Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onko mitään käryä, missä 4-korisessa golffissa on nuo viemärit, kattoluukullinen kulkine kyseessä..
 
Ainakin nelosgolffissa kannattaa kaivella etuoven saranapuolelta alanurkasta maatunut lehtimoska pois. Hiluxissa oli vastaava paikka tukossa kans. Tarttee jonku pitkän tikun että yltää perille asti.
 
Auto huurtunut viime aikoina tosi herkästi niin vein auton katokseen ja pistin sisätilalämmittimen päälle ja ikkunat raolleen ja perään pistin vielä ostamani kosteudenpoistajan. Tästä tuli mieleen miten auton ilmankierto toimii? Eli kun puhaltimet tuovat uutta ilmaa sisälle niin mitä kautta ilma poistuu autosta?
Auto on sedan kiinteällä hattuhyllyllä niin pakko kai siellä jotain räppänöitä olla jossain mitä kautta ilma poistuu?

Mulla oli vähän samaa ongelmaa. Noissa muissa vastauksissa hyviä pointteja jotka kannattaa ottaa huomioon. Itsellä loppui huurtuminen siihen kun pesin ikkunat sisäpuolelta kunnolla. Autossa ei ole koskaan tupakoitu joten siitä ei johdu. Veikkailen että ikkunat on pesty ennen ensimmäiselle omistajalle luovutusta, jos on. Sitten ehkä liikkeessä kun oli vaihdokkina, seuraava omistaja taas ei välttämättä pessyt laseja koskaan.

Mitään sen suurempaa likaa ei irronnut, mutta kunnon jynssäys, niin loppui se huurtuminen. Joskus se voi olla näinkin yksinkertaista.
 
Mulla vanhassa A6 audissa kastui repsikan jalkatila yhden syksyn rankkasateen jäljiltä. Epäilen veden menneen sisäilman putsarin läpi ja tulleen ulos puhaltimen kopasta sinne jalkatilaan. Kuivattelin sisäilman lämmpärillä ja laitoin irtonaise muovikannen siihen sisäilman putsarin päälle. Ei pääse enää putsarille lasia pitkin valuva vesi, ne lasin alareunan muovit kun ovat aivan irti.
 
Auto huurtunut viime aikoina tosi herkästi niin vein auton katokseen ja pistin sisätilalämmittimen päälle ja ikkunat raolleen ja perään pistin vielä ostamani kosteudenpoistajan. Tästä tuli mieleen miten auton ilmankierto toimii? Eli kun puhaltimet tuovat uutta ilmaa sisälle niin mitä kautta ilma poistuu autosta?
Auto on sedan kiinteällä hattuhyllyllä niin pakko kai siellä jotain räppänöitä olla jossain mitä kautta ilma poistuu?
Todennäköinen syy on se, ettei ilmastointi ole toiminnassa näillä lämpötiloilla. Eli AC-kompura ei kytkeydy, kun lämpötila on 2-4 astetta tai matalampi ja siten AC ei poista enää kosteutta sisätiloista. Täysin normaali proseduuri, joka ilmenee aina näillä asteilla.
 
Eihän teillä oo vielä mitään ongelmaa kun GM L-body autoissa (Chevy Corsica ja Beretta ja oliko niitä enemmänkin) koko saatanan tulipelti vuotaa. :)

Vettä tulee sisään joka paikasta missä koria on hitsailtu. Tulee sisään raitisilmasuodattimen tms. kautta, johtonipuista, kaasuvaijeria pitkin. Ja sitä vettä on sitten aika reippaasti. Ja hienosti muuten mätänee läpiviennit. :)

Täytyy laittaa omasta kuvia kun kerkeää.
 
Ilmeisesti sulla on pre-facelift, siinä se meneekin just kuten kerroit. Mutta facelift mallissa aletaankin jo purkamaan maskia ja mitä kaikkea hemmettiä ennenkuin se umpio on kädessä. Kerran vaihdoin ja siinä sai pari kertaa soittaa tutulle joka noita huoltaa työkseen, jotta mitäs seuraavaksi irrotan...:D
Mutta tosiaan, kun oppii sen tekniikan ja kädet ei ole luokkaa lapio, niin polttimot voi vaihtaa hynyyn tai kiiaan mitään purkamatta.
Ihan näistä uusimmista en osaa sanoa mitään.
Tulit ajatuksiini, kun eilen tuota umpiota otin irti.
Kyllä se onnistuu ilman maskin irroitusta :)
IpPArq0.jpg
 
Tulit ajatuksiini, kun eilen tuota umpiota otin irti.
Kyllä se onnistuu ilman maskin irroitusta :)
IpPArq0.jpg

Tuo on se vaikeampi puoli vielä, mä vaihdoin vaan repsikan puolen. Jotain varmaan kämmäsin ja autokin oli uusi silloin, niin ei kaikkia juttuja ollut tiedossa kuten miten vaihdetaan polttimo.

Hieman asiaa sivuten niin kyseisessä CRDi vehkeessä on sitten kai turbo paskana. Täsmää kilsoihin... ja oli vähän kaikenlaista varoitusvaloa vilkkunut, tehot hävinneet. Lähtee huomenna hinurilla korjaamolle:dead: Ei sillä uskaltanut enää ajaa, pakokaasut tuli konehuoneen kautta ja sieltä konttoriin kai.
Vastaavan Kian turboremppa maksoi jotain 2500€, ja siinä ei ollut mitään isompia vahinkoja syntynyt. Saas nähä nyt tuon vehkeen kanssa. No eipä ole mun murhe.
Just tänään vielä sanoin jotain kaverille että milloinkohan tuo laukeaa kalliisti, ja turboa veikkasin, mikä ironia. Jos jotain niin voi tulla sellainen remppa mikä ylittää auton arvon, mutta tämä jää nähtäväksi.

Edit: OBD kertoi että vakkari paskana. Maahantuojan asentama tarvikepaska johon ei saa edes varaosia. Sen kun ohitti niin auton pitäisi nyt toimia normaalisti. En siis itse aja tuolla autolla juuri koskaan joten yllä olevat voi jättää omaan arvoonsa. No vakkari kytketty pois pelistä ja kovaa ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Sieltä on luultavasti turbon by-pass venttiili rikki. Ne meni vähän niinkuin tyyppivikana tuon ikäisistä. Ei laukaise mitään vikavaloja, mutta VCDS (tai merkkiliikkeen testeri) näyttää kyllä moottoriohjaimella vikakoodin siitä.

Siis hetkinen, eikö by-pass nimenomaan toimi oikein jos ahdot on täysillä ja sitten nostetaan jalka kaasulta ja venttiili päästää paineen ulos? Eikös jonkinlainen pihahdus ole ihan normaalia tuossa kohtaa?
 
Itse kanssa ihmettelin Citroen Xantia hdi:n pihahdusta, kun täysiltä kierroksilta päästi kaasun pois. Katsastajan mukaan kuuluu kuuluakin. Päästötestin aikana huomasin tuon erikoisen äänen.
 
Yleensä kait by-pass on imusarjaan johdettu joten ei suhahtele ellei vuoda jostain. Emt ku itsellä on kaikki ollu dumbilla suoraan ilmaan suhisuhi
 
Joo. Ei suhahdellut, vaan sellainen jännä ääni siitä kuului. Ilmeisesti joku venttiili aukesi tai jotain. Eli täydet 5000 rpm -> 1000 rpm.
 
Siis hetkinen, eikö by-pass nimenomaan toimi oikein jos ahdot on täysillä ja sitten nostetaan jalka kaasulta ja venttiili päästää paineen ulos? Eikös jonkinlainen pihahdus ole ihan normaalia tuossa kohtaa?
By-pass päästää paineen turbon painepuolelta takaisin imupuolelle kun jalka nostetaan kaasulta, eikä tästä kuulu ääntä.
Tuninki-miesten dumpit on asia erikseen, nehän kyllä suhahtaa ja mitä kovempaa, sen parempi. Mutta sellaista ei volkkariin ole tehtaalta laitettu, eikä kyllä varmaan kovin moneen muuhunkaan perus perheautoon.
 
Mutta jos by-pass ei toimi kunnolla/oikein, saattaa ahdin ns. sakata ja tästä kuulua suhahduksenomainen ääni.
 
2011 1.4 TSI Golf VI alkoi oireilemaan ulisemalla. Ulvahdus kuuluu kun 1-2 vaihteilla lähtee matalilta kierroksilta kiihdyttämään, ja eilen huomasin että kylmällä koneella ulahtaa myös vapaalla parkissa kun kaasua polkaisee...kierrosten noustessa yli 3k ei kuulu mitään erikoista. Kytkimessä vai turbossa esimerkiksi laakerit menossa? Jakoketju vaihdettu 10k sitten.
 
2011 1.4 TSI Golf VI alkoi oireilemaan ulisemalla. Ulvahdus kuuluu kun 1-2 vaihteilla lähtee matalilta kierroksilta kiihdyttämään, ja eilen huomasin että kylmällä koneella ulahtaa myös vapaalla parkissa kun kaasua polkaisee...kierrosten noustessa yli 3k ei kuulu mitään erikoista. Kytkimessä vai turbossa esimerkiksi laakerit menossa? Jakoketju vaihdettu 10k sitten.
Onko apulaitehihna missä kuosissa? Voisi myös tehdä tuommoista kylmänä. Paha tosin sanoa kun moottorin ulinoita on joka lähtöön.
 
Ensi viikolla menossa öljynvaihtoon, pitää samalla tarkistaa apulaitehihnan kunto. Kiitoksia.
 
Tojotassa vinkasee kytkin kun sitä painaa ja manuaalia vilkaistua tulin siihen tulokseen että tuon kanssa pitää elää. Siinä missä bensamoottorisen kanssa ei tarttis kuin vähän kumisuojaa siirtää ja laittaa rasvaa paikkoihin, tuossa diisselissä pitää koko (kytkin, palautus?) sylinteri aukasta että sen voi suorittaa :grumpy:
 
Tänää Sitruuna C4 ei suostunut käynnistymään. Hinattiin korjaamoon ja myöhemmin koittamaan toisella avaimella josko avain kuitenkin paskana kun ajoneston lykkäsi. No olihan se. Käynnistyi, mutta ihmetteli heppu sitä ääntä. Tutki, niin moniurahihna vetelee viimeisiään. Sinne jäi ja maanantaina korjaavat. Vittu autojen kanssa.
 
Tänää Sitruuna C4 ei suostunut käynnistymään. Hinattiin korjaamoon ja myöhemmin koittamaan toisella avaimella josko avain kuitenkin paskana kun ajoneston lykkäsi. No olihan se. Käynnistyi, mutta ihmetteli heppu sitä ääntä. Tutki, niin moniurahihna vetelee viimeisiään. Sinne jäi ja maanantaina korjaavat. Vittu autojen kanssa.
Perushuoltoja tuo hihna ja pitäisi olla kunnossa jos osaa käyttää pellin auki joskus.

Kannattaa niitä hihnapyöriäkin sitten tarkistella.
 
Perushuoltoja tuo hihna ja pitäisi olla kunnossa jos osaa käyttää pellin auki joskus.

Kannattaa niitä hihnapyöriäkin sitten tarkistella.
Juurikin näin, perushuoltoa kuluville osille. Jollei löydä hyvää huoltopaikkaa jossa kerrotaan auton tulevista huolloista niin itse kannattaa tarkistella silloin tällöin, että mitä pitää huoltaa/tarkastaa seuraavaksi. Netistä löytyy tätä nykyä hyvin huolto-ohjeet, joissa kerrotaan mitä asioita missäkin huollossa katsotaan läpi. Kerrostalossa asuvana olen ulkoistanut nämä hommat korjaamolle ja hyvin on toiminut. Jokaisen määräaikaishuollon jälkeen kertovat tilanteen jos mainittavaa löytyy. Esim "jarrupalat riittävät vielä seuraavan huoltovälin, varaudu vaihtamaan ne seuraavan huollon aikana". Ei ole allekirjoittaneelle tullut yhtään yllätystä moneen vuoteen autojen suhteen, vaikka 10v+ autoilla ikää ja kilometrejäkin on kertynyt satoja tuhansia.
 
-06 Peugeot 206, ilmastointi toimii vain nelosella eli maximi asetuksella. Meneekö ilmastoinnin puhallin uusiksi?

Toinen takaiskari lahonnut ilmeisesti vuodessa, katsastaja tuumasi ettei taka-akselia tarvitse vaihtaa vielä. Muutaman tonnin autoon ei kehtaisi laittaa sitä tuhatta euroa kiinni eli taka-akselin vaihtoon.
 
-06 Peugeot 206, ilmastointi toimii vain nelosella eli maximi asetuksella. Meneekö ilmastoinnin puhallin uusiksi?

Toinen takaiskari lahonnut ilmeisesti vuodessa, katsastaja tuumasi ettei taka-akselia tarvitse vaihtaa vielä. Muutaman tonnin autoon ei kehtaisi laittaa sitä tuhatta euroa kiinni eli taka-akselin vaihtoon.
Kuulostaa puhaltimen säätimeltä. En tiedä onko se minkälainen vaihdettava ko. Autossa.
 
-06 Peugeot 206, ilmastointi toimii vain nelosella eli maximi asetuksella. Meneekö ilmastoinnin puhallin uusiksi?

Toinen takaiskari lahonnut ilmeisesti vuodessa, katsastaja tuumasi ettei taka-akselia tarvitse vaihtaa vielä. Muutaman tonnin autoon ei kehtaisi laittaa sitä tuhatta euroa kiinni eli taka-akselin vaihtoon.
Ilmastointi manuaali vai automaatttinen?
Puhaltimen ohjauksen fetit kärähtäneet luultavasti. Peugeot foorumilla ohjeet niiden vaihtoon jos osaa "halpa korjaus" tai kallis uus osa
 
-06 Peugeot 206, ilmastointi toimii vain nelosella eli maximi asetuksella. Meneekö ilmastoinnin puhallin uusiksi?
QUOTE]

Passatissa riitti vastaavassa tilanteessa niinkin simppeli kuin jonkun releen vaihtaminen. Tosin autoa hakiessa asentajan puheista oli luettavissa, että olisi ainoastaan pelkän hapettuneen johtoliittimen vaihtaminenkin riittänyt.
 
Jos puhallin toimii ainoastaan täysillä, niin vika löytyy lähes poikkeuksetta automallista riippumatta puhallinmoottorin etuvastuksen toiminnasta, kuten jo todettu. Vastuksen toimintaperiaate on simppeli: Puhaltimen säädin täysillä = ei vastusta, puhaltimen säädin pinimmällä teholla = eniten vastusta. Jos toimii ainoastaan täysillä = vastus ei toimi. Esim. Opeleissa tyypillisesti kärähtää itse vastus, mutta nuita liitinvikojakin on, sillä tuolla kulkee aika kovat virrat. Ei ole monestikkaan monen kympin osa ja vaihto on helppo. Toisinkuin puhallinmoottorit tai itse säätimet.
 
Taas varoittava esimerkki miten huono merkkiliike kusettaa ja saattaa pahimassa tapauksessa tehdä kalliin rempan ellet itse ole tarkkana.

-Varasin vaimon autoon automaattilootan öjlynvaihdon, noh, lasku oli sen reilut 200€ ja vaimo sanoikin että nopeasti hoitivat öljyjen vaihdon.
Pari päivää ajeli autolla kunnes sanoi että automaatti vaihtaa "laiskasti" joten testasin itse ja olihan se totta, automaatti vaihtoi kuin kuminauha ja eikun katsomaan mitä olivat tehneet merkkihuollossa.

Öljyä ei ollut tarpeeksi, mittatikussa puolet joten katsoin laskua missä oli sitten eriteltyltynä työ ja osat ja kas kummaa, työstä oli veloitettu 1 tunti ja öljyä laskun mukaan mennyt 4.5 litraa vaikka laatikon tilavuus on melkein 8 litraa.

Tässä vaiheessa köyräsin jo auton ns. "kolmanne osapuolen" firmaan ja autoon tehtiin tsekkaus ja kuinka ollakaan laatikon öljyt oli samanlaista mustahkoa kuraa mitää näkee paljon ajetuissa eli eivät olleet vaihtannet öljyjä vaan valuttaneet vaan propun kautta niin paljon kuin tulee ulos ja lisänneet uutta päälle.Ja sitäkin liian vähän.

Samalla huomattiin että laatikossa on luultavasti täysin väärät öljyt sisällä, kyseisen auton laatikkoon ei saa laittaa täyssynteettisiä laatuja ja kolmanne osapuolen edustaja epäili että näin oli tehty.

otin muovipulloon mallin vaihdetuista öljyistä mukaan samalla kun katselin miten "kolmannen" osapuolen firma vaihtoi öljyt eli sillä oikealla tavalla eli huuhtelemalla vanha laatikko, samalla käyttämällä ns. pesuainetta jolla öljyä kierrätetään reilut 20 minuuttia ja sen jälkeen lisätään vasta uudet öljyt ja lisäaineet.
Tämä siis tehdään öljynvaihtokoneella joka kierrättää laatikon öljyt.Tähän menee aikaa se reilut 50 minuuttia kaikkineen ja sen päälle vielä laatikon testaus ja määrän tarkistus ja liittimien tarkistus että pitävät (automaatti vaihtaa öljyt öljynlauhduttimen letkujen kautta ja ne liittimien tiivisteet pitää joko vaihtaa tai tsekata)

Tällä kertaa menikin öljyä kaikkiaan 8.1 litraa + lisäaineet ja lasku olik lähes sama (220€ josta lisäaine sen 15€) kuin merkkiliikkeessä jossa työ oli tehty päin vittua.

Menin mallipullon kanssa merkkiliikkeeseen ja kysyin saisinko vastauksen miksi minua laskutettiin lähes sama summa kuin muualla ja miten on mahdollista että öljyä oli liian vähän ja luultavasti väärää laatua.

Tässä vaiheessa huoltojohtaja alkoi rykiä ja syyttää minua siitä että yritän saada rahat takaisin tehdystä työstä...

Kysyin että näyttäkää se öjly mitä olette laittaneet vaimon autoon , tähän ei suostunut koska sanoi että kaikki öljyt ovat maahatuojan hyväksymiä synteettisiä laatuja johon ilmoitin että niin, nimenomaan tähän japanilaisihmeeseen kun ei saa laittaa kuin AINOASTAAAN mineraalipohjaista öljyä ja samalla näytin pulloa missä oli esimerkki "vaihdetuista" öljyistä ja kerroin että seisoin juuri tunnin toisessa firmassa missä teidän työt paikattiin ja kysyin miten on mahdollista että te teette puolta vähemmällä määrällä öljynvaihdon kuin ns. rasvapaja jossa nyt sattuu olemaan öljynvaihtoautomaatti ja henkilökunta joka osaa hommansa, toisin kun teillä, merkkiliikkeessä?

Syytti valehtelijaksi.Haistatin tietysti vitut takaisin.
Eivät suostuneet palauttamaan rahoja takaisin kunnes ilmoitin puhelimitse eilen että minulla on lausunto öljyt oikeasti vaihtaneesta pajasta ja että asia on nyt seuraavaksi menossa virkamiesten käsittelyyn ja että minulla on videokuvaa ynnä valokuvat kun rasvapaja aukaisi laatikon ja tarkasti ns. "huollon" minkä te merkkiliikkeenä olitte tehneet...

Rahat tuli eilen takaisin tilille....:) Ja oli sitten se viimeinen kerta kun tuossa liikkeessä asioin, olkoonkin sitten se ainut merkkiliike paikkakunnalla.
 
Ei käytännössä yhteenkään automaattiin millään huuhtelulla öljyjä vaihdeta joten mitä oikein itket täällä? Oli autosi mersu tai audi niin ei ne niille mitään huuhteluja merkkiliikkeessä tee vaan tulppa auki ja öljyt ulos ja uutta lisää mitä menee.
Huollot tehdään auton valmistajan ohjeiden mukaan ja käytännössä yksikään valmistaja ei tuota huuhtelua edes suosittele. Asioista kannattaa varmaan ottaa selvää ennen kuin jokaista paskaksi haukkuu.
 
Ei käytännössä yhteenkään automaattiin millään huuhtelulla öljyjä vaihdeta joten mitä oikein itket täällä? Oli autosi mersu tai audi niin ei ne niille mitään huuhteluja merkkiliikkeessä tee vaan tulppa auki ja öljyt ulos ja uutta lisää mitä menee.
Huollot tehdään auton valmistajan ohjeiden mukaan ja käytännössä yksikään valmistaja ei tuota huuhtelua edes suosittele. Asioista kannattaa varmaan ottaa selvää ennen kuin jokaista paskaksi haukkuu.

Eli jos loota vaihtaa huonommin öljyn vaihtamisen jälkeen (Liekö tosiaan sotkettu mineraalit ja synteettiset sekaisin), niin ihan ok maksaa siitä 200 euroa?
Huuhtelusta ei ole ainakaan lootalle mitään haittaa (Olettaen, että öljyjä on edes joskus vaihdettu), vaikka valmistaja ja merkkiliike ei siitä tykkäisikään.
Se vanha lootaan jätetty paskalitku ei minun järjen mukaan ainakaan suojele sitä lootaa tukkeutumiselta/rikkoutumiselta.
Mineraalia pitäisi kai muutenkin vaihtaa hieman useammin.
 
@Pertti_Pasanen_Spede eli kun Volvon alkuperäinen ohje Aisinille on ettei öljyä tartte vaihtaa niin sinä et vaihtais? Joo, kestäähän se koko elämän niinkuin juoponkin maksa. Mikä sitten onkin vaan se elinikä.
 
Käytännössä kuvio kuitenkin menee niin, että sille alkuperäiselle taholle on annettava mahdollisuus korjata virheensä. Kun käy teettämässä sen huollon uudestaan kolmannella osapuolella, tuota mahdollisuutta ei ole. Näissä tapauksissa kuluttajansuojasta on yleensä turha ruinata apua,eli sinänsä kävi tuuri että merkkiliike lopulta rahat maksoi takaisin.
 
Muistelisin ainakin audilla olevan ohje joihinkin maageihin huuhtelemalla tehdä ja täyttäessä vaihdekuviot läpi oikein yms. Tosin virallisestihan niitä ei vissiin vaihdella.

Tämä tosin muistelu mutua kun en automaagimiehiä ole.
 
Ei käytännössä yhteenkään automaattiin millään huuhtelulla öljyjä vaihdeta joten mitä oikein itket täällä? Oli autosi mersu tai audi niin ei ne niille mitään huuhteluja merkkiliikkeessä tee vaan tulppa auki ja öljyt ulos ja uutta lisää mitä menee.
Huollot tehdään auton valmistajan ohjeiden mukaan ja käytännössä yksikään valmistaja ei tuota huuhtelua edes suosittele. Asioista kannattaa varmaan ottaa selvää ennen kuin jokaista paskaksi haukkuu.

Ai näinkö on?

Kumma että jo 90-luvulla olen vaihdettavat automaatin öljyjä firmoissa joissa oli öljyt kierrättävä sähköinen pumppu...

Se että liike vaihtaa alle puolet öljyistä ei ole öljynvaihto, tuollaisen voisin itsekin tehdä mutta jos erikseen tilaan ja maksan öljynvaihdosta voin myös olettaa että firma näin tekee.Jos heillä ei ole tietotaitoa tehdä sitä niin en edes vaivaudu antamaan uutta mahdollisuutta.

Ja kyllä, merkkiliikkeen oli sekoittanut täyssynteettiset vanhojen mineraaliöjljyjen kanssa, täysin eri öljyt mitkä laatikon valmistaja on speksannut ko.lootalle...

Se että luota kyllä toimii eri öljyllä on kuitenkin hieman kyseenalaista koska ko.laatikoita on nimenomaan tuhottu väärillä öljyillä.

Se "huuhtelu" on käytännössä ainut tapa jos oikeasti haluat uudet öljyt laatikkoon, pahimmissa automaateissa et saa kuin sen 30% öljyistä propun kautta ulos....
 
Totta kai väärä öljy on virhe, mutta tuon sinun tarinasi perusteella ei voi sanoa, oliko vaihtotapa väärä vai ei. Riippuu ihan virallisista ohjeista. Nyt tarinan perusteella olet tehnyt tulkinnan, että 200 eurolla pitäisi saada huuhteluvaihto. Ihan normaalia, että merkkihuollon öljyt voi maksaa kolminkertaisesti nyrkkipajaan verrattuna, ja että tuntihinta voi olla tuplat.

Jos virallinen ohjeistus on, ettei vaihtoja saa tehdä muuten kuin huuhtelemalla, on tietysti tapahtunut virhe. Todennäköisesti tällaista ohjeistusta ei ole, joten vika on työn tilaajassa, joka ei ole selvittänyt mitä on tilannut.

E: Ja tosiaan virhettä ei voi korjauttaa kolmannella osapuolella ja vaatia sen jälkeen hyvitystä. Hyvä korjaamo, jos suostui hyvittämään.
 
Tilasin ÖLJYNVAIHDON automaattilaatikkoon, auton huolto-ohjeissa annetaan selkeät raamit että koska ja millä kilometrillä sekä erikseen mainitaan se öljylaatu mikä laatikolle on speksattu.

4 litran vaihtaminen 8 litran tilavuudesta, öljyn vaihtaminen eri api luokituksen öljyyn ja jopa vajaatäyttö EI ole öljynvaihto...

Varsinkin kun huolto-ohjelmasta löytyy nimenomaisesti laatikolle tarkat ohjeet.


Luultavasti huomasivat että naishenkilö toi auton huoltoon ja luultavasti liikkeellä oli joko autoja jonossa/kiire muihin hommiin joten se amisviiksinen vittupää ohitti muutaman tärkeän seikan ns. "öljynVAIHDOSSA"

Olen sen verran monta kertaa tehnyt ja teettänyt automaatin öljynvaihto ja oli ensimmäinen kerta kun tuli näin aka-arvoinen suoritus mikä tosiaan ei edes huolto-ohjelmasta mukaan mennyt, vaikka moni väittää että ei niitä öljyjä vaihdeta kunhan vaan lisätään....
 
Viimeksi muokattu:
@Kosamiitti


Eikös siinä kyseisessä automaattilaatikossa ole suodatinta? Sitä kun on aika huono vaihtaa vain ottamal tyhjäysproppua pois. :tdown:
 
Ei ole monissa laatikoissa suodatinta...
Varsinkaan niissä mitkä ei ole tarkoitettu "koko iän" kestäväksi ilman öljynvaihtoja.

Vaimon autossa taasen öljynjäähdyttimen yhteydestä löytyy ns. suodatin.
 
Ei ole monissa laatikoissa suodatinta...
Varsinkaan niissä mitkä ei ole tarkoitettu "koko iän" kestäväksi ilman öljynvaihtoja.

Vaimon autossa taasen öljynjäähdyttimen yhteydestä löytyy ns. suodatin.

Tuli vaan Mieleen, kun tuossa tippilaatikossani on melkoisen laakea tuo suodatin. :tup: Mutta kaisse on uskottava sitten, että ilman suodattimiakin noita kehdattu tehdä.
 
Ding vaan ja helkatin bensaluukku lensi pitkin maita. Jousisalpa oli pyörähtänyt jotenkin irti ja tietenkään tuo luukku ei auennut kun veti kuskinpenkin vieressäolevasta kahvasta. Kun sitä yritti vänkää auki huonossa keinovalossa niin eiks sen saatanan luukkun saranat mennyt poikki. Taitaa olla jälleen maanantaina reissu Länsiautolle kyselemään varaosaa.
Toisaalta tuli lähes korjattua matkamittaria vaivannut vika, digitaalinumeroista häviää osa välillä, pienellä avarilla mittariston päällä.
 
Ei kai sen pitäis kellekkään huoltajalle epäselvää olla että mehulingon öljynvaihto ei ole vain tulevien öljyjen päästö ja uudet sisään. Mehulinkoon kun jää vanhat öljyt. Toista on nämä uudet kytkimelliset laatikot joissa ei mehulinkoa.

Olisko vaan käynyt niin että joku uudemman sukupolven kaveri eikä enää vanhanajan tietoa momentinmuuntimen erosta.

Ja mitä suodattimen ja laatikon pohjan aukaisusta niin ne öljyt siellä piileksi vaan momentinmuuntimen sisällä. Joten liike voi vaihtaa suodattimenkin vaihtamatta silti kaikkia öljyjä laatikosta
Kosamiitin auto oli tässä tapauksessa joku japski, mutta muistaakseni kaveri on aiemmin tunnustautunut saabistiksi. Siksi voin esimerkkinä heittää, että 9-3SS/SC mallien 6-vaihteisen mehulingon virallinen WIS-ohje (merkkihuollon ohje) määrittää öljynvaihdin siten, että lasketaan vanhat ulos propusta ja uutta sisään se mitä menee. Tämä vain esimerkkinä siitä, että huuhtelu ei todellakaan ole kaikilla merkeillä mikään automaatio, jos puhutaan merkkihuollon normaaleista proseduureista. Kyllä se huuhtelukin onnistuu useimmiten myös tuossa em. tapauksessa, mutta se pitää tilata erikseen.

Se mikä näistä tekee vielä mielenkiintoista on se, että tietyillä merkeillä samalla laatikolla ei ole huolto-ohjelmassa lainkaan öljynvaihtoja, eli auton valmistaja määrää lopulta itse sen, vaihdetaanko öljyjä lainkaan, ja jos vaihdetaan, mikä on se tapa (huuhtelu vs. parin litran lirutus). Jos luottaa merkkikorjaamoon, mennään heidän valitseman politiikan mukaisesti, kun taas valveutuneempi kuluttaja saattaa vaatia sitä huuhtelua erikseen ja mahdollisesti hoitaakin huoltonsa kokonaan muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Otit nyt esimerkiksi mainitsemasi Saabin jossa on aisinin loota, niinkuin monessa muussakin automerkissä mistä löytyy Aisin warnerin lootia.

Sama laatikko eri automerkit ja toisessa luvataan "ikuinen" kesto ja toisella merkillä öljyjen vaihto huolto-ohjelmassa 60k miles/90tkm.Huolto-ohjeessa maininta öljyjen kierrätyksestä ja nimenomaan kielto käyttää muuta kuin Toyotan jws 3309 speksattua öljyä(siis luokitus, ei öljymerkki)joka nimenomaan on mineraalipohjaista, synteettinen käyttö saattaa hajottaa laatikon.
 
Ei kai sen pitäis kellekkään huoltajalle epäselvää olla että mehulingon öljynvaihto ei ole vain tulevien öljyjen päästö ja uudet sisään. Mehulinkoon kun jää vanhat öljyt. Toista on nämä uudet kytkimelliset laatikot joissa ei mehulinkoa.

Olisko vaan käynyt niin että joku uudemman sukupolven kaveri eikä enää vanhanajan tietoa momentinmuuntimen erosta.

Ja mitä suodattimen ja laatikon pohjan aukaisusta niin ne öljyt siellä piileksi vaan momentinmuuntimen sisällä. Joten liike voi vaihtaa suodattimenkin vaihtamatta silti kaikkia öljyjä laatikosta

Otit nyt esimerkiksi mainitsemasi Saabin jossa on aisinin loota, niinkuin monessa muussakin automerkissä mistä löytyy Aisin warnerin lootia.

Sama laatikko eri automerkit ja toisessa luvataan "ikuinen" kesto ja toisella merkillä öljyjen vaihto huolto-ohjelmassa 60k miles/90tkm.Huolto-ohjeessa maininta öljyjen kierrätyksestä ja nimenomaan kielto käyttää muuta kuin Toyotan jws 3309 speksattua öljyä(siis luokitus, ei öljymerkki)joka nimenomaan on mineraalipohjaista, synteettinen käyttö saattaa hajottaa laatikon.
Aisinin tuolle laatikolle suositus on AW-1 öljy tuon JWS 3309 sijaan.
Mä tiedän että esim Volvo ja Citroenin foorumeilla tuota Mannolin JWS 3309 on käytetty ja mennee mutta suositus ainakin Opelilla vain AW-1.
 
Ei käytännössä yhteenkään automaattiin millään huuhtelulla öljyjä vaihdeta joten mitä oikein itket täällä? Oli autosi mersu tai audi niin ei ne niille mitään huuhteluja merkkiliikkeessä tee vaan tulppa auki ja öljyt ulos ja uutta lisää mitä menee.
Huollot tehdään auton valmistajan ohjeiden mukaan ja käytännössä yksikään valmistaja ei tuota huuhtelua edes suosittele. Asioista kannattaa varmaan ottaa selvää ennen kuin jokaista paskaksi haukkuu.
Hohhoijaa ja sitten ihmetellään kun loota antautuu 150km kulmilla viimeistään. Se parin litran vaihto käytännössä ei vaikuta paljoakaan mihinkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom