Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Spede kertoo miten esim. vaimon autoon lisätään vain öljyä koska laatikossa ei ole täyttöproppua vaan joka tapauksessa öljyjen lisäys ja poisto tehdään laihduttimen letkun kautta...

Käytännössä siis joka tapauksessa joutuu irrottamaan letkuja jos haluaa edes laskea öljyä ulos.

Edelleen, tarkistin huoltovälin joka on vaimon autossa 110tkm, ja tarkoilla ohjeilla eli kierrättämällä uudet öljyt tilalle ja ainoastaan mineraaliöjlyllä koska pumppu/venttiilikoneisto ei tykkää synteettisiä.

Sama laatikko sitten esim. Volvolla ja valmistaja ilmoittaa vain öljyn lisäyksestä... Eli vaihto ei kuulu huolto-ohjelmassa.

Kumma juttu?

Vaimon romua ajettu nyt 146tkm ja laatikon öljyt oli jo lähes mustat ja haisevat jo ns.palaneelle ja ero uusiin öljyjen on kuin yöllä ja päivällä, se 200€ on pikkuraha pitkällä aikavälillä toimivasta laatikosta.

Varsinkin kun olen itse yhden Audin laatikon kosauttanut ja maksanut kovat oppirahat ns. Long life öljyjen kestävyydestä...suomessa olisi ko.laatikko maksanut reilut 5k€ mutta itse löysin Saksasta reilulla 1.5k€ vastaavan.

Audilla oli se 250tkm mittarissa kun loota antautui ja ihan arkiajossa rääkkäämättä, ja autolla toki huoltohistoria.

Oli se ainut auto mitä en käynyt ns.läpi kokonaan kun ostin....

Vaimokkeen romun laatikon huolto oli aiheellista jo sen takia että loota on väännönrajoittimesta huolimatta kovilla koska mennään tehojen puolesta laatikon kestävyyden ylärajoilla, reilut arviolta 320-340 kaakkia ja yli 450 Newtonin vääntö (rajattu 425 Newtoniin) on tuolle lootalle jo sen verran paljon että huolto kannattaa ennenkuin löysäkakka turahtaa lahkeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin vaimo tarvii tuollaisia tehoja? Ei mihinkään. Jospa tekis autosta taas "aivan vakion", niin alkais paikat kestämään normaalisti.
 
Vakiona 305hp joten vaikuttaako asiaan?
Kyllä ne tehtaalla varmaan ovat laskeneet että jos huollot tehdään niin rauta (ehkä) kestää.

Perheellä on ollut samanlainen uudempi auto 150 heppaisena ja vaikka sen suurempaa eroa ei ole arkiajossa kun ei tarvitse päteä liikenteessä olen itsekin huomannut että esim. ohituksissa se 6 sekuntia (pyöreästi) 40-150km/h on jo huomattavasti turvallisempi ohitustilanteissa kun yrittää samaa vähemmällä hevosilla...juu ja vaikka se ohittelu ei kuulukaan ns. ajotapoihin niin se joskus tapahtuva ohitus on huomattavan turvallisempi eli nopeampi kuin jäädä rekan rinnalle kyntämään yhtään ylimääräistä aikaa.

Itse hoidan arkiajot 90 heppaisella vaparidiisselillä ja näin 20 vuotta kortin omistaneena voin itse todeta että ei se lisäteho ainakaan pahasta ole joissain tapauksissa....
 
Viimeksi muokattu:
Niin mikähän auto oli kyseessä, kun en huomannut siitä vielä olleen tietoa?
 
Löytynee omat autot ketjusta kuva kun hain naapurista.vanha mutta hyvä urpo-turpo aero ja nyttemmin ruotsin kautta haalittu hirsch kilkkeet kokonaisuudessaan ja päivitetty samalla biopoweriksi.Hirsch versiota hain alunperin mutta ei ollut sopivalla rahalla keväällä ei Ruotsissa eikä Saksassa.
Jostain syystä nuo Hirsch troll r mallien hinnat on jo saksassa paisuneet aivan älyttömiksi auton ikään ja perus-aeroon verrattuna.
Ja uudemman mallin GM V6 ei ollut vaihtoehto ,sellainen oli perheessä aiemmin ja tylysti sanottuna paska kone joten vanhalla saa vaimo ajella, niin autolla kun ukolla.

Edit:
tällainen.
wp_20170330_15_37_03_pro-jpg.13103
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuossa muka ole tulppaa pohjassa ja täyttökorkkia? Vissiin vuoden 2006 jälkeen noista puuttuu mittatikku ja täyttöputki, mutta kyllä sen silti saa ja pystyy täyttämään ko. reiän kautta. Tuohan on väliltä 02-05, eli pitäisi olla mittatikkukin.

Sinällään lienet oikeassa siitä, että tuohon viralliset ohjeet taitaa olla joko huuhtelu tai öljyn vaihtaminen kolme kertaa putkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole täyttökorkkia.proppu löytyy mutta tuota kautta ei saa kuin 3,5 litraa ulos ja se yleisin tapa on irrottaa laihduttimen letkut ja koneellisesti kierrättää uudet öljyt laatikkoon.Näin ainakin toimittu kaikkien omien saabien kohdalla.Eivät edes avaa poistoproppua.

Näin siis jos liikkeeltä löytyy öljyjen vaihtoon se kone.Ja itse en ainakaan luottaisi sellaiseen pulju jolla ei moista ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole täyttökorkkia.
On siellä se reikä taatusti, kun sen kautta tarkistetaan öljyn määrä, vaikkei mittatikkua olisikaan. Onko tuo siis 05? Mä olin siinä uskossa, että mittatikku uupuu vasta 2006 faceliftatuista, mutta voihan olla että se puuttuu myös joistain viimeisistä vuoden 2005 yksilöistä.
 
Vaimon Saab on runkonumeron mukaan 2005 vuoden malli.Myyty joulukuussa 2004 mutta toimituspäivää ei auton papereista löydy...2004 vuotisena sen ostin koska se on Ruotsin myyjältä joulukuussa 2004 lisätty ruotsin aken järjestelmään.

Auto on vielä jostain syystä myyty Ruotsiin uutena vaikka ko.mallit tuolla varustuksella piti olla lähes kaikki Eurooppaan tarkoitettu.

Tosin auton ainut omistaja oli Ruotsin Saab klubilainen joten Kait aikanaan vetänyt välistä tutun autoliikkeen myyjän kanssa koska ko.auton väri ja varustus ei löydy kun muutamasta hassusta autosta muistaakseni reilut 50kpl. kaiken kaikkiaan tuolla värillä.
 
Niin, eli muuntelit totuutta tuossa yllä, ei siinä ollut alunperin 305 vaan parisataa ja risat. Palauta se alkuperäiseksi jos epäilet kestävyyttä.
 
Et nyt ymmärrä että auto on vastaava kuin hirsch...
Orkkis oli 260hp joka on nyt sen hirsch sarjan jälkeen sen 305+ hevosta, täsmälleen sama millä Saab myi auton uutena.Ei ole kyseessä mikään oma viritys vaan tehtaan oma jolle löytyy ihan tyyppihyväksyntä ja Saabin huolto-ohjelma.

Suurin muutos ei ollut viritys vaan isommat etujarrut jotka vaihdettiin vastaamaan alkuperäistä hirsch mallia.
Tuo pieni väännön ja tehon lisäys ei vaikuta millään lailla auton kestävyyteen, mitä nyt tuon ikäisessä katiskassa nimenomaan niitten huoltojen osalta saa olla tarkkana vaikka historia onkin tiedossa.

Hirsch ei ollut etanolimuunnettu, biopower-mallina löytyivain tavalliset ja aero-mallit.

Tehot ja vääntö ovat täysin aisinin antamien maksimien alle varsinkin kun automaatti on nimenomaan rajattu pienemmillä vaihteilla.

Syystä siitä nimenomaan yritän huollattaa autoa sen verran kohtuurajoissa kun tuo tuli hommattua nimenomaan kakkosautoksi ja puolittaiseksi "harrastepeliksi" vaimolle.

Samoja hirsch-tehoisia Saabeja liikkuu sen verran paljon liikenteessä ihan uudemmissakin malleissa ja ei nämä mitään tiukalle viritettyjä teinituunauksia ole.ihan arkiautoja.

Uudemman mallin hirsch olisi ostolistalla heti kun köyhällä olisi varaa ja jos vaikka se vanhan auton tuonti muuttuisi vähän järkevämmäksi kiitos suomen verotuksen.

Tuo uudempi lähes 400 heppaisen Saabin ostaminen leluksi ei ole vielä omalle kukkarolle ajankohtaista.Ja kokemusta on v6 saabista arkiautona, oli sen verran kallis auto ylläpitää että en toista kertaa käyttöpeliksi moista osta.harrastepeliksi ehkä.

Tai sitten päädyn Volvon rattiin...
 
Viimeksi muokattu:
@Tina Silta

Kaikissa Saabin ysifemmoissa (=eri tehoversioissa) on keskenään sama tekniikka. Esim Aerossa ja normaalissa femmassa sama toosa ja kone.

Noi Aisinin laatikot kestää käytännössä melkoista kenkimistä.
 
Muistelisin ainakin audilla olevan ohje joihinkin maageihin huuhtelemalla tehdä ja täyttäessä vaihdekuviot läpi oikein yms. Tosin virallisestihan niitä ei vissiin vaihdella.

Tämä tosin muistelu mutua kun en automaagimiehiä ole.
Kyllä. Tippilootaan on aika tarkka ohjeistus kun lämpötilaakin seurataan, että menee oikea määrä nesteitä sisään. Alla nyrkkipajan tekemä ohjeistus joka ei pikaisella vilkaisulla kuitenkaan sisältänyt huuhtelua. Viralliset kannat on vissiin kääntymässä vaihtamisen puolelle, ainakin omasta on alettu tippilootan öljynvaihdon perään kyselemään.

http://bd8ba3c866c8cbc330ab-7b26c6f...02d6.r6.cf1.rackcdn.com/AudiTiptronic2013.pdf
 
Hjälp! Auto sammuu!

Vaihdoin eilen talvirenkaat. Nyt renkaiden vaihdon jälkeen jo ensimmäinen käynnistys oli erilainen. Tyhjäkäynti pumppasi oudosti ja ajoon lähtiessä auto sammuu aina kun kytkintä ja jarrua painaa yhtä aikaa. Mistä voisi olla kyse? Auto on Kia Cee'd -07, bensiini.
 
Hjälp! Auto sammuu!

Vaihdoin eilen talvirenkaat. Nyt renkaiden vaihdon jälkeen jo ensimmäinen käynnistys oli erilainen. Tyhjäkäynti pumppasi oudosti ja ajoon lähtiessä auto sammuu aina kun kytkintä ja jarrua painaa yhtä aikaa. Mistä voisi olla kyse? Auto on Kia Cee'd -07, bensiini.

Jos humppaa niin kuulostaa imuvuodolta. Teitkö konehuoneessa mitään?

Renkaiden vaihdolla et saa tuollaista vikaa aikaiseksi.
 
Jos humppaa niin kuulostaa imuvuodolta. Teitkö konehuoneessa mitään?

Renkaiden vaihdolla et saa tuollaista vikaa aikaiseksi.
En tehnyt yhtään mitään. Vaihdoin vain renkaat Kian alkuperäistyökaluja käyttäen. Todella outo juttu! Lapsi naputteli samalla taskulampulla kylkiin. Liekö lausunut samalla jonkun loitsun.

Mistä tuota imuvuotoa voisi selvittää ja voiko asialle tehdä itse mitään? Toiveena olisi ruokatauolla korjata jotta pääsen turvallisesti kotiin.
 
En tehnyt yhtään mitään. Vaihdoin vain renkaat Kian alkuperäistyökaluja käyttäen. Todella outo juttu! Lapsi naputteli samalla taskulampulla kylkiin. Liekö lausunut samalla jonkun loitsun.

Avaa konepelti ja kuuntele suhiseeko jostain kunnolla, liekö joku hiiri purrut jonkun alipaineletkun poikki.
 
Avaa konepelti ja kuuntele suhiseeko jostain kunnolla, liekö joku hiiri purrut jonkun alipaineletkun poikki.
Ei suhissut eikä näyttänyt mitään olevan pielessä. Tsekkasin sulakkeetkin. Yksi rele puuttui kokonaan, mutta uskoisin sen olevan niin tarkoitettu. Tuskin kukaan yön aikana käynyt nyysimässä relettä. Kokeilin myös tankin korkin auki - ei vaikutusta.

Kun nyt lounaalla käynnistin, käynnistyi aluksi ihan normaalisti ja tyhjäkäynti pysyi hyvin siinä 1000 rpm tuntumassa. Kun ensimmäisen kerran painoin kaasua, oireet palasivat. Auto sammui sen jälkeen lähes välittömästi, kun nostan kaasun ylös.

Kokeilin myös antaa kunnolla kierroksia ja putsailla mitä lie fluidien kulkuväyliä. Ei vaikutusta. Kierrokset kyllä nappaa ihan hyvin polkimen mukaan, paitsi ihan alakierroksilla jolloin tuntuu että saisi vähän liikaa kaasua.

Onko tässä mitään diagnoosia auttavaa infoa?
 
Kannattaa melkeinä nilkuttaa johonki jossa saadaa vikakoodit luetuksi.

Tuossahan on sähköinen kaasuläppäkotelo, se voi kiukutella.
Moottorin lämpötila-anturi vois myös oireilla.
Tai MAF-anturi oireilee kuolemaa...
 
Kyllä ne korjaamolla sitten kertoo mikä oli vikana, turha sitä on tässä alkaa arvuuttelemaan.
 
Kannattaa melkeinä nilkuttaa johonki jossa saadaa vikakoodit luetuksi.

Tuossahan on sähköinen kaasuläppäkotelo, se voi kiukutella.
Moottorin lämpötila-anturi vois myös oireilla.
Tai MAF-anturi oireilee kuolemaa...
Hmm, tuo MAF-mittari on kyllä sen verran näkyvästi esillä että voipi olla täynnä paskaa jos yhtään muun konehuoneen kunnosta voisi päätellä.

Pajalle tässä on varmaan lähdettävä. Sinäänsä onnekas ajoitus että ainakin länsimetro nyt kulkee.
 
Hmm, tuo MAF-mittari on kyllä sen verran näkyvästi esillä että voipi olla täynnä paskaa jos yhtään muun konehuoneen kunnosta voisi päätellä.

Pajalle tässä on varmaan lähdettävä. Sinäänsä onnekas ajoitus että ainakin länsimetro nyt kulkee.

sen voi helposti itsekkin testata, piuha irti ja koittaa autoa käymään, jos käy hyvin = maf paskana tai menossa rikki, jossei lähe käymään = kunnossa.
 
Pidemmän päälle joo mutta nopsastihan sen testaa jos maffin irrotus auttaa.

Yhtään uudempi ajotietokone / ecu osaa laskea ne seokset suurinpiirtein oikein myös muiden anturoiden perusteella.
 
Taitaa enemmän haittaa olla siitä, että rikkinäinen maffi on kiinni kuin, että ecu ohjaa moottoria open looppina.
 
Heittää softan limb-home:en?
Esimerkiksi. Riippuu laatikosta. -99 Saab meni limppiin kun lamda antoi vikakoodin ja näytti nollaa. Ecu rajasi tehon ja väännön, muuten auton käytöksessä ei ollut moitittavaa.

-93 Chevystä otin maffin irti kerran niin aika sekasin meni auto eli ei oikein sopeutunut. Oli ajettavissa kuitenkin.
 
Jos on paskana, ja käy hyvin, voiko sillä ajaa ilman piuhaa ja voiko tästä olla autolle jotain haittaa?

No kyllä sillä ainakin sen matkaa voi ajella, että huoltoon pääsee :) tai vaihtoehtoisesti tilaamaan uuden ja kotiin :)

Itsellä laukes golffista maf-anturi viime talvena kaupan pihaan. Ajelin muistaakseni muutaman päivän töihinkin tuolla, tehoja tosin oli kuin mopoautossa mutta pystyi ajaa.
 
Saakeli koitin saada itse sitä MAFfia irti, mutta enhän minä saanut edes sähköjohtoa irti. Tietääkö joku miten nuo Kia:n piuhat kuuluisi lähteä? En uskalla työkaluilla vääntää ettei mitään hajoa.
 
Saakeli koitin saada itse sitä MAFfia irti, mutta enhän minä saanut edes sähköjohtoa irti. Tietääkö joku miten nuo Kia:n piuhat kuuluisi lähteä? En uskalla työkaluilla vääntää ettei mitään hajoa.

En muista ulkoa, mutta sivuilla on muistaakseni semmoiset klipsit eli niistä kun painat ja vedät. Muista kitkutella sitä sähköliitintä.
 
Joo, sivuilla ja päälläkin näyttää olevan. Ei vain voimallakaan kitkuttelemalla meinaa lähteä. Koitin CRC:tä ruiskuttamallakin. No luck.

CRC oikeastaan auta vaan ehkä paineilma, koska pöly/lika jumiuttaa ton liittimen.

Katsot MAF:sta numeron ja googleen niin näet missä kohtaa se haitta on MAF:ssa joka pitää sen kiinni niin näet mistä kohtaa joudut puristamaan sitä kynttä.
 
Firmat veloittavat sen satasen pelkästään vikakoodien mukaisesta diagnoosista. Onko tietoa mitä pitäisi maksaa jos tilaisi vain ilmamassa-anturin putsauksen? Mielestäni se näyttää niin todennäköiseltä vaihtoehdolta etten haluaisi maksaa vianmäärityksestä ennen kuin se on tsekattu.
 
Firmat veloittavat sen satasen pelkästään vikakoodien mukaisesta diagnoosista. Onko tietoa mitä pitäisi maksaa jos tilaisi vain ilmamassa-anturin putsauksen? Mielestäni se näyttää niin todennäköiseltä vaihtoehdolta etten haluaisi maksaa vianmäärityksestä ennen kuin se on tsekattu.
Merkkikohtaisilta autofoorumeilta löytyy yleensä avulaita jäseniä joilta löytyy vehkeet vikakoodien lukuun pientä korvausta vastaan.
 
Mätänetin pihalta löytyy ne palvelukojut jotka velottaa pikkusumman kun lukevat koodit...

Itse maksoin taannoin 5€ kun jantteri kaivoi vikakoodeista mikä peruutustutkan neljästä anturista oli sökö...

Sitten vain ebäystä tilasin anturin 15€; motonetissä sama 55€ ja marmorilla yli 90€...
 
Onko ne mätänetin vehkeet tarpeeksi päteviä lukemaan merkkikohtaisetkin tiedot? Vai suoltaa saman mitä Bilteman 30 euron peruspalikka...
 
Itse olen käyttänyt ainakin näissä ja aina on toiminut:

2007 350 GLk mersu
2005 saab 9-5
2008 toyota avensis

ja 2003 vw caravelle, tossa joutui lukemaan kahdesti koska ns. vanha obd mutta toimi kuitenkin.

uudempia kun ei ole itsellä ollut niin paha sanoa mutta näistä ja tuttujen 2011+ autoista kaikista ovat saaneet datat ulos...
 
Onko ne mätänetin vehkeet tarpeeksi päteviä lukemaan merkkikohtaisetkin tiedot? Vai suoltaa saman mitä Bilteman 30 euron peruspalikka...
Siltä väliltä. Enemmän tulee dataa kuin geneerisellä obd-palikalla, mutta ei missään nimessä kaikkea sitä mitä merkkikohtaisilla työkaluilla.
 
Ite oon noita liittimiä joskus varovasti meisselillä auttanut, ensin toki "haitat" varmasti auki.

Maffinhan yleensä vaihtaa vaikka kädetönkin itse parkkipaikalla, jos sen saa vikaseksi todettua.
 
Ite oon noita liittimiä joskus varovasti meisselillä auttanut, ensin toki "haitat" varmasti auki.

Maffinhan yleensä vaihtaa vaikka kädetönkin itse parkkipaikalla, jos sen saa vikaseksi todettua.

Parkkipaikalla vaihdoin omanikin, aikaa meni n. 10 min ja siitäkin muutama minsa ruuvimeisseliä ja tonkeja etsiessä :D Mister-autosta tilasin V6 2.8 4Motion golf IVn MAFfin hintaan 95e kotiin kannettuna. Oli vielä varaosanumeroltaan vwn alkuperäinen vaihto-varaosa.
 
Saakeli koitin saada itse sitä MAFfia irti, mutta enhän minä saanut edes sähköjohtoa irti. Tietääkö joku miten nuo Kia:n piuhat kuuluisi lähteä? En uskalla työkaluilla vääntää ettei mitään hajoa.

Elä nyt itsees ota, mut jos lapaset ei oo paljon muuta tottunu tekee kuin näppistä naputtaa, niin voipi olla tiukassakin sellaisille lapasille nuo liittimet :)
 
Nojaa, kyllä määkin noita saan välillä repiä ihan voimalla ja meisselillä nitkauttaa liikkeelle ensin että saa auki.

Tosin olen kyllä melkoinen ripuliranne ja vinkuheinä vaikkei työ/harrastukset pelkkää näppiksen hakkausta olekkaan. Joskus jumii vittumaisesti noi "tiivistetyt" liittimet ja johdoistakaan ei raaski repiä
 
Nojaa, kyllä määkin noita saan välillä repiä ihan voimalla ja meisselillä nitkauttaa liikkeelle ensin että saa auki.

Tosin olen kyllä melkoinen ripuliranne ja vinkuheinä vaikkei työ/harrastukset pelkkää näppiksen hakkausta olekkaan. Joskus jumii vittumaisesti noi "tiivistetyt" liittimet ja johdoistakaan ei raaski repiä

No saa niitä kyllä nitkuttaa välillä, ei siinä. Eikä tietenkään voi johdoista repiä :)
 
Omassa 2010 golffissa se motonetin Obd vehje ei lue kuin noottoriyksikön ja sieltäkin vähän satunnaisesti. Vcds toiminut moitteettomasti joten sillä mennään jatkossakin
 
No niin vähän päivittelyä taas tähän Cee'din tilaan. Elikkäs otin eilen akun vuorokaudeksi irti ja latasin täyteen. Samalla toivoin että moottorinohjausyksikkö olisi nollannut itsensä ja sammuminen lakannut. Ei käynyt ihan niin. Nyt moottori hörisi kuin traktori ja heilutti koko autoa niin että ei viitsinyt pitkään edes käyttää. Käynnistin kylmänä ja vaati kaasun painamista samalla että lähti käyntiin. Uskaltaako tällä enää edes pajalle ajaa? Mitään varoitusvaloja ei vieläkään palanut.
 
No niin vähän päivittelyä taas tähän Cee'din tilaan. Elikkäs otin eilen akun vuorokaudeksi irti ja latasin täyteen. Samalla toivoin että moottorinohjausyksikkö olisi nollannut itsensä ja sammuminen lakannut. Ei käynyt ihan niin. Nyt moottori hörisi kuin traktori ja heilutti koko autoa niin että ei viitsinyt pitkään edes käyttää. Käynnistin kylmänä ja vaati kaasun painamista samalla että lähti käyntiin. Uskaltaako tällä enää edes pajalle ajaa? Mitään varoitusvaloja ei vieläkään palanut.

Soita hinuri. Toistaiseksi tuntuu, että auto on mennyt vaan pahempaa suuntaan?

Itse ei kannata oikein tehdä mittään, jos ei ole tietotaitoa. Yleensä tuntuu, että tulee vaan kalliimpi lasku jos itse koitetaan jotain räplätä kotona.

Jos auto heiluu, niin tuntuu ettei käy kaikilla sylintereillä, eli voipi olla ihan puola/sytytystulppa vika.

Kenelläkkään meistä ei ole kristallipalloa, että voisi sanoa, että joo aja vaa korjaamolle että kyllä se kestää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 545
Viestejä
4 499 606
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom