Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Voi noihin vaihtaa klemmarit letkuja irroittamattakin. Kylmänä&paineettomana katkaisee vanhat klemmarit, ruuvaa uudet kokonaan auki, "vetää yli" ja kiristää kiinni. Klemmareiksi käy vaikka jokaisesta tarviketalosta löytyvä "aba". Katsoo vain sopivan kokoisen. Kun ei mene letkuja vääntelemään niin pitäisi selvitä ilman minkäänlaista sotkua.
aba-klemmari_38-50-scaled.jpg
Kotoa löytyi kaiveluiden jälkeen yksi tällainen ja toinen "ties mikä". Kiristin tehdasklemmareita hohtimilla (kiitos @asentaja1 vinkistä, ei käynyt mielessäkään), ei kyllä vaikuttanut oikeasti kiristyvän yhtään, tai sitten en uskaltanut pistää tarpeeksi voimaa. Lisäsin toiset klemmarit rinnalle. Nyt vaikuttaa tihkuminen loppuneen, noin 1tkm perusteella.
 
Osaisiko joku sanoa värikoodin Volvo V60 2015 hopeisesta mallista. Pitäisi prkl ruosteita vähän paikkailla ja omasta autosta tuo värikoodi tarra repeytynyt pois. Kuvan värinen auto kyseessä.

IMG_20250310_122739.jpg
 
Osaisiko joku sanoa värikoodin Volvo V60 2015 hopeisesta mallista. Pitäisi prkl ruosteita vähän paikkailla ja omasta autosta tuo värikoodi tarra repeytynyt pois. Kuvan värinen auto kyseessä.
Vedän hatusta, 426 Mystic silver metallic
Kyllähän se kyltti kannattaisi autosta jostakin kaivaa esille, tai kysyä marmorilta. Usein löytyy myös auton papereista tuo oikea koodi.
 
Tyhmä kysymys, oon ostanut Corradoon vuosia sitten rosterisen polttoaine kiskon, siinä tuli jotkut letkukarat mukana ja olin jossain vaiheessa etsinyt sopivan NPT -> AN6 adapterin. Tarviiko tuohon muuta tiivistettä kuin tuon mukana tulleen kuparisen ja AN liittimet ei vissiin tarvitse tiivistettä ollenkaan kun niissä on tuo kartio puristus?

20250310_193214.JPG
 
Tyhmä kysymys, oon ostanut Corradoon vuosia sitten rosterisen polttoaine kiskon, siinä tuli jotkut letkukarat mukana ja olin jossain vaiheessa etsinyt sopivan NPT -> AN6 adapterin. Tarviiko tuohon muuta tiivistettä kuin tuon mukana tulleen kuparisen ja AN liittimet ei vissiin tarvitse tiivistettä ollenkaan kun niissä on tuo kartio puristus?

20250310_193214.JPG
AN-liittimet kiristyy ja tiivistyy tosiaan tuolla kartiolla ja niihin ei tarvitse mitään tiivistettä. Kannattaa vielä varmistaa minkätyyppinen kierre tuossa kiskossa on, jos se on tosiaan NPT eli kartiokierre niin silloin tuo kupariprikka ei toimi tuossa halutulla tavalla. Veikkaanpa kyllä että siinä on ihan suora G-kierre jolloin kupariprikka on oikea tiivistystapa :)
 
AN-liittimet kiristyy ja tiivistyy tosiaan tuolla kartiolla ja niihin ei tarvitse mitään tiivistettä. Kannattaa vielä varmistaa minkätyyppinen kierre tuossa kiskossa on, jos se on tosiaan NPT eli kartiokierre niin silloin tuo kupariprikka ei toimi tuossa halutulla tavalla. Veikkaanpa kyllä että siinä on ihan suora G-kierre jolloin kupariprikka on oikea tiivistystapa :)
Eiku joo vanhojen kuittien perusteella se olikin 1/4G - AN6 adapteri eikä NPT. Oikea kireys noille on ilmeisesti 20nm luokkaa jottei tule väännettyä kierteitä hajalle?
 
Sitä kyllä tunsi itsensä tyhmäksi kun paksiin piti kaasujouset uusia, vanhat kosahti kerralla et sai paksin päähän toissa viikolla. Ensin kuvittelin et uusissa on jokin vika, kun ei saanut jousta liikkumaan edes maahan painettuna. Mutta asennettaessa nehän pelasikin.

Viikonloppuna pitäs uusia takalaakeri, tuli samalla tilauksella meyle:n osana. Tilasin vielä toisenkin, josko toinenkin sivu pettää tässä joskus. Onhan tuota laakerin jurinaa kuunneltu jo reilu 800km ja ikävää pystyklappia on jo. 4v sitte tuokin on paperien mukaan vaihdettu ad-korjaamolla, mitähän "skf-uutta laatua" ne on sinne silloin asentan.
 
Samassa pisteessä vielä ollaan, mutta on tullut vain paljon uusia vikoja. Tänään sitten aamulla jo ajattelin, että kuinka romulla autolla voikaan olla mahdollista ajella ylipäätään :D
Moottorin vikavalo eli jokin imuvuoto ehkä/lambda anturit/ilmamassamittari/, jarrupalat ilmeisesti meni, ajotietokone/radio ei toimi ja lisäksi töissä huomasin, että pakoputki on kokonaan poikki.

Sitten tapahtuikin todella yllättävä käänne, löysin yhtäkkiä kokonaisen varaosa-auton työmatkalla :D
Nyt on sitten osia ja aika korjaamolle, saa nähdä mitä saadaan aikaan. Paljon tuli myös oppia taas lisää mm. lambda-anturille voi itse tehdä kiintoavaimesta sopivan avaimen niin, että leikkaa palan pois, jolloin avaimella pääsee johtojen läpi :D
 
2000 luvun autojen kanssa kannattanee kyllä joku vikakoodien lukija olla niin ei tarvii arvailla yhden valon perusteella mikä voisi olla.
 
2000 luvun autojen kanssa kannattanee kyllä joku vikakoodien lukija olla niin ei tarvii arvailla yhden valon perusteella mikä voisi olla.
Niillä markan lukijoilla vaan ei monesti tee mitään.
Toki ei piraatteihinkaan kallis ole satsata. Joku autocom Kiinasta on semmoinen jolla pärjää melkein kaikessa.

Just koodasin ja tein ratin ohjauskulma anturin sopeutuksen/mikä lie suomeksi. Volkkariin.
Toki on itellä myös Vida volvolle, forscan fordiin, joku mikäliä oli vanhempiin volvoihin, vagcom ja ihan Boschin testeri.

Toi autocom on vaan niin simppeli käyttää, että sillä tulee ensin kokeiltua. Paitsi tiesti volvoihin heti vidalla.
Boschin testeri on ollut se viimeinen vaihtoehto, esim jossain nissaneissa ihan oma protokolla tms. Mihin tuolla ehkä saattaa päästä käsiksi.(Yleensä ei)Mutta tuo on niin kivikautinen käyttää.
 
Niillä markan lukijoilla vaan ei monesti tee mitään.
Toki ei piraatteihinkaan kallis ole satsata. Joku autocom Kiinasta on semmoinen jolla pärjää melkein kaikessa.

Satasen ODBElevenillä kyllä saanut hyvin koodit volkkarista ulos, toki se koodaus/nollaus maksoi jonkun 50e/v. En ole tosin kokeillut vielä sen vaativampaa kuin akun tyypin ja koon vaihto.
 
Satasen ODBElevenillä kyllä saanut hyvin koodit volkkarista ulos, toki se koodaus/nollaus maksoi jonkun 50e/v. En ole tosin kokeillut vielä sen vaativampaa kuin akun tyypin ja koon vaihto.
Autocom on siinä 50€ molemmin puolin kun kerran hankkii, eikä tarvi miettiä muita maksuja, toimii melkein joka merkkiin... Oikeen muuta ei tule käytettyä.(Paitsi niinkuin sanoin joissain poikkeustapauksissa bochin testeriä)
 
Mikä todennäköisesti on vikana, kun normaalisti ajaessa suoraan maantienopeudesssa auto ajautuu itsestään jatkuvasti hiukan molempiin suuntiin?
Niin että joutuu koko ajan rattia hiukan kääntämään vuoron perään puolelta toiselle. Auto on VW Bora, renkaanpaineet on kunnossa, mikään ei tunnu olevan löysässä tai kolise etu- tai takapäässä, iskarit on kunnossa katsastuksen mukaan, renkaat näyttää hyvältä, pyöränkulmat näyttää oikeilta, kaikki puslat näyttää/tuntuu hyväkuntoisilta, ratissa ei tunnu löysää. Kaasuttaessa tai jarruttaessa reilusti auto ei ajaudu mitenkään huomattavasti mihinkään suuntaan.

Alkaa tuntua aika ihmeelliseltä kun ei löydä selvää vikaa.
 
Mikä todennäköisesti on vikana, kun normaalisti ajaessa suoraan maantienopeudesssa auto ajautuu itsestään jatkuvasti hiukan molempiin suuntiin?
Niin että joutuu koko ajan rattia hiukan kääntämään vuoron perään puolelta toiselle. Auto on VW Bora, renkaanpaineet on kunnossa, mikään ei tunnu olevan löysässä tai kolise etu- tai takapäässä, iskarit on kunnossa katsastuksen mukaan, renkaat näyttää hyvältä, pyöränkulmat näyttää oikeilta, kaikki puslat näyttää/tuntuu hyväkuntoisilta, ratissa ei tunnu löysää. Kaasuttaessa tai jarruttaessa reilusti auto ei ajaudu mitenkään huomattavasti mihinkään suuntaan.

Alkaa tuntua aika ihmeelliseltä kun ei löydä selvää vikaa.

Itsellä Citroen C5 Aircross ja siinä on tunnottomaksi tehostettu sähköinen tehostus ja saa ajaa kokoajan. Perinteisellä hydraulisella tehostuksella en ole tällaista havainnut. Toki tässä auttaa suomen mahtava tiekunto näin talven jälkeen, kun uria on vähän väliä.

Eikä lopulta hirveä välys tarvitse olla kun auto menee kuin ajokoira.
 
Mikä todennäköisesti on vikana, kun normaalisti ajaessa suoraan maantienopeudesssa auto ajautuu itsestään jatkuvasti hiukan molempiin suuntiin?
Niin että joutuu koko ajan rattia hiukan kääntämään vuoron perään puolelta toiselle. Auto on VW Bora, renkaanpaineet on kunnossa, mikään ei tunnu olevan löysässä tai kolise etu- tai takapäässä, iskarit on kunnossa katsastuksen mukaan, renkaat näyttää hyvältä, pyöränkulmat näyttää oikeilta, kaikki puslat näyttää/tuntuu hyväkuntoisilta, ratissa ei tunnu löysää. Kaasuttaessa tai jarruttaessa reilusti auto ei ajaudu mitenkään huomattavasti mihinkään suuntaan.

Alkaa tuntua aika ihmeelliseltä kun ei löydä selvää vikaa.
Kyllä siellä jossakin on jotakin vikaa.. Yksi vaihtoehto on, että renkaat on liian suorassa (ei ole riittävästi aurausta), silloin on juuri tuollainen fiilis, kuin käärmeellä ratsastaisi, ei meinaa mennä suoraan. Myöskin mahdollista, jos auto on erittäin matala, silloin ei välttämättä vakiotukivarsilla saa säätöjä kohdalleen. Lisäksi jos on isot leveät fillarit alla, silloin voi olla jo niin leveä, että ei sovi "tavallisten" autojen kuluttamiin ajouriin tiellä ja on sen takia villi ajettava.
 
Jaha oli mennyt -05 civicistä akku tyhjäksi ja samalla nähtävästi tyhjentynyt ajoneston ecu tai jotain vastaavaa koska ei hyväksy mitään avainta eikä keskuslukitus toimi kaukosäädöllä. Huomenna soittelemaan huoltoihin ja sit hinaukset ynm. ylimääräinen säätö.
 
Jaha oli mennyt -05 civicistä akku tyhjäksi ja samalla nähtävästi tyhjentynyt ajoneston ecu tai jotain vastaavaa koska ei hyväksy mitään avainta eikä keskuslukitus toimi kaukosäädöllä. Huomenna soittelemaan huoltoihin ja sit hinaukset ynm. ylimääräinen säätö.
 
Vastaava hauska jumppa piti tehdä Mazdan avaimiin kun vaihdoin niihin piirilevyt (tyyppivika tietyissä Mitsubishin valmistamissa piirilevyissä, alkavat syömään pattereita todella nopeasti). Kyllä oli joskus helppoa.
 
Näyttää? Ihan silmällä katottunako?

Säädetty about 2 vuotta sitten "ammattilaisilla", eikä ole sen jälkeen muuteltu tai säädelty. Ei tosin ole mahdollisuuksia itse noita tarkemmin alkaa mittaamaan, paitsi jos mitalla vertailee.

Kyllä siellä jossakin on jotakin vikaa.. Yksi vaihtoehto on, että renkaat on liian suorassa (ei ole riittävästi aurausta), silloin on juuri tuollainen fiilis, kuin käärmeellä ratsastaisi, ei meinaa mennä suoraan. Myöskin mahdollista, jos auto on erittäin matala, silloin ei välttämättä vakiotukivarsilla saa säätöjä kohdalleen. Lisäksi jos on isot leveät fillarit alla, silloin voi olla jo niin leveä, että ei sovi "tavallisten" autojen kuluttamiin ajouriin tiellä ja on sen takia villi ajettava.

Ei ole madallettu, suunnilleen vakiokokoiset renkaat ja vanteet.

Täytyy vaan ronkkia vissiin rajummin välyksiä ja mitata vielä että molemmilla puolilla on renkaat ainakin samoissa kulmissa.
 
Säädetty about 2 vuotta sitten "ammattilaisilla", eikä ole sen jälkeen muuteltu tai säädelty. Ei tosin ole mahdollisuuksia itse noita tarkemmin alkaa mittaamaan, paitsi jos mitalla vertailee.



Ei ole madallettu, suunnilleen vakiokokoiset renkaat ja vanteet.

Täytyy vaan ronkkia vissiin rajummin välyksiä ja mitata vielä että molemmilla puolilla on renkaat ainakin samoissa kulmissa.
Äkkäi sanoisin et alapallonivel tai tukivarsien nivelissä on hieman löysää, et kuorman päällä antaa liikkua. Toki vika voi olla ihan myös renkaissa, on niitäkin tullut vastaan et toiset malliset renkaat ovat uraherkemmät kuin toisen eli renkaiden ominaisuus. Toki 2v sitten säädetyt kulmat voi olla jo liikahtanut, routakuoppaan tms osumien avulla.

Tuli muuten foordin takalaakeri vaihdettua, saakeli mikä työmaa siinäkin oli (3h meni yhteensä, kun kuvitteli et tunnissa selviäis). Pultit lähti ihan kivasti irti vaikka käsipelein joutu vääntämään kun mutterikone ei mahtunut. Mutta se ruoste laakeri/napa-asetelman ja auton välissä.... Punahehkuun piti vanha lämmittää ja silti sai 10kg lekalla hellästi väkisin antaa voimaa eri suunnista kunnes se liikahti ja irtosi. Ihan hyvä et tuli virosta tilattua se 2e jarrukilpi myös, kun vanha meni aika heikkoon kuntoon lämmön ja irroittelujen takia ja olihan sekin jo aika haperoa
 
Viimeksi muokattu:
Säädetty about 2 vuotta sitten "ammattilaisilla", eikä ole sen jälkeen muuteltu tai säädelty. Ei tosin ole mahdollisuuksia itse noita tarkemmin alkaa mittaamaan, paitsi jos mitalla vertailee.
2v on ikuisuus. Sen jälkeen on voinut muutoksia tapahtua monta kertaa. Se ei välttämättä vaadi kuin yhden kuopan, kaivonkannen, hidastustöyssyn tai kanttikiven yli sopivasti ajamisen tai parkkeeraamisen kun joku siellä alustassa hieman ottaa itseensä ja muuttaa asentoa/vääntyy. Sen lisäksi myös rengas vaikuttaa, kulmikkaammat renkaat on uraherkempiä ja sen lisäksi etenkin näin keväällä lämpöisillä keleillä talvirengas voi olla erittäinkin vetelä ajettava.

Jos nyt on talvirenkaat alla, kannattaisi ehkä odotella hetki ja tarkistaa tilanne uudestaan kesärenkailla. Jos auto on uratutka vielä renkaiden vaihdon jälkeenkin, sitten ehkä kannattaa tarkistuttaa se pyörien suuntaus, samalla voi pyytää vähän tutkimaan niitä mahdollisia väljiä, kun auto on siinä pukilla valmiiksi.
 
Mites ne "ammattilaiset" sen teki, lainausmerkit tossa viittaa kännissä ja läpällä säätöön..

Nykyään Autoasi -ketjun korjaamo nuo teki ihan oikeilla laitteilla, mutta se on eri asia sattuiko asiansa osaava tyyppi sitä tekemään. Kyseisellä korjaamolla oli ainakin silloin 50% mahdollisuus saada huonosti hommansa osaava ukkeli autoa laittamaan.

Mutta tämä souteluongelma autolla on kohtalaisen uusi juttu, joten voi hyvin olla liikahtanut joku kulmista.
 
Nykyään Autoasi -ketjun korjaamo nuo teki ihan oikeilla laitteilla, mutta se on eri asia sattuiko asiansa osaava tyyppi sitä tekemään. Kyseisellä korjaamolla oli ainakin silloin 50% mahdollisuus saada huonosti hommansa osaava ukkeli autoa laittamaan.

Mutta tämä souteluongelma autolla on kohtalaisen uusi juttu, joten voi hyvin olla liikahtanut joku kulmista.
Kokeile joskus korjaamolla niskaan hönkimistä, hyvin toimii. :D

Ei vaan kyllä aika usein joutuu esittämään erityistoiveita ennen kuin jokin homma tehdään kunnolla. Se kannattaa mainita että auto vetelee niin ehkä sitten kiinnittävät enemmän huomiota työn laatuun.
 
Ford ecoboost 1.0 sanoi ittensä irti totaalisesti. Auto vissiin 2014 mallia, ajettu vajaa 300tkm. Noita koneita ei vissiin korjata, vaihtomoottoreita ei näytä äkkisilteen oikein löytyvän. Romu makaa tällä hetkellä ei-niin-hyvän korjaamon pihalla odottamassa tuomiota. Lisäksi siitä on osaria jäljellä mitä auton arvo noilla kilsoilla on...

Mikään DIY homma ei tule kyseeseen, kun omistaja on nainen, ei paikkaa eikä osaavia tuttujakaan ole. Paaliin vai ei?

Ei siis oma auto kyseessä, onneksi.
 
Ford ecoboost 1.0 sanoi ittensä irti totaalisesti. Auto vissiin 2014 mallia, ajettu vajaa 300tkm. Noita koneita ei vissiin korjata, vaihtomoottoreita ei näytä äkkisilteen oikein löytyvän. Romu makaa tällä hetkellä ei-niin-hyvän korjaamon pihalla odottamassa tuomiota. Lisäksi siitä on osaria jäljellä mitä auton arvo noilla kilsoilla on...

Mikään DIY homma ei tule kyseeseen, kun omistaja on nainen, ei paikkaa eikä osaavia tuttujakaan ole. Paaliin vai ei?

Ei siis oma auto kyseessä, onneksi.
Jos jostain löydät kunnostetun vaihtokoneen, niin vaihtotyö jossain autokorjaamolla on ~1500e (2017 hinta). Aikanaan foordiin tilasin saksasta/hollannista kunnostetun ecoboostin (silloin meni mäntä rikki vakio 1.6 koneesta), vaihdatin paikallisessa korjaamossa ja laitoin auton samantien kiertoon eteepäin. Heilläkään ei ole nyt myynnissä kuin 1.6 koneita Products Archive - E.E.T. Engines

Jos auto on muuten hyvässä kunnossa voisi siitä saada ~3tonnia. Mut itse varmaan katsoisin uudempaa kulkinetta ja välttäisin ecoboostit ja myös muut 1.2 tai pienemmät bensakoneet.
 
Ford ecoboost 1.0 sanoi ittensä irti totaalisesti. Auto vissiin 2014 mallia, ajettu vajaa 300tkm. Noita koneita ei vissiin korjata, vaihtomoottoreita ei näytä äkkisilteen oikein löytyvän. Romu makaa tällä hetkellä ei-niin-hyvän korjaamon pihalla odottamassa tuomiota. Lisäksi siitä on osaria jäljellä mitä auton arvo noilla kilsoilla on...

Mikään DIY homma ei tule kyseeseen, kun omistaja on nainen, ei paikkaa eikä osaavia tuttujakaan ole. Paaliin vai ei?

Ei siis oma auto kyseessä, onneksi.

Somen puolella tämä paja tuntuu olevan kaulaa myöten ecoboost rempoissa. Kysykää sieltä?

 
Somen puolella tämä paja tuntuu olevan kaulaa myöten ecoboost rempoissa. Kysykää sieltä?


Tuo olisi vielä kohtuumatkan päässä, trailerin tarvii toki mutta sellainen löytyy kyllä toiselta kaverilta.

Jos jostain löydät kunnostetun vaihtokoneen, niin vaihtotyö jossain autokorjaamolla on ~1500e (2017 hinta). Aikanaan foordiin tilasin saksasta/hollannista kunnostetun ecoboostin (silloin meni mäntä rikki vakio 1.6 koneesta), vaihdatin paikallisessa korjaamossa ja laitoin auton samantien kiertoon eteepäin. Heilläkään ei ole nyt myynnissä kuin 1.6 koneita Products Archive - E.E.T. Engines

Jos auto on muuten hyvässä kunnossa voisi siitä saada ~3tonnia. Mut itse varmaan katsoisin uudempaa kulkinetta ja välttäisin ecoboostit ja myös muut 1.2 tai pienemmät bensakoneet.

Autohan on muuten hyvässä kunnossa, turbo uusittu jossain välissä, sen jälkeen jotain alustan osia jne, muutenkin siisti. Ja korjaamolla tosiaan odottamassa että mitäs sitten. Toisaalta samalla korjaamolla kaverin portteri oli 9kk moottorin vaihdossa, eikä sekään mennyt ihan putkeen monestakin syystä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 554
Viestejä
4 696 125
Jäsenet
76 759
Uusin jäsen
leksasos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom