Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

On muuten hankala vaihtaa kaukovalopolttimot Audi A6 C6. Kuskin puolelle sain eilen vaihdettua. Samalla sain hajalle paisuntasäiliön paluuletkun nipan ylävesiletkusta :facepalm: Laitoin siihen ruuvin siksi aikaa että saa uuden letkun. Minulla on pienet kädet mutta silti meinasi usko loppua. Kuskin puolelle on edessä ohjaustehostimen kiinnitysrauta ja oikealla puolella ilmansuodattimen kotelo. Ihan paskat valot muutenkin, pitäisi lisävalo askarrella :D

PXL_20241201_131355959~2.jpg
 
Suuttimet on tuollaisen paskamaisen kumi/muovi-hässäkän alla piilossa enkä jaksanu sitä lähteä irrottamaan, mutta kun aikansa katteli lampun kanssa sinne kone käynnissä, niin pakokaasuahan sieltä suunnalta jostain tupsahti pari kertaa. Ilmeisesti ei massiivinen vuoto ole, kun ei tosiaan näkyny kuin pari pientä tupsahdusta. Mitään suhinaa tai supsutusta ei tuolta kuulu, haju kuitenkin tulee heti kun koneen lyö käyntiin.

25168dcf-6909-41df-aa14-257ae0478eef.jpg


Huomasin myös, että tuossa (kuvassa) turbon lämpösuojan ja öljykorkin välissä olevassa "puutarhaletkussa" on noin 5cm viilto. Käsittääkseni tuo on pelkkä ilmaputki, mutta sen alla olevassa turbon lämpösuojassa on kyllä jonkun verran öljysumun jälkiä ja letkun pinta oli hieman öljyinen. Voiko tuo sotkea turbon paineet niin, että tihkuu öljy saumoista läpi?
25168dcf-6909-41df-aa14-257ae0478eef.jpg


Siis tuota tarkoitat? eikö tuo ole ahtopuolella, joten kyllä se nyt ainkin tubon paineet sotkee jos sieltä vuotaa.

Ja ne suuttimiin kannattaa ne tiivisteet vaihtaa/vaihdattaa. ja ensiapuna voi koittaa kiristää niitä suuttimia ovat yhdellä pultilla kiinni joku E-kantainen se pultti on. Ne kuulemma löystyy ajan myötä tosin jos kauemmin vuotaneet niin kiristys ei enää tiivistä kunnolla.
 
Suuttimet on tuollaisen paskamaisen kumi/muovi-hässäkän alla piilossa enkä jaksanu sitä lähteä irrottamaan, mutta kun aikansa katteli lampun kanssa sinne kone käynnissä, niin pakokaasuahan sieltä suunnalta jostain tupsahti pari kertaa. Ilmeisesti ei massiivinen vuoto ole, kun ei tosiaan näkyny kuin pari pientä tupsahdusta. Mitään suhinaa tai supsutusta ei tuolta kuulu, haju kuitenkin tulee heti kun koneen lyö käyntiin.

25168dcf-6909-41df-aa14-257ae0478eef.jpg


Huomasin myös, että tuossa (kuvassa) turbon lämpösuojan ja öljykorkin välissä olevassa "puutarhaletkussa" on noin 5cm viilto. Käsittääkseni tuo on pelkkä ilmaputki, mutta sen alla olevassa turbon lämpösuojassa on kyllä jonkun verran öljysumun jälkiä ja letkun pinta oli hieman öljyinen. Voiko tuo sotkea turbon paineet niin, että tihkuu öljy saumoista läpi?
Itsellä samalla koneella ja vuosi sitten vaihdettiin suuttimien pohja tiivisteet. Kannattaa kaikki laittaa kerralla, menee hetken päästä muuten seuraava.
 
25168dcf-6909-41df-aa14-257ae0478eef.jpg


Siis tuota tarkoitat? eikö tuo ole ahtopuolella, joten kyllä se nyt ainkin tubon paineet sotkee jos sieltä vuotaa.

Ja ne suuttimiin kannattaa ne tiivisteet vaihtaa/vaihdattaa. ja ensiapuna voi koittaa kiristää niitä suuttimia ovat yhdellä pultilla kiinni joku E-kantainen se pultti on. Ne kuulemma löystyy ajan myötä tosin jos kauemmin vuotaneet niin kiristys ei enää tiivistä kunnolla.
Joo just toi pätkä. Pyysin kaveria kaasuttelemaan kun kattelin tota, niin kyllä se reikä selvästi ilmaa päästää.

Ajattelin ensi hätään laittaa tohon kaistaleen jotain ilmatiivistä lämmönkestävää letkua tms päälle ja vetää pari-kolme metallista letkunkiristäjää kiinnikkeeks. Ennen ku saa oikeen osan vaiheltua tilalle.

Itsellä samalla koneella ja vuosi sitten vaihdettiin suuttimien pohja tiivisteet. Kannattaa kaikki laittaa kerralla, menee hetken päästä muuten seuraava.
Joo, tää on edessä varmasti seuraavaks. Satutko muistamaan paljon tuli hintaa tiivisteiden laitolle?
 
Joo just toi pätkä. Pyysin kaveria kaasuttelemaan kun kattelin tota, niin kyllä se reikä selvästi ilmaa päästää.

Ajattelin ensi hätään laittaa tohon kaistaleen jotain ilmatiivistä lämmönkestävää letkua tms päälle ja vetää pari-kolme metallista letkunkiristäjää kiinnikkeeks. Ennen ku saa oikeen osan vaiheltua tilalle.


Joo, tää on edessä varmasti seuraavaks. Satutko muistamaan paljon tuli hintaa tiivisteiden laitolle?
En tähän hätään löytänyt kuittia mutta näin ulkomuistista parin sadan homma. Riippuu kulma ihan kuinka suuttimet lähtevät irti että kauanko menee. Itse tiivisteet (kupari prikka) ovat muutamia euroja.

Varmista että pajalta löytyy kalvain suuttimien tilojen pohjien oikaisuun, muuten pääsee tekemään kohta puoliin uudelleen.
 
Sain revittyä suuttimien päältä tuon vaahtomuovisen suojuksen pois, eikä yhdenkään suuttimen kannassa näy nokea tmv siinä määrin mitä ehkä olettais kun pakokaasun haju tulee sisään pari sekuntia käynnistämisen jälkeen, on huomattavan voimakasta ja tilanne jatkunut jo ainakin pari-kolme viikkoa.

Vai korreloiko nuo mitenkään? Voiko pakokaasun haju tulla vuotavasta suuttimesta noin nopeasti ja voimakkaana heti käynnistäessä jos missään suuttimien seudulla ei näy nokea tmv, pakokaasua ei näe eikä suhinaa/supsutusta suuttimista kuulu?

Jossain vinkattiin suihkimaan saippuavettä konetilaan, jotta näkis mistä ilmaa vuotaa kun alkaa tulla saippuakuplia... Onko tässä mitään perää ja voiko tonne suuttimien kantoihin suihkia surutta saippuavettä jotta näkis?

Vähän epäilyttää toi turbon tilanne kun vuotaa jo öljyä, ettei vuotais pakokaasuakin jostain. +350tkm ajettu auto ja alkuperäinen turbo kuitenkin, niin saattaa löysää olla vähän siellä täällä... Täytyy huomenna nyppästä tuo lämpösuoja turbolta pois ja kattoa pakopää siitä myös.
 
Sain revittyä suuttimien päältä tuon vaahtomuovisen suojuksen pois, eikä yhdenkään suuttimen kannassa näy nokea tmv siinä määrin mitä ehkä olettais kun pakokaasun haju tulee sisään pari sekuntia käynnistämisen jälkeen, on huomattavan voimakasta ja tilanne jatkunut jo ainakin pari-kolme viikkoa.

Vai korreloiko nuo mitenkään? Voiko pakokaasun haju tulla vuotavasta suuttimesta noin nopeasti ja voimakkaana heti käynnistäessä jos missään suuttimien seudulla ei näy nokea tmv, pakokaasua ei näe eikä suhinaa/supsutusta suuttimista kuulu?

Jossain vinkattiin suihkimaan saippuavettä konetilaan, jotta näkis mistä ilmaa vuotaa kun alkaa tulla saippuakuplia... Onko tässä mitään perää ja voiko tonne suuttimien kantoihin suihkia surutta saippuavettä jotta näkis?

Vähän epäilyttää toi turbon tilanne kun vuotaa jo öljyä, ettei vuotais pakokaasuakin jostain. +350tkm ajettu auto ja alkuperäinen turbo kuitenkin, niin saattaa löysää olla vähän siellä täällä... Täytyy huomenna nyppästä tuo lämpösuoja turbolta pois ja kattoa pakopää siitä myös.

Etenkin nyt pakkaskelillä, kokeile ilta-/aamupimeässä katsella konehuonetta fikkarin valossa. Pakokaasuvuoto pitäisi kyllä näkyä aika selvästi jos osuu katse oikeaan suuntaan. Hajussa ei välttämättä ole kyse kuitenkaan varsinaisesti pakokaasusta, naftasuutin voi vuotaa vain tietyissä olosuhteissa (esimerkiksi riittävän kuumana), mutta sitä naftaa kuitenkin valuu ympäriinsä ja sitä voi jäädä vähän joka paikkaan. Käry sitten tulee siitä, kun se kuuman pakoputken tms päälle tippunut polttoaine sitten käryää.

Ja kysytään nyt varmuuden vuoksi, eihän tässä sattumalta webastoa ole? Ei olisi ensimmäinen auto, kun mysteerikäryjä ihmetellään ja omistaja ei edes tiedä, että autossa on webasto..
 
Etenkin nyt pakkaskelillä, kokeile ilta-/aamupimeässä katsella konehuonetta fikkarin valossa. Pakokaasuvuoto pitäisi kyllä näkyä aika selvästi jos osuu katse oikeaan suuntaan. Hajussa ei välttämättä ole kyse kuitenkaan varsinaisesti pakokaasusta, naftasuutin voi vuotaa vain tietyissä olosuhteissa (esimerkiksi riittävän kuumana), mutta sitä naftaa kuitenkin valuu ympäriinsä ja sitä voi jäädä vähän joka paikkaan. Käry sitten tulee siitä, kun se kuuman pakoputken tms päälle tippunut polttoaine sitten käryää.

Ja kysytään nyt varmuuden vuoksi, eihän tässä sattumalta webastoa ole? Ei olisi ensimmäinen auto, kun mysteerikäryjä ihmetellään ja omistaja ei edes tiedä, että autossa on webasto..
Webastoa ei ole.

Tuo tosiaan alkaa käryttää ohjaamoon muutama sekunti sen jälkeen kun koneen lyö kylmänä käyntiin ja tuntuu melkein päinvastoin, että kone kunnolla kuumaksi ajettuna haju saattaisi olla jopa vähän miedompi. Nenän varassa mennään, joten vaikea kuitenkin varmaksi sanoa...

Olen tästä päätellyt, että haju olisi pakokaasua koska kylmistä pinnoista ei pitäisi valuneiden nesteiden vielä kärytä ja tuo oireen mahdollinen lieventyminen lämpimällä koneella selittyisi sillä, että lämpölaajeneminen vähentää vuotoa.

Pari päivää sitten tosiaan katselin koneen käyntiä ja näin kahdesti pienen pakokaasukiehkuran tulevan jostain moottorin vasemman takakulman seudulta, keulasta päin katsottuna.Yritin katsella sinne sit tarkemmin, niin savuja ei enää tullut enkä saanut lähdettä paikallistettua.

Irrottelen tänään tai huomenna turbon lämpösuojia jos kerkeän, niin näkis paremmin koko turbon sekä sen ja dpf:n välistä liitosta, että vuotelisiko jostain sieltä.
 
Webastoa ei ole.

Tuo tosiaan alkaa käryttää ohjaamoon muutama sekunti sen jälkeen kun koneen lyö kylmänä käyntiin ja tuntuu melkein päinvastoin, että kone kunnolla kuumaksi ajettuna haju saattaisi olla jopa vähän miedompi. Nenän varassa mennään, joten vaikea kuitenkin varmaksi sanoa...

Olen tästä päätellyt, että haju olisi pakokaasua koska kylmistä pinnoista ei pitäisi valuneiden nesteiden vielä kärytä ja tuo oireen mahdollinen lieventyminen lämpimällä koneella selittyisi sillä, että lämpölaajeneminen vähentää vuotoa.

Pari päivää sitten tosiaan katselin koneen käyntiä ja näin kahdesti pienen pakokaasukiehkuran tulevan jostain moottorin vasemman takakulman seudulta, keulasta päin katsottuna.Yritin katsella sinne sit tarkemmin, niin savuja ei enää tullut enkä saanut lähdettä paikallistettua.

Irrottelen tänään tai huomenna turbon lämpösuojia jos kerkeän, niin näkis paremmin koko turbon sekä sen ja dpf:n välistä liitosta, että vuotelisiko jostain sieltä.
Itsellä vw transporterissa vuotaa pakosarja ja pakosarjassa oleva egr -putken lähtö. Silmillä mahdotonta nähdä vikaa mutta kun kääntää sormilla sammutinläppää imu/ahtoputkessa lähes sammumisen rajalle niin silloin saa reippaat savut pölähtämään tuolta. Kaasuttelemalla ei huomaa mitään. Oireina kylmänä ja pitkään risteyksessä seistessä sisälle pölähtävä pakokaasun haju.

Tldr: käännä sammutinläppää koneen käydessä sammumisen rajalle niin näet pakokaasuvuodot. Kirkas valo konehuoneessa auttaa havaitsemaan.
 
Mistähän ton sammutinläpän mahtais löytää? Eikö saman funktion sais tukkimalla pakoputken, että pakokaasu tulee pihalle isommassa määrin sieltä mistä vuoto on?

Noh saaga jatkuu. Irrotin turbon lämpösuojan ja turbon pakopää liitoksineen näyttää oikein siistiltä, ei nokea tmv. missään. Samoin pakosarja näyttää siistiltä. Ei näkyvää pakokaasua tai suhinaa tmv. kummastakaan.

Putsailin nyt pakosarjan lämpösuojasta ja turbon ympäristöstä jarrukliinerillä kaiken öljypaskan mitä sain, mutta toistaseks ei tuntunu auttavan. Toki voi olla, että käry on jämähtäny jo raitisilmansuodattimeen ja haisee sit sieltä kun puhallin lähtee käyntiin. Omaan nenään ei konehuoneessa enää haise niin vahvasti, mut voi toki olla siitäkin että käryt ja jarrukliineri on turruttaneet hajuaistin...

edit: kurkkasin myös turbon imupäähän ja ilmanputsarilta tulevaan letkuun, jossa jonkun verran öljyä oli, muttei mitenkään pahasti. Myös turbon lavat näytti ehjältä.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_7276.jpg


Olisiko heittää ajatuksia paljonko tälläisen korjaus voisi mahdollisesti maksaa? Varmaan lienee joku 300-500e odotettavissa?
 
vähintään sen verran koska hyvän jos haluaa niin maalataan vähintään tosta pokkauksesta kokonaan alas asti.

Edit: koko oven maalaus, toihan on noin ylhäällä näköjään.
 
Jos koko ovi maalataan, niin se on satavarmasti eri sävyinen, kuin muu auto. Pitäs häivyttää.
 
Jos koko ovi maalataan, niin se on satavarmasti eri sävyinen, kuin muu auto. Pitäs häivyttää.
Onko näin? Mun autoon tuli takapuskuri uusiksi, kun audisti osui takamukseen suojatien eteen pysähtyessäni. Takamuovi tuli jonain ruskeana ja maalattiin. En näe mitään eroa sävyssä.
 
Jos koko ovi maalataan, niin se on satavarmasti eri sävyinen, kuin muu auto. Pitäs häivyttää.
Riippuu väristä ja auton iästä,minulla maalattiin takaovet ja takaluukku uutena takuuseen ja myöhemmin kolhittu takapuskuri vakuutusyhtiön piikkin enkä ole löytänyt mitään värieroa muuhun autoon.Värinä metallihohto musta.
 
Onko näin? Mun autoon tuli takapuskuri uusiksi, kun audisti osui takamukseen suojatien eteen pysähtyessäni. Takamuovi tuli jonain ruskeana ja maalattiin. En näe mitään eroa sävyssä.
No, kokemusta on tosin vain yhdestä perusvalkoisesta, josta oli yksi ovi maalattu kokonaan uudestaan. Pilvisellä kelillä huomasi todella selvästi sävyeron, kun katsoi sivusta. Ehkä vain huonoa tuuria sävyn kanssa.
 
Tarkemmin voi osua jos katotaan värisävy optisesti viereisestä ovesta, eikä värikoodin perusteella. Tuuripeliä kuitenkin. On itekin tullu maalattua esim takakylkiä ja on tullut niin lähelle sävy ettei eroa ainakaan harjaantumaton silmä löydä. Aina se ei onnistu noinvaan. Jos max muutaman tonnin peli niin hyväksyisin sävyerot, kyllä kura ja pöly tasottaa erot :)
 
Maalaristahan se on kiinni. Vaihtoehtona etsiä myös käytetty ovi samaa sävyä, siinä oletettavasti sävy suhteellisen sama.
Juuri tämä. Maalari vaikuttaa ihan oleellisesti asiaan, sekä se, että mitä siltä maalarilta on tilattu. Jos mahdollista, laita vakuutuksen kautta. Sijaisauto remontin ajaksi ja hyväksyt auton vastaanotetuksi takaisin vasta kun on ovi saman värinen. Kyllä ne sen maalaa useammankin kerran uusiksi tarvittaessa. Aika usein kokeillaan ensin vähän nopeammalla ja halvemmalla maalauksella, kelpaako asiakkaalle..
 
Ei nyt korjauksesta aivan kyse, mutta olisiko jollain dataa, josko Corollan (ehkä vuoden 2020 ollut) rengaspaineanturit ovat samoja kuin Auriksessa (2016)? Lähinnä, että jos tuollaiset vanteet ja renkaat otan, niin voiko niitä koodata kelpaamaan autolle?
 
Ei nyt korjauksesta aivan kyse, mutta olisiko jollain dataa, josko Corollan (ehkä vuoden 2020 ollut) rengaspaineanturit ovat samoja kuin Auriksessa (2016)? Lähinnä, että jos tuollaiset vanteet ja renkaat otan, niin voiko niitä koodata kelpaamaan autolle?
tod.näk. alkaa olemaan paineanturien paristot loppusuoralla jos hyvällä tuurilla sopivatkin
 
En tiedä todennäköisyyksistä, mutta alkuperäiset 8+ vuotta vanhatkin yhä toimivat.
Se riippuu minkälaisessa ajossa ovat olleet, voi hyvinkin kestää 8+ vuotta. Keskimäärin alkaa paristot sippaamaan 5-6v kohdalla, aika usein jo aikaisemminkin.
 
Ammattikouluissa korjaus voisi olla vain muutaman kympin, mutta siinä saattaisi mennä aikaa jonkin verran ja autoa tarvitsee kuitenkin joka päivä. Tavallisilla korjaamoilla ei oikein ole kiinnostusta korjata mitään ja pitäisi opetella itse korjaamaan. Täytyy varmaan kokeilla niin, että tilaa ja vaihtaa yhden osan kerrallaan ja näin ollen saisi lopulta vian korjattua.
 
IMG_20241210_171949705.jpg


Skodan ajovalojen liitin. Valkoinen johto(toinen ylhäältä oikealla) on pitkien virta, josta tarvisi saada heräte lisäpitkälle. En keksi muuta paikkaa josta sen saisi helposti.

Mutta miten saada heräte ilman johtosarjan silpomista? Eli ratkaisu joka kestää vielä parin vuoden päästäkin.

Teoriassa tuon liittimen voisi kai saada purettua mutta käytännössä se voi olla aika hankalaa saada pinni irti tuolta liittimestä johon voisi sitten haaroittaa toisen johdon ja tuoda releelle.
 
Ei enää tässä Fabia 3:ssa. Edellisessä fabia2:ssa otin sulakkeelta ja oli erinomaisen helppoa mutta tässä kabiinin puolella ei ole kuin yksi ajovalojen sulake.

Pitänee tosin tutkia konehuoneen sulakerasian sulakkeet vielä tarkemmin käyttöohjeesta.
Uskaltaisin väittää että pitkille löytyy oma sulake jostain.
 
Ei enää tässä Fabia 3:ssa. Edellisessä fabia2:ssa otin sulakkeelta ja oli erinomaisen helppoa mutta tässä kabiinin puolella ei ole kuin yksi ajovalojen sulake.

Pitänee tosin tutkia konehuoneen sulakerasian sulakkeet vielä tarkemmin käyttöohjeesta.

Uskaltaisin väittää että pitkille löytyy oma sulake jostain.
Väittäisin kanssa. Ei kovin fiksu ratkaisu, että keula menisi kokonaan pimeäksi jos sulake palaa.
 
IMG_20241210_171949705.jpg


Skodan ajovalojen liitin. Valkoinen johto(toinen ylhäältä oikealla) on pitkien virta, josta tarvisi saada heräte lisäpitkälle. En keksi muuta paikkaa josta sen saisi helposti.

Mutta miten saada heräte ilman johtosarjan silpomista? Eli ratkaisu joka kestää vielä parin vuoden päästäkin.

Teoriassa tuon liittimen voisi kai saada purettua mutta käytännössä se voi olla aika hankalaa saada pinni irti tuolta liittimestä johon voisi sitten haaroittaa toisen johdon ja tuoda releelle.

Saako umpion sisään työnnettyä mistään ohutta johdinta.
Polttimon liittimeltä ryöstät.
 
IMG_20241210_171949705.jpg


Skodan ajovalojen liitin. Valkoinen johto(toinen ylhäältä oikealla) on pitkien virta, josta tarvisi saada heräte lisäpitkälle. En keksi muuta paikkaa josta sen saisi helposti.

Mutta miten saada heräte ilman johtosarjan silpomista? Eli ratkaisu joka kestää vielä parin vuoden päästäkin.

Teoriassa tuon liittimen voisi kai saada purettua mutta käytännössä se voi olla aika hankalaa saada pinni irti tuolta liittimestä johon voisi sitten haaroittaa toisen johdon ja tuoda releelle.

Jos tuo kuvasi johto/liitin on otollisella paikalla muuten mihin johtosarjaa asennat, niin kuin se varmaankin on, en näe mitään ongelmaa ryöstää sitä herätettä tuosta, muutamalla varauksella:
-Kunhan et käytä puristettavaa rosvoliitintä
-Ryöstät hieman kauempaa ja jätät riittävästi pelivaraa tuohon vanhaan liittimeen, jos tarvitsee sun tai jonkun muun joskus poistaa se tekemäsi asennus.
-Jätät sen ryöstön helposti nähtäville, eli et jemmaa kaikkia johtoja karmivan teippimäärän tms alle.

Siihen ryöstöön on monta tapaa, yksi on se, että mattopuukolla tms halkaiset muutaman sentin tuota alkuperäistä eristettä, jolloin alkuperäinen kaapeli jää ehjäksi ja kuorikin pääosin. Siihen ympärille sitten se ryöstöjohto muutaman kierroksen pyöritettynä. Käytännössä toimii jo ihan noinkin, mutta parempi tulee kun pusertaa krympin päälle. Voi sen piuhan kokonaan pokkikin laittaa, silloin helpompi laittaa kaikki piuhat saman krymppiholkin sisälle.

Kaikkein pahimpia jälkikäteen on sellaiset liitokset mitä ei oikein meinaa löytää, niissä on järkyttävästi sähköteippiä päällä, joka vanhemmiten on ihanan limaista ja sotkuista. Tai liitokset on tehty ihan auton alkuperäisten liittimien juureen, jolloin ei ole yhtään pelivaraa tehdä korjauksia. Autojen johtosarjat muutenkin tuppaa olemaan hyvin pihin mittaisia jo alunperinkin. Juotosliitoksia myös on syytä välttää tuolla keskellä johtosarjaa, ne toimivat kyllä mutta pitkällä aikavälillä saattaa tulla ongelmia.
Myös kaikki epämääräisistä paikoista pitkältä ryöstetyt ja pujotellut vedot voi usein olla aika hämmentäviä selvitettäviä. Alkuperäiseltä lampulta vedetty heräte lisävaloille on ihan looginen paikka.
 
Viimeksi muokattu:
... halkaiset muutaman sentin tuota alkuperäistä eristettä, jolloin alkuperäinen kaapeli jää ehjäksi ja kuorikin pääosin. Siihen ympärille sitten se ryöstöjohto muutaman kierroksen pyöritettynä. Käytännössä toimii jo ihan noinkin...
Siis mitä ihmettä taas?! KOSKAAN ei pidä jättää mitään suojaamattomia johtoja/liitäntöjä autoon. Oli se sitten vaan muutaman sentin pätkä tms. Eihän tuommoista liitosta nyt kukaan vaan tee omaan autoonsa?
 
Siis mitä ihmettä taas?! KOSKAAN ei pidä jättää mitään suojaamattomia johtoja/liitäntöjä autoon. Oli se sitten vaan muutaman sentin pätkä tms. Eihän tuommoista liitosta nyt kukaan vaan tee omaan autoonsa?
En tietystikään tarkoittanut että suojaamatta pitäisi jättää ja siihen suojaamiseen on hyviä tapoja useita. Ylenpalttista teippimäärää kirotessani tarkoitin, että joku järki siinäkin kuitenkin. Ne tietää, ketkä vanhoja kötöstyksiä pääsee purkamaan ja ihailemaan.
 
En tietystikään tarkoittanut että suojaamatta pitäisi jättää ja siihen suojaamiseen on hyviä tapoja useita. Ylenpalttista teippimäärää kirotessani tarkoitin, että joku järki siinäkin kuitenkin. Ne tietää, ketkä vanhoja kötöstyksiä pääsee purkamaan ja ihailemaan.
Hyviä tapoja on useita, mut et kuitenkaan viitsinyt kertoa ensimmäistäkään?
 
Hyviä tapoja on useita, mut et kuitenkaan viitsinyt kertoa ensimmäistäkään?
Vaikea aina muistaa, että kaikenlaiset pääsiäiskädet näitä lukee, että ihan kaikki pitäisi ihan alkeista asti selvittää.
Mutta vaikka esimerkiksi, jos liitoksen muoto sallii, kutistesukka liimalla on hyvä. Jos ei salli, niin siihen tarkoitukseen on hyviä itsevulkanisoituvia teippejä, sitä hillitty määrä liitoksen kohdalle. Jos tarvii johtosarjaa niputtaa pidemmältä matkalta, siihenkin on oikeita teippejä/nauhoja, jotka eivät limo koko johtosarjaa, kuten perus sähkisteippi.
 
Nobel palkinto sille, joka kehittää kutistesukan jonka saa paikalleen yhtenäiseen johtimeen.

Ja joo, ei todellakaan rosvoliitintä tai mitään muutakaan kötöstystä. Vaikka tietäisin että en pitäisi tuota autoa kuin pari kuukautta niin en kötöstele. Vähän sillä meiningillä, että tee niinkuin itsellesi haluaisit tehtävän.
 
Onhan noita halkaistuja kutistesukkia "vetoketjulla" ihan yleisesti..?
Onhan niitä, mutta saako niin pienessä koossa, että kutistuu ohuelle auton johtimelle. 15mm oli pienin halkaisija mitä sattui silmään ja tuo on liian isoa vielä. Nämäkin tarkoitettu lähinnä maakaapelien vaurioiden korjaamiseen ja ovat erikoisempaa tavaraa mikä näkyy hinnassa jos vertaa ihan perus kutistesukkaan.
 
Onhan noita halkaistuja kutistesukkia "vetoketjulla" ihan yleisesti..?

En nyt puhunut mistään maakaapelin kosanilla lämmitettävästä kutistesukasta vaan autosähköihin liittyvästä, niinkuin tuossa jo yllä huomautettiin.

Mutta tämä alun perin kesken ollut projekti etenee nyt varmaan siten, että kolvailen tuohon polttimon kannan kupareihin suoraan kiinni johdon ja tuon sen umpion takana olevan kumitulpan läpi tai sen vierestä sopivasti releelle(tod.näk. kytkimen kautta).

Katsoin josko olisi ollut jotain johtoreittiä sieltä umpiosta olemassa, mutta ei näkynyt mitään eikä ole kiinnostusta alkaa irroittamaan umpiota. Liian isoon hifistelyyn ei nyt ole aikaa koska joulunpyhinä on tiedossa tuhatkunta kilometriä pimeitä maanteitä.
 
Meilläpäin ne pääsiäiskädet tekee juurikin tuommoisia karvaperseliitoksia, jotka pysyy kasassa vain jonkun teipin avulla.

Ja sit ihmetellään kun autossa on sähköongelmia vaikka "ite tein ja taatusti oikein".

Aina kunnon liittimet ja aina sen liitoksen suojaus. Tuossa ei ole mitään oikotietä.
 
On tässä parin viime kuukauden aikana tullut koitettua aivan kaikki ja mahdolliset temput tuon Volvo S60-paskeen kanssa, kun päätti yhden äkin, että MOST-väylä on auki, ja sammutti koko stereot.

On vaihdettu uusi keskinäyttö ja saatu homma pelaamaan jotenkuten sillä. Menutkin lähti jopa toimimaan kun laittoi valokuidun liittimeen silmukan.

Mutta soitin on ja pysyy virrattomana vaikka mitä tekisi. Tilasin varmuuden vuoksi uuden soittimenkin kun arvelin, että ehkä sekin on kuollut. Valvonta on siis koodattu pois päältä, mutta eipä sillä tunnu suuren suurta merkitystä olevan.

Leikin tänään tuon kanssa taas vaihteeksi päivän, eikä tullut yhtään sen kummemmaksi. Niin kauan toimii kaikki hienosti, kunnes kytkee soittimen kuidun kiinni. Siihen jäätyy auton menut, joskin ilmastoinnin ja penkinlämmittien säädöt näkyy, kun on nyt jopa toimiva näyttö.

Aftermarket-soitin kyllä löytyisi, mutta kun se ottaa virtansa haaroittimella juurikin tuosta alkuperäisestä soittimesta - ja eipä ne AUX-liitännät sun muut toimi yhtään sen paremmin, joten pitäisi vetää kaikki stereot uusiksi ihan omilla vedoillaan. Mutta eipä näin talvella ilman tallia oikein viitsi.

Joka ikinen sulake on tarkistettu ja ovat ehjät. Autossa ei ole muuten mitään vikaa, mutta kun valokuituväylä kuvittelee syystä tahi toisesta olevansa auki, niin eipä siinä oikein kummoisia tehdä.

Kai se on nöyrryttävä ja kysyttävä ensi viikolla marmorilta apua, että mikä hitto tuossa oikein takkuaa.
 
Vaikea aloittaa korjaamisen opettelu tyhjästä, mutta tästä se lähtee :D Vikana siis moottorinvikavalo keltaisella ja bensan ja ilman suhde ei ole oikein. Vaihtoehtoja on ilmamassamittari, polttoainesuodatin, alipaineletkut, imusarjalla vuoto jne.
Ilmansuodatin on vaihdettu ja jonkin verran onneksi vaikutti bensansyöntiin. Oli kuulemma öljyinen, eli vuotaa jostain sinnekin.

Ostin jo ilmamassamittarin puhdistusaineen. Ilmamassamittari on kiinnitetty erikoisella 5 sakaraisella Torxilla jota ei ole, mutta ehkä lähtee kun vääntää tapin keskeltä poikki ja tavallisella Torxilla aukaisee. Täytyy huomenna kokeilla puhdistaa.

Kuuluuko tuon letkun olla irti? Kokeilin ja se ei edes yllä mihinkään?

001 – kopio.jpg
 
Omassa autossa ajotietokone/näyttö ei toimi ja siinä samassa on radio. Ostin sitten akkukäyttöisen radion ja tein siihen jatkoanteenin, hyvin kuuluu :D

Joo. No varmaan BT-kajarin kanssa joutunee ajelemaan ainakin jonkin aikaa, kun osoittautui noinkin isoksi työmaaksi.

Jatkaa kun jaksaa. Ei vaan viitsisi välttämättä ajella 4 kertaa enemmän bensaa vievällä isommalla. Mutta onhan sillä tietysti kivaakin sillä rahalla. :thumbsup:
 
Vaikea aloittaa korjaamisen opettelu tyhjästä, mutta tästä se lähtee :D Vikana siis moottorinvikavalo keltaisella ja bensan ja ilman suhde ei ole oikein. Vaihtoehtoja on ilmamassamittari, polttoainesuodatin, alipaineletkut, imusarjalla vuoto jne.
Ilmansuodatin on vaihdettu ja jonkin verran onneksi vaikutti bensansyöntiin. Oli kuulemma öljyinen, eli vuotaa jostain sinnekin.

Ostin jo ilmamassamittarin puhdistusaineen. Ilmamassamittari on kiinnitetty erikoisella 5 sakaraisella Torxilla jota ei ole, mutta ehkä lähtee kun vääntää tapin keskeltä poikki ja tavallisella Torxilla aukaisee. Täytyy huomenna kokeilla puhdistaa.

Kuuluuko tuon letkun olla irti? Kokeilin ja se ei edes yllä mihinkään?
Mikäs auto kyseessä? Onko paljon ajettu, syökö moottori paljon öljyä? Miten moottori käy, onko tyhjäkäynti tasainen vai humppaava, toimiiko moottori ajossa nikottelematta?

Autosta löytyy varmaan jo katalysaattori pakoputkesta ja lambda katin toimintaaa valvomassa? Moottorin häiriövalo voi liittyä myös ihan vain päästöihin vaikuttavaan vikaan. Eli esimerkiksi katti väsynyt ja valvontalambda ei ole tyytyväinen näkemäänsä. Samoin voi olla kyse myös valvontalambdan ikääntymisestä, jonka myötä tulee moottorin häiriövalo vaikka katti olisikin kunnossa. Katalysaattori on voinut vaurioitua esim. sen seurauksena jos autolla on ajeltu "iät ajat" sellainen vika päällä jonka seurauksena seokset olleet rikkaalla. Olit kuulemma lukenut autosta jotain vikakoodeja jollain halpis lukijalla, mitä ne koodit oli? Koodien kertomisesta ei ole myöskään mitään hyötyä jos et kerro mikä auto tarkalleen ottaen on kyseessä.

Ilmamassamittarin putsailtusta voi olla montaa mieltä. Itse saattaisin olla sitä mieltä että putsailu on ihan 50-60 että onko siitä mitään apua. Ilmamassamittari on kuitenkin suhteellisen herkkä ja moottorin toiminnan kannalta kriittinen komponentti, joten suosittelisin uuden ostamista. Tän päivän bensanhinnoilla muutaman kympin - max satasen IMM saattaa haukkua hintansa ihan muutaman tuhannen kilometrin ajolla (esim. jos vaikuttaa 1l/100km kulutukseen, niin voit siitä itse laskea takaisinmaksuajan).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 775
Viestejä
4 546 788
Jäsenet
74 846
Uusin jäsen
Urnaakkeliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom