Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mutta eihän kytkimen painelaakeri edes pyöri kun kytkin on ylhäällä. Ääni tässä tapauksessa toimii väärin päin.
 
Mutta eihän kytkimen painelaakeri edes pyöri kun kytkin on ylhäällä. Ääni tässä tapauksessa toimii väärin päin.
Kytkin voi olla push tai pull. Push kytkimessä painelaakeri on kiinni asetelmassa kun kytkin on pohjassa. Pull kytkimessä painelaakeri taas on irti asetelmasta kun kytkin on pohjassa. Sitä en tiedä kummin päin tässä on tilanne.
 
Kytkin voi olla push tai pull. Push kytkimessä painelaakeri on kiinni asetelmassa kun kytkin on pohjassa. Pull kytkimessä painelaakeri taas on irti asetelmasta kun kytkin on pohjassa. Sitä en tiedä kummin päin tässä on tilanne.
Se on aivan sama vedetäänkö vai työnnetäänkö sitä asetelmaa, täysin kuollut ajatus mekaniikkasuunnittelun näkökulmasta että painelaakeri olisi kuormitettuna ja pyörimässä aina kun kytkin on ylhäällä. Vaikea uskoa että näin on missään autossa asian laita.

Etänäinen mahdollisuus on tietysti väärin säädetty kytkin ja sitä kautta tilanne että painelaakeri on pyörinyt vuosikausia moottorin mukana aina ja on nyt vain sitten loppu.
 
Se on aivan sama vedetäänkö vai työnnetäänkö sitä asetelmaa, täysin kuollut ajatus mekaniikkasuunnittelun näkökulmasta että painelaakeri olisi kuormitettuna ja pyörimässä aina kun kytkin on ylhäällä. Vaikea uskoa että näin on missään autossa asian laita.

Etänäinen mahdollisuus on tietysti väärin säädetty kytkin ja sitä kautta tilanne että painelaakeri on pyörinyt vuosikausia moottorin mukana aina ja on nyt vain sitten loppu.
Katopa youtubesta video pull type clutch
 
Katopa youtubesta video pull type clutch
Edelleenkään se kytkin ei ole painelaakerin varassa kun poljin on ylhäällä. Siinä ei ole pienintäkään vähää järkeä. Kyse on vain siitä vapautetaanko kytkinasetelman jousen puristus vetämällä vai työntämällä asetelman käpäliä. Kummassakin tapauksessa poljin ylhäällä painelaakerin tai käpälien kautta ei voimaa mene
 
Katopa youtubesta video pull type clutch

Suosittelen, että katsot itse sieltä sen videon ajatuksen kanssa. Termi push pull viittaa vain siihen, että miten kytkinhaarukkaa käytetään. Esim vaijerikäyttöisissä pääsaantoisesti vedetään ja nestekytkimet taas työntävät. Itse painelaakeri liikkuu kytkinpolkimen suhteen molemmissa täysin samalla tavalla kun kytkinhaarukka on nivelletty eritavalla molemmissa toteutustavoissa.
 

Se on aivan sama vedetäänkö vai työnnetäänkö sitä asetelmaa, täysin kuollut ajatus mekaniikkasuunnittelun näkökulmasta että painelaakeri olisi kuormitettuna ja pyörimässä aina kun kytkin on ylhäällä. Vaikea uskoa että näin on missään autossa asian laita.

Etänäinen mahdollisuus on tietysti väärin säädetty kytkin ja sitä kautta tilanne että painelaakeri on pyörinyt vuosikausia moottorin mukana aina ja on nyt vain sitten loppu.

Jep. Painelaakeri kuormittuu vain kytkintä käyttäessä tai ainakin näin pitäisi toimivassa rakenteessa. Push ja Pull erona on vain toteutustekniikka.

Itse veikkaisin yhtenä vaihtoehtona vaihdelaatikon laakeria. Nimimerkillä kyseisen remontin keväällä tein. Oireena rohina kytkin ylhäällä ja lakkasi kytkin alhaalla. Syyksi paljastui laatikon kytkinpäädyn laakeri. Jos tämä, niin kannattaa suosiolla vaihtaa kaikki laatikon laakerit samalla.
 
Tekohengitystä voi kokeilla myös uusilla laatikon öljyillä ja RVS-käsittelyllä. Tosin siitä on apua lähinnä lieviin kulumiin ja kulumisen pahenemisen estämiseen.
 
Jaa eipä tosiaan tullu kovin tarkasti luettua.. :facepalm:

Kannattaa varmaan ensimmäisenä ajella johonkin pajan pihalle kyselemään oisko arvauksia äänen lähteestä. Jos ei siis itellä riitä taidot paikallistaa mistä kuuluu.

Mitään laatikkoremppaa tuskin kannattaa (ainakaan pääsääntöisesti) ruveta kellään teettämään vanhaan poloiseen jos ei itsellä harrastemieli riitä tehdä.

Jos siinä poloisessa on hihna vain laturille niin yleensä hihnan vaihto on suoraviivaista, etsit mistä se löysätään/kiristetään (yleensä laturista tai kiristinrullasta jota ei yleensä ole ellei hihna kierrä useammassa paikassa), löysäät sen, laitat uuden hihnan, kiristät.
 
Rupes polonen (-92 coupe, 86c) vinkumaan/inisemään liikkeessä, kytkin pohjassa loppuu. Ilmeisesti apulaitehihna, vai moniurahihnaksiko sitä kutsutaan. Noh oli sen verran halpa osa että laitoin tilaukseen. Tossa hain just postista mutta onkohan tota mitää järkeä lähtee ite ees yrittämään vaihtaa? Jonkun verran löytyy osaamista, lähinnä kakspyöräsistä tosin. Koitin youtubesta kattella videoita mut ei oikeen tosta mallista mitään löydy, lähinnä mk3 golffia kaikki ja siinä se on vähän eri näkönen ja taitaa antaa voimaa aika monelle muullekki laitteelle kun laturille niinku tossa polosessa.

Löytyykö kokemusta täältä millanen operaatio toi on?
Ne kaikki hihnat tosiaan pyörii, vaikka kytkin olisikin pohjassa. Ei voi siis mistään hihnasta kuulua.

Itse ostin toimivan Seat Cordoba vm2000:n 350 eurolla (1.9tdi) ja tuollaiseen Poloonkaan ei oikein kannattaisi isompaa remppaa enää tehdä. Ehkä myydä se viallisena/rikkinäisenä pois tai ajaa niin kauan kuin pääsee. Sitten vain joku vähän toimivampi vastaava tilalle. En tiedä mistä ääni kuuluu, mutta voisin epäillä myös sitä vaihdelaatikkoa.


Tuo uusi hihna on varmaan aika helppo vaihtaa. Löysää vain eka vanhaa hihnaa. Hihna pois ja uusi samaten tilalle ja kiristys sopivaan kireyteen.
 
Toinen etujousi sitten napsahti poikki. Kävin kuuntelemaan kun alkoi kilahdus kuulumaan oikealta töyssyissä. Käsikopelolla tehty tutkimus löysi viimeiset 10cm irrallaan jousikupista. Voin jo valmiiksi kuvitella miten jumissa kaikki on, ei tarvitse edes harkita itse tekemistä...
 
Mulla on Volvo 850 T5 ulissu kytkin ylhäällä jo ostohetkestä lähtien ja siitä on kolme vuotta. Lisäksi oireena pieni tärinä, kun lähtee liikkeelle. Mitä enemmän mummokaasua, sitä vähemmän tärinää. Ulina tai täristely ei ole pahentunut yhtään tuon kolmen vuoden ja 10tkm aikana. Ulina muuten loppuu heti kun kytkintä painaa 0,5-1cm alaspäin. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta ei ole ollut tarvetta ottaa auki ja tutkia.
 
Testasin kahta eri tyhjäkäyntisuutinta ja molemmilla toimi ihan hyvin hieman hienosäädön kanssa, mutta kotiin päin lähtiessä ei starttauksen jälkeen löytynyt tyhjäkäyntiä kummallakaan. Useamman kierroksen joutui seosruuvia säätämään, että pysyi käynnissä ja silloinkin bensaa tuli melkein jo putkesta, röpelsi ihan kunnolla ja pääsuutinaluekaan ei toiminut normaalisti, no joo tasakaasu menee tyhjäkäynnin vaikutusalueelle. Mikä tekee noin ison eron, kun mitään en muuttanut, sammutettu kuitenkin toimivana ja suutinkin ruuvattu kunnolla? Tunsin kyllä ennakon olleen hieman myöhäsellä ja kärkiväliä kasvatin, mutta ihan kuin olisi jostain ottanut enemmän ilmaa tai syöttänyt vähemmän bensaa.
 
Jonkinsortin perinteinen ilmavuoto?..joku kiristämättä..löysällä..letku irti/halki jne
 
Volvo v50 1,6d DrivE -09 vähän nikotellut:

Yleispätevä OBD-laite näyttää seuraavat vikakoodit (selitykset itse googlailtu):
P1180 Fuel delivery system malfunction,
P1412 EGR different pressure sensor signal too low,
P1402 EGR valve circ short to b+,
P0089 Fuel pressure regulator 1 Performance.

Auto "sammuu" kiihdyttäessä, ja vaatii pysähtymisen ja uudelleen käynnistyksen. Samanlaisia oireita oli n 20tkm sitten ja vaihdoin polttoainesuodattimen, jolla pärjäsi ongelmitta sen puoli vuotta. Autoista mitään ymmärtämättä googlettelun jälkeen vaikuttaa remontti turhan kalliilta ja parempi vaihtoehto olisi EGR:n ja hiukkassuodattimen poisto(?). Uskomattoman vaikeita laitteita nuo autot.
 
Volvo v50 1,6d DrivE -09 vähän nikotellut:

Yleispätevä OBD-laite näyttää seuraavat vikakoodit (selitykset itse googlailtu):
P1180 Fuel delivery system malfunction,
P1412 EGR different pressure sensor signal too low,
P1402 EGR valve circ short to b+,
P0089 Fuel pressure regulator 1 Performance.

Auto "sammuu" kiihdyttäessä, ja vaatii pysähtymisen ja uudelleen käynnistyksen. Samanlaisia oireita oli n 20tkm sitten ja vaihdoin polttoainesuodattimen, jolla pärjäsi ongelmitta sen puoli vuotta. Autoista mitään ymmärtämättä googlettelun jälkeen vaikuttaa remontti turhan kalliilta ja parempi vaihtoehto olisi EGR:n ja hiukkassuodattimen poisto(?). Uskomattoman vaikeita laitteita nuo autot.
Kuulostaa vahvasti polttoaineen pumppauksessa olevan vikaa. Nuo kaikki koodit kaiketi voi tulla alhaisen paineen takia.
 
Volvo v50 1,6d DrivE -09 vähän nikotellut:

Yleispätevä OBD-laite näyttää seuraavat vikakoodit (selitykset itse googlailtu):
P1180 Fuel delivery system malfunction,
P1412 EGR different pressure sensor signal too low,
P1402 EGR valve circ short to b+,
P0089 Fuel pressure regulator 1 Performance.

Auto "sammuu" kiihdyttäessä, ja vaatii pysähtymisen ja uudelleen käynnistyksen. Samanlaisia oireita oli n 20tkm sitten ja vaihdoin polttoainesuodattimen, jolla pärjäsi ongelmitta sen puoli vuotta. Autoista mitään ymmärtämättä googlettelun jälkeen vaikuttaa remontti turhan kalliilta ja parempi vaihtoehto olisi EGR:n ja hiukkassuodattimen poisto(?). Uskomattoman vaikeita laitteita nuo autot.
Onko kaikki koodit aktiivisia? Jos nuo polttoaine koodit on niin pahimmillaan korkeapainepumppu menossa rikki, voi olla myös korkeapaineregulaattori. Kannattaa käyttää osaavassa diesel huollossa mittauttamassa matala- ja korkeapainepuolen paineet niin vältyt arpomiselta.
 
Ja yksi vaihtoehto on että katalysaattorin sisuskalut on irti ja ne helisee siellä putkessa. Kerran sellainenkin vastaan tullut.
Mulla oli 1.4 vaparipolossa tää tapaus. Kuuli kyllä selkeesti altapäin että katissa helisee roinat. Jossain vaiheessa kolina loppui ja sitten ei enää kelvannut konttorillakaan katti :)
 
Kuulostaa vahvasti polttoaineen pumppauksessa olevan vikaa. Nuo kaikki koodit kaiketi voi tulla alhaisen paineen takia.
Voikohan kyseessä olla anturivika? Koska samanlaiset oireet 20tkm sitten tosiaan kuittaantui suodattimen vaihdolla, jolloin virtaus on tietysti muuttunut vapaammaksi. Hommasin vasta nyt (typerä minä) tuon lukulaitteen, joten en tiedä varmaksi millaisia koodeja laite on ilmoitellut viime kerralla samoilla oireilla. Ammattitaitoinen huolto etelä-suomessa ei mielestäni edes lukenut niitä viimeksi, vaan uusivat pelkästään pa-suodattimen :confused:...
 
Voikohan kyseessä olla anturivika? Koska samanlaiset oireet 20tkm sitten tosiaan kuittaantui suodattimen vaihdolla, jolloin virtaus on tietysti muuttunut vapaammaksi. Hommasin vasta nyt (typerä minä) tuon lukulaitteen, joten en tiedä varmaksi millaisia koodeja laite on ilmoitellut viime kerralla samoilla oireilla. Ammattitaitoinen huolto etelä-suomessa ei mielestäni edes lukenut niitä viimeksi, vaan uusivat pelkästään pa-suodattimen :confused:...
En usko että anturivika sammuttaa autoa mutta villisti perseellään olevat suurpaineet voi.
 
Volvo v50 1,6d DrivE -09 vähän nikotellut:

Yleispätevä OBD-laite näyttää seuraavat vikakoodit (selitykset itse googlailtu):
P1180 Fuel delivery system malfunction,
P1412 EGR different pressure sensor signal too low,
P1402 EGR valve circ short to b+,
P0089 Fuel pressure regulator 1 Performance.

Auto "sammuu" kiihdyttäessä, ja vaatii pysähtymisen ja uudelleen käynnistyksen. Samanlaisia oireita oli n 20tkm sitten ja vaihdoin polttoainesuodattimen, jolla pärjäsi ongelmitta sen puoli vuotta. Autoista mitään ymmärtämättä googlettelun jälkeen vaikuttaa remontti turhan kalliilta ja parempi vaihtoehto olisi EGR:n ja hiukkassuodattimen poisto(?). Uskomattoman vaikeita laitteita nuo autot.

Äkkiseltään kuullostaisi korkeapainepumpulta.
Vian etsiminen helpottuu kun heittää yleismallisilla OBD-lukijoilla kuikkaa ja touhuaa autoon suunnitellun diagnostiikkakaapelin ja ohjelman tai käyttää sellaisella pajalla koodien luvussa jolla kyseiset laitteet on, nuo geneeriset P-alkuiset koodit on välillä vähän hankalia tulkita.
 
Alkanut pösö hieman kiukuttelemaan tässä parina viimekuukautena.

Heinäkuun alussa huomasin, että ajotietokoneen mukaan öljyä oli reilusti alle puolen, mitä pitäisi. Ikinä ei ole tarvinnut lisätä tähän autoon öljyä. Tämän jälkeen olen joutunut lisäämään öljyä n. 3 viikon välein litran verran.

Auton alla ei ole näkynyt öljyä, viikon paikallaolon jälkeen, eli on oletettavissa että öljy palaa pois.

Nyt kuitenkin on alkanut olemaan öljyn syönnin lisäksi sellaista vikaa, että käynnistyvyys on heikkoa. Startti pyörittää, mutta kone ei juuri ja juuri käynnisty, yrittää kuitenkin kovasti.
Mikähän mahtaisi olla vikana? Kone väljentynyt ja öljy menee männänrenkaiden ohi, ja puristukset huonot? Hehkut toimivat, on vaihdettu keväällä uusiin. Lisäksi ne aktivoituvat vasta n. 5 pakkasasteessa.

Auto siis peugeot partner 1.6 hdi 2008 ajettu hieman alle 220 000.
 
Alkanut pösö hieman kiukuttelemaan tässä parina viimekuukautena.

Heinäkuun alussa huomasin, että ajotietokoneen mukaan öljyä oli reilusti alle puolen, mitä pitäisi. Ikinä ei ole tarvinnut lisätä tähän autoon öljyä. Tämän jälkeen olen joutunut lisäämään öljyä n. 3 viikon välein litran verran.

Auton alla ei ole näkynyt öljyä, viikon paikallaolon jälkeen, eli on oletettavissa että öljy palaa pois.

Nyt kuitenkin on alkanut olemaan öljyn syönnin lisäksi sellaista vikaa, että käynnistyvyys on heikkoa. Startti pyörittää, mutta kone ei juuri ja juuri käynnisty, yrittää kuitenkin kovasti.
Mikähän mahtaisi olla vikana? Kone väljentynyt ja öljy menee männänrenkaiden ohi, ja puristukset huonot? Hehkut toimivat, on vaihdettu keväällä uusiin. Lisäksi ne aktivoituvat vasta n. 5 pakkasasteessa.

Auto siis peugeot partner 1.6 hdi 2008 ajettu hieman alle 220 000.
Ota se päälimuovi pois ja katso sinne venttiilikoppien väliin missä suuttimet ovat. Jos se on sieltä märkä niin sit pitää purkaa konetta suht paljon, että saa tiivistettyä. Tosin käynnistyvyyteen tuon ei kai pitäisi vaikuttaa...
 
Alkanut pösö hieman kiukuttelemaan tässä parina viimekuukautena.

Heinäkuun alussa huomasin, että ajotietokoneen mukaan öljyä oli reilusti alle puolen, mitä pitäisi. Ikinä ei ole tarvinnut lisätä tähän autoon öljyä. Tämän jälkeen olen joutunut lisäämään öljyä n. 3 viikon välein litran verran.

Auton alla ei ole näkynyt öljyä, viikon paikallaolon jälkeen, eli on oletettavissa että öljy palaa pois.

Nyt kuitenkin on alkanut olemaan öljyn syönnin lisäksi sellaista vikaa, että käynnistyvyys on heikkoa. Startti pyörittää, mutta kone ei juuri ja juuri käynnisty, yrittää kuitenkin kovasti.
Mikähän mahtaisi olla vikana? Kone väljentynyt ja öljy menee männänrenkaiden ohi, ja puristukset huonot? Hehkut toimivat, on vaihdettu keväällä uusiin. Lisäksi ne aktivoituvat vasta n. 5 pakkasasteessa.

Auto siis peugeot partner 1.6 hdi 2008 ajettu hieman alle 220 000.
Itse myin äskettäin auton pois, jossa oli tuo sama moottori. Peugeot 407 1.6 hdi 110 2005, 355tkm. Onko sulla akku varmasti kunnossa? Oma lähti ihan helkutin hyvin käyntiin. Myös talvella ilman lämmitystä.

Kulutus oli tosi pieni ja päästöt oikein hyvät. Moottorissa oli jotain pientä öljyvuotoa jossain päin. Eli vähän öljyinen, mutta alle ei tiputtanut yhtään. Tuohan ilmoittaa ajotietokoneessa, jos öljyä täytyy lisätä. Lisäsinkin öljyä ainakin pari kertaa. Eli luultavasti poltti öljyäkin vähän.

Ootko vaihtanut moottoriöljyt milloin? Suositeltiin ilmeisesti 15tkm vaihtoväliä tuolle pienelle moottorille. Itse laitoin tuota öljyä, kun omassa oli se hiukkasloukkukin.
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 4l | Motonet Oy


Itsellä olin ottanut sen päällismuovin pois. Sehän lähtee ihan nostamalla. Oli sieltä kuiva. Jossain muualla sitä öljyä kumminkin vähän näkyi.
 
Tyhmä kysymys, mitä tököttiä kehtais pistää alumiinivanteen ja jarrulevyn väliin, että ei jäisi jumiin? Oli rengas aika tiukassa, kun otin irti. Harjasin puhtaaksi ja pistin kiinni, mutta jotain tuohon hyvä olis pistää.
 
Tyhmä kysymys, mitä tököttiä kehtais pistää alumiinivanteen ja jarrulevyn väliin, että ei jäisi jumiin? Oli rengas aika tiukassa, kun otin irti. Harjasin puhtaaksi ja pistin kiinni, mutta jotain tuohon hyvä olis pistää.

Ei mitään. Mutta jos haluat väkisin jotain laittaa niin kuparitahnaa.
 

Heh, jos oikein nuuka on niin hakee Motonetistä sitä kuparitahnaa, on euron halvempi kuin keraaminen :D

Noh mutta asiaan, itse olen kuparitahnaa käyttänyt monet vuodet justiinsa pulteissa, jarrupaloissa yms.
Koskaan ole sitä vanteen ja jarrulevyn väliin laittanut, se miete takaraivossa että ei vaan tulisi epätasaista, ja sitten vanne täristäisi.
 
Ota se päälimuovi pois ja katso sinne venttiilikoppien väliin missä suuttimet ovat. Jos se on sieltä märkä niin sit pitää purkaa konetta suht paljon, että saa tiivistettyä. Tosin käynnistyvyyteen tuon ei kai pitäisi vaikuttaa...
Kävin kattomassa tonne ja oli 4 suuttimen juurella ihan märkä, vastaavasti 1 suuttimen juuri oli täysin kuiva. Mahtaako olla millainen korjata, yritänkö ite vai vienkö pajalle?

Itse myin äskettäin auton pois, jossa oli tuo sama moottori. Peugeot 407 1.6 hdi 110 2005, 355tkm. Onko sulla akku varmasti kunnossa? Oma lähti ihan helkutin hyvin käyntiin. Myös talvella ilman lämmitystä.

Kulutus oli tosi pieni ja päästöt oikein hyvät. Moottorissa oli jotain pientä öljyvuotoa jossain päin. Eli vähän öljyinen, mutta alle ei tiputtanut yhtään. Tuohan ilmoittaa ajotietokoneessa, jos öljyä täytyy lisätä. Lisäsinkin öljyä ainakin pari kertaa. Eli luultavasti poltti öljyäkin vähän.

Ootko vaihtanut moottoriöljyt milloin? Suositeltiin ilmeisesti 15tkm vaihtoväliä tuolle pienelle moottorille. Itse laitoin tuota öljyä, kun omassa oli se hiukkasloukkukin.
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 4l | Motonet Oy


Itsellä olin ottanut sen päällismuovin pois. Sehän lähtee ihan nostamalla. Oli sieltä kuiva. Jossain muualla sitä öljyä kumminkin vähän näkyi.

Akun pitäisi olla kanssa ok, vaihdettu viime talvena. Öljyt vaihdoin toukokuussa eli n. 8000 km sitten.
Päästöistä tosiaan, että pari kertaa katsastuksessa tuli hylkäys päästöjen takia, ei auttanut, vaikka huudatti konetta. Pajalla tekivät joitain sisäpesuja, joiden avulla meni sitten läpi.
 
Heh, jos oikein nuuka on niin hakee Motonetistä sitä kuparitahnaa, on euron halvempi kuin keraaminen :D

Noh mutta asiaan, itse olen kuparitahnaa käyttänyt monet vuodet justiinsa pulteissa, jarrupaloissa yms.
Koskaan ole sitä vanteen ja jarrulevyn väliin laittanut, se miete takaraivossa että ei vaan tulisi epätasaista, ja sitten vanne täristäisi.
Joo en minäkään vanteen ja navan väliin yleensä mitään laita. Joskus olen kokeillut, eipä siinä mainittavaa eroa ole. Ei ne kesä/talvirenkaiden käyttökaudella kovin paljon ehdi kuitenkaan kiinni tarttua JOS pinnat ovat puhtaat. Kuparitahnaa minäkin olen käyttänyt, mutta nyt kun ostin uutta niin oli tuo keraaminen saman hintaista niin ajattelin sitä kokeilla :) Aika paksua tuo keraaminen, kuparitahna on paljon juoksevampaa.
 
Kuparitahna muuttuu monessa kohteessa hämmästyttävän kököksi töhnäksi. Usein kevyt sipaisu jotain tavallisempaakin vaseliinia voi olla mielekkäämpi ratkaisu.
 
Minä olen mutteritervaa suhauttanut vähän napaan ja pulteille. Varmaan turhaan tässä yhteydessä, mutta en ole pitänyt hyvänä yhdistelmänä alumiinia ja kuparia keskenään.

Jälleen kerran osoitus siitä, että se helpoin remppa muuttuukin vaikeimmaksi. Öljypohjan tiiviste tuli vaihdettua ilman suurempia ongelmia, samoin audiin jakopää, mutta oldsin imusarjan tiivistettä vaihtaessa katkesi yksi imarin pultti kanteen..
 
Ostin ST-Suspension 20mm korotuspalat autooni. Tuotteen asennusohjeissa mainitaan: "Insert the Spring Distance Kit between spring and spring seat". Otin autosta jousitolpan irti avasin iskarin yläpäästä mutterin, mutta en ymmärtänyt mihin kohtaan tuo korotuspala pitäisi asentaa. Se ei tunnu istuvan luontevasti oikein minnekään:

bcf2f44d-fd7a-4b0a-8766-3840865e9323.jpeg 1.jpeg 2.jpeg 3.jpeg 4.jpeg

Jousen ja jousilautasen väliin se tuon ohjeen mukaan kuuluisi, mutta en saa sitä oikein sopimaan. Onko ajatuksia, mihin tuota kokeilisi?

Edit. Muutama kuva lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mitään. Mutta jos haluat väkisin jotain laittaa niin kuparitahnaa.
Jos olis peltivanne, niin kuparitahnaa olisin pistänyt. Tosin ei ole kyllä peltivanteiden kanssa ollut koskaan ongelma. Alumiinivanne feat. kupari ei kuulosta vaan kovin kivalta, en osaa kyllä sanoa lähteekö siitä joku reaktio käyntiin.

Mutteriterva oli uus tuttavuus, kiitos. Täytyy tutustua (muutenkin kuin tähän tarkoitukseen). Oli nuo vanteet varmaan extratiukassa tällä kertaa, kun ajoin vanhat kitkat loppuun ja liike laittoi viimeksi ne alle. Eli puhdistukset jäivät vähintäänkin silloin tekemättä...
 
Ostin ST-Suspension 20mm korotuspalat autooni. Tuotteen asennusohjeissa mainitaan: "Insert the Spring Distance Kit between spring and spring seat". Otin autosta jousitolpan irti avasin iskarin yläpäästä mutterin, mutta en ymmärtänyt mihin kohtaan tuo korotuspala pitäisi asentaa. Se ei tunnu istuvan luontevasti oikein minnekään:

bcf2f44d-fd7a-4b0a-8766-3840865e9323.jpeg 1.jpeg 2.jpeg 3.jpeg 4.jpeg

Jousen ja jousilautasen väliin se tuon ohjeen mukaan kuuluisi, mutta en saa sitä oikein sopimaan. Onko ajatuksia, mihin tuota kokeilisi?

Edit. Muutama kuva lisää.

Tulisko sitten toiseen päähän, eli alas?
 
Viimeksi muokattu:
Ostin ST-Suspension 20mm korotuspalat autooni. Tuotteen asennusohjeissa mainitaan: "Insert the Spring Distance Kit between spring and spring seat". Otin autosta jousitolpan irti avasin iskarin yläpäästä mutterin, mutta en ymmärtänyt mihin kohtaan tuo korotuspala pitäisi asentaa. Se ei tunnu istuvan luontevasti oikein minnekään:

bcf2f44d-fd7a-4b0a-8766-3840865e9323.jpeg 1.jpeg 2.jpeg 3.jpeg 4.jpeg

Jousen ja jousilautasen väliin se tuon ohjeen mukaan kuuluisi, mutta en saa sitä oikein sopimaan. Onko ajatuksia, mihin tuota kokeilisi?

Edit. Muutama kuva lisää.
Asennusohjeen mukaan tuolla koodilla pitäisi pistää lautasen ja kumimaton väliin.

"3: Below between spring perch and rubber pad"

e: Ja nimenomaan alas.
 
Viimeksi muokattu:
Asennusohjeen mukaan tuolla koodilla pitäisi pistää lautasen ja kumimaton väliin.

"3: Below between spring perch and rubber pad"

e: Ja nimenomaan alas.

Otin alhaalta kumimaton pois, mutta tuo muovinen korokerengas ei istu jämäkästi paikalleen. Keskireikä on liian suuri ja ulkohalkaisija liian pieni. Kumipalanen ei myöskään sovi tuon päälle, koska sen keskireikä on liian pieni. Vähän epäilyttää, että onkohan minulle toimitettu vahingossa väärä setti. Kuvissa näkyy kokoero. Tuo alalautanen ja samoin alkuperäinen kumiotyyny ovat huomattavasti suurempia kuin korokerengas.

65f32e99-234c-4f42-acad-227acfd40c41.jpeg 58791faf-96c7-4ba3-8a61-e49de703d0a0.jpeg

Edit. Kyseessä siis vm. 2000 Passat.
 
Ilmeisesti se korokepala ei mene myöskään "ylösalaisin" tuohon lautasen päälle? Toisaalta juuri tuo kapeus kyllä tuntuu hassulta. Hienosti manuaalissa on kyllä kerrottu kaikki selvästi, mutta "kuva olis kiva" jäänyt pois. Ilmeisesti sen verran erilaista toteutusta, että kuvia olisi pitänyt pistää liian monta. Voihan tuo olla väärä pala, luulis myyjä saavan sen numerokoodilla selville.

e: Tällainen sen osan pitäisi varmaan olla tyypiltään: ST Online Shop - Gewindefahrwerke, ST Spring distance kit FA 15 mm Sportfahrwerke, Stossdämpfer, Tieferlegungsfedern

e2: Tuon approval taulukosta pystyt tarkan mallisi perusteella näkemään onko osa oikea.

upload_2018-9-4_18-40-41.png
 
Viimeksi muokattu:
e: Tällainen sen osan pitäisi varmaan olla tyypiltään: ST Online Shop - Gewindefahrwerke, ST Spring distance kit FA 15 mm Sportfahrwerke, Stossdämpfer, Tieferlegungsfedern

e2: Tuon approval taulukosta pystyt tarkan mallisi perusteella näkemään onko osa oikea.

upload_2018-9-4_18-40-41.png

Tuo samainen taulukko tuli tuon paketin mukana ja osanumero vaikuttaisi täsmäävän. Täytynee ensi viikolla käväistä naapurissa autokorjaamoyrittäjän pajalla kyselemässä, kunhan palailevat lomiltaan. Itse en löytänyt sopivaa asentoa, vaikka kovasti koitin pyöritellä osia käsissäni... Noh, tulipahan vaihdettua varaosa-auton lähes uudet jouset ja iskarit nykyiseen käyttöautoon tässä harjoitellessa.
 
Kävin kattomassa tonne ja oli 4 suuttimen juurella ihan märkä, vastaavasti 1 suuttimen juuri oli täysin kuiva. Mahtaako olla millainen korjata, yritänkö ite vai vienkö pajalle?

En ole niin tarkkaan seuraillut kun joku muu on niitä tehnyt, mutta välikansi, jakopää, suuttimet jne. pitää ottaa irti, että onhan siinä haastetta ja tekemistä. Ja hyvällä tuurilla suutin on niin jumissa, että katkeaa sinne poteroonsa. Kannattaa tutkituttaa hyvin etukäteen ennen kuin projektin aloittaa, tälleen netin läpi on mahdoton sanoa, että onko vika oikeasti siinä.
 
Osaako joku sano mistä johtuu kun ratti tärisee? Tai no koko auto tuntuu täristävän. Huoltomies tuossa vähän aika sitten sanoi renkaista että sakkokamaa on tai jotain. Mutta voikoi se aiheuttaa tuommoista. Lisäksi ohjaus puoltaa selkeästi oikealle mikä johtuu varmaan kun käytän vararengasta takana, mutta tuo tärinä on alkanut ihan hiljattain..
 
Kia Cee'd -07, 1.6l bensiinikone. Onko normaalia, että lämmöt nousee 120c tuntumaan, eli lähelle punaista kun ajaa kakkosvaihteella 3000 rpm viitisen minuuttia. Sitä ennen normaalia ajoa ja tyhjäkäyntiä n. vartin verran, jotta kone vakiolämmössä. Ykkösellä sain heti 500 metrin matkalla sinne punaiselle (jonka jälkeen välittömästi auto sulki ja lämpöpuhallin täysille).

Aiemmin ei ole koskaan tullut lämpöjä seurattua, mutta nyt täysin sattumalta huomasin jäähdytysnesteen olevan loppu. Siis säiliössä ihan loppu, eikä edes alarajajalla. Lisäsin sitä ja lähdin em. testiajolle. Koeajolla lämmöt tippuivat jaksoittain, ja satunnaisesti 90 asteen tuntumaan.

Muuta taustaa: jakopääremppa viime vuoden vaihteessa. Sen jälkeen tuuletin on pyörinyt aina sammuttamisen jälkeen. Ennen remppaa ei sitä tehnyt. Nyt uusien litkujen kanssa tekee edelleen.

Kannattaako huolestua vai onko vain vanhan auton luonnetta?
 
Älä aja metriäkään ennen kuin olet ilmannut jäähdytysjärjestelmän.

e: Ja johonkin se nestekin menee... Jos tulee persuuksista valkoista savua kuin paavin valinnassa ja tuoksuu makealta, niin kansipahvit menneet. Vesipumppu ja termostaatti ovat kanssa tarkastettavia. Ensimmäinen toiminnan ja vuotojen takia, jälkimmäinen toiminnan takia. Polttaa kansipahvit, jos tuolleen rääkkää.
 
Älä aja metriäkään ennen kuin olet ilmannut jäähdytysjärjestelmän.

e: Ja johonkin se nestekin menee... Jos tulee persuuksista valkoista savua kuin paavin valinnassa ja tuoksuu makealta, niin kansipahvit menneet. Vesipumppu ja termostaatti ovat kanssa tarkastettavia. Ensimmäinen toiminnan ja vuotojen takia, jälkimmäinen toiminnan takia. Polttaa kansipahvit, jos tuolleen rääkkää.
Mitenkä se ilmataan?

Ei tule mitään savuja eikä vuotojakaan näy.
 
Jos oot joskus patterin ilmannut, niin periaate on sama. Syylärissä ja jossain letkussa tai letkuissa on venttiilit, josta saa laskettua ilmaa ulos kunnes tulee kuplatonta nestettä. Sulla tuskin tarvitsee muuta kuin syyläri ilmata, kun järjestelmä ei ollut täysin tyhjä. Paisuntasäiliössä täytyy sit tietty olla nestettä, jotta ei hörppää lisää sieltä. Voi ne putkenkin nipat avata ja katsoo tuleeko nestettä vai ilmaa. Jos ilmaa, niin puristelemalla saa pois. Konetta käyttää aina välillä kuumaksi (termostaatti aukeaa), että nesteet kiertää. Paisarin korkkia ei sit kuumana saa avata, tulee silmille. Varovasti joskus hanskan ja rätin kanssa ottanut paineet kuumana pois.

Jos tuntuu heprealta, niin tuskin joku korjaamo tuosta paljon ottaa. Pistää samalla nosturille ja katsoo sen vesipumpun vuodon tai vuodottomuuden.

e: Ongelmana tuossa ilmassa on siis se, että moottorissa voi olla tasku, jossa on ilmaa ja jäähdytysneste ei kiertä ko. kohdassa. Ymmärrettävästi ei tee hyvää motille.Termostaati ja sensorit eivät välttämättä ”näe” yksittäistä kuumaa pistettä ennen kuin on myöhäistä.
 
Osaako joku sano mistä johtuu kun ratti tärisee? Tai no koko auto tuntuu täristävän. Huoltomies tuossa vähän aika sitten sanoi renkaista että sakkokamaa on tai jotain. Mutta voikoi se aiheuttaa tuommoista. Lisäksi ohjaus puoltaa selkeästi oikealle mikä johtuu varmaan kun käytän vararengasta takana, mutta tuo tärinä on alkanut ihan hiljattain..
Vanhat renkaat tuppaa usein kulumaan, jolloin tasapainotus häiriintyy. Osta uudet kumit niin rengasliike asentaa, tasapainottaa ja tarkastaa vanteet samalla ettei nekin ole mutkalla. Vaikka vika olisikin jossain muualla niin auton renkaat on elämäsi halvin henkivakuutus, kohta alkaa vesikelitkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom