Taas varoittava esimerkki miten huono merkkiliike kusettaa ja saattaa pahimassa tapauksessa tehdä kalliin rempan ellet itse ole tarkkana.
-Varasin vaimon autoon automaattilootan öjlynvaihdon, noh, lasku oli sen reilut 200€ ja vaimo sanoikin että nopeasti hoitivat öljyjen vaihdon.
Pari päivää ajeli autolla kunnes sanoi että automaatti vaihtaa "laiskasti" joten testasin itse ja olihan se totta, automaatti vaihtoi kuin kuminauha ja eikun katsomaan mitä olivat tehneet merkkihuollossa.
Öljyä ei ollut tarpeeksi, mittatikussa puolet joten katsoin laskua missä oli sitten eriteltyltynä työ ja osat ja kas kummaa, työstä oli veloitettu 1 tunti ja öljyä laskun mukaan mennyt 4.5 litraa vaikka laatikon tilavuus on melkein 8 litraa.
Tässä vaiheessa köyräsin jo auton ns. "kolmanne osapuolen" firmaan ja autoon tehtiin tsekkaus ja kuinka ollakaan laatikon öljyt oli samanlaista mustahkoa kuraa mitää näkee paljon ajetuissa eli eivät olleet vaihtannet öljyjä vaan valuttaneet vaan propun kautta niin paljon kuin tulee ulos ja lisänneet uutta päälle.Ja sitäkin liian vähän.
Samalla huomattiin että laatikossa on luultavasti täysin väärät öljyt sisällä, kyseisen auton laatikkoon ei saa laittaa täyssynteettisiä laatuja ja kolmanne osapuolen edustaja epäili että näin oli tehty.
otin muovipulloon mallin vaihdetuista öljyistä mukaan samalla kun katselin miten "kolmannen" osapuolen firma vaihtoi öljyt eli sillä oikealla tavalla eli huuhtelemalla vanha laatikko, samalla käyttämällä ns. pesuainetta jolla öljyä kierrätetään reilut 20 minuuttia ja sen jälkeen lisätään vasta uudet öljyt ja lisäaineet.
Tämä siis tehdään öljynvaihtokoneella joka kierrättää laatikon öljyt.Tähän menee aikaa se reilut 50 minuuttia kaikkineen ja sen päälle vielä laatikon testaus ja määrän tarkistus ja liittimien tarkistus että pitävät (automaatti vaihtaa öljyt öljynlauhduttimen letkujen kautta ja ne liittimien tiivisteet pitää joko vaihtaa tai tsekata)
Tällä kertaa menikin öljyä kaikkiaan 8.1 litraa + lisäaineet ja lasku olik lähes sama (220€ josta lisäaine sen 15€) kuin merkkiliikkeessä jossa työ oli tehty päin vittua.
Menin mallipullon kanssa merkkiliikkeeseen ja kysyin saisinko vastauksen miksi minua laskutettiin lähes sama summa kuin muualla ja miten on mahdollista että öljyä oli liian vähän ja luultavasti väärää laatua.
Tässä vaiheessa huoltojohtaja alkoi rykiä ja syyttää minua siitä että yritän saada rahat takaisin tehdystä työstä...
Kysyin että näyttäkää se öjly mitä olette laittaneet vaimon autoon , tähän ei suostunut koska sanoi että kaikki öljyt ovat maahatuojan hyväksymiä synteettisiä laatuja johon ilmoitin että niin, nimenomaan tähän japanilaisihmeeseen kun ei saa laittaa kuin AINOASTAAAN mineraalipohjaista öljyä ja samalla näytin pulloa missä oli esimerkki "vaihdetuista" öljyistä ja kerroin että seisoin juuri tunnin toisessa firmassa missä teidän työt paikattiin ja kysyin miten on mahdollista että te teette puolta vähemmällä määrällä öljynvaihdon kuin ns. rasvapaja jossa nyt sattuu olemaan öljynvaihtoautomaatti ja henkilökunta joka osaa hommansa, toisin kun teillä, merkkiliikkeessä?
Syytti valehtelijaksi.Haistatin tietysti vitut takaisin.
Eivät suostuneet palauttamaan rahoja takaisin kunnes ilmoitin puhelimitse eilen että minulla on lausunto öljyt oikeasti vaihtaneesta pajasta ja että asia on nyt seuraavaksi menossa virkamiesten käsittelyyn ja että minulla on videokuvaa ynnä valokuvat kun rasvapaja aukaisi laatikon ja tarkasti ns. "huollon" minkä te merkkiliikkeenä olitte tehneet...
Rahat tuli eilen takaisin tilille....

Ja oli sitten se viimeinen kerta kun tuossa liikkeessä asioin, olkoonkin sitten se ainut merkkiliike paikkakunnalla.