Eipä noita hiiliä kannata vaihtaa, jos niistä on 1/3 jäljellä eli ehkä 100tkm vielä. Lykkäsin ketjurasvaa laakereihin päin, katsotaan auttaako vai ei. Ainakin on nyt tuttua tuo tuulettimen irrotus, ja ruuvit löystyneet, eli tunnissa räplää eestaas tarvittaessa. E85 kuumottaa ideana, varmaan täytyy aluksi vaihtaa aika tiuhaan öljyjä, jos se tosiaan pesee kaikki mömmöt pois koneesta. Voi olla aika sakeaa tavaraa meinaan 17v moskat kun lähtevät kiertoon. Pitää miettiä ideaa, kiitos siitä
Kyselin Tallinnan Forssilta hintoja:
- Jakopääremontti kaikkine rullineen, vesipumppu, termostaatti, hihnan kiristin
- Apulaitehihna, hihnan kiristin
- Laturin, ilmastoinnin kompressorin jne. kunnon/välysten tarkastus.
- Ilmastointihuolto (aineiden täyttö, öljynvaihto)
- Nokka-akselien stefat, mahd. myös kampiakselin stefa + venttiilikoppien tiivisteet + mootorin siivoutus
- Moottorin ilmansuodatin, polttoaineen suodatin, moottorin öljyt (jotain hyvää sopivaa öljyä, ei long life), öljynsuodatin + jarruneste vaihto+ syt. tulpat -
- Etuperän, takaperän, jakolaatikon öljynvaihto esim.+ torsen . . + Autom .laatiko "dünaamiline" öljyn vaihto
- Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja uudet jäähdytysnesteet.
- Uudet kaasujouset (2x 2kpl) takakonttiin ja konepeltiin.
2032€
Tossa on tosin turhana automaattivaihteiston suodatin, huuhteluöljynvaihto ja jarrunesteet, jotka maksavat ~300€. Ne laitetaan ensi viikolla jo muualla. Josko saisi nuo työt vaihdettua etulambdoihin ja maffiin, niin varsin kohtuullinen hinta aika isosta kasasta työtä ja osia. Täytyy nyt kysyä vielä parista eri pajasta, että mitä vastaava setti Tampereella maksaisi. 1000€ hintaerolla lähden, 500€ ei jaksa enää välttämättä lähteä. Bensoihin, laivoihin, ruokaan, juomaan menee helposti monta sataa. Toisaalta pääsisi Tallinnan lomalle.
Tuon huollon jälkeen autolla voisi jo uskaltaa jo harkita "kovaa ajoa". Hieman kyllä tulee tyyriiksi, kun 3000€+ menee huoltoihin ja tonni renkaisiin heti auton hankinnan jälkeen ;-D