Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Noniin, eiköhän se ala olla audin ajovalojen perimmäinen vika olla selvitetty. Eli tosiaan VCDShän sai ns. kaiken oleellisen tiedon jonka mukaan sopeutus onnistui, vaikkei valot liikkuneet fyysisesti milliäkään mihinkään suuntaan. Tästä sitten pieni tuumaus ja manuaalisesti säätämään valoja seinää vasten noista umpioissa olevista ruuveista. Eivät liikkuneet niistäkään... Eli, edellinen omistaja kenties saanut ns. dipped headlight -ongelman, säätänyt käsin valot ylös. Myöhemmin korjattu ja avot, valojen säätöruuvit korkanneet :dead:
 
Golffissa olis pientä laittoa, kun vaan jaksaisi tehdä.

-oikea etuiskari sylkenyt öljyt pihalle ja nyt kolisee tyhjänä
-vasen alapallo väljä
-hammastanko sylkee tehostimen nesteet pihalle
-edellisestä johtuen myös tehostajan pumppu lienee nyt hajonnut, kun tyhjänä pyörinyt
-takapäässä varmaan useampikin pusla väsynyt, kun molemmat takarenkaat kuluu nopeammin, kuin eturenkaat. Muutenkin takapää tuntuu ohjaavan.
-helmassa ainakin yksi reikä hitsattavaksi
-kuskin oven sarana kulunut, niin että ovi putoaa noin sentin verran avattaessa
-molemmat jarruletkut vuotaa takana
-jakohihnan kilometrit täynnä

Noitten lisäksi vielä kaikkea muuta "pientä"

Kyseessä siis -01 VW Golf TDI ja mittarissa karvan vaille 560 000km.

Vähän miettinyt, että jos vaan hävittäisi tämän nyt kun vielä leimaakin on jäljellä 5kk.
 
Golffissa olis pientä laittoa, kun vaan jaksaisi tehdä.

-oikea etuiskari sylkenyt öljyt pihalle ja nyt kolisee tyhjänä
-vasen alapallo väljä
-hammastanko sylkee tehostimen nesteet pihalle
-edellisestä johtuen myös tehostajan pumppu lienee nyt hajonnut, kun tyhjänä pyörinyt
-takapäässä varmaan useampikin pusla väsynyt, kun molemmat takarenkaat kuluu nopeammin, kuin eturenkaat. Muutenkin takapää tuntuu ohjaavan.
-helmassa ainakin yksi reikä hitsattavaksi
-kuskin oven sarana kulunut, niin että ovi putoaa noin sentin verran avattaessa
-molemmat jarruletkut vuotaa takana
-jakohihnan kilometrit täynnä

Noitten lisäksi vielä kaikkea muuta "pientä"

Kyseessä siis -01 VW Golf TDI ja mittarissa karvan vaille 560 000km.

Vähän miettinyt, että jos vaan hävittäisi tämän nyt kun vielä leimaakin on jäljellä 5kk.
Vähän samaa vikaa, Seat Cordoba farkku, 2000, TDI ja 542tkm. Katsastus joulukuussa. Ostin auton kesällä 350€ ja molemmat renkaat ihan hyvät ja lisäksi vetokoukku. Pakuksi rekattu. Hitsattavaa vähintäänkin vasemmassa kynnyksessä takana. Oli jo korjattu mutta huonosti. Edestä oikealta kallistuksenvakaajan kiinnityspultti poikki, on varmaan helpohko uusia. Käsijarru oikealla ottaa vähän huonohkosti ja kahva nousee silloin jo tosi ylös. Vikaa siis aika paljon tiedossa, mutta ajaa pystyy. Jakohihnan vaihtoon vielä jopa 20tkm, jos muuten kestää.

Itse varmaan laittaisin sen Golfin myyntiin äkkiä. On niin paljon laitettavaa, että ei mitään järkeä pitää enää kauempaa :) Tai sitten katsastaa viimeisenä päivänä ja ajaa vielä 2kk tai myy vikalistan kanssa.
 
Auton takavalosta on maa hävyksissä. Voiko maan ottaa korista vai tuleeko jotain ongelmia? Eli jos vaan katkaisisi maajohdon ja laittaisi sen lähimmän mutterin alle. Sen verran yritin tuota tutkailla, että ilmeisesti johto menee yhtenä johtona koko auton läpi (ei liittimiä välissä).
 
Viimeksi muokattu:
Emännän auto on ruvennut viemään öljyä enenevässä määrin.

Venttiilivarren kumit vaihtoon, ei vaan ole minun mukavuusaluetta avata konetta...

Samalla voisi tilailla uudet suuttimet, eivät Autodocilla maksaneet "kuin" 18€kpl, toki kyllähän se kertyy kun kuusi niitä on.

Auto on etulokareita ja kuskinovea vaille museokuntoinen niin tähän tekee mieli vähän rahaa laittaakkin, 2020 saa mennä yrittämään museotarkastukseen.
 
Rohkeasti vain mukavuusalueen rajalle ja sen yli, kyllä se siitä..
 
Rohkeasti vain mukavuusalueen rajalle ja sen yli, kyllä se siitä..

Suosittelen myös samaa, oppii jotain uutta samalla. Kyllähän tuo itelläkin välillä ahistaa ja pelottaa remontit tai hommat mitä ei oo ennen tehnyt, eikä oikein haluaisi tehdä, mutta yleensä kun ruvennut tekemään niin hoksannut, että "eikait tässä, aika simppeliä ja nytpä tiiän tämänkin"
 
Joo, siis kaikki tuleekin tehtyä aina itse, mutta nyt olisi ensimmäinen kerta kun joutuu ihan menemään venttiilinkopankantta syvemmälle, kyllähän sen tiesin että edessä se tulee olemaan.
Eipä haittaa vaikka jäisikin seuraavalle päivälle talliin, on näitä koslia millä pääsee liikkumaan :D
 
Oma Corsa-vanhus sai taas hylsyn päästöistä (viimeksi 2016). Lambda koitettu vaihtaa niinkuin silloin viimeksikin, mutta kaippa se taas on katista kiinni. Homman nimi vaan on se, että tuollaiseen arvottomaan autoon ei viitsisi enää kattia alkaa vaihtamaan, varsinkaan kun se tuntuu hajoavan tasaisin väliajoin. Onko jotain halpaa keinoa vielä mitä voisi koittaa, vai hommaanko suosiolla uuden auton?
 
Oma Corsa-vanhus sai taas hylsyn päästöistä (viimeksi 2016). Lambda koitettu vaihtaa niinkuin silloin viimeksikin, mutta kaippa se taas on katista kiinni. Homman nimi vaan on se, että tuollaiseen arvottomaan autoon ei viitsisi enää kattia alkaa vaihtamaan, varsinkaan kun se tuntuu hajoavan tasaisin väliajoin. Onko jotain halpaa keinoa vielä mitä voisi koittaa, vai hommaanko suosiolla uuden auton?

Eiks jotkun huijaa laittamalla reilusti E85 tankkiin tietty ei liikaa muuten ei käy. En oo kokeillut mutta kuullut essonbaarissa että sillä sais päästöt testipenkille sopivaan moodiin.
 
Kia Ceed VM. 2012:

6 viikkoa sitten lakkasi parkkitutka toimimasta, googlesta vinkkejä ja yksi antureista selkeästi tikitti (googlen mukaan merkki hajonneesta anturista). Uus anturi Ebaysta 20 euroa ja helppo vaihtaa itse. Mutta...

Soitto Delta autoon, että meniskös takuuseen. Noh, 3 viikkoa sitten tunnin käynti Deltalla (yhteensä 40 kilsaa matkaa) ja diagnoosi rikkoutunut anturi, soitellaan sitten kun saadaan osa. Eilen käynti Deltalla (matka yhteensä 40), paikan päällä tunti ja tutka toimii taas.

Kannattiko? Noh, tulihan testattua KIA:n pitkä takuu.

Seuraavaks ois epämääräisen kolinan paikallistaminen etupäästä edessä. Juuri katsastettu ja yksi huoltomies tutkittuaan vaihtoi koiraluut, mutta kolina ei häipynyt vaikka nuo olivatkin aivan loppu.
 
-98 vuoden bensa passatin polttoainesuodatinta ei ollu vaihettu varmasti ikinä. Ongelmat ilmeni eka pitkillä starteilla ja sen jälkeen ei koko romu käynnistynyt, vuoti alleen bensaa suodattimen kyljestä aika runsaasti.
Könysin tuossa parkkiksella reilu tunnin verran ja vaihdettu on, jokainen mutteri katkesi auton pohjan sisään, myös ne pohjamuovin pitävät :darra: Vittu mitä touhua.. Huomenna reikänauhaa ja poraruuvia kovaa auton alle pitämään uutta suodatinta ja pohjamuovia kiinni, jospa tuon vielä leimasta saisi läpi, jos ei niin koura kutsuu :facepalm:
 
Eiks jotkun huijaa laittamalla reilusti E85 tankkiin tietty ei liikaa muuten ei käy. En oo kokeillut mutta kuullut essonbaarissa että sillä sais päästöt testipenkille sopivaan moodiin.
No voisihan tuota koittaa. Minkälaisella seoksella kannattaa ajaa ja pitääkö kone lämmittää kunnolla ennen mittausta?
 
Oma Corsa-vanhus sai taas hylsyn päästöistä (viimeksi 2016). Lambda koitettu vaihtaa niinkuin silloin viimeksikin, mutta kaippa se taas on katista kiinni. Homman nimi vaan on se, että tuollaiseen arvottomaan autoon ei viitsisi enää kattia alkaa vaihtamaan, varsinkaan kun se tuntuu hajoavan tasaisin väliajoin. Onko jotain halpaa keinoa vielä mitä voisi koittaa, vai hommaanko suosiolla uuden auton?
Ebayn kautta saksasta sain sitikkaan katin putkineen ja posteineen 180
euroon, Mätänet pyysi 400 eskoa. Et kannattaa tarkastaa sen katin hinta, voi olla yllättävän halpa.
 
Auton takavalosta on maa hävyksissä. Voiko maan ottaa korista vai tuleeko jotain ongelmia? Eli jos vaan katkaisisi maajohdon ja laittaisi sen lähimmän mutterin alle. Sen verran yritin tuota tutkailla, että ilmeisesti johto menee yhtenä johtona koko auton läpi (ei liittimiä välissä).

Se maahan siis on korissa... Eli voit :)

Katsohan että on kontakti kunnossa (vaikka yleismittarilla) jotta saat varmasti maita.
 
Motonetissä näytti olevan vain raidetangon päihin ja bilteman sivuilta ei ollenkaan. Motonetin alamittaisen kumin hinta jo 3,90€ ja alapalli halvimmillaan alta kympin, niin ei oikein ole hintansa väärtejä. Ennemmin pitää hyllyssä ylimääräisiä niveliä. Oli minullekin tulossa, mutta autodoc kuppasi paketin lähetyksessä ja paketti vasta huomenna postissa.
Sinulla taitaa jo olla asia hoidossa, mutta tuli mieleen, jos kumia ei löydy tuollasen meisselireiän (paikasta riippuen) voi yrittää korjata myös liimaalla (esim. kontaktiliima/ kumiliima) päälle palasen ohutta kumia karhentaen liitospinnat. Ei ole tosin kokemusta kuin polkupyörän kumin paikkauksesta :)
Vm. 2000 Focuksen "vetonivelten hajoamisen" tyyppivika korjattiin laittamalla CRC-tiivistysainetta, tarkkaa mallimerkintää en enää muista. Toimi ei hajonneet nivelet, kun lian pääsy estettiin sillä niveliin.
 
Mulla on vm. 2010 Passat 1.8 TSI Highline, johon on kahden vuoden omistuksen aikana tehty mm. öljynkulutuksen takia täys moottoriremppa, josta omaan piikkiin meni 2000 euroa sekä tuulilasin vaihto vakuutuksen omavastuulla 200 euroa. Nyt kun auto olisi priimakunnossa (edellinen omistaja oli juuri ennen myyntiä vaihdattanut DSG:n ja nyt ajettu 98t), niin tarve autolle loppuikin. Näinköhän noista rempoista saisi omiaan takaisin myynnin yhteydessä mitenkään? Autoon siis laitettu ostohinta + rempat n. 17000 euroa?
 
Ei ne liimat kovin hyvin tuolla pallonivelen kumissa toimi, kun elää niin paljon.
Niin tuossa pitäis käyttää "elastista" liimaa, kestokin? Mietin, että jos helposti saa tehtyä... lisää se vähän ainakin sitä kestoaikaa?
Kerran ostin pallot, niin niissä se kumi ei ollut alareunasta millään kiinni ollen kuin mustalaishame ja kaikella paskalla oli vapaa pääsy niveleen, mutta ihme kyllä kestivät siitä huolimatta nelisen vuotta.
Tuohon em. CRC-aina olis juuri oikea käyttöpaikka, se on hyvin elastinen eikä kärsi suoloista/pakkasista, testatusti 14-vuotta.
 
Mulla on vm. 2010 Passat 1.8 TSI Highline, johon on kahden vuoden omistuksen aikana tehty mm. öljynkulutuksen takia täys moottoriremppa, josta omaan piikkiin meni 2000 euroa sekä tuulilasin vaihto vakuutuksen omavastuulla 200 euroa. Nyt kun auto olisi priimakunnossa (edellinen omistaja oli juuri ennen myyntiä vaihdattanut DSG:n ja nyt ajettu 98t), niin tarve autolle loppuikin. Näinköhän noista rempoista saisi omiaan takaisin myynnin yhteydessä mitenkään? Autoon siis laitettu ostohinta + rempat n. 17000 euroa?

Tuskin tuosta yhtään enempää saa, mutta myynti on ehkä hivenen helmpompaa, kun nuo selvät vikapaikat ovat kunnossa.
Olettaen, että ostaja ymmärtää noiden päälle.
 
Murheenkryyni-Skoda iski jälleen. Tosiaan ennen luovutusta tehtiin täysi jakopääremontti rallatuksen takia autoliikkeen piikkiin. Nyt 6000km myöhemmin alkoi jakopää yhtäkkiä rallattamaan kunnolla ja äsken lähti hikisesti käyntiin ja tuntui käyvän kolmella. Öljyt olivat alarajalla ja ne ja suodatin vaihdettu 4000km sitten. Lahosikohan uusi kiristin, vai oliko vanha ketju syönyt rattaat?
 
No voisihan tuota koittaa. Minkälaisella seoksella kannattaa ajaa ja pitääkö kone lämmittää kunnolla ennen mittausta?
Vähän autokohtaista, kokeile, kuinka reilulla seoksella vielä pelaa. 50/50 suurin osa toimii täysin normaalisti.
Kone kannattaa lämmittää hyvin ennen mittausta. Ilmanputsari saisi olla uusi.

Kannattaa tarkistaa paljonko vaikka auton "varatankki" on, eli kun merkkivalo syttyy. Tankissa siis vaikka 10L E10 ja tankkaa siihen 10L E85 lisää. Pitäisi tulla hyvä :) Ja jos sattuu menemään päästöistä läpi, niin voi tankata tankin täyteen 95 E10, niin lähtee auto varmasti käyntiin ja ei tule moottoriin vikaa.

Itse en ole E85 tankannut, kun sitä ei vielä ollut. Mutta bmw 740 löysin ohjeen netistä että ilmanputsari pois kokonaan mittauksen ajaksi. Tanki melkein tyhjä (noin) 10L E10. Siihen pari purkkia, eli 2 litraa jäänestoa (tokmannista löytyi). En tiedä auttoiko, mutta läpi meni. Tuon jälkeen vähän bensaa lisää tankkiin. E85 siis parempaa, koska se on halvempaa.

Tuollaista, mutta oikeaa E85 kannattaa käyttää.
4.7€/l Bensiinin lisäaine Masinol 100, 1 l
Masinol pitää moottorin puhtaana ja ehkäisee korroosiota ja siten pidentää moottorin käyttöikää ja parantaa sen suorituskykyä. Masinol 100 toimii myös jäänestoaineena, poistaa karstaa ja vähentää jälkikäyntiä.
Tuoteseloste
Valmistettu vahvasti denaturoidusta etanolista.
 
Viimeksi muokattu:
Mites kun jarrulevyt kuumentuu nykyään niin pirusti? Ajon jälkeen kuuluu semmonen naksutus oikein kun ne rupee jäähtymään. Onko vaarallista? Onkohan joku osa liian kireällä. Levyissä ei ole ruostetta.
 
Mulla on vm. 2010 Passat 1.8 TSI Highline, johon on kahden vuoden omistuksen aikana tehty mm. öljynkulutuksen takia täys moottoriremppa, josta omaan piikkiin meni 2000 euroa sekä tuulilasin vaihto vakuutuksen omavastuulla 200 euroa. Nyt kun auto olisi priimakunnossa (edellinen omistaja oli juuri ennen myyntiä vaihdattanut DSG:n ja nyt ajettu 98t), niin tarve autolle loppuikin. Näinköhän noista rempoista saisi omiaan takaisin myynnin yhteydessä mitenkään? Autoon siis laitettu ostohinta + rempat n. 17000 euroa?

Omia et saa pois, mutta voit myydä sen normaaliin markkinahintaan. Oletusarvo autoa ostaessa on kuitenkin se, että se toimii. Nyt sinulla on myydä oikeasti rempattu ja toimiva auto, joten pistät sille sen hinnan mitä pitää, ilman että yrität saada "remppoja pois". Niin moni tuntee nuo TSI/DSG kombot jo, että ihan turhaa yrittää myydä kalliimmalla. Kilpailevat merkit myy normaalina autona ilman tuhansien eurojen remonttitarvetta omia kiesejään.
 
Ohessa tasan 2 vuoden omistajuuden arvosteluni Italialaisesta "urheiluautosta" mallia Alfa Romeo Mito QV vuosimallia 2010. Autossa on ollut "kaikkea pientä" enemmän kuin museo-Fiiatissani (josta vertailu alempana). Eli tämä Alffa on ollut suorastaan "loistava" käyttöautohankinta :btooth:

Alfalla olen ajanut 27.9.2016 -> 8.10.2018 välisenä aikana viittä vaille tasan 20tkm, eli 113-133tkm.


-Karmittomat ikkunat jäätyy kun lämpöinen auto jää lumisateeseen joka pikkuhiljaa sulaa auton päälle ja jäätyy siihen. Sulava vesi kerääntyy jonnekin ikkunan alareunan tiivistelistan alle. Tuon jälkeen oven saa juuri ja juuri auki, mutta jos sitä yrittää vetää kiinni niin ikkuna ottaa yläreunastaan kiinni ja vaarana on sen rikkoutuminen. Asialle ei ole mitään tehtävissä muuta kuin DWI.gif.

-Autossa oleva lohkolämppäri lienee mallia vitun onneton säteilylämmitin. Auto on 2h sähkötolpassa -10 asteessa niin sillä pitää ajaa 10min maantiellä ennen kuin moottorin lämpötilamittari alkaa edes nousemaan pohjastaan.

-Vasen takajarrulevy oli jo ostettaessa todella ruosteinen ja tuntui ottavan kiinni vain keskeltä. Kuulemma tyyppivika jumittavat takajarrut. Tästä selvittiin herkistelyn vaivalla ja työkaluilla sekä rasvoilla.

-Auto jäi duunin parkkipaikalle keväällä 2017, diagnoosina hapertunut startin maajohto / sen liitos vaihdelaatikkoon. Se korjattiin. Hintaa tuli sijaisauton kanssa jotain 200-250 euroa.

-Auton sähkösäätöinen alusta aloitti temppuilunsa talvella 2017. Siinä ei ollut mitään järjenhiventä tai säännönmukaisuutta. Etuiskareiden kiihtyvyysanturit antoivat vikakoodia. Maahantuojan ratkaisu olisi ollut uusia kumpikin etuiskari 800 euron kappalehintaan + työt päälle. Onneksi löysin Alfaharrastajan jonka avulla löydettiin pelkät helvetin anturit ja homma ratkesi sillä. Antureille on omat varaosanumeronsa mutta niitä ei saa mistään?!?!?! Ei maahantuojalta, ei netin Alfamestoista. Piti sitten tilata romikselta toimivat iskarit ja irroittaa niistä. Juuh ocay. Taloudellisesti vain 200-300 euron paukku, mutta vaivana aivan jäätävä sillä em. sähköiskareita ei löydä juuri mistään.

-Auton takaluukun johtosarja (yksi tyyppivioista) hajosi eikä takaluukkua saanut auki. Optiona oli uusi johtosarja töineen +600 euroa tai sitten vanhan kolvailu satasella (ei takuuta). Takaluukku saatiin kuntoon.

-Tästä meni 5-6 viikkoa niin takalasin pyyhin aloitti oman elämänsä: Aina kun laittaa virrat päälle niin se pyyhkäisee pari kertaa ees-taas. Korjaamolta sanottiin "me sanottiin sulle...". Revittiin sitten pyyhkimen moottorin piuha irti. Vaihtoehtona oli tosiaan koko johtosarjan uusinta, juuh ocay ei kiitos.

-Auton startti hajosi kesällä 2018 ja jäin (taas) työpaikan pihalle myöhään illalla. Ei mitään varoitusta, ei "vaivalloisia starttaamisia" tai mitään. Uusi tarvikeosa töineen ja sijaisautoineen 420 euroa. Atoy sanoi kiitos.

-Auto ei mennyt katsastuksesta läpi syksyllä 2018, edessä alapallonivelet väljät, takana oikealla jarrulevy liian ruosteessa. Alapallot vaihdatin liikkeessä ja pyysin putsaamaan molemmat takajarrulevyt, hintaa operaatiolla sijaisautoineen 180 euroa. Herkistelin itse jarrun samalla tavalla kuin vuosi aiemmin vasemman puolen ja vein uudelleen katsastukseen. Jarrulevy on muka yhä liian ruosteinen (vitut) ja jarruvoimien erot olivat liian suuret, käyttöjarrussa 33%. Nyt auto seisoo pajalla, kumpikin takajarrulevy paloineen sekä käsijarrun vaijereineen menee vaihtoon. Hintaa operaatiolle luvattiin uudelleen katsastuksen hinnan ja sijaisauton kanssa "vain" 420 euroa.


Samaan aikaan Italialainen, 17 vuotias sekä useimpien mielestä temperamenttinen (vikaherkkä) harrasterimpula, Ferrarin 360 Modena. Auto jonka kanssa varauduin "kaikkeen pieneen", eikä se haittaisi, sillä tällä ei tarvitsisi päästä joka aamu duuniin ja liikkua arjen asioilla ym.

-Valmiiksi kulunut kytkin (mitattiin Ferrarin tietokoneella ennen ostoa) hajosi 3pv oston jälkeen. Touhu meni liikkeen kanssa puoliksi, 2200e mulle ja 2200e heille.

-Autoa vaivasi randomilla kesäkauden 2017 sytytyksen "missfire" vikakoodit, koko kesän aikana CE-valo syttyi ehkä 4 kertaa. Mitään käyntiongelmia, käynnistysongelmia tms. ei ollut, pelkkiä random vikakoodeja "missfire cylinder 5" jne. Nämä häipyivät kun sytytystulpat vaihdettiin talviseisonnan aikana. Hintaa operaatiolle 8 x 12 euroa (netistä) ja oma puuhastelu. Jouduin pari työkalua ostamaan, hintaa niille ehkä 30e.

-Talviseisonnan 2017-2018 aikana ovien lukkovaijerit / niiden öljy / whatever jähmettyi eikä ovien lukot auenneet. Auto seisoo puolikylmässä hallissa jossa on talven pakkasilla -1 / +1 C. Tästä selvittiin hiustenkuivaajalla sekä vaijereiden herkistelyllä keväthuollon yhteydessä. Ajallisesti spesialistini veloitti 1,5h tästä operaatiosta eli vähän yli 100 euroa. Temppuileva lukkomekanismi / lukkomekanismin vaijerit on automallin tyyppivika.

-

-

-

-

Niin ja vertailun vuoksi Ferrarilla olen ajanut 12.4.2017 -> 8.10.2018 välisenä aikana 15tkm, eli se ei suinkaan ole seissyt tallissa ajamatta / kulumatta / whatever.


Fiilikseni tästä vitun Alffan rimpulasta so far:

2074.jpg


Fiilikseni museo-Ferrarista so far:



Aikamoista! Ei käy kyllä kateeksi.

Täytyy tuosta Alfasta sen verran kun vaimolla oli sellainen MiTo Junior.
Pakasta vedettynä ostettu ja vaihdettiin se hieman alle 60tkm ajettuna Sport Silver Fiestaan(1.6TDCi).
Tuon 60tkm aikana vaihdettiin alapallot ja iskareiden yläpään laakerit. Muutoin pelkät huollot.
Tuo ikkunoiden jäätyminen oli satunnainen ongelma tuossa yksilössä.
Muita ongelmia ei ainakaan minun mieleen muistu.
Sähkösäätöinen DNA toimi niin hyvin kuin Italialainen inzinjööri on sen halunnut toimivan :D

Mites muuten noi Fefen ylläpitokulut esim. vuodessa? Mitä tuommoisen vakuutukset ja verot on? Siis ihan mielenkiinnosta autoharrastajana.
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoista! Ei käy kyllä kateeksi.

Täytyy tuosta Alfasta sen verran kun vaimolla oli sellainen MiTo Junior.
Pakasta vedettynä ostettu ja vaihdettiin se hieman alle 60tkm ajettuna Sport Silver Fiestaan(1.6TDCi).
Tuon 60tkm aikana vaihdettiin alapallot ja iskareiden yläpään laakerit. Muutoin pelkät huollot.
Tuo ikkunoiden jäätyminen oli satunnainen ongelma tuossa yksilössä.
Muita ongelmia ei ainakaan minun mieleen muistu.
Sähkösäätöinen DNA toimi niin hyvin kuin Italialainen inzinjööri on sen halunnut toimivan :D

Mites muuten noi Fefen ylläpitokulut esim. vuodessa? Mitä tuommoisen vakuutukset ja verot on? Siis ihan mielenkiinnosta autoharrastajana.

Joo täälläkin noi iskareiden yläpäät (yksi monista "ominaisuuksista") ikään kuin naksuu (ei siis kolise / rämise / tms. asiaa tuntemattomille), mutta vain kunnon pakkasilla jos ajaa vaikkapa kadun reunakivetyksen yli ja ohjaus on käännetty lähelle ääriasentoaan. Kesäisin, keväisin, syksyisin ei pidä ääntä vaikka miten yrittäisi. Tämä knoppi unohtuikin tuosta alkuperäisestä listauksesta, täytyy editoida! Meikän auto on madallettu 30mm tehtaan spekseistä.

Ferrarin omistajuudesta, sen ylä- ja alamäistä, juoksevista kuluista ja kaikesta vastaavasta pidän eräänlaista "blogia" eräällä "laifstail" -palstalla; autostadium.fi. Tosin en tänä kesänä sinne kummemmin kirjoitellut kun ei ollut mitään ihmeempää kirjoittelemista, Fefe toimi vallan mainiosti :geek:

If Ajoneuvovakuutus Liikenne- ja kaskovakuutus, vuosimaksu yhteensä 1 344,54e.

-Tosta summasta varsinaisesti maksan ehkä 30%, koska auto on liikennekäytöstä poistettuna about syyskuun loppu -> toukokuu JA keskellä kesääkin jos en sillä aja. Aivan sama ajoneuvoveron kanssa joka olisi jotain 670e/v, mutta sitä ei mene niiltä päiviltä kun auto on liikennekäytöstä poistettuna, eli maksan vain jotain 30% siitäkin. Tämän auton kanssa jo 5 päivää riittää siihen, että tulee edullisemmaksi poistaa auto liikennekäytöstä kuin pitää sitä ajossa. En halua maksaa tälle sossuhyysäyksen ja vihervasuriuden (yksityisautoilun vihaamisen) malliyhteiskunnalle autoharrastuksistani euroakaan ylimääräistä, ihan periaatteen vuoksi.

Olen kyllä tänne io-techiinkin jonnekin kirjoitellut näistä ylläpitokuluista :confused:
 
Omissa Audeissa pakoputket ainakin naksuvat kunnolla kun jättää auton parkkiin.

Onko vanteet kuumat? Meneekö nopeasti mustaksi jarrupölystä?
 
Opel-miehille kysymys Astra H 2008 1.9 cdti mallista. Taakse on myytävänä kahta eri jarrusatulaa, 36mm ja 38mm männällä. Käykö kumpi vaan paikalleen, riippumatta kumpi on alunperin autoon laitettu? En nyt purkamatta tiedä mikä satula autossa on paikallaan. Kaapissa olisi yksi uusi 38mm satula...niin voisi ostaa toisen samanlaisen, jos käyvät suoraan paikalleen.
 
Pitäis varmaan laittaa tuo ilmastointi kondikseen talveksi. Kysynyt joskus aikaisemminkin, mutta tulee vasta ajankohtaiseksi.

206 -06 Peugeot, ilmastointi toimii vain maximi asetuksella. Asentaja ehdotti puhaltimen etuvastusta vai voiko vika olla tuossa etupaneelin kytkimessä?

Onko siellä kytkimen piuhoituksella omat vastukset välissä vai onko siellä joku logiikka perässä?
 
Kirjoitellaas tänne tuosta käyttis Xantian korjailuista:

Kävin sunnuntaina maksamassa tuon auton muutaman kymmenen kilometrin päästä kotoa ja kotimatkalla sitten ihan loppumetreillä perä tippui maahan. Kuten melkein kaikki, jotka on näiden kanssa puuhaillu tietää mistä tuo johtuu. Kävin sitten tallilla laittamassa käytetyn, mutta hyväkuntoisen, korkeudensäätötangon, kun tuli Activaan laitettua kesällä kaikki varmuuden vuoksi uusiksi ja siitä jäi yli ja nyt ei sattunut olemaan uutta käsissä. Heti kyllä huomasi, että tässä ei ole tiukka sovite, joten en luottanut tämän ratkaisun kestävyyteen ja kotimatkan lopussa perä lyyhöttikin taas alhaalla...

s-l500.jpg


Elikkäns korkeudensäädön kuulatappi, johon tuo linnunluu tarttuu, oli kerännyt ruostetta sen verran, ettei tanko (yllä kuvassa) pysynyt enää paikallaan. Virallisena varaosanahan kun ei saa kuin koko korkeudensäätömekanismia, tai no ei kyllä niitäkään saa enää uutena, mutta onneksi Internet-foorumit tiesivät ratkaisun tuohon kuulatapin korjaukseen/vaihtoon. Eikä ollut kallista, Bilteman rakennusosiolta löytyy kulmanivel, jossa on juuri sopivan kokoinen, sopivalla jengalla oleva tappi hintaan 3€. Alkuperäinen niitattu tappi piti porata pois, mutta eipä siinä kauaa nokka tuhissut, tavallaan harmi, että tuli irroitettua mekanismi autosta pöydälle kun jälkikäteen ajateltuna sen olisi voinut tehdä myös autossa kiinni ollessaan. Noh, tulipahan putsailtua samalla.

IMG-20181015-WA0011.jpeg


Korkeudensäätöventtiilinkin ajattelin puhdistaa samalla, mutta korvien väli oli jo siihen kellonaikaan sen verran lahonnut, etten olisi saanut purettua rikkomatta vaikka kesällä tuli pari tuollaista putsattuakin. Lopuksi sitten tarkistin ajokorkeuden ja säädin manuaalisen korkeudensäädön kohdalleen ja nyt yläasennosta normaaliin korkeuteen tiputtaessa auto tippuu oikealle korkeudelle eikä jää ylös, selvästi joku amatööri ollut aiemmin säätämässä korkeuksia. :rage:

IMG-20181015-WA0009.jpeg


Jäljelle jäi vielä aika paljon ei kuitenkaan niin kiireellistä korjattavaa, moottorin öljyvuotoa venttiilikopista, keskuslukituksen kaukosäätöä, takajarrut pitäisi laittaa (ei mukava projekti kun näytti satulat olevan jo vinossa, sitikkamiehet tietää), nopeusmittarin juotokset niin, että toimii 100% ajasta jne. ja paljon muita päivityksiä ja modauksia mitä mielessä. Mutta tuo on niin mukava ajolleen monelta tapaa verrattuna melkein mihinkä tahansa muuhun autoon niin ajattelin pitää hyvässä kunnossa :dead: :)
 
Pitäis varmaan laittaa tuo ilmastointi kondikseen talveksi. Kysynyt joskus aikaisemminkin, mutta tulee vasta ajankohtaiseksi.

206 -06 Peugeot, ilmastointi toimii vain maximi asetuksella. Asentaja ehdotti puhaltimen etuvastusta vai voiko vika olla tuossa etupaneelin kytkimessä?

Onko siellä kytkimen piuhoituksella omat vastukset välissä vai onko siellä joku logiikka perässä?
Melkein aina vika on etuvastuksessa. Tyyliin yhden tapauksen tiedän missä ei ollut ja oli juurikin kytkimessä vika.
 
@Armatt Itsellä oli täysin sama ongelma ja vastus oli vikana. Hieman hankala oli Polo:ssa vaihtaa kun sen verta isot räpylät, mutta onnistui kuitenkin ja lähti toimimaan.
 
Jossain vanhemmissa volkkareissa saattoi kytkin päästää savut ja sulaa, mutta se on aika ilmeistä jos niin on käynyt.
 
Oma Corsa-vanhus sai taas hylsyn päästöistä (viimeksi 2016). Lambda koitettu vaihtaa niinkuin silloin viimeksikin, mutta kaippa se taas on katista kiinni. Homman nimi vaan on se, että tuollaiseen arvottomaan autoon ei viitsisi enää kattia alkaa vaihtamaan, varsinkaan kun se tuntuu hajoavan tasaisin väliajoin. Onko jotain halpaa keinoa vielä mitä voisi koittaa, vai hommaanko suosiolla uuden auton?

Mikä niissä päästöissä oli vialla? Voisi luvuista päätellä vähän että mitä kannattaa kokeilla.


No voisihan tuota koittaa. Minkälaisella seoksella kannattaa ajaa ja pitääkö kone lämmittää kunnolla ennen mittausta?

 
Mikä niissä päästöissä oli vialla? Voisi luvuista päätellä vähän että mitä kannattaa kokeilla.




Etanoliseoksella meni kaikki muut alle rajojen paitsi se minkä piti olla alle 0.3, se pysyi yli 0.5:ssä eikä laskenut millään. Maanantaihin asti on vielä leimaa jäljellä, mutta kuukauden saa vissiin armonaikaa jos käy näyttämässä eivätkä lyö ajokieltoa siellä? En siis käynyt mittauttamassa katsastuskonttorilla noita arvoja. Voi tosin olla että hankkiudun tuosta suosiolla jo eroon.
 
Etanoliseoksella meni kaikki muut alle rajojen paitsi se minkä piti olla alle 0.3, se pysyi yli 0.5:ssä eikä laskenut millään. Maanantaihin asti on vielä leimaa jäljellä, mutta kuukauden saa vissiin armonaikaa jos käy näyttämässä eivätkä lyö ajokieltoa siellä? En siis käynyt mittauttamassa katsastuskonttorilla noita arvoja. Voi tosin olla että hankkiudun tuosta suosiolla jo eroon.
Kokeile vielä mittauttaa katsastuskonttorilla maanantaina. Aja moottori tosi lämpimäksi ja jätä auto käyntiin konttorin pihaan. Ilmanputsarin puhtauden kannattaa tarkistaa.

En tiedä auttaisiko tulppien- ja öljynvaihto yhtään mitään.

Maanantaina saat 1kk korjausaikaa ja 1+1 (2kk) ajoaikaa. Ehkä vikalistalla auto olisi helpompi myydä ja tosiaan 2kk saa edelleen ajaa, kun käy autoa näyttämässä. Jos siis ei tule ajokieltoa, mutta ei kai noista päästöistä pitäisi vielä tulla.

Pakoputkessa ei varmaan ole reikiä?
 
Kokeile vielä mittauttaa katsastuskonttorilla maanantaina. Aja moottori tosi lämpimäksi ja jätä auto käyntiin konttorin pihaan. Ilmanputsarin puhtauden kannattaa tarkistaa.

En tiedä auttaisiko tulppien- ja öljynvaihto yhtään mitään.

Maanantaina saat 1kk korjausaikaa ja 1+1 (2kk) ajoaikaa. Ehkä vikalistalla auto olisi helpompi myydä ja tosiaan 2kk saa edelleen ajaa, kun käy autoa näyttämässä. Jos siis ei tule ajokieltoa, mutta ei kai noista päästöistä pitäisi vielä tulla.

Pakoputkessa ei varmaan ole reikiä?
Ei ole reikiä, putki on vielä suht uusi. Mistä tuo ylimääräinen kuukausi vielä tulee? Sillähän ajelee jo vuoden loppuun.
 
Pitäis varmaan laittaa tuo ilmastointi kondikseen talveksi. Kysynyt joskus aikaisemminkin, mutta tulee vasta ajankohtaiseksi.

206 -06 Peugeot, ilmastointi toimii vain maximi asetuksella. Asentaja ehdotti puhaltimen etuvastusta vai voiko vika olla tuossa etupaneelin kytkimessä?

Onko siellä kytkimen piuhoituksella omat vastukset välissä vai onko siellä joku logiikka perässä?
Se etuvastus mitä asentaja ehdotti.
 
Ei ole reikiä, putki on vielä suht uusi. Mistä tuo ylimääräinen kuukausi vielä tulee? Sillähän ajelee jo vuoden loppuun.
Korjausaika tosiaan 1kk, mutta ajaa saa max 2kk. Tuossa juttua:

Määräaikaiskatsastuksessa hylätyn ajoneuvon jälkitarkastus voidaan suorittaa millä tahansa katsastustoimipaikalla 1 kk:n kuluessa katsastuksesta. Jos jälkitarkastusaika on kulunut umpeen, katsastus on suoritettava kokonaan uudestaan.

Katsastuksessa hylätyn ajoneuvon käyttäminen liikenteessä

Jos ajoneuvo esitetään määräaikaiskatsastukseen katsastusaikana, sitä saa käyttää viat korjattuna 2 kk:n ajan määräaikaiskatsastuksessa hylkäämisestä.
Trafi.fi - Määräaikaiskatsastus

Jos tulee ajokielto tai menee liian myöhään katsastamaan, niin sitten ei saa ajaa 2kk, koska auto on heti ajokiellossa.
 
@Armatt Hanskalokero irti ja sen takana oli vastus. Hanskalokeron irrotus oli kyllä vaan joku 5min homma onneksi. Toisesta oli apua ettei tarvinnut johtojen varaan jättää tuota roikkumaan + pystyi näyttämään vähän valoa.
 
Etanoliseoksella meni kaikki muut alle rajojen paitsi se minkä piti olla alle 0.3, se pysyi yli 0.5:ssä eikä laskenut millään. Maanantaihin asti on vielä leimaa jäljellä, mutta kuukauden saa vissiin armonaikaa jos käy näyttämässä eivätkä lyö ajokieltoa siellä? En siis käynyt mittauttamassa katsastuskonttorilla noita arvoja. Voi tosin olla että hankkiudun tuosta suosiolla jo eroon.
Tsekkasitko mihin hintaa esim ebay.de:stä saa kattia? Niinkuin aiemminkin mainittiin voi olla yllättävän halpa. Eikä yleismallin kattikaan maksa kuin muutaman kympin. Tuon päälle tunti pari asentajalta niin taas mennään.
Katalysaattori
E: Toinen esimerkki lambadareiällä satasen
Katalysaattori
 
Niin eihän ne katit mahdottomia maksa, ajattelin vain että en ihan vain periaatteesta vaihda enää kun se tuntuu hajoilevan 1-2v välein. 4-5 vuotta sitten siinä oli melkein koko putki reikiä täynnä ja se vaihdettiin silloin katteineen. Puolitoista vuotta myöhemmin ei mentykään enää katsastuksesta läpi -> katti vaihtoon -> läpi. Viime vuonna ei tarvinnut vaihtaa kuin pari jousta ja raidetangon pää, mutta tänä vuonna taas katti. Joku sen hajottaa, mutta eipä tuo tunnu öljyäkään syövän.

E: '97 Corsa tosiaan kyseessä
 
Jännä kyl et noin tiuhaan menee. Itsellä kyllä muutamassa edellisessä autossa yli 10v vanhat katit paikalla eikä tietoakaan et olis päästöissä vikaa....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom