Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Toisin sanoen, ne jarrut jää laahaaman sen verran, että pieni ääni kuuluu. Katoaa varmaan heti kun on vauhtiin päässyt? Itselläni mersusta jarruremppa korjas samanlaisen ominaisuuden.
 
Ahaa, luulin että jarrupalat ei koske levyihin kun päästää jarrupolkimesta. Siitä saattaakin olla jonkin aikaa kun taakse on palat/levyt vaihdettu, että voisi johtuakkin siitä.
 
Onko varmasti öljypohjan tiiviste? Nehän ei käytännössä koskaan vuoda jos koneessa on huohotus kunnossa, koska kampikammiossa ei varsinaisesti ole painetta
Sieltähän tuo näytti tihuttelevan ainakin yhdestä nurkasta. Gm:n kaseissahan tuo tiiviste koostuu neljästä palasta, vuodotkaan nyt ei niin harvinaisia ole tiivisteiden liitoksista. Samalla puhdistaa öljypumpun sihdin ja vaihtaa vähän muitakin tiivisteitä, kun oli järkevämpää tilata täydellinen tiivistesarja kuin pari yksittäistä parin muutaman kympin hintaerolla. Huohotuksen puhdistus venttiilikopista toki myös.
 
Ahaa, luulin että jarrupalat ei koske levyihin kun päästää jarrupolkimesta. Siitä saattaakin olla jonkin aikaa kun taakse on palat/levyt vaihdettu, että voisi johtuakkin siitä.

No niiden ei pitäisi (ainakaan siinä määrin jotta vinkuu) mutta ajan myötä voipi ruveta jarrut jumittelemaan eivätkä palaudu kuten pitäisi.
 
Mistähän lähtisi vikaa etsimään, kun vanhasta civikin (-94 automaatti) kuuluu tyhjäkäynnillä sellainen vittumainen metallinen räminä ja ajossa ääni häviää? Kuvittelin että pakoputken tms lämpöpelti olisi irti, mutta ei ainakaan sellaista ei tuntunut löytyvän kun pohjaa/pakoputkea kävi läpi.
 
Ei mulla tiivisteliimaa vastaan mitään ole. Mutta pyrin pitämään alkuperäisenä jos alkuperäinen on hyvin toiminut. Jos vuosikymmenen tai kaksikin toimineen tiivisteen vaihdat niin jollei siihen kuulu liimaa niin ei se uusikaan ilman liimoja vuosikymmeneen vuoda jos pinnat on kunnossa. Toki jos pinnoissa vaurioita niin pakkohan se on liimalla laittaa. Eli jokainen joka sanoi liimalla laittaneen ja olevan vuotamaton niin mennään vuosikymmen tai toinenkin eteenpäin niin oliko parempi vai ihan yhtäläinen.

Täysin ongelmaton se liimattu ei ole kun tekee huoltamisen ikävämmäksi. Toinen seikka on puhutaanko me tiivisteliimasta jota yksinään tarkoitus käyttää vai siitä tiivisteelle laitettavasta liimasta joka ei purkamiseen vaikuta juuri mitenkään. Tuota tiivisteille laitettavaa liimaa käytän melkein aina.
Noita liimattuja öljypohjia oon nähnyt monessakin autossa parikymmentä vuotta vanhana tai vanhempanakin ongelmitta ja tuo tiivistesilikoni ei ainakaan omien kokemusten mukaan mene ajan kanssa kovinkaan huonoksi. Toki jos liimaa niin irroitellessa joutuu puhdistamaan, silti melkolailla paras ratkaisu tuonne öljypohjaan, kun joustaa hyvin siinä saumassa. Jokainen toki tavallaan, itse sanoisin että 10 vuotta ei öljypohjan tiivisteen eliniäksi ole kovinkaan hyvä vielä.
 
Noh onhan sitä sihtiä joskus hyvä käydä vilkaisemassa. Harvoimpa noi tiivisteet omia aikojaan hajoaa vaan ylensä se on pohjakosketuksen jälkeisiä.
Jos on joku audi jossa sihdit tukkiutuu niin toki, eipä sinne sihtiin oikein pidetyssä autossa kerry mitään eli jonkun laakerionnettomuuden jälkeen sielä jotain voi olla. Itselläni on tapana parin vuoden välein öljynvaihdon yhteydessä avata suodatin ja vilkaista sisään, kyllä sieltä näkee jos koneessa jotain ongelmia on. En oo kyllä kuullut keneltäkään, että ihan vaan varmuuden vuoksi irroittelisivat öljypohjaa öljysihdin tarkistuksen vuoksi ellei kyse ole jostain reippaasti voimaa tuottavasta harrastepelistä, jossa muutenkin on pata ulkona joka talvi.
 
Tuli porokolarissa tuhotun golfin vakuutuskorvauksella ja golfin raadon myyntirahalla kustannettua uusi harraste pihaan. On sitä tekemistä tässäkin, 96kW TDI, 440k ajettu joskin aika hyvin varusteltu ja hintaisekseen ehjä passatti. Akuutteja juttuja on tuulilasin vaihto, alipainevuoden selvittely (tandem vika?) ja tankin siirtopumpun vaihto. :D

passat.jpg

Golfin kanssa kävi niin että vakuutusyhtiön mielestä 900€ autoon tuli 800€ vahinko, siitä otin kertakorvauksena rahat tassuun ja möin pelkän auton sakkorenkaat alla jollekin paikalliselle rakentelijalle tekniikan luovuttajaksi 350€ hinnalla

golfmeni.jpg
 
Tuli porokolarissa tuhotun golfin vakuutuskorvauksella ja golfin raadon myyntirahalla kustannettua uusi harraste pihaan. On sitä tekemistä tässäkin, 96kW TDI, 440k ajettu joskin aika hyvin varusteltu ja hintaisekseen ehjä passatti. Akuutteja juttuja on tuulilasin vaihto, alipainevuoden selvittely (tandem vika?) ja tankin siirtopumpun vaihto. :D

passat.jpg

Golfin kanssa kävi niin että vakuutusyhtiön mielestä 900€ autoon tuli 800€ vahinko, siitä otin kertakorvauksena rahat tassuun ja möin pelkän auton sakkorenkaat alla jollekin paikalliselle rakentelijalle tekniikan luovuttajaksi 350€ hinnalla

golfmeni.jpg

Miten sait pitää autoo eikö vakutusyhtiö lunastanut auto?
 
Miten sait pitää autoo eikö vakutusyhtiö lunastanut auto?
Rautalangasta: lunastuksesta olisi saanut 900e ja menettänyt auton. Kertakorvauksena vahingosta sai 800e ja auto jäi itselle. Mulle on käynyt melkein samoin. Mun tapauksessa kertakorvaus oli 70% lunastussummasta ja ajelin autolla kolarin jälkeen vielä parikymmentä tuhatta kilsaa ja myin 75 %:lla lunastussummasta.
 
Enpä tienyt että saa noin iso summa "kertakorvauksena" Olisi ehkä voinut pitää ja myydää hyvät osat pois.
 
Enpä tienyt että saa noin iso summa "kertakorvauksena" Olisi ehkä voinut pitää ja myydää hyvät osat pois.

Olen saanut kerran 2k€ kertakorvauksena, auton arvo ei ihan ollut niin paljoa edes.

Korjailin ja ajoin vielä kolmisen vuotta ja sitten myin pois.
 
Enpä tienyt että saa noin iso summa "kertakorvauksena" Olisi ehkä voinut pitää ja myydää hyvät osat pois.

4200€ tainnu parhaillaan saada kertakorvauksena tosta Satellitesta kun kuorma-auto peruutti keulaan, korjaukseen tais sit mennä yks päivä omaa aikaa ja muutama kymppi rahaa.
PIKrbHD.jpg


-89 Nissan Sunnystäkin sain vissii 2 vuotta sitten 750€ ja sain pitää auton itellä ja möin sen samana päivänä 200€ vielä. Ehkä maailman harvinaisin Sunny, oli nimittäin toimiva ilmastointi...
6oRHbux.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Millainen savutus tyhjäkäynnillä kostella kelillä on normaalia? Ihmettelin, kun yllättävän paljon vaalea savua tuprutti bensa-skoda tyhjäkäynnillä lämpöisenä. Ulkona +13C ja pirun kosteaa. Tällä viikolla uuden ABS-yksikön ilmauksessa ja koodauksessa auto seisoi tovin hallissa tyhjäkäynnillä, enkä huomannut mitään.

Vettä tulee pakoputkesta ja se ei maistunut millekään. Savu/höyry ei myöskään haise millekään, jäähdytysnestettä ei katoa, paisuntasäiliöön ei tule kuplia ja letkuissa ei tunnu painetta, eikä mitään muutakaan ihmeellistä tunnu autossa. Kävin kaupan parkkipaikalla katselemassa ja valkoista savua tosin tuprutti muistakin autoista.
 
Onhan se lähel kastepistet olevis keleis valtava määrä höyryä normaalia. Yks tuollainen kuva itselläkin kun keli sattuu oleen sellainen et jää näkyviin.
Suunnilleen samaa luokkaa itsellänikin oli. Oikein täyttyi perän ympäristö höyrystä. Tosin tuolla on ajettu viimeiset kolme viikkoa melkein pelkkää pätkäajoa kaupungissa, niin voi olla kertynyt vettä äänenvaimentimeen ja putkeen, mikä höyryää nyt reilummin.
 
Passatissa EGR venttiili ja ahtoputket vuotaa niin paljon öljyä että edellinen omistaja oli laittanut putkien liitoksien ympärille nippusiteillä pienet housut :D

2018-08-23 22.30.11.jpg

Jokainen ahtoputken liitos on myös väljä kuin viiden pennin vi... Taidan tehdä samalla uudet putket tuohon kun päivittää ahtimen isompaan ja ehjempään :)
 
^Kaikkea sitä näkeekin :D
Tosin kuulinpa kerran tarinan kun oli joku harrastelija rahdannut jenkkiraadon rapakon takaa, runkopalkkien yms sisältä löytyi kaikenmaailman tyhjiä viinapulloja :D
 
Suunnilleen samaa luokkaa itsellänikin oli. Oikein täyttyi perän ympäristö höyrystä. Tosin tuolla on ajettu viimeiset kolme viikkoa melkein pelkkää pätkäajoa kaupungissa, niin voi olla kertynyt vettä äänenvaimentimeen ja putkeen, mikä höyryää nyt reilummin.

Itsellä tuli höryä molemmista putkista tänäänkin aamulla tossa kuuden aikaan kun lämpötila oli n. 15 astetta. Ei tosin paljoa, mut hiukan kuitenkin.
 
Cadillacissa kans tulee viileillä ilmoilla hyvin höyryä putkista, ja juurikin 'kaupunkiajoa' enimmäkseen tässä kylällä. Lämpimillä keleillä ei sitten taas juurikaan ollenkaan.
 
Kerran Lexuksella ajelin 18 asteen pakkasessa ja silloin siinä oli jo automaattilaatikon öljyt niin huonot että ei tahtonut oikein kulkea. No lisää hanaa ja liikkuihan se mutta kyllä oli koko katu höyryä täynnä.
 
On se sit varmaan vaihdettu kun tuo pumppu nimenomaan on VDO 405-052-002-001Z mikä nois on. Ei käy kuten mulla et hinausauton kyydillä kotiin ja polttoainepumpun vaihtamiseen takakontis kyykkien. Kun liikaa viivyttelin vaihdon kanssa tietäen että kohta ne hiilet loppuu.

Muistaakseni tuossa ebay 4D0959101 puhaltimes jonka moukka oli vaihtanut ei ollut kuin pyörimisuunta joka vaihdettava johtojen ristiin vaihtaen. Odottanut hyllys originaali puhallinkin mun varaosa-autosta, mutta ei ole ollut syytä vaihtaa kunnei ylimääräisiä ääniä ja puhallus normaali.

Mut käyt motonetistä hakeen sen eflexfuel paketin tuohon ja trafilta 200€ rahaa muunnoksesta. Sen 1 bar isomman paineen polttoainepaineregun vaihtaa samalla kun asentaa sen paketin. On siin moottorin päällä pelkääjänpuolen ruiskujen jakotukis. Tulee edullisia kilometrei ja alavääntöä lisää. Mut pystyy edelleen ajeleen myös bensalla sen E85 lisäks.

Täytyy miettiä. Eikö E85:n käyttö vaadi tosiaan mitään muuta säätöjä kun eflexfuel paketin? Kaikki letkut, tiivisteet jne kestää? Vääntöä kyllä riittää täysin riittävästi kaikilla vaihteilla ja kierrosalueilla mun tarpeisiin, että sitä varten ei tarvitse harkita asiaa. 98E5:n tankkaaminen on myös tuttua hommaa.

----

Mites muuten kun otin puhaltimen pöydälle. Piti sellaista vittumaista pientä rahinaa joka erottui etenkin hiljaisimmalla vauhdilla. Tiskasin lavat. Moottorin hiilten koko 8x10mm, pituus ehkä uutena 20mm, nyt 7mm? Eli tuskin tarvitsee noille hiilille tehdä mitään. Tarviiko noissa olla jonkin verran pelivaraa, vai voiko sanoa että hiilet ovat vasta 2/3 käytetty?

Toinen kysymys on, että kun toi koko paska on vaan lyöty kasaan, että mitä noille laakereille voisi tehdä? Esim. polkupyörän ketjurasvaa tai aseöljyä, ja toivoo että se löytää tiensä laakereille ja lopettaa sen rahinan? Ei noita laakereita varmaan pysty mitenkään kovin helposti ainakaan vaihtamaan..

IMG_20180824_194941.jpg IMG_20180824_195028.jpg
 
Eipä noita hiiliä kannata vaihtaa, jos niistä on 1/3 jäljellä eli ehkä 100tkm vielä. Lykkäsin ketjurasvaa laakereihin päin, katsotaan auttaako vai ei. Ainakin on nyt tuttua tuo tuulettimen irrotus, ja ruuvit löystyneet, eli tunnissa räplää eestaas tarvittaessa. E85 kuumottaa ideana, varmaan täytyy aluksi vaihtaa aika tiuhaan öljyjä, jos se tosiaan pesee kaikki mömmöt pois koneesta. Voi olla aika sakeaa tavaraa meinaan 17v moskat kun lähtevät kiertoon. Pitää miettiä ideaa, kiitos siitä :)

Kyselin Tallinnan Forssilta hintoja:
- Jakopääremontti kaikkine rullineen, vesipumppu, termostaatti, hihnan kiristin
- Apulaitehihna, hihnan kiristin
- Laturin, ilmastoinnin kompressorin jne. kunnon/välysten tarkastus.
- Ilmastointihuolto (aineiden täyttö, öljynvaihto)
- Nokka-akselien stefat, mahd. myös kampiakselin stefa + venttiilikoppien tiivisteet + mootorin siivoutus
- Moottorin ilmansuodatin, polttoaineen suodatin, moottorin öljyt (jotain hyvää sopivaa öljyä, ei long life), öljynsuodatin + jarruneste vaihto+ syt. tulpat -
- Etuperän, takaperän, jakolaatikon öljynvaihto esim.+ torsen . . + Autom .laatiko "dünaamiline" öljyn vaihto
- Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja uudet jäähdytysnesteet.
- Uudet kaasujouset (2x 2kpl) takakonttiin ja konepeltiin.

2032€

Tossa on tosin turhana automaattivaihteiston suodatin, huuhteluöljynvaihto ja jarrunesteet, jotka maksavat ~300€. Ne laitetaan ensi viikolla jo muualla. Josko saisi nuo työt vaihdettua etulambdoihin ja maffiin, niin varsin kohtuullinen hinta aika isosta kasasta työtä ja osia. Täytyy nyt kysyä vielä parista eri pajasta, että mitä vastaava setti Tampereella maksaisi. 1000€ hintaerolla lähden, 500€ ei jaksa enää välttämättä lähteä. Bensoihin, laivoihin, ruokaan, juomaan menee helposti monta sataa. Toisaalta pääsisi Tallinnan lomalle.

Tuon huollon jälkeen autolla voisi jo uskaltaa jo harkita "kovaa ajoa". Hieman kyllä tulee tyyriiksi, kun 3000€+ menee huoltoihin ja tonni renkaisiin heti auton hankinnan jälkeen ;-D
 
Tulipa Alfaan tehtyä kevyttä kenttähuoltoa parin viikon aikana, eli jarrulevyt ja palat, kaikkien renkaiden laakerit, takajouset ja iskarit sekä pakoputkea pari metriä uusittu. Öljynvaihto+suodatin ja tietysti ilmansuodattimet tuli vaihdettua. Lisäksi kaikkiin jarrusatuloihin uudet tiivisteet ja männät.

Nyt kun pitäis katsastaa, niin huomasin että olin nirhannut ulomman vetarin suojakumin toiselta puolelta hajalle :| Ei muutakun purkamaan.
 
500€ ne nokkahihnan vaihdon roinat yksistään makselee. Eikä se huoltoasentoon laitto hirveästi aikaa vie. Eli vähän reuppait noi hinnat. Mut se tahtoo näiden kanssa et napsahtaa premium hintaa työlle.
Liikkeillä myös kannattaa huomioida hinnassa takuu. Jos vaikka se hihna napsahtaa niin oli vähän kalliimpi remppa firmalle.
 
Liikkeillä myös kannattaa huomioida hinnassa takuu. Jos vaikka se hihna napsahtaa niin oli vähän kalliimpi remppa firmalle.

Juu, ja olihan tossa nyt muutakin kuin pelkät jakopään hihnan osat. Suomessa pelkkää hihnanvaihtoa ei saa alle tonnilla muuta kuin harrastajalta käteisellä :) Sitten kun rupeavat kiinniruostuneita voimansiirron öljyproppuja, tulppia, ilmastointia, venakopan kannen tiivisteitä ym. laittamaan niin menee siinä helposti tunti jos toinenkin.
 
Rupes polonen (-92 coupe, 86c) vinkumaan/inisemään liikkeessä, kytkin pohjassa loppuu. Ilmeisesti apulaitehihna, vai moniurahihnaksiko sitä kutsutaan. Noh oli sen verran halpa osa että laitoin tilaukseen. Tossa hain just postista mutta onkohan tota mitää järkeä lähtee ite ees yrittämään vaihtaa? Jonkun verran löytyy osaamista, lähinnä kakspyöräsistä tosin. Koitin youtubesta kattella videoita mut ei oikeen tosta mallista mitään löydy, lähinnä mk3 golffia kaikki ja siinä se on vähän eri näkönen ja taitaa antaa voimaa aika monelle muullekki laitteelle kun laturille niinku tossa polosessa.

Löytyykö kokemusta täältä millanen operaatio toi on?
 
Jeesus sentään. Löysää vanha remmi ja ota pois, uusi samalla tavalla paikalleen ja kiristys näppituntuman mukaan. Operaatio nopeammin suoritettu kuin tänne kirjoittaminen puhelimella
 
Rupes polonen (-92 coupe, 86c) vinkumaan/inisemään liikkeessä, kytkin pohjassa loppuu. Ilmeisesti apulaitehihna, vai moniurahihnaksiko sitä kutsutaan. Noh oli sen verran halpa osa että laitoin tilaukseen. Tossa hain just postista mutta onkohan tota mitää järkeä lähtee ite ees yrittämään vaihtaa? Jonkun verran löytyy osaamista, lähinnä kakspyöräsistä tosin. Koitin youtubesta kattella videoita mut ei oikeen tosta mallista mitään löydy, lähinnä mk3 golffia kaikki ja siinä se on vähän eri näkönen ja taitaa antaa voimaa aika monelle muullekki laitteelle kun laturille niinku tossa polosessa.

Löytyykö kokemusta täältä millanen operaatio toi on?
Muutamaan autoon on tullut vaihdettua apulaitehihna ja jokaiseen autoon se on erilainen. Perussääntönä jos alat itse hihnaa vaihtamaan niin piirrä se vanhan hihnan reitti ennen kuin otat sen pois! Se saattaa mennä yllättävän omituisesti, tosin noin vanhassa autossa luulisi olevan aika simppeli. Yhdessä paikassa on kiristys ja muut laitteet tulevat hihnaa vasten kiinteästi.
-90 Passattiin olen joskus vaihtanut, en kyllä muista miten se meni. Se oli 1.8 koneella. Jos mahdollista käy vaikka kirjastossa katsomassa onko siellä korjauskäsikirjaa. Sieltä saattaa löytyä näppärästi ohje.
Tai kokeile etsiä googlesta moottorin koodilla/mallilla ja "auxiliary belt" tms.
 
Millä tavoin kytkinpolkimen painaminen vaikuttaa apulaitehihnaan ja siitä mahdollisesti kuuluviin ääniin? (Kampiakselin laakerivika voisi ehkä vaikuttaa hihnapyörän asentoon kytkinpoljin ta painettaessa?)
 
Millä tavoin kytkinpolkimen painaminen vaikuttaa apulaitehihnaan ja siitä mahdollisesti kuuluviin ääniin? (Kampiakselin laakerivika voisi ehkä vaikuttaa hihnapyörän asentoon kytkinpoljin ta painettaessa?)

Ei mitenkään, ääni tulee tuossa tapauksessa kytkimen painelaakerista.
En lukenut edes kunnolla tuota kysymystä aiemmin.
 
Painelaakeri se luultavasti on. Hihnakin toki voi rääkyä pelkästään esim. liikkeelle lähettäessä mutta se on yleensä sen kuulonen rääkäisy ettei sitä ininäksi pysty sanomaan.

Painelaakeri sitten yleensä irroituttaa laatikon ja sitä en suosittele tekemään kerrostalon parkkiksella. Onnistuu toki sekin mutta hauskaa se ei ole kenellekkään. Tai ehkä sille vittumaiselle naapurille joka huutelee parvekkeelta.
 
Painelaakeriin toi viittaa, jos ääntää ajossa. Löysä tai kulunut apulaitehihna yleensä vikisee startatessa kylmänä ja alkaa pitää sitten kun lämpenee, mutta toi on aika selvä ääni mikä siitä apulaitehihnasta tulee, jos ongelma siinä on. Kannattaa vaikkapa youtubesta kuunnella.
 
Mutta eihän kytkimen painelaakeri edes pyöri kun kytkin on ylhäällä. Ääni tässä tapauksessa toimii väärin päin.
 
Mutta eihän kytkimen painelaakeri edes pyöri kun kytkin on ylhäällä. Ääni tässä tapauksessa toimii väärin päin.
Kytkin voi olla push tai pull. Push kytkimessä painelaakeri on kiinni asetelmassa kun kytkin on pohjassa. Pull kytkimessä painelaakeri taas on irti asetelmasta kun kytkin on pohjassa. Sitä en tiedä kummin päin tässä on tilanne.
 
Kytkin voi olla push tai pull. Push kytkimessä painelaakeri on kiinni asetelmassa kun kytkin on pohjassa. Pull kytkimessä painelaakeri taas on irti asetelmasta kun kytkin on pohjassa. Sitä en tiedä kummin päin tässä on tilanne.
Se on aivan sama vedetäänkö vai työnnetäänkö sitä asetelmaa, täysin kuollut ajatus mekaniikkasuunnittelun näkökulmasta että painelaakeri olisi kuormitettuna ja pyörimässä aina kun kytkin on ylhäällä. Vaikea uskoa että näin on missään autossa asian laita.

Etänäinen mahdollisuus on tietysti väärin säädetty kytkin ja sitä kautta tilanne että painelaakeri on pyörinyt vuosikausia moottorin mukana aina ja on nyt vain sitten loppu.
 
Se on aivan sama vedetäänkö vai työnnetäänkö sitä asetelmaa, täysin kuollut ajatus mekaniikkasuunnittelun näkökulmasta että painelaakeri olisi kuormitettuna ja pyörimässä aina kun kytkin on ylhäällä. Vaikea uskoa että näin on missään autossa asian laita.

Etänäinen mahdollisuus on tietysti väärin säädetty kytkin ja sitä kautta tilanne että painelaakeri on pyörinyt vuosikausia moottorin mukana aina ja on nyt vain sitten loppu.
Katopa youtubesta video pull type clutch
 
Katopa youtubesta video pull type clutch
Edelleenkään se kytkin ei ole painelaakerin varassa kun poljin on ylhäällä. Siinä ei ole pienintäkään vähää järkeä. Kyse on vain siitä vapautetaanko kytkinasetelman jousen puristus vetämällä vai työntämällä asetelman käpäliä. Kummassakin tapauksessa poljin ylhäällä painelaakerin tai käpälien kautta ei voimaa mene
 
Katopa youtubesta video pull type clutch

Suosittelen, että katsot itse sieltä sen videon ajatuksen kanssa. Termi push pull viittaa vain siihen, että miten kytkinhaarukkaa käytetään. Esim vaijerikäyttöisissä pääsaantoisesti vedetään ja nestekytkimet taas työntävät. Itse painelaakeri liikkuu kytkinpolkimen suhteen molemmissa täysin samalla tavalla kun kytkinhaarukka on nivelletty eritavalla molemmissa toteutustavoissa.
 

Se on aivan sama vedetäänkö vai työnnetäänkö sitä asetelmaa, täysin kuollut ajatus mekaniikkasuunnittelun näkökulmasta että painelaakeri olisi kuormitettuna ja pyörimässä aina kun kytkin on ylhäällä. Vaikea uskoa että näin on missään autossa asian laita.

Etänäinen mahdollisuus on tietysti väärin säädetty kytkin ja sitä kautta tilanne että painelaakeri on pyörinyt vuosikausia moottorin mukana aina ja on nyt vain sitten loppu.

Jep. Painelaakeri kuormittuu vain kytkintä käyttäessä tai ainakin näin pitäisi toimivassa rakenteessa. Push ja Pull erona on vain toteutustekniikka.

Itse veikkaisin yhtenä vaihtoehtona vaihdelaatikon laakeria. Nimimerkillä kyseisen remontin keväällä tein. Oireena rohina kytkin ylhäällä ja lakkasi kytkin alhaalla. Syyksi paljastui laatikon kytkinpäädyn laakeri. Jos tämä, niin kannattaa suosiolla vaihtaa kaikki laatikon laakerit samalla.
 
Tekohengitystä voi kokeilla myös uusilla laatikon öljyillä ja RVS-käsittelyllä. Tosin siitä on apua lähinnä lieviin kulumiin ja kulumisen pahenemisen estämiseen.
 
Jaa eipä tosiaan tullu kovin tarkasti luettua.. :facepalm:

Kannattaa varmaan ensimmäisenä ajella johonkin pajan pihalle kyselemään oisko arvauksia äänen lähteestä. Jos ei siis itellä riitä taidot paikallistaa mistä kuuluu.

Mitään laatikkoremppaa tuskin kannattaa (ainakaan pääsääntöisesti) ruveta kellään teettämään vanhaan poloiseen jos ei itsellä harrastemieli riitä tehdä.

Jos siinä poloisessa on hihna vain laturille niin yleensä hihnan vaihto on suoraviivaista, etsit mistä se löysätään/kiristetään (yleensä laturista tai kiristinrullasta jota ei yleensä ole ellei hihna kierrä useammassa paikassa), löysäät sen, laitat uuden hihnan, kiristät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 565
Viestejä
4 762 822
Jäsenet
77 488
Uusin jäsen
Shiny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom