Kiitos, Habazon. Täytyy arpoa kumman noista ottaa, halvempi trumpettiliittiminen kai olis oikea. Mut toinenkin kyllä sopii, kun mun keskipätkän korjauskappale on ok. Näyttää toi ensimmäinen katti kovin pieneltä, mitä lie optimoitu pois...
Onkai, kakominen alkoi seisonnassa, lähti kesän kuivilla keleillä melkein kokonaan pois. Nyt tullut taas takasin kun on kosteampi keli.
Kakoo siis tyhjiksellä eniten, mutta nypyttää ja rytkii ajaessakin.
On. Mittasin eilen, että ainakin lämpösenä (kun eniten ampuu) on voltit ihan rangessa. Toihan jos prakaa niin ei vissiin käy lainkaan?
Johdot nyt ainakin kannattaa vaihtaa, jos ei jotain kultaisia tonnin kaapeleita ole. Hyvällä tuurilla näkee pimeässä, jos jostain johdosta karkailee kipinä. Voi toki karkailla tulpan reiässäkin, joten sitä on hankalampi nähdä.
Seuraavaksi tulee mieleen miljoona liitintä, joissa pientä kontaktihäiriötä.
Kellään kokemusta öljypinnan anturin vaihtamisesta? Onko millainen homma, vai kannattaako vaan suosiolla viedä marmorille? Riippuu toki autosta, mutta noin yleisesti?
Kovasti riippuu autosta, mutta ainakin opelin x20xev koneessa näytti olevan pulteilla kiinni ja olettaisin ettei tarvi öljypohjaa ottaa pois anturin vaihtamisen vuoksi.
Kovasti riippuu autosta, mutta ainakin opelin x20xev koneessa näytti olevan pulteilla kiinni ja olettaisin ettei tarvi öljypohjaa ottaa pois anturin vaihtamisen vuoksi.
Johdot nyt ainakin kannattaa vaihtaa, jos ei jotain kultaisia tonnin kaapeleita ole. Hyvällä tuurilla näkee pimeässä, jos jostain johdosta karkailee kipinä. Voi toki karkailla tulpan reiässäkin, joten sitä on hankalampi nähdä.
Seuraavaksi tulee mieleen miljoona liitintä, joissa pientä kontaktihäiriötä.
No tilauksessahan nuo piuhat on, jonkun 20e jenkkilästä. Saksassa jumittaa tuo saakelin paketti neljättä päivää prkl.
Pimeessä kattelin niin joka letku hohkasi enemmän tai vähemmän pitkin syyläreitä ja venakoppia. Ei ampunut kipinää ns. suoraan läpi (sitä 10kv tärskyä mikä napsuttaa jos ampuu johonkin maahan), vaan semmosta pientä sähköistä salamointia monista johdoista maahan ja toisiin johtoihin. Kerran muistan saaneeni ison paukun sormille jostakin johdosta sieltä puolan juuresta. Noihin johtoihin nyt kohdistan omat epäilykset. Mielenkiintosta että letkuilla vuosi ikää ja orkkisvalmistajan (acdelco) letkut.
No tilauksessahan nuo piuhat on, jonkun 20e jenkkilästä. Saksassa jumittaa tuo saakelin paketti neljättä päivää prkl.
Pimeessä kattelin niin joka letku hohkasi enemmän tai vähemmän pitkin syyläreitä ja venakoppia. Ei ampunut kipinää ns. suoraan läpi (sitä 10kv tärskyä mikä napsuttaa jos ampuu johonkin maahan), vaan semmosta pientä sähköistä salamointia monista johdoista maahan ja toisiin johtoihin. Kerran muistan saaneeni ison paukun sormille jostakin johdosta sieltä puolan juuresta. Noihin johtoihin nyt kohdistan omat epäilykset. Mielenkiintosta että letkuilla vuosi ikää ja orkkisvalmistajan (acdelco) letkut.
No siinähän se vika erittäin todennäköisesti on. Ei saisi ainakaan sormille antaa. Hohkava korona johtojen ympärillä voi olla enempi tai vähempi normaalia, riippuen vehkeestä (En ole kyllä ikinä moiseen törmännyt ja pitäisi näkyä vain säkkipimeässä. Vaatinee kai aika rajun jännitteen verrattuna normaaliin sytkään? @Kizmo voisi täsmentää, että esiintyykö koronahehkua mitättömillä sytkäjännitteillä, mikäli nyt oikein muistan, että nimimerkin takana oleva mies harrastaa huimia HV-vehkeitä. Normaali sytkäjännite kai alle 30kV tai en nyt ainakaan ihan heti keksi, että miksi pitäisi korkeampaa jännitettä käyttää).
Tuo johdosta johtoon/maihin hyppääminen vaikuttaa kyllä ihan selvältä vuodolta.
Selvän kipinän ampuu vasta sitten, jos eristeessä on selvä halkeama tmv. ja johto kulkee riittävän lähellä maadoitettua osaa. Totaalisen poikki oleva tulppa ja huonohko johto voisi aiheuttaa saman efektin, mutta silloin olisi jatkuvasti pytty pimeänä.
Riittää kun johdot vuotaa rankemmin liitoksista ja ilmankosteus ylittää x-määrän sopivan kelin vallitessa. Voihan ne olla tiesuolankin kyllästämät.
Mutta erikoista tosiaan, että orkkisosat menisivät vuodessa tai tässä tapauksessa ovat todennäköisesti olleet jo uutena huonot. Joku vituiksi tehty erä tai piraattijohdot tulee ensimmäisenä mieleen. Tuskin olet noita johtoja missään ärjyssä liuottimessa tai öljyissä lotrannut?
Kiina tulee taas ensimmäisenä mieleen. Jos speksauksessa/laadunvalvonnassa pienikin porsaanreikä, niin alkavat soveltamaan omiaan.
(En nyt löydä sitä juttua enkä muista yksityiskohtia tarkasti, missä ihmeteltiin laitteen x stefan kohdalta ennätysvauhtia kuluvaa ainakin pinnaltaan kovaksi karkaistua akselia.
Tutkittuaan riittävästi asiaa, kävi ilmi, että kiinalaiset olivat "jatkaneet" kumia kvartsilla tmv. kiviaineksella.)
Villein skenaario on johtava eriste. Silikonista ja kumista pystyy tekemään johtavia ihan tarkoituksellakin, joten onnistunee kiinalaisella mielikuvituksellakin.
Täysin alueelle liittymätön esimerkki johtavasta kumista tuli mieleen, kun erään anturin kalibrointipenkissä testattava anturi pikakiinnitettiin alustaan semmoisella kahvalla ja random-teollisuuskumitulppa kiristi anturin jaloistaan penkkiin. Siten oli toimittu ainakin 15 vuotta ja alkoi vituttaa käyrää ulostavan piirturin random-driftaukset. Hidasti ja epätarkensi kalibrointia mielestäni liikaa, joten pakkohan se oli homma oli selvittää, vaikkei sitä ehkä olisi työajalla saanutkaan tehdä, kuin insinöörit. No se kumihan johti ihan kunnolla sähköä, kun tarpeeksi yleismittarin mittapäillä painoi, eli yhdisti myös sen anturin jalkoja, jolloin mittasignaaliin summautui välillä "hieman" ylimääräistä.
Modasin penkkiin nopean ruuvikiinnityksen ja kerroin toki työnjohdolle, että tuo kumi johtaa liikaa. No koska yleinen uskomus on, ettei kumi johda sähköä, niin ei se tainnut sitä uskoa. Ihmetteli vielä jälkikäteen, että miksi poistin kumin ja clampin, kun ei muistanut selittämääni, mutta enpä jaksanut hänelle efektiä demota. Ihmettelee varmaan vieläkin asiaa, mutta ei ole enää minun ongelmani.
(Vitutti myös samaisen 120 euron anturin hukkaprosentti, kun 30 prosenttiä meni roskikseen. No siihen liittyi flame arrestor-verkko, hehkujännite ja pistemäinen ilmavirta. Suunnittelin insinörtille valmiiksi simppelin kytkennän, millä homma korjataan ja sen jälkeen hukkaan meni vain kolme prosenttia antureista. Ne kolme prosenttia antureistakin oli täysin tomivia oikein käytettynä, mutta tuossa vehkeessä oikein käyttäminen olisi vaatinut isompaa muutosta laitteeseen. Kunnian tästäkin varasti eräs tutkija ja minulle tultiin jopa selittämään, että tähän tehtiin tämmöinen muutos. Kuittasin tämän ylimääräisellä röökitauolla. No selvitin vielä pari kalliimpaa ongelmaa, niin sitten minulta tultiin jo pari kertaa kysymään, että mistä ongelma x ja y voisi johtua. Mutta monta selvää ongelmaa jäi vielä korjaamatta, kun ei ollut riittävästi uskottavuutta/mahdollisuutta vaikuttaa asioihin.
Että osataan sitä Suomessakin, vaikka haitekkiä mainostavat valmistavansa. Kusettaa osaavat ihan kiinalaisten veroisesti, mutta saavatpahan ainakin ryöstettyä rahat ulkomailta Suomen suuntaan. Noita katiskoita, sähköteippipurkkapatentteja ja tuhansien suunnitteluvirheestä murtuneiden pintaliitosjuotosten korjailua kun muistelee, niin auton korjaaminen ei vituta/turhauta läheskään yhtä paljoa. Unohtamatta tietenkään sitä, että yrität selittää elektroniikkainsinöörille, että mitä lineaariregun drop out voltage tarkoittaa ym. synttärisettejä... Mutta kyllä nuo ehkä toimivia tulpanjohtoja osaisivat tuottaa.
No siinähän se vika erittäin todennäköisesti on. Ei saisi ainakaan sormille antaa. Hohkava korona johtojen ympärillä voi olla enempi tai vähempi normaalia, riippuen vehkeestä (En ole kyllä ikinä moiseen törmännyt ja pitäisi näkyä vain säkkipimeässä. Vaatinee kai aika rajun jännitteen verrattuna normaaliin sytkään? @Kizmo voisi täsmentää, että esiintyykö koronahehkua mitättömillä sytkäjännitteillä, mikäli nyt oikein muistan, että nimimerkin takana oleva mies harrastaa huimia HV-vehkeitä. Normaali sytkäjännite kai alle 30kV tai en nyt ainakaan ihan heti keksi, että miksi pitäisi korkeampaa jännitettä käyttää).
Tuo johdosta johtoon/maihin hyppääminen vaikuttaa kyllä ihan selvältä vuodolta.
Selvän kipinän ampuu vasta sitten, jos eristeessä on selvä halkeama tmv. ja johto kulkee riittävän lähellä maadoitettua osaa. Totaalisen poikki oleva tulppa ja huonohko johto voisi aiheuttaa saman efektin, mutta silloin olisi jatkuvasti pytty pimeänä.
Riittää kun johdot vuotaa rankemmin liitoksista ja ilmankosteus ylittää x-määrän sopivan kelin vallitessa. Voihan ne olla tiesuolankin kyllästämät.
Mutta erikoista tosiaan, että orkkisosat menisivät vuodessa tai tässä tapauksessa ovat todennäköisesti olleet jo uutena huonot. Joku vituiksi tehty erä tai piraattijohdot tulee ensimmäisenä mieleen. Tuskin olet noita johtoja missään ärjyssä liuottimessa tai öljyissä lotrannut?
Kiina tulee taas ensimmäisenä mieleen. Jos speksauksessa/laadunvalvonnassa pienikin porsaanreikä, niin alkavat soveltamaan omiaan.
(En nyt löydä sitä juttua enkä muista yksityiskohtia tarkasti, missä ihmeteltiin laitteen x stefan kohdalta ennätysvauhtia kuluvaa ainakin pinnaltaan kovaksi karkaistua akselia.
Tutkittuaan riittävästi asiaa, kävi ilmi, että kiinalaiset olivat "jatkaneet" kumia kvartsilla tmv. kiviaineksella.)
Villein skenaario on johtava eriste. Silikonista ja kumista pystyy tekemään johtavia ihan tarkoituksellakin, joten onnistunee kiinalaisella mielikuvituksellakin.
Täysin alueelle liittymätön esimerkki johtavasta kumista tuli mieleen, kun erään anturin kalibrointipenkissä testattava anturi pikakiinnitettiin alustaan semmoisella kahvalla ja random-teollisuuskumitulppa kiristi anturin jaloistaan penkkiin. Siten oli toimittu ainakin 15 vuotta ja alkoi vituttaa käyrää ulostavan piirturin random-driftaukset. Hidasti ja epätarkensi kalibrointia mielestäni liikaa, joten pakkohan se oli homma oli selvittää, vaikkei sitä ehkä olisi työajalla saanutkaan tehdä, kuin insinöörit. No se kumihan johti ihan kunnolla sähköä, kun tarpeeksi yleismittarin mittapäillä painoi, eli yhdisti myös sen anturin jalkoja, jolloin mittasignaaliin summautui välillä "hieman" ylimääräistä.
Modasin penkkiin nopean ruuvikiinnityksen ja kerroin toki työnjohdolle, että tuo kumi johtaa liikaa. No koska yleinen uskomus on, ettei kumi johda sähköä, niin ei se tainnut sitä uskoa. Ihmetteli vielä jälkikäteen, että miksi poistin kumin ja clampin, kun ei muistanut selittämääni, mutta enpä jaksanut hänelle efektiä demota. Ihmettelee varmaan vieläkin asiaa, mutta ei ole enää minun ongelmani.
(Vitutti myös samaisen 120 euron anturin hukkaprosentti, kun 30 prosenttiä meni roskikseen. No siihen liittyi flame arrestor-verkko, hehkujännite ja pistemäinen ilmavirta. Suunnittelin insinörtille valmiiksi simppelin kytkennän, millä homma korjataan ja sen jälkeen hukkaan meni vain kolme prosenttia antureista. Ne kolme prosenttia antureistakin oli täysin tomivia oikein käytettynä, mutta tuossa vehkeessä oikein käyttäminen olisi vaatinut isompaa muutosta laitteeseen. Kunnian tästäkin varasti eräs tutkija ja minulle tultiin jopa selittämään, että tähän tehtiin tämmöinen muutos. Kuittasin tämän ylimääräisellä röökitauolla. No selvitin vielä pari kalliimpaa ongelmaa, niin sitten minulta tultiin jo pari kertaa kysymään, että mistä ongelma x ja y voisi johtua. Mutta monta selvää ongelmaa jäi vielä korjaamatta, kun ei ollut riittävästi uskottavuutta/mahdollisuutta vaikuttaa asioihin.
Että osataan sitä Suomessakin, vaikka haitekkiä mainostavat valmistavansa. Kusettaa osaavat ihan kiinalaisten veroisesti, mutta saavatpahan ainakin ryöstettyä rahat ulkomailta Suomen suuntaan. Noita katiskoita, sähköteippipurkkapatentteja ja tuhansien suunnitteluvirheestä murtuneiden pintaliitosjuotosten korjailua kun muistelee, niin auton korjaaminen ei vituta/turhauta läheskään yhtä paljoa. Unohtamatta tietenkään sitä, että yrität selittää elektroniikkainsinöörille, että mitä lineaariregun drop out voltage tarkoittaa ym. synttärisettejä... Mutta kyllä nuo ehkä toimivia tulpanjohtoja osaisivat tuottaa.
Tohon coronaan törmäsin ihan ekana itsekin, mutta Coronaa lienee näkyisi, vaikkei johdot saisi kys. kohdassa maita? Eli se vaan hohkaisi läpi?
Nuo lakupötkylät reagoi selkeästi siihen, kun otti johdosta kiinni sormella niin alkoi hohkamaan siitä sormen kohdalta (ei kaikkialla, mutta paikoittain), laittoi letkujen kylkiä yhteen niin sähkö kulki kanssa aika reippaasti johtojen välillä. Ja muistaakseni paljaalla kädellä tunsi semmoista väreilyä/sähköisyyttä niissä piuhoissa jotka säröili kipinää. Eteen menevät (kutoskone) johdot hohti huomattavasti enemmän kuin taakse menevät. Eteenmeneviin varmaan enempi koskettukin.
Eipä ole juu tullut missään liemissä uitettua noita piuhoja.
Alkuperäinen ongelmahan tosiaan alkoi keväällä seisonnassa ihan yhtäkkiä. Ihmettelin aikani, otin auton ajoon ja ongelman katosi kesäkuun ajaksi (ajoittain hieman nyki maantiellä kun väännätti isolla vaihteella). Sitten tuli ensimmäinen kunnon sadepäivä heinäkuussa johan alkoi ampumaan kun oli oikein kostea keli. Hävisi taas kun kuivui vähän ajelun tuloksena.
Tämän jälkeen auto meni seisontaan ja nyt käykin sitten puolet ajasta enemmän tai vähemmän viidellä ja aika mahdoton ajeltava kaikkien syyssateiden aiheuttaman kosteuden ansiosta. Nuo letkut, varsinkin paskat varmaan voi ottaa sitä vettä aika hyvin sisään.
En tiedä mitä tossa GM:n ICM pohjasessa sytkäjärjestelmässä on tehoa, mutta tuskin sen enempää kuin muissakaan. Pata GM 3.1 v6 Multipaskaohjauksella.
Voi nyt perkele. Tietenkin kun orastava katsastus häämöttää kuun lopun sarastaessa, alkoi volle vittuilemaan. Kääntäessä syttyy punainen huutomerkki eli jarrunesteen tasosta vihjailee. Täytyy vilkaista että onko oikeasti nesteet hävinneet ja sitten jos ovat, niin minne
Tulipas vaihdettua golffiin ovien lukkolaitteet molempiin takaoviin. Koko ovi piti purkaa että sai tuon romun pois, mutta jospa nuo nyt toimisi hetken.
No siinähän se vika erittäin todennäköisesti on. Ei saisi ainakaan sormille antaa. Hohkava korona johtojen ympärillä voi olla enempi tai vähempi normaalia, riippuen vehkeestä (En ole kyllä ikinä moiseen törmännyt ja pitäisi näkyä vain säkkipimeässä. Vaatinee kai aika rajun jännitteen verrattuna normaaliin sytkään? @Kizmo voisi täsmentää, että esiintyykö koronahehkua mitättömillä sytkäjännitteillä, mikäli nyt oikein muistan, että nimimerkin takana oleva mies harrastaa huimia HV-vehkeitä. Normaali sytkäjännite kai alle 30kV tai en nyt ainakaan ihan heti keksi, että miksi pitäisi korkeampaa jännitettä käyttää).
Tuo johdosta johtoon/maihin hyppääminen vaikuttaa kyllä ihan selvältä vuodolta.
Kyllä tosiaan koronaa voi esiintyä tuollasillakin jännitteillä. Ja ehjät sytkäjohdothan ei säkenöi läpi yhtään mitään vaikka niiden päälle kaataisi vettä moottorin käydessä.
Alkuperäinen ongelmahan tosiaan alkoi keväällä seisonnassa ihan yhtäkkiä. Ihmettelin aikani, otin auton ajoon ja ongelman katosi kesäkuun ajaksi (ajoittain hieman nyki maantiellä kun väännätti isolla vaihteella). Sitten tuli ensimmäinen kunnon sadepäivä heinäkuussa johan alkoi ampumaan kun oli oikein kostea keli. Hävisi taas kun kuivui vähän ajelun tuloksena.
Kuormittaessa moottoria sytytysjännite kasvaa melko paljon joten johdot ja muut komponentit joutuu vielä entistä suuremmalle rasitukselle. Kuormassa nykimiset viittaisi vahvasti karkaileviin kipinöihin.
Voi nyt perkele. Tietenkin kun orastava katsastus häämöttää kuun lopun sarastaessa, alkoi volle vittuilemaan. Kääntäessä syttyy punainen huutomerkki eli jarrunesteen tasosta vihjailee. Täytyy vilkaista että onko oikeasti nesteet hävinneet ja sitten jos ovat, niin minne
Kyllä tosiaan koronaa voi esiintyä tuollasillakin jännitteillä. Ja ehjät sytkäjohdothan ei säkenöi läpi yhtään mitään vaikka niiden päälle kaataisi vettä moottorin käydessä.
Kuormittaessa moottoria sytytysjännite kasvaa melko paljon joten johdot ja muut komponentit joutuu vielä entistä suuremmalle rasitukselle. Kuormassa nykimiset viittaisi vahvasti karkaileviin kipinöihin.
Joo kyllä oli sen näkönen meininki että ei voi kovin hyvin pelata. Jännä kun piuhat on vaan vuoden vanhat ac delcolaiset (alkup. varaosa). Oli toki tilattu jo varmaan vuosi ennen asennusta... eli tiedä häntä.
Ei sentää ns. Sitä isoa kipinää paukuta pitkin sormia, vaan vain tuollaista pientä säkenöintiä tulee läpi (jonka kyllä sormilla tuntee). Kerran tuli isompi paukku puolan läheltä näpeille.
Jasso, taitaa ruveta Avensiksen brittiläisyys vihdoin paistamaan läpi. Ei puhalla lämmintä vaikka asteet laittaa täysille. Ihmekkään jos ei huurut ole halunnu lähtä ikkunoista.
Omassa romussa ei ole edes ilmastointia, joten pitäisi keksiä joku penkin alle sopiva laatikko, johon mahtuu iso kangaspussillinen kissan kristallihiekkaa, eli jonkin sortin silikaa.
Kosteilla keleillä imisi kosteuden ja pakkasillä lämppäriä käyttäessä kuivaisi.
Ei ole huurtuminen vielä liian usein vaivannut, joten ei ole saanut tuotakaan aikaiseksi. Olisi toki purkillinen ihan kunnon labrakäyttöön tarkoitettua silikageeliä, mutta en tiedä onko mitään käytännön eroa verrattuna kristallihiekkaan.
Piti olla helppo homma,talvirenkaat alle. Vaihtaessa huomasin että takajarrupalat on loppu,onneksi täällä on motonet eikun paloja hakemaan.Takaisin tultua alkoi lumi ja räntäsade, auto tietenkin pihassa levällään(autotalli niin täynnä romua ettei siellä sopinut tekemään)
Toinen puoli on kasassa ja nyt odotellaan että sade vähän helpottaisi ja sitten toinen puoli.
Edit:Sade loppui ja muuten homma sujui hyvin,mikään ei ollut jumissa.
Piti olla helppo homma,talvirenkaat alle. Vaihtaessa huomasin että takajarrupalat on loppu,onneksi täällä on motonet eikun paloja hakemaan.Takaisin tultua alkoi lumi ja räntäsade, auto tietenkin pihassa levällään(autotalli niin täynnä romua ettei siellä sopinut tekemään)
Toinen puoli on kasassa ja nyt odotellaan että sade vähän helpottaisi ja sitten toinen puoli.
Edit:Sade loppui ja muuten homma sujui hyvin,mikään ei ollut jumissa.
Talvirenkaita vaihtaessa huomasin, että molemmat eturenkaat kuluneet täysin slikseiksi neloskopan Golffissa. Autoon vaihdettu puslat elokuun lopussa. Vaihdon jälkeen puoliso vähän ihmetellyt auton käyttäytymistä ja nyt siis alle kahdessa kuukaudessa molemmat eturenkaat kuluneet slikseiksi. Mikähän voisi olla vikana? Iskarit? Aurauskulmat? Huomenna pitää joka tapauksessa soittaa huoltamoon, jossa puslat vaihdettiin ja kysyä asiasta.
Talvirenkaita vaihtaessa huomasin, että molemmat eturenkaat kuluneet täysin slikseiksi neloskopan Golffissa. Autoon vaihdettu puslat elokuun lopussa. Vaihdon jälkeen puoliso vähän ihmetellyt auton käyttäytymistä ja nyt siis alle kahdessa kuukaudessa molemmat eturenkaat kuluneet slikseiksi. Mikähän voisi olla vikana? Iskarit? Aurauskulmat? Huomenna pitää joka tapauksessa soittaa huoltamoon, jossa puslat vaihdettiin ja kysyä asiasta.
Alatukivarren puslat, jos oikein muistan. Eli periaatteessa voisi olla mahdollista, että huoltamo sössinyt jotain puslien asennuksessa? En noista puslien vaihtotyöstä osaa sanoa mitään, ja että pystyykö siinä nuo kulmat menemään pieleen.
Alatukivarren puslat, jos oikein muistan. Eli periaatteessa voisi olla mahdollista, että huoltamo sössinyt jotain puslien asennuksessa? En noista puslien vaihtotyöstä osaa sanoa mitään, ja että pystyykö siinä nuo kulmat menemään pieleen.
Tuskin siellä muuta on sössitty kuin jätetty suuntaukset tekemättä. Ota yhteyttä liikkeeseen ja sovi heidän kanssaan, miten asia hoidetaan. Referenssinä nelipyöräsuuntauksen hinta on jossain sadan euron nurkilla.
Alatukivarren puslat, jos oikein muistan. Eli periaatteessa voisi olla mahdollista, että huoltamo sössinyt jotain puslien asennuksessa? En noista puslien vaihtotyöstä osaa sanoa mitään, ja että pystyykö siinä nuo kulmat menemään pieleen.
Tässä on kyllä tapahtunut selvä työvirhe. Varsinkin jos alatukivarsi on irroitettu alapallon kolmesta pultista. Tällöin kulmissa tapahtuu takuuvarmasti muutoksia.
Tässä on kyllä tapahtunut selvä työvirhe. Varsinkin jos alatukivarsi on irroitettu alapallon kolmesta pultista. Tällöin kulmissa tapahtuu takuuvarmasti muutoksia.
Kun soitin korjaamolle missä remontti tehtiin niin korjaaja sekä esimies vaan naureskeli, että ei oo voinu mennä kulmat pieleen puslien vaihdon yhteydessä. Nelipyöräsuuntausta suosittelivat, mutta heillä ei oo tarvittavia laitteita sen tekemiseen.
Soitin sitten toiseen korjaamoon, ja siellä oltiin sitä mieltä että varmasti menee suuntaukset pieleen.
Voihan se tietysti olla myös sekin, että renkaat olivat vain yksinkertaisesti niin loppussa. Puolison työmatkakäytössä auto kun on ollut, niin en itse osaa renkaiden kunnosta sanoa juuta enkä jaata. Nelipyöräsuuntaukseen vien auton joka tapauksessa.
Kun soitin korjaamolle missä remontti tehtiin niin korjaaja sekä esimies vaan naureskeli, että ei oo voinu mennä kulmat pieleen puslien vaihdon yhteydessä. Nelipyöräsuuntausta suosittelivat, mutta heillä ei oo tarvittavia laitteita sen tekemiseen.
Soitin sitten toiseen korjaamoon, ja siellä oltiin sitä mieltä että varmasti menee suuntaukset pieleen.
Laitoinpas autojerryyn tarjouspyynnön kampiakselin tiivisteiden vaihdosta + jakopäärempasta. Toistaiseksi tullut yksi vastaus, jonka perusteella jakopää ja sen puoleinen tiiviste vaihtuisi ~300 eurolla. Toinen tiiviste olisi sitten vaihdelaatikon puolella ja hankalampi keissi ja hintaa tulisi töille lisää 300.
Jään odottelemaan lisätarjouksia, mutta toistaiseksi laitoin auton myyntiin.
Juuri eilen vaihdoin eukolle talvirenkaat alle et saa ajella aamupakkasis huolettomammin. Niin eikö Peugeot 307 sw lämppäripuhallin sit tänä aamuna ollut mykkänä, joten sai lähteä mun toisella autolla töihin.
Ei ollut sit sulakkeet joiden takia ei puhalla. Aikasemmin hajos täysteho ja nyt meni osatehotkin. Ankeaa alkaa selvittään kun ei ole täysiä sähkökuvia samoin kuin noihin muihin autoihin. Nyt pitää alkaa purkaan enempi tutkimalla.
Toimiikohan noissa täysteho jos etuvastus on rikki? Aika omituista jos niin ei olisi. Joka tapauksessa eipä tuo mitään ihmeellisiä mittauksia vaadi, jos puhallinmoottorin liittimelle pääsee helposti käsiksi.
Jos siihen ei tule mitään, niin sitten saa jo mahdollisesti purkaa enemmän
Kun soitin korjaamolle missä remontti tehtiin niin korjaaja sekä esimies vaan naureskeli, että ei oo voinu mennä kulmat pieleen puslien vaihdon yhteydessä. Nelipyöräsuuntausta suosittelivat, mutta heillä ei oo tarvittavia laitteita sen tekemiseen.
Soitin sitten toiseen korjaamoon, ja siellä oltiin sitä mieltä että varmasti menee suuntaukset pieleen.
Kyllä niissä tapahtuu muutoksia. Sekin tietenkin vaikuttaa, että milloin autoon on viimeeksi säädetty kulmat ja mikä alustan kunto on silloin ollut. Ammattitaitoinen korjaamo kyllä käy alustan läpi ennen kulmien säätöä...
Ja nelipyöräsuuntaus tulee tehdä vasta kun autossa on uudet renkaat alla.
Ford Puma. Ja ei ole ketjuja näissä, Ford kulkee kehityksen jälkijunassa.
Tuo jakopääpuoli vielä menis, mutta tosiaan toiset 300 takatiivisteestä. Voisihan sitä teoriassa tehdä pelkän jakopään, mutta nuo tiivisteet eivät tuppaa menemään parempaan suuntaan ajan kanssa.
Ford Puma. Ja ei ole ketjuja näissä, Ford kulkee kehityksen jälkijunassa.
Tuo jakopääpuoli vielä menis, mutta tosiaan toiset 300 takatiivisteestä. Voisihan sitä teoriassa tehdä pelkän jakopään, mutta nuo tiivisteet eivät tuppaa menemään parempaan suuntaan ajan kanssa.
Joo ja usein se kampuran stefa mikä siellä koneen kuskin puoleisessa päädyssä on, on aika ikävässä paikassa ja voi joutua purkamaan reilusti tavaraa ulos.
Kyllä niissä tapahtuu muutoksia. Sekin tietenkin vaikuttaa, että milloin autoon on viimeeksi säädetty kulmat ja mikä alustan kunto on silloin ollut. Ammattitaitoinen korjaamo kyllä käy alustan läpi ennen kulmien säätöä...
Ja nelipyöräsuuntaus tulee tehdä vasta kun autossa on uudet renkaat alla.
Torstaina menee auto talvirenkailla suuntaukseen osaavalle korjaamolle. Jos hirveästi heittoja edestä löytyy niin pitää sitten miettiä, että ryhtyykö jatkotoimiin sen puslaremontin osalta. En tosiaan osaa sanoa, että milloin on edellisen kerran kulmat tarkistettu.
Kun soitin korjaamolle missä remontti tehtiin niin korjaaja sekä esimies vaan naureskeli, että ei oo voinu mennä kulmat pieleen puslien vaihdon yhteydessä.
Korjaamo jota ite käytän tekee suuntauksen aina kun koskevat alustan osiin. Laatikkoremontissa kun apurunko kävi irti niin suuntasivat senkin jälkeen vaikka alustan osia ei vaihdettu.
Korjaamo jota ite käytän tekee suuntauksen aina kun koskevat alustan osiin. Laatikkoremontissa kun apurunko kävi irti niin suuntasivat senkin jälkeen vaikka alustan osia ei vaihdettu.
Kun apurunko irroitetaan muuttu renkaiden asento akselien kesken ja tuolla sen voi tarkistaa että muuttuiko liikaan että pitääkö alkaa säätämään, mutta joo, aina kun alapallo (se kolmella pultilla oleva), tukivarsi tai sen puslia vaihdetaan, aina suuntaus, milli vinoon riittää.
Varoitus taas pitkästä viestistä/terapiaistunnosta.
Pientä syyshuoltoa tuli tehtyä tuon puolarikon jälkeen ja vikoja vaan löytyy lisää.
Ilmeisesti liittimet tai vanhasta romusta aikoja sitten ryöstetty nokka-akselin asentotunnistin ei kestänyt räpläilyjä ja nyt pari kertaa tehnyt sen, että jättää perskuulolla yhtä pyttyä sytyttämättä ja käynnistyy usein vasta toisella lyhyellä pyörityksellä, mikä on kyseisellä romulla selvä merkki viasta.
Testilenkin aikana teki kerran sen, että kierroslukumittari eli ihan omaa elämäänsä, joten vika liittyy asentunnistimeen tai sen liittimiin/johtoihin.
Ja antaa jopa vikakoodia primary ignition circuitista. Eli todennäköisesti katkos anturin sisällä (Kuten edellisessäkin 28x tkm rullatussa anturissa) tai liittimissä ja voihan johdotkin pätkiä huonolla tuurilla liittimen läheltä, kun niitä on taivuteltu ihan riittävästi. Johtoviat näissä on aika harvinaisia.
Nyt on tulossa uuttaa kiinapuolaa (varalle) ja kiina-asentotunnistinta yhteishintaan 45 euroa, jos ei käy ultimatepaskatuuri ja 30 euron anturista ryöstävät tullissa alvin.
Ei hirveästi luottoa noihin kiinaosiin, mutta jos 20 tonnia kestävät, niin se on jo erittäin todennäköisesti paaliin asti.
Nythän se taas tuurilla toimii ja 50 kilometriä taittui ongelmitta, mutta vituttaahan se jos keksii alkaa käymään vajaalla 25 asteen pakkasessa jossain hevonperseessä.
Auton varusteisiin joutuu siis lisäämään pilkkihaalarin sen jokseenkin reilun työkaluvalikoiman lisäksi.
Puolan ja anturin vaihtaa toki tien reunassa melko vaivattomasti.
Vaihdoin samalla laiskan oloisen startin tilalle pirteämmän varaosaromusta. Irrotus onnistuu tässä yläkautta ja aikaa menee viisi minuuttia, kun arpoo ensin sopivat työkalut. Silti jäänyt tekemättä, vaikka vuosia tuota olen jo suunnitellut vaihtavani.
Laiskan startin kommutaattori oli aika lohduttomassa kunnossa syvine urineen ja hiilipölyä joka paikka täynnä. Lisäksi solenoidin liittimet olivat hapettuneet mielestäni aivan kuvottavaan kuntoon. Hiiliä oli toki vielä riittävästi jäljellä.
Varaosaromun startti olikin ilmeisen tuore ja kommutaattori virheetön. Hiiliä reilusti jäljellä. No pitihän siitä likulaakerit ja solenoidit rasvailla ja törkyisen rungongin maalasin jämämaalilla auton olemukseen erittäin sopivalla värillä eli paskanruskealla. Toki puhaltelin ne vähäiset hiilipölyt pois ja putsasin kommutaattorin välit uuttaa vastaavaksi.
Solenoidin kytkimen kontakteihin ei valitettavasti päässyt käsiksi.
Liittimet tuli hierottua karhunkiellellä ja putsattua jarrupesulla. Liitinten mutteritkin aluslevyineen päivineen korvasin alkuperäistä vastaavilla keltapassivoiduilla tekeleillä, kun sattui dyykkausvarastosta uusia semmoisia löytymään. Vanhasta poiketen mutterin alle oli myös aivan pakko lisätä jousialuslaatta.
Takataskussa oli ihan oikeaa jarrunaparasvaa, joten sitä sitten reilusti liitosten päälle. En tiedä miten eroaa normaalista vaseliinista. Tuskin mitenkään.
Ennen kuului startatessa vöy vöy ja nyt semmoinen erittäin pirteä uutta vastaavan startin tiu tiu, eli pitäisi jaksaa pakkasillakin starttailla, jos vaan akku kykenee tarjoamaan jäässä ollessaan riittävästi virtaa.
Jännä yksityiskohta näistä N15/N14-romuista. Kaikissa kolmessa on alkujaan jätetty kytkemättä paksu maadoituskaapeli paikkaan x. Siellä se vaihteiston päällä makaa irralleen. Luulin aluksi, että joku oli unohtanut kytkeä startin vaihdossa kaapelin startin pultin alle, joten siinähän se on ollut siitä asti. Mutta kun sama toistui muissa romuissa, niin en nyt ihan heti keksi, että mille lisälaitteelle se kaapeli on tarkoitettu. Muistaakseni moottorilohkon maadoituksesta vastaa joku 6-8 neliön naru epämääräisine runkoliitoksineen, joten päätin, että tuo noin 16-20 neliöinen letku on pakko laittaa startin kylkeen, kun liittimen reikäkin sopi pulttiin. Sekin liitos oli pakkomielteisesti putsattava ja päälle piti taas sotkea sitä rasvaa.
Sitten alkoi vituttamaan tuo laturin hinhan kahnuttava ääni. No huomasin, että hihnahan on ihan halkeillut otepuoleltaan ja tämä on kyllä ihan oma syy.
Vuosia sitten kun tuohon vesipumpun vaihdoin, niin samalla tuli halkeilleet hihnatkin uusittua.
Syystä tai toisesta laiskottelin tuon uuden hihnan jälkikiristyksen kanssa ja joskus kosteilla keleillä se ulisi (Tässä kun ei ole syystä tai toisesta automaattikiristintä). Jossain vaiheessa sitä kiristin, kun muistaakseni haistoin palaneen kumin käryn, joten jo tässä vaiheessa hihna oli tuhottu.
Kiristys ei enää onnistunut, koska uudessa tarvikestartissa erään pultin paikka oli millin pielessä. Viilasin sen kiristyskiskon leveämmäksi ja samalla myös vähän lisää kiristysvaraa. No eihän se kiristäminen poltettuun hihnaan enää paljoa auta, mutta hieman paremmaksi tuon sain.
Hihnahan siinä pitäisi vaihtaa, mutta vaatii vesipumpun ja ohjaustehostimen hihnan irrotuksen, joten samalla vaivalla senkin sitten vaihtaa, vaikka ihan kunnossa näyttää olevankin. Ei mikään työläs homma muuten, mutta ohjaustehostimen pumpulle voi joutua taas tarjoamaan halkoa ja vasaraa, jotta sen saa liikkumaan.
Jospa ensi kesänä sitten tai pitäisihän tuo varmaan vielä monta vuotta. Hyvin epätodennäköistä, että tuo katkeaa, kun on sen verran vankkaa tekoa, mutta pito loppunee jossain vaiheessa.
Akku täyteen ladattuna koneen hyrrätessä kylmänä korotetulla tyhjäkäynnillä (1400 rpm tjs.) sain mitattua pihtimittarilla 47 ampeeria laturin johdosta suurin osa niistä vähäisistä sähkövermeistä päällä ja eipä tuo luistanut/kärynnyt, joten toiminee toistaiseksi.
Silloin kun uusin vika oli päällä eli jätti jotain pyttyä välillä sytyttämättä, niin ihmettelin konehuoneesta nousevaa savua. No sehän oli pakokaasua ja vuoti jostain EGR:n välistä. Ensin tuli mieleen erittäin ikävä skenaario palavasta johtosarjasta, mutta onneksi näin ei käynyt. Tulppauslaippa ei kai pidä kunnolla, kun joku pytty roiskii bensaa putkeen ja ilmeisesti paineet nousee jonkin verran. Laipan välissä on hitusen jotain pakoputkitahnaa, joka oli jo kaupan hyllyssä kovettunut miltei käyttökelvottomaksi, joten voisihan sinne paremmat tökötit tällä kertaa laittaa, vaikka tuo kupari tai messinkilaippa toimii jo itsessään tiivisteenä.
No vuodolla ei ole mitään käytännön merkitystä, kun laipan imusarjan puoleisen tiiveyden olen todennut riittäväksi. Tai onhan se periaatteessa sama kuin vuotava pakosarja, mutta päästöt ovat aina olleet sen verran esimerkilliset, joten tuskin tuo lambdaa suuremmin sotkee ja äkkiseltään luulisi, että tuolla on koko ajan ylipaine.
Voisihan tuon silti jossain vaiheessa huvikseen tiivistellä kun tuokin on hyvin vaivaton operaatio.
Kytkinhän tässä on kärynnyt muistaakseni ostosta asti ja painelaakerikin rohissut sekä randomilla ravistelee liikkeelle lähtiessä.
Polkimen perusteella kytkimessä on vielä hitusen verran pintaa jäljellä, mutta se lienee lasittunut pinnaltaan. Ilmeisesti vaijerin säätö laiminlyöty ja olihan tuo ollut jonkun nuoren naisen käytössä minua ennen...
Paine-asetelmakin lienee väsähtänyt, kun vaijeri löystytettynä kytkinvivussa on pientä klappia.
Jossain vaiheessa myös epäilin, että kytkimelle vuotaa öljyä. Eräs talvi se luisti hetken vitosella aivan saatanasti ja silloin vielä virranjakajan stefa lorotti öljyä melko reilusti.
No sopivasti ne öljyt valuivat kytkinvivun akselin juureen. En tiedä pystyykö tuota kautta kulkeutumaan öljyä levylle, mutta olisihan sitä voinut vuotaa moottorin ja vaihteiston stefastakin.
Startin irti ollessa ei öljyvuodosta näkynyt viitteitä, mutta eipä tullut mieleen tuommoisella muutaman euron "letkukameralla" kurkkia. Puhaltelin kytkinkopasta vitullisen määrän kytkinpölyä pois ja ajatelin, että roiskitaan nyt kunnolla sinne jarrupesuakin, vaikka olin melko varma, että tuon jälkeen syystä x kytkin ei toimi enää ollenkaan.
Hieman hienosäädin myös vaijeria. Hieman hankala päättää oikeaa säätöä tuon klapin takia (Joo tiedän miten pitäisi oikeasti säätää, mutta tässä on pari muuttujaa). Kytkimen saisi säädettyä helvetin herkäksi, mutta eri asia sitten irrottaako se enää kunnolla. Vaihteet toki toimi ihan ok, vaikka sääti vivun liikkeen minimiin.
No lopputuloksena kytkin ei ole toistaiseksi juuri ravistellut eikä painelaakeri enää rohise (Mitä vittua?), joten tästä voinee päätellä, että lopun ajat ovat käsillä.
Olen vältellyt vitosella vedättämistä, mutta nyt kun on saatu perstuntumalta kaikki tehot koneeseen takaisin, niin päätin testata.
Kerran sain lipsumaan ja sen jälkeen ei enää onnistunut, joten on siellä vielä hitusen pitoa tallella.
Joku oli internetin mukaan "korjannut" vanhan Toyotan lasittuneen kytkimen ajamalla puoli tuntia lappu lattiassa. Lasittunut pinta muka irtoaa/kuluu, kun ottaa tarpeeksi lämpöä tjs. No oli se kuulemma sen jälkeen pitänyt, mutta voi olla ihan keksitty juttukin. Tai sitten siellä oli öljyä mikä paloi pois.
No enpä aio kokeilla, kun ei ole liikaa tuota pintaa enää jäljellä ja varmaan joku muu paikka pettäisi, kun pakosarja punaisena köröttelee.
Miltei identtisen tekniikan Sunnya saatoin joskus hieman rankaista ja piristyi vaan entisestään, mutta sitä ei väliaikaisromuna tarvinnut sääliä.
Wanha koominen pätkä aiheeseen liittyen, jos unohtaa liikenteen vaarantamisen ja narkkarikuskit.
Melko laiska kun ei edes maijaa jätä, mutta ihan hyvä kestotesti vanhalle paskalle.
Kuski muistaa käyttää vilkkuakin!
Onhan minulla halvalla saatu Exedyn kytkinpaketti jemmassa ja olen harkinnut, että jos sen joskus harjoituksen vuoksi vaihtaisi. Teoriassa tiedän miten homma onnistuu, mutta käytännön kokemusta ei ole. Sen tiedän, että ainakin neljä päivää pitää varata projektiin, kun pitää kaiken maailman pukkeja ja patentteja väsäillä sekä vaivaisena ei pysty ennustamaan työtahtia ja pakollisen makuuasennon määrää. Ja tietenkin hifistelen ja nyhrään useita tunteja kaiken turhuuden parissa.
No eipä ole vielä onneksi akuuttia tarvetta vaihtaa.
Sitten kun olin jo vuosia sitten putsatun puhtaan näköisen kuumalanka-MAFin ultraäänittänyt ja jarrupesuttanut + putsannut tuhat liitintä ym. perushuoltoa, niin aloin ihmettelemään tuota vahingossa löytynyttä varashälyttimen poistoa. No kaikki härpäkkeethän siitä oli jo poistettu ilmeisesti kaukosäätimen rikkoutumisen takia tai sitten häröillyt jotain muuta (Näin toki unta, että tuon jatkeena oli vitulliset torvet ja tärinäkytkimet, joten hieman liikaa jo ilmeisesti tuota romua säätänyt.).
No eihän sitä ilman lisäihmettelyä saa pois, kun se on kytketty keskuslukituksen ohjaukseen. Keskuslukitus ei toimi ilman tuota, joten muutama johto olisi yhdistettävä, jotta tuon saisi pois.
Tuohon malliin ei saa enää edes kytkiksiä mistään vaikka samalla mallimerkinnällä löytyykin jonkun hifimmän mallin kytkis. Kaukosäätimen voisi ryssältä saada, mutta en tee kaukosäätöisellä keskuslukituksella mitään.
Huvikseni katsoin, että mitä tuo sisältää ja olihan se pakko muutamat renkaalla olevat juotokset korjata ja vaihdoin samalla vaivalla tuoreen elkonkin.
Ja liitin oli jonkin verran hapettunut joten sekin piti putsailla ja eihän tuossa ollut edes kunnon lukitusta, joten nyt se liitin pysyy ainakin kiinni nippusiteen ansiosta.
Jos en saa motivaatiota pähkäillä noita neljää keskuslukonviiveboksille menevää johtoa, niin eipähän käy ainakaan boksin takia keskuslukitus vittuilemaan.
Tosin nuo jeesusteipin alla olevat liitokset pitää ainakin vielä tarkistaa, vaikka ahdas paikka onkin. Jos samaa tasoa, kuin muut juotetut liitokset, niin uusiksi menee.
Tuohan roikkui siis alkujaan yhdellä nippusiteellä ratin alla ja vitullinen nippu johtoja oli tungettu väkisin ohjausakseliputken yläpuolelle ym. ärsyttävää asennuspolitiikkaa.
Olisihan tuon boksin voinut jättää asentamattakin, jos ei ole osaamista, mutta eiköhän tuo ole ihan normaalia autosähkömiehen turaamista.
Niin ja kuuluihan perushuoltoon myös sytkäjohtojen pidikkeiden korjaus. Kaksi niistä on alkujaan kierteellä kiinni venttiilikopan kannessa, mutta kaikista kolmesta romusta katkenneet, kun se kierreosa on muovinen.
Pylväsporakone, kierretappi, epoksia, pultin pätkä, jousialuslaatta ja lukitetta, niin nyt on johdot siistissä nipussa eikä kiinnitys petä toista kertaa.
Hyöty: Tasan nolla.
Korjaamo jota ite käytän tekee suuntauksen aina kun koskevat alustan osiin. Laatikkoremontissa kun apurunko kävi irti niin suuntasivat senkin jälkeen vaikka alustan osia ei vaihdettu.
Tänään käytin auton suuntauksessa ja ajettavuus muuttui huomattavasti parempaan. Ei enää vetele suoraan ajaessa ja ohjauskin keveni. Huoltomieskin sanoi, että ihan viturallaan ne kulmat siellä eturenkaissa oli.
Jaahas. Mikähän sitten tuli. Käänsin autoa lumituiskussa ja jysäytin rotvallin reunaan vanteen johon tuli klommo.
Nyt sitten kun ajaa n. 100km/h niin alkaa ratti täristää. Voiko rengas/vanne olla aiheuttaja vai jotain vielä syvällisempää?
Jaahas. Mikähän sitten tuli. Käänsin autoa lumituiskussa ja jysäytin rotvallin reunaan vanteen johon tuli klommo.
Nyt sitten kun ajaa n. 100km/h niin alkaa ratti täristää. Voiko rengas/vanne olla aiheuttaja vai jotain vielä syvällisempää?
Onhan se mahdollista että jotain muutakin on mennyt. Täällä kun on nyt puhuttu noista suuntauksista, mutta käytä se rengas/vanne ensin tarkistuksessa. Varmaan menee vanne vaihtoon... jos korjaantuu tasapanoituksella tai uudella vanteella, niin bueno. Muuten sitten auto ylös ja katselemaan mitä on pielessä.
Eipä nuo oikein tykkää jos ottaa iskua.
Parikytä kilsaa oli max vauhtia. Mun mielestä kulkee kyllä suoraan, mutta satasessa alko täristää.
-03 Nissan Tino. Pitänee käydä kysymässä uusia vanteita. Uudet on kyllä jo melko kehnossa kunnossa muutenkin.
Parikytä kilsaa oli max vauhtia. Mun mielestä kulkee kyllä suoraan, mutta satasessa alko täristää.
-03 Nissan Tino. Pitänee käydä kysymässä uusia vanteita. Uudet on kyllä jo melko kehnossa kunnossa muutenkin.
Kyllä tolla vauhdilla saa camperi ja casterit uusia ulottuvuuksia. Hyvä että peltivanne sentään, ei tarvi metsästää yhtä aluvannetta tai koko sarjaa. Varovainen veikkaus on että ihan vanteen vaihdolla tuosta ei selviä, mutta käynti korjaamolla selvittää asian.
Onneks ite sain vaihdettua eilen talvinakit alle, muuten ei olis ollut mitään asiaa liikenteeseen tänään...