Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Niillä markan lukijoilla vaan ei monesti tee mitään.2000 luvun autojen kanssa kannattanee kyllä joku vikakoodien lukija olla niin ei tarvii arvailla yhden valon perusteella mikä voisi olla.
Niillä markan lukijoilla vaan ei monesti tee mitään.
Toki ei piraatteihinkaan kallis ole satsata. Joku autocom Kiinasta on semmoinen jolla pärjää melkein kaikessa.
Autocom on siinä 50€ molemmin puolin kun kerran hankkii, eikä tarvi miettiä muita maksuja, toimii melkein joka merkkiin... Oikeen muuta ei tule käytettyä.(Paitsi niinkuin sanoin joissain poikkeustapauksissa bochin testeriä)Satasen ODBElevenillä kyllä saanut hyvin koodit volkkarista ulos, toki se koodaus/nollaus maksoi jonkun 50e/v. En ole tosin kokeillut vielä sen vaativampaa kuin akun tyypin ja koon vaihto.
Mikä todennäköisesti on vikana, kun normaalisti ajaessa suoraan maantienopeudesssa auto ajautuu itsestään jatkuvasti hiukan molempiin suuntiin?
Niin että joutuu koko ajan rattia hiukan kääntämään vuoron perään puolelta toiselle. Auto on VW Bora, renkaanpaineet on kunnossa, mikään ei tunnu olevan löysässä tai kolise etu- tai takapäässä, iskarit on kunnossa katsastuksen mukaan, renkaat näyttää hyvältä, pyöränkulmat näyttää oikeilta, kaikki puslat näyttää/tuntuu hyväkuntoisilta, ratissa ei tunnu löysää. Kaasuttaessa tai jarruttaessa reilusti auto ei ajaudu mitenkään huomattavasti mihinkään suuntaan.
Alkaa tuntua aika ihmeelliseltä kun ei löydä selvää vikaa.
Kyllä siellä jossakin on jotakin vikaa.. Yksi vaihtoehto on, että renkaat on liian suorassa (ei ole riittävästi aurausta), silloin on juuri tuollainen fiilis, kuin käärmeellä ratsastaisi, ei meinaa mennä suoraan. Myöskin mahdollista, jos auto on erittäin matala, silloin ei välttämättä vakiotukivarsilla saa säätöjä kohdalleen. Lisäksi jos on isot leveät fillarit alla, silloin voi olla jo niin leveä, että ei sovi "tavallisten" autojen kuluttamiin ajouriin tiellä ja on sen takia villi ajettava.Mikä todennäköisesti on vikana, kun normaalisti ajaessa suoraan maantienopeudesssa auto ajautuu itsestään jatkuvasti hiukan molempiin suuntiin?
Niin että joutuu koko ajan rattia hiukan kääntämään vuoron perään puolelta toiselle. Auto on VW Bora, renkaanpaineet on kunnossa, mikään ei tunnu olevan löysässä tai kolise etu- tai takapäässä, iskarit on kunnossa katsastuksen mukaan, renkaat näyttää hyvältä, pyöränkulmat näyttää oikeilta, kaikki puslat näyttää/tuntuu hyväkuntoisilta, ratissa ei tunnu löysää. Kaasuttaessa tai jarruttaessa reilusti auto ei ajaudu mitenkään huomattavasti mihinkään suuntaan.
Alkaa tuntua aika ihmeelliseltä kun ei löydä selvää vikaa.
pyöränkulmat näyttää oikeilta
Jaha oli mennyt -05 civicistä akku tyhjäksi ja samalla nähtävästi tyhjentynyt ajoneston ecu tai jotain vastaavaa koska ei hyväksy mitään avainta eikä keskuslukitus toimi kaukosäädöllä. Huomenna soittelemaan huoltoihin ja sit hinaukset ynm. ylimääräinen säätö.
Näyttää? Ihan silmällä katottunako?
Kyllä siellä jossakin on jotakin vikaa.. Yksi vaihtoehto on, että renkaat on liian suorassa (ei ole riittävästi aurausta), silloin on juuri tuollainen fiilis, kuin käärmeellä ratsastaisi, ei meinaa mennä suoraan. Myöskin mahdollista, jos auto on erittäin matala, silloin ei välttämättä vakiotukivarsilla saa säätöjä kohdalleen. Lisäksi jos on isot leveät fillarit alla, silloin voi olla jo niin leveä, että ei sovi "tavallisten" autojen kuluttamiin ajouriin tiellä ja on sen takia villi ajettava.
Äkkäi sanoisin et alapallonivel tai tukivarsien nivelissä on hieman löysää, et kuorman päällä antaa liikkua. Toki vika voi olla ihan myös renkaissa, on niitäkin tullut vastaan et toiset malliset renkaat ovat uraherkemmät kuin toisen eli renkaiden ominaisuus. Toki 2v sitten säädetyt kulmat voi olla jo liikahtanut, routakuoppaan tms osumien avulla.Säädetty about 2 vuotta sitten "ammattilaisilla", eikä ole sen jälkeen muuteltu tai säädelty. Ei tosin ole mahdollisuuksia itse noita tarkemmin alkaa mittaamaan, paitsi jos mitalla vertailee.
Ei ole madallettu, suunnilleen vakiokokoiset renkaat ja vanteet.
Täytyy vaan ronkkia vissiin rajummin välyksiä ja mitata vielä että molemmilla puolilla on renkaat ainakin samoissa kulmissa.
"ammattilaisilla"
2v on ikuisuus. Sen jälkeen on voinut muutoksia tapahtua monta kertaa. Se ei välttämättä vaadi kuin yhden kuopan, kaivonkannen, hidastustöyssyn tai kanttikiven yli sopivasti ajamisen tai parkkeeraamisen kun joku siellä alustassa hieman ottaa itseensä ja muuttaa asentoa/vääntyy. Sen lisäksi myös rengas vaikuttaa, kulmikkaammat renkaat on uraherkempiä ja sen lisäksi etenkin näin keväällä lämpöisillä keleillä talvirengas voi olla erittäinkin vetelä ajettava.Säädetty about 2 vuotta sitten "ammattilaisilla", eikä ole sen jälkeen muuteltu tai säädelty. Ei tosin ole mahdollisuuksia itse noita tarkemmin alkaa mittaamaan, paitsi jos mitalla vertailee.
Mites ne "ammattilaiset" sen teki, lainausmerkit tossa viittaa kännissä ja läpällä säätöön..
Kokeile joskus korjaamolla niskaan hönkimistä, hyvin toimii.Nykyään Autoasi -ketjun korjaamo nuo teki ihan oikeilla laitteilla, mutta se on eri asia sattuiko asiansa osaava tyyppi sitä tekemään. Kyseisellä korjaamolla oli ainakin silloin 50% mahdollisuus saada huonosti hommansa osaava ukkeli autoa laittamaan.
Mutta tämä souteluongelma autolla on kohtalaisen uusi juttu, joten voi hyvin olla liikahtanut joku kulmista.
Jos jostain löydät kunnostetun vaihtokoneen, niin vaihtotyö jossain autokorjaamolla on ~1500e (2017 hinta). Aikanaan foordiin tilasin saksasta/hollannista kunnostetun ecoboostin (silloin meni mäntä rikki vakio 1.6 koneesta), vaihdatin paikallisessa korjaamossa ja laitoin auton samantien kiertoon eteepäin. Heilläkään ei ole nyt myynnissä kuin 1.6 koneita Products Archive - E.E.T. EnginesFord ecoboost 1.0 sanoi ittensä irti totaalisesti. Auto vissiin 2014 mallia, ajettu vajaa 300tkm. Noita koneita ei vissiin korjata, vaihtomoottoreita ei näytä äkkisilteen oikein löytyvän. Romu makaa tällä hetkellä ei-niin-hyvän korjaamon pihalla odottamassa tuomiota. Lisäksi siitä on osaria jäljellä mitä auton arvo noilla kilsoilla on...
Mikään DIY homma ei tule kyseeseen, kun omistaja on nainen, ei paikkaa eikä osaavia tuttujakaan ole. Paaliin vai ei?
Ei siis oma auto kyseessä, onneksi.
Ford ecoboost 1.0 sanoi ittensä irti totaalisesti. Auto vissiin 2014 mallia, ajettu vajaa 300tkm. Noita koneita ei vissiin korjata, vaihtomoottoreita ei näytä äkkisilteen oikein löytyvän. Romu makaa tällä hetkellä ei-niin-hyvän korjaamon pihalla odottamassa tuomiota. Lisäksi siitä on osaria jäljellä mitä auton arvo noilla kilsoilla on...
Mikään DIY homma ei tule kyseeseen, kun omistaja on nainen, ei paikkaa eikä osaavia tuttujakaan ole. Paaliin vai ei?
Ei siis oma auto kyseessä, onneksi.
Somen puolella tämä paja tuntuu olevan kaulaa myöten ecoboost rempoissa. Kysykää sieltä?
![]()
miCars | Autojen huollot ja korjaukset
Palvelemme polttimon vaihdosta moottoriremonttiin asti, joten aina voi jättää tarjouspyynnön!www.micars.fi
Jos jostain löydät kunnostetun vaihtokoneen, niin vaihtotyö jossain autokorjaamolla on ~1500e (2017 hinta). Aikanaan foordiin tilasin saksasta/hollannista kunnostetun ecoboostin (silloin meni mäntä rikki vakio 1.6 koneesta), vaihdatin paikallisessa korjaamossa ja laitoin auton samantien kiertoon eteepäin. Heilläkään ei ole nyt myynnissä kuin 1.6 koneita Products Archive - E.E.T. Engines
Jos auto on muuten hyvässä kunnossa voisi siitä saada ~3tonnia. Mut itse varmaan katsoisin uudempaa kulkinetta ja välttäisin ecoboostit ja myös muut 1.2 tai pienemmät bensakoneet.
Ne voi elääkin, jos ne siirtyy harituksen suuntaan se auto juuri yrittää karkailla joka suuntaan ja alkaa syömään renkaita sisäkantista pikkuhiljaa. Ite huomasin volvosta että kulmat oli vituillaan siitä että kun ajoi toisen renkään liukkaalle niin ratti liikahti vähän kun renkaat ei enää vetäny eri suuntiin ja toinen rengas kääntyi kulkemaan liikkeen suuntaan. Mutta siinä oli auraukset reilusti persiillään ja 5000 km ostosta oli renkaat jo kankaillaSäädetty about 2 vuotta sitten "ammattilaisilla", eikä ole sen jälkeen muuteltu tai säädelty. Ei tosin ole mahdollisuuksia itse noita tarkemmin alkaa mittaamaan, paitsi jos mitalla vertailee.
Ei ole madallettu, suunnilleen vakiokokoiset renkaat ja vanteet.
Täytyy vaan ronkkia vissiin rajummin välyksiä ja mitata vielä että molemmilla puolilla on renkaat ainakin samoissa kulmissa.
Tuo olisi vielä kohtuumatkan päässä, trailerin tarvii toki mutta sellainen löytyy kyllä toiselta kaverilta.
Autohan on muuten hyvässä kunnossa, turbo uusittu jossain välissä, sen jälkeen jotain alustan osia jne, muutenkin siisti. Ja korjaamolla tosiaan odottamassa että mitäs sitten. Toisaalta samalla korjaamolla kaverin portteri oli 9kk moottorin vaihdossa, eikä sekään mennyt ihan putkeen monestakin syystä...
Mielestäni kannattaa korjauttaa ainoastaan jos aikoo jatkaa sen auton pitämistä vielä 100-200tkm. Muuten kannattaa niellä tappiot ja hakea joku paremmalla tekniikalla oleva korvaaja tilalle.
Nuo ecoboostit on syystäkin varsin hyljeksittyjä käytettyjen markkinoilla ja hinnat alhaisia eli "korjaan ja myyn" ei kyllä ainakaan tule kannattamaan.
Tunteeko joku lambda antureiden sielunelämää? Moottoripyörässä NGK 0009 oza591-vb2. KTM varaosatiskiltä hinta mukavat 250€, voiko tilalle laittaa kierteisiin sopivan 4 karvaisen anturin ja vain vaihtaa liittimet sopiviksi?
Edit: 0ZA591 on ilmeisesti anturin tyyppi ja VB2 on liitin
Uskailtaiskohan tuolta tilata NGK OZA591-VB2 / SONDA LAMBDA MOTOCYKL - AK24.fiTunteeko joku lambda antureiden sielunelämää? Moottoripyörässä NGK 0009 oza591-vb2. KTM varaosatiskiltä hinta mukavat 250€, voiko tilalle laittaa kierteisiin sopivan 4 karvaisen anturin ja vain vaihtaa liittimet sopiviksi?
Edit: 0ZA591 on ilmeisesti anturin tyyppi ja VB2 on liitin
Uskailtaiskohan tuolta tilata NGK OZA591-VB2 / SONDA LAMBDA MOTOCYKL - AK24.fi
ak24.fi pelannu mun ostoksissa ok, reklamointia ei ole tarvinu testata vieläUskailtaiskohan tuolta tilata NGK OZA591-VB2 / SONDA LAMBDA MOTOCYKL - AK24.fi
Kiitoksia, hinta vaikuttaa kohtuulliselta. Puhelimella ei vain pysty tilaamaan kuin yhden kerrallaan. Pitää myöhemmin kokeilla vielä ATK järjestelmän kanssa.Uskailtaiskohan tuolta tilata NGK OZA591-VB2 / SONDA LAMBDA MOTOCYKL - AK24.fi
Testasin niin ei anna lisätä kuin yhen kappaleen koriin, varastossa vain yksi kappale?Kiitoksia, hinta vaikuttaa kohtuulliselta. Puhelimella ei vain pysty tilaamaan kuin yhden kerrallaan. Pitää myöhemmin kokeilla vielä ATK järjestelmän kanssa.
Saas nähdä kuka sen yhden kappaleen kerkeää ostamaanTestasin niin ei anna lisätä kuin yhen kappaleen koriin, varastossa vain yksi kappale?
Ford ecoboost 1.0 sanoi ittensä irti totaalisesti. Auto vissiin 2014 mallia, ajettu vajaa 300tkm. Noita koneita ei vissiin korjata, vaihtomoottoreita ei näytä äkkisilteen oikein löytyvän. Romu makaa tällä hetkellä ei-niin-hyvän korjaamon pihalla odottamassa tuomiota. Lisäksi siitä on osaria jäljellä mitä auton arvo noilla kilsoilla on...
Mikään DIY homma ei tule kyseeseen, kun omistaja on nainen, ei paikkaa eikä osaavia tuttujakaan ole. Paaliin vai ei?
Ei siis oma auto kyseessä, onneksi.
Öljyssä kylpevä jakohihna mureni?
Luusis, että 300tkm ajetun ecobuustin sais myytyä isolla rahalla ford museoon, noin paljon ajettuja ei taida montaa maailmassa olla...Jotain sellaista ehkä, kai. Kun ei oma auto, enkä edes rekkaria muista niin hankala tarkistaa. 2014 1.0 kuitenkin.

Luusis, että 300tkm ajetun ecobuustin sais myytyä isolla rahalla ford museoon, noin paljon ajettuja ei taida montaa maailmassa olla...![]()
Onko liisareissa erilaiset vakuutukset vrt normi + kaskollisiin? Tuohan menisi ihan omavastuuhinnoin.Minkäs hintaisi tuollaiset puskurin uudelleen maalaukset on? Likka oli kääntänyt liian aikaisin etupusuri oli raapinut autokatoksen tolpan perustusta. Liisari pitäisi palauttaa syksyllä ja tuo pitäisi laittaa kuntoon. Puskurissa on 3-4 15 cm raapaisunaarmua.
Samat vakuutukset. Lähinnä laskeskelen, että onko järkeä ottaa bonusmenetys+omavastuu, vai maksaa omasta pussista.Onko liisareissa erilaiset vakuutukset vrt normi + kaskollisiin? Tuohan menisi ihan omavastuuhinnoin.
2v sitten oli farmarin takapuskurin lakkavika + paksin luukun ruostekorjaus 750e. Vien samaan paikkaan kesällä, niin saa etupuskurin lakkaviat sekä etuhelmat kuntoon
Mahtaako edes ensimmäisestä vahingosta mennä bonuksia(aikamonessa vakuutusyhtiössä on noita "ilmaisia" vahinkoja, jos ei jatkuvasti kolaroi) ja jos menee niin vakuutusyhtiötä vaihtamalla saa kaskoon taas täydet bonukset.Samat vakuutukset. Lähinnä laskeskelen, että onko järkeä ottaa bonusmenetys+omavastuu, vai maksaa omasta pussista.
Puskurissa on about samanlaiset naarmut, kuin esimerkkikuvan alaosassa.
![]()

Vikakoodit ekana ulos.S-Max 2.0 Flexifuel akku hyytyi, ei käynnistynyt eikä pyörittänyt. Akku vaihdettu äheltämällä irti ilmanputsarikotelo ja akku sen takaa. Nyt pyörittää, mutta ei käynnisty. Mistä vikaa hakemaan?
Joo, täytyy lukaistaVikakoodit ekana ulos.
Samaa kysyin kuskilta, joka ei muista mitä tankkasiOnko viinaa tankissa? Jos on unohtanut E85-sisällön ja yrittää käynnistyä aivan kuin olisi bensaa.
--> bensaa tankkiin tai lohkolämppäriä kiinni pariksi tunniksi ja uutta yritystä
Onko tuo volvo? Jos, niin ihmettelen miten nuo on jumissa, kun oman kokemuksen mukaan noista on aina kaikki lähtenyt ihan ongelmitta irti. Omakin -08 ja 320tkm ajettu, ja takatukivarsien irroitus oli ihan ota pois ja laita takaisin, kun vaihdoin ne etummaiset puslat. Sama homma varmaan kolmessa muussa joihin ne olen vaihtanut.Tuli taas vähän värkättyä. Uusien osien pulttailu kiinni nyt ei kovin paljoa rasita, entisten irrottaminen sen sijaan tahtoo käydä hiukkasen korpeamaan.
Useampaa pulttia olen jo lämmitellyt ja vanha kallistuksenvakaaja piti irrottaa pulttipyssyllä ja papukaijapihdeillä.
Nuo nyt on vielä perushommia mutta iskareiden alapultti on ilmeisesti sulautunut autoon. On liotettu WD-40, lämmitetty ja murjottu 800Nm pulttipyssyllä mutta kiinni on ja pysyy.
Tiedetään, rälläköi poikki. Ei vaan vieläkään ole sitä rälläkkää. Löytyy toki Dremel leikkauslaikoilla, mutta mieluummin pidän pultin ehjänä kiinni ja olen vaihtamatta iskareita, kuin taistelen katkaistua pulttia irti tukivarresta. Josko tuon saisi loppuviikosta puolinostimelle, niin on tilaa kääntää alhaalta päin riittävän pitkällä jatkovarrella.
Meanwhile laitetaan jarrut kuntoon, että auto on muuten iskussa, jos pitää liikutella. Jarrulevyt irtosivat suorastaan hämmästyttävän helposti.
Nappasin siis uudet kallistuksenvakaajan tangot ja jarrulevyt jo kiinni. Satuloiden kannakkeet ovat vielä sitruunahappokylvyssä, Satuloiden huolto ja uudet palat & kovaa ajoa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.