Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kytkin voi olla push tai pull. Push kytkimessä painelaakeri on kiinni asetelmassa kun kytkin on pohjassa. Pull kytkimessä painelaakeri taas on irti asetelmasta kun kytkin on pohjassa. Sitä en tiedä kummin päin tässä on tilanne.Mutta eihän kytkimen painelaakeri edes pyöri kun kytkin on ylhäällä. Ääni tässä tapauksessa toimii väärin päin.
Se on aivan sama vedetäänkö vai työnnetäänkö sitä asetelmaa, täysin kuollut ajatus mekaniikkasuunnittelun näkökulmasta että painelaakeri olisi kuormitettuna ja pyörimässä aina kun kytkin on ylhäällä. Vaikea uskoa että näin on missään autossa asian laita.Kytkin voi olla push tai pull. Push kytkimessä painelaakeri on kiinni asetelmassa kun kytkin on pohjassa. Pull kytkimessä painelaakeri taas on irti asetelmasta kun kytkin on pohjassa. Sitä en tiedä kummin päin tässä on tilanne.
Katopa youtubesta video pull type clutchSe on aivan sama vedetäänkö vai työnnetäänkö sitä asetelmaa, täysin kuollut ajatus mekaniikkasuunnittelun näkökulmasta että painelaakeri olisi kuormitettuna ja pyörimässä aina kun kytkin on ylhäällä. Vaikea uskoa että näin on missään autossa asian laita.
Etänäinen mahdollisuus on tietysti väärin säädetty kytkin ja sitä kautta tilanne että painelaakeri on pyörinyt vuosikausia moottorin mukana aina ja on nyt vain sitten loppu.
Edelleenkään se kytkin ei ole painelaakerin varassa kun poljin on ylhäällä. Siinä ei ole pienintäkään vähää järkeä. Kyse on vain siitä vapautetaanko kytkinasetelman jousen puristus vetämällä vai työntämällä asetelman käpäliä. Kummassakin tapauksessa poljin ylhäällä painelaakerin tai käpälien kautta ei voimaa meneKatopa youtubesta video pull type clutch
Katopa youtubesta video pull type clutch
Se on aivan sama vedetäänkö vai työnnetäänkö sitä asetelmaa, täysin kuollut ajatus mekaniikkasuunnittelun näkökulmasta että painelaakeri olisi kuormitettuna ja pyörimässä aina kun kytkin on ylhäällä. Vaikea uskoa että näin on missään autossa asian laita.
Etänäinen mahdollisuus on tietysti väärin säädetty kytkin ja sitä kautta tilanne että painelaakeri on pyörinyt vuosikausia moottorin mukana aina ja on nyt vain sitten loppu.
Ne kaikki hihnat tosiaan pyörii, vaikka kytkin olisikin pohjassa. Ei voi siis mistään hihnasta kuulua.Rupes polonen (-92 coupe, 86c) vinkumaan/inisemään liikkeessä, kytkin pohjassa loppuu. Ilmeisesti apulaitehihna, vai moniurahihnaksiko sitä kutsutaan. Noh oli sen verran halpa osa että laitoin tilaukseen. Tossa hain just postista mutta onkohan tota mitää järkeä lähtee ite ees yrittämään vaihtaa? Jonkun verran löytyy osaamista, lähinnä kakspyöräsistä tosin. Koitin youtubesta kattella videoita mut ei oikeen tosta mallista mitään löydy, lähinnä mk3 golffia kaikki ja siinä se on vähän eri näkönen ja taitaa antaa voimaa aika monelle muullekki laitteelle kun laturille niinku tossa polosessa.
Löytyykö kokemusta täältä millanen operaatio toi on?
Kuulostaa vahvasti polttoaineen pumppauksessa olevan vikaa. Nuo kaikki koodit kaiketi voi tulla alhaisen paineen takia.Volvo v50 1,6d DrivE -09 vähän nikotellut:
Yleispätevä OBD-laite näyttää seuraavat vikakoodit (selitykset itse googlailtu):
P1180 Fuel delivery system malfunction,
P1412 EGR different pressure sensor signal too low,
P1402 EGR valve circ short to b+,
P0089 Fuel pressure regulator 1 Performance.
Auto "sammuu" kiihdyttäessä, ja vaatii pysähtymisen ja uudelleen käynnistyksen. Samanlaisia oireita oli n 20tkm sitten ja vaihdoin polttoainesuodattimen, jolla pärjäsi ongelmitta sen puoli vuotta. Autoista mitään ymmärtämättä googlettelun jälkeen vaikuttaa remontti turhan kalliilta ja parempi vaihtoehto olisi EGR:n ja hiukkassuodattimen poisto(?). Uskomattoman vaikeita laitteita nuo autot.
Onko kaikki koodit aktiivisia? Jos nuo polttoaine koodit on niin pahimmillaan korkeapainepumppu menossa rikki, voi olla myös korkeapaineregulaattori. Kannattaa käyttää osaavassa diesel huollossa mittauttamassa matala- ja korkeapainepuolen paineet niin vältyt arpomiselta.Volvo v50 1,6d DrivE -09 vähän nikotellut:
Yleispätevä OBD-laite näyttää seuraavat vikakoodit (selitykset itse googlailtu):
P1180 Fuel delivery system malfunction,
P1412 EGR different pressure sensor signal too low,
P1402 EGR valve circ short to b+,
P0089 Fuel pressure regulator 1 Performance.
Auto "sammuu" kiihdyttäessä, ja vaatii pysähtymisen ja uudelleen käynnistyksen. Samanlaisia oireita oli n 20tkm sitten ja vaihdoin polttoainesuodattimen, jolla pärjäsi ongelmitta sen puoli vuotta. Autoista mitään ymmärtämättä googlettelun jälkeen vaikuttaa remontti turhan kalliilta ja parempi vaihtoehto olisi EGR:n ja hiukkassuodattimen poisto(?). Uskomattoman vaikeita laitteita nuo autot.
Mulla oli 1.4 vaparipolossa tää tapaus. Kuuli kyllä selkeesti altapäin että katissa helisee roinat. Jossain vaiheessa kolina loppui ja sitten ei enää kelvannut konttorillakaan kattiJa yksi vaihtoehto on että katalysaattorin sisuskalut on irti ja ne helisee siellä putkessa. Kerran sellainenkin vastaan tullut.
Voikohan kyseessä olla anturivika? Koska samanlaiset oireet 20tkm sitten tosiaan kuittaantui suodattimen vaihdolla, jolloin virtaus on tietysti muuttunut vapaammaksi. Hommasin vasta nyt (typerä minä) tuon lukulaitteen, joten en tiedä varmaksi millaisia koodeja laite on ilmoitellut viime kerralla samoilla oireilla. Ammattitaitoinen huolto etelä-suomessa ei mielestäni edes lukenut niitä viimeksi, vaan uusivat pelkästään pa-suodattimen ...Kuulostaa vahvasti polttoaineen pumppauksessa olevan vikaa. Nuo kaikki koodit kaiketi voi tulla alhaisen paineen takia.
En usko että anturivika sammuttaa autoa mutta villisti perseellään olevat suurpaineet voi.Voikohan kyseessä olla anturivika? Koska samanlaiset oireet 20tkm sitten tosiaan kuittaantui suodattimen vaihdolla, jolloin virtaus on tietysti muuttunut vapaammaksi. Hommasin vasta nyt (typerä minä) tuon lukulaitteen, joten en tiedä varmaksi millaisia koodeja laite on ilmoitellut viime kerralla samoilla oireilla. Ammattitaitoinen huolto etelä-suomessa ei mielestäni edes lukenut niitä viimeksi, vaan uusivat pelkästään pa-suodattimen ...
Volvo v50 1,6d DrivE -09 vähän nikotellut:
Yleispätevä OBD-laite näyttää seuraavat vikakoodit (selitykset itse googlailtu):
P1180 Fuel delivery system malfunction,
P1412 EGR different pressure sensor signal too low,
P1402 EGR valve circ short to b+,
P0089 Fuel pressure regulator 1 Performance.
Auto "sammuu" kiihdyttäessä, ja vaatii pysähtymisen ja uudelleen käynnistyksen. Samanlaisia oireita oli n 20tkm sitten ja vaihdoin polttoainesuodattimen, jolla pärjäsi ongelmitta sen puoli vuotta. Autoista mitään ymmärtämättä googlettelun jälkeen vaikuttaa remontti turhan kalliilta ja parempi vaihtoehto olisi EGR:n ja hiukkassuodattimen poisto(?). Uskomattoman vaikeita laitteita nuo autot.
Ota se päälimuovi pois ja katso sinne venttiilikoppien väliin missä suuttimet ovat. Jos se on sieltä märkä niin sit pitää purkaa konetta suht paljon, että saa tiivistettyä. Tosin käynnistyvyyteen tuon ei kai pitäisi vaikuttaa...Alkanut pösö hieman kiukuttelemaan tässä parina viimekuukautena.
Heinäkuun alussa huomasin, että ajotietokoneen mukaan öljyä oli reilusti alle puolen, mitä pitäisi. Ikinä ei ole tarvinnut lisätä tähän autoon öljyä. Tämän jälkeen olen joutunut lisäämään öljyä n. 3 viikon välein litran verran.
Auton alla ei ole näkynyt öljyä, viikon paikallaolon jälkeen, eli on oletettavissa että öljy palaa pois.
Nyt kuitenkin on alkanut olemaan öljyn syönnin lisäksi sellaista vikaa, että käynnistyvyys on heikkoa. Startti pyörittää, mutta kone ei juuri ja juuri käynnisty, yrittää kuitenkin kovasti.
Mikähän mahtaisi olla vikana? Kone väljentynyt ja öljy menee männänrenkaiden ohi, ja puristukset huonot? Hehkut toimivat, on vaihdettu keväällä uusiin. Lisäksi ne aktivoituvat vasta n. 5 pakkasasteessa.
Auto siis peugeot partner 1.6 hdi 2008 ajettu hieman alle 220 000.
Itse myin äskettäin auton pois, jossa oli tuo sama moottori. Peugeot 407 1.6 hdi 110 2005, 355tkm. Onko sulla akku varmasti kunnossa? Oma lähti ihan helkutin hyvin käyntiin. Myös talvella ilman lämmitystä.Alkanut pösö hieman kiukuttelemaan tässä parina viimekuukautena.
Heinäkuun alussa huomasin, että ajotietokoneen mukaan öljyä oli reilusti alle puolen, mitä pitäisi. Ikinä ei ole tarvinnut lisätä tähän autoon öljyä. Tämän jälkeen olen joutunut lisäämään öljyä n. 3 viikon välein litran verran.
Auton alla ei ole näkynyt öljyä, viikon paikallaolon jälkeen, eli on oletettavissa että öljy palaa pois.
Nyt kuitenkin on alkanut olemaan öljyn syönnin lisäksi sellaista vikaa, että käynnistyvyys on heikkoa. Startti pyörittää, mutta kone ei juuri ja juuri käynnisty, yrittää kuitenkin kovasti.
Mikähän mahtaisi olla vikana? Kone väljentynyt ja öljy menee männänrenkaiden ohi, ja puristukset huonot? Hehkut toimivat, on vaihdettu keväällä uusiin. Lisäksi ne aktivoituvat vasta n. 5 pakkasasteessa.
Auto siis peugeot partner 1.6 hdi 2008 ajettu hieman alle 220 000.
Tyhmä kysymys, mitä tököttiä kehtais pistää alumiinivanteen ja jarrulevyn väliin, että ei jäisi jumiin? Oli rengas aika tiukassa, kun otin irti. Harjasin puhtaaksi ja pistin kiinni, mutta jotain tuohon hyvä olis pistää.
Tai vaikka keraamista tahnaaEi mitään. Mutta jos haluat väkisin jotain laittaa niin kuparitahnaa.
Tyhmä kysymys, mitä tököttiä kehtais pistää alumiinivanteen ja jarrulevyn väliin, että ei jäisi jumiin? Oli rengas aika tiukassa, kun otin irti. Harjasin puhtaaksi ja pistin kiinni, mutta jotain tuohon hyvä olis pistää.
Tai vaikka keraamista tahnaa
CRC Ceramic Paste Keraaminen tahna 100 g | Motonet Oy
Kävin kattomassa tonne ja oli 4 suuttimen juurella ihan märkä, vastaavasti 1 suuttimen juuri oli täysin kuiva. Mahtaako olla millainen korjata, yritänkö ite vai vienkö pajalle?Ota se päälimuovi pois ja katso sinne venttiilikoppien väliin missä suuttimet ovat. Jos se on sieltä märkä niin sit pitää purkaa konetta suht paljon, että saa tiivistettyä. Tosin käynnistyvyyteen tuon ei kai pitäisi vaikuttaa...
Itse myin äskettäin auton pois, jossa oli tuo sama moottori. Peugeot 407 1.6 hdi 110 2005, 355tkm. Onko sulla akku varmasti kunnossa? Oma lähti ihan helkutin hyvin käyntiin. Myös talvella ilman lämmitystä.
Kulutus oli tosi pieni ja päästöt oikein hyvät. Moottorissa oli jotain pientä öljyvuotoa jossain päin. Eli vähän öljyinen, mutta alle ei tiputtanut yhtään. Tuohan ilmoittaa ajotietokoneessa, jos öljyä täytyy lisätä. Lisäsinkin öljyä ainakin pari kertaa. Eli luultavasti poltti öljyäkin vähän.
Ootko vaihtanut moottoriöljyt milloin? Suositeltiin ilmeisesti 15tkm vaihtoväliä tuolle pienelle moottorille. Itse laitoin tuota öljyä, kun omassa oli se hiukkasloukkukin.
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 4l | Motonet Oy
Itsellä olin ottanut sen päällismuovin pois. Sehän lähtee ihan nostamalla. Oli sieltä kuiva. Jossain muualla sitä öljyä kumminkin vähän näkyi.
Joo en minäkään vanteen ja navan väliin yleensä mitään laita. Joskus olen kokeillut, eipä siinä mainittavaa eroa ole. Ei ne kesä/talvirenkaiden käyttökaudella kovin paljon ehdi kuitenkaan kiinni tarttua JOS pinnat ovat puhtaat. Kuparitahnaa minäkin olen käyttänyt, mutta nyt kun ostin uutta niin oli tuo keraaminen saman hintaista niin ajattelin sitä kokeilla Aika paksua tuo keraaminen, kuparitahna on paljon juoksevampaa.Heh, jos oikein nuuka on niin hakee Motonetistä sitä kuparitahnaa, on euron halvempi kuin keraaminen
Noh mutta asiaan, itse olen kuparitahnaa käyttänyt monet vuodet justiinsa pulteissa, jarrupaloissa yms.
Koskaan ole sitä vanteen ja jarrulevyn väliin laittanut, se miete takaraivossa että ei vaan tulisi epätasaista, ja sitten vanne täristäisi.
Jos olis peltivanne, niin kuparitahnaa olisin pistänyt. Tosin ei ole kyllä peltivanteiden kanssa ollut koskaan ongelma. Alumiinivanne feat. kupari ei kuulosta vaan kovin kivalta, en osaa kyllä sanoa lähteekö siitä joku reaktio käyntiin.Ei mitään. Mutta jos haluat väkisin jotain laittaa niin kuparitahnaa.
Ostin ST-Suspension 20mm korotuspalat autooni. Tuotteen asennusohjeissa mainitaan: "Insert the Spring Distance Kit between spring and spring seat". Otin autosta jousitolpan irti avasin iskarin yläpäästä mutterin, mutta en ymmärtänyt mihin kohtaan tuo korotuspala pitäisi asentaa. Se ei tunnu istuvan luontevasti oikein minnekään:
Jousen ja jousilautasen väliin se tuon ohjeen mukaan kuuluisi, mutta en saa sitä oikein sopimaan. Onko ajatuksia, mihin tuota kokeilisi?
Edit. Muutama kuva lisää.
Asennusohjeen mukaan tuolla koodilla pitäisi pistää lautasen ja kumimaton väliin.Ostin ST-Suspension 20mm korotuspalat autooni. Tuotteen asennusohjeissa mainitaan: "Insert the Spring Distance Kit between spring and spring seat". Otin autosta jousitolpan irti avasin iskarin yläpäästä mutterin, mutta en ymmärtänyt mihin kohtaan tuo korotuspala pitäisi asentaa. Se ei tunnu istuvan luontevasti oikein minnekään:
Jousen ja jousilautasen väliin se tuon ohjeen mukaan kuuluisi, mutta en saa sitä oikein sopimaan. Onko ajatuksia, mihin tuota kokeilisi?
Edit. Muutama kuva lisää.
Asennusohjeen mukaan tuolla koodilla pitäisi pistää lautasen ja kumimaton väliin.
"3: Below between spring perch and rubber pad"
e: Ja nimenomaan alas.
e: Tällainen sen osan pitäisi varmaan olla tyypiltään: ST Online Shop - Gewindefahrwerke, ST Spring distance kit FA 15 mm Sportfahrwerke, Stossdämpfer, Tieferlegungsfedern
e2: Tuon approval taulukosta pystyt tarkan mallisi perusteella näkemään onko osa oikea.
Kävin kattomassa tonne ja oli 4 suuttimen juurella ihan märkä, vastaavasti 1 suuttimen juuri oli täysin kuiva. Mahtaako olla millainen korjata, yritänkö ite vai vienkö pajalle?
Mitenkä se ilmataan?Älä aja metriäkään ennen kuin olet ilmannut jäähdytysjärjestelmän.
e: Ja johonkin se nestekin menee... Jos tulee persuuksista valkoista savua kuin paavin valinnassa ja tuoksuu makealta, niin kansipahvit menneet. Vesipumppu ja termostaatti ovat kanssa tarkastettavia. Ensimmäinen toiminnan ja vuotojen takia, jälkimmäinen toiminnan takia. Polttaa kansipahvit, jos tuolleen rääkkää.
Vanhat renkaat tuppaa usein kulumaan, jolloin tasapainotus häiriintyy. Osta uudet kumit niin rengasliike asentaa, tasapainottaa ja tarkastaa vanteet samalla ettei nekin ole mutkalla. Vaikka vika olisikin jossain muualla niin auton renkaat on elämäsi halvin henkivakuutus, kohta alkaa vesikelitkin.Osaako joku sano mistä johtuu kun ratti tärisee? Tai no koko auto tuntuu täristävän. Huoltomies tuossa vähän aika sitten sanoi renkaista että sakkokamaa on tai jotain. Mutta voikoi se aiheuttaa tuommoista. Lisäksi ohjaus puoltaa selkeästi oikealle mikä johtuu varmaan kun käytän vararengasta takana, mutta tuo tärinä on alkanut ihan hiljattain..