Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Crankshaft kampi camshaft nokka. Joskus junnuna sekoilin noiden kanssa itsekkin :vihellys:

Jos tuossa on samanlainen systeemi kuin vanhassa 2.8 v6, niin niitä nokkaantureita on sitten kaksi.

ja "crank" on suoraan käännettynä kampi suomeksi, joten ei pitäisi olla sekaantumisen vaaraa.
 
Crankshaft kampi camshaft nokka. Joskus junnuna sekoilin noiden kanssa itsekkin :vihellys:

Jos tuossa on samanlainen systeemi kuin vanhassa 2.8 v6, niin niitä nokkaantureita on sitten kaksi.

Vanhassa 12 venttiilisessä 2.8 V6:ssa niitä on yksi. Toisella puolella pelkkä tulppa. Niin mun mielestä myös tossa 2.6:ssakin.
 
Vanhassa 12 venttiilisessä 2.8 V6:ssa niitä on yksi. Niin mun mielestä myös tossa 2.6:ssakin.

Aa joo niin itellähän olikin se usiampi venanen eli ack. Mulla kans kummitteli tuo toinen nokka-anturi aikoinaan, vaihtelin sitä ja hinkkasin jakoa ja lopulta kun aloin ecua vaihtamaan (sain ilmaseksi ehjän) niin löysin johtosarjasta sellasen harakanpesän että. Siellä oli ollut sähkörane kyllä tärkeässä työssään, unohtamatta aina tärkeitä ystäviään sähköteippiä ja sokeripaloja. Ei siitä meikäläisen ymmärryksellä ottanu mitään selvää vittuako se oli sinne koettanu säveltää.
 
Noi nokka-akselin asentotunnistimet on aika helppo ja nopea vaihtaa (yleensä). Omasta Audin 3.0 V6:sta vaihdoin kanssa yhden kun samaa herjasi. Toi brake light switch voi johtua ihan siitä ettei painanut jarrua ennen vikakoodien lukua. Yhden sellaisen kyllä itseltänikin vaihtanut. Myös kohtuu yleinen, halpa ja nopea vaihtaa. Ei tarvi kyllä vaihtaa jos jarruvalot toimii normaalisti kun painaa jarrupoljinta. Se kytkin on siinä polkimessa.
 
Lyötiin reilut 20baria typellä järjestelmään mutta eipä karannu mistään pidemmänkään odottelun jälkeen, joten mitä ilmeisemmin kompura vuotaa akselitiivisteestä.

Oikeanlaisen kompuran löytäminen onkin sitten oma työmaa, vaikka nykysestä kaikki numerot ylös otinkin...
 
Lyötiin reilut 20baria typellä järjestelmään mutta eipä karannu mistään pidemmänkään odottelun jälkeen, joten mitä ilmeisemmin kompura vuotaa akselitiivisteestä.

Oikeanlaisen kompuran löytäminen onkin sitten oma työmaa, vaikka nykysestä kaikki numerot ylös otinkin...

Eikö pelkkää akselitiivistettä siis saa mistään? Ja kai noita kompuroita saa suht helpolla, vai mistäs vehkeestä tässä oli kyse?
 
Eikö pelkkää akselitiivistettä siis saa mistään? Ja kai noita kompuroita saa suht helpolla, vai mistäs vehkeestä tässä oli kyse?

Eikai noita kukaan enää korjaile? Ainakaan mitään korjaussarjoja en löytänyt. Ja 200tkm pyörinyt kompura niin hajoaa kumminkin kohta jostain muualta....
 
Eikai noita kukaan enää korjaile? Ainakaan mitään korjaussarjoja en löytänyt. Ja 200tkm pyörinyt kompura niin hajoaa kumminkin kohta jostain muualta....

Nojuu ei kai kovin moni, aattelin että olisit itse laittanu... :rolleyes: Uutta hakuun siis.
 
En vastaan väitä koska en paremmin tiedä, mut omassa, entisessä -95 VR6 golffissakin on MAF jo?

Juu. Siinä varmaan onkin, VR6 on ihan eri kone kuin Audin V6 josta puhuttiin, ja vaikka se 2.6 12V (ABC) onkin ruiskukone niin MAF:ia ei ole.
 
Kampiakselin asennontunnistinta herjaa ainakin tuossa. Voipi olla myös MAF-anturi..
Millähän mekaniikalla MAF anturi voi estää tai pitkittää käynnistymistä kun käynnistäessä moottori ei edes käy closed loop tilassa vielä.

Etäältä ajateltuna tulee vain jos MAF on sisäisesti oikosulussa ja se oikosulkee ECUn referenssijännitteen maihin.
 
Juuri kun olin saanut kosmeettiset peltityöt tehtyä ja maalit päälle niin eikös lisää puuhaa ilmaantunut. Syynäsin auton läpi ja vaihdoin yhden parkkipolttimon ja eikun leimalle. Suojamassan alta katsastusmies löysi runkopalkista 10cm läpimädän sauman kulmasta. Huoh, lopun alkua. Illalla kemppi käteen ja kulmarautaa päälle. Saa luvan olla viimeinen paikkaus.
 
Millähän mekaniikalla MAF anturi voi estää tai pitkittää käynnistymistä kun käynnistäessä moottori ei edes käy closed loop tilassa vielä.

Etäältä ajateltuna tulee vain jos MAF on sisäisesti oikosulussa ja se oikosulkee ECUn referenssijännitteen maihin.

Entinen autoni ainakin kieltäytyi loppupeleissä starttaamasta kun MAF tuli tiensä päähän. Pyörittää sai vaikka akun tyhjäks, mut ei välttämättä edes luvannut yrittää käynnistyä...
 
Entinen autoni ainakin kieltäytyi loppupeleissä starttaamasta kun MAF tuli tiensä päähän. Pyörittää sai vaikka akun tyhjäks, mut ei välttämättä edes luvannut yrittää käynnistyä...
Suurin osa autoista lähtee limpmodessa vähintään kun nyppää johdon irti risasta komponentista. Hassua kyllä jos noin on käynyt tosiaan kun MAF arvoilla ei pitäisi juuri olla startissa väliä.
 
Joo meni romukin hajalle taas. Ottakaapa tästä opiksenne porokolarin anatomia.

Tie oli pieni kylätie, 80 rajoitus ja vastavalon takia ajoin n. 70 todellista kun tuosta valon ja varjon rajamailta ryntästi keltaisen nuolen suunnasta poro eteen, just kerkesi jalan ottaa kaasulta ja tömähti punaisen ruksin kohdalla. Otus päätyi sitten lentämään vastaantulevan kaistan ja ojan yli metsään.

reitti.jpg golf.jpg otus.jpg

Das autokin jäi ajokuntoiseksi mitä nyt jäähdytysnesteen kuluminen on luokkaa pari litraa päivässä rikkoontuneen syylärin takia. Vaan tälläpä kertaa autossa olikin eläinvahingot kattava vakuutus joten se siitä sitten.

Ruskea tahra konepellissä on sitten poron persreiän kuva :D

Millähän sitä seuraavaksi huristelisi
 
Viimeksi muokattu:
Ei lähe kaikki autot käyntiin jos on maffin (tai mas se taitaa ainakin tossa mun mitsussa olla), joskus starttailim pitkään ja ihmettelin kun olin koneen vaihtanu kokonaan jääratapirssiin. Korjaantu lyömällä johto kiinni anturiin. Käynnissä jos nykäsi irti niin ei sammunu. Tosin aataminaikunen autohan tuo on.
 
Leikkaus onnistui mutta potilas kuoli. Eli takalaakerin vaihto meni hienosti, mutta jarruputki murtui ja alkoi vuotamaan :dead: Potilas siis Citroën C5.
Laakerin irtiotossa oli suurena apuna tämä sarja, voin suositella (55€ + postit):
Laakerin ulosvedin sarja
E: Pari kuvaa spoilereihin.
ONOpEfQ.jpg

CgkvDsI.jpg

RiXLbhv.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joo meni romukin hajalle taas. Ottakaapa tästä opiksenne porokolarin anatomia.

Tie oli pieni kylätie, 80 rajoitus ja vastavalon takia ajoin n. 70 todellista kun tuosta valon ja varjon rajamailta ryntästi keltaisen nuolen suunnasta poro eteen, just kerkesi jalan ottaa kaasulta ja tömähti punaisen ruksin kohdalla. Otus päätyi sitten lentämään vastaantulevan kaistan ja ojan yli metsään.

reitti.jpg golf.jpg otus.jpg

Das autokin jäi ajokuntoiseksi mitä nyt jäähdytysnesteen kuluminen on luokkaa pari litraa päivässä rikkoontuneen syylärin takia. Vaan tälläpä kertaa autossa olikin eläinvahingot kattava vakuutus joten se siitä sitten.

Ruskea tahra konepellissä on sitten poron persreiän kuva :D

Millähän sitä seuraavaksi huristelisi
Jos nyt auto muuten on hyväkuntoinen, niin miettisin kertakorvauksen ottamista ja auton itse korjaamista(helppo pajottaa kuntoon ja luulisi osia löytyvän). Toki jos korjausvelkaa on, eikä luottoa autoon, niin uutta pulkkaa kehiin.
 
Jos nyt auto muuten on hyväkuntoinen, niin miettisin kertakorvauksen ottamista ja auton itse korjaamista(helppo pajottaa kuntoon ja luulisi osia löytyvän). Toki jos korjausvelkaa on, eikä luottoa autoon, niin uutta pulkkaa kehiin.
Joo katsotaan minkä tarjouksen vakuutusyhtiö heittää pöytään. Pitäisi maanantaina viedä tuo näytille Pörhölle.

Mitä äkikseltään itse tutkin niin uusiksi menee

- konepelti
- lukkopelti
- lampun pesuri
- jäähdytin
- keulan ritilät
- lisävalot

Että ei tosiaan paha rasti, olen korjannut paljon huonommastakin vielä auton.
 
Taitaa Kizmon auto olla menossa lunastukseen, mutta onneksi lunastuksen ja kertakorvauksen erotus voi olla yllättävän pieni. Varaosia golfiin saa onneksi hyvin.
 
Taitaa Kizmon auto olla menossa lunastukseen, mutta onneksi lunastuksen ja kertakorvauksen erotus voi olla yllättävän pieni. Varaosia golfiin saa onneksi hyvin.
En luulisi olevan mahdoton ajatus löytää ajokunnossa olevaa raatoa, jonka voi ostaa varaosiksi
 
Taitaa Kizmon auto olla menossa lunastukseen, mutta onneksi lunastuksen ja kertakorvauksen erotus voi olla yllättävän pieni. Varaosia golfiin saa onneksi hyvin.
Joo lunastuspäätös ei yllättäisi ja 2000 luvun volkkarin laaduttomuuden tankia se ei olisi ikävin lopputulema :D
 
Kysäistäänpäs täältä puolelta apua. Auto on mallia Nissan Almera N16 -00, jossa on nyt pidemmän aikaa ilmennyt isomman kertaluokan nykimistä pienissä vauhdeissa ja kierrosalueella 1000-2500rpm. Ketjun olen käynyt korjaamolla tarkistuttamassa ja vaihdettu tunnistimet nokka-ja kampiakseliin. Vikakoodeja ei korjaamolla tullut,tosin tästä käynnistä on aikaa jo jokunen viikko. Katin tai lambdan luulisi olevan vielä ehjänä, kun katsastuksessa romu meni kuitenkin vielä päästöistä läpi.
 
tul pohja raaputeltua , dinitrol koteloaineet suihkautettua, yön yli kuivu ja aamulla sit alustamassaus ruiskulla. tarvii jokuseen vuotee miettiä onko ruoste ongelmia

ruostesuojausta.jpg
 
Kysäistäänpäs täältä puolelta apua. Auto on mallia Nissan Almera N16 -00, jossa on nyt pidemmän aikaa ilmennyt isomman kertaluokan nykimistä pienissä vauhdeissa ja kierrosalueella 1000-2500rpm. Ketjun olen käynyt korjaamolla tarkistuttamassa ja vaihdettu tunnistimet nokka-ja kampiakseliin. Vikakoodeja ei korjaamolla tullut,tosin tästä käynnistä on aikaa jo jokunen viikko. Katin tai lambdan luulisi olevan vielä ehjänä, kun katsastuksessa romu meni kuitenkin vielä päästöistä läpi.

Nykiikö kun antaa soppaa enemmän?

Se, että lähdetään nokka ja kampiakselin tunnistimet ekana vaihtamaan niin tuntuu amatöörimäiseltä. Ihan ensiksi kaikki muu kuntoon. Bensapaineet? Puristukset? EGR venttiili?
Imuilma? (Pienikin vuoto ohi niin tuota nykimistä tapahtuu), sytytys?

Vikakoodia ei välttämätt anna edes varsinkaan noissa mystisissä imuilman vuodoissa. Jos se ei vaikka osu toleransseihin tai jotain. Itselleni on käynyt näin.

Kierrosalue viittaa myös egr:ään? Osakaasullahan nuo egr venttilit aktivoituu.

Käyt läpi systemaattisesti moottorin perustoiminnot. Joku fiksumpi vielä kertokoot lisää.
 
Nykiikö kun antaa soppaa enemmän?

Se, että lähdetään nokka ja kampiakselin tunnistimet ekana vaihtamaan niin tuntuu amatöörimäiseltä. Ihan ensiksi kaikki muu kuntoon. Bensapaineet? Puristukset? EGR venttiili?
Imuilma? (Pienikin vuoto ohi niin tuota nykimistä tapahtuu), sytytys?

Vikakoodia ei välttämätt anna edes varsinkaan noissa mystisissä imuilman vuodoissa. Jos se ei vaikka osu toleransseihin tai jotain. Itselleni on käynyt näin.

Käyt läpi systemaattisesti moottorin perustoiminnot.
Kyllä tuo paremmin liikkui motarilla, vähän tuntui että ei ihan kaikki tehot ole tallella kun ei meinannut päästä hitaammista autoista ohi vaikka onhan tuo jo valmiiksi melkoinen nuhapumppu. Nuo tunnistimet vaihdettiin, koska auto kerran sammui tien varteen ja ilmeisesti toinen niistä oli hajonnut,pahoittelut unohdin tarkentaa tästä. Itse olen tosiaan melko tumpelo käytännössä näiden asioiden kanssa.

Lähinnä lähdin yrittämään jos täältä saisi hieman rajattua, että mikähän mahtaisi olla vialla. Mainitsitkin tuossa vaihtoehtoja, itselläni ei tosiaan ole tarvittavia työkaluja kaikkien näiden tarkistukseen eikä kyllä pahemmin taitoakaan. Mietin tuota sytytyspuolta, että olisiko miten tyhmää lähteä liikkeelle tulpista ja puolista? Tuossa ei taida perinteisiä virranjakajia ollakaan. Pitää myös tutkiskella tuota imuilmaa, jos jotakin selviäisi siitäkin.
 
Kyllä tuo paremmin liikkui motarilla, vähän tuntui että ei ihan kaikki tehot ole tallella kun ei meinannut päästä hitaammista autoista ohi vaikka onhan tuo jo valmiiksi melkoinen nuhapumppu. Nuo tunnistimet vaihdettiin, koska auto kerran sammui tien varteen ja ilmeisesti toinen niistä oli hajonnut,pahoittelut unohdin tarkentaa tästä. Itse olen tosiaan melko tumpelo käytännössä näiden asioiden kanssa.

Lähinnä lähdin yrittämään jos täältä saisi hieman rajattua, että mikähän mahtaisi olla vialla. Mainitsitkin tuossa vaihtoehtoja, itselläni ei tosiaan ole tarvittavia työkaluja kaikkien näiden tarkistukseen eikä kyllä pahemmin taitoakaan. Mietin tuota sytytyspuolta, että olisiko miten tyhmää lähteä liikkeelle tulpista ja puolista? Tuossa ei taida perinteisiä virranjakajia ollakaan.

No siis huoltohistoria olisi hyvä tietää tosiaan. Milloin esim viimeeksi tulpat vaihdettu? Vanhat tulpat voi aiheuttaa jo tuota.

Kuinkas paljon tuolla on rullailtu? Mikä kone kyseessä?

Jännä ettei ne korjaamolla rajanneet vika sen enempää.
 
Tulpat vois olla eka vaihtokohde kyllä mikäli ei ole tietoa koska vaihdettu. Myöskin tukkeentunut bensansuodatin voi vaikuttaa samalla tavalla...
 
Tulpat vois olla eka vaihtokohde kyllä mikäli ei ole tietoa koska vaihdettu. Myöskin tukkeentunut bensansuodatin voi vaikuttaa samalla tavalla...

Juuri meinasin pa suodinta ehdottaa, mutta jos suodatin osittain tukkeessa, niin korkeammilla kierroksilla kun tarvitaan lisää soppaa niin tukehtuu entisestään sekä kiihdytettäessä.
Kun suodin on tukossa ts. bensaa ei tule tarpeeksi vs. bensapaine alhainen, niin moottori ei sitä voi kompenmsoida, koska bensapaineen määrä linjastossa tukkiin asti on vakio. Vain määrää säädetään. Lisäksi bensavehkeissä harvemmin suodin tukossa niin paljon ettäkö vaikuttaa dramaattisesti. Menikö oikein?
 
Juuri meinasin pa suodinta ehdottaa, mutta jos suodatin osittain tukkeessa, niin korkeammilla kierroksilla kun tarvitaan lisää soppaa niin tukehtuu entisestään sekä kiihdytettäessä.
Kun suodin on tukossa ts. bensaa ei tule tarpeeksi vs. bensapaine alhainen, niin moottori ei sitä voi kompenmsoida, koska bensapaineen määrä linjastossa tukkiin asti on vakio. Vain määrää säädetään. Menikö opikein?

Varmaankin :D Mutta kovemmilla kierroksilla käsittääkseni kone luo imua sinne, niin kuvittelisin, siis kuvittelisin että sais polttoainetta paremmin...

Edit. Ja eikös polttoainepumppu kovemmilla kierroksilla yrittäis lykätä enemmän soppaa = lisää painetta?
 
No siis huoltohistoria olisi hyvä tietää tosiaan. Milloin esim viimeeksi tulpat vaihdettu? Vanhat tulpat voi aiheuttaa jo tuota.

Kuinkas paljon tuolla on rullailtu? Mikä kone kyseessä?

Jännä ettei ne korjaamolla rajanneet vika sen enempää.
Auton moottori mallia 1.5 eli QG15DE ja korjaamolla tarkistettu myös ketjun ajoitus, joten jakopää pitäisi olla ok. Tulpat vaihdettu edellisen omistajan toimesta hieman vajaa 20tkm sitten pari vuotta takaperin.
Tulpat vois olla eka vaihtokohde kyllä mikäli ei ole tietoa koska vaihdettu. Myöskin tukkeentunut bensansuodatin voi vaikuttaa samalla tavalla...
Tuossa ei taida perinteistä bensansuodatinta olla. Suodatin sijaitsee tankin sisällä, jonka pitäisi kestää auton eliniän. Bensapumppu tarkistettiin korjaamolla auton jätettyä tiensivuun, jolloin bensa tuli käsittääkseni normaalisti.
 
Auton moottori mallia 1.5 eli QG15DE ja korjaamolla tarkistettu myös ketjun ajoitus, joten jakopää pitäisi olla ok. Tulpat vaihdettu edellisen omistajan toimesta hieman vajaa 20tkm sitten pari vuotta takaperin.

Tuossa ei taida perinteistä bensansuodatinta olla. Suodatin sijaitsee tankin sisällä, jonka pitäisi kestää auton eliniän. Bensapumppu tarkistettiin korjaamolla auton jätettyä tiensivuun, jolloin bensa tuli käsittääkseni normaalisti.

Okei- taikasana - omistajan toimesta. Lähde siitä aina liikkeelle että edellinen omistaja on sössinyt jotain. Tarkasta ne tulpat- ne ei kalliita ole joten ne uusiin.
Sitten tietty ihan imuilman suodtain vaihtoon jos ei ole jo tehty. MAF (ilmamassamittarin) toimintahäiriö voi olla mahdollinen.
 
Auton moottori mallia 1.5 eli QG15DE ja korjaamolla tarkistettu myös ketjun ajoitus, joten jakopää pitäisi olla ok. Tulpat vaihdettu edellisen omistajan toimesta hieman vajaa 20tkm sitten pari vuotta takaperin.

Tuossa ei taida perinteistä bensansuodatinta olla. Suodatin sijaitsee tankin sisällä, jonka pitäisi kestää auton eliniän. Bensapumppu tarkistettiin korjaamolla auton jätettyä tiensivuun, jolloin bensa tuli käsittääkseni normaalisti.

Sitten alkaa mennä mystisemmäksi, koska ei vikakoodiakaan anna... Ehkäpä tuo lievä imuilman ohivuoto vois olla hyvä tsekata.. Tai likainen imuläppä?
 
Ja tietty, voihan olla että edellinen omistaja on ostanut ne kaikista halvimmat tulpat mitä on löytänyt ja ne ei ehkä olekkaan enää ihan iskussa vaikka on ajettu vain 20tkm...
 
Sitten alkaa mennä mystisemmäksi, koska ei vikakoodiakaan anna... Ehkäpä tuo lievä imuilman ohivuoto vois olla hyvä tsekata..

Vahva tämä tosiaan.

Katso se imukanavan rakenne - jossain kohtaan on joku sellainen lieriö tötterö, johon menee piuha kiinni tai vastaava rakenne. se on suodattimen jälkeen ennen imukanavia, jotka menee moottoriin. Tarkista ne klipsit, kiinnitykset, tiukkaa ne tarkasti kiinni.

Toinen hyvä konsti - irroita se MAF anturin piuha -> se kone vaihtaa vara ohjelmalle ja ajele sillä, jos vika korjaantui niin jossain siellä se vika on.

2012-05-07_211719_nissan_primera_maf_meter.jpg


Onko tuollainen?
 
Vahva tämä tosiaan.

Katso se imukanavan rakenne - jossain kohtaan on joku sellainen lieriö tötterö, johon menee piuha kiinni tai vastaava rakenne. se on suodattimen jälkeen ennen imukanavia, jotka menee moottoriin. Tarkista ne klipsit, kiinnitykset, tiukkaa ne tarkasti kiinni.

Toinen hyvä konsti - irroita se MAF anturin piuha -> se kone vaihtaa vara ohjelmalle ja ajele sillä, jos vika korjaantui niin jossain siellä se vika on.

2012-05-07_211719_nissan_primera_maf_meter.jpg


Onko tuollainen?
Kyllä se aikalailla tuon näköinen muistaakseni oli. En pääse tällä hetkellä asiaa tarkistamaan. En tiedä auttaako tämä tieto yhtään vian löytämisessä, mutta nykimistä on tapahtunut tosiaan vajaan vuoden verran, joka on pahentunut huomattavasti viimeisen 3-4kk sisään. Alussa nykiminen ei juuri haitannut ajoa.

Tuosta ilmamäärämittarista sen verran, että eikös sen pitäisi jotain ilmoitella vikakoodissa jos häikkää olisi?
 
Kyllä se aikalailla tuon näköinen muistaakseni oli. En pääse tällä hetkellä asiaa tarkistamaan. En tiedä auttaako tämä tieto yhtään vian löytämisessä, mutta nykimistä on tapahtunut tosiaan vajaan vuoden verran, joka on pahentunut huomattavasti viimeisen 3-4kk sisään. Alussa nykiminen ei juuri haitannut ajoa.

Tuosta ilmamäärämittarista sen verran, että eikös sen pitäisi jotain ilmoitella vikakoodissa jos häikkää olisi?

Riippuu, ei välttämättä jää muistiin tms.
 
Monellako teistä on oikeasti autossa viallinen tulppa/tulpat ollut se ainoa syypää käyntiongelmiin? Siis sellainen vika että se ratkeaa pelkästään tulppien vaihdolla? Itsellä kun ei kertaakaan... Tulpanjohtoja kyllä, puolia ja antureita, imuvuotoja ja mitä vaan mutta ei kyllä koskaan viallista tulppasatsia.
 
Monellako teistä on oikeasti autossa viallinen tulppa/tulpat ollut se ainoa syypää käyntiongelmiin? Siis sellainen vika että se ratkeaa pelkästään tulppien vaihdolla? Itsellä kun ei kertaakaan... Tulpanjohtoja kyllä, puolia ja antureita, imuvuotoja ja mitä vaan mutta ei kyllä koskaan viallista tulppasatsia.
Tämä olis kyllä ihan mielenkiintoinen tietää. Ei taida tuossakaan omassa purtilossa olla perinteisiä tulpanjohtoja vaan suorasytytys. Ei kehtaisi alkaa vaihtamaan tulppia, sitten puolia ja jos vika ei ole korjaantunutkaan vielä. Mutta sellaistahan se toisaalta on, että ei sitä voi suoraan tietää mikä on vialla.
 
Mulla olla oli joskus -01 ajossa 2.0 bensa Camry mikä alko oireilemaan niin, että aina liikkeelle lähtiessä / pienistä vauheista kiihdyttäessä auto meinasi sammua/kävi huonosti. Syyksi paljastuikin sitten vuoto tuollaisessa haitariputkessa mikä MAFin jälkeen meni imusarjaan. Sieltä vähän happea sekaan niin seokset laihoiksi..
 
Monellako teistä on oikeasti autossa viallinen tulppa/tulpat ollut se ainoa syypää käyntiongelmiin? Siis sellainen vika että se ratkeaa pelkästään tulppien vaihdolla? Itsellä kun ei kertaakaan... Tulpanjohtoja kyllä, puolia ja antureita, imuvuotoja ja mitä vaan mutta ei kyllä koskaan viallista tulppasatsia.

Joskus oli katkennu tulpan "pää". Ei yllättäen sytyttänyt. Ei mitään tietoa kauanko nekin siellä oli olleet.

Kaverilla oli myös aikoinaan joku 400e ostettu auto joka oli seissytkin aikansa. Se meinas pätkiä heti kaasulla jne kun sitä alettiin herättelemään mutta parani sitten ihan tulpat suodattimet öljyt huollolla.
 
Itsellä tullut viime aikoina yllättävän paljon vastaan parikytvuotisissa autoissa sytkyjohtoja jotka ovat enää tuurilla lähes onnistuneet hommissaan, melkein koko ajan. Johtojen vaihdon jälkeen häiriöt ovat sitten kaikonneet. Mittauksissa tavallisella yleismittarilla on tehnyt tiukkaa saada johtavuutta vanhoissa edes asteikolla näkyviin. Ihmeen huonoissa johdossa se virta vielä kulkee, tosin huonosti.

Toinen yleinen vikapaikka 1-25-vuotiaissa vekottimissa on ollut puolapaketti.

Sytytystulpat toimivat kyllä yleensä hämmästyttävän pahan näköisiksi saakka mutta jotkut automallit ovat kumman nirsoja tulpan versiolle ja voivat käydä vajaasti jo uusilla "väärillä" tulpilla.
 
Olikoha se jo tässäkin ketjussa läpikäyty: 90 luvun tojotat eivät toimineet NGK tulpilla. Vahva essonbaarikertomus, mikä olikin yllättäen totta. Aika monta NGK settiä vaihtui Densoihin..
 
Lauantaina alkoi audissa (A4, 2004, 1.6l bensa) pakokaasujärjestelmän merkkivalo palamaan, ja mototesti anto seitsemän "16804 Katalysaattorijärjestelmän tehokkuus alle rajan (Lohko 1)"-vikakoodia ja yhden "01317 Yhdistelmälaite katkonainen"-vikakoodin. Vika varmaan takinmaisessa lambda-anturissa tai sitten katti rikki, jota kyllä epäilen (200tkm ajettu auto mutta eihän sitä koskaan tiedä).

Pitää viikonloppuna tarkistaa kaikki pakoputken liitokset ja tiivisteet, ettei ole vuotoja missään ja käyttää lambdat sekä katti irti. Ajamisessa en huomannut eroa kun merkkivalo syttyi niin autolla pysty kuitenkin ajamaan, ainoastaan päästöt eivät välttämättä ole kohdillaan.

Perjantaina tuli käytettyä autoa ilmastointihuollossa ja seuraavana päivänä alkoi merkkivalo palaa mutta eipä pitäis olla noilla kahdella tekemistä toistensa kanssa.
 
Peugeot 207 tuntuu puhaltavan ilmaa sisälle melko huonosti. Tuntuu kuin suurin puhallusteho puuttuisi. Missähän vika voisi olla? Puhaltimen etuvastus on sökö?
 
Yleensä ne pienemmät nopeudet jäävät uupumaan vastuksen kärähtämisen takia. Onko ilmansuodatin tukkoinen?
 
Peugeot 207 tuntuu puhaltavan ilmaa sisälle melko huonosti. Tuntuu kuin suurin puhallusteho puuttuisi. Missähän vika voisi olla? Puhaltimen etuvastus on sökö?
Koska on vaihdettu suodattimet? Voi olla roskaa suodattimessa ja suodattimet voi olla tukossa jolloin ei tule sisälle ilmaa. Niin jos tuo etuvastus olis rikki niin puhallin huutais täysillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 387
Viestejä
4 493 847
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom