien kanssa...
Talvirenkaanvaihdossa katkesi yksi jo paskaksi, hain uuden ja vaihdoin. Ei tarvinnut onneksi kun kiskasta jarru pois tieltä. Nyt kiristettiin talvinakit niin seuraava katkesi samasta pyörästä. Jumalauta, "japanilaista laatua".
Vaihdan nyt sitten kaikki. Ihme homma miten 100tkm rullatusta kiesistä voi nyt jo pultit napsua paskaksi. Seuraavaksi varmaan tippuu pyörä tielle...
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.