Ford Focus 1.4 bensamanuaali vm. 2001, ajettu 187 tkm.
- Seuraava katsastus on helmikuun lopulla 2026, eli ajoaikaa on reilu 6 kk. Kesärenkaissa pintaa tälle kaudelle ja ehkä seuraavan avaukseen, talvirenkailla takana kaksi talvea ja niillä ajelee vielä useamman talven.
- Vänkärin sähköikkuna ei aukea, mitään ei tapahdu vänkärin eikä kuljettajan puolen napista. Sitä yritettiin avata viime talvena pakkasella ja se ei tullut alas. Kuljettajan ikkuna kuitenkin toimii ja sulakekaavion perusteella molemmat etulasit ovat saman sulakkeen takana, joten luultavasti vänkärin puolelle tarvitaan uusi lasinnostin moottoreineen?
- Jokin on kirskunut hiljaisesti vajaa 1000 kilometriä ajettaessa moottoritie-/maantienopeuksia, ikkuna auki kuuluu selvemmin, luultavasti pyöränlaakeri? Mielestäni vasemmalla puolella, mutta en ole vielä ehtinyt nostaa autoa ja ravistella/pyöritellä renkaita.
- Eilen havaitsin jonkin visertävän hiljaisesti auton moottoritilassa tyhjäkäynnillä liikennevaloissa seistessä. Apulaitehihna? Pidemmän pysähdyksen (=moottori ehti jäähtyä) jälkeen ei mielestäni kuulunut, mutta tulen tarkkailemaan tätä vielä lisää ja yritän selvittää, tuleeko ääni jakopäästä vai apulaitehihnan puolelta.
- Jakohihna vaihdettu huoltokirjan mukaan viimeksi 8/2018 102 tkm kohdalla, ei mainintaa vesipumpun vaihdosta (sitä edeltävä jakopääremontti 8/2009 25 tkm kohdalla, siinä merkintä vesipumpun vaihdosta).
Lasinnostimen voisin fiksailla itse, nyt lämpimillä keleillä, mitä Youtubesta ohjeita katselin. Samaten jos se on takapyöränlaakeri, joka ääntää, niin voisin tilata netistä jarrurummun integroidulla pyöränlaakerilla ja heittää paikalleen - mutta pitääkö molemmille puolille vaihtaa kerralla, aiheuttaako uusi rumpu ongelmallisen jarruvoimaeron vain toiselle puolelle asennettuna? (Jarrukengät, sylinterit ja automaattisäätösarjat on vaihdettu 1,5 vuotta sitten, rummut laakereineen on yhä alkuperäiset). Jos kyseessä taas on etupyöränlaakeri, niin sitten saa jäädä korjaamotyöksi.
Jakopään jätän varmasti korjaamon ongelmaksi, luultavasti apulaitehihnankin. Mutta apulaitehihna pyörittää myös vesipumppua, ja jos siellä on tosiaan 160 tkm ajettu vesipumppu, niin minun tuurilla se alkaa vuotaa ensi kuussa, jos nyt vaihdan pelkän apulaitehihnan kiristimineen. Toisaalta, vesipumpun vaihto kuulemma vaatii sylinterikannen avaamisen. Jos niin pitkälle mennään, niin sitten on melkein samantekevää teettää jakopääkin uusiksi samalla kertaa, kun onhan silläkin jo takana 85 tkm ja 7 vuotta (vaikka valmistaja lupaakin 160tkm/10v).
Mutta mistä tässä nyt aloittaisi? Haenko katsastuskonttorilta vikalistan päätöksentekoa varten? Korjaanko laakerin ja sähköikkunan ja ajelen "linnunpesä konehuoneessa" kohti helmikuun katsastusta?