Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kyllä tolla vauhdilla saa camperi ja casterit uusia ulottuvuuksia. Hyvä että peltivanne sentään, ei tarvi metsästää yhtä aluvannetta tai koko sarjaa. Varovainen veikkaus on että ihan vanteen vaihdolla tuosta ei selviä, mutta käynti korjaamolla selvittää asian.

Onneks ite sain vaihdettua eilen talvinakit alle, muuten ei olis ollut mitään asiaa liikenteeseen tänään...
Talvinakit mulla. Eilen vaihdetut. Ja tänään rotvallin reunaan kun en lumen alta sitä nähny :facepalm:
En kyllä vauhdista ole ihan varma. Voi olla ettei ollu noin paljon nopeutta. Olin ukaria tekemässä ku kosahti.
 
Eiköhän tuosta uudella vanteella/oikaisulla selviä, jos ainut oire on 100km/h oleva ravistus.
 
Tulipas vaihdettua golffiin ovien lukkolaitteet molempiin takaoviin. Koko ovi piti purkaa että sai tuon romun pois, mutta jospa nuo nyt toimisi hetken.

Nämä ne on makioita, Fabiaan pitäs kuskin oven lukko vaihtaa, kun se ei tiedä pitäisikö pitää ovet lukossa vai vain kiinni...

Tälle "kesälle" vasta : vänkärin oven ikkunannostin, vänkärin oven midbasson yläripustuksen pettämisen takia kajarit vaihtoon (->uudelleenjohdotus dsp-radiolla ajettavaksi aktiivi-2-tieksi), kuskin oven lukko.

Onhan tuo -04 Fabia RS mulla jo 6,5v ollutkin, eihän siinä vielä paljoa ole ollut normi kuluvien lisäksi:
-Takaovi meni aikoinaan deadlockiin
-kuskin oven ikkunannostinmoottorin kiinnitystapit katkesivat->moottori repesi irti ovesta ehyenä yhdessä penkkakosketuksessa
-takaovien välipeltien tiivistevuodot
-takalasinpesurin pesuaineputken katkeaminen
-laturin herätepiuhan katkeaminen, ...
 
Talvinakit mulla. Eilen vaihdetut. Ja tänään rotvallin reunaan kun en lumen alta sitä nähny :facepalm:
En kyllä vauhdista ole ihan varma. Voi olla ettei ollu noin paljon nopeutta. Olin ukaria tekemässä ku kosahti.

Mites tuo on edistynyt, torstai ja tässä vielä vkl välissä. Mielenkiinnosta kyselen.
 
Jaahas. Mikähän sitten tuli. Käänsin autoa lumituiskussa ja jysäytin rotvallin reunaan vanteen johon tuli klommo.
Nyt sitten kun ajaa n. 100km/h niin alkaa ratti täristää. Voiko rengas/vanne olla aiheuttaja vai jotain vielä syvällisempää?
Itse itseäni lainaten: vannehan se vaan oli solmussa. Tänää laitoin suvikiekon tilalle ja loppu täristäminen.
Pitää käydä hakemassa uus vanne.
 
Kyselisin vähän auton eli Peugeot 207 1.6 HDI 90 -08 huoltamisesta. Autolla on nyt ajettu 200 000 km ja pitäisi vaihtaa jakohihna sekä etujarrulevyt. Teetän työt korjaamolla, mutta voisin itse tilailla kuitenkin osat. Mitä kaikkea sinne pitäisi vaihtaa? Vesipumpun ja apulaitehihnan voisi ainakin vaihtaa jakokpään lisäksi. Gates on varmaan hyvä hihnasarja? Autoon pitäisi vaihtaa myös etujarrulevyt. Millähän saisin selvitettyä levyn oikean koon? Nettikaupat tarjoavat useata eri kokoa. Renkaan pois ottamalla sen tietysti saisi varmistettua, mutta jos löytyisi helpompi tapa.
 
C230 W203 -06, kaupungissa ajaessa lämmöt ok 80-90, mutta maantielle lähtiessä lämmöt tippuu 50 paikkeille. Termari vaihtoon, mutta onko tuossa nyt mennyt toi pikkutermari vai molemmat vaihtoon?
 
termariinhan tuo viittaa

itellä meni hermo ni vedin 200cdi -01 lisäjäähyn letkun umpeen, yksi huoli vähemmän
 
C230 W203 -06, kaupungissa ajaessa lämmöt ok 80-90, mutta maantielle lähtiessä lämmöt tippuu 50 paikkeille. Termari vaihtoon, mutta onko tuossa nyt mennyt toi pikkutermari vai molemmat vaihtoon?

En tiedä millainen systeemi mersussa on, mutta minä vaihtaisin molemmat.
Ainakin BMW e9x malleissa on moottorille ja egr-venttiilille omat termostaatit, jotka vaihdoin molemmat.

Lämpöä piisaa.
 
Kyselisin vähän auton eli Peugeot 207 1.6 HDI 90 -08 huoltamisesta. Autolla on nyt ajettu 200 000 km ja pitäisi vaihtaa jakohihna sekä etujarrulevyt. Teetän työt korjaamolla, mutta voisin itse tilailla kuitenkin osat. Mitä kaikkea sinne pitäisi vaihtaa? Vesipumpun ja apulaitehihnan voisi ainakin vaihtaa jakokpään lisäksi. Gates on varmaan hyvä hihnasarja? Autoon pitäisi vaihtaa myös etujarrulevyt. Millähän saisin selvitettyä levyn oikean koon? Nettikaupat tarjoavat useata eri kokoa. Renkaan pois ottamalla sen tietysti saisi varmistettua, mutta jos löytyisi helpompi tapa.

Anna korjaamon itse hankkia ainakin jakopäänosat, ihan takuun takia. Jos tulee jakopäähän liittyviä ongelmia, niin korjaamo vastaa oli sitten kyseessä asennusvirhe tai viallinen osa. Etujarrulevyt+palat tuskin maksaa kovin paljoa, joten kannattaa kysäistä tarjous koko hommasta osineen.
 
Alkaa vaihteeksi tympiä omat romut. Tein jakopää ja apulaiteremontin tommoseen 2001 vuosimallin jakajapumppu golfiin. Ei ole isokätisen hommia nuo.

Ja sitten jakoremmi kehtaa olla asettumatta:



3-6 pyttysiä VAG dieseleitä ja niiden jakopäitä on tullut kädet noessa rassattua jo yli 10 vuotta enkä ole koskaan vielä tämmöistä nähnyt.

Laitoin 200km ajoa remmille että josko se ajatuisi sisään mutta eipä siltä vaikuta. Tämä on tietääkseni kolmas VE TDI johonka jakoremmin olen laittanut joten homma sinänsä on hallussa. Kitti oli Motonetistä ostettu Gates PowerGrip jossa tuli vesipumppua ja pultteja myöten kaikki jotka tietysti laiteltiin paikoilleen.

Jo 200km ajolla remmin laidoissa alkaa näkyä kulumaa.
2017-10-29 18.11.02.jpg

Hihnan kireys on jetsulleen oikea
2017-10-29 18.30.02.jpg

Kiristin on asennettu oikein
2017-10-29 18.14.10.jpg
 
Joku ohjurirulla pikkuisen viturallaan?
Ei noissa oikein muu auta kuin purkaa ja koota uudelleen.
Tuo vipatus on per hihnan kierros eikä per minkään hihnaa koskettavan pyörän kierros. Olen kyllä nähnyt kaikkea irti olevasta ruisku pumpusta lähtien ja silloin hihna kampeaa hihnapyöriltä pois päättäväisesti jompaan kumpaan reunaan. Tämä hihna taas vaikuttaa olevan kännissä.
 
Jotain tämmöstä on itsellä mielessä. Laitoin em. matskun hihnakitin myyjälle josta se luvattiin välittää eteenpäin. Minulle ihan sama vipattaako vai ei kunhan saan allekirjoitettuna mustaa valkoisella että tuo kestää normaalin 6 vuotta ja 90 tkm :)
 
Kyselisin vähän auton eli Peugeot 207 1.6 HDI 90 -08 huoltamisesta. Autolla on nyt ajettu 200 000 km ja pitäisi vaihtaa jakohihna sekä etujarrulevyt. Teetän työt korjaamolla, mutta voisin itse tilailla kuitenkin osat. Mitä kaikkea sinne pitäisi vaihtaa? Vesipumpun ja apulaitehihnan voisi ainakin vaihtaa jakokpään lisäksi. Gates on varmaan hyvä hihnasarja? Autoon pitäisi vaihtaa myös etujarrulevyt. Millähän saisin selvitettyä levyn oikean koon? Nettikaupat tarjoavat useata eri kokoa. Renkaan pois ottamalla sen tietysti saisi varmistettua, mutta jos löytyisi helpompi tapa.

Laita vaikka YV:nä auton rekkari/runkonumero (saa esim. bilteman nettisivuilta hakemalla rekisterinumerolla, "Alustan nro:"), voin tarkastaa pösön katalogista oikeat osat.
 
Peugeot 407 farkku dieselissä oli vähän käsijarrun korjaamista. Oikea puoli ei toiminut ollenkaan. CRC:tä siihen linkkuun, kun käsijarru oli tavallaan jäänyt pohjaan. Ihan hyvin rupesi toimimaan herkistelemällä ja eroa oli vain 11%. Toimimaton oikea puoli oli tehokkaampi.

1.6 hdi moottori ja päästöt oli 0,76. Ajettu 350 tkm. Pari vuotta sitten vaihdoin jarrupalat eteen ja takaiskarin.
 
Anna korjaamon itse hankkia ainakin jakopäänosat, ihan takuun takia. Jos tulee jakopäähän liittyviä ongelmia, niin korjaamo vastaa oli sitten kyseessä asennusvirhe tai viallinen osa. Etujarrulevyt+palat tuskin maksaa kovin paljoa, joten kannattaa kysäistä tarjous koko hommasta osineen.
Korjaamo ottaa 250 euroa jakopään osista, mikä kuulosti minusta paljolta. Pitää kysyä myös tarjous jarrujen laitosta. Voisin tosin tutustua autoon tarkemmin ja vaihtaa levyt itse.
Laita vaikka YV:nä auton rekkari/runkonumero (saa esim. bilteman nettisivuilta hakemalla rekisterinumerolla, "Alustan nro:"), voin tarkastaa pösön katalogista oikeat osat.
Laitoin YV:n
 
Korjaamo ottaa 250 euroa jakopään osista, mikä kuulosti minusta paljolta. Pitää kysyä myös tarjous jarrujen laitosta. Voisin tosin tutustua autoon tarkemmin ja vaihtaa levyt itse.

Laitoin YV:n
No sen kummemmin autoa tuntematta niin Motonetistä osat 255,90€, jos tuo nokkaketjukin kuuluu vaihtaa. Ilman ketjua toki vain 136€.
25-9514 Jakohihnasarja+vesipumppu Ford/PSA 1,6HDi OE-laatu | Motonet Oy
25-6344 Jakoketjusarja PSA 1,6HDi | Motonet Oy
 
Torstaita odotellessa, pääsee ja saa (=joutuu) vaihtamaan w211 320cdi r6 laturin, ja sitä tilaahan ei sitten ole.
Operaatio oikein
Torstai jos toinenkin ollut välissä erilaisten työ ja laiskottelutehtävien seurauksena.
Eilen kuitenkin tuli laitettua.

Keulalta flekti irti, pari vesiletkua pois tieltä, ilmansuodatin yms tilpehööriä jotta pääsi laturiin käsiksi ja sai nostettua ylös.

Vika minkatakia tuo tuli vaihdettua tuntuu edelleen pysyvän :o
Täytyy viikonloppuna laittaa läppäri kiinni ja kurkistaa syvemmälti
 
Kyseessä olisi tutun ford mk1 zetec 1,6 moottorilla varustettu auto. Bensapaineet pitäisi saada mitattua. Onko tuossa koneessa ollenkaan venttiiliä sitä varten? Vai täytyykö patentoida syöttöletkun yhteyteen haarotus ja siitä mitata se paine.
 
Kauhian pieeeni :(

Vastaa tehoiltaan n. 140A normaalia lyijyakkua :)

Kylmäkäynnistys virta: 815A/En
Pituus: 254mm
Leveys: 172mm
Korkeus: 200mm


Kun katsoo kokoa ja tehoa, ei varmasti kyllä tavallinen lyijyakku pese tätä, varsinkin jos ei voi miten isoa akkua tahansa laittaa konetilaan vakiopaikalle :)
 
Viimeksi muokattu:
Vastaa tehoiltaan n. 140A normaalia lyijyakkua :)

Kylmäkäynnistys virta: 815A/En
Pituus: 254mm
Leveys: 172mm
Korkeus: 200mm


Kun katsoo kokoa ja tehoa, ei varmasti kyllä tavallinen lyijyakku pese tätä, varsinkin jos ei voi miten isoa akkua tahansa laittaa konetilaan vakiopaikalle :)
Kuten tuossa jo @H0rna mainitsi niin virran anto määrällä vastaa ehkä isompaa lyijyakkua kyllä, mutta ei se pariston kapasiteetti sillä kuitenkaan kasva.
Jos ja kun tuollaista käyttää käynnistysakkuna niin näen nuiden käyttökohteina työkoneet ja ehkä viellä raskaankaluston puolikin. Akku ei "nii'iaa" äkillisen jännitteen pudotuksesta.


Akuista puheenollen; Onko jollakin ollut tilannetta jossa olisi mennyt akkuliikkeeseen ja pyytänyt lainaksi tai koekäyttöä varten akkua ajoneuvoonsa jotta voi sulkea akku ongelman ko. tavalla
Ihan nyt vaan kun oma auto ilmoittaa virran vähyydestä vaikka akku ostettu 3kk takaperin. Tällä hakisin sitä että onko biltemasta ostettu AGM akku susi tällä tavalla että auto herjaa, vaikka käynnistysongelmia ei ole.
 
Akuista puheenollen; Onko jollakin ollut tilannetta jossa olisi mennyt akkuliikkeeseen ja pyytänyt lainaksi tai koekäyttöä varten akkua ajoneuvoonsa jotta voi sulkea akku ongelman ko. tavalla
Ihan nyt vaan kun oma auto ilmoittaa virran vähyydestä vaikka akku ostettu 3kk takaperin. Tällä hakisin sitä että onko biltemasta ostettu AGM akku susi tällä tavalla että auto herjaa, vaikka käynnistysongelmia ei ole.

No ei varmasti kukaan anna akkua "testiin".
Huoltsikoilta ja autotarvikeliikkeistä löytyy akkutesteri.
Lisäksi noilla akuilla on yleensä jonkinlainen takuu.
Vaikka akun voi saada sököksi aika nopeastikin kun oikein yrittää.
 
Autosta venyi jakoketju (tai näin luultiin) heinäkuussa ja auto meni huoltoon. Sittemmin selvisi, että käytännössä koko motti on paskana öljypohjia ja mäntiä myöten eikä korjaus kannata, vaan koko moottori tulee vaihtaa. No, auto oli huollettu orjallisesti merkkiliikkeessä, mitään merkkivaloja ei autossa palanut ja auto oli käynyt vasta ennen porsimista vuosihuollossa, joten aloin selvittämään Laakkosen vastaantuloa asiassa, koska auto oli ostettu Laakkoselta käytettynä pari vuotta takaperin ja käytetty myös samaisella Laakkosella aina huollossa. Olin kuitenkin ennen auton rikkoontumista ehtinyt muuttaa jo toiselle paikkakunnalle, joten auto oli toisen ketjun BMW-merkkihuollossa odottelemassa vaihtomoottoria. Vaihtomoottori löytyi ja Laakkonen pudotti vaihtomoottorin hintaa vastaantulona n. 40-50% alunperin arvioidusta vaihtomoottorin hinnasta, joten sinänsä homma lähti sujumaan ihan hyvin.

Tuosta on nyt ~2kk eikä moottori ole vieläkään saapunut rahtina huoltopaikkakunnalle. Laakkosella ei kiinnosta selvitellä asiaa sen kummemmin, eivät soita takaisin vaikka olen pyytänyt heitä selvittämään moottorin sijainnin. Olen joutunut jo kaksi kertaa perumaan huoltoliikkeeseen varatut ajat moottorin vaihtamiseksi. Moottorille luvattiin n. 3 viikon toimitusaikaa, joka on siis umpeutunut jo n. kuukausi sitten eikä minulla eikä moottoria odottelevalla huoltoliikkeellä ole mitään tietoa moottorin sijainnista tai arvioidusta saapumisajasta. Auto on seisonut huoltoliikkeen pihassa nyt heinäkuun lopusta.

Jokohan tällaisista viivästyksistä voisi vaatia jotain korvauksia? Ei voi olla niin saatanan vaikeaa saada sitä moottoria pisteestä A paikkaan B, tai vähintään informoimaan asiakasta siitä mistä viivästykset johtuvat. Itse saa soitella jatkuvasti näiden perään. Sanalla sanoen vituttaa.
 
Akuista puheenollen; Onko jollakin ollut tilannetta jossa olisi mennyt akkuliikkeeseen ja pyytänyt lainaksi tai koekäyttöä varten akkua ajoneuvoonsa jotta voi sulkea akku ongelman ko. tavalla
Ihan nyt vaan kun oma auto ilmoittaa virran vähyydestä vaikka akku ostettu 3kk takaperin. Tällä hakisin sitä että onko biltemasta ostettu AGM akku susi tällä tavalla että auto herjaa, vaikka käynnistysongelmia ei ole.

Sulla W211:ssä toinen akku SBC-jarruille, josta herja järjestelmään?
 
Sulla W211:ssä toinen akku SBC-jarruille, josta herja järjestelmään?
"pikkuakku" on vain ja ainoastaan SBC jarruja varten eikä vaikuta muuhun sähköjärjestelmään.
Huomenna aamulla ajattelin vapaapäivän kunniaksi suunnata pajalle ja laitan läppärin kiinni.
 
"pikkuakku" on vain ja ainoastaan SBC jarruja varten eikä vaikuta muuhun sähköjärjestelmään.
Huomenna aamulla ajattelin vapaapäivän kunniaksi suunnata pajalle ja laitan läppärin kiinni.
No ei nyt ihan noinkaan, kyllä W211 keksii melkoisia herjoja jos pikkuakku on menossa.
Kerro nyt mitä se auto ilmoittaa?
 
No ei nyt ihan noinkaan, kyllä W211 keksii melkoisia herjoja jos pikkuakku on menossa.
Kerro nyt mitä se auto ilmoittaa?
Varmasti keksiikin, mutta siinä tapauksessa taulussa pitäisi olla punaisella taululla olevia ilmoituksia. Tuo pikkuakku myös vaihdettu uuteen 2kk takaperin kuten myös auton iso akku.

Nythän siis on kyse siitä että vehje kytkee mukavuuksia pois käytöstä tiuhaan. Ihan siis lähes heti käynnistyksen jälkeen kuin myös ajon aikana.

Laturin vaihdoin viikko takaperin enkä ole sen jälkeen laittanut läppäriä kiinni autoon viellä.
Pari pientä juttua on mielessä jotka pitää tutkia tuossa huomenissa tuosta mutta sit alkaa jo konstit loppumaan.

Yksi näistä on käydä läppärin kanssa auton järjestelmät läpi huolillisesti ja hakea live dataa jotta mitä siellä tapahtuu, tämän todennäköisesti toteutan huomis iltana ajossa kaverin ajaessa.
Pihtimittari olisi hienoa löytää lainaan jotta voisi varmistua idlauksen virtakulutuksesta.
Uuden akun kokeileminen josko bilteman AGM olisikin täysi susi verrattuna vaikka boschin AGM akkuun. Jonkinlainen teoria mutta ei mitään näyttöä kuitenkaan.
Laturin jännitteensäätimeen tulevan liittimen ja johtonipun tarkastus ja varmistua hyvästä kontaktista säätimeen.
 
Arvon autotohtorit,
Potilas on VW Golf Plus 1.4 TSI 2007

Voimakkaasti kiihdyttäessä kun nostaa jalan pois kaasulta nopeasti, esim. vaihteen vaihdon vuoksi, moottorista on alkanut kuulua pieni, noin sekunnin kestävä pihahdus tai vihellys. Ääni ei kuulu kun vaihdetta vaihtaa rauhallisessa ajossa tai hiljennettäessä pienemmälle. Ainoastaan kiihdyttäessä.

Mistä mahtaisi olla kyse?
Pitääkö olla huolissaan ja onko kallis korjata?
 
Arvon autotohtorit,
Voimakkaasti kiihdyttäessä kun nostaa jalan pois kaasulta nopeasti, esim. vaihteen vaihdon vuoksi, moottorista on alkanut kuulua pieni, noin sekunnin kestävä pihahdus tai vihellys.

Sieltä on luultavasti turbon by-pass venttiili rikki. Ne meni vähän niinkuin tyyppivikana tuon ikäisistä. Ei laukaise mitään vikavaloja, mutta VCDS (tai merkkiliikkeen testeri) näyttää kyllä moottoriohjaimella vikakoodin siitä.

Ei kai se suoranaisesti vaarallinen vika ole, mutta kävisin silti jossain VCDS:n äärellä varmistamassa diagnoosin ja vaihtaisin venttiilin. Hinnasta ei tietoa, kun itse löysin tuon vikakoodin heti kaupanteon jälkeen ja vaihdatin myyjäliikkeen piikkiin.
 
Arvon autotohtorit,
Potilas on VW Golf Plus 1.4 TSI 2007

Voimakkaasti kiihdyttäessä kun nostaa jalan pois kaasulta nopeasti, esim. vaihteen vaihdon vuoksi, moottorista on alkanut kuulua pieni, noin sekunnin kestävä pihahdus tai vihellys. Ääni ei kuulu kun vaihdetta vaihtaa rauhallisessa ajossa tai hiljennettäessä pienemmälle. Ainoastaan kiihdyttäessä.

Mistä mahtaisi olla kyse?
Pitääkö olla huolissaan ja onko kallis korjata?

Kiertoilmaventtiili viallinen. Osa maksaa merkkiliikkeessä 85€ luokkaa. Voi myös aiheuttaa tehottomuutta yli 3000 1/min.
 
Auto huurtunut viime aikoina tosi herkästi niin vein auton katokseen ja pistin sisätilalämmittimen päälle ja ikkunat raolleen ja perään pistin vielä ostamani kosteudenpoistajan. Tästä tuli mieleen miten auton ilmankierto toimii? Eli kun puhaltimet tuovat uutta ilmaa sisälle niin mitä kautta ilma poistuu autosta?
Auto on sedan kiinteällä hattuhyllyllä niin pakko kai siellä jotain räppänöitä olla jossain mitä kautta ilma poistuu?
 
Auto huurtunut viime aikoina tosi herkästi niin vein auton katokseen ja pistin sisätilalämmittimen päälle ja ikkunat raolleen ja perään pistin vielä ostamani kosteudenpoistajan. Tästä tuli mieleen miten auton ilmankierto toimii? Eli kun puhaltimet tuovat uutta ilmaa sisälle niin mitä kautta ilma poistuu autosta?
Auto on sedan kiinteällä hattuhyllyllä niin pakko kai siellä jotain räppänöitä olla jossain mitä kautta ilma poistuu?
VAG konsernin vehkeissä löytyy kumiset läpät takavalojen alapuolelta, josta ilma pääsee ulos.
 
Olkoon sedan tai joku muu korimalli, niin eiköhän käytännössä kaikissa ole joku reitti rakennettu jota pitkin ilma pääsee tavaratilaan ja sieltä sitten on järjestetty reitti ulos auton takaosasta, sellaisesta paikasta jossa on pientä alipainetta ajon aikana.
 
Parhaiten varmaan löytyy paikka kun laittaa puhallukset täysille ja kurkistelee ja tunnustelee. Joissain poistoilma ei kulje ihan tavaratilan kautta, vaan reiät johtavat vaikkapa luukun tiivisteen ulkopuolelle, eli ilma poistuu takaluukun raosta. (siinä tapauksessa reiät näkyvät kyllä kun luukun avaa) Mikä auto lie kysyjällä kyseessä?
 
Mielenkiintoista tietoa. En ole koko asiaa ennen ajatellutkaan mutta nyt vain tuli mieleen, että pakkohan sen on jotakin kautta kiertää. Eli jotakin kautta menee konttiin ja sieltä ulos.

VAG konsernin vehkeissä löytyy kumiset läpät takavalojen alapuolelta, josta ilma pääsee ulos.

Tarkoitatko kahta kumiläppää jotka ovat vastakkain mutta ilma pääsee kuitenkin läpi? Pitääpä metsästää jos löytyisi. 90-luvun alun Audi kyseessä.

Sain tuon kyllä eilen aika hyvin kuivaksi kun ulkona ei kauhean kylmä ollut ja sisätilalämppäri oli noin 8 tuntia puhkumassa jonka jälkeen ajoon ja kunnon tuuletus kaikki ikkunat auki.

EDIT: mietin vielä jos nuo takakontin poistoaukot menevät esim. samaan paikkaan jossa on vedenohjauskaukalo niin sehän voi hyvinkin olla tukossa vaikka lehdistä
 
Viimeksi muokattu:
Noihin kosteusongelmiin on myös DIY vinkkejä, esim sukkahousun sisään kissanhiekkaa/merisuolaa/silikaa ja paketti vaikka peräkonttiin tai takapenkin jalkatilaan imemään kosteutta. Toinen vaihtoehto on juurikin tuo, että lämmittää kabiinin jonka jälkeen tuuletus pitämällä ovia auki hetken. Jälkimmäinen tarvii kuivan ja kylmän kelin. Syksyn kosteilla keleillä ei tuo tuulettaminen auta paljoa kun tulee kosteutta ilmasta mukana. Motonetit ja vastaavat myyvät sellaisia silikageelipussukoita joita pidetään kunnes pussin päällä olevan kuvion väri muuttuu, sen jälkeen sitä käytetään mikrossa 3-4min täydellä teholla että kosteus lähtee pois.

Esim:
PINGI Kosteudenpoistaja uudelleen ladattava 300g | Motonet Oy
 
Onhan raitisilmasuodatin (jos semmoinen autossa on) vaihdettu? Vaihtamattomana aiheuttaa huurtumista todella herkästi.

E: Ellei kyseessä ole seisomisen aikana tuleva kosteus. Silloin otan takkini ja poistun.
 
Onhan raitisilmasuodatin (jos semmoinen autossa on) vaihdettu? Vaihtamattomana aiheuttaa huurtumista todella herkästi.

E: Ellei kyseessä ole seisomisen aikana tuleva kosteus. Silloin otan takkini ja poistun.
Tämä. Lisäksi lyhyt pätkäajo lisää kosteutta sisällä kun ei ehdi kabiini lämmetä ja työntää kosteaa ilmaan pois poistoaukoista.
 

Juuri tuollaisen pistin eilen autoon roikkumaan ;)

Onhan raitisilmasuodatin (jos semmoinen autossa on) vaihdettu? Vaihtamattomana aiheuttaa huurtumista todella herkästi.

E: Ellei kyseessä ole seisomisen aikana tuleva kosteus. Silloin otan takkini ja poistun.

Itse asiassa suodatin on todennäköisesti aika vanha mutta ongelma on juurikin kun auto on ollut paikoillaan.
 
Toi tukkeutuminen kyllä tuntuu huonona puhalluksenakin jos näin on.

En tiedä moniko audi kierrättää konepellin kautta imien konepellissä olevien suotimien kautta iskaritolppien päältä ilman. Vesi pääsee keskelle ja noihin iskaritolppien päälle tuulilasin ja konepellin välisestänritilästä. Viemärit pitäisi päästää veden pois mutta neulaset tukkii ne. Silloin ilma imetään käytännössä vesialtaiden päältä sisälle. Konehuone kun lämpeää lämpeää noi vedetkin työntäen 100% kosteaa ilmaa sisälle jollei ilmastointi sitä kuivaa. Jollet ilmastointia ole pitänyt tai on pakkasta ja se ei siten käytössä niin huurtuminen on lähes täysin varmaa.

Juurikin noin viikko sitten puhdistin tuon kaukalon kun oli auto ollut puiden alla ja oli täynnä lehtiä eli oli ihan tukossa. Voi olla, että tuo nyt sisällä ollut kosteus oli seurausta juurikin noista. No, täytyy tarkkailla tilannetta ja toivoa, että pysyy kuivana. Kiitokset vastaajille :tup:
 
Juurikin noin viikko sitten puhdistin tuon kaukalon kun oli auto ollut puiden alla ja oli täynnä lehtiä eli oli ihan tukossa. Voi olla, että tuo nyt sisällä ollut kosteus oli seurausta juurikin noista. No, täytyy tarkkailla tilannetta ja toivoa, että pysyy kuivana. Kiitokset vastaajille :tup:
Netistä löytynee kuvia mistä näkee kohdat jotka kannattaa putsata neulasista ja lehdistä säännöllisin väliajoin. Audissa on ainakin joissain malleissa yksi poistoaukko jossain vänkärin puolen jalkatilan suunnalla, olikohan hanskalokeron alla/takana.
 
Netistä löytynee kuvia mistä näkee kohdat jotka kannattaa putsata neulasista ja lehdistä säännöllisin väliajoin. Audissa on ainakin joissain malleissa yksi poistoaukko jossain vänkärin puolen jalkatilan suunnalla, olikohan hanskalokeron alla/takana.

Itse olen tuosta autosta kahdesta paikasta noita aina poistanut. Toinen on tuosta tuulilasin alapuolelta ja toinen (sen jälkeen kun kontti lainehti vettä) takakontin kaukalossa. En usko, että tuossa muita on. Tuo tuulilasin kaukalo menee molemmille puolille ja iskarien kohdalla on sitten reiät joista valuu vedet pois kunhan ei ole tukossa.
 
Ex autoissani vm 2000 ja 2004 audeissa tuo veden poisto aukko oli akun alla siinä isossa laarissa tuulilasin edessä. Siitä syystä kaikki roska kerääntyy akun alle:IMG_20161128_205855.jpg

E: itse putsasin ottamalla akun pois ja kaivoin ruuvarilla sen kolon tyhjäksi. Sitten vaan akku takaisin paikalleen ja kellot kohdilleen autoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom