Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

hiustenkuivan + aseöljyspray jos on kiire (siis pari tuntia aikaa, mutta ennen kesäkelejä)

Mitä itse tuossa pari vuotta sitten käytin CRC aseöljyä kuljettajan lukkoon, niin sieltä lähti aivan törkeesti mustaa mömmöä pois. Sen jälkeen lukko rupesi toimimaan. Mitä parina päivänä kävin laittamassa.

Parisen viikkoa ennen pakkasia lukko tuntui tahmealta, niin aseöljyä taas lukkoon ja toimii kevyesti.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on taas parissa rengasliikkeessä vaihdettu uudet renkaat alle ja siellä ne teki loppukiristyksen momenttiavaimella.
Niin on minullekkin kun olen seisonut vieressä katsomassa ja on myös useasti huollon jäljiltä tarvinnut piitkää jatkovartta aukaisuun,huolto tehty ilman paikalla oloa.
 
Onkohan toi enään turvallinen menopeli?:D:vihellys:

No eiköhän noi kaikki ole suurlujuusterästä, et sitä voi miettiä paljonko enää kestää ku on väännetty ja paukuteltu suoraks... Saatikka lisätty hitsisaumaa keskelle... :btooth:
 
Pitäisi näköjään Toyotaan laittaa vasemman etupään laakeri ja vetarin kumi ja samalla lootaan öljyt. Eipä ole hommasta sen ihmeempää kokemusta, mistäköhän saisi tietää kuningas mutterin oikean oppisen kiristyksen.
 
Pitäisi näköjään Toyotaan laittaa vasemman etupään laakeri ja vetarin kumi ja samalla lootaan öljyt. Eipä ole hommasta sen ihmeempää kokemusta, mistäköhän saisi tietää kuningas mutterin oikean oppisen kiristyksen.

Jos on manuaalilaatikolla, niin pohjasta tyhjennysproppu auki ja täyttö vaihteiston sivusta niin kauan, että rupeaa valumaan yli. Jossain autoissa on mittatikku. Mutta uudet öljyt parantavat kummasti laatikon toimintaa ja jos ei ole tietoa edellisestä vaihdosta, niin ajele vaikka 100-200km ja vaihda uudestaan uudet laatikkoöljyt.
 
Hyvä vinkki mutta eipä sattunut olemaan omasta koslasta opusta


Lyö googleen automallisi ja "hub nut torque".

Jos enemmän ohjeistusta vailla niin "wheel bearing replacement"

Jos laatikon ölppävaihtoon ohjetta niin... Ymmärsit varmaan.
 
Momenttisauva olen itse nähnyt liikeet käytävän. Harvemin se momenttiavain.

Ei tuolla sauvalla saisi loppuun asti vetää koskaan vaan loppu pitäisi momenttiavaimella kiristää jos halutaan kunnolla tehdä. Eivät ole mitään tarkkoja nuo sauvat nimittäin ja jo hinnasta voi sen päätellä.
 
ompa jännää, -8c kelillä keskuslukko ei sanonumitään, vilkutkaa ei välähtäny. mutta tänään -4c kelissä ovet aukes niinkuin mitään ongelmia ei olisi ollutkaan.
 
Ei tuolla sauvalla saisi loppuun asti vetää koskaan vaan loppu pitäisi momenttiavaimella kiristää jos halutaan kunnolla tehdä. Eivät ole mitään tarkkoja nuo sauvat nimittäin ja jo hinnasta voi sen päätellä.
Ite käytän momenttisauva ja muutama vuosi testasin kans momentiavaimella ja oikean momentiin olivat mennyt. En tiedä sitten mitä kuraa muut on käytänyt...
 
ompa jännää, -8c kelillä keskuslukko ei sanonumitään, vilkutkaa ei välähtäny. mutta tänään -4c kelissä ovet aukes niinkuin mitään ongelmia ei olisi ollutkaan.

159 alfa teki samaa, tosin pakkasta piti olla ~15 astetta tai enemmän. Muistaakseni vika olisi ollut virtalukossa (siis sellainen mihin avain tökätään ja starttinapista käyntiin). Ei sitten tullut korjattua ennen autonvaihtoa. Paljoa ei tarvinnut lämmetä niin toimi normaalisti
 
tänäänkin toimi ongelmitta. tosin tälläkertaa oli ollu lämmitysroikan jatkeena ja autossa tehokkain sisätilalämmitin mitä löytyy. mutta eilen pihastalähtiessä toimi lämmityksenjälkeen, kaupassa käydessä ja toisellakin pysähdyksellä, muttakun tulin omalleparkkipaikalle niin ei mennykkään ovetlukkoon säätimellä, vaikka auto lämmin.

rupesinjo miettii voiko jonkuntoisen auton laitteet estää omat signaalit täysin :bored:
 
tänäänkin toimi ongelmitta. tosin tälläkertaa oli ollu lämmitysroikan jatkeena ja autossa tehokkain sisätilalämmitin mitä löytyy. mutta eilen pihastalähtiessä toimi lämmityksenjälkeen, kaupassa käydessä ja toisellakin pysähdyksellä, muttakun tulin omalleparkkipaikalle niin ei mennykkään ovetlukkoon säätimellä, vaikka auto lämmin.

rupesinjo miettii voiko jonkuntoisen auton laitteet estää omat signaalit täysin :bored:

Tai vaan kaukosäätimen huono patteri?
 
sehänse mulla ekana oli mielessä, tuli patterit vaihettua jo jokunenpäivä sitten. ei ainenkaa se vaikuttanu. 2 eri säätimellä samahomma
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuolla sauvalla saisi loppuun asti vetää koskaan vaan loppu pitäisi momenttiavaimella kiristää jos halutaan kunnolla tehdä. Eivät ole mitään tarkkoja nuo sauvat nimittäin ja jo hinnasta voi sen päätellä.

Tuossa kun pari viikkoa sitten vaihdoin hallilla pariin autooni ( tila-auto ja paku ) talvirenkaat alle, niin päätin testata kesällä IKH:sta ostamiani momenttisauvoja ( 120 Nm ja 150 Nm ).

Ajoin pultit, joissa oli kiinnileikkaantumista estävää keraamista pastaa, kiinni IR:n 2135 QPXA paineilmakoneella momenttisauvan kanssa ristiin kiristäen 3 portaassa ( 25 % - 50% - 100% ), jonka jälkeen kiristin pultit viimeiseen tiukkuuteen tarkastetun ( heitto +/- 1,8 %, sallittu 4% ) momenttiavaimen kanssa.

Kaikki pultit pyörähtivät vielä 1/4 - 3/4 kierrosta, ennen kuin oltiin oikeassa momentissa, joten ainakaan IKH:n halpoihin momenttisauvoihin ei kannata luottaa, vaan lopputulos on tarkastettava momenttiavaimen kanssa.
 
Toyota Corolla -03 HB, onko ajovalon polttimonvaihto tosiaan aivan mahoton tehtävä? Koitin eilen tunnin ja en saanut mitään aikaiseksi, vastaavassa farkku-mallissa sama juttu on 5min näppäily.
 
Olisiko tästä apua:



edit.
Tässä vielä vasemmalle puolelle:


Oli apua, kiitos! Harmi vaan, että syynä ei sitten ollutkaan palanut lamppu. Lyhyet palaa edelleen erittäin himmeästi vasemmalla puolella...

Edit: sulakkeessakaan ei ole vika.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kun pari viikkoa sitten vaihdoin hallilla pariin autooni ( tila-auto ja paku ) talvirenkaat alle, niin päätin testata kesällä IKH:sta ostamiani momenttisauvoja ( 120 Nm ja 150 Nm ).

Ajoin pultit, joissa oli kiinnileikkaantumista estävää keraamista pastaa, kiinni IR:n 2135 QPXA paineilmakoneella momenttisauvan kanssa ristiin kiristäen 3 portaassa ( 25 % - 50% - 100% ), jonka jälkeen kiristin pultit viimeiseen tiukkuuteen tarkastetun ( heitto +/- 1,8 %, sallittu 4% ) momenttiavaimen kanssa.

Kaikki pultit pyörähtivät vielä 1/4 - 3/4 kierrosta, ennen kuin oltiin oikeassa momentissa, joten ainakaan IKH:n halpoihin momenttisauvoihin ei kannata luottaa, vaan lopputulos on tarkastettava momenttiavaimen kanssa.

Onko momenttiavain milloin viimeksi tarkastettu? Toki voi olla että sauvat on susi. Vai väitätkö että kaupassa saa myydä sellasta asia joka voi aiheutaa vaaraa tilanetta jos käytää oiken? Tukes ei ole testanut näitä?
 
Oli apua, kiitos! Harmi vaan, että syynä ei sitten ollutkaan palanut lamppu. Lyhyet palaa edelleen erittäin himmeästi vasemmalla puolella...

Edit: sulakkeessakaan ei ole vika.
Jännitehäviön mittausta kehiin. Putooko plus vai miinus puolella enemmän ja siitä vikaa selvittämään. Yleensähän maadoitukset hapettuu.
 
Silloin ei kyllä pitkäkään palaisi. Lyhyen plus on jostain huonossa hapessa. Asian selvittelyä ei kannata pitkittää sillä se johto, liitin, rele tai joku muu kampe kuumenee jostain todella paljon ja pahimmillaan voi olla auto tulessa.
Toyotassa on kyllä aika vallitsevasti käytetty miinusohjausta valoille, jolloin lyhyellä ja pitkällä voi hyvinkin olla yhteinen plussa. Maata ohjataan sitten tilanteen mukaan eri lankoihin.

En kyllä mene takuuseen onko juuri tuossa autossa, mutta niissä tojoissa on ollut joita itse olen joutunut käpistelemään.
 
Itellä on -00 Transportterissa 4.5V hukassa pitkiltä tai valoilta, en iteasiassa mitannu lyhyitä. Viikselle menee 14V mutta valon kannalla on vaan 9.5V ja esim lisäpitkien rele ei vedä tällä jännitteellä. Valot on keltaset ja ei näy kauas.
Viikseltä lähtevää signaalia en saanu mitattua kun en saanu tungettua mittaria semmoiseen kohtaan missä sais johtoon kontaktia. Muutamia liittimiä testasin viiksessä ja niissä oli noin 8k ohmin vastus. se mitä niissä pitäisi olla on mysteeri.
 
Ihan tyyppivika että noissa menee viiksiä/valokatkasijoita. Ajovalot kannattaa releyttää, ja mitään ylimääräistä kuormaa ei kannata laittaa valoille jos ei ole releytetty.
 
Onko momenttiavain milloin viimeksi tarkastettu? Toki voi olla että sauvat on susi. Vai väitätkö että kaupassa saa myydä sellasta asia joka voi aiheutaa vaaraa tilanetta jos käytää oiken? Tukes ei ole testanut näitä?
Juuh ja oliko momenttiavaimessa tukesin hyväksyntätarra voimassa :rofl:
 
Onko momenttiavain milloin viimeksi tarkastettu? Toki voi olla että sauvat on susi. Vai väitätkö että kaupassa saa myydä sellasta asia joka voi aiheutaa vaaraa tilanetta jos käytää oiken? Tukes ei ole testanut näitä?

no se vastuuhan on käyttäjällä.. teollisuudessa taas touhua säätelee standardit. Kaikki momenttiavaimet ja sauvat jne täytyy olla kalibroitu esim omassa duunissani.

Mutta johonkin renkaanpultin kiristykseen nuo halvatkin varmaan käy, siinähän idea on lähinnä ettei niitä vedetä pyssyllä liian tiukalle. nykypäivän akkukoneet venyttää renkaan pultin hetkessä jos erehdyt avauksen jälkeen täys teho päällä päräyttämään.
 
ompa jännää, -8c kelillä keskuslukko ei sanonumitään, vilkutkaa ei välähtäny. mutta tänään -4c kelissä ovet aukes niinkuin mitään ongelmia ei olisi ollutkaan.

159 alfa teki samaa, tosin pakkasta piti olla ~15 astetta tai enemmän. Muistaakseni vika olisi ollut virtalukossa (siis sellainen mihin avain tökätään ja starttinapista käyntiin). Ei sitten tullut korjattua ennen autonvaihtoa. Paljoa ei tarvinnut lämmetä niin toimi normaalisti

tänäänkin toimi ongelmitta. tosin tälläkertaa oli ollu lämmitysroikan jatkeena ja autossa tehokkain sisätilalämmitin mitä löytyy. mutta eilen pihastalähtiessä toimi lämmityksenjälkeen, kaupassa käydessä ja toisellakin pysähdyksellä, muttakun tulin omalleparkkipaikalle niin ei mennykkään ovetlukkoon säätimellä, vaikka auto lämmin.

rupesinjo miettii voiko jonkuntoisen auton laitteet estää omat signaalit täysin :bored:

Tai vaan kaukosäätimen huono patteri?

sehänse mulla ekana oli mielessä, tuli patterit vaihettua jo jokunenpäivä sitten. ei ainenkaa se vaikuttanu. 2 eri säätimellä samahomma

Itellä alko audi tekee vähän vastaavaa. Kulkineessa siis avaimeton ovenavaus ja käynnistys. Välillä aukeaa ovet ku kahvaan koskee, välillä ei. Sitten jos ei aukea niin pitää kaukosäädintä runkata hetken että aukeaa. Samaten käynnistys. Välillä lähtee ku vettä vaan napista, välillä pitää avain kaivaa taskusta lähemmäs kojelautaa ja sitten starttaa napista... Patterin olen vaihtanut kahdesti nyt kuukauden sisään avaimeen... Ja vain yksi avain käytössä. Samaten muuten lakkas toimimasta webaston kaukosäädin..:bored::confused:
 
Itellä alko audi tekee vähän vastaavaa. Kulkineessa siis avaimeton ovenavaus ja käynnistys. Välillä aukeaa ovet ku kahvaan koskee, välillä ei. Sitten jos ei aukea niin pitää kaukosäädintä runkata hetken että aukeaa. Samaten käynnistys. Välillä lähtee ku vettä vaan napista, välillä pitää avain kaivaa taskusta lähemmäs kojelautaa ja sitten starttaa napista... Patterin olen vaihtanut kahdesti nyt kuukauden sisään avaimeen... Ja vain yksi avain käytössä. Samaten muuten lakkas toimimasta webaston kaukosäädin..:bored::confused:

Googlettelin tossa vähäsen, niin saattaisi olla huono akku kyseessä. Audin järjestelmä, ja miksei monen muunkin vastaavan systeemin omaava auto, alkaa sammuttaa järjestelmiä sitä mukaa miten akussa jännite laskee.. Esim. akun latauksen jälkeen toimii moitteetta itellä avaimeton toiminto...:beye:
 
Googlettelin tossa vähäsen, niin saattaisi olla huono akku kyseessä. Audin järjestelmä, ja miksei monen muunkin vastaavan systeemin omaava auto, alkaa sammuttaa järjestelmiä sitä mukaa miten akussa jännite laskee.. Esim. akun latauksen jälkeen toimii moitteetta itellä avaimeton toiminto...:beye:
Pikalaturi käytössä?
 
Tulipahan pohja pestyä Satellitesta ja vedettyä kotelovellit jokapaikkaan pehmittämään vanhat massat, ensviikolla jos kaapis kaiken mikä irtoo lastalla pois ja massais kokonaan uusiks auton, mukava taas kurvailla sit.
Ensviikolla pitäis saaha kampura ja veivit koneistamolta, uus nokka tuli hommattua, tällä kertaa ihan budjettilinjalla vaan (https://www.summitracing.com/int/parts/cca-20-225-4/overview/) et saa ajoon tän, rupee kyllästyttää noilla tavan romuilla ajelu ja kesään vielä pitkä aika...
Kevääks pitää hankkia sit alukannet vähän isommalla palotilla et saa puristuksia vähän alemmaks ja bloweri tohon koneen päälle ni saa tekosyyn tehdä isompaa reikää konepeltiin taas!

511162a206.jpg
 
Onko momenttiavain milloin viimeksi tarkastettu? Toki voi olla että sauvat on susi. Vai väitätkö että kaupassa saa myydä sellasta asia joka voi aiheutaa vaaraa tilanetta jos käytää oiken? Tukes ei ole testanut näitä?

Momenttiavaimeni on testattu keväällä, eli vuoden tarkastusväli on vielä voimassa.

Kaikkeahan saa myydä, jos se ei suoranaisesti aiheuta hengenvaaraa.

Vastuu tuotteen käytöstähän on loppukäyttäjällä ja tässä tapauksessa loppukäyttäjän tulisi testata sauvat tai suorittaa loppukiristys momenttiavaimella.
Momenttisauvan tehtävänähän on lähinnä rajaoittaa pulttipyssyn vääntöä, ettei ajeta maksimi momentilla kiinni.

TUKES ei paljoakaan ehdi testailemaan kaikkia kiinalaisia työkaluja, hyvä jos nostimia ja sähkötyökaluja ehtivät välillä ratsaamaan.
 
Ei nyt (toivottavasti) hajalla mutta aamulla päästi tojota mukavan rusahduksen kun pistin ykköselle risteykseen mennessä :btooth:
Perseestä kyllä ton välitykset kyläpyöritykseen kun ykkönen on liian lyhyt ja kakkonen liian pitkä ja matalilla kierroksilla vedättäessä tuntuu siltä kuin koko paska haluais haljeta.
 
Perinteisesti ykkösvaihteen tunkeminen sisään auton liikkuessa, on touhua jota ei voi suositella ja joka hajottaa synkrot ennemmin tai myöhemmin. Jos rusahtelee jo, niin luultavasti se hetki alkaa olla lähellä.
 
Helppiä latausongelmaan? Nissan Maxima QX 3.0 V6 -99:ssä syttyi viikonlopun paikallaanolon jälkeen yhtäkkiä laturin/akun varoitusvalo ja palaa aina kun kone on käynnissä. Latasin varmuudeksi akun ja mittailin sen jälkeen yleismittarilla: virrat pois akulta mitattuna 12,66V eli hyvä ilmeisesti mutta kun lyö virrat päälle niin jännite tippuu 12 voltin kieppeille eikä nouse sinne neljäntoista päälle eli ilmeisesti laturilta ei tule akulle mitään. Seuraavat asiat tehty:
-Laturin hihna tarkastettu, kunnossa on ja pyörittää laturia ilman mitään ylimääräisiä ääniä
-Akun navat ja kengät putsattu teräsharjalla ja hiomapaperilla.
-Maan jännite-ero laturiin ja lohkoon 0,01v ja sama homma pluspuolella laturin navasta
-Kaikki sulakkeet tsekattu

Voiko tää enää muusta olla kuin että laturi on paskana? Voikohan ne jossain pajalla testata ton niin että laturi on autossa? Jos tulee vielä ideoita testata jotain muuta niin saa kertoa, kiitän ja kumarran. Laturi on uusittu 2011 ja akku 2017.
 
Helppiä latausongelmaan? Nissan Maxima QX 3.0 V6 -99:ssä syttyi viikonlopun paikallaanolon jälkeen yhtäkkiä laturin/akun varoitusvalo ja palaa aina kun kone on käynnissä. Latasin varmuudeksi akun ja mittailin sen jälkeen yleismittarilla: virrat pois akulta mitattuna 12,66V eli hyvä ilmeisesti mutta kun lyö virrat päälle niin jännite tippuu 12 voltin kieppeille eikä nouse sinne neljäntoista päälle eli ilmeisesti laturilta ei tule akulle mitään. Seuraavat asiat tehty:
-Laturin hihna tarkastettu, kunnossa on ja pyörittää laturia ilman mitään ylimääräisiä ääniä
-Akun navat ja kengät putsattu teräsharjalla ja hiomapaperilla.
-Maan jännite-ero laturiin ja lohkoon 0,01v ja sama homma pluspuolella laturin navasta
-Kaikki sulakkeet tsekattu

Voiko tää enää muusta olla kuin että laturi on paskana? Voikohan ne jossain pajalla testata ton niin että laturi on autossa? Jos tulee vielä ideoita testata jotain muuta niin saa kertoa, kiitän ja kumarran. Laturi on uusittu 2011 ja akku 2017.

Käynnistä auto ja tarkista sen jälkeen jännite.
 
mutta kun lyö virrat päälle niin jännite tippuu 12 voltin kieppeille eikä nouse sinne neljäntoista päälle eli ilmeisesti laturilta ei tule akulle mitään.

Käynnistä auto ja tarkista sen jälkeen jännite.

:kahvi:

Eiköhän tuo ole rikkonainen laturi.

Meni muuten äänenvaimentajan jälkeinen putki poikki ruosteesta. Tarvikeosa ja ikää alle 4v ja 135tkm. Olishan se vähän kauemminkin voinut kestää mutta samaa kuraa nämä tarvikepakarit tuntuu olevan.
 
Helppiä latausongelmaan? Nissan Maxima QX 3.0 V6 -99:ssä syttyi viikonlopun paikallaanolon jälkeen yhtäkkiä laturin/akun varoitusvalo ja palaa aina kun kone on käynnissä. Latasin varmuudeksi akun ja mittailin sen jälkeen yleismittarilla: virrat pois akulta mitattuna 12,66V eli hyvä ilmeisesti mutta kun lyö virrat päälle niin jännite tippuu 12 voltin kieppeille eikä nouse sinne neljäntoista päälle eli ilmeisesti laturilta ei tule akulle mitään. Seuraavat asiat tehty:
-Laturin hihna tarkastettu, kunnossa on ja pyörittää laturia ilman mitään ylimääräisiä ääniä
-Akun navat ja kengät putsattu teräsharjalla ja hiomapaperilla.
-Maan jännite-ero laturiin ja lohkoon 0,01v ja sama homma pluspuolella laturin navasta
-Kaikki sulakkeet tsekattu

Voiko tää enää muusta olla kuin että laturi on paskana? Voikohan ne jossain pajalla testata ton niin että laturi on autossa? Jos tulee vielä ideoita testata jotain muuta niin saa kertoa, kiitän ja kumarran. Laturi on uusittu 2011 ja akku 2017.
Vaikka motonetistä uutta laturia ja jos ei ole paskana niin palauttaa takaisin ja saa rahat takaisin.
 
Ei saatana, kyselin hintoja käyttölintan vuosihuoltoon

"Määräaikaishuolto A+B, öljynvaihtohuolto + tarkistushuolto. Lisäksi raitisilmasuodattimen, ilmansuodattimen ja sytytystulppien vaihto

Yhteensä 492 €":rofl:

Juuh, pyytävä 26€/kpl tulpasta, en mä köyhä ole mutta en varmasti tyhmäkään!
 
Ei saatana, kyselin hintoja käyttölintan vuosihuoltoon

"Määräaikaishuolto A+B, öljynvaihtohuolto + tarkistushuolto. Lisäksi raitisilmasuodattimen, ilmansuodattimen ja sytytystulppien vaihto

Yhteensä 492 €":rofl:

Juuh, pyytävä 26€/kpl tulpasta, en mä köyhä ole mutta en varmasti tyhmäkään!

Rellu, Mersu?
Kysyitkö mikä on työnosuus :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom