Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

On se perkele t25 avensiksen pyörän pinnapulttien kanssa...

Talvirenkaanvaihdossa katkesi yksi jo paskaksi, hain uuden ja vaihdoin. Ei tarvinnut onneksi kun kiskasta jarru pois tieltä. Nyt kiristettiin talvinakit niin seuraava katkesi samasta pyörästä. Jumalauta :D, "japanilaista laatua".

Vaihdan nyt sitten kaikki. Ihme homma miten 100tkm rullatusta kiesistä voi nyt jo pultit napsua paskaksi. Seuraavaksi varmaan tippuu pyörä tielle...

Eikös ne avensikset ole kuitenkin made in england eikä japan? Britteinsaarilla kyhäys on aikojen saatossa aiheuttanut ihmisille paljon harmia.
 
Eikös ne avensikset ole kuitenkin made in england eikä japan? Britteinsaarilla kyhäys on aikojen saatossa aiheuttanut ihmisille paljon harmia.

Kyllä, Burnastonissa. Mutta eikö Avensikset kuitenkin ole suht laadukkaita perusautoja, ainakin nämä vähän vanhemmat? Uusista ei mitään käryä itellä..
 
Kyllä, Burnastonissa. Mutta eikö Avensikset kuitenkin ole suht laadukkaita perusautoja, ainakin nämä vähän vanhemmat? Uusista ei mitään käryä itellä..

No onhan ne toki. Ei oikeasti voi verrata entisiin puhtaasti englantilaisiin kötöstyksiin.
Kai siinä tosiaan on jossain elämän vaiheessa joku vetäissyt kiinni jollain liian tehokkaalla pyssyllä / asetuksella?
 
Siis mitä? Kun avensiksesta menee pyöränpultti poikki, niin se on englantilaisten syytä.
No huh huh..
 
Kyllä, Burnastonissa. Mutta eikö Avensikset kuitenkin ole suht laadukkaita perusautoja, ainakin nämä vähän vanhemmat? Uusista ei mitään käryä itellä..
On juu brittitekoa meidänkin kippo.

On kai toi käyttöautoksi ihan ok jos haluaa semmoisen tunnottoman muovikipon, ja haluaa että se toimii. Tosin näissähän alkoi öljynsyönti jossain vaiheessa ihan kunnolla.

Ohjaus on ihan välttävä tuossa -05 mallissa mikä meillä on, joskin se sähköisyys tekee tuntumasta aika vieraan ajoittain. Konepuoli onkin sitten se mikä enemmän häiritsee itseä, olen tottunut ajelemaan v koneella ja toisessa käyttiksessä on turbo 250hp tehoilla. Avensiksen 130hp tuntuu ihan auttamattoman laiskalta, koska vääntöä ei käytännössä ole. Väännön/tehonpuute onkin sitten korvattu on/off kaasulla. :)
 
Onkohan tämä joku konsernivika kun mullakin meni Lexuksesta 2 pinnapulttia poikki kiristettäessä, oli kyllä ihan japanissa asti tehty auto.
 
Siis mitä? Kun avensiksesta menee pyöränpultti poikki, niin se on englantilaisten syytä.
No huh huh..

Ainakaan minä en sanonut että pyöränpultin katkeaminen olisi englantilaisten syytä (en tiedä sanoiko joku muu?) vaan pyrin kiinnittämään huomiota siihen että Avensis ei kaikin osin välttämättä ole japanilaista laatua kuten mainittiin, vaan Englannissa tai missä lie siinä saarivaltakunnassa valmistettuna se on kuitenkin vähän eri juttu. Sitä en tiedä onko pultit valmistettu Japanissa vai Euroopassa. Ja voihan se katkeaminen tietenkin olla englantilaistenkin syytä siinä missä muidenkin, kukapa tuota tietää?
 
Eikö toyotassa on nykyään ohkasemmat pinnapulti kun "standardi".... Ei ihme jos menee poikki jos vetää sillä vanhalla tuutulla väänetään niin paljon kun lähteee..
 
Niin ja kun ei sillä vedetty vaan ristikolla millä ei käytännössä saa edes usein pultteja auki...

Sitä ei toki tiedä miten edelliset käyttäjät ovat pyöriä kiinni laitelleet.
 
Niin ja kun ei sillä vedetty vaan ristikolla millä ei käytännössä saa edes usein pultteja auki...

Sitä ei toki tiedä miten edelliset käyttäjät ovat pyöriä kiinni laitelleet.

Melko todennäköisesti paukutettu pulttipyssyillä joko itse tai jonkin rengasliikkeen toimesta... Jos pyssyllä vetää niin sietäs kyllä olla momenttivalinnalla oleva kampe. Kerran piti vähän pakon edessä Cadillacciin vaihdattaa alle toiset rattaat, kauhulla katsoin kun järeällä pulttipyssyllä paukutettiin aluvanteet kiinni ilman sääliä...
 
joo eli ostin hiljattain tigra twintop 2006 mallia ja tietoisena että kattomekanismi paskana. eli sit piti alkaa itse tutkimaan tota kun tuskin edes merkkihuollossakaan täällä on yhtään specialistia jotka tuntee ton toiminnan ja merkkihuollosta ei edes osiakaan saanu kun kävin kysymässä.

no parin tunnin tutustumisen jälkeen tuli todettua että tämä hattuhyllyn virkaa toimittava läpyskä ei liikkunu kuten olis pitäny ton prosessin aikana kun katto lasketaan tai nostetaan eli se ei sit asettunu siihen asentoon jossa tunnistin olis sitten jatkanu katon laskua tai nostoa.
sit tuli mieleen testata tota hattuhyllyä operoiva moottori ja sehän se lopulta oli sitten syyllinen...suomessa ei osaa ollu uutena eikä purkaamoillakaan mutta ebaystä löyty yks tosi halvalla 30e posteineen joten tänään löin sen kiinni ja kaikki skulaa nyt kun pitääkin.

vanha moottori pyöri tosiaan vapaana ollessaan mutta ei jaksanu enää vääntää että olis liikuttanu systeemiä.
 
joo eli ostin hiljattain tigra twintop 2006 mallia ja tietoisena että kattomekanismi paskana. eli sit piti alkaa itse tutkimaan tota kun tuskin edes merkkihuollossakaan täällä on yhtään specialistia jotka tuntee ton toiminnan ja merkkihuollosta ei edes osiakaan saanu kun kävin kysymässä.

no parin tunnin tutustumisen jälkeen tuli todettua että tämä hattuhyllyn virkaa toimittava läpyskä ei liikkunu kuten olis pitäny ton prosessin aikana kun katto lasketaan tai nostetaan eli se ei sit asettunu siihen asentoon jossa tunnistin olis sitten jatkanu katon laskua tai nostoa.
sit tuli mieleen testata tota hattuhyllyä operoiva moottori ja sehän se lopulta oli sitten syyllinen...suomessa ei osaa ollu uutena eikä purkaamoillakaan mutta ebaystä löyty yks tosi halvalla 30e posteineen joten tänään löin sen kiinni ja kaikki skulaa nyt kun pitääkin.

vanha moottori pyöri tosiaan vapaana ollessaan mutta ei jaksanu enää vääntää että olis liikuttanu systeemiä.
Ostohintaahan ei kysytä, mutta toivottavasti kävi tuuri ja sait oikein hyvään hintaan.
 
Merssusta kuuluu vinkumista kuskinpuoleisesta eturenkaasta vasemmalle käännyttäessä. Suoraan tai oikealle ei kuulu mitään, vauhdilla ei juuri merkitystä paitsi aivan mateluvauhdissa ei kuulu. Mikähän tossa voisi olla? Kivi/jotain paskaa jarruissa, mutta hämää kun ei kuulu mitään suorassa ajossa tai oikeelle kääntyessä.

En ole vielä ruvennut tarkemmin katsomaan. Sadekeleillä ei muistaakseni kuulunut mitään, mutta nyt taas vinkuu.
 
Merssusta kuuluu vinkumista kuskinpuoleisesta eturenkaasta vasemmalle käännyttäessä. Suoraan tai oikealle ei kuulu mitään, vauhdilla ei juuri merkitystä paitsi aivan mateluvauhdissa ei kuulu. Mikähän tossa voisi olla? Kivi/jotain paskaa jarruissa, mutta hämää kun ei kuulu mitään suorassa ajossa tai oikeelle kääntyessä.

En ole vielä ruvennut tarkemmin katsomaan. Sadekeleillä ei muistaakseni kuulunut mitään, mutta nyt taas vinkuu.

Oiskos ihan vaan laakeri kuivahtanut?
 
Tai ylipäätään kun 10-15 vuotta vanhasta suolassa raiskatusta autosta katkeaa pultti niin ihmetellään laatua.
Miten se pinnapultti suolassa raiskaantuu? Tuskin kovin mukavaa olisi pyöränvaihto jos olisi pultit umpiruosteessa. Katkeamisen kohdalta aika valuvikaisen näkösiä olleet molemmat pultit

Mä ihmettelen, miten sellanen pinnapultti(?) katkeaa ilman kohtuutonta voiman käyttöä.
Lienee aiempi kohtuuton voimankäyttö venyttänyt/heikentänyt sitä pulttia ja nyt sitten napsuu kun ristikolla kiusataan.
 
Ibiza-07 1.8T:ssä syttyi tuossa pari aamua sitten muutamassa pakkasasteessa käynnistettyäni ilman lämppäriä moottorin vikavalo myllyn vähän lämmettyä ja kun annoin vähän reilummin happea.

Vedot ja kaikki muukin vaikutti olevan kunnossa, mutta vikavalo oli tähän asti sitkeästi taulussa.

Nyt torquella tsekkasin ja poistin vikakoodin joka oli:
P0411, Secondary Air Injection System incorrect flow detected.
Ajelin tuossa himaan 10km, ja eipä vikavaloa näkynyt. Tosin lähdin lämpimällä koneella parkkihallista.

Mikäs tuossa olisi todennäköisin aiheuttaja, muistaakseni 1.8T:ssä oli jonkun sortin lisäilmapumppu nimenomaan, jota käytetään kylmäkäynnistyksessä? Ilmeisesti juuri toi SecondaryAirInjection?
Ja nopealla googlauksella myös EGR voi aiheuttaa jos paskainen/jumissa.

Koordinaatteja ko. vempeleeseen BJX-koneessa otetaan vastaan jos huomenna rosvosektori osuu eli valo taas taulussa.
Edit:
Niin ja ei tietääkseni ole softattu tai raneteltu muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ibiza-07 1.8T:ssä syttyi tuossa pari aamua sitten muutamassa pakkasasteessa käynnistettyäni ilman lämppäriä moottorin vikavalo. Vedot ja kaikki muukin vaikutti olevan kunnossa, mutta vikavalo oli tähän asti sitkeästi taulussa.

Nyt torquella tsekkasin ja poistin vikakoodin joka oli:
P0411, Secondary Air Injection System incorrect flow detected.
Ajelin tuossa himaan 10km, ja eipä vikavaloa näkynyt. Tosin lähdin lämpimällä koneella parkkihallista.

Mikäs tuossa olisi todennäköisin aiheuttaja, muistaakseni 1.8T:ssä oli jonkun sortin lisäilmapumppu nimenomaan, jota käytetään kylmäkäynnistyksessä? Ilmeisesti juuri toi SecondaryAirInjection?
Ja nopealla googlauksella myös EGR voi aiheuttaa jos paskainen/jumissa.

Koordinaatteja ko. vempeleeseen BJX-koneessa otetaan vastaan jos huomenna rosvosektori osuu eli valo taas taulussa.
Edit:
Niin ja ei tietääkseni ole softattu tai raneteltu muutenkaan.

Viime talvena oma rellu aloitti 30c pakkasessa valoshown vaikka oli ollut 2h tolpassa. Kaikki varoitusvalot paloi vaikka kone kävi nätisti, no sammutin ja laitoin uudestaan käyntiin ja ei mitään? Vikakoodeja oli vaikka muille jakaa, mutta nollauksen jälkeen ei ole tullut mitään takaisin, eikä ole sen koommin muitakaan oireita ollut, joten totesin että joku bitti meni vinoon kovalla pakkasella.
 
Juuh, no nyt oli -2c kumminkin:D Mutta pitää huomenna pistää tulille kylmänä ja katellaan mitä tapahtuu. Pitäähän sitä vähän ohjelmaa aina olla näiden kanssa:eek:
 
Keväällä meni vanhasta Volvosta lokilämmitin ja nyt syksyn aikana uudemmasta Volvosta. Vittujen kevät. Huomenna ostamaan TT-Thermo..
Onneksi tuo pikkulohko (1.6D) lähtee hyvin käyntiin pakkasesta ilman roikkaakin.
 
Rakas natsipakastin on -8C pakkasella kuin jääkaapilla ajaisi. Nesteen lämmöt silti kunnossa joten vika löytyy tällä kertaa automaatti-ilmastoinnin läppäservoista. V68 on tiukasti jumissa kylmän puolelle. Muut ei ole niin justiinsa

clima.jpg


Tässä Das autossa sitten onkin edessä kojelaudan irroittaminen jotta pääsee vaihtamaan ja/tai korjaamaan nuo servot
 
Kyllä vaan näköjään osaa sähköviat eksyä myös Toyotaan.
Alla 38tkm ajettu 2014 Auris ja huomasin tuossa aamupäivällä ikkunoita raapatessa, ettei päivävalot toimi.
Kannattaa huomioda, että vuo päivävalot syttyy vasta kun auto liikahtaa. Eli kun lyöt auton käyntiin niin keula on pimeänä kunnes auto liikahtaa johonkin suuntaan.
 
Rakas natsipakastin on -8C pakkasella kuin jääkaapilla ajaisi. Nesteen lämmöt silti kunnossa joten vika löytyy tällä kertaa automaatti-ilmastoinnin läppäservoista. V68 on tiukasti jumissa kylmän puolelle. Muut ei ole niin justiinsa

clima.jpg


Tässä Das autossa sitten onkin edessä kojelaudan irroittaminen jotta pääsee vaihtamaan ja/tai korjaamaan nuo servot

Samaa vikaa oli itselläni alkusyksystä ja vcds:stä löytyy ominaisuus ajaa ilmastoinnin läpät ns. nolla-asentoihin. En sinun autostasi osaa sanoa, mutta control moduleista pitää valita Auto HVAC. Googlettele, että pitääkö mennä esim. basic settingseihin ja sieltä ajaa ohjelma läpi. Saattaa samat toiminnot olla eri menujen takana eri malleissa. Itse pidin auton sammuksissa virrat päällä ja ohjelma veti kaikki läpät oikeisiin asentoihin. Toistaiseksi on lämmintä riittänyt.
Edit. Pistin puhaltimenkin kokonaan pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa vikaa oli itselläni alkusyksystä ja vcds:stä löytyy ominaisuus ajaa ilmastoinnin läpät ns. nolla-asentoihin. En sinun autostasi osaa sanoa, mutta control moduleista pitää valita Auto HVAC. Googlettele, että pitääkö mennä esim. basic settingseihin ja sieltä ajaa ohjelma läpi. Saattaa samat toiminnot olla eri menujen takana eri malleissa. Itse pidin auton sammuksissa virrat päällä ja ohjelma veti kaikki läpät oikeisiin asentoihin. Toistaiseksi on lämmintä riittänyt.
Edit. Pistin puhaltimenkin kokonaan pois päältä.
Joo tuttu juttu, ajoin moottoria vcds:n input/output testillä ja se ei vaan mene kuuman ilman puolelle lähes yhtään. Kalibrointiajokaan ei mene läpi.
 
No eihän se laatu siitä mihinkään muuttuisi. :D

Nyt on anjovikseen vaihdeltu loput pinnapultitkin... tunti pari siinä meni.
 
voihan perse v70 mk2, keskuslukitus ei sano mitään ja ovessakin avainlukko jumissa

temppuili aikaisemminkin pakkasella ettei keskuslukko inahtanutkaan, mutta avaimella lähti oviauki ja kun auto oli lämmennyt niin toimi taas keskuslukituskin
 
voihan perse v70 mk2, keskuslukitus ei sano mitään ja ovessakin avainlukko jumissa

temppuili aikaisemminkin pakkasella ettei keskuslukko inahtanutkaan, mutta avaimella lähti oviauki ja kun auto oli lämmennyt niin toimi taas keskuslukituskin

No aukiaakos edes peräkontti/sen avainreikä toimiiko että sinne autoon sisälle pääsis?
Omassa Mk1ssä keskuslukitus kanssa vähän oireilee talvella mutta onneksi rajoittunut ainnakin vielä vain takaoviin:D
 
Melko todennäköisesti paukutettu pulttipyssyillä joko itse tai jonkin rengasliikkeen toimesta... Jos pyssyllä vetää niin sietäs kyllä olla momenttivalinnalla oleva kampe. Kerran piti vähän pakon edessä Cadillacciin vaihdattaa alle toiset rattaat, kauhulla katsoin kun järeällä pulttipyssyllä paukutettiin aluvanteet kiinni ilman sääliä...

Itsellä on taas parissa rengasliikkeessä vaihdettu uudet renkaat alle ja siellä ne teki loppukiristyksen momenttiavaimella.
 
No aukiaakos edes peräkontti/sen avainreikä toimiiko että sinne autoon sisälle pääsis?
Omassa Mk1ssä keskuslukitus kanssa vähän oireilee talvella mutta onneksi rajoittunut ainnakin vielä vain takaoviin:D

en hokassu edes koittaa takaluukkua , mut onneks huomenna pitäis olla hieman plussakeliä nii katella uusiksi :vihellys:
 
hiustenkuivan + aseöljyspray jos on kiire (siis pari tuntia aikaa, mutta ennen kesäkelejä)

Mitä itse tuossa pari vuotta sitten käytin CRC aseöljyä kuljettajan lukkoon, niin sieltä lähti aivan törkeesti mustaa mömmöä pois. Sen jälkeen lukko rupesi toimimaan. Mitä parina päivänä kävin laittamassa.

Parisen viikkoa ennen pakkasia lukko tuntui tahmealta, niin aseöljyä taas lukkoon ja toimii kevyesti.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on taas parissa rengasliikkeessä vaihdettu uudet renkaat alle ja siellä ne teki loppukiristyksen momenttiavaimella.
Niin on minullekkin kun olen seisonut vieressä katsomassa ja on myös useasti huollon jäljiltä tarvinnut piitkää jatkovartta aukaisuun,huolto tehty ilman paikalla oloa.
 
Onkohan toi enään turvallinen menopeli?:D:vihellys:

No eiköhän noi kaikki ole suurlujuusterästä, et sitä voi miettiä paljonko enää kestää ku on väännetty ja paukuteltu suoraks... Saatikka lisätty hitsisaumaa keskelle... :btooth:
 
Pitäisi näköjään Toyotaan laittaa vasemman etupään laakeri ja vetarin kumi ja samalla lootaan öljyt. Eipä ole hommasta sen ihmeempää kokemusta, mistäköhän saisi tietää kuningas mutterin oikean oppisen kiristyksen.
 
Pitäisi näköjään Toyotaan laittaa vasemman etupään laakeri ja vetarin kumi ja samalla lootaan öljyt. Eipä ole hommasta sen ihmeempää kokemusta, mistäköhän saisi tietää kuningas mutterin oikean oppisen kiristyksen.

Jos on manuaalilaatikolla, niin pohjasta tyhjennysproppu auki ja täyttö vaihteiston sivusta niin kauan, että rupeaa valumaan yli. Jossain autoissa on mittatikku. Mutta uudet öljyt parantavat kummasti laatikon toimintaa ja jos ei ole tietoa edellisestä vaihdosta, niin ajele vaikka 100-200km ja vaihda uudestaan uudet laatikkoöljyt.
 
Hyvä vinkki mutta eipä sattunut olemaan omasta koslasta opusta


Lyö googleen automallisi ja "hub nut torque".

Jos enemmän ohjeistusta vailla niin "wheel bearing replacement"

Jos laatikon ölppävaihtoon ohjetta niin... Ymmärsit varmaan.
 
Momenttisauva olen itse nähnyt liikeet käytävän. Harvemin se momenttiavain.

Ei tuolla sauvalla saisi loppuun asti vetää koskaan vaan loppu pitäisi momenttiavaimella kiristää jos halutaan kunnolla tehdä. Eivät ole mitään tarkkoja nuo sauvat nimittäin ja jo hinnasta voi sen päätellä.
 
ompa jännää, -8c kelillä keskuslukko ei sanonumitään, vilkutkaa ei välähtäny. mutta tänään -4c kelissä ovet aukes niinkuin mitään ongelmia ei olisi ollutkaan.
 
Ei tuolla sauvalla saisi loppuun asti vetää koskaan vaan loppu pitäisi momenttiavaimella kiristää jos halutaan kunnolla tehdä. Eivät ole mitään tarkkoja nuo sauvat nimittäin ja jo hinnasta voi sen päätellä.
Ite käytän momenttisauva ja muutama vuosi testasin kans momentiavaimella ja oikean momentiin olivat mennyt. En tiedä sitten mitä kuraa muut on käytänyt...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 728
Viestejä
4 796 917
Jäsenet
77 795
Uusin jäsen
coldsk_y

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom