Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Motonet on kalliimpi kuin Viron verkkokaupat, mutta sieltä saa nopsaan. Ja jos on epäily sopivuudesta, niin palautukset toimivat. Tiskiltä voi kysyä, että mitä merkkejä on hyllyssä ja saa valita haluamansa.

Yleensä alkuperäislaatuinen on sieltä paremmasta päästä, mutta poikkeuksiakin on. Motonet myy myös valmistajan alkuperäisosia, ne ovat sitten samaa kamaa, mitä marmorilta saa, mutta hinta ei niissä taida olla juuri halvempi.

Paljon on tullut motikasta ostettua, kun välillä on kiire tai hintaero vähäinen. Tai ei muuten vaan jaksa tilailla.
 
Osien laatukeskustelulle on oma ketjunsa, mutta ymmärränkö oikein, että Motonetin "alkuperäislaatuinen" ei siis välttämättä ole riittävän hyvä? Ebaystä äkkiseltään vilkuillen en löytänyt Motorcraft-osia, mutta Febi-Billsteinin brändin alla saisi sekä koiranluut että raidetangonpäät. Ne olisi varmaan OK? (Ja noitahan voi hyvällä tuurilla olla Motonetissäkin hyllyssä, jos menee kyselemään tiskille, että mitä löytyisi.)
Vaimon Volvoon antoivat Motonetin tiskiltä Lemförderin koiranluun. N. 20€ maksoi. Sama oli ak24 puoleen hintaan.

Lemförder oli silmin ja hypistellessä 100% identtinen pienimpiä yksityiskohtia myöten volvon orkkiksen kanssa.
 
Lopettakaa motonet in ylihintaisen osien ostaminen, ellei ole kiire.

Viikossa saa vaikka ipartsilta Virosta, hinta halvempi ja saa itse valita mitä ottaa.
Onneksi kylällä on osa-Seppo, en ymmärrä miten pystyy myymään käytännössä kaiken halvemmalla kuin Motonet, saa itse päättää merkin ja jos ei ole hyllyssä, niin ennen puolta päivää tilatut on neljän jälkeen haettavissa.

Motonet on kyllä nostanut hintoja aivan pirusti ja "alkuperäislaatuisena" voi tulla gatesia tms. Paskaa.
 
Vaikka tervaa.. Mutta mahtaakohan sieltä puuttua jotain? usein kumitiivisteessäkin on sellainen metalli-insertti sisällä, mitä vasten pultti kiristyy.
Tuommoset siellä kai on. Ja kyllä ne siis kiristyy, mutta nyt kiristin jo toista kertaa olikohan vuoden sisään.

pultti.png
 
Tuommoset siellä kai on. Ja kyllä ne siis kiristyy, mutta nyt kiristin jo toista kertaa olikohan vuoden sisään.
Tojotan mutterit olen laitellu sinisellä "medium/normal/soft" lukitteella (merkillä ei väliä), ei löysty enää. Käytä säästeliäästi jos kyseessä on todella pieni esim. M6 pultti/mutteri...
 
Viimeksi muokattu:
Tojotan mutterit olen laitellu sinisellä "medium/normal/soft" lukitteella (merkillä ei väliä), ei löysty enää. Käytä säästeliäästi jos kyseessä on todella pieni esim. M6 pultti/mutteri...
Mietin sitä onko noilla jollain yhdisteillä öljyn kanssa ongelmaa, kun varmasti on kierteissä.
 
Tuommoset siellä kai on. Ja kyllä ne siis kiristyy, mutta nyt kiristin jo toista kertaa olikohan vuoden sisään.

pultti.png
Kuuluko siellä olla asennusohjeiden mukaan kierrelukitetta? Jos ei kuulu, eikä ne siltikään pysy kiinni, niin lähtkökohtaisesti ne on asennettu väärin tai siellä on joku muu vika, ja lukitteet on vain laastari, joka ei korjaa oikeaa ongelmaa.
 
Kuuluko siellä olla asennusohjeiden mukaan kierrelukitetta? Jos ei kuulu, eikä ne siltikään pysy kiinni, niin lähtkökohtaisesti ne on asennettu väärin tai siellä on joku muu vika, ja lukitteet on vain laastari, joka ei korjaa oikeaa ongelmaa.
Ei ainakaan mainita. Mutta ei tässä nyt aleta korjaamaan sen enempää näillä kilsoilla. Suuttimet pitäisi repiä irti jne. jos haluaisi tehdä enemmän.
 
Miten selvittää pakettiauton valmistusvuosi joka 05/95 ensirekisteröity Suomeen, Trafin tiedoissa on valmistenumero muttei valmistusvuotta. Ja vaikuttaako 2004 muutoskatsastettu sekä autoverovapaus mahdolliseen museorekisteröintiin? Hakuun kun kirjoitti museorekisteröinti niin ei hakutuloksia.
Jos tuo auto on sulla, niin eikö siellä oo tyyppikilpi konehuoneessa/oven pielessä missä tuo lukee?
 
Jos tuo auto on sulla, niin eikö siellä oo tyyppikilpi konehuoneessa/oven pielessä missä tuo lukee?
Valmistuspäivä sekä alkuperäiset varusteet selvisi Ford:n varaosatiskiltä, mutta se että ohjaamon istuinpaikat muutoskatsastettu 5->3 niin vaikeuttaako museokatsastusta. Lisäistuimien kiinnikkeet tallassa muut lisäistuimet ties missä.
Trafin tiedotteesa oli maininta tavarankuljetukseen tarkoitetuissa ajoneuvoissa joitain poikkeuksia museokatsastuksissa, mutta luetaanko pa näihin ja mitä poikkeukset mahdollisesti on.
Ja ylipäätään kiinnostaisi tietää miten museorekisteröinti step by step
 
Valmistuspäivä sekä alkuperäiset varusteet selvisi Ford:n varaosatiskiltä, mutta se että ohjaamon istuinpaikat muutoskatsastettu 5->3 niin vaikeuttaako museokatsastusta. Lisäistuimien kiinnikkeet tallassa muut lisäistuimet ties missä.
Trafin tiedotteesa oli maininta tavarankuljetukseen tarkoitetuissa ajoneuvoissa joitain poikkeuksia museokatsastuksissa, mutta luetaanko pa näihin ja mitä poikkeukset mahdollisesti on.
Ja ylipäätään kiinnostaisi tietää miten museorekisteröinti step by step


Ja tuolla on linkki seassa mistä voi tarkastajilta kysyä neuvoja. Mikä auto sulla on työnalla? Mennyt multa kokonaan ohi.
 
Ford 2.5 TRANSIT 100L-EFATJL-DOUBLE CAB/357. 05/95
Pientä rupua ja jurmua löytyy kyllä joka sekin voi estää museoinnin.

Ok, näkemättä vaikea sanoa. Pitäähän toki olla suht siistissä kunnossa. Tosiaan ihmettelin vaan noiden penkkien tarinaa. Niitä löytynee euroopan markkinoilta varmaan, ettei siitä jää kiinni. Mutta asiantuntijoilta kysymällä selviää, eli tuon edellisen linkin takaa.
 
Ford 2.5 TRANSIT 100L-EFATJL-DOUBLE CAB/357. 05/95
Pientä rupua ja jurmua löytyy kyllä joka sekin voi estää museoinnin.
Onko joku VR:n vanha auto? Laissahan oli pitkään poikkeus (vai onko vieläkin) että kyseinen instassi saa ilman kummempia veroseuraumuksia omistaa pakuja missä on normaalit takapenkit. Siviilikäyttöön myytäessä takapenkit on sitten revitty pois.
 
Toinen etuvilkku toimii välillä ja välillä ei. Polttimosta tuskin on kyse, koska kyllä kai tuollainen lasikantapolttimo hajoaa kerralla. Voisikohan tuo vain johtua siitä, että polttimo on löysästi kiinni? Vai oliko joku autosähkön henki pahalla päällä tänään?

Pitäisi kai jaksaa katsoa joku päivä, mutta pitää irrottaa jäähdyttimen ritilä ja umpio.
 
Toinen etuvilkku toimii välillä ja välillä ei. Polttimosta tuskin on kyse, koska kyllä kai tuollainen lasikantapolttimo hajoaa kerralla. Voisikohan tuo vain johtua siitä, että polttimo on löysästi kiinni? Vai oliko joku autosähkön henki pahalla päällä tänään?

Pitäisi kai jaksaa katsoa joku päivä, mutta pitää irrottaa jäähdyttimen ritilä ja umpio.
Voi olla just noin.
 
Toinen etuvilkku toimii välillä ja välillä ei. Polttimosta tuskin on kyse, koska kyllä kai tuollainen lasikantapolttimo hajoaa kerralla. Voisikohan tuo vain johtua siitä, että polttimo on löysästi kiinni? Vai oliko joku autosähkön henki pahalla päällä tänään?

Pitäisi kai jaksaa katsoa joku päivä, mutta pitää irrottaa jäähdyttimen ritilä ja umpio.

Voi olla myös liitinvika umpioon. Itsellä oli yhdessä autossa vastaava tilanne. Tajusin vasta kun myös parkki veti pimeäksi. Siinä siis oli jostain syystä parkki, vilkku ja korkeudensäätö samalla syötöllä, lyhyet ja pitkät taas omilla johdoillaan.
Toimi toisinaan ja toisinaan ei.
 
Toinen etuvilkku toimii välillä ja välillä ei. Polttimosta tuskin on kyse, koska kyllä kai tuollainen lasikantapolttimo hajoaa kerralla. Voisikohan tuo vain johtua siitä, että polttimo on löysästi kiinni? Vai oliko joku autosähkön henki pahalla päällä tänään?

Pitäisi kai jaksaa katsoa joku päivä, mutta pitää irrottaa jäähdyttimen ritilä ja umpio.
Monta vaihtoehtoa. Lasikantapolttimoista usein ne kontaktijohdot siinä kannan kyljessä hapertuu olemattomiksi/poikki. Vähän ennen kuin pimenee lopullisesti, se usein oireilee juuri noin, toimii, ei toimi toimii.. Joskus näistä myös se kanta hapertuu tai sulaa, jolloin kontakti on huono sen takiam silloinkin usein ne liitinkarvat hajoaa.
Voi se hapettuma/vika olla jossakin muussakin liittimessä siitä taaksepäin. Naksuuko vilkkurele koko ajan? Jos naksuu, on vika releen ja lampun välillä. Jos se relekin välillä pysähtyy, on vika silloin todennäköisesti vilkkuviiksen ja releen välillä.
 
Monta vaihtoehtoa. Lasikantapolttimoista usein ne kontaktijohdot siinä kannan kyljessä hapertuu olemattomiksi/poikki. Vähän ennen kuin pimenee lopullisesti, se usein oireilee juuri noin, toimii, ei toimi toimii.. Joskus näistä myös se kanta hapertuu tai sulaa, jolloin kontakti on huono sen takiam silloinkin usein ne liitinkarvat hajoaa.
Voi se hapettuma/vika olla jossakin muussakin liittimessä siitä taaksepäin. Naksuuko vilkkurele koko ajan? Jos naksuu, on vika releen ja lampun välillä. Jos se relekin välillä pysähtyy, on vika silloin todennäköisesti vilkkuviiksen ja releen välillä.
Naksuu tuplanopeudella kun tuo yksi vilkkupolttimo on pois pelistä.

Jos nyt alkaa irrottamaan noita umpioita niin kaipa se on sama vaihtaa uusi polttimo molemmille puolille.
 
"Onko joku VR:n vanha auto? Laissahan oli pitkään poikkeus (vai onko vieläkin) että kyseinen instassi saa ilman kummempia veroseuraumuksia omistaa pakuja missä on normaalit takapenkit. Siviilikäyttöön myytäessä takapenkit on sitten revitty pois."

Hgi:n kaupunki rakennusvirasto.
 
Noniin nyt tuli se aika kun jakoketju alkoi pitämään erityisen kovaa rällätystä tyhjäkäynnillä ja ääni häviää kun laittaa vähän kierroksia ja/tai auto lämpenee kunnolla. Taitaapi jakopääremppa olla luvassa. Onneksi osaavampi kaveri auttamassa niin eiköhän tuosta itse selviä.

Minä siis ihan aloittelija näiden kanssa ja sen takia haluaisin varmistusta asiaan. Katsoin jakoketjusarjoja, mitä pitäisi ottaa huomioon kun lähen tilailemaan? Erikoistyökaluja tms.? Haluaisin vaihtaa koko sarjan kun ilmeisesti turha lähteä yksittäisiä osia vaihtamaan vain. Sarjojakin näytti olevan saatavilla eri osien kanssa eli joissain ei ollut esim kaikkia ruuveja mitä tässä VAG:in omassa.

Autona 1.2 tsi moottorilla varustettu vm. 2010 VW Golf. Katsoin Motonetin ja Aeromotorssin/IPartsin valikoimat läpi ja sieltä tuli vastaan ihan VAG:in omia sarjoja sekä muiden valmistajien omia. Onko paras vaan tilata VAG:in oma vai jonkun kolmannen osapuolen?

Tässä Motonetin omassa lukee että valmistusvuosi alkaen 2011, mutta kuitenkin että olisi sopiva autooni? Eli taitaa kuitenkin sopia?


Ja tämä taitaa olla tismalleen sama kuin tuo Motonetin oma mutta hinta tippuu 209€->122€.

Screenshot_20250126-230455.png


Screenshot_20250126-230716.png
En tiedä kumpaan ketjuun tämän laittaisi mutta ehkä kuuluu enemmän kuitenkin tänne. Saa poistaa jos ei jostain syystä kuulukaan. Tosiaan autolla ajettu 140tkm eikä ketjua vielä ole vaihdettu mutta nyt mielestäni pitänyt parina aamuna vahvempaa ääntä juurikin jakopäästä.
 
En tiedä kumpaan ketjuun tämän laittaisi mutta ehkä kuuluu enemmän kuitenkin tänne. Saa poistaa jos ei jostain syystä kuulukaan. Tosiaan autolla ajettu 140tkm eikä ketjua vielä ole vaihdettu mutta nyt mielestäni pitänyt parina aamuna vahvempaa ääntä juurikin jakopäästä.
Jos itse tilaat jakopään niin ota alkuperäinen tai ainakin laadukas sarja. Itse vaihdoin Nissaniin melkolailla halvimman Japanparts sarjan niin ei se kauaa kestänyt. Olikohan 15 tkm.
 
Olen saattanut kysyä tätä joskus aiemminkin, mutta mutta...

Focus Mk1 1.4 on jo ainakin ~30 tkm ajan pitänyt melko korkeataajuista, metallista kirskuntaa (metalli vasten metallia) kapealla kierrosalueella n. 3000 rpm kohdalla. Ei vaikuta, onko vaihde päällä vai ei. Edellisen öljynvaihdon (21 tkm sitten) jälkeen ääni hävisi/hiljeni vähäksi aikaa ja tuli sittemmin takaisin. Nyt heti öljynvaihdon jälkeen se on taas liki kuulumattomissa.

Tiedän, että äänilähdettä on vaikea määrittää näin epämääräisillä tiedoilla. Mutta koska öljynvaihto auttaa, niin voidaanko ajatella, että se viittaisi ennemmin moottorin sisäisiin komponentteihin kuin mihinkään jakohihnan tai apulaitehihnan kiristimeen, resonoivaan pakoputken lämpösuojaan tai moottorin kiinnityksiin?
 
Periaatteessa joo, mutta en ymmärrä miksi se valittaisi liian alhaisesta paineesta eikä ole mitään muita vikakoodeja esim. sähköihin liittyen

...jatketaan.

Vikahan se sieltä tuli takaisin. Nyt on tilauksessa letkusarja ja suuttimen vaihtoa ajattelin samaan rytäkkään viimeinkin. Edellisen laitoin takaisin, kun totesin ettei se voi olla siitä kiinni mutta vaihdetaan nyt sekin.

En tiedä täytyykö tässä käydä noi sähköliitokset kaikki läpi kun tuo vika ilmenee ja poistuu niin mystisesti silloin tällöin.
 
En tiedä kumpaan ketjuun tämän laittaisi mutta ehkä kuuluu enemmän kuitenkin tänne. Saa poistaa jos ei jostain syystä kuulukaan. Tosiaan autolla ajettu 140tkm eikä ketjua vielä ole vaihdettu mutta nyt mielestäni pitänyt parina aamuna vahvempaa ääntä juurikin jakopäästä.
Kyseistä 03F198158B jakoketjusarjaa olen käyttänyt kahdessa CBZB moottorissa. Samalla vaihdatutin öljypumpun ja pumpun ketjun sekä ruostuneen öljypohjan.

Eikö autoosi muka ole tehty 24W6 takaisinkutsunta kampanjaa veloituksetta ? Siinä vaihdetään jakoketju + turbo + turbon säädin ( regulaattori ).

Jos se on tehty, niin siitä pitäisi olla merkintä huoltovihkossa ja tai varapyörän lähellä tarra kontissa.

Tuon 24W6 kanpanjan jälkeen ketjuun taisi tulla vielä yksi päivitys ennen nykyisin myytävää. 03F198158B jakoketju setissä pitäisi olla uusin versio ketjusta.

1000016413-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kyseistä 03F198158B jakoketjusarjaa olen käyttänyt kahdessa CBZB moottorissa. Samalla vaihdoin öljypumpun ja pumpun ketjun sekä ruostuneen öljypohjan.

Eikö autoosi muka ole tehty 24W6 takaisinkutsunta kampanjaa veloituksetta ? Siinä vaihdetään jakoketju + turbo + turbon säädin ( regulaattori ).

Jos se on tehty, niin siitä pitäisi olla merkintä huoltovihkossa ja tai varapyörän lähellä tarra kontissa.

Tuon 24W6 kanpanjan jälkeen ketjuun taisi tulla vielä yksi päivitys ennen nykyisin myytävää. 03F198158B jakoketju setissä pitäisi olla uusin versio ketjusta.

1000016413-01.jpeg
Juu CBZB moottori tässäkin. Nyt tilattu tuo kyseinen jakoketjusarja sekä öljypymppuun uusi alkuperäinen ketju ja ratas.

Katsoin huoltokirjan sekä takakontin läpi mutta ei löytynyt mitään viittauksia tuosta ketjuremppakampanjasta. Eli kyllä tässä alkuperäinen ketju vielä on.

Nyt ei ole pitänyt kummosta ääntä pariin päivään mikä tietysti hyvä asia, mutta eiköhän tuo pieni muutaman päivän outo rällättely kerro että pikkuhiljaa aika vaihtaa ketjut. Viimeistään kesällä kun enemmän aikaa.

Tuleeko mieleen tuota remppaa tehneenä että kannattaako hommata jotain erikoistyökaluja millä homma helpottuu huomattavasti?
 
Tuleeko mieleen tuota remppaa tehneenä että kannattaako hommata jotain erikoistyökaluja millä homma helpottuu huomattavasti?

En ole tarkistanut, mutta suurella todennäköisyydellä tästä(kin) löytyy youtubesta video.

Ja Skodalla ainakin on Erwin niminen palvelu mistä saa pikkurahalla valmistajan viralliset korjausohjeet ladattua itselle. Yllättyisin jos volkkarilla ei ole samanlaista.

Tehtaalla on usein erikoistyökaluja aika moneenkin asiaan, mutta niiden aito tarve vaihtelee. Joskus se erikoistyökalu on mallia 8mm tappi hienolla karhennuksella, ts. korvikkeena käy poranterä. Joskus taas sellainen, että ilman ei oikein meinaa pärjätä.
 
Juu CBZB moottori tässäkin. Nyt tilattu tuo kyseinen jakoketjusarja sekä öljypymppuun uusi alkuperäinen ketju ja ratas.

Katsoin huoltokirjan sekä takakontin läpi mutta ei löytynyt mitään viittauksia tuosta ketjuremppakampanjasta. Eli kyllä tässä alkuperäinen ketju vielä on.

Nyt ei ole pitänyt kummosta ääntä pariin päivään mikä tietysti hyvä asia, mutta eiköhän tuo pieni muutaman päivän outo rällättely kerro että pikkuhiljaa aika vaihtaa ketjut. Viimeistään kesällä kun enemmän aikaa.

Tuleeko mieleen tuota remppaa tehneenä että kannattaako hommata jotain erikoistyökaluja millä homma helpottuu huomattavasti?
Korjasin vähän viestiäni, eli teetätytin omilla osilla ketjun vaihdot.

Jaon lukitus työkalut tarvitsee. BT595900 taitaa olla sopiva.

Jakoketjun hammaspyörän ( 03F 105 209 G ) vedin kampiakselista maksaa jo enemmän. Saa ehkä lainaksi jostain.


Kannattaa tarkistaa onko vanha alkuperäinen hammaspyörä yhteensopiva uuden ketjun kanssa. Jos ei ole niin hammaspyörä myös vaihdettava.

Jakoketjusarjassa ei tullut muistaakseni mukana ketjun kannen kampiakselin läpiviennin stefaa ( 129.780 ). Stefan pitää asettua useampi tunti ennen moottorin käynnistämistä.

Alumiinisen jakoketjun kannen tiiviste Febi 109660. Febi on kai vain alumiini alumiini liitoksiin. Öljypohjaan Dirko HT.
 
Viimeksi muokattu:
Korjasin vähän viestiäni, eli teetätytin omilla osilla ketjun vaihdot.

Jaon lukitus työkalut tarvitsee. BT595900 taitaa olla sopiva.

Jakoketjun hammaspyörän ( 03F 105 209 G ) vedin kampiakselista maksaa jo enemmän. Saa ehkä lainaksi jostain.


Kannattaa tarkistaa onko vanha alkuperäinen hammaspyörä yhteensopiva uuden ketjun kanssa. Jos ei ole niin hammaspyörä myös vaihdettava.

Jakoketjusarjassa ei tullut muistaakseni mukana ketjun kannen kampiakselin läpiviennin stefaa ( 129.780 ). Stefan pitää asettua useampi tunti ennen moottorin käynnistämistä.

Alumiinisen jakoketjun kannen tiiviste Febi 109660. Febi on kai vain alumiini alumiini liitoksiin. Öljypohjaan Dirko HT.
Kiitos paljon! Eiköhän näillä ohjeilla ja parin juutubevideon kattelulla homma rokkaa.

Tuossa ketjusarjassa onneksi tulee tuo uusi hammaspyörä eli sekin menee suosiolla vaihtoon.

Muokkaus: mistä muuten löydät nämä työkalujen varaosanumerot ja mistä tiesit etsiä juuri tuohon sopivat? Amatööri vielä näiden työkaluhakujen kanssa...
 
Viimeksi muokattu:
Muokkaus: mistä muuten löydät nämä työkalujen varaosanumerot ja mistä tiesit etsiä juuri tuohon sopivat? Amatööri vielä näiden työkaluhakujen kanssa.

Erwinistä löytyy yleensä ohjeet ketjun vaihtoon ja niissä ainakin mainitaan nuo erikoistyökalujen numerot. Maksullinen palvelu, mutta voi ostaa muutaman tunnin käyttöaikaa ja latailla ohjeet koneelle talteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 236
Viestejä
4 609 996
Jäsenet
75 785
Uusin jäsen
nukkkuwa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom