Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Auto huurtunut viime aikoina tosi herkästi niin vein auton katokseen ja pistin sisätilalämmittimen päälle ja ikkunat raolleen ja perään pistin vielä ostamani kosteudenpoistajan. Tästä tuli mieleen miten auton ilmankierto toimii? Eli kun puhaltimet tuovat uutta ilmaa sisälle niin mitä kautta ilma poistuu autosta?
Auto on sedan kiinteällä hattuhyllyllä niin pakko kai siellä jotain räppänöitä olla jossain mitä kautta ilma poistuu?
Todennäköinen syy on se, ettei ilmastointi ole toiminnassa näillä lämpötiloilla. Eli AC-kompura ei kytkeydy, kun lämpötila on 2-4 astetta tai matalampi ja siten AC ei poista enää kosteutta sisätiloista. Täysin normaali proseduuri, joka ilmenee aina näillä asteilla.Auto huurtunut viime aikoina tosi herkästi niin vein auton katokseen ja pistin sisätilalämmittimen päälle ja ikkunat raolleen ja perään pistin vielä ostamani kosteudenpoistajan. Tästä tuli mieleen miten auton ilmankierto toimii? Eli kun puhaltimet tuovat uutta ilmaa sisälle niin mitä kautta ilma poistuu autosta?
Auto on sedan kiinteällä hattuhyllyllä niin pakko kai siellä jotain räppänöitä olla jossain mitä kautta ilma poistuu?
Tulit ajatuksiini, kun eilen tuota umpiota otin irti.Ilmeisesti sulla on pre-facelift, siinä se meneekin just kuten kerroit. Mutta facelift mallissa aletaankin jo purkamaan maskia ja mitä kaikkea hemmettiä ennenkuin se umpio on kädessä. Kerran vaihdoin ja siinä sai pari kertaa soittaa tutulle joka noita huoltaa työkseen, jotta mitäs seuraavaksi irrotan...
Mutta tosiaan, kun oppii sen tekniikan ja kädet ei ole luokkaa lapio, niin polttimot voi vaihtaa hynyyn tai kiiaan mitään purkamatta.
Ihan näistä uusimmista en osaa sanoa mitään.
Tulit ajatuksiini, kun eilen tuota umpiota otin irti.
Kyllä se onnistuu ilman maskin irroitusta
Sieltä on luultavasti turbon by-pass venttiili rikki. Ne meni vähän niinkuin tyyppivikana tuon ikäisistä. Ei laukaise mitään vikavaloja, mutta VCDS (tai merkkiliikkeen testeri) näyttää kyllä moottoriohjaimella vikakoodin siitä.
By-pass päästää paineen turbon painepuolelta takaisin imupuolelle kun jalka nostetaan kaasulta, eikä tästä kuulu ääntä.Siis hetkinen, eikö by-pass nimenomaan toimi oikein jos ahdot on täysillä ja sitten nostetaan jalka kaasulta ja venttiili päästää paineen ulos? Eikös jonkinlainen pihahdus ole ihan normaalia tuossa kohtaa?
Onko apulaitehihna missä kuosissa? Voisi myös tehdä tuommoista kylmänä. Paha tosin sanoa kun moottorin ulinoita on joka lähtöön.2011 1.4 TSI Golf VI alkoi oireilemaan ulisemalla. Ulvahdus kuuluu kun 1-2 vaihteilla lähtee matalilta kierroksilta kiihdyttämään, ja eilen huomasin että kylmällä koneella ulahtaa myös vapaalla parkissa kun kaasua polkaisee...kierrosten noustessa yli 3k ei kuulu mitään erikoista. Kytkimessä vai turbossa esimerkiksi laakerit menossa? Jakoketju vaihdettu 10k sitten.
Perushuoltoja tuo hihna ja pitäisi olla kunnossa jos osaa käyttää pellin auki joskus.Tänää Sitruuna C4 ei suostunut käynnistymään. Hinattiin korjaamoon ja myöhemmin koittamaan toisella avaimella josko avain kuitenkin paskana kun ajoneston lykkäsi. No olihan se. Käynnistyi, mutta ihmetteli heppu sitä ääntä. Tutki, niin moniurahihna vetelee viimeisiään. Sinne jäi ja maanantaina korjaavat. Vittu autojen kanssa.
Juurikin näin, perushuoltoa kuluville osille. Jollei löydä hyvää huoltopaikkaa jossa kerrotaan auton tulevista huolloista niin itse kannattaa tarkistella silloin tällöin, että mitä pitää huoltaa/tarkastaa seuraavaksi. Netistä löytyy tätä nykyä hyvin huolto-ohjeet, joissa kerrotaan mitä asioita missäkin huollossa katsotaan läpi. Kerrostalossa asuvana olen ulkoistanut nämä hommat korjaamolle ja hyvin on toiminut. Jokaisen määräaikaishuollon jälkeen kertovat tilanteen jos mainittavaa löytyy. Esim "jarrupalat riittävät vielä seuraavan huoltovälin, varaudu vaihtamaan ne seuraavan huollon aikana". Ei ole allekirjoittaneelle tullut yhtään yllätystä moneen vuoteen autojen suhteen, vaikka 10v+ autoilla ikää ja kilometrejäkin on kertynyt satoja tuhansia.Perushuoltoja tuo hihna ja pitäisi olla kunnossa jos osaa käyttää pellin auki joskus.
Kannattaa niitä hihnapyöriäkin sitten tarkistella.
Kuulostaa puhaltimen säätimeltä. En tiedä onko se minkälainen vaihdettava ko. Autossa.-06 Peugeot 206, ilmastointi toimii vain nelosella eli maximi asetuksella. Meneekö ilmastoinnin puhallin uusiksi?
Toinen takaiskari lahonnut ilmeisesti vuodessa, katsastaja tuumasi ettei taka-akselia tarvitse vaihtaa vielä. Muutaman tonnin autoon ei kehtaisi laittaa sitä tuhatta euroa kiinni eli taka-akselin vaihtoon.
Ilmastointi manuaali vai automaatttinen?-06 Peugeot 206, ilmastointi toimii vain nelosella eli maximi asetuksella. Meneekö ilmastoinnin puhallin uusiksi?
Toinen takaiskari lahonnut ilmeisesti vuodessa, katsastaja tuumasi ettei taka-akselia tarvitse vaihtaa vielä. Muutaman tonnin autoon ei kehtaisi laittaa sitä tuhatta euroa kiinni eli taka-akselin vaihtoon.
-06 Peugeot 206, ilmastointi toimii vain nelosella eli maximi asetuksella. Meneekö ilmastoinnin puhallin uusiksi?
QUOTE]
Passatissa riitti vastaavassa tilanteessa niinkin simppeli kuin jonkun releen vaihtaminen. Tosin autoa hakiessa asentajan puheista oli luettavissa, että olisi ainoastaan pelkän hapettuneen johtoliittimen vaihtaminenkin riittänyt.
Ei käytännössä yhteenkään automaattiin millään huuhtelulla öljyjä vaihdeta joten mitä oikein itket täällä? Oli autosi mersu tai audi niin ei ne niille mitään huuhteluja merkkiliikkeessä tee vaan tulppa auki ja öljyt ulos ja uutta lisää mitä menee.
Huollot tehdään auton valmistajan ohjeiden mukaan ja käytännössä yksikään valmistaja ei tuota huuhtelua edes suosittele. Asioista kannattaa varmaan ottaa selvää ennen kuin jokaista paskaksi haukkuu.
Ei käytännössä yhteenkään automaattiin millään huuhtelulla öljyjä vaihdeta joten mitä oikein itket täällä? Oli autosi mersu tai audi niin ei ne niille mitään huuhteluja merkkiliikkeessä tee vaan tulppa auki ja öljyt ulos ja uutta lisää mitä menee.
Huollot tehdään auton valmistajan ohjeiden mukaan ja käytännössä yksikään valmistaja ei tuota huuhtelua edes suosittele. Asioista kannattaa varmaan ottaa selvää ennen kuin jokaista paskaksi haukkuu.
Varsinkin kun huolto-ohjelmasta löytyy nimenomaisesti laatikolle tarkat ohjeet.
Ei ole monissa laatikoissa suodatinta...
Varsinkaan niissä mitkä ei ole tarkoitettu "koko iän" kestäväksi ilman öljynvaihtoja.
Vaimon autossa taasen öljynjäähdyttimen yhteydestä löytyy ns. suodatin.
Kosamiitin auto oli tässä tapauksessa joku japski, mutta muistaakseni kaveri on aiemmin tunnustautunut saabistiksi. Siksi voin esimerkkinä heittää, että 9-3SS/SC mallien 6-vaihteisen mehulingon virallinen WIS-ohje (merkkihuollon ohje) määrittää öljynvaihdin siten, että lasketaan vanhat ulos propusta ja uutta sisään se mitä menee. Tämä vain esimerkkinä siitä, että huuhtelu ei todellakaan ole kaikilla merkeillä mikään automaatio, jos puhutaan merkkihuollon normaaleista proseduureista. Kyllä se huuhtelukin onnistuu useimmiten myös tuossa em. tapauksessa, mutta se pitää tilata erikseen.Ei kai sen pitäis kellekkään huoltajalle epäselvää olla että mehulingon öljynvaihto ei ole vain tulevien öljyjen päästö ja uudet sisään. Mehulinkoon kun jää vanhat öljyt. Toista on nämä uudet kytkimelliset laatikot joissa ei mehulinkoa.
Olisko vaan käynyt niin että joku uudemman sukupolven kaveri eikä enää vanhanajan tietoa momentinmuuntimen erosta.
Ja mitä suodattimen ja laatikon pohjan aukaisusta niin ne öljyt siellä piileksi vaan momentinmuuntimen sisällä. Joten liike voi vaihtaa suodattimenkin vaihtamatta silti kaikkia öljyjä laatikosta
Ei kai sen pitäis kellekkään huoltajalle epäselvää olla että mehulingon öljynvaihto ei ole vain tulevien öljyjen päästö ja uudet sisään. Mehulinkoon kun jää vanhat öljyt. Toista on nämä uudet kytkimelliset laatikot joissa ei mehulinkoa.
Olisko vaan käynyt niin että joku uudemman sukupolven kaveri eikä enää vanhanajan tietoa momentinmuuntimen erosta.
Ja mitä suodattimen ja laatikon pohjan aukaisusta niin ne öljyt siellä piileksi vaan momentinmuuntimen sisällä. Joten liike voi vaihtaa suodattimenkin vaihtamatta silti kaikkia öljyjä laatikosta
Aisinin tuolle laatikolle suositus on AW-1 öljy tuon JWS 3309 sijaan.Otit nyt esimerkiksi mainitsemasi Saabin jossa on aisinin loota, niinkuin monessa muussakin automerkissä mistä löytyy Aisin warnerin lootia.
Sama laatikko eri automerkit ja toisessa luvataan "ikuinen" kesto ja toisella merkillä öljyjen vaihto huolto-ohjelmassa 60k miles/90tkm.Huolto-ohjeessa maininta öljyjen kierrätyksestä ja nimenomaan kielto käyttää muuta kuin Toyotan jws 3309 speksattua öljyä(siis luokitus, ei öljymerkki)joka nimenomaan on mineraalipohjaista, synteettinen käyttö saattaa hajottaa laatikon.
Hohhoijaa ja sitten ihmetellään kun loota antautuu 150km kulmilla viimeistään. Se parin litran vaihto käytännössä ei vaikuta paljoakaan mihinkään.Ei käytännössä yhteenkään automaattiin millään huuhtelulla öljyjä vaihdeta joten mitä oikein itket täällä? Oli autosi mersu tai audi niin ei ne niille mitään huuhteluja merkkiliikkeessä tee vaan tulppa auki ja öljyt ulos ja uutta lisää mitä menee.
Huollot tehdään auton valmistajan ohjeiden mukaan ja käytännössä yksikään valmistaja ei tuota huuhtelua edes suosittele. Asioista kannattaa varmaan ottaa selvää ennen kuin jokaista paskaksi haukkuu.