Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

No mutta sä et remppaakaan tota autoa niin sun köyhyy ei nyt vaikuta asiaan. Halpis alustalla ajokilsat ennen hajoamista kun on pienet niin kilometrihinta voi tulla uusilla korjattuja halvemmaksi

Toki ymmärrän tämänkin pointin, mutta mutta, silti... harrasteautona itellä 70luvun jenkki, osia kyllä saa mutta ei viitti ihan heti luovuttaa kaiken suhteen ja antaa lompakon ratkaista, vaikka toki monesti pitää ajatella hintaa omalle vapaa-ajalle jne. Tosin nyt taitaa olla kyseessä ihan käyttisauto, luulisin. Mutta melko harva tilanne on ns. tekemätön paikka ja ainoa vaihtoehto laittaa rahaa palamaan moninkertaisesti.

EDIT: Kaikki on suhteellista, esim itellä on nykyisessä Caddy Seville STS:ssä muutama pikkuvika, rahamies vaihtais parempaan tai toiseen Cadillaciin/vastaavaan Sevilleen, mutta koska "köyhä" niin olen elänyt ko. vikojen kanssa, ei vaikuta katsastukseen tai mihinkään perusajossa. Korjaan kun tallitilaa vapautuu ja rahaa on ns. ylimääräistä.
 
Viimeksi muokattu:
Noi coilisettien kierteet pitäs suojata jos autolla ajellaan enemmänkin. Harva sitä kyllä tekee.
 
Opel Astra H - 2006 - 1.8L (172 000km)

Käynnistin vloppuna ja ekalla ei lähtenyt. Koskaan aikasemmin ei ole ollut noin huonoa käynnistymisyritystä. Toisella lähti mutta tod. huonoa oli käynti - tuntui ettei millään jaksaisi pitää itseään käynnissä. Muutaman min. jälkeen käynti parani ja lopulta palautui normaaliksi. Tein pienen testikierroksen, ei nykimistä ja muutenkin kulki normaalisti. Sitten alkoi haisemaan jokin outu, mutta palaneen käryä se ei ollut. Pysäkille parkkiin ja konehuoneen tarkistus josta ilmaantui vaalea pilvi jotain, mutta ei palaneen käryä. Huomasin katsoa jäähdytysaineen tankkia ja kappas se oli miltei tyhjä.

Eli jääh. nesteen vuoto ilm. jossakin. Katsotaan mitä huomenna huollossa löytyy. Toivotaan ettei ole rikkonut moottorista mitään. Tätä ongelmaa ei ole aikaisemmin ollut, eikä noin huonoa käynnistystä/käyntiä. Kun ajoin auton huoltoon, käynnistyi se normaalista ja myös kävi ok - sellainen pilvi kuitenkin tuli jälleen konehuoneesta.
Vuoto jossakin. Voi olla että vaatii paineistuksen että saa selville mistä vuotaa. Pilvi oli hyöryä ja myös korjaaja vahvisti oudon hajun.
 
Ei ollut romu vielä hajalla, tein ennaltaehkäisevää työtä. Vitosgeneraation haldexissa on sellainen aivopieru, ettei varsinaista vaihdettavaa suodatinta öljyille enää ole. Pumpulla on kyllä imusihti joka on putsattavissa, mutta huolto-ohjelmaan se ei kuulu. Huolloissa vaihdellaan vaan haldexin öljyt ja toivotellaan hyvää matkaa. No lopulta pumppu ei saa enää öljyä kun sihti on tukossa ja sitten saa vaihtaa koko pumpun.



Käytin muutaman tunnin auton alla ähräämiseen ja nyt on haldexin imusihti putsattu. Noin 130tkm ajettu auto ja kuvan mukaisessa kunnossa oli sihti, tai oikeastaan pahemmassa. Osa muhjusta kun karisi pois jo kun kuskasin sihtiä auton alta talliin putsausta varten. Myös pumpun pesästä kaapimalla tuli vielä toinen mokoma tai enemmänkin tuota moskaa.

Ei tuo auton alla äheltäminen koskaan oikein kivaa ole, hiekkaa silmissä ja öljyä hihassa, mutta tulipa tehtyä ja nyt pitäisi ainakin noilta osin olla huolettomia kilometrejä. Ei se pumpun vaihtokaan oikein houkutteleva ajatus olisi.
 
Ei ollut romu vielä hajalla, tein ennaltaehkäisevää työtä. Vitosgeneraation haldexissa on sellainen aivopieru, ettei varsinaista vaihdettavaa suodatinta öljyille enää ole. Pumpulla on kyllä imusihti joka on putsattavissa, mutta huolto-ohjelmaan se ei kuulu. Huolloissa vaihdellaan vaan haldexin öljyt ja toivotellaan hyvää matkaa. No lopulta pumppu ei saa enää öljyä kun sihti on tukossa ja sitten saa vaihtaa koko pumpun.



Käytin muutaman tunnin auton alla ähräämiseen ja nyt on haldexin imusihti putsattu. Noin 130tkm ajettu auto ja kuvan mukaisessa kunnossa oli sihti, tai oikeastaan pahemmassa. Osa muhjusta kun karisi pois jo kun kuskasin sihtiä auton alta talliin putsausta varten. Myös pumpun pesästä kaapimalla tuli vielä toinen mokoma tai enemmänkin tuota moskaa.

Ei tuo auton alla äheltäminen koskaan oikein kivaa ole, hiekkaa silmissä ja öljyä hihassa, mutta tulipa tehtyä ja nyt pitäisi ainakin noilta osin olla huolettomia kilometrejä. Ei se pumpun vaihtokaan oikein houkutteleva ajatus olisi.
Nyt on pakko esittää tyhmä kysymys ja kysyä mikä tämä tämmönen kippo on missä ei ole edes öljynsuodatinta?

Näkymä on kuin surullisen kuuluisan 9-5 Saabin t7 koneen sisältä kun on 200tkm kalisteltu menemään vähän pidemmillä väleillä ja huonolla/toimimattomalla huohotuksella.
 
Ei ollut romu vielä hajalla, tein ennaltaehkäisevää työtä. Vitosgeneraation haldexissa on sellainen aivopieru, ettei varsinaista vaihdettavaa suodatinta öljyille enää ole. Pumpulla on kyllä imusihti joka on putsattavissa, mutta huolto-ohjelmaan se ei kuulu. Huolloissa vaihdellaan vaan haldexin öljyt ja toivotellaan hyvää matkaa. No lopulta pumppu ei saa enää öljyä kun sihti on tukossa ja sitten saa vaihtaa koko pumpun.



Käytin muutaman tunnin auton alla ähräämiseen ja nyt on haldexin imusihti putsattu. Noin 130tkm ajettu auto ja kuvan mukaisessa kunnossa oli sihti, tai oikeastaan pahemmassa. Osa muhjusta kun karisi pois jo kun kuskasin sihtiä auton alta talliin putsausta varten. Myös pumpun pesästä kaapimalla tuli vielä toinen mokoma tai enemmänkin tuota moskaa.

Ei tuo auton alla äheltäminen koskaan oikein kivaa ole, hiekkaa silmissä ja öljyä hihassa, mutta tulipa tehtyä ja nyt pitäisi ainakin noilta osin olla huolettomia kilometrejä. Ei se pumpun vaihtokaan oikein houkutteleva ajatus olisi.

No siinä on todellakin rahan arvoinen vaiva nähty. Itsellä oli edellinen auto haldexilla varustettu 4-korinen golf jossa kyllä toimi hienosti "neliveto". Huoltohistoriasta ei mitään tietoa koska auto oli roudattu espanjasta suomeen. Mutta omistaja vakuutti tehneensä ns. kaikki huollot kun oli suomeen tuonut, kotelomassauksesta lähtien. Ja hienosti kaikki toimikin auton mulla ollessa, ei siinä :)
 
Nyt on pakko esittää tyhmä kysymys ja kysyä mikä tämä tämmönen kippo on missä ei ole edes öljynsuodatinta?

Näkymä on kuin surullisen kuuluisan 9-5 Saabin t7 koneen sisältä kun on 200tkm kalisteltu menemään vähän pidemmillä väleillä ja huonolla/toimimattomalla huohotuksella.
Haldexin öljystähän tossa puhutaan, eikä moottoriöljystä?
 
Työkaverilla meni sama auto aikanaan koneremppaan saman äänen takia, kävi maahantuojalla tarkistuksessa mistä tuli kirjalllinen lappu että ei muuta kuin kovaa ajoa, pari kuukautta ja muutama tuhat kilometriä myöhemmin kone sanoi poks. Oli vissiin 40tkm ajettu silloin, vaihtokone hajosi vuosi ja 30tkm jälkeen kun jakoketju meni poikki:rofl:
Jakoketjusta puheenollen, olin ymmälläni kun pari työkaveria keskusteli autojensa jakoketjujen vaihdosta. Molemmilla saksalaiset autot ja olisiko ollut 150tkm kuulemma vaihtoväli. Toyolla taitaa olla 300tkm kohdalla kiristys tarvittaessa :think:
Mahtoivatko tietää mistä puhuivat, vai onko todella noin lyhyitä vaihtovälejä jakoketjuilla?
 
Ehkä kommentoija ei tiedä mikä on Haldex? :vihellys:
Joo nyt kävi pieni aivopieru, luulin tuota jonkin kiinakipon koneen suodattimeksi. :geek: Kaikkea sitä eläissään oppii. Ihmettelinkin kun oli niin omituisen näkönen hässäkkä, että ei tota kyllä pitäisi moottorin pohjasta löytyä.

Minkäs sitä tyhmyydelleen voipi, ei ole nelivetoa ikinä ollut niin ei hirveästi tietoa niiden toimintaperiaatteista. :lol:
 
Opel Astra H - 2006 - 1.8L (172 000km)

Käynnistin vloppuna ja ekalla ei lähtenyt. Koskaan aikasemmin ei ole ollut noin huonoa käynnistymisyritystä. Toisella lähti mutta tod. huonoa oli käynti - tuntui ettei millään jaksaisi pitää itseään käynnissä. Muutaman min. jälkeen käynti parani ja lopulta palautui normaaliksi. Tein pienen testikierroksen, ei nykimistä ja muutenkin kulki normaalisti. Sitten alkoi haisemaan jokin outu, mutta palaneen käryä se ei ollut. Pysäkille parkkiin ja konehuoneen tarkistus josta ilmaantui vaalea pilvi jotain, mutta ei palaneen käryä. Huomasin katsoa jäähdytysaineen tankkia ja kappas se oli miltei tyhjä.

Eli jääh. nesteen vuoto ilm. jossakin. Katsotaan mitä huomenna huollossa löytyy. Toivotaan ettei ole rikkonut moottorista mitään. Tätä ongelmaa ei ole aikaisemmin ollut, eikä noin huonoa käynnistystä/käyntiä. Kun ajoin auton huoltoon, käynnistyi se normaalista ja myös kävi ok - sellainen pilvi kuitenkin tuli jälleen konehuoneesta.
Paikallinen paja ei pystynyt vuotoa paikallistamaan, joten ma-aamuna Tammer Dieseliin syväluotaukseen (ilm. jokin paineistustesti tehtävä että vuotokohta paljastuu).
 
Opel Astra H - 2006 - 1.8L (172 000km)

Käynnistin vloppuna ja ekalla ei lähtenyt. Koskaan aikasemmin ei ole ollut noin huonoa käynnistymisyritystä. Toisella lähti mutta tod. huonoa oli käynti - tuntui ettei millään jaksaisi pitää itseään käynnissä. Muutaman min. jälkeen käynti parani ja lopulta palautui normaaliksi. Tein pienen testikierroksen, ei nykimistä ja muutenkin kulki normaalisti. Sitten alkoi haisemaan jokin outu, mutta palaneen käryä se ei ollut. Pysäkille parkkiin ja konehuoneen tarkistus josta ilmaantui vaalea pilvi jotain, mutta ei palaneen käryä. Huomasin katsoa jäähdytysaineen tankkia ja kappas se oli miltei tyhjä.

Eli jääh. nesteen vuoto ilm. jossakin. Katsotaan mitä huomenna huollossa löytyy. Toivotaan ettei ole rikkonut moottorista mitään. Tätä ongelmaa ei ole aikaisemmin ollut, eikä noin huonoa käynnistystä/käyntiä. Kun ajoin auton huoltoon, käynnistyi se normaalista ja myös kävi ok - sellainen pilvi kuitenkin tuli jälleen konehuoneesta.
Muutamia vikavaihtoehtoja:
- vesipumppu (jakopää+vesipumppuremppa tehty n. vuosi sitten, paikallisen pajan mukaan epätodennäköistä että olisi vpumppu)
- vuoto (yritetään paikallistaa ma)
- kannentiiviste sökönä (paikallisen pajan mukaan tod. näköisin skenaario. tosin lisäsin juuri öljyä niin sen seassa ei ollut valkoista mönjää)
 
Muutamia vikavaihtoehtoja:
- vesipumppu (jakopää+vesipumppuremppa tehty n. vuosi sitten, paikallisen pajan mukaan epätodennäköistä että olisi vpumppu)
- vuoto (yritetään paikallistaa ma)
- kannentiiviste sökönä (paikallisen pajan mukaan tod. näköisin skenaario. tosin lisäsin juuri öljyä niin sen seassa ei ollut valkoista mönjää)
Kansipahvi varmaa menny. Vuotaa vesikanavasta palotilaan. Ne tekee varmaan ohivuototestin tms sille koneelle jolloin toi näkyy.
 
Nissan Interstarissa (facelift) ei tuulettimen kakkosasento toimi ollenkaan - ilmeisesti (esi)vastus palanut. Ei ketään sattunu vaihtmaan moiseen koskaan - millainen homma mahtaa olla purkamisen kannalta?

Osat itse näköjään siellä 20-30 eur välissä joten ei paha.
 
Nissan Interstarissa (facelift) ei tuulettimen kakkosasento toimi ollenkaan - ilmeisesti (esi)vastus palanut. Ei ketään sattunu vaihtmaan moiseen koskaan - millainen homma mahtaa olla purkamisen kannalta?

Osat itse näköjään siellä 20-30 eur välissä joten ei paha.
Eipä noi yleensä kovin pahoissa paikoissa ole, meinaat varmaan lämmittimen esivastusta?
 
Se etuvastushan on yleensä siis siellä puhallinkanavan sisällä ja kuumenee sähköllä ennen kun lämmintä tulee hyttiin. Jos meinaat nyt sitä 2 nopeutta niin en kyl tiedä onko tosta lämppärivastuksesta kyse.
 
Se etuvastushan on yleensä siis siellä puhallinkanavan sisällä ja kuumenee sähköllä ennen kun lämmintä tulee hyttiin. Jos meinaat nyt sitä 2 nopeutta niin en kyl tiedä onko tosta lämppärivastuksesta kyse.
Puhut nyt täysin eri asiasta. Puhaltimen etuvastus säätää puhaltimen nopeutta ja siinä on eri nopeuksille eri vastukset yhden palikan sisällä.
 
Pistäkääs ammattilaiset veikkauksia näillä lähtötiedoilla:
Skoda Yeti 2010 tdi 2.0 4x4
- huollettu säännöllisesti
- kesän aikana hiljalleen huomannut, että jarruttaessa hiukkasen hypyttää. Ihan kuin pomppuisella tiellä jarruttaisi tai että "ottaa kiinni tiukemmin" "ottaa kiinni hieman tiukemmin". Välillä jostain syystä jarrutus nätin napakka ja tasainen -> normaali.
- nyt viimeisen viikon aikana lisäksi huomannut, että kiihdytys 100km/h korvilla täristää hetken aikaa koko autoa ja kuskia. Joku spotti missä täristää ja sitten kun nopeus ylitetään niin loppuu. Tasaisessa vauhdilla toimii normaalisti, eli koskee vain kiihdytystä/vääntöä tuossa 100km/h paikkeilla.

Liittyykö kenties toisiinsa, vai onko tässä kaksi eri ongelmaa kyseessä. Renkaat on tasapainossa, ei sovittimia vaan suoraan sopiva koko, vanteen suorat, renkaiden paineet kohdillaan. Vetarin kumit vaihdettu etupäähän viimeisen parin vuoden sisällä. Jarrulevyt ja palat vaihdettu 2016.
 
Vetarin kumien vaihto ---> miten kauan oli rikki? Väljä vetari voi kait rutinan lisäksi myös ravisuttaa vedossa? Vetoakseli voi olla myös kiero jolloin ainakin ravistaa vedossa. Tämä kuitenkin epätodennäköistä.

Jarruy hypyttää kahdesta syystä: levyt kierot ja/tai alatukivarren sisemmät puslat väsyneet. En tiedä aiheuttaako sis. alatukivarren puslat myös ravistusta vedossa?
 
Noi puslat ite tarkistaisin ensimmäisenä... Halpa vika kuitenkin korjailla :)
 
Jos auto seisoo ajojen välissä pitkään niin jarrupalan kohta ruostuu enemmän -> pitää paremmin kunnes kuluu pois.
Itse laitoin auton 2.5v seisonnasta liikenteeseen niin eka jarrutus vajaasta kaheksasta kympistä oli niin rajua tärryytystä että oli vaan pakko löysätä vähän ja kääntää seuraavassa paikassa. 25 kilsaa rankkaa jarruttelua ja kässijarrun repimistä niin jarrut oli katsastuksessa jopa hyvät.
 
Kansipahvi varmaa menny. Vuotaa vesikanavasta palotilaan. Ne tekee varmaan ohivuototestin tms sille koneelle jolloin toi näkyy.

Oli tuossa 6kk sitten itselläkin pari kk. ajan 07- H-Astma 1.6 twinportilla.
Sama juttu oli että jäähdytysnestettä kului ns. liikaa ja mistään en saanut tai kerennyt ottaa selvää mistä sekin johtui kun aika meni ecun pätkimiseen ja sen korjaukseen myyneen autoliikkeen toimesta..

No 500e:llä ensin fixauksia ja sen jälkeen ecu vaihtoon.

Reilu 2000€ kaikkineen+sijaisauton kulut päälle myyneen autoliikkeen piikkiin.

Kaikki kunnia kyllä Autosilta Espoolle etteivät hirveämmin väittäneet vastaan kun oli selvät screenshotit vikakoodeista yms.. Eli :tup: ko. autoliikkelle asian hoidosta.

No jäähdytysnesteongelma jäi mysteeriksi kun ooppeli meni luojan kiitos lunariin pian ecun vaihdon jälkeen.
Paskin auto ikinä mikä allani ollut, ja niitä on ollut aika monta kumminkin kaikissa hintaluokissa melkeinpä:darra:..
 
Oli tuossa 6kk sitten itselläkin pari kk. ajan 07- H-Astma 1.6 twinportilla.
Sama juttu oli että jäähdytysnestettä kului ns. liikaa ja mistään en saanut tai kerennyt ottaa selvää mistä sekin johtui kun aika meni ecun pätkimiseen ja sen korjaukseen myyneen autoliikkeen toimesta..

No 500e:llä ensin fixauksia ja sen jälkeen ecu vaihtoon.

Reilu 2000€ kaikkineen+sijaisauton kulut päälle myyneen autoliikkeen piikkiin.

Kaikki kunnia kyllä Autosilta Espoolle etteivät hirveämmin väittäneet vastaan kun oli selvät screenshotit vikakoodeista yms.. Eli :tup: ko. autoliikkelle asian hoidosta.

No jäähdytysnesteongelma jäi mysteeriksi kun ooppeli meni luojan kiitos lunariin pian ecun vaihdon jälkeen.
Paskin auto ikinä mikä allani ollut, ja niitä on ollut aika monta kumminkin kaikissa hintaluokissa melkeinpä:darra:..

Astra G:t on kovia menemään. Sen vuoksi kait niitä liikenteessä vielä suuri määrä. 1,6 litran ecotec lisäksi tosi pihi.
 
No joo, ensimmäinen ja viimeinen ooppeli oli kyllä. Niin vahvan vaikutelman antoi täydellisesti huollettuna ja abt 100tkm ajettuna:eek:
Ollut kumminkin useampia pösöjä, VAGeja jokunen kappale, Volvo yms. Pitää nyt vagilla mennä kun niiden oikut osaa korjata, varsinkin 1.8T jumalmoottorin:love:
 
Ei tuossa mun mallissa suurempaa ongelmaa moottorin kanssa ole ollut. N. vuosi sitten jakopää+vesipumppu-remppa ja nyt tuli tämä ongelma. Olen kaikki kilometrit ajanut sillä itse alusta alkaen. Suurimmat haasteet ovat olleett nivelissä, raidentangoissa ym. ja niitä on joutunut vaihtamaan vähän väliä kats. hylkyjen vuoksi. Ainakin jotkin nivelongelmat ovat tuossa mallissa puhtaasti tyyppivikoja. Jos vesipumppu on rikki, menee se takuuseen paikalliseen pajaan jossa remppa tehtiin.
 
Vetarin kumien vaihto ---> miten kauan oli rikki? Väljä vetari voi kait rutinan lisäksi myös ravisuttaa vedossa? Vetoakseli voi olla myös kiero jolloin ainakin ravistaa vedossa. Tämä kuitenkin epätodennäköistä.

Jarruy hypyttää kahdesta syystä: levyt kierot ja/tai alatukivarren sisemmät puslat väsyneet. En tiedä aiheuttaako sis. alatukivarren puslat myös ravistusta vedossa?

Kiitos kaikille kommenteista. Vetarin kumi ehti olemaan rikki varmaan kuukauden päivät. Käytin korjaamolla vaihdossa ja tutkivat, että ei ollut ehtinyt rikkomaan mitään. Vaihtoivat suojakumin ja siinäpä se. Se tärisytys tuossa nopeusluokassa on tosiaan melko lyhyt ehkä 2-3 sekuntia, mutta tärisyttää sen verran että huolestuttaa.

Jarrupuoli on sitten jännä juttu. Pari vuotta sitten vaihdatin tosiaan levyt ja palat. Kysyivät että pistetäänkö tarvike vai aitoa kamaa ja päädyin hintasyistä tarvikkeeseen. Nyt tuli mieleen, että voisiko tarvikeosat olla vaan niin paskoja että toiminta näkyy sitten jarrujen käytössä noin. Jouduin yksi päivä hätäjarruttamaan ettei bussi tule päälle, niin pomppuilu katosi tuon jarrun jälkeen hetkellisesti pois. Ajattelin, että levyissä ollut paskaa, mutta kyllä se vaan takaisin sitten tuli. Autolla ajetaan viikossa ehkä 60km. Pientä lyhytkestoista ajoa, jossa matkan varrella pari jarruristeystä mutta muuten vakkarinopeudensäätimellä tasaista ajoa. Omissa satunnaisissa pidemmissä ajoissa pelaan melko paljon moottorijarrulla..tosin nyt yrittänyt väkisin opetella kunnon jarrutteluun että jarrut pysyisi muuten herkkinä.
 
Kiitos kaikille kommenteista. Vetarin kumi ehti olemaan rikki varmaan kuukauden päivät. Käytin korjaamolla vaihdossa ja tutkivat, että ei ollut ehtinyt rikkomaan mitään. Vaihtoivat suojakumin ja siinäpä se. Se tärisytys tuossa nopeusluokassa on tosiaan melko lyhyt ehkä 2-3 sekuntia, mutta tärisyttää sen verran että huolestuttaa.

Jarrupuoli on sitten jännä juttu. Pari vuotta sitten vaihdatin tosiaan levyt ja palat. Kysyivät että pistetäänkö tarvike vai aitoa kamaa ja päädyin hintasyistä tarvikkeeseen. Nyt tuli mieleen, että voisiko tarvikeosat olla vaan niin paskoja että toiminta näkyy sitten jarrujen käytössä noin. Jouduin yksi päivä hätäjarruttamaan ettei bussi tule päälle, niin pomppuilu katosi tuon jarrun jälkeen hetkellisesti pois. Ajattelin, että levyissä ollut paskaa, mutta kyllä se vaan takaisin sitten tuli. Autolla ajetaan viikossa ehkä 60km. Pientä lyhytkestoista ajoa, jossa matkan varrella pari jarruristeystä mutta muuten vakkarinopeudensäätimellä tasaista ajoa. Omissa satunnaisissa pidemmissä ajoissa pelaan melko paljon moottorijarrulla..tosin nyt yrittänyt väkisin opetella kunnon jarrutteluun että jarrut pysyisi muuten herkkinä.
Jos tarvikeromut ja kunnon jarruttelulla hävisi ravistus niin siinäpä se sitten taitaa syy olla.

Varsin monet tarvikkeet ovat kuuluisia kieroutumisestaan, tuurillakin on varmasti osansa tässä hommassa. Alkuperäiset tuntuneet pysyvän suorana jossei mihinkään lätäkköön aja hehkuvilla levyillä. Jos siinä on joku merkkiliikkeen takuu voimassa niin käy ilmottamassa, että ravistaa. Jos vaikka vaihtaisivat uudet takuuseen.

Omassa saapissa kanssa ravistaa jarrut hieman, pari kunnon jarrutusta niin pelaa taas aikansa. Niin pieni nypytys etten ole viitsinyt vaihtaa, ens kesänä joka nurkka kuitenkin valmis niin sitten uudet romut.
 
Kertokaapas onko tietoa missä kannattaisi teettää sylinterikannen koneistus keravalla asun niin pääkaupunkiseudulla/uudellamaalla

tommonen 2 litranen avensiksen kansi on nyt irti pöydällä, päästi paineita vesipuolelle. Mitähän tuolle kannelle nyt kannattaa tehdä siellä koneistamolla kun kerta irti?

Varmaan se nyt hiotaan suoraksi ja venttiilinvarren tiivisteet vaihetaan?
 
Kertokaapas onko tietoa missä kannattaisi teettää sylinterikannen koneistus keravalla asun niin pääkaupunkiseudulla/uudellamaalla

tommonen 2 litranen avensiksen kansi on nyt irti pöydällä, päästi paineita vesipuolelle. Mitähän tuolle kannelle nyt kannattaa tehdä siellä koneistamolla kun kerta irti?

Varmaan se nyt hiotaan suoraksi ja venttiilinvarren tiivisteet vaihetaan?

Miten R-koneistus Kerava? Taso nyt toki suoraksi, venttiilinvarren kumit vuotaa ns. nykyautoissa äärimmäisen harvoin, mutta toisaalta ei ole iso kustannus ne laittaa.

Riippuu vähän miten kauan autoa suunnittelee pitää yms., toki nyt ehkä venttiilin pito kannattaisi samalla tarkistaa kun kansi on irti / koneistamolla. Siviiliautossa ehkä toki vähän turhaa hipostelua, jos kaikki toimii OK eikä ole mahdottomia rullattu.
 
Opel Astra H - 2006 - 1.8L (172 000km)

Käynnistin vloppuna ja ekalla ei lähtenyt. Koskaan aikasemmin ei ole ollut noin huonoa käynnistymisyritystä. Toisella lähti mutta tod. huonoa oli käynti - tuntui ettei millään jaksaisi pitää itseään käynnissä. Muutaman min. jälkeen käynti parani ja lopulta palautui normaaliksi. Tein pienen testikierroksen, ei nykimistä ja muutenkin kulki normaalisti. Sitten alkoi haisemaan jokin outu, mutta palaneen käryä se ei ollut. Pysäkille parkkiin ja konehuoneen tarkistus josta ilmaantui vaalea pilvi jotain, mutta ei palaneen käryä. Huomasin katsoa jäähdytysaineen tankkia ja kappas se oli miltei tyhjä.

Eli jääh. nesteen vuoto ilm. jossakin. Katsotaan mitä huomenna huollossa löytyy. Toivotaan ettei ole rikkonut moottorista mitään. Tätä ongelmaa ei ole aikaisemmin ollut, eikä noin huonoa käynnistystä/käyntiä. Kun ajoin auton huoltoon, käynnistyi se normaalista ja myös kävi ok - sellainen pilvi kuitenkin tuli jälleen konehuoneesta.
Termostaatin tiiviste vuotaa.
 
Pari vuotta tallissa majaillut Peugeot 406 HDi 110@130, -00, 520tkm sai "vähän" remppakäsittelyä. Hylkyyn meni ruosteiden ja katkenneen takapyörän aurauksen säätötangon takia. Ratti oli kyllä aivan suorassa ennen katsastusta. :) Takapyörä vielä odottaa uutta osaa. Kynnykset hitsattiin neljästä kohtaa sisä ja ulkopuolelta. Jotain metri meni peltiä.

Ennen katsastusta uusittiin jarrulevyn takapelti ja kasattiin jarrukengät uudelleen. Molemmat takapään jarrusylinterit oli aivan jumissa ja ne täytyi hakata irti ja korjata. Taakse uudet jarrupalat. Käsijarrun päävaijeri ei enää kestänyt ja meni poikki. Se täytyi korjata. Aiemmin uusittu jarrukengät ja lyhyet käsijarruvaijerit taakse. Vielä pakoputken hitsaus/korjaus parista kohtaa. Tutkittiin että jousen kääntölaakeri ei pyöri oikealla puolella ollenkaan ja tuo laakeri vaihdettiin. Vasemmalla puolella vielä laakeri pyöri. Ohjauskin keveni huomattavasti.

18 v autoon siis vähän liikaakin remppaa, mutta jos leiman saa ja 12kk pääsee ajamaan, niin ihan hyvä. Suht mukava ajaa ja jotain varusteitakin löytyy. Vakionopeudensäädin, ajotietokone, sädetunnistin, automaatti ilmastointi ja kyynärnoja. Paku niin melko halpa ajaa. Toisaalta helpommalla olisi päässyt jos olisi vain paalannut auton ja katsellut jotain leimattua autoa tilalle. Omaan käyttöön Peugeotissa plussaa vetokoukku ja tilava farkku kori. Ja nyt kun auto on melkein valmis, niin ei siitä raaskisi aivan heti luopuakaan. Voi olla että jopa seuraavat 3 vuotta vielä pääsisi.
 
Pari vuotta tallissa majaillut Peugeot 406 HDi 110@130, -00, 520tkm sai "vähän" remppakäsittelyä. Hylkyyn meni ruosteiden ja katkenneen takapyörän aurauksen säätötangon takia. Ratti oli kyllä aivan suorassa ennen katsastusta. :) Takapyörä vielä odottaa uutta osaa. Kynnykset hitsattiin neljästä kohtaa sisä ja ulkopuolelta. Jotain metri meni peltiä.

Ennen katsastusta uusittiin jarrulevyn takapelti ja kasattiin jarrukengät uudelleen. Molemmat takapään jarrusylinterit oli aivan jumissa ja ne täytyi hakata irti ja korjata. Taakse uudet jarrupalat. Käsijarrun päävaijeri ei enää kestänyt ja meni poikki. Se täytyi korjata. Aiemmin uusittu jarrukengät ja lyhyet käsijarruvaijerit taakse. Vielä pakoputken hitsaus/korjaus parista kohtaa. Tutkittiin että jousen kääntölaakeri ei pyöri oikealla puolella ollenkaan ja tuo laakeri vaihdettiin. Vasemmalla puolella vielä laakeri pyöri. Ohjauskin keveni huomattavasti.

18 v autoon siis vähän liikaakin remppaa, mutta jos leiman saa ja 12kk pääsee ajamaan, niin ihan hyvä. Suht mukava ajaa ja jotain varusteitakin löytyy. Vakionopeudensäädin, ajotietokone, sädetunnistin, automaatti ilmastointi ja kyynärnoja. Paku niin melko halpa ajaa. Toisaalta helpommalla olisi päässyt jos olisi vain paalannut auton ja katsellut jotain leimattua autoa tilalle. Omaan käyttöön Peugeotissa plussaa vetokoukku ja tilava farkku kori. Ja nyt kun auto on melkein valmis, niin ei siitä raaskisi aivan heti luopuakaan. Voi olla että jopa seuraavat 3 vuotta vielä pääsisi.
Selkeästikin Suomen talvesta naattinut kori ja alusta. :)

Ihan hyvin kilsaa alla silti, eipä noista mikään ylläri sinänsä pitäisi olla.
 
Selkeästikin Suomen talvesta naattinut kori ja alusta. :)

Ihan hyvin kilsaa alla silti, eipä noista mikään ylläri sinänsä pitäisi olla.
Totta. Ihan tiedossa olevia vikoja oikeastaan oli kaikki. Yllättävästi etujarrut oli aivan kunnossa, vaikka vähän reilu 3 vuotta edellisestä katsastuksesta. Se korin ruostuminenkin varmaan jatkuu, vaikka autolla ei ole ajettu kahteen vuoteen ja toisaalta 525tkm ja 18v ja autossa alkuperäiset kynnykset ja maalipinta, niin ei ihme että tarvitsi jo hitsata. :) Esim VAG autot on huonompia samalla ajomäärällä. Taas Mersu varmasti vielä huonompi.
 
Mites pitäisikö takarenkaan aurauksen näkyä ratissa :tdown: Itse en keksi miksi näkyisi.
 
Kysytäämpäs nyt täältä, jos vaikka joku olisi paininut samaisen ongelman kanssa, eli:

Seat Leon FR -2010 2.0TDI koneella on alkanut nykimään ja välillä nykäsee niin pahasti, että auto sammuu. Kylmällä koneella tekee ja täydessä lämmössä en ole huomannut, että tekisi näin. Aamulla kun lähtee töihin, niin huomaa hyvin, että joku prakaa ja auto nykii, ehkä juuri siinä vetoalueen alkupuolella alkaa, eli noin 1500rpm ja nykii myös 3000rpm.

Tänään vaihdoin polttoainesuodattimen ja ilmanputsarin, mutta eipä ollut siitä apua.
 
Kysytäämpäs nyt täältä, jos vaikka joku olisi paininut samaisen ongelman kanssa, eli:

Seat Leon FR -2010 2.0TDI koneella on alkanut nykimään ja välillä nykäsee niin pahasti, että auto sammuu. Kylmällä koneella tekee ja täydessä lämmössä en ole huomannut, että tekisi näin. Aamulla kun lähtee töihin, niin huomaa hyvin, että joku prakaa ja auto nykii, ehkä juuri siinä vetoalueen alkupuolella alkaa, eli noin 1500rpm ja nykii myös 3000rpm.

Tänään vaihdoin polttoainesuodattimen ja ilmanputsarin, mutta eipä ollut siitä apua.
Suuttimet tarkistettu? Onko paljon kisoja?
 
Suuttimet tarkistettu? Onko paljon kisoja?

No joo, se olis seuraavaksi sitten tarkastuslistalla, mutta ilmeisesti tarvitsee vcds:ää että saa jotain irti noista suuttimien toiminnasta? Täytyy ainakin johdot tarkastella niin pitkälle kuin vain voi. Google tiesi kertoa jotain mahdollisista suutin/suuttimien johtovioista.

164tkm on mittarissa.
 
En tiedä näistä uudemmista TDI koneista mutta 1.9TDi:ssä ainakin ilmanmäärä mittari oli yleisin vika nykimiseen. Jos jostain löytyy tietoa että suuttimissa ollut vikoja niin siitä lähtisin kattomaan. Ei kuitenkaan mitään vikavaloja sytyttäny ?
 
Mites pitäisikö takarenkaan aurauksen näkyä ratissa :tdown: Itse en keksi miksi näkyisi.
Ilmeisesti se aurauksen säätötanko katkesi katsastuksen aikana ja siitä tietysti tuli ajokielto. Oikea takapyörä siis pääsi tosi paljon auraukselle (tai myös haritukselle). Kyllä se sitten ratissakin näkyi, että ratti piti olla vinossa ja auto kulki "suoraan". Mutta perähän meni varmaan vähän vinossa ja siksi ratilla piti korjata ajosuuntaa tien suuntaiseksi. Ei saanut siis ajaa yhtään, mutta laittomasti vähän siirsin ja tosi hiljaa ja varovasti.

Voi olla että myös pyörän kallistuskulma muuttui, kun säätötanko oli poikki ja pyörä vinossa. Suorassahan se pyörä ei itsestään pysynyt.
 
Jaa jännä homma. Itellä ollu sen verran takaata auraus vituillaan että söi nopeesti renkaan, se ei kyllä näkynyt ratissa kuin puoltamisena. Toki jos se poikki on ollu ja kenottanut ihan miten sattuu niin voihan se sit toki kammeta reilumminkin kun vähänkään jaksan ajatella asiaa
 
En tiedä näistä uudemmista TDI koneista mutta 1.9TDi:ssä ainakin ilmanmäärä mittari oli yleisin vika nykimiseen. Jos jostain löytyy tietoa että suuttimissa ollut vikoja niin siitä lähtisin kattomaan. Ei kuitenkaan mitään vikavaloja sytyttäny ?

Joo sellasta tuntuis jonkun verran näissä olevan. Täytyy tuo ilmanmassaanturikin laittaa tarkistuslistalle ja vaikka koittaa putsata.

Vikakoodeja ei tosiaan antanut ja eikä valojakaan sytyttele.

Tai sen verran sytyttelee, että kun auto nykäisee, niin välillä akun merkkivalo vilahtaa, mutta johtuu todennäköisesti siitä, että auto melkein jo sammui ja jännitteet notkahtaa. Akun kunnon mittasin yleismittarilla, vaikkei se nyt akusta paljoa kerro, mutta hyvin starttaa ja tuntuu toimivan.
 
Kysytäämpäs nyt täältä, jos vaikka joku olisi paininut samaisen ongelman kanssa, eli:

Seat Leon FR -2010 2.0TDI koneella on alkanut nykimään ja välillä nykäsee niin pahasti, että auto sammuu. Kylmällä koneella tekee ja täydessä lämmössä en ole huomannut, että tekisi näin. Aamulla kun lähtee töihin, niin huomaa hyvin, että joku prakaa ja auto nykii, ehkä juuri siinä vetoalueen alkupuolella alkaa, eli noin 1500rpm ja nykii myös 3000rpm.

Tänään vaihdoin polttoainesuodattimen ja ilmanputsarin, mutta eipä ollut siitä apua.

Mulla oli (tosin bensa ja toinen merkki) samanlaista ongelmaa, kun ahtopaineen solenoidi oli hajonnut. Tunnisti sitten, että olisi liikaa ahtoja ja katkaisi hetkellisesti sytytyksen suojellakseen moottoria. Pätkäsy tuli juuri siinä kohtaa, kun tulee suurimmat ahdot normaalisti.
 
Mulla oli (tosin bensa ja toinen merkki) samanlaista ongelmaa, kun ahtopaineen solenoidi oli hajonnut. Tunnisti sitten, että olisi liikaa ahtoja ja katkaisi hetkellisesti sytytyksen suojellakseen moottoria. Pätkäsy tuli juuri siinä kohtaa, kun tulee suurimmat ahdot normaalisti.

Hmm, ihan järkeenkäypä tuokin. Laitetaan sekin tarkistuslistalle! Kiitos!
 
Etuvetoisella autolla jyrkästi vasemmalle kääntäessä ja kaasua tai kytkintä pumpatessa kuuluu rutinaa vasemman eturenkaan luota. Välillä ihan hienoista rutinaa suoraan liikkeelle lähtiessä ja peruuttamalla en saanut mitään ääntä aikaan. Ilmeisesti vetonivel menossa, vaikka suojakumit näyttivät ehjiltä? Huomenna pitäisi vielä lähteä Helsinkiin. Ääni ei vielä mikään hirveän kova ole, eli varmaan uskaltaa maantieajoa vielä ajaa?
 
Etuvetoisella autolla jyrkästi vasemmalle kääntäessä ja kaasua tai kytkintä pumpatessa kuuluu rutinaa vasemman eturenkaan luota. Välillä ihan hienoista rutinaa suoraan liikkeelle lähtiessä ja peruuttamalla en saanut mitään ääntä aikaan. Ilmeisesti vetonivel menossa, vaikka suojakumit näyttivät ehjiltä? Huomenna pitäisi vielä lähteä Helsinkiin. Ääni ei vielä mikään hirveän kova ole, eli varmaan uskaltaa maantieajoa vielä ajaa?
Voi olla myös laakerit, niihin yleensä vaikuttaa tuo kääntyminen, toiseen suuntaan tulee ääni ja toiseen hiljenee.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom