Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

No niin vähän päivittelyä taas tähän Cee'din tilaan. Elikkäs otin eilen akun vuorokaudeksi irti ja latasin täyteen. Samalla toivoin että moottorinohjausyksikkö olisi nollannut itsensä ja sammuminen lakannut. Ei käynyt ihan niin. Nyt moottori hörisi kuin traktori ja heilutti koko autoa niin että ei viitsinyt pitkään edes käyttää. Käynnistin kylmänä ja vaati kaasun painamista samalla että lähti käyntiin. Uskaltaako tällä enää edes pajalle ajaa? Mitään varoitusvaloja ei vieläkään palanut.
Mikä kone? Onko ketju?
 
Soita hinuri. Toistaiseksi tuntuu, että auto on mennyt vaan pahempaa suuntaan?

Itse ei kannata oikein tehdä mittään, jos ei ole tietotaitoa. Yleensä tuntuu, että tulee vaan kalliimpi lasku jos itse koitetaan jotain räplätä kotona.

Jos auto heiluu, niin tuntuu ettei käy kaikilla sylintereillä, eli voipi olla ihan puola/sytytystulppa vika.

Kenelläkkään meistä ei ole kristallipalloa, että voisi sanoa, että joo aja vaa korjaamolle että kyllä se kestää.
Joo, kyllä se näiden havaintojen perusteella pahemmalta tuntui. Toisaalta kylmä kone saattoi myös vaikuttaa.
Mikä kone? Onko ketju?
1.6 bensakone. Hihnalla.

Ei tästä oo kun pari viikkoa kun kehuin kaverille et "joo mitään vikoja koskaan ollu" :D
 
MAF irroittamalla Boschin EDC15/16 ohjainlaite menee varakartalle. Vauriot syntyy todennäköisemmin väärää ilmamassaa näyttävällä MAF:illa, kuin johto kokonaan irti.

Mikäli irroitat MAF:in johdon, niin siitä syntyy vikakoodi. Tämä siis kannattaa kommunikoida selvästi korjaamolle, ettei mekaanikko takerru siihen (mikäli johdon irroitus ei poistanut oiretta). Jos moottori tuntuu selvästi käyvän vajailla, niin puolien liittimien irroitus yksi kerrallaan auton käydessä on oiva keino selvittää missä sylinterissä ongelma on. Tästäkin tosin aiheutat vikakoodeja. Tuon oireen saa kuitenkin noin helposti päälle, niin ylimääräisten vikakoodien olemassaolo ei pitäisi sotkea vian diagnosointia korjaamolla.

PS. Katti kärsii heti kun pakoputkeen pääsee palamatonta polttoainetta. Ongelma ei välttämättä näy heti, mutta vaikuttaa merkittävästi katalysaattorin elinikään ja pakokaasujen puhdistustehoon.
 
MAF irroittamalla Boschin EDC15/16 ohjainlaite menee varakartalle. Vauriot syntyy todennäköisemmin väärää ilmamassaa näyttävällä MAF:illa, kuin johto kokonaan irti.

.
Eikös tässä ollut kuitenkin kyseessä bensakone? EDC on käsittääkseni Diesel-ecu. Muuten kyllä samaa mieltä, että rikkinäinen MAF on pahempi kuin ei maffia lainkaan.
Vie vaan johonkin osaavalle(!) pajalle se auto, luultavasti kyseessä ei oo mikään iso vika.
 
Jos auto pysyy käynnissä maf irroitettuna, niin silloin se menee "varakartoilla". Kaikki autot ei pysy, eikä edes käynnisty. Tämä toki vanhoilla katiskoilla, arvelisin uudempien toimivan samoin.

Jos se maf-liitin irroitettuna toimii hyvin, kyllä sillä testilenkin ja varaosan haun ajaa.

Vajailla jos käy niin en pahemmin ajelis, jos ei ole ihan pakko.

Mutta Herra Imodium nyt kokeilee sen maffin, jos ei parane niin tuumi päissänsä sitten että meneekö huoltoon vai rupiaako repimään tulpanjohtoja yksitellen irti jos se vajailla käy, mahdollisen puola/johtovian perässä.

Mikä se on herra imodiumilla tarkoitus, korjata itse vai viedä jollekkin hoitoon? Pysyykö lenkkiavain ja meisseli kädessä? Vähän pohjaa niin tietää alkaako mitä neuvomaan.
 
Noh, noista taavetin viesteistä huokuu keskivaikea osaamattomuus, jos ei edes saa yhtä liitintä irti.

Koko ajan olen ehdottanut jos vaan veis korjaamolle saatesanoilla "laittakaa kuntoon makso mitä makso".
 
Noo, jostainhan se on aloitettava. Itsellä lähti autojen ropaaminen aikanaan kun korjaamo veti jakopäärempan vituiksi, riipasin ohjeet netistä ja itte sen kohilleen, sen jälkeen totesin että ei ole ameriikan temppuja nämä autohommat..
 
J
Mutta Herra Imodium nyt kokeilee sen maffin, jos ei parane niin tuumi päissänsä sitten että meneekö huoltoon vai rupiaako repimään tulpanjohtoja yksitellen irti jos se vajailla käy, mahdollisen puola/johtovian perässä.

Mikä se on herra imodiumilla tarkoitus, korjata itse vai viedä jollekkin hoitoon? Pysyykö lenkkiavain ja meisseli kädessä? Vähän pohjaa niin tietää alkaako mitä neuvomaan.
Enköhän minä huoltoon vie. Kakspyörästen kanssa tullut touhuttua enemmän ja aiempiin autoihin saanut vaihdettua oikeestaan kaiken ja kaasaritkin huollettua, mutta se oli silloin kun ajelin vielä 80-luvun autolla. Sen jälkeiset autot on käyneet aina merkkihuollossa ja viat korjattu takuun piikkiin. Nyt on kolmas vuosi menossa ilman takuuta ja kauheasti ei huvittaisi enää investoida tähän yksilöön, joten itse tekemällä mieluiten yrittäisin.

Noh, noista taavetin viesteistä huokuu keskivaikea osaamattomuus, jos ei edes saa yhtä liitintä irti.

Koko ajan olen ehdottanut jos vaan veis korjaamolle saatesanoilla "laittakaa kuntoon makso mitä makso".
En ehkä käyttäisi sanaa "edes yhtä liitintä". Muuten kyllä kaikki irtoavaksi tarkoitetut osat lähtee mutta nuo klipsut nyt on sen verran jumissa että tuntuu menevän rikki ennen kuin aukeaa. Tai no joo, ehkä minun tekniikan tuntemukseni on jäänyt sinne 80-luvun tekniikkaan. En olisi ilman apua osannut yhdistää oireita ilmamassa-anturiin tai imupuolen vuotoihin.

AutoJerrystä olen tarjouksia nyt kysellyt ja molemmat vastanneet eivät ole kokeneet maf:ia todennäköiseksi lähteeksi. Satanen diagnoosista.. No ehkä minä siihen nyt tartun kun ei ne piuhat tosiaan lähde.

E: siellä joku ylhäällä mainitsi katista ja kyllä minunkin perstuntuman mukaan katti on nyt kovilla. Tuntuu siltä, että bensaa menee enemmän kuin mitä palaa.
 
Jos se kone ei käy kunnolla niin bensapumppu...
Tyyppivika kioissa, mutta yleensä +100tkm ajetuissa...
Aiheuttaa huonoa ja vaeltavaa tyhjäkäyntiä ja vedon puutetta ajossa kun ei riitä kakku...
 
Se pumppu on 50-70 eur. Ja työt päälle jos et itse vaihda.

Tottakai tuo b.pumppu on vain yksi vaihtoehto joten kannattaa edelleen se datan luku sieltä ecusta tai huoltoarvio ...
 
Joo, nyt kävi :dead: Ford Puma 1.7i 3d Coupé 2001 - Vaihtoauto - Nettiauto

Siitä hyvä auto (ilman moottoria tai rikkinäisen motin kanssa jos sen haluaa mukaan) halvalla. Kampiakselin tiiviste tosiaan vuoti ja sitä sitten korjaamolle selvittelemään. Tiivisteiden+jakopään vaihto oli ihan kipurajalla hintansa suhteen, mutta eteenpäin selvisi, että kampiakselin laakerit väljiä. Niiden vaihto olisi sitten jo vähän liian kallista ja aikaavievää, joten Puma lähtee kierrätykseen, ellei joku osta pian pois.
 
Käyntivikainen Kia nyt huoltamolla. Huoltomies soitti heti perään, että "kuis kauan tää on tällai hörissy". Kuulemma isompi moottoriremppa tulossa. :( Jakopään ketjua epäili ensimmäiseksi syyksi ja nyt täytyy kovasti toivoa ettei ole paljoa lisävahinkoa ehtinyt tulla.

Jotenkin kuvittelin tän auton kestävän about ikuisesti kun aina on niin kiltisti ollut. Oli tyhmästi luultu.
 
Eikö sen pitäny olla hihnakone? Vai onko nokkien välissä ketju?

Äärimmilläänhän (tai jos tosiaan kunnolla rikki se ketju niin varmasti) siellä on venat kopsutellu mäntiin..
 
Käyntivikainen Kia nyt huoltamolla. Huoltomies soitti heti perään, että "kuis kauan tää on tällai hörissy". Kuulemma isompi moottoriremppa tulossa. :( Jakopään ketjua epäili ensimmäiseksi syyksi ja nyt täytyy kovasti toivoa ettei ole paljoa lisävahinkoa ehtinyt tulla.

Jotenkin kuvittelin tän auton kestävän about ikuisesti kun aina on niin kiltisti ollut. Oli tyhmästi luultu.

Elä huoli noissa G4FC -moottoreissa on todella paljon ketjuvikoja. Isoisän Ceratoon vaihdettiin 110tkm uus ketju, toki 12vuotta vanha ja ei antanut mitään vikakoodeja mutta kävi huonosti kylmänä, kuumana ok.

Ketjun kuluneisuudet on tätä päivää, mutta ei jatketa tässä threadissä sitä.
 
Eikö sen pitäny olla hihnakone? Vai onko nokkien välissä ketju?

Äärimmilläänhän (tai jos tosiaan kunnolla rikki se ketju niin varmasti) siellä on venat kopsutellu mäntiin..
Joo, nokka-akselille on ketju. Miltäs se kopsuttelu voisi kuulostaa? Kylmänä käynnistäessä meinaan hörisi kuin traktori ja heilutti koko konetta.

Elä huoli noissa G4FC -moottoreissa on todella paljon ketjuvikoja. Isoisän Ceratoon vaihdettiin 110tkm uus ketju, toki 12vuotta vanha ja ei antanut mitään vikakoodeja mutta kävi huonosti kylmänä, kuumana ok.

Ketjun kuluneisuudet on tätä päivää, mutta ei jatketa tässä threadissä sitä.
Kiitti, jo sanat "älä huoli" helpottaa tuskaa. :)
 
Niin, ite meinasin että onko jakopää hihnalla ja nokkien (jos niitä on kaksi) välissä vain ketju vai koko höskä ketjulla.. no, ei sillä sinänsä väliä ole, jos on venynyt niin on venynyt.

Ei se juuri ehdi kuulosta välttämältä miltään, mäntä lyö venttiliin kieroksi/katki/jumiin, pahimmassa tapauksessa niin jumiin ettei enää kone pyöri.

Käyntihäröjä voi tulla tulla jo ennenkuin näin tapahtuu, jolloin korjaukseksi riittää uusi ketju (kumpaan väliin se sittrn tuleekaan).

Jos on käynyt kosketuksia, sitten kansi venttiili renppaa, männät mahdollisesti (riippuu onko kuinka pahat jäljet). Toki jos koko paskan käyttää auki (alakerran mäntien takia)niin samaan konkurssiin varmaan kannattsis kattoa alakerran laakerit ja tiivisteet yms. Tosin riippuu kilometreistä liekö nuo ehtineet kulua.

Ketjun veny on helppo todeta, ketju esiin ja merkkejä kattelemaan. Korjaamohan tämän varmaan ensimmäisenä tekee.
 
Turkanen!

Eilen pakkasten tultua meni kuskin puolen käsijarru jumiin. Vasaralla joutui takomaan ja vapauttamaan käsijarrun. Nyt käsijarru menee kyllä päälle mutta ei palauta. Taidan ajaa talven ilman käsijarrua, auto parkissa olleessaan pakki päälle. Ensi keväänä otan homman työn alle ja sitten ensi töikseni uusin käsijarrukaapelin kun sekin on hangannut renkaaseen. Sen jälkeen jos ei vielä toimi niin satula uusiksi.
Jos budjetti sallii niin vaihda kesällä kummallekin puolelle satula ja vaijeri. Toimii sitten vuosia ilman oireita :tup:
 
Vaijeri ollut todella harvinaista et olis joutunut vaihtaan nekin ylensä jonkun ulkoisen vaurioin takia jolloin säikeitä mennyt poikki.
Itse olen vaihtanut neljään autoon vaijerit jumiutumisen vuoksi. Ei jumittuminen kovin harvinaisia ole ja lisäksi ne eivät maksa juuri mitään. Vaihdossa on toki oma jumppansa. Onneksi ne on helppo testata samalla kun tekee muuta jarruremppaa.
Yhteen autoon vaihdoin kaikki muut seisontajarrukilkkeet mutta en vaijereita. No, eipä mennyt montaa kuukautta kun seisontajarru ei toiminut ollenkaan. Vaijerit olivat jumissa.
 
Sit se olennainen kysymys mihin toi vaijerien vaihdon harvinaisuus perustu.. Käytitkö sitä käsijarrua?

Käyttämättömäs tietenkin voi joutua kaiken vaihtaan ennenkuin alkaa pelaan ja pysyy kunnossa.
Itse käytin mutta edellisistä omistajista en tiedä :) Kilometrejä ja ikää oli kaikissa autoissa aika reilusti.
 
Pösö valitteli ensin nelospytyn sytytyskatkoista ja sitten katkoista sytytysjärjestelmässä. Vika poistui sytytyspuolahässäkän liittimen herkistelyllä mutta kun ei ollut tietoa koska tulpat oli vaihdettu niin ajattelin että olisi korkea aika sekin hoitaa. Ykköspytyn tulppa oli reilusti löysällä ja muut tulpat loppuunajettuja. Kummasti käynti parani, nykiminen poistui ja naputus jota luulin venttiilinnostimeksi hävisi.
tulpat.jpg


Löysällä olleesta tulpasta oli maaelektrodi hävinnyt maailmalle ja muissa oli kunto niinkuin eläkeläisen etuhampaissa.

Tarinan opetus, autokaupasta "täydellisellä huoltokirjalla" ostettu auto ei välttämättä ole "täydellisesti huollettu". Muut huolto-osat ja aineet tähän onkin jo tsekattu ja huollettu joten ei muuta kuin kovaa ajoa.:cigar2:
 
Siksipä minä sitä vaijeria ehdottelin, kun nuo tykkää jäätyä mikäli ovat hankautuneet/muuten rikkoutuneet.
 
Yksikärkitulpan vaihtovälihän on 60000km mutta kuinka kauan mahtaa nelikärkitulpat kestää? Laitoin omaan autooni syksyllä nelikärkitulpat.
Pösön huolto-ohjelmassa on vaihtoväli 30 tkm, johtuukohan siitä että puolakansi ampuu aina kaksi kipinää jolloin tulppa leimahtaa kahdesti työkierroksen aikana.
 
@heyrst , se vaijeri oli edelleenkin hankautunut rengasta vasten metallille asti. Sillon se jäätyy vaikka hivelisit mitä rasvaa siihen.
 
No no ja no...riippuu siitä kässärin vaijerista...

Osassa (laadukkaissa) vaijereista on ns. "teflon" suoja siinä sisävaijerin päällä(suojakuoren sisällä oleva vaijeri on pinnoitettu liukkaalla muovi tms. paskeella). nuo ei jäädy eikä takerru elleivät hajoa, tonne kun työnnät rasvaa niin aivan varmasti kerää paskat ja jumittaa.

terv. VW transporterin omistaja jolle se kaksi kertaa vuodessa takajarrut auki ja irrottelu oli arkipäivää kunnes tilasin pari vuotta sitten saksasta kunnon kässärin vaijerit edestä keskelle ja keskeltä taakse, ei ole tuon jälkeen kässäri vittuillut kunhan vaan vivustot on rasvattuna satuloista(älkää käyttäkö sitä kuparitahnaa pojjaat ! kerää paskat sun muut, löytyy parempiakin rasvoja jarrujen liikkuviin osiin kun se kaikkien "ammattilaisten" kuparitahna)
 
Juu mutta kun suurin osa käyttää sitä kuparitahnaa koska "pro"

Itsellä myös alumiinipohjasta rasvaa ja teflonrasvaa(silikoni + ptfe eli "teflon" samassa luikkarissa)
 
Voi hyvinkin olla että se satulan vivusto jumittaa koska sitä piti voimalla hakata vasaralla. Olen käyttänyt käsijarrua käytännössä lähes aina kun auto on parkkeerattu. Mutta joka tapauksessa pitäisi myös se vaijeri uusia koska se on hangannut renkaaseen ja vaijerista jo näkyy metalliosat. Ei tee hyvää jos metalli hankaa renkaaseen.

Mikä tossa @heyrst on vaikeaa ymmärtää.
 
Eipä siinä vaikeaa ymmärttää kuin että ei se ulkoinen kuoren kuluminen joka tapauksessa vaadi vaihtoa. Mikä tuntuu sinulle olevan vaikea ymmärtää. Jos teflonputkellisen ulkokuori hajoaa ei kyse ole kuin kosmeettisesta seikasta. Kannattais katsoa tilalle varaosa joka ei ihan halvin jos joku tyrkyttää vaijeria jossa ei tuota putkea ole.

Teet miten teet ja ei voisi vähempää kiinnostaa piste.

Jos siellä vaijeri paistaa, niin mitä iloa siitä teflo kuoresta siinä loppuvaijerin ympärillä on?
 
Taino, vastataampa suoraan miten tossa käy. Turhaampa tässä @heyrst iä enempää provoaa.

Se vaijeri siitä hankaumakohdasta ruostuu, kerää kosteutta ja jäätyy. Kerää kosteutta myös sinne teflonputken sisään. Jäätyy sinne sitten jumiin kun ei mahdu liikkumaan.

Eli pitkässä juoksussa a: jumii b: ruostuu, jumii ja lopulta katkeaa kun sitä kiskotaan liikkeelle.
 
Huoh, vaijerista olen koko ajan puhunut, jos et puhetta ymmärrä niin vaikeaa on miehen kanssa keskustella.
 
Jako-ongelmainen Kia. Pajan herrasmies lupasi tehdä jakopääremontin hintaan 400€ + osat. Vissiin ihan hyvä tarjous? Katsomatta suositteli kansiremppaa päälle, mutta sitten korjausten hinta ylittäisi auton arvon, joten täytyy toivoa että pelkkä jakoremppa nyt riittäisi.
 
Paljon tuolla Kia:lla on ajettu muuten? Tuntuu että noita ketjuvikoja on monessakin nykyautossa, mahtaa olla viimeisen päälle tingitty osien kestosta kun asiakas maksaa.
 
Yksikärkitulpan vaihtovälihän on 60000km mutta kuinka kauan mahtaa nelikärkitulpat kestää? Laitoin omaan autooni syksyllä nelikärkitulpat.

Eipä se kärkien määrä mahda vaihtoväliä sanella. Juuri ostin volvoon uudet yksikärkiset. Noissa 120tkm vaihtoväli.
 
Corolla E12 ja airbag-vikavalo palaa/paloi. Ei pala enää. Tein itse ja säästin, pakkohan se on köyhällä yrittää. Tojotalla sanoivat jotta 2h töitä eli varmaan 100e/h seki paska ois ollu. Itsellä meni 1,5h ja uusi sisätilalämmitin oli asennettu samassa ajassa. Kyllähän nyt kelpaa ajella ympyrää kylällä. Vitun englantilaiset tojotat. Niin ja se airbag-ohjainyksikön hinta, 312e.

E: ai niin, ja joku entinen varmaan "kylän seppä" on kadottanut sen v***n ajovalon hehkun kannan jonnekki kadotukseen. Siihen uusi kanta pitää varmaan ensi viikolla alkaa kolvailee ensi viikolla jotta näkee ajaa joulun reissut pohjoiseen. *tana miten käsiä ihmiset on.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, juuri sillä varaosanumerolla ei löytynyt mitään järjellistä. Mutta hauska homma sinänsä kun jos katsot toyodiy.comista valmistenumerolla niin joo, sulla on yksi johtolanka. Mutta sitten kun saa sen toitsulta tilatun paketin käteen niin siellä ois olluki TRW-varaosanumero (jota en itse ainakaan löytänyt mistään aikaisemmin)
 
Elä huoli noissa G4FC -moottoreissa on todella paljon ketjuvikoja. Isoisän Ceratoon vaihdettiin 110tkm uus ketju, toki 12vuotta vanha ja ei antanut mitään vikakoodeja mutta kävi huonosti kylmänä, kuumana ok.

Ketjun kuluneisuudet on tätä päivää, mutta ei jatketa tässä threadissä sitä.

Onko saman aikakauden nokipannujen jakopäät mitään sukua noille bensakoneille?

Tuossa on saatettu ajaa LL-vaihtoväleillä öljyjen osalta, mutta aika reippaasti ketju silti venynyt sekä kiristinkin porsinut.
Neljä vuotta ja 87 tkm on ilmeisesti aika keskimääräinen ikä moderneille ketjujakopäille.
Hihna lienee nykyisin kaikin tavoin parempi ja kestävämpi vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Avensis 08 1.8 bensa automaatti ja vaihteet ei mene päälle, vaihdekeppi liikkuu, mutta ei anna vaihtaa tilaa. Vaihdelaatikkoon vaihdettu öljyt 30k km sitten. Voiko olla, että ainoastaan vaihteenvalitsimen "vaijeri" irronnut/katkennut? Ei ainakaan mitään erikoisia ääniä ole kuulunut ajettaessa. Vähän aikaa ollut vikana ennen hajoamista, että vaihteenvalitsin ei kylmänä pysy paikoillaan, vaan pitää kädellä pitää drive moodissa, että ei tiputa vapaalle. Kone lämpimänä pysyy vaihteenvalitsin pysyy oikeassa asennossa.
 
Avensis 08 1.8 bensa automaatti ja vaihteet ei mene päälle, vaihdekeppi liikkuu, mutta ei anna vaihtaa tilaa. Vaihdelaatikkoon vaihdettu öljyt 30k km sitten. Voiko olla, että ainoastaan vaihteenvalitsimen "vaijeri" irronnut/katkennut? Ei ainakaan mitään erikoisia ääniä ole kuulunut ajettaessa. Vähän aikaa ollut vikana ennen hajoamista, että vaihteenvalitsin ei kylmänä pysy paikoillaan, vaan pitää kädellä pitää drive moodissa, että ei tiputa vapaalle. Kone lämpimänä pysyy vaihteenvalitsin pysyy oikeassa asennossa.
Onko siellä laatikossa öljyä?
Konepelti auki tai auton alle ja ettimään se vaihteiston pään vipstaaki. Sitte toinen kopissa heiluttelee vaihdekeppiä ja kattoo miten se siellä laatikon päässä liikkuu jos liikkuu. Jos siellä vaijeri on ni kyllä niissä jonku verran säätövaraa voi olla. Voihan se vaijeri poikkikin olla tai muuten vaan jumissa. Tai jos siellä lootan päässä on vielä joku vivusto ni sekin voi olla jumissa.
 
Onko siellä laatikossa öljyä?
Konepelti auki tai auton alle ja ettimään se vaihteiston pään vipstaaki. Sitte toinen kopissa heiluttelee vaihdekeppiä ja kattoo miten se siellä laatikon päässä liikkuu jos liikkuu. Jos siellä vaijeri on ni kyllä niissä jonku verran säätövaraa voi olla. Voihan se vaijeri poikkikin olla tai muuten vaan jumissa. Tai jos siellä lootan päässä on vielä joku vivusto ni sekin voi olla jumissa.

Joo, no auto on hinautettu huoltoon, jossa tutkivat asiaa maanantaina. Kunhan nyt vähän kyselin, että onko täällä tullut vastaan kyseistä vikaa. Tuskin noissa vaihdelaatikko pitäisi hajota 200k kilometreillä, olen elänyt siinä uskossa, että Toyota on luotettava merkki
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 545
Viestejä
4 499 606
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom